Канон святому блаженному Иоанну Власатому, Милостивому, Ростовскому чудотворцу

Припев: Святы́й блажéнный óтче Иоáнне, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 16 сентября (03 сентября ст. ст.); 25 ноября (12 ноября ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зными Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

Тво́рче всея́ тва́ри, Преблаги́й Го́споди Иису́се Христе́, Бо́же на́ш, яви́л еси́ на́м, рабо́м Твои́м, сего́ блаже́ннаго Иоа́нна, по́мнящим и слы́шавшим его́, и́же ны́не, ра́ди Твоего́ свята́го и́мене и Пречи́стыя Богоро́дицы и Предте́чи Иоа́нна ко гро́бу его́ приходя́ще, прие́млют исцеле́ния, те́м Твое́ человеколю́бное смотре́ние сла́вим и мо́лим Тя́: спаси́ на́с, Го́споди.

Ми́лостивому Бо́гу на земли́ подо́бен бы́л еси́, о́тче Иоа́нне, правове́рным смы́слом оста́вль оте́чество свое́, прии́де во гра́д, я́ко в пусты́ню. И, я́ко ца́рскою багряни́цею и ви́ссом, власяни́цею оде́явся, о́тче, и венце́м терпе́ния с пострада́вшими увязе́ся, моли́ Христа́ Бо́га о все́х на́с.

О́тче Иоа́нне блаже́нне, ко Христу́ ве́ру небла́зненну име́яй, чи́ст по́мысл и любо́вь нелицеме́рну, терпе́нием же твои́м и смиренному́дрием прича́стника тя́ невече́рней благода́ти благоче́стно сла́вим.

Богоро́дичен: Роди́выйся от Де́вы, Христе́ Бо́же, и ми́р просвети́вый от нетле́ния, изба́ви и мене́, окая́ннаго, Богоро́дицы ра́ди и все́х святы́х Твои́х от прегреше́ний мои́х.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище, и утвержде́ние.

Христа́ Бо́га в се́рдце свое́м восприя́л еси́, о́тче Иоа́нне, и Престо́ла Бо́жия дости́гл еси́, Пресвяту́ю Тро́ицу непреста́нно зре́ти сподо́бился еси́. Мо́лим тя́: испроси́ пода́ти правосла́вным Христиа́ном здра́вие, на враги́ одоле́ние и ми́ру умире́ние, земли́ благопло́дие и душа́м на́шим спасе́ние.

Име́я, о́тче Иоа́нне, ду́шу чи́сту и ми́лостиву и се́рдце бо́дро, те́м вселе́ние во дворе́ ове́ц Христо́вых и пу́ть предочи́щен обре́т к Пресвято́й Тро́ице, к ве́чному животу́ прибли́зился еси́, и на́с спаси́ моли́твами твои́ми.

Пресвято́му Ду́ху на земли́ бы́л еси́ жили́ще, блаже́нне Иоа́нне, ны́не же на Небеси́ предстои́ши Го́сподеви. Те́мже мо́лим тя́: и на́с Свято́му Ду́ху до́м соде́лай моли́твами твои́ми, чту́щих тя́.

Богоро́дичен: Роди́тельнице безму́жная, Ма́ти Христа́ Бо́га, Де́во Мари́е, мо́лим Тя́, Госпоже́: спаси́ рабы́ Твоя́ от все́х зо́л.

И́н конда́к, гла́с 2:

Христо́вою любо́вию уязви́вся, о́тче Иоа́нне блаже́нне, вы́шния красоты́ жела́я, земна́я же вся́ презре́ и ни во что́же вмени́, и на земли́ а́нгельское житие́ име́я, пресели́лся еси́ в ве́чный поко́й, иде́же, предстоя́ Христу́ Бо́гу, моли́ спасти́ся на́м и всему́ христиа́нскому ро́ду, я́ко да зове́м ти́: ра́дуйся, преблаже́нне о́тче Иоа́нне.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце Пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Лучеза́рными светлостьми́ Пресвяты́я Тро́ицы просия́л еси́, о́тче Иоа́нне, я́ко ма́слина плодови́та в дому́ Бо́жии, еле́ем трудо́в твои́х. И ны́не, в неизглаго́ланней ра́дости пребыва́я, посеща́й на́с моли́твами твои́ми, чту́щих тя́.

