Канон святителю Василию Рязанскому
Припев: Святи́телю о́тче Васи́лие, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 23 июня (10 июня ст. ст.); 16 июля (03 июля ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
Прииди́те, благоче́стия рачи́телие, согла́сно воспои́м вси́ свяще́ннаго иера́рха Васи́лия и похва́льными пе́сньми почти́м па́мять его́, я́ко моли́твенника о душа́х на́ших и храни́теля гра́ду Ряза́ни.
А́нгельски на земли́ пожи́в, Богому́дре Васи́лие, лико́м избра́нных рабо́в Бо́жиих вчини́лся еси́, те́мже мо́лим тя́: моли́ Христа́ Бо́га изба́витися на́м от бе́д и огня́ ве́чнующаго.
Моли́твами твои́ми, святи́телю Васи́лие, сохрани́ ста́до твое́ духо́вное от напа́стей чу́вственных и мы́сленных и да́же до конца́ неврежде́ны на́с соблюди́.
Богоро́дичен: Я́ко сте́ну и прибе́жище стяжа́хом Тя́, Богома́ти: спаси́ на́с от бе́д и скорбе́й и от му́к бу́дущих изба́ви моли́твами Твои́ми.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ Све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.
Треволне́ния жите́йскаго пучи́ну препла́вая и не име́я упра́вителя помышле́ний, к тебе́, святи́телю Васи́лие, прибега́ю и от тебе́ ожида́ю ско́рыя по́мощи.
В мо́ри мя́ пла́вающа и на пути́ ше́ствующа соблюди́, святи́телю, и наста́ви твори́ти во́лю Госпо́дню, я́ко да обря́щу в Де́нь су́дный соде́янных мно́ю согреше́ний разреше́ние.
А́з, любостра́стный, я́ко ладия́, обурева́юся от прегреше́ний мои́х, но во благоути́шное приста́нище покая́ния наста́ви мя́ моли́твами твои́ми, пречу́дне святи́телю.
Богоро́дичен: Стра́сти моего́ се́рдца исцели́, Ма́ти Всеблага́я, у́м мо́й умири́ и просвети́ и напра́ви мя́ ходи́ти непреткнове́нно путе́м спасе́ния, я́ко да при́сно Тя́ ублажа́ю.
Седа́лен, гла́с 2:
Окрили́в у́м ве́рою и любо́вию к Бо́гу, мирска́го смеше́ния возгнуша́лся еси́, святи́телю Васи́лие, и, кре́ст на ра́мена твоя́ взе́м, после́довал еси́ Влады́це Христу́, и бы́л еси́ хра́м Ду́ха Свята́го. Те́мже вопие́м ти́: моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Богоро́дичен: Под кро́в Тво́й держа́вный с ве́рою прибега́ем, Богоро́дице: покры́й и соблюди́ на́с моли́твами Твои́ми и спаси́ от бе́д и от клеветы́ злы́х челове́к, да Тя́, Богома́ти, при́сно почита́ем.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
И́овли кре́пости во искуше́ниих не стяжа́х, и вра́г спасе́ния поглоти́ти мя́ тщи́тся, но ты́, святи́телю, помози́ мне́ се́ти лука́ваго сокруши́ти моли́твами твои́ми ко Влады́це Христу́, да зову́ Ему́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Любо́вию сочета́вся Христу́, святи́тель богоприя́тен и па́стырь и́стинен яви́лся еси́, о́тче Васи́лие. Те́мже тя́ благоче́стно ублажа́юще, мо́лим: моли́ся Христу́ Бо́гу, да яви́т на́м си́лу Свою́ во благовре́менную по́мощь.
