Канон святителю Леонтию, епископу Ростовскому (на обретение мощей)

Припев: Святи́телю, о́тче Лео́нтие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 05 июня (23 мая ст. ст.)

Глас 6.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.

Све́том Твоего́ Божества́, Христе́, мра́к неве́дения души́ моея́ озари́в, просвети́, Ми́лостиве, и да́ждь ми́ сло́во, Сло́ве, да воспою́ све́тло Твоего́ рачи́теля торжество́.

Ма́стию свяще́нною пома́зан бы́в от руки́ Вседержи́теля Бо́га, святи́телю сла́вне Лео́нтие, моли́ о хва́лящих твою́ па́мять, получи́ти грехо́в проще́ние и напа́стей избавле́ние.

Души́ самово́льное житие́, и доброро́дство ве́ры стяжа́в, богопоруче́нныя тебе́ лю́ди, и че́стно наказа́в, преблаже́нне, свяще́нне Лео́нтие, приве́л еси́ я́ ко Христу́ Бо́гу.

Богоро́дичен: Язы́ком избавле́ние Тобо́ю яви́ся, Пречи́стая Влады́чице, пре́жде па́дшим во тлю́ пра́деда Ада́ма преступле́нием: Ты́ бо Христа́ породила́ еси́, вся́ческих Творца́ и Го́спода.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.

Свобо́ден сы́й у́м от страсте́й соблю́д, сосу́д освяще́н Ду́ха Пресвята́го бы́л еси́, всего́ себе́ пригво́ждь к Вы́шнему любо́вию, преблаже́нне.

Тво́й Богоглаго́ливый язы́к бы́сть, прие́м Христа́ вну́трь, в се́рдцы глаго́лющь, Бо́жий вити́я, Лео́нтие, Тому́ помоли́ся За ны́.

Креста́ Госпо́дня си́лою укрепля́яся, блаже́нне, поще́нием бо ве́рныя твоея́ моли́твы стремле́ния бесо́вская низложи́в, пове́ргл еси́.

Богоро́дичен: Вели́ка сла́ва церко́вная, па́че дре́вняго собо́ра Изра́илева: Ты́ бо Це́рковь Бо́жия, Богоро́дице, в не́йже Христо́с пожи́в, спасе́ние соде́ла.

Седа́лен, гла́с 8.

Тве́рдостию ра́зума украша́яся, плотски́я тя́гости горды́ню попра́л еси́, и бы́л еси́ оби́телище избра́нно Ду́ха Пресвята́го, неукло́нным ра́зумом простира́яся к Лю́бящему тя́, те́м и ре́вностию Боже́ственною разгара́яся, сла́вне, многоко́зненнаго стре́лы притупи́л еси́ и яви́вся А́нгелом собесе́дник, святи́телю Лео́нтие, моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Я́ко Всенепоро́чная Неве́сто Творцу́, я́ко неискусому́жная Ма́ти Изба́вителя, прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Препе́тая, беззако́нию мя́ су́ща скве́рное оби́телище и бесо́м игра́лище в ра́зуме бы́вша, потщи́ся от те́х злоде́йства мя́ изба́вити и све́тлое жили́ще доброде́телей соверши́, Светоно́сная, Нетле́нная, отжени́ о́блак страсте́й и Вы́шняго прича́стия сподо́би и Све́та невече́рняго моли́твами Твои́ми.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.

Христа́ да похва́лим, вси́ ве́рнии, такова́го святи́теля да́вшаго, пречестно́е удобре́ние сла́вней це́ркви Своея́ Пречи́стыя Ма́тере.

Ду́ха дарова́нии благода́тию, сла́вне, в ри́зу свы́ше облача́яся, а́ки Ааро́н, незло́бием, преподо́бием и пра́вдою предста́л еси́ престо́лу Христо́ву.

Духо́вен стяжа́в язы́к же и уста́ ти́хая честны́ми твои́ми словесы́, я́ко от пото́ка пи́щна, точа́ща уче́ния медото́чная, жи́знь безконе́чную исхода́тайствуй на́м.

Богоро́дичен: Христа́ на́м, Бо́жию си́лу и му́дрость, Ты́ породи́вши, Пречи́стая Влады́чице, Богора́дованная Де́во, спаси́ лю́ди и гра́д, на Тя́ упова́ющия, Богоро́дице Пренепоро́чная.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Блаже́н ты́ яви́лся еси́, и добро́ ти́ бы́сть, я́ко в моли́твах чи́стое и во бде́ниих кре́пкое, успе́шно пострада́л еси́, свяще́нный святи́телю, о́тче Лео́нтие: та́ко бо благослови́тся вся́к, боя́йся Го́спода.

Бо́жиим хране́нием блюдо́мо всечестно́е те́ло твое́, преблаже́нне Лео́нтие, мно́гими ле́ты земле́ю покрове́но, яви́ся невреди́мо, я́ко цве́т неувяда́емь, ве́рных сердца́ веселя́що.

Гро́б честна́го твоего́ телесе́ показа́ся, ве́рных люде́й душа́м благослове́ние и телесе́м исцеле́ние, оби́льно излива́я, то́чит и вся́кия стра́сти тму́ отгоня́ет.

