Канон святой преподобной Софии Суздальской
Припев: Преподо́бная ма́ти Софи́е, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 14 августа (01 августа ст. ст.); 29 декабря (16 декабря ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
Пе́снь Твое́й уго́днице Софи́и принести́, Бо́же, да́руй ми́, и́же на земли́ Тебе́ просла́вльшей, я́ко да Смыслода́вца пе́сньми Тя́ возвели́чу.
Благочести́ваго ко́рене о́трасль была́ еси́, и роди́телей лише́ние никто́ же ти́ возбрани́, но все́м жела́нием и тща́нием обрати́лася еси́ ко еди́ному Соде́телю.
Спа́сову за́поведь послу́шала еси́ от ю́ности, прему́драя Софи́е, и жи́знь свою́ нивочто́же вмени́вши, и кре́ст Госпо́день носи́ти возжеле́вши, и земно́е ца́рство презре́вши, на Небе́сное взира́юще.
Богоро́дичен: Мольбу́ Тебе́ прино́сим, Богоро́дице, от у́ст на́ших недосто́йных сию́ приими́, Влады́чице, я́ко вдовы́ о́ныя две́ ца́те, те́м же со умиле́нием вопие́м Ти́, о Преблагослове́нная Ма́ти, прибега́юще к покро́ву Твоему́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.
Безпо́мощным бу́ди помо́щница, преблаже́нная Софи́е, и печа́льным ми́лостивное утеше́ние, да твои́ми моли́твами от все́х зо́л избавля́еми, почита́ем тя́.
Прему́дрости жела́нием ко гра́ду Су́ждалю, Софи́е преподо́бная, до́йде, я́ко пчела́ му́драя, и любоде́льно чистоте́ совоку́пльшися и неполе́зная оста́вила еси́.
Уста́ льсти́вых звере́й загради́ла еси́, отве́рсты бо ю́ностныя, самоде́ржцу супру́га предо́брая была́ еси́ и ца́рство земно́е оста́вила еси́, наставле́ние восприи́м Боже́ственнаго ра́зума.
Богоро́дичен: Напа́стьми мно́гими одержи́ми есмы́, боле́зньми и пла́чем вопие́м Ти́: изба́ви, Богоро́дице, от обдержа́щих на́с скорбе́й и ве́чнаго муче́ния и Ца́рствия Сы́на Твоего́ сподо́би на́с моли́твами уго́дницы Твоея́ блаже́нныя Софи́и.
Седа́лен, гла́с 4:
Я́ко всесве́тлая звезда́, возсия́вши светолу́чными сия́нии, просвети́ла еси́ чудесы́ свои́ми, Софи́е преподо́бная, Святы́м Ду́хом наставля́ема, пришла́ еси́ во оби́тель Бо́жия Ма́тере, в не́йже трудолю́бно подвиза́ся, от земны́х к Небе́сному селе́нию ны́не преста́вилася еси́, преблаже́нная Софи́е, моли́ся непреста́нно о творя́щих па́мять твою́.
Богоро́дичен: Сло́во О́тчее, Христа́ Бо́га на́шего, из Тебе́ воплоти́вшагося, позна́хом, Богоро́дице Де́во, еди́на Чи́стая и Благослове́нная, непреста́нно Тебе́ велича́юще, воспева́ем.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.
Я́ко в Небе́сных оби́телех с ли́ки преподо́бных и пра́ведных веселя́ся, предстои́ши Пресвяте́й Богоро́дице, непреста́нно моля́ся о душа́х на́ших.
Прии́мши и́го ле́гкое Спа́са Христа́, Того́ бо стра́хом составля́ема, очи́щши ду́шу и те́ло воздержа́нием, и́нокиням наста́вница была́ еси́, преподо́бная.
