Канон святителю Исаии, епископу Ростовскому, чудотворцу

Припев: Святи́телю о́тче Иса́ие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 28 мая (15 мая ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Твоего́, Христе́, уго́дника, блаже́ннаго Иса́ию, пе́ти ми́ жела́ющу, моли́твами его́, я́ко Бо́г, осия́ние Всесвята́го Ду́ха да́руй ми́ и све́т прему́дрости Твоея́, да досто́йно воспою́ того́ чудеса́.

Прииди́те, ве́рнии, церко́внаго свети́льника, и столпа́ непоколеби́ма, и правосла́вия учи́теля, и благоче́стия пропове́дника, блаже́ннаго Иса́ию достохва́льными пе́сньми почти́м.

Я́ко святи́тель ве́рен и па́стырь и́стинный Росто́вския Це́ркве бы́в и слове́снаго ста́да Христо́ва, но́вых люде́й неле́стный учи́тель яви́лся еси́, блаже́нне Иса́ие, и́хже научи́л еси́ сла́вити Бо́жия вели́чия.

Богоро́дичен: Мари́ю Чи́стую, прииди́те вси́, воспое́м, еди́ну, украси́вшую челове́чество и ро́ждшую Бо́га воплоще́нна, Де́ву же пребы́вшую неврежде́нну.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к Себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.

Глаго́лы боже́ственными, де́лы же и уче́нии пресла́вными по всему́ уподо́бися пресла́вным апо́столом и обтече́ всю́ Росси́йскую зе́млю, и́дольскую ле́сть попаля́я, просвеща́я же ве́рных сердца́ благода́тию.

От младе́нства Христа́ вожделе́в, кра́сная ми́ра сего́ вся́ уме́ты вмени́л еси́, по апо́столу, о́тче, вы́шних ища́, Христо́вою же благода́тию святи́тельства сподо́бился еси́ и Росто́ву па́стырь но́вым лю́дем посыла́ешися, и́хже и научи́л еси́ и на небесе́х венцы́ сла́вы восприя́л еси́.

Свята́го Ду́ха благода́тию и́дольское изоста́вшее нече́стие до конца́ потреби́л еси́ в Росси́йстей земли́, побо́рник вои́стинну правосла́вия яви́вся кре́пкий. Те́м просвети́л еси́ твои́ми уче́нии Росси́йския концы́.

Богоро́дичен: Пое́м, Де́во Богома́ти, па́че естества́ рождество́ Твое́ и Твою́ нетле́нную чистоту́, и́бо в Тебе́ во еди́но сочета́ся де́вство и рождество́.

Седа́лен, гла́с 8.

От мирски́я молвы́ избежа́в, и Христо́во и́го восприи́м, и за́поведи соверши́в, па́стырь оби́тели быва́еши, пото́м же и на святи́тельском седа́лищи се́д, богоуго́дно пожи́л еси́ и, лю́ди правосла́вию научи́в, на Небеса́ восте́кл еси́, у престо́ла Вседержи́теля со А́нгелы предстоя́, святи́телю блаже́нне, моли́ся о рабе́х твои́х.

Богоро́дичен: О Тебе́ ра́дуется, Благода́тная, вся́кая тва́рь, а́нгельский собо́р и челове́ческий ро́д, освяще́нный хра́ме и раю́ слове́сный, де́вственная похвало́, из Нея́же Бо́г воплоти́ся и Младе́нец бы́сть пре́жде ве́к сы́й Бо́г на́ш, ложесна́ бо Твоя́ престо́л сотвори́ и чре́во Твое́ простра́ннее небе́с соде́ла. О Тебе́ ра́дуется, Благода́тная, вся́кая тва́рь, сла́ва Тебе́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный, Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Седя́ща во сла́ве Го́спода проро́к Иса́ия дре́вле узре́в и от серафи́ма клеща́ми у́гль прии́м, очи́стися. Ты́ же, святи́телю, всегда́ Го́сподеви предстои́ши со мно́жеством безпло́тных и, серафи́мом подо́бяся, я́коже клеща́ми, твои́ми рука́ми те́ло Христо́во прие́млеши и ве́рным подае́ши, непреста́нно вопия́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Любо́вию Бо́жиею па́че огня́ распала́емь, о́тче, обходя́ гра́ды и ве́си в Росто́встей и Су́ждальстей о́бласти, и́дольская ка́пища разоря́я, це́ркви же созида́я, лю́ди научи́л еси́ пе́ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Пресла́вный и чу́дный Лео́нтий, я́ко благоцвету́щь са́д, насади́ Росто́вския лю́ди, просвети́в и́х святы́м креще́нием. Ты́ же, блаже́нне, до конца́ си́х напои́л еси́ твои́м уче́нием и ко Христу́, я́ко зре́л пло́д, прине́сл еси́, с весе́лием вопия́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: От ма́терних пеле́н чи́сто житие́ име́л еси́, блаже́нне, и сего́ ра́ди Пречи́стыя Богоро́дицы изря́дный служи́тель бы́в, Сию́ возвели́чил еси́ в Росси́йских страна́х и научи́л еси́ пе́ти: сла́ва си́ле Твое́й, Пречи́стая.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м, воспева́ющим Тя́, ми́р подава́ющая.

Удивля́ется святи́тель, кня́зь же и вси́ лю́дие ско́рому твоему́ прише́ствию ко освяще́нию Пречи́стыя це́ркве: а́нгелом бо зва́н бы́л еси́ и о́блаком носи́мь, я́коже дре́вле апо́столи, на успе́ние Бо́жия Ма́тере. Те́мже тя́ все́м воспева́ющим ми́р подава́еши.

Удиви́шася а́нгельстии чи́нове пресла́вному твоему́ житию́, ка́ко в бре́ннем телеси́ безпло́тнаго врага́ победи́л еси́, блаже́нне, и, возду́шными те́мными князьми́ не удержа́н бы́в, престо́ла Христо́ва дости́гл еси́ к превы́шним си́лам, и отту́ду ми́р на́м подава́еши.

Удивля́ются христоимени́тии лю́дие, егда́ обрето́ша пречестно́е твое́ те́ло, е́же мно́гими ле́ты земле́ю покрове́но, и яви́ся, я́коже златоза́рное со́лнце, чуде́с лучи́ испуща́я и просвеща́я ве́рных сердца́, и воспева́ющим Го́сподеви ми́р подава́еши.

Богоро́дичен: Умилосе́рдися, Влады́чице, на непотре́бныя Твоя́ рабы́ и не преда́ждь на́с в ру́це пога́ных гре́х ра́ди на́ших, но моли́тв на́ших не пре́зри, во Твою́ це́рковь притека́ющим и вопию́щим Ти́, ми́р подаю́щи.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Боже́ственною благода́тию укрепля́емь, апо́столом ревни́тель бы́в, Росси́йския вся́ концы́ научи́л еси́ благоче́стию и вся́ нечести́вая уче́ния до конца́ потреби́л еси́. Те́мже твою́ па́мять све́тло пра́зднуем.

Гро́б честна́го твоего́ телесе́ иногда́ в небреже́нии бы́сть, и от святи́теля, тво́й престо́л держа́щаго и к тебе́ любо́вь показу́юща, отту́ду прено́сится, я́вственно ны́не полага́ется, источа́ющий исцеле́ния все́м.

