Канон святому праведному Иакову Боровичскому, Новгородскому

Припев: Святы́й пра́ведный Иа́кове, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 04 июня (22 мая ст. ст.); 05 ноября (23 октября ст. ст.)

Глас 5.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Спаси́телю Бо́гу, в мо́ри лю́ди немо́крыми нога́ми наста́вльшему и фарао́на со всево́инством пото́пльшему, Тому́ еди́ному пои́м, я́ко просла́вися.

А́гнче Бо́жий, Сло́ве, да́ждь ми́ сло́во недосто́йному Твоему́ рабу́, да возмогу́ воспе́ти в па́мять пренесе́ния моще́й блаже́ннаго Иа́кова торжество́, взыва́я: Тому́ еди́ному воспои́м, я́ко просла́вися.

Безве́стная и та́йная после́днему ро́ду явле́на бы́ша честны́я мо́щи твоя́, прему́дре Иа́кове, к ни́мже прикаса́ющеся, освяще́ние прие́млем, Го́сподеви пою́ще: Того́ еди́наго воспои́м, я́ко просла́вися.

Всесвята́я твоя́ па́мять возсия́ ми́рови, я́ко со́лнце, просвеща́ет ду́ши благоче́стно пою́щих тя́, в не́йже моли́ся, блаже́нне, пода́ти очище́ние грехо́в Го́сподеви зову́щим: Того́ еди́наго воспои́м, я́ко просла́вися.

Богоро́дичен: Господороди́тельнице Чи́стая, небе́сный вхо́де, горо́ несеко́мая, две́рь непроходи́мая, апо́столом сла́ва, му́чеником весе́лие, преподо́бным красота́, приими́ моле́ние на́ше, е́же Ти́ прино́сим в па́мять блаже́ннаго Иа́кова, Го́сподеви пою́ще: Того́ еди́наго воспои́м, я́ко просла́вися.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Водрузи́вый на ничесо́мже зе́млю повеле́нием Твои́м, и пове́сивый неодержи́мо тяготе́ющую, на недви́жимем, Христе́, ка́мени за́поведей Твои́х, Це́рковь Твою́ утверди́, еди́не Бла́же и Человеколю́бче.

Де́нь пра́зднственный дне́сь пра́зднуют наро́ди Вели́каго Нова́града, обрето́ша бо мо́щи блаже́ннаго Иа́кова, я́ко не́кое сокро́вище бога́тно, непреста́нно Христу́ зову́ще: Це́рковь Твою́ утверди́, еди́не Бла́же и Человеколю́бче.

Естество́ тле́нное нивочто́же вмени́в, житие́ чи́стое на земли́ пожи́л еси́ и сего́ ра́ди насле́довал еси́ небе́сное селе́ние. Моли́ и на́м получи́ти та́мошнее блаже́нство, пра́зднующим твое́ пренесе́ние, да непреста́нно Христу́ зове́м: Це́рковь Твою́ утверди́, еди́не Бла́же и Человеколю́бче.

Житие́ твое́, я́ко со́лнце, в сердца́ ве́рных возсия́, зарю́ чуде́с испуща́я, те́мже и на́с невече́рним Све́том озари́, всечестно́е твое́ пренесе́ние почита́ющих, да непреста́нно Христу́ зове́м: Це́рковь Твою́ утверди́, еди́не Бла́же и Человеколю́бче.

Богоро́дичен: Зело́ лю́те погружа́емую ду́шу мою́ в пучи́не жите́йских страсте́й и бу́рею одержи́мую безме́рных согреше́ний, спасе́ния ми́ простри́ ру́ку, Пречи́стая, и изведи́ из глубины́ зо́л мои́х, да, ра́дуяся, сла́влю Тя́, Всенепоро́чную.

Седа́лен, гла́с 5:

Пресве́тлая и светоно́сная, о́тче богому́дре Иа́кове, приспе́ твоя́ па́мять, созыва́ющи ве́рных мно́жество просла́вити и пе́ти твое́ честно́е пренесе́ние, про́сим от Христа́ прия́ти ве́лию ми́лость.

Богоро́дичен: Яви́лася еси́ вы́шши небе́сных си́л, Влады́ку и Го́спода ро́ждши, Богоро́дице: земны́х естество́ возвела́ еси́, Богоневе́стная. Те́мже Тя́, вои́стинну, Богороди́тельнице, се́рдцем и душе́ю ве́рнии сла́вим.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Дела́ смотре́ния Твоего́, Го́споди, ужаси́ша проро́ка Авваку́ма: изше́л бо еси́ на спасе́ние люде́й Твои́х, спасти́ пома́занныя Твоя́ прише́л еси́.

Зе́млени бо есмы́ и пе́рстни челове́цы, ве́рно припа́даем к пречестны́м моще́м твои́м, блаже́нне Иа́кове, прося́ще отпуще́ния грехо́в: моли́ся о ве́рно пра́зднующих твое́ честно́е пренесе́ние.

И́же кре́ст взе́м, блаже́нне, и жела́емаго ти́ оте́чества дости́г, Го́рняго Иерусали́ма, и в не́м со а́нгелы лику́еши, Иа́кове прему́дре, моли́ся о чту́щих твое́ честно́е пренесе́ние.

Ны́не на небесе́х с пра́ведными весели́шися, преблаже́нне Иа́кове, с ни́миже моли́ся, Христу́ предстоя́, ми́р ми́рови дарова́ти и благочести́вому наро́ду на́шему здра́вие, и на враги́ побежде́ние, и все́м скорбя́щим утеше́ние.

Богоро́дичен: Кто́ не удиви́тся или́ кто́ не почуди́тся человеколю́бию Бо́жию? Сше́д бо с небесе́ и воплоти́ся на́с ра́ди из Тебе́ без отца́, еди́на Всепе́тая, Его́же моли́ изба́витися рабо́м Твои́м от вся́кия ско́рби.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Окая́нную ду́шу мою́, нощеборю́щуюся со тмо́ю страсте́й, предвари́в, уще́дри и возсия́й, мы́сленное Со́лнце, днесве́тлыя звезды́ во мне́, во е́же раздели́ти но́щь от све́та.

Любо́вию чту́ще твое́ пренесе́ние, приле́жно тя́ мо́лим, прему́дре Иа́кове, не преста́й моля́ся Христу́ Бо́гу, да прии́мем грехо́в просты́ню и да озари́т на́с в нощи́ све́т.

Мно́жество наро́да Вели́каго Нова́града, соше́дшеся дне́сь в твое́ пренесе́ние, блаже́нне Иа́кове, и прикаса́ющеся честны́м моще́м твои́м, от ни́х исцеле́ния почерпа́ем, непреста́нно зову́ще: да озари́т на́с в нощи́ све́т.

Не то́кмо в житии́ сы́й, но и по сме́рти мно́га чудеса́ от честны́я ти́ ра́ки содева́ются приходя́щим с ве́рою, всеблаже́нне Иа́кове, неду́ги прогоня́еши и от бе́д избавля́еши си́лою Христо́вою. К Нему́же непреста́нно зове́м: да озари́т на́с в нощи́ све́т.

