Канон святителю Арсению Тверскому (на перенесение мощей)
Припев: Святи́телю о́тче на́ш Арсе́ние, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 15 марта (02 марта ст. ст.); 16 июля (03 июля ст. ст.)
Глас 2.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла, вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный гре́х потреби́ло е́сть: препросла́вленный Госпо́дь сла́вно бо просла́вися.
Кро́тких зе́млю дости́гл еси́, о́тче, я́ко кро́ток, и ми́лостив, и чи́ст бы́в, настоя́щую се́рдцу моему́ укроти́ бу́рю, я́ко да в тишине́ Боже́ственней бы́в, песносло́влю тя́.
Де́лании Боже́ственными ду́шу, о́тче, очи́стив, богови́ден, Арсе́ние, бы́л еси́, Боже́ственнаго Ду́ха пресве́тлым обогати́лся еси́ сия́нием. Те́м озаря́еши че́стно блажа́щия тя́.
От ста́да, я́коже Дави́да, тя́ прие́м, Соде́тель слове́сному тя́ поста́ви ста́ду па́стыря преизря́дна, чуде́с све́тлостию облиста́юща и беззло́бием, преподо́бне па́стырю, украша́ема.
Богоро́дичен: Пресвята́я Де́во Чи́стая, просвети́ и освяти́ помышле́ние и ду́шу мою́, молю́ся, о́блак разоря́ющи безу́мия моего́ и тьму́ отъе́млющи грехо́вную, я́ко да по до́лгу ублажа́ю Тя́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: На ка́мени мя́ ве́ры утверди́в, разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́, возвесели́ бо ся́ ду́х мо́й, внегда́ пе́ти: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.
У́м сво́й безстра́стием просве́щь, Боже́ственным смире́нием украша́емь, дарова́ния духо́вная прия́л еси́ отгоня́ти ду́хи и разреша́ти неду́ги ве́рою чту́щим тя́, святи́телю Арсе́ние.
Сокруши́ супоста́ты безбо́жныя, отжени́ прише́дших во оби́тель твою́, преподо́бне Арсе́ние, моле́нием твои́м Спа́су на́шему и си́лу и́х, вооруже́нную на ны́, пога́нскую наше́ствию покори́ ве́рнаго во́инства на́шего.
Воспои́м вси́ вели́каго святи́теля Арсе́ния, почти́м засту́пника и утвержде́ние земли́ Росси́йстей и гра́ду Твери́ храни́теля необори́ма, вопию́ще: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.
Богоро́дичен: Уврачу́й стру́пы души́ моея́, у́м мо́й, омраче́нный уны́нием, Богоневе́стная, озари́, да пою́: не́сть непоро́чны, па́че Тебе́, Влады́чице.
Седа́лен, гла́с 4.
Свети́льник присносия́нен яви́лся еси́ ми́рови, просвеща́я мо́лниями, Боже́ственными твои́ми словесы́, святи́телю Арсе́ние. Те́мже, ублажа́юще, свято́е твое́ пренесе́ние дне́сь ра́достно соверша́ем.
Богоро́дичен: Я́ко Де́ву и Еди́ну в жена́х, Тя́, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ ублажа́ем, ро́ди челове́честии, О́гнь бо всели́ся в Тя́ Божества́, и, я́ко Младе́нца, дои́ши Зижди́теля и Го́спода. Те́м, а́нгельский и челове́ческий ро́д, досто́йно сла́вим пресвято́е рождество́ Твое́ и согла́сно вопие́м Ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти покланя́ющимся ве́рою пресвято́му рождеству́ Твоему́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни А́нгел, но Са́м, Го́споди, вопло́щся, и спа́сл еси́ всего́ мя́, челове́ка. Те́м зову́ Ти́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Умертви́в своя́ плотска́я движе́ния, Богодухнове́нне, ме́ртваго из гро́ба воскреси́л еси́ к Бо́гу моли́твами твои́ми. Те́мже молю́ тя́: умерщвле́нную мою́ ду́шу, о́тче, оживи́.
Повину́вся ме́ртвый тебе́, о́тче Арсе́ние, и сле́зы пролия́ от о́чию, а́ки реку́, у гро́ба твоего́ свята́го, прося́ согреше́нием оставле́ние, сего́ ра́ди проще́ние получи́. Прости́ у́бо и моя́ мно́гая согреше́ния, о́тче.
Сна́ твои́ма очи́ма и дрема́ния ве́кома не да́л еси́, до́ндеже обре́л еси́ ме́сто, досто́йно все́х Го́спода, е́же очи́стив, досто́йне показа́ то́ тебе́ жили́ще сла́вы Ца́рь и Бо́г преве́чный.
Богоро́дичен: Проро́цы Твоего́ та́инства глубину́ провозвести́ша недомы́слимую, Еди́на бо родила́ еси́, Чи́стая, Недоразумева́емаго, воплоще́нна за милосе́рдие неисповеди́мое.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Просвеще́ние во тьме́ лежа́щих, спасе́ние отча́янных, Христе́, Спа́се мо́й, к Тебе́ у́тренюю, Царю́ ми́ра, просвети́ мя́ сия́нием Твои́м, ино́го бо, ра́зве Тебе́, бо́га не зна́ю.
Река́ и́же в тебе́ дарова́ний вся́ко напоя́ет се́рдце, все́м да́рует бога́тно исцеле́ние, все́х Бо́гу в сла́ву составля́ет, И́же тебе́ просла́вльшаго и чудоде́йствы вся́кими поче́тшаго.
Авраа́мову страннолю́бному о́бразу ты́ уподо́бився, все́м хра́ма своего́ вхо́ды отве́рзл еси́, все́м вся́к бы́л еси́, утеша́я су́щих в печа́ли, Арсе́ние блаже́нне.
Вели́кий Па́стырь, все́х Бо́г, овца́м Свои́м слове́сным тя́, блаже́нне, показа́ па́стыря и учи́теля. Сего́ ра́ди и мя́, заблуди́вшеся овча́, на гора́х поги́бельных взыщи́.
Богоро́дичен: Ми́ро Тя́ имену́ем, Пречи́стая, я́ко ро́ждши Бо́га пло́тию, источа́юща благода́тное ми́ро все́м притека́ющим под кро́в Тво́й.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же, мя́ возведи́.
Житие́ твое́ целому́дрено, священноявле́нне, соверши́в, пра́вдою украси́вся и му́жеством смы́сла, доброде́тельным сочета́л еси́ себе́, блаже́нне Арсе́ние.
Храни́ гра́д тво́й, святи́телю Арсе́ние, от безбо́жных и чужеве́рных нахожде́ний, междоусо́бныя ра́ти, моля́ся непреста́нно Влады́це Христу́ о ста́де свое́м.
Ты́ у́бо и по сме́рти, я́ко жи́в еси́, чудоде́еши немы́м и разсла́бленным и бе́сным дае́ши исцеле́ние Боже́ственною благода́тию. Рече́ бо Госпо́дь: прославля́ющаго Мя́ просла́влю.
Богоро́дичен: Превы́шши была́ еси́ Небе́сных си́л, заче́нши Сло́во Бо́жие Неизрече́нное, И́же вся́ческая соверши́ и от Отца́ пре́жде ве́к роди́ся, Его́же Ты́, Чи́стая, родила́ еси́ неизрече́нно.
Конда́к, гла́с 8:
Я́ко богоявле́нная росси́йская звезда́, дне́сь, сия́я чудесы́, яви́лся еси́, святи́телю Арсе́ние. Те́м непреста́нно моли́ся Христу́ Бо́гу о ста́де твое́м и сохраня́й оте́чество твое́, гра́д же и лю́ди, и́же ве́рою почита́ющих честно́е пренесе́ние твое́ и к честны́м моще́м твои́м припа́дающих со стра́хом и любо́вию целу́ющих я́. Да вси́ велегла́сно зове́м ти́: ра́дуйся, Богому́дре святи́телю Арсе́ние, о́тче на́ш.
И́кос:
Яви́лся еси́ свети́льник всесве́тлый и во пло́ти а́нгел и, я́ко живо́тное дре́во ра́йское, процве́л еси́ поще́нием, и моли́твами, и ве́рою. Те́мже ра́достно от души́ вси́, вку́пе соше́дшеся к ра́це моще́й твои́х, я́ко слы́шаще же и ви́дяще чуде́с мно́жество и исто́чник исцеле́ний неизпива́емь от нея́, чи́стыми се́рдцы и просвеще́нными ра́зумы, я́ко благоуха́нно кади́ло, плоды́ доброде́тельны от души́ принося́ще, ра́дующеся, взыва́ем ти́, глаго́люще: ра́дуйся, о́тче, честны́й на́ш учи́телю, я́ко прия́л еси́ трудо́в свои́х воздая́ние; ра́дуйся, па́стырю на́ш до́брый, и́ноком люби́телю, си́рым и ни́щим пода́телю; ра́дуйся, бесо́вския разруши́вый ко́зни; ра́дуйся, я́ко а́нгельския весели́ши чи́ны; ра́дуйся, высото́ боговиде́ния чи́стая; ра́дуйся, я́ко узре́л еси́ ли́ки святи́телей; ра́дуйся, святи́телем изря́дная похвало́; ра́дуйся, его́же ра́ди яви́шася чудеса́ мно́га. Ра́дуйся, Богому́дре Арсе́ние, о́тче на́ш.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ е́сть. Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, Сы́й благослове́н и препросла́влен.
Отве́рзи ми́ две́ри покая́ния, преблаже́нный святи́телю Арсе́ние, да омы́ю скве́рну от окая́нныя моея́ души́ и те́ла моего́, вся́ бо чу́вствия приношу́ и со́весть, Бо́гу зовя́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Иму́ще тя́ те́пла засту́пника, раби́ тво́й, и сте́ну необори́му гра́ду твоему́ Твери́ и утвержде́ние, никогда́ же убои́мся супоста́тных вра́г, но побежда́ем сия́ си́лою Креста́ Боже́ственнаго, от души́ пою́ще: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Уста́вы оте́ческия утверди́л еси́, му́дре, це́рковь Бо́жия Ма́тере, свяще́нства ле́потами украси́в, сохрани́л еси́ и уче́нии наказа́л еси́ пе́ти: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Спасе́ния приста́нище, Богоро́дице Де́во, Тя́ иму́ще, ны́не жите́йских бе́д и бу́ри избега́ем, к приста́нищу тишины́ Твоея́ прибега́юще и Сы́ну Твоему́ зову́ще: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Пе́щь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше, Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая, ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Дре́вле ты́, святи́телю Арсе́ние, ме́ртваго из гро́ба возста́вил еси́; о, чудесе́ ужа́сна! о, пресла́вных та́ин! о, благода́ти, ю́же получи́л еси́, житие́м украша́емь равноа́нгельным, досточу́дне!
Незло́бив, правди́в, кро́ток же и ми́лостив и непомина́телен злу́ бы́л еси́, любо́вен, страннолю́бец, святи́тель свяще́нен, му́дростию укра́шен, преподо́бне, правосла́вия. Те́мже тя́ ве́рою почита́ем.
Паде́ безбо́жный ва́рвар, о́браз тво́й святы́й, наши́тый на плащани́це, хотя́ обруга́ти и достоя́ние твое́ озло́бити, но в посме́х у́бо и в поруга́ние бы́сть, паде́ния своего́ пла́чася. Мы́ же пренесе́ние моще́й твои́х ра́достно почита́ем.
Богоро́дичен: Всего́ мя́ отпа́дша, Богоро́дице Де́во, и сокруши́вша е́же по о́бразу, Чи́стая, Бо́г, И́же из Тебе́ рожде́йся, Своего́ созда́ния не отри́ну, но Тобо́ю всего́ мя́ обнови́. Его́же ра́ди Тебе́, вину́ спасе́ния на́шего, вся́ тва́рь воспева́ет, зову́щи: благослове́нна Ты́ в жена́х, Пренепоро́чная Влады́чице.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сы́н, Бо́г и Госпо́дь, вопло́щся от Де́вы, на́м яви́ся, омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная. Те́м Всепе́тую Богоро́дицу велича́ем.
Вельми́ ра́дуется о тебе́ це́рковь Ма́тере Бо́жия, святи́телю Арсе́ние, и при́сный гра́д тво́й Тверь, помо́щника тя́ и засту́пника име́я. Я́ко везде́ чудесы́ свои́ми осиява́еши, моли́тву творя́ за ны́ к Бо́гу, да изба́вит от безбо́жных вра́г на́с, Его́ велича́ющих.
Я́ко блудни́ца, и разбо́йник, и мыта́рь вопию́ Ти́ от се́рдца: согреши́х, прости́ мне́, Влады́ко, мно́гая моя́ согреше́ния и изба́ви мя́ от вся́каго гне́ва Твоего́ святи́теля Арсе́ния моле́нием. Я́ко да непреста́нно Тя́ велича́ю.
Сла́ву твою́ воспе́ти по досто́инству невозмо́жно, чудеса́ бо мно́га и исцеле́ния безчи́сленна незави́стно подае́ши с те́плою ве́рою приходя́щим к тебе́, святи́телю Арсе́ние, похвало́ земли́ на́шея.
Богоро́дичен: Мари́е, Пречи́стая Влады́чице, оскверне́нное се́рдце мое́ с душе́ю мольба́ми Твои́ми просвети́ и жи́зни ве́чныя сподо́би мя́, не помина́й мои́х безчи́сленных зо́л, Сы́на Твоего́ и Бо́га моля́щи за мя́, окая́ннаго, и певцы́ Твоя́ сохрани́, Пречи́стая.
Свети́лен:
Слы́шана бы́сть во все́х страна́х превели́кая твоя́ доброде́тель и чудеса́, святи́телю Арсе́ние, отвсю́ду бо стека́хуся лю́дие ви́дети твое́ свято́е пренесе́ние, жела́юще наслади́тися торжества́ твоего́, а́ки дневна́го.
Сла́ва, и ны́не: Ю́же дре́вле провозвести́ша проро́ческий собо́р, ру́чку, и же́зл, и скрижа́ль, и несеко́мую го́ру, Мари́ю Богоотрокови́цу ве́рно похва́лим дне́сь, с Гаврии́лом зову́ще: ра́дуйся, Обра́дованная.
Краткое житие святителя Арсения, епископа Тверского
Святитель Арсений, епископ Тверской, родился в Твери, в молодых летах принял постриг в Киево-Печерском монастыре. Даже среди иноков древнего монастыря, отличавшихся благочестием, Арсений выделялся святой жизнью – строгим хранением монашеских обетов, знанием Церковного устава, начитанностью в Священном Писании и трудолюбием. При митрополите Киевском Киприане (1380–1382) он служил архидиаконом, во время отсутствия митрополита управлял делами Киевской митрополии. 3 июля 1390 года он вместе с митрополитом Киприаном прибыл в Тверь, где по просьбе Тверского князя Михаила Александровича состоялся Собор русских и греческих иерархов для суда над Тверским епископом Евфимием. Князь и епископ были в многолетней ссоре, многие тверичи представляли на епископа тяжкие обвинения. После безуспешных попыток водворить в Твери церковный мир, митрополит Киприан "отставил от епископства" Евфимия и отправил его в Москву, в Чудов монастырь. На Тверскую кафедру был назначен святой Арсений. Но тот "бояся владычества прияти во Твери, виде бо там вражду и брань многу, и смутися и ужасеся". По возвращении митрополита Киприана и архидиакона Арсения в Москву Тверской князь прислал своих бояр с челобитной к митрополиту о посвящении на Тверскую кафедру Арсения. Арсений и на этот раз не соглашался. По словам летописца, в 1390 году "едва умолиша архидиакона Арсения митрополита быти во Твери". Под угрозой соборного запрещения митрополит и князь наконец получили его согласие на хиротонию, которая состоялась 15 августа 1390 года. Среди епископов, участвовавших в рукоположении его, был святитель Стефан, епископ Пермский (память 26 апреля).
Вступив на кафедру, епископ Арсений, как великий молитвенник и миротворец, смог прекратить многие раздоры в Тверском княжестве. В его епископство, с 1390 по 1409 год, были построены и освящены соборы в честь Архангела Михаила в Старице и Микулине, обновлен Спасо-Преображенский кафедральный собор, заложена соборная колокольня. Святитель основал на реке Тьмаке, близ Твери, Желтиков монастырь, где по подобию Киево-Печерского монастыря была построена церковь во имя преподобных Антония и Феодосия Печерских (1394) и каменный Успенский собор (1406).
Желая, чтобы иноки новой обители всегда назидались подвигами Печерских отцов, святитель Арсений повелел в 1406 году сделать с Киево-Печерского Патерика список, представляющий самую древнюю из дошедших до нашего времени редакцию этого драгоценного памятника русской письменности, получившую название Арсеньевской.
Почил святитель в 1409 году, 2 марта, и был погребен в созданном им Желтиковом монастыре Успения Пресвятой Богородицы. В 1483 году мощи его были обретены нетленными и поставлены в монастырском соборе. В том же году иеромонахом Феодосием написано житие и канон святителю. На Соборе 1547 года состоялось общецерковное прославление святителя Арсения.
Полное житие святителя Арсения, епископа Тверского
Святитель Арсений, епископ Тверской, по свидетельству церковного предания, родился в г. Твери. Год его рождения и имена родителей неизвестны. Воспитан он был в благочестии и страхе Божием. Рано потеряв родителей и оставшись наследником богатого имения, он обратил дом свой в приют для странных и бедных, чем навлек на себя поношение сродников. Отчаявшись одолеть «вражду и брань многу», юноша решил расстаться с миром и молил Господа указать путь. Услышав во сне голос, звавший его в Киев, тайно оставил юноша город Тверь и отправился в Киево-Печерскую обитель, где и принял пострижение. Добродетельный и трудолюбивый инок, который «от юности благонравием Христу усвоися», сведущий в церковном уставе, обратил на себя внимание проживавшего тогда в Киеве митрополита Киприана, будущего святителя Московского († 1406; память 16 сентября). Святитель Киприан полюбил инока Арсения и приблизил к себе, посвятив в сан иеродиакона. Когда святитель Киприан занял престол Московской митрополии, он взял с собой в Москву и святого Арсения. Святой Арсений был у владыки архидиаконом, ему было также поручено письмоводство, он занимался всеми делами, относившимися к внутреннему устроению митрополии.
В то время в Твери возникли сильные разногласия между Тверским князем Михаилом Александровичем и оклеветанным епископом Тверским Евфимием. Епископ Евфимий был несправедливо лишен кафедры и сослан в Чудов монастырь в Москве, где вскоре скончался († 1392).
Нa место епископа Евфимия митрополит Киприан назначил своего архидиакона (в Никоновской летописи протодиакона) Арсения, «мужа дивна и нарочита и добродетельна суща». Святой Арсений долго не соглашался, но не мог противиться воле великого князя Михаила Александровича. Среди епископов, участвовавших в хиротонии святого Арсения 15 августа 1391 года в Спасо-Преображенском кафедральном соборе в г. Твери, был святитель Стефан, епископ Пермский (память 26 апреля).
Вступив на архипастырскую кафедру, святитель Арсений стремился положить конец княжеским распрям, водворить в родной Твери мир и согласие. В 1403 году ему удалось примирить Тверского князя Иоанна Михайловича с братом его Кашинским князем Василием Михайловичем. Святитель Арсений ревностно проповедовал Слово Божие и во всем являл пример достойного архипастыря.
Чувствуя приближение своей кончины, Тверской князь Михаил Александрович († 1399) пришел к святителю Арсению с просьбой постричь его в монахи. Святитель Арсений, благодаря Господа, облек князя в иноческий образ и нарек ему имя Матфей. В течение многих лет епископского служения святитель Арсений построил и освятил соборы в честь Архангела Михаила в Старице и Микулине, в честь святителя Николая в Старице, обновил каменный Спасо-Преображенский кафедральный собор в Твери и заложил новую соборную колокольню. В 20-ти верстах от Твери в 1397 году на реке Тме им был создан Саввин Сретенский монастырь, первыми иноками которого стали преподобные Савва и Варсонофий (память 2 марта), принявшие постриг на Святой Афонской Горе.
Не забыл святитель Арсений и обители Киево-Печерской, где начинал свои иноческие труды. На берегу реки Тьмаки, в 4-х верстах от Твери, на урочище Желтикове, в 1394 году основал он монастырь, где построена была тогда же деревянная церковь во имя преподобных Антония и Феодосия Печерских. 30 августа 1405 года в Желтикове монастыре святитель Арсений освятил каменный храм в Честь Успения Пресвятой Богородицы.
К окончанию строительства Желтикова монастыря по повелению святителя Арсения в 1406 году был сделан список с Киево-Печерского Патерика, самая древняя из дошедших до нашего времени редакций драгоценного памятника русской письменности (первого сборника житий русских святых), получившая в науке название Арсеньевской. Из книг, переписывавшихся по повелению святителя Арсения, сохранились до нашего времени две рукописных «Лествицы» преподобного Иоанна Лествичника (1402 и 1404 годов). Кончина святителя Арсения последовала Великим постом 1409 года. К так называемому «соборному» воскресенью (воскресенье после первой седмицы Великого поста, Неделя православия; в этот день к епископу съезжались священники и составляли епархиальный собор) по обыкновению съехалось в Тверь духовенство. Во вторник святитель Арсений произнес поучение к пастырям, благословил их и распустил собор. Скончался святитель 2 марта.
Святитель Арсений был погребен в Желтиковом монастыре, в притворе правого придела во имя образа Нерукотворного Спаса Успенской церкви, в той самой гробнице, которую изготовил своими руками. По свидетельству летописи, у гроба его совершалось много исцелений с верою приходящих.
В «Иконописном подлиннике» святитель Арсений описывается следующим образом: «Подобием стар, сед, брада аки Сергиева, в схиме, мантия с источники, омофор перекинут чрез плечи кольцеми наперед, правая рука благословенна, в левой Евангелие».
Мощи святителя Арсения были обретены нетленными в Желтиковом монастыре в 1483 году. С того же года в Твери было установлено празднование ему по благословении Тверского епископа Вассиана.
На серебряной раке святителя Арсения были изображены семь его чудес: первое – воскрешение рыболова Терентия; второе – дарование сына Иоанну Карташу; третье – исцеление протоиерея Алексия, страдавшего ногами; четвертое – исцеление девицы Устинии Головленковой; пятое – спасение одного человека от удавления; шестое – с покровом святого (когда в 1606 году поляки ворвались в Желтиков монастырь, один всадник сорвал покров над ракой святителя и положил на своего коня. Конь взвился на дыбы и упал вместе с всадником, обоих нашли мертвыми); седьмое – исцеление Григория и жены его, бывших душевнобольных.
Канонизация святителя Арсения состоялась на Московском Соборе 1547 года. Празднование его совершается 2 марта.
Ко второй памяти святителя Арсения, в первое воскресенье после 29 июня, ныне приурочено празднование Собора Тверских святых.
См. также:
- Житие святого отца нашего Арсения, епископа Тверского свт. Димитрий Ростовский
- Арсений, святитель, епископ Тверской митр. Мануил (Лемешевский)
- Житие святителя Арсения, епископа Тверского
- Арсений, епископ Тверской, святитель проф. С.И. Смирнов
- Арсений, епископ Тверской ред. Д. С. Лихачев
- Святой Арсений, епископ Тверской В. Успенский, Л. Целепи
- Святитель Арсений, епископ Тверской мон. Таисия (Карцова)
- Арсений, святой, епископ Тверской А.А. Половцов
- Арсений, святой, епископ Д.А. Эристов
- Житие епископа Арсения Б. М. Клосс
- Святый Арсений Епископ Тверский чудотворец граф М.В. Толстой
- Память святителя Арсения, епископа Тверского иером. Макарий Симонопетрский