Канон святому преподобному Аркадию Вяземскому, Новоторжскому
Припев: Преподо́бне о́тче Арка́дие, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 27 августа (14 августа ст. ст.); 26 декабря (13 декабря ст. ст.)
Глас 2.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Гряди́те лю́дие, пои́м пе́снь Христу́ Бо́гу, разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди, я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския, я́ко просла́вися.
Сло́ве Бо́жий, молю́тися: да́ждь ми́ сло́во и отве́рзи ми́ устне́, недосто́йному рабу́, да восхвалю́ уго́дника Твоего́, преподо́бнаго отца́ Арка́дия, я́ко в Тебе́ и Тобо́ю просла́вися.
О́тче преподо́бне Арка́дие, приими́ от недосто́йнаго, ю́же воспою́, пе́снь с любо́вию и моли́ за мя́, гре́шнаго раба́ твоего́, от усе́рдия дерзну́вшаго восхвали́ти тя́, его́ же Христо́с просла́ви.
Си́лою Христо́вою укрепля́емь, преподо́бне Арка́дие, вся́ кова́рства лука́ваго низве́ргл еси́ сле́зными твои́ми моли́твами, Богоблаже́нне Арка́дие преподо́бне.
Безстра́стия умо́м просвеще́нным предстои́ши Бо́гу Вседержи́телю, от Него́же зна́мения и чудотворе́ния испроси́в, уго́дниче Христо́в, о́тче Арка́дие, пресве́тлый яви́ся, я́ко просла́вися.
Богоро́дичен: О, па́че ума́ чуде́с Твои́х, Ма́ти Де́во! Бо́жие бо Ипоста́сное Сло́во прия́вши во утро́бу Твою́, родила́ еси́ па́че естества́ Безле́тнаго Сы́на, вся́ческая Боже́ственною Свое́ю си́лою прему́дре содержа́ща и окормля́юща.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: На ка́мени мя́ ве́ры утверди́в, разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́, возвесели́бося ду́х мо́й, внегда́ пе́ти: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.
Со́весть име́л еси́ бла́гу, преподо́бне о́тче, и о́ко серде́чное, взира́ющее к Бо́гу, и в послуша́нии до́бре пребы́л еси́ отцу́ своему́, наста́внику преподо́бному Ефре́му, с ни́мже ны́не предстоя́ у Престо́ла Вседержи́теля, о на́с Христу́ Бо́гу моли́ся дарова́ти на́м ве́лию ми́лость.
Стягну́в те́ло свое́ воздержа́нием и чистото́ю, в Вы́шняя селе́ния, о́тче, дости́гл еси́ и на Небесе́х со А́нгелы лику́еши. Те́мже о на́с Христу́ Бо́гу моли́ся, от Него́ же испроси́ на́м ве́лию ми́лость.
Нака́зан Боже́ственными уче́ньми, посту́, и воздержа́нию, и вся́кой доброде́тели от отца́ своего́, наста́вника духо́внаго, преподо́бнаго Ефре́ма, от млады́х ногте́й навы́кл еси́ и те́м Бо́гу угоди́л еси́. О́тче преподо́бне Арка́дие, моли́ся о душа́х на́ших.
Богоро́дичен: Просвети́, Чи́стая, се́тующее се́рдце мое́, при́сно преступле́ньми и жите́йскими мно́гими молва́ми оскверня́емое, и не оста́ви мене́ враго́м бы́ти в ра́дость, я́ко да просла́влю и любо́вию воспою́ Тя́, Всепе́тая.
Седа́лен, гла́с 8:
Отре́кся ми́ра и духо́вному наста́внику, преподо́бному Ефре́му, покори́вся, а́ще и мла́д бы́л еси́, о́тче, еди́ны доброде́тели стяжа́в, все́м и́ноком о́браз бы́л еси́. Те́мже моли́ся грехо́в оставле́ние пода́ти любо́вию чту́щим тя́.
Богоро́дичен: Ле́гкий о́блаче, источи́вый ве́рным ро́су Боже́ственную, све́щниче златокова́нный, показа́вый все́м Све́т немерца́ющий, Нескве́рная, Непоро́чная, Пречи́стая Влады́чице, омраче́нную ду́шу мою́ слепото́ю страсте́й безстра́стия заре́ю просвети́, молю́ся, и у́м мо́й в тишине́ укрепи́, да по до́лгу сла́влю Тя́ и любо́вию пою́, Пречи́стая Всенепоро́чная.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни А́нгел, но Са́м Го́споди вопло́щся, и спа́сл еси́ всего́ мя́ челове́ка; Те́м зову́ Ти́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Поще́нием и бде́нием те́ло свое́ изнури́л еси́, о́тче Арка́дие, А́нгелов сожи́тельниче, и по́стником ревни́телю, и все́м святы́м подража́телю, с ни́ми же моли́ Христа́ Бо́га ве́лию и бога́тую ми́лость пода́ти на́м.
Чистото́ю и смире́нием Бо́гу угоди́л еси́ и наста́внику своему́ во все́м повину́лся еси́, с ни́мже моли́ся, преподо́бне, пода́ти на́м ми́р и ве́лию ми́лость.
Да животу́ прича́стник нетле́нному яви́шися, вре́менных и тле́нных, о́тче прему́дре, небре́гл еси́ и, к Бо́гу присту́пль, со дерзнове́нием мо́лишися спасти́ся на́м.
Богоро́дичен: Ма́ти Бо́жия Чи́стая, страсте́й мои́х сою́зы грехо́вныя, молвы́ и неду́ги отжени́: и́маши бо к Нему́ дерзнове́ние и благода́ть ми́ловати ны́, Госпоже́ Милосе́рдая, Спа́са поро́ждши пло́тию, Его́ же непреста́нно моли́ спасти́ся на́м.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Просвеще́ние во тьме́ лежа́щих, спасе́ние отча́янных, Христе́ Спа́се мо́й, к Тебе́ у́тренюю, Царю́ ми́ра, просвети́ мя́ сия́нием Твои́м, ино́го бо ра́зве Тебе́ Бо́га не зна́ю.
Помоли́ся Христу́ Бо́гу, преподо́бне Арка́дие, о приходя́щих к тебе́ с ве́рою и любо́вию и ча́ющих в предста́тельстве твое́м грехо́в разреше́ние и неду́гов исцеле́ние получи́ти, е́же моли́твами твои́ми подае́ши все́м незави́стно.
Измла́да Христу́ после́довав и наста́внику своему́ во все́м повину́яся, поще́нием и моли́твами проти́ву ко́знем де́монским вооружи́лся еси́, и сего́ ра́ди бы́л еси́ свети́льник, сия́я чудесы́, Арка́дие, испроси́ стране́ на́шей на враги́ побе́ду, и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Сна́ очи́ма свои́ма не да́л еси́, о́тче Арка́дие, ни ве́ждома свои́ма дрема́ния, до́ндеже Бо́гу угоди́л еси́, в тве́рдом пребыва́я послуша́нии Богому́дрому учи́телю твоему́, с ни́мже моли́ся о хва́лящих тя́ Христу́ Бо́гу на́шему, пода́ти на́м ми́р и ве́лию ми́лость.
Богоро́дичен: Пло́тию ро́ждши Безпло́тнаго, Богороди́тельнице Пречи́стая, теле́сных на́с и душе́вных скве́рн омы́й окропле́нием Боже́ственныя благода́ти Сы́на Твоего́.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Ко Го́споду от ки́та Ио́на возопи́: Ты́ мя́ возведи́ из глубины́ а́да, молю́ся, да я́ко Изба́вителю, во гла́се хвале́ния, и́стины же ду́хом пожру́ Тебе́.
