Канон Введению во храм Пресвятой Богородицы (второй)
Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.
Память: 04 декабря (21 ноября ст. ст.)
Глас 1.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Пе́снь побе́дную пои́м вси́ Бо́гу, сотво́ршему ди́вная чудеса́ мы́шцею высо́кою и спа́сшему Изра́иля, я́ко просла́вися.
Стеце́мся дне́сь, Богоро́дицу почита́юще пе́сньми, и торжеству́им духо́вный пра́здник: в хра́м бо Бо́гу да́р прино́сится.
Пе́сньми да воспои́м Богоро́дицы сла́вное предше́ствие: ко хра́му бо дне́сь, я́ко хра́м Бо́жий, прино́сится проро́чески да́р многоце́нный.
А́нна непоро́чная ра́довашеся, я́ко да́р многоце́нен Бо́гу принося́щи в хра́м ма́терски, Иоаки́м же с не́ю торжеству́ет све́тло.
Дави́д, пра́отец Тво́й, воспе́ Тя́ дре́вле, Де́во Богоневе́сто, Дще́рь глаго́ля Тя́ Царя́ Христа́, Его́же и, роди́вши, ма́терски Младе́нца дои́ла еси́.
Пло́тию триле́тствующи, Богоро́дица Го́споду прино́сится; Заха́рия же Сию́, свяще́нник Бо́жий, прие́м, ра́дуяся, в хра́м возложи́.
Де́вы, ликовству́йте, свещено́сицы, начни́те дне́сь, и ма́тери, воспо́йте Цари́це Ма́тери, приходя́щей в хра́м Царя́ Христа́.
Тро́ичен: Тро́ице Единосу́щная, О́тче, и Сло́ве, и Ду́ше Святы́й, Тя́ ве́рно сла́вим, я́ко Творца́ все́х, и Тебе́ вопие́м благоче́стно: спаси́ ны́, Бо́же.
Богоро́дичен: От ба́гра крове́й Твои́х, червлени́цею, Пречи́стая, оде́явся, проше́д, обнови́ Ца́рь и Бо́г ро́д ве́сь челове́ческий благоутро́бием Свои́м.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Да утверди́тся се́рдце мое́ в во́ли Твое́й, Христе́ Бо́же, И́же над вода́ми не́бо утвержде́й второ́е и основа́вый на вода́х зе́млю, Всеси́льне.
Торжеству́им, празднолю́бцы, и сра́дуемся ду́хом во святе́м пра́зднице, учрежда́ющеся дне́сь, Дще́ре Царе́вы и Ма́тере Бо́га на́шего.
Иоаки́ме, ра́дуйся дне́сь, и весели́ся, А́нно, ду́хом, рожде́нную из ва́с Го́споду приводя́ще триле́тствующу, я́ко Ю́ницу Чи́сту Всенепоро́чную.
Бо́жие селе́ние во хра́м святы́й приво́дится, Богоро́дица Мариа́м, пло́тию триле́тствующая, и То́й свещесве́тят де́вы, предтеку́ще.
Бо́жия А́гница небла́зненная и голуби́ца нескве́рная, Боговмести́мая ски́ния, сла́вы освяще́ние, в ски́нии святе́й обита́ти избра́.
Триле́тствующая те́лом и многоле́тствующая ду́хом, ши́ршая небе́с и го́рних си́л превы́шшая, да восхва́лится пе́сньми Богоневе́стная.
Богоро́дицы пра́зднующе в невходи́мых предше́ствие, свещеиму́ще у́мно с весе́лием, дне́сь и мы́ с де́вами ко хра́му прибли́жимся.
Свяще́нницы Бо́жии, облецы́теся в пра́вду благода́тию и сря́щите све́тло, вхо́ды подаю́ще Дще́ри Царя́ и Бо́га во свята́я.
Тро́ичен: Све́т Оте́ц, Све́т Сы́н Его́, Све́т Ду́х Уте́шительный: я́ко от Со́лнца бо Еди́наго Тро́ицы, сия́юще, Боже́ственно озаря́ет и соблюда́ет ду́ши на́ша.
Богоро́дичен: Тя́ проро́цы пропове́даша киво́т, Чи́стая, святы́ни, кади́льницу злату́ю, и све́щник, и трапе́зу, и мы́, я́ко Боговмести́мую ски́нию, воспева́ем Тя́.
Седа́лен, гла́с 4.
Возопи́й, Дави́де, что́ се́й настоя́щий пра́здник, Ю́же воспе́л еси́ иногда́ в кни́зе псало́мстей, я́ко Дще́рь Богоотрокови́цу и Де́ву. Приведу́тся, рече́, Царю́ та́инственно де́вы во сле́д Ея́ и бли́жния Ея́. И ди́вен соде́лай и всеми́рен пра́здник зову́щим: Богоро́дица на́м предста́, спасе́ния хода́таица.
Сла́ва, и ны́не: Непоро́чная А́гница и нескве́рный черто́г, в до́м Бо́жий Богоро́дица Мариа́м с весе́лием вво́дится пресла́вно, Ю́же а́нгели Бо́жии дорино́сят ве́рно, и вси́ ве́рнии блажа́т при́сно и благода́рственно пою́т Е́й непреста́нно ве́лиим гла́сом: на́ша сла́ва и спасе́ние Ты́ еси́, Всенепоро́чная.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Ду́хом прови́дя, проро́че Авваку́ме, Словесе́ воплоще́ние, пропове́дал еси́, вопия́: внегда́ прибли́житися ле́том, позна́ешися, внегда́ приити́ вре́мени, пока́жешися. Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Проро́че Иса́ие, прорцы́ на́м, Де́ва кто́ е́сть, иму́щая во чре́ве? Я́же из Иу́дина ко́рене прозя́бши и ро́ждшися из Дави́да царя́, се́мене свята́го пло́д благосла́вный.
Начина́йте, де́вы, и воспо́йте пе́сни, рука́ми держа́ще свещи́, Чи́стыя Богоро́дицы предше́ствие хва́ляще, ны́не гряду́щия во хра́м Бо́жий, ку́пно с на́ми пра́зднующи.
Иоаки́ме и А́нно, весели́теся ны́не, во хра́м приводя́ще Госпо́день Чи́стую Бо́га Ма́терь Христа́ Всецаря́ бу́дущую, от ва́с же ро́ждшуюся, я́ко триле́тствующую Ю́ницу.
Свята́я святы́х су́щи, Чи́стая, во хра́м святы́й возлюби́ла еси́ всели́тися и, со а́нгелы, Де́во, бесе́дующи, пребыва́еши, пресла́вне с небе́с хле́б прие́млющи, Пита́тельнице Жи́зни.
Ро́ждше па́че наде́жды Пречи́стую Де́ву, благочести́во обеща́хуся Бо́гу принести́ и исполня́ют, даю́ще я́ко же́ртву, рожде́нную от ни́х, Иоаки́м дне́сь и А́нна, в до́м Бо́жий.
Прозябе́ же́зл иногда́ Ааро́нов, прообразу́ющий, Чи́стая, Боже́ственное Рождество́, я́ко безсе́менно зачне́ши, и нетле́нна пребу́деши, и по рождестве́ де́вствующи яви́шися, Младе́нца пита́ющи все́х Бо́га.
Де́вы — Де́ву, и ма́тери — Ма́терь благоче́стно стецы́теся почти́ти с на́ми ро́ждшуюся я́ко непоро́чную же́ртву и рожде́нную Бо́гу плодоноси́мую, вси́ у́бо све́тло пра́зднуем.
Тро́ичен: Тро́ицу Ли́цы, Еди́ницу о́бразом, благоче́стно сла́вим Бо́га И́стинна, Его́же пою́т а́нгельская и арха́нгельская чинонача́лия я́ко тва́ри Влады́ку, и челове́цы ве́рно, покланя́ющеся при́сно.
Богоро́дичен: Моли́ непреста́нно, Пресвята́я Чи́стая, Его́же пло́тию родила́ еси́, Сы́на Твоего́ и Бо́га, от многообра́зных се́тей диа́волих и от вся́ких искуше́ний находя́щих вся́ изба́вити рабы́ Твоя́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Све́тлый на́м возсия́й Све́т Присносу́щный, у́тренюющим о судьба́х за́поведей Твои́х, Влады́ко Человеколю́бче, Христе́ Бо́же на́ш.
Да светлоно́сим, правосла́внии вси́, стека́ющеся и сла́вяще Богома́терь, я́ко Го́споду дне́сь приво́дится я́ко же́ртва благоприя́тна.
Да веселя́тся пра́отцы дне́сь, Влады́чице, и да ра́дуется ро́ждшая Тя́ со отце́м Твои́м, я́ко пло́д и́х Го́споду прино́сится.
Многоимени́тую и сла́внейшую Непоро́чную Ю́ницу, я́ко пло́тию ро́ждшую Боже́ственнаго Тельца́, вси́ воспои́м, ве́рно пра́зднующе.
Уневе́щения напису́ются Боже́ственная зна́мения па́че ума́ рождества́ Твоего́, Чи́стая Де́во, дне́сь Ду́хом Святы́м в дому́ Бо́жии.
Да отве́рзутся преддве́рия сла́вы Бо́га на́шего и да прие́млют Неискусобра́чную Бо́жию Ма́терь, я́коже триле́тствующую Нескве́рную Ю́ницу.
Многочестну́ю и присе́нную го́ру воспои́м — Присноде́ву, Бо́жию Ма́терь бы́вшу: Та́ бо облиста́ све́т в конце́х.
Тро́ичен: Пренача́льное и Присносу́щное Еди́но Божество́ славосло́вяще, поклони́мся, Тре́ми Ли́цы естество́м неразде́льное и сла́вою равноче́стное.
