Канон святому блаженному Феодору, Христа ради юродивому, Новгородскому чудотворцу
Припев: Святы́й блажéнный óтче Фео́доре, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 01 февраля (19 января ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Триста́ты кре́пкия, Рожде́йся от Де́вы, безстра́стия во глубине́ души́ трича́стное потопи́, молю́ся, да Тебе́, я́ко в тимпа́не, во умерщвле́нии телесе́ побе́дное воспою́ пе́ние.
Пода́ждь ми́, Христе́, Ду́ха Твоего́ благода́ть, да по достоя́нию воспою́ пе́снь но́ву от усте́н мои́х в па́мять Твоего́ уго́дника, Фео́дора преблаже́ннаго.
И́же кре́ст на ра́мо взе́м, блаже́нне, и жела́емаго ти́ оте́чества дости́г, Го́рняго Иерусали́ма, и в не́м со А́нгелы лику́еши, ю́роде прему́дрый, моли́ся о на́с, чту́щих па́мять твою́ пречестну́ю.
Бу́йством премени́в мирско́е мудрова́ние, о́тче, непокрове́нно те́ло име́я, блаже́нне, покры́й на́ша стра́сти, Богому́дре, да твои́ми моли́твами от бе́д избавля́емся.
Богоро́дичен: Успи́ души́ мое́й свере́пую во́лну, я́ко мно́жество прегреше́ний, искуше́ний и печа́ли, Влады́чице, воста́ша на мя́, но Сама́ мя́ спаси́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Лу́к си́льных изнемо́же, и немощству́ющии препоя́сашася си́лою, сего́ ра́ди утверди́ся в Го́споде се́рдце мое́.
Умо́м ве́сь к преми́рным взе́мся, блаже́нне, ю́род прозва́лся еси́, о́тче, и на́с, умовре́дных, сохрани́, да не врежде́ни пребу́дем ко́зньми чужда́го, и тебе́ ублажа́ем, Фео́доре преблаже́нне.
Ва́ром со́лнечным опаля́емь, о́тче, и на́с, пали́мых грехо́вными страстьми́, ороси́ твои́ми моли́твами, да непреста́нно воспева́ем па́мять твою́, Фео́доре прехва́льне.
Зимо́ю томи́м, свя́те, небре́гл еси́ о те́ле пе́рстнем, и ны́не наслажда́ешися ра́йския добро́ты, и на́м проси́ оставле́ние, озло́бленным прило́ги чужда́го, да тебе́ ублажа́ем, о́тче Богому́дре.
Богоро́дичен: Я́же еди́на в напа́стех и ско́рбех защища́ющи под кро́в Тво́й, Пречи́стая, прибе́гша те́пле, приими́, я́ко Преблага́я, е́же от се́рдца моего́ моле́ние.
Седа́лен, гла́с 4:
Егда́ Боже́ственное зва́ние прии́де на тя́, Богому́дре, тогда́, Святы́м Ду́хом подвиза́емь, возни́кл еси́ от мирска́го сладостра́стия к све́ту Богоразу́мия и оте́ческия сла́вы и любве́ избежа́ти потща́лся еси́. Бога́тство у́бо и сла́ву, я́ко не су́щая, презре́л еси́ и, Еди́наго возлюби́в И́стиннаго Живота́, Христа́ Бо́га на́шего, кре́ст тво́й взе́м, Того́ живоно́сным стопа́м после́довал еси́. Его́же моли́, Фео́доре блаже́нне, спасти́ся душа́м на́шим.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Любве́ ра́ди, Ще́дре, Твоего́ о́браза на Кресте́ Твое́м ста́л еси́, и раста́яшася язы́цы: Ты́ бо еси́, Человеколю́бче, кре́пость моя́ и хвале́ние.
Любве́ сро́дников отре́кся, блаже́нне, любо́вию Христо́вою уязвля́емь, и пло́ть, я́коже рабы́ню, ду́хови покори́в, над страстьми́ ца́рь показа́лся еси́, о́тче, и на́с, плене́нных грехо́вными страстьми́, свободи́, Богому́дре.
Стезю́ приско́рбнаго пути́ ше́ствовав, блаже́нне, и простра́ннаго жили́ща доше́д, с Безпло́тными ликовствова́ти сподо́бился еси́, о́тче Богоно́се.
