Канон святому праведному Максиму, Христа ради юродивому, Тотемскому чудотворцу
Припев: Святы́й пра́ведный Макси́ме, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 29 января (16 января ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Пе́снь возсле́м, лю́дие, чу́дному Бо́гу на́шему, свободи́вшему Изра́иля от рабо́ты, пе́снь побе́дную пою́ще и вопию́ще: пои́м Тебе́, еди́ному Влады́це.
Иису́су: Приими́ моле́ние, Христе́ мо́й, мене́, недосто́йнаго, и отве́рзи ми́ недоуме́нный у́м и язы́к, да возмогу́ Твоего́ уго́дника Макси́ма воспе́ти прославле́ние.
В вы́шних предстоя́ престо́лу Вседержи́теля, блаже́нне Макси́ме, испроси́ соверша́ющим свяще́нное твое́ торжество́ грехо́в оставле́ние, да воспое́м пе́снь еди́ному Влады́це.
Предстоя́ще дне́сь на ме́сте погребе́ния твоего́, про́сим, Макси́ме, о́тче на́ш, получи́ти твои́ми моли́твами от злы́х избавле́ние и неду́гов исцеле́ние.
Богоро́дичен: Влады́чице Пречи́стая, ро́ждшая Спа́са все́х Го́спода, утоли́ страсте́й на́ших лю́тое смуще́ние и тишину́ пода́ждь невозмути́мую, да Тебе́, Богоро́дице, непреста́нно велича́ем.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Стра́х Тво́й, Го́споди, всади́ в сердца́ ра́б Твои́х, и бу́ди на́м утвержде́ние, Тя́ во и́стине призыва́ющим.
От ю́ности твоея́, о́тче на́ш, име́я нача́ло прему́дрости — стра́х Бо́жий, да́же и до кончи́ны соблю́л еси́, Бо́га Помо́щника себе́ призыва́я.
На земли́ предстоя́л еси́ престо́лу Бо́жию во стра́се и смире́нии, Безкро́вныя Же́ртвы принося́ Бо́гу, блаже́нне Макси́ме, и ми́лостива Того́ на́м соде́ловая.
С ве́рою и любо́вию тебе́ призыва́ем в моли́тву, пра́ведный Макси́ме, умоли́ Всеблага́го Бо́га, да изба́вит на́с от вся́кия напа́сти и гее́нскаго муче́ния.
Богоро́дичен: Сни́де во утро́бу Твою́ Влады́ка и Госпо́дь воплоща́емь, Влады́чице Всепе́тая, да изба́вит от пре́лести ро́д челове́ческий и Ца́рствия Своего́ сподо́бит на́с.
Конда́к, гла́с 4:
Боже́ственный ева́нгельский гла́с услы́шав, ра́достною душе́ю тому́ после́дуя, прише́л еси́ в ти́хое приста́нище безстра́стия, ча́стыми моли́твами, и посто́м, и сле́зными струя́ми ду́шу с те́лом омыва́я, возду́шною тя́гостию пло́ть умерщвля́я, руга́нием людски́м помышле́ния смиря́я, о напа́дствующих моли́лся еси́, — Го́споди, не поста́ви и́м греха́, — те́м и по сме́рти чудесы́ тя́ Бо́г прославля́ет и все́х зва́ти тебе́ науча́ет: ра́дуйся, богому́дре Макси́ме, о́тче на́ш.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.
В чи́стом се́рдца стремле́нии о лю́дех принося́ моли́твы, свя́те Макси́ме, благопотре́бная испроси́л еси́ от Бо́га, прославля́я Того́ вели́чие.
Апо́стольский гла́с, Макси́ме, уразуме́в, я́ко отре́бие ми́ру есмы́, Христа́ ра́ди са́м себе́ все́м в попра́ние вмени́л еси́.
Притека́юще дне́сь к тебе́, вопие́м ти́: блаже́нне Макси́ме, испроси́ на́м грехо́в оставле́ние.
Богоро́дичен: Недоуме́ние предлежи́т от обыше́дших на́м зо́л, Пречи́стая Влады́чице, но изба́ви от си́х ско́ро, к Тебе́ бо еди́ней прибега́ем.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.
От младе́нчества просвети́вся душе́ю, в мяте́жех благооти́шное житие́ стяжа́ти потща́лся еси́, воспева́я еди́наго Человеколю́бца.
Нагото́ю теле́сною, я́коже багряни́цею, мня́ше себе́ оде́яна бы́ти, в зиме́, я́коже в ле́те, пребыва́я, вопия́л еси́, пра́ведный Макси́ме: благодарю́ Тя́, Человеколю́бче.
Добро́тою духо́вною сия́я, обнаже́нных на́с вся́каго де́ла блага́го покры́й предста́тельством твои́м, всеблаже́нне Макси́ме.
Богоро́дичен: Умерщвле́нную мою́ ду́шу страстьми́ скве́рными оживи́, Всенепоро́чная, Живота́, Спа́са, ро́ждшая, и к стези́ спаси́тельней и блаже́нному житию́ напра́ви.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.
