Канон Пресвятой Богородице пред иконой «Черниговская-Гефсиманская»
Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.
Память: 14 сентября (01 сентября ст. ст.)
Глас 2.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Гряди́те лю́дие, пои́м пе́снь Христу́ Бо́гу, разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди, я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския, я́ко просла́вися.
Покрови́тельница оби́тели Гефсима́нския Ты́ еси́, Богороди́тельнице, помози́ на́м просла́вити Тя́ и разреше́ние прегреше́ний пода́ждь благоче́стно поклоня́ющимся о́бразу Твоему́.
Я́коже на одре́ боле́зни лежа́щия жены́ моле́ния послу́шала еси́, Влады́чице, та́ко и на́ше смире́нное воздыха́ние не отри́ни, но, Сама́ заступи́вши, зла́го обстоя́ния изба́ви рабы́ Твоя́.
Пове́дает оби́тель Гефсима́нская, я́же от о́браза Твоего́ бы́вшая чудеса́, то́й бо исто́чник соде́лася, исцеле́ния струи́ оби́льно излива́ющий, ве́рою призыва́ющим и́мя Твое́, Богома́ти.
О, Всепе́тая Ма́ти, стра́ждущая жена́ рече́, да́руй ми́ исцеле́ние, да, восста́вши, поклоню́ся о́бразу Твоему́ свято́му. Ты́ же, прикло́ньшися к ея́ моле́нию, проси́мая подала́ еси́, Пречи́стая.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Утверди́ на́с в Тебе́, Го́споди, Дре́вом умерщвле́й гре́х, и стра́х Тво́й всади́ в сердца́ на́с, пою́щих Тя́.
Тя́ похвалу́, ве́рнии, стяжа́хом, прибе́жище и утвержде́ние и ра́дование, и душа́м спасе́ние, наде́жду же и сте́ну, покро́в и заступле́ние, Богоблагода́тная Влады́чице.
Не усыпа́ет о на́с в моли́твах Пречи́стая Ма́терь Спа́сова и явля́ет чу́дное Свое́ милосе́рдие все́м, ве́рою притека́ющим и любо́вию свято́му Ея́ о́бразу покланя́ющимся.
Приклони́ся к мольба́м рабо́в Твои́х, Влады́чице, и не закосни́ изба́вити на́с от бе́д и скорбе́й, я́же обдержа́т на́с, ви́димых и неви́димых враго́в отжени́, да не зле́ поги́бнем, окая́ннии.
Ми́лостивым и кро́тким Твои́м о́ком, Богороди́тельнице, при́зри на на́с, недосто́йных, и от напа́сти обстоя́щия свободи́, призыва́ющих Тя́ на по́мощь, Всепречи́стая.
Седа́лен, гла́с 4:
Твоего́ милосе́рдия дарова́ния воспомина́юще, Влады́чице, и Тво́й чудотво́рный о́браз благогове́йно лобыза́юще, я́ко посреде́ на́с пребыва́ющую Тя́ помышля́ем и ве́рою Тебе́ вопие́м: Твоего́ Сы́на и Го́спода моли́, да научи́т на́с за́поведи Его́ всегда́ твори́ти, злы́я же искуше́ния побежда́ти, и Тебе́, Предста́тельницу на́шу, досто́йно пе́ти и сла́вити во ве́ки.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, гла́с Тво́й, его́же ре́кл еси́, гла́с вопию́щаго в пусты́ни, я́ко возгреме́л еси́ над вода́ми мно́гими, Твоему́ свиде́тельствуяй Сы́ну, ве́сь бы́в соше́дшаго Ду́ха, возопи́: Ты́ еси́ Христо́с, Бо́жия Му́дрость и Си́ла.
Влады́чице Пречи́стая, ели́ка про́сим дне́сь от Тебе́ прия́ти, сия́ от чудотво́рныя Твоея́ ико́ны на́м пода́ждь, немощно́е на́ше произволе́ние утверди́ и Небе́сных бла́г жела́ние в сердца́ на́ша всели́.
Спасе́ния Тя́ наде́жду, моли́тву неусы́пну, заступле́ние тве́рдо и́мамы: умилосе́рдися и ви́ждь на́шу нестерпи́мую печа́ль, боле́зни и ско́рби и ми́лостивно посети́, Ма́ти Бо́жия, осла́бу ско́рую подаю́щи.
В ско́рбех Тя́ Засту́пницу стяжа́хом, Влады́чице, те́мже и ны́не помози́ на́м, лю́те обурева́емым, ру́ку по́мощи простира́ющи, Чи́стая: бу́ди ми́лостива боле́знем на́шим, Ма́ти Бо́жия, исцеле́ние ско́рое подаю́щи.