Вла́сть прии́м на ду́сех нечи́стых, о́тче Фео́доре, си́х от челове́к прогоня́еши, вся́кими неду́ги боля́щия исцеля́еши, с ве́рою приходя́щия к моще́м твои́м.
Богоро́дичен: Ми́лости Твоея́ сподо́би мя́, Благоми́лостивное Сло́во ро́ждши, и ны́не, Влады́чице, прибега́юща мя́ к Тебе́ спаси́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Возсия́й ми́, Го́споди, све́т повеле́ний Твои́х, я́ко к Тебе́ ду́х мо́й у́тренюет и пое́т Тя́: Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, и к Тебе́ прибега́ю, Царю́ ми́ра.
Ю́род яви́лся еси́ изволе́нием, о́тче, и о́ному ди́вному Андре́ю после́довал еси́, и, я́коже то́й ви́де духо́вныма очи́ма Богоро́дицу, на возду́се моля́щуюся, ты́ же ны́не зри́ши Святу́ю Тро́ицу, моля́ся непреста́нно о душа́х на́ших.
Ревни́тель бы́в ди́вному Симео́ну, пусты́ню и све́рстника оста́вльшему, и юро́дство на ся́ возложи́вшему, и Го́рния митропо́лии дости́гшу, с ни́мже ны́не и ты́ наслажда́ешися, и на́с помина́й, пра́зднующих па́мять твою́ всечестну́ю.
Вторы́й Твердисло́в в Росси́и показа́лся еси́, о́тче Фео́доре, непокрове́нно те́ло име́я, покры́й на́с покро́вом моли́тв твои́х, да не уязви́т на́с уязви́вый пра́отца преступле́нием.
Богоро́дичен: От ко́рене Исто́чник и Вину́ нетле́ния Тя́, Де́во, вси́ ве́рнии, хвала́ми почита́ем, Ты́ бо Ипоста́сное на́м Безсме́ртие родила́ еси́.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Очище́ние на́м, Христе́, и спасе́ние, Влады́ко, возсия́л еси́ от Де́вы, да, я́ко проро́ка от зве́ря морска́го пе́рсей Ио́ну, от тли́ исхити́ши всего́ Ада́ма всеро́дна па́дшаго.
На безстра́стия го́ру возше́д доброде́тельми, и на враги́ храбо́рник чу́ден показа́лся еси́, и ны́не моли́ся Христу́ Бо́гу о стране́ на́шей, на иноплеме́нныя посо́бствуя, я́ко да твои́ми моли́твами проти́внии побежда́ются.
Чуде́с исто́чник мо́щи твои́ яви́ся, Фео́доре блаже́нне, от ни́хже оби́льно вси́ притека́ющии прие́млют телесе́м здра́вие и душа́м спасе́ние твои́ми моли́твами.
Прему́дростию ра́зума объя́т, о́тче, су́етную му́дрость бу́йством премину́л еси́ и утае́нная от му́дрых и разу́мных Тро́йческим благоволе́нием позна́л еси́.
Богоро́дичен: Моисе́й в купине́ Тя́ ви́дев, в горе́ прие́млющу нестерпи́мый Божества́ О́гнь неопа́льно, те́м Тя́ вси́ пе́сньми велича́ем.
Конда́к, гла́с 8:
Вы́шния красоты́ жела́я, ни́жния сла́дости и теле́сная одея́ния то́щно оста́вил еси́ и нестяжа́ние па́че су́етнаго ми́ра возлюби́л еси́, а́нгельское житие́ проходя́, сконча́лся еси́, Фео́доре блаже́нне, с ни́миже Христа́ Бо́га моли́ непреста́нно о все́х на́с.
