Канон святителю Стефану, епископу Пермскому (второй)

Припев: Святи́телю, о́тче Стефа́не, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 09 мая (26 апреля ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Пе́рмь я́ко дости́гл еси́, святи́телю, и та́мо возвы́шенную пре́лесть, прему́дре Стефа́не, смири́л еси́, и лю́таго чароде́я прему́дрыми твои́ми уче́нии посрами́л еси́.

Бесо́вская ору́жия кре́пко, святи́телю, притупи́л еси́, и, те́х победи́в Бо́жиею си́лою, все́м Христа́, и́стиннаго Бо́га, Того́ испове́дал еси́, те́мже и вене́ц от Него́ прия́л еси́, Стефа́не.

Боже́ственною любо́вию, о́тче, распала́емь, не убоя́лся еси́ долготы́ пу́тныя, ниже́ та́мо нечести́вых челове́к сопротивле́ния, но вся́ претерпе́л еси́ и все́х Бо́гу приве́л еси́.

Богоро́дичен: Из ко́рене ца́рскаго прозябла́ еси́, Царя́ Христа́, Бо́жие Сло́во, па́че ума́ и смы́сла родила́ еси́ из чи́стых крове́й Твои́х, сугу́ба естество́м явля́ема и еди́нствующа ипоста́сию.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, еди́не Человеколю́бче.

Я́ко му́др и смы́слен споспе́шник, душе́вное благоро́дие па́че плотски́х сласте́й предпоче́т, я́ко прему́драя уче́ния все́м явля́еши и в Бо́жие позна́ние но́выя лю́ди, о́тче, приве́л еси́.

Очи́стив тво́й у́м от страстна́го треволне́ния, Христу́ подо́бяся, взыска́ти заблу́ждших прише́л еси́, и́хже обре́т, с ни́ми Тому́ пое́ши: не́сть свя́т, па́че Тебе́, Го́споди.

Богоглаго́ливый язы́к я́ко стяжа́в, святи́телю, та́инством богосло́вия научи́л еси́ лю́ди ве́ровати в Тро́ицу, Еди́но Божество́, Ейже о на́с, Стефа́не, моли́ся.

Богоро́дичен: Же́зл, прозя́бший Христа́, цве́т нетле́нный, злату́ю кади́льницу, вси́ Тя́ ве́мы, Чи́стая, Боже́ственнаго существа́ нося́щи на руку́ у́гль, Богоблаже́нная.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́, и просла́вих Твое́ Божество́.

Спасти́ся моли́ лю́дем, и́хже уче́нием твои́м просвети́л еси́ и научи́л еси́ вопи́ти: сла́ва си́ле Твое́й, Человеколю́бче.

От Бо́га прие́м свяще́нства избра́ние, Боже́ственною си́лою свы́ше оде́ян, апо́стольски лю́ди от тмы́ и́дольския просвети́л еси́ и научи́л еси́ вопи́ти: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Богоро́дичен: Ковче́г Тя́ издале́ча прообразова́ прие́мший зако́н Богонапи́санный, во чре́ве Сло́во Бо́жие заче́ншую несказа́нно, Всенепоро́чная, пита́ющее бога́тно ду́ши вопию́щих: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.

Боже́ственною ре́вностию, святи́телю, разжиза́емь, су́етныя и́долы па́губы коне́чныя огню́ пре́дал еси́ и, неве́рныя в ве́ру приве́д, все́х научи́л еси́ в Тре́х Ли́цех Еди́но Божество́ ве́ровати.

Постыде́ся окая́нный во́лхв, хотя́ Христо́вы лю́ди отврати́ти от ве́ры, Бо́гу, тя́ прославля́ющу, свяще́ннейший Стефа́не прему́дре.

Богоро́дичен: Украси́лася еси́ де́вства добро́тами, Е́вин покры́ла еси́ сту́д злообра́зный, Христа́ ро́ждшая, одея́ние безсме́ртия да́рующаго Тебе́ чту́щим.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя.

Па́стырский же́зл прие́м, святи́телю, но́вым лю́дем учи́тель бы́л еси́, пресла́вне Стефа́не, по апо́столу, все́м вся́к бы́в, да все́х ко Христу́ приведе́ши, пресла́вне.

Ме́чь обою́ду о́стр язы́к тво́й на лука́ваго волхва́ бы́сть, святи́телю, пресека́я того́ му́тное уче́ние; те́мже тя́ свяще́нными пе́сньми прославля́ем.

