Канон святому преподобному Алипию, иконописцу Печерскому
Припев: Преподо́бне о́тче Али́пие, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 30 августа (17 августа ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Пе́снь возсле́м, лю́дие, чу́дному Бо́гу на́шему, свободи́вшему Изра́иля от рабо́ты, пе́снь побе́дную пою́ще и вопию́ще: пои́м Тебе́, Еди́ному Влады́це.
Пе́снь возсла́ти пода́ждь, Христе́, по́мощь свы́ше рабо́м Твои́м, да принесе́м от те́плыя любве́ хвале́ние, в па́мяти уго́дника Твоего́, Тебе́, Еди́ному Влады́це.
Благода́ти умно́жившейся, процвета́ше ве́ра, и умножа́шеся по́лк преподо́бных на горе́ Пече́рстей, и́мже соо́бщник в житии́ хотя́ бы́ти преподо́бный, прии́де послужи́ти Еди́ному Христу́ и Влады́це.
От ю́ности твоея́, вда́лся еси́ роди́тели свои́ми, преподо́бне, в науче́ние ико́ннаго писа́ния, ему́же усе́рдно прилежа́, написова́л еси́ в се́рдце свое́м целому́дрие и чистоту́, я́ко от обои́х бы́л еси́ ра́б своему́ Влады́це.
Чу́дное твое́ послуша́ние ди́внаго тя́ чудесе́ зри́теля показа́, о́тче, ви́дел бо еси́ о́браз Влады́чицы, изображе́н нерукотворе́нне, и, от сего́ виде́ния бо́льшею любо́вию к богомы́слию разгоре́вся, се́рдце свое́ уготовля́л еси́, а́ки скрижа́ль, к написа́нию па́мяти о Христе́ Влады́це.
Богоро́дичен: Скрижа́ле, иму́щая Ду́хом Святы́м напи́санный несказа́нно О́браз Ипоста́си О́тчия, мое́ злообра́зие, Ма́ти Де́во, во благообра́зие благи́х дея́ний претвори́, да отны́не угото́влюся послужи́ти Христу́, Бо́гу моему́ и Влады́це.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́ко Госпо́дь, и не́сть пра́веден, я́ко Бо́г на́ш, Его́же пое́т вся́ тва́рь: не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.
Не́сть Тебе́ подо́бен в бозе́х, Христе́, де́йством бо Твоего́ Пресвята́го Ду́ха изобрази́л еси́ ико́ну Ма́тере Твоея́ нерукотворе́нне, и бы́сть чу́до ве́лие, ему́же самови́дец бе́ преподо́бный Тво́й, Го́споди.
И́же чудеса́ де́йствоваше, То́йжде излете́ от у́ст ико́ны нерукотворе́нныя во о́бразе голуби́нем, Его́же ви́дев облета́юща вну́трь це́ркве, преподо́бный Тво́й, Христе́, вся́ презре́, и ничто́же в ми́ре се́м возлюби́, па́че Тебе́, Го́споди.
О́браз сла́вы Бо́жия ви́дев, преподо́бне, а́бие измени́л еси́ мирски́й о́браз, бы́в чернори́зец, до́бре напису́я доброде́тели изображе́ние, е́же и на́м вообрази́ те́плыми моли́твами твои́ми.
От ико́ннаго худо́жества своего́, о́тче, навы́кл еси́ духо́вныя де́тели вообража́ти, до́бре бо убели́в сви́ток се́рдца своего́ сле́зными пото́ки, написа́л еси́ па́мяти о Бо́зе помышле́ние.
Богоро́дичен: Ра́дуйся, сви́тче, Богоневе́стная Де́во, на Не́мже пе́рстом Бо́жиим написа́ся О́тчее Сло́во, напиши́ на сви́тце се́рдца моего́ па́мять Стра́шнаго Суда́, и гряду́щими муче́нии удержи́ е́ от злы́х, молю́ся.
