Каноны Пресвятой Богородице пред иконой «Знамение» (Новгородская)

Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Глас 6.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Волно́ю морско́ю Скры́вшаго дре́вле, гони́теля мучи́теля — под земле́ю скры́ша спасе́нных о́троцы; но мы́ я́ко отрокови́цы, Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.

Да ра́дуется ра́достию Боже́ственною мно́жество Нова́гра́да дне́сь, зря́ще те́плую Засту́пницу, стра́нну побе́ду да́рующу на проти́вныя, и да пое́т Боже́ственными пе́сньми.

Я́коже ле́ствицу превысоку́, зри́м дне́сь ико́ну Твою́, Де́во всенепоро́чная, ю́же сопроти́внии зря́ще, коне́чней слепоте́ преда́шася, мы́ же, к не́й ве́рне взира́юще, от бе́д избавля́емся.

В рождестве́ тли́ не прии́мши, тле́ния все́х на́с, Де́во, измени́, печа́ли уставля́ющи ма́терним премене́нием, Богора́дованная.

И́н, гла́с 8.

Ирмо́с: Посе́ченый несеко́маго пресече́, и ви́де со́лнце зе́млю, ю́же не ви́де, лю́таго врага́ вода́ потопи́, и непроходи́мое про́йде Изра́иль, пе́снь же воспева́шеся: Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.

Боже́ственныя си́лы же́зл дне́сь приоблиста́я благода́тию и све́том безме́рным Бо́жие свя́то жили́ще, чу́до па́че естества́ о́браза Твоего́, Пречи́стая.

Ви́дехом пресла́вное дне́сь зна́мение бы́вшее Боже́ственнаго Твоего́ зра́ка, Ма́ти Бо́жия, па́че же и сопроти́внии о́ни, я́ко ви́дяще со о́бразом и си́лу отвраща́ющу, а́бие теле́сныма очи́ма ослепо́ша.

Наде́жду иму́ще на Тебе́, Богороди́тельнице, и несумне́нну ве́ру Нова́гра́да наро́ди, Тебе́ гра́ду забра́ла положи́ша, Де́во Неискусобра́чная.

Я́коже жи́ву Ма́терь Сло́ва ви́девше Тя́ суему́дренных многочи́сленное во́инство, я́коже бо́дреннаго блюсти́теля, на забра́лех обстои́му ве́рными, а́бие ру́це и́х с про́чими у́ды ослабе́ша.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Тобо́ю, Христе́, Небеса́ утвержда́ема вся́, Сло́во Бо́жие и си́ла, испове́дают сла́ву неизрече́нну и вседе́тельныя руки́ Твоея́ сотворе́ние, не́сть бо пресвя́т, ра́зве Тебе́, Го́споди..

Я́ко зве́ри, устреми́вшеся на ста́до Твое́, Пречи́стая, но Ты́ те́х че́люсти сокруши́ и си́х не́мощны до конца́ показа́.

О́бщаго па́стыря, Влады́ку Христа́ ро́ждши, Де́во неискусобра́чная, Тому́ моли́ся настоя́щаго гне́ва изба́вити на́с и проти́вных обстоя́ния, Влады́чице.

Ми́лостивая, Ми́лостиваго ро́ждши Спа́са, ви́ждь озлобле́ние и воздыха́ние люде́й Твои́х, ускори́, Пречи́стая, и уще́дри ны́.

И́н.

Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле Небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.

Пе́рвее у́бо вседержи́тельная Твоя́ десни́ца, Го́споди, Моисе́ем чудоде́йствуя, помрача́ше Еги́пет, та́кожде и зде́ прише́дшия разори́ти гра́д Тво́й, о́бразом Ма́тере Твоея́ помрача́еши.

Я́коже услы́ша чу́дный архиепи́скоп обеща́ние Твое́, Богороди́тельнице, благовествова́ше наро́дом ра́дость, глаго́ля: дерза́йте, Ма́ти бо Бо́га на́шего с на́ми е́сть.

Пресла́вную побе́ду, испо́лнену у́жаса, ви́девше, и́же тогда́ наро́ди на сопроти́вныя ополчи́вшеся и а́бие до конца́ те́х победи́ша.

Ны́не наста́ де́нь весе́лия — Зна́мения ико́ны Твоея́, Де́во Богороди́тельнице, и пра́здник све́тел, его́же соверша́юще, вопие́м: не́сть пречи́стыя, па́че Тебе́, Богоневе́сто.

Седа́лен, гла́с 8.

Я́же дре́вле проро́ки пропове́дася, две́рь небе́сная, неопали́мая купина́, све́щник многосве́тлый, злата́я кади́льница, ру́чка и же́зл пресла́вно дне́сь чу́дному святи́телю явля́ется, наро́дом дерза́ти повелева́ет и ди́вную побе́ду показу́ет. Те́мже благода́рная То́й возопии́м: Де́во Богороди́тельнице, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти на́м, Тебе́ бо и́мамы наде́жду, раби́ Твои́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Удиви́ся Тво́й ра́зум от мене́, услы́шавшу пресла́вная веле́ния смотре́ния Твоего́, укрепи́ся же возлюбле́нием Твоего́ схожде́ния: Ты́ бо моея́ нищеты́ не отве́рглся еси́.

Почита́ющий Тя́ гра́д, Пречи́стая, и по до́лгу сла́вящий, огражда́й от безбо́жных, Чи́стая, иноплеме́нник, Ты́ бо тому́, Пречи́стая, бога́тство неотъе́млемо еси́, покро́в же и сла́ва.

Мня́щиися, я́коже дре́вле Иерихо́н, разори́ти гра́д Тво́й, пречи́стая Ма́ти Сло́ва, са́ми коне́чней поги́бели преда́шася си́лою из Тебе́ Воплоще́ннаго, Влады́чице.

При́зри, Чи́стая, спаси́ пою́щия Тя́, потреби́тися хотя́ща от сопроти́вных, те́мже наше́дшаго преще́ния изба́ви, Богороди́тельнице.

И́н.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Егда́ услы́шаша наро́ди чу́дное обеща́ние побе́ды, ра́достию неизрече́нною испо́лнившеся, и, я́коже кре́пка не́коего храни́теля иму́ще, сопроти́вныя побежда́ху.

Многобога́тный да́р и неистощи́мое сокро́вище дарова́л еси́ гра́ду Твоему́ — ико́ну Ма́тере Твоея́, Сло́ве, и Сея́ по́мощию проти́вныя низлага́ем.

В боже́ственнем хра́ме Твое́м, Богора́дованная, иде́же чудотво́рная Твоя́ ико́на положена́ бы́сть, исцеле́ния ве́рою приходя́щим подава́ет.

Собо́ри ве́рных и вся́ко состоя́ние челове́ческое весели́тся, совоку́пльшеся в честне́м хра́ме Твое́м, зря́ще в не́м, я́коже пресве́тлое со́лнце, честны́й о́браз Тво́й, Влады́чице.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Сою́зом любве́ связу́еми, апо́столи, влады́чествующему все́ми себе́ Христу́ возло́жше, кра́сны но́ги очища́ху, благовеству́юще все́м ми́р.

Те́плая засту́пница к Тебе́ прибега́ющим и ненаде́ющимся наде́жда, ви́ждь озлобле́ние люде́й Твои́х и пода́ждь по́мощь, Пречи́стая.

Я́же о́гнь ро́ждшая Боже́ственный, Де́во, проти́вных, Пречи́стая, моли́твою Твое́ю огне́м попали́, я́ко Ма́ти су́щи Зижди́теля, Всепе́тая.

Чи́стая Богоневе́сто, недоуме́нныя лю́ди уще́дри ма́терними Твои́ми мольба́ми и я́же на ны́ проти́вных обстоя́ния разори́ вско́ре моли́твами Твои́ми.