Богоро́дичен: На́йде Вседе́тельный Ду́х на Тя́, Всенепоро́чная, и Сло́во Бо́жие в Тя́ всели́ся, и пло́ть бы́сть неизрече́нно, и пребы́сть неизме́нен.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы, в Вавило́не иногда́, ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Бе́гает у́бо, побежде́н бы́в тобо́ю, преблаже́нне Стефа́не, злочести́вый во́лхв, его́же мудрова́ния и зло́бы вси́ избавля́емся, Христу́ вопию́ще: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

И́же тобо́ю дре́вле просвеще́ннии лю́дие, пречу́дне святи́телю Стефа́не, я́ко к жи́ву, глаго́лем: не оста́ви на́с, твои́х ча́д, я́коже обеща́лся еси́, да вси́ с тобо́ю Христу́ зове́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Еле́ем боже́ственнаго ра́дования я́ко святи́тель пома́зан бы́в, но́выя лю́ди ко Христо́ву позна́нию приве́л еси́ и все́х научи́л еси́ Христу́ взыва́ти: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Ны́не вся́ испо́лнишася све́та боже́ственнаго Тобо́ю, Пречи́стая, Ты́ бо две́рь яви́лася еси́, е́юже ми́ру Бо́г бесе́дова, просвеща́я ве́рою зову́щия: благослове́н, Пречи́стая, Пло́д чре́ва Твоего́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго, Его́же пою́т во́и а́нгельстии, хвали́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Я́коже не́кий хра́брый воево́да яви́лся еси́, преблаже́нне, и́дольския хра́мы искореня́я, и, лю́ди от те́х пре́лести изба́вив, научи́л еси́ от души́ Христу́ вопи́ти: благослови́те, вся́ дела́, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Во глубину́ Ду́ха Свята́го прини́кнув, ра́зум боже́ственный отту́ду поче́рпл еси́. Те́мже и Це́рковь правосла́вием обогати́л еси́ Творцу́ Изба́вителю вопи́ти: благослови́те, вся́ дела́, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Во Христо́во посо́бие обо́лкся, лука́выя бе́сы от челове́к отгна́л еси́. Те́м и небе́сное насле́дие, о́тче, со святи́тели прия́л еси́ и с ни́ми Христу́ вопие́ши: благослови́те, вся́ дела́, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Е́ва у́бо дре́ва живо́тнаго изгна́на бы́сть, возбраня́ема причаще́ния; Ты́ же, Де́во Богоро́дице, Живо́т ве́чный источи́ла еси́ ми́ру, живоно́сное де́йство да́рующий ве́рным.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.

Боже́ственным жела́нием всегда́ подвиза́емь, му́дрости и ра́зума извы́к, по апо́столу, люде́й от пре́лести отврати́л еси́, и Бо́гу Жи́ву ве́ровати научи́л еси́, святи́телю прехва́льне.

Все́м благи́м о́браз дово́лен бы́л еси́, к вы́шнему житию́ веду́щ, смире́нием и кро́тостию. Те́мже отсю́ду Христо́с па́стыря тя́ люде́й Свои́х устроя́ет, Его́же моли́ спасти́ все́х, пою́щих тя́.

И́же к Бо́гу жела́нием страсте́й успи́л еси́ воста́ние, всено́щным стоя́нием дарова́ния восприя́л еси́ ви́дети су́щия та́мо неизрече́нныя добро́ты, Стефа́не.

Богоро́дичен: Яви́лася еси́, Де́во, Ма́ти Бо́жия, па́че естества́ ро́ждшая Бо́жие Сло́во, Его́же Оте́ц отры́гну пре́жде все́х ве́к, я́ко Бла́г; Его́же ны́не и теле́с вы́шше разумева́ем, а́ще и в те́ло оде́яся.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Во́дꙋ проше́дъ ꙗ҆́кѡ сꙋ́шꙋ, и҆ є҆гѵ́петскагѡ ѕла̀ и҆збѣжа́въ, і҆и҃льтѧнинъ вопїѧ́ше: и҆зба́вителю и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ пои́мъ.

Пе́рмь ꙗ҆́кѡ дости́глъ є҆сѝ, ст҃и́телю, и҆ та́мѡ возвы́шеннꙋю пре́лесть, премꙋ́дре стефа́не, смири́лъ є҆сѝ, и҆ лю́таго чародѣ́ѧ премꙋ́дрыми твои́ми ᲂу҆чє́нїи посрами́лъ є҆сѝ.

Бѣсѡ́вскаѧ ѻ҆рꙋ̑жїѧ крѣ́пкѡ, ст҃и́телю, притꙋпи́лъ є҆сѝ, и҆ тѣ́хъ побѣди́въ бж҃їею си́лою, всѣ̑мъ хрⷭ҇та̀ и҆́стиннаго бг҃а того̀ и҆сповѣ́далъ є҆сѝ: тѣ́мже и҆ вѣне́цъ ѿ негѡ̀ прїѧ́лъ є҆сѝ, стефа́не.