Богоро́дичен: Приста́нище благоути́шное и необори́мую сте́ну стяжа́хом, моли́тву Твою́ во обстоя́ниих, Богороди́тельнице, всегда́ избавля́еми бе́д и скорбе́й.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Проро́ка Ио́ну подража́я, вопию́: живо́т мо́й, Бла́же, свободи́ из тли́ и спаси́ мя́, Спа́се ми́ра, зову́ща: сла́ва Тебе́.
Пра́зднуим, ве́рнии, пра́здник духо́вный Ма́тере Бо́жия, воспева́юще благоче́стно: е́сть бо святе́йша небе́сных умо́в.
Пе́сньми духо́вными восхва́лим, ве́рнии, Ма́терь Све́та, я́ко дне́сь на́м яви́ся, предходя́щи в хра́м Бо́жий.
Нескве́рная А́гница и Чи́стая Голуби́ца преведе́ся обита́ти в до́м Бо́жий, я́ко Непоро́чная, пронарече́нная бы́ти Ма́ти Бо́жия.
В хра́м зако́нный вхо́ды соверша́ет Хра́м Бо́жий, небе́сная Ски́ния, из Нея́же на́м, су́щим во тме́, Све́т возсия́.
Младе́нствующи пло́тию и соверше́на душе́ю, святы́й Киво́т в до́м Бо́жий вхо́дит воспита́тися Боже́ственною благода́тию.
От вся́ких искуше́ний и бе́д душе́вных свободи́ ны́, притека́ющия к Тебе́, Всепе́тая, Твои́ми мольба́ми, Ма́ти Христа́ Бо́га.
Тро́ичен: Оте́ц, и Сы́н, и Ду́х пра́вый, Триипоста́сная Еди́нице и Нераздели́мая Тро́ице, поми́луй покланя́ющияся Боже́ственней Держа́ве Твое́й.
Богоро́дичен: Во чре́ве Твое́м вмеще́н Невмести́мый все́ми, Богома́ти, бы́в, из Тебе́ произы́де, Пречи́стая, сугу́б естество́м Бо́г и Челове́к.
Конда́к, гла́с 4.
Пречи́стый хра́м Спа́сов, многоце́нный черто́г и Де́ва, свяще́нное сокро́вище сла́вы Бо́жия, дне́сь вво́дится в до́м Госпо́день, благода́ть совводя́щи, Я́же в Ду́се Боже́ственном, Ю́же воспева́ют а́нгели Бо́жии: Сия́ е́сть селе́ние небе́сное.
И́кос:
Неизрече́нных Бо́жиих и Боже́ственных та́ин зря́ в Де́ве благода́ть явля́емую и исполня́емую я́вственно, ра́дуюся и о́браз разуме́ти недоуме́юся, стра́нный и неизрече́нный: ка́ко избра́нная, Чи́стая, еди́на яви́ся па́че всея́ тва́ри ви́димыя и разумева́емыя? Те́мже восхвали́ти хотя́ Сию́, ужаса́юся зело́ умо́м же и сло́вом, оба́че дерза́я, пропове́даю и велича́ю: Сия́ е́сть селе́ние небе́сное.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Пе́щь, Спа́се, ороша́шеся, о́троцы же, лику́юще, поя́ху: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Ликовству́им, празднолю́бцы, дне́сь, воспои́м Чи́стую Влады́чицу, Иоаки́ма и А́нну досто́йно чту́ще.
Проро́чествуй, Дави́де, глаго́ля Ду́хом: приведу́тся де́вы в сле́д Тебе́, приведу́тся Тебе́ во хра́м Цари́цы Ма́тери.
Ра́довахуся а́нгелов чи́ни, веселя́хуся пра́ведных ду́си, я́ко Бо́жия Ма́терь во свята́я приво́дится.
Прие́млющи пи́щу небе́сную, преспева́ше му́дростию и благода́тию, бы́вши Ма́ти по пло́ти Христа́ Бо́га.
И те́лом и ду́хом ра́довашеся, пребыва́ющи Мари́я Непоро́чная во хра́ме Бо́жии, я́коже сосу́д свяще́ннейший.
Введо́ша Тя́ во вну́треннейшее хра́ма целому́дреннии роди́телие Твои́, Пречи́стая, воспита́тися стра́нно в жили́ще Христа́ Бо́га.
Тро́ичен: Просла́вим Тро́ицу Неразде́льную, воспои́м Еди́но Божество́ со Отце́м Сло́во и Ду́ха Всесвята́го.
Богоро́дичен: Моли́, Его́же родила́ еси́, Го́спода, я́ко благоутро́бна естество́м су́ща, Богороди́тельнице, спасти́ ду́ши воспева́ющих Тя́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Его́же ужаса́ются а́нгели и вся́ во́инства, я́ко Творца́ и Го́спода, по́йте, свяще́нницы, просла́вите, о́троцы, благослови́те, лю́дие, и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Весели́тся дне́сь све́тло Иоаки́м, и А́нна непоро́чная Го́споду Бо́гу прино́сит же́ртву, да́нную е́й от обеща́ния — святу́ю Дще́рь.
Хва́лятся святи́и Дави́д и Иессе́й, и Иу́да чти́тся, из ко́рене бо и́х израсте́ пло́д — Де́ва Чи́стая, из Нея́же роди́ся Бо́г Преве́чный.
Мари́я Пречи́стая и одушевле́нная ски́ния приво́дится дне́сь в до́м Бо́жий, и прие́млет Сию́ Заха́рия рука́ми, я́ко освяще́нное сокро́вище Госпо́дне.
Я́ко две́рь спаси́тельную и го́ру мы́сленную, я́ко ле́ствицу одушевле́нную, почти́м, ве́рнии, вои́стинну Де́ву и Ма́терь Бо́жию, благослове́нную рука́ми иере́ев.
Проро́цы, апо́столи и му́ченицы Христо́вы, а́нгелов чи́ни, и вси́ земноро́днии, почти́м пе́сньми Де́ву Чи́стую, я́ко благослове́нную Ма́терь Высоча́йшаго.
В хра́м Тя́ принесо́ша, Всенепоро́чная Чи́стая, Боже́ственне ро́ждшии Тя́, я́ко же́ртву чи́сту, и стра́нно водворя́ешися в неходи́мых Бо́гу предугото́ватися в жили́ще Сло́ву.
Тро́ичен: Да пое́тся Трисвяты́й Оте́ц, и Сы́н, и Ду́х Святы́й, Неразде́льная Еди́ница, Еди́но Божество́, держа́щее дла́нию всю́ тва́рь во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: Безнача́льное начина́ется Сло́во пло́тию, роди́вся, я́ко благоволи́, Бо́г же и Челове́к из Отрокови́цы Де́вы, возсозида́я ны́, пре́жде па́дшия, ра́ди кра́йняго благоутро́бия.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Светоно́сный о́блак, в о́ньже все́х Влады́ка, я́ко до́ждь с небесе́ на руно́, сни́де и воплоти́ся на́с ра́ди, бы́в Челове́к, Безнача́льный. Велича́ем вси́ я́ко Ма́терь Бо́га на́шего Чи́стую.
Припе́в: Велича́й, душе́ моя́, приведе́нную во хра́м Госпо́день и благослове́нную рука́ми иере́евыми.
Из пра́ведных произы́де Иоаки́ма и А́нны обеща́ния пло́д — Богоотрокови́ца Мари́я и, я́ко кади́ло прия́тное, пло́тию младе́нствующи, приво́дится во святи́лище свято́е я́ко Свята́я во святы́х обита́ти.
Припе́в: Велича́й, душе́ моя́, приведе́нную во хра́м Госпо́день и благослове́нную рука́ми иере́евыми.
Младе́нствующую естество́м и па́че естества́ я́вльшуюся Ма́терь Бо́жию восхва́лим пе́сньми: в хра́м бо зако́нный Го́споду дне́сь приво́дится в воню́ благово́ния, пра́ведных я́ко пло́д духо́вный.
Припе́в: Велича́й, душе́ моя́, приведе́нную во хра́м Госпо́день и благослове́нную рука́ми иере́евыми.
Со а́нгелом, е́же — ра́дуйся, — Богоро́дице прили́чне возопии́м, ве́рнии, — ра́дуйся, вседо́брая Неве́сто; ра́дуйся, о́блаче све́тлый, из него́же на́м возсия́ Госпо́дь, во тме́ неве́дения седя́щим; ра́дуйся, все́х Наде́ждо.
Припе́в: Велича́й, душе́ моя́, приведе́нную во хра́м Госпо́день и благослове́нную рука́ми иере́евыми.
Святы́х свята́я и Богома́ти Мари́е, моли́твами Твои́ми, Чи́стая, свободи́ ны́ от се́тей вра́жиих и вся́кия е́реси и ско́рби, ве́рно покланя́ющияся о́бразу свята́го Твоего́ зра́ка.
Припе́в: Велича́й, душе́ моя́, приведе́нную во хра́м Госпо́день и благослове́нную рука́ми иере́евыми.
Пе́снь досто́йную Богоро́дице вся́ тва́рь со а́нгелом Гаврии́лом взыва́ет, вопию́ще: ра́дуйся, Ма́ти Бо́жия Всенепоро́чная, Е́юже изба́вихомся пе́рвыя кля́твы, бы́вше нетле́ния о́бщницы.
Припе́в: Велича́й, душе́ моя́, приведе́нную во хра́м Госпо́день и благослове́нную рука́ми иере́евыми.
Херуви́м пребо́льши, и серафи́м вы́шши, и ши́рши небе́с яви́лася еси́, Де́во, я́ко Невме́стнаго все́ми во утро́бе вмести́вши, Бо́га на́шего, и ро́ждши несказа́нно: Его́же моли́ приле́жно о на́с.