Богоро́дичен: Бо́жиим укра́шена све́том, Богопрера́дованная Ма́ти: Ты́ бо породила́ еси́ красне́йша па́че все́х сыно́в челове́ческих, и́стиннаго Бо́га, от ле́сти ми́р изба́вльшаго.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти́: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Еди́нство Тро́ицы пропове́дал еси́ я́сно, святи́телю Лео́нтие, и нему́дрых сердца́ волну́ема укроти́л еси́, ра́вно славосло́вити ро́ждшагося Сло́ва, сопресто́льна Отцу́ и Ду́ху Свято́му.

Не терпя́ ви́дети вра́г ле́стное его́ погиба́ющее се́тование, подви́же устремле́ние людско́е на святопома́занную твою́ главу́, ты́ же моли́твами твои́ми разсла́блены и не́мощны пове́ргл еси́ я́.

Богоразу́мием све́тло име́юще души́ своея́ у́мное, кра́сят ра́ку моще́й твои́х, стека́ющеся к похвале́нию чуде́с твои́х празднолю́бцы, свяще́нный на́ш учи́телю.

Богоро́дичен: Диви́т у́м же и слу́х Твое́ чревоноше́ние, Де́во Господоимени́тая: ражда́еши бо Неви́димаго Бо́га, се́ уже́ ви́дима в на́шем существе́ я́ко Челове́ка, спаса́ющаго челове́ки.

Конда́к, гла́с 4.

Жития́ ра́ди чистоты́, Всеви́дец Госпо́дь све́т Сво́й насади́ в души́ твое́й, вразуми́ти лю́ди мно́гия твои́ми уче́нии, Лео́нтие преподо́бне.

И́кос:

Новоразу́мному язы́ку, великоимени́тей стране́, блаже́нней земли́ святоразу́мен пропове́дник показа́лся еси́ боголе́пныя ве́ры Христо́вы: омраче́нная на́ша сердца́ озари́в, из глубины́ нече́стия исто́ргл еси́; пре́жде бо ны́ неве́жды су́щия, слове́с благода́тию укроти́в, наказа́л еси́ сла́вити пра́ведное и вели́кое в Тро́ице Божество́. Свяще́нный на́ш учи́телю, от кру́га Небе́снаго посеща́й моли́твами твои́ми хва́лящия твою́ па́мять, Лео́нтие преподо́бне.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла А́нгел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие, мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Уче́ньми бо кре́пкими прему́дрых слове́с твои́х, я́ко чадолюби́вый оте́ц, незло́бивых дете́й мно́жество усво́ив Це́ркви, увеща́л еси́ вопи́ти: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Тобо́ю освяти́ Госпо́дь гра́д вели́кий сла́вный Росто́в, венцено́сче Лео́нтие, лю́дие бо его́, вразумле́ни тобо́ю, пою́т Христу́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Гася́ща у́бо свещу́ у честны́я твоея́ ра́ки, блаже́нне, устраши́в и не глаго́лати сотвори́в, твоея́ же святы́ни моли́твою исцеле́ние прия́т. С ни́мже и мы́, веселя́щеся, вопие́м Христу́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Умертви́ся пресмыка́емый зми́й Твои́м Рождество́м, Пречи́стая Де́во, поро́ждши невмести́маго Бо́га небесы́. Спаси́ от бе́д хва́лящия Тя́, благослове́нная Чи́стая Присноде́во.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: вся́ бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя́ превозно́сим во вся́ ве́ки.

Лику́ют чи́ни а́нгельстии на Небесе́х, и ве́рных со́нмища на земли́, твою́ па́мять похваля́юще, святи́телю Лео́нтие, Христа́ превозно́сят во ве́ки.

Тле́нныя ве́щи оттря́с и в Небе́сныя ду́шу твою́ впери́в, я́ко же́ртва благоприя́тна, в воню́ благово́ния прине́слся еси́ Христу́, Его́же превозно́сим во ве́ки.

Воспое́м усе́рдно пе́сньми Христа́ Бо́га, преподо́бнаго торжество́ ви́дяще, сла́вим. Вся́ бо де́йствует Христо́с, ели́ко хо́щет: Его́ бо сла́вящия прославля́ет во ве́ки.

Богоро́дичен: На Тя́, Богома́ти Пречи́стая, Небе́сный До́ждь сни́де, омыва́ющий скве́рну ду́ш на́ших, те́м Тя́ блажи́м, Чи́стую, во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни а́нгельстии взира́ти; Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с Небе́сными во́и, Тя́ ублажа́ем.

Я́ко звезда́ светоно́сная, яви́лся еси́, луча́ми духо́вными ве́рных сердца́ просвеща́я, све́том ра́зума Боже́ственнаго, Богому́дре Лео́нтие. Те́м, ны́не со А́нгелы водворя́яся, спаса́й хва́лящия твою́ па́мять.

Де́лы духо́вными укра́шен, в пи́щи ра́йстей веселя́ся, помяни́ хва́лящия твою́ па́мять, заступа́я от бе́д и скорбе́й, преблаже́нне священносвяти́телю Лео́нтие, да непреста́нно тя́ ублажа́ем.

Име́я Ца́рство непреме́нно, Царю́ сы́й вы́шних си́л, Христе́, десни́цы Твоея́ кре́постию вра́г нечести́вых вы́ю низве́рзи под но́зе во́инству на́шему.

