Канон святому благоверному великому князю Всеволоду, во святом крещении Гавриилу, Новгородскому, Псковскому, чудотворцу (на обретение мощей)
Припев: Святы́й благове́рный кня́же Всéволоде, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 24 февраля (11 февраля ст. ст.); 05 мая (22 апреля ст. ст.); 10 декабря (27 ноября ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
Мра́к грехо́вный отжени́, Светода́вче Христе́, и свы́ше просвети́ окая́нную мою́ ду́шу пе́ти Твоего́ уго́дника обре́тение, блаже́ннаго кня́зя Гаврии́ла.
Хра́м Святы́я Тро́ицы па́че со́лнечных лу́ч просвети́ся, явле́ны име́я в себе́ твоя́ мо́щи, блаже́нне, созыва́ет правосла́вных мно́жества пра́здновати но́вый пра́здник све́тел твоего́ обре́тения.
Вели́ких князе́й ру́сских ко́рене Бо́гом изра́стшую ве́твь, блаже́ннаго Гаврии́ла, благочести́вых мно́жества, соше́дшеся, похва́лим и па́мять его́ све́тло пра́зднуем, да моли́твами его́ прии́мем грехо́в проще́ние.
Богоро́дичен: Засту́пница скорбя́щим и спасе́ние ненаде́ющимся Ты́ еси́, Богоро́дице всепе́тая, моли́ся приле́жно Сы́ну Своему́ от бе́д изба́витися на́м.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.
Лице́м к лицу́ зерца́лом разреше́нным зри́ши Святу́ю Тро́ицу, Е́й же предстоя́ со святы́ми, и о на́с ны́не моли́ся, Гаврии́ле блаже́нне, и́же ве́рою тя́ сла́вящих.
Испо́лнен ра́дости де́нь обре́тением телесе́ твоего́, блаже́нне, все́х к торжеству́ воздвиза́еши Христо́ви с весе́лием вопи́ти: не́сть свя́т, па́че Тебе́, Человеколю́бче.
Па́ки на́с честны́м ти́ явле́нием, благове́рный кня́же Гаврии́ле, весели́ши и па́ки ко своему́ телеси́ прикоснове́нием все́х освяща́еши и учи́ши Христо́ви вопи́ти: не́сть свя́т, па́че Тебе́, Человеколю́бче.
Богоро́дичен: Живота́ нетле́ннаго Бо́жия ски́ния бы́сть, еди́на от ве́ка я́вльшися Де́ва и Ма́ти Чи́стая, в се́ни мя́ су́ща сме́ртней к животу́ наста́ви моли́твами Твои́ми.
Седа́лен, гла́с 4:
Моли́твам и ми́лостыням при́сно прилежа́, блаже́нне Гаврии́ле, ми́лостив к тре́бующим бы́л еси́ и незави́стный пода́тель, те́м же тя́ почита́ющих от сопроти́вных зо́л изба́ви, да вси́ твое́ обре́тение любо́вию почита́ем.
Богоро́дичен: Све́т ро́ждшая пречи́стый, И́же от Отца́ пре́жде ве́к воссия́вый, просвети́, Отрокови́це, ду́шу мою́ и у́м, дале́че от Мене́ отгоня́щи тьму́ страсте́й, да Тя́ ублажа́ю, Присноблаже́нную, все́х ве́рных упова́ние.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.
Благода́рная пе́ния принося́щая ти́ лю́ди не пре́зри, блаже́нне Гаврии́ле, но приими́ сия́ и доноша́й твоему́ Творцу́ и Бо́гу на́шему, да вси́ твое́ обре́тение любо́вию почита́ем.
Дарова́ся на́м да́р от Бо́га – твоя́ мо́щи, блаже́нне. От ни́х же незави́стныя да́ры исцеле́ния почерпа́юще, Христа́ во хвале́нии воспева́ем, И́же тебе́ на́м дарова́вшаго.
Ру́це твои́ к Бо́гу воздежи́, кня́же Гаврии́ле, и помоли́ся о гра́де твое́м Пско́ве, изба́витися от вся́каго зла́, я́ко да вси́ твое́ обре́тение че́стно почита́ем.
Богоро́дичен: С Бо́гом Тя́ Засту́пницу стяжа́хом, Ты́ бо Ма́ти Бо́жия бы́сть, Творца́ и Соде́теля на́шего во утро́бе прии́мши, Всенепоро́чная, все́х от сме́рти и тли́ спасла́ еси́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.
Рыда́ют попремно́гу го́рцыи бе́сове, моли́твами твои́ми от челове́к отгоня́еми и стра́сти неисце́льныя ви́дяще уврачу́еми. Мы́ же, лю́дие твои́, ви́дяще мо́щи твоя́, ра́дующеся, пра́зднуем.
