Канон Пресвятой Богородице пред иконой «Достойно есть»

Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 24 июня (11 июня ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Афо́н, и́же нарече́ся Свята́я Гора́, Всенепоро́чная, Чи́стая, я́коже прорекла́ еси́, ны́не све́тло пра́зднует Тебе́, Святе́й вои́стинну Горе́ су́щей, и Боже́ственное соверша́ет дне́сь Тебе́ торжество́.

Боже́ственным при́сно Гаврии́л та́йнам Твои́м изря́дным слу́жит чу́дно, о Всенепоро́чная, те́мже и ны́не, Де́во, Твоея́ пе́сни, ра́дуяся, пое́т преднача́тие.

Не престае́ши, Всенепоро́чная, соверша́ти при́сно рабо́м Твои́м пресла́вная чудеса́, Ма́ти Чи́стая, и во вся́ времена́ излива́ти благодея́ния, Пресвята́я, я́ко Благоде́тельница на́ша.

Ка́ко изреку́ велича́йшее, соверше́нное тобо́ю, Арха́нгеле, бли́з скита́ Каре́йскаго чу́до, егда́ научи́л ны́ еси́ твои́м явле́нием пе́сни досто́йней Богома́тере?

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.

Приспе́ вре́мя собра́тися все́м отце́м в хра́ме Прота́тстем, всено́щную соверши́ти хвалу́, тогда́ Боже́ственную пе́снь Твою́, Чи́стая, воспева́ет Арха́нгел.

Прии́де со ины́ми и ста́рец о́наго послу́шника и́нока, и сему́ еди́ному оста́вшуся Гаврии́л Арха́нгел яви́ся в подо́бием о́бразе, предначина́я пе́снь Твою́.

Приложе́ние творя́ше к пе́сни Твое́й, я́ко преднача́тие, Чи́стая, тоя́, ю́же пре́жде воспе́ Косма́, Боже́ственный Тво́й служи́тель, глаго́ля, я́ко та́ко обы́чай е́сть и́м начина́ти пе́снь Твою́.

О, чуде́с Твои́х стра́шных, Арха́нгеле Боже́ственный Гаврии́ле! Ка́ко во и́ночестем о́бразе пе́снь воспе́л еси́ Богома́тери дне́сь и, я́ко подоба́ше, возвели́чил еси́?

И́н конда́к, гла́с 8:

Арха́нгельский гла́с вопие́м Ти́, Всецари́це: досто́йно е́сть, я́ко вои́стинну, блажи́ти Тя́, Богоро́дицу, Присноблаже́нную и Пренепоро́чную и Ма́терь Бо́га на́шего.

Седа́лен, гла́с 4.

Удиви́ся и́нок А́нгела пе́сни, стра́нно пою́щаго ту́ю пред Твое́ю пе́снию, о Чи́стая, я́вльшуся сему́ во о́бразе подо́бнем, а поне́же и́нок написа́тися жела́ше о́ней, на дщи́це ка́менней руко́ю чу́дно начерта́, и неви́дим бы́сть. Отто́ле пропове́дася все́м пе́снь сия́, е́же Богоро́дицу Тя́ сла́вити, Всенепоро́чная.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Неизсле́дный Бо́жий сове́т, е́же от Де́вы воплоще́ния Тебе́, Вы́шняго, проро́к Авваку́м усмотря́я, зовя́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Досто́йно, предначина́ше, я́ко вои́стинну е́сть блажи́ти Тя́, Пречи́стая, Богоро́дицу, Присноблаже́нную и вои́стинну Пренепоро́чную и Бо́га Ма́терь Всенескве́рную.

Предначина́тельную сию́ пе́снь Боже́ственному Гаврии́лу стра́нно пою́щу, удивля́шеся слу́шаяй и́нок, а поне́же вопроша́ше, та́ко пе́ти, рече́, обыко́хом.

Глаго́лати и ему́ та́ко повелева́ше Гаврии́л сие́ преднача́тие, та́же пе́ти пе́снь Космы́ Боже́ственную и все́х научи́ти сему́, Боже́ственный рече́ Арха́нгел.

Зане́же проси́ и́нок, Гаврии́ле Боже́ственне, написа́ти пе́снь, ю́же услы́ша, ты́ начерта́л еси́ а́бие на дске́ ка́менней, Арха́нгеле. Сла́ва неизрече́нней си́ле твое́й.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.

Ужасе́ся челове́к ди́вным чудесе́м, егда́ чу́до узре́, я́ко дска́ ка́менная начерта́ся и внеза́пу собесе́дующий ему́ неви́дим бы́сть, Гаврии́л, сла́вный и честны́й Архистрати́г.

Ста́рец, егда́ во у́трие в ке́ллию свою́ возврати́ся и егда́ стра́нная сия́ услы́ша, дску́ же ка́менну узре́, руко́ю начерта́нну, взе́м же а́бие с ученико́м сию́, принесо́ша Горы́ нача́льствующим.

