Канон Пресвятой Богородице пред иконой «Державная» (второй)

Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 15 марта (02 марта ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Самоизмышле́нная па́губа покры́ла е́сть всю́ зе́млю Твою́, и мра́к ве́лий воцари́ся дне́сь в вертогра́де Твое́м. Тя́жко ми́ е́сть, и рыда́ю Тебе́, Ма́ти Пречи́стая, и, а́ще услы́шиши, ничесо́же устрашу́ся, и воспою́ и́мя Твое́, сла́вно бо просла́вися.

Покая́нию научи́ мя́, Влады́чице, да де́нь и но́щь излию́ сле́зы моя́ и да смире́н от вра́г мои́х воскли́кну Тебе́: никто́же чи́ст, ра́зве Тебе́, Отрокови́це Чи́стая, и сохрани́т мя́ Держа́ва Твоя́, сла́вно бо просла́вися.

А́з из глубины́ зо́л мои́х вопию́ Ти́, и не премолчи́т сто́н мо́й пред Тобо́ю: ви́ждь, о, ви́ждь, Влады́чице Де́во, и не отве́ржи мене́, услы́ши у́бо во́пль гла́са моего́ и покры́й мя́ ри́зою смиренному́дрия Твоего́, сла́вно бо просла́вися.

Су́д гне́вен прии́де на ны́, и разсы́пася ра́дость люде́й Твои́х, вси́ бо пла́чем и рыда́ем и та́ко глаго́лем: о мечу́ Бо́жий, доко́ле не упоко́ишися? Преста́ни у́бо, пощади́ ны́, и воспое́м Держа́ву Влады́чицы на́шея, сла́вно бо просла́вися.

Из но́щи де́л пре́лести погуби́ша ны́, па́л е́сть Сио́н, и заключе́ни есмы́; Иерусали́ме, Иерусали́ме, почто́ та́ко омрачи́лся еси́? Того́ же ра́ди и возопии́м Влады́чице си́це: то́кмо Твоя́ Держа́ва сохрани́т ны́, сла́вно бо просла́вися.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.

Обольсти́ мя́ зми́й, клеветни́к бо е́сть, и, душевре́дное в себе́ насажда́я, смути́лось се́рдце мое́. Я́ко ме́ртв, пребыва́ю и ки́ими словесы́ о себе́ возрыда́ю? Но Тя́ молю́, Влады́чице, молю́ и глаго́лю: облада́й над ни́м и от греха́ моего́ очи́сти мя́.

Го́рьким пла́чем мои́м, я́ко во́ду, излию́ се́рдце мое́, сокруше́ние мое́ я́ко же́ртва Тебе́, и молю́ Тя́, Пречи́стая: е́й, не отврати́ мене́, раба́ Твоего́, сохрани́ у́бо и до после́дняго дне́.

О́чи мои́ поме́ркнусте от я́звы моея́, и утруди́ мя́ бре́мя мое́. Иде́же е́сть сла́ва моя́? И заключи́ мене́ неду́г и вра́г, а́з же, я́ко ми́лость, прие́млю у́зы моя́ и пою́, веселя́ся: никто́ у́бо, я́ко Бо́г, вознесе́т Сы́й Христа́ Своего́ и Ма́терь Его́, Влады́чицу на́шу.

Руковожде́ние пода́ждь ми́, Нищепита́тельнице, и озари́ мя́ све́том, е́же от Тебе́ во истоща́нии просия́вшим. О Богоро́дице и Ма́ти Бо́га моего́, бу́ди же и мне́ заступле́нием ве́рным.

Душетле́нными по́мыслы лю́те стужа́емь е́смь, и тя́жко ми́ е́сть. Не ли пре́зриши раба́ Твоего́? Молю́ у́бо Тя́, Пречи́стая: изведи́ мя́ от гно́ища моего́, исцели́ ра́ны моя́ и спаси́ мя́. Влады́чице, спаси́ мя́.

Седа́лен, гла́с 3:

О Ле́ствице неизрече́нна и преизря́дна, я́ко же и ле́ствица, ю́же ви́де пра́отец, с Небеси́ низходя́щу, та́ко и Ты́, Богоневе́сто, Не́бо и зе́млю сочета́вшая, Восхожде́ние Ты́ еси́, и́мже и упасе́мся от бе́д.

Христа́ Бо́га и Сы́на Твоего́, между́ двою́ разбо́йнику на Кресте́ ви́сима, зря́ще, го́рько рыда́ла еси́, Ма́ти, и жа́ло вни́де в се́рдце Твое́. О Влады́чице Де́во, боле́знующи у́бо Сама́, спаси́ дне́сь вся́ удруче́нныя, истязу́емыя лю́ди Твоя́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́, во о́блаце ле́гце прии́де Иису́с Пребоже́ственный Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Истоща́ние прии́де на рабы́ Твоя́, и до́м на́ш оста́вися пра́зден и пу́ст. Хожду́ и взыва́ю, но не́сть ми́ спаса́юща, еди́на у́бо сме́рть отвещава́ет на гла́с мо́й, и, рыда́я, молю́ Тя́ и глаго́лю: не отве́ржи мене́ и Ты́, Де́во Чи́стая, да спасе́н бу́ду.

Цветоно́сную простри́, Влады́чице, ру́ку Твою́, и оживе́т вертогра́д Тво́й, и ни́щии обря́щут хле́бы своя́, и убо́зии ри́зы своя́, вси́ восхва́лят и́мя Твое́, я́ко вои́стинну неизрече́нна е́сть ми́лость Твоя́.

Егда́ восхо́щеши, никто́же сокруши́т ны́, я́ко вели́кое дерзнове́ние обрела́ еси́ у Христа́ Бо́га, Сы́на Твоего́, и, сие́ зря́ще, вопие́м Ти́, Влады́чице, да сохрани́ши и ны́ под кро́вом Твои́м.

Правосла́внии Христиа́ны, под Твою́ ми́лость дне́сь притека́ем и, явле́ние честны́я ико́ны Твоея́ све́тло пра́зднующе, си́це глаго́лем Тебе́: простира́еши и на́м, Благода́тная, необори́мую ри́зу Свою́.

Разуме́йте, непокори́вии язы́цы, и не хвали́теся о мы́шце свое́й, зане́ еди́н е́сть гра́д несокруши́м, и сия́ Твоя́, Присноде́во Влады́чице, Держа́ва и Ца́рство, е́же и стои́т до сконча́ния ве́ка.