Боже́ственную благода́ть в честне́м ти́ обре́тении попремно́гу зря́ще лю́дие твои́, но я́ко чадолюби́вый оте́ц, моли́твами твои́ми ми́рно житие́ дарова́ти мо́лимся. Укрепи́ благове́рныя лю́ди на супоста́ты, да тобо́ю от злы́х избавля́еми, почита́ем честно́е твое́ обре́тение.
Смире́ния нра́в высо́к и по Бо́зе житие́ стяжа́в, блаже́нне Гаврии́ле, те́мже Всеви́дящее о́ко, ви́дев до́брое твое́ произволе́ние, сла́вна тя́ явля́ет все́м, Христо́с и Спа́с душа́м на́шим.
Богоро́дичен: Еди́ну Тебе́, Всенепоро́чную, от родо́в избра́в Чи́стую, всели́ся в Тя́ Госпо́дь и челове́ки обожи́. Те́мже, я́ко ма́терне дерзнове́ние к Нему́ иму́щи, моли́ о и́же Тя́ Богоро́дицу имену́ющих.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися, и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.
А́ще и преста́вися от земны́х, блаже́нне, но в Вы́шних жи́в, со А́нгелы Бо́гу предстои́ши, помина́й на́с, и́же честно́е твое́ обре́тение пра́зднующих.
Блаже́ни роди́телие, и́же тебе́ роди́вшии, блаже́но же и ме́сто, тебе́ воспита́вшее. Свята́ же и пресвята́ це́рковь и гра́д Пско́в, и́же тебе́, таково́е сокро́вище, стяжа́вши.
На смире́ние на́ше свы́ше при́зри и ми́лостивно назира́й, и́же ве́рно тебе́ при́сно сла́вящих, моли́ся от вся́кия ско́рби изба́витися, я́ко тебе́ те́пла предста́теля к Бо́гу, Гаврии́ле, стяжа́хом.
Богоро́дичен: Пое́м, Ма́ти Де́во, па́че естества́ Рождество́ и Твою́ нетле́нную чистоту́, и́же в Тебе́ ди́вно сочта́ся де́вство и рождество́ нетле́нне, Богоневе́сто.
Конда́к, гла́с 8.
Возвесели́ся, Христо́ва це́рковь, иму́щи в себе́ исто́чника чудесе́м оби́льна. Дне́сь, любо́вию соше́дшеся в тя́, лю́дие твои́, во обре́тение честны́х моще́й блаже́ннаго кня́зя Гаврии́ла, воспое́м пе́снь еди́ному Бо́гу в Тро́ице, ра́дующеся, сподо́бльшаго на́с ви́дети пречестно́е сокро́вище, мо́щи его́, от мно́г ле́т сокрове́нны, напосле́док же на́м явле́ны. Я́ко да моли́твами его́ к Бо́гу от все́х находя́щих зо́л изба́вимся и ра́достною душе́ю и весе́лием се́рдца благода́рная воспое́м, глаго́люще: ра́дуйся, утвержде́ние гра́ду на́шему.
И́кос:
От ю́ности свое́ житие́ Спа́су испра́вль, внима́тельным о́ком всегда́ к Вы́шнему зря́, отню́дуже вели́кия доброде́тели му́дрость стяжа́в, и вруче́ние держа́вы княже́ния от Бо́га прия́т, и до́бре жи́в в житии́ се́м, мно́ги святы́я це́ркви созда́в и честны́ми би́серы украси́в, иере́я учреди́в, и ни́щия а́лчущия напита́в, печа́льныя и вдови́цы и сироты́ уте́шив. Те́мже тече́ние благоче́стно соверши́в, к Бо́гу пресла́вно ду́хом преше́л еси́ и на́м в па́мять честны́я мо́щи твоя́ оста́вил еси́. И́х же ны́не честно́е обре́тение ра́достно пра́зднующе, мо́лим тя́ побе́ду на враги́ ве́рным дарова́ти, я́ко да и мы́, в тишине́ благоуго́дно житие́ пожи́вше, ра́достною душе́ю тебе́ благода́рственно воспое́м: ра́дуйся, Все́володе, прозва́нный блаже́нный, именова́нный Гаврии́ле, ты́ бо еси́ утвержде́ние гра́ду на́шему.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы в Вавило́не иногда́ ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
И́же обре́тение твое́ чту́щих, блаже́нне, свяще́нный собо́р и христолюби́вых наро́д мно́жества мо́лят изба́вити на́с, Христо́ви вопию́щих: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Свы́ше от Бо́га да́р тезоимени́т гра́ду и все́й земли́ да́н бы́сть, блаже́нне Гаврии́ле, удивля́я все́х чудесы́, Христо́ви вопию́щих: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Во все́м житии́ свое́м, блаже́нне, о́браз бы́в все́м благове́рным кня́зем, ка́ко незло́биво и прекро́ткое е́же к челове́ком и ка́ко к ни́щим ми́лостивное, свети́льник многосве́тлый бы́л еси́, Христо́ви поя́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Зачала́ еси́, Пречи́стая, над все́ми Бо́га, благоволи́вшаго спасти́ ро́д челове́ческий от сме́рти и тли́. Его́ же, пою́ще, зове́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго, Его́ же пою́т во́и А́нгельстии, хвали́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Влады́ку все́х за ны́ моли́, блаже́нне Гаврии́ле, Ему́же в житии́ свое́м благоугоди́л еси́, ве́мы бо, я́ко и́маши к Нему́ дерзнове́ние, тебе́ бо и́мамы к Нему́ хода́тая и неусыпа́юща моли́твенника, прехва́льне.