Богоро́дичен: Егда́ су́диши, Ми́лостиве, я́ростию не обличи́ мене́, ни гне́ва же сотвори́ проти́ву беззако́нием. А́ще ли обличи́ши, то́ кто́ постои́т? Моли́твами ро́ждшия Тя́ Чи́стыя Ма́тере огня́ гее́нскаго изба́витися мо́лимся и прича́стником бы́ти Ца́рства Небе́снаго.

Свети́лен.

Сла́вно кра́сится дне́сь светоза́рное твое́ торжество́: во све́те сла́вы лица́ Бо́жия предстоя́, святи́телю, помяни́ на́с, хва́лящих твою́ па́мять.

Богоро́дичен: По Бо́зе упова́ние иму́ще на Тя́, Пречи́стая Богоро́дице, мо́лимся: к Ро́ждшемуся из Тебе́ мольба́ми невреди́мых на́с да́же до конца́ сохрани́.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ꙗ҆́кѡ по сꙋ́хꙋ пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль, по бе́зднѣ стопа́ми, гони́телѧ фараѡ́на ви́дѧ потоплѧ́ема, бг҃ꙋ побѣ́днꙋю пѣ́снь, пои́мъ, вопїѧ́ше.

Свѣ́томъ твоегѡ̀ бж҃ества̀, хрⷭ҇тѐ, мра́къ невѣ́дѣнїѧ дꙋшѝ моеѧ̀ ѡ҆зари́въ, просвѣтѝ, ми́лостиве, и҆ да́ждь мѝ сло́во, сло́ве, да воспою̀ свѣ́тлѡ твоегѡ̀ рачи́телѧ торжество̀.

Ма́стїю свѧще́нною пома́занъ бы́въ ѿ рꙋкѝ вседержи́телѧ бг҃а, ст҃и́телю сла́вне лео́нтїе, молѝ ѡ҆ хва́лѧщихъ твою̀ па́мѧть, полꙋчи́ти грѣхѡ́въ проще́нїе, и҆ напа́стей и҆збавле́нїе.

Дꙋшѝ самово́льное житїѐ, и҆ доброро́дство вѣ́ры стѧжа́въ, бг҃опорꙋчє́нныѧ тебѣ̀ лю́ди, и҆ че́стнѡ наказа́въ, преблаже́нне, свѧще́нне лео́нтїе, приве́лъ є҆сѝ ѧ҆̀ ко хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆зы́кѡмъ и҆збавле́нїе тобо́ю ꙗ҆ви́сѧ, пречⷭ҇таѧ влⷣчце, пре́жде па́дшымъ во тлю̀ пра́дѣда а҆да́ма престꙋпле́нїемъ: ты̀ бо хрⷭ҇та̀ породила̀ є҆сѝ, всѧ́ческихъ творца̀ и҆ гдⷭ҇а.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Нѣ́сть свѧ́тъ, ꙗ҆́коже ты̀, гдⷭ҇и бж҃е мо́й, вознесы́й ро́гъ вѣ́рныхъ твои́хъ, бл҃же, и҆ ᲂу҆тверди́вый на́съ на ка́мени и҆сповѣ́данїѧ твоегѡ̀.

Свобо́денъ сы́й ᲂу҆́мъ ѿ страсте́й соблю́дъ, сосꙋ́дъ ѡ҆свѧще́нъ дх҃а прест҃а́гѡ бы́лъ є҆сѝ, всего̀ себѐ пригво́ждь къ вы́шнемꙋ любо́вїю, преблаже́нне.

Тво́й бг҃оглаго́ливый ѧ҆зы́къ бы́сть, прїе́мъ хрⷭ҇та̀ внꙋ́трь въ се́рдцы глаго́лющь бж҃їй виті́ѧ, лео́нтїе: томꙋ̀ помоли́сѧ за ны̀.

Крⷭ҇та̀ гдⷭ҇нѧ си́лою ᲂу҆крѣплѧ́ѧсѧ, блаже́нне: поще́нїемъ бо вѣ́рныѧ твоеѧ̀ моли́твы, стремлє́нїѧ бѣсѡ́вскаѧ низложи́въ, пове́рглъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Вели́ка сла́ва цр҃ко́внаѧ, па́че дре́внѧгѡ собо́ра і҆и҃лева: ты̀ бо цр҃ковь бж҃їѧ, бцⷣе, въ не́йже хрⷭ҇то́съ пожи́въ, спасе́нїе содѣ́ла.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Тве́рдостїю ра́зꙋма ᲂу҆краша́ѧсѧ, плотскі́ѧ тѧ́гости горды́ню попра́лъ є҆сѝ, и҆ бы́лъ є҆сѝ ѻ҆би́телище и҆збра́нно дх҃а прест҃а́гѡ, неꙋкло́ннымъ ра́зꙋмомъ простира́ѧсѧ къ лю́бѧщемꙋ тѧ̀: тѣ́мъ и҆ ре́вностїю бжⷭ҇твенною разгара́ѧсѧ, сла́вне, многоко́зненнагѡ стрѣ́лы притꙋпи́лъ є҆сѝ, и҆ ꙗ҆ви́всѧ а҆́гг҃лѡмъ собесѣ́дникъ, ст҃и́телю лео́нтїе: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю. свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ всенепоро́чнаѧ невѣ́сто творцꙋ̀, ꙗ҆́кѡ неискꙋсомꙋ́жнаѧ мт҃и и҆зба́вителѧ, прїѧ́телище ꙗ҆́кѡ сꙋ́щи ᲂу҆тѣ́шителѧ, препѣ́таѧ, беззако́нїю мѧ̀ сꙋ́ща скве́рное ѻ҆би́телище, и҆ бѣсѡ́мъ и҆гра́лище въ ра́зꙋмѣ бы́вша, потщи́сѧ ѿ тѣ́хъ ѕлодѣ́йства мѧ̀ и҆зба́вити: и҆ свѣ́тлое жили́ще добродѣ́телей совершѝ, свѣтоно́снаѧ нетлѣ́ннаѧ: ѿженѝ ѻ҆́блакъ страсте́й, и҆ вы́шнѧгѡ прича́стїѧ сподо́би, и҆ свѣ́та невече́рнѧгѡ моли́твами твои́ми.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Хрⷭ҇то́съ, моѧ̀ си́ла, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, честна́ѧ цр҃ковь бг҃олѣ́пнѡ пое́тъ взыва́ющи, ѿ смы́сла чи́ста ѡ҆ гдⷭ҇ѣ пра́зднꙋющи.

