Канон святой преподобной благоверной великой княгине Анне Кашинской на обретение честных мощей

Припев: Преподо́бная ма́ти Анно, моли́ Бо́га о нас.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 25 июня (12 июня ст. ст.); 15 октября (02 октября ст. ст.)

Глас 5.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Спаси́телю Бо́гу, в мо́ри лю́ди немо́крыми нога́ми наста́вльшему и фарао́на со всево́инством пото́пльшему, Тому́ Еди́ному пои́м, я́ко просла́вися.

А́гнче Бо́жий, Сло́ве, да́ждь ми́ сло́во, недосто́йному рабу́ Твоему́, да возмогу́ воспе́ти торжество́ в па́мять обре́тения моще́й преподо́бныя благове́рныя княги́ни А́нны, взыва́я: Тому́ Еди́ному пои́м, я́ко просла́вися.

Безве́стная и та́йная, после́днему ро́ду явле́ны бы́ша честны́я мо́щи твоя́, блаже́нная А́нно, к ни́мже прикаса́ющеся, освяще́ние прие́млем, Го́сподеви пою́ще: Тому́ Еди́ному пои́м, я́ко просла́вися.

Всесвята́я твоя́ па́мять возсия́ ми́рови, я́ко со́лнце, просвеща́ет ду́ши благоче́стно пою́щих тя́, в не́йже моли́ся, преподо́бная А́нно, пода́ти очище́ние грехо́в Го́сподеви зову́щим: Тому́ Еди́ному пои́м, я́ко просла́вися.

Богоро́дичен: Господороди́тельнице Чи́стая, Небе́сный вхо́де, горо́ несеко́мая, две́рь непроходи́мая, апо́столом сла́во, му́чеником весе́лие, преподо́бным красото́, приими́ моле́ние на́ше, е́же Ти́ прино́сим в па́мять Богому́дрыя А́нны, Го́сподеви пою́ще: Тому́ Еди́ному пои́м, я́ко просла́вися.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Водрузи́вый на ничесо́мже зе́млю повеле́нием Твои́м и пове́сивый неодержи́мо тяготе́ющую на недви́жущем, Христе́, ка́мени за́поведей Твои́х, Це́рковь Твою́ утверди́, Еди́не Бла́же и Человеколю́бче.

Дне́сь пра́зднственный де́нь пра́зднуют наро́ди гра́да Ка́шина, обрето́ша бо мо́щи преподо́бныя вели́кия княги́ни А́нны це́лы и нетле́нны, я́ко не́кое сокро́вище бога́тно, непреста́нно Христу́ зову́ще: Це́рковь Твою́ утверди́, Еди́не Бла́же и Человеколю́бче.

Еди́ну добро́ту Христо́ву Боже́ственну возлюби́вши и Того́ распа́льшися невеще́ственными красота́ми, добро́ты теле́сныя не щади́ла еси́, сла́вная, виде́нии Боже́ственными пребыва́ющи и непреста́нно Христу́ зову́щи: Це́рковь Твою́ утверди́, Еди́не Бла́же и Человеколю́бче.

Житие́ твое́, я́ко со́лнце, в сердца́ ве́рных возсия́, зари́ чуде́с испуща́юще. Те́мже и на́с невече́рним све́том озари́, всечестно́е твое́ обре́тение почита́ющих, да непреста́нно Христу́ зове́м: Це́рковь Твою́ утверди́, Еди́не Бла́же и Человеколю́бче.

Богоро́дичен: Зело́ лю́те погружа́емую ду́шу мою́ в пучи́не жите́йских страсте́й и бу́рею одержи́мую безме́рных согреше́ний изведи́ из глубины́ зо́л мои́х, спасе́ния ми́ простри́ ру́ку, Пречи́стая.

Седа́лен, гла́с 5:

Пресве́тлая и светоно́сная приспе́ твоя́ па́мять, преподо́бная ма́ти, Богому́драя А́нно, созыва́ющи ве́рных мно́жество просла́вити и пе́ти твое́ честно́е обре́тение. Проси́ на́м от Христа́ прия́ти ве́лию ми́лость.

Богоро́дичен: Яви́лася еси́ вы́шши Небе́сных си́л, Влады́ку и Христа́ ро́ждши, Богоро́дице, земны́х естество́ возвела́ еси́, Богоневе́стная. Те́мже Тя́ вои́стинну, Богороди́тельнице, се́рдцем и душе́ю ве́рно сла́вим.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Дела́ смотре́ния Твоего́, Го́споди, ужаси́ша проро́ка Авваку́ма, изше́л бо еси́ на спасе́ние люде́й Твои́х, спасти́ пома́занныя Твоя́ прише́л еси́.