Смири́, Влады́чице, вы́ю враго́в вознесе́нную, сове́ты те́х и сердца́ злонра́вная укроти́, кре́пость же пода́ждь призыва́ющим Тя́, Ма́ти Бо́жия, побе́ду ско́рую подаю́щи.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Хода́тай Бо́гу и челове́ком бы́л еси́, Христе́ Бо́же, Тобо́ю бо, Влады́ко, к Светонача́льнику Отцу́ Твоему́ от но́щи неве́дения приведе́ние и́мамы.
Мно́зи ле́ты тя́жким неду́гом свя́занная жена́, здра́вие Тобо́ю улучи́вши, созыва́ет ве́рныя просла́вити чу́дная дела́ Твоя́, Богоро́дице, зову́щи: ра́дуйся, Исто́чниче дарова́ний, Богоблагода́тная Де́во.
Неизсле́димую бе́здну Твоея́ ми́лости рассла́бленная жена́ позна́вши, пред свято́ю Твое́ю ико́ною усе́рдную моли́тву Тебе́ принесе́ и, а́бие исцеле́ние от неду́га своего́ прие́мши, здра́ва в до́м сво́й возврати́ся, Тя́ воспева́ющи.
Свяще́нная ико́на Твоя́ друга́я Силоа́мская купе́ль показа́ся, Влады́чице, очища́ющая и исцеля́ющая боле́зни ду́ш и теле́с, ве́рою приходя́щих к не́й и Тя́ любо́вию велича́ющих.
Присту́пим, ве́рнии, с любо́вию к чудотво́рному о́бразу Присноде́вы и благогове́йне ему́ поклони́мся, се́ бо в не́м чуде́с си́лу Всеблага́я Влады́чица явля́ет и вся́ спаса́ет, с ве́рою несумне́нною почита́ющих пречи́стаго ли́ка Ея́ подо́бие.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же, мя́ возведи́.
Изба́ви на́с от напа́стей и бе́д, Богоневе́сто, Тя́ бо Хода́таицу устро́и Бо́г во спасе́ние на́ше и заступле́ние. Сего́ ра́ди исхода́тайствуй на́м, недосто́йным, от печа́ли грехо́вныя избавле́ние.
Пое́м Тя́ и покланя́емся Ти́, Богома́ти Де́во, ве́рою и любо́вию пропове́дающе мно́гая и пресла́вная чудеса́, от ико́ны Твоея́ чудотво́рныя явле́нныя. Те́мже от вся́ких на́с бе́д изба́ви.
О, благоутро́бия Твоего́, Де́во Чи́стая! Свобожда́еши бо безме́рныя печа́ли и напа́сти в ну́ждех и обстоя́ниих Тя́ призыва́ющих. Те́мже и ны́не, Благослове́нная, Засту́пница на́м бу́ди.
Ве́дущи не́мощи на́ша, Богороди́тельнице, уврачу́й духо́вныя неду́ги на́ша, да славосло́вим Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего, я́ко Врача́ вся́ческих.
Конда́к, гла́с 8:
Притеце́м, ве́рнии, к многоцеле́бному о́бразу Засту́пницы на́шея, Богоро́дицы Мари́и, и, припа́дающе к нему́ с любо́вию, си́це рце́м: о, Всепе́тая Ма́ти, при́зри Твои́м благосе́рдием на ны́, недосто́йныя, и яви́ на́м Твоя́ ми́лости и щедро́ты: в боле́знех исцеле́ние, в ско́рбех утеше́ние, в беда́х заступле́ние и вся́ ны́ спаси́, на Тя́ упова́ющия, да зове́м Ти́: ра́дуйся, Де́во, христиа́н заступле́ние.
И́кос:
Я́ко да́р прия́ла еси́, Ма́ти Бо́жия, все́х христиа́н неду́ги исцеля́ти, от бе́д избавля́ти, от плене́ния спаса́ти и от враго́в заступа́ти; не пре́зри и на́с, Всеми́лостивая Госпоже́, Богоро́дице, Тебе́ вопию́щих: Ра́дуйся, А́нгелов удивле́ние; ра́дуйся, ми́ра утеше́ние. Ра́дуйся, христиа́н ра́дование; ра́дуйся, мона́хов утвержде́ние. Ра́дуйся, подвиза́ющихся укрепле́ние; ра́дуйся, Ра́досте скорбя́щих. Ра́дуйся, боля́щих исцеле́ние; ра́дуйся, заблу́ждших вразумле́ние. Ра́дуйся, Утоли́тельнице печа́лей; Ра́дуйся, Де́во, христиа́н засту́пнице.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Да пресла́вное Рождество́ Твое́, Христе́, е́же от Де́вы, прообрази́ши я́ве, неопали́мы в пещи́ о́троки сохрани́л еси́, пе́сньми пою́щия Тебе́: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Яви́ ско́рое Твое́ заступле́ние, Влады́чице, мо́жеши бо, я́ко Ма́ти Бо́жия. Те́мже призыва́ем Тя́ серде́чне, со слеза́ми припа́дающе и наде́жду на Тя́ несумне́нную возлага́юще.