Иера́рха тя́, яко́в на́м подоба́ше, стяжа́вше, тобо́ю хва́лимся и, в заступле́нии твое́м по́мощь обрета́юще на ви́димыя и неви́димыя враги́, вопие́м к Бо́гу Спаси́телю: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Богоро́дичен: А́нгельских чино́в превы́шшая, Ма́ти Бо́жия, бу́ди ми́ ско́рая в беда́х Помо́щница, кре́пость моя́ и утвержде́ние и от враго́в защище́ние, да не убою́ся вра́жия преще́ния, но при́сно пою́ Тя́ и сла́влю, Всепе́тая.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тьма́, окая́ннаго? Но обрати́ мя́ и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
Святоле́пным житие́м и уче́нием твои́м, Богому́дре Васи́лие, мно́гия ко Христу́ приве́л еси́; те́мже и мы́, ча́да твоя́, ны́не мо́лим тя́ по́мощь на́м дарова́ти, да хо́дим непреткнове́нно в путе́х за́поведей Госпо́дних.
Во стране́ прише́льствия тече́ние до́бре соверши́в, ко Све́ту невече́рнему восхожде́ние обре́л еси́, преблаже́нне, и вене́ц све́тел прия́л еси́ от Царя́ Сла́вы Христа́, к Нему́же ны́не моли́ся, от помраче́ния и уны́ния душе́внаго на́с свободи́ти и на стези́ спасе́ния стопы́ на́ша напра́вити.
Я́ко первопресто́льника и святи́теля на́шего чту́ще тя́, мо́лим, ча́да твоя́, блаже́нне: от тьмы́ грехо́вныя изба́ви и све́том благода́ти просвети́ ду́ши на́ша.
Богоро́дичен: Ты́ еси́ просвеще́ние и избавле́ние мое́, Ма́ти Незаходи́маго Све́та, на Тя́ по Бо́зе наде́жду спасе́ния моего́ возлага́ю и молю́ Тя́: изба́ви мя́ от належа́щих бе́д и скорбе́й, да сла́влю Тя́ во ве́ки.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.
Изба́витися на́м от бу́ри страсте́й и от потопле́ния в пучи́не зо́л моли́ся, святи́телю о́тче Васи́лие, да, моли́твами Твои́ми направля́еми, дости́гнем во приста́нища ти́хая Боже́ственныя во́ли.
Тя́, досточу́дне Васи́лие, от водна́го потопле́ния, я́коже Ио́ну во чре́ве ки́тове, Госпо́дь сохрани́л е́сть. О, чудесе́ но́ваго и пресла́внаго! Те́мже мо́лим тя́: твои́ми ко Христу́ моли́твами изба́ви на́с от потопле́ния в молве́ жите́йских попече́ний и тлетво́рных страсте́й.
Ежеча́сно волна́ми жите́йскими погружа́юся, и бу́ря искуше́ний потопля́ет мя́. К тебе́, о́тче Васи́лие, чу́дно по вода́м ше́ствовавшему, ны́не прибега́я, вопию́: моли́ся Христу́ Бо́гу, да изведе́т из глубины́ грехо́вныя жи́знь мою́, я́ко Человеколю́бец.
Богоро́дичен: Лю́тыми страстьми́ одержи́мым ско́рая Помо́щница и гото́вое обурева́емым приста́нище су́щи, Ма́ти Бо́жия, сохрани́ мя́ от зло́бы и клеветы́ челове́ческия и не да́ждь ми́ разби́тися о ка́мень малове́рия и отча́яния, да не погублю́ вконе́ц ду́шу мою́.
Конда́к, гла́с 8:
Я́ко многосве́тлая звезда́, от гра́да Му́рома возсия́л еси́, святи́телю Васи́лие, по вода́м же доше́д до гра́да на́шего Ряза́ни, Це́рковь Бо́жию до́бре упа́сл еси́, просвеща́я лю́ди уче́нием и житие́м твои́м. Помина́й и ны́не ча́да твоя́, мо́лим тя́, наста́вниче на́ш до́брый, и за ны́ Христу́ Бо́гу и Пречи́стей Его́ Ма́тери моли́ся, да благода́рною душе́ю зове́м ти́: ра́дуйся, уго́дниче Христо́в и те́плый к Бо́гу о на́с моли́твенниче.
