Канон святителям Иоанну и Феодору, епископам Суздальским, чудотворцам
Припев: Святи́телие Иоáнне и Феóдоре, моли́те Бо́га о на́с.
Память: 21 июня (08 июня ст. ст.); 28 октября (15 октября ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
Просвети́ся Боже́ственным манове́нием, я́ко светоза́рное со́лнце на восто́ке, в Су́ждальстей стране́ пресла́вная па́мять ва́ша, сла́внии чудотво́рцы Иоа́нне и Фео́доре, моли́теся Го́сподеви о чту́щих ва́с.
Луча́ми чуде́сными и све́тлостьми Пра́веднаго Со́лнца осиява́еми и прему́дростию Боже́ственною украси́вшеся, Иоа́нне и Фео́доре блаже́ннии, непоро́чным житие́м Бо́гу угоди́сте, сего́ ра́ди от Него́ досто́йно просла́вистеся, моли́теся о творя́щих па́мять ва́шу.
Отцы́ си́рым в ми́ре се́м яви́стеся, вдо́вам и ни́щим пита́телие, скорбя́щим уте́шителие, оби́димым засту́пницы, гра́ду на́шему покрови́телие, Иоа́нне и Фео́доре, достоблаже́ннии чудотво́рцы пресла́внии.
Богоро́дичен: К Твоему́ прибега́ю покро́ву, Пресвята́я Влады́чице, и ра́достно со Арха́нгелом зову́ Ти́: ра́дуйся, Све́т ми́рови ро́ждшая, ра́дуйся, стено́ и покро́ве все́х на́с, Бо́га, я́ко Благоде́теля, за ны́ моли́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.
Фео́доре блаже́нне и Иоа́нне досточу́дне, я́ко иму́ще дерзнове́ние ко Го́споду, святи́телие преподо́бнии, моли́теся о на́с спасти́ся на́м, ве́рою честву́ющим свяще́нную па́мять ва́шу.
А́нгели земни́и, челове́цы Небе́снии ста́ду ва́шему яви́стеся, воздержа́нием бо и́стинным и моли́твою неукло́нною взыдо́сте в Вы́шний гра́д доброде́тели, иде́же Присносу́щнаго наслажда́етеся пото́ка.
Вопие́м ва́м, святи́и чудотво́рцы, Иоа́нне и Фео́доре святи́телие, соверша́ющим па́мять ва́шу моли́теся дарова́ти очище́ние грехо́в, священнопропове́дницы су́ще Богоно́снии.
Богоро́дичен: Ма́ти Чи́стая Христа́ Бо́га и Неискусобра́чная, Неве́сто Неневе́стная, Того́ моли́ спасти́ ду́ши пою́щих Тя́.
Конда́к, гла́с 8:
Я́ко доброде́телей учи́тели, моли́твами ва́шими подае́те чту́щим ва́с любо́вию доброде́телей исправле́ние и собла́знов избавле́ние.
Седа́лен, гла́с 3:
Сосу́ди честни́и воздержа́ния и бога́тства некра́домаго, благоче́стия, показа́стеся, вои́стинну чудотво́рцы вели́цыи, святи́телие Иоа́нне и Фео́доре, безстра́стием житие́ просвети́вше, тре́бующим чуде́с лучи́ испуща́юще оби́льно, Христа́ Бо́га моли́те дарова́ти на́м ве́лию ми́лость.
Богоро́дичен: Ки́йждо, иде́же спаса́ется, та́мо пра́ведно и притека́ет, и ко́е ино́е таково́е прибе́жище, я́ко Ты́, Богоро́дице, покрыва́ющее ду́ши на́ша.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.
Торжество́ ва́ше свяще́нное соверша́юще, со слеза́ми притека́ем к ра́кам честны́х моще́й ва́ших и смире́нно мо́лим: святи́и чудотво́рцы, святи́телие Иоа́нне и Фео́доре, хода́тайствуйте за на́с ко Го́споду.
Еди́ницу Несозда́нную богосло́вити науча́юще, Треми́ Ли́цы разделя́ему, Непресеко́му и Несмеше́нну, просвеща́юще благочести́выя свяще́нными уче́нии ва́шими.
Ра́достно Го́рняго Иерусали́ма достиго́сте, святи́телие Иоа́нне и Фео́доре преблаже́ннии, в не́мже ны́не живу́ще и со А́нгелы лику́юще, помина́йте творя́щих ве́рою святу́ю па́мять ва́шу.
Богоро́дичен: Свяще́нный ли́к проро́чески проявля́ше сдале́че хотя́щую Тя́ бы́ти Бо́жию и́стинную Роди́тельницу, Чи́стая, вы́шшую Херуви́м и всея́ тва́ри.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.
Новоявле́нни просия́сте святи́и чудотво́рцы, святи́телие Иоа́нне и Фео́доре, па́че со́лнца в Су́ждальстей земли́, ра́дуется же свята́я Це́рковь, име́ющи в себе́ нетле́нныя ва́ша мо́щи, точа́щия исцеле́ния бога́тно с ве́рою притека́ющим к ра́кам моще́й ва́ших.
Напои́вше ду́ши ва́ша сле́зными пото́ки, соде́ясте и́х, святи́и чудотво́рцы, плодоно́сны доброде́тели вся́кия, износя́ще чуде́с показа́ньми, пресла́внии.
Ма́тере Бо́жии Це́ркве красота́ и велеле́пие бы́сте, Богопропове́дницы святи́телие Иоа́нне и Фео́доре преблаже́ннии, пе́нием и благоле́пием сию́ украси́вше, и ту́ почи́сте о Го́споде, и неотсту́пно с на́ми пребыва́ете, за ны́ моля́щеся.
Богоро́дичен: Еди́наго от Тро́ицы Пребоже́ственныя, Пречи́стая, родила́ еси́, из Тебе́ пло́тию я́вльшагося на́м, благоволе́нием ро́ждшагося и де́йством Ду́ха Пресвята́го, Де́во Ма́ти.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.
Госпо́дня ра́дуется Це́рковь и весели́тся сла́вный гра́д Су́ждаль, име́я в себе́ чудотво́рныя мо́щи ва́ша, святи́телие преблаже́ннии, Иоа́нне и Фео́доре, моли́теся Го́споду о чту́щих ва́с.
Апо́столом бы́сте подо́бницы, святи́телем удобре́ние, и́ноком сла́ва, по́стником утвержде́ние, святи́телие Иоа́нне и Фео́доре преблаже́ннии, ны́не же моли́теся Го́споду за гра́д и лю́ди, притека́ющия к ра́кам честны́х моще́й ва́ших.
Любе́зно плоды́ благоразу́мия возде́ласте, и служи́телие Влады́це Христу́ яви́стеся, и просвети́сте свои́м уче́нием Су́ждальскую страну́, и ра́зуму научи́сте Богоразу́мия, ве́ровати в Тро́ицу Единосу́щную.
Богоро́дичен: Умертви́, Пренепоро́чная Де́во, молю́ Тя́, пло́ти моея́ душетле́нныя стра́сти, ро́ждшая пло́тию безстра́стия Исто́чника, Христа́ Бо́га.
Конда́к, гла́с 8:
Боже́ственных и пречестны́х святи́телей Христо́вых и чудотво́рцев Иоа́нна и Фео́дора, ве́рнии, пою́ще, да ублажи́м, я́ко дне́сь, в па́мять и́х притека́юще к ра́кам моще́й и́х, мо́лим многообра́зных на́с обстоя́ний изба́вити, да вопие́м ва́м: ра́дуйтеся, гра́ду на́шему и Це́ркви Христо́вей вели́кое утвержде́ние.
И́кос:
И́же Боже́ственными добро́тами осиява́еми, святи́телие достосла́внии Иоа́нне и Фео́доре, чуде́с лучи́ повсю́ду испуща́юще, и я́ко ре́ки благоче́стия яви́шася, и уче́нием всю́ зе́млю напои́ша, те́мже, соше́дшеся благоче́стно, ва́с почита́ем и приле́жно мо́лим: ра́дуйтеся, гра́ду на́шему и Це́ркви Христо́вей вели́кое утвержде́ние.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы в Вавило́не иногда́ ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Ревни́телю Илии́ и Богови́дцу Моисе́ю возревнова́вше, е́реси нача́льников посрами́сте и неве́рных уче́нием просвети́сте, святи́телие Иоа́нне и Фео́доре достоблаже́ннии, вопию́ще Христу́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Го́рдаго зми́я смире́нием свои́м смири́вше, святи́телие Иоа́нне и Фео́доре, возвыша́еми к Бо́гу чи́стыми ва́шими ра́зумы, те́мже ва́с почита́ем, вопию́ще Христу́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Ору́жием ва́ших моли́тв, святи́и чудотво́рцы, победи́вше бе́сы лука́выя, с Небесе́ благода́ть прия́сте исцеля́ти неду́ги и прогоня́ти бе́сы притека́ющим к ва́м ве́рою и взыва́ющим: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Непреста́нно моли́, Чи́стая, со святи́тели проше́дшаго из чре́сл Твои́х Христа́, Бо́га на́шего, изба́вити от ле́сти диа́вола пою́щия Тя́, Влады́чице, и вопию́щия: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго, Его́же пою́т во́и а́нгельстии, хвали́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Архиере́йства ма́стию умаще́ннии, сосу́ди чи́стии и бога́тства некра́домая яви́стеся, благоче́стия святи́телие и чудотво́рцы Иоа́нне и Фео́доре, но, я́ко иму́ще дерзнове́ние ко Го́споду, моли́теся о на́с, пою́щих и превознося́щих Христа́ во ве́ки.
Наста́ ны́не честна́я ва́ша па́мять, святи́телие и чудотво́рцы Иоа́нне и Фео́доре, свети́льницы бо яви́стеся све́тлии, я́коже и пречу́дный святи́тель и учи́тель Росто́вский Лео́нтий, чудотво́рец, с ни́мже вку́пе пребыва́юще, и на́с озари́те моли́твами ва́шими, Христа́ хва́лящих и превознося́щих во ве́ки.
Кре́постию Христо́вою возмого́сте держа́ву низложи́ти и си́лу вра́жию, и похвалу́ побе́дную, по́чести прия́сте, и сы́нове бы́сте Трисо́лнечнаго Све́та, святи́телие вели́цыи Иоа́нне и Фео́доре, помози́те на́м, ве́рою призыва́ющим ва́с и превознося́щим Христа́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Си́це, раби́ Твои́, Пресвята́я Де́во, со А́нгелом вопие́м Ти́: ра́дуйся, ски́ние Бо́жия Сло́ва; ра́дуйся, ору́жие и престо́ле; ра́дуйся, горо́ приосене́нная, от нея́же отсече́н Ка́мень Христо́с.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.
Духо́внии орга́ни, Боже́ственным манове́нием озаря́еми, свети́льницы всезлати́и, святи́телие и чудотво́рцы Иоа́нне и Фео́доре, неисце́льныя стра́сти на́ша и боле́зни исцели́те и испроси́те у Христа́ Спа́са, да моли́твами ва́шими ми́лость полу́чим ны́не и в Де́нь воздая́ния.
Ору́жием ва́ших моли́тв, святи́телие и чудотво́рцы Иоа́нне и Фео́доре, исцели́те на́ша неду́ги и боле́зни отжени́те притека́ющим с ве́рою к цельбоно́сным ра́кам моще́й ва́ших.
Красне́йшее прозябе́ние бы́вше, вели́цыи чудотво́рцы, в дому́ Бо́жии, я́ко фи́никсы, прозябо́сте, доброде́тельми украше́ннии, и плоды́ чуде́сными ми́р облагоуха́ете.
Струя́ми уче́ний ва́ших загради́вше му́тная нечести́вых уче́ния, я́ко река́ показа́стеся ми́рная, благоче́стием напая́юще составле́ния ве́рных, святи́телие вели́цыи и чудотво́рцы, Иоа́нне и Фео́доре Богоблаже́ннии.
Богоро́дичен: Ада́мов Соде́тель от крове́й Твои́х чи́стых зи́ждется и млеко́м пита́ется, пита́яй вся́кое дыха́ние, Де́во Богоро́дице, те́мже, я́ко Богома́терь Тя́ сла́вяще, ве́рою пе́снь воспева́ем.
Святитель Иоанн, епископ Суздальский, с юных лет поступил в один из монастырей города Суздаля. За добродетельную и смиренную жизнь святитель в 1350 году был поставлен первым епископом Суздальским и Нижегородским. Епископ Иоанн удостоился великой милости Божией: во время Божественной литургии Суздальский князь Борис Константинович видел, как Ангел Божий сослужил святителю. Святитель Иоанн известен своей любовью к беднякам и больным; за бедных он ходатайствовал перед князьями об уменьшении налогов, для больных устраивал богадельни и больницы. Много заботился святитель о просвещении христианской верой языческой мордвы. После присоединения Суздаля к Московской митрополии святитель Иоанн принял схиму и удалился в Боголюбский монастырь. Там он жил уединенно и мирно скончался. У гроба святителя засвидетельствованы многочисленные исцеления.
См. также: "Житие святого Иоанна, епископа Суздальского" в изложении свт. Димитрия Ростовского.
Святитель Феодор, епископ Суздальский, был родом из Греции. Он прибыл в Киевскую Русь из Константинополя в свите духовных лиц, сопровождавших святителя Михаила, митрополита Киевского (†992; память 30 сентября/13 октября), который крестил великого князя Владимира в 987 году в Корсуни. По свидетельству Кормчей XIII века, список с еще более древней, равноапостольный великий князь Владимир (†1015 г.) говорил о себе: «Прием Святое Крещение и прослави Бога, яко сподобити прияти таковую благодать преосвященным митрополитом Михаилом, и взях его, первого митрополита, от патриарха и от всего собора, почтеннаго лампадою и саком, яко второго патриарха, с ним же крестих всю Русскую землю».
После Крещения киевлян летом 988 года великий князь Владимир вместе с сыновьями и первым митрополитом Киевским Михаилом объезжали русские города, ревностно распространяя христианство. В Чернигов, Белгород, Переяславль, Новгород, Владимир Волынский были поставлены епископы. В 990 году митрополит Михаил посвятил в сан епископа сопровождавшего его святителя Феодора и назначил его на новоустроенную кафедру в Ростове Великом.
Рукописное житие святителя Леонтия Ростовского (†1164; память 23 мая/5 июня) свидетельствует: «Бысть первый епископ Ростову Феодор и крести Ростовскую землю и Суздальскую».
Святитель Феодор сразу же приступил к строительству первого в Ростове христианского храма, первоначально деревянного. Он был освящен в честь Пресвятой Богородицы и простоял 168 лет.
Ростовские жители вначале, будучи еще язычниками, довольно враждебно встретили и самого архипастыря, и все его начинания. Множество обид пришлось вынести святителю от идолопоклонников, подстрекаемых волхвами. Притеснения с их стороны все увеличивались, поэтому в 992 году епископ Феодор вынужден был покинуть Ростов Великий.
По выражению Степенной книги, святитель «изнемог» от упорных язычников и «неверных людей», не принимавших Крещения.
Святитель Феодор поселился в местности, где позднее возник город Суздаль. В кратком рукописном сказании о святителе Феодоре, хранившемся в ризнице суздальской соборной церкви, повествуется: «Приям святитель Феодор паству словесных овец в Суждальской стране и, видя их помраченными, начал, возлагая на Бога упование, сеяти семя слова Божия, идольские капища разрушая; храмы же святые во славу Божию созидая и украшая. Зряще бо народи богоугодное житие его и кроткий нрав, и слыша богодухновенное учение его, по премногу удивляшися, обращахуся в веру Христову и приимаху Святое Крещение». Таким образом, Суздальская местность, входившая в то время и в последующие два столетия в состав Ростовской епархии, обязана христианским просвещением святителю Феодору, который поэтому и был поименован впоследствии Суздальским.
