Канон святому преподобному Александру Ошевенскому

Припев: Преподо́бне о́тче Алекса́ндре, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 03 мая (20 апреля ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Све́том озаря́емь благода́ти Твоея́, Христе́, уясни́ ми́ язы́к, и просвети́ о́чи мои́, и ду́шу освяти́, и се́рдце озари́, да воспою́ похвалу́ но́вому чудотво́рцу, преподо́бному Алекса́ндру.

Путе́м, вводя́щим ко гра́ду Небе́сному, невозвра́тно ше́ствовал еси́, Алекса́ндре, и́бо Святы́й Ду́х наста́ви тя́, почива́ющ в се́рдце твое́м.

Вознося́шеся смире́нием, о́тче Алекса́ндре, любо́вь име́л еси́ ко Христу́, те́м мо́лимся ти́, преподо́бне, уще́дри смире́ние на́ше и боле́зни вся́ облегчи́ серде́ц на́ших.

Богоро́дичен: Па́дшим воста́ние и стоя́щим укрепле́ние су́щи, Всенепоро́чная, те́м молю́ся Ти́: па́дший грехо́м мо́й у́м испра́ви, Влады́чице.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.

Теку́щих стоя́щими измени́л еси́ смы́слено, прие́м сво́й кре́ст, о́тче Алекса́ндре, и в непроходи́мую пусты́ню, я́ко Илия́ вели́кий, отходя́, при́был еси́.

Пу́ть тебе́, зело́ жела́емый, оте́ц пове́да, и́же рече́: иди́, ча́до, на о́ну страну́ реки́ и обря́щеши мно́гими ле́ты сокрыва́ему пусты́ню, и та́мо всели́ся, поя́ Го́спода.

Коле́блемы страстьми́ разли́чными, ве́рою притека́ем к твоему́ покро́ву, Алекса́ндре преподо́бне, святы́ми твои́ми хода́тайствы вся́ ны́ посети́, моля́ся Человеколю́бцу.

Богоро́дичен: Кропле́нием ми́лости Твоея́, Де́во, у́глие погаси́ мои́х страсте́й, Богора́дованная, и уга́сший возжзи́ свети́льник се́рдца моего́, Златы́й Свети́льниче, Всенепоро́чная.

Седа́лен, гла́с 8.

Стра́стный мра́к очи́стив и Христо́ва повеле́ния, я́ко све́т, вои́стину прие́м, в посте́ просия́л еси́ и, умертви́в те́ло, ду́х оживи́л еси́, вра́жия се́ти попра́в, блаже́нне, те́м и Вы́шних Безпло́тных слу́г соприча́стник бы́сть Ду́ха благода́тию, Алекса́ндре, о́тче на́ш, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Я́ко Всенепоро́чная Неве́сто Творца́, я́ко Неискусому́жная Ма́ти Изба́вителя, прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Всепе́тая, беззако́нию мя́ су́ща скве́рно жили́ще и де́монов игра́лище в ра́зуме бы́вша, потщи́ся от си́х злоде́йствия мя́ изба́ви ти́, све́тло жили́ще доброде́тельми соде́лавши, Светода́тельная и Нетле́нная, разжени́ о́блак страсте́й и Вы́шняго прича́стия сподо́би и Све́та Невече́рняго моли́твами Твои́ми.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Неизсле́дный Бо́жий Сове́т, е́же от Де́вы, воплоще́ния Тебе́, Вы́шняго, проро́к Авваку́м усмотря́я, зовя́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Пусты́ни непроходи́мыя доше́д, верхи́ бесо́вския возвыша́емыя смире́нием смири́л еси́, му́дре Алекса́ндре, и на ни́х мужествова́л еси́, сла́во и́ночествующим и утвержде́ние.

Мече́м обоюдуо́стрым в Христо́в стра́х вооружи́вся, зми́я отсту́пника низложи́л еси́ разу́мно и чу́вственно, блаже́нне Алекса́ндре, свяще́нными побе́дами прославля́емь.

Ве́сь Боже́ственным Ду́хом распали́вся, о́тче, мра́з терпе́л еси́ и мно́ги беды́, в пусты́нях вселя́яся, иски́й Го́спода, благода́тию тя́ Боже́ственною согрева́юща.

