Канон святителю Стефану, епископу Пермскому (первый)

Припев: Святи́телю, о́тче Стефа́не, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 09 мая (26 апреля ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Свяще́ннаго ты́ Писа́ния от младе́нства научи́вся, богоно́се Стефа́не, в да́льняя места́ прише́л еси́, и неве́дущим Бо́г тобо́ю позна́ся.

Иде́же пре́лесть почита́ема бя́ше, та́мо же ны́не тобо́ю Бо́г неве́дущим, святи́телю Стефа́не, позна́ся. Те́мже свяще́нную Твою́ па́мять достодо́лжно ублажа́ем.

Богодохнове́нным твои́м уче́нием научи́л еси́ лю́ди ве́ровати во Христа́ и от и́дольския пре́лести уклоня́тися. Сего́ ра́ди тя́ вси́, я́ко единоревни́теля апо́столом, пе́сньми почита́ем.

Богоро́дичен: Ты́ Еди́наго, Богоневе́сто, в вы́шних Седя́щаго, на руку́ носи́ла еси́, пло́ть бы́вша: Ты́ бо была́ еси́ избра́нна от все́х ве́к, прия́телище досто́йно Вседержи́теля.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к Себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.

Не убоя́лся еси́, святи́телю, люде́й тогда́ нече́ствующих, но те́х дерзнове́нно куми́рницу со и́долы огню́ пре́дал еси́ и все́х научи́л еси́ вопи́ти: не́сть свя́т, па́че Тебе́, Го́споди.

Тезоимени́тым му́жеством и смире́ния нра́вом на о́вчу кро́тость уби́йц преложи́л еси́, сего́ ра́ди и венцы́ венча́лся еси́, святи́телю Стефа́не.

Богоро́дичен: Тя́, заступле́ние небла́зненно, Богома́ти, стяжа́вше и упова́ние на Тя́ возлага́юще, спаса́емся и, к Тебе́ прибега́юще, сохраня́емся вси́.

Седа́лен:

Ума́ пречу́днаго и бо́дреннаго учи́теля, священноде́йствы Це́рковь украси́вша, и му́тным уче́нием волхва́, я́ко возбесне́вша во́лка, от Христо́вых ове́ц словесы́ свои́ми отгна́вша, и невре́дно духо́вная своя́ ча́да сохра́нша, восхва́лим, ве́рнии, Стефа́на прехва́льнаго, глаго́люще: моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный, Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Я́ко со́лнце, чи́стое житие́ твое́ возсия́, святи́телю, тму́ идолобе́сия от люде́й твои́х отгна́в, все́х научи́л еси́ взыва́ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Волше́бная буесло́вия, я́ко прему́др, посрами́л еси́, и си́х от Христо́ва ста́да словесы́ твои́ми, я́ко пра́щею, отгна́л еси́, и зва́ти все́х научи́л еси́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Я́ко и́стинный святи́тель ти́х и кро́ток, о́тче, бы́л еси́ и сто́лп благоче́стия Це́ркве яви́лся еси́, лю́ди твоя́ благоче́стию научи́в вопи́ти Христу́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: Тя́ ору́жие на враги́ предлага́ем, ско́рби вся́кия лю́тых обстоя́ний отрева́ем, и возмуще́ния ерети́ческаго, Ма́ти Бо́жия, избега́ем.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м, воспева́ющим Тя́, ми́р подава́ющая.

Воздви́гл еси́ уче́нием твои́м дре́вле во тме́ неве́дения лю́ди лежа́щия, ча́да Бо́жия и све́та показа́л еси́ насле́дники, отону́дуже тя́, святи́телю, вси́ любому́дренно почита́ем.

Прему́дрость Ду́ха Свята́го благода́тию во устна́х твои́х излия́вшися самотвори́тельно и ко Христо́ву позна́нию приведе́ лю́ди, святи́телю.

Све́ту вели́кому я́ко вене́чник ны́не, святи́телю, предстои́ши, помина́й изря́дное твое́ достоя́ние, е́же мно́гими труды́, о́тче, стяжа́л еси́, да вси́ тя́ ублажа́ем.

Богоро́дичен: Возсия́ из Тебе́ мы́сленное Со́лнце и све́тлыя лучи́ Своего́ Божества́ все́м простре́, Богоро́дице Влады́чице, те́м Тя́ вси́ сла́вим.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Ра́лом слове́с твои́х олядене́вшая люде́й сердца́ возде́лал еси́, боже́ственное се́мя в ни́х все́яв, пло́д кра́сный Христу́, святи́телю, приве́л еси́.

Быстрина́ми твои́х уче́ний и́дольская разжже́ния, прему́дре Стефа́не, угаси́в, боже́ственными твои́ми словесы́ ве́рных сердца́ утверди́л еси́.

Во Единосу́щную Тро́ицу ве́ровати лю́ди научи́в, прему́дре Стефа́не, от скве́рны и́дольския к Живо́му Бо́гу приве́л еси́.

Богоро́дичен: Расто́ргни мои́х согреше́ний рукописа́ние, одержа́щих мы́ печа́лей и страсте́й разреше́ние да́руя, и соблюди́ мя́ неврежде́нна, Влады́чице.