Богому́дре о́тче Иоа́нне, чи́стая твоя́ душа́ с ли́ки святы́х на Небесе́х предстоя́т Христу́ Бо́гу, ра́дуяся. Те́мже мы́ святу́ю твою́ па́мять пе́сньми почита́ем и мо́лим тя́ спасти́ся на́м.

Житие́ твое́ на земли́, блаже́нне Иоа́нне, я́ко со́лнце возсия́, ны́не же, на Небесе́х предстоя́ Го́сподеви, мо́лишися за ны́. Зде́ же от гро́ба твоего́ чуде́с лучи́, исцеле́ния прие́млюще, мо́лим тя́: просвети́ на́с Невече́рним Све́том, моли́твами твои́ми.

Богоро́дичен: я́ко заче́нши Преве́чное из Безнача́льнаго Отца́ Сло́во, пло́тию ро́ждши па́че сло́ва, Де́во Ма́ти, Преве́чнаго Бо́га, Того́ моли́ спасти́ся рабо́м Твои́м.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.

Свети́ло пресве́тлое от Бо́га возсия́л еси́, о́тче Иоа́нне, в преимени́том гра́де Росто́ве и в доброде́тельных све́тлостех чудесы́ просия́л еси́. Те́мже тя́ прославля́ем, па́мять твою́ почита́юще.

Яви́лся еси́ во гра́де Росто́ве земны́й А́нгел и Небе́сный челове́к, подава́я все́м исто́чник благоче́стия и ми́лости, по преставле́нии же да́руя душа́м на́шим спасе́ние и телесе́м исцеле́ние.

Ко́е похвале́ние принесе́м ти́, честны́й о́тче Иоа́нне, ви́дяще и слы́шаще блаже́нное твое́ житие́ и терпе́ние? Я́ко и ны́не, приходя́ще к тебе́, прие́млем неоску́дно исцеле́ние и здра́вие, и что́ ти́ возда́мы, не ве́мы, но то́кмо глаго́лем: ди́вен Бо́г во святы́х Свои́х, творя́й чудеса́ Еди́н.

Богоро́дичен: Всесвята́я Богоро́дице, во вре́мя живота́ моего́ не оста́ви мене́, челове́ческому предста́тельству не вве́ри мя́, но Сама́ заступи́ и поми́луй мя́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Пожру́ Ти́ со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися, ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею кро́вию.

Богому́дре и всеблаже́нне Иоа́нне, смиренному́дрием, терпе́нием и по́двиги возжеле́л еси́ Небе́снаго Ца́рствия. Ны́не же, предстоя́ со все́ми святы́ми Царе́ви Си́лам, моли́ спасти́ся рабо́м твои́м.

Бога́тства Небе́снаго возжела́л еси́, земну́ю сла́ву и бога́тство ни во что́же вмени́в, обре́т Ца́рство Небе́сное, нетле́нным и ве́чным бога́тством обогати́лся еси́, и на́с спаси́ моли́твами твои́ми от все́х зо́л.

Посо́бием и вселе́нием в тя́ Пресвята́го Ду́ха, о́тче Иоа́нне, на земли́ терпе́нием побежда́я бесо́вския полки́, обре́л еси́ вене́ц нетле́нный от Христа́ Бо́га и Спа́са ду́ш на́ших. Моли́ спасти́ся рабо́м твои́м.

Богоро́дичен: Пое́м Тя́, Де́во, Богома́ти Чи́стая, Мари́е, па́че рождества́ Твое́ богому́жное Рождество́ и нетле́нную чистоту́, и́бо сочета́ся де́вство и рождество́.

Конда́к, гла́с 8:

Христо́вою любо́вию уязви́вся, о́тче Иоа́нне блаже́нне, вы́шния красоты́ жела́я, земна́я же вся́ презре́ и ни во что́же вмени́; и на земли́ а́нгельское житие́ препроводи́, в ве́чный поко́й дости́же, иде́же гла́с пра́зднующих, с ни́миже моли́ся за ны́ и душа́м на́шим проще́ние и телесе́м исцеле́ние да́руй.

И́кос:

Ка́ко возмогу́ а́з, окая́нный, воспе́ти равноа́нгельное житие́ твое́ на земли́: целому́дрие, терпе́ние и те́плую я́же ко Христу́ любо́вь? По отше́ствии же твое́м к Бо́гу с ве́рою приходя́щим ко гро́бу твоему́ подае́ши исцеле́ния. И что́ ти́ принесе́м? То́чию мо́лим тя́ и си́це вопие́м: ра́дуйся, честны́й о́тче на́ш Иоа́нне блаже́нне, ты́ бо еси́ гра́ду на́шему похвала́ и утвержде́ние, боля́щим исцеле́ние и душа́м на́шим спасе́ние.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Све́тло сия́ющим спаси́тельным бога́тством на земли́ обогати́тся еси́, блаже́нне о́тче Иоа́нне, всели́лся в боже́ственный гра́д Росто́в и причти́лся еси́ с ли́ки пра́ведных в ве́чное ра́дование. Моли́ся за ны́, пою́щия: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Боже́ственными веле́нии и уче́нии оде́явся в смы́сл безстра́стный и моли́твенный, вни́де во дво́р ове́ц Па́стыря Небе́снаго, иде́же ли́цы святы́х веселя́щеся пою́т: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Ди́вен еси́, Бо́же на́ш, я́ко и ко́сти на́ги де́йствуют в ми́ре чудеса́ и подаю́т исцеле́ния, да благослови́м Го́спода, пою́ще: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Безневе́стная Чи́стая браконеиску́сная Де́во, Ма́ти Христа́ Бо́га, моли́ Того́ о спасе́нии пою́щих: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л, льво́в зия́ния в ро́ве затче́; о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Благи́м смиренному́дрием твои́м у́м сво́й простира́я к Вы́шнему, Боже́ственным призыва́нием вни́де в ра́дость Го́спода своего́, хваля́ и благословя́ Христа́ во ве́ки.

Мольба́ми твои́ми и благоду́шным терпе́нием, ду́шу твою́ и те́ло очи́стив от вся́кия скве́рны, обре́л еси́ ве́чный поко́й, иде́же е́сть жили́ще веселя́щихся и сла́вящих Христа́ во ве́ки.

После́довал еси́, о́тче, отце́м, Иоа́нне блаже́нне, и́же Христа́ ра́ди на земли́ мно́ги ско́рби претерпе́вый и Боже́ственная веле́ния вся́ соверши́вый. Ты́ бо тле́нная вся́ мудрова́ния от себе́ отве́ргл еси́, те́м Небе́сное Ца́рство насле́дова во ве́ки.

Богоро́дичен: я́ко Цари́цу, Царя́, все́х Бо́га, Ро́ждшую, ве́рнии, со Арха́нгелом Благослове́нную возвели́чим Ма́терь Бо́жию: ра́дуйся, Ма́ти Творца́ тва́ри.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся — Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Ра́нами и наруга́нием от бесо́в и лука́вых челове́к, моли́твенным терпе́нием свои́м вра́жия полки́ побежда́я по́мощию Свята́го Ду́ха, вселя́лся еси́ к Невече́рнему Све́ту Бо́жия благода́ти. Те́м тя́, хва́ляще, ублажа́ем.

Посреде́ ми́ра живы́й и вся́ стре́лы лука́ваго диа́вола сокруши́в, моли́твами твои́ми дости́гл еси́ го́рняго Иерусали́ма, предстоя́ Христу́ Бо́гу за чту́щия тя́.

