Канон в память обновления (освящения) храма Воскресения Христова во Иерусалиме
Припев: Слáва Тебé, Бóже нáш, слáва Тебé.
Память: 26 сентября (13 сентября ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зныма Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.
Столпо́м путеводя́й дре́вле избра́ннаго Изра́иля, ба́нею креще́ния, Христе́, в Сио́не насади́л еси́ Це́рковь, зову́щу: воспои́м пе́снь Бо́гу на́шему.
Дне́сь непристу́пныя Твоея́ сла́вы прише́ствие, и́же на земли́, водруже́нный Тебе́ хра́м Не́бо устро́и, в не́мже согла́сно воспои́м пе́снь Бо́гу на́шему.
Не зако́ном Це́рковь, Го́споди, украша́ется, ни ра́бских просте́ртием ру́к, но, Креста́ благода́тию хва́лящися, пое́т Тебе́: воспои́м пе́снь Бо́гу на́шему.
Богоро́дичен: Безсе́менно, О́тчею во́лею, от Боже́ственнаго Ду́ха Бо́жия зачала́ еси́ Сы́на и пло́тию породила́ еси́, из Отца́ безма́терня и на́с ра́ди из Тебе́ безо́тча.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище, и утвержде́ние.
Освяти́л еси́ на земли́ Це́рковь Твою́, Христе́, Ду́хом, пома́зав сию́ дне́сь Твоего́ ра́дования еле́ем.
Яви́л еси́, Бла́же, рукотворе́нную ски́нию дне́сь па́че ума́, сла́вы Твоея́ строи́тельно бы́вшее жили́ще.
Основа́ние Тя́, Христе́, Це́рковь неруши́мо иму́щи, Твои́м Кресто́м венча́ется, я́коже ца́рскою диади́мою.
Богоро́дичен: Ты́ еди́на на земли́ па́че естества́ благи́х Хода́таица, Ма́ти Бо́жия, была́ еси́: те́мже Тебе́, е́же ра́дуйся, прино́сим.
Конда́к, гла́с 4.
Не́бо многосве́тлое це́рковь показа́ся, вся́ просвеща́ющая ве́рныя, в не́йже стоя́ще, зове́м: се́й до́м утверди́, Го́споди.
Седа́лен, гла́с 8.
Свиде́тельства ски́нию Христо́с показа́, и боже́ственный Моисе́й на земли́ водрузи́, и хра́м обновля́ет Соломо́н в же́ртвах, мы́ же, к но́вому Иерусали́му ве́рою прибега́юще, дави́дски дади́м боже́ственное воспева́ние Распе́ншемуся на́с ра́ди, прося́ще проще́ния все́х, и́миже согреши́хом.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Не же́ртвами безслове́сных Це́рковь, но Твое́ю честно́ю из ре́бр живоно́сною Кро́вию окропля́ется, ле́потно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Селе́ния Госпо́дня возлю́бленная жела́ющим ви́дети открове́нно сла́ву лица́ Его́ согла́сно зову́т: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Образу́ющи пома́зание, Це́рковь избра́нных люде́й Твои́х многоце́нным ми́ром дне́сь помазу́ется, Боже́ственную Ду́ха благода́ть неви́димо прие́млющи.
Богоро́дичен: Неискусобра́чно родила́ еси́, о Де́во, и по рождестве́ яви́лася еси́ де́вствующи па́ки, те́мже немо́лчными гла́сы: е́же ра́дуйся, Тебе́, Влады́чице, ве́рою несумне́нною зове́м.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.
Ты́ дре́вле на Сина́и ски́нию нерукотворе́нную показа́л еси́ богови́дцу Моисе́ю, пропису́я, Христе́, Це́рковь Твою́.
Ты́, Го́споди, ски́нию на земли́ устро́ил еси́, Ты́ чино́м Небе́сным челове́ков ликостоя́ния сочетава́еши си́лою Твое́ю.
Тя́, Го́споди, исто́чник жи́зни ве́мы, Ты́, Свя́те, ми́р, прише́д, благовести́л еси́, Христе́, Це́ркви Твое́й.
Богоро́дичен: Тя́ ору́жие тве́рдое на враги́ предлага́ем, Тя́ держа́ву и наде́жду на́шего спасе́ния, Богоневе́сто, стяжа́хом.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею Кро́вию.
Добро́ты Ца́рь Христо́с возжела́ ны́не избра́нныя Це́ркве и язы́ков ма́терь показа́, от рабо́ты сынотвори́мых Ду́хом.
Трепе́щут вражде́бных де́монов полцы́, Христо́ве Це́ркви Креста́ о́бразом знамену́емей и осеня́емей свяща́тельным Ду́ха осия́нием.
Не песо́к, но Христа́ основа́ние иму́щи, я́же от язы́к Це́рковь венча́ется добро́тою непристу́пною и диади́мою ца́рскою украша́ется.
Богоро́дичен: О, чу́до, все́х чуде́с нове́е! Я́ко Де́ва, во утро́бе вся́ Содержа́щаго неискусому́жно заче́нши, не тесновмести́.
Конда́к, гла́с 2.
Обновле́ния ду́ха в сердца́х и просвеще́ние вну́тренним да́руй ве́рою соверша́ющим свяще́нная обновле́ния хра́ма до́му Твоего́, ему́же благоволи́л еси́ созда́тися в Твое́ Боже́ственное и́мя, Еди́не во святы́х Прославля́емый.
И́кос:
Па́мять соверша́я обновле́ний, мудре́йший дре́вле Соломо́н Бо́гу живо́тных безслове́сных приноша́ше всесожже́ния и же́ртвы, егда́ же ны́не и́стина и Благода́ть прии́де на зе́млю, же́ртвы а́бие преложи́, же́ртвовав Же́ртву на спасе́ние на́ше в Себе́, я́ко Человеколю́бец.
Це́рковь освяти́ и непоколеби́му сию́ покажи́, Еди́н во святы́х Прославля́емый.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Росода́тельный у́бо пе́щный пла́мень показа́ся дре́вле, ны́не же от еле́а пома́зание духо́вное освяща́ет зову́щия: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Я́ко в пещи́ богоприя́тней, но́вей се́й ски́нии, вси́, и́же от Изра́иля духо́внаго, ороша́еми, взыва́ем: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Уя́звленнии сладча́йшим боже́ственным жела́нием, прииди́те, в черто́зе се́м ца́рстем счета́емся Жениху́ Христу́: благослове́н еси́ в хра́ме, зову́ще, сла́вы Твоея́, Го́споди.
Богоро́дичен: Вы́шняго освяще́нное Боже́ственное селе́ние, ра́дуйся: Тобо́ю бо даде́ся ра́дость, Богоро́дице, зову́щим: благослове́нна Ты́ в жена́х еси́, Всенепоро́чная Влады́чице.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л льво́в зия́ния в ро́ве затче́, о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Дне́сь ри́зою у́мною, свы́ше истка́нною от Боже́ственныя благода́ти, Це́рковь Твоя́, Го́споди, я́коже неве́ста, украси́ся и своя́ созыва́ет к весе́лию лю́ди, во е́же пе́ти: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Дне́сь вторы́й Ада́м, Христо́с, показа́ ра́й мы́сленный, но́вую сию́ ски́нию, принося́щую вме́сто дре́ва зна́ния живоно́сное Креста́ ору́жие, пою́щим: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Тро́ичен: Отца́ Безнача́льнаго Тя́, Сы́на, и Ду́ха Свята́го, Еди́но Божество́, соверше́нно, безнача́льно, несеко́мо, единосу́щно, несли́тно, во Ипоста́сех тре́х чту́ще, пое́м: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Богоро́дичен: Ты́ еди́на во все́х ро́дех, Де́во Пречи́стая, Ма́ти Бо́жия показа́лася еси́. Ты́ Божества́ была́ еси́ обита́лище, Всенепоро́чная, не опали́вшися огне́м непристу́пнаго Све́та. Те́м вси́ Тя благослови́м, Мари́е Богоневе́сто.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся, Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.
Прииди́те, чи́стым се́рдцем и тре́звенными у́мными очесы́ Царе́вы дще́ре, Це́ркве, красоту́, па́че зла́та светя́щуюся, зря́ще, велича́ем.
Ра́дуйся и весели́ся, неве́сто Царя́ Вели́каго, зря́щи све́тло твоего́ Жениха́ красоту́, с людьми́ твои́ми зову́щи: Тя́, Жизнода́вче, велича́ем.
Е́же с высоты́ изя́щество, Спа́се, Це́ркви Твое́й пода́ждь: ино́го бо не ве́сть, ра́зве Тебе́, за ню́же Твою́ дре́вле ду́шу поло́жшаго, в позна́нии велича́ющую.
Богоро́дичен: Ра́дуйся, обра́дованная Неве́сто Царя́ Вели́каго, я́ко Тобо́ю от кля́твы Е́вины вси́, Чи́стая, изба́вихомся и жи́знь обрето́хом в Рождестве́ Твое́м, Неневе́стная.
Свети́лен.
Ю́же пречи́стою Кро́вию искупи́л еси́, Сло́ве, всечу́дную и всечестну́ю и Святу́ю Це́рковь обнови́ Ду́хом, Бла́же, и удобри́ заря́ми боже́ственнейшими, сла́вою прославля́я досто́йно Твоего́ хра́ма обновле́ние соверша́ющих.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Мо́рѧ чермнꙋ́ю пꙋчи́нꙋ, невла́жными стопа́ми, дре́внїй пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль, крестоѻбра́зныма мѡѷсе́овыма рꙋка́ма, а҆мали́ковꙋ си́лꙋ въ пꙋсты́ни побѣди́лъ є҆́сть.
Столпо́мъ пꙋтеводѧ́й дре́вле и҆збра́ннаго і҆и҃лѧ, ба́нею креще́нїѧ, хрⷭ҇тѐ, въ сїѡ́нѣ насади́лъ є҆сѝ цр҃ковь, зовꙋ́щꙋ: воспои́мъ пѣ́снь бг҃ꙋ на́шемꙋ.
Дне́сь непристꙋ́пныѧ твоеѧ̀ сла́вы прише́ствїе, и҆́же на землѝ водрꙋже́нный тебѣ̀ хра́мъ, не́бо ᲂу҆стро́и: въ не́мже согла́снѡ воспои́мъ пѣ́снь бг҃ꙋ на́шемꙋ.
Не зако́номъ цр҃ковь, гдⷭ҇и, ᲂу҆краша́етсѧ, ни ра́бскихъ просте́ртїемъ рꙋ́къ, но крⷭ҇та̀ бл҃года́тїю хва́лѧщисѧ, пое́тъ тебѣ̀: воспои́мъ пѣ́снь бг҃ꙋ на́шемꙋ.
Бг҃оро́диченъ: Безсѣ́меннѡ ѻ҆́ч҃ею во́лею, ѿ бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а бж҃їѧ зачала̀ є҆сѝ сн҃а, и҆ пло́тїю породила̀ є҆сѝ, и҆зъ ѻ҆ц҃а̀ безма́тернѧ, и҆ на́съ ра́ди и҆зъ тебє̀ без̾ѻ́тча.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Весели́тсѧ ѡ҆ тебѣ̀ цр҃ковь твоѧ̀, хрⷭ҇тѐ, зовꙋ́щи: ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, и҆ прибѣ́жище, и҆ ᲂу҆твержде́нїе.
Ѡ҆свѧти́лъ є҆сѝ на землѝ цр҃ковь твою̀ хрⷭ҇тѐ, дх҃омъ, пома́завъ сїю̀ дне́сь твоегѡ̀ ра́дованїѧ є҆ле́емъ.
Ꙗ҆ви́лъ є҆сѝ, бл҃же, рꙋкотворе́ннꙋю ски́нїю дне́сь па́че ᲂу҆ма̀, сла́вы твоеѧ̀, строи́тельнѡ бы́вшее жили́ще.
Ѡ҆снова́нїе тѧ̀, хрⷭ҇тѐ, цр҃ковь нерꙋши́мо и҆мꙋ́щи, твои́мъ крⷭ҇то́мъ вѣнча́етсѧ, ꙗ҆́коже ца́рскою дїади́мою.
Бг҃оро́диченъ: Ты̀ є҆ди́на на землѝ, па́че є҆стества̀ благи́хъ хода́таица мт҃и бж҃їѧ была̀ є҆сѝ: тѣ́мже тебѣ̀, є҆́же ра́дꙋйсѧ, прино́симъ.
Конда́къ, гла́съ д҃.
Не́бо многосвѣ́тлое цр҃ковь показа́сѧ, всѧ̑ просвѣща́ющаѧ вѣ̑рныѧ, въ не́йже стоѧ́ще зове́мъ: се́й до́мъ ᲂу҆твердѝ, гдⷭ҇и.
Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.