А́з, егда́ и во у́зех, но Тобо́ю, Отрокови́це Чи́стая, вы́ну свобо́дь е́смь, и не в стра́х ми́ умале́ние мое́ е́сть, но я́ко зла́ту — горни́ло и о́гнь, сие́ бо разуме́я, сла́влю у́зы моя́ и велича́ю Тя́, Непоро́чную Де́ву.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.

Водворя́ет ны́ зми́й во юдо́ль пла́ча и ча́яний злы́х. Не мо́жем у́бо терпе́ти ско́рби своя́, но Ты́, Богороди́тельнице, простира́еши на́м покро́в Сво́й, и спасе́ни бу́дем от зо́л.

Отрокови́це Де́во, спасла́ еси́ на́с от рабо́ты вра́жия, и те́м красно́ написа́ся и́мя Твое́: Цари́ца ми́рови Ты́ еси́, и Держа́ва Твоя́ да́же до после́дняго дне́.

Све́та непристу́пна Ма́ти Ты́ еси́, и всу́е дне́сь подви́жися тьма́ супроти́вная, никто́же возмо́жет на ны́, я́ко с на́ми Влады́чица на́ша, и сла́ва Твоя́ несконча́ема е́сть.

Лю́дие Бо́жии, дру́зи моя́, уве́руйте во Христа́, Бо́га на́шего, и в преди́вно Его́ Ро́ждшую, храня́ще у́бо за́поведи Бо́га Вы́шняго и обря́щете душа́м ва́шим ми́р и ве́лию ми́лость.

А́нгели, и ти́и просла́виша Тя́, Влады́чицу вся́ческих и па́че Не́ба Превознесе́нную, пою́т бо Христу́, Сы́ну Твоему́: искупи́л еси́ лю́ди Твоя́, и в челове́цех благоволе́ние.

Вели́чие Твое́ кто́ испове́сть, Богоро́дице, я́ко па́че смы́сла родила́ еси́ Бо́га Сло́ва, и не мо́жет язы́к челове́чь досто́йно Тя́ пе́ти, но приими́ ми́лостивно моли́тву мою́ и сохрани́ раба́ Твоего́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щем, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Но́щь, и мра́к, и во́ды пререка́ния лю́те истязу́ют зе́млю Твою́, се́ у́бо преще́ние Бо́жие и гне́в Того́ е́сть, но молю́ Тя́, Пречи́стая, молю́ и глаго́лю: а́ще хо́щеши — мо́жеши, и ве́м, я́ко умоли́т Отрокови́ца за Держа́ву Свою́.

Уязви́хомся от зми́я, лю́ди Твоя́, и, я́ко из а́дова чре́ва, вопие́м Ти́, Благода́тная Де́во: не на́м, но ра́ди от Тебе́ избра́нных и а́нгельское житие́ возлюби́вших, спаси́, Богоро́дице, и вся́ правосла́вныя.

Ю́зники окова́нныя, что́, о Цари́це, без Тебе́ возмо́жем и ка́ко от гре́х свои́х упасе́мся? Но Ты́, я́ко Блага́я, утверди́ в на́с святы́ню Свою́ и не отве́ржи моля́щихся Ти́.

Затми́ся со́лнце мое́ и ду́х мо́й изы́де в непотре́бие земли́, но те́мже и вознепщева́х о све́те Со́лнца Пра́вды и смири́х горды́ню мою́, Тебе́ взыва́ю, Де́во Чи́стая, да спасе́ши раба́ Твоего́.

Единому́дренни да пребу́дем, лю́дие, и да возра́дуемся о ра́нах, и́же от Сотво́ршаго су́ть, я́ко, наказу́я, наказа́ ны́ Госпо́дь, не сме́рти у́бо предаде́ и научи́ разуме́ти во́лю Свою́.

Ме́ртвии возста́нут, и изве́ржет земля́ ко́сти своя́, зане́ все́х совоскреси́т на́с истоща́ние Претерпе́вый, и Се́й е́сть Ца́рь ми́рови, и Ма́терь Его́ — Влады́чица на́ша.

Конда́к, гла́с 8:

Взбра́нной Воево́де победи́тельныя пе́сни прино́сим, я́ко дарова́ся на́м Держа́ва Твоя́, и ничесо́же устраши́мся, не от ми́ра бо спасе́ние на́ше, но Превознесе́нныя Влады́чицы милосе́рдием огражда́емся и тому́ дне́сь ра́дуемся, я́ко прии́де Засту́пница на стра́жу земли́ Своея́.

И́кос:

Зря́ще ико́ну Твою́: во о́блацех — Бо́га и Отца́ и на ру́цех Твои́х — Христа́ Бо́га, Сы́на Твоего́ и Спа́са ми́рови, покланя́емся ко хра́му Твоему́ и, лобыза́я честны́я но́зи Твоя́, взыва́ем Ти́ си́це: вои́стинну дарова́ся на́м спасе́ние ве́лие и наде́жда на́ша вы́ну пред на́ми, я́ко прии́де Влады́чица на стра́жу земли́ Своея́.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Ликовству́йте, ве́рних собо́ри, и по́йте Царе́ви, И́же на Го́рних седя́щу, я́ко благослове́н и ди́вен е́сть Бо́г на́ш, Ве́лий Ревни́тель, и стра́шен Го́рний Сио́н и просла́влен во ве́ки.

Юдо́лию пла́ча земля́ показа́ся Твоя́, о́гнь паля́щ прии́де и объя́т ю́, но не рыда́йте, бра́тие, и́бо, я́ко купина́ неопали́ма, хра́м от Сио́на и просла́влен во ве́ки.

И́мамы Тя́, Росода́тельницу, и николи́же устраши́мся ве́тров, от пусты́нь воздвиза́емых, Тя́, бо, Пречи́стую, мо́лим и та́ко зове́м Ти́: оживи́ вертогра́д Тво́й, и бу́дет просла́влен во ве́ки.

Сло́во ле́стче положи́ша на мне́ врази́ моя́, и сокруша́ет мя́ ро́г непокори́вых. Дру́зи мои́, и ти́и оста́виша мя́; но не оста́ви мене́ и Ты́, Влады́чице, и спаси́ мя́, я́ко Ма́ти Бо́га моего́ Ты́ еси́, и хра́м Тво́й просла́влен во ве́ки.