И́кос:
У́мная очеса́ всегда́ к Вы́шним возводя́, Небе́сных непреста́нно жела́л еси́, свята́го же ра́ди жития́ твоего́ архиере́йства са́ном украше́н бы́в, Це́рковь и лю́ди твои́ми уче́нии обогати́л еси́ и, тече́ние благоче́стно соверши́в, к Бо́гу пресла́вно ду́хом преше́л еси́, на́м святы́я мо́щи твоя́ в па́мять и освяще́ние оста́вив, и́мже ны́не со умиле́нием покланя́ющеся, мо́лимся от страсте́й треволне́ния на́с сохрани́ти, я́ко да в тишине́ богоуго́дно пожи́вше, тебе́ благода́рно вопие́м, глаго́люще: ра́дуйся, о́тче Васи́лие, ско́рый помо́щниче и те́плый к Бо́гу о на́с моли́твенниче.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: В нача́ле зе́млю основа́вый и Небеса́ сло́вом утверди́вый, благослове́н еси́ во ве́ки, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Я́коже пресе́льник от гра́да Му́рома бы́в, к Богома́тери ру́це простира́я, спасе́ние обре́л еси́, святи́телю о́тче Васи́лие: вода́м бо, послужи́вшим тебе́ Бо́жиим манове́нием, гра́да Ряза́ни дости́гл еси́ и, та́мо Христу́ Бо́гу угоди́в, Тому́ ны́не ра́достно пое́ши: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Ряза́нския о́бласти благове́рнаго кня́зя и христоимени́тыя лю́ди ра́дости испо́лнил еси́ твои́м ди́вным по вода́м прише́ствием, сопу́тника и храни́теля Христа́ обре́т, к Нему́же ны́не ра́достно зове́ши: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Я́коже трие́ о́троцы в пещи́ Вавило́нстей о́гненную си́лу угаси́ша моли́твою, та́ко и ты́, святы́й о́тче, о́гнь зло́бы вра́жия и клеветы́ челове́ческия ве́рою и моли́твою угаси́л еси́, поя́ Бо́гу Спаси́телю: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Богоро́дичен: Земле́ свята́я, безсе́менно произрасти́вшая Спасе́ние ми́ра, Христа́ Бо́га на́шего, от бу́ри сопроти́вныя и искуше́ний изба́ви мя́ и из глубины́ зо́л возведи́, да пою́ непреста́нно ми́лости и щедро́ты Твоя́, Ма́ти Всеблага́я.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Покрыва́яй вода́ми превы́спренняя Своя́, полага́яй мо́рю преде́л песо́к и содержа́й вся́, Тя́ пое́т со́лнце, Тя́ сла́вит луна́, Тебе́ прино́сит пе́снь вся́ тва́рь, я́ко Соде́телю все́х во ве́ки.
Ангелоподо́бным житие́м возсия́л еси́, святи́телю о́тче Васи́лие, благоче́стия рачи́тель бы́в неусыпа́емь, те́мже со А́нгелы предстоя́ ны́не Престо́лу Влады́ки вся́ческих, моли́ изба́витися на́м от вся́каго прило́га вра́жия, пою́щим ве́рно: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.
На земли́ пожи́в, я́ко А́нгел, с пло́тию, я́ко безпло́тен, безпло́тныя враги́ под но́ги покори́л еси́. Те́мже ны́не со А́нгелы на Небесе́х све́тло лику́я, Христу́ вопие́ши: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Исто́чник благода́тных дарова́ний стяжа́в, Богоблаже́нне, пода́ждь ми́ исто́чник умиле́ния и сле́з, да омы́ю душе́вныя моя́ стра́сти и све́том покая́ния убелю́ очерне́вшую мою́ ду́шу, ра́достно поя́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Христа́ на́м роди́вшая, ра́дость ве́чную, го́рестных сле́з мои́х не забу́ди и стена́ния души́ моея́ не пре́зри, Всеблага́я, но яви́ на мне́ ми́лость и человеколю́бие Сы́на и Бо́га Твоего́.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с Безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.