Мо́лим тя́, блаже́нне Иоа́нне, моля́ Христа́ Бо́га, и Пречи́стую Богоро́дицу, и Предте́чу Иоа́нна, и все́х святы́х пода́ти правосла́вным христиа́ном здра́вие и побе́ду на вся́ ви́димыя и неви́димыя враги́ и жела́ние о исполне́нии соверше́нства во ве́ки веко́в.

Богоро́дичен: И́же на́с ра́ди рожде́йся от Де́вы, Христе́ Бо́же, и за ны́ распны́йся, и сме́ртию сме́рть разруши́вый, моли́твами Богоро́дицы и все́х святы́х поми́луй и спаси́ на́с.

Свети́лен:

Процве́л еси́, я́ко фи́никс, Дави́дски, о́тче, и оби́тель яви́лся еси́ Ду́ха Пресвята́го, и сла́вна тя́ вселе́нней показа́. О на́с непреста́нно моля́, почита́ющих ве́рою пречестну́ю па́мять твою́, преподо́бне Иоа́нне.

Богоро́дичен: От Бо́га ми́рови по́данных благи́х Ты́ вина́ была́ еси́, Богоро́дице, но и ны́не моля́ о о́бщем спасе́нии благопреме́ннаго Бо́га.

Краткое житие блаженного Иоанна Власатого, Ростовского чудотворца

Про­ис­хож­де­ние и ро­ди­на его неиз­вест­ны. Под­ви­зал­ся в го­ро­де Ро­сто­ве в цар­ство­ва­ние Ива­на Гроз­но­го (1547–1584 гг.) в по­дви­ге юрод­ства, тер­пя нуж­ды и скор­би и не имея по­сто­ян­но­го при­ста­ни­ща. Жи­вя в сми­ре­нии, тер­пе­нии и непре­стан­ной мо­лит­ве, он ду­хов­но окорм­лял мно­гих, в том чис­ле и бла­жен­но­го Ири­нар­ха, за­твор­ни­ка Ро­стов­ско­го († 1616 г.; па­мять 13/26 ян­ва­ря). Бла­жен­ный все­гда но­сил с со­бой и чи­тал Псал­тирь.

Скон­чал­ся в глу­бо­кой ста­ро­сти 3 сен­тяб­ря 1580 г. Был по­гре­бен, по за­ве­ща­нию, воз­ле церк­ви свя­то­го Вла­сия, за ал­та­рем. Он имел «вла­сы на гла­ве ве­ли­ки», по­то­му и на­зы­вал­ся Вла­са­тым. На­име­но­ва­ние Ми­ло­сти­вый бла­жен­ный Иоанн по­лу­чил за мно­гие ис­це­ле­ния, со­вер­шив­ши­е­ся при его гроб­ни­це, а так­же в па­мять св. пат­ри­ар­ха Алек­сан­дрий­ско­го Иоан­на Ми­ло­сти­во­го (VII в.; па­мять 12/25 но­яб­ря), имя ко­то­ро­го он но­сил.