И́н.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тьма́ окая́ннаго, но обрати́ мя́, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Я́коже иногда́ в ца́рствующем гра́де неи́стовящаго и хули́теля, хотя́щаго о́браз Тво́й низложи́ти, того́ а́бие коне́чне уязви́, та́кожде и ны́не показа́ла еси́, Богороди́тельнице.

Я́ко щито́м, огражда́еми непобеди́мою Твое́ю си́лою, Де́во, проти́вных побежда́ют неизрече́нное мно́жество на Тя́ наде́жду иму́щии лю́дие Твои́, Всепе́тая.

Тя́ бога́тство неистощи́мое иму́ще и исцеле́ний исто́чник ве́рою прибега́ющии хра́му Твоему́, иде́же пребыва́ет честны́й о́браз Тво́й, Влады́чице.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Я́т бы́сть, но не удержа́н в пе́рсех ки́товых Ио́на: Тво́й бо о́браз нося́, страда́вшаго, и погребе́нию да́вшагося, я́ко от черто́га от зве́ря изы́де, приглаша́ше же кустоди́и: храня́щии су́етная и ло́жная, ми́лость сию́ оста́вили есте́.

Изба́ви ра́тных наше́ствия рабы́ Твоя́, Пречи́стая, и не преда́ждь до конца́ поги́бнути насле́дию Твоему́, Всепе́тая, но си́лою из Тебе́ Рожде́ннаго проти́вныя низложи́.

Многосогре́шших Тебе́ не пре́зри, но приими́ мольбу́ Ма́тере Твоея́ о на́с, Ще́дре, да не похва́лятся сопроти́внии, — где́ е́сть Бо́г и́х? — глаго́люще, но да разуме́ют вси́, я́ко Ты́, Изба́витель, с на́ми еси́.

Ны́не по́мощи прии́де вре́мя, ны́не премене́ния потре́ба, Чи́стая. Моли́ся Сы́ну Твоему́ и Бо́гу, я́ко да уще́дрит согреши́вшия и належа́щаго гне́ва изба́вит.

И́н.

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.

Су́щему тогда́ чу́дному архиере́ю яви́лася еси́ стра́шным о́бразом, на де́рзость подвиза́ющи, наро́ди же, неизрече́нныя ра́дости испо́лнившеся, ору́жныя побежда́ху, Влады́чице.

Зна́мение стра́шно, и ве́щь пресла́вну, и чу́дное одоле́ние дне́сь пра́зднующе, лю́дие Твои́, Богоро́дице, похва́льная я́ко досто́йной похвалы́ прино́сим, глаго́люще: ра́дуйся, Обра́дованная.

Честну́ю ико́ну Твою́ ра́достным се́рдцем и душе́ю облобыза́ем, веселя́щеся, и, те́плою ве́рою прикаса́ющеся, исцеле́ние почерпа́ем.

Конда́к, гла́с 4.

Честна́го о́браза Твоего́ зна́мение пра́зднующе лю́дие Твои́, Богороди́тельнице, и́мже ди́вную побе́ду на сопроти́вныя гра́ду Твоему́ дарова́ла еси́. Те́мже Тебе́ ве́рою взыва́ем: ра́дуйся, Де́во, христиа́н похвало́.

И́кос:

Разреши́ тьму́ мои́х согреше́ний, во уме́ мое́м лежа́щую, и Твои́м мя́ све́том просвети́, Де́во, я́ко да возмогу́ Тебе́ похвалу́ принести́, Ю́же Оте́ц восхвали́, и Ду́х Святы́й осени́, Сы́н же и Сло́во Бо́жие, всели́вся и нетле́нно от пречи́стою Твое́ю боку́ проше́д, с челове́ки поживе́. Те́мже мы́, гре́шнии и недосто́йнии раби́ Твои́, дне́сь соверша́юще свяще́нное торжество́ зна́мения, бы́вшаго честно́ю ико́ною Твое́ю, е́юже пресла́вную побе́ду на проти́вныя гра́ду Твоему́ дарова́ла еси́, и, от все́х чуде́с испо́лнившеся, вме́сто благово́нных арома́т, ели́ко возмо́жно на́м, земны́м, похва́льная Тебе́ прино́сим, глаго́люще: ра́дуйся, Богоро́дице, ра́досте А́нгелов и челове́ков; ра́дуйся, тве́рдая наде́жда и покро́ве гра́ду Твоему́; ра́дуйся, я́ко проти́вныя си́лою Твое́ю низлага́ем; ра́дуйся, у́мнаго Со́лнца Ма́ти, ве́рныя просвеща́ющаго, неве́рныя же помрача́ющаго; ра́дуйся, Де́во, христиа́н похвало́.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Неизрече́нное чу́до: в пещи́ Изба́вивый преподо́бныя о́троки из пла́мене, во гро́бе ме́ртв бездыха́нен полага́ется, во спасе́ние на́с пою́щих: Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

Вои́стинну сокро́вище че́стно гра́ду Твоему́, ико́на Твоя́, Пречи́стая, дарова́ся, ю́же и са́ми зря́ще, чудеси́ удивля́емся и Сы́ну Твоему́ вопие́м: Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

Я́коже иногда́ Ниневи́тяны покая́ния ра́ди пощади́л еси́, Сло́ве Бо́жий, про́поведию Ио́ны проро́ка, та́кожде и зде́ показа́л еси́ о́бразом Пречи́стыя Твоея́ Ма́тере, Христе́, вопию́щим: Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

Хра́м Тя́ Бо́жий, Влады́чице, ве́дуще, во святе́м хра́ме Твое́м ру́ки на́ша возно́сим на моли́тву: ви́ждь озлобле́ние на́ше и пода́ждь на́м по́мощь.

И́н.

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́ Бо́же, оте́ц на́ших.

Ви́ждь, Пречи́стая, озлобле́ние ра́б Твои́х и не отри́ни в коне́ц, Твое́ бо есмы́ достоя́ние и Твое́ю наде́ждею крепи́мся, да вси́ вопие́м Ти́: ра́дуйся, обра́дованная.

Светоно́сная благода́ть и исцеле́ния дарова́ние даде́ся гра́ду Твоему́ — о́браз Тво́й, Пречи́стая, его́же любе́зно облобыза́юще, весели́мся.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Ужасни́ся, боя́йся, Не́бо, и да подви́жатся основа́ния земли́: се́ бо в мертвеце́х вменя́ется в Вы́шних Живы́й, и во гро́б ма́л странноприе́млется. Его́же о́троцы благослови́те, свяще́нницы воспо́йте, лю́дие превозноси́те во вся́ ве́ки.

Собезнача́льное Сло́во О́тчее, Де́во пречи́стая, нетле́нно родила́ еси́ и от сосцу́ пита́ла еси́. Того́ моли́, Богороди́тельнице, от обстоя́ния вра́жия спасти́ пою́щия Тя́ и превознося́щия во ве́ки.

Его́же прови́де на Престо́ле превзя́тем Иса́ия, Сего́ в ложесна́х, Де́во, вмести́ла еси́ и нетле́нно родила́ еси́. Его́же моли́ спасти́ся рабо́м Твои́м, пою́щим: де́ти, благослови́те, свяще́ннии, по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Еди́на су́щи блага́я, преблаго́е Сло́во моли́ приле́жно настоя́щаго гне́ва рабо́м Твои́м изба́витися, несомне́нною ве́рою Сы́ну Твоему́ пою́щим: де́ти, благослови́те, свяще́ннии, по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

И́н.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

О все́х наро́ди недоуме́вшеся, к Тебе́ прибега́ют, вопию́ще: не преда́ждь на́с враго́м на́шим, Влады́чице Богоро́дице, но держа́вною Твое́ю руко́ю ты́я низложи́, да Тя́ непреста́нно пое́м и превозно́сим во ве́ки.

Я́ко неруши́мое забра́ло иму́ще раби́ Твои́ ико́ну Твою́, Пречи́стая, проти́вящияся низлага́ем и Сы́ну Твоему́ вопие́м: де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.