Богоро́дичен: Он, вселука́вый, по вся́ дни́ к го́ршим влече́т мя́, и в ро́в поги́бели влага́ет, и во отча́яние мя́ влече́т; но того́ мя ловле́ния, Чи́стая, исхити́, и твори́ти во́лю боже́ственную Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего наста́ви, и в ча́с стра́шнаго прише́ствия Его́ изба́ви мя́ вся́каго осужде́ния.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Обы́де мя́ бе́здна, гро́б мне́ ки́т бы́сть, а́з же возопи́х к Тебе́, Человеколю́бцу, и спасе́ мя десни́ца Твоя́, Го́споди.

Прииди́те, собери́теся, Вели́каго Нова́града наро́ди, све́тло пра́зднуем пренесе́ние моще́й блаже́ннаго Иа́кова, мо́лится бо ко Влады́це и Бо́гу на́шему, да изба́вит на́с от вся́каго озлобле́ния. К Нему́же, воспева́юще, глаго́лем: спасе́ на́с десни́ца Твоя́, Го́споди.

Ра́ка моще́й твои́х, прему́дре Иа́кове, дража́йши сапфи́ра показа́ся: чудотвори́ва бо бе́, исцеле́ния источа́ющи. Ю́же облобыза́юще, ве́рнии, ра́достно от души́ Христу́ зове́м: спасе́ на́с десни́ца Твоя́, Го́споди.

Све́тлыми сия́нии обрето́шася на кре́ честны́я твоя́ мо́щи, Иа́кове пречу́дне, ны́не, а́ки заря́ пресве́тлая, просвеща́ют и освяща́ют чту́щих тя́ ве́рно и ра́достно от души́ Христу́ зову́щих: спасе́ на́с десни́ца Твоя́, Го́споди.

Богоро́дичен: Тебе́, Чи́стую Де́ву Нескве́рную, еди́ну и́мам сте́ну непреобори́му, прибе́жище и покро́в кре́пок и ору́жие спасе́ния, да мя́ не пре́зриши окая́ннаго, наде́жда ненаде́жным, скорбя́щим ра́дость и заступле́ние.

Конда́к, гла́с 8.

Ве́рою и любо́вию твое́ честно́е пренесе́ние пра́зднующих, блаже́нне, сохрани́ и соблюди́ от вся́кия зло́бы и собла́зна змии́на, и́маши бо дерзнове́ние ко Влады́це все́х, Христу́ Бо́гу. Его́же моли́ спасти́ правосла́вныя лю́ди моля́щия тя́, да вси́ вопие́м ти́: ра́дуйся, о́тче Иа́кове, всея́ Росси́йския земли́ удобре́ние.

И́кос:

А́нгел на земли́ житие́м показа́вся, а́нгелы удиви́л еси́, бе́сы же устраши́л еси́, и челове́ки просвети́л еси́ заря́ми чуде́с твои́х, богоно́се и преблаже́нне, о́тче на́ш Иа́кове. И ны́не на́с вразуми́ воспева́ти пе́снь к твоему́ хвале́нию, ра́достным гла́сом си́це глаго́лющих: ра́дуйся, оста́вивый тле́нное мудрова́ние и прие́мый нетле́нный вене́ц; ра́дуйся, терпели́вый душе́ю, злоко́зненнаго врага́ под нога́ми сте́рл еси́; ра́дуйся, ни́жнее мудрова́ние оста́вль и вы́шняго Ца́рствия дости́г; ра́дуйся, цели́телю боле́зней и отгони́телю страсте́й. Ра́дуйся, о́тче Иа́кове, всея́ Росси́йския земли́ удобре́ние.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Огня́ гаси́лище, отроко́в моли́тва, ороша́ющая пе́щь пропове́дница чудесе́, не опаля́ющи, ниже́ сожига́ющи песносло́вцы Бо́га оте́ц на́ших.

Уста́ви ны́нешнюю бу́рю, обдержа́щую на́с, блаже́нне, и укроти́ моли́твами твои́ми, и ва́рварское нахожде́ние низложи́, и на́с раб твои́х на сопоста́ты укрепи́, да, ра́дующеся, пое́м: Бо́же, благослове́н еси́.

Фарисе́йски не лицеме́руем, но, со смире́нием и ра́достию прикаса́ющеся к честне́й ра́це твое́й, прему́дре Иа́кове, про́сим проще́ния грехо́в, Христу́ от души́ вопию́ще: Бо́же, благослове́н еси́.

Храни́тель бу́ди вели́кия Росси́и, христолюби́вому наро́ду на́шему, богому́дре Иа́кове, сохраня́яй от пога́ных наше́ствия и междоусо́бныя бра́ни, гла́да же и па́губы, да моли́твами твои́ми изба́вльшеся, ра́достно от души́ Христу́ зове́м: Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Отча́явшимся еси́ ве́лие прибе́жище, обурева́емым ти́хое приста́нище еси́, Богоро́дице. Те́мже и мы́, припа́дающии, да не постыди́мся, Ма́ти и́стиннаго Живота́, Тебе́ благодаря́ще и пою́ще: благослове́нна Ты́ в жена́х, Всенепоро́чная Влады́чице.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Ороси́вшаго пе́щь и о́троки сохра́ншаго посреде́ горя́щаго пла́мене, о́троцы, славосло́вите, свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Моли́твенника тя́ те́пла стяжа́вше и ско́раго помо́щника, и я́ко сте́ну тве́рду, и забра́ло недви́жимо и необурева́емо, не забу́ди моли́твенник твои́х, избавля́й на́с от вся́кия ну́жды и печа́ли, да, ра́дующеся, Христу́ зове́м: лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.

Чуде́с исто́чник ра́ка твоя́ яви́ся, Иа́кове преблаже́нне, от нея́же оби́льно вси́ притека́ющии прие́млют телесе́м здра́вие и душа́м спасе́ние твои́ми моли́твами, да, ра́дующеся, Христу́ зове́м: лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.

Ше́ствие твое́ до́бре сконча́л еси́ и мирски́й мяте́ж, а́ки безбу́рное приста́нище, преплы́л еси́, и а́нгельски на земли́ пожи́л еси́, пло́ть твою́ ду́хови повину́л еси́. И ны́не на небесе́х предстоя́ все́х Царю́ Христу́, помина́й чту́щих твое́ пренесе́ние, Ему́же зове́м: лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Ще́драго и Человеколюби́ваго Спа́са ро́ждши, Чи́стая, Того́ моли́ уще́дрити раба́ Твоего́ и к покая́ния пути́ наста́ви, лука́ваго собла́зны от се́рдца моего́ отжени́, и того́ изба́ви ловле́ния, и огня́ ве́чнаго исхити́, я́ко да непреста́нно пою́ Тя́, Чи́стую, во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Иса́ие, лику́й, Де́ва име́ во чре́ве и роди́ Сы́на Емману́ила, Бо́га же и Челове́ка, Восто́к и́мя Ему́, Его́же велича́юще, Де́ву ублажа́ем.