И́кос:
Ка́ко возмогу́ гре́шный а́з и скве́рный душе́ю вку́пе и те́лом исписа́ти, е́же во пло́ти сы́й, равноа́нгельное житие́ твое́ и пресла́вная чудеса́, а́ще у́бо мно́зи прему́дрии не дости́гнут испове́дати мно́го твоего́ терпе́ния, и смире́ния, и те́плыя ко Христу́ любве́? Но оба́че наде́яся на твое́ беззло́бие, о блаже́нне, си́це вопию́ ти́: ра́дуйся, пресве́тлая звездо́, от восто́ка доброде́телей возсия́вшая и вселе́нную чудесы́ озари́вшая. Ра́дуйся, возненави́девый роди́тельскую любо́вь, Христа́ же еди́наго, над все́ми су́щаго Бо́га, все́м се́рдцем возлюби́вый и Тому́ невозвра́тным жела́нием после́довал еси́. Ра́дуйся, я́ко бу́йственное и юро́дственное, по апо́столу, жи́тельство избра́вый. Ра́дуйся, премени́вый тле́нная и несто́ящая наде́ждею бу́дущих бла́г. Ра́дуйся, и́же дре́внему И́ову уподо́бивыйся терпе́нием. Ра́дуйся, страстоте́рпче Христо́в непобеди́мый, но при́сно побежда́яй диа́вола твои́м терпе́нием и смире́нием. Ра́дуйся, и́же я́ко дре́вний о́н Ла́зарь ни́щий, почива́я ны́не в ло́нех Авраа́млих, с ни́миже Христа́ Бо́га моли́ непреста́нно о все́х на́с.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Спасы́й во огни́ авраа́мския Твоя́ о́троки и халде́и уби́в, я́же Пра́вда пра́ведно уловля́ше, препе́тый Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших, благослове́н еси́.
Прича́стием Свята́го Ду́ха просвеще́н, блаже́нне, измени́вся добро́ты теле́сныя и позо́р бы́в челове́ком, непокрове́нно те́ло тле́нными оде́ждами име́я, Христу́ вопия́л еси́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Нищету́ и юро́дство изво́лив, преблаже́нне, на́с ра́ди Обнища́вшаго и Сего́ ле́гкий яре́м на рамена́ взе́м, Тому́ после́довал еси́, Христу́, вопия́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Злому́драго врага́ ко́зни премудри́в, ю́роде прехва́льне, и сего́, я́ко ры́бу безгла́сну, сотвори́л еси́, Богому́дре, Христу́ вопия́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Я́коже Ло́жницу Бо́жию и Кади́льницу разу́мнаго и светоно́снаго У́гля, Приснора́дованную воспое́м, зову́ще: ра́дуйся, Вина́ спаси́тельнаго воззва́ния, благослове́нная во ве́ки.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Избави́телю все́х, Всеси́льне, посреде́ пла́мене благоче́ствовавшия, снизше́д, ороси́л еси́ и научи́л еси́ пе́ти: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.
Присво́ився Соде́телю все́х, о́тче, и грехо́вныя я́зи удали́вся, прия́л еси́ Небе́сное насле́дие и, со А́нгелы лику́я, вопия́л еси́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Ю́ношеских и плотски́х страсте́й удержа́л еси́ взыгра́ния, очи́стив вся́кия скве́рны ду́шу же и те́ло, Фео́доре преблаже́нне, хра́м показа́лся еси́ нескве́рнен Бо́гу. Ему́же непреста́нно вопие́ши: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Незаходи́мый возсия́ тебе́ све́т, о́тче Богому́дре, присносу́щнаго весе́лия, в не́мже наслажда́ешися, предстоя́ Святе́й Тро́ице и воспева́я Христа́ во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: Тя́ ору́жие непобеди́мое на враги́ предлага́ем, Тя́ основа́ние и наде́жду на́шего спасе́ния, Богоневе́сто, и́мамы и Тя́ воспева́ем во ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся, Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.
Я́коже тве́рдый адама́нт, душе́ю показа́лся еси́, непоколеби́м вра́жиими прило́ги, о́тче, и на́м тве́рдое забра́ло бу́ди, блаже́нне, моли́твами твои́ми от нахожде́ний проти́вных.
Освяти́ся возду́х, Фео́доре блаже́нне, па́мятию твое́ю, и на́с торжествова́ти подвиза́ет ра́достно свяще́нное твое́ пра́зднество.
Жезло́м доброде́телей страсте́й мо́ре пресе́к и го́рдаго врага́, я́коже ина́го фарао́на, моли́твами твои́ми погрузи́в, избра́нное ста́до но́ваго Изра́иля невре́дно соблюди́, Фео́доре блаже́нне, моли́твами твои́ми.