Бжⷭ҇твенною любо́вїю, ѻ҆́ч҃е, распала́емь, не ᲂу҆боѧ́лсѧ є҆сѝ долготы̀ пꙋ́тныѧ, нижѐ та́мѡ нечести́выхъ человѣ̑къ сопротивле́нїѧ, но всѧ̑ претерпѣ́лъ є҆сѝ, и҆ всѣ́хъ бг҃ꙋ приве́лъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: И҆зъ ко́рене ца́рскагѡ прозѧбла̀ є҆сѝ, цр҃ѧ̀ хрⷭ҇та̀, бж҃їе сло́во, па́че ᲂу҆ма̀ и҆ смы́сла родила̀ є҆сѝ, и҆зъ чⷭ҇тыхъ крове́й твои́хъ, сꙋгꙋ́ба є҆стество́мъ ꙗ҆влѧ́ема, и҆ є҆ди́нствꙋюща ѵ҆поста́сїю.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Нбⷭ҇нагѡ крꙋ́га верхотво́рче, гдⷭ҇и, и҆ цр҃кве зижди́телю, ты̀ менѐ ᲂу҆твердѝ въ любвѝ твое́й, жела́нїй кра́ю, вѣ́рныхъ ᲂу҆твержде́нїе, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Ꙗ҆́кѡ мꙋ́дръ и҆ смы́сленъ споспѣ́шникъ, дꙋше́вное бл҃горо́дїе па́че плотски́хъ сласте́й предпоче́тъ, ꙗ҆́кѡ премꙋ̑драѧ ᲂу҆чє́нїѧ всѣ̑мъ ꙗ҆влѧ́еши, и҆ въ бж҃їе позна́нїе нѡ́выѧ лю́ди, ѻ҆́ч҃е, приве́лъ є҆сѝ.

Ѡ҆чи́стивъ тво́й ᲂу҆́мъ ѿ стра́стнагѡ треволне́нїѧ, хрⷭ҇тꙋ̀ подо́бѧсѧ, взыска́ти заблꙋ́ждшихъ прише́лъ є҆сѝ, и҆̀хже ѡ҆брѣ́тъ съ ни́ми томꙋ̀ пое́ши: нѣ́сть свѧ́тъ па́че тебє̀, гдⷭ҇и.

Бг҃оглаго́ливый ѧ҆зы́къ ꙗ҆́кѡ стѧ́жавъ, ст҃и́телю, та́инствѡмъ бг҃осло́вїѧ наꙋчи́лъ є҆сѝ лю́ди, вѣ́ровати въ трⷪ҇цꙋ є҆ди́но бжⷭ҇тво̀: є҆́йже ѡ҆ на́съ, стефа́не, моли́сѧ.

Бг҃оро́диченъ: Же́злъ, прозѧ́бшїй хрⷭ҇та̀ цвѣ́тъ нетлѣ́нный, златꙋ́ю кади́льницꙋ, вси́ тѧ вѣ́мы, чⷭ҇таѧ, бжⷭ҇твеннагѡ сꙋщества̀, носѧ́щи на рꙋкꙋ̀ ᲂу҆́гль, бг҃облаже́ннаѧ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ просла́вихъ твоѐ бжⷭ҇тво̀.

Спасти́сѧ молѝ лю́демъ, и҆̀хже ᲂу҆че́нїемъ твои́мъ просвѣти́лъ є҆сѝ, и҆ наꙋчи́лъ є҆сѝ вопи́ти: сла́ва си́лѣ твое́й, чл҃вѣколю́бче.

Ѿ бг҃а прїе́мъ свѧще́нства и҆збра́нїе, бжⷭ҇твенною си́лою свы́ше ѡ҆дѣ́ѧнъ, а҆пⷭ҇льски лю́ди ѿ тмы̀ і҆́дѡльскїѧ просвѣти́лъ є҆сѝ, и҆ наꙋчи́лъ є҆сѝ вопи́ти: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

Бг҃оро́диченъ: Ковче́гъ тѧ̀ и҆здале́ча проѡбразова̀, прїе́мшїй зако́нъ бг҃онапи́санный, во чре́вѣ сло́во бж҃їе заче́ншꙋю несказа́ннѡ, всенепоро́чнаѧ, пита́ющее бога́тнѡ дꙋ́шы вопїю́щихъ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Просвѣтѝ на́съ повелѣ̑нїи твои́ми, гдⷭ҇и, и҆ мы́шцею твое́ю высо́кою, тво́й ми́ръ пода́ждь на́мъ, чл҃вѣколю́бче.

Бжⷭ҇твенною ре́вностїю, ст҃и́телю, разжиза́емь, сꙋ́єтныѧ і҆́дѡлы па́гꙋбы коне́чныѧ, ѻ҆гню̀ пре́далъ є҆сѝ, и҆ невѣ̑рныѧ въ вѣ́рꙋ приве́дъ, всѣ́хъ наꙋчи́лъ є҆сѝ въ тре́хъ ли́цѣхъ є҆ди́но бжⷭ҇тво̀ вѣ́ровати.

