Канон святому праведному Прокопию Устьянскому, Важскому, Вологодскому
Припе́в: Святы́й пра́ведный Проко́пие, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 21 июля (08 июля ст. ст.)
Глас 5.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Спаси́телю Бо́гу, в мо́ри лю́ди немо́крыми нога́ми наста́вльшему и фарао́на со всево́инством пото́пльшему, Тому́ Еди́ному пои́м, я́ко просла́вися.
А́гнче Бо́жий, Сло́ве, да́ждь ми́ сло́во, недосто́йному Твоему́ рабу́, да возмогу́ воспе́ти в па́мять явле́ния моще́й блаже́ннаго Проко́пия торжество́, взыва́я: Тому́ Еди́ному воспои́м, я́ко просла́вися.
Безве́стная и та́йная после́днему ро́ду явле́на бы́ша, честны́я мо́щи твоя́, прему́дре Проко́пие, к ни́мже прикаса́ющеся, освяще́ние прие́млем, Го́сподеви пою́ще: Того́ Еди́наго воспои́м, я́ко просла́вися.
Всесве́тлая твоя́ па́мять возсия́ ми́рови, я́ко со́лнце, просвеща́ющи ду́ши благоче́стно пою́щих тя́, в не́йже моли́ся, блаже́нне, пода́ти очище́ние грехо́в Го́сподеви зову́щим: Того́ Еди́наго воспои́м, я́ко просла́вися.
Богоро́дичен: Богороди́тельнице Чи́стая, Небе́сный вхо́де, горо́ несеко́мая, две́ре непроходи́мая, апо́столом сла́во, му́чеником весе́лие, преподо́бным красото́, приими́ моле́ние на́ше, е́же Ти́ прино́сим в па́мять блаже́ннаго Проко́пия, Го́сподеви пою́ще: Того́ Еди́наго воспои́м, я́ко просла́вися.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Водрузи́вый на ничесо́мже зе́млю повеле́нием Твои́м и пове́сивый неодержи́мо тяготе́ющую на недви́жимем, Христе́, ка́мени за́поведей Твои́х, Це́рковь Твою́ утверди́, Еди́не Бла́же и Человеколю́бче.
Де́нь пра́зднственный дне́сь пра́зднуют наро́ди, обрето́ша бо мо́щи блаже́ннаго Проко́пия, я́ко не́кое сокро́вище бога́тно, непреста́нно Христу́ зову́ще: Це́рковь Твою́ утверди́, Еди́не Бла́же и Человеколю́бче.
Естество́ тле́нное ни во что́же вмени́в, житие́ чи́стое на земли́ пожи́л еси́ и сего́ ра́ди насле́довал еси́ Небе́сное селе́ние. Моли́ и на́м получи́ти та́мошнее блаже́нство, пра́зднующим твое́ явле́ние, да непреста́нно Христу́ зове́м: Це́рковь Твою́ утверди́, Еди́не Бла́же и Человеколю́бче.
Житие́ твое́, я́ко со́лнце, в сердца́ ве́рных возсия́, зарю́ чуде́с испуща́юще, те́мже и на́с невече́рним Све́том озари́, всечестно́е твое́ явле́ние почита́ющих, да непреста́нно Христу́ зове́м: Це́рковь Твою́ утверди́, Еди́не Бла́же и Человеколю́бче.
Богоро́дичен: Зело́ лю́те погружа́емую ду́шу мою́ в пучи́не жите́йских страсте́й и бу́рею одержи́мую безме́рных согреше́ний, спасе́ния ми́ простри́ ру́ку, Пречи́стая, и изведи́ из глубины́ зо́л мои́х, да, ра́дуяся, сла́влю Тя́, Всенепоро́чную.
Седа́лен, гла́с 5:
Пресве́тлая и светоно́сная, о́тче Богому́дре Проко́пие, приспе́ твоя́ па́мять, созыва́ющи ве́рных мно́жество просла́вити и пе́ти твое́ честно́е явле́ние, про́сим от Христа́ прия́ти ве́лию ми́лость.
Богоро́дичен: Яви́лася еси́ вы́шши Небе́сных си́л, Влады́ку и Го́спода ро́ждши, Богоро́дице: зе́мных естество́ возвела́ еси́, Богоневе́стная. Те́мже Тя́ вои́стинну, Богороди́тельнице, се́рдцем и душе́ю, ве́рнии, сла́вим.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Дела́ смотре́ния Твоего́, Го́споди, ужаси́ша проро́ка Авваку́ма, изше́л бо еси́ на спасе́ние люде́й Твои́х, спасти́ пома́занныя Твоя́ прише́л еси́.
Соедини́вся стези́ пра́вды, в Богоспаса́емый Боже́ственный гра́д вше́л еси́, Богоно́се преблаже́нне Проко́пие, спаси́тельным сия́нием обогати́вся.
Единообра́зный, преподо́бне Проко́пие, смы́сл богоно́сный ви́дев, Боже́ственными повестьми́ и Боже́ственною оде́ждею оде́ялся еси́.
Се́рдце твое́ скрижа́ль очище́ну Свята́го Ду́ха благода́ть обре́тши, о́тче Проко́пие, написа́ соверше́нно безстра́стие, ве́ру и любо́вь нелицеме́рну.
Богоро́дичен: Седя́й на престо́ле превознесе́нне херуви́мстем, я́ко престо́л Тя́ име́я, Мари́е Богоневе́сто, на руку́ Твое́ю почи́ препросла́вленный Бо́г на́ш.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Окая́нную ду́шу мою́, нощеборю́щуюся со тьмо́ю страсте́й, предвари́в, уще́дри и возсия́й мы́сленное со́лнце днесве́тлыя звезды́ во мне́, во е́же раздели́ти но́щь от све́та.
Любо́вию чту́ще твое́ явле́ние, приле́жно тя́ мо́лим, прему́дре Проко́пие, не преста́й моля́ся Христу́ Бо́гу, да прии́мем грехо́в просты́ню и да озари́т на́с в нощи́ све́т.
Мно́жество наро́да, соше́дшеся дне́сь в твое́ явле́ние, блаже́нне Проко́пие, и прикаса́ющеся честны́м моще́м твои́м, от ни́х исцеле́ния почерпа́ем, непреста́нно зову́ще: да озари́т на́с в нощи́ све́т.
Не то́кмо в житии́ сы́й, но и по сме́рти мно́га чудеса́ от честны́я ти́ ра́ки содева́ются приходя́щим с ве́рою, всеблаже́нне Проко́пие, неду́ги прогоня́еши и от бе́д избавля́еши си́лою Христо́вою. К Нему́же непреста́нно зове́м: да озари́т на́с в нощи́ све́т.
Богоро́дичен: О́н, вселука́вый, по вся́ дни́ к го́ршим влече́т мя́, и в ро́в поги́бели влага́ет, и во отча́яние мя́ влече́т; но того́ мя́ ловле́ния, Чи́стая, исхити́, и твори́ти во́лю Боже́ственную Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего наста́ви, и в ча́с стра́шнаго прише́ствия Его́ изба́ви мя́ вся́каго осужде́ния.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Обы́де мя́ бе́здна, гро́б мне́ ки́т бы́сть, а́з же возопи́х к Тебе́, Человеколю́бцу, и спасе́ мя́ десни́ца Твоя́, Го́споди.
Прииди́те, собери́теся, христоимени́тии лю́дие, све́тло пра́зднуем явле́ние моще́й блаже́ннаго Проко́пия, мо́лится бо Ко Влады́це и Бо́гу на́шему, да изба́вит на́с от вся́каго озлобле́ния, к Нему́же, воспева́юще, глаго́лем: спасе́ на́с десни́ца Твоя́, Го́споди.
Ра́ка моще́й твои́х, прему́дре Проко́пие, дража́йши сапфи́ра показа́ся, чудотвори́ва бо бе́, исцеле́ния источа́ющи. Тя́ ублажа́юще, ве́рнии, ра́достно от души́ Христу́ зове́м: спасе́ на́с десни́ца Твоя́, Го́споди.
Све́тлыми сия́нии обрето́шася честны́я твоя́ мо́щи, Проко́пие пречу́дне, ны́не, а́ки заря́ пресве́тлая, просвеща́ют и освеща́ют чту́щих тя́ ве́рно и ра́достно от души́ Христу́ зову́щих: спасе́ на́с десни́ца Твоя́, Го́споди.
Богоро́дичен: Тебе́, Чи́стую Де́ву Нескве́рную, еди́ну и́мам сте́ну непреобори́му, прибе́жище, и покро́в кре́пок, и ору́жие спасе́ния, да мя́ не пре́зриши, окая́ннаго, наде́ждо ненаде́жным, скорбя́щим ра́досте и заступле́ние.
Конда́к, гла́с 8.
Ве́рою и любо́вию твое́ честно́е явле́ние пра́зднующих, блаже́нне, сохрани́ и соблюди́ от вся́кия зло́бы и собла́зна змии́на, и́маши бо дерзнове́ние ко Влады́це все́х, Христу́ Бо́гу. Его́же моли́ спасти́ правосла́вныя лю́ди, моля́щия тя́, да вси́ вопие́м ти́: ра́дуйся, о́тче Проко́пие, всея́ Росси́йския земли́ удобре́ние.
И́кос:
А́нгел на земли́ житие́м показа́вся, А́нгелы удиви́л еси́, бе́сы же устраши́л еси́ и челове́ки просвети́л еси́ заря́ми чуде́с твои́х, Богоно́се и преблаже́нне о́тче на́ш Проко́пие. И ны́не на́с вразуми́ воспева́ти пе́снь к твоему́ хвале́нию, ра́достным гла́сом си́це глаго́лющих: ра́дуйся, оста́вивый тле́нное мудрова́ние и прие́мый нетле́нный вене́ц; ра́дуйся, терпели́вый душе́ю, и́же злоко́зненнаго врага́ под нога́ма сте́рл еси́; ра́дуйся, ни́жнее мудрова́ние оста́вль и Вы́шняго Ца́рствия дости́г; ра́дуйся, цели́телю боле́зней и отгони́телю страсте́й; ра́дуйся, о́тче Проко́пие, всея́ Росси́йския земли́ удобре́ние.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Огня́ гаси́лище– отроко́в моли́твы, ороша́ющая пе́щь, пропове́дница чудесе́, не опаля́ющи, ниже́ сожига́ющи песносло́вцы Бо́га оте́ц на́ших.
Уста́ви ны́нешнюю бу́рю, обдержа́щую на́с, блаже́нне, и укроти́ моли́твами твои́ми, и ва́рварское нахожде́ние низложи́, и на́с, ра́б твои́х, на супоста́ты укрепи́, да, ра́дующеся, пое́м: Бо́же, благослове́н еси́.
Фарисе́йски не лицеме́руем, но, со смире́нием и ра́достию прикаса́ющеся к честне́й ра́це твое́й, прему́дре Проко́пие, про́сим проще́ния грехо́в, Христу́ от души́ вопию́ще: Бо́же, благослове́н еси́.
Храни́тель бу́ди вели́кия Росси́и христолюби́вому наро́ду на́шему, Богому́дре Проко́пие, сохраня́яй от пога́ных наше́ствия и междоусо́бныя бра́ни, гла́да же и па́губы, да, моли́твами твои́ми изба́вльшеся, ра́достно от души́ Христу́ зове́м: Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Отча́явшимся еси́ ве́лие прибе́жище, обурева́емым ти́хое приста́нище еси́, Богоро́дице. Те́мже и мы́, припа́дающии, да не постыди́мся, Ма́ти И́стиннаго Живота́, Тебе́ благодаря́ще и пою́ще: благослове́нна Ты́ в жена́х, Всенепоро́чная Влады́чице.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Ороси́вшаго пе́щь и о́троки Сохра́ншаго посреде́ горя́щаго пла́мене, о́троцы, славосло́вите, свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Моли́твенника тя́ те́пла стяжа́вше и ско́раго помо́щника, и я́ко сте́ну тве́рду, и забра́ло недви́жимо и необурева́емо, не забу́ди моли́твенник твои́х, избавля́й на́с от вся́кия ну́жды и печа́ли, да, ра́дующеся, Христу́ зове́м: лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.
Чуде́с исто́чник ра́ка твоя́ яви́ся, Проко́пие преблаже́нне, от нея́же оби́льно вси́ притека́ющии прие́млют телесе́м здра́вие и душа́м спасе́ние твои́ми моли́твами, да, ра́дующеся, Христу́ зове́м: лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.
Ше́ствие твое́ до́бре сконча́л еси́, и мирски́й мяте́ж, а́ки безбу́рное приста́нище, преплы́л еси́, и а́нгельски на земли́ пожи́л еси́, пло́ть твою́ ду́хови повину́л еси́. И ны́не на Небесе́х предстоя́ все́х Царю́ Христу́, помина́й чту́щих твое́ явле́ние, Ему́же зове́м: лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Ще́драго и Человеколюби́ваго Спа́са ро́ждши, Чи́стая, Того́ моли́ уще́дрити раба́ Твоего́, и к покая́ния пути́ наста́ви, лука́ваго собла́зны от се́рдца моего́ отжени́, и того́ изба́ви ловле́ния, и огня́ ве́чнаго исхити́, я́ко да непреста́нно пою́ Тя́, Чи́стую, во ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Иса́ие, лику́й, Де́ва име́ во чре́ве и роди́ Сы́на Емману́ила, Бо́га же и Челове́ка, Восто́к и́мя Ему́, Его́же велича́юще, Де́ву ублажа́ем.
Исто́чник исцеле́ния испуща́ющи, врачева́ние же безме́здно, ковче́г свяще́ния твои́х моще́й ра́ка яви́ся, от нея́же почерпа́ем здра́вие присноживо́тное, притека́ющии ве́рно, блаже́нне Проко́пие, и тебе́ Дарова́вшаго в пе́снех велича́ем.
Возвели́чил еси́ на земли́ твоего́ Влады́ку, те́м и в твое́ явле́ние глубину́ чуде́с показа́ и струю́ неоскудева́ему, ра́ку моще́й твои́х, Проко́пие прему́дре, слепы́м е́же ви́дети дарова́ся, прокаже́нным очище́ние, и одержи́мыя нечи́стыми ду́хи целому́дренны твори́ши. Те́мже тя́ велича́ем.
Недосто́йною мое́ю руко́ю принесо́х ти́ таково́е сло́ва изви́тие, Богому́дре Проко́пие, не пре́зри, но приими́ сие́ с любо́вию и моли́ за мя́ Творца́ твоего́, Влады́ку и Го́спода та́мошняго мя́ изба́вити муче́ния и ми́лость обрести́ в де́нь стра́шнаго испыта́ния.
Богоро́дичен: Влады́чице ми́ра, Богоро́дице, во глубине́ зо́л поги́бели мене́ погруже́ннаго злоу́мно сластьми́ плотски́ми и пристра́стием вещьми́ жития́, изведи́, Пресвята́я Де́во, Твои́м милосе́рдием, и́бо не и́мам наде́жды, ве́сь бо е́смь, Чи́стая, во отча́янии, да Тя́ непреста́нно велича́ю.
Нетленные мощи праведного Прокопия были обретены в XVII веке близ приходской Устьянской Введенской церкви Вологодской епархии и положены в церкви, где находились в течение двухсот лет в открытом виде, источая многочисленные чудеса. О происхождении и житии этого святого угодника Божия сведений не сохранилось, но имя его стало известно: он сам открыл его в видении благочестивому местному жителю Савелию.
В связи с увеличением числа чудесных исцелений мощи праведного Прокопия были освидетельствованы в 1696 (или 1645) и 1739 годах, после чего в честь праведника освящен придел в храме, где почивали его мощи, была написана его икона и совершалась служба.
В 1818 году установлено повсеместное празднование памяти святого.