Чу́дному иера́рху яви́лася еси́, Пречи́стая, о́н же со мно́гим наро́дом, чудеси́ уди́влься, а́бие с ра́достию ко о́бразу Твоему́ прибега́ет,— пода́ждь по́мощь, Влады́чице,— глаго́лющим: де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.

Что́ Ти́ принести́, Пречи́стая, от всея́ тва́ри сла́вимей, недоуме́емся, Влады́чице, то́чию е́же Гаврии́л на́с научи́: ра́дуйся, Обра́дованная.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Стра́нствия Влады́чня и безсме́ртныя трапе́зы на го́рнем ме́сте высо́кими умы́, ве́рнии, прииди́те наслади́мся, возше́дша Сло́ва, от Сло́ва научи́вшеся, Его́же велича́ем.

Милосе́рдым о́ком свы́ше при́зри на гра́д и лю́ди Твоя́, Пречи́стая, ины́я бо по́мощи не и́мамы, то́кмо Тебе́, Всенепоро́чная, да Тя́ вси́, Ма́терь Бо́жию, непреста́нно велича́ем.

Еди́на, ро́ждшая Сло́во воплоще́нное, Де́во всепе́тая, приснотеку́щий исто́чник исцеле́ний излива́еши ве́рою притека́ющим хра́му Твоему́, Пречи́стая.

Се́, раби́ Твои́, вопие́м Ти́, Ма́ти Бо́жия: обы́чныя ми́лости Твоя́ на гра́д и лю́ди Твоя́ ми́лостивно показу́ющи, проти́вных обстоя́ний на́с измени́, да Тя́ вси́ непреста́нно велича́ем.

И́н.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м Не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее Небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Се́ вре́мя благоприя́тно и де́нь спасе́ния, в не́мже зна́мение ико́ны Твоея́, Пречи́стая, показа́ся, е́же пра́зднующе све́тло, духо́вне торжество́ соверша́ем.

Я́ко Боже́ственною све́тлостию озаря́ему, зри́м дне́сь, Пречи́стая, ико́ну Твою́ честну́ю, е́йже ве́рою покланя́ющеся, Тя́ велича́ем.

Мы́сли очи́стивше, празднолю́бнаго Нова́гра́да собо́ри со архиере́йским ли́ком, восхвали́те, па́че наде́жди по́мощь на сопроти́вныя дарова́вшую.

Де́вства Твоего́ зна́мения невреди́мо сохрани́в, Сло́во Бо́жие, из Тебе́ проше́д, сохрани́ гра́д Тво́й невреди́м, Де́во всепе́тая, да Тя́ непреста́нно велича́ем.

Свети́лен.

Возжеле́в Твоея́ добро́ты Иису́с, Пречи́стая, в Тя́ всели́ся и Тебе́ засту́пницу гра́ду Твоему́ Сло́во Бо́жие дарова́, его́же сохраня́й заступле́нием Твои́м при́сно, я́ко да Тя́ ублажа́ем, пренепоро́чная Отрокови́це.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Волно́ю морско́ю скры́вшаго дре́вле, гони́телѧ мꙋчи́телѧ, подъ земле́ю скры́ша спасе́нныхъ ѻ҆́троцы: но мы̀, ꙗ҆́кѡ ѻ҆трокови̑цы, гдⷭ҇еви пои́мъ, сла́внѡ бо просла́висѧ.

Да ра́дꙋетсѧ ра́достїю бжⷭ҇твенною мно́жество нова́града дне́сь, зрѧ́ще те́плꙋю застꙋ́пницꙋ, стра́ннꙋ побѣ́дꙋ да́рꙋющꙋ на проти̑вныѧ, и҆ да пое́тъ бжⷭ҇твенными пѣ́сньми.

Ꙗ҆́коже лѣ́ствицꙋ превысокꙋ̀ зри́мъ дне́сь і҆кѡ́нꙋ твою̀, дв҃о всенепоро́чнаѧ, ю҆́же сопроти́внїи зрѧ́ще, коне́чнѣй слѣпотѣ̀ преда́шасѧ: мы̀ же къ не́й вѣ́рнѣ взира́юще ѿ бѣ́дъ и҆збавлѧ́емсѧ.

Въ ржⷭ҇твѣ̀ тлѝ не прїи́мши, тлѣ́нїѧ всѣ́хъ на́съ, дв҃о, и҆змѣнѝ, печа̑ли ᲂу҆ставлѧ́ющи ма́тернимъ премѣне́нїемъ, бг҃ора́дованнаѧ.

И҆́нъ, гла́съ и҃.

І҆рмо́съ: Посѣ́ченый несѣко́маго пресѣчѐ, и҆ ви́дѣ со́лнце зе́млю, ю҆́же не ви́дѣ, лю́таго врага̀ вода̀ потопѝ, и҆ непроходи́мое про́йде і҆и҃ль, пѣ́снь же воспѣва́шесѧ: гдⷭ҇еви пои́мъ, сла́внѡ бо просла́висѧ.

Бжⷭ҇твенныѧ си́лы же́злъ дне́сь приѡблиста́ѧ благода́тїю, и҆ свѣ́томъ безмѣ́рнымъ бж҃їе свѧ́то жили́ще, чꙋ́до па́че є҆стества̀ ѻ҆́браза твоегѡ̀, пречⷭ҇таѧ.

Ви́дѣхомъ пресла́вное дне́сь зна́менїе бы́вшее, бжⷭ҇твеннагѡ твоегѡ̀ зра́ка, мт҃и бж҃їѧ: па́че же и҆ сопроти́внїи ѻ҆́ни ꙗ҆́кѡ ви́дѧще со ѻ҆́бразомъ и҆ си́лꙋ ѿвраща́ющꙋ, а҆́бїе тѣле́сныма ѻ҆чи́ма ѡ҆слѣпо́ша.

Наде́ждꙋ и҆мꙋ́ще на тебѐ, бг҃ороди́тельнице, и҆ несꙋмнѣ́ннꙋ вѣ́рꙋ нова́града наро́ди, тебѐ гра́дꙋ забра̑ла положи́ша, дв҃о неискꙋсобра́чнаѧ.

Ꙗ҆́коже жи́вꙋ мт҃рь сло́ва ви́дѣвше тѧ̀, сꙋемꙋ́дренныхъ многочи́сленное во́инство, ꙗ҆́коже бо́дреннаго блюсти́телѧ, на забра́лѣхъ ѡ҆бстои́мꙋ вѣ́рными, а҆́бїе рꙋ́цѣ и҆́хъ съ про́чими ᲂу҆́ды ѡ҆слабѣ́ша.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Тобо́ю, хрⷭ҇тѐ, нб҃са̀ ᲂу҆твержда́єма всѧ̑, сло́во бж҃їе и҆ си́ла, и҆сповѣ́даютъ сла́вꙋ неизрече́ннꙋ, и҆ вседѣ́тельныѧ рꙋкѝ твоеѧ̀ сотворе́нїе: нѣ́сть бо прест҃ъ, ра́звѣ тебє̀, гдⷭ҇и.

Ꙗ҆́кѡ ѕвѣ́ри ᲂу҆стреми́вшесѧ на ста́до твоѐ, пречⷭ҇таѧ, но ты̀ тѣ́хъ чє́люсти сокрꙋшѝ, и҆ си́хъ не́мощны до конца̀ показа̀.

Ѻ҆́бщаго па́стырѧ влⷣкꙋ хрⷭ҇та̀ ро́ждши, дв҃о неискꙋсобра́чнаѧ, томꙋ̀ моли́сѧ, настоѧ́щагѡ гнѣ́ва и҆зба́вити на́съ, и҆ проти́вныхъ ѡ҆бстоѧ́нїѧ, влⷣчце.