Седа́лен, гла́с 4:
Бо́жия сла́вы зри́теля и ико́ннаго де́лателя прему́дра, кто́ с на́ми пе́сньми тя́ не восхва́лит, преподо́бне, ви́дел бо еси́ от ча́сти чу́вственне Свята́го Ду́ха, — ны́не же, предстоя́ Вы́шняго Престо́лу, не зерца́лом, но лице́м к лицу́ присносу́щную зри́ши сла́ву Бо́жию, ея́же и мы́ да причасти́мся, о́тче Али́пие, моли́твами твои́ми.
Сла́ва, и ны́не: Предста́тельнице Святе́й Тро́ице, предста́ни на́м ско́ро, в дне́шний де́нь собра́вшимся в хра́ме Твое́м пречестне́м, и да́ждь сла́ву преподо́бных Твои́х зре́ти сла́вящим Тя́, Де́во, моли́твами Твои́ми.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Из горы́ приосене́нныя, Сло́ве, проро́к, еди́ныя Богоро́дицы, хотя́ща воплоти́тися, богови́дно усмотри́, и со стра́хом славосло́вяше си́лу Твою́.
Из горы́ призва́л еси́ всле́д тебе́ тещи́ преподо́бнаго Твоего́, Христе́, то́йже, мирски́я молвы́ отве́ргся, все́ю душе́ю приложи́ся Тебе́, и во уме́ изобража́ше при́сно си́лу Твою́.
Я́ко све́тлая звезда́, возсия́л еси́, о́тче, на горе́ Пече́рстей, доброде́тели бо от тебе́, я́ко лучи́, простро́шася, блаже́нне, и освеща́ют дне́сь тя́ велича́ющих, те́мже и мы́ прославля́ем благода́ть твою́.
Не мзды́ ра́ди, но ре́вностию дви́жим, прилежа́л еси́ де́лу своему́, и от сего́ во благоле́пие неща́дно раздава́л еси́ це́рквам Бо́жиим, я́ко да вси́, зря́ще на ико́ны твоя́, в любо́вь Бо́жию сердца́ своя́ обраща́ют.
До́бр де́латель яви́лся еси́, блаже́нне, виногра́да Христо́ва, я́ко сво́йственно тебе́ со апо́столом глаго́лати: не ту́не хле́б ядо́х, и́бо ру́це мои́ мне́ и ине́м послужи́сте, те́мже прия́л еси́ от Бо́га дина́р, и с благи́ми рабы́ сла́ву присносу́щную зри́ши.
Богоро́дичен: От чи́стаго сокро́вища чре́ва Твоего́ Дина́р яви́вшая ми́ру, искупи́ла еси́ те́м все́х от перворо́днаго до́лга, Ма́ти Бо́жия, к Тебе́ прибега́ю, искупи́ мя́ от мы́сленных заимода́вец, да при́сно сла́влю бла́гость Твою́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти́: Го́споди, спаси́ ны́, Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, ра́зве Тебе́, ино́го не ве́мы.
У́тренюющих славосло́вием к Тебе́ от уны́ния возста́ви, о́тче, и от мра́чных де́л к све́ту богоразу́мия моли́твами твои́ми возведи́ умы́ на́ша, ско́раго бо тебе́ на по́мощь поспе́шника зна́ем.
От де́ла руку́ твое́ю, о́тче, в че́сть Еди́наго Бо́га, в трича́стное отлуча́л еси́ разделе́ние: ико́нному тре́бованию, в монасты́рское де́лание и в ми́лостыню ни́щим, и си́м стяжа́л еси́ лу́чшее, присножела́емое рая́ селе́ние.
Де́нь ручны́м де́ланием, но́щь же бде́нием, моли́твою и поклоне́нием провожда́л еси́ всегда́, блаже́нне, и та́ко, возложи́в ру́ку на ра́ло, упра́влен бы́л еси́ в Ца́рство Бо́жие. Та́мо помяни́ и на́с хода́тайством твои́м к Бо́гу.