Землени́и бо есмы́ и пе́рстнии челове́цы, ве́рно припа́даем и пречестны́м моще́м твои́м, преподо́бная ма́ти А́нно, прося́ще отпуще́ния грехо́в. Моли́ся о ве́рно пра́зднующих твое́ честно́е обре́тение.

И́же кре́ст взе́мши, блаже́нная, жела́емаго оте́чества, го́рняго Иерусали́ма, дости́же и в не́м со А́нгелы лику́еши, Богому́драя А́нно. Моли́ о чту́щих честны́х моще́й твои́х обре́тение.

Ны́не на Небесе́х с пра́ведными весели́шися, преподо́бная ма́ти А́нно. С ни́ми же моли́ся, Христо́ви предстоя́щи, ми́р ми́рови дарова́ти и все́м скорбя́щим утеше́ние.

Богоро́дичен: Кто́ не удиви́тся, или́ кто́ не почуди́тся человеколю́бию Бо́жию? Сше́д бо с Небесе́ и воплоти́ся на́с ра́ди из Тебе́ без отца́, Еди́на Всепе́тая, Его́же моли́ изба́витися рабо́м Твои́м от вся́кия ско́рби.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Окая́нную ду́шу мою́, нощеборю́щуюся со тьмо́ю страсте́й, предвари́в, уще́дри и возсия́й мы́сленное со́лнце днесве́тлыя звезды́ во мне́, во е́же раздели́ти но́щь от све́та.

О любо́вию чту́щих твои́х честны́х моще́й обре́тение, Богому́драя А́нно, не преста́й моля́щися Христу́ Бо́гу, да прии́мем грехо́в просты́ню и да озари́т на́с в нощи́ све́т.

Мно́жество наро́да христоимени́тых люде́й, соше́дшеся дне́сь в твое́ обре́тение, преподо́бная А́нно, прикаса́ющеся ра́це моще́й твои́х, от ни́х исцеле́ние почерпа́ем, непреста́нно Христу́ зову́ще: да озари́т на́с в нощи́ све́т.

Не то́кмо в житии́ твое́м, но и по сме́рти мно́гая чудеса́ от честны́я твоея́ ра́ки содева́ются приходя́щим с ве́рою, всеблаже́нная А́нно, неду́ги бо прогоня́еши и от бе́д избавля́еши си́лою Христо́вою, к Нему́ же непреста́нно зове́м: да озари́т на́с в нощи́ све́т.

Богоро́дичен: Вра́г вселука́вый по вся́ дни́ к го́ршим влече́т мя́, и в ро́в поги́бели влага́ет, и во отча́яние мя́ влече́т. Но того́ мя́ ловле́ния, Чи́стая, исхити́, и твори́ти во́лю Боже́ственную Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего наста́ви, и в ча́с стра́шнаго прише́ствия Его́ изба́ви мя́ вся́каго осужде́ния.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Обы́де мя́ бе́здна, гро́б мне́ ки́т бы́сть, а́з же возопи́х к Тебе́, Человеколю́бцу, и спасе́ мя́ десни́ца Твоя́, Го́споди.

Прииди́те, собери́теся, христоимени́тии наро́ди, све́тло пра́зднуим обре́тение честны́х моще́й Богому́дрыя А́нны. Мо́лит бо ся́ ко Влады́це и Бо́гу на́шему, да изба́вит на́с от вся́каго озлобле́ния. К Нему́ же, воспева́юще, глаго́лем: спасе́ на́с десни́ца Твоя́, Го́споди.

Ра́ка моще́й твои́х, преподо́бная ма́ти А́нно, дража́йши сапфи́ра показа́ся, чудотвори́ва бо бе́, исцеле́ния источа́ющи, ю́же облобыза́юще, ве́рнии, ра́достно от души́ Христу́ зове́м: спасе́ на́с десни́ца Твоя́, Го́споди.

Све́тлыми сия́нии обрето́шася честны́я твоя́ мо́щи на версе́ земне́м, в ра́це ка́менне, преподо́бная ма́ти, княги́не А́нно. От мно́г бо ле́т сокрове́ны бы́ша, ны́не же на́м яви́шася я́ко заря́ пресве́тлая, просвеща́ют и освяща́ют чту́щих тя́ ве́рно и ра́достно от души́ Христу́ зову́щих: спасе́ на́с десни́ца Твоя́, Го́споди.

Богоро́дичен: Тебе́, Чи́стую Де́ву, Нескве́рную, еди́ну и́мам сте́ну непреобори́му, и прибе́жище, и покро́в кре́пок, и ору́жие спасе́ния, да мя́ не пре́зриши, окая́ннаго, наде́ждо ненаде́жным, скорбя́щим ра́досте и заступле́ние.

Конда́к, гла́с 8.

Скоропослу́шную помо́щницу вси́, су́щии в беда́х, благоче́стно воспое́м, А́нну святу́ю, дне́сь любо́вию соше́дшеся во обре́тение честны́х моще́й ея́. Воспое́м пе́снь Еди́ному в Тро́ице Бо́гу, ра́дующеся, сподо́бльшему на́с ви́дети пречи́стое сокро́вище честны́х моще́й ея́: от мно́г бо ле́т сокрове́ны бы́ша, напосле́док же на́м явле́ны и источа́ют мно́га и разли́чна исцеле́ния. Я́ко да моли́твами ея́ к Бо́гу от вся́ких находя́щих зо́л изба́вимся, ра́достною душе́ю и весе́лием се́рдца благода́рная воспое́м, глаго́люще: ра́дуйся, утвержде́ние гра́ду на́шему.

И́кос:

А́нгельским на земли́ житие́м показа́ся, А́нгелы удиви́ла еси́ и челове́ки просвети́ла еси́ заря́ми чуде́с твои́х, преподо́бная ма́ти, благове́рная вели́кая княги́не А́нно. И ны́не на́с вразуми́ воспева́ти ти́ пе́снь к твоему́ хвале́нию ра́достным гла́сом, си́це глаго́лющих: ра́дуйся, я́ко оста́вила еси́ тле́нное мудрова́ние и восприя́ла еси́ нетле́нный вене́ц; ра́дуйся, терпели́вая душе́ю, я́же злоко́зненнаго врага́ под нога́ма сте́рла еси́. Ра́дуйся, я́ко ни́жнее мудрова́ние оста́вила еси́ и Вы́шняго ца́рствия дости́гла еси́; ра́дуйся, я́ко па́че естества́ челове́ча честна́я ра́ка моще́й твои́х из землены́х не́др изда́вшися и ста́ на версе́ земне́м. Ра́дуйся, цели́тельнице боле́знем и отгони́тельнице страсте́м; ра́дуйся, Богому́драя А́нно, утвержде́ние гра́ду на́шему.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Огня́ гаси́лище – отроко́в моли́твы, ороша́ющая пе́щь, пропове́дница чудесе́, не опаля́ющи, ниже́ сожига́ющи песносло́вцы Бо́га оте́ц на́ших.

Уста́ви ны́нешнюю бу́рю, обдержа́щую на́с, преподо́бная, и укроти́ моли́твами твои́ми, и ва́рварское нахожде́ние низложи́, и на́с, ра́б твои́х, на супоста́ты укрепи́, да, ра́дующеся, пои́м Бо́га оте́ц на́ших.

Фарисе́йски не лицеме́руем, но, со смире́нием и ра́достию прикаса́ющеся честне́й ра́це твое́й, Богому́драя А́нно, про́сим проще́ния грехо́в, песносло́вяще Бо́га оте́ц на́ших.

Храни́тельница бу́ди гра́ду твоему́ и все́м христоимени́тым лю́дем, преподо́бная ма́ти А́нно. Сохраня́й от пога́ных наше́ствия и междоусо́бныя бра́ни, гла́да же и па́губы, да моли́твами твои́ми изба́вльшеся, Христу́ зове́м, песносло́вяще Бо́га оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Отча́явшимся ве́лие прибе́жище, обурева́емым ти́хое приста́нище еси́, Богоро́дице. Те́мже и мы́, припа́дающии, да не постыди́мся, Ма́ти И́стиннаго Живота́, Тебе́ благодаря́ще и пою́ще: благослове́нна Ты́ в жена́х еси́, Пренепоро́чная Влады́чице.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Ороси́вшаго пе́щь и о́троки Сохра́ншаго посреде́ горя́щаго пла́мене, о́троцы, славосло́вите, свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Царю́ Христу́ в Небе́снем черто́зе предстои́ши с му́дрыми де́вами, помина́й на́с, чту́щих честны́х моще́й твои́х обре́тение, и избавля́й на́с от вся́кия ну́жды и печа́ли, да, ра́дующеся, Христу́ зове́м: лю́дие, превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Чудесе́м исто́чник ра́ка твоя́ яви́ся, преподо́бная ма́ти А́нно, от нея́же оби́льно вси́ притека́ющии прие́млют телесе́м здра́вие и душа́м спасе́ние твои́ми моли́твами, те́мже, ра́дующеся, Христу́ зове́м: лю́дие, превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Ше́ствие твое́ до́бре сконча́ла еси́ и мирски́й мяте́ж, а́ки безбу́рное приста́нище, преплы́ла еси́, пло́ть твою́ ду́хови повину́ла еси́. И ны́не на Небесе́х предстои́ши все́х Царю́ Христу́, Ему́же зове́м: лю́дие, превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Ще́драго и человеколюби́ваго Спа́са поро́ждши, Чи́стая, Того́ моли́ уще́дрити раба́ Твоего́ и к покая́ния пути́ наста́вити, лука́ваго собла́зны от се́рдца моего́ отжени́ и того́ ловле́ния, я́ко да непреста́нно пою́ Тя́, Чи́стую, во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Иса́ие, лику́й, Де́ва име́ во чре́ве и роди́ Сы́на Емману́ила, Бо́га же и Челове́ка, Восто́к и́мя Ему́, Его́же велича́юще, Де́ву ублажа́ем.