Так как по спискам Ростовских епископов XIV века прежде св. Леонтия три раза поставляется в Ростове Феодор, то это подает мысль, что св. Феодор из суздальского уединения снова возвращается в Ростов на кафедру. Это подтверждается и рукописным житием св. Леонтия; здесь сказано о равноапостольном кн. Владимире: «Феодора епископа посла в Ростов с князем Борисом». Поскольку же известно, что св. кн. Борис был послан в Ростов в 1010 году на место князя Ярослава, поступившего в Новгород; то прибытие св. Феодора в Ростов вместе с князем Борисом было также не прежде 1010 года. В этот раз он пробыл в Ростове, вероятно, до 1014 года, пока не вызван был кн. Борис больным отцом в Киев. Страдальческая кончина св. кн. Бориса и последовавшая за нею кровавая борьба Ярослава с братоубийцей Святополком были благоприятны только для фанатиков язычества, и блаженному епископу трудно было в такое время удержаться в Ростове. В помянутом житии св. Леонтия сказано, что блаженный Феодор, прибыв с князем Борисом в Ростов, хотя усердно трудился над просвещением народа святой верой, но неверие глубоко пустило корни в народе, проповедник «изгнан бысть».
Епископ Феодор преставился в Суздале, но летописи не сообщают года его блаженной кончины; по некоторым сопоставимым данным ее можно отнести не позднее 1023 года.
Дата прославления святителя точно неизвестна, но в соответствии с древним преданием обретение его святых мощей произошло еще до нашествия хана Батыя, то есть до 1237 года.
В 1754 году епископ Суздальский Порфирий предлагал Святейшему Синоду освидетельствовать мощи епископа Феодора. Указом от 27 августа 1755 года Святейший Синод постановил: «Нет никакого сумнительства, вновь освидетельствовать несть потребы, а оставить в таком же, как доныне были, состоянии и почитании».
В 1794 году стараниями преосвященного архиепископа Владимирского и Суздальского Виктора нетленные мощи святителя Феодора были положены в раку из позолоченного серебра и открыто почивали с тех пор по левую сторону от иконостаса в суздальском соборном храме в честь Рождества Богородицы.
Над мощами святителя еще с 1635 года существует настенная надпись:
«В лето 6948 первый благоверный и великий князь Владимир просвети Суздальскую землю Святым Крещением и паству вручи епископу Феодору».
Над гробницей святителя, почившего в Суздале, в XVI веке возложен был дорогой покров с такой шитой надписью: «Лета 7089 (1581), молясь Пресвятой Богородице и великому чудотворцу епископу Феодору Суздальскому, положила сей покров на великаго чудотворца епископа Феодора князя Владимира Андреевича княгиня Евпраксия». В 1633 году Суздальский архиепископ писал в Суздальский Девичий монастырь: «Молитвы великих святителей чудотворцев Суздальских Иоанна и Феодора да будут с вами».
Но безбожная година 20-го века коснулась и Суздальского собора. В советское время он был закрыт и начал приходить в запустение. Как часто случалось, мощи святителя для атеистической пропаганды были выставлены в музее. Лишь в 60-х годах 20-го века началась реставрация собора, а первые торжественные богослужения в соборе прошли в 1991 году. К счастью мощи святителя Феодора сохранились и были переданы Церкви. Однако, в настоящее время собор Рождества Богородицы находится в совместном ведении Православной Церкви и Владимиро-Суздальского музея-заповедника, и хотя в храме проводятся регулярные службы, но в остальное время он открыт только как музейная экспозиция. Поэтому ныне честные мощи святителя Феодора почивают в Казанском храме на Торговой площади города Суздаля.
Служба святителю Феодору, а также его житие написаны иноком Григорием, подвизавшимся в Суздальском Евфимиевом монастыре, основанном в XIV веке.