Я́коже Ио́на от ки́та, та́ко и ты́, о́тче, от мирски́х мяте́жей бу́яя восприя́л еси́ и в по́двизе юро́дства к небе́сным пресели́лся еси́.
Безстра́стием украша́яся, Макси́ме, я́ко безпло́тен, на земли́ пожи́л еси́, поруга́ния и досажде́ния претерпева́я, о досажда́ющих моли́лся еси́: Го́споди, не поста́ви и́м греха́ неве́дения.
Я́ко восприя́л еси́ благода́ть, о́тче, моли́тися ко Го́споду о лю́дех и гра́де твое́м То́тьме, да сохрани́т его́ невреди́ма и изба́вит на́с от искуше́ний и бе́д, да вси́ ра́достно пра́зднуем свято́е твое́ преставле́ние.
Богоро́дичен: Пое́м Тя́, ве́рнии, Богоблагода́тная Влады́чице, Преве́чнаго Бо́га пло́тию ро́ждшая, Его́же умоли́, Пречи́стая, гра́ду и лю́дем Твои́м в ми́ре спасти́ся.
Конда́к, гла́с 4:
Боже́ственному гла́су после́дуя, возревнова́л еси́ наставля́ти па́ству свою́ не му́дростию сло́ва, но бу́йством жития́ безмяте́жнаго, непреста́нными моли́твами и сле́зными струя́ми ду́шу и те́ло омыва́я, возду́шными стихи́ями пло́ть изнуря́я, те́мже и по сме́рти чудесы́ тя́ Госпо́дь просла́ви, да с ве́рою зове́м к тебе́: ра́дуйся, богому́дре о́тче на́ш Макси́ме.
И́кос:
Ка́ко возмо́жем восхвали́ти равноа́нгельское житие́ твое́, и испове́дати мно́гое твое́ терпе́ние, и смире́ние, и те́плыя ко Христу́ моли́твы? Но я́ко благосе́рдому и незло́бивому па́стырю и богому́дрому отцу́ прино́сим похвалы́ сицева́я: ра́дуйся, пресве́тлая звездо́, на се́вере доброде́тельми возсия́вшая и полу́нощныя стра́ны озари́вшая; ра́дуйся, возненави́девый су́етный ми́р, Христа́ же еди́наго все́м се́рдцем возлюби́вый и Тому́ неукло́нно после́довавый; ра́дуйся, я́ко бу́йственное и юро́дственное, по апо́столу, жи́тельство избра́вый; ра́дуйся, премени́вый тле́нная и скоропреходя́щая наде́ждою бу́дущих ве́чных бла́г; ра́дуйся, пра́ведному И́ову уподо́бивыйся терпе́нием; ра́дуйся, подви́жниче Христо́в непобеди́мый, но побежда́яй ко́зни диа́вола свои́м смире́нием; ра́дуйся, я́коже дре́вний Ла́зарь убо́гий, ны́не почива́еши на ло́не Авраа́мли; ра́дуйся, и по отше́ствии твое́м от ми́ра су́щим в беда́х гото́в засту́пник обрета́ешися; ра́дуйся, всегда́ в моли́твах усе́рдно тя́ призыва́ющим ско́рый помо́щник явля́ешися; ра́дуйся, богому́дре Макси́ме, о́тче на́ш.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́ попра́ша пла́мень дерзнове́нно и на ро́су о́гнь преложи́ша, вопию́ще: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Нескве́рну добро́ту душе́вную соблю́л еси́ ума́ чистото́ю, бу́йство ми́ра избра́в, да Бо́гу прему́др яви́шися, вопия́: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Пе́щь страсте́й и пла́мень искуше́ний росо́ю моли́тв твои́х погаси́в, о́тче Макси́ме, а́нгельски на земли́ пожи́л еси́, вопия́: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Украси́ тебе́ Тро́ица, блаже́нне Макси́ме, венце́м пра́вды за труды́ и по́двиги твоя́, Е́йже в весе́лии вопие́ши: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Богоро́дичен: Я́ко престо́л огнезра́чен, Царя́ но́сиши тва́ри, Его́же умоли́, Де́во, со блаже́нным Макси́мом Ца́рствия небе́снаго сподо́бити на́с, песносло́вящих ве́рно предста́тельство Твое́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: А́нгели и небеса́, на престо́ле сла́вы седя́щаго, и я́ко Бо́га непреста́нно сла́вимаго, благослови́те, по́йте, и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Безпло́тных жи́тельству на земли́ подража́я и любо́вь к Бо́гу и бли́жнему нелицеме́рну име́я, вы́ну взыва́л еси́: благослови́те, по́йте Го́спода и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Небе́сныя красоты́ возлюби́в, земна́я пристра́стия отри́нул еси́ и, дости́гнув го́рняго черто́га, со святы́ми взыва́еши: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
В ра́йския селе́ния пресели́вся ны́не, у престо́ла сла́вы со безпло́тными ли́ки предстои́ши и с ни́ми хвале́бную пе́снь вопие́ши: да благослови́т вся́ка тва́рь Го́спода и превозно́сит во ве́ки.