Лю́тый вселука́вый вра́г тща́шеся отлучи́ти от тебе́ жела́емая тобо́ю, Софи́е преподо́бная, ты́ же сего́ ни во что́ вмени́ла еси́, непреста́нно вопия́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Богоро́дичен: На Престо́ле высо́це стра́шно седя́й на Ма́тернюю ру́ку Младе́нец бы́в, ниспа́дший о́браз возводя́ и обоже́ние су́щим подава́я.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тьма́ окая́ннаго, но обрати́ мя́, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
Освяти́ся пречестна́я оби́тель Бо́жия Ма́тере твое́ю ра́кою, Софи́е преблаже́нная, от нея́ же источа́еши чудеса́, с ве́рою приходя́щим ти́ неоску́дно благода́ть подава́еши.
Зако́ну Бо́жию после́дуя и повеле́нию Его́ повину́яся, наста́вница бо и пра́вило изве́стнейшее и́нокиням бы́сть, наказа́тельница заблу́ждшим и свети́льница те́мным, Софи́е преблаже́нная.
Све́тлыми заря́ми по́двиг твои́х отгони́ми бы́ша лю́тых бесо́в мно́жество от жили́ща твоего́, поспеше́ствова бо тебе́ благода́ть Свята́го Ду́ха, Его́ же осене́нием исцеле́ние подава́еши, Софи́е преподо́бная.
Богоро́дичен: Ума́ моего́ превраще́ние исцели́, Пречи́стая, и уврачу́й стра́сти души́ моея́ и ле́ностную тьму́ отжени́, я́ко да хвала́ми Тя́ ублажа́ем, Всенепоро́чная.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.
О, преподо́бная ма́ти Софи́е, вели́кая свети́льнице, освяти́ и просла́ви святу́ю оби́тель Бо́жия Ма́тере и и́же любо́вию тя́ в пе́снех сла́вящих.
И́нокиням наста́вница и о́браз доброде́телей, все́х украси́ла еси́, во оби́тели су́щих без супру́жнаго пребыва́ния.
Моли́твами, и бде́нием, и псало́мским пе́нием непреста́нным ду́шу свою́ ра́й живоно́сен сотвори́в, в не́м же просла́ви Спа́са Го́спода.
Богоро́дичен: Все́ вре́мя живота́ на́шего во страсте́х ижди́хом и ны́не на́ша моле́ния прино́сим Тебе́, Пречи́стая: разреше́ние пода́ждь на́м и ве́чнаго на́с изба́ви муче́ния.
Конда́к, гла́с 1:
Но́щи стра́стныя избе́гши, Богому́драя Софи́е преподо́бная, к Незаходи́мому же Со́лнцу, Христу́, прише́дши, умертви́ла еси́ плотско́е мудрова́ние, посто́м же, воздержа́нием и моли́твами показа́ся равна́ А́нгелом, на земли́ бо поживе́ и ду́хи нечи́стыя от челове́к отгна́ла еси́, [и разли́чная] исцеле́ния подава́еши, от мно́гих бе́д и зо́л избавля́еши, Софи́е преподо́бная, моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
И́кос:
Измла́да Бо́гови вдала́ся еси́, Софи́е преподо́бная, я́ко зда́ние благо́е, и Госпо́дне благо́е и́го усе́рдно от ю́ности взе́мши, отлучи́ся своего́ самоде́ржца и невкуси́мо ло́жа жите́йскаго восхоте́ пребыва́ти во святе́й оби́тели Бо́жия Ма́тере. Те́мже, я́ко Безпло́тная, подвиза́лася, воздержа́нием же и моли́твами равна́ А́нгелом показа́лася, в не́йже отхо́диши в Небе́сная селе́ния, и по преставле́нии свое́м от пречи́стыя твоея́ ра́ки разли́чная исцеле́ния подава́еши, и от мно́гих бе́д и зо́л избавля́еши, Софи́е преподо́бная, моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы, в Вавило́не иногда́, ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
В боле́знех и́же к тебе́ прибега́ющих избавля́еши от неду́г разли́чных и от духо́в нечи́стых, Софи́е преподо́бная, ко Христу́ вопию́щи: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Всю́ обтече́ тва́рь житие́ твое́ и исправле́ние, Софи́е преподо́бная, и в пресла́вную оби́тель Бо́жия Ма́тере пришла́ еси́, в не́й же Христу́ вопию́щи: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Воздержа́нием истяза́ние жития́ своего́ показа́ла еси́, Софи́е преподо́бная, поще́нием бо кра́йним со Безпло́тными соедини́вшися, вопия́ше: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Хра́м, освяще́н Бо́гови, бы́вши, Мари́е Богороди́тельнице, Сего́ моли́ я́ко Человеколю́бца, Чи́стая, уще́дрити лю́ди согреши́вшия и спасти́ от бе́д лю́тых и страсте́й треволне́ния.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго, Его́же пою́т во́и А́нгельстии, хвали́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Очи́сти и прости́ согреше́ния на́ша, Го́споди, моли́твами Твоея́ уго́дницы преподо́бныя Софи́и, да пое́м Тя́, Христа́, во ве́ки.