Исто́чник, исцеле́ния испуща́я, врачева́ние же безме́здно и ковче́г свяще́ния твои́х моще́й ра́ка яви́ся, из нея́же почерпа́ем здра́вие присноживо́тное, притека́ющии ве́рно, преподо́бная А́нно, и и́же тебе́ Дарова́вшаго в пе́снех велича́ем.

Возвели́чила еси́ на земли́ твоего́ Влады́ку, те́м и во обре́тении честны́х моще́й твои́х глубину́ чуде́с показа́ла еси́ и струю́ неоскудева́емую ра́ку моще́й твои́х, преподо́бная А́нно. Слепы́м е́же ви́дети дарова́ся, прокаже́нным очище́ние, и одержи́мыя нечи́стыми ду́хи целому́дрены твори́ши. Те́мже тя́ велича́ем.

Недосто́йною мое́ю руко́ю принесо́х ти́ таково́е сло́во изви́тия, Богому́драя А́нно, не пре́зри, но приими́ сие́ с любо́вию и моли́ за мя́ Творца́ твоего́, Влады́ку и Го́спода, та́мошняго мя́ изба́вити муче́ния и ми́лость обрести́ ми́ в де́нь стра́шнаго испыта́ния.

Богоро́дичен: Влады́чице ми́ра, Богоро́дице, и́же во глубине́ зо́л поги́бели мене́ погруже́ннаго злоу́мными сластьми́ плотски́ми и пристра́стием веще́м жития́, изведи́, Пречи́стая Де́во, Свои́м милосе́рдием, и́бо не и́мам наде́жды, ве́сь бо е́смь, Чи́стая, во отча́янии, да Тя́ непреста́нно велича́ю.

Свети́лен.

Я́коже со́лнце облиста́ющи, чудеса́ испуща́еши, просвеща́ющи ве́рных сердца́, и́же твое́ сла́вное обре́тение ве́рно творя́щия спаса́й, преподо́бная ма́ти А́нно.

Богоро́дичен: Тя́ Предста́тельницу и́мамы, гре́шнии, о Пресвята́я Де́во. Ты́ благопреме́нна сотвори́ Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего ма́терними Твои́ми моли́твами.

Святая благоверная великая княгиня Анна – дочь Ростовского князя Димитрия Борисовича, правнучка святого благоверного князя Василия (Василько) Ростовского, принявшего мученическую смерть за отказ изменить святой православной вере. Побратимом деда благоверной Анны был святой Петр, царевич Ордынский, крещеный татарин, канонизированный Русской Православной Церковью. В 1294 году благоверная княжна Анна вступила в брак с князем Михаилом Тверским.

Много скорбей выпало на долю святой Анны. В 1294 году скончался ее отец. В 1296 году сгорел дотла великокняжеский терем со всем имуществом. Вскоре после этого сильно заболел молодой князь. Во младенчестве умер первенец великокняжеской четы – дочь Феодора. В 1317 году началась трагическая борьба с князем Юрием Московским. В 1318 году благоверная княгиня прощается навечно со своим супругом, уезжающим в Орду, где он был зверски замучен. В 1325 году старший сын ее, Димитрий Грозные Очи, встретив в Орде князя Юрия Московского – виновника смерти отца, убил его, за что был казнен ханом. Год спустя жители Твери перебили всех татар во главе с двоюродным братом хана Узбека. После этого стихийного восстания вся тверская земля была опустошена огнем и мечом, жители истреблены или угнаны в плен. Такого погрома Тверское княжество не испытывало никогда. В 1339 году в Орде погибают ее второй сын Александр и внук Феодор: им отрубили головы и тела их разняли по суставам.

