Канон Пресвятой Богородице пред иконой «Свенская-Печерская» (иной)
Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.
Память: 16 мая (03 мая ст. ст.); 30 августа (17 августа ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́ ра́дуяся Тоя́ чудеса́.
Ра́дуйся, Бря́нская земле́, и весели́ся, Све́нская оби́тель, велегла́сно пою́ще пресла́вное заступле́ние Бо́жия Ма́тере, Я́же Све́нскою ико́ною Свое́ю ве́рныя лю́ди от супоста́т изба́ви.
А́ще не бы Твоя́ ми́лость к на́м была́, Преблагослове́нная Влады́чице, вма́ле бы врази́ лю́тии гра́д Тво́й разори́ли и святы́ни правосла́вныя поруга́нию пре́дали, но си́х вспя́ть обрати́ла еси́.
Дне́сь церко́вная разширя́ются не́дра, прие́млюще бога́тство благода́ти Де́вы Богоро́дицы, Све́нскою бо ико́ною Свое́ю правосла́вныя от ви́димых и неви́димых вра́г огражда́ет.
Ужасо́шася иноплеме́нных по́лчища и побего́ша, Боже́ственным преще́нием гони́ми, преложи́ся бо пра́ведный Бо́жий гне́в на ми́лость к на́м хода́тайством Пречи́стыя Богоро́дицы.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, Живы́й и Незави́стный Исто́чниче, ли́к Себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.
Спасе́ние правосла́вно велича́ющим Тя́ соде́лала еси́ посреде́ земли́ Бря́нския, Богоро́дице Де́во, воздви́женней бо ико́не Твое́й свяще́нных рука́ми, возду́х освяти́ся и полки́ бесо́вския отгна́шася.
Явле́нием ми́лости Твоея́, Ма́ти Бо́жия, да веселя́тся правосла́вных собо́ри, чту́щии чудотво́рный Све́нский о́браз Тво́й, ерети́ческое же со́нмище да посрами́тся и, я́ко пра́х, да возмете́тся от лица́ Бря́нския земли́.
Благослове́нная Влады́чице, десну́ю стопу́ Твою́ утвержде́ну на ка́мени на Све́нском о́бразе Твое́м зря́ще, приле́жно мо́лим Тя́: на ка́мени пра́выя ве́ры рабы́ Твоя́ утверди́.
Ле́потою чуде́с облече́ся Све́нская ико́на Богома́тере, ю́же стра́хом и ра́достию лобыза́ем, бра́тие, ду́ши и телеса́ очи́стивше, то́ю бо Цари́ца Небесе́ и земли́ с на́ми пребыва́ет.
Седа́лен, гла́с 1:
Прииди́те, ру́сстии собо́ри, восхва́лим сте́ну и забра́ло Правосла́внаго Оте́чества на́шего, Цари́цу Богоро́дицу, и Боже́ственное сокро́вище, Све́нскую ико́ну Ея́ иму́ще, е́юже гра́д Бря́нск от нахожде́ния иноплеме́нных изба́вися, побе́ды над страстьми́ у Влады́чицы испро́сим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вяще.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Седя́й в сла́ве, на Престо́ле Божества́, во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный, нетле́нною дла́нию, и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
А́нгельстии чи́ни стра́хом слу́жат чу́дней Бо́жия Ма́тере ико́не, челове́цы благогове́йно покланя́ются, и вся́ тва́рь ра́дуется, сла́вящи си́лу непобеди́мую Пречи́стыя Влады́чицы.
Где́ су́ть де́рзости злочести́вых, всу́е хва́лящихся погуби́ти достоя́ние Твое́, Богоро́дице? Па́мять и́х поги́бнет с шу́мом, Твое́ же заступле́ние вси́ ро́ди сла́вят.
О́браз Све́нский Цари́цы Богоро́дицы гра́ду Бря́нску дарова́ся я́ко стена́ необори́мая и щи́т несокруши́мь, его́же ны́не обстоя́ще любо́вию, Первообра́зней сла́ву возсыла́ем.
Дне́сь ле́тнюю па́мять соверша́юще избавле́ния Бря́нския земли́ от супоста́т посо́бием Богома́тере, приле́жно мо́лимся Е́й Правосла́вие утверди́ти, е́реси же и раско́лы разори́ти.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.
А́ще и изощря́ют язы́к сво́й проти́ву Це́ркве Правосла́вныя еретицы́ и раско́льницы, и непра́вды сплета́ют рука́ми свои́ми, всу́е тружда́ются, я́ко паучи́ну разори́т сия́ Госпо́дь Бо́г, я́коже дре́вле сове́т супоста́тов моли́твами Богома́тере.
Твоего́ к на́м благоволе́ния зало́г, Све́нскую-Пече́рскую ико́ну Твою́, Влады́чице, стра́жа неусы́пна и заступле́ние тве́рдо гра́ду Бря́нску дарова́ла еси́, на ню́же взира́юще, уны́ние отгоня́ем и весе́лия духо́внаго исполня́емся.
