Канон Пресвятой Богородице пред иконой «Боголюбская» (первый)

Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 01 июля (18 июня ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Благогове́ют пред Тобо́ю, Богоро́дице, А́нгелов нача́льницы и святы́х чи́ни че́стно слу́жат Ти́, пра́веднии красу́ются, кня́зь же Андре́й мо́лится, и гра́д Влади́мир похваля́ется све́тло. Мы́ же, гре́шнии, припа́дая к Твое́й свято́й ико́не, Боголюби́вая, ми́лости про́сим: озари́ на́ша сердца́, Пресвята́я Де́во Богоро́дице.

Кня́зь Андре́й вопия́ше со слеза́ми: Пресвята́я Цари́це Богоро́дице, упова́ние христиа́ном, умоли́ Сы́на Своего́, Христа́ Бо́га на́шего, о держа́ве Твое́й, Ты́ бо изво́лила еси́ в преде́лех страны́ Влади́мирския оби́тели Свое́й сла́вно созда́тися во и́мя Твое́, Боголюби́вая.

Прииди́те, христоимени́тии лю́дие, умы́ та́йно очи́стившеся, притеце́м в хра́м Ма́тере Христа́ Бо́га на́шего, Боголюби́мое ме́сто страны́ Влади́мирския я́ко Богоприя́тное селе́ние ви́дяще: в не́м бо явля́ет на́м Свою́ ми́лость Влады́чица.

Под кро́в Тво́й, Богоро́дице Де́во, прибега́ем вси́, ро́ди челове́честии: просвети́, Боголюби́вая, ме́сто свято́е торжества́ Твоего́, и мы́, гре́шнии раби́ Твои́, моля́щеся Пречи́стей Твое́й ико́не, про́сим от Тебе́ прия́ти вели́кия ми́лости.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, Живы́й и Незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.

Засту́пница и покро́в гра́ду Влади́миру и вся́кому гра́ду и стране́, бу́ди на́м Помо́щница и прибе́жище, Боголюби́вая, все́х на́с заступи́, Госпоже́ Цари́це и Богоро́дице, и во вся́ких злы́х ме́стех ве́рныя сохрани́.

Приими́ хвалу́ от у́ст на́ших недосто́йных, о Пресвята́я Богоро́дице, Де́во Боголюби́вая, наде́ждо на́ша и похвало́! Покланя́емся Твоему́ пресла́вному о́бразу: мольбу́ приими́ о рабе́х Твои́х.

Пречи́стеи ру́це Твои́, Цари́це и Богоро́дице, ми́лостивно воздви́гни к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему, прося́щи отпуще́ния согреше́ний на́ших, и житие́ на́ше испра́ви, и вся́кия благода́ти испо́лни на́с и ми́лости сподо́би.

Пресвята́я Де́во, Ма́ти Боголюби́вая, сохрани́ рабы́ Твоя́ от вся́кия сопроти́вныя си́лы, и изба́ви от вся́кия напа́сти, и ра́дость ми́ру сотвори́ душе́вную и теле́сную, и пре́зри на́м вся́ согреше́ния.

Седа́лен, гла́с 2:

Моле́ние те́плое и стена́ необори́мая, ми́лости исто́чниче, ми́рови прибе́жище, приле́жно вопие́м Ти́: Богоро́дице Влады́чице, предвари́ и от бе́д изба́ви на́с, еди́на вско́ре Предста́тельствующая.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Ева́нгелия Христо́ва Богогла́сный списа́тель Лука́ написа́ о́браз Тво́й чу́дный, Всенепоро́чная Влады́чице, и Младе́нца Ти́ Преве́чнаго на руку́ изобрази́; святы́й же кня́зь Андре́й в нощно́м виде́нии узре́вши Тя́, моля́щуюся за ны́, даде́ на́м о́браз Твоего́ моле́ния, к Нему́же притека́ющия бе́д и напа́стей избавля́еши.

О Пресвята́я Де́во Богоро́дице, Ты́ изво́лила еси́ изы́ти из Гре́ческия страны́ в чудотво́рнем о́бразе Твое́м и доити́ до свята́го ме́ста, иде́же и яви́лася еси́ кня́зю Андре́ю; о́н же, моля́ся Тебе́, со слеза́ми вопия́ше: Пресвята́я Де́во Богоро́дице, изба́ви на́с от вся́ких бе́д и скорбе́й.

На Тя́ упова́ние возложи́хом, Боголюби́вая Ма́ти Де́во, Предста́тельницу Тя́ живота́ тве́рду и непоколеби́му стяжа́хом, моли́ о на́с, рабе́х Твои́х, Всеще́драго Бо́га.

Ты́ еси́ похвала́ и вене́ц святы́м все́м, вси́ на Тя́ по Бо́зе наде́жду возложи́хом и Тебе́ мо́лимся, Боголюби́вая Цари́це, Бо́жия Ма́ти, Помо́щнице гре́шным и спасе́ние рабо́м Твои́м.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.

Вся́кое ме́сто, Пресвята́я Де́во Богоро́дице, Свое́ю ми́лостию просвеща́еши, гра́ду же Влади́миру и ме́сту Боголюби́мому вели́кая похвала́ и утвержде́ние, в беда́х су́щим ско́рая Помо́щница.

Пропове́дует пресла́вно вели́чия Твоя́ Ла́вра, я́же во Твое́ и́мя нача́ло прия́, Ма́ти Бо́жия Боголюби́вая, хва́лят моле́бницы, и велича́ют чудотво́рный о́браз Твоего́ моле́ния о на́с, и глаго́лют: утверди́, Го́споди, оби́тель сию́.

Приспе́ дне́сь па́мять твоя́, кня́же Андре́е, ра́дуется пресла́вный гра́д Влади́мир и Боголюби́мое ме́сто красу́ется, зову́ще: Пресвята́я Де́во Богоро́дице, спаси́ на́с и изба́ви от вся́кия ну́жды и печа́ли.

Мари́е, злата́я кади́льнице, стра́сти па́губныя отжени́ от на́с и утверди́ на́с непоколеби́мых, Пресвята́я Де́во Боголюби́вая, не и́мамы бо ины́я по́мощи, ра́зве Тебе́, Влады́чице.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Прише́ствием честна́го о́браза Твоего́, Цари́це Богоро́дице, освяти́ла еси́ ме́сто Боголюби́мое, на не́мже оби́тель Свою́ от дре́вних ле́т сохраня́еши, иде́же и на́с сподо́би Тебе́ пе́ти чи́стыми се́рдцы.

Не ужаса́йся, кня́же Андре́е, и не диви́ся, ви́дев о́браз Пречи́стыя Богоро́дицы, от Гре́ческия страны́ изше́дший, доити́ же гра́да Росто́ва не изво́ливший: се́ бо до́йде до ме́ста свята́го, свы́ше пронарече́ннаго, и подви́же вопи́ти тебе́ к Преблагослове́нней: о Всеми́лостивая! моли́ о на́с Сы́на Своего́, Христа́ Бо́га на́шего.

Воздви́гнем ру́це свои́ горе́ и вознесе́м хвале́ния Го́сподеви: се́ бо вои́стинну прии́де Пречи́стая Де́ва и Богоро́дица Боголюби́вая: вся́ озаря́я ве́рныя Боже́ственною Свое́ю ико́ною.

Хра́м живы́й и освяще́нный су́щи, Пренепоро́чная, Пребезнача́льное Сло́во пло́тию родила́ еси́, безслове́сия ми́р изба́вльшее, изба́ви и на́с от напа́стей Твои́ми моли́твами, Боголюби́вая.

Конда́к, гла́с 3.

Де́во и Ма́ти Боголюби́вая, Цари́це Мари́е Богоро́дице, Ми́лостивая Хода́таице к Сы́ну Своему́ и Бо́гу на́шему за ны́, рабы́ Твоя́! Ты́, Отрокови́це, благоизво́лила еси́ Твоему́ пречу́дному о́бразу, его́же написа́ Богоглаго́ливый Лука́, пе́рвее от страны́ Гре́ческия, пото́м же и от ца́рствующаго гра́да Ки́ева изы́ти, по умоле́нию благове́рнаго кня́зя Андре́я, и яви́ти ми́лость Свою́ новопросвеще́нным лю́дем страны́ сея́, но, не изво́ливши дости́гнути гра́да Росто́ва, возлюби́ла еси́ пребыва́ти в преде́лех Влади́мирских, иде́же и яви́лася еси́ ве́рному рабу́ Твоему́, кня́зю Андре́ю, моля́щися о лю́дех Твои́х Сы́ну и Бо́гу Твоему́, я́коже дре́вле свято́му Андре́ю в хра́ме Влахе́рнстем. Те́мже святы́й кня́зь Андре́й, новописа́в Тебе́, Моли́твенницу о лю́дех Твои́х, оста́ви на́м се́й моли́твенный ли́к Тво́й, Боголюби́вая Ма́ти, и основа́ оби́тель в ме́сте Твоего́ явле́ния, из нея́же от чудотво́рныя Твоея́ ико́ны и по все́й стране́ Росси́йстей ми́лость, и по́мощь, и исцеле́ние подае́ши с ве́рою приходя́щим к Тебе́: на́с бо ра́ди мо́лиши, Богоро́дице, Преве́чнаго Бо́га.

Тропа́рь, гла́с 1.

Всепе́тая и Всеси́льная Цари́це Богоро́дице, Ма́ти всея́ тва́ри Соде́теля, христиа́нская Наде́ждо и Засту́пнице, печа́льных Утеше́ние, ненаде́ющихся и отча́явшихся ско́рое Наде́яние, мо́лим Тя́, ми́лостива бу́ди на́м гре́шным и не оста́ви ра́б Свои́х, и не отри́ни моле́ния ве́рных, в ско́рбех и бе́дах, пред честны́м о́бразом Твои́м избавле́ния тре́бующих. О Влады́чице, блага́я Помо́щнице! Ри́зою Твое́ю честно́ю на́с защити́ и от все́х зо́л изба́ви, моля́щи Сы́на Твоего́, Христа́ Бо́га на́шего, да спасе́т ду́шы на́ша, я́ко Милосе́рд.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Боголюби́вому житию́ первонача́льник и наста́вник, кня́же Андре́е, бы́л еси́ и моле́бно подвиза́лся еси́ пред пречу́дным о́бразом Бо́жия Ма́тере: светле́йши бо со́лнца возсия́ пречестна́я ико́на Пресвяты́я Богоро́дицы, Е́йже моли́ся спасти́ся на́м.

Херуви́м и Серафи́м превы́шши яви́лася еси́, Богоро́дице: Ты́ бо еди́на прия́ла еси́ Невмести́маго Бо́га во утро́бе Свое́й и благоволи́ла доити́ о́бразу Твоему́ Боголюби́маго ме́ста. Мы́ же, раби́ Твои́, вси́ ве́рнии, пе́сньми Тя́ ублажа́ем.

Пресвята́я Госпоже́ Де́во Богоро́дице, Ма́ти Христа́ Бо́га на́шего, вся́ко мо́жеши на́м бы́ти Помо́щница, посети́вшая чу́дным о́бразом Твои́м Боголюби́мое ме́сто сие́, Боголюби́вая Влады́чице, посети́ и на́с и не оста́ви, я́коже Сама́ ве́си, с ве́рою приходя́щих к Тебе́.

Приступи́ к чу́дному о́бразу Боголюби́выя Богома́тере вели́кий кня́зь Андре́й и, просте́р ру́це свои́, взе́м я́ко безце́нное сокро́вище, и возвести́ отцу́ своему́, ка́ко чуде́сно из Вышегра́да посети́ ме́сто Боголюби́мое.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть; тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Приими́ моле́ние на́ше, Пречи́стая Богоро́дице, сохрани́ и заступи́ от вся́каго зла́ и не отри́ни на́с от Своего́ честна́го о́браза: Тя́ бо и́мамы Моли́твенницу те́плу, и сте́ну тве́рду, и покро́в неруши́мый, и земли́ на́шей вели́кую похвалу́ и утвержде́ние.

Ра́дуемся душе́ю и весели́мся се́рдцем, взира́юще на о́браз Тво́й, Пресвята́я Богоро́дице Боголюби́вая, иму́ще Тя́ держа́ву непобеди́мую и утвержде́ние непоколеби́мое, наде́жду, и упова́ние, и душа́м на́шим спасе́ние.

Помо́щница еси́ в ско́рбех, и в напа́стех, и беда́х и в темни́цах избавле́ние, на бра́ни и в ра́тех заступле́ние, Богоотрокови́це Чи́стая, и избавле́ние, все́м ве́рным челове́ком и похвала́, и гра́ду на́шему вели́кое утвержде́ние.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Се́ Тебе́, Пресвята́я Цари́це Боголюби́вая, посыла́ется с Небесе́ Арха́нгел Гаврии́л, Царя́ все́х и Бо́га провозвести́ти прише́ствие и возгласи́ти Тебе́: ра́дуйся, Благода́тная, Госпо́дь с Тобо́ю.

Ра́дуйся, Ма́ти Де́во, ра́дуйся, Пречи́стая, прия́телище Бо́жие, ра́дуйся, све́щниче Све́та, Ада́мово воззва́ние и Е́вино избавле́ние, горо́ свята́я и пресла́вная и свяще́нный черто́же.

Ты́ еси́ похвала́ христиа́ном, Влады́чице, Ты́ ору́жие на враги́ и стена́, к Тебе́ прибега́ем, Тя́ и ны́не на по́мощь призыва́ем: Госпоже́ Цари́це Богоро́дице, спаси́ и сохрани́ правове́рныя лю́ди Твоя́, Боголюби́вая.

О Всеми́лостивая христиа́ном Помо́щнице! Не мо́жет Тя́ воспе́ти досто́йно у́м челове́ческий и а́нгельский, я́ко всея́ тва́ри Честне́йшую, Небе́сных и земны́х си́л сла́внейшую, все́х бо Творца́ родила́ еси́ и Бо́га. Но, о Влады́чице! приими́ ми́лостивно на́ше моле́ние, всегда́ бо на Тя́ наде́емся.

Свети́лен.

Те́плое заступле́ние в беда́х, и Помо́щницу на́шу, и к Бо́гу примире́ние, Е́юже тли́ изба́вихомся, Богоро́дицу, ве́рнии, ублажа́ем.

Сла́ва, и ны́не: Тя́ Предста́тельницу и́мамы, гре́шнии, о Пресвята́я Де́во: Ты́ благопреме́нна сотвори́ Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего ма́терними Твои́ми моли́твами.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ѿве́рзꙋ ᲂу҆ста̀ моѧ̑, и҆ напо́лнѧтсѧ дх҃а, и҆ сло́во ѿры́гнꙋ цр҃и́цѣ мт҃ри, и҆ ꙗ҆влю́сѧ свѣ́тлѡ торжествꙋ́ѧ, и҆ воспою̀ ра́дꙋѧсѧ тоѧ̀ чꙋдеса̀.

Бл҃гоговѣ́ютъ пред̾ тобо́ю, бцⷣе, а҆́гг҃лѡвъ нача̑льницы, и҆ ст҃ы́хъ чи́ни че́стнѡ слꙋ́жатъ тѝ, пра́веднїи красꙋ́ютсѧ, кн҃зь же а҆ндре́й мо́литсѧ, и҆ гра́дъ влади́мїръ похвалѧ́етсѧ свѣ́тлѡ. мы́ же грѣ́шнїи, припа́даѧ къ твое́й ст҃о́й і҆кѡ́нѣ, бг҃олюби́ваѧ, млⷭ҇ти про́симъ: ѡ҆зарѝ на́ша сердца̀, прест҃а́ѧ дв҃о бцⷣе.

Кн҃зь а҆ндре́й вопїѧ́ше со слеза́ми: прест҃а́ѧ цр҃и́це бцⷣе, ᲂу҆пова́нїе хрⷭ҇тїа́нѡмъ, ᲂу҆молѝ сн҃а своего̀, хрⷭ҇та̀ бг҃а на́шего ѡ҆ держа́вѣ твое́й: ты́ бо и҆зво́лила є҆сѝ въ предѣ́лѣхъ страны̀ влади́мїрскїѧ, ѻ҆би́тели свое́й сла́внѡ созда́тисѧ во и҆́мѧ твоѐ, бг҃олюби́ваѧ.

Прїиди́те, хрⷭ҇тоимени́тїи лю́дїе, ᲂу҆мы̀ та́йнѡ ѡ҆чи́стившесѧ, притеце́мъ въ хра́мъ мт҃ре хрⷭ҇та̀ бг҃а на́шегѡ, бг҃олюби́мое мѣ́сто страны̀ влади́мїрскїѧ, ꙗ҆́кѡ бг҃опрїѧ́тное селе́нїе, ви́дѧще: въ не́мъ бо ꙗ҆влѧ́етъ на́мъ свою̀ ми́лость влⷣчца.

Под̾ кро́въ тво́й, бцⷣе дв҃о, прибѣга́емъ всѝ ро́ди чл҃вѣ́честїи, просвѣтѝ, бг҃олюби́ваѧ, мѣ́сто ст҃о́е торжества̀ твоегѡ̀: и҆ мы̀, грѣ́шнїи рабѝ твоѝ, молѧ́щесѧ пречⷭ҇тѣй твое́й і҆кѡ́нѣ, про́симъ ѿ тебѐ прїѧ́ти вєли́кїѧ ми́лѡсти.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Твоѧ̑ пѣсносло́вцы бцⷣе, живы́й и҆ незави́стный и҆сто́чниче, ли́къ себѣ̀ совокꙋ́пльшыѧ, дх҃о́внѡ ᲂу҆твердѝ: въ бж҃е́ственнѣй твое́й сла́вѣ вѣнцє́въ сла́вы сподо́би.

Застꙋ́пница и҆ покро́въ гра́дꙋ влади́мїрꙋ, и҆ всѧ́комꙋ гра́дꙋ и҆ странѣ̀, бꙋ́ди на́мъ помо́щница и҆ прибѣ́жище, бг҃олюби́ваѧ, всѣ́хъ на́съ застꙋпѝ, гпⷭ҇жѐ цр҃и́це и҆ бцⷣе, и҆ во всѧ́кихъ ѕлы́хъ мѣ́стѣхъ вѣ̑рныѧ сохранѝ.

Прїимѝ хвалꙋ̀ ѿ ᲂу҆́стъ на́шихъ недосто́йныхъ, ѽ прест҃а́ѧ бцⷣе дв҃о бг҃олюби́ваѧ, наде́ждо на́ша и҆ похвало̀, покланѧ́емсѧ твоемꙋ̀ пресла́вномꙋ ѻ҆́бразꙋ: мольбꙋ̀ прїимѝ ѡ҆ рабѣ́хъ твои́хъ.

Пречⷭ҇тѣи рꙋ́цѣ твоѝ, цр҃и́це и҆ бцⷣе, ми́лостивнѡ воздви́гни къ сн҃ꙋ твоемꙋ̀ и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ, просѧ́щи ѿпꙋще́нїѧ согрѣше́нїй на́шихъ, и҆ житїѐ на́ше и҆спра́ви, и҆ всѧ́кїѧ бл҃года́ти и҆спо́лни на́съ и҆ млⷭ҇ти сподо́би.

Прест҃а́ѧ дв҃о, мт҃и бг҃олюби́ваѧ, сохранѝ рабы̑ твоѧ̑ ѿ всѧ́кїѧ сопроти́вныѧ си́лы, и҆ и҆зба́ви ѿ всѧ́кїѧ напа́сти, и҆ ра́дость мі́рꙋ сотворѝ дꙋше́внꙋю и҆ тѣле́снꙋю, и҆ пре́зри на́мъ всѧ̑ согрѣшє́нїѧ.

Сѣда́ленъ, гла́съ в҃.

Моле́нїе те́плое и҆ стѣна̀ неѡбори́маѧ, ми́лости и҆сто́чниче, мі́рови прибѣ́жище, прилѣ́жнѡ вопїе́мъ тѝ: бцⷣе влⷣчце, предварѝ, и҆ ѿ бѣ́дъ и҆зба́ви на́съ, є҆ди́на вско́рѣ предста́тельствꙋющаѧ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Сѣдѧ́й въ сла́вѣ, на прⷭ҇то́лѣ бж҃ества̀, во ѻ҆́блацѣ ле́гцѣ прїи́де і҆и҃съ пребж҃е́ственный, нетлѣ́нною дла́нїю, и҆ спасѐ зовꙋ́щыѧ: сла́ва хрⷭ҇тѐ, си́лѣ твое́й.

Є҆ѵⷢ҇лїа хрⷭ҇то́ва бг҃огла́сный списа́тель лꙋка̀ написа̀ ѻ҆́бразъ тво́й чꙋ́дный, всенепоро́чнаѧ влⷣчце, и҆ млⷣнца тѝ превѣ́чнаго на рꙋкꙋ̀ и҆з̾ѻбразѝ: ст҃ы́й же кн҃зь а҆ндре́й въ нощно́мъ видѣ́нїи ᲂу҆зрѣ́вши тѧ̀ молѧ́щꙋюсѧ за ны̀, дадѐ на́мъ ѻ҆́бразъ твоегѡ̀ моле́нїѧ, къ немꙋ́же притека́ющыѧ бѣ́дъ и҆ напа́стей и҆збавлѧ́еши.

Ѽ прест҃а́ѧ дв҃о бцⷣе, ты̀ и҆зво́лила є҆сѝ и҆зы́ти и҆з̾ гре́ческїѧ страны̀ въ чꙋдотво́рнѣмъ ѻ҆́бразѣ твое́мъ, и҆ доитѝ до ст҃а́гѡ мѣ́ста, и҆дѣ́же и҆ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ кн҃зю а҆ндре́ю: ѻ҆́нъ же молѧ́сѧ тебѣ̀, со слеза́ми вопїѧ́ше: прест҃а́ѧ дв҃о бцⷣе, и҆зба́ви на́съ ѿ всѧ́кихъ бѣ́дъ и҆ скорбе́й.

На тѧ̀ ᲂу҆пова́нїе возложи́хомъ, бг҃олюби́ваѧ мт҃и дв҃о, предста́тельницꙋ тѧ̀ живота̀ тве́рдꙋ и҆ непоколеби́мꙋ стѧжа́хомъ, молѝ ѡ҆ на́съ рабѣ́хъ твои́хъ всеще́драго бг҃а.

Ты̀ є҆сѝ похвала̀ и҆ вѣне́цъ ст҃ы̑мъ всѣ̑мъ, всѝ на тѧ̀ по бз҃ѣ наде́ждꙋ возложи́хомъ, и҆ тебѣ̀ мо́лимсѧ, бг҃олюби́ваѧ цр҃и́це, бж҃їѧ мт҃и, помо́щнице грѣ̑шнымъ и҆ спасе́нїе рабѡ́мъ твои́мъ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасо́шасѧ всѧ́чєскаѧ ѡ҆ бж҃е́ственнѣй сла́вѣ твое́й: ты́ бо неискꙋсобра́чнаѧ дв҃о, и҆мѣ́ла є҆сѝ во ᲂу҆тро́бѣ надъ всѣ́ми бг҃а, и҆ родила̀ є҆сѝ безлѣ́тнаго сн҃а, всѣ̑мъ воспѣва́ющымъ тѧ̀ ми́ръ подава́ющаѧ.

Всѧ́кое мѣ́сто, прест҃а́ѧ дв҃о бцⷣе, свое́ю ми́лостїю просвѣща́еши, гра́дꙋ же влади́мїрꙋ и҆ мѣ́стꙋ бг҃олюби́момꙋ, вели́каѧ похвала̀ и҆ ᲂу҆твержде́нїе, въ бѣда́хъ сꙋ́щымъ ско́раѧ помо́щница.

Проповѣ́дꙋетъ пресла́внѡ вєли́чїѧ твоѧ̑ ла́ѵра, ꙗ҆́же во твоѐ и҆́мѧ нача́ло прїѧ̀, мт҃и бж҃їѧ бг҃олюби́ваѧ: хва́лѧтъ молє́бницы, и҆ велича́ютъ чꙋдотво́рный ѻ҆́бразъ твоегѡ̀ моле́нїѧ ѡ҆ на́съ и҆ гл҃го́лютъ: ᲂу҆твердѝ гдⷭ҇и ѻ҆би́тель сїю̀.

Приспѣ̀ дне́сь па́мѧть твоѧ̀, кнѧ́же а҆ндре́е, ра́дꙋетсѧ пресла́вный гра́дъ влади́мїръ, и҆ бг҃олюби́мое мѣ́сто красꙋ́етсѧ зовꙋ́ще: прест҃а́ѧ дв҃о бцⷣе, спасѝ на́съ и҆ и҆зба́ви ѿ всѧ́кїѧ нꙋ́жды и҆ печа́ли.

Мр҃і́е, злата́ѧ кади́льнице, стра̑сти па̑гꙋбныѧ ѿженѝ ѿ на́съ, и҆ ᲂу҆твердѝ на́съ непоколеби́мыхъ, прест҃а́ѧ дв҃о бг҃олюби́ваѧ, не и҆́мамы бо и҆ны́ѧ по́мощи ра́звѣ тебѐ, влⷣчце.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Бж҃е́ственное сїѐ и҆ всечестно́е соверша́юще пра́зднество, бг҃омꙋ́дрїи, бг҃ома́тере, прїиди́те рꙋка́ми воспле́щимъ, ѿ неѧ̀ ро́ждшагосѧ бг҃а сла́вимъ.

Прише́ствїемъ честна́гѡ ѻ҆́браза твоегѡ̀, цр҃и́це бцⷣе, ѡ҆свѧти́ла є҆сѝ мѣ́сто бг҃олюби́мое, на не́мже ѻ҆би́тель свою̀ ѿ дре́внихъ лѣ́тъ сохранѧ́еши, и҆дѣ́же и҆ на́съ сподо́би тебѐ пѣ́ти чи́стыми се́рдцы.

Не ᲂу҆жаса́йсѧ кн҃же а҆ндре́е, и҆ не диви́сѧ, ви́дѣвъ ѻ҆́бразъ пречⷭ҇тыѧ бцⷣы, ѿ гре́ческїѧ страны̀ и҆зше́дшїй, доити́ же гра́да росто́ва не и҆зво́лившїй: се́ бо до́йде до мѣ́ста ст҃а́гѡ, свы́ше пронарече́ннагѡ, и҆ подви́же вопи́ти тебѐ къ пребл҃гослове́ннѣй: ѽ всеми́лостиваѧ! молѝ ѡ҆ на́съ сн҃а своего̀, хрⷭ҇та̀ бг҃а на́шего.

Воздви́гнемъ рꙋ́цѣ своѝ горѣ̀, и҆ вознесе́мъ хвалє́нїѧ гдⷭ҇ви: се́ бо вои́стиннꙋ прїи́де пречⷭ҇таѧ дв҃а и҆ бцⷣа бг҃олюби́ваѧ, всѧ̀ ѡ҆зарѧ́ѧ вѣ̑рныѧ бж҃е́ственною свое́ю і҆кѡ́ною.

Хра́мъ живы́й и҆ ѡ҆сщ҃е́нный сꙋ́щи, пренепоро́чнаѧ, пребезнача́льное сло́во пло́тїю родила̀ є҆сѝ, безслове́сїѧ мі́ръ и҆зба́вльшее: и҆зба́ви и҆ на́съ ѿ напа́стей твои́ми моли́твами, бг҃олюби́ваѧ.

Конда́къ, гла́съ и҃.

Дв҃о и҆ мт҃и бг҃олюби́ваѧ, цр҃и́це мр҃і́е бцⷣе, ми́лостиваѧ хода́таице къ сн҃ꙋ своемꙋ̀ и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ за ны̀ рабы̑ твоѧ̑! ты̀, ѻ҆трокови́це, бл҃гоизво́лила є҆сѝ твоемꙋ̀ пречꙋ́дномꙋ ѻ҆́бразꙋ, є҆го́же написа̀ бг҃оглаго́ливый лꙋка̀, пе́рвѣе ѿ страны̀ гре́ческїѧ, пото́мъ же и҆ ѿ црⷭ҇твꙋющагѡ гра́да кі́ева и҆зы́ти, по ᲂу҆моле́нїю бл҃говѣ́рнагѡ кн҃зѧ а҆ндре́ѧ, и҆ ꙗ҆ви́ти ми́лость свою̀ новопросвѣщє́ннымъ лю́демъ страны̀ сеѧ̀, но не и҆зво́ливши дости́гнꙋти гра́да росто́ва, возлюби́ла є҆сѝ пребыва́ти въ предѣ́лѣхъ влади́мїрскихъ, и҆дѣ́же и҆ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ вѣ́рномꙋ рабꙋ̀ твоемꙋ̀ кн҃зю а҆ндре́ю, молѧ́щисѧ ѡ҆ лю́дехъ твои́хъ сн҃ꙋ и҆ бг҃ꙋ твоемꙋ̀, ꙗ҆́коже дре́вле ст҃о́мꙋ а҆ндре́ю въ хра́мѣ влахе́рнстемъ. Тѣ́мже ст҃ы́й кн҃зь а҆ндре́й новописа́въ тебѐ, моли́твенницꙋ ѡ҆ лю́дехъ твои́хъ, ѡ҆ста́ви на́мъ се́й моли́твенный ли́къ тво́й, бг҃олюби́ваѧ мт҃и, и҆ ѡ҆снова̀ ѻ҆би́тель въ мѣ́стѣ твоегѡ̀ ꙗ҆вле́нїѧ, и҆з̾ неѧ́же ѿ чꙋдотво́рныѧ твоеѧ̀ і҆кѡ́ны и҆ по все́й странѣ̀ рѡссі́йстѣй ми́лость и҆ по́мощь и҆ и҆сцѣле́нїе подае́ши съ вѣ́рою приходѧ́щымъ къ тебѣ̀: на́съ бо ра́ди мо́лиши, бцⷣѣ, превѣ́чнаго бг҃а.

Тропа́рь, гла́съ а҃.

Всепѣ́таѧ и҆ всеси́льнаѧ цр҃и́це бцⷣе, мт҃и всеѧ̀ тва́ри содѣ́телѧ, хрⷭ҇тїа́нскаѧ наде́ждо и҆ застꙋ́пнице, печа́льныхъ ᲂу҆тѣше́нїе, ненадѣ́ющихсѧ и҆ ѿча́ѧвшихсѧ ско́рое надѣ́ѧнїе, мо́лимъ тѧ̀, ми́лостива бꙋ́ди на́мъ грѣ̑шнымъ и҆ не ѡ҆ста́ви ра̑бъ свои́хъ, и҆ не ѿри́ни молє́нїѧ вѣ́рныхъ, въ ско́рбехъ и҆ бѣ́дахъ, пред̾ честны́мъ ѻ҆́бразомъ твои́мъ и҆збавле́нїѧ тре́бꙋющихъ. ѽ влⷣчце, бл҃га́ѧ помо́щнице! ри́зою твое́ю честно́ю на́съ защитѝ и҆ ѿ всѣ́хъ ѕѡ́лъ и҆зба́ви, молѧ́щи сн҃а твоего̀, хрⷭ҇та̀ бг҃а на́шего, да сп҃се́тъ дꙋ́шы на́шѧ, ꙗ҆́кѡ милосе́рдъ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Не послꙋжи́ша тва́ри бг҃омꙋ́дрїи па́че созда́вшагѡ, но ѻ҆́гненное преще́нїе мꙋ́жески попра́вше, ра́довахꙋсѧ пою́ще: препѣ́тый ѻ҆тцє́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Бг҃олюби́вомꙋ житїю̀ первонача́льникъ и҆ наста́вникъ кн҃же а҆ндре́е бы́лъ є҆сѝ, и҆ моле́бнѡ подвиза́лсѧ є҆сѝ пред̾ пречꙋ́днымъ ѻ҆́бразомъ бж҃їѧ мт҃ре: свѣтлѣ́йши бо сл҃нца возсїѧ̀ пречⷭ҇тна́ѧ і҆кѡ́на прест҃ы́ѧ бцⷣы, є҆́йже моли́сѧ спасти́сѧ на́мъ.

Херꙋві̑мъ и҆ серафі̑мъ превы́шши ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ бцⷣе: ты́ бо є҆ди́на прїѧ́ла є҆сѝ невмѣсти́маго бг҃а во ᲂу҆тро́бѣ свое́й, и҆ бл҃говоли́ла доитѝ ѻ҆́бразꙋ твоемꙋ̀ бг҃олюби́магѡ мѣ́ста. мы́ же рабѝ твоѝ всѝ вѣ́рнїи пѣ́сньми тѧ̀ ᲂу҆блажа́емъ.

Прест҃а́ѧ гпⷭ҇жѐ дв҃о бцⷣе, мт҃и хрⷭ҇та̀ бг҃а на́шегѡ, всѧ́кѡ мо́жеши на́мъ бы́ти помо́щница: посѣти́вшаѧ чꙋ́днымъ ѻ҆́бразомъ твои́мъ бг҃олюби́мое мѣ́сто сїѐ, бг҃олюби́ваѧ влⷣчце, посѣтѝ и҆ на́съ, и҆ не ѡ҆ста́ви, ꙗ҆́коже сама̀ вѣ́си, съ вѣ́рою приходѧ́щихъ къ тебѣ̀.

Пристꙋпѝ къ чꙋ́дномꙋ ѻ҆́бразꙋ бг҃олюби́выѧ бг҃ома́тере вели́кїй кн҃зь а҆ндре́й, и҆ просте́ръ рꙋ́цѣ своѝ взе́мъ ꙗ҆́кѡ безцѣ́нное сокро́вище, и҆ возвѣстѝ ѻ҆ц҃ꙋ̀ своемꙋ̀, ка́кѡ чꙋде́снѡ и҆з̾ вышегра́да посѣтѝ мѣ́сто бг҃олюби́мое.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троки бл҃гочєсти́выѧ въ пещѝ рождество̀ бг҃оро́дичо сп҃сло̀ є҆́сть: тогда̀ ᲂу҆́бѡ ѻ҆бразꙋ́емое, ны́нѣ же дѣ́йствꙋемое, вселе́ннꙋю всю̀ воздвиза́етъ пѣ́ти тебѣ̀: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Прїимѝ моле́нїе на́ше, пречⷭ҇таѧ бцⷣе, сохранѝ и҆ застꙋпѝ ѿ всѧ́кагѡ ѕла̀, и҆ не ѿри́ни на́съ ѿ своегѡ̀ чⷭ҇тна́гѡ ѻ҆́браза: тѧ́ бо и҆́мамы моли́твенницꙋ те́плꙋ и҆ стѣ́нꙋ тве́рдꙋ и҆ покро́въ нерꙋши́мый, и҆ землѝ на́шей вели́кꙋю похвалꙋ̀ и҆ ᲂу҆твержде́нїе.

Ра́дꙋемсѧ дꙋше́ю и҆ весели́мсѧ се́рдцемъ, взира́юще на ѻ҆́бразъ тво́й, прест҃а́ѧ бцⷣе бг҃олюби́ваѧ, и҆мꙋ́ще тѧ̀ держа́вꙋ непобѣди́мꙋю и҆ ᲂу҆твержде́нїе непоколеби́мое, наде́ждꙋ и҆ ᲂу҆пова́нїе, и҆ дꙋша́мъ на́шымъ спасе́нїе.

Помо́щница є҆сѝ въ ско́рбехъ и҆ въ напа́стехъ и҆ бѣда́хъ, и҆ въ темни́цахъ и҆збавле́нїе, на бра́ни и҆ въ ра́техъ застꙋпле́нїе, бг҃оѻтрокови́це чⷭ҇таѧ, и҆ и҆збавле́нїе всѣ̑мъ вѣ̑рнымъ человѣ́кѡмъ и҆ похвала̀, и҆ гра́дꙋ на́шемꙋ вели́кое ᲂу҆твержде́нїе.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Всѧ́къ земноро́дный да взыгра́етсѧ дх҃омъ просвѣща́емь, да торжествꙋ́етъ же безпло́тныхъ ᲂу҆мѡ́въ є҆стество̀, почита́ющее сщ҃е́нное торжество̀ бг҃ома́тере, и҆ да вопїе́тъ, ра́дꙋйсѧ всеблаже́ннаѧ бцⷣе, чⷭ҇таѧ приснодв҃о.

Сѐ тебѣ̀, прест҃а́ѧ цр҃и́це бг҃олюби́ваѧ, посыла́етсѧ съ нб҃сѐ а҆рха́гг҃лъ гаврїи́лъ, цр҃ѧ̀ всѣ́хъ и҆ бг҃а провозвѣсти́ти прише́ствїе, и҆ возгласи́ти тебѣ̀: ра́дꙋйсѧ бл҃года́тнаѧ, гдⷭ҇ь съ тобо́ю.

Ра́дꙋйсѧ, мт҃и дв҃о, ра́дꙋйсѧ пречⷭ҇таѧ, прїѧ́телище бж҃їе, ра́дꙋйсѧ свѣ́щниче свѣ́та, а҆да́мово воззва́нїе и҆ є҆́ѵино и҆збавле́нїе, горо̀ ст҃а́ѧ и҆ пресла́внаѧ, и҆ сщ҃е́нный черто́же.

Ты̀ є҆сѝ похвала̀ хрⷭ҇тїа́нѡмъ влⷣчце, ты̀ ѻ҆рꙋ́жїе на врагѝ и҆ стѣна̀, къ тебѣ̀ прибѣга́емъ, тѧ̀ и҆ ны́нѣ на по́мощь призыва́емъ: гпⷭ҇жѐ цр҃и́це бцⷣе, сп҃сѝ и҆ сохранѝ правовѣ̑рныѧ лю́ди твоѧ̑, бг҃олюби́ваѧ.

Ѽ всеми́лостиваѧ хрⷭ҇тїа́нѡмъ помо́щнице не мо́жетъ тѧ̀ воспѣ́ти досто́йнѡ ᲂу҆́мъ чл҃вѣ́ческїй и҆ а҆́гг҃льскїй, ꙗ҆́кѡ всеѧ̀ тва́ри чⷭ҇тнѣ́йшꙋю, нбⷭ҇ныхъ и҆ земны́хъ си́лъ сла́внѣйшꙋю: всѣ́хъ бо творца̀ родила̀ є҆сѝ и҆ бг҃а: но, ѽ влⷣчце! прїимѝ ми́лостивнѡ на́ше моле́нїе, всегда́ бо на тѧ̀ надѣ́емсѧ.

Свѣти́ленъ.

Те́плое застꙋпле́нїе въ бѣда́хъ, и҆ помо́щницꙋ на́шꙋ, и҆ къ бг҃ꙋ примире́нїе, є҆́юже тлѝ и҆зба́вихомсѧ, бцⷣꙋ вѣ́рнїи ᲂу҆блажа́емъ.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Тѧ̀ предста́тельницꙋ и҆́мамы грѣ́шнїи, ѽ прест҃а́ѧ дв҃о: ты̀ бл҃гопремѣ́нна сотворѝ сн҃а твоего̀ и҆ бг҃а на́шего, мт҃рними твои́ми мл҃твами.

Боголюбская икона Божией Матери, одна из древнейших чудотворных икон России, написана в XII веке по просьбе благоверного князя Андрея Боголюбского (память 4 июля) в память о явлении ему Божией Матери.

В 1155 году благоверный князь Андрей, переселяясь из Вышгорода в Суздальскую землю, взял с собой чудотворный образ Божией Матери, написанный евангелистом Лукою (впоследствии эта икона получила наименование Владимирской). В семи верстах от Владимира лошади, везшие киот с чудотворной иконой, остановились и не могли тронуться с места. Благоверный князь Андрей просил сопровождавшего его священника Николая совершить молебен перед иконой Божией Матери и долго со слезами молился перед чтимым образом. Затем он перешел в походный шатер, но не прекращал усердной молитвы. В это время ему явилась Пресвятая Богородица со свитком в правой руке и повелела благочестивому князю образ Ее, принесенный из Вышгорода, поставить во Владимире, а на месте Ее чудесного явления построить храм и святую обитель. Потом Она молитвенно подняла руки к небу, принимая благословение Христа Спасителя, Который явился в это время над землей, благословил Ее, и видение исчезло.

Исполняя повеление, благоверный князь Андрей заложил на указанном месте каменную церковь в честь Рождества Пресвятой Богородицы, где образовался и монастырь. Затем святой князь призвал искусных иконописцев и просил изобразить Божию Матерь так, как видел Ее в явлении: во весь рост со свитком в правой руке и ликом, обращенным к Спасителю. Когда строительство церкви было завершено, благоверный князь Андрей перенес в нее написанный образ и установил ежегодное празднование в честь явления Божией Матери 18 июня, которое утвердилось в Русской Церкви. Монастырь и город, образовавшийся вокруг обители, благоверный князь Андрей назвал Боголюбовом, потому что, по его словам, "Божия Матерь возлюбила это место", а сам князь с тех пор стал именоваться Боголюбивым или Боголюбским. Чудотворная икона Божией Матери, принесенная из Вышгорода, впоследствии была перенесена из Боголюбова монастыря во Владимир, в Успенский собор, а явленная икона оставлена в Боголюбове и названа Боголюбской.

В XV веке великий князь Василий Темный повелел поставить список с чудотворной в дворцовую Сретенскую церковь Московского Кремля. А богомольный царь Федор Алексеевич в 1680 году украсил первый образ Боголюбской золотым крестом.

На позднейших списках с чудотворной часто изображают еще и встающие от земли очертания самого монастыря с фигурой склонившегося перед Пречистой князя Андрея.

В 1915 году замечательный русский византолог Н.П. Кондаков (1844-1925) сетовал, что Боголюбская, этот «драгоценный по строгости общего типа памятник», клонится, «к сожалению, к окончательному разрушению».

По словам искусствоведа Левона Нерсесяна: «Как и любая древняя святыня, икона многократно поновлялась, причём весьма решительными способами, далекими от современных научных методов, и к началу XX века она представляла собой конгломерат из разновременных левкасных чинок и нескольких слоев записи. К тому же она находилась в не слишком подходящих для неё условиях — я имею в виду прежде всего пресловутый температурно-влажностный режим, до которого ни в средневековье, ни в Новое время никому не было дела…».

В августе 1918 года икона была частично раскрыта реставраторами Комиссии по сохранению и реставрации памятников древней живописи во главе с Григорием Чириковым, которые определили её сохранность как плохую. Во 2-й половине XX века она была отреставрирована Мариной Васильевной Романовой.

Восемь лет, с 1963-го по 1971-и, реставратор Марина Васильевна Романова снимала парафин четыреххлористым углеродом. С 1965-го по 1968-й она постепенно раскрывала живопись по бокам, снимая многослойные (от XIX до конца XIII века) записи; только к 1970 г. удалось дойти до первоначальной надписи на свитке, причем оказалось, что и сам свиток этот, и изображение Спаса в правом верхнем углу дописаны не ранее XIII века, а текст надписи («Владыко Многомилостиве, Господи Иисусе Христе, услыши молитву мою…») уже в XVIII столетии; изначально их не было.

Семь лет (1971-1976) ушло у Марины Всильевны Романовой на то, чтобы тонировать утраченные места. Еще в процессе реставрации Боголюбская икона впервые за несколько десятилетий была показана на выставке (1974) в Третьяковской галерее: там можно было узреть, пусть и «хрупкое», видение изначального ее облика, подлинную икону, а не репродукции с фотопластинок 1918 года, единственно доступные нескольким поколениям искусствоведов.

Хитон (нижнее одеяние) Богородицы – зеленовато-серого цвета, мафорий (плащ, покрывающий и Ее главу) – коричневый, тени на нем написаны сажей, а освещенные места выделены яркой киноварью. На челе и плече Пречистой сохранились отверстия для накладных звезд из драгоценного металла, некогда украшавших мафорий; вероятнее всего, таким же был изначально венец вокруг Ее главы.

Сверху написаны Спас, Богородица, Иоанн Предтеча, Архангелы Михаил и Гавриил – в этом предание видит изображение личных моленных икон князя Андрея Боголюбского.

Из московских списков наиболее чтимым был образ над Варварскими воротами Китай-города. На нем помимо Пречистой изображены молящиеся московские святители и блаженные, и сам этот особый извод, в XVII столетии известный как «Моление о народе», был святыней собственно московской, охранявшей жителей белокаменной столицы.

Ко дню празднования Боголюбской, то есть к 18 июня по старому стилю, перед этим образом служили торжественный молебен, после чего икона спускалась со своего обычного места вниз и на три дня ставилась в специальной шатровой часовне-«палатке». На это время езда через Варварские ворота прекращалась – вся площадь заполнялась богомольцами, желавшими приложиться к чудотворной. Именно здесь в 1771 году зародился знаменитый «Чумной бунт» после того, как архиепископ Московский Амвросий (Зертис-Каменский) запретил страждущим москвичам искать у Боголюбской исцеления от чумы. Шатровую часовню XIX века снесли в 1928 году, спустя пять лет та же участь постигла и сами древние Варварские ворота – ныне лишь основание их можно видеть в близлежащем подземном переходе. Сам чудотворный список пребывает ныне в Петропавловском храме у Яузских ворот (каждую пятницу ему служится здесь молебен с акафистом), а его «заместительница» (на время, пока образ спускался в часовню) – в Воскресенском храме в Сокольниках (акафист по понедельникам).

В первопрестольной столице Боголюбской иконе Божией Матери был посвящен еще и летний собор Высокопетровского монастыря (усыпальница бояр Нарышкиных); в северной же столице – лишь домовый храм при Александро-Невском приюте – доме призрения бедных духовного звания в конце Невского проспекта.

Чудотворные списки с Боголюбской имелись в Калужской губернии в селе Юрьевское Боровского уезда Боголюбская-Юрьевская (эта икона в середине XIX столетия избавила от холеры города Боровск и Малоярославец) и в Тарусе (прославилась в 1848 году); в Рязанской губернии в селе Зимарово близ Раненбурга Боголюбская-Зимаровская (прославилась также в 1848 году); в Тамбовской губернии в городах Козлов и Елатьма (прославились в 1771 и 1831 годах), в Ярославской губернии Боголюбская-Угличская в угличском храме во имя царевича Димитрия (прославилась в 1654 году). Все они принесли чудесное прекращение моровых язв и поветрий; это стало отличительной особенностью благодатного воздействия всех списков с Боголюбской.

В её честь были устроены обители: мужская «Киновия», приписная к Троице-Сергиевой лавре (на полуострове близ Гефсиманского скита); женские в губерниях Пермской (в селе Сарсы-Вторые Красноуфимского уезда) и Костромской (в лесных дебрях под городом Макарьевом).

Возобновленная к началу 1990-х, Боголюбская обитель под Владимиром сохранила все свои храмы, включая древнейший Рождественский, соборный Боголюбский (где у правого столпа пребывала чудотворная) и приписной к монастырю, всемирно знаменитый храм Покрова Богородицы на Нерли.

С 1992 года первообраз иконы находился в Свято-Успенском девичьем Княгинином монастыре во Владимире в специальном «климатическом киоте» в местном ряду. После ухудшения состояния с 4 июня 2009 года Боголюбская икона находится на реставрации во Владимиро-Суздальском музее.

Икона изображает Богородицу без Младенца, в рост, в молении перед Господом, показанном в небесном сегменте. В руках Пресвятой Богородицы обычно изображают свиток, на котором пишут:

  • Владыко Многомилостивый, Сыне и Боже Мой, молю Тя, да пребудет божественная благость на людех Твоих и светозарный луч славы Твоея да нисходит выну на место, мною избранное.
  • Владыко Многомилостивый, Господи Иисусе Христе, Сыне и Боже Мой, приклони ко Мне ухо Твое, ибо аз молю за мир.
  • Царю Небесный, многомилостивый и премилостивый, Владыко Боже и человеколюбче и всея твари содетелю, Господи Иисусе Христе, и всего добра дателю, человеколюбче, Сыне и Боже Мой, услыши молитву рабы Твоея и Матере, приими всякого человека, славящего Тя и Мене, рабу Твою.
  • Владыко Вседержителю, Сыне и Боже Мой, приклони ухо Твое и услыши молитву Матери Твоея, молящу имя Твое святое, и помилуй.

Во многих вариантах иконы к Богородице коленопреклонённо обращаются предстоящие, состав которых меняется в зависимости от иконографического извода, чаще всего среди припадающих изображается Андрей Боголюбский.

Иконографически Боголюбскую икону относят к типу Агиосоритисса (называемому иначе Деисусной иконой), с той разницей, что в Боголюбской иконе «восстановлена» утраченная в иконах Богородицы Агиосоритиссы деисусная композиция: в ней явно изображён Христос, в молении к Которому и показана Матерь Божия. На Боголюбской иконе Богородица изображается в роли заступницы и посредницы, но присутствуют и идеи композиций Оранты и Одигитрии, указывающей Путь припадающим.