Канон Пресвятой Богородице ради явления преподобному Сергию, игумену Радонежскому

Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Ю́ноши и ста́рцы и вся́к во́зраст, прииди́те ны́не, восхва́лим Преблагослове́нную в жена́х Ма́терь Де́ву Отрокови́цу, я́вльшуюся со апо́столы преподо́бным отце́м Се́ргию и Михе́ю.

Очи́стим чу́вствия, и у́зрим в непристу́пном све́те Ма́терь Све́та, и ра́дуемся, реку́ще: ра́дуйся, Ма́ти Госпо́дня.

Небеса́ у́бо досто́йно да веселя́тся, земля́ же да ра́дуется, да пра́зднует же оби́тель сия́, почита́ющая заступле́ние Богома́тере.

Лю́бящая ме́сто сие́, Ма́ти Бо́жия Препросла́вленная, угаси́ пе́щь страсте́й на́ших милосе́рдием Твои́м, да воспева́ем Тя́ со избра́нники Твои́ми.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, Живы́й и Незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.

Ны́не вся́ испо́лнишася ра́дости неизрече́нныя, ви́димая же и неви́димая, ны́не пра́зднует све́тло ста́до Твое́, Влады́чице, Тобо́ю обеща́нное заступле́ние.

Ви́ждь, Чи́стая, и́ноков собо́ры па́ствы Твоея́, окружа́ющих всечестны́й о́браз Тво́й, грехо́в разреше́ния прося́щих, и жития́ исправле́ния, и прича́стия Боже́ственныя сла́вы Твоея́, Всенепоро́чная.

Тече́т благода́ть незави́стная от Твоего́, Богоро́дице, о́браза, все́м источа́ющи, моля́щимся те́пло, зо́л избавле́ние, и здра́вие, и ми́лость.

Все́ю душе́ю и мы́сли пра́востию в па́стве Твое́й вси́ лику́юще, псалмы́, и пе́сньми духо́вными, и пе́нием Боже́ственным, обстоя́т о́браз Тво́й, Пречи́стая, Ты́ же, неотсту́пна су́щи, пода́ждь по́мощь, Богоневе́сто.

Конда́к, гла́с 6:

Освяти́ся Твои́м посеще́нием, Де́во Пречи́стая, оби́тель Пресвяты́я Тро́ицы, и возра́довася возлю́бленный избра́нник Тво́й, Се́ргий Богоно́сный, благослове́нному обетова́нию Твоего́ неотсту́пнаго заступле́ния.

И́кос:

Егда́ моли́ся в нощи́ Се́ргий преподо́бный, озари́ся ке́ллия све́том неизрече́нныя сла́вы Небе́сныя в явле́нии Твое́м, Пресвята́я Богоро́дице, со двема́ апо́столома, Петро́м и Иоа́нном, и испо́лнися се́рдце его́ несказа́ннаго блаже́нства, и нападе́ стра́х на всечестна́го ученика́ его́ Михе́я, самови́дца пречу́днаго посеще́ния Небе́снаго. Гла́с же Тво́й, Пречи́стая Де́во, возвести́ избра́ннику Твоему́ обетова́ние, я́ко не оста́виши честны́я оби́тели сея́ любо́вию, заступле́нием и хода́тайством пред Престо́лом Святы́я Тро́ицы. Мы́ же, ра́дующиися, зове́м Ти́: моли́ся непреста́нно на Небеси́, Влады́чице Богоро́дице, сохраня́ющи на́с под кро́вом Твои́м.

Седа́лен, гла́с 4:

Пресве́тлое Твое́ явле́ние ра́дость прино́сит все́м ве́рующим, оби́тели же Се́ргиевой подае́т благода́ть неоску́дную, те́мже пое́м Ти́, Пречи́стая: покрыва́й на́с при́сно покро́вом Твои́м.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: Сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Моли́твеннице Те́плая, Засту́пнице ро́да христиа́нскаго, приими́ мольбы́ от на́с, приле́жно призыва́ющих и моля́щихся Тебе́: покры́й оби́тель сию́ покро́вом Твоея́ бла́гости.

Не ужаса́йся, избра́нниче Мо́й,— глаго́лет Богома́ти,— приидо́х посети́ти тебе́, услы́шана бы́сть моли́тва твоя́ о ученице́х твои́х и о все́х, о ни́хже мо́лишися, и о оби́тели твое́й про́чее да не скорби́ши,— веща́ла еси́, Влады́чице.

Богооте́ц у́бо Дави́д пред се́нным ковче́гом скака́ше, игра́я, Твои́м же заступле́нием весели́тся блаже́нное ста́до Твое́, сбытие́ слове́с Твои́х зря́ще, Богоневе́сто.

Реку́ Тя́ сла́дкую и пото́к насыще́ния, ма́нну Небе́сную, ме́д от ка́мене, изоби́лие и благода́ть приснотеку́щую стяжа́вше, Отрокови́це, во оби́тели обита́ющии благода́рно пою́т о Твое́м заступле́нии.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.

Безме́рное Твое́ предста́тельство, е́же показу́еши при́сно, Всепречи́стая, ста́ду Твоему́, зря́ще, вопие́м Ти́ ны́не весе́лою душе́ю: ра́дуйся, Мари́е Богоневе́сто.

Присту́пим, свещено́снии, ко о́бразу Де́вы дне́сь, мно́жество мона́шествующих, и спра́зднуем любопра́зднственными чи́нми посеще́ние Богома́тере.

Неотсту́пна у́бо бу́ду от оби́тели твоея́,— веща́ла еси́, Влады́чице, избра́ннику Твоему́ Се́ргию,— отны́не все́м изоби́льствует в житии́ и по твое́м ко Го́споду отхожде́нии,— и се́ со сло́вом де́ло явля́еши, Цари́це.

Пева́емая Отрокови́це Де́во, чудеса́ Твоего́ заступле́ния удивля́ют челове́ков помышле́ния, па́че бо сло́ва спасе́ние улучи́ Тобо́ю храни́мая оби́тель.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

При́зри благосе́рдно на па́ству Твою́, Пречи́стая, и, я́коже обеща́лася еси́, потре́бная подава́й неоску́дно, снабдя́щи и покрыва́ющи Твое́й по́мощи и заступле́ния те́пле и́щущия.

Спа́се мо́й Преблаги́й и вся́ческих Тво́рче, Чи́стыя Богоро́дицы благоприя́тными мольба́ми соблюди́ Твоя́ певцы́ невреди́мы от вся́ких бе́д.

Да изба́вится от все́х злоключе́ний чту́щая Тя́ оби́тель, Богоро́дице Де́во, вражды́, огня́ и гла́да, во единомы́слии воспева́ющи, Помо́щницу Тя́ иму́щи.

Пое́м Тя́, и покланя́емся Ти́, Богома́ти, не пре́зри моле́ний рабо́в Твои́х, заступи́ в беда́х на́ших, я́ко су́щи ми́лостива.

Конда́к, гла́с 1:

Исто́чник исцеле́ний и ве́ры Правосла́вныя утвержде́ние посеще́ние Твое́, Богоро́дице, яви́ся, те́мже и на́с, к Тебе́ притека́ющих, от бе́д и искуше́ний свободи́, Ла́вру сию́ невреди́му сохрани́, Правосла́вие во о́крест живу́щих утверди́ и грехи́ разреши́ моли́твенник Твои́х, ели́ка бо хо́щеши, мо́жеши.

И́кос:

Прииди́те, празднолю́бных собо́ри, Пресвяту́ю Де́ву воспои́м и глаго́лем Е́й: ра́дуйся, оби́тели сея́ сла́вное украше́ние; ра́дуйся, посеще́нием Твои́м преподо́бнаго Се́ргия ра́дости вели́кия испо́лнившая; ра́дуйся, обеща́вшаяся неотсту́пна бы́ти от оби́тели сея́; ра́дуйся, я́ко сохраня́еши и покрыва́еши оби́тель сию́ от все́х напа́стей; ра́дуйся, оби́тели на́шея огражде́ние.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

О́троки от пе́щи Изба́вльшаго, Чи́стая, Ты́ родила́ еси́ нетле́нною Твое́ю Богора́дованною утро́бою, по рождестве́, я́ко пре́жде рождества́, Сохра́ньшаго Тя́, Его́же и моля́щи не преста́й о на́с, воспева́ющих Тя́.