Ми́лостиваѧ, ми́лостиваго ро́ждши сп҃са, ви́ждь ѡ҆ѕлобле́нїе и҆ воздыха́нїе люде́й твои́хъ, ᲂу҆скорѝ, пречⷭ҇таѧ, и҆ ᲂу҆ще́дри ны̀.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: Оу҆твержде́й въ нача́лѣ нб҃са̀ ра́зꙋмомъ, и҆ зе́млю на вода́хъ ѡ҆снова́вый, на ка́мени мѧ̀, хрⷭ҇тѐ, за́повѣдей твои́хъ ᲂу҆твердѝ: ꙗ҆́кѡ нѣ́сть свѧ́тъ па́че тебє̀, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Пе́рвѣе ᲂу҆́бѡ вседержи́тельнаѧ твоѧ̀ десни́ца, гдⷭ҇и, мѡѷсе́емъ чꙋдодѣ́йствꙋѧ, помрача́ше є҆гѵ́петъ: та́кожде и҆ здѣ̀ прише́дшыѧ разори́ти гра́дъ тво́й, ѻ҆́бразомъ мт҃ре твоеѧ̀ помрача́еши.

Ꙗ҆́коже ᲂу҆слы́ша чꙋ́дный а҆рхїепі́скопъ, ѡ҆бѣща́нїе твоѐ, бг҃ороди́тельнице, благовѣствова́ше наро́дѡмъ ра́дость, глаго́лѧ. дерза́йте, мт҃и бо бг҃а на́шегѡ съ на́ми є҆́сть.

Пресла́внꙋю побѣ́дꙋ и҆спо́лненꙋ ᲂу҆́жаса ви́дѣвше, и҆̀же тогда̀ наро́ди на сопроти̑вныѧ ѡ҆полчи́вшесѧ, и҆ а҆́бїе до конца̀ тѣ́хъ побѣди́ша.

Ны́нѣ наста̀ де́нь весе́лїѧ, зна́менїѧ і҆кѡ́ны твоеѧ̀, дв҃о бг҃ороди́тельнице, и҆ пра́здникъ свѣ́телъ, є҆го́же соверша́юще, вопїе́мъ: нѣ́сть пречⷭ҇тыѧ па́че тебє̀, бг҃оневѣ́сто.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Ꙗ҆́же дре́вле прⷪ҇рѡ́ки проповѣ́дасѧ две́рь нбⷭ҇наѧ, неѡпали́маѧ кꙋпина̀, свѣ́щникъ многосвѣ́тлый, злата́ѧ кади́льница, рꙋ́чка и҆ же́злъ, пресла́внѡ дне́сь чꙋ́дномꙋ свѧти́телю ꙗ҆влѧ́етсѧ, наро́домъ дерза́ти повелѣва́етъ, и҆ ди́внꙋю побѣ́дꙋ показꙋ́етъ. тѣ́мже благода̑рнаѧ то́й возопїи́мъ: дв҃о бг҃ороди́тельнице, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе дарова́ти на́мъ: тебє̀ бо и҆́мамы наде́ждꙋ рабѝ твоѝ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Оу҆диви́сѧ тво́й ра́зꙋмъ ѿ менє̀, ᲂу҆слы́шавшꙋ пресла̑внаѧ велѣ̑нїѧ смотрѣ́нїѧ твоегѡ̀, ᲂу҆крѣпи́сѧ же возлюбле́нїемъ твоегѡ̀ схожде́нїѧ: ты́ бо моеѧ̀ нищеты̀ не ѿве́рглсѧ є҆сѝ.

Почита́ющїй тѧ̀ гра́дъ, пречⷭ҇таѧ, и҆ по до́лгꙋ сла́вѧщїй, ѡ҆гражда́й ѿ безбо́жныхъ, чⷭ҇таѧ, и҆ноплемє́нникъ: ты́ бо томꙋ̀, пречⷭ҇таѧ, бога́тство неѿе́млемо є҆сѝ, покро́въ же и҆ сла́ва.

Мнѧ́щїисѧ, ꙗ҆́коже дре́вле і҆ерїхѡ́нъ, разори́ти гра́дъ тво́й, пречⷭ҇таѧ мт҃и сло́ва, са́ми коне́чнѣй поги́бели преда́шасѧ, си́лою и҆зъ тебє̀, воплоще́ннагѡ, влⷣчце.

При́зри, чⷭ҇таѧ, спасѝ пою́щыѧ тѧ̀, потреби́тисѧ хотѧ́щѧ ѿ сопроти́вныхъ: тѣ́мже наше́дшагѡ преще́нїѧ и҆зба́ви, бг҃ороди́тельнице.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: Ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, ты̀ моѧ̀ и҆ си́ла, ты̀ мо́й бг҃ъ, ты̀ моѐ ра́дованїе, не ѡ҆ста́вль нѣ́дра ѻ҆́ч҃а, и҆ на́шꙋ нищетꙋ̀ посѣти́въ. тѣ́мъ съ прⷪ҇ро́комъ а҆ввакꙋ́момъ зовꙋ̀ тѝ: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

Є҆гда̀ ᲂу҆слы́шаша наро́ди чꙋ́дное ѡ҆бѣща́нїе побѣ́ды, ра́достїю неизрече́нною и҆спо́лнившесѧ, и҆ ꙗ҆́коже крѣ́пка нѣ́коего храни́телѧ и҆мꙋ́ще, сопроти̑вныѧ побѣжда́хꙋ.

Многобога́тный да́ръ, и҆ неистощи́мое сокро́вище дарова́лъ є҆сѝ гра́дꙋ твоемꙋ̀, і҆кѡ́нꙋ мт҃ре твоеѧ̀, сло́ве, и҆ сеѧ̀ по́мощїю проти̑вныѧ низлага́емъ.

Въ бжⷭ҇твеннѣмъ хра́мѣ твое́мъ, бг҃ора́дованнаѧ, и҆дѣ́же чꙋдотво́рнаѧ твоѧ̀ і҆кѡ́на положена̀ бы́сть, и҆сцѣлє́нїѧ вѣ́рою приходѧ́щымъ подава́етъ.

Собо́ри вѣ́рныхъ и҆ всѧ́ко состоѧ́нїе человѣ́ческое весели́тсѧ, совокꙋ́пльшесѧ въ честнѣ́мъ хра́мѣ твое́мъ, зрѧ́ще въ не́мъ, ꙗ҆́коже пресвѣ́тлое со́лнце, честны́й ѻ҆́бразъ тво́й, влⷣчце.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Сою́зомъ любвѐ свѧзꙋ́еми а҆пⷭ҇ли, влⷣчествꙋющемꙋ всѣ́ми себѐ хрⷭ҇тꙋ̀ возло́жше, кра́сны но́ги ѡ҆чища́хꙋ, благовѣствꙋ́юще всѣ̑мъ ми́ръ.

Те́плаѧ застꙋ́пница къ тебѣ̀ прибѣга́ющымъ, и҆ ненадѣ́ющымсѧ наде́жда, ви́ждь ѡ҆ѕлобле́нїе люде́й твои́хъ, и҆ пода́ждь по́мощь, пречⷭ҇таѧ.

Ꙗ҆́же ѻ҆́гнь ро́ждшаѧ бжⷭ҇твенный, дв҃о, проти́вныхъ, пречⷭ҇таѧ, моли́твою твое́ю ѻ҆гне́мъ попалѝ, ꙗ҆́кѡ мт҃и сꙋ́щи зижди́телѧ, всепѣ́таѧ.

Чтⷭ҇аѧ бг҃оневѣ́сто, недоꙋмѣ̑нныѧ лю́ди ᲂу҆ще́дри, ма́терними твои́ми мольба́ми, и҆ ꙗ҆̀же на ны̀ проти́вныхъ ѡ҆бстоѧ̑нїѧ разорѝ вско́рѣ моли́твами твои́ми.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тьма̀ ѻ҆каѧ́ннаго. но ѡ҆братѝ мѧ̀, и҆ къ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ, пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.

