Канон святой блаженной Ксении Петербургской

Припе́в: Свята́я блаже́нная ма́ти на́ша Ксе́ние, моли́ Бо́га о на́с!

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 06 февраля (24 января ст. ст.); 06 июня (24 мая ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во́ду проше́д я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Водо́ю креще́ния омы́вшися, перворо́днаго греха́ изба́вилась еси́, ма́ти Ксе́ние, и на́ша сердца́ слеза́ми покая́ния очи́сти, просвеще́ние подаю́щи почита́ющым святу́ю па́мять твою́.

В воде́ креще́ния зми́я лука́ва потопи́вшая, житие́м твои́м страда́льческим вра́жию си́лу умертви́ла еси́, блаже́нная, от нея́же и на́м изба́витися Спа́са умоли́.

Сла́ва: Во́ду живу́ю неистощи́мых даро́в подаде́ тебе́ Христо́с, блаже́нная ма́ти, Его́же нищету́ во́льно возлюби́ла еси́.

И ны́не: Во́ды покая́ния пода́ждь ми́, Пречи́стая, и, очи́стивши мя́ от нечистоты́ грехо́вныя, чи́ста предста́ви, Богороди́тельнице, Сы́ну Твоему́ и Бо́гу.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.

Небе́снаго кру́га Зижди́телю все́ житие́ свое́ отда́вши, возлюби́ла еси́ до конца́, сподо́би и на́с моли́твами твои́ми, блаже́нная, люби́ти Го́спода до конца́ дни́й на́ших.

Небе́сныя жи́зни жела́я, в житии́ твое́м вся́ земна́я пренебрегла́ еси́, сподо́би и на́с, ма́ти Ксе́ние, моли́твами твои́ми Небе́сныя жи́зни дости́гнути.

Сла́ва: Небе́снаго черто́га жела́ющи, стра́нническое житие́ прешла́ еси́, и ны́не со все́ми святы́ми в Небе́сных черто́зех лику́еши.

И ны́не: Небе́снаго Творца́, Богоро́дице всепе́тая, ро́ждши, Небе́с простра́ннейшая яви́лася еси́. На́с от простра́ннаго пути́ поги́бельнаго укло́ньше, на Небе́сный пу́ть наста́ви, мо́лимся.

Седа́лен, гла́с 5­-й:

Я́ко стра́нница во гра́де свята́го Петра́ яви́лася еси́, благоволе́нием Бо́жиим укрепля́ема, ма́ти прему́драя, Боже́ственных даро́в и чуде́с удосто́ившаяся. Те́мже, иму́ще дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу, ми́р испроси́ душа́м на́шым и ве́лию ми́лость.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Услы́шавши, Ксе́ние, я́ко Небеса́ пове́дают сла́ву Бо́жию, отве́ргла еси́ суету́ мирску́ю и в по́двизе поста́ и лише́ния на земли́ Бо́га сла́вити возжеле́ла еси́, Его́же сла́вити и на́с сподо́би.

Услы́шавши и уразуме́вши дела́ Госпо́дня, просла́вила еси́ Его́ Божество́, наде́ждою и любо́вию к Нему́ украси́вши ду́шу твою́, по́двигами благоче́стия просвети́лася еси́, блаже́нная, Бо́жиею си́лою укрепля́емая.

Сла́ва: Услы́шавши преще́ния вра́жеския и вся́кия ко́зни от ни́х терпя́щи, непоколеби́ма пребыла́ еси́, и на́с непоколеби́мых в доброде́телех утверди́.

И ны́не: Услы́ши, Пречи́стая Влады́чице, моле́ния на́ша, и изба́ви на́с от наси́лия вра́жия, и гла́с Христо́в, призыва́ющий благослове́нныя в Ца́рство, услы́шати сподо́би.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.

Просвеща́хуся ве́рнии лю́дие, зря́ще незло́бие и кро́тость твою́, ма́ти Ксе́ние, помози́ и на́м, блаже́нная, подража́ти твоему́ незло́бию.

Просвети́вши стезю́ жи́зни твоея́ све́том Богоразу́мия, Христа́ Го́спода вседу́шне возлюби́ла еси́, сподо́би и ны́, блаже́нная Ксе́ние, в се́м бы́ти тебе́ подража́тели.

Сла́ва: Просвети́ на́с, о ма́ти Ксе́ние, наде́ждою и любо́вию ко Го́споду, ны́не бо зря́щи Христа́ лице́м к лицу́, све́та неизрече́ннаго наслажда́ешися, Тому́ за ны́ моли́ся.

И ны́не: Просвети́ла еси́ омраче́нное естество́, Богоро́дице, Све́т И́стинный ро́ждши, те́мже и на́с све́том просвети́вши, от мра́чных вра́г свободи́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя.

Моли́тву, я́ко исто́чник приснотеку́щий, ны́не излива́еши, неду́жныя исцеля́ющи, кре́пость и си́лу стра́ждущым подаю́щи, сподо́би и на́с моли́твами твои́ми изба́витися от вся́ких лю́тых.

Моли́твою небе́сною и по кончи́не твое́й от неду́г свобожда́еши, цели́тельнице безме́здная, досто́йно хвали́ма еси́ на земли́, моли́ся о душа́х на́ших.

Сла́ва: Моли́тву на́шу приими́, ма́ти Ксе́ние, да в честны́й хра́м тво́й прии́дем со тща́нием, и неду́гов душе́вных и страсте́й теле́сных исцеле́ние ско́ро прии́мем.

И ны́не: Моли́твою Твое́ю Всемо́щною, Пречи́стая, изба́ви на́с от вра́г ви́димых и неви́димых, от грехо́в и вся́кия му́ки, я́ко ро́ждшая Человеколю́бца Бо́га.

Конда́к, гла́с 3­-й:

Дне́сь све́тло лику́ет гра́д свята́го Петра́, я́ко мно́жество скорбя́щих обрета́ют утеше́ние, на твоя́ моли́твы наде́ющеся, Ксе́ние всеблаже́нная, ты́ бо еси́ гра́ду сему́ похвало́ и утвержде́ние.