Обручи́ мя́, о Присноде́во, святы́не Свое́й, и не убою́ся от те́м вра́г мои́х, лю́те напа́дших на мя́, и та́ко возопию́ Ти́: Иерусали́ме, Иерусали́ме, святы́й еси́ гра́д и просла́влен во ве́ки.

Херуви́ми, и Серафи́ми, и вся́ Небе́сныя во́и пою́т Тя́, Преблагослове́нную, и, вопию́ще, глаго́лют: не́сть хра́м ины́й, ра́зве Тебе́, и се́й препросла́влен во ве́ки.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть; тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Рыда́ние мое́ приими́, Влады́чице моя́, и угаси́ о́гнь, е́же от супоста́т разжже́н е́сть, да позна́ю Бо́га моего́ и со тща́нием воскли́кну Ему́: по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

А́лчущ е́смь, и взыва́ю Ти́, Влады́чице, и молю́ Тя́, да не истле́ние бу́дет ми́ в че́сть, но ми́лость Твоя́, та́ко о не́й возглаго́лю: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во ве́ки.

Непрестаю́щу горды́ню отжени́ от мене́, Благода́тная, и угаси́ о́гнь я́звы моея́, и, не я́ко ды́м, но я́ко благоуха́ние Го́сподеви, воспою́ бра́тием мои́м: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, по́йте, лю́дие, превозноси́те Го́спода во ве́ки.

Из пещи́ разжже́ния моего́, я́ко из а́дова пла́мени, вопию́ Ти́: о Влады́чице Де́во, окропи́ мя́ росо́ю сле́з Твои́х, у Креста́ Сы́на Твоего́ излия́нных, и воскли́кну, взыва́я: благослови́те Ма́терь Бо́га Вы́шняго, Го́спода по́йте и превозноси́те во ве́ки.

Любомра́чное о́ко мое́ просвети́ све́том смиренному́дрия Твоего́, и позна́ю во́лю Сотвори́вшаго мя́, и не от мудрова́ния моего́, но се́рдцем мои́м воскли́кну о Не́м: Его́ по́йте и превозноси́те во ве́ки.

Ю́дуже гре́х, та́мо и скре́жет зубо́м, но не премолчи́, Де́во Чи́стая, и да́ждь ми́ глаго́л разуме́ния, да потерплю́ бре́мя мое́ и воскли́кну о Бо́зе, Спа́се мое́м: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Дыха́ние бу́рное не сокруши́т и еди́наго от забра́л стены́ Твоея́. Хра́м Тво́й утвержде́н е́сть и не подви́жится вы́ну, и, тому́ ра́дующеся, пое́м Ти́: сла́ва Держа́ве Твое́й.

Та́йная вся́ обнаже́нии показу́ются дне́сь. Свя́т е́сть су́д Тво́й, о Го́споди, и свя́то И́мя Твое́; но ви́ждь, Бо́же, я́ко среди́ бра́тий мои́х Ма́терь Твоя́, и преложи́ гне́в Тво́й.

Всеору́жием ве́ры опоя́ши мене́, Благода́тная, и смиренному́дрием укрепи́ десни́цу мою́, да, я́ко стра́ж, пребу́ду, воспева́я и́мя Твое́, и, а́ще помо́жеши ми́, не подви́жуся да́же до сме́рти.

Огнезра́чный же́зл Тво́й, я́ко пла́мень чи́ст, и си́м ве́деши, Путеводи́тельнице, лю́ди Твоя́, да соблюду́тся от бе́д Христиа́ны.

Я́рость а́дова и та́ не возмо́жет на ны́, зане́ свя́т е́сть хра́м Тво́й и о се́мени Твое́м кля́тся Дави́д, непрестаю́ща хвала́ Твоя́ и Держа́ва Твоя́ до сконча́ния ве́ка.

Свети́лен:

Ублажа́т Тя́, Богороди́тельнице, вси́ ро́ди, я́ко смире́ние Твое́ па́че все́х предукраси́ся, и увенча́ся и́мя Твое́, и просла́ви Тя́ Бо́г, я́ко Ма́терь Свою́.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ѿве́рзꙋ ᲂу҆ста̀ моѧ̀, и҆ напо́лнѧтсѧ дх҃а, и҆ сло́во ѿры́гнꙋ цр҃и́цѣ мт҃ри, и҆ ꙗ҆влю́сѧ свѣ́тлѡ торжествꙋ́ѧ, и҆ воспою̀ ра́дꙋѧсѧ тоѧ̀ чꙋдеса̀.

Самоизмышле́ннаѧ па́гꙋба покры́ла є҆́сть всю̀ зе́млю твою̀, и҆ мра́къ ве́лїй воцари́сѧ дне́сь въ вертогра́дѣ твое́мъ. тѧ́жко мѝ є҆́сть, и҆ рыда́ю тебѐ, мт҃и пречⷭ҇таѧ, и҆ а҆́ще ᲂу҆слы́шиши, ничесѡ́же ᲂу҆страшꙋ́сѧ, и҆ воспою̀ и҆́мѧ твоѐ, сла́внѡ бо просла́висѧ.

Покаѧ́нїю наꙋчи́ мѧ, влⷣчце, да де́нь и҆ но́щь и҆злїю̀ слє́зы моѧ̑ и҆ да смире́нъ ѿ вра̑гъ мои́хъ воскли́кнꙋ тебѣ̀: никто́же чⷭ҇тъ, ра́звѣ тебє̀, ѻ҆трокови́це чⷭ҇таѧ, и҆ сохрани́тъ мѧ̀ держа́ва твоѧ̀, сла́внѡ бо просла́висѧ.

А҆́зъ и҆з̾ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ мои́хъ вопїю́ ти, и҆ не премолчи́тъ сто́нъ мо́й пред̾ тобо́ю: ви́ждь, ѽ, ви́ждь, влⷣчце дв҃о, и҆ не ѿве́ржи менѐ, ᲂу҆слы́ши ᲂу҆̀бо во́пль гла́са моегѡ̀ и҆ покры́й мѧ̀ ри́зою смиренномꙋ́дрїѧ твоегѡ̀, сла́внѡ бо просла́висѧ.

Сꙋ́дъ гнѣ́венъ прїи́де на ны̀, и҆ разсы́пасѧ ра́дость люде́й твои́хъ, вси́ бо пла́чемъ и҆ рыда́емъ и҆ та́кѡ гл҃го́лемъ: ѽ мечꙋ̀ бж҃їй, доко́лѣ не ᲂу҆поко́ишисѧ; преста́ни ᲂу҆̀бо, пощади́ ны, и҆ воспое́мъ держа́вꙋ влⷣчцы на́шеѧ, сла́внѡ бо просла́висѧ.