Ꙗ҆́коже и҆ногда̀ въ црⷭ҇твꙋющемъ гра́дѣ, неи́стовѧщаго и҆ хꙋли́телѧ, хотѧ́щаго ѻ҆́бразъ тво́й низложи́ти, того̀ а҆́бїе коне́чнѣ ᲂу҆ѧзвѝ: та́кожде и҆ ны́нѣ показа́ла є҆сѝ, бг҃ороди́тельнице.

Ꙗ҆́кѡ щито́мъ ѡ҆гражда́еми непобѣди́мою твое́ю си́лою, дв҃о, проти́вныхъ побѣжда́ютъ неизрече́нное мно́жество, на тѧ̀ наде́ждꙋ и҆мꙋ́щїи лю́дїе твоѝ, всепѣ́таѧ.

Тѧ̀ бога́тство неистощи́мое и҆мꙋ́ще, и҆ и҆сцѣле́нїй и҆сто́чникъ, вѣ́рою прибѣга́ющїи хра́мꙋ твоемꙋ̀, и҆дѣ́же пребыва́етъ честны́й ѻ҆́бразъ тво́й, влⷣчце.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ꙗ҆́тъ бы́сть, но не ᲂу҆держа́нъ въ пе́рсехъ ки́товыхъ і҆ѡ́на: тво́й бо ѻ҆́бразъ носѧ̀, страда́вшагѡ и҆ погребе́нїю да́вшагѡсѧ, ꙗ҆́кѡ ѿ черто́га, ѿ ѕвѣ́рѧ и҆зы́де, приглаша́ше же кꙋстѡді́и, хранѧ́щїи сꙋ́єтнаѧ и҆ лѡ́жнаѧ, ми́лость сїю̀ ѡ҆ста́вили є҆стѐ.

И҆зба́ви ра́тныхъ наше́ствїѧ рабы̑ твоѧ̑, пречⷭ҇таѧ, и҆ не преда́ждь до конца̀ поги́бнꙋти наслѣ́дїю твоемꙋ̀, всепѣ́таѧ: но си́лою и҆зъ тебє̀ рожде́ннагѡ проти̑вныѧ низложѝ.

Многосогрѣ́шшихъ тебѣ̀ не пре́зри, но прїимѝ мольбꙋ̀ мт҃ре твоеѧ̀ ѡ҆ на́съ, ще́дре: да не похва́лѧтсѧ сопроти́внїи, гдѣ̀ є҆́сть бг҃ъ и҆́хъ, глаго́люще: но да разꙋмѣ́ютъ всѝ, ꙗ҆́кѡ ты̀ и҆зба́витель съ на́ми є҆сѝ.

Ны́нѣ по́мощи прїи́де вре́мѧ, ны́нѣ премѣне́нїѧ потре́ба, чⷭ҇таѧ. моли́сѧ сн҃ꙋ твоемꙋ̀ и҆ бг҃ꙋ, ꙗ҆́кѡ да ᲂу҆ще́дритъ согрѣши́вшыѧ, и҆ належа́щагѡ гнѣ́ва и҆зба́витъ.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: Моли́твꙋ пролїю̀ ко гдⷭ҇ꙋ, и҆ томꙋ̀ возвѣщꙋ̀ печа̑ли моѧ̑, ꙗ҆́кѡ ѕѡ́лъ дꙋша̀ моѧ̀ и҆спо́лнисѧ, и҆ живо́тъ мо́й а҆́дꙋ прибли́жисѧ, и҆ молю́сѧ, ꙗ҆́кѡ і҆ѡ́на: ѿ тлѝ, бж҃е, возведѝ мѧ̀.

Сꙋ́щемꙋ тогда̀ чꙋ́дномꙋ а҆рхїере́ю ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ стра́шнымъ ѻ҆́бразомъ, на де́рзость подвиза́ющи: наро́ди же неизрече́нныѧ ра́дости и҆спо́лнившесѧ, ѻ҆рꙋ̑жныѧ побѣжда́хꙋ, влⷣчце.

Зна́менїе стра́шно, и҆ ве́щь пресла́внꙋ, и҆ чꙋ́дное ѡ҆долѣ́нїе дне́сь пра́зднꙋюще лю́дїе твоѝ, бцⷣе, похва̑льнаѧ ꙗ҆́кѡ досто́йной похвалы̀ прино́симъ, глаго́люще: ра́дꙋйсѧ, ѡ҆бра́дованнаѧ.

Честнꙋ́ю і҆кѡ́нꙋ твою̀ ра́достнымъ се́рдцемъ и҆ дꙋше́ю ѡ҆блобыза́емъ веселѧ́щесѧ, и҆ те́плою вѣ́рою прикаса́ющесѧ, и҆сцѣле́нїе почерпа́емъ.

Конда́къ, гла́съ д҃.

Честна́гѡ ѻ҆́браза твоегѡ̀ зна́менїе пра́зднꙋюще лю́дїе твоѝ, бг҃ороди́тельнице, и҆́мже ди́внꙋю побѣ́дꙋ на сопроти̑вныѧ гра́дꙋ твоемꙋ̀ дарова́ла є҆сѝ. тѣ́мже тебѣ̀ вѣ́рою взыва́емъ: ра́дꙋйсѧ, дв҃о, хрⷭ҇тїа́нъ похвало̀.

І҆́косъ:

Разрѣшѝ тмꙋ̀ мои́хъ согрѣше́нїй, во ᲂу҆мѣ̀ мое́мъ лежа́щꙋю, и҆ твои́мъ мѧ̀ свѣ́томъ просвѣтѝ, дв҃о, ꙗ҆́кѡ да возмогꙋ̀ тебѣ̀ похвалꙋ̀ принестѝ, ꙗ҆́же ѻ҆ц҃ъ восхвалѝ, и҆ дх҃ъ ст҃ы́й ѡ҆сѣнѝ, сн҃ъ же и҆ сло́во бж҃їе всели́всѧ, и҆ нетлѣ́ннѡ ѿ пречи́стою твоє́ю бокꙋ̀ проше́дъ, съ человѣ̑ки поживѐ. тѣ́мже мы̀ грѣ́шнїи и҆ недосто́йнїи рабѝ твоѝ, дне́сь соверша́юще свѧще́нное торжество̀ зна́менїѧ, бы́вшагѡ честно́ю і҆кѡ́ною твое́ю, є҆́юже пресла́внꙋю побѣ́дꙋ на проти̑вныѧ гра́дꙋ твоемꙋ̀ дарова́ла є҆сѝ: и҆ ѿ всѣ́хъ чꙋде́съ и҆спо́лнившесѧ, вмѣ́стѡ благово́нныхъ а҆рѡма̑тъ, є҆ли́кѡ возмо́жно на́мъ земны̑мъ, похва̑льнаѧ тебѣ̀ прино́симъ, глаго́люще: ра́дꙋйсѧ, бцⷣе, ра́досте а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ́кѡвъ: ра́дꙋйсѧ, тве́рдаѧ наде́жда и҆ покро́ве гра́дꙋ твоемꙋ̀: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ проти̑вныѧ си́лою твое́ю низлага́емъ: ра́дꙋйсѧ, ᲂу҆́мнагѡ сл҃нца мт҃и, вѣ̑рныѧ просвѣща́ющагѡ, невѣ̑рныѧ же помрача́ющагѡ: ра́дꙋйсѧ, дв҃о, хрⷭ҇тїа́нъ похвало̀.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Неизрече́нное чꙋ́до, въ пещѝ и҆зба́вивый преподѡ́бныѧ ѻ҆́троки и҆зъ пла́мене, во гро́бѣ ме́ртвъ бездыха́ненъ полага́етсѧ, во спасе́нїе на́съ пою́щихъ: и҆зба́вителю бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.