И́кос:

Ка́ко возмогу́, гре́шный а́з, скве́рный душе́ю и те́лом, пове́дати е́же во пло́ти равноа́нгельное житие́ твое́ и пресла́вная чудеса́? А́ще у́бо мно́зи прему́дрии не дерза́ют испове́дати мно́гаго твоего́ терпе́ния и смире́ния и те́плыя ко Христу́ любве́, но оба́че наде́яся на твое́ заступле́ние, о блаже́нная, вопию́ ти: Ра́дуйся, я́ко везде́ призыва́ющих тя́ ско́ро предваря́еши, ра́дуйся, я́ко мно́жество скорбя́щих обрета́ют тобо́ю утеше́ние, ра́дуйся, свята́я блаже́нная Ксе́ниа, гра́ду сему́ похвало́ и утвержде́ние.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́ попра́ша пла́мень дерзнове́нно и на ро́су о́гнь преложи́ша, вопию́ще: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

О́троки евре́йския А́нгел от огня́ неопа́льны сохрани́ и тебе́, Ксе́ние, в стра́нничестем житии́ укрепи́, пою́щу: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

Де́тем ева́нгльски подража́ла еси́ в житии́ твое́м, стезю́ те́сную проше́дши в незло́бии, те́мже и на́с на по́двиг доброде́тели сия́ укрепи́, пою́щих: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

Сла́ва: Отроко́м в пещи́ халде́йстей подража́ющи, Ксе́ние, воспева́ла еси́ Христа́, да́вшаго ти́ кре́пость, те́мже и мы́, чту́ще тя́, блаже́нная, со дерзнове́нием зове́м: Благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

И ны́не: Отрокови́це Де́во, простри́ на на́с ми́лость Сы́на Твоего́, да кроме́шныя тьмы́ изба́вимся мольба́ми Твои́ми, пою́ще: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Победи́тели мучи́теля и пла́мене благода́тию Твое́ю бы́вше, за́поведем Твои́м зело́ прилежа́ще, о́троцы вопия́ху: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Победи́тельница страсте́й яви́лася еси́, Ксе́ние, лю́тая искуше́ния вра́жия побежда́ющи и непреста́нно пою́щи: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Побежда́ющи вся́кия стра́сти грехо́вныя, ты́, блаже́нная, я́ко све́тла звезда́ яви́лася еси́, приво́диши бо же́ны, па́дшия во грехи́, во е́же целому́дренно жи́ти и в покая́нии воспева́ти: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Сла́ва: Победи́тельница греха́ яви́лася еси́, блаже́нная ма́ти, благода́ть Вы́шняго иму́щи. Те́мже Небе́сная дости́гла еси́, иде́же ны́не со А́нгелы пое́ши: Благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

И ны́не: Побе́де во бра́нех духо́вных ве́рным посо́бствуеши, Пресвята́я Де́во, те́мже и лю́дем гра́да на́шего по́мощь Твою́ низпосли́, да Тя́ вы́ну пое́м: Благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.

Вои́стинну ра́зум Христо́в име́ла еси́, Ксе́ние, смире́ние, кро́тость, ве́ру несумне́нну, наде́жду и любо́вь, я́же к Бо́гу, и на́с сподо́би, да с тобо́ю Христа́ при́сно велича́ем.

Вои́стинну на тебе́, Ксе́ние блаже́нная, испо́лнися Христо́во прорече́ние: претерпе́вый до конца́, то́й спасе́н бу́дет, ны́не бо со все́ми спасе́нными Христа́ при́сно велича́еши.

Сла́ва: Вои́стинну никто́же, притека́яй к тебе́, блаже́нная ма́ти, то́щь благода́ти Бо́жия отхо́дит, ея́же и на́с испо́лни, да тя́ велича́ем.

И ны́не: Вои́стинну Богоро́дицу Тя́, Де́во и Ма́ти Сло́ва, Хода́таицу су́щую на́м, Со́лнце Пра́вды возсия́вшую, ве́рнии, единому́дренно пе́сньми велича́ем.

Свети́лен:

Я́коже со́лнце светоно́сно, возсия́ ны́не, блаже́нная ма́ти, па́мять твоя́, вся́ ве́рныя веселя́щи, и́же моли́твенно взыва́ют ти́: моли́ся приле́жно спасти́ся на́м.

Моли́тва:

О свята́я всеблаже́нная ма́ти на́ша Ксе́ниа! Оби́ды, поноше́ния и насме́шки Христа́ ра́ди претерпе́вшая, и за му́жа твоего́, без христиа́нскаго напу́тствия сконча́вшагося, непреста́нно моли́вшаяся. Ви́ждь тесноту́ души́ моея́ и ско́рбь о уме́рших без покая́ния и причаще́ния Святы́х Та́ин сро́дниках и зна́емых мои́х (имена), и умоли́ да́нною тебе́ благода́тию Человеколюби́ваго Влады́ку Христа́ Бо́га на́шего, да прости́т и́м вся́ согреше́ния во́льная и нево́льная, из глуби́н а́довых да изведе́т и́х, от муче́ний лю́тых изба́вит и мно́жеством милосе́рдия Своего́ ко избра́нным Свои́м сопричте́т и́х, иде́же ты́ ны́не в незаходи́мей сия́еши сла́ве, воспева́я премилосе́рдаго Творца́ во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Во́дꙋ проше́дъ ꙗ҆́кѡ сꙋ́шꙋ, и҆ є҆гѵ́петскагѡ ѕла̀ и҆збѣжа́въ і҆и҃льтѧнинъ вопїѧ́ше: и҆зба́вителю и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ пои́мъ.

