Акафист святым безсребренникам и чудотворцам Косме и Дамиану Асийским
Одобрен решением Св. Синода 25 августа 2022 года, журнал №78
Память: 14 ноября (01 ноября ст. ст.)
Утвержден для общецерковного использования.
Конда́к 1.
Избра́ннии чудотво́рцы, безсре́бреницы Христо́вы и вра́чеве прему́дрии, ту́не подаю́щии здра́вие в боле́знех су́щим, похва́льная воспису́ем ва́м, засту́пником на́шим и в ско́рбех помо́щником: вы́ бо сосу́ди благода́ти су́ще, исцеля́ете душе́вныя и теле́сныя на́ша я́звы. Те́мже сла́вяще Бо́га, ди́внаго во святы́х Свои́х, ва́с усе́рдно ублажа́ем:
Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы.
И́кос 1.
А́нгельскому жи́тельству поревнова́вше, вся́ земна́я презре́ли есте́, и в по́двизе нестяжа́ния потруди́вшеся, лицезре́ния Го́спода си́л сподо́билися есте́. Моли́теся за ны́ приле́жно, к по́мощи ва́шей притека́ющих и похва́льная ва́м вопию́щих:
Ра́дуйтеся, моли́твенницы те́плии о чту́щих святу́ю па́мять ва́шу; ра́дуйтеся, оста́вленных врачми́ исцеля́ющии.
Ра́дуйтеся, до́м, име́ние и вся́ роди́тельская стяжа́ния нивочто́же вмени́вшии; ра́дуйтеся, ни́щия милосе́рдием ва́шим препита́вшии.
Ра́дуйтеся, стра́ждущия серде́чною любо́вию утеша́вшии; ра́дуйтеся, чистото́ю и свя́тостию А́нгелом уподо́бившиися.
Ра́дуйтеся, свети́льницы Боже́ственнаго све́та; ра́дуйтеся, небе́снии челове́цы, земни́и А́нгели.
Ра́дуйтеся, христиа́ном прибе́жище непосты́дное; ра́дуйтеся, всеце́ло себе́ служе́нию Го́споду преда́вшии.
Ра́дуйтеся, всесве́тлое благода́ти прия́телище, Ду́ха Свята́го сосу́ди; ра́дуйтеся, все́м, призыва́ющим ва́с, ско́рии помо́щницы.
Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 2.
Ви́де Госпо́дь Бо́г до́брая ва́ша начина́ния и ве́лие ко благоче́стию усе́рдие, я́ко вся́ блага́я ми́ра сего́ во уме́ты вмени́сте, в непреста́ннем труде́ любве́ пребы́сте и ду́ши своя́ благи́ми нра́вы украси́сте, преиспо́лни ва́с Ду́ха Свята́го, Его́же луча́ми озари́тися и на́м испроси́те у Христа́ Бо́га, да ку́пно с ва́ми пое́м Ему́: Аллилу́иа.
И́кос 2.
Ра́зуму и́стиннаго богопозна́ния лю́ди нечести́выя научи́ли есте́, вразуми́в те́х си́лою слове́с ва́ших, и́миже дерзнове́нно Христа́ пропове́дасте. Те́мже ре́вность ва́шу похваля́юще, взыва́ем си́це:
Ра́дуйтеся, ле́стию вра́жиею не уловле́ннии; ра́дуйтеся, и́стину Христо́ву по́двиги любве́ испове́давшии.
Ра́дуйтеся, вся́кую я́зю в лю́дех исцеля́ющии; ра́дуйтеся, лука́выя ду́хи от люде́й прогоня́ющии.
Ра́дуйтеся, небоя́зненнии пропове́дницы любве́ Бо́жия; ра́дуйтеся, служе́ния враче́бнаго ревни́телие.
Ра́дуйтеся, ве́ры правосла́вныя побо́рницы; ра́дуйтеся, ре́вности о сла́ве Бо́жией испо́лненнии.
Ра́дуйтеся, немо́лчнии веле́ний Госпо́дних провозве́стницы; ра́дуйтеся, ве́рнии богому́дрия наста́вницы.
Ра́дуйтеся, Ца́рствия Христо́ва наде́жнии на́м хода́таи; ра́дуйтеся, и по сме́рти ва́шей на́с не оставля́ющии.
Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 3.
Си́лою Вы́шняго, да́нною ва́м, еще́ во вре́менней жи́зни прия́ли есте́ вла́сть чуде́сно исцеля́ти вся́кия неду́ги; наипа́че же по сме́рти ва́шей просла́ви ва́с Бо́г чудотворе́нии, да вси́ притека́ем к ва́м, избавле́ние ва́ми получа́юще от неду́гов теле́сных и душе́вных, и Бо́гу велегла́сно вопие́м: Аллилу́иа.
И́кос 3.
Иму́ще, я́ко многоце́нное сокро́вище, многоцеле́бныя мо́щи ва́ша, ра́дуемся и, любо́вию воспева́юще да́нную ва́м от Бо́га благода́ть исцеле́ний, благода́рно зове́м:
Ра́дуйтеся, те́плии о на́с к Бо́гу предста́телие; ра́дуйтеся, е́ллинская мудрова́ния отца́ ва́шего оста́вльшия.
Ра́дуйтеся, Аси́и свети́льницы всесве́тлии; ра́дуйтеся, омраче́нных стра́н просвети́телие.
Ра́дуйтеся, му́жества и терпе́ния наста́вницы; ра́дуйтеся, непоколеби́мое правосла́вия основа́ние.
Ра́дуйтеся, бра́тия по пло́ти, ма́терию ва́шею Феодо́тиею в до́брем наказа́нии воспита́ннии; ра́дуйтеся, два́ свети́льника, на земли́ до́брыми де́лы возсия́вшии.
Ра́дуйтеся, раби́ Бо́жии, от Го́спода Христа́ венцы́ побе́ды прие́мшии; ра́дуйтеся, ди́вный смире́ния и кро́тости о́браз все́м показа́вшии.