Свидѣ́тельства ски́нїю хрⷭ҇то́съ показа̀, и҆ бжⷭ҇твенный мѡѷсе́й на землѝ водрꙋзѝ, и҆ хра́мъ ѡ҆бновлѧ́етъ соломѡ́нъ въ же́ртвахъ: мы́ же къ но́вомꙋ і҆ерⷭ҇ли́мꙋ вѣ́рою прибѣга́юще, дв҃дски дади́мъ бжⷭ҇твенное воспѣва́нїе распе́ншемꙋсѧ на́съ ра́ди, просѧ́ще проще́нїѧ всѣ́хъ, и҆́миже согрѣши́хомъ.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Вознесе́на тѧ̀ ви́дѣвши цр҃ковь на крⷭ҇тѣ̀, сл҃нце пра́ведное, ста̀ въ чи́нѣ свое́мъ, досто́йнѡ взыва́ющи: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Не же́ртвами безслове́сныхъ цр҃ковь, но твое́ю честно́ю и҆зъ ре́бръ живоно́сною кро́вїю ѡ҆кроплѧ́етсѧ, лѣ́потнѡ взыва́ющи: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Селє́нїѧ гдⷭ҇нѧ возлю́блєннаѧ, жела́ющымъ ви́дѣти ѿкрове́ннѡ сла́вꙋ лица̀ є҆гѡ̀, согла́снѡ зовꙋ́тъ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Ѡ҆бразꙋ́ющи пома́занїе цр҃ковь и҆збра́нныхъ люде́й твои́хъ, многоцѣ́ннымъ мѵ́ромъ дне́сь помазꙋ́етсѧ, бжⷭ҇твеннꙋю дх҃а бл҃года́ть неви́димѡ прїе́млющи.
Бг҃оро́диченъ: Неискꙋсобра́чнѡ родила̀ є҆сѝ, ѽ дв҃о! и҆ по ржⷭ҇твѣ̀ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ дѣ́вствꙋющи па́ки: тѣ́мже немо́лчными гла́сы, є҆́же ра́дꙋйсѧ, тебѣ̀ влⷣчце вѣ́рою несꙋмнѣ́нною зове́мъ.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Ты̀, гдⷭ҇и мо́й, свѣ́тъ въ мі́ръ прише́лъ є҆сѝ, свѣ́тъ ст҃ы́й, ѡ҆браща́ѧй и҆зъ мра́чна невѣ́дѣнїѧ, вѣ́рою воспѣва́ющыѧ тѧ̀.
Ты̀ дре́вле на сїна́и ски́нїю нерꙋкотворе́ннꙋю показа́лъ є҆сѝ бг҃ови́дцꙋ мѡѷсе́ю, прописꙋ́ѧ, хрⷭ҇тѐ, цр҃ковь твою̀.
Ты̀, гдⷭ҇и, ски́нїю на землѝ ᲂу҆стро́илъ є҆сѝ: ты̀ чинѡ́мъ нбⷭ҇нымъ, чл҃вѣ́кѡвъ ликостоѧ̑нїѧ сочетава́еши си́лою твое́ю.
Тѧ̀, гдⷭ҇и, и҆сто́чникъ жи́зни вѣ́мы: ты̀, ст҃е, ми́ръ прише́дъ бл҃говѣсти́лъ є҆сѝ хрⷭ҇тѐ, цр҃кви твое́й.
Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ ѻ҆рꙋ́жїе тве́рдое на врагѝ предлага́емъ: тѧ̀ держа́вꙋ и҆ наде́ждꙋ на́шегѡ спасе́нїѧ, бг҃оневѣ́сто, стѧжа́хомъ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Пожрꙋ́ ти со гла́сомъ хвале́нїѧ, гдⷭ҇и, цр҃ковь вопїе́тъ тѝ, ѿ бѣсо́вскїѧ кро́ве ѡ҆чи́щшисѧ, ра́ди ми́лости ѿ ре́бръ твои́хъ и҆сте́кшею кро́вїю.
Добро́ты цр҃ь хрⷭ҇то́съ возжела̀, ны́нѣ и҆збра́нныѧ цр҃кве, и҆ ꙗ҆зы́кѡвъ ма́терь показа̀, ѿ рабо́ты сынотвори́мыхъ дх҃омъ.
Трепе́щꙋтъ вражде́бныхъ де́мѡнѡвъ полцы̀, хрⷭ҇то́вѣ цр҃кви крⷭ҇та̀ ѻ҆́бразомъ знаменꙋ́емѣй, и҆ ѡ҆сѣнѧ́емѣй свѧща́тельнымъ дх҃а ѡ҆сїѧ́нїемъ.