Постыдѣ́сѧ ѻ҆каѧ́нный во́лхвъ, хотѧ̀ хрⷭ҇тѡ́вы лю́ди ѿврати́ти ѿ вѣ́ры, бг҃ꙋ тѧ̀ прославлѧ́ющꙋ, свѧще́ннейшїй Стефа́не премꙋ́дре.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆краси́ласѧ є҆сѝ дѣ́вства добро́тами, є҆́ѵинъ покры́ла є҆сѝ стꙋ́дъ ѕлоѻбра́зный, хрⷭ҇та̀ ро́ждшаѧ, ѡ҆дѣѧ́нїе безсме́ртїѧ да́рꙋющаго, тебѐ чтꙋ́щымъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Моли́твꙋ пролїю̀ ко гдⷭ҇ꙋ, и҆ томꙋ̀ возвѣщꙋ̀ печа̑ли моѧ̑, ꙗ҆́кѡ ѕѡ́лъ дꙋша̀ моѧ̀ и҆спо́лнисѧ, и҆ живо́тъ мо́й а҆́дꙋ прибли́жисѧ, и҆ молю́сѧ, ꙗ҆́кѡ і҆ѡ́на: ѿ тлѝ, бж҃е, возведи́ мѧ.

Па́стырскїй же́злъ прїе́мь, ст҃и́телю, нѡ́вымъ лю́демъ ᲂу҆чи́тель бы́лъ є҆сѝ, пресла́вне стефа́не, по а҆пⷭ҇лꙋ, всѣ̑мъ всѧ́къ бы́въ, да всѣ́хъ ко хрⷭ҇тꙋ̀ приведе́ши, пресла́вне.

Ме́чь ѻ҆бою́дꙋ ѻ҆́стръ ѧ҆зы́къ тво́й на лꙋка́ваго волхва̀ бы́сть, ст҃и́телю, пресѣка́ѧ тогѡ̀ мꙋ́тное ᲂу҆че́нїе. тѣ́мже тѧ̀ свѧще́нными пѣ́сньми прославлѧ́емъ.

Бг҃оро́диченъ: На́йде вседѣ́тельный дх҃ъ на тѧ̀, всенепоро́чнаѧ, и҆ сло́во бж҃їе въ тѧ̀ всели́сѧ, и҆ пло́ть бы́сть неизрече́ннѡ, и҆ пребы́сть неизмѣ́ненъ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѿ і҆ꙋде́и доше́дше, ѻ҆́троцы въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀ вѣ́рою трⷪ҇ческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: ѻ҆тцє́въ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Бѣ́гаетъ ᲂу҆́бѡ, побѣжде́нъ бы́въ тобо́ю, преблаже́нне стефа́не, ѕлочести́вый во́лхвъ, є҆гѡ́же мꙋдрова́нїѧ и҆ ѕло́бы всѝ и҆збавлѧ́емсѧ, хрⷭ҇тꙋ̀ вопїю́ще: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