И́же всегда́ к ра́це моще́й твои́х приступа́юще, любе́зно ту́ целу́ем и от души́ вопие́м ти́: святи́телю блаже́нне Иса́ие, моли́ся приле́жно за гра́д и лю́ди, и ско́рбь на́шу в ра́дость претвори́, и грехо́в проще́ние испроси́.

Богоро́дичен: Притеце́м, ве́рнии, в це́рковь Бо́жия Ма́тере и, ве́рно моля́щеся, возопие́м Е́й: поми́луй, Влады́чице, Твое́ достоя́ние и от вра́г изба́ви уго́дника Твоего́ Иса́ии моли́твами.

Конда́к, гла́с 3.

Я́ко гро́м, возгреме́л еси́ боже́ственными твои́ми уче́нии в Росси́йстей земли́ и яви́лся еси́ свети́льник пресве́тел, осия́я све́том богоразу́мия, Иса́ие блаже́нне. Те́мже вопие́м ти́: Христа́ Бо́га моли́ непреста́нно о все́х на́с.

И́кос:

Прииди́те, богоизбра́ннии христоимени́тии собо́ри, похва́лим ны́не и пе́сньми почти́м светоно́сную па́мять пречу́днаго отца́, блаже́ннаго Иса́ии, апо́столом ра́внаго, благоче́стия пропове́дника, наста́вника же и учи́теля Росси́йскому язы́ку: яви́ бо ся́, я́ко свети́льник незаходи́мый, во тме́ су́щим неве́дения, и все́х возводя́ к боже́ственней высоте́, и на па́житех зако́на живоно́снаго те́х упасе́, и исцеле́ний луча́ми все́х просвеща́я. Те́мже мо́лим тя́ ны́не: облиста́й в сердца́ ра́б твои́х незаходи́мый све́т ра́зума, Христо́в уго́дниче, и моли́ непреста́нно о все́х на́с.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Не слу́жат ктому́ Росси́йстии сы́нове тме́ пре́лести, но тобо́ю, о́тче, и́стинный богоразу́мия све́т позна́ша и, непреста́нно ра́дующеся, ны́не Христу́ вопию́т: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Пра́зднует Це́рковь че́стно твое́ преставле́ние: житие́ бо благоче́стно на земли́ соверши́л еси́, чу́дне, и пло́д стори́чествующий Влады́це твоему́ прине́сл еси́, и от Него́ прия́л еси́ венцы́ сла́вы неизрече́нныя, непреста́нно вопия́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

И́же во искуше́ниих и ско́рбех су́щии, к ра́це моще́й твои́х притека́юще, прие́млют честна́я исцеле́ния от я́же в тебе́ Боже́ственныя благода́ти и непреста́нно Христу́ вопию́т: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Укрепи́, Влады́чице, сла́вящия Тя́ ве́рныя лю́ди на проти́вныя враги́, я́ко Дави́да на Голиа́фа, да, веселя́щеся, вопие́м Ти́: ра́дуйся, покро́ве святы́й и Засту́пнице гра́ду на́шему.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Блаже́нную жи́знь пожи́л еси́ в житии́ сы́й, и со святи́тельскими ли́ки у престо́ла Христо́ва, ра́дуяся, предстои́ши, боже́ственное насле́див наслажде́ние, и непреста́нно вопие́ши: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Боже́ственнаго Ду́ха благода́ть име́я в души́ твое́й, блаже́нне Иса́ие, обте́кл еси́ Росси́йскую зе́млю, я́ко мо́лния, разсева́я Бо́жие сло́во во все́х страна́х, просвеща́я все́х и науча́я: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Слове́сныя плоды́ Го́сподеви принося́, Иса́ие прему́дре, озари́л еси́ твое́й па́стве све́т богоразу́мия, и нечести́вая уста́ загради́л еси́ пра́щею богодохнове́нных слове́с твои́х, и я́сно все́м пропове́дал еси́: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: На благодея́ние челове́ком Сло́во воплоти́тися изво́ли, де́вства бо врата́ про́йде я́ко Госпо́дь и Богоро́дицу показа́. Те́м зове́м: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Кто́ мо́жет, блаже́нне, по достоя́нию тя́ восхвали́ти? Исцеле́ния бо неоску́дно подава́еши приходя́щим к тебе́ с ве́рою и непреста́нно вопию́щим: изба́ви, святи́телю, от вся́ких искуше́ний и до конца́ неврежде́нных на́с соблюди́.

О́крест стоя́ще ра́ки моще́й твои́х, с любо́вию ту́, припа́дающе, целу́ем и ве́рно ти́ вопие́м, блаже́нне: поми́луй святи́теля, престо́л тво́й ны́не украша́ющаго, и до конца́ его́ сохрани́ невреди́ма; христолюби́вым лю́дем на сопроти́вныя побе́ды да́руй и на враги́ одоле́ние.

Приими́ хвалу́ от ра́б недосто́йных, святи́телю Иса́ие, и жития́ сего́ непостоя́нную пучи́ну да́руй на́м немяте́жно прейти́, и моли́тву о на́с к Бо́гу сотвори́, че́стно почита́ющих твою́ па́мять, и одержа́щих зо́л и жду́щих на́с изба́ви, да во ве́ки тебе́ велича́ем.

Богоро́дичен: Прииди́те, христоимени́тии лю́дие, в честну́ю це́рковь Бо́жия Ма́тере и, покло́ншеся пречу́дному Ея́ о́бразу и ру́це возде́вше, от се́рдца возопие́м: поми́луй на́с, Богоро́дице, недосто́йных ра́б Твои́х, и гра́д на́ш, в не́мже вели́кое Твое́ и многосла́вное и́мя велича́ется, от все́х злы́х свободи́, уго́дника Твоего́ Иса́ии моли́твами, да во ве́ки Тебе́ велича́ем, Чи́стая.

Свети́лен:

Я́коже пресве́тлая заря́ светоно́сна, яви́ся дне́сь па́мять твоя́, святи́телю преблаже́нне Иса́ие, предвозвеща́ющи на́м пресве́тлаго со́лнца незаходи́мый све́т, пречу́днаго Лео́нтия светоно́сный пра́здник, да моли́твами ва́шими прии́мем оставле́ние грехо́в.

Сла́ва, и ны́не: Пощади́ мя́, Го́споди, пощади́ мя́, егда́ прии́деши суди́ти, и не осуди́ мене́ во о́гнь, ни я́ростию же обличи́ мене́, мо́лит Тя́ Де́ва Чи́стая, ро́ждшая Тя́, Христе́, и а́нгел мно́жество со проро́ки, и святи́тели, и му́ченики.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ѿве́рзꙋ ᲂу҆ста̀ моѧ̑, и҆ напо́лнѧтсѧ дх҃а, и҆ сло́во ѿры́гнꙋ цр҃и́цѣ мт҃ри, и҆ ꙗ҆влю́сѧ свѣ́тлѡ торжествꙋ́ѧ, и҆ воспою̀, ра́дꙋѧсѧ, тоѧ̀ чꙋдеса̀.

