Канон Пресвятой Богородице пред иконой «Сладкое лобзание»
Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.
Глас 1.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Воскресе́ния де́нь, просвети́мся, лю́дие, Па́сха, Госпо́дня Па́сха; от сме́рти бо к Жи́зни и от земли́ к Небеси́ Христо́с Бо́г на́с преведе́, побе́дную пою́щия.
Воскресе́ния де́нь Влады́ки Христа́, и Ма́терь Того́, Де́ву Чи́стую, прииди́те, вси́, и́же в Горе́ мона́шествующий, согла́сно ве́рно воспои́м, благода́рственное пою́ще.
Воскресе́ние Спа́са Христа́ и па́мять, е́же па́че наде́жды, чудоде́йствия Твоего́, Чи́стая, и́мже показа́ла еси́ на́с сы́ны дне́, тьму́ отгна́вши от честна́го жре́бия Твоего́, согла́сно ве́рно воспои́м, благода́рственное пою́ще.
Очи́стим чу́вствия и у́зрим мы́сленными очесы́ Бо́жий Про́мысл, и́бо Богоневе́стная из Горы́ Афо́нския ны́не во́инство христоненави́стное пресла́вно изгна́.
Не́бо и земля́ ны́не да веселя́тся в Боже́ственном Христо́вом возста́нии, Де́ву же да пое́т ли́к безсупру́жных, и́бо дне́сь во́инство христоненави́стное из Горы́ изгна́.
Исча́дие Ага́ри, вто́ргся к на́м, – даде́ся Гора́, – рече́, – во вла́сть ны́не мою́: но у́бо солга́ся лю́те, из Горы́ бо того́ Храни́тельница Богоро́дица изгна́.
Небеса́ у́бо досто́йно ны́не веселя́тся Боже́ственным Воскресе́нием Сы́на Твоего́, Чи́стая, мы́ же пра́здник соверша́ем и Тебе́, в не́мже посла́ла еси́ на́м честны́й о́браз Тво́й.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Прииди́те, пи́во пие́м но́вое, не от ка́мене непло́дна чудоде́емое, но нетле́ния исто́чник, из гро́ба одожди́вша Христа́, в Не́мже утвержда́емся.
Прииди́те, пи́во пие́м ра́дости, честна́я в безсупру́жных составле́ния, и́бо Де́ва Чи́стая печа́ль на́шу преложи́ в весе́лие спаси́тельное.
Прииди́те, пи́во пие́м но́вое, от исто́чника присноживо́тнаго Богома́тере, и́бо ве́сну на́м благода́рную показа́, я́ко пре́жде и ны́не Богоневе́стная.
Ны́не вся́ исполня́ются ра́дости, я́же в Горе́ Афо́нстей честна́я жили́ща, Богоро́дицу Чи́стую Предста́тельницу держа́вну иму́ще, Е́юже утверди́шася.
Вчера́ порабо́тихомся лю́те, мучи́тельству неве́рных па́дше вси́, ны́не же Предста́тельница на́ша све́тлое дарова́ на́м возрожде́ние.
Ны́не глаго́ли, Горо́ Честна́я: обновля́юся стра́нно Богома́терию, неве́рному бо во́инству бежа́вшу, торжество́ но́вое и све́тлое То́й составля́ю.
Я́ко дре́вле Петра́ Тво́й Сы́н в воде́, Богоро́дице, удиви́, та́ко и Ты́ честну́ю Твою́ ико́ну в то́йже воде́ просла́вила еси́.
Седа́лен, гла́с 5.
Фео́филу ски́птры зле́ управля́ющу, свята́я Твоя́ ико́на, бежа́вши, идя́ше по воде́ пла́ванием над волна́ми, и, прише́дши любе́зно, приста́ держа́вно во оби́тели Твое́й Богоспаса́емей, и водрузи́ся, я́ко на престо́л Херуви́мский, в хра́ме Твое́м, Чи́стая.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: На Боже́ственней стра́жи Богоглаго́ливый Авваку́м да ста́нет с на́ми и пока́жет светоно́сна А́нгела, я́сно глаго́люща: дне́сь спасе́ние ми́ру, я́ко воскре́се Христо́с, я́ко всеси́лен.
На Боже́ственней стра́жи, ста́вше во Христе́, бра́тие, ума́ движе́нии и дея́ния испра́вляюще, вси́ в весе́лии рце́м: дне́сь спасе́ние Горе́ Де́вою Чи́стою, на́шею Предста́тельницею.
На ста́до Твое́, Чи́стая, просте́рши взо́р благосе́рдно, призыва́ющий Тя́ спаса́еши от вся́ких скорбе́й, враги́ бо Твоя́, Влады́чице, дне́сь из Горы́ изво́диши, на́м вопию́щим Ти́, е́же очи́сти.
При́сно смуща́ет мя́ мно́жество неча́емых напа́стей, – вопие́т вся́, я́же во Афо́не, Твоя́ па́ства, Влады́чице, – не пре́зри у́бо, но предвари́, изми́ мя́, Де́во, воспева́ющую при́сно вели́чия Твоя́.
Я́ко Храни́тельницу свяще́нных на́ших оби́телей, Чи́стая, венча́ем Тя́, ны́не от любве́ Боже́ственныя пе́сни плету́ще: приими́ пе́ние и па́ки ны́ в ру́ки беззако́нных не преда́ждь, Христа́ умилостивля́ющи.
Богооте́ц у́бо Дави́д пред се́нным ковче́гом скака́ше, игра́я, лю́дие же Христо́вы безсупру́жнии, и́же в Горе́, Чи́стая, игра́юще пред о́бразом Твои́м, боже́ственно Тебе́ мо́лятся, я́коже Дави́д прорече́.
Богооте́ц у́бо Дави́д пред се́нным ковче́гом скака́ше, игра́я, ве́рнии же, мы́ дне́сь, пред све́тлым о́бразом Твои́м ли́ки соста́вльше песноно́сныя, Тебе́ ра́достно Сладколю́бящая зове́м.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: У́тренюем у́тренюю глубоку́, и вме́сто ми́ра пе́снь принесе́м Влады́це, и Христа́ у́зрим, Пра́вды Со́лнце, все́м жи́знь возсия́юща.
У́тренюем вси́ боже́ственно и с пе́нием дея́ния принесе́м доброде́тельная, Де́ве вопию́ще: не преста́й, Влады́чице, су́щия в Горе́ храня́щи.
У́тренюем дне́сь вси́ и Чи́стей Богоро́дице Тебе́ принесе́м Боже́ственную пе́снь, на́с от скорбе́й изба́вльшей все́х и от нечи́стаго сове́тования.
Безме́рное Твое́ благоутро́бие к су́щим в Горе́ оби́телем со у́жасом зря́ще, Чи́стая, на Твое́ тве́рдое предста́тельство наде́ющеся, Па́сху пра́зднуем весе́лую.
Безме́рное Твое́ благоутро́бие, и́же в Горе́, ны́не зря́ще, Тебе́ пригла́шаем: ра́дуйся, Храни́тельнице мона́шествующих, о Всечи́стая, ра́дуйся, Предста́тельнице и Побо́рнице.
Присту́пим, свещено́снии, исходя́щу Христу́ из Гро́ба, я́ко Жениху́, и торжеству́ем, Богоро́дице взыва́юще: ра́дуйся, Го́ры Спаси́тельнице.
Присту́пим, свещено́снии, к прише́дшей на́м Богоро́дицы Чи́стыя ико́не, и тоя́ удиви́мся о́браза подо́бию, и чуде́с волна́м.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Снизше́л еси́ в преиспо́дняя земли́ и сокруши́л еси́ вереи́ ве́чныя, содержа́щия свя́занныя, Христе́, и тридне́вен, я́ко от ки́та Ио́на, воскре́сл еси́ от Гро́ба.
Снидо́хом во грехи́ мно́гия и пра́ведное на ся́ Бо́жие негодова́ние привлека́хом. Но, о Влады́чице, Ты́ исхи́тила еси́ на́с из ро́ва поги́бели.
Сни́де, я́ко в преиспо́дняя земли́, нечи́стое во́инство, прогна́но све́том Твои́м, Богоро́дице, сего́ ра́ди мона́шествующий благода́рственную пе́снь Тебе́ прино́сят, Отрокови́це.
Храня́щи, о Влады́чице, Го́ру Твою́ невреди́му от вра́г мы́сленных и чу́вственных же и спаса́еши на́ше жи́тельство, прие́мши пе́сни от на́с всегда́.
Храня́щи, Чи́стая, Го́ру Твою́, наше́дшим неве́рным, в наказа́нии лю́тых на́ших грехопаде́ний, не пре́дала еси́ на́с в ру́ки и́х, но истреби́ в коне́ц.
Спа́се на́ш Христе́, воскресе́ние ду́ш на́ших, мольба́ми Ро́ждшия Тя́ изба́ви все́х от бе́д и скорбе́й и сподо́би на́с неизрече́нныя Твоея́ Сла́вы.
Спаси́тельницу на́шу же и Храни́тельницу, о Всенепоро́чная Чи́стая, Тя́ ве́мы вся́, я́же в Горе́ оби́тели, сего́ ра́ди Тебе́ согла́сно составля́ем пе́ние.
Конда́к, гла́с 8.
И́же в хра́ме и оби́тели Твое́й приходя́щия Ти́ и богоуго́дно спаси́тельная гоня́щия и почита́ющия Тво́й святы́й о́браз, си́м да́руй, Де́во, Твоя́ ми́лости, от вся́ких изба́вльши си́х скорбе́й, Тебе́ вопию́щия: ра́дуйся, Еди́на Богоневе́стная.
И́кос:
А́нгели неви́димо со стра́хом окружа́ют Боже́ственную Твою́, Де́во, ико́ну сию́, уди́вльши до́бре, чрез мо́ре во Твою́ оби́тель посла́ла еси́. Мы́ же, ра́дующеея сла́ве Твое́й, вопие́м Ти́, е́же ра́дуйся, си́це: ра́дуйся, Христа́ Сладколю́бящая; ра́дуйся, на объя́тиих Того́ нося́щая. Ра́дуйся, стоя́щая в хра́ме, я́ко Всецари́ца; ра́дуйся, соблюда́ющая на́с, я́ко Храни́тельница. Ра́дуйся, я́ко приклони́лася еси́, е́же соблюда́ти Твою́ оби́тель; ра́дуйся, я́ко зде́ суди́ла еси́ присели́тися, и до ны́не пребыва́еши. Ра́дуйся, спасе́ние ве́рных ра́б Твои́х; ра́дуйся, благоукраше́ние свята́го хра́ма Твоего́. Ра́дуйся, Е́юже от ва́рвар избавля́емся; ра́дуйся, Е́юже от бе́д спаса́емся. Ра́дуйся, на́ша Предста́тельнице и Покро́ве; ра́дуйся, все́м упова́ние изве́стное. Ра́дуйся, Еди́на Богоневе́стная.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: О́троки от пе́щи изба́вивый, бы́в Челове́к, стра́ждет, я́ко сме́ртен, и стра́стию сме́ртное в нетле́ния облачи́т благоле́пие, еди́н благослове́н отце́в Бо́г и препросла́влен.
О́троки от пе́щи изба́вивый, призре́л еси́, Го́споди, я́ко Милосе́рд, прегреше́ния на́ша и изба́вил ны́ еси́ от лю́таго обстоя́ния Ма́тери Твоея́ мольба́ми, я́ко Бо́г препросла́вленный.
О́троки от пе́щи изба́вивый, изба́ви, Влады́чице, Го́ру, Тобо́ю Святоиме́нную, Чи́стая, от неве́рных вра́г Человеколю́бец, Еди́н благослове́нный отце́в Бо́г и препросла́вленный.
Же́ны с ми́ры Богому́дрыя всле́д Тебе́ теча́ху, Влады́ко Христе́, Небе́сное Тя́ Ми́ро ро́ждшую, вся́, я́же в Горе́, оби́тели, иму́щи Боже́ственную Блюсти́тельницу, нечести́вых злово́ния изба́вихомся.
Сме́рти пра́зднуем умерщвле́ние, а́дово разруше́ние, стра́нное же нечести́вых бе́гство, от пребыва́ния Твоего́ в Святе́й Горе́, Всенепоро́чная. Те́мже пое́м Тя́, Боже́ственное на́ше предста́тельство, Богоневе́стная.
Сме́рти пра́зднуем умерщвле́ние, Христо́во Воскресе́ние, нечести́вых люде́й посрамле́ние и бе́гство и, взыгра́юще, пое́м Тя́, Влады́чице, Еди́ну в жена́х Благослове́нную и Богоро́дицу пресла́вную.
Я́ко вои́стинну свяще́нный и ра́достный се́й спаси́тельный, Боже́ственный пра́здник, воспомина́ние безбо́жных от на́с бе́гство, в о́ньже Боже́ственное, я́ко све́т, Пречи́стая, умилостивле́ние все́м возсия́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Се́й нарече́нный и Святы́й Де́нь – еди́н суббо́т ца́рь и госпо́дь, пра́здников пра́здник и торжество́ е́сть торже́ств, в о́ньже благослови́м Христа́ во ве́ки.
Се́й нарече́нный и святы́й де́нь, в о́ньже мы́ пое́м Цари́це пе́ние: неча́емых бо реши́тельница бы́сть на́м Всенепоро́чная, те́мже благослови́м Сию́ во ве́ки.
Се́й нарече́нный и святы́й де́нь, Воста́ния Госпо́дня и Чи́стыя Богоро́дицы, соде́яннаго Е́ю на́м па́че наде́жды чу́да, Е́юже благослови́м Христа́ во ве́ки.
Прииди́те, и́ночестии, и́же во Афо́не, собо́ри, с любо́вию благода́рственно Богоро́дицу воспое́м, Влады́чицу, Предста́тельницу на́шу и Храни́тельницу, Пита́тельницу, вра́ча и сокро́вище во ве́ки.
Возведи́ о́крест о́чи Твои́, Чи́стая, и ви́ждь ча́да Твоя́, лю́те сотре́нная десятиле́тним мучи́тельством Исма́иля нечести́ваго, и́же от Ага́ри, и сохраня́й сия́, Тобо́ю благословя́щая Христа́ во ве́ки.
О́тче Вседержи́телю, и Сло́ве, и Ду́ше, оби́тели, и́же во Афо́не, сохраня́й невреди́мы от враго́в лю́таго нало́га, на Тя́ бо упова́ем и благослови́м, в ни́х живу́щий, во ве́ки.
О́тче Вседержи́телю, и Сло́ве, и Ду́ше, Безнача́льное Существо́, Непостижи́мое Естество́, Бо́же все́х, Твоя́ лю́ди изми́ вся́кия ско́рби Святы́я Богоро́дицы моли́твами.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Свети́ся, свети́ся, Но́вый Иерусали́ме, сла́ва бо Госпо́дня на тебе́ возсия́, лику́й ны́не и весели́ся, Сио́не. Ты́ же, Чи́стая, красу́йся, Богоро́дице, о воста́нии Рождества́ Твоего́.
Припе́в: Велича́й, душе́ моя́, Чи́стую Де́ву и Еди́ну Богоро́дицу Предста́тельницу мона́шествующих во Афо́не.
Свети́ся, свети́ся, Но́вый Иерусали́ме, и ты́, Горо́ Афо́нская, Предста́тельница бо твоя́ ны́не добро́ту пе́рвую да́рует тебе́ и тьмы́ отгоня́ет нечести́вых Богоневе́стная.
Припе́в: Велича́й, душе́ моя́, Ю́же велича́ют вся́ческая, Де́ву, и трепе́щут безбо́жных ага́рян собра́ния.
Свети́ся ны́не, свяще́нная Горо́ Афо́нская, Боже́ственная бо в тебе́ Предста́тельница Всенепоро́чная неве́рнаго во́инства я́же на на́с ловле́ния ма́нием Боже́ственным разруши́, ми́р на́м дарова́вши.
Припе́в: Дне́сь вся́к чи́н мона́шествующих Горы́ па́мять творя́щий благода́ти Твоея́, сликовству́ет, Де́во Богоро́дице.
О, Боже́ственнаго, о, любе́знаго, о, обеща́ния кра́снаго! Оби́телем бо, су́щим во Афо́не, обеща́лася еси́ бы́ти Предста́тельницею, Храни́тельницею и Блюсти́тельницею, Ю́же, ве́рнии, иму́ще наде́жду, мно́гих лю́тых избавля́емся.
Припе́в: Дне́сь ра́дуется ве́сь мона́шествующих ли́к воста́нием Христо́вым и па́мять твори́т Твоего́ чудесе́, Де́во.
О, Боже́ственныя и еди́ныя сла́вы Го́рния, ю́же наслажда́ешися, Богоро́дице Де́во, я́ко Всецари́ца, красу́йся про́чее и моле́ние твори́ всегда́ о Твое́м жре́бии, подпа́вшем злоде́йственному.
Сла́ва: Тебе́, Бо́га Отца́, Бо́га Сы́на и Сло́ва и Бо́га Ду́ха, Еди́наго в Тро́ице Бо́га сла́влю Еди́наго.
О О́тче, и Сло́ве, и Боже́ственный Ду́ше и Честны́й, о Тро́ице, Бо́же мо́й, Боже́ственными моли́твами Твои́х слу́г Афо́нския Горы́, на́с, почита́ющих Тя́, Ца́рствия Твоего́ сподо́би.
И ны́не: О Всечи́стая Отрокови́це, о Ма́ти, Де́во Чи́стая, не преста́й Го́ру Афо́нскую всегда́ покрыва́ти благода́тию Твое́ю, Влады́чице, и Сы́на Твоего́ о на́с умилостивля́ти, Присноде́во.
Свети́лен.
Твое́ю, Богоро́дице, благода́тию покрыва́еши и соблюда́еши все́х, су́щих в жре́бии Твое́м, от наше́ствия нечести́вых и са́мым о́бразом Твои́м утеша́еши лю́ди Твоя́.
Икона «Сладкое Лобзание» (по-гречески Гликофилуса) прославилась в царствование греческого императора-иконоборца Феофила (829–842).
Один из приближенных императора, Симеон, подражал своему повелителю в ненависти к иконам. Жена же его Виктория втайне чтила иконы и имела у себя во внутренних покоях икону Богоматери, которой и поклонялась. Муж с негодованием смотрел на это и, наконец, потребовал от жены икону, чтобы ее сжечь. Верующая женщина решилась расстаться с заветной святыней, но не предавать ее в руки мужа.
Она пустила ее в море.
Через неизвестное число лет эта самая икона явилась на берегу моря пред афонским Филофеевским монастырем. Игумен и братия с радостью и честью приняли ее и внесли в соборный храм монастыря. Место явления иконы названо «Агиасмою». В Светлый понедельник ежегодно сюда из обители совершается крестный ход.
Нельзя не упомянуть здесь об одном назидательном чудесном случае, бывшем в 1830 году. В это время в Филофеевский монастырь пришел из Адрианополя один богомолец. Здесь в обители он случайно заговорил с экклесиархом. Последний в искренней беседе рассказал богомольцу о различных чудесах Божией Матери и сообщил также о том, каким образом явилась на берегу моря пред Афонской Филофеевской обителью Ее икона Сладкое лобзание.
Богомолец с любопытством о всем расспрашивал экклесиарха, внимательно выслушивал его рассказы и, по-видимому, все близко принимал к сердцу. Экклесиарх шел навстречу его желаниям. Но каково же было его изумление, когда его собеседник в конце концов выразил свое сомнение в истинности всего рассказанного, а повествование инока о чудесном явлении иконы Божией Матери Гликофилуссы счел за простую басню, которой может поверить разве только ребенок.
Экклесиарх задумался. Он не ожидал ничего подобного. Несомненно, что в душе богомольца были посеяны злые семена, и они отравляли его христианское настроение. Может быть, он был уже близок к полному падению. Ведь от отрицания благодеяний, оказанных роду человеческому Богоматерью, и от сомнений в чудесном явлении Ее святого образа всего лишь один шаг к сомнению и в чудесах вообще, а в частности, и чудесах Спасителя рода человеческого...
Видя близкую гибель своего собеседника, экклесиарх пытался рассеять его дух сомнения, но богомолец упорно отрицал все его слова и доводы. Так глубоко он пал.
И не доводы инока убедили богомольца: он был возвращен в число искренних последователей Христа Самой Царицей Небесной.
В тот же день над ним самим совершилось чудо, и из него он мог убедиться в чудесной силе Пречистой Девы. Идя по верхнему этажу дома, он оступился и начал падать вниз. Тут он воскликнул: «Пресвятая Богородица, помогай нам!» и спустился на землю без всякого вреда...
Икона Сладкое лобзание прославлена и другими чудесами. Она стоит в соборном храме обители и изображает Богоматерь лобзающей Предвечного Младенца. Икона имеет в высоту 1 аршин 12 вершков, а в ширину 1 аршин 3 1/2 вершка. Есть церковное предание, что она одна из 70-ти икон, написанных евангелистом Лукой.
В скиту русского афонского Пантелеймоновского монастыря есть снимок с чудотворной иконы «Гликофилуса».