Земна́я и мимотеку́щая, я́ко уме́ты, вмени́в, Христа́ еди́наго вожделе́л еси́, к Нему́же сою́зом любве́ прибли́зив ду́шу свою́, Того́ обрести́ потща́лся еси́ ненасыща́емыя добро́ты.
Процве́л в пусты́нных удо́лиях, прехва́льне о́тче на́ш, я́ко ши́пок благово́нен, и, я́коже кри́н, облагоуха́л еси́ со́вести ве́рных доброде́тельми и чудесы́. Те́мже, преподо́бне, отжени́ от на́с стра́сти смердя́щия.
Жела́нием зе́льным, преблаже́нне, после́довал еси́ Богоно́снаго отца́ Ефре́ма житию́: того́ бо учени́к изря́дный бы́л еси́, с ни́мже моли́ся Го́сподеви поми́ловати ду́ши на́ша.
Богоро́дичен: Христа́ на́м родила́ еси́, Пречи́стая Влады́чице, Богора́дованная Де́во. Те́мже спаси́ гра́д и лю́ди, на Тя́ упова́ющия.
Конда́к, гла́с 2:
К глубина́м Боже́ственнаго ра́зума впери́в у́м сво́й, в Небе́сныя оби́тели восте́кл еси́ и равноа́нгельно житие́, о́тче Арка́дие, на земли́ пожи́л еси́, и во все́м повину́лся еси́ духо́вному своему́ настоя́телю и наста́внику, преподо́бному отцу́ Ефре́му, и ны́не, вку́пе предстоя́ще у Престо́ла Влады́ки Христа́, моли́ся непреста́нно о все́х на́с.
И́кос:
Услы́шав Христо́в Ева́нгельский гла́с, оста́вив плотска́я мудрова́ния, бога́тство и сла́ву ми́ра сего́, я́ко пра́х, вмени́в, от мла́дости после́довав наста́внику и учи́телю своему́ духо́вному отцу́ Ефре́му и от того́ вся́кия доброде́тели навы́к, и бы́сть ему́ учени́к до́брым послуша́нием, и над страстьми́, я́ко Безпло́тен, подвиза́вся, и Безпло́тных ликостоя́нию сочета́вся, и́же пода́й ра́зум мне́, недосто́йному рабу́ своему́, а́ще не ты́ ми́ пода́си и не просвети́ши ми́ у́м, ка́ко тя́ восхвалю́ и воспою́, окая́нный? Дерза́ю на твое́ незло́бие и вопию́ си́це: ра́дуйся, Небе́сный челове́че и земны́й А́нгеле; ра́дуйся, я́ко после́довал духо́вному наста́внику своему́ во все́м, посто́м и моли́твами, те́м вку́пе с ни́м угоди́в Бо́гу, и бы́сте вели́кия свети́льники, сия́юще чудесы́, ны́не предстоя́ще у Престо́ла Христа́, Бо́га на́шего, моли́теся непреста́нно о все́х на́с.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Купина́ в горе́ огненеопа́льная и росоно́сная пе́щь халде́йская, я́ве предписа́ Тя́, Богоневе́сто, Боже́ственный бо Невеще́ственный в веще́ственнем чре́ве, О́гнь неопа́льно прия́ла еси́. Те́мже из Тебе́ Ро́ждшемуся пое́м: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Я́ко вои́стинну тле́нных оста́вль и непостоя́нная ми́ра сего́ за уме́ты вмени́в, наста́внику своему́ после́довал еси́, те́мже с ни́м у Престо́ла Бо́жия предстои́ши, моли́ся спасти́ся все́м на́м.
Я́ко добропло́дная ма́слина, в до́ме Бо́жии, преподо́бне, процве́л еси́, еле́ем у́бо ра́дования духо́внаго умаща́й ду́ши любо́вию пою́щих тя́, преподо́бне о́тче Арка́дие.