И҆́же тобо́ю дре́вле просвѣще́ннїи лю́дїе, пречꙋ́дне ст҃и́телю стефа́не, ꙗ҆́кѡ къ жи́вꙋ глаго́лемъ: не ѡ҆ста́ви на́съ твои́хъ ча̑дъ, ꙗ҆́коже ѡ҆бѣща́лсѧ є҆сѝ, да всѝ съ тобо́ю хрⷭ҇тꙋ̀ зове́мъ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Є҆ле́емъ бжⷭ҇твеннагѡ ра́дованїѧ, ꙗ҆́кѡ ст҃и́тель пома́занъ бы́въ, нѡ́выѧ лю́ди ко хрⷭ҇то́вꙋ позна́нїю приве́лъ є҆сѝ, и҆ всѣ́хъ наꙋчи́лъ є҆сѝ хрⷭ҇тꙋ̀ взыва́ти: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Ны́нѣ всѧ̑ и҆спо́лнишасѧ свѣ́та бжⷭ҇твеннагѡ тобо́ю, пречⷭ҇таѧ, ты́ бо две́рь ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, є҆́юже мі́рꙋ бг҃ъ бесѣ́дова, просвѣща́ѧ вѣ́рою зовꙋ́щыѧ: бл҃гослове́нъ, пречⷭ҇таѧ, пло́дъ чре́ва твоегѡ̀.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Цр҃ѧ̀ нбⷭ҇наго, є҆го́же пою́тъ вѡ́и а҆́гг҃льстїи, хвали́те и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Ꙗ҆́коже нѣ́кїй хра́брый воево́да ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, пребл҃же́нне, і҆́дѡльскїѧ хра́мы и҆скоренѧ́ѧ, и҆ лю́ди ѿ тѣ́хъ пре́лести и҆зба́вивъ, наꙋчи́лъ є҆сѝ ѿ дꙋшѝ хрⷭ҇тꙋ̀ вопи́ти: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀, гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Во глꙋбинꙋ̀ дх҃а ст҃а́гѡ прини́кнꙋвъ, ра́зꙋмъ бжⷭ҇твенный ѿтꙋ́дꙋ поче́рплъ є҆сѝ. тѣ́мже и҆ цр҃ковь правосла́вїемъ ѡ҆богати́лъ є҆сѝ, творцꙋ̀ и҆зба́вителю вопи́ти: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀, гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Во хрⷭ҇то́во посо́бїе ѡ҆бо́лксѧ, лꙋка̑выѧ бѣ́сы ѿ человѣ̑къ ѿгна́лъ є҆сѝ. тѣ́мъ и҆ нбⷭ҇ное наслѣ́дїе, ѻ҆́ч҃е, со ст҃и́тели прїѧ́лъ є҆сѝ, и҆ съ ни́ми хрⷭ҇тꙋ̀ вопїе́ши: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀, гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Є҆́ѵа ᲂу҆́бѡ дре́ва живо́тнагѡ и҆згна́на бы́сть, возбранѧ́ема причаще́нїѧ: ты́ же, дв҃о бцⷣе, живо́тъ вѣ́чный и҆сточи́ла є҆сѝ мі́рꙋ, живоно́сное дѣ́йство да́рꙋющїй вѣ̑рнымъ.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Вои́стиннꙋ бцⷣꙋ тѧ̀ и҆сповѣ́дꙋемъ, спасе́ннїи тобо́ю, дв҃о чⷭ҇таѧ, съ безпло́тными ли́ки тѧ̀ велича́юще.

Бжⷭ҇твеннымъ жела́нїемъ всегда̀ подвиза́емь, мꙋ́дрости и҆ ра́зꙋма и҆звы́къ, по а҆пⷭ҇лꙋ, люде́й ѿ пре́лести ѿврати́лъ є҆сѝ, и҆ бг҃ꙋ жи́вꙋ вѣ́ровати наꙋчи́лъ є҆сѝ, ст҃и́телю прехва́льне.

Всѣ̑мъ благи̑мъ ѻ҆́бразъ дово́ленъ бы́лъ є҆сѝ, къ вы́шнемꙋ житїю̀ ведꙋ́щъ, смире́нїемъ и҆ кро́тостїю. тѣ́мже ѿсю́дꙋ хрⷭ҇то́съ па́стырѧ тѧ̀ люде́й свои́хъ ᲂу҆строѧ́етъ: є҆го́же молѝ спастѝ всѣ́хъ пою́щихъ тѧ̀.

И҆́же къ бг҃ꙋ жела́нїемъ страсте́й ᲂу҆спи́лъ є҆сѝ воста́нїе, всено́щнымъ стоѧ́нїемъ дарова̑нїѧ воспрїѧ́лъ є҆сѝ, ви́дѣти сꙋ́щыѧ та́мѡ неизречє́нныѧ добрѡ́ты, стефа́не.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, дв҃о мт҃и бж҃їѧ, па́че є҆стества̀ ро́ждшаѧ бж҃їе сло́во, є҆го́же ѻ҆ц҃ъ ѿры́гнꙋ пре́жде всѣ́хъ вѣ̑къ ꙗ҆́кѡ бл҃гъ. є҆го́же ны́нѣ и҆ тѣле́съ вы́шше разꙋмѣва́емъ, а҆́ще и҆ въ тѣ́ло ѡ҆дѣ́ѧсѧ.

Жизнь и труды апостолов – Св. Стефан, епископ Пермский

Свя­ти­тель Сте­фан, про­све­ти­тель Пер­ми, апо­стол зы­рян, ро­дил­ся око­ло 1340 го­да в се­мье устюж­ско­го при­чет­ни­ка Си­мео­на. Под вли­я­ни­ем сво­ей бла­го­че­сти­вой ма­те­ри Ма­рии, об­ла­дая боль­ши­ми спо­соб­но­стя­ми, он с юных лет про­яв­лял необык­но­вен­ное усер­дие к слу­же­нию Церк­ви: в один год вы­учил­ся чи­тать свя­щен­ные кни­ги и по­мо­гал от­цу в церк­ви при бо­го­слу­же­нии, ис­пол­няя долж­ность ка­но­нар­ха и чте­ца.