Наста́вница еси́ мона́хов, Присноде́во, те́мже при́зри на оби́тель Све́нскую, ю́же благочести́вый кня́зь Рома́н на ме́сте, Тобо́ю избра́ннем, созда́, я́ко киво́т чудотво́рныя ико́ны Твоея́, и при́сно сию́ соблюда́й, подвиза́ющихся же в не́й спаса́й.
Арха́нгельский гла́с прино́сим Ти́, Всепе́тая: Ра́дуйся, Благода́тная, Све́нская похвало́, с Тобо́ю Госпо́дь и Тобо́ю с на́ми, Его́же, я́ко Ма́тернее дерзнове́ние иму́щи, моли́ти не преста́й, о́вцы па́жити Твоея́ от лю́тых волко́в сохрани́ти невреди́мы.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
Явле́ние Бо́жия благода́ти, Правосла́вней Це́ркви прису́щия, зри́м в чу́днем заступле́нии гра́да Бря́нска Све́нския ра́ди ико́ны Богома́тере от нахожде́ния вои́телей злосла́вных.
Сотвори́ ны́ досто́йны бы́ти такова́го да́ра ми́лости Твоея́, Всепе́тая Богоро́дице, обраще́нием от злы́х де́л к благо́му житию́, па́че же правосла́вием неруши́мым.
Воззови́те вельми́, свяще́нных уста́, че́стне почита́юще одушевле́нный Госпо́день Киво́т, и на́ша моле́ния к Пречи́стей вознеси́те, благода́рно Ея́ бла́гость прославля́юще.
Ели́цы благочести́вии, прииди́те, поклони́мся Све́нстей Бо́жия Ма́тере ико́не, подае́т бо певце́м чудотво́рнаго Ея́ о́браза кре́пость на бори́теля диа́вола и грехо́в оставле́ние.
Конда́к, гла́с 8:
Взбра́нней Воево́де победи́тельная, я́ко изба́вльшеся от супоста́т благода́тию Све́нскаго Твоего́ о́браза, благода́рственная воспису́ем Ти́, раби́ Твои́, Богоро́дице, но я́ко иму́щая держа́ву непобеди́мую от вся́ких на́с бе́д свободи́, да зове́м Ти́: ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.
И́кос:
Егда́ по грехо́м на́шим воста́ша язы́цы го́рьции и бо́рзии, ходя́щии по широта́м земли́ Ру́сския, е́же насле́дити селе́ния чу́ждая, и святы́ни правосла́вныя поруга́нию предаю́щии, и на гра́д Бря́нск устреми́шася, тогда́ си́х свире́пство превозмо́же моли́тва Пречи́стыя Богома́тере и дре́вних чуде́с подо́бие на́м яви́ся: Сия́ бо лю́ди ка́ющияся и к ико́не Ея́ припа́дающия напра́сныя сме́рти изба́ви, гра́д же Сво́й и окре́стныя ве́си от огня́ и меча́ сохрани́, по́лчища иноплеме́нныя вспя́ть обрати́вши, сего́ ра́ди немо́лчно зове́м Е́й: ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че Созда́вшаго, но о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Не мо́щно на́м отве́рсти уста́, Ма́ти Бо́жия, греси́ на́ши, я́ко о́гнь пе́щи вавило́нския, превзыдо́ша на́ша главы́, но в покая́нии приими́ на́с, благословя́щия Сы́на Твоего́ и Бо́га оте́ц на́ших.
Сни́ди в пе́щь страсте́й на́ших, Пренепоро́чная, и пла́мя по́хоти в ду́х росы́ шумя́щ чистоты́ преложи́, да благода́рно зове́м Ти́: благослове́нна еси́, Ро́ждшая Бо́га оте́ц на́ших.
Ка́ко воспое́м чу́до заступле́ния Твоего́, Благослове́нная Богоро́дице? Ты́ бо сле́зныя мольбы́ и сокруше́ние серде́ц ча́д Твои́х прие́мши, я́ко же́ртву чи́стую Сы́ну Твоему́ принесла́ еси́, и пра́ведный гне́в Его́ угаси́ла еси́, ро́ждшая Бо́га оте́ц на́ших.
А́ще и согреши́хом, но не отступи́хом от Тебе́, Влады́чице,— уми́льно вопия́ху лю́дие пред Све́нскою ико́ною Твое́ю,— не оста́ви на поруга́ние злове́рным гра́д Тво́й, благословя́щий Сы́на Твоего́ и Бо́га оте́ц на́ших.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́, Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Я́ко столпо́м о́блачным, Све́нскою ико́ною Твое́ю, гра́д Тво́й покрыва́еши, Пречи́стая, и я́ко столпо́м о́гненным ви́димыя и неви́димыя враги́ опаля́еши, ве́рныя же просвеща́еши, превознося́щия Сы́на Твоего́ во ве́ки.
Просла́вим благоче́стно благодея́ния Присноде́вы, честны́й Ея́ о́браз обстоя́ще любо́вию, Та́ бо лю́ди Своя́, пла́менне Ю́ призыва́ющия, ми́лостию Свое́ю ороси́, злочести́выя супоста́ты от гра́да Бря́нска дале́че отгна́вши, те́мже Засту́пницу на́шу превозно́сим во ве́ки.
Огне́м откры́ется и искуси́тся коего́ждо де́ло, яково́ же е́сть, и а́ще пребу́дет, мзду́ прии́мем, а́ще же сгори́т, отщети́мся. Убои́мся у́бо, бра́тие, потопле́ния о́гненнаго и под кро́в Богоро́дицы притеце́м, превознося́ще Сы́на Ея́ во ве́ки.
Хвра́стие ересе́й и раско́лов, и собла́знов церко́вных Боже́ственным огне́м любве́ Бо́жия попали́, Цари́це Небе́сная, его́же Сы́н Тво́й прии́де воврещи́ на зе́млю, правосла́вныя же я́ко зла́то в горни́ле испыта́ний очи́сти, превознося́щия Го́спода во ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.
Всепе́тая Богоро́дица на Небеси́ с Сы́ном и Бо́гом Свои́м ца́рствующи, на земли́ су́щих благоутро́бно посеща́ет, па́че же те́пле призыва́ющим Ея́ ско́рая Помо́щница явля́ется, те́мже и гра́д Бря́нск от наше́ствия супоста́т изба́вила е́сть.
Анто́ния и Феодо́сия Пече́рских, мона́хов ру́сских первонача́льников, преподо́бный Али́пий предстоя́щими Тебе́ изобрази́, мона́шескаго чи́на Влады́чице, зна́менуя при́сное и́х к Тебе́ о на́с моле́ние, с ни́миже Тя́ велича́ем.
Лику́й и красу́йся, Бря́нская земле́, иму́щи в себе́ неоску́дный исто́чник благода́ти, Све́нскую ико́ну Пречи́стыя Де́вы, Ея́же ра́ди ви́димыя и неви́димыя враги́ прогоня́ются, еретицы́ посрамля́ются, ве́рнии же любо́вию неизче́тныя Ея́ ми́лости велича́ют.
О вели́кая на́ша Засту́пнице и похвало́, Пресвята́я Богоро́дице, честне́йшая Херуви́м и сла́внейшая без сравне́ния Серафи́м, правосла́вия щи́те и ору́жие на враги́ непобеди́мое, по достоя́нию воспе́ти Тя́ не могу́ще, во смире́нии се́рдца велича́ем.
Свети́лен:
Ма́ти Бо́жия, при́зри благосе́рдно на благода́рно чту́щия Све́нскую ико́ну Твою́, е́юже гра́д Бря́нск от нахожде́ния злове́рных изба́вила еси́, и умоли́ Ро́ждшагося от Тебе́ дарова́ти Це́ркви Правосла́вней утвержде́ние, Оте́честву на́шему на враги́ одоле́ние и душа́м на́шим спасе́ние.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Ѿве́рзꙋ ᲂу҆ста̀ моѧ̑, и҆ напо́лнѧтсѧ дх҃а, и҆ сло́во ѿры́гнꙋ цр҃и́цѣ мт҃ри, и҆ ꙗ҆влю́сѧ свѣ́тлѡ торжествꙋ́ѧ, и҆ воспою̀ ра́дꙋѧсѧ тоѧ̀ чꙋдеса̀.
Ра́дꙋйсѧ, брѧ́нскаѧ землѐ, и҆ весели́сѧ, све́нскаѧ ѻ҆би́тель, велегла́снѡ пою́ще пресла́вное застꙋпле́нїе бж҃їѧ мт҃ре, ꙗ҆́же све́нскою і҆кѡ́ною свое́ю вѣ̑рныѧ лю́ди ѿ сꙋпоста̑тъ и҆зба́ви.
А҆́ще не бы твоѧ̀ млⷭ҇ть къ на́мъ была̀, пребл҃гослове́ннаѧ влⷣчце, вма́лѣ бы вразѝ лю́тїи гра́дъ тво́й разори́ли и҆ ст҃ы̑ни правосла̑вныѧ порꙋга́нїю пре́дали, но си́хъ вспѧ́ть ѡ҆брати́ла є҆сѝ.
Дне́сь цр҃кѡ́внаѧ разширѧ́ютсѧ нѣ̑дра, прїе́млюще бога́тство бл҃года́ти дв҃ы бцⷣы, све́нскою бо і҆кѡ́ною свое́ю правосла̑вныѧ ѿ ви́димыхъ и҆ неви́димыхъ вра̑гъ ѡ҆гражда́етъ.
Оу҆жасо́шасѧ и҆ноплеме́нныхъ пѡ́лчища и҆ побѣго́ша, бжⷭ҇твеннымъ преще́нїемъ гони́ми, преложи́сѧ бо првⷣный бж҃їй гнѣ́въ на млⷭ҇ть къ на́мъ хода́тайствомъ пречⷭ҇тыѧ бцⷣы.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Твоѧ̑ пѣсносло́вцы, бцⷣе, живы́й и҆ незави́стный и҆сто́чниче, ли́къ себѣ̀ совокꙋ́пльшыѧ, дх҃о́внѡ ᲂу҆твердѝ, въ бжⷭ҇твеннѣй твое́й сла́вѣ вѣнцє́въ сла́вы сподо́би.
Сп҃се́нїе правосла́внѡ велича́ющымъ тѧ̀ содѣ́лала є҆сѝ посредѣ̀ землѝ брѧ́нскїѧ, бцⷣе дв҃о, воздви́женнѣй бо і҆кѡ́нѣ твое́й сщ҃е́нныхъ рꙋка́ми, воздꙋ́хъ ѡ҆ст҃и́сѧ и҆ полкѝ бѣсѡ́вскїѧ ѿгна́шасѧ.
Ꙗ҆вле́нїемъ млⷭ҇ти твоеѧ̀, мт҃и бж҃їѧ, да веселѧ́тсѧ правосла́вныхъ собо́ри, чтꙋ́щїи чꙋдотво́рный све́нскїй ѻ҆́бразъ тво́й, є҆реті́ческое же со́нмище да посрами́тсѧ, и҆ ꙗ҆́кѡ пра́хъ, да возмете́тсѧ ѿ лица̀ брѧ́нскїѧ землѝ.
Бл҃гослове́ннаѧ влⷣчце, деснꙋ́ю стопꙋ̀ твою̀ ᲂу҆твержде́нꙋ на ка́мени на све́нскомъ ѻ҆́бразѣ твое́мъ зрѧ́ще, прилѣ́жнѡ мо́лимъ тѧ̀: на ка́мени пра́выѧ вѣ́ры рабы̑ твоѧ̑ ᲂу҆твердѝ.
Лѣ́потою чꙋде́съ ѡ҆блече́сѧ све́нскаѧ і҆кѡ́на бг҃омт҃ре, ю҆́же стра́хомъ и҆ ра́достїю лобыза́емъ, бра́тїе, дꙋ́шы и҆ тѣлеса̀ ѡ҆чи́стивше, то́ю бо цр҃и́ца нб҃сѐ и҆ землѝ съ на́ми пребыва́етъ.
Сѣда́ленъ, гла́съ а҃:
Прїиди́те, рꙋ́сстїи собо́ри, восхва́лимъ стѣ́нꙋ и҆ забра́ло правосла́внагѡ ѻ҆те́чества на́шегѡ, цр҃и́цꙋ бцⷣꙋ, и҆ бжⷭ҇твенное сокро́вище, све́нскꙋю і҆кѡ́нꙋ є҆ѧ̀ и҆мꙋ́ще, є҆́юже гра́дъ брѧ́нск ѿ нахожде́нїѧ и҆ноплеме́нныхъ и҆зба́висѧ, побѣ̑ды над̾ страстьмѝ ᲂу҆ влⷣчцы и҆спро́симъ, ѿ неѧ̀ ро́ждшагосѧ бг҃а сла́вѧще.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Сѣдѧ́й въ сла́вѣ, на прⷭ҇то́лѣ бжⷭ҇тва̀, во ѻ҆́блацѣ ле́гцѣ, прїи́де і҆и҃съ пребжⷭ҇твенный, нетлѣ́нною дла́нїю, и҆ сп҃сѐ зовꙋ́щыѧ: сла́ва, хрⷭ҇тѐ, си́лѣ твое́й.
А҆́гг҃льстїи чи́ни стра́хомъ слꙋ́жатъ чꙋ́днѣй бж҃їѧ мт҃ре і҆кѡ́нѣ, человѣ́цы бл҃гоговѣ́йнѡ покланѧ́ютсѧ, и҆ всѧ̀ тва́рь ра́дꙋетсѧ, сла́вѧщи си́лꙋ непобѣди́мꙋю пречⷭ҇тыѧ влⷣчцы.
Гдѣ̀ сꙋ́ть де́рзѡсти ѕлочести́выхъ, всꙋ́е хва́лѧщихсѧ погꙋби́ти достоѧ́нїе твоѐ, бцⷣе; па́мѧть и҆́хъ поги́бнетъ съ шꙋ́момъ, твоѐ же застꙋпле́нїе всѝ ро́ди сла́вѧтъ.
Ѻ҆́бразъ све́нскїй цр҃и́цы бцⷣы гра́дꙋ брѧ́нскꙋ дарова́сѧ ꙗ҆́кѡ стѣна̀ неѡбори́маѧ и҆ щи́тъ несокрꙋши́мь, є҆го́же ны́нѣ ѡ҆бстоѧ́ще любо́вїю, первоѻбра́знѣй сла́вꙋ возсыла́емъ.
Дне́сь лѣ́тнюю па́мѧть соверша́юще и҆збавле́нїѧ брѧ́нскїѧ землѝ ѿ сꙋпоста̑тъ посо́бїемъ бг҃омт҃ре, прилѣ́жнѡ мо́лимсѧ є҆́й правосла́вїе ᲂу҆тверди́ти, є҆́рєси же и҆ раско́лы разори́ти.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Оу҆жасо́шасѧ всѧ́чєскаѧ ѡ҆ бжⷭ҇твеннѣй сла́вѣ твое́й: ты́ бо, неискꙋсобра́чнаѧ дв҃о, и҆мѣ́ла є҆сѝ во ᲂу҆тро́бѣ над̾ всѣ́ми бг҃а, и҆ родила̀ є҆сѝ безлѣ́тнаго сн҃а, всѣ̑мъ воспѣва́ющымъ тѧ̀ ми́ръ подава́ющаѧ.
А҆́ще и҆ и҆з̾ѡщрѧ́ютъ ѧ҆зы́къ сво́й проти́вꙋ цр҃кве правосла́вныѧ є҆ретїцы̀ и҆ раскѡ́льницы, и҆ непра̑вды сплета́ютъ рꙋка́ми свои́ми, всꙋ́е трꙋжда́ютсѧ, ꙗ҆́кѡ паꙋчи́нꙋ разори́тъ сїѧ̑ гдⷭ҇ь бг҃ъ, ꙗ҆́коже дре́вле совѣ́тъ сꙋпоста́тѡвъ мл҃твами бг҃омт҃ре.
Твоегѡ̀ къ на́мъ бл҃говоле́нїѧ зало́гъ, све́нскꙋюпече́рскꙋю і҆кѡ́нꙋ твою̀, влⷣчце, стра́жа неꙋсы́пна и҆ застꙋпле́нїе тве́рдо гра́дꙋ брѧ́нскꙋ дарова́ла є҆сѝ, на ню́же взира́юще, ᲂу҆ны́нїе ѿгонѧ́емъ и҆ весе́лїѧ дꙋхо́внагѡ и҆сполнѧ́емсѧ.
Наста́вница є҆сѝ мона́хѡвъ, приснодв҃о, тѣ́мже при́зри на ѻ҆би́тель све́нскꙋю, ю҆́же бл҃гочести́вый кнѧ́зь рѡма́нъ на мѣ́стѣ, тобо́ю и҆збра́ннѣмъ, созда̀, ꙗ҆́кѡ кївѡ́тъ чꙋдотво́рныѧ і҆кѡ́ны твоеѧ̀, и҆ при́снѡ сїю̀ соблюда́й, подвиза́ющихсѧ же въ не́й сп҃са́й.
А҆рха́гг҃льскїй гла́съ прино́симъ тѝ, всепѣ́таѧ: ра́дꙋйсѧ, бл҃года́тнаѧ, све́нскаѧ похвало̀, съ тобо́ю гдⷭ҇ь и҆ тобо́ю съ на́ми, є҆го́же, ꙗ҆́кѡ мт҃рнее дерзнове́нїе и҆мꙋ́щи, моли́ти не преста́й, ѻ҆́вцы па́жити твоеѧ̀ ѿ лю́тыхъ волкѡ́въ сохрани́ти невреди̑мы.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Бжⷭ҇твенное сїѐ и҆ всечтⷭ҇но́е соверша́юще пра́зднество, бг҃омꙋ́дрїи, бг҃омт҃ре, прїиди́те рꙋка́ми воспле́щимъ, ѿ неѧ̀ ро́ждшагосѧ бг҃а сла́вимъ.
Ꙗ҆вле́нїе бж҃їѧ бл҃года́ти, правосла́внѣй цр҃кви присꙋ́щїѧ, зри́мъ въ чꙋ́днѣмъ застꙋпле́нїи гра́да брѧ́нска све́нскїѧ ра́ди і҆кѡ́ны бг҃омт҃ре ѿ нахожде́нїѧ вои́телей ѕлосла́вныхъ.
Сотворѝ ны̀ достѡ́йны бы́ти такова́гѡ да́ра млⷭ҇ти твоеѧ̀, всепѣ́таѧ бцⷣе, ѡ҆браще́нїемъ ѿ ѕлы́хъ дѣ́лъ къ бл҃го́мꙋ житїю̀, па́че же правосла́вїемъ нерꙋши́мымъ.
Воззови́те вельмѝ, сщ҃е́нныхъ ᲂу҆ста̀, че́стнѣ почита́юще ѡ҆дꙋшевле́нный гдⷭ҇ень кївѡ́тъ, и҆ на̑ша молє́нїѧ къ пречⷭ҇тѣй вознеси́те, бл҃года́рнѡ є҆ѧ̀ бл҃гость прославлѧ́юще.
Є҆ли́цы бл҃гочести́вїи, прїиди́те, поклони́мсѧ све́нстѣй бж҃їѧ мт҃ре і҆кѡ́нѣ, подае́тъ бо пѣвцє́мъ чꙋдотво́рнагѡ є҆ѧ̀ ѻ҆́браза крѣ́пость на бори́телѧ дїа́вола и҆ грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе.
Конда́къ, гла́съ и҃:
Взбра́ннѣй воево́дѣ побѣди́тєльнаѧ, ꙗ҆́кѡ и҆зба́вльшесѧ ѿ сꙋпоста̑тъ бл҃года́тїю све́нскаго твоегѡ̀ ѻ҆́браза, бл҃года́рствєннаѧ восписꙋ́емъ тѝ рабѝ твоѝ, бцⷣе, но ꙗ҆́кѡ и҆мꙋ́щаѧ держа́вꙋ непобѣди́мꙋю ѿ всѧ́кихъ на́съ бѣ́дъ свободѝ, да зове́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, невѣ́сто неневѣ́стнаѧ.
І҆́косъ:
Є҆гда̀ по грѣхѡ́мъ на́шымъ воста́ша ꙗ҆зы́цы го́рьцїи и҆ бо́рзїи, ходѧ́щїи по широта́мъ землѝ рꙋ́сскїѧ, є҆́же наслѣ́дити селє́нїѧ чꙋ̑ждаѧ, и҆ ст҃ы̑ни правосла̑вныѧ порꙋга́нїю предаю́щїи, и҆ на гра́дъ брѧ́нск ᲂу҆стреми́шасѧ, тогда̀ си́хъ свирѣ́пство превозмо́же мл҃тва пречⷭ҇тыѧ бг҃омт҃ре и҆ дре́внихъ чꙋде́съ подо́бїе на́мъ ꙗ҆ви́сѧ: сїѧ̀ бо лю́ди ка́ющыѧсѧ и҆ къ і҆кѡ́нѣ є҆ѧ̀ припа́дающыѧ напра́сныѧ сме́рти и҆зба́ви, гра́дъ же сво́й и҆ ѡ҆крє́стныѧ вє́си ѿ ѻ҆гнѧ̀ и҆ меча̀ сохранѝ, пѡ́лчища и҆ноплемє́нныѧ вспѧ́ть ѡ҆брати́вши, сегѡ̀ ра́ди немо́лчнѡ зове́мъ є҆́й: ра́дꙋйсѧ, невѣ́сто неневѣ́стнаѧ.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Не послꙋжи́ша тва́ри бг҃омꙋ́дрїи па́че созда́вшагѡ, но ѻ҆́гненное преще́нїе мꙋ́жески попра́вше, ра́довахꙋсѧ пою́ще: препѣ́тый ѻ҆тцє́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Не мо́щно на́мъ ѿве́рсти ᲂу҆ста̀, мт҃и бж҃їѧ, грѣсѝ на́ши, ꙗ҆́кѡ ѻ҆́гнь пе́щи вавѷлѡ́нскїѧ, превзыдо́ша на́шѧ главы̑, но въ покаѧ́нїи прїимѝ на́съ, бл҃гословѧ́щыѧ сн҃а твоего̀ и҆ бг҃а ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Сни́ди въ пе́щь страсте́й на́шихъ, пренепоро́чнаѧ, и҆ пла́мѧ по́хоти въ дꙋ́хъ росы̀ шꙋмѧ́щъ чистоты̀ преложѝ, да бл҃года́рнѡ зове́мъ тѝ: бл҃гослове́нна є҆сѝ, ро́ждшаѧ бг҃а ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Ка́кѡ воспое́мъ чꙋ́до застꙋпле́нїѧ твоегѡ̀, бл҃гослове́ннаѧ бцⷣе; ты́ бо слє́зныѧ мольбы̑ и҆ сокрꙋше́нїе серде́цъ ча̑дъ твои́хъ прїе́мши, ꙗ҆́кѡ же́ртвꙋ чи́стꙋю сн҃ꙋ твоемꙋ̀ принесла̀ є҆сѝ, и҆ првⷣный гнѣ́въ є҆гѡ̀ ᲂу҆гаси́ла є҆сѝ, ро́ждшаѧ бг҃а ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
А҆́ще и҆ согрѣши́хомъ, но не ѿстꙋпи́хомъ ѿ тебє̀, влⷣчце, ᲂу҆ми́льнѡ вопїѧ́хꙋ лю́дїе пред̾ све́нскою і҆кѡ́ною твое́ю, не ѡ҆ста́ви на порꙋга́нїе ѕловѣ̑рнымъ гра́дъ тво́й, бл҃гословѧ́щїй сн҃а твоего̀ и҆ бг҃а ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Ѻ҆́троки бл҃гочести̑выѧ въ пещѝ, ржⷭ҇тво̀ бг҃оро́дичо сп҃сло̀ є҆́сть. тогда̀ ᲂу҆́бѡ ѡ҆бразꙋ́емое, ны́нѣ же дѣ́йствꙋемое, вселе́ннꙋю всю̀ воздвиза́етъ пѣ́ти тебѣ̀: гдⷭ҇а по́йте, дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.
Ꙗ҆́кѡ столпо́мъ ѻ҆́блачнымъ, све́нскою і҆кѡ́ною твое́ю, гра́дъ тво́й покрыва́еши, пречⷭ҇таѧ, и҆ ꙗ҆́кѡ столпо́мъ ѻ҆́гненнымъ ви̑димыѧ и҆ неви̑димыѧ врагѝ ѡ҆палѧ́еши, вѣ̑рныѧ же просвѣща́еши, превозносѧ́щыѧ сн҃а твоего̀ во вѣ́ки.
Просла́вимъ бл҃гоче́стнѡ бл҃годѣѧ̑нїѧ приснодв҃ы, чтⷭ҇ны́й є҆ѧ̀ ѻ҆́бразъ ѡ҆бстоѧ́ще любо́вїю, та̀ бо лю́ди своѧ̑, пла́меннѣ ю҆̀ призыва́ющыѧ, млⷭ҇тїю свое́ю ѡ҆росѝ, ѕлочести̑выѧ сꙋпоста́ты ѿ гра́да брѧ́нска дале́че ѿгна́вши, тѣ́мже застꙋ́пницꙋ на́шꙋ превозно́симъ во вѣ́ки.
Ѻ҆гне́мъ ѿкры́етсѧ и҆ и҆скꙋси́тсѧ коегѡ́ждо дѣ́ло, ꙗ҆ково̀ же є҆́сть, и҆ а҆́ще пребꙋ́детъ, мздꙋ̀ прїи́мемъ, а҆́ще же сгори́тъ, ѡ҆тщети́мсѧ. ᲂу҆бои́мсѧ ᲂу҆̀бо, бра́тїе, потопле́нїѧ ѻ҆́гненнаго и҆ под̾ кро́въ бцⷣы притеце́мъ, превозносѧ́ще сн҃а є҆ѧ̀ во вѣ́ки.
Хвра́стїе є҆ресе́й и҆ раско́лѡвъ, и҆ собла́знѡвъ цр҃ко́вныхъ бжⷭ҇твеннымъ ѻ҆гне́мъ любвѐ бж҃їѧ попалѝ, цр҃и́це нбⷭ҇наѧ, є҆го́же сн҃ъ тво́й прїи́де воврещѝ на зе́млю, правосла̑вныѧ же ꙗ҆́кѡ зла́то въ горни́лѣ и҆спыта́нїй ѡ҆чи́сти, превозносѧ́щыѧ гдⷭ҇а во вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Всѧ́къ земноро́дный да взыгра́етсѧ дх҃омъ просвѣща́емь, да торжествꙋ́етъ же безпло́тныхъ ᲂу҆мѡ́въ є҆стество̀, почита́ющее сщ҃е́нное торжество̀ бг҃омт҃ре, и҆ да вопїе́тъ: ра́дꙋйсѧ, всебл҃же́ннаѧ бцⷣе, чⷭ҇таѧ приснодв҃о.
Всепѣ́таѧ бцⷣа на нб҃сѝ съ сн҃омъ и҆ бг҃омъ свои́мъ црⷭ҇твꙋющи, на землѝ сꙋ́щихъ бл҃гоꙋтро́бнѡ посѣща́етъ, па́че же те́плѣ призыва́ющымъ є҆ѧ̀ ско́раѧ помо́щница ꙗ҆влѧ́етсѧ, тѣ́мже и҆ гра́дъ брѧ́нск ѿ наше́ствїѧ сꙋпоста̑тъ и҆зба́вила є҆́сть.
А҆нтѡ́нїа и҆ ѳеодо́сїа пече́рскихъ, мона́хѡвъ рꙋ́сскихъ первонача́льникѡвъ, прпⷣбный а҆лѵ́пїй предстоѧ́щими тебѣ̀ и҆з̾ѡбразѝ, мона́шескагѡ чи́на влⷣчце, зна́менꙋѧ при́сное и҆́хъ къ тебѣ̀ ѡ҆ на́съ моле́нїе, съ ни́миже тѧ̀ велича́емъ.
Ликꙋ́й и҆ красꙋ́йсѧ, брѧ́нскаѧ землѐ, и҆мꙋ́щи въ себѣ̀ неѡскꙋ́дный и҆сто́чникъ бл҃года́ти, све́нскꙋю і҆кѡ́нꙋ пречⷭ҇тыѧ дв҃ы, є҆ѧ́же ра́ди ви̑димыѧ и҆ неви̑димыѧ врагѝ прогонѧ́ютсѧ, є҆ретїцы̀ посрамлѧ́ютсѧ, вѣ́рнїи же любо́вїю неизчє́тныѧ є҆ѧ̀ млⷭ҇ти велича́ютъ.
Ѽ вели́каѧ на́ша застꙋ́пнице и҆ похвало̀, прест҃а́ѧ бцⷣе, чтⷭ҇нѣ́йшаѧ херꙋві̑мъ и҆ сла́внѣйшаѧ без̾ сравне́нїѧ серафі̑мъ, правосла́вїѧ щи́те и҆ ѻ҆рꙋ́жїе на врагѝ непобѣди́мое, по достоѧ́нїю воспѣ́ти тѧ̀ не могꙋ́ще, во смире́нїи се́рдца велича́емъ.
Свѣти́ленъ:
Мт҃и бж҃їѧ, при́зри бл҃госе́рднѡ на бл҃года́рнѡ чтꙋ́щыѧ све́нскꙋю і҆кѡ́нꙋ твою̀, є҆́юже гра́дъ брѧ́нск ѿ нахожде́нїѧ ѕловѣ́рныхъ и҆зба́вила є҆сѝ, и҆ ᲂу҆молѝ ро́ждшагосѧ ѿ тебє̀ дарова́ти цр҃кви правосла́внѣй ᲂу҆твержде́нїе, ѻ҆те́чествꙋ на́шемꙋ на врагѝ ѡ҆долѣ́нїе и҆ дꙋша́мъ на́шымъ сп҃се́нїе.
Свенская Печерская икона Божией Матери имеет 2 празднования: 3 мая, в день кончины преподобного Феодосия Печерского (см. о ней под этим числом), и 17 августа, в день кончины преподобного Алипия Печерского, который ее написал. День празднования 17 августа был установлен в 1815 г. в благодарность за избавление г. Брянска (около которого икона явилась в 1288 г.) от нашествия наполеоновских войск в 1812 г.
Свенская-Печерская икона Божией Матери была написана преподобным Алипием Печерским († около 1114, память 17 августа). На иконе изображена Божия Матерь, сидящая на престоле, на коленях у Нее Богомладенец. Справа от трона стоит преподобный Феодосий, а слева – преподобный Антоний Печерские. До 1288 года она находилась в Киево-Печерском монастыре, где прославилась чудесами, и в 1288 году была перенесена в Брянский Свенский монастырь, в честь Успения Пресвятой Богородицы, следующим образом. Черниговский князь Роман Михайлович, будучи в Брянске, ослеп. Услышав о чудесах от иконы, писанной самим преподобным Алипием, князь послал в монастырь гонца с просьбой прислать к нему в Брянск икону для исцеления. Икону отправили вместе со священником по реке Десне. Во время плавания лодка пристала к правому берегу реки Свены. После ночевки путники утром пошли к лодке, чтобы помолиться иконе, но не нашли ее там, а увидели на горе против реки Свены. Икона стояла на дубе между ветвями. Весть об этом дошла до князя Романа; его привели к иконе пешком. Князь горячо молился и обещал построить на этом месте монастырь, отдав ему все земли, которые увидит с горы. После молитвы князь начал прозревать. Сначала он увидел тропинку, затем близкие предметы и, наконец, все окрестности. Приложившись к иконе, князь отслужил молебен, а затем все собравшиеся основали деревянный храм в честь Успения Пресвятой Богородицы. Дерево, на котором пребывала икона, срубили и употребили на доски для других икон. Тогда же было установлено празднество Свенской иконе Божией Матери 3 мая.
Икона прославилась исцелениями слепых, бесноватых, заступничеством от врагов.
Одно из самых значимых чудес было явлено в 1812 году, когда Брянск оказался под угрозой нашествия наполеоновских войск. Жители города совершили крестный ход, неся на руках икону Божией Матери Свенской (Печерской) и вознося молитвы Заступнице, чтобы она избавила город от французского нашествия. И их моления были услышаны – враг обошел город стороной. В память об этом чуде в Брянске стал каждый год 17 августа проводиться крестный ход.
Но все закончилось после революции. Обитель закрыли в 1924 году, все постройки, в том числе Успенский собор 18 века, разрушили, и неизвестно, что случилось бы с древней чудотворной иконой, если бы ее не спас знаменитый искусствовед Николай Николаевич Померанцев (1891-1986). Привезя её в Москву, он передал икону на реставрацию, и после сложнейшей кропотливой работы она была помещена в Третьяковскую галерею, где находится по сей день.