Зна́емы и все́м изве́стны бы́ша сия́ чудеса́, Де́во, поне́же дску́ ка́менную а́бие в ца́рствующий гра́д торже́ственно отсла́ша Горы́ нача́льствующии, во е́же сла́вити Тя́ все́м.

Стеко́шася вси́ во убо́гое обита́лище, в не́мже стра́нное чу́до соде́яся, и Твое́й ико́не, пред не́юже воспе́та бы́сть пе́снь. Всечи́стая, благогове́йне покланя́ющеся, единогла́сно уста́виша в Прота́те то́й храни́тися.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

С неизрече́нною вси́ стеко́шася ра́достию и весе́лием, е́же взя́ти честну́ю ико́ну Твою́, иере́и, и мона́шествующии, и все́ Горы́ мно́жество, Пречи́стая.

Боже́ственную Твою́ ико́ну сию́ со вся́ким благогове́нием держа́ще отцы́ вси́, пле́щуще, с пе́сньми и пе́ньми внесо́ша в Боже́ственный хра́м Тво́й, Пречи́стая.

Де́во! Стоя́ние всено́щное соверши́ша, любо́вию Тебе́ чту́ще и Арха́нгела, пе́снь Твою́ возвести́вша, и ны́не мы́ та́кожде ва́с вку́пе почита́ем.

Отцы́ Боже́ственнии, с пе́сньми, по тайноде́йствии, взе́мше Боже́ственную Твою́ ико́ну, вну́трь хра́ма, в невходи́мая, со мно́гим благогове́нием поста́виша.

Конда́к, гла́с 4.

Пра́зднует дне́сь ве́сь Афо́н, я́ко пе́снь прия́т от А́нгела чу́дно Тебе́, Чи́стей Богома́тери, Ю́же вся́ тва́рь чти́т, сла́вящи.

И́кос:

Ны́не да весели́тся мно́жество отце́в Афо́на: се́ бо Де́ве пре́жния пе́сни, ю́же чу́дно воспе́ Е́й Косма́, Боже́ственный песнопе́вец, Гаврии́л ны́не пое́т преднача́тие, и́же: Досто́йно е́сть я́ко вои́стинну, – глаго́лаше и́ноку, – блажи́ти Тя́, Богоро́дицу, Присноблаже́нную и Пренепоро́чную и Ма́терь Бо́га на́шего; сему́ повелева́ше, да та́ко вси́ предначина́ют Твою́ пе́снь. И, сию́ начерта́в руко́ю на дске́ ка́менней, внеза́пу бы́сть неви́дим. И́нок же, дивя́ся, воспе́вше, я́коже научи́ся, чи́стую Богома́терь, Ю́же вся́ тва́рь чти́т, сла́вящи.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Преизря́дную че́сть воздая́ху вси́ отцы́, и пре́жнии и ны́нешнии, се́й ико́не Твое́й Боже́ственней, Пренепоро́чная, пра́веднейше: че́сти бо премно́гия удосто́ися пресла́вно.

Ве́лия благода́ти удосто́ися Боже́ственная ико́на Твоя́, Пренепоро́чная, я́сно бо пред не́ю Твоея́ пе́сни преднача́тие пе́рвее возгласи́ся благоволе́нием Твои́м. Те́мже по до́лгу ны́не се́й с любо́вию покланя́емся.

Не боготвори́м ико́ну Твою́, Пречи́стая, на ны́ клеве́щут, но относи́тельне чти́м, Пренепоро́чная, сию́, ра́дующеся, лобыза́ем че́ствовательно, раби́ Твои́, ны́не же и во ве́ки.

С Тобо́ю, Пресвята́я, не престае́м чти́ти и сла́внаго Гаврии́ла, на́с ны́не пе́сни Твое́й научи́вшаго, и́же и пре́жде, Тебе́ возглаша́я, взыва́ше: ра́дуйся, Благода́тная.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть: тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Отроко́м благочести́вым подража́юще, Богоро́дице, о чудесе́х Твои́х, я́же твори́т Госпо́дь во сла́ву Твою́, Пречи́стая, воспева́юще, пое́м: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Вои́стинну благослове́н, и́же сподо́бися услы́шати Боже́ственныя хвалы́ Твоя́ от А́нгела, Пресвята́я Де́во Пренепоро́чная, я́коже Сы́н Тво́й благоволи́, и́мже все́х научи́ пе́ти Тя́ досто́йно и превозноси́ти Тя́ во вся́ ве́ки.

«Пе́ние» – по достоя́нию уста́вися именова́ти ме́сто о́но, иде́же соверши́ся сие́ чу́до, я́коже нарица́ние удержа́ся до на́с и навсегда́, на па́мять, Пречи́стая, чудесе́, я́ко да воспева́ем Тя́ и превозно́сим во вся́ ве́ки.

«Досто́йно е́сть» – да́же до ны́не нарица́ется я́сно и ке́ллия та́, в не́йже и Боже́ственная Твоя́ ико́на, пред не́юже пе́рвее воспе́то бы́сть пе́сни Твоея́, Де́во Чи́стая, преднача́тие, я́ко да пою́т Тя́ вси́ досто́йно и превозно́сят Тя́ во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, ду́хом просвеща́ем, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Вси́ раби́ Твои́, стека́емся во хра́м Тво́й Боже́ственный и пра́зднуем, све́тло соверша́юще ны́не торжество́, в ле́тную дне́сь па́мять чудесе́ Твоея́ пе́сни восполне́ния, Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Досто́йно е́сть, – не престае́м, ра́дующеся, глаго́лати, – блажи́ти Тя́, Присноблаже́нную же я́ко вои́стинну и Пренепоро́чную и Ма́терь Бо́га на́шего, – от А́нгела си́м ны́не научи́вшеся, Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во!

Вку́пе сла́внаго и Боже́ственнаго Арха́нгела Гаврии́ла дне́сь, ра́дующеся, прославля́ем, благода́рственная пе́ния принося́ще, ди́вным чу́дом все́х научи́вшаго Боже́ственней пе́сни Чи́стыя Богома́тере, ра́дуйся, таи́нниче неизрече́нных, взыва́юще.

Ра́дуйся, хра́м Прота́та пресла́вный, хваля́щийся сокро́вищем всечестны́я, Боже́ственныя и благода́ть точа́щия ико́ны еди́ныя Богома́тере и Предста́тельницы Афо́на: Гора́ бо сия́ избра́нный жре́бий Ея́ соде́лася.

Свети́лен.

Собери́теся, взыгра́йте, све́тло торжеству́йте, Гаврии́л бо Боже́ственный мона́шествующему ны́не предста́ в и́ночестем о́бразе, пе́снь Богома́терню пе́рвый провеща́в в Горе́ Афо́нстей, стяжа́вшей Ю́ Предста́тельницу.

Ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри «До­стой­но есть» (греч. Ἄξιον Ἐστί, Аксион эстин) на­хо­дит­ся на гор­нем ме­сте ал­та­ря со­бор­но­го хра­ма Ка­рей­ской оби­те­ли на Афоне. Вре­мя ее яв­ле­ния опре­де­ля­ет­ся 980 го­дом, про­слав­ле­ния – 1864 го­дом.

В один из вос­крес­ных дней жив­ший непо­да­ле­ку от Ка­реи ста­рец ушел в оби­тель на все­нощ­ное бде­ние. В кел­лии остал­ся по­слуш­ник. При на­ступ­ле­нии но­чи к нему по­сту­чал­ся неиз­вест­ный инок. Во вре­мя все­нощ­ной, ко­гда нуж­но бы­ло петь «Чест­ней­шую Хе­ру­вим...», оба вста­ли пе­ред ико­ной Бо­жи­ей Ма­те­ри, на­зы­вав­шей­ся «Ми­лу­ю­щей», и гость за­ме­тил, что у них сна­ча­ла по­ют «До­стой­но есть, яко во­ис­тин­ну, бла­жи­ти Тя Бо­го­ро­ди­цу, Прис­нобла­жен­ную и Пре­не­по­роч­ную и Ма­терь Бо­га на­ше­го...». Во вре­мя пе­ния этой неслы­хан­ной до­се­ле пес­ни ико­на Бо­го­ма­те­ри си­я­ла небес­ным све­том, а по­слуш­ник пла­кал от уми­ле­ния. По его прось­бе эта див­ная песнь, за неиме­ни­ем бу­ма­ги, бы­ла за­пи­са­на на камне, раз­мяг­чив­шем­ся как воск под ру­кой чуд­но­го пев­ца. На­звав се­бя Гав­ри­и­лом, стран­ник стал неви­дим. Ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри, пе­ред ко­то­рой впер­вые бы­ла вос­пе­та песнь «До­стой­но есть», бы­ла пе­ре­не­се­на в со­бор­ный храм Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы Ка­реи (адми­ни­стра­тив­но­го цен­тра Афо­на). Пли­та с на­чер­тан­ной на ней Ар­хан­ге­лом Гав­ри­и­лом пес­нью бы­ла пе­ре­не­се­на в Кон­стан­ти­но­поль во вре­мя пат­ри­ар­ше­ства свя­ти­те­ля Ни­ко­лая Хри­со­вер­га († 995, па­мять 16 де­каб­ря). Мно­го­чис­лен­ные спис­ки с ико­ны «До­стой­но есть» («Ми­лу­ю­щая») свя­то по­чи­та­ют­ся в рус­ских хра­мах. В Га­лер­ной га­ва­ни Пе­тер­бур­га в честь Ми­лу­ю­щей Бо­го­ма­те­ри был воз­двиг­нут пя­ти­ку­поль­ный храм, в ко­то­ром по­ста­ви­ли при­слан­ную с Афо­на бла­го­дат­ную ико­ну «Ми­лу­ю­щая». Данный список иконы находится сейчас в Смоленской церкви в Санкт-Петербурге.