Водо́ю кр҃ще́нїѧ ѡ҆мы́вшисѧ, перворо́днагѡ грѣха̀ и҆зба́вилась є҆сѝ, ма́ти ѯе́нїе, и҆ на̑ша сердца̀ слеза́ми покаѧ́нїѧ ѡ҆чи́сти, просвѣще́нїе подаю́щи почита́ющымъ ст҃ꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Въ водѣ̀ кр҃ще́нїѧ ѕмі́ѧ лꙋка́ва потопи́вшаѧ, житїе́мъ твои́мъ страда́льческимъ вра́жїю си́лꙋ ᲂу҆мертви́ла є҆сѝ, бл҃же́ннаѧ, ѿ неѧ́же и҆ на́мъ и҆зба́витисѧ сп҃са ᲂу҆молѝ.

Сла́ва: Во́дꙋ живꙋ́ю неистощи́мыхъ дарѡ́въ подадѐ тебѣ̀ хрⷭ҇то́съ, бл҃же́ннаѧ ма́ти, є҆гѡ́же нищетꙋ̀ во́льнѡ возлюби́ла є҆сѝ.

И҆ ны́нѣ: Во́ды покаѧ́нїѧ пода́ждь мѝ, пречⷭ҇таѧ, и҆, ѡ҆чи́стивши мѧ̀ ѿ нечистоты̀ грѣхо́вныѧ, чи́ста предста́ви, бг҃ороди́тельнице, сн҃ꙋ твоемꙋ̀ и҆ бг҃ꙋ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Нбⷭ҇нагѡ крꙋ́га верхотво́рче, гдⷭ҇и, и҆ цр҃кве зижди́телю, ты̀ менѐ ᲂу҆твердѝ въ любвѝ твое́й, жела́нїй кра́ю, вѣ́рныхъ ᲂу҆твержде́нїе, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Нбⷭ҇нагѡ крꙋ́га зижди́телю всѐ житїѐ своѐ ѿда́вши, возлюби́ла є҆сѝ до конца̀, сподо́би и҆ на́съ моли́твами твои́ми, бл҃же́ннаѧ, люби́ти гдⷭ҇а до конца̀ дні́й на́шихъ.

Нбⷭ҇ныѧ жи́зни жела́ѧ, въ житїѝ твое́мъ всѧ̑ зємна́ѧ пренебрегла̀ є҆сѝ, сподо́би и҆ на́съ, ма́ти ѯе́нїе, моли́твами твои́ми нбⷭ҇ныѧ жи́зни дости́гнꙋти.

Сла́ва: Нбⷭ҇наго черто́га жела́ющи, стра́нническое житїѐ прешла̀ є҆сѝ, и҆ ны́нѣ со всѣ́ми ст҃ы́ми въ нбⷭ҇ныхъ черто́зѣхъ ликꙋ́еши.

И҆ ны́нѣ: Нбⷭ҇наго творца̀, бцⷣе всепѣ́таѧ, ро́ждши, небе́съ простра́ннѣйшаѧ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ. На́съ ѿ простра́ннагѡ пꙋтѝ поги́бельнагѡ ᲂу҆кло́ньше, на нбⷭ҇ный пꙋ́ть наста́ви, мо́лимсѧ.

Сѣда́ленъ, гла́съ є҃­-й:

Ꙗ҆́кѡ стра́нница во гра́дѣ ст҃а́гѡ петра̀ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, бл҃говоле́нїемъ бж҃їимъ ᲂу҆крѣплѧ́ема, ма́ти премꙋ́драѧ, бж҃е́ственныхъ дарѡ́въ и҆ чꙋде́съ ᲂу҆досто́ившаѧсѧ. Тѣ́мже, и҆мꙋ́ще дерзнове́нїе ко хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, ми́ръ и҆спросѝ дꙋша́мъ на́шымъ и҆ ве́лїю ми́лость.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑ и҆ просла́вихъ твоѐ бж҃ество̀.

Оу҆слы́шавши, ѯе́нїе, ꙗ҆́кѡ нб҃са̀ повѣ́даютъ сла́вꙋ бж҃їю, ѿве́ргла є҆сѝ сꙋетꙋ̀ мїрскꙋ́ю и҆ въ по́двизѣ поста̀ и҆ лише́нїѧ на землѝ бг҃а сла́вити возжелѣ́ла є҆сѝ, є҆го́же сла́вити и҆ на́съ сподо́би.

Оу҆слы́шавши и҆ ᲂу҆разꙋмѣ́вши дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, просла́вила є҆сѝ є҆гѡ̀ бж҃ество̀, наде́ждою и҆ любо́вїю къ немꙋ̀ ᲂу҆краси́вши дꙋ́шꙋ твою̀, по́двигами бл҃гоче́стїѧ просвѣти́ласѧ є҆сѝ, бл҃же́ннаѧ, бж҃їею си́лою ᲂу҆крѣплѧ́емаѧ.

Сла́ва: Оу҆слы́шавши прещє́нїѧ вра́жєскїѧ и҆ всѧ̑кїѧ кѡ́зни ѿ ни́хъ терпѧ́щи, непоколеби́ма пребыла̀ є҆сѝ, и҆ на́съ непоколеби́мыхъ въ добродѣ́телехъ ᲂу҆твердѝ.

И҆ ны́нѣ: Оу҆слы́ши, пречⷭ҇таѧ влⷣчце, молє́нїѧ на̑ша, и҆ и҆зба́ви на́съ ѿ наси́лїѧ вра́жїѧ, и҆ гла́съ хрⷭ҇то́въ, призыва́ющїй бл҃гословє́нныѧ въ црⷭ҇тво, ᲂу҆слы́шати сподо́би.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Просвѣтѝ на́съ повелѣ́нїи твои́ми, гдⷭ҇и, и҆ мы́шцею твое́ю высо́кою тво́й ми́ръ пода́ждь на́мъ, чл҃вѣколю́бче.

Просвѣща́хꙋсѧ вѣ́рнїи лю́дїе, зрѧ́ще неѕло́бїе и҆ кро́тость твою̀, ма́ти ѯе́нїе, помозѝ и҆ на́мъ, бл҃же́ннаѧ, подража́ти твоемꙋ̀ неѕло́бїю.