Исто́чник исцеле́ния испуща́я, врачева́ние же безме́здно, ковче́г свяще́ния твои́х моще́й ра́ка яви́ся, от нея́же почерпа́ем здра́вие присноживо́тное, притека́ющии ве́рно, блаже́нне Иа́кове, и тебе́ Дарова́вшаго в пе́снех велича́ем.

Возвели́чил еси́ на земли́ твоего́ Влады́ку, те́м и в твое́ пренесе́ние глубину́ чуде́с показа́ и струю́ неоскудева́ему, ра́ку моще́й твои́х, Иа́кове прему́дре: слепы́м е́же ви́дети дарова́ся, прокаже́нным очище́ние и одержи́мыя нечи́стыми ду́хи целому́дрены твори́ши, те́мже тя́ велича́ем.

Недосто́йною мое́ю руко́ю принесо́х ти́ таково́е сло́ва изви́тие, богому́дрый Иа́кове, не пре́зри, но приими́ сие́ с любо́вию и моли́ за мя́ Творца́, твоего́ Влады́ку и Го́спода та́мошняго мя́ изба́вити муче́ния и ми́лость обрести́ в де́нь стра́шнаго испыта́ния.

Богоро́дичен: Влады́чице ми́ра, Богоро́дице, во глубине́ зо́л поги́бели мене́, погруже́ннаго злоу́мно сластьми́ плотски́ми, и пристра́стием вещьми́ жития́, изведи́, Пресвята́я Де́во, Твои́м милосе́рдием, и́бо не и́мам наде́жды: ве́сь бо е́смь, Чи́стая, во отча́янии, да Тя́ непреста́нно велича́ю.

Свети́лен.

Я́коже со́лнце облиста́я, чудеса́ испуща́еши, просвеща́я ве́рных сердца́, твое́ сла́вное пренесе́ние ве́рно творя́щия спаса́й, богому́дре Иа́кове, о́тче на́ш.

Богоро́дичен: Тя Предста́тельницу и́мамы гре́шнии, о Пресвята́я Де́во! Ты́ благопреме́нна сотвори́ Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего Ма́терними Твои́ми моли́твами.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Сп҃си́телю бг҃ꙋ, въ мо́ри лю́ди немо́крыми нога́ми наста́вльшемꙋ, и҆ фараѡ́на со всево́инствомъ пото́пльшемꙋ, томꙋ̀ є҆ди́номꙋ пои́мъ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

А҆́гнче бж҃їй, сло́ве, да́ждь мѝ сло́во недосто́йномꙋ твоемꙋ̀ рабꙋ̀, да возмогꙋ̀ воспѣ́ти въ па́мѧть пренесе́нїѧ моще́й бл҃же́ннагѡ і҆а́кѡва торжество̀, взыва́ѧ: томꙋ̀ є҆ди́номꙋ воспои́мъ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Безвѣ̑стнаѧ и҆ та̑йнаѧ послѣ́днемꙋ ро́дꙋ ꙗ҆влє́на бы́ша, честны̑ѧ мо́щи твоѧ̑, премꙋ́дре і҆а́кѡве, къ ни́мже прикаса́ющесѧ, ѡ҆свѧще́нїе прїе́млемъ, гдⷭ҇еви пою́ще: того̀ є҆ди́наго воспои́мъ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Всест҃а́ѧ твоѧ̀ па́мѧть возсїѧ̀ мі́рови, ꙗ҆́кѡ со́лнце просвѣща́етъ дꙋ́шы бл҃гоче́стнѡ пою́щихъ тѧ̀, въ не́йже моли́сѧ, бл҃же́нне, пода́ти ѡ҆чище́нїе грѣхѡ́въ, гдⷭ҇еви зовꙋ́щымъ: того̀ є҆ди́наго воспои́мъ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Бг҃оро́диченъ: Гдⷭ҇ороди́тельнице чⷭ҇таѧ, нбⷭ҇ный вхо́де, горо̀ несѣко́маѧ, две́рь непроходи́маѧ, а҆пⷭ҇лѡмъ сла́ва, мꙋ́ченикѡмъ весе́лїе, прпⷣбнымъ красота̀, прїимѝ моле́нїе на́ше, є҆́же тѝ прино́симъ въ па́мѧть бл҃же́ннагѡ і҆а́кѡва, гдⷭ҇еви пою́ще: тогѡ̀ є҆ди́наго воспои́мъ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Водрꙋзи́вый на ничесо́мже зе́млю повелѣ́нїемъ твои́мъ, и҆ повѣ́сивый неѡдержи́мѡ тѧготѣ́ющꙋю, на недви́жимѣмъ, хрⷭ҇тѐ, ка́мени за́повѣдей твои́хъ цр҃ковь твою̀ ᲂу҆твердѝ, є҆ди́не бла́же и҆ чл҃вѣколю́бче.

Де́нь пра́зднственный дне́сь пра́зднꙋютъ наро́ди вели́кагѡ нова́града: ѡ҆брѣто́ша бо мо́щи бл҃же́ннагѡ і҆а́кѡва, ꙗ҆́кѡ нѣ́кое сокро́вище бога́тно, непреста́ннѡ хрⷭ҇тꙋ̀ зовꙋ́ще: цр҃ковь твою̀ ᲂу҆твердѝ, є҆ди́не бл҃же и҆ чл҃вѣколю́бче.

Є҆стество̀ тлѣ́нное нивочто́же вмѣни́въ, житїѐ чи́стое на землѝ пожи́лъ є҆сѝ, и҆ сегѡ̀ ра́ди наслѣ́довалъ є҆сѝ нбⷭ҇ное селе́нїе. молѝ и҆ на́мъ полꙋчи́ти та́мошнее бл҃же́нство, пра́зднꙋющымъ твоѐ пренесе́нїе, да непреста́ннѡ хрⷭ҇тꙋ̀ зове́мъ: цр҃ковь твою̀ ᲂу҆твердѝ, є҆ди́не бл҃же и҆ чл҃вѣколю́бче.

Житїѐ твоѐ ꙗ҆́кѡ со́лнце въ сердца̀ вѣ́рныхъ возсїѧ̀, зарю̀ чꙋде́съ и҆спꙋща́ѧ. тѣ́мже и҆ на́съ невече́рнимъ свѣ́томъ ѡ҆зарѝ, всечестно́е твоѐ пренесе́нїе почита́ющихъ, да непреста́ннѡ хрⷭ҇тꙋ̀ зове́мъ: цр҃ковь твою̀ ᲂу҆твердѝ, є҆ди́не бл҃же и҆ чл҃вѣколю́бче.

Бг҃оро́диченъ: Ѕѣлѡ̀ лю́тѣ погрꙋжа́емꙋю дꙋ́шꙋ мою̀ въ пꙋчи́нѣ жите́йскихъ страсте́й, и҆ бꙋ́рею ѡ҆держи́мꙋю безмѣ́рныхъ согрѣше́нїй, спасе́нїѧ мѝ прострѝ рꙋ́кꙋ, пречⷭ҇таѧ, и҆ и҆зведѝ и҆зъ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ мои́хъ, да ра́дꙋѧсѧ сла́влю тѧ̀ всенепоро́чнꙋю.

Сѣда́ленъ, гла́съ є҃:

Пресвѣ́тлаѧ и҆ свѣтоно́снаѧ, ѻ҆́ч҃е бг҃омꙋ́дре і҆а́кѡве, приспѣ̀ твоѧ̀ па́мѧть, созыва́ющи вѣ́рныхъ мно́жество, просла́вити и҆ пѣ́ти твоѐ честно́е пренесе́нїе, про́симъ ѿ хрⷭ҇та̀ прїѧ́ти ве́лїю ми́лость.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ вы́шши нбⷭ҇ныхъ си́лъ, влⷣкꙋ и҆ гдⷭ҇а ро́ждши, бцⷣе: земны́хъ є҆стество̀ возвела̀ є҆сѝ, бг҃оневѣ́стнаѧ. тѣ́мже тѧ̀ вои́стиннꙋ, бг҃ороди́тельнице, се́рдцемъ и҆ дꙋше́ю вѣ́рнїи сла́вимъ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Дѣла̀ смотре́нїѧ твоегѡ̀, гдⷭ҇и, ᲂу҆жаси́ша прⷪ҇ро́ка а҆ввакꙋ́ма: и҆зше́лъ бо є҆сѝ на спасе́нїе люде́й твои́хъ, спастѝ пома̑занныѧ твоѧ̑ прише́лъ є҆сѝ.

Зе́млени бо є҆смы̀ и҆ пе́рстни человѣ́цы, вѣ́рнѡ припа́даемъ къ пречестны̑мъ моще́мъ твои̑мъ, бл҃же́нне і҆а́кѡве, просѧ́ще ѿпꙋще́нїѧ грѣхѡ́въ: моли́сѧ ѡ҆ вѣ́рнѡ пра́зднꙋющихъ твоѐ честно́е пренесе́нїе.

И҆́же крⷭ҇тъ взе́мъ, бл҃же́нне, и҆ жела́емагѡ тѝ ѻ҆те́чества дости́гъ го́рнѧгѡ і҆ерⷭ҇ли́ма, и҆ въ не́мъ со а҆́гг҃лы ликꙋ́еши, і҆а́кѡве премꙋ́дре, моли́сѧ ѡ҆ чтꙋ́щихъ твоѐ честно́е пренесе́нїе.

Ны́нѣ на нб҃сѣ́хъ съ пра́ведными весели́шисѧ, пребл҃же́нне і҆а́кѡве: съ ни́миже моли́сѧ, хрⷭ҇тꙋ̀ предстоѧ̀, ми́ръ мі́рови дарова́ти, и҆ благочести́вомꙋ наро́дꙋ на́шемꙋ здра́вїе, и҆ на врагѝ побѣжде́нїе, и҆ всѣ̑мъ скорбѧ́щымъ ᲂу҆тѣше́нїе.

Бг҃оро́диченъ: Кто̀ не ᲂу҆диви́тсѧ, и҆лѝ кто̀ не почꙋди́тсѧ человѣколю́бїю бж҃їю; сше́дъ бо съ нб҃сѐ, и҆ воплоти́сѧ на́съ ра́ди и҆зъ тебє̀ безъ ѻ҆тца̀, є҆ди́на всепѣ́таѧ: є҆го́же молѝ и҆зба́витисѧ рабѡ́мъ твои̑мъ ѿ всѧ́кїѧ ско́рби.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆каѧ́ннꙋю дꙋ́шꙋ мою̀, нощеборю́щꙋюсѧ со тмо́ю страсте́й, предвари́въ, ᲂу҆ще́дри, и҆ возсїѧ́й мы́сленное сл҃нце, днесвѣ́тлыѧ ѕвѣзды̀ во мнѣ̀, во є҆́же раздѣли́ти но́щь ѿ свѣ́та.

Любо́вїю чтꙋ́ще твоѐ пренесе́нїе, прилѣ́жнѡ тѧ̀ мо́лимъ, премꙋ́дре і҆а́кѡве, не преста́й молѧ́сѧ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, да прїи́мемъ грѣхѡ́въ просты́ню, и҆ да ѡ҆зари́тъ на́съ въ нощѝ свѣ́тъ.

Мно́жество наро́да вели́кагѡ нова́града, соше́дшесѧ дне́сь въ твоѐ пренесе́нїе, бл҃же́нне і҆а́кѡве, прикаса́ющесѧ честны̑мъ моще́мъ твои̑мъ, и҆ ѿ ни́хъ и҆сцѣлє́нїѧ почерпа́емъ, непреста́ннѡ зовꙋ́ще: да ѡ҆зари́тъ на́съ въ нощѝ свѣ́тъ.

Не то́кмѡ въ житїѝ сы́й, но и҆ по сме́рти мнѡ́га чꙋдеса̀ ѿ честны́ѧ тѝ ра́ки содѣва́ютсѧ, приходѧ́щымъ съ вѣ́рою, всебл҃же́нне і҆а́кѡве, недꙋ́ги прогонѧ́еши, и҆ ѿ бѣ́дъ и҆збавлѧ́еши си́лою хрⷭ҇то́вою. къ немꙋ́же непреста́ннѡ зове́мъ: да ѡ҆зари́тъ на́съ въ нощѝ свѣ́тъ.

Бг҃оро́диченъ: Ѻ҆́нъ, вселꙋка́вый, по всѧ̑ дни̑ къ го́ршымъ влече́тъ мѧ̀, и҆ въ ро́въ поги́бели влага́етъ, и҆ во ѿча́ѧнїе мѧ̀ влече́тъ: но тогѡ́ мѧ ловле́нїѧ, чⷭ҇таѧ, и҆схитѝ, и҆ твори́ти во́лю бжⷭ҇твеннꙋю сн҃а твоегѡ̀ и҆ бг҃а на́шегѡ наста́ви, и҆ въ ча́съ стра́шнагѡ прише́ствїѧ є҆гѡ̀, и҆зба́ви мѧ̀ всѧ́кагѡ ѡ҆сꙋжде́нїѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆бы́де мѧ̀ бе́здна, гро́бъ мнѣ̀ ки́тъ бы́сть: а҆́зъ же возопи́хъ къ тебѣ̀ чл҃вѣколю́бцꙋ, и҆ спасе́ мѧ десни́ца твоѧ̀, гдⷭ҇и.