Припе́в: Велича́й, душе́ моя́, Триипоста́снаго и Неразде́льнаго Божества́ Держа́ву.
Тро́ичен: Триипоста́сное естество́, и Неразде́льную сла́ву, и в Божестве́ Еди́ном пое́мую непреста́нно на небеси́ и на земли́ Тро́ицу Неразлу́чную просла́вим, с Сы́ном Отцу́ и Ду́ху покланя́ющеся благоче́стно.
Припе́в: Велича́й, душе́ моя́, Честне́йшую и Сла́внейшую го́рних во́инств, Де́ву Пречи́стую, Богоро́дицу.
Богоро́дичен: Под Твое́ благоутро́бие прибега́ющия ве́рно и покланя́ющияся благоче́стно Сы́ну Твоему́, Де́во Богороди́тельнице, я́ко Бо́гу и Го́споду ми́ра, моли́ся от тли́ и бе́д изба́вити и вся́ческих искуше́ний.
Свети́лен.
Ю́же дре́вле предвозвести́ проро́ческое сосло́вие, ста́мну, и же́зл, и скрижа́ль, и несеко́мую го́ру, Мари́ю Богоотрокови́цу ве́рно да восхва́лим: дне́сь бо вво́дится во свята́я святы́х воспита́тися Го́споду.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Пѣ́снь побѣ́днꙋю пои́мъ всѝ бг҃ꙋ, сотво́ршемꙋ ди̑внаѧ чꙋдеса̀ мы́шцею высо́кою, и҆ сп҃сшемꙋ і҆и҃лѧ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.
Стеце́мсѧ дне́сь бцⷣꙋ почита́юще пѣ́сньми: и҆ торжествꙋ́имъ дх҃о́вный пра́здникъ: въ хра́мъ бо бг҃ꙋ да́ръ прино́ситсѧ.
Пѣ́сньми да воспои́мъ бцⷣы сла́вное предше́ствїе: ко хра́мꙋ бо дне́сь, ꙗ҆́кѡ хра́мъ бж҃їй, прино́ситсѧ прⷪ҇ро́чески, да́ръ многоцѣ́нный.
А҆́нна непоро́чнаѧ ра́довашесѧ, ꙗ҆́кѡ да́ръ многоцѣ́ненъ бг҃ꙋ приносѧ́щи въ хра́мъ мт҃рски, і҆ѡакі́мъ же съ не́ю торжествꙋ́етъ свѣ́тлѡ.
Дв҃дъ пра́ѻтецъ тво́й воспѣ́ тѧ дре́вле, дв҃о бг҃оневѣ́сто, дще́рь глаго́лѧ тѧ̀ цр҃ѧ̀ хрⷭ҇та̀, є҆го́же и҆ роди́вши мт҃рски млⷣнца дои́ла є҆сѝ.
Пло́тїю трилѣ́тствꙋющи бцⷣа гдⷭ҇ꙋ прино́ситсѧ: заха́рїа же сїю̀ сщ҃е́нникъ бж҃їй прїе́мъ, ра́дꙋѧсѧ въ хра́мъ возложѝ.
Дѣ̑вы ликовствꙋ́йте, свѣщенѡ́сицы начни́те дне́сь и҆ ма́тєри, воспо́йте цр҃и́цѣ мт҃ри, приходѧ́щей въ хра́мъ цр҃ѧ̀ хрⷭ҇та̀.
Трⷪ҇ченъ: Трⷪ҇це є҆диносꙋ́щнаѧ, ѻ҆́ч҃е, и҆ сло́ве, и҆ дш҃е ст҃ы́й, тѧ̀ вѣ́рнѡ сла́вимъ, ꙗ҆́кѡ творца̀ всѣ́хъ, и҆ тебѣ̀ вопїе́мъ бл҃гоче́стнѡ: сп҃си́ ны, бж҃е.
Бг҃оро́диченъ: Ѿ ба́гра крове́й твои́хъ, червлени́цею пречⷭ҇таѧ ѡ҆дѣ́ѧвсѧ, проше́дъ ѡ҆бновѝ цр҃ь и҆ бг҃ъ, ро́дъ ве́сь человѣ́ческїй бл҃гоꙋтро́бїемъ свои́мъ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Да ᲂу҆тверди́тсѧ се́рдце моѐ въ во́ли твое́й, хрⷭ҇тѐ бж҃е, и҆́же над̾ вода́ми нб҃о ᲂу҆твержде́й второ́е, и҆ ѡ҆снова́вый на вода́хъ зе́млю, всеси́льне.
Торжествꙋ́имъ празднолю́бцы, и҆ сра́дꙋемсѧ дꙋ́хомъ, во ст҃ѣ́мъ пра́здницѣ ᲂу҆чрежда́ющесѧ дне́сь, дще́ре цр҃е́вы, и҆ мт҃ре бг҃а на́шегѡ.
І҆ѡакі́ме, ра́дꙋйсѧ дне́сь, и҆ весели́сѧ а҆́нно дх҃омъ, рожде́ннꙋю и҆з̾ ва́съ гдⷭ҇ꙋ приводѧ́ще трилѣ́тствꙋющꙋ, ꙗ҆́кѡ ю҆́ницꙋ чтⷭ҇ꙋ всенепоро́чнꙋю.
Бж҃їе селе́нїе во хра́мъ ст҃ы́й приво́дитсѧ бцⷣа марїа́мъ, пло́тїю, трилѣ́тствꙋющаѧ, и҆ то́й свѣщесвѣ́тѧтъ дѣ̑вы предтекꙋ́ще.
Бж҃їѧ а҆́гница небла́зненнаѧ, и҆ голꙋби́ца нескве́рнаѧ, бг҃овмѣсти́маѧ ски́нїѧ, сла́вы ѡ҆сщ҃е́нїе, въ ски́нїи ст҃ѣ́й ѡ҆бита́ти и҆збра̀.
Трилѣ́тствꙋющаѧ тѣ́ломъ, и҆ многолѣ́тствꙋющаѧ дх҃омъ, ши́ршаѧ нб҃съ, и҆ го́рнихъ си́лъ превы́шшаѧ, да восхва́литсѧ пѣ́сньми бг҃оневѣ́стнаѧ.
Бцⷣы пра́зднꙋюще, въ невходи́мыхъ предше́ствїе, свѣщеимꙋ́ще, ᲂу҆́мнѡ съ весе́лїемъ дне́сь, и҆ мы̀ съ дѣ́вами ко хра́мꙋ прибли́жимсѧ.
Сщ҃е́нницы бж҃їи ѡ҆блецы́тесѧ въ пра́вдꙋ бл҃года́тїю, и҆ срѧ́щите свѣ́тлѡ, вхо́ды подаю́ще дще́ри цр҃ѧ̀ и҆ бг҃а во ст҃а̑ѧ.
Трⷪ҇ченъ: Свѣ́тъ ѻ҆ц҃ъ, свѣ́тъ сн҃ъ є҆гѡ̀, свѣ́тъ дх҃ъ ᲂу҆тѣ́шительный, ꙗ҆́кѡ ѿ сл҃нца бо є҆ди́нагѡ трⷪ҇цы сїѧ́юще, бж҃е́ственнѡ ѡ҆зарѧ́етъ, и҆ соблюда́етъ дꙋ́шы на́шѧ.
Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ прⷪ҇ро́цы проповѣ́даша кївѡ́тъ, чтⷭ҇аѧ, ст҃ы́ни, кади́льницꙋ златꙋ́ю, и҆ свѣ́щникъ, и҆ трапе́зꙋ: и҆ мы̀ ꙗ҆́кѡ бг҃овмѣсти́мꙋю ски́нїю воспѣва́емъ тѧ̀.
Сѣда́ленъ, гла́съ д҃:
Возопі́й дв҃де, что̀ се́й настоѧ́щїй пра́здникъ, ю҆́же воспѣ́лъ є҆сѝ и҆ногда̀ въ кни́зѣ ѱало́мстѣй, ꙗ҆́кѡ дще́рь бг҃оѻтрокови́цꙋ и҆ дв҃ꙋ: приведꙋ́тсѧ, речѐ, цр҃ю̀ та́инственнѡ дѣ̑вы во слѣ́дъ є҆ѧ̀, и҆ бли̑жнїѧ є҆ѧ̀. и҆ ди́венъ содѣ́лай и҆ всемі́ренъ пра́здникъ зовꙋ́щымъ: бцⷣа на́мъ предста̀, сп҃се́нїѧ хода́таица.
Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Непоро́чнаѧ а҆́гница и҆ нескве́рный черто́гъ, въ до́мъ бж҃їй бцⷣа марїа́мъ съ весе́лїемъ вво́дитсѧ пресла́внѡ, ю҆́же а҆́гг҃ли бж҃їи дорѷно́сѧтъ вѣ́рнѡ, и҆ всѝ вѣ́рнїи бл҃жа́тъ при́снѡ, и҆ бл҃года́рственнѡ пою́тъ є҆́й непреста́ннѡ ве́лїимъ гла́сомъ: на́ша сла́ва и҆ сп҃се́нїе ты̀ є҆сѝ, всенепоро́чнаѧ.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Дх҃омъ прови́дѧ, прⷪ҇ро́че а҆ввакꙋ́ме, словесѐ воплоще́нїе, проповѣ́далъ є҆сѝ вопїѧ̀: внегда̀ прибли́житисѧ лѣ́тѡмъ, позна́ешисѧ: внегда̀ прїитѝ вре́мени, пока́жешисѧ. сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Прⷪ҇ро́че и҆са́їе, прорцы̀ на́мъ, дв҃а кто̀ є҆́сть и҆мꙋ́щаѧ во чре́вѣ, ꙗ҆́же и҆з̾ і҆ꙋ́дина ко́рене прозѧ́бши, и҆ ро́ждшисѧ и҆з̾ дв҃да царѧ̀, сѣ́мене ст҃а́гѡ, пло́дъ бл҃госла́вный;
Начина́йте дѣ̑вы и҆ воспо́йте пѣ̑сни, рꙋка́ми держа́ще свѣщы̀, чтⷭ҇ыѧ бцⷣы предше́ствїе хва́лѧще, ны́нѣ грѧдꙋ́щїѧ во хра́мъ бж҃їй кꙋ́пнѡ съ на́ми пра́зднꙋющи.