В мо­ло­до­сти свя­той при­нял ино­че­ство в мо­на­сты­ре в честь свя­ти­те­ля Гри­го­рия Бо­го­сло­ва в Ро­сто­ве. Мо­на­стырь сла­вил­ся бо­га­тым книж­ным со­бра­ни­ем. Свя­той Сте­фан хо­тел чи­тать свя­тых от­цов в под­лин­ни­ке и для это­го изу­чал гре­че­ский язык. В юно­сти, по­мо­гая от­цу в церк­ви, он ча­сто бе­се­до­вал с зы­ря­на­ми. Те­перь, овла­дев бо­га­той цер­ков­ной куль­ту­рой, свя­той Сте­фан го­рел же­ла­ни­ем об­ра­тить зы­рян ко Хри­сту.

Для про­све­ще­ния зы­рян он со­ста­вил аз­бу­ку их язы­ка и пе­ре­вел на него несколько цер­ков­ных книг. За по­дви­ги бла­го­че­стия Ро­стов­ский епи­скоп Ар­се­ний (1374–1380) по­свя­тил его в сан иеро­ди­а­ко­на. При­го­то­вив се­бя к мис­си­о­нер­ской де­я­тель­но­сти, свя­ти­тель Сте­фан явил­ся в Моск­ву (1379 г.) к Ко­ло­мен­ско­му епи­ско­пу Ге­ра­си­му, ко­то­рый управ­лял то­гда де­ла­ми мит­ро­по­лии, и про­сил его: "Бла­го­сло­ви ме­ня, Вла­ды­ко, ид­ти в стра­ну язы­че­скую – Пермь. Хо­чу учить свя­той ве­ре невер­ных лю­дей. Я ре­шил­ся или при­ве­сти их ко Хри­сту, или сло­жить у них за Хри­ста го­ло­ву". Епи­скоп с ра­до­стью бла­го­сло­вил его и по­свя­тил в сан иеро­мо­на­ха. Он снаб­дил его ан­ти­мин­са­ми, свя­тым ми­ром и бо­го­слу­жеб­ны­ми кни­га­ми, а ве­ли­кий князь Ди­мит­рий Иоан­но­вич дал ему охран­ные гра­мо­ты.

Из Устю­га свя­той Сте­фан спу­стил­ся по Се­вер­ной Двине до впа­де­ния в нее Вы­че­гды, от­ку­да на­чи­на­лись по­се­ле­ния зы­рян. Мно­го тру­дов, борь­бы, ли­ше­ний и скор­бей вы­тер­пел про­по­вед­ник ве­ры Хри­сто­вой, жи­вя сре­ди языч­ни­ков, по­кло­няв­ших­ся идо­лам, "ог­ню, во­де, де­ре­вьям, кам­ню и зо­ло­той ба­бе, и ку­дес­ни­ком, и волх­вом, и дре­вью".

Осо­бо бла­го­го­ве­ли зы­ряне пе­ред так на­зы­ва­е­мой "про­куд­ли­вой бе­ре­зой". Гро­мад­ная по тол­щине и вы­шине бе­ре­за рос­ла на воз­вы­шен­ном ме­сте. Зы­ряне со­би­ра­лись к ней и при­но­си­ли в жерт­ву до­бы­тых зве­рей. Свя­той Сте­фан по­ста­вил свою кел­лию невда­ле­ке от бе­ре­зы и ис­поль­зо­вал со­бра­ния суе­вер­ных языч­ни­ков у де­ре­ва, чтобы учить их свя­той ис­тине. За­тем свя­той Сте­фан сру­бил и сжег бе­ре­зу для ис­ко­ре­не­ния суе­ве­рия. Зы­ряне со­би­ра­лись убить его. Свя­той об­ра­тил­ся к ним с про­по­ве­дью: "Су­ди­те са­ми, силь­ны ли бо­ги ва­ши, ко­гда они не мо­гут за­щи­тить се­бя от ог­ня? Бо­ги ли они, ко­гда так немощ­ны, да и не име­ют не толь­ко смыс­ла, но и слу­ха и зре­ния? И от ме­ня, сла­бо­го, не су­ме­ло за­щи­тить се­бя ва­ше бо­же­ство. Не та­ко­вы же ли и все дру­гие бо­ги ва­ши? Не та­ков Бог Хри­сти­ан­ский. Он ви­дит все, все зна­ет и Все­мо­гущ, ибо со­здал весь мир и о всем про­мыш­ля­ет. И как Он благ, осо­бен­но к зна­ю­щим Его! Я же­лаю вам добра, про­по­ве­дуя вам Ис­тин­но­го Бо­га. Он бу­дет лю­бить вас, бу­дет бла­го­тво­рить вам, ко­гда ста­не­те чтить Его ис­кренне". На ме­сте "про­куд­ли­вой бе­ре­зы" свя­той Сте­фан по­стро­ил храм в честь Ар­хан­ге­ла Ми­ха­и­ла, низ­ло­жи­те­ля ду­хов тьмы.