Прїиди́те, собери́тесѧ вели́кагѡ нова́града наро́ди, свѣ́тлѡ пра́зднꙋемъ пренесе́нїе моще́й бл҃же́ннагѡ і҆а́кѡва: мо́литсѧ бо ко влⷣцѣ и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ, да и҆зба́витъ на́съ ѿ всѧ́кагѡ ѡ҆ѕлобле́нїѧ, къ немꙋ́же воспѣва́юще глаго́лемъ: спасѐ на́съ десни́ца твоѧ̀, гдⷭ҇и.

Ра́ка моще́й твои́хъ, премꙋ́дре і҆а́кѡве, дража́йши сапфі́ра показа́сѧ: чꙋдотвори́ва бо бѣ̀, и҆сцѣлє́нїѧ и҆сточа́ющи. ю҆́же ѡ҆блобыза́юще вѣ́рнїи, ра́достнѡ ѿ дꙋшѝ хрⷭ҇тꙋ̀ зове́мъ: спасѐ на́съ десни́ца твоѧ̀, гдⷭ҇и.

Свѣ́тлыми сїѧ̑нїи ѡ҆брѣто́шасѧ на крѣ̀ честны̑ѧ твоѧ̑ мо́щи, і҆а́кѡве пречꙋ́дне, ны́нѣ а҆́ки зарѧ̀ пресвѣ́тлаѧ, просвѣща́ютъ и҆ ѡ҆свѧща́ютъ чтꙋ́щихъ тѧ̀ вѣ́рнѡ, и҆ ра́достнѡ ѿ дꙋшѝ хрⷭ҇тꙋ̀ зовꙋ́щихъ: спасѐ на́съ десни́ца твоѧ̀, гдⷭ҇и.

Бг҃оро́диченъ: Тебѐ, чⷭ҇тꙋю дв҃ꙋ нескве́рнꙋю, є҆ди́нꙋ и҆́мамъ стѣ́нꙋ непреѡбори́мꙋ, прибѣ́жище и҆ покро́въ крѣ́покъ, и҆ ѻ҆рꙋ́жїе спасе́нїѧ: да мѧ̀ не пре́зриши ѻ҆каѧ́ннаго, наде́жда ненадє́жнымъ, скорбѧ́щымъ ра́дость и҆ застꙋпле́нїе.

Конда́къ, гла́съ и҃.

Вѣ́рою и҆ любо́вїю твоѐ честно́е пренесе́нїе пра́зднꙋющихъ, бл҃же́нне, сохранѝ и҆ соблюдѝ ѿ всѧ́кїѧ ѕло́бы, и҆ собла́зна ѕмїи́на: и҆́маши бо дерзнове́нїе ко влⷣцѣ всѣ́хъ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, є҆го́же молѝ спастѝ правосла̑вныѧ лю́ди, молѧ́щыѧ тѧ̀, да всѝ вопїе́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́ч҃е і҆а́кѡве, всеѧ̀ рѡссі́йскїѧ землѝ ᲂу҆добре́нїе.

І҆́косъ:

А҆́гг҃лъ на землѝ житїе́мъ показа́всѧ, а҆́гг҃лы ᲂу҆диви́лъ є҆сѝ: бѣ́сы же ᲂу҆страши́лъ є҆сѝ, и҆ человѣ́ки просвѣти́лъ є҆сѝ зарѧ́ми чꙋде́съ твои́хъ, бг҃оно́се и҆ пребл҃же́нне ѻ҆́ч҃е на́шъ і҆а́кѡве. и҆ ны́нѣ на́съ вразꙋмѝ воспѣва́ти пѣ́снь къ твоемꙋ̀ хвале́нїю, ра́достнымъ гла́сомъ си́це гл҃го́лющихъ: ра́дꙋйсѧ, ѡ҆ста́вивый тлѣ́нное мꙋдрова́нїе, и҆ прїе́мый нетлѣ́нный вѣне́цъ. ра́дꙋйсѧ, терпѣли́вый дꙋше́ю, ѕлоко́зненнаго врага̀ подъ нога́ми сте́рлъ є҆сѝ. ра́дꙋйсѧ, ни́жнее мꙋдрова́нїе ѡ҆ста́вль, и҆ вы́шнѧгѡ црⷭ҇твїѧ дости́гъ. ра́дꙋйсѧ, цѣли́телю болѣ́зней, и҆ ѿгони́телю страсте́й. ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́ч҃е і҆а́кѡве, всеѧ̀ рѡссі́йскїѧ землѝ ᲂу҆добре́нїе.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆гнѧ̀ гаси́лище, ѻ҆трокѡ́въ моли́тва, ѡ҆роша́ющаѧ пе́щь, проповѣ́дница чꙋдесѐ, не ѡ҆палѧ́ющи, нижѐ сожига́ющи, пѣсносло́вцы бг҃а ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Оу҆ста́ви ны́нѣшнюю бꙋ́рю, ѡ҆бдержа́щꙋю на́съ, блаже́нне, и҆ ᲂу҆кротѝ моли́твами твои́ми, и҆ ва́рварское нахожде́нїе низложѝ, и҆ на́съ ра̑бъ твои́хъ на сопоста́ты ᲂу҆крѣпѝ, да ра́дꙋющесѧ пое́мъ: бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Фарїсе́йски не лицемѣ́рꙋемъ, но со смире́нїемъ и҆ ра́достїю прикаса́ющесѧ къ честнѣ́й ра́цѣ твое́й, премꙋ́дре і҆а́кѡве, про́симъ проще́нїѧ грѣхѡ́въ, хрⷭ҇тꙋ̀ ѿ дꙋшѝ вопїю́ще: бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Храни́тель бꙋ́ди вели́кїѧ рѡссі́и, хрⷭ҇толюби́вомꙋ наро́дꙋ на́шемꙋ, бг҃омꙋ́дре і҆а́кѡве, сохранѧ́ѧй ѿ пога́ныхъ наше́ствїѧ и҆ междоꙋсо́бныѧ бра́ни, гла́да же и҆ па́гꙋбы, да, моли́твами твои́ми и҆зба́вльшесѧ, ра́достнѡ ѿ дꙋшѝ хрⷭ҇тꙋ̀ зове́мъ: бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Ѿча́ѧвшымсѧ є҆сѝ ве́лїе прибѣ́жище, ѡ҆бꙋрева́ємымъ ти́хое приста́нище є҆сѝ, бцⷣе, тѣ́мже и҆ мы̀, припа́дающїи, да не постыди́мсѧ, мт҃и и҆́стиннагѡ живота̀, тебѐ бл҃годарѧ́ще и҆ пою́ще: бл҃гослове́нна ты̀ въ жена́хъ, всенепоро́чнаѧ влⷣчце.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆роси́вшаго пе́щь, и҆ ѻ҆́троки сохра́ншаго посредѣ̀ горѧ́щагѡ пла́мене, ѻ҆́троцы славосло́вите, свѧще́нницы благослови́те, лю́дїе превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Моли́твенника тѧ̀ те́пла стѧжа́вше и҆ ско́раго помо́щника, и҆ ꙗ҆́кѡ стѣ́нꙋ тве́рдꙋ и҆ забра́ло недви́жимо и҆ неѡбꙋрева́емо, не забꙋ́ди моли́твєнникъ твои́хъ, и҆збавлѧ́й на́съ ѿ всѧ́кїѧ нꙋ́жды и҆ печа́ли, да ра́дꙋющесѧ хрⷭ҇тꙋ̀ зове́мъ: лю́дїе, превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Чꙋде́съ и҆сто́чникъ ра́ка твоѧ̀ ꙗ҆ви́сѧ, і҆а́кѡве пребл҃же́нне, ѿ неѧ́же ѻ҆би́льнѡ всѝ притека́ющїи прїе́млютъ тѣлесє́мъ здра́вїе и҆ дꙋша́мъ спасе́нїе, твои́ми моли́твами, да ра́дꙋющесѧ хрⷭ҇тꙋ̀ зове́мъ: лю́дїе, превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Ше́ствїе твоѐ до́брѣ сконча́лъ є҆сѝ и҆ мїрскі́й мѧте́жъ, а҆́ки безбꙋ́рное приста́нище, преплы́лъ є҆сѝ, и҆ а҆́гг҃льски на землѝ пожи́лъ є҆сѝ, пло́ть твою̀ дх҃ови повинꙋ́лъ є҆сѝ. и҆ ны́нѣ, на нб҃сѣ́хъ предстоѧ̀ всѣ́хъ цр҃ю̀ хрⷭ҇тꙋ̀, помина́й чтꙋ́щихъ твоѐ пренесе́нїе, є҆мꙋ́же зове́мъ: лю́дїе превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Ще́драго и҆ чл҃вѣколюби́ваго сп҃са ро́ждши, чⷭ҇таѧ, того̀ молѝ, ᲂу҆ще́дрити раба̀ твоего̀, и҆ къ покаѧ́нїѧ пꙋтѝ. наста́ви: лꙋка́вагѡ собла́зны ѿ се́рдца моегѡ̀ ѿженѝ, и҆ тогѡ̀ и҆зба́ви ловле́нїѧ, и҆ ѻ҆гнѧ̀ вѣ́чнагѡ и҆схитѝ, ꙗ҆́кѡ да непреста́ннѡ пою́ тѧ, чⷭ҇тꙋю, во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: И҆са́їе, ликꙋ́й, дв҃а и҆мѣ̀ во чре́вѣ, и҆ родѝ сн҃а є҆мманꙋ́ила, бг҃а же и҆ чл҃вѣ́ка, восто́къ и҆́мѧ є҆мꙋ̀: є҆го́же велича́юще, дв҃ꙋ ᲂу҆блажа́емъ.

И҆сто́чникъ и҆сцѣле́нїѧ и҆спꙋща́ѧ, врачева́нїе же безме́здно, ковче́гъ свѧще́нїѧ твои́хъ моще́й ра́ка ꙗ҆ви́сѧ: ѿ неѧ́же почерпа́емъ здра́вїе присноживо́тное, притека́ющїи вѣ́рнѡ, бл҃же́нне і҆а́кѡве, и҆ тебѐ дарова́вшаго, въ пѣ́снехъ велича́емъ.

Возвели́чилъ є҆сѝ на землѝ твоего̀ влⷣкꙋ: тѣ́мъ и҆ въ твоѐ пренесе́нїе глꙋбинꙋ̀ чꙋде́съ показа̀, и҆ стрꙋю̀ неѡскꙋдѣва́емꙋ ра́кꙋ моще́й твои́хъ, і҆а́кѡве премꙋ́дре. слѣпы̑мъ є҆́же ви́дѣти дарова́сѧ, прокажє́ннымъ ѡ҆чище́нїе, и҆ ѡ҆держи̑мыѧ нечи́стыми дꙋ́хи цѣломꙋ́дрены твори́ши. тѣ́мже тѧ̀ велича́емъ.

Недосто́йною мое́ю рꙋко́ю принесо́хъ тѝ таково́е сло́ва и҆зви́тїе, бг҃омꙋ́дрый і҆а́кѡве: не пре́зри, но прїимѝ сїѐ съ любо́вїю: и҆ молѝ за мѧ̀ творца̀ твоего̀, влⷣкꙋ и҆ гдⷭ҇а, та́мошнѧгѡ мѧ̀ и҆зба́вити мꙋче́нїѧ, и҆ ми́лость ѡ҆брѣстѝ въ де́нь стра́шнагѡ и҆спыта́нїѧ.

Бг҃оро́диченъ: Влⷣчце мі́ра, бцⷣе, во глꙋбинѣ̀ ѕѡ́лъ поги́бели, менѐ, погрꙋже́ннаго ѕлоꙋ́мнѡ сластьмѝ плотски́ми и҆ пристра́стїемъ вещьмѝ житїѧ̀, и҆зведѝ, прест҃а́ѧ дв҃о, твои́мъ милосе́рдїемъ, и҆́бо не и҆́мамъ наде́жды: ве́сь бо є҆́смь, чⷭ҇таѧ, во ѿча́ѧнїи, да тѧ̀ непреста́ннѡ велича́ю.

Свѣти́ленъ.

Ꙗ҆́коже со́лнце ѡ҆блиста́ѧ, чꙋдеса̀ и҆спꙋща́еши, просвѣща́ѧ вѣ́рныхъ сердца̀, твоѐ сла́вное пренесе́нїе вѣ́рнѡ творѧ́щыѧ спаса́й, бг҃омꙋ́дре і҆а́кѡве, ѻ҆́ч҃е на́шъ.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ предста́тельницꙋ и҆́мамы, грѣ́шнїи, ѽ прест҃а́ѧ дв҃о! ты̀ благопремѣ́нна сотворѝ сн҃а твоего̀ и҆ бг҃а на́шего, мт҃рними твои́ми моли́твами.

Краткое житие праведного Иакова Боровичского, Новгородского чудотворца

О про­ис­хож­де­нии бла­жен­но­го Иа­ко­ва, жиз­ни его и кон­чине его нет до­сто­вер­ных све­де­ний. По мест­но­му пре­да­нию, он в от­ро­че­стве при­нял на се­бя су­ро­вый по­двиг юрод­ства Хри­ста ра­ди. По цер­ков­ным пес­но­пе­ни­ям, свя­той Иа­ков «от мла­ден­ства Бо­гу при­ле­пи­вся, То­го сто­пам по­сле­до­вал», по­бе­дил «плот­ския стра­сти воз­дер­жа­ни­ем», «бла­го­дать ду­хов­ную вос­при­ял», сво­им «же­сто­ким жи­ти­ем на зем­ли Ан­ге­лы уди­ви, де­мо­ны же устра­ши и че­ло­ве­ки про­све­ти» и «ныне на небе­сех пред­стоя всех Ца­рю Хри­сту».