Ра́дуйтеся, све́тлая безсре́бреников сла́во; ра́дуйтеся, до́бляя целе́бников похвало́.
Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 4.
Бу́рею смуще́ния испо́лнен бы́л еси́, святы́й Дамиа́не, егда́ жена́ не́кая Палла́дия, тобо́ю вку́пе со святы́м Космо́ю от боле́зни сме́ртныя исцеле́нная, хотя́ше от избы́тка благода́рнаго се́рдца дарова́ние не́кое свои́м благода́тным враче́м возда́ти, ты́ же, ви́дя бра́та твоего́ от такова́го приноше́ния отре́кшася, вта́й прия́л еси́ от тоя́ жены́ три́ яица́, услы́шавше я́ко та́ заклина́ет тя́ Бо́гом, да ти́и три́ яйца́ во и́мя Святы́я Тро́ицы от нея́ прие́млеши. Сего́ ра́ди святы́й Косма́ печа́лен бы́сть, и завеща́, да по сме́рти твое́й не положе́н бу́деши бли́з гро́ба его́. Егда́ же по преставле́нии твое́м, лю́дие в недоуме́нии бы́ша, где́ погребсти́ тя́, вельблю́д не́кий челове́ческим гла́сом проглаго́ла, да погребу́т тя́ бли́з Космы́ свята́го, я́ко просла́вленна с ни́м пред Бо́гом, поне́же не мзды́ ра́ди, но и́мени ра́ди Бо́жия прия́л еси́ да́р то́й. Таково́му ве́лию чу́ду дивя́щеся, лю́дие погребо́ша тя́ вку́пе с бра́том твои́м, с ра́достию пою́ще Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 4.
Слы́шавше аси́йстии лю́дие ве́лию ва́шу к стра́ждущим любо́вь и чуде́сное врачева́ние, отвсю́ду устремля́хуся к ва́м с ве́рою в целе́бную благода́ть Бо́жию, в ва́с де́йствующую; прие́млюще же ско́рое исцеле́ние, прославля́ху Бо́га, ва́с же, милосе́рдых цели́телей свои́х, велича́ху, воспева́я си́це:
Ра́дуйтеся, Бо́га И́стиннаго непребори́мии пропове́дницы; ра́дуйтеся, блази́и вра́чеве, стра́ждущим ско́рии помо́щницы.
Ра́дуйтеся, чудоде́ющии си́лою Креста́ Христо́ва; ра́дуйтеся, предста́тельство на́ше кре́пкое.
Ра́дуйтеся, вся́ немощны́я ту́не врачу́ющии; ра́дуйтеся, исцеле́ния оби́льно источа́ющии.
Ра́дуйтеся, ми́лостивии уте́шителие в беда́х и ско́рбех су́щих; ра́дуйтеся, во вся́ких обстоя́ниих на́с защища́ющии.
Ра́дуйтеся, безпомо́щных спаси́тельное призре́ние; ра́дуйтеся, пра́ведных пресла́вное украше́ние.
Ра́дуйтеся, приле́жнии о на́с к Бо́гу моли́твенницы; ра́дуйтеся, все́м, ве́рою призыва́ющим ва́с, ско́рии помо́щницы.
Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 5.
Боготе́чным вои́стину путе́м ше́ствовасте, раби́ Христо́вы, егда́ блага́я ми́ра презре́сте служе́ния ра́ди боля́щим, Христу́ же Еди́ному порабо́тасте. Те́мже вели́кому терпе́нию и кре́пцей любви́ ва́шей ко Го́споду дивя́щеся, ку́пно с ва́ми пое́м Ему́: Аллилу́иа.
И́кос 5.
Ви́девше исцеле́ннии ва́ми, я́ко си́лою Христо́вою сия́ соде́яшася, хвалу́ Тому́ возда́ша. Мы́ же сла́вяще Бо́га, ублажа́ем ва́с, сла́вных уго́дников Его́, вопию́ще си́це:
Ра́дуйтеся, го́рняя па́че до́льних возлюби́вшии; ра́дуйтеся, а́нгельскому житию́ на земли́ поревнова́вшии.
Ра́дуйтеся, многобо́жие оте́ческое отри́нувшии; ра́дуйтеся, благоче́стия ма́терня не отступи́вшии.
Ра́дуйтеся, словесы́, де́лы и непреста́нною моли́твою мно́гих ве́ре научи́вшии; ра́дуйтеся, неоску́дный исто́чник исцеле́ний ны́не явля́ющии.
Ра́дуйтеся, излия́нием чуде́с на́с обогаща́ющии; ра́дуйтеся, са́ми себе́ во обита́лище Бо́гу угото́вавшии.
Ра́дуйтеся, ско́рое ни́щих услы́шание; ра́дуйтеся, ско́рбных отра́дное попече́ние.
Ра́дуйтеся, ненаде́жных изве́стное наде́яние; ра́дуйтеся, боля́щих ско́рое врачева́ние.
Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 6.
Пропове́дницы и́мене Христо́ва в животе́ свое́м бы́вше, и ны́не си́лу Того́ свиде́тельствуете чудесы́, от ико́ны ва́шея источа́емыми; и я́коже ве́ры иногда́ жены́ не́кия Палла́дии не презре́сте, но прише́дше в до́м ея́, исцеле́ние от сме́ртнаго неду́га е́й дарова́ли есте́, си́це и на́ших моле́ний и пе́ний гла́сы услы́шите, о святи́и безсре́бреницы! Ве́ре же и любви́ люде́й ва́ших внемли́те и покро́в на́м свы́ше да́руйте, хва́лящим ва́с и пою́щим Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 6.