Благоверная великая княгиня была приуготовлена к монашеству всей своей предыдущей жизнью. По кончине мужа испытания следовали одно за другим и, казалось, их невозможно пережить, не предавшись отчаянию, однако Анна вынесла все. «В женском естестве мужескую крепость имела еси...» – так ублажает Церковь святую Анну Кашинскую за ее душевную стойкость. Вскоре после мученической кончины сына и внука Анна приняла монашество сначала в Твери, а затем по просьбе младшего сына Василия перебралась в специально выстроенный для нее монастырь. Здесь она и преставилась 15 октября (2 октября ст. ст.) 1368 года в схиме, тело ее было погребено в Успенском монастырском храме.

Имя благоверной княгини Анны с течением времени было забыто. В «Чуде о пономаре именем Герасиме» сообщается, что в 1611 году в кашинском Успенском храме было найдено погребение Анны Кашинской. Успенская церковь в то время сильно обветшала, церковный помост обвалился и разрушился; гроб Анны Кашинской, бывший под полом, оказался на поверхности. Однако жители города, не зная, чье это захоронение, относились к нему без должного благоговения: клали на гроб шапки и даже садились на него. В церкви пономарем служил некий Герасим, который был тяжело болен. Однажды ночью ему явилась Анна Кашинская, исцелила его и сказала: «И почто гроб мой ни во что же вменяете и мене презираете? И доколе тако быти ми от вас попираеме ногами?» Анна Кашинская повелела Герасиму рассказать о своем явлении настоятелю храма и зажечь свечу перед ее гробом у Нерукотворного Образа Спасителя. После этого у погребения Анны Кашинской стали происходить многочисленные чудеса и исцеления (до прославления святой было записано 41 чудо).

Одно из чудес случилось с расслабленной Софией Гавреневой, постриженной в монашество с именем Феодосия в кашинском Сретенском монастыре. По ее просьбе в Успенском храме у гроба Анны Кашинской был отслужен молебен празднику Успения Пресвятой Богородицы и лития, после чего инокиня исцелилась. В Кашин привозили больных из Твери, Углича, Переславля-Залесского, Новгорода и других мест.

В 1645 году здесь побывал родственник царя Михаила Феодоровича боярин В. И. Стрешнев. Узнав о почитании Анны Кашинской, он подал челобитную царю о прославлении святой, но в 1647 году царь умер, не успев отдать распоряжений.

Со временем слух о чудесах от мощей благоверной княгини Анны дошел до благочестивого царя Алексея Михайловича и патриарха Никона. 25 июня (12 июня ст. ст.) 1650 года состоялось перенесение мощей благоверной Анны Кашинской из деревянной Успенской церкви в соборную Воскресенскую. На Соборе в Москве было постановлено открыть ее мощи для всеобщего почитания и причислить княгиню Анну к лику святых.

Однако вскоре святая благоверная Анна Кашинская неожиданно становится символом раскольников, и патриарх Иоаким в 1677 году упраздняет канонизацию святой, запрещает поклонение святым мощам Анны Кашинской.

Хотя церковная развенчанность благоверной княгини Анны длилась 230 лет, благодарная народная память хранила крепкую веру в предстательство пред Господом своей небесной покровительницы. Перед вступлением в брак, на службу, перед постригом, перед началом учебных занятии, принимая какое-нибудь серьезное решение, не говоря уже о всяких бедах, болезнях и скорбях, верующие шли молиться ко гробу благоверной Анны.

В 1899–1901 годах началась негласная подготовка к восстановлению церковного почитания, в частности, возобновилась запись исцелений и иных чудес. В 1908 году на повторную канонизацию было дано согласие Николая II, а в следующем году Синод объявил днем памяти Анны 25 июня (12 июня ст. ст.) – годовщину перенесения мощей в 1650 году.

25 июня 1909 года в Кашине были совершены многолюдные торжества по случаю восстановления почитания святой, на которых присутствовала великая княгиня Елизавета Федоровна. Уже в 1909 году в городе Грозном в области Терского казачества возникла женская община в честь святой благоверной княгини Анны Кашинской. В том же году в честь Анны Кашинской была освящена церковь в Петербурге, ставшая подворьем Кашинского Сретенского монастыря (с 1992 года подворье Введено-Оятского монастыря), а в 1914 году – церковь Серафима Саровского и Анны Кашинской на новом кладбище Донского монастыря в Москве.

В тревожные годы войны и революции образ благоверной княгини Анны стал русским людям даже ближе и понятнее. Вспоминалось, что благоверная Анна тоже провожав мужа и сыновей в ту опасную неизвестность, откуда часто не возвращаются, хоронила и оплакивала их, тоже принуждена была бежать и скрываться, в то время как враги громили и жгли ее землю.