Про­сла­вил Гос­подь свя­то­го по­движ­ни­ка по­сле кон­чи­ны. Однажды к се­ле­нию Бо­ро­ви­чи (в Нов­го­род­ской об­ла­сти) по ре­ке Мсте про­тив те­че­ния при­плы­ла боль­шая льди­на*, на ко­то­рой сто­ял гроб (ду­бо­вая ко­ло­да) без крыш­ки, а в нем ле­жа­ло те­ло юно­ши. Бо­ясь от­вет­ствен­но­сти, кре­стьяне ше­ста­ми от­толк­ну­ли льди­ну к се­ре­дине ре­ки, но она воз­вра­ти­лась к бе­ре­гу. Так по­вто­ря­лось три­жды. Но­чью ста­рей­ши­нам се­ла явил­ся во сне юно­ша, ви­ден­ный ими на льдине, и ска­зал: «Я та­кой же хри­сти­а­нин, как и вы. Не го­ни­те ме­ня. Мое имя Иа­ков, я по­лу­чил имя в честь свя­то­го Иа­ко­ва, бра­та Гос­под­ня».

Мо­щи свя­то­го от­ро­ка бы­ли сна­ча­ла по­ме­ще­ны в ча­совне, а в 1544 го­ду пе­ре­не­се­ны в Свя­то­ду­хов­ской храм. То­гда же бы­ло уста­нов­ле­но ему празд­но­ва­ние. Гос­подь, про­слав­ляя Сво­е­го угод­ни­ка, да­ро­вал мо­щам свя­то­го Иа­ко­ва це­ли­тель­ную си­лу. По­ли­е­лей­ное празд­но­ва­ние уста­нов­ле­но с 1572 го­да. В «Ико­но­пис­ном под­лин­ни­ке» о свя­том Иа­ко­ве ска­за­но: «По­до­би­ем млад, наг, пре­по­я­сан пла­том». В 1657 го­ду пат­ри­арх Ни­кон часть мо­щей свя­то­го пе­ре­вез на Вал­дай, в Ивер­скую оби­тель. Часть свя­тых мо­щей оста­лась в Ду­хо­вом Бо­ро­вич­ском мо­на­сты­ре (Нов­го­род­ской епар­хии), дру­гая хра­ни­лась в Ав­ра­ами­е­вом ски­те (быв­шей Фин­лянд­ской епар­хии). Па­мять пре­по­доб­но­го Иа­ко­ва со­вер­ша­ет­ся два ра­за в год: 22 мая/4 июня и в день пе­ре­не­се­ния чест­ных его мо­щей 23 ок­тяб­ря/5 но­яб­ря.

Полное житие праведного Иакова Боровичского, Новгородского чудотворца

У мно­гих древ­них рус­ских го­ро­дов есть свой свя­той по­кро­ви­тель, имя ко­то­ро­го свя­за­но с чу­дес­ны­ми ис­це­ле­ни­я­ми и за­щи­той го­ро­да от вра­гов. По­кро­ви­те­лем города Бо­ро­ви­чи в Нов­го­род­ской об­ла­сти яв­ля­ет­ся св. прав. Иа­ков, Бо­ро­вич­ский чу­до­тво­рец.

Св. Иа­ков – об­ще­пра­во­слав­ный свя­той, 5 но­яб­ря, в празд­ник св. Иа­ко­ва, пра­во­слав­ные хри­сти­ане все­го ми­ра, воз­но­ся мо­лит­вы к это­му свя­то­му, ду­хов­но объ­еди­ня­ют­ся с ве­ру­ю­щи­ми на­ше­го го­ро­да.

Осо­бо по­кро­ви­тель­ству­ет св. Иа­ков Бо­ро­вич­ско­му краю и Ивер­ско­му Вал­дай­ско­му мо­на­сты­рю.

В ру­ко­пи­си XVI в., хра­ня­щей­ся в Тро­и­це-Сер­ги­е­вой Лав­ре, из­ло­же­ны ска­за­ния об этом свя­том.

В 1452 г. 11 ап­ре­ля*, во втор­ник по Па­схе, око­ло Свя­то-Ду­хо­ва мо­на­сты­ря про­изо­шло ве­ли­чай­шее со­бы­тие. Ве­сен­нее по­ло­во­дье; быст­ро­теч­ная ре­ка Мста шум­ным по­то­ком ка­ти­ла свои вол­ны через по­ро­ги; жи­ви­тель­ное теп­ло ве­сен­не­го солн­ца уни­что­жи­ло весь реч­ной лед. Неожи­дан­но по­яви­лась боль­шая льди­на, дви­гав­ша­я­ся про­тив стре­ми­тель­но­го те­че­ния ре­ки; гу­стой пар, как бы дым от пла­ме­ни, под­ни­мал­ся от нее. При­ста­ла она к пра­во­му бе­ре­гу, по­вы­ше мо­на­сты­ря са­же­ней на сто. Сви­де­те­ли се­го яв­ле­ния узре­ли на льдине до­воль­но по­тем­нев­шую и как буд­то опа­лен­ную ог­нем сос­но­вую ко­ло­ду, пред­став­ляв­шую со­бою ниж­нюю часть гро­ба без крыш­ки, а в ней ма­ло при­кры­тое те­ло неко­е­го от­ро­ка. Объ­ятые ужа­сом, непро­све­щен­ные и ма­ло­душ­ные бо­ро­ви­чане при­ня­ли при­плыв­шее те­ло за обык­но­вен­ный труп утоп­лен­ни­ка. Дабы из­бе­жать непри­ят­но­стей, уси­лен­но ста­ра­лись они осо­бо­го ро­да длин­ны­ми ше­ста­ми от­толк­нуть от бе­ре­га льди­ну с ее стран­ною но­шею. Од­на­ко льди­на не по­ви­но­ва­лась и сно­ва воз­вра­ти­лась к преж­не­му ме­сту. То­гда, об­мо­тав ко­ло­ду ве­рев­ка­ми, по­влек­ли ее вме­сте с льди­ной по те­че­нию ре­ки Мсты и та­ким об­ра­зом от­ве­ли вер­сты за две от мо­на­сты­ря. На рас­све­те сле­ду­ю­ще­го дня льди­на со сво­ею но­шею опять вер­ну­лась. По­вто­ри­лось это и в тре­тий раз.