Хрⷭ҇та̀ да похва́лимъ всѝ вѣ́рнїи, такова́го ст҃и́телѧ да́вшаго, пречⷭ҇тно́е ᲂу҆добре́нїе сла́внѣй цр҃кви, своеѧ̀ пречⷭ҇тыѧ мт҃ре.

Дх҃а дарова́нїи благода́тїю, сла́вне, въ ри́зꙋ свы́ше ѡ҆блача́ѧсѧ, а҆́ки а҆арѡ́нъ неѕло́бїемъ, преподо́бїемъ и҆ пра́вдою предста́лъ є҆сѝ прⷭ҇то́лꙋ хрⷭ҇то́вꙋ.

Дꙋхо́венъ стѧжа́въ ѧ҆зы́къ же, и҆ ᲂу҆ста̀ ти̑хаѧ честны́ми твои́ми словесы̀, ꙗ҆́кѡ ѿ пото́ка пи́щна точа́ща ᲂу҆чє́нїѧ медотѡ́чнаѧ, жи́знь безконе́чнꙋю и҆схода́тайствꙋй на́мъ.

Бг҃оро́диченъ: Хрⷭ҇та̀ на́мъ бж҃їю си́лꙋ и҆ мꙋ́дрость, ты̀ породи́вши, пречⷭ҇таѧ влⷣчце, бг҃ора́дованнаѧ дв҃о, спасѝ лю́ди и҆ гра́дъ на тѧ̀ ᲂу҆пова́ющыѧ, бцⷣе пренепоро́чнаѧ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Бж҃їимъ свѣ́томъ твои́мъ, бл҃же, ᲂу҆́тренюющихъ тѝ дꙋ́шы любо́вїю ѡ҆зарѝ, молю́сѧ, тѧ̀ вѣ́дѣти, сло́ве бж҃їй, и҆́стиннаго бг҃а, ѿ мра́ка грѣхо́внагѡ взыва́юща.

Бл҃же́нъ ты̀ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ и҆ добро̀ тѝ бы́сть, ꙗ҆́кѡ въ моли́твахъ чи́стое, и҆ во бдѣ́нїихъ крѣ́пкое, ᲂу҆спѣ́шнѡ пострада́лъ є҆сѝ, свѧще́нный ст҃и́телю ѻ҆́ч҃е лео́нтїе: та́кѡ бо благослови́тсѧ всѧ́къ боѧ́йсѧ гдⷭ҇а.

Бж҃їимъ хране́нїемъ блюдо́мо всечестно́е тѣ́ло твоѐ, преблаже́нне лео́нтїе, мно́гими лѣ́ты земле́ю покрове́но ꙗ҆ви́сѧ невреди́мо, ꙗ҆́кѡ цвѣ́тъ неꙋвѧда́емь, вѣ́рныхъ срⷣца̀ веселѧ́що.

Гро́бъ честна́гѡ твоегѡ̀ тѣлесѐ показа́сѧ, вѣ́рныхъ люде́й дꙋша́мъ благослове́нїе, и҆ тѣлесє́мъ и҆сцѣле́нїе ѻ҆би́льнѡ и҆злива́ѧ, то́читъ, и҆ всѧ́кїѧ стра́сти тмꙋ̀ ѿгонѧ́етъ.

Бг҃оро́диченъ: Бж҃їимъ ᲂу҆кра́шена свѣ́томъ, бг҃опрера́дованнаѧ мт҃и: ты̀ бо породила̀ є҆сѝ краснѣ́йша па́че всѣ́хъ сынѡ́въ человѣ́ческихъ, и҆́стиннаго бг҃а, ѿ ле́сти мі́ръ и҆зба́вльшаго.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Жите́йское мо́ре воздвиза́емое зрѧ̀ напа́стей бꙋ́рею, къ ти́хомꙋ приста́нищꙋ твоемꙋ̀ прите́къ, вопїю̀ тѝ: возведѝ ѿ тлѝ живо́тъ мо́й, многоми́лостиве.

Є҆ди́нство трⷪ҇цы проповѣ́далъ є҆сѝ ꙗ҆́снѡ, ст҃и́телю лео́нтїе, и҆ немꙋ́дрыхъ сердца̀ волнꙋ́ема ᲂу҆кроти́лъ є҆сѝ, ра́внѡ славосло́вити ро́ждшагосѧ сло́ва, сопресто́льна ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ дх҃ꙋ ст҃о́мꙋ.