И҆з̾ но́щи дѣ́лъ пре́лєсти погꙋби́ша ны̀, па́лъ є҆́сть сїѡ́нъ, и҆ заключе́ни є҆смы̀. і҆ерⷭ҇ли́ме, і҆ерⷭ҇ли́ме, почто̀ та́кѡ ѡ҆мрачи́лсѧ є҆сѝ; тогѡ́ же ра́ди и҆ возопїи́мъ влⷣчце си́це: то́кмо твоѧ̀ держа́ва сохрани́тъ ны̀, сла́внѡ бо просла́висѧ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Твоѧ̑ пѣсносло́вцы бцⷣе, живы́й и҆ незави́стный и҆сто́чниче, ли́къ себѣ̀ совокꙋ́пльшыѧ, дх҃о́внѡ ᲂу҆твердѝ: въ бж҃е́ственнѣй твое́й сла́вѣ вѣнцє́въ сла́вы сподо́би.

Ѡ҆больсти́ мѧ ѕмі́й, клеветни́къ бо є҆́сть, и҆, дꙋшевре́дное въ себѣ̀ насажда́ѧ, смꙋти́лось се́рдце моѐ. ꙗ҆́кѡ ме́ртвъ пребыва́ю и҆ кі́ими словесы̀ ѡ҆ себѣ̀ возрыда́ю; но тѧ̀ молю̀, влⷣчце, молю̀ и҆ глаго́лю: ѡ҆блада́й над̾ ни́мъ и҆ ѿ грѣха̀ моегѡ̀ ѡ҆чи́сти мѧ̀.

Го́рькимъ пла́чемъ мои́мъ, ꙗ҆́кѡ во́дꙋ, и҆злїю̀ се́рдце моѐ, сокрꙋше́нїе моѐ ꙗ҆́кѡ же́ртва тебѣ̀, и҆ молю́ тѧ, пречⷭ҇таѧ: є҆́й, не ѿвратѝ менѐ, раба̀ твоего̀, сохранѝ ᲂу҆̀бо и҆ до послѣ́днѧгѡ днѐ.

Ѻ҆́чи моѝ поме́ркнꙋстѣ ѿ ꙗ҆́звы моеѧ̀, и҆ ᲂу҆трꙋди́ мѧ бре́мѧ моѐ. и҆дѣ́же є҆́сть сла́ва моѧ̀; и҆ заключѝ менѐ недꙋ́гъ и҆ вра́гъ, а҆́зъ же, ꙗ҆́кѡ млⷭ҇ть, прїе́млю ᲂу҆́зы моѧ̑ и҆ пою̀, веселѧ́сѧ: никто̀ ᲂу҆́бѡ, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ, вознесе́тъ сы́й хрⷭ҇та̀ своего̀ и҆ мт҃рь є҆гѡ̀, влⷣчцꙋ на́шꙋ.

Рꙋковожде́нїе пода́ждь мѝ, нищепита́тельнице, и҆ ѡ҆зари́ мѧ свѣ́томъ, є҆́же ѿ тебѐ во и҆стоща́нїи просїѧ́вшимъ. ѽ бцⷣе и҆ мт҃и бг҃а моегѡ̀, бꙋ́ди же и҆ мнѣ̀ застꙋпле́нїемъ вѣ́рнымъ.

Дꙋшетлѣ́нными по́мыслы лю́тѣ стꙋжа́емь є҆́смь, и҆ тѧ́жко мѝ є҆́сть. не ли пре́зриши раба̀ твоего̀; молю̀ ᲂу҆̀бо тѧ̀, прчⷭ҇таѧ: и҆зведи́ мѧ ѿ гно́ища моегѡ̀, и҆сцѣлѝ ра̑ны моѧ̑ и҆ сп҃си́ мѧ, влⷣчце, сп҃си́ мѧ.

Сѣда́ленъ, гла́съ г҃.

Ѽ лѣ́ствице неизрече́нна и҆ преизрѧ́дна, ꙗ҆́коже и҆ лѣ́ствица, ю҆́же ви́дѣ пра́ѻтецъ, съ нб҃сѝ низходѧ́щꙋ, та́кѡ и҆ ты̀, бг҃оневѣ́сто, нб҃о и҆ зе́млю сочета́вшаѧ, восхожде́нїе ты̀ є҆сѝ, и҆́мже и҆ ᲂу҆пасе́мсѧ ѿ бѣ́дъ.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ, гла́съ то́йже: Хрⷭ҇та̀ бг҃а и҆ сн҃а твоего̀, междꙋ̀ двою̀ разбѡ́йникꙋ на крⷭ҇тѣ̀ ви́сима, зрѧ́ще, го́рькѡ рыда́ла є҆сѝ, мт҃и, и҆ жа́ло вни́де въ се́рдце твоѐ. ѽ влⷣчце дв҃о, болѣ́знꙋющи ᲂу҆̀бо сама̀, сп҃сѝ дне́сь всѧ̑ ᲂу҆дрꙋчє́нныѧ, и҆стѧзꙋ́ємыѧ лю́ди твоѧ̑.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Сѣдѧ́й въ сла́вѣ, на прⷭ҇то́лѣ бж҃ества̀, во ѻ҆́блацѣ ле́гцѣ прїи́де і҆и҃съ пребж҃е́ственный, нетлѣ́нною дла́нїю, и҆ спасѐ зовꙋ́щыѧ: сла́ва хрⷭ҇тѐ, си́лѣ твое́й.

И҆стоща́нїе прїи́де на рабы̑ твоѧ̑, и҆ до́мъ на́шъ ѡ҆ста́висѧ пра́зденъ и҆ пꙋ́стъ. хождꙋ̀ и҆ взыва́ю, но нѣ́сть мѝ спаса́юща, є҆ди́на ᲂу҆̀бо сме́рть ѿвѣщава́етъ на гла́съ мо́й, и҆ рыда́ѧ, молю́ тѧ и҆ глаго́лю: не ѿве́ржи менѐ и҆ ты̀ дв҃о чⷭ҇таѧ, да сп҃се́нъ бꙋ́дꙋ.