І҆ѡакі́ме и҆ а҆́нно весели́тесѧ ны́нѣ, во хра́мъ приводѧ́ще гдⷭ҇нь чтⷭ҇ꙋю бг҃а мт҃рь хрⷭ҇та̀ всецр҃ѧ̀ бꙋ́дꙋщꙋю, ѿ ва́съ же ро́ждшꙋюсѧ, ꙗ҆́кѡ трилѣ́тствꙋющꙋю ю҆́ницꙋ.
Ст҃а́ѧ ст҃ы́хъ сꙋ́щи чтⷭ҇аѧ, во хра́мъ ст҃ы́й возлюби́ла є҆сѝ всели́тисѧ, и҆ со а҆́гг҃лы, дв҃о, бесѣ́дꙋющи пребыва́еши, пресла́внѣ съ нб҃съ хлѣ́бъ прїе́млющи, пита́тельнице жи́зни.
Ро́ждше па́че наде́жды пречтⷭ҇ꙋю дв҃ꙋ, бл҃гочести́вѡ ѡ҆бѣща́хꙋсѧ бг҃ꙋ принестѝ: и҆ и҆сполнѧ́ютъ, даю́ще ꙗ҆́кѡ же́ртвꙋ рожде́ннꙋю ѿ ни́хъ, і҆ѡакі́мъ дне́сь и҆ а҆́нна, въ до́мъ бж҃їй.
Прозѧбѐ же́злъ и҆ногда̀ а҆арѡ́новъ, проѡбразꙋ́ющїй, чтⷭ҇аѧ, бж҃е́ственное ржⷭ҇тво̀, ꙗ҆́кѡ безсѣ́меннѡ зачне́ши, и҆ нетлѣ́нна пребꙋ́деши, и҆ по ржⷭ҇твѣ̀ дѣ́вствꙋющи ꙗ҆ви́шисѧ, млⷣнца пита́ющи всѣ́хъ бг҃а.
Дѣ̑вы дв҃ꙋ, и҆ ма́тєри мт҃рь бл҃гоче́стнѡ стецы́тесѧ почти́ти съ на́ми ро́ждшꙋюсѧ, ꙗ҆́кѡ непоро́чнꙋю же́ртвꙋ и҆ рожде́ннꙋю бг҃ꙋ плодоноси́мꙋю, всѝ ᲂу҆́бѡ свѣ́тлѡ пра́зднꙋемъ.
Трⷪ҇ченъ: Трⷪ҇цꙋ ли́цы, є҆ди́ницꙋ ѡ҆́бразомъ бл҃гоче́стнѡ сла́вимъ, бг҃а и҆́стинна, є҆го́же пою́тъ а҆́гг҃льскаѧ и҆ а҆рха̑гг҃льскаѧ чинонача̑лїѧ, ꙗ҆́кѡ тва́ри влⷣкꙋ, и҆ человѣ́цы вѣ́рнѡ покланѧ́ющесѧ при́снѡ.
Бг҃оро́диченъ: Молѝ непреста́ннѡ, прест҃а́ѧ, чтⷭ҇аѧ, є҆го́же пло́тїю родила̀ є҆сѝ сн҃а твоего̀ и҆ бг҃а, ѿ многоѡбра́зныхъ сѣ́тей дїа́волихъ, и҆ ѿ всѧ́кихъ и҆скꙋше́нїй находѧ́щихъ всѧ̑ и҆зба́вити рабы̑ твоѧ̑.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Свѣ́тлый на́мъ возсїѧ́й свѣ́тъ присносꙋ́щный, ᲂу҆́тренюющымъ ѡ҆ сꙋдьба́хъ за́повѣдей твои́хъ, влⷣко чл҃вѣколю́бче хрⷭ҇тѐ бж҃е на́шъ.
Да свѣтлоно́симъ, правосла́внїи, всѝ стека́ющесѧ и҆ сла́вѧще бг҃омт҃рь, ꙗ҆́кѡ гдⷭ҇ꙋ дне́сь приво́дитсѧ, ꙗ҆́кѡ же́ртва бл҃гопрїѧ́тна.
Да веселѧ́тсѧ пра́ѻтцы дне́сь, влⷣчце, и҆ да ра́дꙋетсѧ ро́ждшаѧ тѧ̀ со ѻ҆тце́мъ твои́мъ, ꙗ҆́кѡ пло́дъ и҆́хъ гдⷭ҇ꙋ прино́ситсѧ.
Многоимени́тꙋю и҆ сла́внѣйшꙋю непоро́чнꙋю ю҆́ницꙋ, ꙗ҆́кѡ пло́тїю ро́ждшꙋю бж҃е́ственнаго тельца̀, всѝ воспои́мъ вѣ́рнѡ пра́зднꙋюще.
Оу҆невѣ́щенїѧ написꙋ́ютсѧ бж҃е́ствєннаѧ зна́мєнїѧ, па́че ᲂу҆ма̀ ржⷭ҇тва̀ твоегѡ̀, чтⷭ҇аѧ дв҃о, дне́сь дх҃омъ ст҃ы́мъ въ домꙋ̀ бж҃їи.
Да ѿве́рзꙋтсѧ преддвє́рїѧ сла́вы бг҃а на́шегѡ, и҆ да прїе́млютъ неискꙋсобра́чнꙋю бж҃їю мт҃рь, ꙗ҆́коже трилѣ́тствꙋющꙋю нескве́рнꙋю ю҆́ницꙋ.
Многочⷭ҇тнꙋ́ю и҆ присѣ́ннꙋю го́рꙋ воспои́мъ приснодв҃ꙋ, бж҃їю мт҃рь бы́вшꙋ: та́ бо ѡ҆блиста̀ свѣ́тъ въ концѣ́хъ.
Трⷪ҇ченъ: Пренача́льное и҆ присносꙋ́щное є҆ди́но бж҃ество̀ славосло́вѧще поклони́мсѧ, тре́ми ли́цы є҆стество́мъ нераздѣ́льное, и҆ сла́вою равноче́стное.
Бг҃оро́диченъ: Приста́нище бл҃гоꙋти́шное, и҆ неѡбори́мꙋю стѣ́нꙋ стѧжа́хомъ мл҃твꙋ твою̀ во ѡ҆бстоѧ́нїихъ, бг҃ороди́тельнице, всегда̀ и҆збавлѧ́еми бѣ́дъ и҆ скорбе́й.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Прⷪ҇ро́ка і҆ѡ́нꙋ подража́ѧ, вопїю̀: живо́тъ мо́й, бл҃же, свободѝ и҆з̾ тлѝ, и҆ сп҃си́ мѧ, сп҃се мі́ра, зовꙋ́ща: сла́ва тебѣ̀.
Пра́зднꙋимъ вѣ́рнїи пра́здникъ дх҃о́вный мт҃ре бж҃їѧ, воспѣва́юще бл҃гоче́стнѡ: є҆́сть бо ст҃ѣ́йша нбⷭ҇ныхъ ᲂу҆мѡ́въ.
Пѣ́сньми дх҃о́вными восхва́лимъ вѣ́рнїи мт҃рь свѣ́та: ꙗ҆́кѡ дне́сь на́мъ ꙗ҆ви́сѧ предходѧ́щи въ хра́мъ бж҃їй.
Нескве́рнаѧ а҆́гница, и҆ чтⷭ҇аѧ голꙋби́ца преведе́сѧ ѡ҆бита́ти въ до́мъ бж҃їй, ꙗ҆́кѡ непоро́чнаѧ, пронарече́ннаѧ бы́ти мт҃и бж҃їѧ.
Въ хра́мъ зако́нный вхо́ды соверша́етъ хра́мъ бж҃їй, нбⷭ҇наѧ ски́нїѧ, и҆з̾ неѧ́же на́мъ сꙋ́щымъ во тмѣ̀ свѣ́тъ возсїѧ̀.
Млⷣнствꙋющи пло́тїю, и҆ соверше́на дꙋше́ю, ст҃ы́й кївѡ́тъ въ до́мъ бж҃їй вхо́дитъ, воспита́тисѧ бж҃е́ственною бл҃года́тїю.
Ѿ всѧ́кихъ и҆скꙋше́нїй и҆ бѣ́дъ дꙋше́вныхъ, свободѝ ны̀ притека́ющыѧ къ тебѣ̀, всепѣ́таѧ, твои́ми мольба́ми, мт҃и хрⷭ҇та̀ бг҃а.
Трⷪ҇ченъ: Ѻ҆ц҃ъ, и҆ сн҃ъ, и҆ дх҃ъ пра́вый, трїѷпоста́снаѧ є҆ди́нице, и҆ нераздѣли́маѧ трⷪ҇це, поми́лꙋй покланѧ́ющыѧсѧ бж҃е́ственнѣй держа́вѣ твое́й.
Бг҃оро́диченъ: Во чре́вѣ твое́мъ вмѣще́нъ невмѣсти́мый всѣ́ми, бг҃омт҃и, бы́въ, и҆з̾ тебѐ произы́де пречⷭ҇таѧ, сꙋгꙋ́бъ є҆стество́мъ бг҃ъ и҆ чл҃вѣ́къ.
Конда́къ, гла́съ д҃:
Пречⷭ҇тый хра́мъ сп҃совъ, многоцѣ́нный черто́гъ и҆ дв҃а, сщ҃е́нное сокро́вище сла́вы бж҃їѧ, дне́сь вво́дитсѧ въ до́мъ гдⷭ҇нь, бл҃года́ть совводѧ́щи, ꙗ҆́же въ дс҃ѣ бж҃е́ственномъ, ю҆́же воспѣва́ютъ а҆́гг҃ли бж҃їи: сїѧ̀ є҆́сть селе́нїе нбⷭ҇ное.
І҆́косъ:
Неизрече́нныхъ бж҃їихъ, и҆ бж҃е́ственныхъ та̑инъ, зрѧ̀ въ дв҃ѣ бл҃года́ть ꙗ҆влѧ́емꙋю, и҆ и҆сполнѧ́емꙋю ꙗ҆́вственнѡ, ра́дꙋюсѧ, и҆ ѡ҆́бразъ разꙋмѣ́ти недоꙋмѣ́юсѧ стра́нный и҆ неизрече́нный, ка́кѡ и҆збра́ннаѧ, чтⷭ҇аѧ, є҆ди́на ꙗ҆ви́сѧ па́че всеѧ̀ тва́ри ви́димыѧ и҆ разꙋмѣва́емыѧ; тѣ́мже восхвали́ти хотѧ̀ сїю̀, ᲂу҆жаса́юсѧ ѕѣлѡ̀ ᲂу҆мо́мъ же и҆ сло́вомъ, ѻ҆ба́че дерза́ѧ проповѣ́даю и҆ велича́ю: сїѧ̀ є҆́сть селе́нїе нбⷭ҇ное.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Пе́щь, сп҃се, ѡ҆роша́шесѧ, ѻ҆́троцы же ликꙋ́юще поѧ́хꙋ: ѻ҆тцє́въ бж҃е бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Ликовствꙋ́имъ празднолю́бцы дне́сь, воспои́мъ чтⷭ҇ꙋю влⷣчцꙋ, і҆ѡакі́ма и҆ а҆́ннꙋ досто́йнѡ чтꙋ́ще.
Прⷪ҇ро́чествꙋй, дв҃де, глаго́лѧ дх҃омъ: приведꙋ́тсѧ дѣ̑вы въ слѣ́дъ тебѐ, приведꙋ́тсѧ тебѣ̀ во хра́мъ цр҃и́цы мт҃ри.
Ра́довахꙋсѧ а҆́гг҃лѡвъ чи́ни, веселѧ́хꙋсѧ првⷣныхъ дꙋ́си, ꙗ҆́кѡ бж҃їѧ мт҃рь во ст҃а̑ѧ приво́дитсѧ.
Прїе́млющи пи́щꙋ нбⷭ҇нꙋю, преспѣва́ше мꙋ́дростїю и҆ бл҃года́тїю, бы́вши мт҃и по пло́ти хрⷭ҇та̀ бг҃а.
И҆ тѣ́ломъ и҆ дꙋ́хомъ ра́довашесѧ, пребыва́ющи мр҃і́а непоро́чнаѧ во хра́мѣ бж҃їи, ꙗ҆́коже сосꙋ́дъ сщ҃е́ннѣйшїй.
Введо́ша тѧ̀ во внꙋ́треннѣйшее хра́ма, цѣломꙋ́дреннїи роди́телїе твоѝ, пречⷭ҇таѧ, воспита́тисѧ стра́ннѡ, въ жили́ще хрⷭ҇та̀ бг҃а.
Трⷪ҇ченъ: Просла́вимъ трⷪ҇цꙋ нераздѣ́льнꙋю, воспои́мъ є҆ди́но бж҃ество̀ со ѻ҆ц҃е́мъ сло́во, и҆ дх҃а всест҃а́го.
Бг҃оро́диченъ: Молѝ є҆го́же родила̀ є҆сѝ гдⷭ҇а, ꙗ҆́кѡ бл҃гоꙋтро́бна є҆стество́мъ сꙋ́ща, бг҃ороди́тельнице, сп҃стѝ дꙋ́шы воспѣва́ющихъ тѧ̀.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Є҆гѡ́же ᲂу҆жаса́ютсѧ а҆́гг҃ли, и҆ всѧ̑ вѡ́инства, ꙗ҆́кѡ творца̀ и҆ гдⷭ҇а, по́йте сщ҃е́нницы, просла́вите ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те лю́дїе и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Весели́тсѧ дне́сь свѣ́тлѡ і҆ѡакі́мъ, и҆ а҆́нна непоро́чнаѧ гдⷭ҇ꙋ бг҃ꙋ прино́ситъ же́ртвꙋ, да́ннꙋю є҆́й ѿ ѡ҆бѣща́нїѧ свѧтꙋ́ю дще́рь.
Хва́лѧтсѧ свѧті́и, дв҃дъ и҆ і҆ессе́й, и҆ і҆ꙋ́да чти́тсѧ: и҆з̾ ко́рене бо и҆́хъ и҆зрастѐ пло́дъ, дв҃а чтⷭ҇аѧ, и҆з̾ неѧ́же роди́сѧ бг҃ъ превѣ́чный.
Мр҃і́а пречⷭ҇таѧ и҆ ѡ҆дꙋшевле́ннаѧ ски́нїѧ, приво́дитсѧ дне́сь въ до́мъ бж҃їй, и҆ прїе́млетъ сїю̀ заха́рїа рꙋка́ми, ꙗ҆́кѡ ѡ҆свѧще́нное сокро́вище гдⷭ҇не.
Ꙗ҆́кѡ две́рь сп҃си́тельнꙋю, и҆ го́рꙋ мы́сленнꙋю, ꙗ҆́кѡ лѣ́ствицꙋ ѡ҆дꙋшевле́ннꙋю, почти́мъ, вѣ́рнїи, вои́стиннꙋ дв҃ꙋ и҆ мт҃рь бж҃їю, бл҃гослове́ннꙋю рꙋка́ми і҆ере́євъ.
Прⷪ҇ро́цы, а҆пⷭ҇ли и҆ мч҃нцы хрⷭ҇тѡ́вы, а҆́гг҃лѡвъ чи́ни, и҆ всѝ земноро́днїи, почти́мъ пѣ́сньми дв҃ꙋ чтⷭ҇ꙋю, ꙗ҆́кѡ бл҃гослове́ннꙋю мт҃рь высоча́йшагѡ.
Въ хра́мъ тѧ̀ принесо́ша, всенепоро́чнаѧ чтⷭ҇аѧ, бж҃е́ственнѣ ро́ждшїи тѧ̀ ꙗ҆́кѡ же́ртвꙋ чи́стꙋ: и҆ стра́ннѡ водворѧ́ешисѧ въ неходи́мыхъ бг҃ꙋ, пред̾ꙋгото́ватисѧ въ жили́ще сло́вꙋ.
Трⷪ҇ченъ: Да пое́тсѧ трист҃ы́й, ѻ҆ц҃ъ, и҆ сн҃ъ, и҆ дх҃ъ ст҃ы́й, нераздѣ́льнаѧ є҆ди́ница, є҆ди́но бж҃ество̀, держа́щее дла́нїю всю̀ тва́рь, во всѧ̑ вѣ́ки.
Бг҃оро́диченъ: Безнача́льное начина́етсѧ сло́во пло́тїю, роди́всѧ ꙗ҆́кѡ бл҃говолѝ, бг҃ъ же и҆ чл҃вѣ́къ, и҆з̾ ѻ҆трокови́цы дв҃ы, возсозида́ѧ ны̀ пре́жде па́дшыѧ, ра́ди кра́йнѧгѡ бл҃гоꙋтро́бїѧ.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: свѣтоно́сный ѻ҆́блакъ, во́ньже всѣ́хъ влⷣка, ꙗ҆́кѡ до́ждь съ нб҃сѐ на рꙋно̀ сни́де, и҆ воплоти́сѧ на́съ ра́ди, бы́въ чл҃вѣ́къ безнача́льный, велича́емъ всѝ ꙗ҆́кѡ мт҃рь бг҃а на́шегѡ чтⷭ҇ꙋю.
Припѣ́въ: Велича́й, дꙋшѐ моѧ̀, приведе́ннꙋю во хра́мъ гдⷭ҇нь, и҆ бл҃гослове́ннꙋю рꙋка́ми і҆ере́овыми.
И҆з̾ пра́ведныхъ произы́де і҆ѡакі́ма и҆ а҆́нны, ѡ҆бѣща́нїѧ пло́дъ бг҃оѻтрокови́ца мр҃і́а: и҆ ꙗ҆́кѡ кади́ло прїѧ́тное, пло́тїю младе́нствꙋющи, приво́дитсѧ во свѧти́лище ст҃о́е, ꙗ҆́кѡ ст҃а́ѧ во ст҃ы́хъ ѡ҆бита́ти.
Припѣ́въ: Велича́й, дꙋшѐ моѧ̀, приведе́ннꙋю во хра́мъ гдⷭ҇нь, и҆ бл҃гослове́ннꙋю рꙋка́ми і҆ере́овыми.
Младе́нствꙋющꙋю є҆стество́мъ, и҆ па́че є҆стества̀ ꙗ҆́вльшꙋюсѧ мт҃рь бж҃їю, восхва́лимъ пѣ́сньми: въ хра́мъ бо зако́нный гдⷭ҇ꙋ дне́сь приво́дитсѧ, въ воню̀ бл҃гово́нїѧ првⷣныхъ, ꙗ҆́кѡ пло́дъ дх҃о́вный.