Наде́жда блага́я и Засту́пница ве́рных Ты́ еси́, Влады́чице: сего́ ра́ди мо́лимся Тебе́ дарова́ти ми́лости бога́тыя все́м, упова́ющим на Тя́ и зову́щим: благослове́на, Я́же Бо́га пло́тию ро́ждшая.
Я́же еди́но упова́ние и по́мощь ве́рных, Богороди́тельнице, потщи́ся помощи́ рабо́м Твои́м, обурева́емым скорбьми́ и во гресе́х су́щим, любо́вию же к Тебе́ прибега́ющим.
О, ди́вное чу́до! Разсла́бленная бо жена́, лобыза́ющи цельбоно́сную ико́ну Твою́, Ма́ти Бо́жия, ско́ро кре́пость теле́сную ощути́ и благода́рно возопи́: благослове́на Ты́ еси́, Пречи́стая.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: В пе́щь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га, по́йте дела́, я́ко Го́спода, и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Прибе́жище на́ше и ми́ру ра́дование, Богороди́тельнице, умилосе́рдися и ско́ро благода́ть Твою́ пода́ждь на́м, ско́рбным, и заступи́, Блага́я, рабы́ Твоя́.
Тя́ от всея́ души́ нело́жно призыва́ющих, Богоро́дице, во вся́кой ско́рби и в боле́знех разли́чных, беда́х и обстоя́ниих лю́тых спе́шно услы́ши, си́х избавля́ющи при́сно моли́твами Твои́ми.
Безсме́ртия зарю́ и исто́чник спасе́ния ве́мы Тя́, Богоро́дице, я́ко ро́ждшую Отца́ Безсме́ртнаго Сло́во, от сме́рти избавля́ющее вся́, превознося́щия Его́ во ве́ки.
Спаси́ от зо́л и скорбе́й рабы́ Твоя́, Богоро́дице, и ми́р Бо́жий, превы́шший вся́каго ми́ра земна́го, пода́ждь рабо́м Твои́м, Тя́ воспева́ющим.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Недоуме́ет вся́к язы́к благохвали́ти по достоя́нию, изумева́ет же у́м и преми́рный пе́ти Тя́, Богоро́дице: оба́че, Блага́я су́щи, ве́ру приими́, и́бо любо́вь ве́си боже́ственную на́шу, Ты́ бо христиа́н еси́ Предста́тельница, Тя́ велича́ем.
В моли́твах неусыпа́ющую Богоро́дицу Чи́стую призове́м вси́, взыва́юще: изба́ви от лю́тыя сме́рти и огня́ гее́нскаго рабы́ Твоя́, Ты́ бо христиа́н еси́ Предста́тельница, Тя́ велича́ем.
Отча́явшихся кре́пкое прибе́жище, обурева́емых ти́хое приста́нище Ты́ еси́, Богоро́дице. Те́мже и мы́ притека́ем к Тебе́, взыва́юще: спаси́ на́с, усе́рдно Тя́ велича́ющих.
Не преста́й, Чи́стая, моля́щи от Тебе́ ро́ждшагося Бо́га о все́х, с ве́рою притека́ющих к Тебе́ и прося́щих избавле́ния, Ты́ бо христиа́н еси́ Предста́тельница, Тя́ велича́ем.
Да́р от Бо́га прия́ла еси́, я́ко Ма́ти Бо́жия, неду́ги исцеля́ти и от бе́д избавля́ти, о гресе́х умоля́ти и от плене́ния спаса́ти. Не пре́зри и на́с, Госпоже́ Преми́лостивая, Ты́ бо христиа́н еси́ Предста́тельница, Тя́ велича́ем.
Черниговская-Гефсиманская икона Божией Матери является списком с прославленной Черниговской-Ильинской иконы Божией Матери, которая находилась в Троицком Ильинском монастыре близ Чернигова, на Болдиной горе, где в XI в. некоторое время подвизался преподобный Антоний Печерский. Описанию чудес от этой иконы, начавшихся 16–24 апреля 1662 года, святитель Димитрий Ростовский посвятил книгу "Руно Орошенное", заканчивая которую он писал: "Конец книжки, но не чудес Пресвятой Богородицы, ибо кто может их исчислить". Благодатная сила этой иконы проявилась и в ее списках.
Икона Божией Матери Черниговская-Гефсиманская была написана на полотне в XVIII в. и передана в 1852 году в Троице-Сергиеву Лавру Александрой Григорьевной Филипповой, благоговейно хранившей ее у себя четверть века. (К ней эта икона перешла как благословение хотьковского священника Иоанна Алексеева, которому, в свою очередь, она досталась от одного из монахов Троице-Сергиевой Лавры.) По совету наместника Лавры архимандрита Антония († 1 мая 1877) икона была помещена в новоустроенном пещерном храме в честь святого Архистратига Михаила, который был освящен 27 октября 1851 года митрополитом Московским Филаретом († 19 ноября 1867), принимавшим деятельное участие в строительстве Гефсиманского скита. Таким образом, икона впитала благодатные токи всей истории Русской Церкви, она стяжала благословения преподобного Антония Печерского, Преподобного Сергия Радонежского, его родителей, схимонахов Кирилла и Марии († 1337; заупокойная литургия по ним с чтением специальной молитвы совершается 28 сентября и в четверток седмицы мытаря и фарисея), и, наконец, подвижников XIX в. Эти духовные связи промыслительно обнаружились через Черниговскую-Гефсиманскую икону Божией Матери.
Иконографический тип изображения – Одигитрия. Богородица держит Младенца Иисуса на руках, их головы склонены друг к другу. Христос плотно соединил ножки, видны босые ступни. Рука Христа поднята в благословении, в левой – Святое Писание. Для южнорусской школы иконописи характерны почти поколенные изображения Богородицы, что позволяет сделать вывод, что оригинал, с которого делали копию, писан украинскими или белорусскими мастерами. Южнорусские традиции прослеживаются и в написании благословляющей руки Спасителя. Головы Богородицы и Христа украшены на Гефсиманском списке коронами, свидетельствующими о Царственной власти. В изображении используются яркие краски, придающие образу праздничность и торжественность, подчеркивающие величественность власти Богородицы и Христа.
Знаменательно, что первое чудо от этой иконы было засвидетельствовано в день церковного Новолетия – 1 сентября 1869 года, когда от полного расслабления, продолжавшегося в течение 9 лет, исцелилась 28-летняя крестьянка Тульской губернии Фекла Адрианова. Прожив в гостинице при пещерах, а потом в Лавре до празднования преставления Преподобного Сергия (25 сентября), Фекла совершенно выздоровела. Святитель Иннокентий, митрополит Московский (1797–1879; память 23 сентября и 31 марта), узнал о чуде от своей дочери, казначеи Борисовской пустыни, монахини Поликсении. На празднике Преподобного Сергия он сам встретился с Феклой и расспрашивал ее обо всех обстоятельствах исцеления. 26 сентября 1869 года святитель Иннокентий прибыл в Гефсиманский скит и благословил совершить молебное пение пред прославившейся иконой и сам молился со слезами.
До 26 сентября произошло еще три благодатных исцеления и целый ряд чудес в ноябре того же года. Слава иконы Божией Матери распространялась с необычайной быстротой. Измученные страданиями и болезнями, жаждущие телесного и духовного исцеления, люди самых разных сословий с твердой верой шли к чудотворной иконе, и милость Божия не оставляла их. К началу XX в. было засвидетельствовано более 100 чудес. Большим почитанием пользовалась икона у подвижников Гефсиманского скита: у схимонаха Филиппа († 18 мая 1868), основавшего пещеры, у его трех сыновей - иеросхимонахов Игнатия († 1900), Порфирия († 1905?) и Василия († 1 апреля 1915). Сохранились сведения о той глубокой любви, которую проявлял к Черниговской-Гефсиманской иконе старец иеромонах Исидор († 3 февраля 1908). Первоначально празднование иконе было установлено 16 апреля, в тот же день, что и празднование Черниговской-Ильинской иконе, а затем перенесено на день прославления - 1 сентября. Ныне в Троице-Сергиевой Лавре известны чтимые списки с Черниговской-Гефсиманской иконы в храме в честь Преподобного Сергия, в монастырской трапезной и в притворе Троицкого собора, писанные старцами Гефсиманского скита и Зосимовой пустыни.