Вои́стиннꙋ сокро́вище че́стно гра́дꙋ твоемꙋ̀, і҆кѡ́на твоѧ̀, пречⷭ҇таѧ дарова́сѧ, ю҆́же и҆ са́ми зрѧ́ще, чꙋдесѝ ᲂу҆дивлѧ́емсѧ, и҆ сн҃ꙋ твоемꙋ̀ вопїе́мъ: и҆зба́вителю бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Ꙗ҆́коже и҆ногда̀ нїнеѵі́тѧны покаѧ́нїѧ ра́ди пощади́лъ є҆сѝ, сло́ве бж҃їй, про́повѣдїю і҆ѡ́ны прⷪ҇ро́ка: та́кожде и҆ здѣ̀ показа́лъ є҆сѝ ѻ҆́бразомъ пречⷭ҇тыѧ твоеѧ̀ мт҃ре, хрⷭ҇тѐ, вопїю́щымъ: и҆зба́вителю бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Хра́мъ тѧ̀ бж҃їй, влⷣчце, вѣ́дꙋще, во ст҃ѣ́мъ хра́мѣ твое́мъ рꙋ́ки на́шѧ возно́симъ на моли́твꙋ: ви́ждь ѡ҆ѕлобле́нїе на́ше, и҆ пода́ждь на́мъ по́мощь.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: Бж҃їѧ снисхожде́нїѧ ѻ҆́гнь ᲂу҆стыдѣ́сѧ въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀, сегѡ̀ ра́ди ѻ҆́троцы въ пещѝ ра́дованною ного́ю, ꙗ҆́кѡ во цвѣ́тницѣ ликꙋ́юще, поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Ви́ждь, пречⷭ҇таѧ, ѡ҆ѕлобле́нїе ра̑бъ твои́хъ, и҆ не ѿри́ни въ коне́цъ: твоѐ бо є҆смы̀ достоѧ́нїе, и҆ твое́ю наде́ждею крѣпи́мсѧ, да всѝ вопїе́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, ѡ҆бра́дованнаѧ.

Свѣтоно́снаѧ благода́ть и҆ и҆сцѣле́нїѧ дарова́нїе даде́сѧ гра́дꙋ твоемꙋ̀ ѻ҆́бразъ тво́й, пречⷭ҇таѧ: є҆го́же любе́знѡ ѡ҆блобыза́юще, весели́мсѧ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасни́сѧ боѧ́йсѧ нб҃о, и҆ да подви́жатсѧ ѡ҆снова̑нїѧ землѝ: сѐ бо въ мертвецѣ́хъ вмѣнѧ́етсѧ въ вы́шнихъ живы́й, и҆ во гро́бъ ма́лъ страннопрїе́млетсѧ. є҆го́же, ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Собезнача́льное сло́во ѻ҆́ч҃ее, дв҃о пречⷭ҇таѧ, нетлѣ́ннѡ родила̀ є҆сѝ, и҆ ѿ сосцꙋ̀ пита́ла є҆сѝ. того̀ молѝ, бг҃ороди́тельнице, ѿ ѡ҆бстоѧ́нїѧ вра́жїѧ спастѝ пою́щыѧ тѧ̀, и҆ превозносѧ́щыѧ во вѣ́ки.

Є҆го́же прови́дѣ на престо́лѣ превзѧ́тѣмъ и҆са́їа, сего̀ въ ложесна́хъ, дв҃о, вмѣсти́ла є҆сѝ, и҆ нетлѣ́ннѡ родила̀ є҆сѝ: є҆го́же молѝ спасти́сѧ рабѡ́мъ твои̑мъ, пою́щымъ: дѣ́ти, благослови́те, свѧще́ннїи по́йте и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Є҆ди́на сꙋ́щи бл҃га́ѧ, пребл҃го́е сло́во молѝ прилѣ́жнѡ, настоѧ́щагѡ гнѣ́ва рабѡ́мъ твои̑мъ и҆зба́витисѧ, несомнѣ́нною вѣ́рою сн҃ꙋ твоемꙋ̀ пою́щымъ: дѣ́ти, благослови́те, свѧще́ннїи по́йте и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Ѡ҆ всѣ́хъ наро́ди недоꙋмѣ́вшесѧ, къ тебѣ̀ прибѣга́ютъ, вопїю́ще: не преда́ждь на́съ врагѡ́мъ на́шымъ, влⷣчце бцⷣе, но держа́вною твое́ю рꙋко́ю ты̑ѧ низложѝ, да тѧ̀ непреста́ннѡ пое́мъ и҆ превозно́симъ во вѣ́ки.

Ꙗ҆́кѡ нерꙋши́мое забра́ло и҆мꙋ́ще рабѝ твоѝ і҆кѡ́нꙋ твою̀, пречⷭ҇таѧ, проти́вѧщыѧсѧ низлага́емъ, и҆ сн҃ꙋ твоемꙋ̀ вопїе́мъ: дѣ́ти, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Чꙋ́дномꙋ і҆ера́рхꙋ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, пречⷭ҇таѧ, ѻ҆́нъ же со мно́гимъ наро́домъ чꙋдесѝ ᲂу҆ди́вльсѧ, а҆́бїе съ ра́достїю ко ѻ҆́бразꙋ твоемꙋ̀ прибѣга́етъ: пода́ждь по́мощь, влⷣчце, глаго́лющымъ: дѣ́ти, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Что̀ тѝ принестѝ, пречⷭ҇таѧ, ѿ всеѧ̀ тва́ри сла́вимѣй, недоꙋмѣ́емсѧ, влⷣчце, то́чїю є҆́же гаврїи́лъ на́съ наꙋчѝ: ра́дꙋйсѧ, ѡ҆бра́дованнаѧ.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Стра́нствїѧ влⷣчнѧ, и҆ безсме́ртныѧ трапе́зы на го́рнѣмъ мѣ́стѣ, высо́кими ᲂу҆мы̀, вѣ́рнїи, прїиди́те наслади́мсѧ, возше́дша сло́ва, ѿ сло́ва наꙋчи́вшесѧ, є҆го́же велича́емъ.

Млⷭ҇рдымъ ѻ҆́комъ свы́ше при́зри на гра́дъ и҆ лю́ди твоѧ̑, пречⷭ҇таѧ: и҆ны́ѧ бо по́мощи не и҆́мамы, то́кмѡ тебѐ, всенепоро́чнаѧ, да тѧ̀ всѝ мт҃рь бж҃їю непреста́ннѡ велича́емъ.

Є҆ди́на ро́ждшаѧ сло́во воплоще́нное, дв҃о всепѣ́таѧ, приснотекꙋ́щїй и҆сто́чникъ и҆сцѣле́нїй и҆злива́еши вѣ́рою притека́ющымъ хра́мꙋ твоемꙋ̀, пречⷭ҇таѧ.

Сѐ рабѝ твоѝ вопїе́мъ тѝ, мт҃и бж҃їѧ: ѻ҆бы̑чныѧ ми́лости твоѧ̑ на гра́дъ и҆ лю́ди твоѧ̑ ми́лостивнѡ показꙋ́ющи, проти́вныхъ ѡ҆бстоѧ́нїй на́съ и҆змѣнѝ, да тѧ̀ всѝ непреста́ннѡ велича́емъ.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ нб҃о, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее небе́съ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ, а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.

Сѐ вре́мѧ благопрїѧ́тно и҆ де́нь спасе́нїѧ, въ не́мже зна́менїе і҆кѡ́ны твоеѧ̀, пречⷭ҇таѧ, показа́сѧ: є҆́же пра́зднꙋюще свѣ́тлѡ, дꙋхо́внѣ торжество̀ соверша́емъ.

Ꙗ҆́кѡ бжⷭ҇твенною свѣ́тлостїю ѡ҆зарѧ́емꙋ, зри́мъ дне́сь, пречⷭ҇таѧ, і҆кѡ́нꙋ твою̀ честнꙋ́ю, є҆́йже вѣ́рою покланѧ́ющесѧ, тѧ̀ велича́емъ.

