Канон Пресвятой Богородице пред иконой «Умиление» Себежская

Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Глас 6.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Волно́ю морско́ю Скры́вшаго дре́вле гони́теля мучи́теля – под земле́ю скры́вша спасе́нных о́троцы, но мы́, я́ко отрокови́цы, Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.

Прииди́те, ве́рных благочести́вая мно́жества, духо́вно ли́к совоку́пльше, Пречи́стую Ма́терь Сло́ва Боже́ственными пе́сньми воспои́м, зря́ще Те́плую Засту́пницу, от Пречи́стаго о́браза Ея́ преужа́сное зна́мение показу́ющую.

Я́коже ле́ствицу высо́кую, зри́м Тя́, Де́во Всенепоро́чная, е́юже к Небе́сней высоте́ восхо́дим, и, Тя́ Предста́тельницу и утвержде́ние непобеди́мое стяжа́вше, Пречи́стая, наве́т и сете́й вра́жиих избавля́емся, да яви́мся и спасе́мся, ве́рою к Тебе́ притека́ющии.

В рождестве́ Сы́на Твоего́ тли́ не прие́мши, от тле́ния все́х на́с изба́ви и печа́ли, просвеща́ющи ма́терним Свои́м дерзнове́нием, Богора́дованная.

Наде́жду иму́ще Тя́, Богороди́тельнице, и несумне́нну ве́ру, гра́да сего́ наро́ди Тебе́, я́ко забра́ло, гра́ду поло́жше, Де́во Неискусобра́чная.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Тобо́ю, Христе́, Небеса́ утвержда́ема вся́, Сло́во Бо́жие и Си́ла, испове́дуют сла́ву неизрече́нну и вседе́тельныя руки́ Твое́й сотворе́ние, не́сть бо пресвя́т, ра́зве Тебе́, Го́споди.

Умилосе́рдися на ста́до Свое́, Пречи́стая, и смире́ние гра́ду Твоему́ да́руй, сопроти́вных че́люсти сокруши́ и те́х до конца́ не́мощны покажи́.

О́бщаго Па́стыря и Влады́ку поро́ждши Христа́, Де́во Неискусобра́чная, Тому́ помоли́ся, настоя́щаго гне́ва изба́витися на́м, и́стиннаго обстоя́ния, Влады́чице.

Ми́лостива еси́, Влады́чице, Ми́лостиваго ро́ждши Спа́са, ви́ждь озлобле́ние и воздыха́ние люде́й Свои́х, ускори́, Пречи́стая, уще́дрити ны́.

Пою́т Тя́, Богоро́дице, А́нгельстии чи́ни и пра́зднуют патриа́рхи со святи́тели, с ни́ми же тогда́ и Боголюби́вии наро́ди теку́ще во святу́ю Твою́ Це́рковь, ви́деша Тя́, Цари́це, за ны́, гре́шныя, моля́щуюся к Сы́ну Своему́, поми́ловати гра́д Тво́й и лю́ди, в не́м живу́щия от Твоего́ о́браза преди́вным зна́мением.

Седа́лен, гла́с 8:

Ю́же дре́вле ли́к проро́ческий пропове́да – две́рь Небе́сную и неопали́мую купину́, све́щник многосве́тлый, злату́ю кади́льницу, ру́чку и же́зл, пресла́вно дне́сь и ди́вно зна́мение показа́, те́мже благода́рственное пе́ние возсыла́ем Ти́, раби́ Твои́, Богоро́дице, моли́ Христа́ Бо́га на́шим согреше́нием оставле́ние дарова́ти, Тебе́ бо наде́жду и́мамы, раби́ Твои́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Удиви́ся Тво́й ра́зум от мене́, услы́шавшу пресла́вная веле́ния смотре́ния Твоего́, укрепи́ся же возлюбле́нием Твоего́ схожде́ния, Ты́ бо мое́й нищеты́ не отве́рглся еси́.

Почита́ющия Тя́ гра́ждане, Пречи́стая, и по до́лгу сла́вящия огражда́й от безбо́жных, Чи́стая, иноплеме́нник, Ты́ бо те́м еси́, Пречи́стая, бога́тство неотъе́млемо, покро́в же и держа́ва.

Не мо́жет язы́к и сло́во челове́ческое похвали́ти Тя́ досто́йно, от Тебе́ бо без се́мене Жизнода́вец Бо́г воплоти́тися, Пречи́стая, благоизво́ли.

При́зри, Пречи́стая, спасти́ся рабо́м Твои́м, пою́щим Тя́, и изба́ви от сопроти́вных и наше́дшаго гне́ва, Богороди́тельнице.

Бога́тный да́р и неотъе́млемо сокро́вище дарова́ла еси́ гра́ду Твоему́, о́браз Тво́й, Пречи́стая и Ма́ти Сло́ва, и сего́ по́мощию проти́вных низлага́ем.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Сою́зом любве́ связу́еми, апо́столи, влады́чествующему все́ми себе́ Христу́ возло́жше, красны́ но́ги очища́ху, благовеству́юще все́м ми́р.

Те́плая Засту́пнице к Тебе́ притека́ющим и ненаде́ющимся наде́ждо, ви́ждь озлобле́ние люде́й Твои́х и пода́ждь Свою́ по́мощь, Пречи́стая.

И́же О́гнь ро́ждши Боже́ственный, Де́во, проти́вных, Пречи́стая, моли́твою Твое́ю – огне́м – попали́, я́ко су́щи Зижди́теля умоля́ющи, Всепе́тая.

Вели́кий преднапису́ет во проро́цех Моисе́й Тя́ ковче́г, и трапе́зу, и све́щник, и ру́чку, обра́зне явля́я воплоще́ние е́же от Тебе́ Вы́шняго, Ма́ти Де́во.

Ты́ бога́тство неистощи́мое исцеле́нием исто́чник еси́ ве́рою притека́ющим к хра́му Твоему́, иде́же пребыва́ет о́браз Тво́й, Влады́чице.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Я́т бы́сть, но не удержа́н в пе́рсех ки́товых Ио́на: Тво́й бо о́браз нося́, Страда́вшаго и погребе́нию да́вшагося, я́ко от черто́га, от зве́ря изы́де. Приглаша́ше же кустоди́и: храня́щии су́етная и ло́жная, ми́лость сию́ оста́вили есте́.

Изба́ви язы́ческаго наше́ствия гра́д Тво́й, Препе́тая, и не преда́ждь до конца́ поги́бнути насле́дию Твоему́, Пречи́стая, но си́лою Ро́ждшагося из Тебе́, Влады́чице, проти́вных низложи́.

Мно́го согреши́вших к Тебе́, Го́споди, не пре́зри, но приими́ мольбу́ Ма́тере Твое́й о на́с, Ще́дре, да не хва́лятся сопроти́внии, – где́ е́сть Бо́г и́х? – глаго́люще, но да разуме́ют вси́, я́ко Ты́, Изба́вителю, с на́ми еси́.

Честну́ю ико́ну Твою́ ра́достно се́рдцем и душе́ю облобыза́ем, веселя́щеся и те́плою ве́рою прикаса́ющеся, исцеле́ние почерпа́ем неоску́дно.

Конда́к, гла́с 4:

Притеце́м, лю́дие, бога́тии и убо́зии, сири́и и вдови́цы, ста́рии и ю́нии, в ти́хое приста́нище, под покро́в цельбоно́снаго исто́чника Богома́тере. Сле́зы бо, я́ко ре́ки, источа́ет из обою́ о́ку чудотво́рнаго о́браза Се́бежския о находя́щем гне́ве за на́ша зла́я согреше́ния и укрепля́ет гра́д, его́же возлюби́ла еси́, на сопроти́вныя, утвержда́ет ве́ру правосла́вных христиа́н и избавля́ет от вся́каго зла́ моли́твами Свои́ми.