Цвѣтоно́снꙋю прострѝ, влⷣчце, рꙋ́кꙋ твою̀, и҆ ѡ҆живе́тъ вертогра́дъ тво́й, и҆ ни́щїи ѡ҆брѧ́щꙋтъ хлѣ́бы своѧ̑, и҆ ᲂу҆бо́зїи ри̑зы своѧ̑, всѝ восхва́лѧтъ и҆́мѧ твоѐ, ꙗ҆́кѡ вои́стиннꙋ неизрече́нна є҆́сть млⷭ҇ть твоѧ̀.

Є҆гда̀ восхо́щеши, никто́же сокрꙋши́тъ ны̀, ꙗ҆́кѡ вели́кое дерзнове́нїе ѡ҆брѣла̀ є҆сѝ ᲂу҆ хрⷭ҇та̀ бг҃а, сн҃а твоегѡ̀, и҆, сїѐ зрѧ́ще, вопїе́мъ тѝ, влⷣчце, да сохрани́ши и҆ ны̀ под̾ кро́вомъ твои́мъ.

Правосла́внїи хрⷭ҇тїа́ны, под̾ твою̀ млⷭ҇ть дне́сь притека́емъ и҆, ꙗ҆вле́нїе чⷭ҇тны́ѧ і҆кѡ́ны твоеѧ̀ свѣ́тлѡ пра́зднꙋюще, си́це глаго́лемъ тебѣ̀: простира́еши и҆ на́мъ, бл҃года́тнаѧ, неѡбори́мꙋю ри́зꙋ свою̀.

Разꙋмѣ́йте, непокори́вїи ꙗ҆зы́цы, и҆ не хвали́тесѧ ѡ҆ мы́шцѣ свое́й, занѐ є҆ди́нъ є҆́сть гра́дъ несокрꙋши́мъ, и҆ сїѧ̀ твоѧ̀, приснодв҃о влⷣчце, держа́ва и҆ ца́рство, є҆́же и҆ стои́тъ до сконча́нїѧ вѣ́ка.

А҆́зъ є҆гда̀ и҆ во ᲂу҆́зехъ, но тобо́ю, ѻ҆трокови́це чⷭ҇таѧ, вы́нꙋ свобо́дь є҆́смь, и҆ не въ стра́хъ мѝ ᲂу҆мале́нїе моѐ є҆́сть, но ꙗ҆́кѡ зла́тꙋ горни́ло и҆ ѻ҆́гнь, сїе́ бо разꙋмѣ́ѧ, сла́влю ᲂу҆́зы моѧ̑ и҆ велича́ю тѧ̀, непоро́чнꙋю дв҃ꙋ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасо́шасѧ всѧ́чєскаѧ ѡ҆ бж҃е́ственнѣй сла́вѣ твое́й: ты́ бо неискꙋсобра́чнаѧ дв҃о, и҆мѣ́ла є҆сѝ во ᲂу҆тро́бѣ надъ всѣ́ми бг҃а, и҆ родила̀ є҆сѝ безлѣ́тнаго сн҃а, всѣ̑мъ воспѣва́ющымъ тѧ̀ ми́ръ подава́ющаѧ.

Водворѧ́етъ ны̀ ѕмі́й во ю҆до́ль пла́ча и҆ ча́ѧнїй ѕлы́хъ. не мо́жемъ ᲂу҆̀бо терпѣ́ти скѡ́рби своѧ̑, но ты̀, бг҃ороди́тельнице, простира́еши на́мъ покро́въ сво́й, и҆ спасе́ни бꙋ́демъ ѿ ѕѡ́лъ.

Ѻ҆трокови́це дв҃о, спасла̀ є҆сѝ на́съ ѿ рабо́ты вра́жїѧ, и҆ тѣ́мъ краснѡ̀ написа́сѧ и҆́мѧ твоѐ: цр҃и́ца мі́рови ты̀ є҆сѝ, и҆ держа́ва твоѧ̑ да́же до послѣ́днѧгѡ днѐ.

Свѣ́та непристꙋ́пна мт҃и ты̀ є҆сѝ, и҆ всꙋ́е дне́сь подви́жисѧ тьма̀ сꙋпроти́внаѧ, никто́же возмо́жетъ на ны̀, ꙗ҆́кѡ съ на́ми влⷣчца на́ша, и҆ сла́ва твоѧ̑ несконча́ема є҆́сть.

Лю́дїе бж҃їи, дрꙋ́зи моѧ̑, ᲂу҆вѣ́рꙋйте во хрⷭ҇та̀ бг҃а на́шего, и҆ въ преди́внѡ є҆го̀ ро́ждшꙋю, хранѧ́ще ᲂу҆̀бо за́пѡвѣди бг҃а вы́шнѧго, и҆ ѡ҆брѧ́щете дꙋша́мъ ва́шымъ ми́ръ и҆ ве́лїю млⷭ҇ть.

А҆́гг҃ли, и҆ ті́и просла́виша тѧ̀, влⷣчцꙋ всѧ́ческихъ и҆ па́че нб҃а превознесе́ннꙋю, пою́тъ бо хрⷭ҇тꙋ̀ сн҃ꙋ твоемꙋ̀: и҆скꙋпи́лъ є҆сѝ лю́ди твоѧ̑ и҆ въ человѣ́цѣхъ бл҃говоле́нїе.

Вели́чїе твоѐ кто̀ и҆сповѣ́сть, бцⷣе, ꙗ҆́кѡ па́че смы́сла родила̀ є҆сѝ бг҃а сло́ва, и҆ не мо́жетъ ѧ҆зы́къ человѣ́чь досто́йнѡ тѧ̀ пѣ́ти, но прїимѝ млⷭ҇тивнѡ мл҃твꙋ мою̀ и҆ сохранѝ раба̀ твоего̀.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Бж҃е́ственное сїѐ и҆ всечестно́е соверша́юще пра́зднество, бг҃омꙋ́дрїи, бг҃ома́тере, прїиди́те рꙋка́ми воспле́щемъ, ѿ неѧ̀ ро́ждшагосѧ бг҃а сла́вимъ.

Но́щь, и҆ мра́къ, и҆ во́ды прерѣка́нїѧ лю́тѣ и҆стѧзꙋ́ютъ зе́млю твою̀, сѐ ᲂу҆̀бо преще́нїе бж҃їе и҆ гнѣ́въ тогѡ̀ є҆́сть, но молю́ тѧ, пречⷭ҇таѧ, молю̀ и҆ глаго́лю: а҆́ще хо́щеши мо́жеши, и҆ вѣ́мъ, ꙗ҆́кѡ ᲂу҆моли́тъ ѻ҆трокови́ца за держа́вꙋ свою̀.