Пресла́вным явле́нием твои́х моще́й, блаже́нне, вско́ре сумне́ние о тебе́ от ду́ш на́ших и от серде́ц отжени́ и несумне́нну ве́ру да́руй Го́споду вопи́ти: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.
По Боже́ственнем ти́ преставле́нии взя́ти восхоте́ша лю́дие Вели́каго Нова́гра́да святы́я мо́щи твоя́ к себе́, а́бие ра́ка твоя́ ста́ неподви́жима, благоволи́л бо еси́ пребыва́ти, иде́же преста́вися. Тогда́ же и ве́сь Боголюби́вый наро́д вопия́ху Творцу́: де́ти, благослови́те, свяще́нницы, по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Сло́вом проро́ческим после́дующе, Де́во, Богоро́дицу Тя́ имену́ем, роди́ бо Отроча́, все́х дре́внейше, Емману́ил нарица́емо. Ему́ же ны́не зове́м: Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу Тя́ испове́дуем спасе́нии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с Беспло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.
Све́тлый и честны́й пра́здник преставле́ния твоего́, блаже́нне кня́же Гаврии́ле, светле́йши же и честне́йши ны́не обре́тение твое́, е́же сла́вяще, тебе́ велича́ем.
Исто́чник благоче́стия яви́лся еси́ и о́браз кро́тости, исцеле́нием незави́стный пода́тель, те́мже соше́дшеся благоче́стно, твоего́ обре́тения пра́здник любо́вию почита́ем.
Певце́м, и́же тебе́, блаже́нне Гаврии́ле, во хвале́нии пою́щим, свы́ше ниспосли́ по́мощь и грехо́м оставле́ние испроси́ от Влады́ки Христа́, да тебе́ всегда́ в пе́снех велича́ем.
Богоро́дичен: Ми́ро та́йно имену́ем Тя́, Пречи́стая, я́ко ро́ждши Бо́га пло́тию, благоуха́ния источа́юща дарова́ния.
Свети́лен:
Ско́ро предвари́, благове́рный кня́же Гаврии́ле, ве́рным помо́щниче и Христо́в уго́дниче, и покори́ враги́ на́ша, иноплеме́нныя язы́ки, да навы́кнут сла́вити Святу́ю Тро́ицу. На́с же, чту́щих твою́ па́мять, спаса́й от вся́каго гне́ва.
Сла́ва, и ны́не: С Бо́гом упова́ние на Тя́, Богоро́дице, возло́жше, И́же из Тебе́ проше́дшему сраспина́еми Христу́, к Нему́ же, Пречи́стая, моли́ся невреди́мы на́с до конца́ сохрани́ти.
Святой благоверный князь Всеволод, в Крещении Гавриил, Псковский, внук Владимира Мономаха, родился и почти всю жизнь прожил в Новгороде, где в 1088–1093 и 1095–1117 годах княжил его отец, святой благоверный князь Мстислав-Феодор Великий († 15 апреля 1132). В 1117 году, когда великий князь Владимир Мономах дал в удел Мстиславу Белгород Киевский, фактически сделав его своим соправителем, молодой Всеволод остался наместником отца на Новгородском княжении.
Много доброго сделал святой князь Всеволод для Новгорода. Со святителем Нифонтом, архиепископом Новгородским (память 8 апреля), он воздвиг множество храмов, среди которых – собор великомученика Георгия в Юрьевском монастыре и храм святого Иоанна Предтечи на Опоках, построенный в честь Ангела его сына-первенца Иоанна, умершего в младенчестве († 1128). В Уставе князь даровал льготные грамоты собору Святой Софии и другим церквам. В страшный голод, спасая людей от гибели, он истратил всю казну. Князь Всеволод был доблестным воином, победоносно ходил на ямь (в 1123) и на чудь, но никогда не брался за меч ради корысти и власти.
В 1132 году, по смерти святого великого князя Мстислава, Киевский князь Ярополк Владимирович, дядя Всеволода, следуя завещанию брата, перевел Всеволода в Переяслав Южный, считавшийся старшим после Киева городом. Но младшие сыновья Мономаха – Юрий Долгорукий и Андрей Добрый, опасаясь, что Ярополк сделает Всеволода своим наследником, выступили против племянника. Не желая междоусобиц, святой князь вернулся в Новгород, но его приняли с неудовольствием. Новгородцы считали, что князь был "вскормлен" ими и не должен был уходить от них. "Ходил Всеволод в Русь, в Переяслав, – отметил новгородский летописец, – а целовал крест новгородцам, сказав „хочу у вас умереть‟».
Стремясь восстановить добрые отношения с новгородцами, князь в 1133 году предпринял новый победоносный поход на Чудь и присоединил к новгородским владениям Юрьев. Но тяжелый зимний поход 1135–1136 годов на Суздаль окончился неудачей. Своевольные новгородцы не вразумились Божиим наказанием и не могли простить поражения своему князю. Вече решило призвать князя из враждебного Мономаховичам рода Ольговичей, а святого Всеволода осудило на изгнание: "изгнание претерпел еси от своих", – поется в тропаре святому. Полтора месяца князя с семьей, как преступника, держали под стражей на архиерейском дворе, а когда прибыл князь Святослав Ольгович, "пустиша из города".
Всеволод вновь ушел в Киев, и дядя Ярополк дал ему в держание Вышгородскую волость под Киевом, где в Х веке, в годы правления своего сына Святослава, жила святая равноапостольная великая княгиня Российская Ольга (память 11 июля). Ольга, "градов Киева и Пскова изрядная доброто", защитила своего неправедно обиженного потомка: в следующем, 1137 году жители Пскова, помнившие походы новгородско-псковского войска под водительством князя, призвали его на псковское княжение, на родину равноапостольной Ольги. Это был первый Псковский князь, избранный по воле самих псковичей.
Славным деянием святого благоверного князя Всеволода-Гавриила во Пскове была постройка первого каменного храма во Имя Живоначальной Троицы на месте деревянного, времен равноапостольной Ольги. На иконах святого часто пишут держащим в руке храм "об одном верху – Святая Троица".
Только год прокняжил во Пскове святой Всеволод – 11 февраля 1138 года он скончался, прожив 46 лет. Весь Псков собрался на погребение любимого князя, не было слышно церковного пения от народного плача. Новгородцы, опомнившись, прислали протопопа из Софийского собора, чтобы взять в Новгород его святое тело, но князь отвратился от Новгорода, и рака не двинулась с места. Горько плакали новгородцы, раскаиваясь в неблагодарности, и молили даровать им хоть малую частицу святого праха "на утверждение граду". По их молитвам отпал ноготь от руки святого. Псковичи положили святого Всеволода в храме святого великомученика Димитрия. Рядом с гробом поставили боевое оружие князя – щит и меч, имевший форму креста, с надписью по-латыни "Чести моей никому не отдам".
Никогда не нарушалась глубокая духовная связь города святой равноапостольной Ольги со святым князем: он навсегда остался псковским чудотворцем. При осаде Пскова Стефаном Баторием в 1581 году, когда уже была разрушена крепостная стена и поляки были готовы ворваться в город, из Троицкого собора с крестным ходом принесли на место сражения святые мощи князя Всеволода, и враг отступил. При явлении чудотворной Псково-Покровской иконы (память 1 октября) святой благоверный князь Всеволод-Гавриил был среди небесных защитников Пскова.
Обретение мощей
27 ноября 1192 года были обретены мощи святого князя Всеволода и перенесены в Троицкий собор, в котором был освящен в честь его придел.
22 апреля 1834 года, в первый день Пасхи, святые мощи были торжественно перенесены в главный храм собора.
В 1193 году мощи святого Всеволода были обретены нетленными, и с тех пор при его гробнице начались исцеления. Русская Церковь славит святого Всеволода как исповедника, «претерпевшего изгнание от своих», а Господь прославил его как верного раба Своего, совершавшимися при его гробе чудесными исцелениями. Хотя князь жил во Пскове только один год, но оставил по себе глубокую память. Во всех тяжелых случаях жизни псковичи прибегали к помощи своего святого князя. Во время осады Пскова Стефаном Баторием для ободрения защитников города приносилась в их ряды из собора Святой Троицы икона, изображающая благоверного князя Всеволода-Гавриила, и воодушевленные защитники Пскова мужественно отбивали приступы польского войска.
См. также:
- Память святого благоверного князя Всеволода, во Святом Крещении Гавриила свт. Димитрий Ростовский
- Всеволод-Гавриил Псковский, благоверный князь – перенесение мощей проф. С.И. Смирнов