И́кос:

Разреши́ тьму́ мои́х согреше́ний, ю́же во уме́ мое́м лежа́щую, и Твои́м мя́ све́том просвети́, Де́во, я́ко да возмогу́ Тебе́ похвалу́ принести́, Ю́же Оте́ц восхвали́ и Ду́х Святы́й осени́, Сы́н же и Сло́во Бо́жие в Ню́же всели́ся нетле́нно, от Пречи́стую Твое́ю боку́ произы́де и с челове́ки поживе́, те́мже мы́, гре́шнии и недосто́йнии раби́ Твои́, дне́сь соверша́юще свяще́нное торжество́ – зна́мение, бы́вшее от честны́я ико́ны Твоея́, в не́мже преди́вное чу́до показа́ла еси́, и, Твоему́ чудеси́ уди́вльшеся и Твои́х бога́тых даро́в испо́лньшеся, вме́сто благово́нных арома́т, ели́ко возмо́жно на́м, земны́м, похва́льная пе́ния прино́сим Ти́, глаго́люще: ра́дуйся, ра́досте А́нгелом и челове́ком; ра́дуйся, покро́ве, и утвержде́ние, и наде́ждо гра́ду Твоему́; ра́дуйся, проти́вных си́лою Твое́ю низлага́ющая; ра́дуйся, Разу́мнаго Со́лнца Ма́ти, ве́рных просвеща́ющая, неве́рных же помрача́ющая. Ра́дуйся, христиа́ном похвало́.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Неизрече́нное чу́до: в пещи́ Изба́вивый преподо́бныя о́троки из пла́мене во Гро́бе ме́ртв, бездыха́нен полага́ется, во спасе́ние на́с, пою́щих: Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

Вои́стинну сокро́вище че́стно гра́ду Твоему́, ико́на Твоя́, дарова́ся, Пречи́стая, ю́же са́ми зря́ще, о чудеси́ удивля́емся, Сы́ну Твоему́ вопию́ще: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Во хра́м Боголе́пнаго Преображе́ния, Влады́чице, притека́юще, лю́дие, ру́це простира́юще, на моли́тву дви́жем Тя́: ви́ждь озлобле́ние на́ше и пода́ждь Твою́ по́мощь, Богоро́дице.

Светоно́сная благода́ть, исцеле́ние гра́ду Твоему́ даде́ся, о́браз Тво́й, Пречи́стая, его́же любе́зно облобыза́юще, веселя́щеся, вопие́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Свеща́ Боже́ственнаго сия́ния и Незаходи́маго Све́та яви́ся, све́щник, светосия́ющ и ми́р ве́сь озаря́ющ заре́ю чи́стаго де́вства, Тя́ пою́щия спаса́еши, Благослове́нная, Я́же Бо́га пло́тию ро́ждшая.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Ужасни́ся, боя́йся, Не́бо, и да подви́жатся основа́ния земли́: се́ бо в мертвеце́х вменя́ется в Вы́шних Живы́й и во Гро́б ма́л странноприе́млется. Его́же, о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Собезнача́льное Сло́во Отцу́ Де́ва породи́ Пречи́стая нетле́нно, Того́ моли́, Богороди́тельнице, от сопроти́вных напа́стей спасти́ся гра́ду Твоему́ и в не́м лю́дем, пою́щим: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Еди́на су́щи Блага́я, Преблага́го Сло́ва умоли́ приле́жно настоя́щаго гне́ва гра́ду Твоему́ изба́витися, да несумне́нною ве́рою Сы́ну Твоему́ зове́м, пою́ще: де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.

Сопроти́вных разжже́ния и пламеннови́дныя стре́лы, испуща́емии на на́с, угаси́, Влады́чице, я́ко да Тя́ пое́м и превозно́сим, Чи́стая, во ве́ки.

Я́ко нетле́нное зерца́ло, име́я во гра́де Твою́ чудотво́рную ико́ну, Пречи́стая, сопротивля́ющихся низлага́ем и Сы́ну Твоему́ вопие́м: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Стра́нствия Влады́чная и Безсме́ртныя Трапе́зы на Го́рнем ме́сте высо́кими умы́, ве́рнии, прииди́те, наслади́мся, возше́дша Сло́ва, от Сло́ва научи́вшеся, Его́же велича́ем.

О́ком милосе́рдным свы́ше при́зри на гра́д и в не́м лю́ди Твоя́, Пречи́стая, ины́я бо по́мощи не и́мамы, то́кмо Тя́, Всенепоро́чную, те́мже вси́ я́ко Ма́терь Бо́жию велича́ем.

Раби́ Твои́, вопие́м Ти́, Пречи́стая Ма́ти Бо́жия: обы́чныя ми́лости Твоя́ на гра́д и лю́ди ми́лостивно покажи́ и сопроти́вных обстоя́ний на́с изми́, да Тя́ непреста́нно велича́ем.

Мы́сли очи́стивше и у́м, празднолю́бнаго гра́да Опо́чки собо́ры со свяще́нным чино́м и все́х ве́рных благочести́вое мно́жество, восхвали́те Ма́терь Сло́ва, я́ко от То́й о́браза бы́сть преди́вное зна́мение, ему́же со стра́хом кла́няющеся, Тя́ велича́ем.

Я́коже Боже́ственною све́тлостию озаря́ему зри́м дне́сь, Пречи́стая, ико́ну Твою́ честну́ю, е́йже кла́няющеся, Тя́ велича́ем.

Свети́лен:

Возжеле́в, Пречи́стая, Твоея́ добро́ты, Иису́с в Тя́ всели́ся, и Засту́пницу Тя́ Твоему́ гра́ду Сло́во Бо́жие дарова́, его́же сохраня́й заступле́нием Твои́м при́сно, я́ко да Тя́ ублажа́ем, Пренепоро́чная Отрокови́це.

Из­древ­ле счи­та­лась по­кро­ви­тель­ни­цей стрель­цов псков­ской кре­по­сти Се­беж. Ко­гда Се­беж по до­го­во­ру пе­ре­шёл Поль­ше, стрель­цы ушли в Опоч­ку (кре­пость в Псков­ской об­ла­сти) и унес­ли с со­бой Се­беж­скую ико­ну Бо­жи­ей Ма­те­ри. Бы­ла она по­став­ле­на в Пре­об­ра­жен­ском со­бо­ре Опоч­ки, и в 1634 го­ду на пер­вой сед­ми­це Ве­ли­ко­го по­ста и в июле от неё бы­ли зна­ме­ния: из очей про­ис­те­ка­ли слё­зы. Со­хра­ни­лись пись­мен­ные сви­де­тель­ства о мно­го­чис­лен­ных ис­це­ле­ни­ях от ико­ны.

В Пре­об­ра­жен­ском хра­ме Опоч­ки ико­на, ко­то­рую мест­ные жи­те­ли ста­ли на­зы­вать Опо­чец­кой, хра­ни­лась до 1917 го­да. По­сле ре­во­лю­ции чу­до­твор­ный об­раз бес­след­но ис­чез. Где сей­час древ­няя ико­на Се­беж­ская (Опо­чец­кая) — неиз­вест­но, но в хра­мах го­ро­дов Се­беж и Опоч­ка на­хо­дят­ся сде­лан­ные по её об­раз­цу спис­ки (ко­пии). На по­лях Се­беж­ской ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри изо­бра­жён ар­хи­ди­а­кон Сте­фан, ко­то­ро­го се­беж­ские стрель­цы из­бра­ли сво­им по­кро­ви­те­лем, и пра­вед­ный Си­ме­он Бо­го­при­и­мец. Мест­но­чти­мое празд­но­ва­ние 27 мар­та (14 мар­та по ста­ро­му сти­лю).

В до­ре­во­лю­ци­он­ных из­да­ни­ях со­об­ща­ет­ся об иконе Се­беж­ская из де­рев­ни Лип­ки Смо­лен­ской гу­бер­нии, но, воз­мож­но, речь идёт о со­всем дру­гом об­ра­зе.