Оу҆ѧзви́хомсѧ ѿ ѕмі́ѧ, лю́ди твоѧ̑, и҆, ꙗ҆́кѡ и҆з̾ а҆́дова чре́ва, вопїе́мъ тѝ, бл҃года́тнаѧ дв҃о: не на́мъ, но ра́ди ѿ тебѐ и҆збра́нныхъ и҆ а҆́гг҃льское житїѐ возлюби́вшихъ, сп҃сѝ, бцⷣе, и҆ всѧ̑ правосла̑вныѧ.

Ю҆́зники ѻ҆кѡва́нныѧ, что̀, ѽ цр҃и́це, без̾ тебѐ возмо́жемъ и҆ ка́кѡ ѿ грѣ̑хъ свои́хъ ᲂу҆пасе́мсѧ; но ты̀, ꙗ҆́кѡ бл҃га́ѧ, ᲂу҆твердѝ въ на́съ ст҃ы́ню свою̀ и҆ не ѿве́ржи молѧ́щихсѧ тѝ.

Затми́сѧ со́лнце моѐ и҆ дꙋ́хъ мо́й и҆зы́де въ непотре́бїе землѝ, но тѣ́мже и҆ вознепщева́хъ ѡ҆ свѣ́тѣ со́лнца пра́вды и҆ смири́хъ горды́ню мою̀, тебѣ̀ взыва́ю, дв҃о чⷭ҇таѧ, да сп҃се́ши раба̀ твоего̀.

Є҆диномꙋ́дренни да пребꙋ́демъ, лю́дїе, и҆ да возра́дꙋемсѧ ѡ҆ ра́нахъ, и҆̀же ѿ сотво́ршагѡ сꙋ́ть, ꙗ҆́кѡ, наказꙋ́ѧ, наказа́ ны гдⷭ҇ь, не сме́рти ᲂу҆̀бо предадѐ и҆ наꙋчѝ разꙋмѣ́ти во́лю свою̀.

Ме́ртвїи возста́нꙋтъ, и҆ и҆зве́ржетъ землѧ̀ кѡ́сти своѧ̑, занѐ всѣ́хъ совоскреси́тъ на́съ и҆стоща́нїе претерпѣ́вый, и҆ се́й є҆́сть цр҃ь мі́рови, и҆ ма́терь є҆гѡ̀ влⷣчица на́ша.

Конда́къ, гла́съ и҃:

Взбра́нной воево́дѣ побѣди́тєльныѧ пѣ̑сни прино́симъ, ꙗ҆́кѡ дарова́сѧ на́мъ держа́ва твоѧ̀, и҆ ничесѡ́же ᲂу҆страши́мсѧ, не ѿ мі́ра бо спасе́нїе на́ше, но превознесе́нныѧ влⷣчцы милосе́рдїемъ ѡ҆гражда́емсѧ и҆ томꙋ̀ дне́сь ра́дꙋемсѧ, ꙗ҆́кѡ прїи́де застꙋ́пница на стра́жꙋ землѝ своеѧ̀.

І҆́косъ:

Зрѧ́ще і҆кѡ́нꙋ твою̀, во ѻ҆́блацѣхъ ‑ бг҃а и҆ ѻ҆ц҃а̀ и҆ на рꙋ́цѣхъ твои́хъ ‑ хрⷭ҇та̀ бг҃а, сн҃а твоего̀ и҆ сп҃са мі́рови, покланѧ́емсѧ ко хра́мꙋ твоемꙋ̀ и҆, лобыза́ѧ чⷭ҇тны̑ѧ но́зи твоѧ̑, взыва́емъ тѝ си́це: вои́стиннꙋ дарова́сѧ на́мъ сп҃се́нїе ве́лїе и҆ наде́жда на́ша вы́нꙋ пред̾ на́ми, ꙗ҆́кѡ прїи́де влⷣчца на стра́жꙋ землѝ своеѧ̀.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Не послꙋжи́ша тва́ри бг҃омꙋ́дрїи па́че созда́вшагѡ, но ѻ҆́гненное преще́нїе мꙋ́жески попра́вше, ра́довахꙋсѧ пою́ще: препѣ́тый ѻ҆тцє́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Ликовствꙋ́йте, вѣ́рнихъ собо́ри, и҆ по́йте цр҃е́ви, и҆́же на го́рнихъ сѣдѧ́щꙋ, ꙗ҆́кѡ бл҃гослове́нъ и҆ ди́венъ є҆́сть бг҃ъ на́шъ, ве́лїй ревни́тель, и҆ стра́шенъ го́рнїй сїѡ́нъ и҆ просла́вленъ во вѣ́ки.

Ю҆до́лїю пла́ча землѧ̀ показа́сѧ твоѧ̀, ѻ҆́гнь палѧ́щь прїи́де и҆ ѡ҆б̾ѧ́тъ ю҆̀, но не рыда́йте, бра́тїе, и҆́бо, ꙗ҆́кѡ кꙋпина̀ неѡпали́ма, хра́мъ ѿ сїѡ́на и҆ просла́вленъ во вѣ́ки.

И҆́мамы тѧ̀, росода́тельнꙋ, и҆ николи́же ᲂу҆страши́мсѧ вѣ́трѡвъ, ѿ пꙋсты́нь воздвиза́емыхъ, тѧ́ бо, пречⷭ҇тꙋю, мо́лимъ и҆ та́кѡ зове́мъ тѝ: ѡ҆живѝ вертогра́дъ тво́й, и҆ бꙋ́детъ просла́вленъ во вѣ́ки.

Сло́во ле́стче положи́ша на мнѣ̀ вразѝ моѧ̀, и҆ сокрꙋша́етъ мѧ̀ ро́гъ непокори́выхъ. дрꙋ́зи моѝ, и҆ ті́и ѡ҆ста́виша мѧ̀. но не ѡ҆ста́ви менѐ и҆ ты̀, влⷣчце, и҆ сп҃си́ мѧ, ꙗ҆́кѡ мт҃и бг҃а моегѡ̀ ты̀ є҆сѝ, и҆ хра́мъ тво́й просла́вленъ во вѣ́ки.

Ѡ҆брꙋчи́ мѧ, ѽ приснодв҃о, ст҃ы́нѣ свое́й, и҆ не ᲂу҆бою́сѧ ѿ тє́мъ вра̑гъ мои́хъ, лю́тѣ напа́дшихъ на мѧ̀, и҆ та́кѡ возопїю́ ти: і҆ерⷭ҇ли́ме, і҆ерⷭ҇ли́ме, ст҃ы́й є҆сѝ гра́дъ и҆ просла́вленъ во вѣ́ки.

Херꙋві́ми и҆ серафі́ми, и҆ всѧ̑ нб҃сныѧ во́и пою́тъ тѧ̀, пребл҃гослове́ннꙋю, и҆ вопїю́ще, гл҃го́лютъ: нѣ́сть хра́мъ и҆ны́й, ра́звѣ тебѐ, и҆ се́й препросла́вленъ во вѣ́ки.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троки бл҃гочєсти́выѧ въ пещѝ рождество̀ бг҃оро́дичо сп҃сло̀ є҆́сть: тогда̀ ᲂу҆́бѡ ѻ҆бразꙋ́емое, ны́нѣ же дѣ́йствꙋемое, вселе́ннꙋю всѝ воздвиза́етъ пѣ́ти тебѣ̀: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Рыда́нїе моѐ прїимѝ, влⷣчце моѧ̀, и҆ ᲂу҆гасѝ ѻ҆́гнь, є҆́же ѿ сꙋпѡста́тъ разжже́нъ є҆́сть, да позна́ю бг҃а моего̀ и҆ со тща́нїемъ воскли́кнꙋ є҆мꙋ̀: по́йте и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

А҆́лчꙋщь є҆́смь и҆ взыва́ю тѝ, влⷣчне, и҆ молю́ тѧ, да не и҆стлѣ́нїе бꙋ́детъ мѝ въ че́сть, но млⷭ҇ть твоѧ̀, та́кѡ ѡ҆ не́й возглаго́лю: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во вѣ́ки.

Непрестаю́щꙋ горды́ню ѿженѝ ѿ менѐ, бл҃года́тнаѧ, и҆ ᲂу҆гасѝ ѻ҆́гнь ꙗ҆́звы моеѧ̀, и҆ не ꙗ҆́кѡ ды́мъ, но ꙗ҆́кѡ бл҃гоꙋха́нїе гдⷭ҇еви, воспою̀ бра́тїємъ мои̑мъ: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, сщ҃е́нницы, по́йте, лю́дїе, превозноси́те гдⷭ҇а во вѣ́ки.

И҆з̾ пещѝ разжже́нїѧ моегѡ̀, ꙗ҆́кѡ и҆з̾ а҆́дова пла́мени, вопїю́ ти: ѽ влⷣчце дв҃о, ѡ҆кропи́ мѧ росо́ю сле́зъ твои́хъ, ᲂу҆ крⷭ҇та̀ сн҃а твоегѡ̀ и҆злїѧ́нныхъ, и҆ воскли́кнꙋ, взыва́ѧ: бл҃гослови́те ма́терь бг҃а вы́шнѧгѡ, гдⷭ҇а по́йте и҆ превозноси́те во вѣ́ки.

Любомра́чное ѻ҆́ко моѐ просвѣтѝ свѣ́томъ смиренномꙋ́дрїѧ твоегѡ̀, и҆ позна́ю во́лю сотвори́вшагѡ мѧ̀, и҆ не ѿ мꙋдрова́нїѧ моегѡ̀, но се́рдцемъ мои́мъ воскли́кнꙋ ѡ҆ не́мъ: є҆го̀ по́йте и҆ превозноси́те во вѣ́ки.

Ю҆́дꙋже грѣ́хъ, та́мѡ и҆ скре́жетъ зꙋбѡ́мъ, но не премолчѝ, дв҃о чⷭ҇таѧ, и҆ да́ждь мѝ глаго́лъ разꙋмѣ́нїѧ, да потерплю̀ бре́мѧ моѐ и҆ воскли́кнꙋ ѡ҆ бз҃ѣ сп҃сѣ мое́мъ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Всѧ́къ земноро́дный да взыгра́етсѧ дх҃омъ просвѣща́емь, да торжествꙋ́етъ же безпло́тныхъ ᲂу҆мѡ́въ є҆стество̀, почита́ющее сщ҃е́нное торжество̀ бг҃ома́тере, и҆ да вопїе́тъ, ра́дꙋйсѧ всебл҃же́ннаѧ бцⷣе, чⷭ҇таѧ приснодв҃о.

Дыха́нїе бꙋ́рное не сокрꙋши́тъ и҆ є҆ди́наго ѿ забра́лъ стѣны̀ твоеѧ̀. хра́мъ тво́й ᲂу҆твержде́нъ є҆́сть и҆ не подви́житсѧ вы́нꙋ, и҆ томꙋ̀ ра́дꙋющесѧ, пое́мъ тѝ: сла́ва держа́вѣ твое́й.

Та̑йнаѧ всѧ̑ ѡ҆бнажє́нни показꙋ́ютсѧ дне́сь. ст҃ъ є҆́сть сꙋ́дъ тво́й, ѽ гдⷭ҇и, и҆ ст҃о и҆́мѧ твоѐ. но ви́ждь, бж҃е, ꙗ҆́кѡ средѝ бра́тїй мои́хъ ма́терь твоѧ̀, и҆ преложѝ гнѣ́въ тво́й.

Всеѻрꙋжїе́мъ вѣ́ры ѡ҆поѧ́ши менѐ, бл҃года́тнаѧ, и҆ смиренномꙋ́дрїемъ ᲂу҆крѣпѝ десни́цꙋ мою̀, да, ꙗ҆́кѡ стра́жъ, пребꙋ́дꙋ, воспѣва́ѧ и҆́мѧ твоѐ, и҆ а҆́ще помо́жеши мѝ, не подви́жꙋсѧ да́же до сме́рти.

Ѻ҆гнезра́чный же́злъ тво́й, ꙗ҆́кѡ пла́мень чи́стъ, и҆ си́мъ вѣ́дѣши, пꙋтеводи́тельнице, лю́ди твоѧ̑, да соблюдꙋ́тсѧ ѿ бѣ́дъ хрⷭ҇тїа́ны.

Ꙗ҆́рость а҆́дова и҆ та̀ не возмо́жетъ на ны̀, занѐ ст҃ъ є҆́сть хра́мъ тво́й и҆ ѡ҆ сѣ́мени твое́мъ клѧ́тсѧ даві́дъ, непрестаю́ща хвала̀ твоѧ̑ и҆ держа́ва твоѧ̑ до сконча́нїѧ вѣ́ка.

Свѣти́ленъ:

Оу҆блажа́тъ тѧ̀, бг҃ороди́тельнице, всѝ ро́ди, ꙗ҆́кѡ смире́нїе твоѐ па́че всѣ́хъ пред̾ꙋкраси́сѧ, и҆ ᲂу҆вѣнча́сѧ и҆́мѧ твоѐ, и҆ просла́ви тѧ̀ бг҃ъ, ꙗ҆́кѡ ма́терь свою̀.

Ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри, име­ну­е­мая «Дер­жав­ная», яви­ла се­бя рус­ско­му пра­во­слав­но­му на­ро­ду 2/15 мар­та 1917 го­да — в день от­ре­че­ния от пре­сто­ла им­пе­ра­то­ра Ни­ко­лая II, бу­ду­ще­го цар­ствен­но­го стра­сто­терп­ца, — в се­ле Ко­ло­мен­ском близ Моск­вы.

Некой кре­стьян­ке Ев­до­кии Адри­а­но­вой, жи­тель­ни­це де­рев­ни Пе­ре­рвы, бы­ло три­жды во сне от­кры­то, что есть по­за­бы­тый об­раз Бо­го­ро­ди­цы, через ко­то­рый от­ныне бу­дет яв­ле­но небес­ное по­кро­ви­тель­ство Ца­ри­цы Небес­ной рус­ско­му на­ро­ду. Она яс­но слы­ша­ла сло­ва: «Есть в се­ле Ко­ло­мен­ском боль­шая чер­ная ико­на, ее нуж­но взять, сде­лать крас­ной, пусть мо­лят­ся».

На­сто­я­тель хра­ма в Ко­ло­мен­ском, отец Ни­ко­лай Ли­ха­чев, к ко­то­ро­му об­ра­ти­лась Ев­до­кия, не стал пре­пят­ство­вать, и они вме­сте осмот­ре­ли все ико­ны, на­хо­див­ши­е­ся в церк­ви. Не най­дя ни­че­го по­хо­же­го в хра­ме, отец Ни­ко­лай пред­ло­жил по­смот­реть ико­ны в под­ва­ле церк­ви, по раз­ным при­чи­нам сло­жен­ные там, сре­ди ко­то­рых и вы­бра­ли са­мую боль­шую, по­кры­тую ве­ко­вой пы­лью. Очи­стив ико­ну от пы­ли, они к сво­е­му удив­ле­нию уви­де­ли изо­бра­же­ние Бо­жи­ей Ма­те­ри, си­дя­щей на троне. По ме­ре при­ве­де­ния ико­ны в по­ря­док об­на­ру­жи­лось, что Мла­де­нец-Хри­стос на ко­ле­нях Бо­жи­ей Ма­те­ри про­стер бла­го­слов­ля­ю­щую ру­ку. В од­ной ру­ке Вла­ды­чи­ца дер­жа­ла ски­петр, в дру­гой — дер­жа­ву (зна­ки цар­ской вла­сти над ми­ром), на гла­ве Ее бы­ла ко­ро­на, а на пле­чах — крас­ная ман­тия или пор­фи­ра. При необык­но­вен­но су­ро­вом ли­ке Бо­го­ма­терь на иконе име­ла цар­ствен­ный вид — все ука­зы­ва­ло на то, что Вла­ды­чи­ца от­ныне при­ни­ма­ет на се­бя осо­бое по­пе­че­ние о мно­го­стра­даль­ном рус­ском на­ро­де.

Адри­а­но­ва сра­зу при­зна­ла ви­ден­ную во сне ико­ну, а свя­щен­ник тот­час же от­слу­жил пе­ред об­ра­зом мо­ле­бен с ака­фи­стом.

Слух о вновь най­ден­ной иконе быст­ро рас­про­стра­нил­ся не толь­ко в се­ле Ко­ло­мен­ском; бо­го­моль­цы сте­ка­лись в цер­ковь Воз­не­се­ния из Моск­вы и дру­гих мест, по­лу­чая от Бо­жи­ей Ма­те­ри бла­го­дат­ную по­мощь. В «Сер­ги­ев­ских лист­ках» опи­са­но при­бы­тие Дер­жав­ной ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри в Мар­фо-Ма­ри­ин­скую оби­тель в Москве, где ико­на бы­ла встре­че­на Ве­ли­кой кня­ги­ней Ели­са­ве­той Фе­о­до­ров­ной и дру­ги­ми сест­ра­ми с боль­шим тор­же­ством. Ико­ну для по­кло­не­ния во­зи­ли и в дру­гие церк­ви, а по вос­крес­ным и празд­нич­ным дням она оста­ва­лась в се­ле Ко­ло­мен­ском.

По неко­то­рым све­де­ни­ям, Дер­жав­ная ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри до 1812 го­да пре­бы­ва­ла в Воз­не­сен­ском жен­ском мо­на­сты­ре в Москве. Спа­сая ико­ну от На­по­лео­нов­ско­го раз­граб­ле­ния, ее спря­та­ли в се­ле Ко­ло­мен­ском и, по всей ве­ро­ят­но­сти, за­бы­ли там на 105 лет, по­ка она не яви­ла се­бя в по­ло­жен­ное вре­мя.

Зна­ме­на­тель­но, что свя­той об­раз был об­на­ру­жен в осо­бое вре­мя — в на­ча­ле рус­ско­го ли­хо­ле­тья. Цар­ствен­ный вид ико­ны, ски­петр и дер­жа­ва слов­но под­чер­ки­ва­ют, что Вла­ды­чи­ца при­ня­ла на Се­бя и опе­ку, и окорм­ле­ние вер­ных чад Церк­ви Рос­сий­ской. Зна­ме­на­тель­на и алая пор­фи­ра Бо­го­ма­те­ри, цвет ко­то­рой на­по­ми­на­ет цвет кро­ви...

Служ­ба и ака­фист Дер­жав­ной иконе Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы со­став­ле­ны с уча­сти­ем Свя­тей­ше­го Пат­ри­ар­ха Ти­хо­на († 1925).

Ныне эта свя­тая ико­на на­хо­дит­ся в хра­ме Ка­зан­ской ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри в Ко­ло­мен­ском, ку­да бы­ла воз­вра­ще­на 27 июля 1990 го­да.

См. фильм "Державная икона Божией Матери".