Канон святителю Никите Печерскому Новгородскому (второй)

Припев: Святи́телю, о́тче Ники́то, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 13 февраля (31 января ст. ст.); 13 мая (30 апреля ст. ст.); 27 мая (14 мая ст. ст.)

Глас 7.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Поспе́шествовавшему Бо́гу во Еги́пте Моисе́ови, извести́ Изра́иля, Тому́ Еди́ному пои́м, я́ко просла́вися.

Щедро́ты Твоя́ призыва́ем, Го́споди, да досто́йно пе́ние принесе́м уго́днику Твоему́, святи́телю Ники́те, Тя́ воспева́юще, я́ко просла́вися.

Ше́ствие твое́ до́бре сконча́л еси́ и на небеса́ возше́л еси́, престо́лу Влады́чню предстоя́, со а́нгелы Того́ воспева́еши, я́ко просла́вися.

Что́ шу́м пра́зднующих быва́ет и лю́дие све́тло торжеству́ют? Дне́сь бо обрето́шася честны́я мо́щи святи́теля Ники́ты, и вси́ ра́достно вопию́т Христу́, я́ко просла́вися.

Богоро́дичен: Цари́цу и Влады́чицу Тя́ имену́ем, Де́во, под кро́в Тво́й прибега́юще и по́мощи от Тебе́ прося́ще, Сы́ну Твоему́ воспева́юще, я́ко просла́вися.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утверди́ся ве́рою Христо́ва Це́рковь, и́бо непреста́нно пе́сньми вопие́т, пою́щи: Свя́т еси́, Го́споди, и Тя́ пое́т ду́х мо́й.

От земны́х не́др восприе́млем, я́ко да́р освяще́н, честны́я мо́щи твоя́, святи́телю, и от си́х освяще́ние прие́млем, Христа́ воспева́юще: Свя́т еси́, Го́споди, спаса́яй ду́ши на́ша.

Хра́м Свята́го Ду́ха от ю́ности бы́л еси́, о́тче, сего́ ра́ди и по сме́рти соблюде́ся те́ло твое́ нетле́нно, и, сие́ ра́достно лобыза́юще, вопие́м Христу́: Свя́т еси́, Го́споди, спаса́яй ду́ши на́ша.

Фарисе́йское тщесла́вие отри́нувше, со смире́нием и ра́достию целу́ем честны́я твоя́ мо́щи, святи́телю Ники́то, Христу́ вопию́ще: Свя́т еси́, Го́споди, спаса́яй ду́ши на́ша.

Богоро́дичен: Укра́шена ря́снами чистоты́, Пречи́стая Отрокови́це, благослове́нная Влады́чице, Предста́тельнице ро́да на́шего.

Седа́лен, гла́с 1:

Я́ко са́д присноцвету́щ, лю́ди твоя́ сотвори́л еси́, сия́ во благоче́стии возрасти́в, умно́жил еси́, и от сего́ ве́рен ра́б и де́латель виногра́да Христо́ва показа́лся еси́, и трудо́м возме́здие досто́йно восприя́л еси́, святи́телю, моли́ Христа́ Бо́га, да спасе́т ду́ши на́ша.

Богоро́дичен: Все́х Творца́, Бо́га же и Соде́теля, Всенепоро́чная Чи́стая, Ду́хом Боже́ственным в ложесна́х Твои́х заче́нши, без истле́ния родила́ еси́. Его́же сла́вяще, Тя́ воспева́ем, Де́во, я́ко пала́ту Царя́ все́х и ми́ра заступле́ние.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Плотско́е прише́ствие Твое́, Христе́, уверя́я, проро́к Авваку́м взыва́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Тя́ моли́твенника непосты́дна ко Влады́це стяжа́хом, святи́телю, моли́ о воспева́ющих па́мять твою́, изба́вити в бу́дущем Суде́ ве́чнующаго осужде́ния.

Све́тлыми сия́ньми провозсия́вшия честны́я твоя́ мо́щи от мно́гих бо ле́т бы́ша сокрове́ны, ны́не же, я́ко заря́ пресве́тла, просвеща́ют и освяща́ют пою́щия тя́.

Ра́дость, и весе́лие, и ра́дование неизрече́нно твоему́ ста́ду, святи́телю, показа́ся обре́тение честны́х моще́й твои́х, в не́же испроси́ на́м оставле́ние грехо́в и вели́кую ми́лость.

Богоро́дичен: Правосла́вною ве́рою и любо́вию притека́ющих Ти́ и со стра́хом пою́щих Тя́ моле́бный гла́с услы́ши, Влады́чице.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: У́тренююще, Сло́ве, в сла́ву Твою́ и хвалу́, восхваля́ем непреста́нно о́браз Креста́ Твоего́, его́же да́л еси́ на́м ору́жие в по́мощь.

Умиле́ния исто́чник мне́ испроси́, в честне́м твое́м торжестве́, святи́телю Ники́то, да отмы́ю скве́рну души́ моея́ и покая́ние моли́твами твои́ми обря́щу на по́мощь ору́жие.

Нова́града бы́в первосвяти́тель и́стинен, облагово́ни на́ша чу́вства душе́вная, да моли́твы твоя́ предста́виши на́м на по́мощь ору́жие.

Мно́жеством искуше́ний содержи́мь е́смь, на тя́ наде́жду возлага́ю, святи́телю Ники́то, да предста́виши ми́ моли́тву твою́ на по́мощь ору́жие.

Богоро́дичен: Ле́ствица прообража́ше Тя́ патриа́рха Иа́кова, Всенепоро́чная Влады́чице, Бо́жие схожде́ние на́м я́ве сказу́ющи.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Пла́вающаго в молве́ жите́йских попече́ний, с корабле́м потопля́ема грехи́ и душетле́нному зве́рю примета́ема, я́ко Ио́на, Христе́, вопию́ Ти́: из смертоно́сныя глубины́ возведи́ мя.

Кре́пость и утвержде́ние испроси́ оте́честву на́шему, святи́телю Ники́то: да моли́твами твои́ми христиа́нский ро́д в тишине́ пребу́дет, воспева́ющий тя́, я́ко те́пла засту́пника.

Изба́витися ста́ду твоему́ вся́каго озлобле́ния и ско́рби моли́ся, святи́телю Ники́то: ты́ бо еси́ наде́жда непосты́дна, упова́ние изве́стно и стена́ необори́мая.

И на́м, пою́щим и сла́вящим твою́ па́мять, испроси́, святи́телю Ники́то, грехо́в разреше́ние, суда́ и му́ки избавле́ние и Ца́рствия небе́снаго сподо́битися.

Богоро́дичен: Земноро́дных естество́ на не́бо Тобо́ю взы́де, пала́та бо Царе́ва обрела́ся еси́, Богоро́дице, те́мже согла́сно воспева́ем Тя́.

Конда́к, гла́с 6.

Архиере́йства са́ном почти́вся и чи́сте Чисте́йшему предстоя́, приле́жно моле́ние за лю́ди твоя́ приноси́л еси́, я́ко и до́ждь моли́твою све́л еси́, овогда́ же и гра́да запале́ния угаси́л еси́. И ны́не, святи́телю Ники́то, моли́ Христа́ Бо́га спасти́ лю́ди твоя́ моля́щияся, да вси́ вопие́м ти́: ра́дуйся, святи́телю о́тче преди́вный.

И́кос:

Кто не почуди́тся, кто́ не просла́вит неизсле́димую и несказа́нную глубину́ милосе́рдия Твоего́, Христе́ Бо́же? Я́ко просла́вил еси́ в после́днем ро́де уго́дника Твоего́, святи́теля Ники́ту, его́же обрето́шася честны́я мо́щи це́лы и неразруши́мы. Ему́же рече́м: егда́ во пло́ти бы́л еси́, преподо́бне, де́лании боже́ственными ду́шу предочи́стил еси́, святи́тельства па́ству восприи́м, сосу́д избра́н Боже́ственнаго Ду́ха показа́лся еси́ и ста́до твое́ до конца́ в ве́ре утверди́л еси́. Те́м ра́дуйся, о́тче преди́вный.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Пе́щь о́троцы огнепа́льну дре́вле росоточа́щу показа́ша, еди́наго Бо́га воспева́юще и глаго́люще: превозноси́мый отце́в Бо́г и препросла́влен.

Зе́льным воздержа́нием те́ло умертви́л еси́, ду́шу же просвети́л еси́ и равноа́нгельну сотвори́л еси́, Бо́гу вопия́: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Жезло́м па́стырским, святи́телю, до́бре лю́ди твоя́ упа́сл еси́, от ни́хже я́ко ве́рен па́стырь Христу́ возопи́л еси́: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Егда́ ся́деши суди́ти вся́ческая на престо́ле сла́вы Твоея́, тогда́ пощади́ рабы́ Твоя́, Влады́ко, моли́твами уго́дника Твоего́, святи́теля Ники́ты, да вси́ уми́льно вопие́м Ти́: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Добро́та честны́х и святы́х а́нгел, ра́дование челове́ков Ты́ еси́, Де́во Богоро́дице, Ты́ мя к жи́зни наста́ви, Сы́ну Твоему́ вопию́ща: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: В пещи́ о́троки подража́юще, духо́вную ро́су прие́мшии, ве́рою зове́м: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Го́споду просла́вльшу уго́дника Своего́ святи́теля Ники́ту, мно́гим бо ле́том преше́дшим сокрове́ны бы́ша честны́я его́ мо́щи, ны́не же вси́, я́ве зря́ще, согла́сно воспева́ют: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Уви́дехом и почуди́хомся, па́че же стра́хом и ра́достию объя́ти бы́хом, я́ко по толи́цех ле́тех обрето́шася честны́я мо́щи святи́теля Ники́ты це́лы и неразруши́мы, и вси́ единогла́сно возопи́хом: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Бо́жиим манове́нием после́днему ро́ду явле́ны бы́ша честны́я мо́щи святи́теля Ники́ты, си́м у́бо прикаса́ющиися, освяще́ние прие́млем, Христа́ воспева́юще во ве́ки.

Богоро́дичен: Ада́ма но́ваго родила́ еси́, пре́жде Ада́ма бы́вшаго, Сего́ моли́, Богоро́дице, да спасе́т ду́ши на́ша.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Па́че естества́ Ма́терь и по естеству́ Де́ву, еди́ну в жена́х Благослове́нную, пе́сньми, ве́рнии, Богоро́дицу велича́ем.

Львы́ укроти́ Дании́л дре́вле, ты́ же, святи́телю Ники́то, неви́димаго врага́, зия́ющаго на тя́, че́люсти сокруши́л еси́ и без ве́сти того́ сотвори́л еси́ моли́твами твои́ми.

Кре́пкою твое́ю моли́твою, святи́телю, я́звы души́ моея́ исцели́, и находя́щих искуше́ний изба́ви мя́, молю́ся, и се́рдца моего́ напра́ви стезю́ на Бо́жия за́поведи пресве́тлыя, да тя́ непреста́нно велича́ю.

Разжени́ мно́жество зо́л мои́х, святи́телю, богоприя́тными твои́ми моли́твами, одожди́ ми ка́пли покая́ния: бою́ся бо та́мошняго суди́ща, в не́мже Судия́ хо́щет суди́ти всему́ ми́ру.

Богоро́дичен: Милосе́рдие на рабы́ Твоя́, Чи́стая, простри́, при́сно моля́щия Тя́, стра́шныя му́ки избавля́ющи моли́твами Твои́ми.

Свети́лен:

Плотска́я мудрова́ния ду́ху повину́л еси́ и, я́ко зла́то, огне́м искуси́вся, прия́телище бы́л еси́ Ду́ху Пресвято́му, о́тче Ники́то святи́телю.

Богоро́дичен: Тя́ пе́сньми ублажа́ем, Де́во, Бо́га бо роди́вши, на руку́ носи́ла еси́, Того́ моли́ за ду́ши на́ша.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Поспѣ́шествовавшемꙋ бг҃ꙋ во є҆гѵ́птѣ мѡѷсе́ови, и҆звестѝ і҆и҃лѧ, томꙋ̀ є҆ди́номꙋ пои́мъ: ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Щедрѡ́ты твоѧ̑ призыва́емъ, гдⷭ҇и, да досто́йнѡ пѣ́нїе принесе́мъ ᲂу҆го́дникꙋ твоемꙋ̀ ст҃и́телю нїки́тѣ, тѧ̀ воспѣва́юще, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Ше́ствїе твоѐ до́брѣ сконча́лъ є҆сѝ, и҆ на нб҃са̀ возше́лъ є҆сѝ, прⷭ҇то́лꙋ влⷣчню предстоѧ̀, со а҆́гг҃лы того̀ воспѣва́еши, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Что̀ шꙋ́мъ пра́зднꙋющихъ быва́етъ, и҆ лю́дїе свѣ́тлѡ торжествꙋ́ютъ; дне́сь бо ѡ҆брѣто́шасѧ честны̑ѧ мо́щи свѧти́телѧ нїки́ты, и҆ всѝ ра́достнѡ вопїю́тъ хрⷭ҇тꙋ̀, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Бг҃оро́диченъ: Цр҃и́цꙋ и҆ влⷣчцꙋ тѧ̀ и҆менꙋ́емъ, дв҃о, подъ кро́въ тво́й прибѣга́юще, и҆ по́мощи ѿ тебє̀ просѧ́ще, сн҃ꙋ твоемꙋ̀ воспѣва́юще, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Оу҆тверди́сѧ вѣ́рою хрⷭ҇то́ва цр҃ковь: и҆́бо непреста́ннѡ пѣ́сньми вопїе́тъ пою́щи: ст҃ъ є҆сѝ, гдⷭ҇и, и҆ тѧ̀ пое́тъ дꙋ́хъ мо́й.

Ѿ земны́хъ нѣ́дръ воспрїе́млемъ ꙗ҆́кѡ да́ръ ѡ҆свѧще́нъ, честны̑ѧ мо́щи твоѧ̑, ст҃и́телю, и҆ ѿ си́хъ ѡ҆свѧще́нїе прїе́млемъ, хрⷭ҇та̀ воспѣва́юще: ст҃ъ є҆сѝ, гдⷭ҇и, спаса́ѧй дꙋ́шы на́шѧ.

Хра́мъ ст҃а́гѡ дх҃а ѿ ю҆́ности бы́лъ є҆сѝ, ѻ҆́тче, сегѡ̀ ра́ди и҆ по сме́рти соблюде́сѧ тѣ́ло твоѐ нетлѣ́нно, и҆ сїѐ ра́достнѡ лобыза́юще, вопїе́мъ хрⷭ҇тꙋ̀: ст҃ъ є҆сѝ, гдⷭ҇и, спаса́ѧй дꙋ́шы на́шѧ.

Фарїсе́йское тщесла́вїе ѿри́нꙋвше, со смире́нїемъ и҆ ра́достїю цѣлꙋ́емъ честны̑ѧ твоѧ̑ мо́щи, ст҃и́телю нїки́то, хрⷭ҇тꙋ̀ вопїю́ще: ст҃ъ є҆сѝ, гдⷭ҇и, спаса́ѧй дꙋ́шы на́шѧ.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆кра́шена рѧ́снами чистоты̀, пречⷭ҇таѧ ѻ҆трокови́це, благослове́ннаѧ влⷣчце, предста́тельнице ро́да на́шегѡ.

Сѣда́ленъ, гла́съ а҃:

Ꙗ҆́кѡ са́дъ присноцвѣтꙋ́щъ лю́ди твоѧ̑ сотвори́лъ є҆сѝ, сїѧ̑ во благоче́стїи возрасти́въ, ᲂу҆мно́жилъ є҆сѝ: и҆ ѿ сегѡ̀ вѣ́ренъ ра́бъ и҆ дѣ́латель вїногра́да хрⷭ҇то́ва показа́лсѧ є҆сѝ, и҆ трꙋдѡ́мъ возме́здїе досто́йнѡ воспрїѧ́лъ є҆сѝ, ст҃и́телю, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, да спасе́тъ дꙋ́шы на́шѧ.

Бг҃оро́диченъ: Всѣ́хъ творца̀, бг҃а же и҆ содѣ́телѧ, всенепоро́чнаѧ чⷭ҇таѧ, дх҃омъ бжⷭ҇твеннымъ въ ложесна́хъ твои́хъ заче́нши, безъ и҆стлѣ́нїѧ родила̀ є҆сѝ: є҆го́же сла́вѧще, тѧ̀ воспѣва́емъ, дв҃о, ꙗ҆́кѡ пала́тꙋ цр҃ѧ̀ всѣ́хъ, и҆ мі́ра застꙋпле́нїе.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Плотско́е прише́ствїе твоѐ, хрⷭ҇тѐ, ᲂу҆вѣрѧ́ѧ прⷪ҇ро́къ а҆ввакꙋ́мъ, взыва́ше: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Тѧ̀ моли́твенника непосты́дна ко влⷣцѣ стѧжа́хомъ, ст҃и́телю, молѝ ѡ҆ воспѣва́ющихъ па́мѧть твою̀, и҆зба́вити въ бꙋ́дꙋщемъ сꙋдѣ̀ вѣ́чнꙋющагѡ ѡ҆сꙋжде́нїѧ.

Свѣ́тлыми сїѧ́ньми провозсїѧ́вшыѧ честны̑ѧ твоѧ̑ мо́щи: ѿ мно́гихъ бо лѣ́тъ бы́ша сокровє́ны, ны́нѣ же ꙗ҆́кѡ зарѧ̀ пресвѣ́тла просвѣща́ютъ и҆ ѡ҆свѧща́ютъ пою́щыѧ тѧ̀.

Ра́дость и҆ весе́лїе, и҆ ра́дованїе неизрече́нно твоемꙋ̀ ста́дꙋ, ст҃и́телю, показа́сѧ, ѡ҆брѣ́тенїе честны́хъ моще́й твои́хъ, въ не́же и҆спросѝ на́мъ ѡ҆ставле́нїе грѣхѡ́въ и҆ вели́кꙋю ми́лость.

Бг҃оро́диченъ: Правосла́вною вѣ́рою, и҆ любо́вїю притека́ющихъ тѝ, и҆ со стра́хомъ пою́щихъ тѧ̀, моле́бный гла́съ ᲂу҆слы́ши, влⷣчце.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆́треннююще, сло́ве, въ сла́вꙋ твою̀ и҆ хвалꙋ̀, восхвалѧ́емъ непреста́ннѡ ѻ҆́бразъ креста̀ твоегѡ̀, є҆го́же да́лъ є҆сѝ на́мъ ѻ҆рꙋ́жїе въ по́мощь.

Оу҆миле́нїѧ и҆сто́чникъ мнѣ̀ и҆спросѝ, въ честнѣ́мъ твое́мъ торжествѣ̀, ст҃и́телю нїки́то, да ѿмы́ю скве́рнꙋ дꙋшѝ моеѧ̀, и҆ покаѧ́нїе моли́твами твои́ми ѡ҆брѧ́щꙋ, на по́мощь ѻ҆рꙋ́жїе.

Нова́града бы́въ первост҃и́тель и҆́стиненъ, ѡ҆благово́ни на́шѧ чꙋ̑вства дꙋшє́внаѧ: да моли̑твы твоѧ̑ предста́виши на́мъ на по́мощь ѻ҆рꙋ́жїе.

Мно́жествомъ и҆скꙋше́нїй содержи́мь є҆́смь, на тѧ̀ наде́ждꙋ возлага́ю, ст҃и́телю нїки́то: да предста́виши мѝ моли́твꙋ твою̀ на по́мощь ѻ҆рꙋ́жїе.

Бг҃оро́диченъ: Лѣ́ствица проѡбража́ше тѧ̀ патрїа́рха і҆а́кѡва, всенепоро́чнаѧ влⷣчце, бж҃їе схожде́нїе на́мъ ꙗ҆́вѣ сказꙋ́ющи.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Пла́вающаго въ молвѣ̀ жите́йскихъ попече́нїй, съ корабле́мъ потоплѧ́ема грѣхѝ, и҆ дꙋшетлѣ́нномꙋ ѕвѣ́рю примета́ема, ꙗ҆́кѡ і҆ѡ́на, хрⷭ҇тѐ, вопїю́ ти: и҆зъ смертоно́сныѧ глꙋбины̀ возведи́ мѧ.

Крѣ́пость и҆ ᲂу҆твержде́нїе и҆спросѝ ѻ҆те́чествꙋ на́шемꙋ, ст҃и́телю нїки́то: да моли́твами твои́ми хрⷭ҇тїа́нскїй ро́дъ въ тишинѣ̀ пребꙋ́детъ, воспѣва́ющїй тѧ̀ ꙗ҆́кѡ те́пла застꙋ́пника.

И҆зба́витисѧ ста́дꙋ твоемꙋ̀ всѧ́кагѡ ѡ҆ѕлобле́нїѧ и҆ ско́рби, моли́сѧ, ст҃и́телю нїки́то: ты́ бо є҆сѝ наде́жда непосты́дна, ᲂу҆пова́нїе и҆звѣ́стно, и҆ стѣна̀ неѡбори́маѧ.

И҆ на́мъ пою́щымъ, и҆ сла́вѧщымъ твою̀ па́мѧть, и҆спросѝ, ст҃и́телю нїки́то, грѣхѡ́въ разрѣше́нїе, сꙋда̀ и҆ мꙋ́ки и҆збавле́нїе, и҆ црⷭ҇твїѧ нбⷭ҇нагѡ сподо́битисѧ.

Бг҃оро́диченъ: Земноро́дныхъ є҆стество̀ на нб҃о тобо́ю взы́де, пала́та бо цр҃е́ва ѡ҆брѣла́сѧ є҆сѝ, бцⷣе: тѣ́мже согла́снѡ воспѣва́емъ тѧ̀.

Конда́къ, гла́съ ѕ҃.

А҆рхїере́йства са́номъ почти́всѧ, и҆ чи́стѣ чⷭ҇тѣ́йшемꙋ предстоѧ̀, прилѣ́жнѡ моле́нїе за лю́ди твоѧ̑ приноси́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ и҆ до́ждь моли́твою све́лъ є҆сѝ, ѻ҆вогда́ же и҆ гра́да запалє́нїѧ ᲂу҆гаси́лъ є҆сѝ. и҆ ны́нѣ, свѧти́телю нїки́то, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, спастѝ лю́ди твоѧ̑ молѧ́щыѧсѧ, да всѝ вопїе́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, ст҃и́телю ѻ҆́тче преди́вный.

І҆́косъ:

Кто̀ не почꙋди́тсѧ, кто̀ не просла́витъ неизслѣ́димꙋю и҆ несказа́ннꙋю глꙋбинꙋ̀ милосе́рдїѧ твоегѡ̀, хрⷭ҇тѐ бж҃е; ꙗ҆́кѡ просла́вилъ є҆сѝ въ послѣ́днемъ ро́дѣ ᲂу҆го́дника твоего̀ ст҃и́телѧ нїки́тꙋ, є҆гѡ́же ѡ҆брѣто́шасѧ честны̑ѧ мо́щи цѣ̑лы и҆ неразрꙋши̑мы, є҆мꙋ́же рече́мъ: є҆гда̀ во пло́ти бы́лъ є҆сѝ, прпⷣбне, дѣ̑ланїи бжⷭ҇твенными дꙋ́шꙋ пред̾ѡчи́стилъ є҆сѝ, ст҃и́тельства па́ствꙋ воспрїи́мъ, сосꙋ́дъ и҆збра́нъ бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а показа́лсѧ є҆сѝ, и҆ ста́до твоѐ до конца̀ въ вѣ́рѣ ᲂу҆тверди́лъ є҆сѝ. тѣ́мъ ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́тче преди́вный.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Пе́щь ѻ҆́троцы ѻ҆гнепа́льнꙋ дре́вле росоточа́щꙋ показа́ша, є҆ди́наго бг҃а воспѣва́юще, и҆ глаго́люще: превозноси́мый ѻ҆ц҃є́въ бг҃ъ и҆ препросла́вленъ.

Ѕѣ́льнымъ воздержа́нїемъ тѣ́ло ᲂу҆мертви́лъ є҆сѝ, дꙋ́шꙋ же просвѣти́лъ є҆сѝ, и҆ равноа́гг҃льнꙋ сотвори́лъ є҆сѝ, бг҃ꙋ вопїѧ̀: ѻ҆ц҃є́въ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Жезло́мъ па́стырскимъ, свѧти́телю, до́брѣ лю́ди твоѧ̑ ᲂу҆па́слъ є҆сѝ: ѿ ни́хже ꙗ҆́кѡ вѣ́ренъ па́стырь хрⷭ҇тꙋ̀ возопи́лъ є҆сѝ: ѻ҆ц҃є́въ на́шихъ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.

Є҆гда̀ сѧ́деши сꙋди́ти всѧ́чєскаѧ на прⷭ҇то́лѣ сла́вы твоеѧ̀, тогда̀ пощадѝ рабы̑ твоѧ̑, влⷣко, моли́твами ᲂу҆го́дника твоегѡ̀ свѧти́телѧ нїки́ты, да всѝ ᲂу҆ми́льнѡ вопїе́мъ тѝ: ѻ҆ц҃є́въ на́шихъ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Добро́та честны́хъ и҆ ст҃ы́хъ а҆́гг҃лъ, ра́дованїе человѣ́кѡвъ ты̀ є҆сѝ, дв҃о бцⷣе, ты́ мѧ къ жи́зни наста́ви, сн҃ꙋ твоемꙋ̀ вопїю́ща: ѻ҆ц҃є́въ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Въ пещѝ ѻ҆́троки подража́юще, дꙋхо́внꙋю ро́сꙋ прїе́мшїи, вѣ́рою зове́мъ: бл҃гослови́те, дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Гдⷭ҇ꙋ просла́вльшꙋ ᲂу҆го́дника своего̀ ст҃и́телѧ нїки́тꙋ, мнѡ́гимъ бо лѣ́тѡмъ преше́дшымъ, сокровє́ны бы́ша честны̑ѧ є҆гѡ̀ мо́щи: ны́нѣ же всѝ ꙗ҆́вѣ зрѧ́ще, согла́снѡ воспѣва́ютъ: благослови́те, дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Оу҆ви́дѣхомъ и҆ почꙋди́хомсѧ, па́че же стра́хомъ и҆ ра́достїю ѡ҆б̾ѧ́ти бы́хомъ, ꙗ҆́кѡ по толи́цѣхъ лѣ́тѣхъ ѡ҆брѣто́шасѧ честны̑ѧ мо́щи свѧти́телѧ нїки́ты цѣ̑лы и҆ неразрꙋши̑мы, и҆ всѝ є҆диногла́снѡ возопи́хомъ: бл҃гослови́те, дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Бж҃їимъ манове́нїемъ послѣ́днемꙋ ро́дꙋ ꙗ҆влє́ны бы́ша честны̑ѧ мо́щи свѧти́телѧ нїки́ты: си̑мъ ᲂу҆́бѡ прикаса́ющїисѧ ѡ҆свѧще́нїе прїе́млемъ, хрⷭ҇та̀ воспѣва́юще во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: А҆да́ма но́ваго родила̀ є҆сѝ, пре́жде а҆да́ма бы́вшаго, сего̀ молѝ, бцⷣе, да спасе́тъ дꙋ́шы на́шѧ.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Па́че є҆стества̀ мт҃рь, и҆ по є҆стествꙋ̀ дв҃ꙋ, є҆ди́нꙋ въ жена́хъ бл҃гослове́ннꙋю, пѣ́сньми, вѣ́рнїи, бцⷣꙋ велича́емъ.

Львы̀ ᲂу҆кротѝ данїи́лъ дре́вле, ты́ же, свѧти́телю нїки́то, неви́димагѡ врага̀, зїѧ́ющагѡ на тѧ̀, чє́люсти сокрꙋши́лъ є҆сѝ, и҆ безъ вѣ́сти того̀ сотвори́лъ є҆сѝ мл҃твами твои́ми.

Крѣ́пкою твое́ю моли́твою, свѧти́телю, ꙗ҆́звы дꙋшѝ моеѧ̀ и҆сцѣлѝ, и҆ находѧ́щихъ и҆скꙋше́нїй и҆зба́ви мѧ̀, молю́сѧ, и҆ се́рдца моегѡ̀ напра́ви стезю̀ на бж҃їѧ за́пѡвѣди пресвѣ̑тлыѧ, да тѧ̀ непреста́ннѡ велича́ю.

Разженѝ мно́жество ѕѡ́лъ мои́хъ, ст҃и́телю, бг҃опрїѧ́тными твои́ми мл҃твами, ѡ҆дожди́ ми ка̑пли покаѧ́нїѧ: бою́сѧ бо та́мошнѧгѡ сꙋди́ща, въ не́мже сꙋдїѧ̀ хо́щетъ сꙋди́ти всемꙋ̀ мі́рꙋ.

Бг҃оро́диченъ: Милосе́рдїе на рабы̑ твоѧ̑, чⷭ҇таѧ, прострѝ, при́снѡ молѧ́щыѧ тѧ̀, стра́шныѧ мꙋ́ки и҆збавлѧ́ющи моли́твами твои́ми.

Свѣти́ленъ:

Плотска̑ѧ мꙋдрова̑нїѧ дх҃ꙋ повинꙋ́лъ є҆сѝ, и҆ ꙗ҆́кѡ зла́то ѻ҆гне́мъ и҆скꙋси́всѧ, прїѧ́телище бы́лъ є҆сѝ дх҃ꙋ прест҃о́мꙋ, ѻ҆́тче нїки́то свѧти́телю.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ пѣ́сньми ᲂу҆блажа́емъ, дв҃о, бг҃а бо роди́вши на рꙋкꙋ̀ носи́ла є҆сѝ: того̀ молѝ за дꙋ́шы на́шѧ.

Краткое житие святителя Никиты, затворника Печерского, епископа Новгородского

Свя­ти­тель Ни­ки­та, епи­скоп Нов­го­род­ский, в мо­ло­дые го­ды по­сту­пил в Ки­е­во-Пе­чер­ский мо­на­стырь и вско­ре по­же­лал уй­ти в за­твор. Игу­мен пре­ду­пре­ждал его о преж­девре­мен­но­сти та­ко­го по­дви­га для мо­ло­до­го ино­ка, но он, по­на­де­яв­шись на свои си­лы, не по­слу­шал­ся. В за­тво­ре свя­той Ни­ки­та впал в ис­ку­ше­ние. Диа­вол явил­ся ему в ви­де Ан­ге­ла, и неопыт­ный по­движ­ник по­кло­нил­ся ему. Бес дал ему со­вет, как уже до­стиг­ше­му со­вер­шен­ства: "Ты не мо­лись, а толь­ко чи­тай и учи дру­гих, а я бу­ду мо­лить­ся вме­сто те­бя", – и стал око­ло за­твор­ни­ка, де­лая вид, что мо­лит­ся за него. Пре­льщен­ный инок Ни­ки­та пре­взо­шел всех в зна­нии книг Вет­хо­го За­ве­та, а о Еван­ге­лии ни го­во­рить, ни слу­шать не хо­тел. Ки­е­во-Пе­чер­ские стар­цы при­шли к пре­льщен­но­му и, по­мо­лив­шись, ото­гна­ли от него бе­са. По­сле это­го пре­по­доб­ный Ни­ки­та, оста­вив по бла­го­сло­ве­нию стар­цев за­твор, жил в стро­гом по­сте и мо­лит­ве, бо­лее все­го упраж­ня­ясь в по­слу­ша­нии и сми­ре­нии. Ми­ло­серд­ный Гос­подь по мо­лит­вам свя­тых стар­цев воз­вел его из глу­би­ны па­де­ния на вы­со­кую сте­пень ду­хов­но­го со­вер­шен­ства. Впо­след­ствии он был по­став­лен епи­ско­пом в Нов­го­род и за свою свя­тую жизнь был на­граж­ден от Бо­га да­ром чу­до­тво­ре­ний. Од­на­жды во вре­мя за­су­хи он мо­лит­вой низ­вел дождь с неба, в дру­гой раз по его мо­лит­ве пре­кра­тил­ся в го­ро­де по­жар. 13 лет управ­лял свя­ти­тель Ни­ки­та нов­го­род­ской паст­вой и мир­но скон­чал­ся в 1108 го­ду. В 1558 го­ду, при ца­ре Иоанне Ва­си­лье­ви­че, со­сто­я­лось про­слав­ле­ние свя­ти­те­ля. Мо­щи его по­ко­ят­ся ныне в Софийском соборе Великого Новгорода.

Полное житие святителя Никиты, затворника Печерского, епископа Новгородского

Пре­по­доб­ный Ни­ки­та, ро­дом ки­ев­ля­нин – один из пер­вых по­стри­жен­и­ков Ки­е­во-Пе­чер­ской оби­те­ли. Он под­ви­зал­ся там при пре­по­доб­ном игу­мене Ни­коне (1078–1088). В мо­ло­до­сти инок Ни­ки­та, же­лая про­сла­вить­ся сре­ди мо­на­хов, стал про­сить игу­ме­на, чтобы он бла­го­сло­вил его под­ви­зать­ся на­едине, в за­тво­ре. Игу­мен пре­пят­ство­вал ему, го­во­ря: «Ча­до! Не по­лез­но те­бе, бу­дучи юным, си­деть празд­но. Луч­ше пре­бы­вать те­бе с бра­ти­ей, ра­бо­тая вме­сте, и ты не ли­шишь­ся на­гра­ды сво­ей. Сам ты ви­дел бра­та на­ше­го Иса­а­кия пе­щер­ни­ка, как он был пре­льщен в за­тво­ре бе­са­ми; и толь­ко бла­го­дать Бо­жия да мо­лит­вы пре­по­доб­ных отец на­ших Ан­то­ния и Фе­о­до­сия спас­ли его. Же­ла­ние твое вы­ше сил». Ни­ки­та же во­все не хо­тел вни­мать сло­вам игу­ме­на, так как не мог пре­одо­леть силь­но­го рве­ния сво­е­го к за­твор­ни­че­ской жиз­ни, и по­это­му, че­го за­хо­тел, то и сде­лал. И он, за­тво­рив­шись, за­гра­дил дверь креп­ко и, не вы­хо­дя, пре­бы­вал один в мо­лит­ве. Про­шло немно­го дней, как инок не из­бег се­тей диа­воль­ских. Во вре­мя пе­ния сво­е­го он слы­шал некий глас, как буд­то бы кто-то вме­сте с ним мо­лил­ся. Ни­ки­та обо­нял при этом и бла­го­уха­ние неиз­ре­чен­ное. За­тем пред­стал пе­ред ним бес в об­ра­зе Ан­ге­ла. И неопыт­ный по­движ­ник, пре­льстив­шись, по­кло­нил­ся ему как Ан­ге­лу. То­гда ска­зал ему бес: «От­се­ле ты уже не мо­лись, но чи­тай кни­ги и бу­дешь бе­се­ду­ю­щим с Бо­гом и по­дашь по­лез­ное сло­во при­хо­дя­щим к те­бе. Я же все­гда бу­ду мо­лить Твор­ца о тво­ем спа­се­нии». Ни­ки­та, по­ве­рив ска­зан­но­му и пре­льстив­шись еще бо­лее, пе­ре­стал мо­лить­ся, но при­леж­нее на­чал чи­тать кни­ги, ви­дя при этом бе­са, непре­стан­но мо­ля­ще­го­ся о нем. Ни­ки­та ра­до­вал­ся, ду­мая, что сам Ан­гел тво­рит за него мо­лит­ву.

В ско­ром вре­ме­ни Ни­ки­та столь усо­вер­шен­ство­вал­ся в изу­че­нии Вет­хо­го За­ве­та, что знал его на­изусть. Также с при­хо­дя­щи­ми к нему мно­го бе­се­до­вал от Пи­са­ния о поль­зе для ду­ши. По вну­ше­нию ис­ку­си­те­ля он на­чал про­ро­че­ство­вать, и ве­ли­кая сла­ва рас­про­стра­ни­лась о нем, все ди­ви­лись ис­пол­не­нию его про­ро­че­ских сло­вес. Так, Ни­ки­та со­об­щил кня­зю Изя­с­ла­ву об убий­стве Нов­го­род­ско­го кня­зя Гле­ба Свя­то­сла­ви­ча. Дей­стви­тель­но, вско­ре при­шла весть, под­твер­див­шая его сло­ва. В ле­то­пи­сях со­об­ща­ет­ся, что князь Глеб был убит 30 мая 1079 го­да. Так что про­ро­че­ства Ни­ки­ты с уди­ви­тель­ной точ­но­стью ис­пол­ня­лись. Это убеж­да­ло за­твор­ни­ка в пра­виль­но­сти из­бран­но­го им пу­ти. О мо­лит­ве же и по­ка­я­нии Ни­ки­та не по­мыш­лял.

Он ча­сто бе­се­до­вал о Свя­щен­ном Пи­са­нии Вет­хо­го За­ве­та, но из­бе­гал да­же упо­ми­на­ний име­ни Гос­по­да Иису­са Хри­ста, из­бе­гал раз­го­во­ров о Свя­том Еван­ге­лии. Узнав об этом, свя­тые от­цы Ки­е­во-Пе­чер­ской Лав­ры по­ня­ли, что инок на­хо­дит­ся в опас­ном со­сто­я­нии ду­хов­ной пре­ле­сти. Они не оста­ви­ли в бе­де сво­е­го со­бра­та. Пре­по­доб­ные от­цы, со­вер­шив мно­гие мо­лит­вы о Ни­ки­те, из­гна­ли из него бе­са. По­сле это­го они спро­си­ли Ни­ки­ту; зна­ет ли он что-ли­бо из книг Вет­хо­го За­ве­та. Ни­ки­та клял­ся, что он ни­ко­гда их не чи­тал и да­же ока­зал­ся за­быв­шим гра­мо­ту, так что от­цы сно­ва на­учи­ли его чте­нию и пись­му. То­гда, при­дя в се­бя, Ни­ки­та «ис­по­ве­да грех свой и пла­ка­ся о том горь­ко, дав се­бе в ве­ли­кое воз­дер­жа­ние и по­слу­ша­ние, вос­при­ем чи­стое и сми­рен­ное жи­тие, яко пре­взы­ти ему всех доб­ро­де­те­лию». Че­ло­ве­ко­лю­би­вый Гос­подь, ви­дя столь ве­ли­кие по­дви­ги бла­жен­но­го, а так­же и преж­ние его доб­ро­де­те­ли, при­нял его ис­тин­ное по­ка­я­ние. И как Пет­ру, три­жды от­рек­ше­му­ся, Хри­стос ска­зал по­сле его по­ка­я­ния: «Па­си ов­цы Моя», так явил Свою ми­лость Гос­подь и по­ка­яв­ше­му­ся ис­крен­но Ни­ки­те, ибо по­том воз­вел его в епи­ско­па Нов­го­род­ско­го.

В 1096 го­ду пре­по­доб­ный Ни­ки­та был воз­ве­ден мит­ро­по­ли­том Ки­ев­ским Еф­ре­мом (вто­рая по­ло­ви­на XI ве­ка) в епи­скоп­ский сан и на­зна­чил на ка­фед­ру Ве­ли­ко­го Нов­го­ро­да. В «Рос­пи­си, или крат­ком ле­то­пис­це Нов­го­род­ских вла­дык» свя­ти­тель Ни­ки­та зна­чит­ся ше­стым Нов­го­род­ским епи­ско­пом.

Со вре­ме­ни епи­скоп­ской хи­ро­то­нии тру­ды свя­то­го Ни­ки­ты умно­жи­лись, а по­дви­ги, ко­то­рые он со­вер­шал в оби­те­ли, воз­рос­ли. «Он же паст­ву при­им и раз­лич­ны­ми доб­ро­та­ми се­бе наи­па­че укра­си, имея бо в се­бе мол­ча­ния ко­рень, воз­дер­жа­ния ветвь, по­ще­ния цвет, сми­ре­ния плод, лю­бо­вию укра­шен, ми­ло­сты­нею со­вер­шен, чи­сто­тою, и це­ло­муд­ри­ем, и прав­дою от обо­ю­ду, аки сте­на­ми, ограж­ден и все­ми бла­ги­ми нра­вы по мно­гу изоби­лен». Пред­мет осо­бых за­бот свя­ти­те­ля Ни­ки­ты бы­ла мис­си­о­нер­ская де­я­тель­ность по утвер­жде­нию хри­сти­ан­ства, рас­про­стра­не­нию и под­дер­жа­нию бла­го­че­стия в епар­хии. В те­че­ние два­дца­ти­лет­не­го ар­хи­ерей­ско­го слу­же­ния он был для сво­ей паст­вы при­ме­ром доб­ро­де­тель­ной жиз­ни. В По­хваль­ном сло­ве свя­ти­те­лю Ни­ки­те го­во­рится, что он тай­но по­да­вал ми­ло­сты­ни бед­ным, ис­пол­няя сло­во Бо­жие: Ко­гда тво­ришь ми­ло­сты­ню, пусть ле­вая ру­ка твоя не зна­ет, что де­ла­ет пра­вая, чтобы ми­ло­сты­ня твоя бы­ла втайне (Мф.6:3-4).

Свя­ти­тель Ни­ки­та был усерд­ным мо­лит­вен­ни­ком и хо­да­та­ем за свою паст­ву, и Гос­подь про­сла­вил его доб­ро­де­тель­ную жизнь, дав дар чу­до­тво­ре­ния. Ле­то­пи­си со­хра­ни­ли сви­де­тель­ства о двух слу­ча­ях чу­дес­но­го спа­се­ния Нов­го­ро­да от бед­ствий: в 1097 го­ду свя­ти­тель Ни­ки­та сво­ей мо­лит­вой уга­сил по­жар, ис­треб­ляв­ший го­род, а в дру­гой раз во вре­мя гу­би­тель­ной за­су­хи низ­вел дождь. Оче­вид­но, по­это­му он по­чи­та­ет­ся ве­ру­ю­щи­ми как за­щит­ник от по­жа­ров и по­кро­ви­тель зем­ле­де­лия. Из­вест­но так­же, что свя­ти­тель Ни­ки­та чтил­ся и как за­щит­ник оте­че­ства, по­кро­ви­тель во­и­нов. Ле­то­пи­сец, рас­ска­зы­вая о по­хо­де Нов­го­род­ско­го кня­зя Мсти­сла­ва и о его по­бе­дах, за­ме­ча­ет, что Мсти­слав вер­нул­ся «в град свой мо­лит­ва­ми пре­по­доб­но­го Ни­ки­ты, епи­ско­па Нов­го­род­ско­го».

Нов­го­род­ские свя­ти­те­ли пер­вы­ми про­яви­ли свою де­я­тель­ность в раз­лич­ных об­ще­ствен­ных на­чи­на­ни­ях: они стро­и­ли и укра­ша­ли хра­мы с по­мо­щью луч­ших ма­сте­ров, ко­то­рых при­гла­ша­ли из Ви­зан­тии и За­пад­ной Ев­ро­пы. Наи­бо­лее зна­чи­тель­ные ли­те­ра­тур­ные про­из­ве­де­ния Нов­го­ро­да со­зда­ва­лись глав­ным об­ра­зом при вла­дыч­нем дво­ре. Бла­го­да­ря тру­дам свя­ти­те­ля Ни­ки­ты в Нов­го­ро­де бы­ло по­стро­е­но несколь­ко хра­мов, не со­хра­нив­ших­ся до на­ших дней, све­де­ния о ко­то­рых име­ют­ся в ле­то­пи­сях и древ­них жи­ти­ях: Спа­со-Пре­об­ра­жен­ский храм на Ильине ули­це (пе­ре­стро­ен в 1574 го­ду), Бла­го­ве­щен­ский храм на Го­ро­ди­ще (пе­ре­стро­ен в 1342 го­ду), де­ре­вян­ный храм Рож­де­ства Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы в Ан­то­ни­е­вом мо­на­сты­ре.

Ан­то­ни­ев мо­на­стырь – вто­рой в Нов­го­ро­де – был ос­но­ван по бла­го­сло­ве­нию свя­ти­те­ля Ни­ки­ты пре­по­доб­ным Ан­то­ни­ем Рим­ля­ни­ном (†1147 г.; па­мять 17/30 ян­ва­ря, 3/16 ав­гу­ста, так­же в первую пят­ни­цу по­сле дня па­мя­ти апо­сто­лов Пет­ра и Пав­ла) в на­ча­ле XII ве­ка. При со­дей­ствии свя­ти­те­ля Ни­ки­ты пре­по­доб­ный Ан­то­ний по­лу­чил для мо­на­сты­ря тер­ри­то­рию на бе­ре­гу ре­ки Вол­хов, где оста­но­вил­ся ка­мень, на ко­то­ром Ан­то­ний чу­дес­но при­плыл из Ри­ма. Неза­дол­го до кон­чи­ны свя­ти­тель Ни­ки­та вме­сте с пре­по­доб­ным Ан­то­ни­ем раз­ме­тил ме­сто для но­во­го ка­мен­но­го мо­на­стыр­ско­го хра­ма, ко­то­рый бла­го­сло­вил освя­тить так же, как и преж­ний (де­ре­вян­ный) – в честь Рож­де­ства Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы. Свя­ти­тель Ни­ки­та соб­ствен­но­руч­но на­чал ко­пать ров под его ос­но­ва­ние. Но по­стро­ен храм был уже при его пре­ем­ни­ке – епи­ско­пе Иоанне (1108–1130).

13 лет управ­лял свя­ти­тель Ни­ки­та нов­го­род­ской паст­вой и мир­но скон­чал­ся в 1108 го­ду, 31 ян­ва­ря.

Уже по­сле кон­чи­ны свя­ти­те­ля Ни­ки­ты бы­ла на­ча­та рос­пись стен нов­го­род­ско­го со­бо­ра во имя Свя­той Со­фии Пре­муд­ро­сти Бо­жи­ей по за­ве­ща­нию свя­ти­те­ля Ни­ки­ты.

До­ныне цел ка­мен­ный кор­пус нов­го­род­ско­го ар­хи­ерей­ско­го до­ма, и в па­мят­ни­ках, и в на­род­ном пре­да­нии из­вест­но­го под име­нем Ни­ки­тин­ско­го. Это са­мое древ­нее из до­шед­ших до на­ше­го вре­ме­ни стро­е­ний ар­хи­ерей­ско­го кор­пу­са бы­ло пе­ре­стро­е­но до сред­них сво­дов.

При мно­го­чис­лен­ных тру­дах и за­бо­тах по бла­го­устрой­ству Нов­го­род­ской епар­хии свя­ти­тель Ни­ки­та ни­ко­гда не остав­лял су­гу­бо­го по­дви­га мо­на­хов-от­шель­ни­ков: под свя­ти­тель­ски­ми одеж­да­ми он но­сил тя­же­лые же­лез­ные вери­ги. По­гре­бен свя­ти­тель в нов­го­род­ском Со­фий­ском со­бо­ре, в при­де­ле во имя свя­тых Иоаки­ма и Ан­ны – ро­ди­те­лей Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы.

В 1547 го­ду, при ар­хи­епи­ско­пе Нов­го­род­ском Фе­о­до­сии (1542–1551), некий бла­го­че­сти­вый хри­сти­а­нин в пас­халь­ную ночь за бо­го­слу­же­ни­ем по­лу­чил в от­кро­ве­нии по­ве­ле­ние укра­сить по­кро­вом гроб­ни­цу свя­ти­те­ля Ни­ки­ты, что и бы­ло ис­пол­не­но. В том же го­ду на цер­ков­ном со­бо­ре со­сто­я­лось об­ще­рос­сий­ское про­слав­ле­ние свя­ти­те­ля. Через несколь­ко лет ар­хи­епи­скоп Нов­го­род­ский Пи­мен (1553–1570) со­вер­шил от­кры­тие гроб­ни­цы по бла­го­сло­ве­нию мит­ро­по­ли­та Мос­ков­ско­го Ма­ка­рия († 1563). Об­ре­те­ние нетлен­ных мо­щей свя­ти­те­ля Ни­ки­ты со­сто­я­лось 30 ап­ре­ля 1558 го­да. При­ме­ча­тель­но, что по бла­го­дат­ной по­мо­щи свя­ти­те­ля по­лу­ча­ют ис­це­ле­ние пре­иму­ще­ствен­но боль­ные гла­за­ми и сле­пые.

Мо­щи свя­ти­те­ля бы­ли пе­ре­ло­же­ны в 1629 го­ду из об­вет­шав­шей гроб­ни­цы в но­вую, де­ре­вян­ную, об­ло­жен­ную бас­мен­ным се­реб­ром. Так как Иоаки­мов­ский при­дел был неболь­ших раз­ме­ров, то по бла­го­сло­ве­нию ар­хи­епи­ско­па Нов­го­род­ско­го Пи­ме­на с во­сточ­ной сто­ро­ны при­де­ла бы­ла сде­ла­на по­лу­круг­лая при­строй­ка, со­еди­нен­ная ар­кой с Рож­де­ствен­ским при­де­лом. Под этим сво­дом и бы­ли по­ло­же­ны в гроб­ни­цу мо­щи свя­ти­те­ля. Нов­го­род­цы при­нес­ли в дар сво­е­му небес­но­му по­кро­ви­те­лю лам­па­ду с вы­зо­ло­чен­ной над­пи­сью: «Све­ча Ве­ли­ко­го Нов­го­ро­да, всех пра­во­слав­ных хри­сти­ан, по­став­ле­на но­во­му Нов­го­род­ско­му чу­до­твор­цу Ни­ки­те в ле­то 7066, 30 ап­ре­ля, при ар­хи­епи­ско­пе Пи­мене». Эта «све­ча» свя­ти­те­ля Ни­ки­ты вме­сте с древ­ней гроб­ни­цей, об­ла­че­ни­ем, по­со­хом и ве­ри­га­ми позд­нее хра­ни­лись в риз­ни­це Нов­го­род­ско­го Со­фий­ско­го со­бо­ра.

В 1956 году мощи Никиты были перенесены из Софийского собора в Николо-Дворищенский собор, а в 1962 году – во храм Апостола Филиппа. В 1993 году мощи святителя Никиты были возвращены в Софийский собор.

См. так­же: