Канон Пресвятой Богородице пред иконой «Коневская»

Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 23 июля (10 июля ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Сия́ние сла́вы О́тчия, Сы́й от Све́та, Све́те Присносу́щный, озари́, молю́, у́м и се́рдце мое́, Иису́се, и напо́лни мя́ Ду́ха, да воспою́, ра́дуяся, Тебе́ Ро́ждшия ди́вная чудеса́.

Пою́ се́рдцем и усты́ не дре́внюю злату́ю ста́мну, в не́йже бе́ ма́нна, но пою́ Де́ву Богоро́дицу, носи́вшую Христа́ во чре́ве, и сла́влю Тоя́ о́браза богосоверша́емая чудеса́.

Ты́, по Соломо́ну, исто́чник вертогра́да и кла́дязь воды́ жи́вы, истека́ющия от Лива́на, о Ма́ти Жениха́ Це́ркви, от ико́ны бо Твоея́, Влады́чице, благода́тныя струи́ при́сно на на́с лию́тся.

Сердца́ на́ша привлекла́ еси́, Де́во Чи́стая, и та́йным о́браза Твоего́ благоле́пием, и боголе́пными о́наго чудесы́. Те́мже, пою́ще, мо́лим Тя́: и на́ша ду́ши благообра́зны соде́лай, Влады́чице.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.

Я́коже Богооте́ц дре́вле пред Бо́жиим киво́том ликова́ше, си́це Арсе́ний из Афо́на со о́бразом Киво́та одушевле́ннаго, в мы́сленнем ликовствова́нии гряды́й в Росси́ю, моля́шеся Первообра́зней, да чту́щих Ю́ ве́чныя сла́вы сподо́бит.

Я́коже но́вая луна́, яви́ся на Росси́йстей тве́рди Твоя́, Влады́чице, ико́на, озаря́ющи су́щия во тьме́ и приводя́щи ко све́ту богоразу́мия. И на́с, гре́шных, мо́лим Тя́ со слеза́ми, спаси́ от тьмы́ неразу́мия и Твоя́ певцы́ ве́чныя сла́вы сподо́би.

Утверди́, просла́ви Це́рковь Сы́на Твоего́, ве́рных Помо́щнице, оби́тель сию́, и вся́ гра́ды, и страны́ в ми́ре сохрани́ и все́х, лю́бящих сла́вити честны́й о́браз Тво́й, венце́в сла́вы сподо́би.

Расто́ргни плени́цы на́ших грехопаде́ний, изба́ви от ро́ва стра́стнаго жития́ и да́руй свобо́ду рабо́м Твои́м, Богоро́дице, да сконча́ем про́чее живота́ на́шего в ми́ре и покая́нии, упова́юще насле́дити ве́чную сла́ву.

Седа́лен, гла́с 4:

Исполне́ние зако́на и проро́ков ро́ждшая, Христа́ Бо́га, испо́лни ра́дости и весе́лия все́х, чту́щих святу́ю ико́ну Твою́, Влады́чице, да, све́тло дне́сь пра́зднующе, Тя́ ра́достно воспое́м и любо́вию и́мя Твое́ просла́вим, я́ко Ты́ еси́ еди́на от все́х родо́в избра́нная, Благослове́нная и Препросла́вленная.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Седя́й в Сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Зря́ще на Твою́, Богороди́тельнице, ико́ну, мо́лим Тя́, я́ко Ма́терь Све́та Незаходи́маго: отжени́ от на́с мра́к страсте́й Того́ све́тлостию, да, просве́щшеся, воспое́м: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Ты́ ти́хое обурева́емым, Богоро́дице, приста́нище, Ты́ ра́дость печа́лию погруже́нным, боля́щим Ты́ исцеле́ние и покро́в все́м, к Тебе́ прибега́ющим, Влады́чице, еди́на Чи́стая и Благослове́нная.

Не наде́емся на кня́зи, ни на сы́ны челове́ческия, но все́ на́ше упова́ние на Твоего́ Сы́на, Богоро́дице, возлага́ем, и ве́руем непрело́жно, я́ко То́й е́сть спасе́ние на́ше, и не постыди́мся.

Тя́, Богоневе́сто Чи́стая, недосто́йнии раби́, сла́вим, лобыза́юще бре́нными устны́ о́браз Тво́й святы́й, и Тебе́ мо́лимся со слеза́ми: спаси́ на́с от лю́тых грехопаде́ний, да изба́вимся от ве́чныя му́ки.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, и ме́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.

Неисповеди́мое чуде́с мо́ре ве́мы Тя́, Богоро́дице: па́че бо ума́ и сло́ва о́ными Ты́ просла́вилася еси́. Те́м ны́не, я́ко Ма́терь Бо́жию, в пе́снех Тя́ сла́вим, раби́ Твои́, благода́рственно.

Ди́вный в чудесе́х Бо́г ди́вен и во святы́х Свои́х, Тобо́ю без сравне́ния ди́вен показа́ся, Богоро́дице, я́ко во утро́бе Твое́й вмести́тися благоволи́ и сотвори́ Тя́ Честне́йшую и Сла́внейшую Серафи́мов.

Тобо́ю возстаю́т разсла́бленнии, неду́гующии исцеля́ются, слепи́и прозира́ют, от бесо́в томи́мии свобожда́ются, ра́дуйся, Исто́чниче дарова́ний, Богоблагода́тная Де́во.

Сло́во О́тчее Ипоста́сное ро́ждшая, Де́во Пренепоро́чная, изба́ви от безслове́сия ду́шу раба́ Твоего́ и да́руй ми́ сле́зы серде́чныя, да ны́не плаче́вныя пролию́ струи́, пре́жде не́жели пости́гнет пла́ч неуте́шный.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Све́тлый составля́ет ли́к ико́на Твоя́, Влады́чице, к не́й же мы́ взира́юще, се́рдцем и устны́ благослови́м, пое́м и велича́ем Твое́ к на́м ма́тернее благоутро́бие и ку́пно от Тебе́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Торжеству́юще ны́не ра́достно во хра́ме Твое́м, Пречи́стая, и Твоему́ припа́дающе честно́му о́бразу, мо́лим Тя́ умиле́нно: сотвори́ на́с досто́йны бы́ти ли́ка пра́зднующих в торжестве́ избра́нных Сы́на Твоего́ рабо́в.

Да рыда́ют де́мони, жего́ми су́ще невеще́ственным огне́м от святы́я ико́ны Де́вы Чи́стыя, и да бежа́т от челове́к в бе́здну, и́м угото́ванную, мы́ же, веселя́щеся, в пе́снех Богоро́дицу велича́ем.

Живоно́сный Исто́чниче, Богоро́дице Де́во, зно́ем страсте́й пали́мую ду́шу мою́ напо́й благода́тными струя́ми Сы́на Твоего́ и услади́ го́ресть се́рдца моего́ зре́нием свята́го о́браза Твоего́.

Конда́к, гла́с 8:

Препросла́вленная Вы́шняго Ма́ти созыва́ет к песнопе́нию на́с Своего́ о́браза прише́ствием от Нова́града и возбужда́ет зре́нием того́ на по́двиг, побежда́ти сопроти́вных си́лу, и к Не́й, я́ко на́шея ра́дости вино́вней, пе́ти: ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.

И́кос:

Ка́ко отве́рзу бре́нная уста́ и воспою́ Не́бо одушевле́нное, Де́ву Мари́ю, от Нея́же на́м возсия́ Со́лнце мы́сленное, Христо́с, просвеща́яй вся́каго челове́ка? Недоуме́ет бо у́м мо́й, безгла́сием язы́к связу́ется. Но к чуде́с вино́вней Тоя́ ико́не зря́ще, а́нгельски воспое́м, глаго́люще: ра́дуйся, неистощи́мое сокро́вище благода́ти; ра́дуйся, чуде́с неизсле́димая пучи́но. Ра́дуйся, все́м ве́рным Боже́ственное услажде́ние; ра́дуйся, скорбя́щим всера́достное весе́лие. Ра́дуйся, оби́димым ско́рое избавле́ние; ра́дуйся, в жите́йстем мо́ри спаси́тельное окормле́ние. Ра́дуйся, обурева́емым страстьми́ ти́хое приста́нище; ра́дуйся, ору́жие, во бра́ни мы́сленней проти́вныя поража́ющее. Ра́дуйся, мо́лние, попаля́ющая диа́вола; ра́дуйся, врачевство́, боле́зни вся́ исцеля́ющее. Ра́дуйся, ми́ро благово́нное всему́ ми́ру; ра́дуйся, горо́, вся́ осене́нная Божество́м. Ра́дуйся, Де́во, все́х благи́х вино́вная ве́рным; ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Не тва́ри преклоня́ем коле́на, падо́ша бо истука́ни, но Тебе́, во огни́ Спа́сшаго де́ти роди́вшая; Тебе́ и, о́браз Тво́й лобыза́юще, мо́лимся: спаси́ ны́ от огня́ страсте́й, от бе́д и напа́стей руко́ю отце́в Бо́га Благослове́ннаго.

Кумирослуже́ния у́мнаго изба́ви мя́, Богоро́дице, истребля́ющи от души́ стра́стная помышле́ния, и се́рдца моего́ олта́рь освяти́ всегда́ и́мени Сы́на Твоего́, Го́спода Иису́са, да воспою́ Ему́: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Похвалу́ свято́му Арсе́нию составля́ет и на́с, ра́б Твои́х, радостотвори́т чудотво́рная Твоя́, Влады́чице, ико́на, ея́же ра́ди ны́не мы́ торжеству́ем и Тя́ в пе́снех, Всепе́тая, велича́ем, сла́вяще отце́в Бо́га Благослове́ннаго.

Испо́лни, о Де́во Благода́тная, благи́ми Твою́ оби́тель и вся́кому гра́ду и стране́ потре́бная свы́ше низпосыла́й: Ты́ бо еси́ Ма́ти Небесе́ и земли́ Царя́ и вся́ от Него́, ели́ка про́сиши, восприе́млеши в по́льзу рабо́м Твои́м.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть; тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

В пещи́ о́троки ороша́ет дре́вле и посреде́ огня́, о, чудесе́! сохраня́ет неопа́льно Сы́н Тво́й, Де́во Богоотрокови́це, и ны́не Тя́, Ма́терь Свою́, чуде́с твори́тельну показу́ет. Те́мже Тя́ чти́м и превозно́сим и́мя Твое́ во ве́ки.

Рачи́телие чистоты́, пусты́нное сосло́вие, мона́шествующии ли́цы, воспо́йте похва́льная Де́ве Чи́стей, Богоизбра́нней и, зря́ще ве́лие чуде́с сокро́вище, ико́ну Ея́ святу́ю, превозноси́те и́мя Де́вы во ве́ки.

Триипоста́снаго Божества́ Еди́н Сы́й от Тебе́, Богоблагода́тная, воплоти́ся и Тя́ глави́зну спасе́ния на́шего показа́, те́мже спаси́, мо́лим Тя́ со слеза́ми, пою́щих и превознося́щих и́мя Твое́ во ве́ки.

В преми́рном лику́ющи све́те, не пре́зри на́с, до́лу су́щих во тьме́ земно́й, но, ли́ком Твои́м призира́ющи, при́зри и ма́терним благоутро́бием на рабы́ Твоя́ и све́том Сы́на Твоего́, Влады́чице, отжени́ от на́с мра́чныя прило́ги лука́ваго.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Ра́дости вино́вна Ты́ еси́ и торжества́ на́шего, Богоро́дице, ико́на бо Твоя́ озаря́ет смы́сл на́ш к славосло́вию и возбужда́ет пе́ти Тебе́: ра́дуйся, Храни́тельнице на́ша; ра́дуйся, тве́рдое огражде́ние и спасе́ние ду́ш на́ших.

Собери́ разстоя́щая во еди́но, ми́р ми́рови ро́ждшая, Правосла́вие утверди́ непоколеби́мо и вся́ ны́ соблюди́ непреткнове́нны бы́ти во испове́дании Сы́на Твоего́, я́ко еди́на ве́рных Помо́щница.

Тя́, еди́ну в жена́х Благослове́нную, мы́, гре́шнии, пою́ще, мо́лим: изба́ви на́с, Пречи́стая, от страсте́й грехо́вных благода́тию Сы́на Твоего́ и укрепи́ ны́ в за́поведех Его́ ходи́ти вре́мя про́чее непоро́чно, спаса́ющи в ми́ре ду́ши на́ша.

Се́рдцем мои́м горя́, пою́ Де́ву Богоотрокови́цу и недоумева́юся, благоволи́т ли пе́нию усте́н гре́шника? Но, о Влады́чице Всеблага́я, смире́нно молю́ Тя́: приими́ сию́ же́ртву хвале́ния раба́ Твоего́.

Свети́лен:

Кто́ Сия́, проница́ющая, а́ки у́тро, добра́, я́ко луна́, избра́нна, я́ко со́лнце? Сия́ хра́м одушевле́нный Небе́снаго Царя́, Сия́ пала́та Сло́ва, Сия́ еди́на Чи́стая и Благослове́нная Ма́ти Бо́жия, ю́же, пою́ще, велича́ем.

Этой свя­той ико­ной гре­че­ско­го пись­ма бла­го­сло­вил в 1393 го­ду свя­то­го Ар­се­ния, ос­но­ва­те­ля Ко­нев­ской оби­те­ли (све­де­ния о нем по­ме­ще­ны 12 июня), пре­по­доб­ный Иоанн, игу­мен од­ной из афон­ских оби­те­лей. На­пут­ствуя сво­е­го лю­би­мо­го уче­ни­ка, он пред­ска­зал, что пре­по­доб­ный Ар­се­ний бу­дет игу­ме­ном но­во­яв­лен­ной оби­те­ли. Жиз­не­опи­са­тель свя­то­го Ар­се­ния Ко­нев­ско­го сви­де­тель­ству­ет об этом со­бы­тии сле­ду­ю­щим об­ра­зом: «Бла­го­сло­ве­ние от него (ар­хи­епи­ско­па Иоан­на) при­ять, оты­де на Но­во­озе­ро (Ла­дож­ское) в Ко­нев­ский ост­ров, и все­лил­ся ту со свя­тою ико­ною, юже при­ят во свя­той го­ре. И со­зда цер­ковь во имя Рож­де­ства Пре­свя­тыя Бо­го­ро­ди­цы и оби­тель».

Пре­по­доб­ный Ар­се­ний по­сто­ян­но чув­ство­вал бла­го­дат­ную по­мощь, ис­хо­див­шую от свя­той ико­ны, о чем сви­де­тель­ству­ет сле­ду­ю­щее со­бы­тие: языч­ни­ки, на­се­ляв­шие ост­ров Ко­не­вец, по­кло­ня­лись огром­но­му ка­мен­но­му идо­лу – «конь-кам­ню». Взяв чу­до­твор­ный об­раз Ца­ри­цы Небес­ной и со­тво­рив усерд­ную мо­лит­ву, пре­по­доб­ный Ар­се­ний со­вер­шил крест­ный ход во­круг кам­ня, из­гнав це­лое ско­пи­ще бе­сов, в ви­де во­ро­нов уле­тев­ших на Вы­борг­ский бе­рег. С тех пор «конь-ка­мень» стал сим­во­лом по­бе­ды хри­сти­ан­ства над язы­че­ством в этих ме­стах, а ико­на по­лу­чи­ла на­зва­ние Ко­нев­ской.

Свя­тая ико­на про­сла­ви­лась мно­ги­ми бла­го­дат­ны­ми зна­ме­ни­я­ми.

Раз­го­рев­ша­я­ся в XVI ве­ке вой­на со Шве­ци­ей за­ста­ви­ла бра­тию Ко­нев­ско­го мо­на­сты­ря вме­сте со свя­той ико­ной пе­ре­се­лить­ся в Нов­го­род­ский Де­ре­вя­ниц­кий мо­на­стырь (про­изо­шло это в 1581 го­ду). В свою оби­тель ино­ки вер­ну­лись лишь в 1595 го­ду, а уже в 1610, в ре­зуль­та­те ак­ти­ви­за­ции во­ен­ных дей­ствий со сто­ро­ны шве­дов, вновь вы­нуж­де­ны бы­ли укры­вать­ся в Де­ре­вя­ниц­ком мо­на­сты­ре, а за­тем – в Тих­вин­ской оби­те­ли. В Нов­го­род­ском мо­на­сты­ре еже­год­но 10 июля со­вер­ша­лось празд­но­ва­ние Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­це ра­ди Ее свя­той ико­ны.

3 сен­тяб­ря 1799 го­да, по бла­го­сло­ве­нию мит­ро­по­ли­та Пе­тер­бург­ско­го и Нов­го­род­ско­го Гав­ри­и­ла (1775–1800), свя­ты­ня бы­ла воз­вра­ще­на в Ко­нев­скую оби­тель и по­ме­ще­на в хра­ме во имя свя­ти­те­ля Ни­ко­на.

В на­ча­ле XIX ве­ка, а имен­но в 1802 го­ду, над мо­ги­лой пре­по­доб­но­го Ар­се­ния был по­стро­ен храм в честь Вве­де­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы во храм. Ту­да и был по­ме­щен чу­до­твор­ный об­раз Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы. То­гда же игу­ме­ном Ила­ри­о­ном бы­ла со­став­ле­на служ­ба Ко­нев­ской иконе Бо­жи­ей Ма­те­ри. Несколь­ко поз­же над Вве­ден­ским хра­мом по­стро­и­ли но­вый – в честь Рож­де­ства Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы. В ал­та­ре но­во­по­стро­ен­но­го хра­ма по­ме­сти­ли спи­сок с Ко­нев­ской ико­ны.

В 1893 го­ду для чу­до­твор­ной Ко­нев­ской ико­ны был из­го­тов­лен ки­от и че­кан­ная се­реб­ря­ная ри­за.

Со­бы­тия по­сле пер­вой ми­ро­вой вой­ны ока­за­ли боль­шое вли­я­ние на судь­бу как са­мо­го Ко­нев­ско­го мо­на­сты­ря, так и чу­до­твор­ной ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри. Тер­ри­то­рия, на ко­то­рой на­хо­ди­лась Ко­нев­ская оби­тель, ото­шла к Фин­лян­дии, в 1918 го­ду Фин­ская Пра­во­слав­ная Цер­ковь ста­ла ав­то­ном­ной. Во вре­мя вто­рой ми­ро­вой вой­ны мо­на­стырь был эва­ку­и­ро­ван в ме­стеч­ко Кей­тель, по­кло­нить­ся Ко­нев­ской свя­тыне при­хо­ди­ли сот­ни пра­во­слав­ных фин­нов. В 1956 го­ду несколь­ко остав­ших­ся в жи­вых мо­на­хов Ко­нев­ской оби­те­ли пе­ре­еха­ли в Но­во­ва­ла­ам­ский мо­на­стырь (Хе­и­на­ве­си). По­сле рас­фор­ми­ро­ва­ния в 1963 го­ду Ко­нев­ско­го мо­на­сты­ря чу­до­твор­ная ико­на Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы бы­ла от­прав­ле­на в Хель­син­ки, а в 1969 го­ду – в Моск­ву на ре­став­ра­цию. Через год ико­на вер­ну­лась в Но­вый Ва­ла­ам, где на­хо­дит­ся и ныне.

На од­ной сто­роне чу­до­твор­ной Ко­нев­ской ико­ны Бо­го­ма­те­ри – изо­бра­же­ние Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы с Пред­веч­ным Бо­гом­ла­ден­цем, дер­жа­щим в ле­вой ру­ке двух птен­цов го­лу­бя, а с дру­гой – Неру­ко­тво­рен­ный об­раз Спа­си­те­ля. На Афоне ико­на на­зы­ва­лась Ака­фист­ной.