Твоего̀, хрⷭ҇тѐ, ᲂу҆го́дника бл҃же́ннаго и҆са́їю пѣ́ти мѝ жела́ющꙋ, моли́твами є҆гѡ̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ, ѡ҆сїѧ́нїе всест҃а́гѡ дх҃а да́рꙋй мѝ, и҆ свѣ́тъ премꙋ́дрости твоеѧ̀, да досто́йнѡ воспою̀ тогѡ̀ чꙋдеса̀.

Прїиди́те, вѣ́рнїи, цр҃ко́внаго свѣти́льника, и҆ столпа̀ непоколеби́ма, и҆ правосла́вїѧ ᲂу҆чи́телѧ, и҆ благоче́стїѧ проповѣ́дника, бл҃же́ннаго и҆са́їю достохва́льными пѣ́сньми почти́мъ.

Ꙗ҆́кѡ ст҃и́тель вѣ́ренъ, и҆ па́стырь и҆́стинный росто́вскїѧ цр҃кве бы́въ, и҆ слове́снагѡ ста́да хрⷭ҇то́ва, но́выхъ люде́й неле́стный ᲂу҆чи́тель ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ бл҃же́нне, и҆са́їе: и҆̀хже наꙋчи́лъ є҆сѝ сла́вити бж҃їѧ вели̑чїѧ.

Бг҃оро́диченъ: Марі́ю чⷭ҇тꙋю, прїиди́те, всѝ воспое́мъ, є҆ди́нꙋ ᲂу҆краси́вшꙋю человѣ́чество, и҆ ро́ждшꙋю бг҃а воплоще́нна, дв҃ꙋ же пребы́вшꙋю неврежде́ннꙋ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Твоѧ̑ пѣсносло́вцы, бцⷣе, живы́й и҆ незави́стный и҆сто́чниче, ли́къ себѣ̀ совокꙋ́пльшыѧ дꙋхо́внѡ ᲂу҆твердѝ, въ бжⷭ҇твеннѣй твое́й сла́вѣ вѣнцє́въ сла́вы сподо́би.

Глагѡ́лы бжⷭ҇твенными, дѣ́лы же и҆ ᲂу҆чє́нїи пресла́вными, по всемꙋ̀ ᲂу҆подо́бисѧ пресла́внымъ а҆пⷭ҇лѡмъ, и҆ ѡ҆бтечѐ всю̀ рѡссі́йскꙋю зе́млю, і҆́дѡльскꙋю ле́сть попалѧ́ѧ, просвѣща́ѧ же вѣ́рныхъ сердца̀ бл҃года́тїю.

Ѿ младе́нства хрⷭ҇та̀ вожделѣ́въ, кра̑снаѧ мі́ра сегѡ̀ всѧ̑ ᲂу҆ме́ты вмѣни́лъ є҆сѝ по а҆пⷭ҇лꙋ, ѻ҆́ч҃е, вы́шнихъ и҆ща̀: хрⷭ҇то́вою же бл҃года́тїю ст҃и́тельства сподо́билсѧ є҆сѝ, и҆ росто́вꙋ па́стырь нѡ́вымъ лю́демъ посыла́ешисѧ: и҆̀хже и҆ наꙋчи́лъ є҆сѝ, и҆ на нб҃сѣ́хъ вѣнцы̀ сла́вы воспрїѧ́лъ є҆сѝ.

Ст҃а́гѡ дх҃а бл҃года́тїю, і҆́дѡльское и҆зѡста́вшее нече́стїе до конца̀ потреби́лъ є҆сѝ въ рѡссі́йстѣй землѝ, побо́рникъ вои́стиннꙋ правосла́вїѧ ꙗ҆ви́всѧ крѣ́пкїй. тѣ́мъ просвѣти́лъ є҆сѝ твои́ми ᲂу҆чє́нїи рѡссі̑йскїѧ концы̀.

Бг҃оро́диченъ: Пое́мъ, дв҃о бг҃ома́ти, па́че є҆стества̀ ржⷭ҇тво̀ твоѐ, и҆ твою̀ нетлѣ́ннꙋю чистотꙋ̀: и҆́бо въ тебѣ̀ во є҆ди́но сочета́сѧ дѣ́вство и҆ ржⷭ҇тво̀.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Ѿ мїрскі́ѧ молвы̀ и҆збѣжа́въ, и҆ хрⷭ҇то́во и҆́го воспрїи́мъ, и҆ за́пѡвѣди соверши́въ, па́стырь ѻ҆би́тели быва́еши, пото́мъ же и҆ на ст҃и́тельскомъ сѣда́лищи сѣ́дъ, бг҃оꙋго́днѡ пожи́лъ є҆сѝ, и҆ лю́ди правосла́вїю наꙋчи́въ, на нб҃са̀ восте́клъ є҆сѝ: ᲂу҆ престо́ла вседержи́телѧ со а҆́гг҃лы предстоѧ̀, ст҃и́телю блаже́нне, моли́сѧ ѡ҆ рабѣ́хъ твои́хъ.

Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆ тебѣ̀ ра́дꙋетсѧ, бл҃года́тнаѧ, всѧ́каѧ тва́рь, а҆́гг҃льскїй собо́ръ, и҆ человѣ́ческїй ро́дъ, ѡ҆свѧще́нный хра́ме, и҆ раю̀ слове́сный, дѣ́вственнаѧ похвало̀, и҆зъ неѧ́же бг҃ъ воплоти́сѧ, и҆ млⷣнцъ бы́сть пре́жде вѣ̑къ сы́й бг҃ъ на́шъ. ложесна̀ бо твоѧ̑ престо́лъ сотворѝ, и҆ чре́во твоѐ простра́ннѣе нб҃съ содѣ́ла. ѡ҆ тебѣ̀ ра́дꙋетсѧ, бл҃года́тнаѧ, всѧ́каѧ тва́рь, сла́ва тебѣ̀.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Сѣдѧ́й въ сла́вѣ на престо́лѣ бжⷭ҇тва̀, во ѻ҆́блацѣ ле́гцѣ прїи́де і҆и҃съ пребжⷭ҇твенный, нетлѣ́нною дла́нїю, и҆ спасѐ зовꙋ́щыѧ: сла́ва, хрⷭ҇тѐ, си́лѣ твое́й.

Сѣдѧ́ща во сла́вѣ гдⷭ҇а прⷪ҇ро́къ и҆са́їа дре́вле ᲂу҆зрѣ́въ, и҆ ѿ серафі́ма клеща́ми ᲂу҆́гль прїи́мъ ѡ҆чи́стисѧ. ты̀ же, ст҃и́телю, всегда̀ гдⷭ҇еви предстои́ши со мно́жествомъ безпло́тныхъ, и҆ серафі́мѡмъ подо́бѧсѧ, ꙗ҆́коже клеща́ми, твои́ми рꙋка́ми тѣ́ло хрⷭ҇то́во прїе́млеши, и҆ вѣ̑рнымъ подае́ши, непреста́ннѡ вопїѧ̀: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Любо́вїю бж҃їею па́че ѻ҆гнѧ̀ распала́емь, ѻ҆́ч҃е, ѡ҆бходѧ̀ гра́ды и҆ вє́си, въ росто́встѣй и҆ сꙋ́ждальстѣй ѻ҆́бласти, і҆́дѡльскаѧ ка̑пища разорѧ́ѧ, цє́ркви же созида́ѧ, лю́ди наꙋчи́лъ є҆сѝ пѣ́ти: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Пресла́вный и҆ чꙋ́дный лео́нтїй, ꙗ҆́кѡ благоцвѣтꙋ́щь са́дъ насадѝ росто́вскїѧ лю́ди, просвѣти́въ и҆̀хъ свѧты́мъ креще́нїемъ. ты̀ же, бл҃же́нне, до конца̀ си́хъ напои́лъ є҆сѝ твои́мъ ᲂу҆че́нїемъ, и҆ ко хрⷭ҇тꙋ̀ ꙗ҆́кѡ зрѣ́лъ пло́дъ прине́слъ є҆сѝ, съ весе́лїемъ вопїѧ̀: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Бг҃оро́диченъ: Ѿ ма́тернихъ пеле́нъ чи́сто житїѐ и҆мѣ́лъ є҆сѝ, блаже́нне, и҆ сегѡ̀ ра́ди пречⷭ҇тыѧ бцⷣы и҆зрѧ́дный слꙋжи́тель бы́въ, сїю̀ возвели́чилъ є҆сѝ въ рѡссі́йскихъ страна́хъ, и҆ наꙋчи́лъ є҆сѝ пѣ́ти: сла́ва си́лѣ твое́й, пречⷭ҇таѧ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасо́шасѧ всѧ́чєскаѧ ѡ҆ бж҃е́ственнѣй сла́вѣ твое́й: ты̀ бо, неискꙋсобра́чнаѧ дв҃о, и҆мѣ́ла є҆сѝ во ᲂу҆тро́бѣ надъ всѣ́ми бг҃а, и҆ родила̀ є҆сѝ безлѣ́тнаго сн҃а, всѣ̑мъ воспѣва́ющымъ тѧ̀ ми́ръ подава́ющаѧ.

Оу҆дивлѧ́етсѧ ст҃и́тель, кнѧ́зь же и҆ всѝ лю́дїе, ско́ромꙋ твоемꙋ̀ прише́ствїю, ко ѡ҆свѧще́нїю пречⷭ҇тыѧ це́ркве: а҆́гг҃ломъ бо зва́нъ бы́лъ є҆сѝ, и҆ ѻ҆́блакомъ носи́мь, ꙗ҆́коже дре́вле а҆пⷭ҇ли, на ᲂу҆спе́нїе бж҃їѧ мт҃ре. тѣ́мже тѧ̀ всѣ̑мъ воспѣва́ющымъ ми́ръ подава́еши.

Оу҆диви́шасѧ а҆́гг҃льстїи чи́нове пресла́вномꙋ твоемꙋ̀ житїю̀, ка́кѡ въ бре́ннѣмъ тѣлесѝ безпло́тнаго врага̀ побѣди́лъ є҆сѝ, бл҃же́нне, и҆ воздꙋ́шными те́мными кнѧзьмѝ не ᲂу҆держа́нъ бы́въ, прⷭ҇то́ла хрⷭ҇то́ва дости́глъ є҆сѝ къ превы̑шнимъ си́ламъ, и҆ ѿтꙋ́дꙋ ми́ръ на́мъ подава́еши.

Оу҆дивлѧ́ютсѧ хрⷭ҇тоимени́тїи лю́дїе, є҆гда̀ ѡ҆брѣто́ша пречестно́е твоѐ тѣ́ло, є҆́же мно́гими лѣ́ты земле́ю покрове́но, и҆ ꙗ҆ви́сѧ ꙗ҆́коже златоза́рное со́лнце, чꙋде́съ лꙋчы̀ и҆спꙋща́ѧ, и҆ просвѣща́ѧ вѣ́рныхъ сердца̀, и҆ воспѣва́ющымъ гдⷭ҇еви ми́ръ подава́еши.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆милосе́рдисѧ, влⷣчце, на непотрє́бныѧ твоѧ̑ рабы̑, и҆ не преда́ждь на́съ въ рꙋ́цѣ пога́ныхъ, грѣ̑хъ ра́ди на́шихъ: но моли́твъ на́шихъ не пре́зри, во твою̀ це́рковь притека́ющымъ, и҆ вопїю́щымъ тѝ, ми́ръ подаю́щи.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Бжⷭ҇твенное сїѐ и҆ всечⷭ҇тно́е соверша́юще пра́зднество, бг҃омꙋ́дрїи, бг҃ома́тере, прїиди́те, рꙋка́ми воспле́щимъ, ѿ неѧ̀ ро́ждшагосѧ бг҃а сла́вимъ.

Бжⷭ҇твенною благода́тїю ᲂу҆крѣплѧ́емь, а҆пⷭ҇лѡмъ ревни́тель бы́въ, рѡссі̑йскїѧ всѧ̑ концы̀ наꙋчи́лъ є҆сѝ благоче́стїю, и҆ всѧ̑ нечєсти́ваѧ ᲂу҆чє́нїѧ до конца̀ потреби́лъ є҆сѝ: тѣ́мже твою̀ па́мѧть свѣ́тлѡ пра́зднꙋемъ.

Гро́бъ честна́гѡ твоегѡ̀ тѣлесѐ и҆ногда̀ въ небреже́нїи бы́сть, и҆ ѿ ст҃и́телѧ тво́й престо́лъ держа́щагѡ, и҆ къ тебѣ̀ любо́вь показꙋ́юща, ѿтꙋ́дꙋ прено́ситсѧ, ꙗ҆́вственнѡ ны́нѣ полага́етсѧ, и҆сточа́ющїй и҆сцѣлє́нїѧ всѣ̑мъ.

И҆́же всегда̀ къ ра́цѣ моще́й твои́хъ пристꙋпа́юще, любе́знѡ тꙋ̀ цѣлꙋ́емъ, и҆ ѿ дꙋшѝ вопїе́мъ тѝ: ст҃и́телю блаже́нне и҆са́їе, моли́сѧ прилѣ́жнѡ за гра́дъ и҆ лю́ди, и҆ ско́рбь на́шꙋ въ ра́дость претворѝ, и҆ грѣхѡ́въ проще́нїе и҆спросѝ.

Бг҃оро́диченъ: Притеце́мъ, вѣ́рнїи, въ це́рковь бж҃їѧ мт҃ре, и҆ вѣ́рнѡ молѧ́щесѧ возопїе́мъ є҆́й: поми́лꙋй, влⷣчце, твоѐ достоѧ́нїе, и҆ ѿ вра̑гъ и҆зба́ви ᲂу҆го́дника твоегѡ̀ и҆са́їи моли́твами.

Конда́къ, гла́съ г҃.

Ꙗ҆́кѡ гро́мъ возгремѣ́лъ є҆сѝ, бжⷭ҇твенными твои́ми ᲂу҆чє́нїи, въ рѡссі́йстѣй землѝ, и҆ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ свѣти́льникъ пресвѣ́телъ, ѡ҆сїѧ́ѧ свѣ́томъ бг҃оразꙋ́мїѧ, и҆са́їе блаже́нне. тѣ́мже вопїе́мъ тѝ: хрⷭ҇та̀ бг҃а молѝ непреста́ннѡ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

І҆́косъ:

Прїиди́те, бг҃оизбра́ннїи хрⷭ҇тоимени́тїи собо́ри, похва́лимъ ны́нѣ, и҆ пѣ́сньми почти́мъ свѣтоно́снꙋю па́мѧть пречꙋ́днагѡ ѻ҆тца̀ блаже́ннагѡ и҆са́їи, а҆пⷭ҇лѡмъ ра́внагѡ, благоче́стїѧ проповѣ́дника, наста́вника же и҆ ᲂу҆чи́телѧ рѡссі́йскомꙋ ꙗ҆зы́кꙋ: ꙗ҆вѝ бо сѧ̀ ꙗ҆́кѡ свѣти́льникъ незаходи́мый, во тмѣ̀ сꙋ́щымъ невѣ́дѣнїѧ, и҆ всѣ́хъ возводѧ̀ къ бжⷭ҇твеннѣй высотѣ̀ и҆ на па́житехъ зако́на живоно́снагѡ тѣ́хъ ᲂу҆пасѐ, и҆ и҆сцѣле́нїй лꙋча́ми всѣ́хъ просвѣща́ѧ. тѣ́мже мо́лимъ тѧ̀ ны́нѣ: ѡ҆блиста́й въ сердца̀ ра̑бъ твои́хъ незаходи́мый свѣ́тъ ра́зꙋма, хрⷭ҇то́въ ᲂу҆го́дниче, и҆ молѝ непреста́ннѡ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Не послꙋжи́ша тва́ри бг҃омꙋ́дрїи па́че созда́вшагѡ, но ѻ҆́гненное преще́нїе мꙋ́жески попра́вше, ра́довахꙋсѧ пою́ще: препѣ́тый ѻ҆ц҃є́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, благослове́нъ є҆сѝ.

Не слꙋ́жатъ ктомꙋ̀ рѡссі́йстїи сы́нове тмѣ̀ пре́лести: но тобо́ю, ѻ҆́ч҃е, и҆́стинный бг҃оразꙋ́мїѧ свѣ́тъ позна́ша, и҆ непреста́ннѡ ра́дꙋющесѧ ны́нѣ хрⷭ҇тꙋ̀ вопїю́тъ: благослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Пра́зднꙋетъ цр҃ковь че́стнѡ твоѐ преставле́нїе: житїѐ бо благоче́стнѡ на землѝ соверши́лъ є҆сѝ, чꙋ́дне, и҆ пло́дъ стори́чествꙋющїй влⷣцѣ твоемꙋ̀ прине́слъ є҆сѝ, и҆ ѿ негѡ̀ прїѧ́лъ є҆сѝ вѣнцы̀ сла́вы неизрече́нныѧ, непреста́ннѡ вопїѧ̀: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

И҆̀же во и҆скꙋше́нїихъ и҆ ско́рбехъ сꙋ́щїи, къ ра́цѣ моще́й твои́хъ притека́юще, прїе́млютъ честна̑ѧ и҆сцѣлє́нїѧ ѿ ꙗ҆̀же въ тебѣ̀ бжⷭ҇твенныѧ благода́ти, и҆ непреста́ннѡ хрⷭ҇тꙋ̀ вопїю́тъ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆крѣпѝ, влⷣчце, сла́вѧщыѧ тѧ̀ вѣ̑рныѧ лю́ди на проти̑вныѧ врагѝ, ꙗ҆́кѡ дв҃да на голїа́ѳа, да веселѧ́щесѧ вопїе́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, покро́ве ст҃ы́й, и҆ застꙋ́пнице гра́дꙋ на́шемꙋ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троки бл҃гочести̑выѧ въ пещѝ ржⷭ҇тво̀ бг҃оро́дичо спасло̀ є҆́сть, тогда̀ ᲂу҆́бѡ ѡ҆бразꙋ́емое, ны́нѣ же дѣ́йствꙋемое, вселе́ннꙋю всю̀ воздвиза́етъ пѣ́ти тебѣ̀: гдⷭ҇а по́йте, дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Блаже́ннꙋю жи́знь пожи́лъ є҆сѝ въ житїѝ сы́й, и҆ со ст҃и́тельскими ли̑ки ᲂу҆ престо́ла хрⷭ҇то́ва ра́дꙋѧсѧ предстои́ши, бжⷭ҇твенное наслѣ́дивъ наслажде́нїе, и҆ непреста́ннѡ вопїе́ши: гдⷭ҇а воспѣва́йте, дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а благода́ть и҆мѣ́ѧ въ дꙋшѝ твое́й, блаже́нне и҆са́їе, ѡ҆бте́клъ є҆сѝ рѡссі́йскꙋю зе́млю ꙗ҆́кѡ мо́лнїѧ, разсѣва́ѧ бж҃їе сло́во во всѣ́хъ страна́хъ, просвѣща́ѧ всѣ́хъ и҆ наꙋча́ѧ: гдⷭ҇а воспѣва́йте, дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Словє́сныѧ плоды̀ гдⷭ҇еви приносѧ̀, и҆са́їе премꙋ́дре, ѡ҆зари́лъ є҆сѝ твое́й па́ствѣ свѣ́тъ бг҃оразꙋ́мїѧ, и҆ нечєсти́ваѧ ᲂу҆ста̀ загради́лъ є҆сѝ пра́щею бг҃одохнове́нныхъ слове́съ твои́хъ, и҆ ꙗ҆́снѡ всѣ̑мъ проповѣ́далъ є҆сѝ: гдⷭ҇а воспѣва́йте, дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: На благодѣѧ́нїе человѣ́кѡмъ сло́во воплоти́тисѧ и҆зво́ли: дѣ́вства бо врата̀ про́йде ꙗ҆́кѡ гдⷭ҇ь, и҆ бцⷣꙋ показа̀. Тѣ́мъ зове́мъ: гдⷭ҇а воспѣва́йте, дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Всѧ́къ земноро́дный да взыгра́етсѧ, дх҃омъ просвѣща́емь, да торжествꙋ́етъ же безпло́тныхъ ᲂу҆мѡ́въ є҆стество̀, почита́ющее сщ҃е́нное торжество̀ бг҃ома́тере, и҆ да вопїе́тъ: ра́дꙋйсѧ, всеблаже́ннаѧ бцⷣе, чи́стаѧ приснодв҃о.

Кто̀ мо́жетъ, блаже́нне, по достоѧ́нїю тѧ̀ восхвали́ти; и҆сцѣлє́нїѧ бо неѡскꙋ́днѡ подава́еши приходѧ́щымъ къ тебѣ̀ съ вѣ́рою, и҆ непреста́ннѡ вопїю́щымъ: и҆зба́ви, ст҃и́телю, ѿ всѧ́кихъ и҆скꙋше́нїй, и҆ до конца̀ неврежде́нныхъ на́съ соблюдѝ.

Ѻ҆́крестъ стоѧ́ще ра́ки моще́й твои́хъ, съ любо́вїю тꙋ̀ припа́дающе цѣлꙋ́емъ, и҆ вѣ́рнѡ тѝ вопїе́мъ, блаже́нне: поми́лꙋй ст҃и́телѧ, престо́лъ тво́й ны́нѣ ᲂу҆краша́ющаго, и҆ до конца̀ є҆го̀ сохранѝ невреди́ма: хрⷭ҇толюби́вымъ лю́демъ на сопроти̑вныѧ побѣ̑ды да́рꙋй, и҆ на врагѝ ѡ҆долѣ́нїе.

Прїимѝ хвалꙋ̀ ѿ ра̑бъ недосто́йныхъ, ст҃и́телю и҆са́їе, и҆ житїѧ̀ сегѡ̀ непостоѧ́ннꙋю пꙋчи́нꙋ да́рꙋй на́мъ немѧте́жнѡ прейтѝ, и҆ моли́твꙋ ѡ҆ на́съ къ бг҃ꙋ сотворѝ, че́стнѡ почита́ющихъ твою̀ па́мѧть, и҆ ѡ҆держа́щихъ ѕѡ́лъ и҆ ждꙋ́щихъ на́съ и҆зба́ви, да во вѣ́ки тебѐ велича́емъ.

Бг҃оро́диченъ: Прїиди́те, хрⷭ҇тоимени́тїи лю́дїе, въ честнꙋ́ю це́рковь бж҃їѧ мт҃ре, и҆ покло́ншесѧ пречꙋ́дномꙋ є҆ѧ̀ ѻ҆́бразꙋ, и҆ рꙋ́цѣ воздѣ́вше, ѿ се́рдца возопїе́мъ: поми́лꙋй на́съ, бцⷣе, недосто́йныхъ ра̑бъ твои́хъ, и҆ гра́дъ на́шъ, въ не́мже вели́кое твоѐ, и҆ многосла́вное и҆́мѧ велича́етсѧ, ѿ всѣ́хъ ѕлы́хъ свободѝ, ᲂу҆го́дника твоегѡ̀ и҆са́їи моли́твами, да во вѣ́ки тебѐ велича́емъ, чⷭ҇таѧ.

Свѣти́ленъ:

Ꙗ҆́коже пресвѣ́тлаѧ зарѧ̀ свѣтоно́сна, ꙗ҆ви́сѧ дне́сь па́мѧть твоѧ̀, ст҃и́телю преблаже́нне и҆са́їе, предвозвѣща́ющи на́мъ пресвѣ́тлагѡ со́лнца незаходи́мый свѣ́тъ, пречꙋ́днагѡ лео́нтїа свѣтоно́сный пра́здникъ: да моли́твами ва́шими прїи́мемъ ѡ҆ставле́нїе грѣхѡ́въ.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Пощадѝ мѧ̀, гдⷭ҇и, пощадѝ мѧ̀, є҆гда̀ прїи́деши сꙋди́ти, и҆ не ѡ҆сꙋдѝ менє̀ во ѻ҆́гнь, ни ꙗ҆́ростїю же ѡ҆бличѝ менѐ: мо́литъ тѧ̀ дв҃а чⷭ҇таѧ, ро́ждшаѧ тѧ̀, хрⷭ҇тѐ, и҆ а҆́гг҃лъ мно́жество со прⷪ҇рѡ́ки и҆ ст҃и́тєли и҆ мꙋ́чєники.

Краткое житие святителя Исаии, епископа Ростовского

Ро­дил­ся под Ки­е­вом, в мо­ло­до­сти при­нял по­стриг в Ки­е­во-Пе­чер­ском мо­на­сты­ре при пре­по­доб­ном Фе­о­до­сии († 1074 г.; па­мять 3/16 мая). В 1065 г. за доб­ро­де­тель­ную жизнь по же­ла­нию ве­ли­ко­го кня­зя Изя­с­ла­ва был по­став­лен игу­ме­ном Дмит­ри­ев­ско­го мо­на­сты­ря. В 1078 г. св. Ис­а­ия был ру­ко­по­ло­жен во епи­ско­па го­ро­да Ро­сто­ва, где то­гда еще мно­го бы­ло языч­ни­ков. Рев­ност­но тру­дил­ся свя­ти­тель, на­саж­дая пра­во­сла­вие сре­ди жи­те­лей сво­ей об­шир­ной епар­хии, по­стро­ил в Ро­сто­ве со­бор в честь Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы.

Гос­подь про­сла­вил Сво­е­го угод­ни­ка, со­вер­шая через него зна­ме­ния и чу­до­тво­ре­ния: в 1089 г. «об­ла­ком но­си­мый, яко­же древ­ле апо­сто­лы», Ис­а­ия при­сут­ство­вал при освя­ще­нии «небе­си по­доб­ной» церк­ви Успе­ния Бо­го­ма­те­ри в Ки­е­во-Пе­чер­ском мо­на­сты­ре. Скон­чал­ся 15 мая 1090 г. Нетлен­ные мо­щи свя­ти­те­ля бы­ли об­ре­те­ны в 1164 г.

Полное житие святителя Исаии, епископа Ростовского

Свя­ти­тель Ис­а­ия ро­дил­ся неда­ле­ко от Ки­е­ва в се­мье бла­го­че­сти­вых ро­ди­те­лей и был вос­пи­тан в пра­во­слав­ной ве­ре. В юные го­ды он оста­вил су­ет­ность ми­ра и при­шел в Ки­е­во-Пе­чер­ский мо­на­стырь, где был по­стри­жен пре­по­доб­ным Фе­о­до­си­ем в мо­на­ше­ство. Ис­пы­ты­вая го­ря­чую лю­бовь к Спа­си­те­лю, мо­ло­дой инок жил в стро­гих и су­ро­вых по­дви­гах по­ста и мо­лит­вы. При этом он был кро­ток, сми­ре­нен, по­слуш­лив, нес­тя­жа­те­лен, бра­то­лю­бив, воз­дер­жа­ни­ем и тер­пе­ни­ем умерщ­влял плот­ские стра­сти. И бла­го­да­ря доб­ро­де­те­лям муд­ро­сти, ду­хов­но­го му­же­ства и це­ло­муд­рия, пом­ня сло­ва древ­не­го стар­ца: «Кре­пость в че­ло­ве­ке за­ви­сит не от при­ро­ды че­ло­ве­ка, ко­то­рая под­вер­же­на пе­ре­ме­нам, но от ре­ши­тель­но­го на­ме­ре­ния, укреп­лен­но­го по­мо­щью Бо­жи­ей», он по­сто­ян­но ду­хом воз­но­сил­ся к гор­не­му Иеру­са­ли­му.

Сла­ва о по­дви­гах юно­го Ис­а­ии ско­ро рас­про­стра­ни­лась за пре­де­лы оби­те­ли. И ко­гда скон­чал­ся Вар­ла­ам, пер­вый игу­мен мо­на­сты­ря, по­стро­ен­но­го на кня­же­ском дво­ре во имя св. ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ди­мит­рия, то Ки­ев­ский ве­ли­кий князь Изя­с­лав Яро­сла­вич про­сил се­бе, как ве­ли­кий дар, у бла­жен­но­го Фе­о­до­сия Ис­а­ию в на­сто­я­те­ли оби­те­ли. И в 1065 го­ду, по бла­го­сло­ве­нию пре­по­доб­но­го Фе­о­до­сия, свя­той Ис­а­ия был воз­ве­ден в игу­ме­ны. Бла­жен­ный, при­няв этот вы­со­кий сан, был бла­го­ис­кус­ным для бра­тии на­став­ни­ком и доб­рым пас­ты­рем сло­вес­но­го ста­да. Став игу­ме­ном, он по­мыш­ляя все­гда о Гос­по­де, про­дол­жал пре­бы­вать в сми­ре­нии, мо­лит­вен­ном и те­лес­ном тру­де. Ви­дя у се­бя в мо­на­сты­ре та­ко­го свя­то­го му­жа, князь Изя­с­лав ра­до­вал­ся ду­хом и бла­го­да­рил Гос­по­да и пре­по­доб­но­го Фе­о­до­сия, бла­го­сло­вив­ше­го Ис­а­ию на игу­мен­ство в мо­на­сты­ре св. Ди­мит­рия. Пре­по­доб­ный Ис­а­ия, как пре­успев­ший в бла­го­че­стии и ис­пол­нен­ный Бо­же­ствен­ной бла­го­да­ти, при­ни­мал уча­стие в 1078 го­ду в со­бор­ной мо­лит­ве Пе­чер­ских стар­цев о пре­льщен­ном бе­сом по­движ­ни­ке Ни­ки­те (впо­след­ствии епи­ско­пе Нов­го­род­ском). Но для ве­ли­ко­го све­тиль­ни­ка по­сле по­дви­га на­сто­я­тель­ства в оби­те­ли, и по­сле де­ся­ти­лет­не­го игу­мен­ства пред­сто­я­ло апо­столь­ское слу­же­ние. В том же 1078 го­ду по­сле смер­ти свя­ти­те­ля Леон­тия, епи­ско­па Ро­стов­ско­го, свя­той Ис­а­ия был воз­ве­ден на Ро­стов­скую епи­скоп­скую ка­фед­ру. В то вре­мя Ро­стов­ская епар­хия за­ни­ма­ла об­шир­ное про­стран­ство. В нее вхо­ди­ли Яро­слав­ская, Вла­ди­мир­ская, Ни­же­го­род­ская, Ко­стром­ская, Во­ло­год­ская и ча­стич­но Мос­ков­ская, Твер­ская, Оло­нец­кая зем­ли. Язы­че­ские на­ро­ды это­го края бы­ли под­вер­же­ны мно­же­ству суе­ве­рий, кро­ва­вых обы­ча­ев, га­да­ний и ча­ро­действ. Мно­го по­тру­дил­ся доб­рый пас­тырь Леон­тий для про­све­ще­ния об­ла­сти Ро­стов­ской, но еще мно­го на­шел там языч­ни­ков доб­лест­ный его пре­ем­ник. По­это­му свя­ти­тель Ис­а­ия, ска­за­но в древ­нем жи­тии его, «най­дя лю­дей но­во­про­све­щен­ных, еще не утвер­див­ших­ся в ве­ре, усерд­но на­по­ял их уче­ни­ем сво­им». Он с мис­си­ей апо­столь­ской про­по­ве­ди о Хри­сте Иису­се об­хо­дил Ро­сто­во-Яро­слав­ские пре­де­лы, всю­ду «идоль­скую лесть по­па­ляя» и бес­страш­но сжи­гая язы­че­ских ку­ми­ров. Ели­цы во Хри­ста кре­сти­сте­ся, во Хри­ста об­ле­ко­сте­ся (Гал.3,27), – про­из­но­сил свя­ти­тель, умо­ляя хри­сто­име­ни­тое ста­до свое быть креп­ким в ве­ре и в жиз­ни под­ра­жать Хри­сту.

В од­ной сти­хи­ре пре­крас­но вы­ра­жен дух слу­же­ния св. Ис­а­ии: «Что тя на­ре­чем, свя­ти­те­лю? Ан­ге­ла, яко без­п­ло­тен на зем­ли по­жил еси, апо­сто­ла, яко на­учил еси бла­го­ве­рию рос­сий­ския кон­цы, му­че­ни­ка же, яко Хри­ста ра­ди до смер­ти под­ви­зал­ся еси, об­ра­щая лю­ди от тьмы нече­стия и при­во­дя их на па­жить бо­го­ра­зу­мия».

Уте­ше­ни­ем свя­ти­те­ля Ис­а­ии бы­ло уча­стие в его слу­же­нии ве­ли­ко­го кня­зя Вла­ди­ми­ра Мо­но­ма­ха. На сред­ства ве­ли­ко­го кня­зя был по­стро­ен в Ро­сто­ве Ве­ли­ком со­бор в честь Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, в ко­то­ром бы­ла по­став­ле­на чу­до­твор­ная ико­на, на­пи­сан­ная пре­по­доб­ным Али­пи­ем Ки­е­во-Пе­чер­ским (па­мять 17/30 ав­гу­ста). Свя­ти­тель Хри­стов Ис­а­ия с лю­бо­вью от­но­сил­ся к бед­ным, ни­щим и всем нуж­дав­шим­ся. Гос­подь про­слав­лял Сво­е­го угод­ни­ка, со­вер­шая через него мно­гие зна­ме­ния и чу­де­са.

При бла­го­че­сти­вой дер­жа­ве ве­ли­ко­го кня­зя ки­ев­ско­го Все­во­ло­да Яро­сла­ви­ча, ко­гда на­ста­ло вре­мя освя­ще­ния ве­ли­кой со­бор­ной церк­ви Ки­е­во-Пе­чер­ской оби­те­ли, скор­бен был мит­ро­по­лит Иоанн, что не успел со­брать на тор­же­ство сие бо­го­лю­би­вых епи­ско­пов по даль­не­му рас­сто­я­нию их ка­федр. Но бла­го­че­сти­вое его же­ла­ние ис­пол­ни­ли Ан­ге­лы Бо­жии, по­сы­ла­е­мые на служ­бу че­ло­ве­кам для их спа­се­ния. И се­му бла­жен­но­му Ис­а­ии пред­стал в об­ра­зе юно­ше­ском свет­лый Ан­гел и воз­ве­стил о дне освя­ще­ния хра­ма. Немед­лен­но со­брал­ся в путь бо­го­лю­би­вый епи­скоп и был участ­ни­ком ду­хов­но­го тор­же­ства, спо­спе­ше­ству­е­мый си­лою свы­ше, для ко­то­рой нет вре­ме­ни и про­стран­ства. Сам он, ди­вясь чуд­но­му сво­е­му странст­вию, по­ве­дал о том мит­ро­по­ли­ту всея Ру­си Иоан­ну, го­во­ря, что не смел ослу­шать­ся по­ве­ле­ния его и не прий­ти на освя­ще­ние хра­ма. Изу­мил­ся пер­во­свя­ти­тель се­му та­ин­ствен­но­му зо­ву, ибо ни­ко­го не успел по­слать для при­гла­ше­ния епи­ско­пов; див­ное сие стран­ство­ва­ние бы­ло пло­дом по­слу­ша­ния и рев­но­сти к церк­ви Бо­жи­ей. Три епи­ско­па: Ис­а­ия Ро­стов­ский, Лу­ка Бел­го­род­ский, Иоанн Чер­ни­гов­ский – бы­ли со­слу­жи­те­ля­ми мит­ро­по­ли­та Иоан­на при освя­ще­нии «небе­си по­доб­ной» церк­ви Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы 14 ав­гу­ста 1089 го­да, и с ра­до­стью ду­хов­ной воз­вра­тил­ся Ис­а­ия к сво­ей пастве, ко­то­рая при­ня­ла его с ве­ли­ким тор­же­ством, как прис­но­го от­ца сво­е­го.

Не бо­лее го­да по­сле то­го пас свою паст­ву Ро­стов­скую свя­ти­тель Ис­а­ия. Он скон­чал­ся в ми­ре в ле­то от Рож­де­ства Хри­сто­ва 1090, ме­ся­ца мая 15 дня, по­сле три­над­ца­ти­лет­не­го епи­скоп­ства, по­сре­ди пла­ча на­род­но­го. И те же Ан­ге­лы, ко­то­рые пе­ре­но­си­ли его для освя­ще­ния Пе­чер­ской церк­ви, пе­ре­нес­ли его ду­шу в са­мые небе­са в веч­ность.

В 1164 го­ду свя­той бла­го­вер­ный князь Ан­дрей Бо­го­люб­ский за­ло­жил в Ро­сто­ве Ве­ли­ком но­вый ка­мен­ный храм вме­сто по­стра­дав­ше­го от по­жа­ра в 1160 го­ду де­ре­вян­но­го. При рас­коп­ке фун­да­мен­та под юж­ной сте­ной бы­ли об­ре­те­ны мо­щи свя­ти­те­ля Ис­а­ии. Го­во­рит древ­нее пре­да­ние и ле­то­пись: «На­шли гроб бла­жен­но­го Ис­а­ии, от­крыв его, уви­де­ли одеж­ду и те­ло свя­ти­те­ля нетлен­ны­ми и про­сла­ви­ли Бо­га, Ко­то­рый бла­го­во­лил про­сла­вить угод­ни­ка Сво­е­го не толь­ко в жиз­ни, но и по смер­ти; сколь­ко лет про­шло, а одеж­да и те­ло бла­жен­но­го оста­лись непри­кос­но­вен­ны­ми для тле­ния». Мо­щи свя­ти­те­ля по­ста­ви­ли то­гда в церк­ви св. Иоан­на, и так как ка­мен­ный храм ед­ва был окон­чен, как об­ру­шил­ся, то они пе­ре­не­се­ны в со­бор уже в 1231 го­ду и по­ло­же­ны с пра­вой сто­ро­ны в при­тво­ре.

Мо­щи св. Ис­а­ии в пер­вый раз бы­ли об­ре­те­ны вме­сте с мо­ща­ми св. Леон­тия 23 мая 1164 го­да. И с то­го же вре­ме­ни, как вид­но из жи­тия прп. Фе­о­до­сия, «и та­мо чтут его со свя­ты­ми», на­род чтил св. Ис­а­ию за свя­то­го.

Но с те­че­ни­ем мно­гих лет утра­ти­лась па­мять о чу­де­сах его, так что да­же ни­ко­гда не воз­жи­га­ли све­тиль­ни­ка над его гро­бом, ни­ко­гда не при­хо­дил свя­щен­ник с фимиа­мом по­ка­дить над ним, ибо са­мый при­твор все­гда был за­клю­чен. Не по­до­ба­ло, од­на­ко, столь ве­ли­ко­му све­тиль­ни­ку оста­вать­ся под спу­дом. По ру­ко­пис­но­му жи­тию, «ар­хи­епи­скоп со­бор­ной церк­ви, ви­дя, что об­раз св. Ис­а­ии все по­чи­та­ют и по­кло­ня­ют­ся ему, а гроб его (в при­тво­ре со­бо­ра) в небре­же­нии, со­зы­ва­ет 17 мая свя­щен­ни­ков и ка­са­ет­ся чу­до­нос­но­го гро­ба пре­чуд­но­го от­ца – пе­ре­но­сит его от­ту­да в 1474 го­ду и по­ла­га­ет в но­вом гро­бе с че­стью, близ юж­ных две­рей, где и ныне он по­да­ет ис­це­ле­ние». Пер­вым ар­хи­епи­ско­пом Ро­сто­ва был в 1390 го­ду Фе­о­дор. И цер­ков­ное по­чи­та­ние св. Ис­а­ии на­ча­лось с 1474 го­да, со вре­ме­ни пе­ре­не­се­ния мо­щей в храм; к то­му же вре­ме­ни от­но­сит­ся и пер­вое пись­мен­ное из­ло­же­ние его жи­тия. В 1722 го­ду они бы­ли пе­ре­ло­же­ны в се­реб­ря­ную гроб­ни­цу.

25 ап­ре­ля 1920 года по по­ста­нов­ле­нию X Ро­стов­ско­го уезд­но­го съез­да со­ве­тов, несмот­ря на про­те­сты ве­ру­ю­щих, мо­щи св. Ис­а­ии вме­сте с мо­ща­ми свя­ти­те­лей Иг­на­тия и Ди­мит­рия (Са­ви­ча (Туп­та­ло)), прп. Ав­ра­амия Ро­стов­ско­го и прп. Ев­фро­си­нии По­лоц­кой без об­ла­че­ний бы­ли вы­став­ле­ны в цен­тре Успен­ско­го со­бо­ра. Через неде­лю ра­ки с мо­ща­ми свя­тых вер­ну­лись на свои ме­ста. Впо­след­ствии мо­щи свя­ти­те­ля на­хо­ди­лись в де­ре­вян­ной ра­ке в за­кры­том Успен­ском со­бо­ре. В кон­це 80-х годов XX в. часть мо­щей бы­ла пе­ре­ве­зе­на в Тро­и­це-Сер­ги­е­ву лав­ру, часть пе­ре­да­на Яро­слав­ско­му и Ро­стов­ско­му ар­хи­епи­ско­пу Пла­то­ну (Удо­вен­ко). В на­сто­я­щее вре­мя чест­ная гла­ва св. Ис­а­ии хра­нит­ся в Се­ра­пи­о­но­вой па­лат­ке в лав­ре, а часть мо­щей по­чи­ва­ет в ро­стов­ском Успен­ском со­бо­ре, в ков­че­ге, пе­ре­дан­ном 5 июня 1999 г. из епар­хи­аль­но­го управ­ле­ния Яро­слав­ским и Ро­стов­ским ар­хи­епи­ско­пом Ми­хе­ем (Хар­ха­ро­вым).

В «Ико­но­пис­ном под­лин­ни­ке» при­во­дит­ся опи­са­ние внеш­не­го об­ли­ка свя­то­го: «Иже во свя­тых отец наш Ис­а­ия епи­скоп, Ро­стов­ский чу­до­тво­рец, по­до­би­ем рус, бра­да аки Вла­си­е­ва, от ушей по­ши­ре, ри­зы свя­ти­тель­ския, сак­кос пра­зе­ле­ный и омо­фор, на гла­ве кло­бук бе­лый, в ру­ках Еван­ге­лие».