Просвѣти́вши стезю̀ жи́зни твоеѧ̀ свѣ́томъ бг҃оразꙋ́мїѧ, хрⷭ҇та̀ гдⷭ҇а вседꙋ́шнѣ возлюби́ла є҆сѝ, сподо́би и҆ ны̀, бл҃же́ннаѧ ѯе́нїе, въ се́мъ бы́ти тебѣ̀ подража́тели.

Сла́ва: Просвѣтѝ на́съ, ѽ ма́ти ѯе́нїе, наде́ждою и҆ любо́вїю ко гдⷭ҇ꙋ, ны́нѣ бо зрѧ́щи хрⷭ҇та̀ лице́мъ къ лицꙋ̀, свѣ́та неизрече́ннагѡ наслажда́ешисѧ, томꙋ̀ за ны̀ моли́сѧ.

И҆ ны́нѣ: Просвѣти́ла є҆сѝ ѡ҆мраче́нное є҆стество̀, бцⷣе, свѣ́тъ и҆́стинный ро́ждши, тѣ́мже и҆ на́съ свѣ́томъ просвѣти́вши, ѿ мра́чныхъ вра̑гъ свободѝ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Моли́твꙋ пролїю̀ ко гдⷭ҇ꙋ и҆ томꙋ̀ возвѣщꙋ̀ печа̑ли моѧ̑, ꙗ҆́кѡ ѕѡ́лъ дꙋша̀ моѧ̀ и҆спо́лнисѧ и҆ живо́тъ мо́й а҆́дꙋ прибли́жисѧ и҆ молю́сѧ, ꙗ҆́кѡ і҆ѡ́на: ѿ тлѝ, бж҃е, возведи́ мѧ.

Моли́твꙋ, ꙗ҆́кѡ и҆сто́чникъ приснотекꙋ́щїй, ны́нѣ и҆злива́еши, недꙋ̑жныѧ и҆сцѣлѧ́ющи, крѣ́пость и҆ си́лꙋ стра́ждꙋщымъ подаю́щи, сподо́би и҆ на́съ моли́твами твои́ми и҆зба́витисѧ ѿ всѧ́кихъ лю́тыхъ.

Моли́твою нбⷭ҇ною и҆ по кончи́нѣ твое́й ѿ недꙋ̑гъ свобожда́еши, цѣли́тельнице безме́зднаѧ, досто́йнѡ хвали́ма є҆сѝ на землѝ, моли́сѧ ѡ҆ дꙋша́хъ на́шихъ.

Сла́ва: Моли́твꙋ на́шꙋ прїимѝ, ма́ти ѯе́нїе, да въ честны́й хра́мъ тво́й прїи́демъ со тща́нїемъ, и҆ недꙋ́гѡвъ дꙋше́вныхъ и҆ страсте́й тѣле́сныхъ и҆сцѣле́нїе ско́рѡ прїи́мемъ.

И҆ ны́нѣ: Моли́твою твое́ю всемо́щною, пречⷭ҇таѧ, и҆зба́ви на́съ ѿ вра̑гъ ви́димыхъ и҆ неви́димыхъ, ѿ грѣхѡ́въ и҆ всѧ́кїѧ мꙋ́ки, ꙗ҆́кѡ ро́ждшаѧ чл҃вѣколю́бца бг҃а.

Конда́къ, гла́съ г҃­-й:

Дне́сь свѣ́тлѡ ликꙋ́етъ гра́дъ ст҃а́гѡ петра̀, ꙗ҆́кѡ мно́жество скорбѧ́щихъ ѡ҆брѣта́ютъ ᲂу҆тѣше́нїе, на твоѧ̑ моли̑твы надѣ́ющесѧ, ѯе́нїе всебл҃же́ннаѧ, ты́ бо є҆сѝ гра́дꙋ семꙋ̀ похвало̀ и҆ ᲂу҆твержде́нїе.

І҆́косъ:

Ка́кѡ возмогꙋ̀, грѣ́шный а҆́зъ, скве́рный дꙋше́ю и҆ тѣ́лѡмъ, повѣ́дати є҆́же во пло́ти равноа́гг҃льное житїѐ твоѐ и҆ пресла̑внаѧ чꙋдеса̀; а҆́ще ᲂу҆́бѡ мно́зи премꙋ́дрїи не дерза́ютъ и҆сповѣ́дати мно́гагѡ твоегѡ̀ терпѣ́нїѧ и҆ смире́нїѧ и҆ те́плыѧ ко хрⷭ҇тꙋ̀ любвѐ, но ѻ҆ба́че надѣ́ѧсѧ на твоѐ застꙋпле́нїе, ѽ бл҃же́ннаѧ, вопїю́ ти: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ вездѣ̀ призыва́ющихъ тѧ̀ ско́рѡ предварѧ́еши, ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ мно́жество скорбѧ́щихъ ѡ҆брѣта́ютъ тобо́ю ᲂу҆тѣше́нїе, ра́дꙋйсѧ, ст҃а́ѧ бл҃же́ннаѧ ѯе́нїа, гра́дꙋ семꙋ̀ похвало̀ и҆ ᲂу҆твержде́нїе.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троцы є҆вре́йстїи въ пещѝ попра́ша пла́мень дерзнове́ннѡ и҆ на ро́сꙋ ѻ҆́гнь преложи́ша, вопїю́ще: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.

Ѻ҆́троки є҆врє́йскїѧ а҆́гг҃лъ ѿ ѻ҆гнѧ̀ неѡпа́льны сохранѝ и҆ тебѐ, ѯе́нїе, въ стра́нничестѣмъ житїѝ ᲂу҆крѣпѝ, пою́щꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.

Дѣ́темъ є҆ѵⷢ҇льски подража́ла є҆сѝ въ житїѝ твое́мъ, стезю̀ тѣ́снꙋю проше́дши въ неѕло́бїи, тѣ́мже и҆ на́съ на по́двигъ добродѣ́тели сїѧ̀ ᲂу҆крѣпѝ, пою́щихъ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.

