Канон святителю Мелетию Харьковскому и Ахтырскому

Припев: Святи́телю, о́тче Мелéтие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 25 февраля (12 февраля ст. ст.)

Глас 7.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Сокруши́вшему бра́ни мы́шцею Свое́ю, и вса́дники триста́ты погрузи́вшему, пои́м Ему́, я́ко Изба́вителю на́шему Бо́гу, я́ко просла́вися.

Из утро́бы ма́терния Бо́гом избра́н бы́л еси́, святи́телю Меле́тие, пасти́ о́вцы Его́ слове́сныя, и́хже, я́ко насле́дие Бо́жие до́бре соблю́л еси́ и Ца́рствию Небе́сному сочета́лся еси́, Богому́дре.

Тро́ическое поклоне́ние Еди́ному Бо́гу, в Трие́х Ипоста́сех пева́емому, от ю́ности твоея́ уразуме́л еси́, Го́рняго Иерусали́ма иска́л еси́, иде́же и дарова́ся ти́ вене́ц жи́зни, по́двига твоего́ украше́ние неувяда́емое.

К Нему́же те́пле прилепи́лся еси́, Богоблаже́нне, Ему́же де́нь и но́щь по́двигом благоразу́мным труди́лся еси́, Его́же возлюби́ душа́ твоя́, не преста́й и ны́не умоля́ти спасти́ся воспева́ющим тя́.

Богоро́дичен: Ле́ствица, ю́же Иа́ков ви́де, гора́ приосене́нная, всесве́тлый о́блак Боже́ственнаго све́та, две́рь, е́юже Бо́г еди́н про́йде, – Ты́ еси́ Благослове́нная в жена́х, Пренепоро́чная.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: В нача́ле Небеса́ Всеси́льным Сло́вом Твои́м утвержде́й, Го́споди Спа́се, и Вседе́тельным и Бо́жиим Ду́хом всю́ си́лу и́х, на недви́жимем мя́ ка́мени испове́дания Твоего́ утверди́.

Ю́ности твоея́ де́вственную добро́ту скоропреходя́щей суете́ в же́ртву не пове́ргл еси́, но я́коже Исаа́к, же́ртву живу́ю Бо́гу себе́ приве́л еси́, Его́же моли́, святи́телю о́тче Меле́тие, в же́ртву поро́чную не пожре́тися к тебе́ прибега́ющим.

Многотру́ден и многоско́рбен пу́ть и́ноческаго по́двига в бде́нии, посте́ и моли́твах со слеза́ми неле́ностно прейти́ потща́лся еси́, о́тче Богому́дре, та́ко бо ху́ждшее покори́в лу́чшему и пло́ть порабо́тив ду́ху, Богомы́слие стяжа́л еси́.

Егда́ испи́л еси́ от исто́чника Богосло́вия во́ду жи́ву, просвеща́ющую ра́зум и́стиною Боже́ственною, тогда́ я́ко лоза́ многопло́дная, вино́м прему́дрости сердца́ ю́ных ча́д твои́х укрепи́л еси́.

Богоро́дичен: Лю́тыми грехми́ окруже́нии и напа́стей беда́ми потопля́еми и, под Боже́ственный покро́в Тво́й прибега́ем, Ма́ти Христа́ Бо́га, моли́ся, во е́же спасти́ся рабо́м Твои́м, Всепе́тая.

Седа́лен, гла́с 3:

Еле́й ве́ры непоро́чной и житие́ нескве́рное Бо́гу ве́рно стяжа́л еси́, святи́телю Меле́тие, и́мже но́вая свеща́ на све́щнице Це́ркви Христо́вой возжже́ся, все́х ве́рных на пу́ть спасе́ния наставля́юще, во е́же чи́стым се́рдцем твори́ти во́лю Бо́жию, усе́рдием души́ ко Христу́ пламене́юще.

Богоро́дичен: Ты́ кре́пость на́ша, Ты́ похвала́ и ра́дование, и храни́тельница на́м еси́, и заступле́ние, и прибе́жище, и предста́тельница непобеди́мая, Пресвята́я Богоро́дице Де́во, те́мже спаси́ рабы́ Твоя́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Покры́ла е́сть Небеса́, Христе́ Бо́же, смотре́нием Твои́м, доброде́тель неизрече́нныя му́дрости Твоея́, Человеколю́бче.

Излия́ся благода́ть Бо́жия на тя́, и Ду́ха прему́дрости испо́лни тя́, сего́ ра́ди пото́ки ересе́й уче́ньми твои́ми изсуши́л еси́, ду́ши же ве́рных струя́ми Ева́нгельской и́стины напои́л еси́, е́юже утоли́ жа́жду ду́ш на́ших, Богому́дре.

Ю́ности пла́мень ве́ры и во́зраста житие́ непоро́чное Бо́гу чи́сте прине́сл еси́, дыха́нием моли́твы благода́тной пред Ни́м о лю́дех хода́тайствуя. Та́ко и ны́не от бе́д изба́витися на́м Го́спода умоли́, я́ко оте́ц лю́бящий ны́.

Заре́ю доброде́телей просия́л еси́ и ско́рый помо́щник в ско́рбех и боле́знех су́щим показа́лся еси́, многоми́лостиве. Бу́ди же все́м призыва́ющим тя́ изба́витель кре́пкий и покрови́тель неотсту́пный, святи́телю Меле́тие.

Богоро́дичен: А́нгельстии язы́цы досто́йно Твоя́ хвалы́ воспе́ти не мо́гут, Чи́стая: мы́ же ны́не ра́бски взе́мшеся, ра́дование Гаврии́лово прино́сим Ти́: ра́дуйся, Ма́ти Бо́га на́шего.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Но́щь не све́тла неве́рным, Христе́, ве́рным же просвеще́ние в сла́дости слове́с Твои́х: сего́ ра́ди к Тебе́ у́тренюю, и воспева́ю Твое́ Божество́.

Приста́нищу небу́рному и благооти́шному приведи́ на́с, о́тче Богому́дре, прегреше́ньми обурева́емых, да пла́мене бу́дущаго, му́ки нестерпи́мыя и гне́ва Бо́жия изба́вимся, на тя́ упова́ние возложи́вше.

Моли́тву те́плую, я́ко ми́ро благоуха́нное принеси́ за ны́ ко Го́споду, святи́телю Меле́тие, не и́мамы бо покая́ния, ни жития́ непоро́чнаго, ниже́ моли́твы чи́стыя, сего́ ра́ди помози́ на́м.

Святи́телю Христо́в Меле́тие, искорени́ зло́бу и по́хоть вре́дную серде́ц на́ших, да тля́ грехо́вная не растли́т и не помрачи́т ду́ши на́ша, на тя́ с ве́рою упова́ющих.

Богоро́дичен: Тебе́, Де́во, еди́ну вси́ ве́рнии стяжа́хом Засту́пницу тве́рду, Ты́ бо Бо́га родила́ еси́, сего́ ра́ди хвала́ми, Чи́стая, Тя́ ублажа́ем, ро́ди земни́и, по глаго́лу Твоему́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Во глубину́ грехо́вную впа́дся, Бла́же, я́ко Ио́на от ки́та вопию́ Ти́: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, и спаси́ мя́, Человеколю́бче.

Воздохни́ и припади́ за ны́ ко Го́споду и уми́лостиви Его́, святи́телю Меле́тие, пре́жде да́же не предста́ти на́м Судии́ Нелицеприя́тному, возда́ти коему́ждо по дело́м его́ досто́йная гряду́щему.

Услы́ши гла́с стена́ния на́шего и во́пль пла́ча на́шего, о́тче на́ш Меле́тие, я́ко изсохо́ша во гресе́х сердца́ на́ша. Росо́ю сле́зныя моли́твы твоея́ ускори́ погаси́ти пла́мень грехо́в на́ших, во а́д влеку́щих ду́ши на́ша.

Хромы́я возста́вив и прокаже́нныя очи́стив, блудни́цы поми́ловав и разбо́йника благоразу́мнаго во еди́ном часе́ ра́еви сподо́бивый Человеколю́бец Госпо́дь, Его́ же умоли́, Боговозлю́бленне, всепроща́ющей любо́вию просвети́ти убо́гия ду́ши на́ша и спасти́ на́с.

Богоро́дичен: Ада́м преступи́ у́бо за́поведь еди́ну Сы́на Твоего́, Де́во, и во изгна́ние впаде́: ка́ко же рыда́ем прегреше́ний на́ших бе́здну, во мно́гия бе́ды впа́дшии.

Конда́к, гла́с 4:

Ревну́я, поревнова́л еси́ к Бо́гу, Его́же возлюби́л еси́ и Его́же все́м се́рдцем возжела́л еси́, о́тче на́ш Меле́тие, и Его́же ра́ди к и́ноческому по́двигу поте́кл еси́ и закла́тися Христу́ Бо́гу сама́го себе́ приве́л еси́, я́ко па́стырь до́брый вруче́нное тебе́ ста́до ове́ц Христо́вых му́дре упа́сл еси́. Моли́ о на́с Христа́ Бо́га, святи́телю достохва́льне.

И́кос:

И́же в доброде́телех па́стырь Це́ркви Христо́вой преди́вный и, я́ко оте́ц чадолюби́вый, а́лчущим и жа́ждущим пра́вды сосу́д неистощи́мый, пред Бо́гом предста́телю на́ш ве́рный, в похвалу́ тебе́ зове́м: ра́дуйся, иера́рше Христо́в, Боже́ственныя благода́ти досто́йный носи́телю; ра́дуйся, за́поведей Бо́жиих – глаго́лов жи́зни ве́чной – усе́рднейший исполни́телю; ра́дуйся, сокро́вище несокрове́нное, бога́тство твое́ неиму́щим до́бре расточи́вый; ра́дуйся, в труде́х, посте́ и бде́нии ве́рно Бо́гу послужи́вый. Моли́ о на́с Христа́ Бо́га, святи́телю достохва́льне.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В пе́щь о́гненную вве́ржени преподо́бнии о́троцы, о́гнь в ро́су преложи́ша, воспева́нием си́це вопию́ще: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.

Моли́твы твоя́ источи́ за ны́ ко Го́споду, о́тче преблаже́ннейший, и скве́рну сту́дных де́л на́ших омы́й, во е́же чи́стым се́рдцем взыва́ти на́м: благослове́н Госпо́дь, Бо́г оте́ц на́ших.

О́гнь моли́твы непоро́чный проле́й за все́х на́с к Бо́гу, святи́телю Меле́тие, да не пожре́т на́с зло́ба грехо́вная, оба́че научи́ на́с ве́рно взыва́ти: благослове́н Госпо́дь, Бо́г оте́ц на́ших.

Возше́л еси́ на высоту́ доброде́тели, па́стырю на́ш Меле́тие, е́юже, я́ко еле́ем благода́тным, горе́ние серде́ц на́ших воспламени́ и мра́к грехо́вный от ду́ш на́ших отжени́, во е́же зва́ти на́м чи́сте: благослове́н Госпо́дь, Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Свята́я Богоро́дице, Пресвята́го Ро́ждшая пло́тию, уподо́битися восхоте́вшаго челове́ком, Небе́снаго Ца́рствия все́х на́с яви́ прича́стники моли́твами Твои́ми.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Стра́шнаго Херуви́мом, и чу́днаго Серафи́мом, и ми́ру Творца́, свяще́нницы, и раби́, и ду́си пра́ведных, по́йте, благослови́те и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Ка́ко у́бо воспое́м вели́чие трудо́в твои́х, а́ще не подража́ем смире́нию и терпе́нию твоему́, преподо́бне о́тче Меле́тие, и́мже вся́ка зло́ба упраздни́ся и Це́рковь Христо́ва украси́ся: благословя́ще и превознося́ще Го́спода во ве́ки.

Ума́ красото́ю ди́вно увенча́ Тя́ Госпо́дь, па́стырю на́ш Меле́тие, во е́же бы́ти на́м: в ве́ре утвержде́ние, в ле́ности же посрамле́ние, в служе́нии бли́жним поспеше́ние, благословя́ще и превознося́ще Бо́га во ве́ки.

Го́рняго Сио́на жи́тель показа́лся еси́, святи́телю Меле́тие, сего́ ра́ди со все́ми святы́ми мо́лиши Го́спода ми́р на́м и ве́лию ми́лость дарова́ти, благословя́щим и превознося́щим Го́спода во ве́ки.

Богоро́дичен: Я́ко Ма́терь Све́та, трапе́зу Хле́ба Жи́зненнаго и руно́ ороше́нное, и сла́дость ра́йскую почита́ем Тя́, Чи́стая Де́во Ма́ти.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Па́че естества́ Ма́терь и по естеству́ Де́ву, Еди́ну в жена́х Благослове́нную, пе́сньми, ве́рнии, Богоро́дицу велича́ем.

Богопозна́нием утверди́л еси́ себе́ и слове́сное ста́до твое́, Богому́дре, сего́ ра́ди о́вцы па́жити твоея́, со умиле́нием вопию́т тебе́: наста́ви на́с Бо́гу служи́ти усе́рдно.

Над мно́гими тя́ поста́ви Госпо́дь, о ма́ле бо бы́л еси́ ве́рен Ему́ от ю́ности твоея́, святи́телю Меле́тие, дерзнове́ние к Нему́ име́я, моли́, да сотвори́т на́с насле́дники Ца́рствия Своего́.

Престо́лу Ще́драго Бо́га предстоя́ще, не преста́й моли́тися, святи́телю Меле́тие, Це́рковь и страну́ на́шу огражда́ти ми́ром во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: От Тебе́, Де́во Пречи́стая, воплоти́вшагося моли́ о спасе́нии на́шем, Ему́же предстои́ши всегда́, я́ко Ма́терь Сы́ну.

Свети́лен, гла́с 8.

Све́т стезя́м твои́м вои́стину зако́н Бо́га на́шего бы́сть, святи́телю Меле́тие, Его́же благода́ти струя́ми напое́н бы́л еси́ и на́м Боже́ственный Све́т испроси́, во е́же пра́во ходи́ти пути́ Госпо́дни.

Богоро́дичен: Де́вство некра́домо, Де́во, сохра́нше, Ма́терь яви́лася еси́ Сы́на Бо́жия вои́стинну, Отца́ благоволе́нием и Ду́ха Свята́го наше́ствием.

Святитель Мелетий, архиепископ Харьковский и Ахтырский (в миру Михаил Иванович Леонтович), родился 17 ноября (по новому стилю) 1784 года в селе Старые Санжары Полтавской области, в семье купца Иоанна Леонтовича. Род Леонтовичей принадлежал дворянскому сословию, но дед и дядя будущего святителя были священниками.

С четырехлетнего возраста Михаил Леонтович учился в доме своего отца чтению по книгам церковной и общественной печати, чистописанию и основам российской и латинской грамматики.

2 сентября 1794 года он поступил в Полтавское приходское училище, которое успешно окончил в двенадцатилетнем возрасте. Продолжал обучение в Екатеринославской бурсе, в которой был один из лучших учеников и был награжден похвальным листом. В сентябре 1799 года Михаил был переведен в Екатеринославскую семинарию, которую окончил в 1808 году. Как лучший ученик он был направлен архиепископом Екатеринославским Платоном в Петербург, в Александро-Невскую академию. Окончив академию в августе 1814 года по первому разряду со степенью магистра, он был определен адъюнкт-профессором греческого языка.

7 января 1816 года подал академическому начальству просьбы о намерении стать монахом, но прошение не было удовлетворено, и с 11 марта 1817 года Михаила Леонтовича назначили секретарем учрежденного при академии Строительного комитета. В том же году его перевели на должность инспектора в Киевскую духовную семинарию, где позднее он стал профессором церковной истории и греческого языка. Осенью 1819 года была открыта Киевская духовная академия, Михаил Леонтович стал ее первым инспектором.

23 февраля 1820 года, накануне дня памяти святителя Мелетия Антиохийского, в соборном храме Киево-Братского монастыря он был пострижен в монашество с именем Мелетий. Постриг совершил Киевский митрополит Евгений (Болховитинов). 5 марта 1820 года инок Мелетий был посвящен митрополитом Евгением в сан иеродиакона, а через два дня – во иеромонаха.

21 августа 1821 года иеромонах Мелетий был назначен ректором Могилевской духовной семинарии и настоятелем Кутеинского Оршанского монастыря с возведением в сан архимандрита. В августе 1823 года его перевели на должность ректора Псковской духовной семинарии, а в следующем году архимандрита Мелетия назначили ректором Киевской духовной академии. 21 ноября 1826 года святитель хиротонисан во епископа Чигиринского, викария Киевской епархии, и назначен настоятелем Киевского Златоверхого Михайловского монастыря.

С отеческой любовью заботился святитель о юных питомцах, воспитывая их в духе преданности Церкви Христовой. Особой заботой святителя было попечение о бедных, вдовах и сиротах. Часто посещал он заключенных и для их утешения совершал Богослужения в тюремных церквах. Не меньше заботился святитель и о духовном окормлении братии Михайловского монастыря. Устными назиданиями и личным примером он воспитывал в иноках обители дух истинного подвижничества. Святитель Мелетий говорил: «Смирение – охранительный меч, с ним безопасно пройдешь землю, ад и достигнешь Неба».

3 мая 1828 года святитель Мелетий получил назначение на Пермскую кафедру. За время епископства в Перми им был написан «Ставленнический катехизис» для подготовки кандидатов в священство, а также начата обширная миссионерская деятельность среди старообрядцев. Весной 1829 года Мелетий совершил поездку по своей епархии, служив в приходских храмах. Верующие называли его святым и, когда он приезжал служить, выходили навстречу на дорогу и становились на колени перед благословлявшим святителем.

В августе 1831 года святитель Мелетий был переведен на Иркутскую кафедру, с возведением в сан архиепископа. Четыре года жизни в Иркутске стали для него поистине крестным путем. Самоотверженная борьба против полного владычества ламаизма чуть не стоила ему жизни. Подосланный ламами убийца был схвачен в то самое время, когда он уже ворвался в келлию преосвященного.

Большое внимание уделял святитель просвещению малых народов России светом Евангельского учения. Святитель основал церкви на севере Камчатки, в северо-восточной части Иркутской епархии и вдоль реки Алдан, на тракте от Якутска до Охотска. Он часто обозревал обширную епархию, был на побережье Охотского и Ледовитого морей, в пределах Северной Америки, где тогда трудился знаменитый апостол Сибири, священник Иоанн Вениаминов, впоследствии святитель Иннокентий (память 23 сентября и 31 марта). Путешествуя по Сибири и берегам Тихого океана, святитель Мелетий нередко общался с населением, исповедовавшим ламаизм. Святитель с кротостью убеждал оставить заблуждения и объяснял евангельские истины язычникам: тунгусам, бурятам, камчадалам, а также жителям Курильских и Алеутских островов.

Во время правления в Иркутской епархии святителя Мелетия произошли знаменательные события в истории православия в Сибири. Была основана Алтайская духовная миссия. Не без участия святителя Мелетия получили самостоятельность Томская, Енисейская и Камчатская епархии. Большое внимание уделял святитель просвещению малых народов. Он часто объезжал свою обширную епархию, посетил жителей побережий Охотского моря и Северного Ледовитого океана.

После неутомимых трудов здоровье святителя ухудшилось, и его перевели в 1835 году на Слободско-Украинскую кафедру (впоследствии Харьковская и Ахтырская). И здесь святитель Мелетий уделял большое внимание духовным учебным заведениям, много заботился о быте и образовании духовенства. Он поднял вопрос о восстановлении тех монастырей и духовных училищ, которые упразднила императрица Екатерина II.

В его лице православие имело сильного поборника в деле обличения раскола. Преосвященный Мелетий вел поистине подвижническую жизнь. В девять часов вечера он становился на молитву и продолжал ее до четырех часов утра, а спустя час, после короткого отдыха, шел на раннюю литургию. Святитель усердно молился и дома, и в дороге, и даже сидя в экипаже. Однажды его видели стоящим всю ночь на коленях с воздетыми руками, и только к утру он прилег на полу, примяв прежде постель, чтобы не подумали, что он даже не ложился отдыхать.

15 июля 1839 года святитель Мелетий возглавил торжество в г. Ахтырке по случаю 100-летия со дня явления чудотворной иконы Божией Матери, именуемой Ахтырской.

Блаженная кончина святителя последовала в ночь на 12 марта 1840 года. После Причастия со словами «Ныне отпущаеши» святитель осенил себя крестным знамением и, обращаясь ко всем со словами «Простите меня», отошел ко Господу.

Преосвященный Арсений в «Летописи церковных событий» пишет, что память святителя Мелетия как архипастыря знаменитого благочестием, необыкновенной кротостью, великодушием и смирением благоговейно чтится жителями Харькова. Он же сообщает, что перед иконой у гроба святителя теплится неугасимая лампада – жертва усердных его почитателей. Почившему подвижнику многие служат заупокойные литургии и панихиды.

17 марта 1840 года святитель Мелетий был предан земле епископом Курским Илиодором в усыпальнице под Крестовой церковью Покровского монастыря.

С первых дней кончины святителя верующие люди твердо уповали на предстательство святого Мелетия пред Богом и получали благодатную помощь: исцеление в болезнях, утешение в скорбях и избавление от злых обстояний. Особую надежду возлагали верующие харьковчане на святого Мелетия в бедственные дни Великой Отечественной войны. Чудесным извещением святой предсказал скорое избавление города от врагов.

В 1948 году с благословения святейшего патриарха Алексия гробница с мощами святителя Мелетия была перенесена в Благовещенский кафедральный собор Харькова, где находится и по сей день, являясь духовным прибежищем и молитвенным утешением верующих людей.

21 февраля 1978 года Священный Синод Русской Православной Церкви постановил службу и акафист святителю Мелетию, архиепископу Харьковскому, «утвердить и благословить к употреблению во всех церквах Московского патриархата». Службу и акафист святому архипастырю составил архиепископ Харьковский (позднее – митрополит) Никодим (Руснак), а отредактировал митрополит Ленинградский Никодим (Ротов). Чтобы не раздражать власти, канонизацию архиепископа Мелетия совершили почти незаметно: «Журнал Московской патриархии» сообщил только о благословении патриархом и Синодом Русской православной церкви акафиста святителю Мелетию, а год спустя после канонизации появилась краткая заметка об этом событии. Еще позднее была опубликована статья о годовщине канонизации Мелетия.