На земли́ я́ко челове́к ходя́ и житие́ на Небесе́х вои́стинну стяжа́ла еси́, со А́нгелы непреста́нно пое́ши Христа́ во ве́ки.
Твоя́ по́двиги воспе́ша А́нгельския си́лы, Софи́е преподо́бная, и твое́ житие́ ли́ки святы́я похвали́ша, с ни́ми же согла́сно зове́ши Христа́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Твоя́ ми́лости и на мне́ удиви́, Чи́стая, уязвле́нную ду́шу мою́ исцели́, и бу́дущаго изба́ви муче́ния, и Ца́рствию Сы́на Твоего́ сподо́би мя́.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Устраши́ся вся́к слу́х неизрече́нна Бо́жия снизхожде́ния, я́ко Вы́шний во́лею сни́де да́же и до пло́ти, от деви́ческаго чре́ва бы́в Челове́к. Те́мже Пречи́стую Богоро́дицу, ве́рнии, велича́ем.
Ра́дуйся, гра́де Су́ждалю, восприи́м бо от Бо́га сокро́вище некра́домо, помо́щницу вели́кую и засту́пницу те́плую и Богоблаже́нную преподо́бную Софи́ю, и́же ны́не с ли́ки и́нокинь весели́тся и Богоро́дицу сла́вит.
От ю́ности своея́ чи́сту со́весть иму́щи к Бо́гу и Его́ ра́ди благоче́стно пожи́вши, к Вы́шнему пре́йде, моли́ Христа́ Бо́га о на́с, да тя́ любо́вию почита́ем.
В чистоте́ и целому́дрии, и в чи́стем пребыва́нии, и в житии́ нескве́рне, я́ко Безпло́тна, на земли́ поживе́, востекла́ еси́ в Небе́сныя оби́тели, и с ли́ки святы́х ра́дуешися, с преподо́бными и пра́ведными моли́ о все́х Христа́ Человеколю́бца.
Богоро́дичен: Львы́, рыка́ющия на мя́, ути́ши, Пречи́стая, мене́ же цельбы́ Боже́ственныя сподо́би, Влады́чице, да узрю́ Све́т Богоразу́мия и с ра́достию воспою́ покро́в Тво́й, Богоро́дице.
Свети́лен:
Все́ житие́ оста́вила еси́ и Христа́ Еди́наго возжела́ла еси́, трудополо́жно пожи́вши, и сме́рть сла́вно восприя́ла еси́, те́мже па́мять твою́ почита́ем, Софи́е Богому́драя.
Сла́ва, и ны́не: Бо́га на́м, Пречи́стая, родила́ еси́, и вси́, прароди́тельныя кля́твы изба́вльшеся, воспева́ем Тя́, Пречи́стая.
Краткое житие преподобной Софии (в миру Соломонии) Суздальской
Преподобная София, в миру Соломония, великая княгиня, была дочерью боярина Юрия Константиновича Сабурова. В 1505 году на нее пал выбор наследника престола, будущего великого князя Василия Иоанновича. Брак их не был счастливым, так как Соломония оказалась бесплодной. Чтобы иметь наследника, великий князь Василий Иоаннович решил жениться вторично (на Елене Глинской) и 25 ноября 1525 г. велел постричь Соломонию в монахини. Насильно постриженная с именем София, Соломония была сослана под стражу в Суздальский Покровский монастырь, где подвигами изгнала из сердца мирские помыслы и всецело посвятила себя Богу.
Князь Курбский называет блаженную княгиню "преподобною мученицею". В рукописных святцах она именуется как "Святая праведная княгиня София инокиния, яже бысть в Покровском монастыре девиче, чудотворница". При царе Феодоре Иоанновиче ее чтили как святую. Царица Ирина Феодоровна посылала в Суздаль "на великую княгиню Соломониду, а во иноцех Софию, бархатный покров с изображением Спасителя и святых". Патриарх Иосиф писал к Суздальскому архиепископу Серапиону о пении над Софией панихид и молебнов. Преподобная София преставилась к Богу в 1542 году. В описании Суздаля ключарь Анания приводит несколько случаев чудесных исцелений при гробнице преподобной Софии.
Полное житие преподобной Софии (в миру Соломонии) Суздальской
Преподобная София, в миру великая княгиня Соломония Сабурова, была первой женой великого князя московского Василия Иоанновича (1505–1533). Он выбрал ее в супруги из пятисот самых красивых девиц. Но брак оказался бездетным, о чем великокняжеская чета сильно скорбела. После 20 лет супружества, несмотря на увещания духовенства, великий князь решил вступить во второй брак с литовской княжной Еленой Глинской. Митрополит Варлаам, обличивший незаконность расторжения брака, был сведен с митрополичьего престола – впервые в русской истории – и заточен в монастырь, а преподобный Максим Грек, заступившийся за княгиню Соломонию, запрещен и также заключен в темницу. Все Вселенские патриархи осудили поступок великого князя, а патриарх Иерусалимский Марк предсказал рождение от второго брака младенца, который поразит мир своей жестокостью (Иоанна Грозного).
25 ноября 1525 года великая княгиня Соломония насильно была пострижена в монашество с именем София в Московском Рождественском монастыре. После пострига ее отправили под стражей в Суздальский Покровский монастырь, который впоследствии стал местом заточения невольных царственных пострижениц. Не сразу примирилась великая княгиня со своим новым положением, долго скорбела. Но, покорясь воле Божией, София нашла утешение и умиротворение в усердной молитве.
Инокиня София, познав тщету скоропреходящих земных благ, всей душой возжелала Царствия Божия и правды его (Мф.6:33). В то время, как в миру умножались беззакония, она в своем уединении украшалась добродетелями и постепенно восходила к духовному совершенству. Князь Курбский в послании к Иоанну Грозному (1533–1584) назвал княгиню-инокиню «преподобномученицей».
Преподобная София скончалась в 1542 году и была похоронена в Суздальском Покровском монастыре. Степенная книга гласит об этом: «Пожив благодарно и богоугодно к Богу отъиде». Уже ближайшие потомки молитвенно почитали преподобную Софию. В рукописных святцах она именуется как «святая праведная княгиня София инокиня, яже бысть в Покровском монастыре девиче, чудотворица». При царе Феодоре Иоанновиче (1584–1598), сыне Грозного, ее уже чтили как святую. Царица Ирина Феодоровна отправила в дар на ее гробницу «бархатный покров с изображением Спасителя и святых».
Патриарх Иосиф (1642–1652) писал Суздальскому архиепископу Серапиону о совершении молебнов и панихид над гробом преподобной Софии. Позже, в XIX веке, архиепископом Суздальским и Тарусским Серапионом была составлена служба преподобной Софии.
В описании города Суздаля ключарь Анания сообщил о чудесных исцелениях при гробнице преподобной Софии. Так, в 1598 году у ее гробницы прозрела княжна Анна Нечтева, шесть лет страдавшая слепотою. В 1609 году, во время нашествия поляков на Россию, преподобная София спасла Суздаль от разорения. Она явилась в грозном виде предводителю военного отряда поляков Лисовскому. От страха у него парализовало руку, и он дал клятву оставить в покое город и монастырь. Много и других чудес совершилось по молитвам преподобной Софии.