Сла́ва: Ѻ҆трокѡ́мъ въ пещѝ халде́йстѣй подража́ющи, ѯе́нїе, воспѣва́ла є҆сѝ хрⷭ҇та̀, да́вшаго тѝ крѣ́пость, тѣ́мже и҆ мы̀, чтꙋ́ще тѧ̀, бл҃же́ннаѧ, со дерзнове́нїемъ зове́мъ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.

И҆ ны́нѣ: Ѻ҆трокови́це дв҃о, прострѝ на на́съ млⷭ҇ть сн҃а твоегѡ̀, да кромѣ́шныѧ тьмы̀ и҆зба́вимсѧ мольба́ми твои́ми, пою́ще: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Побѣди́тели мꙋчи́телѧ и҆ пла́мене бл҃года́тїю твое́ю бы́вше, за́повѣдемъ твои́мъ ѕѣлѡ̀ прилѣжа́ще, ѻ҆́троцы вопїѧ́хꙋ: бл҃гослови́те всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ гдⷭ҇а.

Побѣди́тельница страсте́й ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, ѯе́нїе, лю̑таѧ и҆скꙋшє́нїѧ вра̑жїѧ побѣжда́ющи и҆ непреста́ннѡ пою́щи: бл҃гослови́те всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ гдⷭ҇а.

Побѣжда́ющи всѧ̑кїѧ стра̑сти грѣхѡ́вныѧ, ты̀, бл҃же́ннаѧ, ꙗ҆́кѡ свѣ́тла ѕвѣзда̀ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, приво́диши бо жены̑, па̑дшїѧ во грѣхѝ, во є҆́же цѣломꙋ́дреннѡ жи́ти и҆ въ покаѧ́нїи воспѣва́ти: бл҃гослови́те всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ гдⷭ҇а.

Сла́ва: Побѣди́тельница грѣха̀ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, бл҃же́ннаѧ ма́ти, бл҃года́ть вы́шнѧго и҆мꙋ́щи. Тѣ́мже нбⷭ҇наѧ дости́гла є҆сѝ, и҆дѣ́же ны́нѣ со а҆́гг҃лы пое́ши: бл҃гослови́те всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ гдⷭ҇а.

И҆ ны́нѣ: Побѣ́дѣ во бра́нехъ дꙋхѡ́вныхъ вѣ̑рнымъ посо́бствꙋеши, прест҃а́ѧ дв҃о, тѣ́мже и҆ лю́демъ гра́да на́шегѡ по́мощь твою̀ низпослѝ, да тѧ̀ вы́нꙋ пое́мъ: бл҃гослови́те всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ гдⷭ҇а.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Вои́стиннꙋ бцⷣꙋ тѧ̀ и҆сповѣ́дꙋемъ, сп҃се́ннїи тобо́ю, дв҃о чⷭ҇таѧ, съ безпло́тными ли́ки тѧ̀ велича́юще.

Вои́стиннꙋ ра́зꙋмъ хрⷭ҇то́въ и҆мѣ́ла є҆сѝ, ѯе́нїе, смире́нїе, кро́тость, вѣ́рꙋ несꙋмнѣ́ннꙋ, наде́ждꙋ и҆ любо́вь, ꙗ҆̀же къ бг҃ꙋ, и҆ на́съ сподо́би, да съ тобо́ю хрⷭ҇та̀ при́снѡ велича́емъ.

Вои́стиннꙋ на тебѣ̀, ѯе́нїе бл҃же́ннаѧ, и҆спо́лнисѧ хрⷭ҇то́во прорече́нїе: претерпѣ́вый до конца̀, то́й сп҃се́нъ бꙋ́детъ, ны́нѣ бо со всѣ́ми сп҃се́нными хрⷭ҇та̀ при́снѡ велича́еши.

Сла́ва: Вои́стиннꙋ никто́же, притека́ѧй къ тебѣ̀, бл҃же́ннаѧ ма́ти, то́щь бл҃года́ти бж҃їѧ ѿхо́дитъ, є҆ѧ́же и҆ на́съ и҆спо́лни, да тѧ̀ велича́емъ.

И҆ ны́нѣ: Вои́стиннꙋ бцⷣꙋ тѧ̀, дв҃о и҆ мт҃и сло́ва, хода́таицꙋ сꙋ́щꙋю на́мъ, сл҃нце пра́вды возсїѧ́вшꙋю, вѣ́рнїи, є҆диномꙋ́дреннѡ пѣ́сньми велича́емъ.

Свѣти́ленъ:

Ꙗ҆́коже со́лнце свѣтоно́сно, возсїѧ̀ ны́нѣ, бл҃же́ннаѧ ма́ти, па́мѧть твоѧ̀, всѧ̑ вѣ̑рныѧ веселѧ́щи, и҆̀же моли́твеннѡ взыва́ютъ тѝ: моли́сѧ прилѣ́жнѡ сп҃сти́сѧ на́мъ.

Моли́тва:

Ѽ ст҃а́ѧ всебл҃же́ннаѧ ма́ти на́ша ѯе́нїа! Ѡ҆би̑ды, поношє́нїѧ и҆ насмѣ̑шки хрⷭ҇та̀ ра́ди претерпѣ́вшаѧ, и҆ за мꙋ́жа твоегѡ̀, без̾ хрⷭ҇тїа́нскагѡ напꙋ́тствїѧ сконча́вшагосѧ, непреста́ннѡ моли́вшаѧсѧ. Ви́ждь тѣснотꙋ̀ дꙋшѝ моеѧ̀ и҆ ско́рбь ѡ҆ ᲂу҆ме́ршихъ без̾ покаѧ́нїѧ и҆ причаще́нїѧ ст҃ы́хъ та́инъ сро́дникахъ и҆ зна́емыхъ мои́хъ (и҆́мⷬ҇къ), и҆ ᲂу҆молѝ да́нною тебѣ̀ бл҃года́тїю чл҃вѣколюби́ваго влⷣкꙋ хрⷭ҇та̀ бг҃а на́шегѡ, да прости́тъ и҆̀мъ всѧ̑ согрѣшє́нїѧ вѡ́льнаѧ и҆ невѡ́льнаѧ, и҆з̾ глꙋби́нъ а҆́довыхъ да и҆зведе́тъ и҆̀хъ, ѿ мꙋче́нїй лю́тыхъ и҆зба́витъ и҆ мно́жествомъ милосе́рдїѧ своегѡ̀ ко и҆збра̑ннымъ свои̑мъ сопричте́тъ и҆̀хъ, и҆дѣ́же ты̀ ны́нѣ въ незаходи́мѣй сїѧ́еши сла́вѣ, воспѣва́ѧ премилосе́рдаго творца̀ во вѣ́ки вѣкѡ́въ. А҆ми́нь.