Не терпѧ̀ ви́дѣти вра́гъ ле́стное є҆гѡ̀ погиба́ющее сѣ́тованїе, подви́же ᲂу҆стремле́нїе людско́е на свѧтопома́заннꙋю твою̀ главꙋ̀: ты̀ же моли́твами твои́ми разсла́блены и҆ не́мѡщны пове́рглъ є҆сѝ ѧ҆̀.

Бг҃оразꙋ́мїемъ свѣ́тлѡ и҆мѣ́юще дꙋшѝ своеѧ̀ ᲂу҆́мное, кра́сѧтъ ра́кꙋ моще́й твои́хъ, стека́ющесѧ къ похвале́нїю чꙋде́съ твои́хъ празднолю́бцы, свѧще́нный на́шъ ᲂу҆чи́телю.

Бг҃оро́диченъ: Диви́тъ ᲂу҆́мъ же и҆ слꙋ́хъ твоѐ чревоноше́нїе, дв҃о господоимени́таѧ: ражда́еши бо неви́димаго бг҃а, сѐ ᲂу҆жѐ ви́дима въ на́шемъ сꙋществѣ̀, ꙗ҆́кѡ чл҃вѣ́ка, спаса́ющаго человѣ́ки.

Конда́къ, гла́съ д҃.

Житїѧ̀ ра́ди чистоты̀ всеви́децъ гдⷭ҇ь свѣ́тъ сво́й насадѝ въ дꙋшѝ твое́й, вразꙋми́ти лю́ди мнѡ́гїѧ твои́ми ᲂу҆чє́нїи, лео́нтїе преподо́бне.

І҆́косъ:

Новоразꙋ́мномꙋ ꙗ҆зы́кꙋ, великоимени́тѣй странѣ̀, блаже́ннѣй землѝ, ст҃оразꙋ́менъ проповѣ́дникъ показа́лсѧ є҆сѝ бг҃олѣ́пныѧ вѣ́ры хрⷭ҇то́вы: ѡ҆мрачє́ннаѧ на̑ша сердца̀ ѡ҆зари́въ, и҆зъ глꙋбины̀ нече́стїѧ и҆сто́рглъ є҆сѝ: пре́жде бо ны̀ невѣ̑жды сꙋ́щыѧ, слове́съ бл҃года́тїю ᲂу҆кроти́въ, наказа́лъ є҆сѝ сла́вити првⷣное и҆ вели́кое въ трⷪ҇цѣ бжⷭ҇тво̀. свѧще́нный на́шъ ᲂу҆чи́телю, ѿ крꙋ́га нбⷭ҇нагѡ посѣща́й моли́твами твои́ми хва́лѧщыѧ твою̀ па́мѧть, лео́нтїе прпⷣбне.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Росода́тельнꙋ ᲂу҆́бѡ пе́щь содѣ́ла а҆́гг҃лъ преподѡ́бнымъ ѻ҆трокѡ́мъ, халдє́и же ѡ҆палѧ́ющее велѣ́нїе бж҃їе мꙋчи́телѧ ᲂу҆вѣща̀ вопи́ти: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Оу҆че́ньми бо крѣ́пкими премꙋ́дрыхъ слове́съ твои́хъ, ꙗ҆́кѡ чадолюби́вый ѻ҆те́цъ, неѕло́бивыхъ дѣте́й мно́жество ᲂу҆сво́ивъ цр҃кви, ᲂу҆вѣща́лъ є҆сѝ вопи́ти: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Тобо́ю ѡ҆свѧтѝ гдⷭ҇ь гра́дъ вели́кїй сла́вный росто́въ, вѣнцено́сче лео́нтїе, лю́дїе бо є҆гѡ̀ вразꙋмле́ни тобо́ю, пою́тъ хрⷭ҇тꙋ̀: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Гасѧ́ща ᲂу҆́бѡ свѣщꙋ̀ ᲂу҆ честны́ѧ твоеѧ̀ ра́ки, бл҃же́нне, ᲂу҆страши́въ, и҆ не глаго́лати сотвори́въ, твоеѧ̀ же свѧты́ни моли́твою и҆сцѣле́нїе прїѧ́тъ. съ ни́мже и҆ мы̀, веселѧ́щесѧ вопїе́мъ хрⷭ҇тꙋ̀: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆мертви́сѧ пресмыка́емый ѕмі́й твои́мъ ржⷭ҇тво́мъ, пречⷭ҇таѧ дв҃о, поро́ждши невмѣсти́маго бг҃а нб҃сы̀. спасѝ ѿ бѣ́дъ хва́лѧщыѧ тѧ̀, бл҃гослове́ннаѧ чⷭ҇таѧ приснодв҃о.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: И҆зъ пла́мене прпⷣбнымъ ро́сꙋ и҆сточи́лъ є҆сѝ, и҆ пра́веднагѡ же́ртвꙋ водо́ю попали́лъ є҆сѝ: всѧ̑ бо твори́ши, хрⷭ҇тѐ, то́кмѡ є҆́же хотѣ́ти. тѧ̀ превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Ликꙋ́ютъ чи́ни а҆́гг҃льстїи на нб҃сѣ́хъ, и҆ вѣ́рныхъ сѡ́нмища на землѝ, твою̀ па́мѧть похвалѧ́юще, ст҃и́телю лео́нтїе, хрⷭ҇та̀ превозно́сѧтъ во вѣ́ки.