Возсия́, я́ко све́т, пра́вда ва́ша, егда́ укоря́еми неве́рующими, я́ко не от Бо́га получи́ли есте́ да́р исцеле́ний, реко́сте к лю́дем гра́да ва́шего: не волше́бною хи́тростию врачу́ем боле́зни, но си́лою Спа́са на́шего Иису́са Христа́, я́коже То́й запове́да, глаго́ля: боля́щия исцеля́йте, прокаже́нныя очища́йте, ту́не прия́сте, ту́не дади́те. Те́мже благода́тному сло́ву ва́шему дивя́щеся, ублажа́ем ва́с си́ми словесы́:
Ра́дуйтеся, о́браз любве́ и ве́ры на́м показа́вшии; ра́дуйтеся, ра́йския ра́дости при́сно наслажда́ющиися.
Ра́дуйтеся, прему́дрии се́ятелие благоче́стия; ра́дуйтеся, сла́внии пропове́дницы Правосла́вия.
Ра́дуйтеся, учи́телие, к Небеси́ наставля́ющии; ра́дуйтеся, чи́стаго и непоро́чнаго жития́ неусы́пнии храни́телие.
Ра́дуйтеся, моля́щихся ва́м послу́шателие те́плии; ра́дуйтеся, ко спасе́нию путеводи́телие изя́щнии и ве́рнии.
Ра́дуйтеся, благоче́стно и богоуго́дно жи́ти хотя́щим блази́и наста́вницы; ра́дуйтеся, хода́таи благи́м все́м, почита́ющим па́мять ва́шу.
Ра́дуйтеся, до́бре и ми́рне тече́ние свое́ сконча́вшии; ра́дуйтеся, венцы́ пра́вды от Влады́ки Христа́ прия́вшии.
Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 7.
Хотя́щу му́жу не́коему во вре́мя жа́твы от зно́я со́лнечнаго отдохнове́ние улучи́ти и кре́пко усну́вшу ему́, вни́де зми́й во уста́ его́, и от терза́ния зми́ева нача́ му́ж ве́лиим гла́сом вопи́ти: святи́и вра́чеве Космо́ и Дамиа́не, помози́те ми́! И а́бие вы́, уго́дницы Бо́жии, приспе́ша ему́ на по́мощь и моли́твами свои́ми изгна́ша зми́я, и, узре́вше зми́я исходя́ща из у́ст челове́ка того́, ужасо́шася вси́ о стра́шнем чудеси́ то́м и благода́рственно воспе́ша Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 7.
Ди́внии о на́с моли́твенницы, цели́телие ду́ш и теле́с на́ших и хода́таи спасе́ния ве́чнаго, благода́рным се́рдцем воспева́юще хвале́бную пе́снь Бо́гу, дарова́вшему на́м таковы́х вели́ких чудотво́рцев, прино́сим ва́м похвалы́ сицевы́я:
Ра́дуйтеся, небе́сных а́нгелов терпе́нием ва́шим удиви́вшии; ра́дуйтеся, боже́ственным сия́нием чуде́с свои́х вся́ просвети́вшии.
Ра́дуйтеся, заступле́нием ва́шим разсла́бленныя исцеля́ющии; ра́дуйтеся, от неисце́льных боле́зней здра́вы воздвиза́ющии.
Ра́дуйтеся, земны́й по́двиг жития́ ва́шего досто́йне соверши́вшии; ра́дуйтеся, о на́с, обнаже́нных до́брых де́л, при́сно к Бо́гу предста́тельствующии.
Ра́дуйтеся, сия́нием го́рней прему́дрости все́х ве́рных просвеща́ющии; ра́дуйтеся, не сло́вом то́чию, но мно́жае па́че де́лом поуча́ющии.
Ра́дуйтеся, моли́твенницы о на́с и засту́пницы на́ши преди́внии; ра́дуйтеся, чудесы́ свои́ми и́дольское безу́мие обличи́вшии.
Ра́дуйтеся, безме́здно все́м исцеле́ния подаю́щии; ра́дуйтеся, до́блии вра́чеве Христо́вы.
Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 8.
Стра́нное ми́рови житие́ ва́ше ви́дяще, устрани́мся и мы́ того́ суе́т и, у́м на небеса́ прело́жше, возопии́м к ва́м, святи́и безсре́бреницы: утоли́те боле́зни, источи́те благода́тная врачева́ния все́м, усе́рдно к по́мощи ва́шей притека́ющим и вопию́щим Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 8.
Все́ житие́ ва́ше на земли́ любо́вию к Бо́гу и к бли́жним напо́лнисте, святи́и безсре́бреницы Космо́ и Дамиа́не, те́мже и ны́не ско́рии помо́щницы явля́етеся все́м, с ве́рою призыва́ющим ва́с; не то́чию бо притека́ющим ко святы́м моще́м ва́шим, но и дале́че су́щим исцеле́ния источа́ете. Те́мже прино́сим ва́м похвалы́ сия́:
Ра́дуйтеся, Еди́ному Бо́гу, в Тро́ице сла́вимому, ве́рно послужи́вшии; ра́дуйтеся, еди́ное е́же на потре́бу прему́дре избра́вшии.
Ра́дуйтеся, я́ко в труде́ и по́двизе дни́ и но́щи ва́ша без вся́каго уны́ния препроводи́ли есте́; ра́дуйтеся, я́ко те́сным и ско́рбным житие́м ва́шим сла́ву Бо́жию челове́ком яви́ли есте́.
Ра́дуйтеся, я́ко научи́тели и творцы́ Христо́вых за́поведей яви́лися есте́; ра́дуйтеся, я́ко ве́лии в Ца́рствии Небе́снем нарече́ни есте́.
Ра́дуйтеся, сла́вою Христо́вою ве́сь ми́р озари́вшии; ра́дуйтеся, до́блии Христо́вы после́дователие.
Ра́дуйтеся, я́ко любо́вию к бли́жним безстра́стие прия́ли есте́; ра́дуйтеся, я́ко безме́здным врачева́нием безсме́ртие стяжа́ли есте́.