Вси́ ны́не собери́теся, пле́щуще пра́зднственная во оби́тели се́й, и Христо́ву Ма́терь просла́вите, еди́ну па́че Херуви́м несравне́нную и Серафи́м препросла́вленную.

Я́ко вои́стинну свяще́нный, и спаси́тельный, и зарено́сный, Де́во, о́браз посеще́ния Твоего́, покланя́ющимся бо сему́ здра́вие раздае́ши и ми́лость теле́с же и ду́ш, и взыска́ющим наде́жная еси́ Помо́щнице, Бо́га пло́тию ро́ждшая.

Мона́шествующии и вси́ челове́цы, стра́хом и ра́достию ны́не поклони́мся о́бразу посеще́ния Богоотрокови́цы, моля́щеся с преподо́бным Се́ргием и е́же ра́дуйся Гаврии́лово, Благода́тная, вопию́ще.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть; тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Се́й нарече́нный и Святы́й Де́нь все́х созыва́ет к духо́вному весе́лию, сря́щим у́бо се́й ра́достно и возопие́м: ра́дуйся, Богоро́дице, во вся́ ве́ки.

Прииди́те, мона́хов мно́жества, испо́лнимся Боже́ственнаго благоуха́ния заступле́нием Бо́жия ма́тере и, Сию́ прославля́юще, поклони́мся, пою́ще при́сно во вся́ ве́ки.

Возведи́ о́крест о́чи Твои́, Чи́стая, и ви́ждь: се́ бо приидо́ша к Тебе́, я́ко Богосве́тлая свети́ла, от за́пада, и се́вера, и мо́ря, и восто́ка ча́да Твоя́ поклони́тися Твоему́ всепречи́стому о́бразу.

Е́сть вои́стинну се́й Святы́й Де́нь, в о́ньже собра́ на́с Ма́ти Бо́жия просла́вити по́двиги преподо́бных оте́ц, зде́ просия́вших, и́хже па́мять пребыва́ет во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Свети́ся, ра́дуйся, мона́шествующих мно́жество, изря́днее же игра́й, оби́тель сия́, лику́й ны́не и весели́ся све́тло, и́бо обрела́ еси́ Чи́стую Де́ву, Блюсти́тельницу Непобеди́мую.

О Боже́ственнаго, о любе́знаго, о неистощи́маго пролия́ния Твои́х безме́рных чуде́с, и́миже, Чи́стая, оби́тель сию́ обогаща́еши, и́бо сла́ва ея́ в Твое́м заступле́нии, Ты́ еси́ Врата́рница ея́ и утвержде́ние.

О Ма́ти Де́во! В моли́тву прино́сим Тебе́ мольбы́ уго́дника Твоего́, мо́лим Тя́ вси́: изба́ви на́с от вся́кия напа́сти и озлобле́ния.

Да сохрани́ши, Де́во, стадонача́льника оби́тели Твоея́, ра́дуйся, Неискусобра́чная Честна́я, сохрани́ ста́до Твое́ от вся́каго озлобле́ния, Еди́на Богоневе́стная.

Свети́лен:

Па́че со́лнечных лу́ч Твои́м сла́вным явле́нием освеща́еши оби́тель сию́ и все́х с ве́рою приходя́щих и тьму́ грехо́в на́ших отгоня́еши посеще́нием Твои́м, Богоро́дице, к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу за ны́ моля́щися.