Тлѣ̑нныѧ вє́щи ѿтрѧ́съ, и҆ въ нбⷭ҇ныѧ дꙋ́шꙋ твою̀ впери́въ, ꙗ҆́кѡ же́ртва благопрїѧ́тна, въ воню̀ благово́нїѧ прине́слсѧ є҆сѝ хрⷭ҇тꙋ̀, є҆го́же превозно́симъ во вѣ́ки.

Воспое́мъ ᲂу҆се́рднѡ пѣ́сньми хрⷭ҇та̀ бг҃а, прпⷣбнагѡ торжество̀ ви́дѧще сла́вимъ. всѧ̑ бо дѣ́йствꙋетъ хрⷭ҇то́съ, є҆ли́кѡ хо́щетъ: є҆гѡ̀ бо сла́вѧщыѧ прославлѧ́етъ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: На тѧ̀, бг҃омт҃и пречⷭ҇таѧ, нбⷭ҇ный до́ждь сни́де ѡ҆мыва́ющїй скве́рнꙋ дꙋ́шъ на́шихъ, тѣ́мъ тѧ̀ блажи́мъ чⷭ҇тꙋю во вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Бг҃а человѣ́кѡмъ невозмо́жно ви́дѣти, на него́же не смѣ́ютъ чи́ни а҆́гг҃льстїи взира́ти: тобо́ю бо, всечⷭ҇таѧ, ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ сло́во воплоще́нно. є҆го́же велича́юще, съ нбⷭ҇ными вѡ́и, тѧ̀ ᲂу҆блажа́емъ.

Ꙗ҆́кѡ ѕвѣзда̀ свѣтоно́снаѧ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ лꙋча́ми дꙋхо́вными вѣ́рныхъ сердца̀ просвѣща́ѧ, свѣ́томъ ра́зꙋма бж҃е́ственнагѡ, бг҃омꙋ́дре лео́нтїе. тѣ́мъ ны́нѣ со а҆́гг҃лы водворѧ́ѧсѧ, спаса́й хва́лѧщыѧ твою̀ па́мѧть.

Дѣ́лы дꙋхо́вными ᲂу҆кра́шенъ, въ пи́щи ра́йстѣй веселѧ́сѧ, помѧнѝ хва́лѧщыѧ твою̀ па́мѧть, застꙋпа́ѧ ѿ бѣ́дъ и҆ скорбе́й, пребл҃же́нне свѧщенност҃и́телю лео́нтїе, да непреста́ннѡ тѧ̀ ᲂу҆блажа́емъ.

И҆мѣ́ѧ ца́рство непремѣ́нно, цр҃ю̀ сы́й вы́шнихъ си́лъ, хрⷭ҇тѐ, десни́цы твоеѧ̀ крѣ́постїю, вра̑гъ нечести́выхъ вы́ю низве́рзи подъ но́зѣ во́инствꙋ на́шемꙋ.

Бг҃оро́диченъ: Є҆гда̀ сꙋ́диши, ми́лостиве, ꙗ҆́ростїю не ѡ҆бличѝ менѐ, ни гнѣ́ва же сотворѝ проти́вꙋ беззако́нїємъ. а҆́ще ли ѡ҆бличи́ши, то̀ кто̀ постои́тъ; моли́твами ро́ждшїѧ тѧ̀ чи́стыѧ мт҃ре, ѻ҆гнѧ̀ гее́нскагѡ и҆зба́витисѧ мо́лимсѧ и҆ прича́стникѡмъ бы́ти црⷭ҇тва нбⷭ҇нагѡ.

Свѣти́ленъ.

Сла́внѡ кра́ситсѧ дне́сь свѣтоза́рное твоѐ торжество̀: во свѣ́тѣ сла́вы лица̀ бж҃їѧ предстоѧ̀, ст҃и́телю, помѧнѝ на́съ хва́лѧщихъ твою̀ па́мѧть.

Бг҃оро́диченъ: По бз҃ѣ ᲂу҆пова́нїе и҆мꙋ́ще на тѧ̀, пречⷭ҇таѧ бцⷣе, мо́лимсѧ: къ ро́ждшемꙋсѧ и҆зъ тебє̀ мольба́ми, невреди́мыхъ на́съ да́же до конца̀ сохранѝ.