Ра́дуйтеся, я́ко А́нгели, на Небеси́ и на земли́ просла́вленнии; ра́дуйтеся, я́ко Бо́гу ны́не венцено́снии предстоите́.
Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 9.
Вся́кое естество́ челове́ческое удиви́ся сия́нию в ва́с благода́ти Бо́жия, святи́и Космо́ и Дамиа́не, егда́ нечести́вии лю́дие, узре́вше чудеса́, о и́мени Го́спода Иису́са Христа́ ва́ми твори́мая, уве́роваша и просла́виша Бо́га. Те́мже и мы́, сла́вяще Да́вшаго ва́м сицеву́ю си́лу, пое́м Ему́: Аллилу́иа.
И́кос 9.
Вети́и многовеща́ннии недоуме́ют дово́льно изобрази́ти оби́лие любве́ ва́шея о Го́споде, е́юже преиспо́лнени бы́сте, святи́и уго́дницы, к челове́ком. Сего́ ра́ди из глубины́ серде́ц на́ших вопие́м к ва́м:
Ра́дуйтеся, Жизнода́вцу Го́споду да́же до сме́рти порабо́тавшии; ра́дуйтеся, огне́м любве́ Бо́жия воспаля́емии, о́гнь же́ртв и́дольских угаси́вшии.
Ра́дуйтеся, бли́жняго па́че сами́х себе́ возлюби́вшии; ра́дуйтеся, боля́щия и неду́жныя посеща́вшии.
Ра́дуйтеся, ну́жды убо́гих предваря́вшии; ра́дуйтеся, печа́льных утеша́вшии.
Ра́дуйтеся, отча́янных засту́пницы; ра́дуйтеся, лю́те стра́ждущим помо́щницы.
Ра́дуйтеся, си́рых пита́телие; ра́дуйтеся, угнете́нных свободи́телие.
Ра́дуйтеся, я́ко до́бре тече́ние сконча́вше, ко Христу́ вознесо́стеся; ра́дуйтеся, я́ко ве́ру соблю́дше, в Ца́рствии Его́ водвори́стеся.
Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 10.
Спасти́ хотя́ мно́гих, яви́ на́м Госпо́дь вы́ чудотво́рцы Своя́: кто́ бо не умили́тся, ви́дя ва́ше безме́рное ко все́м сострада́ние; кто́ вы́ не ублажи́т, слы́ша о кро́тком врачева́нии ва́ми люде́й и ското́в; не отри́ните у́бо на́ших моли́тв, но на вся́ ны́ неоску́дно вели́кия и бога́тыя ва́ша ми́лости изле́йте, да вопие́м Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 10.
Стена́ есте́ все́м, похваля́ющим чудеса́ ва́ша, о безсре́бреницы, и к заступле́нию ва́шему прибега́ющим, забра́ло есте́, огражда́ющее от все́х бе́д усе́рдно в по́мощь ва́с призыва́ющих. Те́мже у́бо от нищеты́, напа́стей, неду́гов и скорбе́й огради́те на́с, мо́лимся, и те́пле вопие́м к ва́м:
Ра́дуйтеся, адама́нтову кре́пость в нестяжа́нии превозше́дшии; ра́дуйтеся, ди́вно искуше́ния сребролю́бия победи́вшии.
Ра́дуйтеся, немощны́х и оби́димых укрепле́ние; ра́дуйтеся, кре́пкое в напа́стех защище́ние.
Ра́дуйтеся, убо́гих и ни́щих всеще́дрии обогати́телие; ра́дуйтеся, а́лчущих ми́лостивии пита́телие.
Ра́дуйтеся, тя́жких неду́гов прему́дрии уврачева́телие; ра́дуйтеся, от все́х ско́рбных обстоя́ний те́плии защи́тителие.
Ра́дуйтеся, в беда́х засту́пницы сла́внии; ра́дуйтеся, от Бо́га препросла́вленнии.
Ра́дуйтеся, я́ко па́мять ва́ша все́ми сла́вима на земли́; ра́дуйтеся, я́ко имена́ ва́ша напи́сана су́ть на небесе́х.
Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 11.
Пе́ние всеумиле́нное, ны́не на́ми приноси́мое, не́сть дово́льно к похвале́нию пресла́вных по́двигов и трудо́в ва́ших, я́же Христа́ ра́ди подъя́ли есте́ в животе́ свое́м; оба́че дерза́юще про́сим, усе́рдное моле́ние на́ше прие́мше, и на́с от бе́д свои́ми моли́твами изба́вите, да умиле́нным се́рдцем воспои́м Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 11.
Светоза́рный и Небе́сный у́м яви́ли есте́, егда́ сла́вы земны́я от врачевства́ не пожела́ли есте́ иска́ти от челове́к, но то́чию сла́вы Бо́жия на Небесе́х. Ны́не же нетле́нием моще́й ва́ших и мно́жеством чуде́с Правосла́вие утвержда́ете. Те́мже благода́рственно зове́м:
Ра́дуйтеся, Ипоста́сное Сло́во дерзнове́нно пропове́давшии; ра́дуйтеся, си́лу и́дольскую добропобе́дно упраздни́вшии.
Ра́дуйтеся, я́ко ва́ми попра́ся служе́ние бесо́м; ра́дуйтеся, я́ко ва́ми пропове́дася поклоне́ние Христу́.
Ра́дуйтеся, ра́зума небе́снаго учи́телие прему́дрии; ра́дуйтеся, доброде́телей исполни́телие неле́ностнии.
Ра́дуйтеся, я́ко по труде́х земны́х в селе́ниих Небе́сных ликовству́ете; ра́дуйтеся, я́ко по преставле́нии свое́м и на́с не оставля́ете.
Ра́дуйтеся, я́ко все́м, с ве́рою призыва́ющим ва́с, ско́рую по́мощь подае́те; ра́дуйтеся, святи́и вра́чеве, я́ко боле́зни на́ша исцеля́ете.
Ра́дуйтеся, моли́твы ве́рных не отрева́ющии; ра́дуйтеся, и о на́с недосто́йных у Престо́ла Бо́жия хода́тайствующии.
Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 12.
Благода́ть, ю́же даде́ ва́м Госпо́дь Бо́г цели́ти вся́ неду́ги душе́вныя же и теле́сныя, дне́сь привлече́ на́с, да почти́м па́мять ва́шу, святи́и безсре́бреницы Космо́ и Дамиа́не. Благогове́йно взира́юще на честну́ю ико́ну ва́шу, со умиле́нием се́рдца к не́й припа́дающе, мо́лимся изба́витися все́м на́м от вся́ких зо́л и боле́зней и Бо́гу воспева́ем: Аллилу́иа.
И́кос 12.
Пою́ще чудеса́ ва́ша, восхваля́ем труды́ и по́двиги, ублажа́ем благоче́стную в ми́ре кончи́ну ва́шу, почита́ем хода́тайство и си́льное заступле́ние ва́ше о все́х, тре́бующих по́мощи; велича́ем Пода́теля все́х бла́г Бо́га, дарова́вшаго на́м толи́ко ди́вных моли́твенников, и со умиле́нием зове́м:
Ра́дуйтеся, Иису́са Го́спода ве́рно пропове́давшии; ра́дуйтеся, и́стины Его́ до́блии свиде́телие.
Ра́дуйтеся, те́плии о на́с у Престо́ла Его́ предста́телие; ра́дуйтеся, теле́с на́ших благосострада́тельнии вра́чеве.
Ра́дуйтеся, Ца́рствия Небе́снаго и ве́чных бла́г насле́дницы; ра́дуйтеся, исцеле́ний да́телие и чуде́с исто́чницы.
Ра́дуйтеся, ми́ро благово́нное исцеле́ний источа́ющии; ра́дуйтеся, страсте́й злосмра́дие моли́твами свои́ми отрева́ющии.
Ра́дуйтеся, светоно́снии столпи́ церко́внии и забра́ла недви́жимая; ра́дуйтеся, виногра́да и́стиннаго боже́ственныя ло́зы.
Ра́дуйтеся, му́дрых безсре́бреник дво́ице светови́дная; ра́дуйтеся, по Бо́зе все́ на́ше упова́ние.
Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 13.
О преди́внии безсре́бреницы, чудотво́рцы, цели́телие и сла́внии уго́дницы Бо́жии Космо́ и Дамиа́не, приими́те моле́ния сия́ на́ша, от сокруше́ннаго се́рдца возноси́мая; исцели́те многообра́зныя неду́ги ду́ш и теле́с на́ших и те́плым предста́тельством ва́шим испроси́те на́м у Христа́ Бо́га избавле́ние от все́х бе́д и напа́стей, проще́ние прегреше́ний на́ших и благу́ю наде́жду ве́чнаго спасе́ния, да сподо́бимся с ва́ми и со все́ми святы́ми в безконе́чныя ве́ки воспева́ти Бо́гу, Спаси́телю на́шему: Аллилу́иа.
Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.
И́кос 1.
А́нгельскому жи́тельству поревнова́вше, вся́ земна́я презре́ли есте́, и в по́двизе нестяжа́ния потруди́вшеся, лицезре́ния Го́спода си́л сподо́билися есте́. Моли́теся за ны́ приле́жно, к по́мощи ва́шей притека́ющих и похва́льная ва́м вопию́щих:
Ра́дуйтеся, моли́твенницы те́плии о чту́щих святу́ю па́мять ва́шу; ра́дуйтеся, оста́вленных врачми́ исцеля́ющии.
Ра́дуйтеся, до́м, име́ние и вся́ роди́тельская стяжа́ния нивочто́же вмени́вшии; ра́дуйтеся, ни́щия милосе́рдием ва́шим препита́вшии.
Ра́дуйтеся, стра́ждущия серде́чною любо́вию утеша́вшии; ра́дуйтеся, чистото́ю и свя́тостию А́нгелом уподо́бившиися.
Ра́дуйтеся, свети́льницы Боже́ственнаго све́та; ра́дуйтеся, небе́снии челове́цы, земни́и А́нгели.
Ра́дуйтеся, христиа́ном прибе́жище непосты́дное; ра́дуйтеся, всеце́ло себе́ служе́нию Го́споду преда́вшии.
Ра́дуйтеся, всесве́тлое благода́ти прия́телище, Ду́ха Свята́го сосу́ди; ра́дуйтеся, все́м, призыва́ющим ва́с, ско́рии помо́щницы.
Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 1.
Избра́ннии чудотво́рцы, безсре́бреницы Христо́вы и вра́чеве прему́дрии, ту́не подаю́щии здра́вие в боле́знех су́щим, похва́льная воспису́ем ва́м, засту́пником на́шим и в ско́рбех помо́щником: вы́ бо сосу́ди благода́ти су́ще, исцеля́ете душе́вныя и теле́сныя на́ша я́звы. Те́мже сла́вяще Бо́га, ди́внаго во святы́х Свои́х, ва́с усе́рдно ублажа́ем:
Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы.
Моли́тва.
О, чудотво́рцы сла́внии, вра́чеве безме́зднии, Космо́ и Дамиа́не! Вы́ от ю́ности Христа́ Бо́га возлюби́вше и Того́ повеле́ния все́м се́рдцем соблюда́юще, а́ще и вда́сте себе́ уче́нию враче́бному, но доброде́тельнаго ра́ди жития́ и чистоты́ душе́вныя, си́лою Христа́ Бо́га, не врачева́ния то́кмо иску́сство, но па́че неоску́дную благода́ть исцеле́ния вся́ких неисце́льных неду́гов от Бо́га прия́ли есте́. Отону́дуже любо́вию и милосе́рдием к неду́гующим подвиза́еми, не то́кмо лю́дем, но и ското́м исцеле́ния боле́зней подава́ете, неисче́тным мно́жеством чуде́с ва́ших ве́сь ми́р наполня́ете, и не то́кмо неду́ги теле́сныя исцеля́ете, но и ве́рою Христо́вою ду́ши просвеща́ете, в терпе́нии боле́зней укрепля́ете, в тя́жких неду́зех о исправле́нии жития́ вразумля́ете и ко Христу́ покая́нием привлека́ете. Те́мже ны́не и на́с, припа́дающих к ва́м пред честно́ю ико́ною ва́шею, ско́ро услы́шите. Ю́ныя наста́вите, ва́шея по́мощи во уче́нии кни́жнем прося́щия, да ва́шему житию́ ревну́юще, не земно́е то́чию науче́ние приобря́щут, но па́че во благоче́стии и пра́вой ве́ре непреста́нно да преспева́ют. На одре́ боле́зни лежа́щим, челове́ческия по́мощи отча́янным, к ва́м же те́пле с ве́рою и усе́рдною моли́твою прибега́ющим, исцеле́ние боле́зней да́руйте ми́лостивым ва́шим и чудоде́йственным посеще́нием. Мно́гажды в боле́зни впа́дающия и от лю́тых неду́г в уны́ние, малоду́шие и ропта́ние прише́дшия, да́нною ва́м от Бо́га благода́тию в терпе́нии утверди́те, и наста́вите, да уразуме́ют во́лю о ни́х Бо́жию святу́ю и соверше́нную, и са́ми себе́ и живо́т сво́й во́ле Христа́ Бо́га предаю́т. В неду́зех су́щих, нерадя́щих же о исправле́нии жития́, в гресе́х не раска́ивающихся, се́рдцем ожесточе́нных, ми́лостиво сокруше́ние во спасе́ние пода́йте и к покая́нию призови́те, да не́мощни су́ще те́лом, здра́ви пребу́дут душе́ю, и прича́стницы соде́лаются Бо́жия спаси́тельныя благода́ти. Бра́тию свята́го хра́ма сего́ [ва́шему свято́му заступле́нию от Бо́га вруче́нную], и все́х к ва́м усе́рдно прибега́ющих невреди́мы сохрани́те от долгонеду́жия, от боле́зней лю́тых и неисце́льных, от разслабле́ния те́ла, от исступле́ния ума́, от смертоно́сныя я́звы, от внеза́пныя сме́рти, и мо́щным хода́тайством ва́шим к Бо́гу соблюди́те в пра́вой ве́ре тве́рдых, во благоче́стии преспе́ющих, в до́брых де́лех усе́рдных, в моли́тве к Бо́гу приле́жных, да с ва́ми вку́пе сподо́бятся в бу́дущем ве́це при́сно воспева́ти и сла́вити всесвято́е и великоле́пое и́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Жития бессребренников и чудотворцев Космы и Дамиана Асийских и матери их преподобной Феодотии
Святые бессребреники Косма и Дамиан были родные братья. Отечество их – Асия. Так в древние времена называлась часть Малой Азии. Ни время их рождения, ни время смерти неизвестно. Несомненно только то, что они жили не позднее IV века. Так нужно думать, во-первых, потому, что в первой половине V века, при императоре Феодосии младшем, устрояли во имя их святые храмы, во-вторых, потому, что копты, отделившиеся от православия со времен Халкидонского собора (431 г.), признают их в лике святых, тогда как живших после сего времени святых они не принимают.
Отец их был грек и язычник, мать – христианка, по имени Феодотия. В ранних летах они лишились своего родителя, но это послужило к их счастию. Мать могла свободнее заняться воспитанием детей. Решившись на всю жизнь остаться вдовою, она ревностно исполняла закон христианский; отказавшись от всех радостей жизни, она о том только заботилась, чтобы угодить Господу. Словом, была истинною вдовицею, каких восхваляет апостол Павел: истинная вдовица и уединена, уповает на Бога и пребывает в молитвах и молениих день и нощь (1Тим.5:5).
Поэтому Святая Церковь причла ее к лику святых, наименовала преподобною и творит память ее вместе с ее чадами. Можно понять, какое воспитание получили дети под руководством такой матери. С самого младенчества она старалась внушить им страх Божий и любовь к добродетели. А как скоро дети стали приходить в возраст, она отдала их в научение грамоте к некоему богобоязненному мужу. Здесь, конечно, главной наукой было Божественное Писание, но в то же время они, движимые любовью к страждущему человечеству, изучали врачебную науку, узнавали целительные свойства трав и растений.
Господь благословил благое их намерение и даровал им особенную благодать – дар исцелений и чудотворений. Болезни прекращались, как скоро начинали лечить Косма и Дамиан. Это, разумеется, привлекало к ним множество болящих всякого рода.
Слепые, хромые, расслабленные, бесноватые окружали чудотворцев. Но святые этим не отягощались. Мало того, чтобы быть доступнее для болящих, они сами искали их и для сего переходили из города в город, из веси в весь, и всем больным, без различия пола и возраста, звания и состояния, подавали исцеление.
И это делали они не для того, чтобы обогатиться или прославиться, но с самою чистою, высокою целью – служить страждущим ради Бога, любовь к Богу выразить в любви к ближним. Поэтому они ни от кого никогда не принимали никакой награды за свои труды, никаких даже знаков благодарности за собственные благодеяния. Они твердо знали и верно сохранили заповедь Спасителя: болящия исцеляйте, прокаженныя очищайте, мертвыя воскрешайте, бесы изгоняйте: туне приясте, туне дадите (Мф.10:8).
Даром получили они благодать от Бога, даром и раздавали ее. Об одном только просили они исцеленных ими: чтобы те твердо веровали во Христа, свято жили во Христе; если же врачуемые еще не были просвещены светом Евангелия, то старались обратить их к христианской вере. Таким образом, врачуя телесные недуги, они в то же время врачевали и недуги душевные.
За это бескорыстное служение страждущему человечеству, за эти чудесные исцеления болезней неисцельных Святая Церковь величает их бессребрениками и чудотворцами.
Но не на людей только простиралась врачебная сила святых врачей. Они не забывали и бессловесных животных. Праведник милует души скотов, говорит слово Божие (Притч.12:10). Верные сей заповеди, они ходили по домам, пустыням и лесам, сами отыскивали болящих животных и подавали им исцеление. Благодарные животные чувствовали их благодеяния, знали своих благодателей и, как скоро сии показывались в пустынях, ходили вслед за ними целыми стадами.
Однажды случилось им зайти в одно пустынное место. Здесь они нашли едва живого верблюда. Сюда загнал и здесь разбил его диавол; святые сжалились над животным, исцелили его и отпустили здоровым в свое место. После, как увидим, животное не осталось неблагодарным к ним.
В таких делах милосердия прошла вся жизнь святых бессребреников. Братья никогда не расставались друг с другом, вместе молились, вместе ходили, вместе врачевали. И это они делали не без цели. Дав обет никогда ни от кого ничего не брать, они опасались, чтобы кто-нибудь тайно друг от друга не взял от исцеленных каких-либо даров. Всю свою жизнь хранили они обет свой, и только под конец ее одному из них Господь попустил нарушить его.
В те времена была некоторая жена, именем Палладия. Несколько лет страдая тяжкою болезнию, не получая облегчения ни от каких врачей, чувствуя уже приближение смерти, она вдруг услыхала о святых врачах, которые исцеляют всякие болезни.
С верою в чудодейственную их силу она послала просить их к себе. Святые исполнили ее просьбу, и, как только вошли в дом ее, больная получила исцеление и встала совершенно здоровою. В благодарность за исцеление она готова была отдать им все свое имение, предлагала богатые подарки, но святые ничего не принимали.
Тогда она придумала средство хотя бы одного из них упросить принять от нее ничтожный дар. Взяв три яйца, она тайно пришла к святому Дамиану и заклинала его именем Божиим взять от нее эти три яйца во имя Святой Троицы. Дамиан долго отказывался, но ради клятвы жены, ради имени Божия, уступил ее просьбе.
Косма об этом узнал, весьма огорчился и тогда же сделал завещание, чтобы по преставлении их не полагали вместе с ним тело Дамиана, как нарушившего обет Господу, взявшего мзду за исцеление. В ту же ночь явился Господь Косме и сказал: «Для чего ты скорбишь ради взятых трех яиц? Они взяты не ради мзды, но ради клятвы жены в Мое имя...» Косма утешился, но никому не сказал о своем видении. Сотворив после сего еще много знамений и чудес, с миром почил святой Косма.
Чрез несколько времени после его кончины почил с миром и святой Дамиан. Люди, чтившие их память, окружили тело Дамиана и недоумевали, где положить его. Завещание Космы было у всех в свежей памяти, нарушить его страшились.
И вот, когда они в недоумении стояли при святом теле, внезапно подошел к ним верблюд. Люди молчали, заговорил верблюд. «Человецы Божии, – так начал речь бессловесный, – много насладившиеся знамений и чудес от святых Космы и Дамиана, и не только вы, но и мы, животные, данные вам на службу Богом. Как слуга я пришел к вам поведать тайну Космы, чтобы не разлучать их друг от друга, но вместе положить их».
Верблюд этот был тот самый, который некогда был исцелен святыми. Люди, окружившие тело святого, возблагодарили Господа, так чудесно открывшего тайну Свою, и, положив святые мощи бессребреников в одну раку, погребли их на месте, называемом Фереман (ныне не существует, разрушен турками). Судя по описаниям подлинников, они скончались в средних летах.
Вскоре на месте их погребения устроена была церковь чудная и преславная, как говорит их жизнеописатель. В эту церковь из ближних и дальних стран стекались всякого рода болящие.
Видя такое неоскудное и неиждиваемое богатство святых, недужные постоянно окружали их храм. После сего можно судить, как много совершено было чудотворений святыми бессребрениками. Недаром жизнеописатель их говорит, что легче измерить море и пересчитать звезды, нежели поведать все чудеса святых. Из множества чудес он описал двенадцать, и довольно подробно. Димитрий, митр. Ростовский, в своих Четьях–минеях описал только два чуда. Мы из двенадцати кратко расскажем о шести.
В Феремане жил некто Малх. Однажды, отправляясь в далекий путь, он привел жену свою к церкви святых бессребреников и сказал ей: «Вот, я отхожу далеко, а тебя оставляю под покровительством святых Космы и Дамиана. Живи дома до тех пор, пока я не пришлю к тебе какой-нибудь знак, который ты верно узнаешь, что он мой». Сказав это, они расстались.
Через несколько времени диавол, приняв на себя вид знакомого человека, пришел к жене Малховой, показал ей тот самый знак, о котором говорил муж ее, и сказал: «Муж твой прислал меня, чтобы я проводил тебя к нему».
Жена, увидев знак, данный мужем, поверила, но идти к нему решилась не прежде, как провожатый дал клятву в церкви святых бессребреников на пути ничем не оскорблять ее. Но что значила клятва для беса? Ему нужно было ослабить в людях веру в покровительство святых бессребреников.
И вот, как только приехали они в дикое, пустынное место, дьявол столкнул женщину с ослицы, на которой она ехала, и хотел убить. Жена в ужасе вскричала: «Святии Космо и Дамиане, помозите ми и избавите мя!»