Свя­тая бла­жен­ная Ксе­ния ро­ди­лась меж­ду 1719 и 1731 го­да­ми. О ро­ди­те­лях свя­той, ее дет­ских и от­ро­че­ских го­дах ни­че­го не из­вест­но. Из­вест­но только, что от­ца бла­жен­ной зва­ли Гри­го­ри­ем.

По до­сти­же­нии со­вер­шен­но­ле­тия Ксе­ния Гри­го­рьев­на со­че­та­лась бра­ком с при­двор­ным пев­чим, пол­ков­ни­ком Ан­дре­ем Фе­одо­ро­ви­чем Пет­ро­вым, и жи­ла с су­пру­гом в Санкт-Пе­тер­бур­ге. Но не­дол­го су­дил Гос­подь мо­ло­дой че­те ид­ти вме­сте по жиз­нен­но­му пу­ти: Ан­дрей Фе­одо­ро­вич вне­зап­но скон­чал­ся, оста­вив су­пру­гу вдо­вою на два­дцать ше­стом го­ду ее жиз­ни.

Это тра­ги­че­ское со­бытие из­ме­ни­ло жизнь мо­ло­дой жен­щи­ны. Она бы­ла глу­бо­ко по­тря­се­на тем, что ее муж скон­чал­ся без долж­но­го хри­сти­ан­ско­го при­го­тов­ле­ния и не успел при­не­сти по­ка­я­ние. Ксе­ния ре­ши­ла, что по­дви­гом жиз­ни она вы­мо­лит у Бо­га про­ще­ние пре­гре­ше­ний ра­ба Бо­жи­его Ан­дрея.

В день по­хо­рон му­жа Ксе­ния Гри­го­рьев­на на­де­ла его одеж­ду и всем, об­ра­щав­шим­ся к ней с со­бо­лез­но­ва­ни­я­ми, го­во­ри­ла, что умер не Ан­дрей Фе­до­ро­вич, а умер­ла его су­пру­га Ксе­ния Гри­го­рьев­на. С это­го мо­мен­та она действи­тель­но умер­ла для ми­ра, при­няв на се­бя тя­же­лей­ший по­двиг – по­двиг юрод­ства Хри­ста ра­ди.

Она сра­зу как бы за­бы­ла все зем­ное, че­ло­ве­че­ское, все ра­до­сти и уте­хи, и вслед­ствие это­го мно­гим ка­за­лась как бы су­масшед­шей, ли­шив­шей­ся рас­суд­ка. Так на нее ста­ли смот­реть да­же ее род­ные и зна­ко­мые, и осо­бен­но по­сле то­го, как Ксе­ния раз­да­ла ре­ши­тель­но все свое иму­ще­ство бед­ным, а дом по­да­ри­ла сво­ей хо­ро­шей зна­ко­мой, Па­рас­ке­ве Ан­то­но­вой. Род­ные Ксе­нии, по­ла­гав­шие, что мо­ло­дая вдо­ва ли­ши­лась рас­суд­ка из-за сва­лив­ше­го­ся на ее пле­чи го­ря, по­да­ли да­же и про­ше­ние на­чальству умер­ше­го Ан­дрея Фе­одо­ро­ви­ча, про­ся не поз­во­лять Ксе­нии в безум­стве раз­да­вать свое иму­ще­ство. На­чальство умер­ше­го Пет­ро­ва вызва­ло Ксе­нию к се­бе, но по­сле раз­го­во­ра с ней впол­не убе­ди­лось, что Ксе­ния со­вер­шен­но здо­ро­ва, а по­то­му име­ет пра­во рас­по­ря­дить­ся сво­им иму­ще­ством, как ей угод­но.

Осво­бо­див­шись от всех зем­ных по­пе­че­ний, свя­тая Ксе­ния шла тя­же­лым пу­тем юрод­ства Хри­ста ра­ди. Об­ла­чив­шись в ко­стюм му­жа, то есть на­дев на се­бя его бе­лье, каф­тан, кам­зол, она все так же уве­ря­ла лю­дей, что Ан­дрей Фе­одо­ро­вич жив, а умер­ла его су­пру­га Ксе­ния. Она ни­ко­г­да не от­кли­ка­лась, ес­ли ее на­зы­ва­ли Ксе­ни­ей Гри­го­рьев­ной, но все­гда охот­но от­зы­ва­лась, ес­ли ее на­зы­ва­ли Ан­дре­ем Фе­одо­ро­ви­чем.

Ка­ко­го-ли­бо опре­де­лен­но­го ме­сто­жи­тельства Ксе­ния не име­ла. Боль­шей ча­стью она це­лый день бро­ди­ла по Пе­тер­бург­ской сто­ро­не и по пре­иму­ще­ству в райо­не при­хо­да церк­ви свя­то­го апо­сто­ла Мат­фия (ны­не – ули­ца Боль­шая Пуш­кар­ская, дом 35), где в то вре­мя жи­ли в ма­леньких де­ре­вян­ных до­ми­ках не­бо­га­тые лю­ди. Стран­ный ко­стюм бед­ной, ед­ва обу­той жен­щи­ны, не имев­шей ме­ста, где гла­ву при­к­ло­нить, ее ино­ска­за­тель­ные раз­го­во­ры, ее пол­ная кро­тость, не­зло­бие да­ва­ли не­ред­ко злым лю­дям и осо­бен­но улич­ным маль­чиш­кам по­вод и сме­лость глу­мить­ся над бла­жен­ной. Бла­жен­ная же все эти по­но­ше­ния сно­си­ла без­ро­пот­но. Лишь од­на­жды, ко­г­да Ксе­ния уже ста­ла по­чи­тать­ся за угод­ни­цу Бо­жию, жи­те­ли Пе­тер­бург­ской сто­ро­ны ви­де­ли ее в силь­ном гне­ве. Из­де­ва­тельства маль­чи­шек в тот раз пре­вы­си­ли вся­кое че­ло­ве­че­ское тер­пе­ние, они ру­га­лись, бро­са­ли в нее кам­ня­ми и гря­зью. С тех пор мест­ные жи­те­ли по­ло­жи­ли пре­дел ее улич­но­му пре­сле­до­ва­нию.