Ве́лие чу́до на тебе́ ви́дится, преблаже́нне Васи́лие, я́ко блаже́нное те́ло твое́ чрез мно́га ле́та соблюде́ся невреди́мо манове́нием Бо́га, ди́внаго во святы́х Свои́х, Его́же моли́ грехо́в проще́ние на́м дарова́ти.
Адама́нт кре́пкий яви́лся еси́, святи́телю Васи́лие, ве́ру я́ко основа́ние непоколеби́мо в души́ твое́й име́я: мно́ги бо враги́ ви́димыя и неви́димыя победи́л еси́, я́ко до́бр во́ин Влады́ки Христа́, Ему́же моли́ся, да спасе́т тебе́ ра́ди ду́ши на́ша.
Любо́вию чту́ще твою́ па́мять, мо́лим тя́, святи́телю и предста́телю на́ш: моли́ приле́жно Христа́ Бо́га о гра́де твое́м и лю́дех, изба́вити на́с от вся́кия ско́рби и напа́сти, да тя́ се́рдцем и усты́ непреста́нно ублажа́ем.
Богоро́дичен: Ю́же пою́т а́нгельстии чи́ни и сла́вят патриа́рси со архиере́и я́ко Ма́терь Бо́жию, Тебе́, Де́во Богоро́дице, и мы́, гре́шнии, припа́дающе, мо́лим: приста́нище ти́хое бу́ди на́м, обурева́емым страстьми́, и от все́х бе́д сохрани́ на́с ма́терними Твои́ми моли́твами ко Христу́, Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему.
Свети́лен:
Ца́рственное и́мя нося́, Всецарю́ Христу́ житие́м твои́м после́довал еси́, Ему́же ны́не в черто́зе Небе́снем соца́рствуеши, преблаже́нне Васи́лие, Того́ моли́ и на́с облиста́ти сла́вою Его́ Боже́ственною.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен: Све́том Твои́м озари́ мя́, Всенепоро́чная, во тьме́ грехо́вней содержи́маго, и помози́ ми́ ходи́ти во дни́ Бо́жиих повеле́ний, я́ко да сла́влю Тя́, Всепе́тую, во ве́ки.
Святитель Василий I, Рязанский чудотворец, упомянут в Лаврентьевской летописи и в древнем списке рязанских владык числится четвертым. О происхождении его, – от кого и где и когда родился, – никаких свидетельств не сохранилось. Но сохранились в песнопениях церковных указания на то, что святитель Василий с младенческих лет был освященным рабом Господним, что с юношеского возраста он усовершенствовал себя и нравственно и духовно, побеждая страхом Божиим в себе греховное и насаждая в душе и сердце своем все святое.
Первые подвиги благочестия своего начал он в Муроме. Там он принял на себя святой образ монашеский, и, когда Промыслу Божию угодно было поставить его святителем паствы Муромо-Рязанской, он сиял уже великими подвигам воздержания, кротости и смирения. Об избрании святителя Василия в сан епископа в житии его говорится так: «По запустении града Мурома от неверных людей прибыл из Киева в Муром благоверный князь Георгий Ярославич. Сей князь обновил тамошнюю церковь Благовещения и второй храм св. страстотерпцев Бориса и Глеба и поставил в церкви их, по-прежнему, епископа, именем Василия, мужа праведна и благочестива».
Приняв на себя высокий сан архиерейства, святитель Василий со всей ревностью истинного пастыря Церкви Христовой начал трудиться в устроении своей паствы: рассеянных варварским нашествием собирал во едино стадо, изнемогающих укреплял верой, сокрушенных утешал твердой надеждой на милость Божию, заблудших возвращал на путь правый. В таких высоких подвигах добродетели святитель Василий показал себя пастырем добрым, мудрым и неусыпным, милостивым и любвеобильным, незлобивым и смиренным, непоколебимым столпом чистоты и целомудрия, – примером своему стаду в молитвах, и пощениях, и в подвигах святоотеческих.
Такие высокие подвиги и добродетели святителя невыносимы стали врагу всего доброго – диаволу. Он употребляет все свои сатанинские хитрости, чтобы возбудить в легкомысленном муромском народе подозрение в чистоте и целомудрии жизни святителя Божия. Он принимает на себя вид блудной девицы, часто входит и выходит из жилища святительского, показывается народу из святительского окна и, по-видимому, успевает в своих кознях.
Однажды бояре и народ собрались к святителю Василию в вечернюю пору и видят девицу, бегущую вверх по ступеням к святителю, в руках у нее сапоги. Так сделал диавол. Народ, увидев это, возопил: «О, епископе, недостойно тебе имети дев в храмине своей на ложе». Напрасно святитель Василий уверял народ: «Неповинен я делу сему блудному, еже вы речете ми». Народ в самозабвении приступил к самосуду над угодником Божиим: не убоялся святительства его, не устыдился благолепия честных седин его, оболгал, поругался над ним и положил изгнать святителя из Мурома. Нашлись даже и такие, которые в неистовстве своем кричали: «За сие дело убьем его!» Тогда святитель Василий начал просить: «Отцы и братия! Дайте мне немного времени, до третьего часа дня». Народ, пораженный кротостью святителя, согласился и разошелся по домам.
Невинный праведник всю ночь молился со слезами в соборном храме Бориса и Глеба; совершил всенощную и утром – литургию. Затем отпел молебен пред чтимой им иконой Богоматери в храме Благовещения, взял эту икону с собой и, предав себя воле Божией, с надеждой на Божию Матерь, пошел к реке Оке, чтобы навсегда оставить Муром. Народ приготовил ему лодку. Но святитель Василий снял с себя мантию, разостлал ее по воде, взошел на нее с образом Богоматери и, чудесно несомый силой Божией, как бурным ветром, быстро поплыл по реке против течения ее воды. Мантия сделалась для него легким кораблем, Промышление Божие и заступление Богоматери – кормилом. Пораженные чудом, муромцы, все, от стара до мала, возопили со слезами: «О святый Владыко Василий! Прости нас, грешных рабов своих; согрешихом пред тобою, отче, святый Владыко, не забуди нас, рабов твоих». Но святитель Василий был взят от глаз муромцев «в мгновение ока». Так оправдал Бог невинность праведника Своего пред народом. Так посрамил Он козни диавола, искавшего погибели народа.
После обедни, в 3-м часу дня, святитель Василий оставил Муром, а в 9-м часу того же дня (к вечерне) принесен был в Рязань (старую), расстоянием более двухсот поприщ от Мурома. Дивный Промысл Божий чудесным образом известил жителей Рязани о приближении к их городу святителя Василия. Предание говорит, что жители Рязани пред самым прибытием святителя собрались в храм к вечернему богослужению, но диакон в облачении, вышедший начинать службу, при всех усилиях не мог произнести обычного начала. Народ смотрел на это с изумлением. Наконец диакон, как бы разрешенный от уз, связывавших его уста, невольно провозгласил: «Не могу начинать, Владыко прибыл, Владыку встречайте!» И весь собор пастырей со святыми крестами, князь с боярами и народом поспешили выйти на берег Оки в сретение богоявленному святителю и, видя его плывущим на мантии с Пречистым Образом Богоматери, с великой радостью приняли к себе.
Недолго продолжалась радость святителя Василия и его паствы. То было время скорбей, а не радости. Во время одного опустошительного набега татар Рязань со всеми храмами была разрушена, а святителю Василию Промысл Божий назначил другое место пристанища и упокоения – это нынешняя Рязань. Предание говорит, что святитель Василий и сюда приплыл по Оке и Трубежу на своей чудодейственной мантии с тем же Муромским образом Божией Матери к церкве Бориса и Глеба. Здесь основал новую епископию, и церковь Бориса и Глеба с того времени стала собором.