На­ко­нец, Гос­подь вра­зу­мил нера­зум­ных. Некий от­рок явил­ся во сне несколь­ким бо­лее бла­го­на­ме­рен­ным ста­рей­ши­нам бо­ро­вич­ским и ска­зал им: «Из-за че­го вы, пра­во­слав­ные хри­сти­ане, неми­ло­сти­во го­ни­те от се­бя по­доб­но­го вам хри­сти­а­ни­на? Из-за че­го про­ти­ви­тесь Гос­по­ду, на­пра­вив­ше­му к вам те­ло мое? Уже­ли из-за неве­де­ния име­ни мо­е­го? Так знай­те, что я на­зы­ва­юсь Иа­ков; со­имен­ник св. Иа­ко­ву, бра­ту Гос­под­ню по пло­ти». Вос­пря­ну­ли от сна про­сто­душ­ные и бо­го­бо­яз­нен­ные ста­рей­ши­ны, по­ве­да­ли друг дру­гу о див­ном сно­ви­де­нии и уми­ли­лись в серд­це сво­ем. Слух об этом быст­ро рас­про­стра­нил­ся. И по­ня­ли то­гда жи­те­ли бо­ро­вич­ские нера­зум­ное от­но­ше­ние к яв­лен­ным через при­плы­тие мо­щам от­ро­ка Бо­жия. Мно­го горь­ких слез про­ли­ли при этом; дре­ко­лье, ко­то­рым от­тал­ки­ва­ли мо­щи, со­жгли. Ста­рей­ши­ны, со­про­вож­да­е­мые тол­пою, по­спе­ши­ли на бе­рег ре­ки Мсты с твер­дым на­ме­ре­ни­ем немед­лен­но снять с льди­ны чест­ные мо­щи для упо­ко­е­ния оных здесь же, на бе­ре­гу. Был устро­ен де­ре­вян­ный сруб, имев­ший по­верх зем­ли вид неболь­шой ча­сов­ни. В те­че­ние 93-х лет по­сле при­плы­тия и по­сле­до­вав­ше­го за­тем по­гре­бе­ния нетлен­ные остан­ки св. Иа­ко­ва, по­чив­шие под спу­дом, неослаб­но ис­то­ча­ли бла­го­дат­ные ис­це­ле­ния для всех, с ве­рою при­те­кав­ших к нему.

По­сле мно­гих зна­ме­ний и чу­дес, со­вер­шив­ших­ся при гро­бе Иа­ко­ва Пра­вед­но­го, жи­те­ли на­ше­го края в 1544 г. осо­бою че­ло­бит­ною от ду­хо­вен­ства и ми­рян до­ве­ли о сем до све­де­ния Нов­го­род­ско­го ар­хи­епи­ско­па Фе­о­до­сия, вы­ра­зив ис­крен­нее же­ла­ние и усерд­ную прось­бу, чтобы чест­ные мо­щи се­го но­во­го чу­до­твор­ца, яко мно­го­цен­ное и бо­го­дан­ное со­кро­ви­ще, бы­ли от­кры­ты. Это ве­ли­кое тор­же­ство со­вер­ши­лось в 1545 г. 23 ок­тяб­ря, в день па­мя­ти апо­сто­ла Иа­ко­ва, бра­та Гос­под­ня. На са­мом же ме­сте за­хо­ро­не­ния мо­щей св. Иа­ко­ва вско­ре по­сле то­го от­крыл­ся це­леб­ный ис­точ­ник. А бла­го­че­сти­вые окрест­ные жи­те­ли, рев­нуя о сла­ве име­ни Гос­по­да, див­но­го во свя­тых сво­их, устро­и­ли тут неболь­шую де­ре­вян­ную цер­ковь во имя ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри «Уми­ле­ния».

В дни бла­го­че­сти­вей­ше­го го­су­да­ря, ца­ря Алек­сея Ми­хай­ло­ви­ча, свя­тей­ший Ни­кон, ве­ли­кий пат­ри­арх всей Ру­си, зная о чу­де­сах, со­вер­шав­ших­ся при мо­щах св. Иа­ко­ва Пра­вед­но­го, и в то же вре­мя по­лу­чив све­де­ния, что св. мо­щи на­хо­дят­ся в боль­шом небре­же­нии от скуд­но­сти Свя­то-Ду­хо­ва, возы­мел на­ме­ре­ние пе­ре­не­сти св. мо­щи в со­здан­ную то­гда на од­ном из ост­ро­вов Вал­дай­ско­го озе­ра оби­тель Ивер­скую. Пе­ре­не­се­ние это со­вер­ши­лось в 1654 г. 23 фев­ра­ля.

Кем имен­но был в крат­ковре­мен­ном жи­тии сво­ем на зем­ле бла­го­уго­див­ший Гос­по­ду от­рок, св. Иа­ков Пра­вед­ный, име­ну­е­мый Бо­ро­вич­ским чу­до­твор­цем, кто бы­ли его ро­ди­те­ли и от­ку­да нетлен­ные мо­щи его при­плы­ли к бо­ро­вич­ско­му бе­ре­гу? Об этом нет до­сто­вер­ных ска­за­ний, ни пись­мен­ных, ни уст­ных.

О чу­де­сах св. Иа­ко­ва рас­ска­зы­ва­ет­ся в кни­ге «Ска­за­ние о свя­том Иа­ко­ве пра­вед­ном, Бо­ро­вич­ском чу­до­твор­це», из­дан­ной в 1901 г. в Санкт-Пе­тер­бур­ге. Со­хра­ни­лись вос­по­ми­на­ния бо­ро­ви­чан о том, что в на­ча­ле Ве­ли­кой Оте­че­ствен­ной вой­ны од­но­му глу­бо­ко ве­ру­ю­ще­му стар­цу во сне явил­ся св. Иа­ков и ска­зал: «Пусть ве­ру­ю­щие с мо­им об­ра­зом три­жды обой­дут го­род, и я спа­су град свой».

Дей­стви­тель­но, груп­па ве­ру­ю­щих три но­чи об­хо­ди­ла наш го­род с кре­стом, пе­ни­ем мо­литв, с ико­ной св. Иа­ко­ва и с ча­сти­цей его мо­щей. Этот крест­ный ход со­вер­шал­ся тай­но, но­чью, т.к. ве­ру­ю­щие опа­са­лись го­не­ния со сто­ро­ны без­бож­ных вла­стей. Вско­ре фронт по­до­шел к г. Бо­ро­ви­чи и на­хо­дил­ся все­го в 70 км от него, но го­род не по­стра­дал.

О чу­де­сах св. Иа­ко­ва су­ще­ству­ет мно­же­ство пре­да­ний. Ве­ру­ю­щие по­свя­ща­ют ему сти­хи.

"Па­мять свя­то­го Иа­ко­ва Бо­ро­виц­ко­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

 


* Точная дата события неизвестна. В источниках приводятся разные даты: вторник Светлой седмицы 1452 г., пришедшийся в том году на 11 апреля1, 23 октября 1542 г.2, или 23 октября 1544 г. Преставление блаженного Иакова связывают с 1452 г.3 или с 1540 г.4 Длительная традиция передачи предания о святом Иакове старожилами-«памятухами», существовавшая к середине XVI в. в Боровичах, позволяет отнести явление мощей святого к XV в.
1 РНБ. Погодинский список. № 629. Л. 172, XVII в.
2 Сергий (Спасский). Месяцеслов. Т. 1. С. 610.
3 РНБ. Археол. об-во. № 31. Л. 16 об., нач. XVIII в.
4 Барсуков. Источники агиографии. Стб. 233-234.