Мы̑сли ѡ҆чи́стивше празднолю́бнагѡ нова́града собо́ри, со а҆рхїере́йскимъ ли́комъ восхвали́те, па́че наде́жди по́мощь на сопроти̑вныѧ дарова́вшꙋю.

Дѣ́вства твоегѡ̀ зна́мєнїѧ невреди́мѡ сохрани́въ сло́во бж҃їе и҆зъ тебє̀ проше́дъ, сохранѝ гра́дъ тво́й невреди́мь, дв҃о всепѣ́таѧ, да тѧ̀ непреста́ннѡ велича́емъ.

Свѣти́ленъ.

Возжелѣ́въ твоеѧ̀ добро́ты і҆и҃съ, пречⷭ҇таѧ, въ тѧ̀ всели́сѧ, и҆ тебѐ застꙋ́пницꙋ гра́дꙋ твоемꙋ̀ сло́во бж҃їе дарова̀: є҆го́же сохранѧ́й застꙋпле́нїемъ твои́мъ при́снѡ, ꙗ҆́кѡ да тѧ̀ ᲂу҆блажа́емъ, пренепоро́чнаѧ ѻ҆трокови́це.

Ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри, име­ну­е­мая "Зна­ме­ние". Зна­ме­ние Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, быв­шее в Нов­го­ро­де Ве­ли­ком в 1170 го­ду.

Ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри, име­ну­е­мая "Зна­ме­ние", изо­бра­жа­ет Пре­свя­тую Бо­го­ро­ди­цу, си­дя­щую и мо­лит­вен­но подъ­ем­лю­щую ру­ки Свои; на гру­ди ее, на фоне круг­ло­го щи­та (или сфе­ры) - бла­го­слов­ля­ю­щий Бо­же­ствен­ный Мла­де­нец - Спас-Эм­ма­ну­ил. Та­кое изо­бра­же­ние Бо­го­ма­те­ри от­но­сит­ся к чис­лу са­мых пер­вых Ее ико­но­пис­ных об­ра­зов. В усы­паль­ни­це свя­той Аг­нии в Ри­ме есть изо­бра­же­ние Бо­го­ма­те­ри с рас­про­стер­ты­ми в мо­лит­ве ру­ка­ми и с Мла­ден­цем, си­дя­щим на Ее ко­ле­нях. Это изо­бра­же­ние от­но­сит­ся к IV ве­ку. Кро­ме то­го, из­ве­стен древ­ний ви­зан­тий­ский об­раз Бо­го­ма­те­ри "Ни­ко­пеи", VI ве­ка, где Пре­свя­тая Бо­го­ро­ди­ца изо­бра­же­на си­дя­щею на троне и дер­жа­щею обе­и­ми ру­ка­ми пе­ред со­бой оваль­ный щит с об­ра­зом Спа­са-Эм­ма­ну­и­ла. Ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри, из­вест­ные под име­нем "Зна­ме­ние", по­яви­лись на Ру­си в XI - XII ве­ках, а на­зы­вать­ся так ста­ли по­сле чу­дес­но­го зна­ме­ния от Нов­го­род­ской ико­ны, слу­чив­ше­го­ся в 1170 го­ду.

В этот год со­еди­нен­ные си­лы рус­ских удель­ных кня­зей, воз­глав­ля­е­мые сы­ном Суз­даль­ско­го кня­зя Ан­дрея Бо­го­люб­ско­го, по­до­шли под сте­ны Ве­ли­ко­го Нов­го­ро­да. Нов­го­род­цам оста­ва­лось упо­вать лишь на Бо­жию по­мощь. Дни и но­чи мо­ли­лись они, умо­ляя Гос­по­да не остав­лять их. На тре­тью ночь услы­шал ар­хи­епи­скоп Нов­го­род­ский Иоанн див­ный го­лос, по­веле­ва­ю­щий ему взять из Церк­ви Спа­са Пре­об­ра­же­ния на Ильи­ной ули­це об­раз Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы и вы­не­сти его на го­род­скую сте­ну. Ко­гда ико­ну пе­ре­но­си­ли, - вра­ги пу­сти­ли в крест­ный ход ту­чу стрел, и од­на из них вон­зи­лась в ико­но­пис­ный лик Бо­го­ро­ди­цы. Из глаз Ее ис­тек­ли сле­зы, и ико­на по­вер­ну­лась ли­ком к го­ро­ду. По­сле та­ко­го Бо­же­ствен­но­го зна­ме­ния на вра­гов вне­зап­но на­пал неизъ­яс­ни­мый ужас, они ста­ли по­би­вать друг дру­га, а обод­рен­ные Гос­по­дом нов­го­род­цы бес­страш­но устре­ми­лись в бой и по­бе­ди­ли.

В вос­по­ми­на­ние чу­дес­но­го за­ступ­ни­че­ства Ца­ри­цы Небес­ной, ар­хи­епи­скоп Иоанн то­гда же уста­но­вил празд­ник в честь Зна­ме­ния Бо­жи­ей Ма­те­ри, ко­то­рый и до­ныне празд­ну­ет вся Рус­ская Цер­ковь. Афон­ский иеро­мо­нах Па­хо­мий Ло­го­фет, при­сут­ство­вав­ший на празд­но­ва­нии иконе в Рос­сии, на­пи­сал на этот празд­ник два ка­но­на. На неко­то­рых Нов­го­род­ских ико­нах Зна­ме­ния, кро­ме Бо­го­ма­те­ри с Пред­веч­ным Мла­ден­цем, изо­бра­жа­ют­ся и чу­дес­ные со­бы­тия 1170 го­да. Чу­до­твор­ная ико­на 186 лет по­сле яв­ле­ния зна­ме­ния на­хо­ди­лась в той же церк­ви Спа­са Пре­об­ра­же­ния на Ильи­ной ули­це. В 1356 го­ду для нее был вы­стро­ен в Нов­го­ро­де храм Зна­ме­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, став­ший со­бо­ром Зна­мен­ско­го мо­на­сты­ря.

Мно­го­чис­лен­ные спис­ки с ико­ны Зна­ме­ния из­вест­ны по всей Рос­сии. Мно­гие из них про­си­я­ли чу­де­са­ми в мест­ных хра­мах и бы­ли на­име­но­ва­ны по ме­сту яв­ле­ния чу­дес. К та­ким спис­кам ико­ны Зна­ме­ния от­но­сят­ся ико­ны Ди­о­ни­си­е­во-Глу­шиц­кая, Аба­лац­кая, Кур­ская, Се­ра­фи­мо-По­не­та­ев­ская и дру­гие.

Знамение Пресвятой Богородицы и «Знамение»[1] нашей религиозности

Юрий Ру­бан

Знамение Пресвятой Богородицы

Тер­мин «Зна­ме­ние Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы» упо­треб­ля­ет­ся в цер­ков­ном язы­ке в двух зна­че­ни­ях:

как опре­де­лен­ный тип ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри и

как рус­ский пра­во­слав­ный празд­ник этой Ико­ны, от­ме­ча­е­мый 10 де­каб­ря (27 но­яб­ря по ста­ро­му сти­лю). От­сю­да и двой­ное на­зва­ние празд­ни­ка в совре­мен­ном рус­ском пра­во­слав­ном ка­лен­да­ре: «[Че­ство­ва­ние] ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри, име­ну­е­мой "Зна­ме­ние". Зна­ме­ние Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, быв­шее в Нов­го­ро­де Ве­ли­ком в 1170 го­ду».