Возсия́ со́лнце и ви́де твоя́ труды́, свя́те, и́бо смире́ние, нестяжа́ние, чистоту́, терпе́ние, по́ст любо́вию ко все́м растворя́л еси́, и си́м восхожде́нием возше́л еси́ на высоту́ богомы́слия, и Небе́снаго дарова́ния сподо́бился еси́.
Богоро́дичен: У́тро мы́сленное, произве́дшая в ми́р вели́кое Со́лнце, озари́ на́ш у́м и се́рдце, и сы́ны Све́ту покажи́ ны́, мо́лимтися, Безневе́стная Де́во, Ты́ бо еси́ просвеще́ние и упова́ние на́ше.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Ри́зу мне́ пода́ждь све́тлу, одея́йся све́том, я́ко ри́зою, Многоми́лостиве Христе́ Бо́же на́ш.
Ри́зу а́нгельскаго о́браза украси́в ша́рами и́ноческих трудо́в, возше́л еси́ на высо́кий степе́нь свяще́нства, сове́том наста́вника своего́, и на то́м стоя́ а́ки свети́ло, све́том твои́х де́л мно́гих просвети́л еси́.
Ри́зу Креще́ния окаля́вшему мне́ греха́ ка́лом, да́ждь умиле́ние, свя́те, моли́твами твои́ми, да в не́м испиру́ и чи́ст явлю́ся лицу́ Бо́жию: се́ бо предстою́, песносло́вя хвалу́ Твою́ бре́нными устна́ми.
Оде́жду свяще́нства прие́мь, по подо́бию Вели́каго Архиере́я, Сы́на Бо́жия, вше́л еси́, о́тче, во вну́тренняя заве́сы, приноси́ти же́ртву Поже́ршемуся за гре́х всего́ ми́ра, твои́ми моли́твами ны́не, а́ки же́ртвою, и о на́с, свя́те, Творца́ уми́лостиви.
Оде́ян сы́й оде́ждею свяще́нства, бо́льших дарова́ний сподо́бился еси́, я́ко и оде́янных прокаже́нием моли́твами твои́ми исцеля́л еси́, и на́с, мы́сленне неду́гующих, си́ми исцели́, мо́лимтися, преблаже́нне.
Богоро́дичен: Уязви́вших на́с грехолю́бия стрело́ю, уязви́, Пречи́стая Де́во, и побе́гнут, студо́м пораже́ни, де́монския полки́, Ты́ бо еси́ бесо́м стру́п неисце́льный.
Конда́к, гла́с 2:
От ю́ности Боже́ственное в себе́ име́я начерта́ние, вда́н бы́л еси́ в науче́ние ико́ннаго писа́ния; и внегда́ небеси́ подо́бная Богоро́дицы писа́шеся це́рковь, ты́ та́можде посо́бствовал, и ви́дел еси́ Ду́ха Свята́го осия́ние, от Него́же прия́л еси́ чуде́с де́йство, я́ко ико́ны твоя́ чудотворя́ху, те́м тя́ чти́м и ублажа́ем, чу́дне Али́пие.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́ попра́ша пла́мень дерзнове́нно, и на ро́су о́гнь преложи́ша, вопию́ще: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Де́тски игра́юща сумне́нием в ве́ре, пра́ведно ка́знь Бо́жия пости́же: покры́ бо прока́за лице́ его́, сего́ ты́, о́тче, исцели́л еси́, и оты́де, поя́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Испове́давшему гре́х неве́рствия своего́, пе́рвее приложи́л еси́, блаже́нне, покая́ния пла́стырь, и, души́ исцеле́вшей, исцеле́ и лице́ пома́занием ва́п твои́х, и то́й о тебе́ воспе́т: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
И́же пе́рвее обоня́ния грехо́м острупи́вся, по сове́ту диа́волю отча́яся спасе́ния наде́жды. Се́ то́й па́ки, твои́м, свя́те, уче́нием к Бо́гу обрати́вся, исцеле́н бы́сть, и избы́в обои́х струпо́в, воззва́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Твои́м, преподо́бне, дивя́щеся чудесе́м мно́гим, взыва́ем согла́сно: ра́дуйся, Елиссе́е но́вый, неве́рующаго исцели́вый от прока́зы, я́ко Неема́на, и о тебе́ пе́снь о́троческую воспе́т: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Безобра́зие души́ моея́ кто́ испра́вит, а́ще не Ты́, Ма́ти Бо́жия, ша́рами бла́гости Твоея́ тоя́ лице́ в благообра́зие претвори́ши? И благоле́пие прие́м, воспою́: ра́дуйся, Образу́ющая живописа́тельне челове́ческий о́браз.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: На горе́ святе́й просла́вльшася, и в купине́ огне́м Присноде́вы Моисе́ови та́йну я́вльшаго, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Яви́ тя́, о́тче, все́х Созда́тель на горе́ Пече́рстей доброцвету́щее ко исцеле́нию дре́во, плоды́ бо твои́х моли́тв все́м к тебе́ приходя́щим подава́л еси́ исцеле́ние неоску́дно, и отхожда́ху здра́вы, превознося́ще Го́спода во ве́ки.
Незло́бие се́рдца твоего́ не лиши́ тя́, преподо́бне, вели́ких дарова́ний, никогда́же бо огорчи́лся еси́ на оскорбля́ющих тя́, ниже́ возда́л еси́ зло́ за зло́, те́м и просла́ви тя́ Христо́с зде́ и та́мо во ве́ки.
Сребролю́бия омраче́ннии тьмо́ю облича́ху тя́ пред челове́ки, но Бо́г изведе́, я́ко све́т, пра́вду твою́ и незло́бие твое́, я́ко полу́дне, ископа́вшии же тебе́ я́му впадо́ша в ню́, и сту́д и́х помина́ют вси́ во ве́ки.
Седми́ дарова́нии де́йствуяй в Тро́ице Еди́ный Бо́же, изобрази́тися седми́м ико́нам повеле́л еси́ нерукотворе́нне, и яви́л еси́ преподо́бнаго, иму́щаго се́дмь Паракли́та Твоего́ даро́в, сия́ и на́м пода́ждь, Всеще́дрый Царю́, да превозно́сим Тя́ во ве́ки.
Богоро́дичен: От все́х дарова́ний прие́мшая истка́нную ри́зу, ря́сны златы́ми оде́яна предста́ла еси́ Тро́ице Живонача́льней. Ста́ни у́бо, возде́вши пречи́стеи ру́це Твои́, и о на́с, благотворе́ния обнаже́нных, помоли́ся, Ты́ бо еси́, Пренепоро́чная, покрыва́ющая грехи́ на́ша.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Тя́, Неискусобра́чную Ма́терь Бо́га Вы́шняго, Тя́, па́че ума́ ро́ждшую сло́вом вои́стинну Бо́га, вы́шшую пречи́стых Си́л, немо́лчными славословле́нии велича́ем.
Тя́, о́тче, прославля́ющаго, просла́ви Бо́г, я́ко твоего́ писа́ния ико́нам никогда́же о́гнь одолева́ше, но пребыва́ху це́лы от пожа́ра невреди́мы, я́же чудоде́ющия ви́дяще, о тебе́ немо́лчно славословле́нии Христа́ велича́ем.
Отвсю́ду стека́хуся лю́дие ви́дети пресла́вное чу́до, я́ко вся́ ина́я пояде́ пла́мень о́гненный, твоего́же писа́ния ико́н, ника́коже вреди́. Е́же и мы́, слы́шаще чудоде́йствующаго в тебе́ Бо́га, славословле́нии велича́ем.
Храни́л еси́ незло́бие и ви́дел еси́ правоту́, житие́ свое́ провожда́я во вся́цей святы́ни, те́мже отвсю́ду Бо́г тя́ прославля́ше, и изыма́ше от вся́кия напа́сти; сея́ и на́с изба́ви твои́ми моли́твами, свя́те, да вы́ну тя́ пе́сньми велича́ем.