Однажды, глубокой ночью, преподобный Сергий (1314–1392) читал акафист Божией Матери. Совершив обычное правило, он сел немного отдохнуть, но вдруг сказал своему келейнику, преподобному Михею († 6 мая 1385): «Бодрствуй, чадо, мы будем иметь чудное посещение». Едва он произнес эти слова, как был услышан голос: «Пречистая грядет». Преподобный Сергий поспешил из келлии в сени, и внезапно его осиял яркий свет, сильнее солнечного. Он увидел блистающую в неизреченной славе Божию Матерь, сопровождаемую апостолами Петром и Иоанном. Не в силах вынести чудного света, преподобный Сергий благоговейно склонился перед Божией Матерью, и Она сказала ему: «Не бойся, избранниче Мой! Я пришла посетить тебя. Не скорби более об учениках своих и об этом месте. Молитва твоя услышана. Отныне всем будет изобиловать твое жительство, и не только в дни твоей жизни, но и после твоего отшествия к Богу неотступно буду от твоей обители, подавая ей неоскудно все потребное и покрывая ее во всех нуждах». Сказав это, Божия Матерь стала невидима. Долго преподобный Сергий был в неизреченном восхищении, а, придя в себя, поднял преподобного Михея. «Скажи мне, отче, — спросил келейник, — что это было за чудесное видение? от ужаса душа моя едва не разлучилась от тела!» Но преподобный Сергий молчал; только его светившееся лицо говорило о той духовной радости, которую переживал святой. «Погоди немного, — наконец промолвил он ученику, — пока успокоится дух мой от чудного видения». Через некоторое время преподобный Сергий призвал двух своих учеников, преподобных Исаакия и Симона, и сообщил им общую радость и надежду. Все вместе они совершили молебное пение Божией Матери. Остальную часть ночи преподобный Сергий провел без сна, внимая умом Божественному видению. Явление Божией Матери в келлии преподобного Сергия, на месте нынешней Серапионовой палаты, было в одну из пятниц Рождественского поста 1385 г. Память о посещении Божией Матерью Троицкой обители и Ее обетовании свято хранилась учениками преподобного Сергия. 5 июля 1422 года были обретены его святые мощи, и вскоре на гробе преподобного Сергия была поставлена икона явления Божией Матери. Икона чтилась как великая святыня. В 1446 г. великий князь Василий Васильевич (1425–1462) был захвачен в Троицком монастыре войсками князей Димитрия Шемяки и Иоанна Можайского. Он заперся в Троицком соборе, а когда услышал, что его ищут, взял икону явления Божией Матери и с ней встретил князя Иоанна в южных церковных дверях, говоря: «Брат, мы целовали Животворящий Крест и эту икону в этой церкви Живоначальной Троицы у этого же гроба чудотворца Сергия, чтобы нам не мыслить и не желать никому от братии между собой никакого зла; а вот сейчас не знаю, что сбудется надо мной».

Троицкий инок Амвросий (середина ХV в.) воспроизвел икону явления Божией Матери преподобному Сергию в резьбе по дереву.

Царь Иоанн Грозный брал икону явления Божией Матери в казанский поход (1552). Наиболее известна икона, написанная в 1588 году келарем Троице-Сергиевой Лавры Евстафием Головкиным (1571–1581; 1583–1593) на доске от деревянной раки преподобного Сергия, которая была разобрана в 1585 году в связи с переложением мощей преподобного Сергия в серебряную раку (14 августа). Неоднократно Матерь Божия через эту чудотворную икону охраняла русские войска. Царь Алексей Михайлович (1645–1676) брал ее в польский поход в 1657 г. В 1703 г. икона участвовала во всех походах войны со шведским королем Карлом ХII, а в 1812 г. митрополит Платон послал ее московскому ополчению. Икона участвовала в русско-японской войне 1905 года и во время первой мировой войны была в Ставке верховного главнокомандующего в 1914 году.

Над гробом преподобного Михея была построена церковь и наименована при освящении 10 декабря 1734 г. в честь явления Пресвятой Богородицы со святыми Апостолами преподобному отцу Сергию Радонежскому. 27 сентября 1841 г. храм был возобновлен и освящен Московским митрополитом Филаретом († 19 ноября 1867 г.), который сказал: «Благодатию Всесвятого и Всеосвящающего Духа совершилось ныне обновление этого храма, созданного прежде нас в честь и память явления Пресвятой Владычицы нашей Богородицы преподобному и Богоносному отцу нашему Сергию, чему очевидным свидетелем был и преподобный Михей, во благоухании святыни здесь почивающий. Праведно было память этого благодатного события почтить освященным храмом, хотя, впрочем, вся обитель эта есть памятник этого чудного посещения. Потому что вся судьба ее в продолжении веков есть исполнение обетования Небесной Посетительницы: «Неотступна буду от этого места». В память посещения Божией Матери в Троицком соборе Троице-Сергиевой Лавры по пятницам читается акафист Пресвятой Богородице, а особая служба в честь явления Божией Матери совершается в обители 24 августа, на второй день отдания праздника Успения Пресвятой Богородицы.