Ико­на изо­бра­жа­ет Пре­свя­тую Бо­го­ро­ди­цу, мо­лит­вен­но под­ни­ма­ю­щую Свои ру­ки: на гру­ди Ее, на фоне круг­ло­го щи­та, – бла­го­слов­ля­ю­щий Бо­же­ствен­ный Мла­де­нец. Бо­го­ма­терь изо­бра­же­на в пол­ный рост (сто­я­щей) или по по­яс. Та­кое изо­бра­же­ние от­но­сит­ся к чис­лу са­мых пер­вых ико­но­пис­ных об­ра­зов Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы – он обо­зна­ча­ет­ся ла­тин­ским тер­ми­ном Оран­та, Мо­ля­ща­я­ся – и оли­це­тво­ря­ет За­ступ­ни­цу ми­ра (в этом пер­вом зна­че­нии тер­мин «Зна­ме­ние», ве­ро­ят­но, свя­зан с из­вест­ным мес­си­ан­ским про­ро­че­ством, Ис.7:14). Ико­ны дан­но­го ти­па по­яви­лись впер­вые на Ру­си в XI–XII вв. У нас эту ико­ну ста­ли счи­тать за­ступ­ни­цей от вра­гов, и это свя­за­но с про­слав­ле­ни­ем чу­до­твор­ной нов­го­род­ской ико­ны в 1170 г. В свя­зи с этим и воз­ник­ло на­зва­ние «Зна­ме­ние» в зна­че­нии «знак ми­ло­сти со сто­ро­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри».

Со­глас­но рас­ска­зам ле­то­пи­сей, в тот год со­еди­нен­ные си­лы удель­ных кня­зей, вла­ди­ми­ро-суз­даль­цев, воз­глав­ля­е­мые сы­ном Ан­дрея Бо­го­люб­ско­го, оса­ди­ли Ве­ли­кий Нов­го­род. Дни и но­чи мо­ли­лись нов­го­род­цы Гос­по­ду, умо­ляя не оста­вить их в бе­де. На тре­тью ночь ар­хи­епи­ско­пу Иоанну был див­ный го­лос, по­веле­ва­ю­щий взять из церк­ви Пре­об­ра­же­ния об­раз Бо­го­ма­те­ри и вы­не­сти его на го­род­скую сте­ну. Во вре­мя пе­ре­не­се­ния ико­ны од­на из стрел про­тив­ни­ка вон­зи­лась в ико­но­пис­ный лик, и из глаз Бо­го­ро­ди­цы по­тек­ли сле­зы. По­сле та­ко­го Бо­же­ствен­но­го зна­ме­ния на вра­гов на­пал ужас, и они ста­ли по­би­вать друг дру­га. Всту­пив в бой, обод­рен­ные нов­го­род­цы по­бе­ди­ли.

Ес­ли быть ис­то­ри­че­ски точ­ным, то сле­ду­ет от­ме­тить, что са­мо чу­дес­ное из­бав­ле­ние нов­го­род­цев от вра­гов про­изо­шло 25 фев­ра­ля, в сре­ду вто­рой неде­ли Ве­ли­ко­го по­ста. Цер­ков­ная же да­та, 27 но­яб­ря юли­ан­ско­го ка­лен­да­ря, воз­ник­ла, как пред­по­ла­га­ют ис­то­ри­ки, по­то­му, что, во-пер­вых, празд­но­вать та­кое со­бы­тие в дни Ве­ли­ко­го по­ста неудоб­но; а, во-вто­рых, по­то­му, что в этот день, ве­ро­ят­но, празд­но­вал свои име­ни­ны то­гдаш­ний нов­го­род­ский по­сад­ник Якун (в кре­ще­нии Иа­ков). Дей­стви­тель­но, 27 но­яб­ря Цер­ковь чтит па­мять ве­ли­ко­му­че­ни­ка Иа­ко­ва Пер­ся­ни­на (421 г.).

оса­да Ве­ли­ко­го Нов­го­ро­да

Та­ким об­ра­зом, празд­ник уста­нов­лен в па­мять од­но­го из эпи­зо­дов кро­ва­вой и бра­то­убий­ствен­ной меж­до­усо­би­цы в раз­дроб­лен­ной Ки­ев­ской Ру­си, ко­гда один «пра­во­слав­ный» князь шел на дру­го­го, и каж­дый из них при­зы­вал се­бе в по­мощь Хри­ста и Бо­го­ма­терь! (Ес­ли за­щи­ща­ю­щи­е­ся еще мог­ли быть оправ­да­ны, то на­па­дав­шие по­доб­ны­ми мо­лит­вен­ны­ми при­зы­ва­ми яв­но ко­щун­ство­ва­ли.) Эти по­сто­ян­ные рас­при ослаб­ля­ли стра­ну и бы­ли на ру­ку мон­го­ло-та­та­рам, по­оче­ред­но раз­би­вав­шим вой­ска нера­зум­ных кня­зей-по­лу­языч­ни­ков, не же­лав­ших по­сту­пить­ся мест­ни­че­ски­ми ам­би­ци­я­ми и объ­еди­нить­ся да­же пе­ред ли­цом этой «апо­ка­лип­ти­че­ской» опас­но­сти. Учре­див этот празд­ник (празд­ник для нов­го­род­цев, но не для их про­тив­ни­ков!), во вре­мя ко­то­ро­го мы вспо­ми­на­ем, как не долж­ны ве­сти се­бя хри­сти­ане, Цер­ковь сде­ла­ла его гроз­ным предо­сте­ре­же­ни­ем всем по­сле­ду­ю­щим по­ко­ле­ни­ям. К со­жа­ле­нию, уро­ка это­го зна­ме­ния нам ока­за­лось недо­ста­точ­но, и Бо­го­ма­терь вы­нуж­де­на бы­ла по­пустить для на­ше­го вра­зум­ле­ния в на­ча­ле XVII-го, а осо­бен­но в XX-м сто­ле­тии та­кие ужас­ные «зна­ме­ния», ка­ких еще не зна­ло че­ло­ве­че­ство. Из­вле­чем ли мы из них урок – «вот в чем во­прос»? Но­вые «зна­ме­ния» мо­гут стать по­след­ни­ми в бук­валь­ном смыс­ле это­го сло­ва.


При­ме­ча­ния

[1] На уровне ис­то­ри­че­ской эти­мо­ло­гии, "знак", евр. `oth, греч. сэм­эй­он (от­сю­да "се­ми­о­ти­ка" – на­у­ка о зна­ко­вых си­сте­мах), лат. signum, – это бо­е­вой зна­чок ар­мии или под­раз­де­ле­ния (в древ­но­сти та­кие знач­ки за­ме­ня­ли во­ин­ские зна­ме­на); в пе­ре­нос­ном зна­че­нии – некий сим­вол, про­ро­че­ский знак ("зна­ме­ние"), чу­до, яв­лен­ное через ка­кое-ли­бо зна­ме­ние. Мы го­во­рим (и тво­рим) "крест­ное зна­ме­ние" – это ви­ди­мый знак (зна­мя!) хри­сти­а­ни­на. Сам Хри­стос – "зна­ме­ние пре­ре­ка­е­мое (сэм­эй­он ан­ти­ле­го­ме­нон"). По­это­му Сво­е­му "недоб­ро­му по­ко­ле­нию" (или "ро­ду лу­ка­во­му"), упря­мо тре­бо­вав­ше­му зна­ме­ния, Хри­стос дал толь­ко од­но зна­ме­ние – "зна­ме­ние Ио­ны про­ро­ка" (Мф.12:38-40; Лк.11:29-30). Для уве­ро­вав­ших, "зна­ме­ние Сы­на Че­ло­ве­че­ско­го" – Жи­во­то­во­ря­щий Гол­гоф­ский Крест. Вос­крес­ший Хри­стос дал Сво­им вер­ным мно­же­ство зна­ме­ний (Мк.16:17). Смот­ри­те от­лич­ный ко­мен­та­рий это­го тер­ми­на в кни­ге: Аве­рин­цев С. С. По­э­ти­ка ран­не­ви­зан­тий­ской ли­те­ра­ту­ры. М., 1977 (и пе­ре­из­да­ния) (гла­ва "Знак, зна­мя, зна­ме­ние").