Полное житие блаженного Иоанна Власатого, Ростовского чудотворца

По крат­ко­му ру­ко­пис­но­му его жи­тию не вид­но, кто он и от­ку­да при­шел в Ро­стов. Прео­свя­щен­ный Фила­рет пред­по­ла­га­ет, что Иоанн был знат­но­го ро­да и че­ло­век об­ра­зо­ван­ный (знал ла­тин­ский язык). Но по об­сто­я­тель­ствам вре­ме­ни ца­ря Иоан­на IV Гроз­но­го весь­ма ве­ро­ят­но, что он скрыл­ся из Моск­вы от ужа­сов, чтобы в ти­ши и неиз­вест­но­сти слу­жить Гос­по­ду. В Ро­сто­ве бла­жен­ный Иоанн при­нял на се­бя по­двиг юрод­ства, тер­пя нуж­ды и скор­би. Он не имел по­сто­ян­но­го при­ста­ни­ща и лишь из­ред­ка от­ды­хал в до­ме сво­е­го ду­хов­ни­ка, свя­щен­ни­ка Все­свят­ской церк­ви, или у од­ной пре­ста­ре­лой вдо­ви­цы. Он имел «вла­сы на гла­ве ве­ли­ки», по­че­му и на­зы­вал­ся Вла­са­тым. Жи­вя в сми­ре­нии, тер­пе­нии и непрес­тан­ной мо­лит­ве, он ду­хов­но окорм­лял мно­гих лю­дей, в том чис­ле и пре­по­доб­но­го Ири­нар­ха, за­твор­ни­ка Ро­стов­ско­го (па­мять 13/26 ян­ва­ря). Скон­чал­ся бла­жен­ный Иоанн по­сле дол­гих по­дви­гов, пе­ре­не­ся мно­го скор­бей, в глу­бо­кой ста­ро­сти 3 сен­тяб­ря 1580 (1582) го­да и, со­глас­но за­ве­ща­нию, был по­гре­бен за ал­та­рем церк­ви св. Вла­сия.

По­гре­бе­ние бла­жен­но­го Иоан­на озна­ме­но­ва­но бы­ло, по пре­да­нию, страш­ной бу­рей, мол­нией и гро­мом, что про­из­ве­ло на всех удру­ча­ю­щие впе­чат­ле­ние. Бла­го­че­сти­вые лю­ди со вре­ме­ни по­гре­бе­ния бла­жен­но­го при­хо­ди­ли на его мо­ги­лу и бра­ли зем­лю; мно­гие по ве­ре по­лу­ча­ли ис­це­ле­ния и по­то­му про­зва­ли св. Иоан­на Ми­ло­сти­вым, отож­деств­ляя его со св. Иоан­ном Ми­ло­сти­вым, Алек­санд­рий­ским пат­ри­ар­хом, па­мять ко­то­ро­го 12/25 но­яб­ря. В чис­ле ис­це­лив­ших­ся был Ро­стов­ский мит­ро­по­лит Ки­рилл, ли­шив­ший­ся в ста­ро­сти ру­ки и но­ги, а по­то­му оста­вив­ший управ­ле­ние епар­хи­ей. По­сле усерд­ной мо­лит­вы над гроб­ни­цей бла­жен­но­го Иоан­на пре­ста­ре­лый свя­ти­тель, при­не­сен­ный в цер­ковь на ру­ках, по­лу­чил вне­зап­ное об­лег­че­ние от сво­е­го неду­га, так что уже мог сам ид­ти в ар­хи­ерей­ский дом, и впо­след­ствии не толь­ко со­вер­шал бо­го­слу­же­ния, но и сно­ва управ­лял епар­хи­ей во вре­мя пле­на зна­ме­ни­то­го сво­е­го пре­ем­ни­ка Фила­ре­та Ни­ки­ти­ча Ро­ма­но­ва (пат­ри­ар­ха Все­рос­сий­ско­го).

Над мо­ги­лой бла­жен­но­го Иоан­на вме­сто преж­ней де­ре­вян­ной Вла­си­ев­ской церк­ви бы­ла по­стро­е­на ка­мен­ная цер­ковь в честь Толг­ской ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри с при­де­лом св. мч. Вла­сия.

Па­мять бла­жен­но­го Иоан­на Вла­са­то­го, Хри­ста ра­ди юро­ди­во­го, Рос­тов­ско­го чу­до­твор­ца, празд­ну­ет­ся в день его кон­чи­ны – 3/16 сен­тяб­ря и вто­рич­но – 12/25 но­яб­ря в па­мять св. пат­ри­ар­ха Алек­сан­дрий­ско­го Иоан­на Ми­ло­сти­во­го, имя ко­то­ро­го он но­сил.


См. так­же: "Жи­тие бла­жен­но­го Иоан­на Вла­са­то­го, Ро­стов­ско­го чу­до­твор­ца" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.