Богоро́дичен: Ски́ния свиде́тельства Тя́ прообрази́, Хле́б и́стинный жи́зни прие́мшую, Чи́стая, Сло́во Отца́ Соприсносу́щное.
Свети́лен:
Удали́вся, бе́гая мирски́х сожи́тельства, Христу́, над все́ми Бо́гу на́шему, непоро́чным житие́м благоугоди́л еси́, Его́же ны́не моли́ о на́с, рабе́х твои́х, ве́рою пра́зднующих всечестну́ю па́мять твою́, Богому́дре Фео́доре.
Краткое житие блаженного Феодора Новгородского
Родом из Новгорода, с Торговой стороны. Подражая жизни святых, св. Феодор налагал на себя строгий пост (в среду и пятницу вообще ничего не ел), часто посещал храмы Божии и подавал щедрую милость нищим. Укрепив свои силы такими богоугодными упражнениями, он принял на себя подвиг юродства. До конца жизни святой соблюдал полную нищету, не имея ни своего угла, ни теплой одежды. Изнуряя себя постом, он всю милостыню, получаемую от почитателей-сограждан, раздавал бедным. По ночам святой обходил новгородские церкви и горячо молился за родной город. По свидетельству летописца, «не раз спасалась его земная родина от предстоявших ей зол молитвами угодника Божия». Обличая взаимную вражду новгородцев, жителей Торговой и Софийской сторон, блаженный делал вид, что враждует с блаженным Николаем Кочановым, который подвизался на Софийской стороне. Когда блаженному Феодору случалось ходить на Софийскую сторону Волховским мостом, то блаженный Николай гнал его на Торговую, то же делал и Феодор, когда заставал Николая на своей стороне.
Однажды св. Николай, узнав, что блаженный Феодор находится на «его» стороне, стал гнать его и преследовать. «Спасаясь» от него, блаженный Феодор побежал по улицам, потом по огородам и наконец по реке Волхову, идя по воде, как по суше. Блаженный Николай продолжал погоню до половины реки, а потом бросил в убегавшего кочан капусты, вырванный перед тем в огороде. Своей мнимой враждой святые напоминали новгородцам неблаговидность их междоусобиц, которые часто оканчивались кровопролитными столкновениями.
Блаженный Феодор получил от Господа дар прозорливости и пророчества. Так он предсказал новгородцам неурожай и пожар, опустошивший улицы Торговой стороны. О времени своей кончины святой был предуведомлен через Ангела Божия и мирно почил 19 января 1392 г. Тело его было погребено у церкви вмч. Георгия на Торговой стороне. Приходившие с верой больные получали здесь исцеления.
Полное житие блаженного Феодора Новгородского
Блаженный Феодор родился в XIV веке в Великом Новгороде, на Торговой стороне, близ торговых рядов. О родителях его известно только, что они были люди благочестивые. То обстоятельство, что блаженный был обучен чтению книг и имел возможность, до вступления на свой главный жизненный подвиг, свободно предаваться подготовительным подвигам благочестия и между прочим творил обильную милостыню, позволяет думать, что он принадлежал семье состоятельной и занимавшей не низкое общественное положение в городе.
Родителями своими блаженный Феодор был воспитан в страхе Божием и добрых навыках и «изучен Божественному Писанию». Доброе воспитание и просвещенный светом Божественного учения разум дали особое возвышенное направление всем его силам и способностям. Придя в совершенный возраст, Феодор решил всецело посвятить себя на служение Богу. Подражая жизни святых, он наложил на себя постоянный строгий пост, принимал пищу лишь один раз в день, по заходе солнца, а в среду и пятницу совсем ничего не вкушал; часто ходил к церковным службам, посещал для молитвы окрестные обители и заботился о бедных, подавая обильную милостыню нуждающимся, особенно же юродивым Христа ради, которых он любил, подвигам которых стремился подражать. Укрепив свои силы такими упражнениями, он принял на себя великий и трудный подвиг юродства, доступный только людям высокого нравственного совершенства.