Ма­ло-по­ма­лу к стран­но­стям бла­жен­ной при­вык­ли. Ко­г­да ко­стюм Ан­дрея Фе­до­ро­ви­ча ис­тлел и рас­пал­ся, свя­тая об­ла­чи­лась в лох­мо­тья. Ей ста­ли пред­ла­гать теп­лую одеж­ду и день­ги, но Ксе­ния ни за что не со­гла­ша­лась про­ме­нять лох­мо­тья и всю свою жизнь про­хо­ди­ла в крас­ной коф­точ­ке и зе­ле­ной юб­ке или на­обо­рот – зе­ле­ной коф­точ­ке и крас­ной юб­ке. Ве­ро­ят­но, в па­мять о цве­тах фор­мен­ной одеж­ды му­жа. Ми­ло­сты­ню она так­же не при­ни­ма­ла, а бра­ла лишь от доб­рых лю­дей «ца­ря на ко­не» (ко­пейки с изоб­ра­же­ни­ем всад­ни­ка[1]) и тот­час же от­да­ва­ла это­го «ца­ря на ко­не» та­ким же бед­ня­кам, как и са­ма она.

Бро­дя це­лы­ми дня­ми по ули­цам Пе­тер­бур­га, Ксе­ния из­ред­ка за­хо­ди­ла к сво­им зна­ко­мым, обе­да­ла у них, бе­се­до­ва­ла, а за­тем сно­ва от­прав­ля­лась стран­ство­вать. Где она про­во­ди­ла но­чи, дол­гое вре­мя оста­ва­лось не­из­вест­ным. Этим за­ин­те­ре­со­ва­лись не только жи­те­ли Пе­тер­бург­ской сто­ро­ны, но и мест­ная по­ли­ция, для ко­то­рой ме­сто­пре­бы­ва­ние бла­жен­ной по но­чам ка­за­лось да­же по­до­зри­тель­ным. Ре­ше­но бы­ло раз­узнать, где про­во­дит но­чи эта стран­ная жен­щи­на и чем она за­ни­ма­ет­ся. Ока­за­лось, что Ксе­ния, не­смот­ря ни на ка­кое вре­мя го­да и по­го­ду, ухо­ди­ла на ночь в по­ле и здесь в ко­ле­но­пре­кло­нен­ной мо­лит­ве про­ста­и­ва­ла до са­мо­го рас­све­та, по­пе­ре­мен­но де­лая зем­ные по­кло­ны на все че­ты­ре сто­ро­ны.

В 1786-1790 го­дах под ру­ко­вод­ством свя­щен­ни­ка Ге­ор­гия Пет­ро­ва и по про­ек­ту ар­хи­тек­то­ра Алек­сея Ива­но­ва на Смо­лен­ском клад­би­ще в Санкт-Пе­тер­бур­ге бы­ла по­стро­е­на ка­мен­ная Смо­лен­ская цер­ковь. Ра­бо­чие, тру­див­ши­е­ся на стро­и­тельстве хра­ма, за­ме­ча­ли стран­ные ве­щи. За вре­мя их от­сут­ствия, но­ча­ми, кто-то но­сил кир­пи­чи на ле­са стро­я­щей­ся церк­ви. На­ко­нец они ре­ши­ли раз­узнать, кто мог быть этот да­ро­вой не­у­то­ми­мый ра­бот­ник, каж­дую ночь тас­ка­ю­щий для них кир­пич. Ока­за­лось, что это бы­ла ра­ба Бо­жия бла­жен­ная Ксе­ния.

За ве­ли­кие ее по­дви­ги и тер­пе­ние Гос­подь еще при жиз­ни про­сла­вил свою из­бран­ни­цу. Ра­ба Бо­жия Ксе­ния спо­до­би­лась да­ра про­зре­ния сер­дец и бу­ду­ще­го. Она пред­рек­ла кон­чи­ну им­пе­ра­три­цы Ели­за­ве­ты Пет­ров­ны (1762) и мо­ло­до­го им­пе­ра­то­ра Ио­ан­на Ан­то­но­ви­ча (1764), по­мог­ла од­ной де­ви­це из­бе­жать бра­ка с бег­лым ка­торж­ни­ком, вы­да­вав­шим се­бя за уби­то­го им пол­ков­ни­ка.

Уча лю­дей прав­ди­во­сти, бла­жен­ная Ксе­ния не­ред­ко от­кры­ва­ла и тай­ны тех лиц, ко­го она на­ве­ща­ла. Куп­чи­хе Кра­пив­ни­ной пред­ска­за­ла кон­чи­ну при­кро­вен­но, го­во­ря: «Зе­ле­на кра­пи­ва, но ско­ро увя­нет», а од­ной бед­ной де­ви­це – за­му­же­ство.

