Канон святой благоверной княгине Иулиании Вяземской, Новоторжской
Припев: Свята́я благове́рная княги́не Иулиани́е, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 03 января (21 декабря ст. ст.); 15 июня (02 июня ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Лику́ющи, му́ченице, о Бо́зе и луча́ми исполня́ема от Него́, зарю́ мне́ пода́ждь светоно́сну твои́ми моли́твами, да пою́ твоя́ чудеса́.
Я́ко голуби́ца целому́дренная, на высоту́ доброде́телей возшла́ еси́, криле́ свяще́нне посре́брене иму́щи, и́миже возлете́вши, в ра́йстей оби́тели возгнезди́лася еси́, сла́вная Иулиани́е.
На земли́ подвиза́вшися целому́дрия ра́ди, всебога́тая, и вре́менную сме́рть претерпе́вши, на Небесе́х ны́не воздая́ния от Влады́ки прие́млеши, му́ченице непобеди́мая, во ве́ки безконе́чныя.
Богоро́дичен: Де́во Всенепоро́чная, Христа́ ро́ждшая, и Сего́ в ложесна́х понесла́ еси́, Неискусому́жная, разреши́ мра́к души́ моея́ и просвети́ мя́, да пою́ Тя́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к в себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.
Целому́дрия жела́нием одержа́ся, соблюла́ еси́ души́ и телесе́ чистоту́, была́ еси́ прия́тна же́ртва Христу́, вопию́щи: Свя́т еси́, Го́споди, спаса́яй ду́ши на́ша.
Оскверни́тися страстьми́ добро́те кра́сней, душе́вней и Богови́дней не стерпе́ла еси́, всему́драя, добро́ту несказа́нную Честна́го Жениха́ твоего́ уразуме́вши, всесла́вная.
Боже́ственный вои́стину сла́вий, и́же ве́сну Небе́сную дости́гши, чи́стая ла́стовице, кра́сная го́рлице, голуби́це удобре́нная, лю́тых обстоя́ний на́с спаси́, Бо́жия сла́вы улучи́ти сподо́би.
Богоро́дичен: Засту́пница скорбя́щим, спасе́ние и упова́ние ненаде́емым, Богоро́дице Всепе́тая, моли́ Христа́ Бо́га изба́витися на́м от бе́д.
Седа́лен, гла́с 5.
Доброде́тели све́тлостию просвеща́ема и муче́ния по́двигом украша́ема, па́че со́лнца, прему́драя, сия́еши тве́рде и просвеща́еши вои́стинну творя́щих ве́рно па́мять твою́ светоно́сную, пресла́вная страстоте́рпице Иулиани́е, вели́кая княги́не, покланя́ющихся моще́м твои́м спаса́й.
Богоро́дичен: Ужа́сно чу́до зача́тия и несказа́нен о́браз рождества́ в Тебе́ позна́ся, Чи́стая Присноде́во, ужаса́ет мо́й у́м и удивля́ет по́мысл, сла́ва Твоя́, Богоро́дице, во вся́ концы́ вселе́нныя дости́же во спасе́ние ду́ш на́ших.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный, Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
Уязви́вши се́рдце твое́ любо́вию Жениха́ твоего́, вся́ку плотску́ю любо́вь отве́ргла еси́ тве́рдо, внегда́ убива́емей бы́ти, боле́зненне вопию́щи: не разлучи́т любве́ Твоея́, Христе́, му́к преще́ние.
Была́ еси́ непоколеби́м и непреклони́м во вре́мя обстоя́ния сто́лп, всесла́вная, целому́дрия основа́ние, положено́ на ка́мени ве́ры, преблаже́нная.
Претерпе́ла еси́ му́жески по́двиг, му́ченице многострада́льная. И пе́рвее умовре́дно вельми́ хва́лящагося с шу́мом погуби́ла еси́ Кре́стною си́лою, о Иулиани́е всеблаже́нная.
Богоро́дичен: Ви́ждь ми́лостивым о́ком Твои́м, и посети́ озлобле́ние, е́же и́мам, и лю́тых напа́стей, и вреда́, и бе́д, и искуше́ний мя́ изба́ви безме́рною ми́лостию Твое́ю, Богоро́дице Присноде́во.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м, воспева́ющим Тя́, ми́р подава́ющая.
Жену́ тя́ по естеству́ нарица́ем, но па́че си́лы же́нския подви́глася еси́ о целому́дрии, да Христо́в зако́н испо́лниши, за Него́ же му́жественно пострада́ла еси́.
О, безчелове́чнаго и немилосе́рдаго мучи́тельства суро́вства! Ру́це бо и но́зе твои́ лю́те, страстоте́рпице, мече́м отсече́ и те́м главу́ не пощаде́, у́м утвержда́ющу Подвигополо́жнику Христу́.