Богоро́дичен: По́мощи, е́же от Тебе́ тре́бующия, не пре́зри, Де́во, пою́щия и превознося́щия Тя́ во ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Благослове́н Госпо́дь Бо́г Изра́илев, воздви́гнувый ро́г спасе́ния на́м в дому́ Дави́дове, О́трока Своего́, в ни́хже посети́ на́с Восто́к с высоты́ и напра́вил ны́ е́сть на пу́ть ми́ра.
Благослове́н Госпо́дь Бо́г, просла́вивый на земли́ па́мять твою́, блаже́нне Макси́ме, и гра́д тво́й То́тьму просвети́вый житие́м твои́м, я́коже ле́ствицею, наставля́я к небе́сным добро́там.
По́двигом до́брым подвиза́лся еси́ и пра́ведным сно́м почи́л еси́, да и по кончи́не свое́й поле́зная все́м подае́ши, с ве́рою к тебе́ притека́ющим и прося́щим ско́раго заступле́ния, блаже́нне Макси́ме.
Припа́дающе, вси́ взыва́ем к тебе́, блаже́нне о́тче Макси́ме: испроси́ Це́рквам соедине́ния, христолюби́вым лю́дем на супоста́ты одоле́ние, ми́ру всему́ умире́ние и душа́м на́шим спасе́ние.
Богоро́дичен: Влады́чице и Ма́ти Изба́вителя, приими́ моле́ние недосто́йных ра́б Твои́х, да хода́тайствуеши к Ро́ждшемуся от Тебе́. О, Влады́чице ми́ра, бу́ди Хода́таица.
Краткое житие праведного Максима Тотемского, Христа ради юродивого
Жил в первой половине XVII в. В течение 45 лет он проходил добровольный подвиг юродства Христа ради и пребывал в непрестанной молитве, посте, наготе, совершенно пренебрегал заботами о своем теле. Блаженный Максим уже при жизни отличался благодатными дарами от Бога. Почил он в глубокой старости 16 января 1650 г. и был погребен при Воскресенской Варницкой церкви г. Тотьмы. По смерти прославился многими чудесами.
Так, в 1680 г. житель Тотьмы Тарунин заболел лихорадкой и лежал полгода расслабленным. Когда он призвал на помощь св. Максима, тотчас получил исцеление. В 1705 г. получила исцеление от гроба праведного А.Я. Татаурова, в течение месяца находившаяся в иступлении ума.
Полное житие праведного Максима Тотемского, Христа ради юродивого
Праведный Максим был священником в городе Тотьме в первой половине XVII века. Он именовался Максим Макарьев, сын Попов. Поставленный в иерея, в течение 45 лет он проходил добровольный подвиг юродства Христа ради и пребывал в непрестанной молитве, в посте, наготе, совершенно пренебрегал заботами о своем теле.
Праведный священноиерей Максим уже при жизни своей был отличен благодатными дарами от Бога. Он почил в глубокой старости 16 января 1650 года и был погребен при Воскресенской Варницкой церкви города Тотьмы. Труженическая и святая жизнь его и чудесные исцеления, истекавшие от его гроба, послужили побуждением к составлению письменного сказания о нем, но сказание это сгорело в пожаре Воскресенской церкви в 1676 году. Позднее утрачено и составленное в 1680 году новое сказание. Между тем чудеса у гроба праведника продолжались.
В 1715 году священник Воскресенской церкви Иоанн Рохлецов с приходскими людьми обратился к архиепископу Велико-Устюжскому Иосифу с просьбой разрешить им поставить гробницу над мощами святого Максима в Параскевиевской церкви, над сими мощами построенной, и положить на гробнице образ святого. Владыка дал свое разрешение и благословил служить молебны как прочим угодникам Божиим.
В то время были еще всем памятны чудеса, совершившиеся у места погребения праведного Максима, и чудеса эти были изображены на клеймах, украшающих гробницу угодника Божия.
В 1680 году житель Тотьмы Борис Тимофеев Тарунин заболел лихорадкою и лежал полгода расслабленным. Когда он призвал на помощь праведного Максима, тотчас получил исцеление.
В 1691 году крестьянин Арефа Малевинский девять недель не вставал с постели от лихорадки; когда же стал призывать на помощь святого Максима, болезнь его совсем прошла.
Крестьянин Феодор Васильев Мамошов девять лет был нездоров и находился в расслаблении. Ночью на 5 ноября 1703 года он видел во сне, будто старый человек в одной рубашке подошел к его постели и сказал ему: «Феодор, перестань скорбеть». И, взявши его за плечо, повел в церковь и велел приложиться к надгробию праведного Максима. Пробудившись, Феодор почувствовал себя настолько здоровым, что мог пешком отправиться к Воскресенской церкви для поклонения гробу своего целителя.
Анна Яковлева Татаурова в 1705 году в течение месяца была в исступлении ума. Ночью во сне явился ей праведный Максим и велел отслужить две панихиды над его гробом, обещая ей за то выздоровление. Пробудившись, больная пришла в сознание и стала просить, чтобы ее свезли ко гробу праведного, где она по совершении панихид тотчас же почувствовала себя совершенно здоровою.
См. также: Память о блаж. Максиме Тотемском. Свт. Филарет Черниговский (Гумилевский)