Конда́к:

Самозва́нен не и́щущим тебе́, святи́телю, обре́лся еси́, лю́ди, от и́дольския ле́сти свободи́в, ко Христо́ве ве́ре приве́л еси́ и волхва́ пансо́тника посрами́л еси́, те́мже и пе́рвый епи́скоп и учи́тель Пе́рми бы́л еси́. Сего́ ра́ди духо́вная твоя́ ча́да, я́ко тобо́ю изба́вльшеся от и́дол, благода́рная тебе́ возопие́м: ра́дуйся, Стефа́не, учи́телю прему́дрый.

И́кос:

Вся́каго мирска́го пристра́стия кроме́, о́тче, бы́в, от ю́ности прилежа́л еси́ прему́дрости и де́тельное худо́жество дости́гл еси́ богосло́вия. И в да́льния страны́ прише́д, иде́же весьма́ Бо́г не познава́шеся, но пре́лесть бесо́вская почита́шеся, та́мо апо́стольски лю́ди научи́л еси́ ве́ровати во Христа́, и́долы сокруши́в и волхва́ посрами́в, святи́тель те́м бы́л еси́. Те́мже духо́вная твоя́ ча́да, я́ко тобо́ю изба́вльшеся от и́дол, благода́рная тебе́ зове́м: ра́дуйся, Стефа́не, учи́телю прему́дрый.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Злочести́вый о́н чароде́й, и́же на благоче́стие хулу́ глаго́лавый, тобо́ю, прему́дре, я́ко беззако́нен, от Христо́ва ста́да но́вых люде́й отгони́мь быва́ет. Мы́ же Христу́ зове́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Пресла́вно я́ко преше́д от ми́ра к преми́рным, святи́телю, жили́щем и прича́стием Бо́гу прибли́жився, воспева́еши: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Изба́вльшеся Тобо́ю пе́рвыя кля́твы, к присносу́щней Жи́зни преше́дше, ра́дуйся, зове́м Ти́, пресла́вная Влады́чице, Я́же Бо́га на́м ро́ждшая.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Словесы́ твои́ми наставля́ема ча́да твоя́, святи́телю, от тмы́ и́дольския к све́ту богоразу́мия преше́дше, единогла́сно Христу́ вопие́м: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Све́т трисо́лнечныя Тро́ицы, всели́вся в боже́ственное твое́ се́рдце, лю́ди вся́ просвети́ святы́м креще́нием и научи́ Творцу́ Изба́вителю вопи́ти: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Усты́ и ра́зумом Богоро́дицу Тя́ му́дрствующе, песносло́вим Тя́, Пренепоро́чная: родила́ бо еси́, Пречи́стая, пло́тию обложе́на Бо́га и Го́спода. Те́м Тя́, Де́во, пое́м и превозно́сим во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Твои́ми труды́, святи́телю, я́же на земли́, небе́сный поко́й прия́т, иде́же святы́х ли́кове и пра́ведных всесве́тлое торжество́. Отону́дуже и на́с помина́й, па́мять твою́ при́сно сла́вящих.

Ве́чных и нетле́нных улучи́ти жела́я, святи́телю, и я́же в ми́ре мня́щихся сла́дких оста́вив, Христу́ после́довал еси́. Те́мже и ли́ку архиере́йскому сочета́лся еси́, пресла́вне.

Догма́том благоче́стия научи́вся, прему́дре святи́телю, апо́столом ревни́тель бы́л еси́ и и́дольскую пре́лесть низложи́л еси́, те́мже твою́ па́мять досто́йно ублажа́ем.

Богоро́дичен: Пло́ть прия́ти восхоте́в, в Тя́ всели́ся, еди́ну святе́йшу все́х обре́т Богоро́дицу, вои́стинну яви́ Ма́терь Де́ву.

Свети́лен:

Ни челове́ком, ни от челове́к, но от Бо́га избра́ние святи́тельства прии́м, и́же пре́жде тмы́ сы́ны, ны́не же ча́да и насле́дники Све́та, твои́м уче́нием сотвори́л еси́, прему́дре Стефа́не.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ѿве́рзꙋ ᲂу҆ста̀ моѧ̑, и҆ напо́лнѧтсѧ дх҃а, и҆ сло́во ѿры́гнꙋ цр҃и́цѣ мт҃ри, и҆ ꙗ҆влю́сѧ свѣ́тлѡ торжествꙋ́ѧ, и҆ воспою̀ ра́дꙋѧсѧ тоѧ̀ чꙋдеса̀.

Свѧще́ннагѡ ты̀ писа́нїѧ ѿ младе́нства наꙋчи́всѧ, бг҃оно́се стефа́не, въ да̑льнаѧ мѣста̀ прише́лъ є҆сѝ, и҆ невѣ́дꙋщымъ бг҃ъ тобо́ю позна́сѧ.

И҆дѣ́же пре́лесть почита́ема бѧ́ше, та́мѡ же ны́нѣ тобо́ю бг҃ъ невѣ́дꙋщымъ, ст҃и́телю стефа́не, позна́сѧ. тѣ́мже свѧще́ннꙋю твою̀ па́мѧть достодо́лжнѡ ᲂу҆блажа́емъ.

Бг҃одꙋхове́ннымъ твои́мъ ᲂу҆че́нїемъ наꙋчи́лъ є҆сѝ лю́ди вѣ́ровати во хрⷭ҇та̀, и҆ ѿ і҆́дѡльскїѧ пре́лести ᲂу҆клонѧ́тисѧ. сегѡ̀ ра́ди тѧ̀ всѝ, ꙗ҆́кѡ є҆диноревни́телѧ а҆пⷭ҇лѡмъ, пѣ́сньми почита́емъ.