О, му́жества страстоте́рпицы! О, чистоты́ кре́пости! О, ра́зума непрекло́нна! я́ко уязвля́ема вельми́ и разсека́ема неми́лостивно, яви́ся страстоно́сица велича́йшая.
Богоро́дичен: Кре́посте моя́, Пречи́стая, прибе́жище, и необори́мая стено́, и к Бо́гу моли́твенница су́щая, ве́чнующаго пла́мени и гее́нны свободи́ мя́.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
Руко́ю Влады́ки твоего́ окормля́ема, преплыла́ еси́ непостоя́нное мо́ре нече́стия, честна́я, и устреми́лася еси́ ко приста́нищу, Иулиани́е, Вы́шния све́тлости, Богоблаже́нная.
Не дово́лен бы́в злочести́вый мучи́тель убие́нием благове́рныя княги́ни, но и те́ло твое́, разсече́нное на ча́сти, в реку́ вве́рже окая́нный, не устыди́вся благоро́дия твоего́, всечестна́я.
Спасы́й от чре́ва ки́това содержи́маго в не́м проро́ка пресла́вно, от ре́чных во́д твоя́ спаса́ет победоно́сныя мо́щи по кончи́не, страстоте́рпице всехва́льная.
Богоро́дичен: Ма́терь Де́ву Отрокови́цу Боже́ственным просвеща́еми Ду́хом, Пречи́стая, свяще́ннии проро́цы свяще́нными Тя́ гла́сы провозвести́ша, из Нея́же Бо́г Сло́во па́че вины́ же и сло́ва воплоти́ся за милосе́рдие безконе́чное.
Конда́к, гла́с 2:
Воспое́м дне́сь Благоде́теля все́х Бо́га, просла́вльшаго в Росси́и Иулиани́ю Богому́друю, да моли́твами ея́ пода́ст душа́м на́шим грехо́в оставле́ние и ве́лию ми́лость.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Красото́ю страда́ний уподо́билася еси́, му́драя, Прекра́сному Жениху́, Христу́. Ему́же предстоя́щи, пое́ши, ра́дующися: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Ка́пли твои́х крове́й, му́ченице, иска́пающи, багряни́цу многоце́нну и нетле́ннаго весе́лия ри́зу истка́ша, е́юже ны́не, Богому́драя, на Небесе́х оде́яна, у́мно Жениху́ предстои́ши.
Жениха́ Безсме́ртнаго, Жизнода́вца жела́ющи, я́ко да́р страда́ние Сему́ принесла́ еси́ и восприя́ла еси́ Небе́сное Ца́рство и вене́ц нетле́нен, му́ченице сла́вная.
Богоро́дичен: Из деви́ческаго боку́ вопло́щся, яви́лся еси́ на спасе́ние на́ше. Те́м, Твою́ Ма́терь ве́дуще, Богоро́дицу, благода́рно взыва́ем: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Те́ла ме́ртвеннаго ты́ не пощаде́ла еси́, те́мже безсме́ртие пребыва́ющее насле́довала еси́: умертви́лася еси́ любве́ ра́ди, сла́вная, стра́сти Умертви́вшаго.
Несумне́нну иму́щи ве́ру, еле́ем просве́щши крове́й твои́х, му́ченице, свещу́ твою́, вну́трь вошла́ еси́ черто́га, пою́щи в Небе́сней ра́дости: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Взя́тся у́м тво́й, блаже́нная Иулиани́е, к Боже́ственней вои́стинну высоте́, высо́к бо ты́ стяжа́ла еси́ ра́зум и в черто́г све́тел всели́лася еси́, вопию́щи: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Во сле́д Тебе́ теко́ша жены́, ми́ра благово́ннаго благоуха́ния духо́внаго наслажда́ющися, Всечестна́я Богоневе́сто, еди́на Неискусобра́чная, из утро́бы Твоея́ возсия́вшаго Единоро́днаго Сы́на Христа́ Бо́га, и с Тобо́ю ца́рствуют, и́стинно песносло́вяще Его́ во ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.
Су́щи испо́лнена даро́в духо́вных, неду́ги неисце́льныя цели́ти боля́щих, уставля́еши о́гненное опале́ние, ду́хи отгоня́еши лука́выя и все́м в печа́лех помога́еши, досточу́дная.
Дне́сь па́мять твоя́ на́м возсия́, страстоте́рпице Иулиани́е, па́че со́лнца, все́х веселя́щи сердца́ ве́рных, мы́сли просвеща́ющи и тьмы́ неду́гов отгоня́ющи, ю́же моле́бно пра́зднуем.