Припѣ́въ: Велича́й, дꙋшѐ моѧ̀, приведе́ннꙋю во хра́мъ гдⷭ҇нь, и҆ бл҃гослове́ннꙋю рꙋка́ми і҆ере́овыми.
Со а҆́гг҃ломъ, є҆́же ра́дꙋйсѧ, бцⷣѣ прили́чнѣ возопїи́мъ вѣ́рнїи: ра́дꙋйсѧ, вседо́браѧ невѣ́сто. ра́дꙋйсѧ ѻ҆́блаче свѣ́тлый, и҆з̾ негѡ́же на́мъ возсїѧ̀ гдⷭ҇ь, во тмѣ̀ невѣ́дѣнїѧ сѣдѧ́щымъ. ра́дꙋйсѧ всѣ́хъ наде́ждо.
Припѣ́въ: Велича́й, дꙋшѐ моѧ̀, приведе́ннꙋю во хра́мъ гдⷭ҇нь, и҆ бл҃гослове́ннꙋю рꙋка́ми і҆ере́овыми.
Ст҃ы́хъ ст҃а́ѧ, и҆ бг҃омт҃и мр҃і́е, мл҃твами твои́ми, чтⷭ҇аѧ, свободи́ ны ѿ сѣ́тей вра́жїихъ, и҆ всѧ́кїѧ є҆́реси и҆ ско́рби, вѣ́рнѡ покланѧ́ющыѧсѧ ѡ҆́бразꙋ ст҃а́гѡ твоегѡ̀ зра́ка.
Припѣ́въ: Велича́й, дꙋшѐ моѧ̀, приведе́ннꙋю во хра́мъ гдⷭ҇нь, и҆ бл҃гослове́ннꙋю рꙋка́ми і҆ере́овыми.
Пѣ́снь досто́йнꙋю бцⷣѣ всѧ̀ тва́рь со а҆́гг҃ломъ гаврїи́ломъ взыва́етъ, вопїю́ще: ра́дꙋйсѧ, мт҃и бж҃їѧ всенепоро́чнаѧ, є҆́юже и҆зба́вихомсѧ пе́рвыѧ клѧ́твы, бы́вше нетлѣ́нїѧ ѻ҆́бщницы.
Припѣ́въ: Велича́й, дꙋшѐ моѧ̀, приведе́ннꙋю во хра́мъ гдⷭ҇нь, и҆ бл҃гослове́ннꙋю рꙋка́ми і҆ере́овыми.
Херꙋві̑мъ пребо́льши, и҆ серафі̑мъ вы́шши, и҆ ши́рши нб҃съ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, дв҃о: ꙗ҆́кѡ невмѣ́стнаго всѣ́ми, во ᲂу҆тро́бѣ вмѣсти́вши бг҃а на́шего, и҆ ро́ждши несказа́ннѡ, є҆го́же молѝ прилѣ́жнѡ ѡ҆ на́съ.
Припѣ́въ: Велича́й, дꙋшѐ моѧ̀, трїѷпоста́снагѡ и҆ нераздѣ́льнагѡ бж҃ества̀ держа́вꙋ.
Трⷪ҇ченъ: Трїѷпоста́сное є҆стество̀, и҆ нераздѣ́льнꙋю сла́вꙋ, и҆ въ бж҃ествѣ̀ є҆ди́номъ пое́мꙋю непреста́ннѡ, на нб҃сѝ и҆ на землѝ, трⷪ҇цꙋ неразлꙋ́чнꙋю просла́вимъ, съ сн҃омъ ѻ҆ц҃ꙋ̀, и҆ дх҃ꙋ покланѧ́ющесѧ бл҃гоче́стнѡ.
Припѣ́въ: Велича́й, дꙋшѐ моѧ̀, чтⷭ҇нѣ́йшꙋю и҆ сла́внѣйшꙋю го́рнихъ во́инствъ, дв҃ꙋ пречⷭ҇тꙋю бцⷣꙋ.
Бг҃оро́диченъ: Под̾ твоѐ бл҃гоꙋтро́бїе прибѣга́ющыѧ вѣ́рнѡ, и҆ покланѧ́ющыѧсѧ бл҃гоче́стнѡ сн҃ꙋ твоемꙋ̀, дв҃о бг҃ороди́тельнице, ꙗ҆́кѡ бг҃ꙋ и҆ гдⷭ҇ꙋ мі́ра, моли́сѧ ѿ тлѝ и҆ бѣ́дъ и҆зба́вити, и҆ всѧ́ческихъ и҆скꙋше́нїй.
Свѣти́ленъ:
Ю҆́же дре́вле предвозвѣстѝ прⷪ҇ро́ческое сосло́вїе, ста́мнꙋ и҆ же́злъ и҆ скрижа́ль, и҆ несѣко́мꙋю го́рꙋ, мр҃і́ю бг҃оѻтрокови́цꙋ, вѣ́рнѡ да восхва́лимъ: дне́сь бо вво́дитсѧ во ст҃а̑ѧ ст҃ы́хъ, воспита́тисѧ гдⷭ҇ꙋ.
Сказание о Входе во Храм Пресвятой Богородицы и Приснодевы Марии
В изложении свт. Димитрия Ростовского
Когда Пречистой Богоотроковице, Преблагословенной Деве Марии Богородице, исполнилось три года от рождения, святые праведные родители Ее, Иоаким и Анна, решились исполнить данный ими обет – отдать на служение Богу рожденное ими дитя. Созвали они в Назарет, где жили, всех своих родственников из царского и архиерейского рода, – ибо сам праведный Иоаким был из царского рода, супруга же его, святая Анна, была из рода архиерейского, – а также хор непорочных дев; приготовили много свечей и окружили Пречистую Деву Марию царским благолепием, как все сие свидетельствуется святыми отцами.
Святый Иаков, архиепископ Иерусалимский, от лица Иоакима, говорит так:
– Позовите непорочных дочерей Еврейских, чтобы они взяли горящие свечи.
От лица праведной Анны, святой Герман, патриарх Цареградский, говорит:
– Я выполняю пред Господом тот обет, какой высказала в состоянии скорби, и для этого собрала хор дев со свечами, созвала священников, пригласила сродников, говоря всем: радуйтесь все со мною, ибо я теперь явилась матерью и родительницею, приводя свою Дочь не к царю земному, но к Богу, Царю Небесному.
О царском же украшении Богоотроковицы святой Феофилакт, архиепископ Болгарский, говорит:
– Надлежало, чтобы введение Божественнейшей Отроковицы было достойно Ее, чтобы такой пресветлой и многоценной Жемчужины не касалась убогая одежда; следовало именно царскою одеждою одеть Ее, для наибольшей славы и украшения.
Так устроив все, что надлежало к честному и славному введению, они отправились в путь, ведущий от Назарета до Иерусалима в течение трех дней.
Достигнув города Иерусалима, они торжественно вошли в храм и повели туда одушевленный храм Божий, трехлетнюю отроковицу, Пречистую Деву Марию. Впереди Нее шел хор девиц, с зажженными свечами, как свидетельствует святой Тарасий, архиепископ Константинопольский, который влагает в уста святой Анны такие слова:
– Начните (шествие), девы, носящие свечи, и предшествуйте мне и Богоотроковице.
Святые же родители, один с одной стороны, другая с другой, взяв за руки данную Богом Дочь свою, с нежностию и честию вели ее между собою. За ними радостно следовало все множество родственников, соседей и знакомых, держа в руках свечи и окружая Пречистую Деву, как звезды светлую луну, на удивление всему Иерусалиму. Святый Феофилакт описывает это таким образом:
– Забывает Дочь дом отца и приводится к Царю, возжелавшему красоты Ее, – приводится не без почести и не без славы, но с торжественными проводами. Вот выводится Она из отеческого дома со славою, при всеобщем рукоплескании Ее выхождению; родителям Ее последовали родственники, соседи и все, кто любил их; отцы сорадовались отцу, матери сорадовались матери; отроковицы и девы, со свечами в руках, предшествовали Богоотроковице. Весь Иерусалим, как некоторый звездный круг, сияющий с луною, собрался смотреть эти небывалые проводы и видеть трехлетнюю Отроковицу, окруженную такою славою и почтенную преднесением свечей. И не только граждане земного Иерусалима, но и небесного – святые Ангелы – стеклись видеть преславное введение Пречистой Девы Марии и, видев, удивлялись, как сие воспевает Церковь: "Ангели вхождение Пречистыя зрящи, удивишася: како Дева вниде во святая святых"[1].
Соединившись с видимым хором непорочных дев, невидимый хор безплотных чинов шел, совводя Пречистую Деву Марию во Святое Святых и, по повелению Господню, окружая Ее, как избранный сосуд Божий. Об этом святой Георгий, архиепископ Никомидийский, говорит так:
– Родители уже вели к дверям храма Деву, окруженную Ангелами, при совместном радовании всех небесных сил. Ибо Ангелы, хотя и не знали силы тайны, однако же, по повелению Господню, служили при входе Ее во храм. Итак, они, во-первых, удивлялись, видя, что Она будет драгоценный сосуд добродетелей, что Она носит признаки вечной чистоты и имеет такую плоть, которой никогда не прикоснется никакая греховная скверна, а во-вторых, исполняя волю Господню, совершили служение, которое им было повелено.
Так, с честию и славою не только людьми, но и Ангелами была введена в храм Господень Пренепорочная Отроковица. И достойно: ибо, если ветхозаветный ковчег, носивший в себе манну, который служил только прообразом Пресвятой Девы, внесен был в храм с великою честию, при собрании всего Израиля, то тем с большею честию, при собрании Ангелов и человеков, должно было совершаться введение во храм того самого одушевленного кивота[2], который имел в себе манну – Христа, – преблагословенной Девы, предназначенной в Матерь Богу.
При внесении ветхозаветного кивота в храм Господень, впереди его шел царь земной, царствовавший тогда над Израилем, Богоотец Давид; а при введении в храм Божий сего одушевленного кивота, Пречистой Девы, предшествовал не земной царь, а Небесный, Которому мы каждый день молимся: "Царю небесный, утешителю, душе истины". Что сей именно Царь предводительствовал этой Дщери царской, об этом святая Церковь в нынешних песнопениях свидетельствует так: "во святых святая, святая и непорочная Святым Духом вводится"[3]. При внесении ковчега были музыка и пение, ибо Давид велел начальникам левитов поставить певцов, чтобы они играли на органах[4], псалтирях[5], кимвалах[6] и гуслях[7], и воспевали радостные песни; при введении же Пресвятой Девы содействовали веселию не земная музыка и пение, но пение Ангелов, невидимо при сем присутствовавших. Ибо они, при входе Ее во Святое Святых на служение Господу, воспевали небесными голосами, что и воспоминает ныне Церковь, которая поет в кондаке[8]: "Благодать совводяще, яже в Дусе божественном, юже воспевают Ангели Божии: сия есть селение небесное". Впрочем, введение Пречистой Богородицы во храм представляется и не без человеческих песнопений. Ибо праведная Анна (в слове святого Тарасия) говорит идущим впереди девам:
– Воспойте Сию хвалебною песнию, пойте Ей под звуки гуслей, воскликните Ей песнь духовную, прославьте Ее на десятиструнном псалтири.
Это же вспоминает Церковь, говоря: "Радуются Иоаким и Анна Духом, и девственнии лицы Господеви поют, псаломски воспевающе, и чтуще Матерь Его"[9].
Отсюда открывается, что хор девственниц, предшествовавших тогда Пречистой Деве, пели некоторые песни из псалмов Давида.
Согласно с этим, и составитель нынешнего канона говорит означенным девам: "Начинайте, девы, и воспойте песни, руками держаще свещы"[10].
Сами же святые праведные родители Иоаким и Анна, по свидетельству святого Тарасия, имели на устах своих такую песнь праотца Давида: "Слыши, дщерь, и смотри, и приклони ухо твое, и забудь народ твой и дом отца твоего. И возжелает Царь красоты твоей" (Пс.44:11-12).
На встречу этому славному введению Богоотроковицы, по рассказу Феофилакта, вышли священники, служившие во храме, и с песнопениями встретили Пресвятую Деву, имевшую быть Материю Великого Архиерея, прошедшего небеса[11]. Приведя Ее ко дверям храма, святая Анна, (как пишет святой Тарасий), говорила так:
– Иди, Дщерь моя, к Тому, Кто мне даровал Тебя; иди, Священный Кивот, к милостивому Владыке; иди, Дверь Жизни, к милосердому Дателю; иди, Ковчег Слова, к храму Господню; войди в церковь Господню, Радость и Веселие мира.
Захарии же, как пророку, архиерею и сроднику своему[12], она сказала с Иоакимом:
– Приими, Захария, чистую сень; приими, священник, непорочный Ковчег; приими, пророк, Кадильницу невещественного угля; приими, праведный, Духовное Кадило.
И еще праведная Анна, как повествует святой Герман, сказала первосвященнику:
– Приими, пророк, Дочь мою, данную Богом; приими и, введши, посади Ее на горе святыни, в приготовленном Божием жилище, ничего не допытываясь, до тех пор, пока Бог, призвавший Ее сюда, не откроет окончательно Своей воли о Ней.
Было там, – пишет блаженный Иероним, – пятнадцать ступеней на церковном входе, по числу пятнадцати степенных псалмов, ибо на каждой из этих ступеней всходившими для служения священниками и левитами был пет отдельный псалом[13]. Вот поставили праведные родители пренепорочную отроковицу на первой ступени. Она тотчас весьма скоро пошла сама собою по прочим ступеням, никем не ведомая и не поддерживаемая; поднявшись на самую верхнюю ступень, Она стала, укрепляемая невидимою силою Божиею. Удивились все, увидев трехлетнюю отроковицу, поднявшуюся по этим ступеням так скоро, а особенно дивился этому великий первосвященник Захария и, как пророк, по откровению Божию, проразумевал будущее сей Девы, ибо он, по словам Феофилакта, был объят Духом. Также и святой Тарасий касательно этого говорит, что Захария, исполнившись Святого Духа, воскликнул:
– О, чистая Отроковица! О, Дева, незнающая соблазна! О, Девица прекрасная! О, украшение жен! О, краса дочерей! Ты благословенна между женами! Ты в высшей степени прославлена чистотою, Ты запечатлена девством, Ты – разрешение клятвы Адама!
Держа Отроковицу, Захария, говорит святой Герман, с радостным духом ввел Ее во Святая Святых[14], говоря Ей так:
– Иди, исполнение моего пророчества, иди, совершение Господних обетований, иди, запечатление завета Его, иди, обнаружение Его совета, иди, исполнение тайн Его, иди, зерцало всех пророков, иди, обновление обветшавших грехами, иди, Свет лежащих во тьме, иди, новейший Божественнейший Дар. Войди теперь в нижнюю часть храма Господа своего, доступную человекам, а чрез немного времени – в горнюю и неприступную для них.
Отроковица, веселясь и весьма радуясь, шла в дом Господень, как в чертог, ибо хотя и была мала возрастом, всего только трех лет, но была совершенна по благодати Божией, как предъузнанная и предъизбранная Богом прежде сложения мира.
Так Пречистая и Преблагословенная Дева Мария введена была в храм Господень. При этом первосвященник Захария совершил необычайное и для всех удивительное дело: он ввел отроковицу в самую выстроенную скинию, называемую "святая святых", которая была за второю завесою и где был ковчег завета, обложенный со всех сторон золотом, и херувимы славы, осеняющие очистилище (Евр.9:3-5), куда нельзя было входить не только женщинам но даже и священникам, а мог туда входить только первосвященник, однажды в год. Там первосвященник Захария отвел Пречистой Деве место для молитвы. Всем же прочим девам, живущим во храме, по свидетельству св. Кирилла Александрийского и св. Григория Нисского, отводилось место для молитвы между церковью и алтарем[15]. Ни одной из этих дев никаким образом нельзя было подходить к алтарю, ибо это строжайше запрещалось им первосвященниками; Пречистой же Деве, со времени введения Ее, не было запрещено ежечасно входить во внутренний алтарь, за вторую завесу и молиться там. Сделано было это первосвященником по таинственному вразумлению Божию, о чем святой Феофилакт говорит так:
– Первосвященник, быв тогда вне себя, объятый Духом Божиим, понял, что эта отроковица – вместилище Божественной благодати и что Она более его достойна всегда предстоять пред Лицом Божиим. Вспомнив сказанное в законе о ковчеге, что ему назначено находиться во Святом Святых, он тотчас понял, что это преднаписано было относительно сей Отроковицы, нисколько не усомнившись и не остановившись, дерзнул, вопреки закону, ввести Ее во Святое Святых.
Как говорит блаженный Иероним, праведные родители Иоаким и Анна, вручив дитя свое воле Отца Небесного, принесли дары Богу, жертвы и всесожжения, и, получив благословение от первосвященника и всего собора священников, возвратились, со всеми своими сродниками, домой и устроили там пир, веселясь и благодаря Бога. Преблагословенная же Дева, с начала жизни своей в доме Господнем, отдана была в помещение для девиц, ибо храм Иерусалимский, построенный Соломоном и потом разрушенный и выстроенный снова Зоровавелем[16], имел, много жилых помещений, как пишет Иосиф, древний иудейский историк[17]. Вне, к стенам храма пристроены были каменные здания, числом тридцать, отдельные одно от другого, просторные и очень красивые, на них были другие здания, на других третьи, так что общее число их было девяносто, и они имели все удобства для жительства в них. Высота их равнялась высоте храма; они были как бы столпы, извне поддерживающие его стены. В этих зданиях находились помещения для разных лиц; отдельно жили девы, посвященные на служение Богу до времени; отдельно жили вдовицы, давшие обет Богу хранить чистоту свою до смерти, как пророчица Анна, дочь Фануилова; отдельно обитали мужи, называвшиеся назореями[18], подобно инокам, жившие безбрачно. Все эти лица служили Господу при храме и получали пропитание от доходов храма. Остальные здания отведены были для пребывания странников и пришельцев, приходивших издалека на поклонение в Иерусалим.
Трехлетняя отроковица, Пречистая Дева Мария, как сказано, была отдана в помещение для девиц, при чем к Ней приставлены были девицы, по летам более взрослые и искусные в писании и рукоделии, чтобы Богоотроковица с младенчества научилась и писанию и рукоделию вместе. Святые родители, Иоаким и Анна, часто посещали Ее; Анна, как матерь, особенно часто приходила посмотреть на свою Дочь и поучать Ее. По свидетельству святого Амвросия и историка Георгия, Дева скоро научилась Еврейскому ветхозаветному писанию в совершенстве, – и не только Писанию, но и рукоделию хорошо научилась, как говорит о том святой Епифаний:
– Она отличалась силою ума и любовью к учению; не только поучалась в Священном Писании, но и упражнялась в прядении шерсти и льна и в шитье шелком. Благоразумием своим Она удивляла всех; занималась преимущественно такими трудами, которые могли бы быть потребны священникам в служении при храме; рукоделью этому Она так научилась, что им могла впоследствии, при Сыне своем, добывать себе пропитание; Она своими руками сделала Господу Иисусу хитон, не сшитый, но весь тканый.
Пречистой Деве (говорит тот же Епифаний), как и другим девицам, обычная пища подавалась от храма; но ее съедали нищие и странники, ибо Она, как воспевает Церковь, питалась хлебом небесным. Святый Герман говорит о Ней, что Она пребывала обыкновенно во Святом Святых, принимая сладкую пищу от Ангела; а святой Андрей Критский[19] так говорит:
– Во Святом Святых, как в чертоге, Она принимала необычайную и нетленную пищу.
При этом предание присоединяет, что Пречистая Дева часто пребывала во внутренней скинии, бывшей за второю завесой и называемой "Святое Святых ", а не в обычном помещении для дев при храме, – потому что хотя ей место для жительства было уготовано в этом помещении, но на молитву не запрещено было ходить во Святое Святых. Пришедши в совершенный возраст, Она, с юных лет научившись священному Писанию и прилежно занимаясь рукоделием, еще больше упражнялась в молитве, и целые ночи и большую часть дня имела обыкновение проводить в молитве. На молитву входила во Святое Святых, для рукоделья же возвращалась в свое жилище, ибо, по закону, нельзя было во Святом Святых что-либо делать или что-нибудь внести туда. И большую часть жизни своей Она проводила в храме, за второю завесою, во внутренней скинии, на молитве, а не в отведенном Ей жилище, за рукодельем. Потому-то всеми учителями Церкви согласно говорится, что Пречистая Дева, до двенадцатого года, всю свою жизнь провела во Святом Святых, так как оттуда редко выходила в свое помещение.
Какова же была жизнь Ее в младшем возрасте, это описал Иероним так:
– Блаженная Дева, еще в детстве и младенчестве своем, когда была при храме с прочими, однолетними Ей девицами, жизнь свою проводила по строгому порядку, от раннего утра до третьего часа дня стояла на молитве; от третьего до девятого упражнялась в рукоделье или чтении книг; от девятого часа снова начинала свою молитву, и не прекращала ее до тех пор, пока не являлся Ей Ангел, из рук которого Она обыкновенно принимала пищу. Так все более и более возрастала Она в любви к Богу[20].
Такого рода была жизнь Ее в детстве, когда Она еще жила с девами – сверстницами. В то время, как день ото дня Она возрастала и укреплялась духом, совершенствовалась она и в подвигах и укреплялась в молитве и трудолюбии, восходя от силы в силу, до тех пор, пока не осенила Ее сила Всевышнего. А что являлся Ей Ангел и приносил пищу, это видел своими глазами первосвященник Захария, о чем рассказывает святой Григорий Никомидийский, говоря:
– В то время, как Она, день ото дня, росла, с летами возрастали в Ней и дары Святого Духа, и Она пребывала в общении с Ангелами. Это и Захария узнал; ибо когда он, по обычаю священническому, был в алтаре, то увидел, что кто-то необычайного вида, беседует с Девою и подает Ей пищу. Это был явившийся Ангел; и удивился Захария, размышляя в себе: что это за новое и необычайное явление? Видом подобен Ангелу, и говорит со святою Девицею; бесплотный по образу приносит пищу, питающую плоть, невещественный по природе подает Деве вещественную корзину. Ангельское явление здесь бывает одним только священникам, и то не часто; к женскому же полу, да еще к такой юной Девице, пришествие Ангела, видимое теперь, совершенно необычайно. Если бы Она была из числа замужних, и, одержимая недугом неплодства, молилась о даровании Ей плода, как молилась некогда Анна, я не удивился бы тому явлению, которое вижу, но Девица не просит об этом[21]; Ангел же всегда, как и теперь вижу, является Ей, отчего я прихожу в еще большее удивление, ужас и недоумение, что будет из этого? Что благовествовать приходит Ангел? И какого свойства приносимая им пища? Из какого хранилища она берется? И кто приготовил ее? Какая рука сделала этот хлеб? Ибо Ангелам несвойственно заботиться о требованиях плоти; если и многие были питаемы ими, однако пищу эту приготовляла человеческая рука. Ангел, служивший Даниилу, хотя и мог бы, силою Всевышнего, не чрез кого-либо другого, а сам собою исполнить то, что ему было повелено, однако послал для сего Аввакума с сосудами, чтобы не устрашили питаемого необыкновенное видение Ангела и необычная пища. Здесь же к Отроковице приходит сам Ангел, – дело, полное таинственности, относительно которого я недоумеваю; Она в младенчестве сподобилась таких даров, что Ей служат бесплотные. Что это такое? Не на Ней ли сбудутся предсказания пророков? Не Она ли цель нашего ожидания? Не от Нее ли приимет естество хотящий придти спасти род наш? Ибо тайна эта предсказана еще прежде, и Слово ищет Ту, которая могла бы послужить тайне. И ужели не другая предъизбрана послужить этой тайне, а именно сия Девица, на которую смотрю. Как счастлив ты дом Израилев, из которого прозябло такое семя! Как счастлив ты, корень Иессеев, из которого произошла эта ветвь, имеющая произвести миру цвет спасения! Как счастлив и я, наслаждающийся таким видением и приготовляющий эту Деву в невесту Слову.
Это слова Георгия Никомидийского. Подобно ему говорит Иероним:
– Каждый день посещали Ее Ангелы, и если бы меня спросил кто-нибудь: как Пречистая Дева проводила там время юности, – я отвечал бы: сие известно Самому Богу, да Архангелу Гавриилу, неотступному Ее хранителю, с прочими Ангелами, часто приходившими к Ней и с любовию беседовавшими с Нею.
Пребывая таким образом с Ангелами во Святом Святых, Пречистая Дева пожелала вечно жить в Ангельской чистоте и неврежденном девстве. По свидетельству святых учителей: Григория Нисского, Иеронима и других, Дева сия – первая обручила свое девство Богу, ибо в Ветхом Завете необычно было девам не вступать в брак, так как супружество было в большем почете, чем девство[22]. Пречистая же Дева первая в мире предпочла девство супружеству и, уневестившись Богу, служила Ему чистым девством своим день и ночь. Пресвятой Дух, благоволением Бога Отца, готовил в Ней вместилище Богу-Слову. Да будет же Пресвятой, Единосущной и Нераздельной Троице слава и благодарение; Пречистой же Владычице нашей Богородице, Приснодеве Марии, честь и хвала от всех родов во веки. Аминь[23].
Примечания
[1] Припев на девятой песни канона.
[2] Кивот, ковчег – деревянный ящик, обитый снаружи золотом. В нем находились: скрижали Завета, манна и жезл Ааронов. Он был прообразом Божией Матери, отчего Святая Дева и называется Кивотом и Ковчегом.
[3] Стихира праздника на великой вечерне.
[4] Орган – духовный инструмент, вероятно, вроде свирели (музыкальное орудие пастухов).
[5] Псалтирь – струнный инструмент, вроде арфы или лиры. Преимущественно игрою на нем сопровождалось пение священных песней или гимнов.
[6] Кимвал – бряцательный инструмент, состоящий из двух широких металлических кружков, которые, будучи ударяемы один о другой, издавали громкий звук.
[7] Гусли – струнный инструмент, имевший форму треугольника.
[8] Кондаком называется священная песнь, вкратце выражающая сущность праздника.
[9] Стихира на великой вечерне.
[10] Канон, песнь 4.
[11] Под Великим Архиереем, прошедшим небеса, разумеется Иисус Христос. Евр.4:14.
[12] Это, по преданию, тот самый Захария, который был отцом Иоанна Крестителя. Евангелие называет его священником, Авиевой чреды (Лк.1:5).
[13] Эти пятнадцать ступеней находились при входе во святилище, куда никто не мог входить, кроме священников и первосвященника. Священники, при восхождении во святилище, на каждой ступени пели по псалму; переступая со ступени на ступень, они пели всего 16 псалмов; отсюда эти псалмы называются "песнями степеней" или "степенными". По счету это 119-133 псалмы.
[14] Святое Святых – самая важная и священнейшая часть храма. В нее мог входить один только первосвященник, и то раз в год.
[15] Т. е. притвором священников, в котором приносились жертвы и по сторонам которого были жилые комнаты для посвященных Богу, – и святилищем.
[16] Храм Соломонов был разрушен Навуходоносором, царем Вавилонским. Новый храм был построен Зоровавелем спустя 62 года после разрушения первого.
[17] Жил в I в. по Р. Хр.
[18] Назореи были лица, давшие обет Богу не вступать в брак, воздерживаться от употребления вина и всяких опьяняющих напитков и не стричь волос. Обыкновенно назорейство продолжалось известное время, было принимаемо добровольно, по разным побуждениям; но иногда родители давали обет назорейства за своих детей: и именно в том случае, когда они, не имея детей, желали получить их от Бога.
[19] Живший в VIII ст.
[20] Израильтяне считали часы дня от восхода солнца так, что 3-й час соответствовал нашему 9-му утра; конец 6-го часа – нашему полудню; с 9-го час. день клонился к вечеру.
[21] Т. е. о даровании ей плода чрева.
[22] В то время каждый желал иметь потомство, чтобы память о нем дольше сохранилась на земле и чтобы, если не он сам, так его потомки могли бы сделаться участниками благ в царствии ожидаемого Мессии-Избавителя.
[23] В воспоминание введения Пресвятые Богородицы во храм Иерусалимский древле учрежден Церковью праздник, 21 ноября. Указание на этот праздник можно находить в IV веке – в преданиях христиан Палестинских, кои доселе указывают на бывшую древле церковь Введения Богородицы и построение этой церкви приписывают св. царице Елене. В IV веке указание на этот праздник находят также в словах Григория Нисского. В VIII веке, как указано выше, Герман и Тарасий, патриархи Константинопольские, произносили в этот день поучения.