Бг҃оро́диченъ: Ты̀ є҆ди́наго, бг҃оневѣ́сто, въ вы́шнихъ сѣдѧ́щаго на рꙋкꙋ̀ носи́ла є҆сѝ, пло́ть бы́вша: ты́ бо была̀ є҆сѝ и҆збра́нна ѿ всѣ́хъ вѣ̑къ, прїѧ́телище досто́йно вседержи́телѧ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Твоѧ̑ пѣсносло́вцы, бцⷣе, живы́й и҆ незави́стный и҆сто́чниче, ли́къ себѣ̀ совокꙋ́пльшыѧ дꙋхо́внѡ ᲂу҆твердѝ, въ бжⷭ҇твеннѣй твое́й сла́вѣ вѣнцє́въ сла́вы сподо́би.

Не ᲂу҆боѧ́лсѧ є҆сѝ, ст҃и́телю, люде́й тогда̀ нече́ствꙋющихъ, но тѣ́хъ дерзнове́ннѡ кꙋмі́рницꙋ со і҆́дѡлы ѻ҆гню̀ пре́далъ є҆сѝ, и҆ всѣ́хъ наꙋчи́лъ є҆сѝ вопи́ти: нѣ́сть свѧ́тъ па́че тебє̀, гдⷭ҇и.

Тезоимени́тымъ мꙋ́жествомъ, и҆ смире́нїѧ нра́вомъ, на ѻ҆́вчꙋ кро́тость ᲂу҆бі́йцъ преложи́лъ є҆сѝ: сегѡ̀ ра́ди и҆ вѣнцы̀ вѣнча́лсѧ є҆сѝ, ст҃и́телю стефа́не.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ застꙋпле́нїе небла́зненно, бг҃ома́ти, стѧжа́вше, и҆ ᲂу҆пова́нїе на тѧ̀ возлага́юще спаса́емсѧ, и҆ къ тебѣ̀ прибѣга́юще сохранѧ́емсѧ всѝ.

Сѣда́ленъ:

Оу҆ма̀ пречꙋ́днаго и҆ бо́дреннаго ᲂу҆чи́телѧ, сщ҃еннодѣ́йствы це́рковь ᲂу҆краси́вша, и҆ мꙋ́тнымъ ᲂу҆че́нїемъ волхва̀, ꙗ҆́кѡ возбѣснѣ́вша во́лка, ѿ хрⷭ҇то́выхъ ѻ҆ве́цъ словесы̀ свои́ми ѿгна́вша, и҆ невре́днѡ дꙋхѡ́внаѧ своѧ̑ ча̑да сохра́нша, восхва́лимъ, вѣ́рнїи, стефа́на прехва́льнаго, глаго́люще: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, спасти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Сѣдѧ́й въ сла́вѣ на прⷭ҇то́лѣ бжⷭ҇тва̀, во ѻ҆́блацѣ ле́гцѣ прїи́де і҆и҃съ пребжⷭ҇твенный, нетлѣ́нною дла́нїю, и҆ спасѐ зовꙋ́щыѧ: сла́ва, хрⷭ҇тѐ, си́лѣ твое́й.

Ꙗ҆́кѡ со́лнце, чи́стое житїѐ твоѐ возсїѧ̀, ст҃и́телю, тмꙋ̀ і҆дѡлобѣ́сїѧ ѿ люде́й твои́хъ ѿгна́въ, всѣ́хъ наꙋчи́лъ є҆сѝ взыва́ти: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Волшє́бнаѧ бꙋеслѡ́вїѧ, ꙗ҆́кѡ премꙋ́дръ посрами́лъ є҆сѝ, и҆ си́хъ ѿ хрⷭ҇то́ва ста́да словесы̀ твои́ми ꙗ҆́кѡ пра́щею ѿгна́лъ є҆сѝ, и҆ зва́ти всѣ́хъ наꙋчи́лъ є҆сѝ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Ꙗ҆́кѡ и҆́стинный ст҃и́тель, ти́хъ и҆ кро́токъ, ѻ҆́ч҃е, бы́лъ є҆сѝ, и҆ сто́лпъ бл҃гоче́стїѧ цр҃кве ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, лю́ди твоѧ̑ бл҃гоче́стїю наꙋчи́въ вопи́ти хрⷭ҇тꙋ̀: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ ѻ҆рꙋ́жїе на врагѝ предлага́емъ, скѡ́рби всѧ̑кїѧ лю́тыхъ ѡ҆бстоѧ́нїй ѿрѣва́емъ, и҆ возмꙋще́нїѧ є҆реті́ческагѡ, мт҃и бж҃їѧ, и҆збѣга́емъ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасо́шасѧ всѧ́чєскаѧ ѡ҆ бжⷭ҇твеннѣй сла́вѣ твое́й: ты́ бо, неискꙋсобра́чнаѧ дв҃о, и҆мѣ́ла є҆сѝ во ᲂу҆тро́бѣ надъ всѣ́ми бг҃а, и҆ родила̀ є҆сѝ безлѣ́тнаго сн҃а, всѣ̑мъ воспѣва́ющымъ тѧ̀ ми́ръ подава́ющаѧ.