Кре­стив­ши­е­ся зы­ряне са­ми ста­ли ис­треб­лять то, че­му рань­ше по­кло­ня­лись: ру­би­ли свя­щен­ные де­ре­вья, со­кру­ша­ли идо­лов; бо­га­тые да­ры, пред­на­зна­чен­ные для язы­че­ских жерт­вен­ни­ков, они при­но­си­ли свя­то­му Сте­фа­ну. Он ве­лел слу­жив­ше­му при нем зы­ря­ни­ну Мат­фею все пре­да­вать ог­ню и лишь доз­во­лял упо­треб­лять по­лот­но на об­вер­ты­ва­ние ног.

Но окон­ча­тель­ный пе­ре­лом в зы­ря­нах про­изо­шел по­сле то­го, как свя­той Сте­фан по­сра­мил их глав­но­го жре­ца Па­му, ко­то­рый вос­стал про­тив рас­про­стра­не­ния свя­той ве­ры. Жрец всту­пил в спор со свя­тым Сте­фа­ном. "У вас, хри­сти­ан, – го­во­рил Па­ма, – один Бог, а у нас мно­го по­мощ­ни­ков и на су­ше, и на во­де, по­да­ю­щих нам счаст­ли­вую лов­лю в ле­сах и ее из­быт­ка­ми снаб­жа­ю­щих Моск­ву, ор­ду и даль­ние стра­ны; они со­об­ща­ют нам в волх­во­ва­нии тай­ны, недо­ступ­ные вам". Свя­той Сте­фан от­ве­чал, что Ис­тин­ный Бог – один; все­мо­гу­ще­ство – од­но, а бес­си­лие бо­гов-идо­лов оче­вид­но по опы­ту. По­сле дол­гих спо­ров жрец Па­ма в оправ­да­ние сво­ей ве­ры вы­звал­ся прой­ти сквозь огонь и во­ду и то­го же по­тре­бо­вал от свя­то­го Сте­фа­на. "Я не по­веле­ваю сти­хи­я­ми, – сми­рен­но от­ве­чал свя­той Сте­фан, – но Хри­сти­ан­ский Бог ве­лик: иду с то­бой" и, помолившись, взял Паму за руку, чтобы идти в огонь. Па­ма за­тре­пе­тал и мо­лил из­ба­вить его от вер­ной смер­ти. "Вы сви­де­те­ли, – ска­зал свя­той Сте­фан со­брав­ше­му­ся на­ро­ду, – сам он по­тре­бо­вал ре­шить спор о ве­ре ог­нем и во­дой и, од­на­ко, не хо­чет кре­стить­ся. За ко­го счи­тать те­перь Па­му? Что с ним де­лать?". "Об­ман­щи­ка пре­дать смер­ти, – от­ве­тил на­род, – ес­ли от­пу­стить Па­му, он на­де­ла­ет те­бе па­ко­стей". "Нет, – от­ве­тил свя­той, – Хри­стос ме­ня по­слал не пре­да­вать ко­го-ли­бо смер­ти, а учить. Па­ма не хо­чет при­нять спа­си­тель­ной ве­ры, пусть его упор­ство на­ка­жет его, но не я". Па­ма был вы­гнан. В бла­го­дар­ность Гос­по­ду за по­бе­ду над гла­вой языч­ни­ков свя­той Сте­фан по­стро­ил на Ви­ше­ре храм в честь свя­ти­те­ля Ни­ко­лая. По­сле это­го про­по­ведь свя­то­го о Хри­сте ста­ла ид­ти все успеш­нее.

В 1383 го­ду свя­той Сте­фан был по­став­лен епи­ско­пом Ма­лой Пер­ми. Как люб­ве­обиль­ный отец он неустан­но за­бо­тил­ся о сво­ей пастве. Для утвер­жде­ния в ве­ре но­во­об­ра­щен­ных свя­ти­тель Сте­фан при хра­мах от­кры­вал учи­ли­ща, где свя­щен­ные кни­ги изу­ча­лись на перм­ском язы­ке. Свя­ти­тель при­смат­ри­вал­ся к уча­щим­ся, учи­ты­вал их спо­соб­но­сти с тем, чтобы из них ста­вить свя­щен­ни­ков и диа­ко­нов. Неко­то­рых уче­ни­ков свя­ти­тель Сте­фан на­учил пи­сать по-перм­ски. Свя­ти­тель стро­ил церк­ви, в ко­то­рых ста­вил свя­щен­ни­ков из зы­рян, ввел бо­го­слу­же­ние на зы­рян­ском язы­ке.

Свя­ти­тель Сте­фан пе­ре­вел на зы­рян­ский язык Ча­со­слов, Псал­тирь, из­бран­ные чте­ния из Еван­ге­лия и Апо­сто­ла, Па­ре­мий­ник, Сти­хи­рарь, Ок­то­их, несколь­ко празд­нич­ных служб и Бо­же­ствен­ную ли­тур­гию.