Не песо́къ, но хрⷭ҇та̀ ѡ҆снова́нїе и҆мꙋ́щи, ꙗ҆́же ѿ ꙗ҆зы̑къ цр҃ковь вѣнча́етсѧ добро́тою непристꙋ́пною, и҆ дїади́мою ца́рскою ᲂу҆краша́етсѧ.
Бг҃оро́диченъ: Ѽ чꙋ́до всѣ́хъ чꙋде́съ новѣ́е! ꙗ҆́кѡ дв҃а во ᲂу҆тро́бѣ всѧ̑ содержа́щаго, неискꙋсомꙋ́жнѡ заче́нши, не тѣсновмѣстѝ.
Конда́къ, гла́съ в҃.
Ѡ҆бновлє́нїѧ дх҃а въ сердца́хъ, и҆ просвѣще́нїе внꙋ́трєннимъ да́рꙋй, вѣ́рою соверша́ющымъ свѧщє́ннаѧ ѡ҆бновлє́нїѧ хра́ма до́мꙋ твоегѡ̀, є҆мꙋ́же благоволи́лъ є҆сѝ созда́тисѧ, въ твоѐ бжⷭ҇твенное и҆́мѧ, є҆ди́не во ст҃ы́хъ прославлѧ́емый.
І҆́косъ:
Па́мѧть соверша́ѧ ѡ҆бновле́нїй, мꙋдрѣ́йшїй дре́вле соломѡ́нъ бг҃ꙋ, живо́тныхъ безслове́сныхъ приноша́ше всесожжє́нїѧ и҆ жє́ртвы: є҆гда́ же ны́нѣ и҆́стина и҆ бл҃года́ть прїи́де на зе́млю: жє́ртвы а҆́бїе преложѝ, же́ртвовавъ же́ртвꙋ на спасе́нїе на́ше въ себѣ̀, ꙗ҆́кѡ чл҃вѣколю́бецъ. цр҃ковь ѡ҆свѧтѝ и҆ непоколеби́мꙋ сїю̀ покажѝ, є҆ди́нъ во ст҃ы́хъ прославлѧ́емый.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Въ пещѝ а҆враа́мстїи ѻ҆́троцы персі́дстѣй, любо́вїю благоче́стїѧ па́че, не́жели пла́менемъ ѡ҆палѧ́еми, взыва́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.
Росода́тельный ᲂу҆́бѡ пе́щный пла́мень показа́сѧ дре́вле: ны́нѣ же ѿ є҆ле́а пома́занїе дꙋхо́вное ѡ҆свѧща́етъ зовꙋ́щыѧ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.
Ꙗ҆́кѡ въ пещѝ бг҃опрїѧ́тнѣй, но́вѣй се́й ски́нїи, всѝ, и҆̀же ѿ і҆и҃лѧ дꙋхо́внагѡ, ѡ҆роша́еми взыва́емъ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.
Оу҆ѧ́звленнїи сладча́йшимъ бжⷭ҇твеннымъ жела́нїемъ, прїиди́те, въ черто́зѣ се́мъ ца́рстѣмъ счета́емсѧ женихꙋ̀ хрⷭ҇тꙋ̀: бл҃гослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ, зовꙋ́ще, сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.
Бг҃оро́диченъ: Вы́шнѧгѡ ѡ҆свѧще́нное бжⷭ҇твенное селе́нїе, ра́дꙋйсѧ. тобо́ю бо даде́сѧ ра́дость, бцⷣе, зовꙋ́щымъ: бл҃гослове́нна ты̀ въ жена́хъ є҆сѝ, всенепоро́чнаѧ влⷣчце.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Рꙋ́цѣ распросте́ръ данїи́лъ, львѡ́въ зїѧ̑нїѧ въ ро́вѣ затчѐ: ѻ҆́гненнꙋю же си́лꙋ ᲂу҆гаси́ша, добродѣ́телїю препоѧ́савшесѧ, благоче́стїѧ рачи́тели ѻ҆́троцы, взыва́юще: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Дне́сь ри́зою ᲂу҆́мною, свы́ше и҆стка́нною ѿ бжⷭ҇твенныѧ бл҃года́ти, цр҃ковь твоѧ̀, гдⷭ҇и, ꙗ҆́коже невѣ́ста ᲂу҆краси́сѧ, и҆ своѧ̑ созыва́етъ къ весе́лїю лю́ди, во є҆́же пѣ́ти: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Дне́сь вторы́й а҆да́мъ хрⷭ҇то́съ показа̀ ра́й мы́сленный, но́вꙋю сїю̀ ски́нїю, приносѧ́щꙋю вмѣ́стѡ дре́ва зна́нїѧ, живоно́сное крⷭ҇та̀ ѻ҆рꙋ́жїе, пою́щымъ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Трⷪ҇ченъ: Ѻ҆ц҃а̀ безнача́льнаго тѧ̀, сн҃а, и҆ дх҃а ст҃а́го, є҆ди́но бжⷭ҇тво̀, соверше́нно, безнача́льно, несѣко́мо, є҆диносꙋ́щно, несли́тно, во ѵ҆поста́сѣхъ тре́хъ чтꙋ́ще пое́мъ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Бг҃оро́диченъ: Ты̀ є҆ди́на во всѣ́хъ ро́дѣхъ, дв҃о пречⷭ҇таѧ, мт҃и бж҃їѧ показа́ласѧ є҆сѝ: ты̀ бжⷭ҇тва̀ была̀ є҆сѝ ѻ҆бита́лище, всенепоро́чнаѧ, неѡпали́вшисѧ ѻ҆гне́мъ непристꙋ́пнагѡ свѣ́та. тѣ́мъ вси́ тѧ бл҃гослови́мъ, марі́е бг҃оневѣ́сто.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Ка́мень нерꙋкосѣ́чный ѿ несѣко́мыѧ горы̀ тебє̀, дв҃о, краеꙋго́льный ѿсѣче́сѧ, хрⷭ҇то́съ, совокꙋпи́вый разстоѧ̑щаѧсѧ є҆стєства̀. тѣ́мъ веселѧ́щесѧ, тѧ̀, бцⷣе, велича́емъ.
Прїиди́те чи́стымъ се́рдцемъ, и҆ тре́звенными ᲂу҆́мными ѻ҆чесы̀, цр҃е́вы дще́ре, цр҃кве красотꙋ̀, па́че зла́та свѣтѧ́щꙋюсѧ зрѧ́ще, велича́емъ.
Ра́дꙋйсѧ, и҆ весели́сѧ, невѣ́сто цр҃ѧ̀ вели́кагѡ, зрѧ́щи свѣ́тлѡ твоегѡ̀ жениха̀ красотꙋ̀, съ людьмѝ твои́ми зовꙋ́щи: тѧ̀ жизнода́вче, велича́емъ.
Є҆́же съ высоты̀ и҆зѧ́щество, сп҃се, цр҃кви твое́й пода́ждь: и҆но́гѡ бо не вѣ́сть ра́звѣ тебє̀, за ню́же твою̀ дре́вле дꙋ́шꙋ поло́жшаго, въ позна́нїи велича́ющꙋю.
Бг҃оро́диченъ: Ра́дꙋйсѧ, ѡ҆бра́дованнаѧ невѣ́сто цр҃ѧ̀ вели́кагѡ, ꙗ҆́кѡ тобо́ю ѿ клѧ́твы є҆́ѵины всѝ, чⷭ҇таѧ, и҆зба́вихомсѧ, и҆ жи́знь ѡ҆брѣто́хомъ въ ржⷭ҇твѣ̀ твое́мъ, неневѣ́стнаѧ.
Свѣти́ленъ:
Ю҆́же пречⷭ҇тою кро́вїю и҆скꙋпи́лъ є҆сѝ, сло́ве, всечꙋ́днꙋю и҆ всечестнꙋ́ю, и҆ ст҃ꙋ́ю цр҃ковь ѡ҆бновѝ дх҃омъ, бл҃же, и҆ ᲂу҆добрѝ зарѧ́ми бжⷭ҇твеннѣйшими, сла́вою прославлѧ́ѧ, досто́йнѡ твоегѡ̀ хра́ма ѡ҆бновле́нїе соверша́ющихъ.
26 сентября – Обновление храма Воскресения Христова в Иерусалиме (Воскресение Словущее). Престольный праздник сегодня отмечается в храмах нескольких сел Нижегородской области: Воскресенское, Водоватово (Арзамасский район), Юрьево (Гагинский район) - и кафедральном соборе города Арзамаса.
В этот день вспоминается торжество по случаю освящения храма Воскресения Христова в Иерусалиме, сооруженного равноапостольным Константином Великим и его матерью равноапостольной царицей Еленой.
Этот праздник в народе называется Воскресением Словущим и означает, что он, в отличие от самого праздника Светлого Христова Воскресения (Пасхи), слывет (т. е. считается) Воскресением и относится именно к освящению храма в честь Воскресения Христова.
Интересна история сооружения этого храма. После крестной смерти Спасителя священное место Его страданий долго попиралось язычниками. Когда римский император Тит в 70 году завоевал Иерусалим, он разорил город и разрушил храм Соломона на горе Мориа, не оставив камня на камне, как это предсказал еще Господь Иисус Христос в беседе с учениками (Мк.13:1-2). Позднее ревностный язычник император Адриан (117–138) построил на месте разоренного Титом Иерусалима новый город, который назвал своим именем – Елий-Адриан и запретил называть город прежним именем.
Святой Гроб Господень он приказал засыпать землей и камнями и на том месте поставил идола, а на Голгофе, где был распят Спаситель, в 119 году возвел храм, посвященный Венере. Перед ее статуей приносились жертвы и совершались языческие обряды, сопровождавшиеся блудодеянием.
В Вифлееме, на месте, где родился Спаситель от Пречистой Девы, нечестивый царь поставил идола Адониса. Все это он делал намеренно, чтобы люди совершенно забыли о Христе и никогда более не вспоминали мест, где Он жил, учил, пострадал и воскрес во славе.
Когда на царство вступил равноапостольный Константин Великий (306–337), первый из римских императоров, признавший христианскую религию, он вместе со своей благочестивой матерью царицей Еленой решил обновить Иерусалим и на месте страдания и Воскресения Господа Иисуса Христа воздвигнуть новый храм, очистить от скверных языческих культов места, связанные с памятью Спасителя и вновь все их освятить.
Благоверная царица Елена отправилась в Иерусалим с большим количеством золота, а равноапостольный Константин Великий написал письмо Патриарху Макарию I (313–323), в котором просил его содействовать святому делу обновления христианских святынь.
Прибыв в Иерусалим, святая царица Елена уничтожила все идольские капища, очистила город от языческих идолов и освятила осквернявшиеся места.
Она горела желанием отыскать Крест Господа нашего Иисуса Христа и приказала раскопать место, где стоял храм Венеры. Там был обнаружен засыпанный Гроб Господень и Лобное место, неподалеку от которого были найдены три креста и гвозди.
Чтобы определить, который из трех крестов принадлежал Спасителю, Патриарх Макарий повелел возлагать кресты по очереди на усопшего, которого несли мимо к месту погребения. Как только Крест Христов коснулся умершего, он тотчас ожил. В величайшей радости благоверная царица Елена и Патриарх Макарий высоко подняли Животворящий Крест и показали его стоявшему народу.
Святая царица приказала немедленно начать строить большой храм, который включал бы в свои стены место распятия Спасителя – Голгофу и Гроб Господень, находившиеся на небольшом расстоянии друг от друга, как об этом пишет святой апостол и евангелист Иоанн Богослов: "На том месте, где Он был распят, был сад, и в саду гроб новый, в котором еще никто не был положен; там положили Иисуса ради пятницы иудейской, потому что гроб был близко" (Ин.19:41-42).
Храм Воскресения строился 10 лет, и святая царица Елена не дожила до завершения строительства. Возвратившись в Константинополь, она преставилась в 327 году.
За время своего пребывания в Иерусалиме благоверная царица построила храмы в Вифлееме, на горе Елеонской, в Гефсимании и во многих других местах, связанных с жизнью Спасителя и событиями Ветхого Завета.
Окончание сооружения Новозаветного храма Воскресения Христова, названного "Мартирион" в память крестных страданий Спасителя, совпало с прохождением I Тирского собора и 30-летием царствования равноапостольного императора Константина Великого. Поэтому состоявшееся 13 сентября 335 года освящение храма Воскресения было особенно торжественным. В нем участвовали иерархи христианской Церкви из многих стран: Вифинии, Фракии, Киликии, Каппадокии, Сирии, Месопотамии, Финикии, Аравии, Палестины, Египта.
На торжество обновления были приглашены отцы только что закончившегося Тирского собора. В тот же день был освящен весь город Иерусалим. Память этого знаменательного события отцы Церкви установили 26 (13) сентября.