Воздви́глъ є҆сѝ ᲂу҆че́нїемъ твои́мъ дре́вле во тмѣ̀ невѣ́дѣнїѧ лю́ди лежа́щыѧ, ча̑да бж҃їѧ и҆ свѣ́та показа́лъ є҆сѝ наслѣ́дники: ѿѻнꙋ́дꙋже тѧ̀, ст҃и́телю, всѝ любомꙋ́дреннѡ почита́емъ.

Премꙋ́дрость дх҃а ст҃а́гѡ бл҃года́тїю, во ᲂу҆стна́хъ твои́хъ и҆злїѧ́вшисѧ самотвори́тельнѡ, и҆ ко хрⷭ҇то́вꙋ позна́нїю приведѐ лю́ди, ст҃и́телю.

Свѣ́тꙋ вели́комꙋ ꙗ҆́кѡ вѣне́чникъ ны́нѣ, ст҃и́телю, предстои́ши, помина́й и҆зрѧ́дное твоѐ достоѧ́нїе, є҆́же мно́гими трꙋды̀, ѻ҆́ч҃е, стѧжа́лъ є҆сѝ: да вси́ тѧ ᲂу҆блажа́емъ.

Бг҃оро́диченъ: Возсїѧ̀ и҆зъ тебє̀ мы́сленное сл҃нце, и҆ свѣ́тлыѧ лꙋчѝ своегѡ̀ бжⷭ҇тва̀ всѣ̑мъ прострѐ, бцⷣе влⷣчце: тѣ́мъ тѧ̀ всѝ сла́вимъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Бжⷭ҇твенное сїѐ и҆ всечⷭ҇тно́е соверша́юще пра́зднество, бг҃омꙋ́дрїи, бг҃ома́тере, прїиди́те, рꙋка́ми воспле́щимъ, ѿ неѧ̀ ро́ждшагосѧ бг҃а сла́вимъ.

Ра́ломъ слове́съ твои́хъ ѡ҆лѧденѣ̑вшаѧ люде́й сердца̀ воздѣ́лалъ є҆сѝ, бжⷭ҇твенное сѣ́мѧ въ ни́хъ всѣ́ѧвъ, пло́дъ кра́сный хрⷭ҇тꙋ̀, ст҃и́телю, приве́лъ є҆сѝ.

Быстрина́ми твои́хъ ᲂу҆че́нїй і҆́дѡльскаѧ разжжє́нїѧ, премꙋ́дре стефа́не, ᲂу҆гаси́въ, бжⷭ҇твенными твои́ми словесы̀ вѣ́рныхъ сердца̀ ᲂу҆тверди́лъ є҆сѝ.

Во є҆диносꙋ́щнꙋю трⷪ҇цꙋ вѣ́ровати лю́ди наꙋчи́въ, премꙋ́дре стефа́не, ѿ скве́рны і҆́дѡльскїѧ къ живо́мꙋ бг҃ꙋ приве́лъ є҆сѝ. Бг҃оро́диченъ: Расто́ргни мои́хъ согрѣше́нїй рꙋкописа́нїе, ѡ҆держа́щихъ мѧ̀ печа́лей и҆ страсте́й разрѣше́нїе да́рꙋѧ, и҆ соблюди́ мѧ неврежде́нна, влⷣчце.

Конда́къ:

Самозва́ненъ не и҆́щꙋщымъ тебє̀, ст҃и́телю, ѡ҆брѣ́лсѧ є҆сѝ, лю́ди ѿ і҆́дѡльскїѧ ле́сти свободи́въ, ко хрⷭ҇то́вѣ вѣ́рѣ приве́лъ є҆сѝ, и҆ волхва̀ пансо́тника посрами́лъ є҆сѝ: тѣ́мже и҆ пе́рвый є҆пі́скопъ и҆ ᲂу҆чи́тель пе́рми бы́лъ є҆сѝ. сегѡ̀ ра́ди дх҃ѡ́внаѧ твоѧ̑ ча̑да, ꙗ҆́кѡ тобо́ю и҆зба́вльшесѧ ѿ і҆́дѡлъ, благода̑рнаѧ тебѣ̀ возопїе́мъ: ра́дꙋйсѧ, стефа́не, ᲂу҆чи́телю премꙋ́дрый.

І҆́косъ:

Всѧ́кагѡ мїрска́гѡ пристра́стїѧ кромѣ̀, ѻ҆́ч҃е, бы́въ, ѿ ю҆́ности прилѣжа́лъ є҆сѝ премꙋ́дрости, и҆ дѣ́тельное хꙋдо́жество дости́глъ є҆сѝ бг҃осло́вїѧ: и҆ въ да̑льныѧ страны̑ прише́дъ, и҆дѣ́же весьма̀ бг҃ъ не познава́шесѧ, но пре́лесть бѣсо́вскаѧ почита́шесѧ. та́мѡ а҆пⷭ҇льски лю́ди наꙋчи́лъ є҆сѝ вѣ́ровати во хрⷭ҇та̀: і҆́дѡлы сокрꙋши́въ, и҆ волхва̀ посрами́въ, ст҃и́тель тѣ̑мъ бы́лъ є҆сѝ. тѣ́мже дꙋхѡ́внаѧ твоѧ̑ ча̑да, ꙗ҆́кѡ тобо́ю и҆зба́вльшесѧ ѿ і҆́дѡлъ, благода̑рнаѧ тебѣ̀ зове́мъ: ра́дꙋйсѧ, стефа́не, ᲂу҆чи́телю премꙋ́дрый.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Не послꙋжи́ша тва́ри бг҃омꙋ́дрїи, па́че созда́вшагѡ, но ѻ҆́гненное преще́нїе мꙋ́жески попра́вше, ра́довахꙋсѧ, пою́ще: препѣ́тый ѻ҆тцє́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Ѕлочести́вый ѻ҆́нъ чародѣ́й, и҆́же на бл҃гоче́стїе хꙋлꙋ̀ глаго́лавый, тобо́ю, премꙋ́дре, ꙗ҆́кѡ беззако́ненъ ѿ хрⷭ҇то́ва ста́да но́выхъ люде́й ѿгони́мь быва́етъ. мы́ же хрⷭ҇тꙋ̀ зове́мъ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Пресла́внѡ ꙗ҆́кѡ преше́дъ ѿ мі́ра къ премі́рнымъ, ст҃и́телю, жили́щємъ и҆ прича́стїемъ бг҃ꙋ прибли́живсѧ, воспѣва́еши: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: И҆зба́вльшесѧ тобо́ю пе́рвыѧ клѧ́твы, къ присносꙋ́щнѣй жи́зни преше́дше, ра́дꙋйсѧ, зове́мъ тѝ, пресла́внаѧ влⷣчце, ꙗ҆́же бг҃а на́мъ ро́ждшаѧ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троки бл҃гочести̑выѧ въ пещѝ ржⷭ҇тво̀ бг҃оро́дичо спасло̀ є҆́сть, тогда̀ ᲂу҆́бѡ ѡ҆бразꙋ́емое, ны́нѣ же дѣ́йствꙋемое, вселе́ннꙋю всю̀ воздвиза́етъ пѣ́ти тебѣ̀: гдⷭ҇а по́йте, дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Словесы̀ твои́ми наставлѧ́ема ча̑да твоѧ̑, ст҃и́телю, ѿ тмы̀ і҆́дѡльскїѧ къ свѣ́тꙋ бг҃оразꙋ́мїѧ прише́дше, є҆диногла́снѡ хрⷭ҇тꙋ̀ вопїе́мъ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Свѣ́тъ трисо́лнечныѧ трⷪ҇цы всели́всѧ въ бжⷭ҇твенное твоѐ се́рдце, лю́ди всѧ̑ просвѣтѝ ст҃ы́мъ кр҃ще́нїемъ, и҆ наꙋчѝ творцꙋ̀ и҆зба́вителю вопи́ти: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆сты̀ и҆ ра́зꙋмомъ бцⷣꙋ тѧ̀ мꙋ́дрствꙋюще, пѣсносло́вимъ тѧ̀, пренепоро́чнаѧ: родила́ бо є҆сѝ, пречⷭ҇таѧ, пло́тїю ѡ҆бложе́на бг҃а и҆ гдⷭ҇а. тѣ́мъ тѧ̀, дв҃о, пое́мъ и҆ превозно́симъ во вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Всѧ́къ земноро́дный да взыгра́етсѧ дх҃омъ просвѣща́емь, да торжествꙋ́етъ же безпло́тныхъ ᲂу҆мѡ́въ є҆стество̀, почита́ющее свѧще́нное торжество̀ бг҃ома́тере, и҆ да вопїе́тъ: ра́дꙋйсѧ, всебл҃же́ннаѧ бцⷣе, чⷭ҇таѧ приснодв҃о.

Твои́ми трꙋды̀, ст҃и́телю, ꙗ҆̀же на землѝ, нбⷭ҇ный поко́й прїѧ́тъ, и҆дѣ́же ст҃ы́хъ ли́кове, и҆ првⷣныхъ всесвѣ́тлое торжество̀. ѿѻнꙋ́дꙋже и҆ на́съ помина́й, па́мѧть твою̀ при́снѡ сла́вѧщихъ.

Вѣ́чныхъ и҆ нетлѣ́нныхъ ᲂу҆лꙋчи́ти жела́ѧ, ст҃и́телю, и҆ ꙗ҆̀же въ мі́рѣ мнѧ́щихсѧ сла́дкихъ ѡ҆ста́вивъ, хрⷭ҇тꙋ̀ послѣ́довалъ є҆сѝ. тѣ́мже и҆ ли́кꙋ а҆рхїере́йскомꙋ сочета́лсѧ є҆сѝ, пресла́вне.

Догма́тѡмъ благоче́стїѧ наꙋчи́всѧ, премꙋ́дре ст҃и́телю, а҆пⷭ҇лѡмъ ревни́тель бы́лъ є҆сѝ, и҆ і҆́дѡльскꙋю пре́лесть низложи́лъ є҆сѝ. тѣ́мже твою̀ па́мѧть досто́йнѡ ᲂу҆блажа́емъ.

Бг҃оро́диченъ: Пло́ть прїѧ́ти восхотѣ́въ, въ тѧ̀ всели́сѧ, є҆ди́нꙋ ст҃ѣ́йшꙋ всѣ́хъ ѡ҆брѣ́тъ бцⷣꙋ, вои́стиннꙋ ꙗ҆вѝ мт҃рь дв҃ꙋ.

Свѣти́ленъ:

Ни человѣ́кѡмъ, ни ѿ человѣ̑къ, но ѿ бг҃а и҆збра́нїе ст҃и́тельства прїи́мъ, и҆̀же пре́жде тмы̀ сы́ны, ны́нѣ же ча̑да и҆ наслѣ́дники свѣ́та, твои́мъ ᲂу҆че́нїемъ сотвори́лъ є҆сѝ, премꙋ́дре стефа́не.

Жизнь и труды апостолов – Св. Стефан, епископ Пермский

Свя­ти­тель Сте­фан, про­све­ти­тель Пер­ми, апо­стол зы­рян, ро­дил­ся око­ло 1340 го­да в се­мье устюж­ско­го при­чет­ни­ка Си­мео­на. Под вли­я­ни­ем сво­ей бла­го­че­сти­вой ма­те­ри Ма­рии, об­ла­дая боль­ши­ми спо­соб­но­стя­ми, он с юных лет про­яв­лял необык­но­вен­ное усер­дие к слу­же­нию Церк­ви: в один год вы­учил­ся чи­тать свя­щен­ные кни­ги и по­мо­гал от­цу в церк­ви при бо­го­слу­же­нии, ис­пол­няя долж­ность ка­но­нар­ха и чте­ца.

В мо­ло­до­сти свя­той при­нял ино­че­ство в мо­на­сты­ре в честь свя­ти­те­ля Гри­го­рия Бо­го­сло­ва в Ро­сто­ве. Мо­на­стырь сла­вил­ся бо­га­тым книж­ным со­бра­ни­ем. Свя­той Сте­фан хо­тел чи­тать свя­тых от­цов в под­лин­ни­ке и для это­го изу­чал гре­че­ский язык. В юно­сти, по­мо­гая от­цу в церк­ви, он ча­сто бе­се­до­вал с зы­ря­на­ми. Те­перь, овла­дев бо­га­той цер­ков­ной куль­ту­рой, свя­той Сте­фан го­рел же­ла­ни­ем об­ра­тить зы­рян ко Хри­сту.

Для про­све­ще­ния зы­рян он со­ста­вил аз­бу­ку их язы­ка и пе­ре­вел на него несколько цер­ков­ных книг. За по­дви­ги бла­го­че­стия Ро­стов­ский епи­скоп Ар­се­ний (1374–1380) по­свя­тил его в сан иеро­ди­а­ко­на. При­го­то­вив се­бя к мис­си­о­нер­ской де­я­тель­но­сти, свя­ти­тель Сте­фан явил­ся в Моск­ву (1379 г.) к Ко­ло­мен­ско­му епи­ско­пу Ге­ра­си­му, ко­то­рый управ­лял то­гда де­ла­ми мит­ро­по­лии, и про­сил его: "Бла­го­сло­ви ме­ня, Вла­ды­ко, ид­ти в стра­ну язы­че­скую – Пермь. Хо­чу учить свя­той ве­ре невер­ных лю­дей. Я ре­шил­ся или при­ве­сти их ко Хри­сту, или сло­жить у них за Хри­ста го­ло­ву". Епи­скоп с ра­до­стью бла­го­сло­вил его и по­свя­тил в сан иеро­мо­на­ха. Он снаб­дил его ан­ти­мин­са­ми, свя­тым ми­ром и бо­го­слу­жеб­ны­ми кни­га­ми, а ве­ли­кий князь Ди­мит­рий Иоан­но­вич дал ему охран­ные гра­мо­ты.

Из Устю­га свя­той Сте­фан спу­стил­ся по Се­вер­ной Двине до впа­де­ния в нее Вы­че­гды, от­ку­да на­чи­на­лись по­се­ле­ния зы­рян. Мно­го тру­дов, борь­бы, ли­ше­ний и скор­бей вы­тер­пел про­по­вед­ник ве­ры Хри­сто­вой, жи­вя сре­ди языч­ни­ков, по­кло­няв­ших­ся идо­лам, "ог­ню, во­де, де­ре­вьям, кам­ню и зо­ло­той ба­бе, и ку­дес­ни­ком, и волх­вом, и дре­вью".

Осо­бо бла­го­го­ве­ли зы­ряне пе­ред так на­зы­ва­е­мой "про­куд­ли­вой бе­ре­зой". Гро­мад­ная по тол­щине и вы­шине бе­ре­за рос­ла на воз­вы­шен­ном ме­сте. Зы­ряне со­би­ра­лись к ней и при­но­си­ли в жерт­ву до­бы­тых зве­рей. Свя­той Сте­фан по­ста­вил свою кел­лию невда­ле­ке от бе­ре­зы и ис­поль­зо­вал со­бра­ния суе­вер­ных языч­ни­ков у де­ре­ва, чтобы учить их свя­той ис­тине. За­тем свя­той Сте­фан сру­бил и сжег бе­ре­зу для ис­ко­ре­не­ния суе­ве­рия. Зы­ряне со­би­ра­лись убить его. Свя­той об­ра­тил­ся к ним с про­по­ве­дью: "Су­ди­те са­ми, силь­ны ли бо­ги ва­ши, ко­гда они не мо­гут за­щи­тить се­бя от ог­ня? Бо­ги ли они, ко­гда так немощ­ны, да и не име­ют не толь­ко смыс­ла, но и слу­ха и зре­ния? И от ме­ня, сла­бо­го, не су­ме­ло за­щи­тить се­бя ва­ше бо­же­ство. Не та­ко­вы же ли и все дру­гие бо­ги ва­ши? Не та­ков Бог Хри­сти­ан­ский. Он ви­дит все, все зна­ет и Все­мо­гущ, ибо со­здал весь мир и о всем про­мыш­ля­ет. И как Он благ, осо­бен­но к зна­ю­щим Его! Я же­лаю вам добра, про­по­ве­дуя вам Ис­тин­но­го Бо­га. Он бу­дет лю­бить вас, бу­дет бла­го­тво­рить вам, ко­гда ста­не­те чтить Его ис­кренне". На ме­сте "про­куд­ли­вой бе­ре­зы" свя­той Сте­фан по­стро­ил храм в честь Ар­хан­ге­ла Ми­ха­и­ла, низ­ло­жи­те­ля ду­хов тьмы.

Кре­стив­ши­е­ся зы­ряне са­ми ста­ли ис­треб­лять то, че­му рань­ше по­кло­ня­лись: ру­би­ли свя­щен­ные де­ре­вья, со­кру­ша­ли идо­лов; бо­га­тые да­ры, пред­на­зна­чен­ные для язы­че­ских жерт­вен­ни­ков, они при­но­си­ли свя­то­му Сте­фа­ну. Он ве­лел слу­жив­ше­му при нем зы­ря­ни­ну Мат­фею все пре­да­вать ог­ню и лишь доз­во­лял упо­треб­лять по­лот­но на об­вер­ты­ва­ние ног.

Но окон­ча­тель­ный пе­ре­лом в зы­ря­нах про­изо­шел по­сле то­го, как свя­той Сте­фан по­сра­мил их глав­но­го жре­ца Па­му, ко­то­рый вос­стал про­тив рас­про­стра­не­ния свя­той ве­ры. Жрец всту­пил в спор со свя­тым Сте­фа­ном. "У вас, хри­сти­ан, – го­во­рил Па­ма, – один Бог, а у нас мно­го по­мощ­ни­ков и на су­ше, и на во­де, по­да­ю­щих нам счаст­ли­вую лов­лю в ле­сах и ее из­быт­ка­ми снаб­жа­ю­щих Моск­ву, ор­ду и даль­ние стра­ны; они со­об­ща­ют нам в волх­во­ва­нии тай­ны, недо­ступ­ные вам". Свя­той Сте­фан от­ве­чал, что Ис­тин­ный Бог – один; все­мо­гу­ще­ство – од­но, а бес­си­лие бо­гов-идо­лов оче­вид­но по опы­ту. По­сле дол­гих спо­ров жрец Па­ма в оправ­да­ние сво­ей ве­ры вы­звал­ся прой­ти сквозь огонь и во­ду и то­го же по­тре­бо­вал от свя­то­го Сте­фа­на. "Я не по­веле­ваю сти­хи­я­ми, – сми­рен­но от­ве­чал свя­той Сте­фан, – но Хри­сти­ан­ский Бог ве­лик: иду с то­бой" и, помолившись, взял Паму за руку, чтобы идти в огонь. Па­ма за­тре­пе­тал и мо­лил из­ба­вить его от вер­ной смер­ти. "Вы сви­де­те­ли, – ска­зал свя­той Сте­фан со­брав­ше­му­ся на­ро­ду, – сам он по­тре­бо­вал ре­шить спор о ве­ре ог­нем и во­дой и, од­на­ко, не хо­чет кре­стить­ся. За ко­го счи­тать те­перь Па­му? Что с ним де­лать?". "Об­ман­щи­ка пре­дать смер­ти, – от­ве­тил на­род, – ес­ли от­пу­стить Па­му, он на­де­ла­ет те­бе па­ко­стей". "Нет, – от­ве­тил свя­той, – Хри­стос ме­ня по­слал не пре­да­вать ко­го-ли­бо смер­ти, а учить. Па­ма не хо­чет при­нять спа­си­тель­ной ве­ры, пусть его упор­ство на­ка­жет его, но не я". Па­ма был вы­гнан. В бла­го­дар­ность Гос­по­ду за по­бе­ду над гла­вой языч­ни­ков свя­той Сте­фан по­стро­ил на Ви­ше­ре храм в честь свя­ти­те­ля Ни­ко­лая. По­сле это­го про­по­ведь свя­то­го о Хри­сте ста­ла ид­ти все успеш­нее.

В 1383 го­ду свя­той Сте­фан был по­став­лен епи­ско­пом Ма­лой Пер­ми. Как люб­ве­обиль­ный отец он неустан­но за­бо­тил­ся о сво­ей пастве. Для утвер­жде­ния в ве­ре но­во­об­ра­щен­ных свя­ти­тель Сте­фан при хра­мах от­кры­вал учи­ли­ща, где свя­щен­ные кни­ги изу­ча­лись на перм­ском язы­ке. Свя­ти­тель при­смат­ри­вал­ся к уча­щим­ся, учи­ты­вал их спо­соб­но­сти с тем, чтобы из них ста­вить свя­щен­ни­ков и диа­ко­нов. Неко­то­рых уче­ни­ков свя­ти­тель Сте­фан на­учил пи­сать по-перм­ски. Свя­ти­тель стро­ил церк­ви, в ко­то­рых ста­вил свя­щен­ни­ков из зы­рян, ввел бо­го­слу­же­ние на зы­рян­ском язы­ке.

Свя­ти­тель Сте­фан пе­ре­вел на зы­рян­ский язык Ча­со­слов, Псал­тирь, из­бран­ные чте­ния из Еван­ге­лия и Апо­сто­ла, Па­ре­мий­ник, Сти­хи­рарь, Ок­то­их, несколь­ко празд­нич­ных служб и Бо­же­ствен­ную ли­тур­гию.

Во вре­мя неуро­жая свя­ти­тель снаб­жал зы­рян хле­бом, мно­го раз из­бав­лял их от на­си­лия и взя­ток ти­унов, об­лег­чал им по­да­ти, за­щи­щал от на­па­де­ний дру­гих пле­мен, хо­да­тай­ствуя за них в Москве. Пло­дом его по­дви­гов и доб­ро­де­те­лей ста­ло об­ра­ще­ние всей об­шир­ной Перм­ской зем­ли к хри­сти­ан­ству. Это ве­ли­кое де­ло бы­ло со­вер­ше­но си­лой ве­ры и хри­сти­ан­ской люб­ви. Жизнь свя­ти­те­ля – это по­бе­да ве­ры над неве­ри­ем, люб­ви и кро­то­сти – над зло­бой и нече­сти­ем.

Уми­ли­тель­но "за­оч­ное сви­да­ние" свя­ти­те­ля Сте­фа­на Перм­ско­го с пре­по­доб­ным Сер­ги­ем Ра­до­неж­ским, быв­шее в 1390 го­ду во вре­мя пу­те­ше­ствия свя­ти­те­ля в Моск­ву по цер­ков­ным де­лам. Свя­ти­тель Сте­фан го­ря­чо лю­бил Ра­до­неж­ско­го по­движ­ни­ка и очень же­лал по­ви­дать­ся с ним на пу­ти из Перм­ской зем­ли, но не мог ис­пол­нить это­го из-за недо­стат­ка вре­ме­ни. На­хо­дясь в 10 вер­стах от мо­на­сты­ря пре­по­доб­но­го Сер­гия, свя­ти­тель Сте­фан, по­мо­лив­шись, об­ра­тил­ся в сто­ро­ну оби­те­ли и с по­кло­ном про­из­нес: "Мир те­бе, ду­хов­ный бра­те!". Пре­по­доб­ный Сер­гий, ко­то­рый си­дел вме­сте с бра­ти­ей за тра­пе­зой, встал, по­мо­лил­ся и, по­кло­нив­шись в ту сто­ро­ну, где про­ез­жал свя­ти­тель, от­ве­тил: "Ра­дуй­ся и ты, пас­ты­рю ста­да Хри­сто­ва, и мир Бо­жий да пре­бы­ва­ет с то­бой!".

О глу­бо­кой ду­хов­ной свя­зи свя­ти­те­ля Сте­фа­на Перм­ско­го и пре­по­доб­но­го Сер­гия Ра­до­неж­ско­го сви­де­тель­ству­ет и ныне осо­бая по­все­днев­ная мо­лит­ва к ним на брат­ской тра­пе­зе.

Кро­ме устрой­ства церк­вей, свя­ти­тель Сте­фан ос­но­вал для зы­рян и несколь­ко мо­на­сты­рей: Спас­скую Улья­нов­скую пу­стынь в 165 вер­стах от Усть-Сы­соль­ска, Сте­фа­нов­скую – в 60 вер­стах от Усть-Сы­соль­ска, Усть-Вым­скую Ар­хан­гель­скую, Яренг­скую Ар­хан­гель­скую.

В 1395 го­ду свя­ти­тель Сте­фан сно­ва от­пра­вил­ся в Моск­ву по де­лам паст­вы и здесь скон­чал­ся. Те­ло его бы­ло по­ло­же­но в мо­на­сты­ре "Спа­са за сте­ною" (в хра­ме на Бо­ру в честь Спа­си­те­ля) в Мос­ков­ском Крем­ле. Горь­ко опла­ки­ва­ли зы­ряне кон­чи­ну сво­е­го апо­сто­ла. Они уси­лен­но упра­ши­ва­ли Мос­ков­ско­го кня­зя и мит­ро­по­ли­та от­пу­стить в Пермь те­ло их на­став­ни­ка, но Москва не хо­те­ла рас­стать­ся с остан­ка­ми ве­ли­ко­го свя­ти­те­ля.

Про­слав­ле­ние свя­ти­те­ля Сте­фа­на на­ча­лось еще в на­ча­ле XV ве­ка. Жи­тие бы­ло на­пи­са­но вско­ре по­сле смер­ти свя­ти­те­ля в 1472 го­ду. Служ­бу ему со­ста­вил иеро­мо­нах Па­хо­мий Серб с иеро­мо­на­хом Епи­фа­ни­ем Пре­муд­рым, уче­ни­ком пре­по­доб­но­го Сер­гия Ра­до­неж­ско­го, ко­то­рый хо­ро­шо знал свя­ти­те­ля и лю­бил с ним бе­се­до­вать.

См. так­же: "Жи­тие во свя­тых от­ца на­ше­го Сте­фа­на, епи­ско­па Перм­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.