Я́ко предстоя́щи Зижди́телю со дерзнове́нием Влады́чице, му́ченице Иулиани́е, со все́ми от ве́ка святы́ми, проси́ согреше́ний проще́ния тя́ пою́щим.
Богоро́дичен: Ра́дости испо́лни мя́ и весе́лия, Де́во, я́ко прии́мши Вину́ ра́дости: Ты́ бо источи́ла еси́ все́м ра́дование.
Свети́лен:
Чи́ста же́ртва принесла́ся еси́, и приноше́ние пресве́тло, и я́ко благово́нный фимиа́м, Иулиани́е Богому́драя, Христу́ Бо́гу на́шему, Его́же моли́ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Сла́ва, и ны́не: Тя́ заступле́ние вси́ и́мамы, гре́шнии, о Пречи́стая Де́во, Ты́ благоуве́тлива на́м сотвори́ Сы́на Твоего́ ма́терними Твои́ми моли́твами.
Иулиания была женой Вяземского князя Симеона Мстиславича. После завоевания Смоленска Литвой они разделяли изгнание из родной земли вместе со Смоленским князем Юрием Святославичем. Великий князь Василий Московский дал им в удел город Торжок. Здесь князь Юрий прельстился красотой Иулиании и любыми путями пытался склонить ее к прелюбодеянию, но все усилия его были тщетны. Тогда во время пира Юрий убил мужа Иулиании, надеясь после этого насильно овладеть ею. Иулиания, защищаясь от насильника, ударила его ножом. Разъяренный Юрий гнался за ней с мечом, отрубил ей руки и ноги, а тело велел бросить в реку Тверцу. После этого, как пишет летописец «...бысть ему грех и студ велик и с того бежа к Орде, не терпя горького своего безчестия». Произошло это в 1406 г.
Мучимый совестью от совершенного злодейства, Юрий нигде не мог найти покоя и в конце концов пришел в Веневский Успенский монастырь, где и провел остаток жизни в покаянии и слезах. Раскаявшийся убийца скончался в 1408 г. и стал местночтимым святым.
Весной 1407 г. больной крестьянин увидел, что по реке Тверце плывет против течения тело убиенной княгини, и услышал голос, повелевший собрать духовенство и совершить погребение тела у южных дверей Спасо-Преображенского собора города Торжка. В тот же момент больной исцелился от болезни. Воля святой мученицы была исполнена, и во время погребения многие больные чудесно исцелились. С тех пор ко гробу княгини постоянно приходили люди с верой в благодатную помощь святой.
В 1598 г. один диакон после сорокадневной молитвы и поста решил тайно открыть ее могилу. Но из гробницы вырвался огонь и ожег его лицо, так что долгое время провел он в тяжелой болезни. Голос сказал ему при этом: «Не следует видеть тело мое, пока не будет на то воли Божией!» Через два месяца диакон получил исцеление от ожога после молитв у гробницы мученицы. Святая Иулиания наказывает согрешившего, но и исцеляет от болезни после раскаяния.
В 1815 г. разбирали старый Преображенский собор, и стала видна часть гробницы. Больные, касавшиеся ее, получали исцеления. 2 июня 1819 г. в соборе был устроен придел в честь святой княгини. Драгоценная рака с мощами ее пребывала в новом Преображенском соборе. В 1918 г. собор закрыли. До 1930 г. мощи покоились в храме Архангела Михаила. С тех пор судьба их неизвестна.
Пречистая Матерь Господа даровала святым женам Руси благодать и силу в исполнении закона материнства во всей его красоте, любви и самоотверженности. Такое материнство возможно на земле лишь при хранении святыни брака – образа единства супругов в любви. К восстановлению этого единства и была призвана Святая Русь. Недаром одной из главных черт древнерусской женской праведности было хранение целомудрия христианского брака как великого Таинства Церкви. Не девственница, а целомудренная жена воспета православной Русью. Благоверные княгини – прежде всего верные жены и помощницы мужу в его трудах.
Хранение святыни брака – один из величайших подвигов человека, и темные силы любыми средствами пытаются разрушить всякий брак, в котором супруги приближаются к восстановлению единства, явленного в жизни святых Петра и Февронии Муромских.
Святая Иулиания – хранительница и защитница целомудрия. Но целомудрие – один из трех обетов, которые дают при монашеском постриге (два других – послушание и нестяжание). Поэтому она является помощницей всем, кто проводит монашескую жизнь в миру.
См. также:
- Мученица благоверная княгиня Иулиания Вяземская, Новоторжская чудотворица мон. Таисия (Карцова)
- Страдание святой Иулиании, княгини Вяземской свт. Филарет Черниговский (Гумилевский)
- Иулиания, благоверная княгиня Вяземская А.А. Половцов