Свя­ти­тель Леон­тий, епи­скоп Ро­стов­ский – один из вы­да­ю­щих­ся ар­хи­пас­ты­рей XI ве­ка зем­ли Рус­ской. По сло­вам свя­ти­те­ля Си­мо­на, епи­ско­па Вла­ди­мир­ско­го, ко­то­рые мож­но счи­тать до­ста­точ­но до­сто­вер­ны­ми, свя­той Леон­тий был по­стри­же­ни­ком Пе­чер­ско­го мо­на­сты­ря и по про­ис­хож­де­нию рус­ский, а не грек, хо­тя ро­дил­ся в Кон­стан­ти­но­по­ле. Про­мыс­лом Бо­жи­им бу­ду­щий про­све­ти­тель и апо­стол Ро­стов­ской зем­ли про­хо­дил по­слу­ша­ние под ду­хов­ным ру­ко­водст­вом ос­но­ва­те­лей рус­ско­го мо­на­ше­ства пре­по­доб­ных Ан­то­ния († 1073; па­мять 28 сен­тяб­ря/11 ок­тяб­ря и 10/23 июля) и Фе­о­до­сия († 1074; па­мять 3/16 мая, 14/27 и 28 ав­гу­ста/10 сен­тяб­ря) Пе­чер­ских. Он был пер­вым епи­ско­пом, вы­шед­шим из мо­на­сты­ря в Ки­ев­ских пе­ще­рах, вос­пи­тав­ше­го мно­го­чис­лен­ных свя­ти­те­лей Рус­ской зем­ли. «От то­го Пе­чер­ско­го мо­на­сты­ря Пре­чи­стыя Бо­го­ро­ди­цы, – пи­шет свя­той Си­мон, – мно­зи епи­ско­пы по­став­ле­ны бы­ша и яко све­ти­ла свет­лая осве­тив­ша всю Рус­скую зем­лю Свя­тым Кре­ще­ни­ем; пер­вый Леон­тий, епи­скоп Ро­стов­ский, свя­щен­но­му­че­ник, его­же Бог про­сла­ви нетле­ни­ем и бысть пер­во­пре­столь­ник, его­же невер­нии, мно­го му­чив­ше, уби­ша».

Свой рав­ноап­о­столь­ный по­двиг свя­щен­но­му­че­ник Леон­тий на­чал по воз­ве­де­нии его в сан епи­ско­па в со­ро­ко­вых го­дах XI ве­ка и на­зна­че­нии на Ро­стов­скую ка­фед­ру.

В Ро­стов­ской зем­ле, на­се­лен­ной в то вре­мя чуд­ски­ми пле­ме­на­ми, свя­ти­тель встре­тил же­сто­кое со­про­тив­ле­ние языч­ни­ков, из­гнав­ших двух его пред­ше­ствен­ни­ков – епи­ско­пов Фе­о­до­ра и Ила­ри­о­на. За­ко­ре­не­лые языч­ни­ки и слу­шать его не хо­те­ли, но свя­той Леон­тий, как доб­рый пас­тырь, ре­шил­ся по­ло­жить и ду­шу свою за спа­се­ние вру­чен­ной ему Бо­гом паст­вы. Невзи­рая на по­сто­ян­ную опас­ность, свя­ти­тель Леон­тий рев­ност­но об­ра­щал ко Хри­сту мест­ное на­се­ле­ние, твер­до сле­дуя апо­столь­ским за­по­ве­дям. Од­на­жды он был из­бит языч­ни­ка­ми и из­гнан из го­ро­да, од­на­ко не оста­вил вве­рен­ной ему ду­хов­ной паст­вы и по­се­лил­ся неда­ле­ко от Ро­сто­ва, у ру­чья Бру­тов­щи­ны, где по­стро­ил неболь­шой храм в честь Ар­хи­стра­ти­га Ми­ха­и­ла. Свя­ти­тель все пре­тер­пел и рев­ност­но про­дол­жал про­по­ве­до­вать ве­ру, под­твер­ждая ис­тин­ность ее чу­де­са­ми. К свя­ти­те­лю ста­ли при­хо­дить де­ти мест­ных жи­те­лей, при­вле­чен­ные его ду­хов­ной доб­ро­той. Угод­ник Бо­жий обу­чал де­тей на­ча­лам Хри­сто­вой ве­ры и по­том кре­стил. Вско­ре и взрос­лое на­се­ле­ние по­тя­ну­лось к бла­го­дат­но­му ар­хи­пас­ты­рю и так­же при­ни­ма­ло Свя­тое Кре­ще­ние.

За­ко­ре­не­лые языч­ни­ки взвол­но­ва­лись, их непри­язнь к про­све­ти­те­лю рос­ла, и, на­ко­нец, со­брав­шись огром­ной тол­пой, од­ни с ду­бин­ка­ми, дру­гие с ору­жи­ем в ру­ках, от­пра­ви­лись они к со­бо­ру, чтобы убить или вы­гнать Леон­тия. При­чт со­бор­ный ис­пу­гал­ся, но свя­ти­тель был по­ко­ен и укреп­лял быв­ших с ним, го­во­ря: «Не бой­тесь, де­ти, без Бо­жи­ей во­ли ни­че­го они не сде­ла­ют нам». Свя­той епи­скоп Леон­тий об­ла­чил­ся в свя­ти­тель­ские одеж­ды и при­ка­зал то же сде­лать кли­ри­кам хра­ма. С кре­стом в ру­ках он вы­шел на­встре­чу языч­ни­кам. Апо­столь­ская твер­дость и спо­кой­ствие свя­ти­те­ля Леон­тия пе­ред гро­зив­шей смер­тью оста­но­ви­ли воз­буж­ден­ную тол­пу, а ис­пол­нен­ное бла­го­да­ти его сло­во про­из­ве­ло на лю­дей еще боль­шее воз­дей­ствие, и мно­гие из них при­ня­ли Свя­тое Кре­ще­ние. С то­го мо­мен­та свя­ти­тель Леон­тий стал бо­лее успеш­но утвер­ждать свет Хри­сто­вой ве­ры в зем­ле Ро­стов­ской. «То­гда на­чал от­хо­дить от нас мрак идоль­ский и вос­си­ял свет бла­го­ве­рия», – го­во­рит древ­нее ро­стов­ское сло­во в па­мять Леон­тия. С про­по­ве­дью о Хри­сте Спа­си­те­ле он об­хо­дил окрест­ную зем­лю, и путь его от­ме­чал­ся утвер­жде­ни­ем пра­вос­ла­вия в ме­стах преж­не­го идо­ло­слу­же­ния.

Апо­столь­ский по­двиг свя­ти­те­ля Леон­тия увен­чал­ся му­че­ни­че­ской кон­чи­ной. В 1073 го­ду он был убит за­ко­ре­не­лы­ми языч­ни­ка­ми по ука­за­нию волх­вов.

Те­ло свя­ти­те­ля бы­ло по­гре­бе­но в Ро­сто­ве Ве­ли­ком в церк­ви Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы. Во вре­мя по­жа­ра в 1160 го­ду этот храм сго­рел, и по по­ве­ле­нию бла­го­вер­но­го кня­зя Ан­дрея Бо­го­люб­ско­го († 1174; па­мять 4/17 июля) в 1162 го­ду на ме­сте преж­не­го был за­ло­жен ка­мен­ный со­бор. «23 мая 1164 го­да при ко­па­нии рвов на­шли гроб, – ска­за­но в его жи­тии Ни­ко­ном ле­то­пис­цем, – по­кры­тый дву­мя дос­ка­ми, в недо­уме­нии от­кры­ли и уви­де­ли ли­це (Леон­тия), све­тя­ще­го­ся сла­вою: ри­зы на нем бы­ли как бы вче­ра на­де­тые, сколь­ко лет ми­ну­ло, и не из­ме­ни­лось свя­щен­ное те­ло его». В ру­ках у него ле­жал сви­ток с име­на­ми про­све­щен­ных им иере­ев и диа­ко­нов. Об­ре­тен­ные мо­щи пе­ре­ло­жи­ли в ка­мен­ный гроб и по­ме­сти­ли в церк­ви во имя свя­то­го апо­сто­ла и еван­ге­ли­ста Иоан­на Бо­го­сло­ва на ар­хи­ерей­ском дво­ре.

В 1170 го­ду, ко­гда бы­ло за­кон­че­но стро­и­тель­ство ка­мен­ной церк­ви в честь Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, гроб свя­ти­те­ля Леон­тия пе­ре­нес­ли в этот храм и по­ста­ви­ли в ни­ше юж­ной сте­ны.

Свя­той Леон­тий, по­чти неиз­вест­ный при жиз­ни, по­сле смер­ти сде­лал­ся та­ким слав­ным и по­пуляр­ным, что ка­фед­ра Ро­стов­ская на­зы­ва­лась «ка­фед­рою Леон­тия чу­до­твор­ца»; при из­бра­нии но­вых епи­ско­пов Ро­сто­ву ле­то­пис­цы за­ме­ча­ют, что «по­став­лен мо­лит­ва­ми св. чу­до­твор­ца Леон­тия» та­кой-то епи­скоп. С мо­лит­вой ро­стов­цы при­бе­га­ли к св. Леон­тию. У гро­ба про­све­ти­те­ля Ро­стов­ской зем­ли со­вер­ша­лись мно­го­чис­лен­ные бла­го­дат­ные чу­до­тво­ре­ния. Сви­де­тель­ства о свя­то­сти жиз­ни епи­ско­па Леон­тия, чу­дес­ных ис­це­ле­ни­ях и зна­ме­ни­ях по его мо­лит­вам бы­ли со­бра­ны епи­ско­пом Ро­стов­ским Иоан­ном (1190–1214). По бла­го­сло­ве­нию мит­ро­по­ли­та Фе­одо­ра бы­ло уста­нов­ле­но со­вер­шать празд­но­ва­ние па­мя­ти свя­ти­те­ля Леон­тия 23 мая/ 5 июня, в день об­ре­те­ния мо­щей. Епи­скоп Иоанн на­пи­сал и ка­нон свя­ти­те­лю Леон­тию. До 1609 го­да мо­щи свя­ти­те­ля Леон­тия от­кры­то на­хо­ди­лись в Успен­ском со­бо­ре, но по­сле то­го, как в смут­ное вре­мя по­ля­ки по­хи­ти­ли гроб­ни­цу свя­ти­те­ля, они бы­ли по­ло­же­ны под спу­дом в том же хра­ме у юж­ной сте­ны при­де­ла во имя свя­ти­те­ля Леон­тия, где на­хо­дят­ся до на­сто­я­ще­го вре­ме­ни.

Свя­той Леон­тий – один из са­мых ве­ли­ких свя­ти­те­лей зем­ли Ро­стов­ской. Он ве­лик по дей­стви­ям зем­ной жиз­ни, как рав­ноап­о­столь­ный про­све­ти­тель Ро­стов­ско­го края; он ве­лик и на небе, как силь­ный мо­лит­вен­ник за зем­лю Рус­скую. Свя­ти­тель Леон­тий сто­ит в ря­ду пер­вых пре­ем­ни­ков апо­столь­ско­го слу­же­ния Рус­ской Церк­ви вслед за свя­той рав­ноап­о­столь­ной кня­ги­ней Оль­гой († 969; па­мять 11/24 июля) и ве­ли­ким рав­ноап­о­столь­ным кня­зем Вла­ди­ми­ром († 1015; па­мять 15/28 июля).