Од­на­жды она ска­за­ла сво­ей ста­рой зна­ко­мой Па­рас­ке­ве Ан­то­но­вой, той са­мой, ко­то­рой по­да­ри­ла дом, что­бы та не­мед­лен­но шла на Смо­лен­ское клад­би­ще: «Вот ты тут си­дишь да чул­ки што­па­ешь, а не зна­ешь, что те­бе Бог сы­на по­слал!» Па­рас­ке­ва в не­до­у­ме­нии по­шла в сто­ро­ну клад­би­ща и вдруг уви­де­ла тол­пу на­ро­да. Ока­за­лось, что эки­паж за­да­вил на­смерть бе­ре­мен­ную жен­щи­ну, ко­то­рая успе­ла пе­ред кон­чи­ной раз­ре­шить­ся от бре­ме­ни маль­чи­ком. Па­рас­ке­ва взя­ла его се­бе, и так как не мог­ла ни­где отыс­кать от­ца мла­ден­ца, усы­но­ви­ла его. Вос­пи­тан­ный ею при­ем­ный сын по­чи­тал ее как мать и в ста­ро­сти бе­рег по­кой Па­рас­ке­вы, ко­то­рая бла­го­да­ри­ла бла­жен­ную за ве­ли­кую ра­дость.

Жи­те­ли Пе­тер­бург­ской сто­ро­ны за­ме­ча­ли, что ес­ли бла­жен­ная возь­мет на ру­ки боль­ное ди­тя или бла­го­сло­вит его, оно не­пре­мен­но выздо­ро­ве­ет. Ес­ли возь­мет ка­кую-ни­будь ме­лочь из лав­ки куп­ца – тор­гов­ля бу­дет успеш­ной. Ес­ли она зай­дет в дом, то в до­ме бу­дут ца­рить мир и со­гла­сие.

Бла­жен­ная Ксе­ния нес­ла по­двиг доб­ро­воль­но­го безу­мия 45 лет и скон­ча­лась око­ло 1803 го­да. Те­ло ее бы­ло по­гре­бе­но на Смо­лен­ском клад­би­ще. И мно­го зна­ме­ний ми­ло­сти Бо­жи­ей на­ча­ло со­вер­шать­ся у ее гро­ба. По со­вер­ше­нии па­ни­хи­ды над ее мо­гил­кой ст­раж­ду­щие по­лу­ча­ли ис­це­ле­ния, в се­мьях во­дво­рял­ся на­ру­шен­ный мир, нуж­да­ю­щи­е­ся по­лу­ча­ли им не­об­хо­ди­мое.

Лю­ди, по­чи­тав­шие бла­жен­ную Ксе­нию, раз­би­ра­ли зем­лю с ее мо­гиль­но­го хол­ма, так что холм на­сы­па­ли не­сколько раз. Поз­же на ме­сте хол­ма бы­ла по­ло­же­на ка­мен­ная пли­та, ко­то­рую так­же раз­би­ра­ли по ка­муш­кам. В тре­тьей чет­вер­ти XIX ве­ка на этом ме­сте бы­ла по­стро­е­на ма­ленькая ча­сов­ня, а в 1902 го­ду по про­ек­ту ар­хи­тек­то­ра Алек­санд­ра Все­сла­ви­на бы­ла воз­ве­де­на боль­шая ка­мен­ная ча­сов­ня. В со­вет­ские го­ды ча­сов­ню за­кры­ли, но ни­ка­ки­ми уси­ли­я­ми без­бож­ни­ков не­воз­мож­но бы­ло за­глу­шить в на­ро­де па­мять о бла­жен­ной и ве­ру в ее мо­лит­вен­ное пред­ста­тельство пред пре­сто­лом Бо­жи­им.

Дру­гое па­мят­ное ме­сто, свя­зан­ное со свя­той Ксе­ни­ей, на­хо­дит­ся на Пет­ро­град­ской сто­ро­не – это ули­ца Лах­тин­ская, где Ксе­ния жи­ла с су­пру­гом. Дом их на­хо­дил­ся ли­бо в на­ча­ле ули­цы, впо­след­ствии на­зван­ной по име­ни ее му­жа – «Ан­дрея Пет­ро­ва» (с 1877 го­да – Лах­тин­ская), то есть око­ло Боль­шо­го про­спек­та, ли­бо меж­ду до­ма­ми 15 и 19 по Лах­тин­ской ули­це (в 2019 го­ду здесь был воз­ве­ден храм свя­той Ксе­нии Пе­тер­бург­ской).

По­сле мно­го­лет­не­го на­род­но­го по­чи­та­ния бла­жен­ная Ксе­ния Пе­тер­бург­ская, Хри­ста ра­ди юро­ди­вая, бы­ла при­чис­ле­на к ли­ку свя­тых 6 июня 1988 го­да на По­мест­ном Со­бо­ре Рус­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви. А еще ра­нее – 24 сен­тяб­ря 1978 – Ксе­ния Пе­тер­бург­ская бы­ла ка­но­ни­зи­ро­ва­на Рус­ской Пра­во­слав­ной Цер­ко­вью За­гра­ни­цей. Хра­мы во имя свя­той Ксе­нии на­хо­дят­ся во мно­гих стра­нах ми­ра, а изоб­ра­же­ние ее мож­но уви­деть да­же на но­во­зе­ланд­ских мо­не­тах.

При­ме­ча­ние

[1] Мно­гие ду­ма­ют, что всад­ник с ко­пьем, изоб­ра­жен­ный на авер­се ста­рин­ных рус­ских мо­нет, это Ге­ор­гий По­бе­до­но­сец, по­ра­жа­ю­щий змея. Но это не так. Тра­ди­ция че­ка­нить во­ору­жен­но­го всад­ни­ка укре­пи­лась на Ру­си еще в пе­ри­од прав­ле­ния Ива­на III, ко­то­рый из­ве­стен тем, что смог объеди­нить раз­роз­нен­ные рус­ские кня­же­ства в еди­ное го­су­дар­ство. В этот пе­ри­од се­реб­ря­ная мо­не­та ста­но­вит­ся об­ще­рус­ской, об­ре­та­ет ле­ген­ду «Го­су­дарь всея Ру­си», ука­зы­вая на вла­ды­че­ство мос­ков­ско­го кня­зя над осталь­ны­ми. Имен­но об­раз кня­зя и во­пло­ща­ет во­ин-вла­сти­тель с мо­нет­ки. Бла­го­да­ря ко­пью в ру­ке во­и­на в рус­ском язы­ке и по­яви­лось сло­во «ко­пейка».

См. также: