Канон святителю Афанасию Ковровскому, исповеднику
Припев: Святи́телю óтче Афанáсие, моли́ Бóга о нас
Память: 28 октября (15 октября ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́, чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в, и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.
Приими́ пе́ние и хвале́ние на́ше, святи́телю Афана́сие, ты́ бо, поноше́ния и ра́ны, заточе́ние и изгна́ние, и го́рькия рабо́ты Христа́ ра́ди претерпе́в, в Ца́рствие Небе́сное вше́л еси́, иде́же о на́с мо́лиши и взыва́еши: Ру́сь Свята́я, храни́ ве́ру правосла́вную, в не́йже тебе́ утвержде́ние.
Ре́вностию по Бо́зе распала́емь, святи́телю Афана́сие, мо́ре неве́рия и злоче́стия проше́л еси́ и земли́ обетова́нныя, рая́ сла́дости, дости́гл еси́, иде́же со все́ми святы́ми земли́ Росси́йския взыва́еши: Ру́сь Свята́я, храни́ ве́ру правосла́вную, в не́йже тебе́ утвержде́ние.
Егда́ даде́ся ти́, святи́телю, благода́ть, не то́чию во Христа́ правосла́вно ве́ровати, но и по Не́м страда́ти и Его́ испове́дати, о́браз ве́рным сыново́м Росси́йским яви́л еси́, взыва́я: Ру́сь Свята́я, храни́ ве́ру правосла́вную, в не́йже тебе́ утвержде́ние.
Богоро́дичен: Тебе́, Пречи́стая Де́во, возопи́ Арха́нгел: благослове́н Пло́д чре́ва Твоего́, Богоневе́сто, те́мже и мы́, раби́ Твои́, я́ко и́стинную Богома́терь, правосла́вно Тя́ велича́ем.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Утвержде́й на ка́мени ве́ры, на се́м сози́жду Мою́ Це́рковь, реки́й, Го́споди, спаси́ мя, вопию́ща: Ты́ еси́, Христе́, Сы́н Бо́га Жива́го, и в Тебе́ утверди́ся ду́х мо́й.
Егда́ отсту́пницы нечести́вии воста́ша на Го́спода и на святы́х Его́, тогда́ ты́, богому́дре Афана́сие, нело́жно уча́ше, ка́ко подоба́ет в дому́ Бо́жии жи́ти, я́же е́сть Це́рковь Бо́га Жи́ва, сто́лп и утвержде́ние и́стины.
Реко́ша отсту́пницы в безу́мии свое́м: не́сть Бо́г, прииди́те и отста́вим вся́ пра́здники Бо́жия от земли́ Ру́сския. Ты́ же, святи́телю Афана́сие, лю́дем поколеба́вшимся вопия́л еси́: Ру́сь Свята́я, храни́ ве́ру правосла́вную, в не́йже тебе́ утвержде́ние.
Повелева́л еси́ апо́стольски ве́рным, Афана́сие богодухнове́нне, отлуча́тися вся́каго бра́та, безчи́нно ходя́ща, а не по преда́нию, и благода́тию утвержда́ти сердца́.
Богоро́дичен: Еди́на пло́тию Бо́га ро́ждшая, мо́лимся Ти́, Чи́стая: изба́ви се́тей вра́жиих ду́ши на́ша и утверди́ на ка́мени Боже́ственных за́поведей, я́ко на Тя́ упова́ние возложи́хом.
Седа́лен, гла́с 4:
Взира́я на Нача́льника ве́ры и Соверши́теля Иису́са, святи́телю о́тче Афана́сие, благода́тию не́мощь естества́ челове́ческаго превозмо́гл еси́: в го́рьких рабо́тах мно́жае, в ра́нах пребо́ле, в темни́цах и́злиха, бли́з сме́рти мно́гащи, во изгна́нии надо́лзе пребыва́я, беды́ от гони́телей, беды́ от лжебра́тии безро́потно терпе́л еси́ и пра́вду яви́л еси́. Те́мже жи́зни ве́чныя ны́не наслажда́ешися.
Богоро́дичен: Дне́сь све́тло красу́ется сла́внейший гра́д Влади́мир, ра́достно соверша́я, Влады́чице, пра́здник явле́ния Твоего́ святи́телю Макси́му, его́же ны́не воспомина́юще и моля́щеся Тебе́, взыва́ем си́це: о, Пречу́дная Влады́чице Богоро́дице, моли́ся Преве́чному Архиере́ю – Сы́ну Твоему́, да Це́рковь Правосла́вную непоколеби́му утверди́т, гра́д сто́льный Влади́мир и всю́ зе́млю Ру́сскую в ми́ре сохрани́т и спасе́т в правове́рии ду́ши на́ша.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти: си́ле Твое́й Сла́ва, Человеколю́бче.
Вся́кая печа́ль упраздня́ется моле́бными пе́нии твои́ми, святи́телю Афана́сие, сло́во бо твое́, благода́тию испо́лненное, воздвиза́ет вся́ сла́вити Еди́наго Человеколю́бца.
Испове́дал еси́ Го́спода пред отсту́пники и гони́тели, со проро́ком взыва́я: с на́ми Бо́г, разуме́йте и покаря́йтеся, стра́ха же ва́шего не убои́мся, ниже́ смути́мся, Го́спода же Бо́га на́шего Того́ святи́м, Еди́наго Человеколю́бца.
И да́же до ста́рости не оста́ви тя́ Госпо́дь, святи́телю Афана́сие, до́ндеже мы́шцу Его́ ро́ду гряду́щему возвести́л еси́, наставля́я: я́ко а́ще не Госпо́дь помо́гл бы на́м, не помяну́лося бы и́мя Руси́ Святы́я ктому́, ны́не же прославля́ем Еди́наго Человеколю́бца.
Богоро́дичен: Добро́ту Иа́ковлю, Ю́же возлюби́, Пребезнача́льное Сло́во от ве́ка избра́ и, всели́вся в Ню́, обнови́ челове́ческое естество́. Те́мже прославля́ем Его́, Еди́наго Человеколю́бца.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Я́ко Бо́га ино́го, Бла́же, па́че Тебе́, не зна́ем, к Тебе́, Све́ту Незаходи́мому, от но́щи у́тренююще, воспева́ем Тя́, Человеколю́бче.
От па́ствы разлуче́н бы́в, святи́телю, Христа́ испове́дал еси́ во изгна́нии, те́мже пра́вило ве́ры и о́браз благоче́стия бли́жним и да́льним показа́л еси́, прославля́я Го́спода Человеколю́бца.
Кру́г богослуже́бный по вся́ дни́ исполня́я, святи́телю Афана́сие, уста́в церко́вный ве́рным изъясни́л еси́, науча́я лю́ди воспева́ти Го́спода Человеколю́бца.
От лю́тыя сме́рти изба́ви тя́ Бо́г, да возмо́жеши утеша́ти су́щия в ско́рбех и печа́лех, науча́я ты́я прославля́ти Помо́щника и Покрови́теля, Го́спода Человеколю́бца.
Богоро́дичен: Напра́ви мя́ к покая́нию, Не́бо У́мное, Со́лнце пра́вды на́м возсия́вшее, я́ко да узрю́ све́т спасе́ния, Влады́чице Чи́стая, и просла́влю Го́спода Человеколю́бца.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Ио́ну в ки́те, Го́споди, еди́наго всели́л еси́, мене́ же, свя́заннаго мре́жами вра́жиями, я́ко от тли́ о́наго спаси́.
Це́рковь Росси́йская воспева́ет по́двиги твоя́, святи́телю Афана́сие, ты́ бо, забы́в жите́йская и небре́г теле́сная жи́зни ра́ди бу́дущия, тоя́ насле́дник яви́лся еси́ и ны́не мо́лишися о душа́х на́ших.
А́ще и обурева́еми гоне́нии безбо́жными бы́ша лю́дие ве́рнии, оба́че словесы́ твои́ми на спасе́ния стези́ упра́вил еси́ ты́я, о́тче Афана́сие богоглаго́ливе.
Те́кл еси́ те́сным путе́м, ра́дуяся, Афана́сие великоимени́те, пе́сни твоя́ со слеза́ми покая́ния и испове́дания, я́ко же́ртву благоприя́тную, Бо́гу принося́.
Богоро́дичен: Освяти́ у́м мо́й и просвети́ се́рдце мое́, Пресвята́я Ма́ти Бо́жия, и обдержа́щих мя́ зо́л изба́ви, христиа́н Засту́пнице.
Конда́к, гла́с 3:
Дне́сь Афана́сий святи́тель, Христо́в испове́дник и пра́ведник, в невече́рнем Ца́рстве Сла́вы све́тло лику́ет и в со́нме все́х Ру́сских святы́х, всесоста́вным гла́сом побе́дную пе́снь воспева́я, приле́жно мо́лит о на́с Преве́чнаго Триеди́наго Бо́га.
И́кос:
Дне́сь, ве́рнии, соше́дшеся, восхва́лим святи́теля Афана́сия, безсме́ртия тезоимени́таго, ревни́теля Правосла́вия, блюсти́теля благоче́стия, обличи́теля отсту́пников, пропове́дника покая́ния, песнопе́нии досточу́дными святы́х, в земли́ Росси́йстей просия́вших, просла́вльшаго, то́й бо приле́жно мо́лит о на́с Преве́чнаго Триеди́наго Бо́га.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́. Сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Име́я щи́т ве́ры правосла́вныя, стре́лы разжже́нныя мучи́телей отража́л еси́, со проро́ком вопия́: а́ще бо па́ки возмо́жете, и па́ки побежде́ни бу́дете, а́з же воспою́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Со беззако́нными вмени́вся, кротча́йший о́тче, путе́м нечести́вых никогда́же ходи́л еси́ и ненави́димь Го́спода ра́ди бы́л еси́, оба́че малоду́шие и ро́пот не поколеба́ се́рдце твое́. Те́мже любо́вию воспева́л еси́ Бо́га оте́ц на́ших.
Поко́я не име́л еси́, мно́гими содержи́мь напа́стьми и во узи́лищи пребыва́я, я́ко во рву́ льви́ном, но, наде́яся на Бо́га, возставля́ющаго ме́ртвыя, взыва́л еси́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: А́гнца зря́щи воздвиза́ема на Дре́ве непра́ведне, Непоро́чная А́гница, ма́терски слезя́щи, долготерпе́ние воспева́ше Сы́на Своего́ и Бо́га оте́ц на́ших.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Нече́стия орга́ны ину́ю пе́снь, благоче́стия же боговеща́ннии поя́ху гу́сли: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Христа́ во ве́ки.
Си́лою благода́тною Ца́рствие Бо́жие бли́жним и да́льним благовествова́л еси́, святи́телю Афана́сие, да испове́дают лю́дие ру́сстии Го́спода во ве́ки.
Еде́мом све́тлым узи́лище мра́чное соде́лав, ре́ку боже́ственных песнопе́ний источи́л еси́, иера́рше богоглаго́ливый, да почерпа́ют лю́дие ру́сстии весе́лие духо́вное и благословя́т Го́спода во ве́ки.
Но́вый испове́дник Це́ркве Правосла́вныя, святи́телю Афана́сие, и оби́тель Ду́ха Свята́го яви́лся еси́, Его́же со Отце́м и Сы́ном воспева́еши во ве́ки.
Богоро́дичен: Безсме́ртнаго Бо́га ро́ждшая, тече́ние сме́ртное укроти́ла еси́, те́мже умертви́, Чи́стая, стра́сти телесе́ моего́, да Тя́ сла́влю во ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Благослове́н Госпо́дь, Бо́г Изра́илев, воздви́гнувый ро́г спасе́ния на́м в дому́ Дави́дове, о́трока Своего́, в ни́хже посети́ на́с Восто́к с высоты́ и напра́вил ны́ е́сть на пу́ть ми́ра.
Умо́м твои́м Го́рняя созерца́я, терпеливоду́шне Афана́сие, в страда́ниих Бо́га, я́ко Помо́щника и Покрови́теля, призыва́л еси́: Тво́й е́смь а́з, спаси́ мя, и напра́ви на пу́ть ми́рен.
Де́нно и но́щно тепле́йшия моли́твы твори́л еси́, святи́телю Афана́сие, егда́ иноплеме́нницы го́рдии гре́х ра́ди на́ших на Ру́сь ополчи́шася, ты́ же, свя́тче, вопия́л еси́: пощади́, пощади́, Го́споди, Оте́чество на́ше и напра́ви ми́р ве́сь на пу́ть ми́рен.
Ели́ко суди́ Госпо́дь ме́ру дни́й жития́ твоего́, благоче́стно испо́лнил еси́, святи́телю Афана́сие. Ны́не же, предстоя́ Престо́лу Вседержи́теля, мо́лиши Его́, да напра́вит лю́ди Своя́ на пу́ть ми́ра.
Богоро́дичен: Тя́ ве́рою и любо́вию воспева́ющия просвети́, Всенепоро́чная Влады́чице, и тьмы́ кроме́шныя изми́ моли́твенным предста́тельством к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему.
Свети́лен:
Предста́вил еси́ себе́ же́ртву жи́ву Бо́гови, свя́ту, благоуго́дну и непоро́чну в слове́снем служе́нии и испове́дании, святи́телю Христо́в Афана́сие, и та́ко просвети́ся све́т тво́й пред челове́ки, я́ко сла́вят вы́ну о тебе́ Отца́ Небе́снаго.
Сла́ва: Печа́льнику земли́ Ру́сския преподо́бному Се́ргию тезоимени́т сы́й, от ю́ности того́ возлюби́л еси́, свя́те Афана́сие, и то́й, я́ко второ́е со́лнце, житие́ твое́ озаря́ше, с ни́мже ку́пно моли́ Триеди́наго Бо́га о спасе́нии ду́ш на́ших.
Богоро́дичен: Све́т Незаходи́мый ми́ру ро́ждшая, све́тлости святы́х сподо́би лю́ди земли́ Ру́сския, Тебе́ почита́ющия, и благодаре́ние от души́ принося́щия и вопию́щия: не забу́ди рабы́ Твоя́, Еди́на Благослове́нная.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Колесницегони́телѧ фараѡ́нѧ погрꙋзѝ, чꙋдотворѧ́й и҆ногда̀ мѡѷсе́йскїй же́злъ, крⷭ҇тоѻбра́знѡ порази́въ, и҆ раздѣли́въ мо́ре, і҆и҃лѧ же бѣглеца̀, пѣшехо́дца сп҃сѐ, пѣ́снь бг҃ови воспѣва́юща.
Прїимѝ пѣ́нїе и҆ хвале́нїе на́ше, ст҃и́телю а҆ѳана́сїе, ты́ бо, поношє́нїѧ и҆ ра̑ны, заточе́нїе и҆ и҆згна́нїе, и҆ гѡ́рькїѧ рабѡ́ты хрⷭ҇та̀ ра́ди претерпѣ́въ, въ црⷭ҇твїе нбⷭ҇ное вше́лъ є҆сѝ, и҆дѣ́же ѡ҆ на́съ мо́лиши и҆ взыва́еши: рꙋ́сь ст҃а́ѧ, хранѝ вѣ́рꙋ правосла́внꙋю, въ не́йже тебѣ̀ ᲂу҆твержде́нїе.
Ре́вностїю по бз҃ѣ распала́емь, ст҃и́телю а҆ѳана́сїе, мо́ре невѣ́рїѧ и҆ ѕлоче́стїѧ проше́лъ є҆сѝ и҆ землѝ ѡ҆бѣтова́нныѧ, раѧ̀ сла́дости, дости́глъ є҆сѝ, и҆дѣ́же со всѣ́ми ст҃ы́ми землѝ рѡссі́йскїѧ взыва́еши: рꙋ́сь ст҃а́ѧ, хранѝ вѣ́рꙋ правосла́внꙋю, въ не́йже тебѣ̀ ᲂу҆твержде́нїе.
Є҆гда̀ даде́сѧ тѝ, ст҃и́телю, бл҃года́ть, не то́чїю во хрⷭ҇та̀ правосла́внѡ вѣ́ровати, но и҆ по не́мъ страда́ти и҆ є҆го̀ и҆сповѣ́дати, ѻ҆́бразъ вѣ̑рнымъ сыновѡ́мъ рѡссі̑йскимъ ꙗ҆ви́лъ є҆сѝ, взыва́ѧ: рꙋ́сь ст҃а́ѧ, хранѝ вѣ́рꙋ правосла́внꙋю, въ не́йже тебѣ̀ ᲂу҆твержде́нїе.
Бг҃оро́диченъ: Тебѣ̀, пречⷭ҇таѧ дв҃о, возопѝ а҆рха́гг҃лъ: бл҃гослове́нъ пло́дъ чре́ва твоегѡ̀, бг҃оневѣ́сто, тѣ́мже и҆ мы̀, рабѝ твоѝ, ꙗ҆́кѡ и҆́стиннꙋю бг҃омт҃рь, правосла́внѡ тѧ̀ велича́емъ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Оу҆твержде́й на ка́мени вѣ́ры, на се́мъ сози́ждꙋ мою̀ цр҃ковь, рекі́й гдⷭ҇и, сп҃си́ мѧ вопїю́ща: ты̀ є҆сѝ, хрⷭ҇тѐ, сн҃ъ бг҃а жива́гѡ, и҆ въ тебѣ̀ ᲂу҆тверди́сѧ дꙋ́хъ мо́й.
Є҆гда̀ ѿстꙋ̑пницы нечести́вїи воста́ша на гдⷭ҇а и҆ на ст҃ы́хъ є҆гѡ̀, тогда̀ ты̀, бг҃омꙋ́дре а҆ѳана́сїе, нело́жнѡ ᲂу҆ча́ше, ка́кѡ подоба́етъ въ домꙋ̀ бж҃їи жи́ти, ꙗ҆́же є҆́сть цр҃ковь бг҃а жи́ва, сто́лпъ и҆ ᲂу҆твержде́нїе и҆́стины.
Реко́ша ѿстꙋ̑пницы въ безꙋ́мїи свое́мъ: нѣ́сть бг҃ъ, прїиди́те и҆ ѿста́вимъ всѧ̑ пра́здники бж҃їѧ ѿ землѝ рꙋ́сскїѧ. ты́ же, ст҃и́телю а҆ѳана́сїе, лю́демъ поколеба́вшымсѧ вопїѧ́лъ є҆сѝ: рꙋ́сь ст҃а́ѧ, хранѝ вѣ́рꙋ правосла́внꙋю, въ не́йже тебѣ̀ ᲂу҆твержде́нїе.
Повелѣва́лъ є҆сѝ а҆пⷭ҇льски вѣ̑рнымъ, а҆ѳана́сїе бг҃одꙋхнове́нне, ѿлꙋча́тисѧ всѧ́кагѡ бра́та, безчи́ннѡ ходѧ́ща, а҆ не по преда́нїю, и҆ бл҃года́тїю ᲂу҆твержда́ти сердца̀.
Бг҃оро́диченъ: Є҆ди́на пло́тїю бг҃а ро́ждшаѧ, мо́лимсѧ тѝ, чⷭ҇таѧ: и҆зба́ви сѣ́тей вра́жїихъ дꙋ́шы на́шѧ и҆ ᲂу҆твердѝ на ка́мени бжⷭ҇твенныхъ за́повѣдей, ꙗ҆́кѡ на тѧ̀ ᲂу҆пова́нїе возложи́хомъ.
Сѣда́ленъ, гла́съ д҃:
Взира́ѧ на нача́льника вѣ́ры и҆ соверши́телѧ і҆и҃са, ст҃и́телю ѻ҆́тче а҆ѳана́сїе, бл҃года́тїю не́мощь є҆стества̀ человѣ́ческагѡ превозмо́глъ є҆сѝ: въ го́рькихъ рабо́тахъ мно́жае, въ ра́нахъ пребо́лѣ, въ темни́цахъ и҆́злиха, бли́з̾ сме́рти мно́гащи, во и҆згна́нїи надо́лзѣ пребыва́ѧ, бѣды̀ ѿ гони́телей, бѣды̀ ѿ лжебра́тїи безро́потнѡ терпѣ́лъ є҆сѝ и҆ пра́вдꙋ ꙗ҆ви́лъ є҆сѝ. тѣ́мже жи́зни вѣ́чныѧ ны́нѣ наслажда́ешисѧ.
Бг҃оро́диченъ: Дне́сь свѣ́тлѡ красꙋ́етсѧ сла́внѣйшїй гра́дъ влади́мїръ, ра́достнѡ соверша́ѧ, влⷣчце, пра́здникъ ꙗ҆вле́нїѧ твоегѡ̀ ст҃и́телю маѯі́мꙋ, є҆го́же ны́нѣ воспомина́юще и҆ молѧ́щесѧ тебѣ̀, взыва́емъ си́це: ѽ пречꙋ́днаѧ влⷣчце бцⷣе, моли́сѧ превѣ́чномꙋ а҆рхїере́ю, сн҃ꙋ твоемꙋ̀, да цр҃ковь правосла́внꙋю непоколеби́мꙋ ᲂу҆тверди́тъ, гра́дъ сто́льный влади́мїръ и҆ всю̀ зе́млю рꙋ́сскꙋю въ ми́рѣ сохрани́тъ и҆ сп҃се́тъ въ правовѣ́рїи дꙋ́шы на́шѧ.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, ты̀ моѧ̀ и҆ си́ла, ты̀ мо́й бг҃ъ, ты̀ моѐ ра́дованїе, не ѡ҆ста́вль нѣ́дра ѻ҆́ч҃а, и҆ на́шꙋ нищетꙋ̀ посѣти́въ. тѣ́мъ съ прⷪ҇ро́комъ а҆ввакꙋ́момъ зовꙋ́ ти: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.
Всѧ́каѧ печа́ль ᲂу҆празднѧ́етсѧ моле́бными пѣ̑нїи твои́ми, ст҃и́телю а҆ѳана́сїе, сло́во бо твоѐ, бл҃года́тїю и҆спо́лненное, воздвиза́етъ всѧ̑ сла́вити є҆ди́наго чл҃вѣколю́бца.
И҆сповѣ́далъ є҆сѝ гдⷭ҇а пред̾ ѿстꙋ̑пники и҆ гони́тєли, со прⷪ҇ро́комъ взыва́ѧ: съ на́ми бг҃ъ, разꙋмѣ́йте и҆ покарѧ́йтесѧ, стра́ха же ва́шегѡ не ᲂу҆бои́мсѧ, нижѐ смꙋти́мсѧ, гдⷭ҇а же бг҃а на́шего того̀ ст҃и́мъ, є҆ди́наго чл҃вѣколю́бца.
И҆ да́же до ста́рости не ѡ҆ста́ви тѧ̀ гдⷭ҇ь, ст҃и́телю а҆ѳана́сїе, до́ндеже мы́шцꙋ є҆гѡ̀ ро́дꙋ грѧдꙋ́щемꙋ возвѣсти́лъ є҆сѝ, наставлѧ́ѧ: ꙗ҆́кѡ а҆́ще не гдⷭ҇ь помо́глъ бы на́мъ, не помѧнꙋ́лосѧ бы и҆́мѧ рꙋсѝ ст҃ы́ѧ ктомꙋ̀, ны́нѣ же прославлѧ́емъ є҆ди́наго чл҃вѣколю́бца.
Бг҃оро́диченъ: Добро́тꙋ і҆а́кѡвлю, ю҆́же возлюбѝ, пребезнача́льное сло́во ѿ вѣ́ка и҆збра̀, и҆ всели́всѧ въ ню̀, ѡ҆бновѝ человѣ́ческое є҆стество̀. тѣ́мже прославлѧ́емъ є҆гѡ̀, є҆ди́наго чл҃вѣколю́бца.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Ꙗ҆́кѡ бг҃а и҆но́гѡ, бл҃же, па́че тебє̀ не зна́емъ, къ тебѣ̀ свѣ́тꙋ незаходи́момꙋ ѿ но́щи ᲂу҆́тренююще, воспѣва́емъ тѧ̀, чл҃вѣколю́бче.
Ѿ па́ствы разлꙋче́нъ бы́въ, ст҃и́телю, хрⷭ҇та̀ и҆сповѣ́далъ є҆сѝ во и҆згна́нїи, тѣ́мже пра́вило вѣ́ры и҆ ѻ҆́бразъ бл҃гоче́стїѧ бли̑жнимъ и҆ да̑льнимъ показа́лъ є҆сѝ, прославлѧ́ѧ гдⷭ҇а чл҃вѣколю́бца.
Крꙋ́гъ бг҃ослꙋже́бный по всѧ̑ дни̑ и҆сполнѧ́ѧ, ст҃и́телю а҆ѳана́сїе, ᲂу҆ста́въ цр҃ко́вный вѣ̑рнымъ и҆з̾ѧсни́лъ є҆сѝ, наꙋча́ѧ лю́ди воспѣва́ти гдⷭ҇а чл҃вѣколю́бца.
Ѿ лю́тыѧ сме́рти и҆зба́ви тѧ̀ бг҃ъ, да возмо́жеши ᲂу҆тѣша́ти сꙋ́щыѧ въ ско́рбехъ и҆ печа́лехъ, наꙋча́ѧ ты̑ѧ прославлѧ́ти помо́щника и҆ покрови́телѧ, гдⷭ҇а чл҃вѣколю́бца.
Бг҃оро́диченъ: Напра́ви мѧ̀ къ покаѧ́нїю, нб҃о ᲂу҆́мное, сл҃нце пра́вды на́мъ возсїѧ́вшее, ꙗ҆́кѡ да ᲂу҆зрю̀ свѣ́тъ сп҃се́нїѧ, влⷣчце чⷭ҇таѧ, и҆ просла́влю гдⷭ҇а чл҃вѣколю́бца.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: І҆ѡ́нꙋ въ ки́тѣ, гдⷭ҇и, є҆ди́наго всели́лъ є҆сѝ, мене́ же свѧ́заннаго мре́жами вра́жїѧми, ꙗ҆́кѡ ѿ тлѝ ѻ҆́наго сп҃сѝ.
Цр҃ковь рѡссі́йскаѧ воспѣва́етъ по́двиги твоѧ̑, ст҃и́телю а҆ѳана́сїе, ты́ бо, забы́въ житє́йскаѧ и҆ небре́гъ тѣлє́снаѧ жи́зни ра́ди бꙋ́дꙋщїѧ, тоѧ̀ наслѣ́дникъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ и҆ ны́нѣ мо́лишисѧ ѡ҆ дꙋша́хъ на́шихъ.
А҆́ще и҆ ѡ҆бꙋрева́еми гонє́нїи безбо́жными бы́ша лю́дїе вѣ́рнїи, ѻ҆ба́че словесы̀ твои́ми на сп҃се́нїѧ стєзѝ ᲂу҆пра́вилъ є҆сѝ ты̑ѧ, ѻ҆́тче а҆ѳана́сїе бг҃оглаго́ливе.
Те́клъ є҆сѝ тѣ́снымъ пꙋте́мъ, ра́дꙋѧсѧ, а҆ѳана́сїе великоимени́те, пѣ̑сни твоѧ̑ со слеза́ми покаѧ́нїѧ и҆ и҆сповѣ́данїѧ, ꙗ҆́кѡ же́ртвꙋ бл҃гопрїѧ́тнꙋю, бг҃ꙋ приносѧ̀.
Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆ст҃ѝ ᲂу҆́мъ мо́й и҆ просвѣтѝ се́рдце моѐ, прест҃а́ѧ мт҃и бж҃їѧ, и҆ ѡ҆бдержа́щихъ мѧ̀ ѕѡ́лъ и҆зба́ви, хрⷭ҇тїа́нъ застꙋ́пнице.
Конда́къ, гла́съ г҃:
Дне́сь а҆ѳана́сїй ст҃и́тель, хрⷭ҇то́въ и҆сповѣ́дникъ и҆ првⷣникъ, въ невече́рнѣмъ црⷭ҇твѣ сла́вы свѣ́тлѡ ликꙋ́етъ и҆ въ со́нмѣ всѣ́хъ рꙋ́сскихъ ст҃ы́хъ, всесоста́внымъ гла́сомъ побѣ́днꙋю пѣ́снь воспѣва́ѧ, прилѣ́жнѡ мо́литъ ѡ҆ на́съ превѣ́чнаго трїеди́наго бг҃а.
І҆́косъ:
Дне́сь, вѣ́рнїи, соше́дшесѧ, восхва́лимъ ст҃и́телѧ а҆ѳана́сїѧ, безсме́ртїѧ тезоимени́таго, ревни́телѧ правосла́вїѧ, блюсти́телѧ бл҃гоче́стїѧ, ѡ҆бличи́телѧ ѿстꙋ́пникѡвъ, проповѣ́дника покаѧ́нїѧ, пѣснопѣ̑нїи досточꙋ́дными ст҃ы́хъ, въ землѝ рѡссі́йстѣй просїѧ́вшихъ, просла́вльшаго, то́й бо прилѣ́жнѡ мо́литъ ѡ҆ на́съ превѣ́чнаго трїеди́наго бг҃а.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Бж҃їѧ снизхожде́нїѧ ѻ҆́гнь ᲂу҆стыдѣ́сѧ въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀, сегѡ̀ ра́ди ѻ҆́троцы въ пещѝ ра́дованною ного́ю, ꙗ҆́кѡ во цвѣ́тницѣ ликꙋ́юще, поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
И҆мѣ́ѧ щи́тъ вѣ́ры правосла́вныѧ, стрѣ́лы разжжє́нныѧ мꙋчи́телей ѿража́лъ є҆сѝ, со прⷪ҇ро́комъ вопїѧ̀: а҆́ще бо па́ки возмо́жете, и҆ па́ки побѣжде́ни бꙋ́дете, а҆́зъ же воспою̀: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Со беззако́нными вмѣни́всѧ, кротча́йшїй ѻ҆́тче, пꙋте́мъ нечести́выхъ никогда́же ходи́лъ є҆сѝ и҆ ненави́димь гдⷭ҇а ра́ди бы́лъ є҆сѝ, ѻ҆ба́че малодꙋ́шїе и҆ ро́потъ не поколеба̀ се́рдце твоѐ. тѣ́мже любо́вїю воспѣва́лъ є҆сѝ бг҃а ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Поко́ѧ не и҆мѣ́лъ є҆сѝ, мно́гими содержи́мь напа́стьми и҆ во ᲂу҆зи́лищи пребыва́ѧ, ꙗ҆́кѡ во рвꙋ̀ льви́номъ, но, надѣ́ѧсѧ на бг҃а, возставлѧ́ющаго мє́ртвыѧ, взыва́лъ є҆сѝ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Бг҃оро́диченъ: А҆́гнца зрѧ́щи воздвиза́ема на дре́вѣ непра́веднѣ, непоро́чнаѧ а҆́гница, мт҃рски слезѧ́щи, долготерпѣ́нїе воспѣва́ше сн҃а своегѡ̀ и҆ бг҃а ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Нече́стїѧ ѻ҆рга́ны и҆нꙋ́ю пѣ́снь, бл҃гоче́стїѧ же бг҃овѣща́ннїи поѧ́хꙋ гꙋ́сли: бл҃гослови́те, дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.
Си́лою бл҃года́тною црⷭ҇твїе бж҃їе бли̑жнимъ и҆ да̑льнимъ бл҃говѣствова́лъ є҆сѝ, ст҃и́телю а҆ѳана́сїе, да и҆сповѣ́даютъ лю́дїе рꙋ́сстїи гдⷭ҇а во вѣ́ки.
Е҆де́момъ свѣ́тлымъ ᲂу҆зи́лище мра́чное содѣ́лавъ, рѣ́кꙋ бжⷭ҇твенныхъ пѣснопѣ́нїй и҆сточи́лъ є҆сѝ, і҆ера́рше бг҃оглаго́ливый, да почерпа́ютъ лю́дїе рꙋ́сстїи весе́лїе дꙋхо́вное и҆ бл҃гословѧ́тъ гдⷭ҇а во вѣ́ки.
Но́вый и҆сповѣ́дникъ цр҃кве правосла́вныѧ, ст҃и́телю а҆ѳана́сїе, и҆ ѻ҆би́тель дх҃а ст҃а́гѡ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, є҆го́же со ѻ҆ц҃е́мъ и҆ сн҃омъ воспѣва́еши во вѣ́ки.
Бг҃оро́диченъ: Безсме́ртнаго бг҃а ро́ждшаѧ, тече́нїе сме́ртное ᲂу҆кроти́ла є҆сѝ, тѣ́мже ᲂу҆мертвѝ, чⷭ҇таѧ, стра̑сти тѣлесѐ моегѡ̀, да тѧ̀ сла́влю во вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Бл҃гослове́нъ гдⷭ҇ь бг҃ъ і҆и҃левъ, воздви́гнꙋвый ро́гъ сп҃се́нїѧ на́мъ, въ домꙋ̀ дв҃довѣ ѻ҆́трока своегѡ̀: въ ни́хже посѣтѝ на́съ восто́къ съ высоты̀, и҆ напра́вилъ ны̀ є҆́сть на пꙋ́ть ми́ра.
Оу҆мо́мъ твои́мъ гѡ́рнѧѧ созерца́ѧ, терпѣливодꙋ́шне а҆ѳана́сїе, въ страда́нїихъ бг҃а, ꙗ҆́кѡ помо́щника и҆ покрови́телѧ, призыва́лъ є҆сѝ: тво́й є҆́смь а҆́зъ, сп҃си́ мѧ, и҆ напра́ви на пꙋ́ть ми́ренъ.
Де́ннѡ и҆ но́щнѡ теплѣ́йшыѧ мл҃твы твори́лъ є҆сѝ, ст҃и́телю а҆ѳана́сїе, є҆гда̀ и҆ноплемє́нницы го́рдїи грѣ̑хъ ра́ди на́шихъ на рꙋ́сь ѡ҆полчи́шасѧ, ты́ же, свѧ́тче, вопїѧ́лъ є҆сѝ: пощадѝ, пощадѝ, гдⷭ҇и, ѻ҆те́чество на́ше и҆ напра́ви ми́ръ ве́сь на пꙋ́ть ми́ренъ.
Є҆ли́кѡ сꙋдѝ гдⷭ҇ь мѣ́рꙋ дні́й житїѧ̀ твоегѡ̀, бл҃гоче́стнѡ и҆спо́лнилъ є҆сѝ, ст҃и́телю а҆ѳана́сїе. ны́нѣ же, предстоѧ̀ прⷭ҇то́лꙋ вседержи́телѧ, мо́лиши є҆го̀, да напра́витъ лю́ди своѧ̑ на пꙋ́ть ми́ра.
Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ вѣ́рою и҆ любо́вїю воспѣва́ющыѧ просвѣтѝ, всенепоро́чнаѧ влⷣчце, и҆ тьмы̀ кромѣ́шныѧ и҆змѝ мл҃твеннымъ предста́тельствомъ къ сн҃ꙋ твоемꙋ̀ и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ.
Свѣти́ленъ:
Предста́вилъ є҆сѝ себѐ же́ртвꙋ жи́вꙋ бг҃ови, ст҃ꙋ, бл҃гоꙋго́днꙋ и҆ непоро́чнꙋ въ слове́снѣмъ слꙋже́нїи и҆ и҆сповѣ́данїи, ст҃и́телю хрⷭ҇то́въ а҆ѳана́сїе, и҆ та́кѡ просвѣти́сѧ свѣ́тъ тво́й пред̾ человѣ̑ки, ꙗ҆́кѡ сла́вѧтъ вы́нꙋ ѡ҆ тебѣ̀ ѻ҆ц҃а̀ нбⷭ҇наго.
Сла́ва: Печа́льникꙋ землѝ рꙋ́сскїѧ прпⷣбномꙋ се́ргїю тезоимени́тъ сы́й, ѿ ю҆́ности того̀ возлюби́лъ є҆сѝ, ст҃е а҆ѳана́сїе, и҆ то́й, ꙗ҆́кѡ второ́е со́лнце, житїѐ твоѐ ѡ҆зарѧ́ше, съ ни́мже кꙋ́пнѡ молѝ трїеди́наго бг҃а ѡ҆ сп҃се́нїи дꙋ́шъ на́шихъ.
Бг҃оро́диченъ: Свѣ́тъ незаходи́мый мі́рꙋ ро́ждшаѧ, свѣ́тлости ст҃ы́хъ сподо́би лю́ди землѝ рꙋ́сскїѧ, тебѐ почита́ющыѧ, и҆ бл҃годаре́нїе ѿ дꙋшѝ приносѧ́щыѧ̀ и҆ вопїю́щыѧ: не забꙋ́ди рабы̑ твоѧ̑, є҆ди́на бл҃гослове́ннаѧ.
Родился будущий епископ Афанасий (Сергей Григорьевич Сахаров) 2 июля (ст. ст.) 1887 года, в праздник Положения честной ризы Пресвятой Богородицы во Влахерне. Родители Сергия, Григорий и Матрона, жили во Владимире. Отец, уроженец Суздаля, был надворным советником, мать происходила из крестьян. Их доброта и благочестие стали благодатной почвой, на которой взрастали духовные дарования их единственного сына. Нареченный в честь печальника земли Русской преподобного Сергия Радонежского, будущий владыка глубоко воспринял беззаветную любовь к Церкви и Отечеству, которая так отличала преподобного.
Детские и юношеские годы Сергия Сахарова прошли в древнем и святом граде Владимире-на-Клязьме.
Трудности и испытания в жизни Сергия начались с малолетства, став той жизненной средой, в которой он духовно мужал. Отца мальчик лишился в раннем возрасте, но в матери своей нашел все, что нужно было для достойного вхождения в жизнь. Она желала видеть его в монашеском чине, и за это Сергий был признателен ей всю жизнь. Сергий охотно ходил в приходскую церковь, никогда не тяготился продолжительностью церковных служб. Богослужение как высшая степень молитвы было главной любовью будущего владыки. Он с детства предощущал себя служителем Церкви и даже сверстникам своим дерзновенно говорил, что будет архиереем.
Благочестивый отрок легко выучился рукоделию, мог шить и вышивать даже церковные облачения. Это очень пригодилось ему в дальнейшем, во время ссылок и лагерей, когда он шил облачения и ризы для икон. Однажды владыка изготовил даже специальный походный антиминс, на котором литургисал для заключенных.
Начальное учение давалось отроку Сергию нелегко, но он не ослабевал в прилежании, и Господь щедро благословил Своего будущего служителя и исповедника. Владимирскую духовную семинарию, а затем и Московскую духовную академию он, неожиданно для всех, окончил весьма успешно. Впрочем, это не изменило его скромного и смиренного отношения к людям.
Особенно серьезно будущий владыка углубился в вопросы литургики и агиологии. В богослужении находил он для себя особое богословие, будучи очень внимательным к тексту богослужебных книг. На полях личных богослужебных книг владыки можно найти множество примечаний, уточнений, разъяснений особо трудных слов.
Еще в Шуйском духовном училище Сергий Сахаров пишет свой первый литургический гимн — тропарь Божией Матери пред чтимой иконой Ее Шуйско-Смоленской. Академическое его сочинение «Настроение верующей души по Триоди постной» уже свидетельствует о большой осведомленности автора в вопросах церковной гимнологии, которая осталась для него одним из главных увлечений на всю жизнь.
Первым учителем и духовным наставником Сергия был архиепископ Владимирский Николай (Налимов), оставивший по себе благоговейную память. Следующим педагогом стал известный богослов и строгий аскет, ректор Московской духовной академии епископ Феодор (Поздеевский), который и постриг его в храме Покрова Божией Матери с именем Афанасий, в честь Патриарха Цареградского. От руки владыки Феодора монах Афанасий получает посвящение сначала во иеродиакона, а потом и в иеромонаха. Но именно монашеский постриг владыка Афанасий ценил каким-то особым образом...
Церковные послушания владыки Афанасия начались с Полтавской духовной семинарии, где его сразу заметили как талантливого преподавателя. Но в полную силу ученого-богослова владыка вошел в родной Владимирской семинарии, проявив себя убежденным и вдохновенным благовестником слова Божия. Его вводят в Епархиальный совет, возлагают ответственность за состояние проповеди на приходах епархии. Он же заведует беседами и чтениями при Успенском кафедральном соборе, освещая многие злободневные вопросы тогдашнего времени.
Иеромонаху Афанасию было тридцать лет, когда в России произошла революция. В это время начали часто собираться так называемые «епархиальные съезды», на которых поднимали голову люди, враждебные вековым православным устоям русской жизни. Все это требовало строгой церковной оценки и должного отпора.
В лавру преподобного Сергия в 1917 году съехались представители всех российских мужских монастырей. На этом съезде иеромонах Афанасий (Сахаров) избирается членом исторического Поместного Собора Русской Церкви 1917–18 годов, где работает в отделе по богослужебным вопросам.
В это же время он начинает работу над знаменитой службой Всем святым, в земле Российской просиявшим, ставшей замечательным литургическим памятником его любви к нашей Святой Церкви. Иеромонаху Афанасию принадлежала мысль избрать для стихир на «Господи, воззвах» по одной стихире из Общей Минеи каждому лику святых, а в каноне расположить святых по областям. Каждая песнь канона завершалась, также по его идее, тропарем Божией Матери пред наиболее чтимой в этой области иконой Ее. Рассматривавший новую службу член Синода митрополит Сергий (Страгородский) внес в нее составленный им самим тропарь «Яко же плод красный...». Подготовленный первый вариант службы рассматривал затем и Святейший Патриарх Тихон.
Революция пронеслась по России, как смерч, пролила море христианской крови. Новая власть начала грубое глумление над мощами святых угодников Божиих, истребление духовенства и разорение православных храмов. Верующий народ видел в непрекращающихся бедствиях в нашем Отечестве, гонениях на Церковь Христову исполнение грозных пророчеств о гибели Русского Царства, превращение его «в сброд иноверцев, стремящихся истребить друг друга» (святой праведный Иоанн Кронштадтский, слово 14 мая 1907 года).
В 1919 году в ходе антирелигиозной кампании началось глумление над тем, что особенно дорого Православию, — нетленными останками святых угодников. Во Владимире, как и в других русских городах, в агитационных целях прошла так называемая демонстрация вскрытых мощей народу: их выставляли на всеобщее обозрение в обнаженном виде. Чтобы пресечь надругательство, владимирское духовенство под руководством иеромонаха Афанасия, члена епархиального совета, установило в Успенском соборе дежурство. В храме стояли столы, на которых лежали святые мощи. Первые дежурные — иеромонах Афанасий и псаломщик Александр Потапов — ожидали народ, толпившийся у дверей храма. Когда открылись двери, иеромонах Афанасий провозгласил: «Благословен Бог наш...», в ответ ему раздалось: «Аминь» — и начался молебен Владимирским угодникам. Входящие люди благоговейно крестились, клали поклоны и ставили у мощей свечи. Так предполагаемое поругание святынь превратилось в торжественное прославление.
Вскоре Священноначалие ставит ревностного пастыря на ответственное место: его (уже в сане архимандрита) назначают наместником двух древних монастырей епархии — Боголюбского и владимирского Рождества Пресвятой Богородицы.
Важнейшим и переломным событием в жизни владыки Афанасия стало поставление его из архимандритов во епископа Ковровского, викария Владимирской епархии. Произошло это в Нижнем Новгороде в день памяти преподобного Сампсона Странноприимца, 10 июля 1921 года. Возглавил хиротонию митрополит Владимирский Сергий (Страгородский), будущий Патриарх Московский и всея Руси.
Главной заботой и болью святительского подвига владыки Афанасия было не противодействие властей, не разруха и даже не закрытие храмов и монастырей, а появление внутри Церкви нового раскола, известного под именем «обновленчества».
Семена обновленчества как раскольнического течения, призванного реформировать Российскую Православную Церковь, были посеяны задолго до октябрьского переворота. До революции псевдоправославные новации проникли в стены духовных школ, религиозно-философских обществ и были уделом некоторой части интеллигентствующего духовенства. Революционные власти использовали реформаторские идеи для раскола Церкви, но опирались они не на интеллигентствующее меньшинство, а на огромную массу конформистов и маловеров внутри церковной ограды, усвоивших в прежние времена почитание всякой власти кесаря — и самодержавной, и большевистской.
Противостояние святителя Афанасия обновленческому расколу — это не столько борьба с еретическими убеждениями, сколько обличение иудина греха — отступничества от Церкви Христовой, предательства ее святителей, пастырей и мирян в руки палачей.
Святитель Афанасий объяснял своей пастве, что раскольники, восставшие против канонического епископата, возглавляемого Патриархом Тихоном, не имеют права совершать Таинства, а потому храмы, в которых они совершают богослужения, безблагодатны. Он заново освящал оскверненные раскольниками церкви, увещевал отступников приносить покаяние вместе с приходом, обличая тех, кто не раскаялся. Запрещая общаться с обновленцами, чтобы усрамить их, он при этом просил не питать к ним злобы за захват ими православных святынь, так как святые, как говорил Преосвященный, всегда бывают духом только с православными.
Первый арест святителя произошел 30 марта 1922 года. Он положил начало многолетним тюремным мытарствам владыки Афанасия. Но, как это ни покажется странным, положение заключенного владыка считал более легким, чем положение тех, кто, оставаясь на воле, терпел бесчисленные притеснения от обновленцев. Он даже называл тюрьму «изолятором от обновленческой эпидемии». Путь владыки по тюрьмам и ссылкам был нескончаемым и изнурительным: тюрьмы: владимирская, Таганская в Москве, Зырянская, туруханская, лагеря: Соловецкий, Беломоро-Балтийский, Онежский, Мариинские в Кемеровской области, Темниковские в Мордовии...
9 ноября 1951 года окончился последний срок лагерных мытарств шестидесятичетырехлетнего святителя. Но и после этого его держали в полной неизвестности о дальнейшей судьбе, а затем в принудительном порядке поместили в дом инвалидов на станции Потьма (в Мордовии), где режим почти не отличался от лагерного.
Архипастыря могли арестовать прямо в дороге, как случилось однажды при объезде им Юрьев-Польского уезда. В 1937-38 годах его неоднократно, арестовав, готовили к немедленному расстрелу.
В начале Великой Отечественной войны владыку отправили в Онежские лагеря Архангельской области пешим этапом, причем свои вещи заключенные несли на себе. В результате тяжелой дороги и голода владыка так ослабел, что всерьез готовился к смерти...
Онежские лагеря сменились бессрочной ссылкой в Омской области. В одном из совхозов возле городка Голышманово владыка работал ночным сторожем на огородах. Затем был переселен в город Ишим, где жил на средства, присылаемые друзьями и духовными чадами.
Зимой 1942 года епископа Афанасия неожиданно этапировали в Москву. Следствие длилось полгода. Допрашивали около 30 раз, обычно ночами. Обычно допрос шел часа четыре, но однажды продолжался целых девять часов. Иногда за четыре часа допроса мог быть написан всего один лист протокола, а иногда — больше десяти листов... Ни разу на допросах владыка не только никого не выдал, но и не совершил самооговора.
Но вот объявлен приговор: 8 лет заключения в Мариинских лагерях Кемеровской области, прославившихся своей жестокостью. Работы для «идейных врагов соввласти» назначались самые тяжелые и грязные.
Летом 1946 года владыка был вновь этапирован в Москву для нового следствия по ложному доносу. Но вскоре доносчик отказался от своих показаний, и Преосвященного отправили в Темниковские лагеря Мордовии отбывать срок до конца. Физически он был уже слаб и мог заниматься только плетением лаптей. Через два года владыку отправили в Дубровлаг (в той же Мордовии), где по возрасту и состоянию здоровья он уже не работал.
Однако ни при каких обстоятельствах владыка не терял веры в Бога и чувства великой к Нему благодарности. Еле живой после пыток, сдерживая стон, святитель часто говорил близким людям: «Давайте помолимся, похвалим Бога!» И первым запевал: «Хвалите имя Господне». И пение это его оживляло. Вновь пришедших узников владыка ободрял: «Не падай духом. Господь сподобил тебя, по Своей великой милости, немного за Него пострадать. Благодари Бога за это!»
Лагерные работы были всегда изнурительными, а часто и опасными. Однажды владыку Афанасия назначили инкассатором, чем он очень тяготился. Вскоре у него похитили тысячу рублей, о чем пришлось доложить начальству как о собственной недостаче. Не разбираясь в деле, власти тут же наложили на заключенного тяжелые взыскания...
На Соловках владыка Афанасий заразился тифом. Ему угрожала смерть, но Господь явно хранил Своего страдальца, и владыка выжил буквально чудом.
Но при этом постоянном утомлении владыка видел духовную пользу — возможность проявить силу своей веры. Он неизменно держался устава Святой Церкви, никогда не прерывал молитвенного правила, молясь не только келейно, но и в обществе своих сокамерников. Даже в лагере он строго держал посты, находя возможность готовить постную пищу.
С окружающими владыка держался просто и задушевно, находил возможность духовно утешать тех, кто «с воли» обращался к нему за поддержкой. Никогда нельзя было увидеть его праздным: то он работал над литургическими заметками, то украшал бисером бумажные иконки святых, то ухаживал за больными.
7 марта 1955 года епископа Афанасия освободили из Потьминского инвалидного дома, который своим лагерным режимом окончательно подорвал его здоровье. Вначале владыка поселяется в городе Тутаеве (Романов-Борисоглебск) Ярославской области, но затем выбирает для места жительства поселок Петушки Владимирской области.
Хотя с этого времени владыка формально был на свободе, власти всячески сковывали его действия. В Петушках, например, ему разрешали совершать богослужения только при закрытых дверях храма и без архиерейских регалий.
В 1957 году прокуратура Владимирской области вновь рассмотрела дело 1936 года, по которому проходил владыка Афанасий. Владыка был допрошен на дому, приведенные им в свою защиту доводы не были признаны убедительными. Реабилитации не состоялось...
Утешением для владыки были богослужения в Троице-Сергиевой лавре — ведь он, помня свой монашеский постриг в ее стенах, всегда считал себя в числе ее братии. Несколько раз владыка сослужил Святейшему Патриарху Алексию (Симанскому), а 12 марта 1959 года участвовал в хиротонии архимандрита Никона (Лысенко) во епископа Уфимского.
На одном из богослужений владыки Афанасия молящиеся заметили, что во время Евхаристического канона он ходил над полом храма, его как будто плавно выносила из алтаря какая-то волна...
Владыка Афанасий тяжело переживал новый этап либеральных гонений на Церковь в период «оттепели», умножал молитвы русским святым и Матери Божией — Покровительнице Руси. Он даже свой уход на покой стал рассматривать как уклонение от борьбы с наступающим злом и хотел просить назначения викарным епископом, но подорванное здоровье не позволило продолжить общественное служение. Как бы тяжела ни была жизнь владыки Афанасия, он никогда не унывал. Напротив, в тюрьмах, лагерях, ссылках он преисполнялся какой-то удивительной энергии, находя спасительные для души занятия. Именно там, в застенках, возникла удивительная в литургическом смысле служба Всем русским святым. Она получила свою законченность после обсуждения с иерархами, которые были заключены вместе с владыкой Афанасием.
Одним из иерархов был и архиепископ Тверской Фаддей, прославленный Церковью как священномученик. И вот 10 ноября 1922 года в 172-й камере Владимирской тюрьмы впервые было совершено празднование Всем русским святым по исправленной службе.
Смерть матери побудила владыку не только к горячим сыновним молитвам о ней, но и к написанию фундаментального труда «О поминовении усопших по Уставу Православной Церкви», который был высоко оценен митрополитом Кириллом (Смирновым).
В августе 1941 года Преосвященный Афанасий составил «Молебное пение об Отечестве», исполненное глубокого покаяния и необычайной молитвенной силы, обнимающее все стороны жизни нашего Отечества. В периоды заключений владыкой были составлены молебные пения «О сущих в скорбях и различных обстояниях», «О врагах, ненавидящих и обидящих нас», «О сущих в темницах и заточении», «Благодарение о получении милостыни», «О прекращении войн и о мире всего мира»...
Святитель Афанасий поистине пел Богу «дондеже есмь» (Пс.45,1), пел даже во вратах смерти, и Господь сохранил Своего служителя для любимых им Церкви и Отечества.
Годы исповедничества веры Христовой в лагерях и тюрьмах, как бы ни были они тяжелы и ужасны, стали на жизненном пути владыки Афанасия не потерей, а приобретением. Они стяжали его смиренной душе тот благодатный свет духа, которого так недостает миру. На этот внутренний свет сразу со всех сторон потянулись люди, каждый со своими наболевшими жизненными вопросами. И люди эти встречались с человеком чистой души, наполненной непрестанной молитвой.
Никто никогда не слышал от владыки ни слова ропота на тюремное прошлое. Каждого пришедшего встречал он незлобием, добротой, участием и любовью. Он делился с каждым своим богатым жизненным опытом, раскрывал смысл Евангелия и житий святых угодников Божиих, помогал пастырям приводить пасомых к истинному покаянию.
Святитель любил в жизни все прекрасное, видя в нем отблеск вечности, и умел находить это прекрасное повсюду. Живя в Петушках, владыка получал до 800 писем в год, поддерживая переписку со многими бывшими соузниками, скорби которых переживал как свои. К Рождеству и Пасхе он посылал по 30-40 посылок нуждающимся в помощи и утешении.
Духовные дети владыки Афанасия вспоминают, как он был прост и внимателен в общении, как ценил самую малую услугу, за которую всегда старался отблагодарить.
Живя скромно, он почти не обращал внимания на внешность людей. Не любил славу и честь людскую, учил творить добро только во славу Божию, чтобы не лишиться будущего воздаяния. Наставлял, что таланты — это дар Божий и ими нельзя гордиться.
Однажды на вопрос «Как спастись?» он ответил: «Самое главное — это вера. Без веры никакие самые лучшие дела не спасительны, потому что вера — фундамент всего. А второе — это покаяние. Третье — молитва, четвертое — добрые Дела. И хуже всякого греха — отчаяние». К покаянию владыка учил прибегать как можно чаще, сразу, как только осознается грех, — очищать душу слезами покаяния.
Молитва заполняла всю жизнь святителя и была такой живой и сильной, что молящиеся с ним отрешались от всего земного. И многие по его молитве получали скорую помощь. Владыка часто говорил, что в трудных случаях жизни надо молитвенно прибегать к тому святому, чье имя ты носишь. Молитвенному обращению к нашим заступникам — святым Православной Церкви — он вообще придавал особое значение. Прозорливость свою владыка скрывал, обнаруживая ее в исключительных случаях и только ради пользы ближних, к нуждам которых никогда не оставался равнодушным и чьи немощи нес так терпеливо...
Еще в августе 1962 года владыка Афанасий начал говорить, что ему пора умирать. Когда однажды ему ответили, что близкие чада не перенесут разлуки с ним, он строго заметил: «Разве можно так привязываться к человеку? Этим мы нарушаем свою любовь ко Господу. Не одни ведь, а с Господом остаетесь».
За несколько дней до блаженной кончины владыки Афанасия из лавры приехали наместник архимандрит Пимен, благочинный архимандрит Феодорит и духовник игумен Кирилл, что очень обрадовало Преосвященного. Это был канун пятидесятилетия его монашеского пострига. В самый день, в четверг, владыка был особенно благостным, благословляя всех присутствующих.
Но вот приблизилась смерть. Владыка уже не мог говорить, погруженный в молитву. Однако в пятницу вечером он тихо сказал в последний раз: «Молитва вас всех спасет!» Затем написал рукой на одеяле: «Спаси, Господи!»
В воскресенье 28 октября 1962 года, на память святителя Иоанна Суздальского святитель тихо предал свой дух Богу. Он предсказал этот день и час заранее...
Житие по книге: Житие святителя Афанасия, епископа Ковровского, исповедника и песнописца. М.: «Отчий дом», 2000. С. 3–21.