Подвиг юродства блаженный Феодор проходил там же, где жил ранее, на Торговой стороне Новгорода. Он проводил все время под открытым небом, не имея крова и пристанища, полунагой и босой под дождем и снегом, в зной и мороз. Соблюдая полную нищету и изнуряя себя постом, он всю милостыню, получаемую от почитателей-сограждан, раздавал бедным. Ночью мало спал, но обходил храмы, молясь за родной город и живущих в нем, прося у Господа избавления от нашествия иноплеменных, междоусобной брани, от голода и пожара. Днем же юродствовал на многолюдных улицах и рынках. Нередко за свои странные и смелые действия и речи, имевшие скрытой целью назидание и спасение ближних, блаженный принимал оскорбления – толчки и побои, но переносил их терпеливо, молясь за причинявших ему обиды.
Часто Феодор юродствовал вместе с блаженным Николаем Кочановым, который одновременно с ним подвизался в Новгороде, но на другой, Софийской, стороне. Оба святые делали вид, что ненавидят друг друга, и постоянно находились в мнимой борьбе. Когда блаженный Николай приходил на Торговую сторону, Феодор бежал вслед за ним и прогонял его до половины волховского моста, говоря: «Не ходи на мою сторону, живи на своей».
Подобным же образом поступал и Николай, когда замечал Феодора на Софийской стороне. Один случай дал повод увековечить эти взаимные отношения в прозвании блаженного Николая «Кочановым». Какой-то житель Софийской стороны обратился к блаженному Феодору с просьбой посетить его дом. Феодор сначала отказался идти за реку, ссылаясь на враждебность к нему блаженного Николая, но затем уступил усиленным просьбам и пошел вместе с приглашавшим. В это время блаженный Николай юродствовал на улицах. Услышав о приходе на Софийскую сторону своего противника, он быстро отыскал Феодора и стал бить его плетью, взятой у проезжавшего мимо всадника, приговаривая: «Зачем ты, Феодор, пришел на нашу сторону, или ты хочешь что украсть у нас?»
Укрываясь от Николая, блаженный Феодор побежал по улицам, потом по огородам и наконец по реке Волхову, идя по воде, как по суше. Николай продолжал погоню до половины реки и отсюда бросил в скрывавшегося беглеца вырванный перед тем в огороде кочан капусты. Видя, что Феодор взял кочан
с собою, он долго стоял и кричал ему вслед: «Феодор, отдай кочан капусты, – мой он, а не твой». После этого случая народ прозвал блаженного Николая «Кочановым».
Цель этой видимой ненависти и борьбы святых заключалась в том, чтобы наглядно показать нелепость той взаимной вражды, которая весьма часто в вольном Новгороде по незначительным поводам разделяла между собою братьев-сограждан и приводила их даже к вооруженным и кровопролитным столкновениям.
Блаженный Феодор получил от Господа дар прозрения и пророчеств. Иногда, видя умножение беззакония в людях, он говорил: «Берегите хлеб, дорог будет хлеб». Действительно, наступал голод. Иногда же предсказывал: «Все это место будет чисто, хорошо будет хлеб да репу сеять». И после того случался пожар. Многим бездетным женщинам он предрекал рождение детей, говоря: «Молись Богу, даст Бог сына», или: «Молись Богу, даст Бог дочь».
О времени своей кончины блаженный Феодор был предуведомлен через Ангела Божия. Обрадованный этим извещением, он продолжал днем юродствовать на улицах, говоря всем: «Прощайте, я далеко иду».
Ночи же проводил без сна, обходя храмы и молясь о себе и гражданах. 19 января 1392 года последовала его блаженная кончина. Тело его, как и завещал блаженный, погребено близ торжища при храме святого великомученика Георгия. С течением времени над гробом была выстроена часовня с каменной гробницей, и приходившие с верою больные получали здесь исцеления. В новой каменной часовне, построенной в 1832 году на месте древней, и ныне почивают под спудом мощи блаженного Феодора. Торговые люди Новгорода считают его своим покровителем и особенно чтут его память.
Имеется рукописная служба блаженному Феодору, составленная не ранее второй половины XVI века, быть может, одновременно с установлением ему местного церковного празднования, совершаемого 19 января/1 февраля.
См. также:
- Сказание о Феодоре Новгородском, Христа ради юродивом
- Феодор Новгородский, блаженный проф. Сергей Иванович Смирнов
- Феодор, блаженный, юродивый Новгородский Д.А. Эристов
- Блаженный Феодор Новгородский, Христа ради юродивый мон. Таисия (Карцова)