Ра́дуется гра́д Росто́в, содержа́й ико́ну, ма́нием Бо́жиим напи́сану, и я́ко многоце́нным сокро́вищем искупу́ется от все́х страсте́й, ю́же лобыза́юще, помина́ет, коли́ко Бо́г де́йствоваше тобо́ю, блаже́нне. Сие́ чудоде́йствие и мы́ дне́сь чту́ще, удивля́емся и славословле́нии велича́ем.
Богоро́дичен: Сто́лп кре́пости иму́ще Тя́, раби́ Твои́, Богоро́дице Де́во, от лица́ вра́г на́ших гони́ми, к Тебе́ прибега́ем, и припа́дающе, мо́лимся: сохраня́й на́с, в беда́х су́щих, Ты́ бо еси́ сто́лп на́м кре́пок от лица́ вра́жия и стена́ необори́ма.
Свети́лен:
При́сно храня́й тя́, преподо́бне, в ско́рбех, прии́де за тя́ пред лице́м твои́м, Богома́тере ико́ну написа́ти, ю́же в три́ часа́ изобрази́в све́тло, даде́ во благоле́пие пречи́стому хра́му на пра́здник, тебе́ же поя́т во хра́м Го́рний с су́щими от ве́ка святы́ми пра́здновати. Иде́же ны́не гла́сом ра́дости пра́зднуяй, помяни́ и на́с, Али́пие, о́тче блаже́ннейший.
Сла́ва, и ны́не: Хра́м су́щи, Вы́шняго десни́цею созда́нный, хра́м души́ моея́, грехо́м па́дший, возста́ви, Ма́ти Бо́жия, обнови́ Твои́м посеще́нием, и да́ждь без ле́ности сла́ву Тебе́ принося́щим, непреста́нно Тебе́ воспе́ти: ра́дуйся, Хра́ме Госпо́день, в прибе́жище христиа́ном созда́нный.
Житие преподобного Алипия, иконописца Печерского
Алипий Печерский был одним из первых и лучших русских иконописцев, постриженик преподобного Никона († 1088; память 23 марта/5 апреля), с молодых лет подвизался в Киево-Печерском монастыре. Иконописанию он учился у греческих мастеров, которые расписывали Печерскую церковь. Св. Алипий был очевидцем дивного чуда: когда иконописцы украшали живописью алтарь, то в нем сама собой изобразилась икона Пресвятой Богородицы; при этом икона блистала ярче солнца, потом из уст Пречистой Богородицы вылетел голубь, который, полетав долгое время по церкви, влетел в уста Спасителя, изображенного на иконе, находящейся в верхней части церкви.
Преподобный Алипий писал иконы даром и если узнавал, что в какой-нибудь церкви иконы обветшали, брал их к себе и поправлял безвозмездно. Им была написана Свенская-Печерская икона Божией Матери. Святой никогда не был праздным и оставлял иконописание только ради божественной службы. Он был посвящен в сан иеромонаха. Святой Алипий был известен даром чудотворений еще при жизни. Преподобный исцелил киевлянина, страдавшей проказой, помазав раны больного красками. Много икон, написанных преподобным прославились как чудотворные. Известны некоторые случаи, когда Ангелы Божии помогали ему писать иконы. Один киевлянин, построив церковь, поручив двум инокам заказать для нее иконы. Иноки утаили деньги и ничего не сказали преподобному Алипию. Прождав долгое время, киевлянин обратился с жалобой к игумену на преподобного, и тут только обнаружилось, что святой ничего не слышал о заказе. Когда принесли доски, данные заказчиком, оказалось, что на них уже написаны прекрасные лики. Когда сгорела для них построенная церковь, то иконы остались целыми. В другой раз Ангел написал икону в честь Успения Пресвятой Богородицы, когда святой лежал в предсмертной болезни. Тот же Ангел принял душу преподобного Алипия, который скончался в 1114 г. и был погребен в Ближних пещерах.
См. также: "Житие преподобного отца нашего Алипия Печерского" в изложении свт. Димитрия Ростовского.