Житие́ твое́, о́тче Арка́дие преподо́бне, всече́стне, ди́вно на земли́ показа́л еси́: вели́кое бо поще́ние и смире́ние стяжа́л еси́. Сего́ ра́ди на Небесе́х жи́знь ве́чную со учи́телем свои́м преподо́бным Ефре́мом насле́довал еси́. Те́мже моли́ся при́сно ко Го́споду, от бе́д изба́вити ны́, пою́щия тя́.
Богоро́дичен: Тя́ Предста́тельницу и́мамы, гре́шнии, о Пресвята́я Де́во: Ты́ бо благопреме́нна к на́м твори́ши Сы́на Своего́ и Бо́га на́шего ма́терними Твои́ми моли́твами.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: В пе́щь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго, и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га, по́йте, дела́, я́ко Го́спода, и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Я́ко свети́льник све́та, ду́шу свою́ сия́ньми доброде́телей украси́в, нетле́нный вене́ц от Бо́га прия́л еси́, и ны́не со А́нгелы и со учи́телем свои́м Престо́лу Его́ предстоя́ще, о на́с моли́ся, воспева́ющих: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Ве́сь от ю́ности Бо́гови освяти́лся еси́ и к Нему́ доброде́телию прибли́жился еси́, тле́нная бо, я́же на земли́, оста́вив, Небе́сное обре́л еси́ бога́тство.
Обре́л еси́ возме́здие от Христа́ Бо́га, преподо́бне о́тче Арка́дие, ны́не со А́нгелы святы́ми и с наста́вником свои́м, со отце́м Ефре́мом, ликовству́я и со все́ми пра́ведными в Небе́сных оби́телех водворя́яся. Моли́ся у́бо ко Го́споду, пода́ти на́м ве́лию ми́лость.
Богоро́дичен: Ма́ти Бо́жия Всенепоро́чная, души́ моея́ я́звы исцели́ и стремле́ние утоли́ стра́стныя пло́ти моея́, омраче́нное се́рдце просвети́, у́м мо́й умири́ и вра́жиих напа́стей изба́ви.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Я́же пре́жде со́лнца свети́льника Бо́га возсия́вшаго, пло́тски к на́м прише́дшаго, из боку́ Деви́чу неизрече́нно воплоти́вшая, Благослове́нная Всечи́стая, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.
Яви́лся еси́, о́тче Арка́дие, гра́ду на́шему сто́лп непоколеби́м и прибе́жище все́м, притека́ющим к тебе́: исцеле́ния бо благода́ть тобо́ю прие́млем и от лю́тых скорбе́й твои́ми моли́твами избавля́емся.
Приими́, святы́й преблаже́нне, о́тче досточу́дне Арка́дие, пе́ние сие́ похва́льное и твое́ оте́ческое покажи́ о на́с ми́лование: не мо́жем бо по досто́инству похвали́ти тя́, но ели́ко мо́жем, от усе́рдия дерзну́хом.
Е́же прино́сим ти́, о́тче преподо́бне Арка́дие, пе́ния не пре́зри, но приими́ сие́ ми́лостивно и моли́ Творца́ на́шего, Влады́ку и Го́спода, изба́вити ны́ от вся́каго преще́ния и ми́лость обрести́ в де́нь стра́шнаго Его́ испыта́ния.
Богоро́дичен: Богоро́дице Влады́чице, мене́, во глубину́ зла́ сластьми́ плотски́ми и страстьми́ жития́ впа́дша, возста́ви: на Тя́ бо, я́ко Ма́терь Бо́га на́шего, наде́жду и́мам, ра́б Тво́й. Не пре́зри упова́ния на́шего, но сотвори́ спасти́ся все́м на́м.