Во вре­мя неуро­жая свя­ти­тель снаб­жал зы­рян хле­бом, мно­го раз из­бав­лял их от на­си­лия и взя­ток ти­унов, об­лег­чал им по­да­ти, за­щи­щал от на­па­де­ний дру­гих пле­мен, хо­да­тай­ствуя за них в Москве. Пло­дом его по­дви­гов и доб­ро­де­те­лей ста­ло об­ра­ще­ние всей об­шир­ной Перм­ской зем­ли к хри­сти­ан­ству. Это ве­ли­кое де­ло бы­ло со­вер­ше­но си­лой ве­ры и хри­сти­ан­ской люб­ви. Жизнь свя­ти­те­ля – это по­бе­да ве­ры над неве­ри­ем, люб­ви и кро­то­сти – над зло­бой и нече­сти­ем.

Уми­ли­тель­но "за­оч­ное сви­да­ние" свя­ти­те­ля Сте­фа­на Перм­ско­го с пре­по­доб­ным Сер­ги­ем Ра­до­неж­ским, быв­шее в 1390 го­ду во вре­мя пу­те­ше­ствия свя­ти­те­ля в Моск­ву по цер­ков­ным де­лам. Свя­ти­тель Сте­фан го­ря­чо лю­бил Ра­до­неж­ско­го по­движ­ни­ка и очень же­лал по­ви­дать­ся с ним на пу­ти из Перм­ской зем­ли, но не мог ис­пол­нить это­го из-за недо­стат­ка вре­ме­ни. На­хо­дясь в 10 вер­стах от мо­на­сты­ря пре­по­доб­но­го Сер­гия, свя­ти­тель Сте­фан, по­мо­лив­шись, об­ра­тил­ся в сто­ро­ну оби­те­ли и с по­кло­ном про­из­нес: "Мир те­бе, ду­хов­ный бра­те!". Пре­по­доб­ный Сер­гий, ко­то­рый си­дел вме­сте с бра­ти­ей за тра­пе­зой, встал, по­мо­лил­ся и, по­кло­нив­шись в ту сто­ро­ну, где про­ез­жал свя­ти­тель, от­ве­тил: "Ра­дуй­ся и ты, пас­ты­рю ста­да Хри­сто­ва, и мир Бо­жий да пре­бы­ва­ет с то­бой!".

О глу­бо­кой ду­хов­ной свя­зи свя­ти­те­ля Сте­фа­на Перм­ско­го и пре­по­доб­но­го Сер­гия Ра­до­неж­ско­го сви­де­тель­ству­ет и ныне осо­бая по­все­днев­ная мо­лит­ва к ним на брат­ской тра­пе­зе.

Кро­ме устрой­ства церк­вей, свя­ти­тель Сте­фан ос­но­вал для зы­рян и несколь­ко мо­на­сты­рей: Спас­скую Улья­нов­скую пу­стынь в 165 вер­стах от Усть-Сы­соль­ска, Сте­фа­нов­скую – в 60 вер­стах от Усть-Сы­соль­ска, Усть-Вым­скую Ар­хан­гель­скую, Яренг­скую Ар­хан­гель­скую.

В 1395 го­ду свя­ти­тель Сте­фан сно­ва от­пра­вил­ся в Моск­ву по де­лам паст­вы и здесь скон­чал­ся. Те­ло его бы­ло по­ло­же­но в мо­на­сты­ре "Спа­са за сте­ною" (в хра­ме на Бо­ру в честь Спа­си­те­ля) в Мос­ков­ском Крем­ле. Горь­ко опла­ки­ва­ли зы­ряне кон­чи­ну сво­е­го апо­сто­ла. Они уси­лен­но упра­ши­ва­ли Мос­ков­ско­го кня­зя и мит­ро­по­ли­та от­пу­стить в Пермь те­ло их на­став­ни­ка, но Москва не хо­те­ла рас­стать­ся с остан­ка­ми ве­ли­ко­го свя­ти­те­ля.

Про­слав­ле­ние свя­ти­те­ля Сте­фа­на на­ча­лось еще в на­ча­ле XV ве­ка. Жи­тие бы­ло на­пи­са­но вско­ре по­сле смер­ти свя­ти­те­ля в 1472 го­ду. Служ­бу ему со­ста­вил иеро­мо­нах Па­хо­мий Серб с иеро­мо­на­хом Епи­фа­ни­ем Пре­муд­рым, уче­ни­ком пре­по­доб­но­го Сер­гия Ра­до­неж­ско­го, ко­то­рый хо­ро­шо знал свя­ти­те­ля и лю­бил с ним бе­се­до­вать.

См. так­же: "Жи­тие во свя­тых от­ца на­ше­го Сте­фа­на, епи­ско­па Перм­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.