Пастырское служение святителя Василия продолжалось только десять лет. Перенесенные им огорчения, труды и заботы, скорби и печали при виде страждущей под игом татар паствы сократили многотрудную жизнь его, и 3 июля (ст. стиль) 1295 года святитель Василий переселился в вечные обители. По другим сведениям, епископ скончался между 1356 и 1360 годом. Святое тело его было погребено в Борисо-Глебском соборе.
Не без благих целей Промысла Божия совершалось переселение святителя Василия из одного места в другое. Муромцев оно вразумило, открыв им козни диавола, а жителей Рязани и Переяславля Рязанского – одних утешило и подкрепило в самое скорбное для них время, другим – дало пример веры и терпения. Еще при жизни святителя Василия считали мужем праведным и благочестивым. Задолго до того, как в начале ХVII века были открыты его мощи, рязанцы чтили его память и называли «присным своим заступником, в скорбех и напастех помощником».
Для подкрепления же и утешения верующих в страшное время для нашего Отечества, время самозванцев и польского нашествия, Промыслу Божию угодно было прославить угодника Своего нетлением мощей его, более трехсот лет почивавших в земле. Святые мощи святителя Василия были открыты архиепископом Рязанским Феодоритом и с подобающей честью перенесены в Успенский (ныне Христорождественский) собор. Это произошло 10 июня 1609 года. По причине Смутного времени они были положены под спудом, на левом клиросе. С этого времени имя святителя Василия «поминается во всех церквах Рязанской епархии».
В 30-е годы XVII века над мощами святителя была устроена каменная гробница, и над нею поставлена икона Божией Матери «Моление Василия». Известно, что в это время в рязанских храмах совершались молебны святителю Василию. 10 июня 1645 года при архиепископе Моисее впервые торжественно праздновалось перенесение мощей святителя. Особенно усердным почитателем рязанского первосвятителя считается архиепископ Мисаил. По его повелению в 1653 году была сделана надпись на большой серебряной водосвятной чаше: «Сия чаша в Переяслав Рязанский, в соборную церковь Успения и святых страстотерпцев Бориса и Глеба, и иже во святых отца нашего Василия, епископа Рязанского, чудотворца». В 1655 году святитель Василий был изображен на серебряном кресте вместе со святым Иоанном Предтечей и святителем Ионой, митрополитом Московским. В 1712 году при митрополите Стефане Яворском над местом первоначального погребения святителя Василия, у Борисоглебской церкви, была устроена каменная часовня усердием подъячего Никиты Алтухова. В 1722-1723 годах при императоре Петре I состоялось формальное расследование о святителе, после которого святитель Василий был изображен на иконе вместе с другими русскими святыми. В 1753 году эта гробница была переделана наподобие раки с образом святителя Василия, а в 80-е годы XVIII века рака над мощами была великолепно украшена архиепископом Рязанским и Зарайским Симоном (Лаговым).
В 1810 году при архиепископе Рязанском и Зарайском Феофилакте (Русанове) последовал Указ Святейшего Синода о праздновании святителю Василию в Неделю Всех святых. 4 октября 1836 года был торжественно открыт новый памятник на месте обретения мощей святителя Василия, воздвигнутый усердием ктитора Борисоглебской церкви Симеона Панова. В 1871 году архиепископ Алексий (Ржаницын) первый раз отслужил Божественную литургию в Борисоглебской церкви в день памяти святителя Василия, 3 июля. При архиепископе Палладии (Раеве) Указом Святейшего Синода 1881 года утверждены дни празднования памяти святителя Василия: 3 июля – в день блаженной кончины и 10 июня – в день перенесения его святых мощей. В настоящее время святитель Василий особенно почитается на Рязанской земле. В каждом храме Рязанской епархии имеется его икона, а в большинстве храмов, кроме того, – настенное изображение святителя, плывущего по воде на мантии с Муромской иконой Богоматери в руках. В кафедральном соборе каждую среду вечером ему совершается акафистное пение.
Память святого празднуется Церковью 10 июня и 3 июля (день кончины – 1295 г.).