Богоро́дичен: Тя́, очище́ние все́м земны́м, ве́рою молю́ и припа́даю, Благослове́нная, ми́лостива ми́ Судию́ и Сы́на Твоего́ сотвори́, я́ко да по до́лгу сла́влю Тя́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.

Ше́ствовал еси́, преподо́бне, у́зкий и приско́рбный пу́ть, Боже́ственными восхожде́нии се́рдца, и виде́нии разширя́емь, и положе́нием обожа́емь я́ве, те́м бы́сть и́ноком утвержде́ние и украше́ние.

Я́ко очи́стившу помышле́ния, преподо́бне, благода́ть тебе́ даде́ся, я́ко проро́ку, я́ко настоя́щая, глаго́лати бу́дущая, зре́ти же да́льная, я́ко бли́жняя, Алекса́ндре, Бо́жие оби́телище.

Боле́зней мя́ изба́ви грехо́вных и скорбе́й, утоли́ се́рдца моего́ лю́тость и грехопаде́ниям разреше́ние да́руй, Благоде́теля Бо́га име́я, послу́шающа честны́х твои́х моли́тв.

Богоро́дичен: Ума́ моего́ уврачу́й изступле́ние, Всенепоро́чная, и исцели́ стра́сти душе́вныя моя́, и уны́ния тьму́ отжени́, я́ко да восхваля́ю Тя́ пе́сненно, Присноблаже́нная Богоро́дице Всепе́тая.

Пе́снь 6

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Увяди́в стра́сти теле́сныя, я́ко дре́во узре́ся высокове́рхое, плоды́ чуде́сныя израща́я и честна́я исправле́ния священнонося́, Богоблаже́нне.

Исцели́ тя́ Госпо́дь явле́нием Кири́лла чудотво́рца, и ра́зуме, я́ко от вели́кия боле́зни вско́ре премени́ся на здра́вие и, возбну́в от виде́ния, ра́довашеся, поя́ Го́спода.

Тьма́м боле́зней прибли́жихся а́з, те́лом не́мощен низлежа́, Алекса́ндре, о́тче, те́м ве́рою зову́ ти́: боле́зни утоли́ се́рдца моего́.

Богоро́дичен: Еди́на все́м поможе́ние, помози́ на́м, бе́дствующим, и ру́ку пода́ждь, и к приста́нищу введи́ спасе́ния, Отрокови́це Богоблагода́тная.

Конда́к, гла́с 8.

Роди́телей свои́х любо́вь отри́нул еси́ и до́м сво́й, я́ко чу́жд, оста́вил еси́, водвори́ бо ся́ в пусты́ню, и та́мо ви́де Бо́г труды́ твоя́ и по́двиги, па́стыря и наста́вника избра́нному Своему́ ста́ду сподобля́ет тя́ и по преставле́нии вели́кими чудесы́ прославля́ет тя́, исцеля́ти разли́чныя неду́ги. Моли́ о на́с Христа́ Бо́га, пра́зднующих любо́вию святу́ю па́мять твою́, да вси́ единогла́сно вопие́м ти́: ра́дуйся, Алекса́ндре преподо́бне, о́тче на́ш.

И́кос:

Други́й, о́тче, яви́ся вра́ч и предста́тель неду́ги одержи́мым и скорбьми́, Алекса́ндре чудотво́рче, исцеля́я все́х, ве́рно притека́ющих под Боже́ственный кро́в тво́й, те́м и от на́с слы́шиши: ра́дуйся, отца́ блага́го ко́рене; ра́дуйся, ма́тере благи́я ве́твь; ра́дуйся, и́же те́х любо́вь отри́нувый; ра́дуйся, и́же еди́наго Бо́га прие́мый; ра́дуйся, я́ко оста́вил еси́ мирску́ю суету́ и до́м и Пречи́стыя Ма́тере оби́тели Кири́лловы огра́ды дости́гл еси́; ра́дуйся, я́ко та́мо во и́ноческая обле́клся еси́ и извы́че вся́кому благочи́нию и добронра́вию; ра́дуйся, я́ко отту́ду в Ка́ргопольския страны́ пресели́лся еси́ и та́мо в непроходи́мую пусты́ню всели́лся еси́; ра́дуйся, я́ко в не́й це́рковь вели́каго чудотво́рца Нико́лы воздви́гл еси́, и о́бщий монасты́рь соста́вил еси́, и собра́л еси́ учени́к мно́жество, и́хже стра́хом Бо́жиим и твои́м уче́нием наставля́емых, до конца́ соблюди́; ра́дуйся, я́ко ми́рови яви́ся сто́лп непоколеби́м; ра́дуйся, свети́льниче, сия́я чудесы́. Моли́ о на́с Христа́ Бо́га, пра́зднующих святу́ю па́мять твою́, да вси́ единогла́сно вопие́м ти́: ра́дуйся, Алекса́ндре преподо́бне, о́тче на́ш.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че Созда́вшего, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Се́рдце твое́ Тро́ице жили́ще соде́лал еси́ и ду́шу свою́ престо́л Бо́гови сотвори́л еси́, те́мже Боже́ственною благода́тию, о́тче Алекса́ндре, источа́еши неду́жным исцеле́ния, с ве́рою приходя́щим.

Душа́ твоя́, светозаре́нием Боже́ственнаго Ду́ха освяща́ема при́сно, ду́ш зря́ше ве́рных, приходя́щих ти́, све́т, блаже́нне, и двиза́ния, проро́чески ми́ провиде́ньми свяще́нно удивля́ема.

Неду́г, обурева́ющих мя́, блаже́нне, души́ же и телесе́, твои́ми святы́ми моли́твами ско́ро изба́ви и пе́ти сотвори́: препе́тый оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Неизме́нно ро́ждшая Еди́наго Го́спода, Богора́дованная, десни́цею Его́, Чи́стая, премени́ти ми́ у́м моли́ся к лу́чшим, лю́те совраща́емый жите́йскими печа́льми.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть; тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Пребыва́ющу ти́ в пусты́ни, я́ко на све́щнице свети́льник, преподо́бне, все́х помышле́ния ве́рою просвеща́еши, показу́я изря́дно словесы́ и де́лы стезю́ живота́ и возводя́ си́х Боже́ственными словесы́ к высоте́ безстра́стия.

Умо́м безстра́стия очище́н, бесе́доваше Го́споду Вседержи́телю, от Него́ же неизглаго́ланным, преподо́бне, науча́емь, проро́чески предглаго́лаше, просвеща́я ду́ши, я́ко вели́к, всеблаже́нне, Свята́го Ду́ха сподо́бися, те́м тя́ согла́сно, ве́рнии, похваля́ем.

Постиго́ша мя́ ра́ны тя́жкия, и неду́ги разли́чнии смуща́ют мя́, си́х мя́ изба́ви, о́тче, молю́ ти ся, я́ко от Бо́га прие́м, Алекса́ндре, благода́ть врачева́ти стра́сти и боле́зни ве́рным облегчева́ти.

Богоро́дичен: Яви́ся А́нгел вы́шши, Бо́га неизрече́нно вопло́щши, Того́ умоли́, Влады́чице Всенепоро́чная, плотски́х вы́шша страсте́й бы́ти ми́ умо́м, высото́ю смире́ния, песносло́вящему Твою́ вели́кую благода́ть.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Укрепи́ся Бо́гу, у́м ти́ утверди́вшу, удержа́ти стра́сти, А́нгел во пло́ти отсю́ду, о́тче, бы́сть, и со А́нгелы на Небесе́х живе́ши всегда́, и Небе́сныя сла́вы наслажда́ешися, Влады́чню предстоя́ Престо́лу и Све́та Невече́рняго исполня́емь.

Твоя́ свяще́нныя и святы́я мо́щи, во гро́бе лежа́ще, неду́ги погружа́ют, и попаля́ют полки́ бесо́вския всегда́, му́дре Алекса́ндре, Бо́жиею благода́тию, и источа́ют все́м исцеле́ния, ве́рно тя́ при́сно блажа́щим.

Уже́ Христо́ви приближа́яся ясне́йше и чисте́йше, помяни́ ве́рою тя́ помина́ющих, Алекса́ндре о́тче, грехо́в проще́ния на́м прося́ и неду́г все́х избавле́ния, и Небе́снаго Ца́рства сподо́битися.

Богоро́дичен: Просвети́, Чи́стая, души́ моея́ о́чи, Све́т поро́ждшая, да не пости́гнет мя́ грехо́вная тьма́ тя́жкая, ниже́ глубина́ покры́ет мя́ отча́яния, но Ты́ мя́ спаси́ и окорми́ ко приста́нищу Боже́ственнаго хоте́ния.

Свети́лен.

Слы́шана бы́сть во все́х страна́х превели́кая твоя́ доброде́тель и чудеса́, отвсю́ду стека́хуся ви́дети све́тлое по Бо́зе житие́ твое́, а́ки све́та дневна́го, наслади́тися жела́юще, преподо́бства твоего́.

Богоро́дичен: Ю́же дре́вле провозвести́ проро́ческий собо́р, ру́чку, и же́зл, и скрижа́ль, и несеко́мую го́ру, Мари́ю Богоотрокови́цу ве́рно восхва́лим дне́сь, с Гаврии́лом зову́ще: ра́дуйся, Обра́дованная.

Пре­по­доб­ный Алек­сандр Оше­вен­ский ро­дил­ся 17 мар­та 1427 го­да в 80 вер­стах от Бе­ло­зер­ска в Вы­ше­озер­ской во­ло­сти, за несколь­ко ме­ся­цев до кон­чи­ны пре­по­доб­но­го Ки­рил­ла Бе­ло­зер­ско­го († 9 июня 1427 г.), с ко­то­рым был свя­зан в по­сле­ду­ю­щем ду­хов­ны­ми уза­ми всю жизнь.

Алек­сей (мир­ское имя пре­по­доб­но­го Алек­сандра Оше­вен­ско­го), пя­тый сын бо­га­то­го зем­ле­дель­ца Ни­ки­фо­ра Оше­ве­на и су­пру­ги его Фо­ти­нии, был дол­го­ждан­ным ре­бен­ком и ро­дил­ся по усерд­ным мо­лит­вам Фо­ти­нии. Са­ма Бо­жия Ма­терь вме­сте с пре­по­доб­ным Ки­рил­лом Бе­ло­зер­ским яви­лась ей и обе­ща­ла рож­де­ние сы­на по хо­да­тай­ству пре­по­доб­но­го Ки­рил­ла. Хо­тя Алек­сей был млад­шим сы­ном, ро­ди­те­ли ча­я­ли ви­деть в нем на­след­ни­ка и их пи­та­те­ля в ста­ро­сти. В дет­стве маль­чи­ка обу­чи­ли гра­мо­те и го­то­ви­ли из него пред­при­им­чи­во­го хо­зя­и­на. В 18 лет юно­шу пы­та­лись же­нить. С доз­во­ле­ния ро­ди­те­лей он от­пра­вил­ся по­мо­лить­ся в Ки­рил­ло-Бе­ло­зер­ский мо­на­стырь и остал­ся там.

Игу­мен по­лю­бил юно­шу за сми­ре­ние и вско­ре пред­ло­жил ему при­нять по­стриг. Но Алек­сей от­ка­зал­ся, ре­шив ис­пы­тать се­бя. Изу­чая Свя­щен­ное Пи­са­ние, он шесть лет при­слу­жи­вал бра­тии по­слуш­ни­ком и лишь то­гда при­нял ино­че­ский по­стриг.

К то­му вре­ме­ни ро­ди­те­ли его пе­ре­се­ли­лись в се­ло Во­ло­со­во, в 30 вер­стах от Кар­го­по­ля вниз по ре­ке Оне­ге. Вско­ре Ни­ки­фор ис­про­сил у нов­го­род­ско­го бо­яри­на Иоан­на ме­сто для по­се­ле­ния у ре­ки Чу­рью­ги, по­лу­чив­шее на­зва­ние Оше­вен­ской сло­бо­ды.

Пре­по­доб­ный Алек­сандр про­сил у игу­ме­на раз­ре­ше­ния при­нять от ро­ди­те­лей по­след­нее бла­го­сло­ве­ние и про­ще­ние, чтобы за­тем уй­ти на уеди­нен­ное жи­тие. Не сра­зу бла­го­сло­вил игу­мен мо­ло­до­го ино­ка. Он пре­ду­пре­ждал его об опас­но­сти пу­стын­но­жи­тель­ства. Но пре­по­доб­ный Алек­сандр бо­ял­ся по­движ­ни­че­ской сла­вы, ко­то­рую он имел сре­ди бра­тии, и вто­рич­но про­сил от­пу­стить его из мо­на­сты­ря. На­ко­нец, на­сто­я­тель бла­го­сло­вил его.

Об­ра­до­ван­ный встре­чей отец пред­ло­жил сы­ну по­се­лить­ся на ре­ке Чу­рью­ге и обе­щал со­дей­ство­вать в устро­е­нии пу­сты­ни. Пре­по­доб­но­му Алек­сан­дру по­нра­ви­лось ме­сто. Он во­дру­зил крест в ос­но­ва­ние бу­ду­щей оби­те­ли и дал обет пре­бы­вать здесь до кон­ца жиз­ни. По­сле то­го пре­по­доб­ный Алек­сандр вер­нул­ся в Ки­рил­ло-Бе­ло­зер­ский мо­на­стырь и неко­то­рое вре­мя нес по­слу­ша­ние на кли­ро­се, в по­варне и на хлебне. Его по­свя­ти­ли в сан диа­ко­на. На­ко­нец, ко­гда пре­по­доб­ный Алек­сандр при­шел к игу­ме­ну в тре­тий раз и рас­ска­зал ему, как звал его на устро­е­ние оби­те­ли чуд­ный го­лос, как обе­щал­ся он пре­бы­вать на том ме­сте, на­сто­я­тель от­пу­стил его, бла­го­сло­вив ико­на­ми Бо­жи­ей Ма­те­ри Оди­гит­рии и свя­ти­те­ля Ни­ко­лая Чу­до­твор­ца.

Пре­по­доб­ный Алек­сандр освя­тил из­бран­ное ме­сто ико­на­ми, по­ру­чил от­цу на­блю­дать за стро­и­тель­ством церк­ви, а сам от­пра­вил­ся к ар­хи­епи­ско­пу Нов­го­род­ско­му Ионе (1459–1470). Ар­хи­епи­скоп Иона по­свя­тил его в сан пре­сви­те­ра и по­ста­вил игу­ме­ном оби­те­ли. Бо­яры­ня Ана­ста­сия и ее сын Юрий го­то­вы бы­ли от­дать мо­на­сты­рю всю во­лость, но пре­по­доб­ный Алек­сандр при­нял гра­мо­ты лишь на необ­хо­ди­мые зем­ли. По­стро­ен­ный храм был освя­щен во имя свя­ти­те­ля Ни­ко­лая. С твер­до­стью и му­же­ством на­чал пре­по­доб­ный тру­дить­ся в со­здан­ной оби­те­ли. Ста­рец, ко­то­рый при­е­хал вме­сте с ним из Ки­рил­ло-Бе­ло­зер­ско­го мо­на­сты­ря, не вы­дер­жал труд­ной пу­стын­ной жиз­ни и уехал об­рат­но. Но ма­ло-по­ма­лу со­бра­лась бра­тия. Пре­по­доб­ный ввел стро­гий об­ще­жи­тель­ный устав, ко­то­рый тре­бо­вал пол­но­го мол­ча­ния в хра­ме и на тра­пе­зе, ко­гда чи­та­лись жи­тия; в кел­лии ино­ки не долж­ны бы­ли быть без де­ла, а во вре­мя ис­пол­не­ния по­слу­ша­ния тво­рить Иису­со­ву мо­лит­ву или чи­тать псал­мы. "Бра­тия, – го­во­рил пре­по­доб­ный игу­мен, – пусть не стра­шат нас тру­ды и скор­би пу­сты­ни. Вы зна­е­те, что пу­тем скор­бей вхо­дят в Цар­ствие Небес­ное. Пусть жи­вет в вас вза­им­ная лю­бовь и сми­ре­ние. Бог есть лю­бовь, и Он лю­бит сми­рен­ных".

Мно­гие да­же из ми­рян при­хо­ди­ли к пре­по­доб­но­му и поль­зо­ва­лись его на­став­ле­ни­я­ми. Два пле­мян­ни­ка свя­то­го при­ня­ли по­стриг в его мо­на­сты­ре, чем раз­гне­ва­ли од­но­го из бра­тьев пре­по­доб­но­го, Ам­вро­сия. Пре­по­доб­ный Алек­сандр кро­то­стью смяг­чил бра­та, но пле­мян­ни­ки охла­де­ли в рев­но­сти к по­дви­гам и оста­ви­ли оби­тель. Скор­би за спа­се­ние ду­хов­ных чад рас­стро­и­ли здо­ро­вье пре­по­доб­но­го. Он ле­жал и не мог не толь­ко при­под­нять ру­ку или го­ло­ву, но да­же вы­го­во­рить сло­во. В та­ком из­не­мо­же­нии свя­той Алек­сандр мо­лил­ся пре­по­доб­но­му Ки­рил­лу, сво­е­му по­кро­ви­те­лю. Пре­по­доб­ный Ки­рилл явил­ся в бе­лых ри­зах и, осе­нив боль­но­го кре­стом, ска­зал: "Не скор­би, брат! Я по­мо­люсь, и бу­дешь здо­ров. Толь­ко не за­бы­вай обе­та, не остав­ляй это­го ме­ста. Я бу­ду по­мо­гать те­бе". Проснув­шись, пре­по­доб­ный по­чув­ство­вал се­бя здо­ро­вым и на­ут­ро по­шел в цер­ковь. В под­креп­ле­ние бра­тии он рас­ска­зал о по­се­ще­нии пре­по­доб­но­го Ки­рил­ла. 27 лет пре­по­доб­ный тру­дил­ся в ос­но­ван­ной им оби­те­ли и мир­но скон­чал­ся 20 ап­ре­ля 1479 го­да.

По­сле кон­чи­ны игу­ме­на оби­тель на­ча­ла быст­ро при­хо­дить в упа­док. Но пре­по­доб­ный не оста­вил по­пе­че­ния о ней. Од­на­жды мо­на­стыр­ско­му слу­жи­те­лю Мар­ку бы­ло ви­де­ние во сне: оби­тель пол­на на­ро­ду; се­дой ста­рец в свя­ти­тель­ской одеж­де кре­стом осе­ня­ет ра­бо­та­ю­щих на по­строй­ке. Дру­гой ста­рец, с длин­ной бо­ро­дой, окроп­ля­ет свя­той во­дой, а тре­тий, сред­не­го ро­ста, с ру­сы­ми во­ло­са­ми, ка­дит. Чет­вер­тый, мо­ло­дой, сле­дит за ни­ми из­да­ли. Тре­тий ста­рец, а это был пре­по­доб­ный Алек­сандр Оше­вен­ский, объ­яс­нил, что ему по­мо­га­ют свя­ти­тель Ни­ко­лай Чу­до­тво­рец и пре­по­доб­ный Ки­рилл Бе­ло­зер­ский, а юно­ша, сто­яв­ший по­одаль, был дья­ком Мат­фе­ем, ко­то­ро­го вско­ре по­стриг­ли с име­нем Мак­сим и из­бра­ли в игу­ме­на оби­те­ли, как и пред­рек в ви­де­нии пре­по­доб­ный Алек­сандр. Инок Мак­сим был по­став­лен во игу­ме­на ар­хи­епи­ско­пом Нов­го­род­ским Сер­ги­ем (1483–1485) и вос­ста­но­вил оби­тель. Он на­сто­я­тель­ство­вал до 1525 го­да.

При по­стро­е­нии но­во­го хра­ма во имя свя­ти­те­ля Ни­ко­лая по ука­за­нию явив­ше­го­ся пре­по­доб­но­го Алек­сандра бы­ли об­ре­те­ны его нетлен­ные мо­щи. То­гда же был на­пи­сан его об­раз со­глас­но с тем, ка­ким он яв­лял­ся ино­кам, и по рас­ска­зу знав­ше­го его стар­ца. Пре­по­доб­ный Алек­сандр Оше­вен­ский был сред­не­го ро­ста, с су­хим ли­цом и впа­лы­ми ще­ка­ми, с неболь­шой и негу­стой бо­ро­дой, с про­се­дью в ру­сых во­ло­сах. В та­ком ви­де он и изо­бра­жа­ет­ся на ико­нах.