Свети́лен:
Святы́ни хра́м бы́л еси́, преподо́бне, и по Боже́ственному прича́стию ра́йский граждани́н, в не́мже пита́ешися невозбра́нно дре́ва разу́мнаго и нетле́нныя сла́вы. Те́мже па́мять твою́, Арка́дие преподо́бне, творя́ще и ве́рою и любо́вию хва́ляще тя́, мо́лимся: моли́ся Го́сподеви спасти́ся все́м на́м.
Сла́ва, и ны́не: Ра́дуйся, кля́твы Е́виной разреше́ние; ра́дуйся, све́те су́щим во тьме́. Ра́дуйся, хра́ме живы́й жива́го Бо́га; ра́дуйся, ве́рным похвало́. Ра́дуйся, преподо́бным утвержде́ние; ра́дуйся, правосла́вным сла́во, Благослове́нная Мари́е.
Краткое житие преподобного Аркадия Новоторжского, Вяземского
Преподобный Аркадий Новоторжский, Вяземский подвизался в XI веке. Был учеником преподобного Ефрема Новоторжского.
Мощи преподобного Аркадия, прославленные чудотворениями, были обретены 11 июля 1677 года в Новоторжском Борисоглебском монастыре и через два дня перенесены с правой стороны Борисоглебского собора на левую, под придел в честь святых праведных богоотец Иоакима и Анны. В 1755 году их переложили в каменный гроб.
Полное житие преподобного Аркадия Новоторжского, Вяземского
Преподобный Аркадий Вяземский и Новоторжский происходил из города Вязьмы от простых благочестивых родителей, с детства научивших его молитве и послушанию. Кроткий, проницательный, добрый и целомудренный юноша избрал своим подвигом юродство Христа ради. Он питался подаянием, спал где придется – в лесу, на церковной паперти. Блаженная беззаботность и близость к природе придавали облику юного Аркадия особую одухотворенность и отрешенность от житейской суеты. В церкви, углубившись в молитву, святой Аркадий часто плакал слезами умиления и духовной радости. Его советы были точны, предсказания сбывались, обличения вразумляли. Опытный наставник, преподобный Ефрем, Новоторжский чудотворец (память 28 января), помогал юному подвижнику избегать духовных опасностей в прохождении трудного и редкого в то время подвига юродства. После того, как вязьмичи стали свидетелями нескольких чудес, совершенных по молитвам блаженного Аркадия, он, избегая человеческой славы, удалился в верховья реки Тверцы. Здесь преподобный Аркадий разделил труды своего духовного наставника преподобного Ефрема Новоторжского, участвуя вместе с ним в основании храма и обители в честь святых благоверных князей-страстотерпцев Бориса и Глеба († 1015; первое перенесение святых мощей – 1072; общая память 2 мая).
Поступив в новоустроенный монастырь, преподобный Аркадий принял монашество и взял на себя подвиг полного послушания духовному отцу – преподобному Ефрему. Преподобный Аркадий никогда не пропускал литургии и являлся к заутрене первым, вместе со своим наставником. После преставления преподобного Ефрема (28 января 1053) преподобный Аркадий продолжал подвизаться по заветам своего старца, пребывая в молитве, посте и молчании. По прошествии нескольких лет (по некоторым данным, 13 декабря 1077) он также мирно отошел ко Господу. В 1594 году в одной из церквей города Вязьмы был устроен придел во имя преподобного Аркадия. Совместное празднование преподобным Аркадию и Ефрему Новоторжским было установлено при митрополите Дионисии в 1584–1587 годах. Мощи преподобного Аркадия, прославленные чудесными исцелениями, были обретены 11 июля (ранее в этот день совершалась память) 1677 года в каменном склепе Борисоглебского собора города Торжка. 14 августа 1798 года их положили под спудом, в каменном гробу, служившем ранее местом упокоения преподобному Ефрему. В 1841 году на левой стороне Борисоглебского соборного храма был устроен придел в честь преподобного Аркадия. Торжественное празднование 300-летия со времени обретения святых мощей преподобного Аркадия состоялось в городе Торжке в 1977 году.