Святые всегда близки ко всем призывающим их. Внезапно явились два всадника. Злой дух узнал, кто были эти всадники, побежал на высокую гору, бросился в пропасть и исчез. А всадники, взяв жену, благополучно возвратили в дом ее. Жена кланялась им и благодарила, но только просила сказать, кто они, спасители ее? «Мы, – отвечали святые, – Косма и Дамиан, которым вручил тебя муж твой, отходя в путь». Сказав это, они стали невидимы. Жена же от страха и радости упала на землю.
Пришед в себя, она поспешила в храм святых бессребреников и там слезно благодарила их, и всем рассказала о своем спасении.
Некоторый юноша, от испуга лишившийся ума, приведен был в храм святых бессребреников с надеждою получить исцеление. Несколько дней и ночей провел он при церкви святых, не получив исцеления.
Чрез несколько времени пришел к нему отец его, благочестивый старец. Молитва родителя была услышана. Сын, доселе не узнававший отца, стал узнавать его. Наконец святые, невидимо возложив на него руки, совершенно исцелили его и, явившись отцу, повелели ему идти в свой дом, славя Бога.
Некоторый муж, страдавший болезнию в легких, сопровождавшейся кровохарканием, пришел к раке мощей святых бессребреников просить исцеления. Болезнь его была так опасна, что все считали его уже близким к смерти, а жена его даже готовила все нужное для погребения. Нужно заметить, что больной доселе не верил в чудодейственную силу святых и нередко изрыгал хулу на Бога.
Святые исцелили его от того и другого недуга. В ночном видении они возвестили, чтобы ищущий исцеления отселе никогда не говорил хульных слов и целый год воздерживался от употребления мяса. Больной с радостью принял то предложение и верно исполнил его. Тогда повелением святых кровь, шедшая гортанью, остановилась, легкие укрепились, и больной, возблагодарив чудных врачей, с радостию пошел в дом свой.
Пришла в церковь святых бессребреников некоторая жена немая и глухая. Страдая много лет этою тяжкою болезнию, она, кроме небесной, никакой не могла ожидать себе помощи. Долго, неотступно, со слезами молила она святых врачей исцелить ее от того и другого недуга. Наконец, молитва ее была услышана. Немая и глухая часто в уме своем повторяла Трисвятое. Чрез Трисвятое явили чудо и святые бессребреники.
Во время вечернего богослужения в храме их, когда, по обычаю, пето было Трисвятое, внезапно глухая услышала поющих и, доселе немая, с поющими начала петь Трисвятое. Пораженная необыкновенным чудом, она громогласно исповедала величие Божие, явленное чрез святых бессребреников.
Святые бессребреники совершали чудеса и в странах языческих. Случилось одному эллину, поклоннику Кастора и Поллукса (боги языческие), впасть в тяжкий, невыносимый недуг. Друзья его советовали ему идти в храм святых бессребреников Космы и Дамиана. Больной послушался. Здесь, видя множество недужных, множество исцелеваемых, он, наконец, и сам убедился в чудодейственной силе врачей и с верою начал просить их о помиловании.
Святые, явившись ему оба вместе, сказали: «Друг! Для чего ты пришел к нам? Для чего ты просишь нас! Да и не сам ты пришел к нам, а другими послан. Мы не Кастор и Поллукс, но рабы Христа – бессмертного Царя, именем Косма и Дамиан. Итак, если верою познаешь нашего Владыку, то получишь от Него исцеление».
Эллин, страдая нестерпимыми муками, познал Бога Истинного, непрестанно взывал к святым о помиловании и дал обет принять христианскую веру. Святые, провидя чистоту его веры, возложили на него руки и подали совершенное избавление. Исцелевший исполнил обет свой – принял Святое Крещение. Возвратившись в дом свой совершенно здоровым, он с великою радостью рассказывал всем о чудесах святых бессребреников, о ничтожестве Кастора и Поллукса, о превосходстве учения христианского. Многие из слушателей умилялись и, презрев свою веру, принимали христианство.
Некто – любитель народных зрелищ – страдал болезнью в груди. Ни в чем не находя себе облегчения, он, наконец, вынужден был идти в храм святых бессребреников. Святые врачи, видя его усердие, умилосердились над больным.
В следующую же ночь они явились ему и повелели выпить одну чашу смолы (пекла). Больной не исполнил их повеления. Святые явились ему во второй раз и к одной чаше прибавили другую. Когда же он и этого не исполнил, явились ему в третий раз и велели ему выпить три чаши.
Несмотря на болезнь, которая увеличивалась в нем с каждым днем, он никак не хотел исполнить повеления святых. Наконец, они снова явились ему во сне и с веселыми лицами сказали: «Друг, что так вопиешь к нам? Если тебе неприятно для своего здравия выпить три чаши смолы, то вылей их в один сосуд и, дождавшись глубокого вечера, иди с ним в гору, на место зрелищ, и там зарой его так, чтобы никто тебя не видел. Если это сделаешь, то получишь исцеление».
Больной с радостью исполнил все, как было приказано. Но все, что он делал, видел один запоздалый на том месте человек. Объясняя его странный поступок чародейством, он, заметив место, пошел и привел с собою многих других людей. Те, удостоверившись в истине показания, взяли и представили мнимого волхва на суд. Стали допрашивать. Он рассказал всю правду – ему не верили.
Наконец, решили, что если действительно таково было повеление святых бессребреников, то в виду всех он должен выпить эти три чаши и получить исцеление. Больной с радостью принял сосуд, который казался ему неприятным, в виду всех выпил его и тотчас же силою святых бессребреников получил исцеление; с радостью пошел он в храм их и, воздав благодарение, всем рассказывал, как святые бессребреники и от болезни его исцелили, и послушанию научили, и от народных зрелищ отучили.
Все эти чудеса совершены святыми бессребрениками во Асии, и большею частью в их храме, при святых мощах. Конечно, там же составлялось и описание их. На славянский язык оно переведено с греческого, что доказывают многие слова, оставленные в славянском тексте без перевода. Нет сомнений, что благодать чудотворений святых бессребреников проявлялась и в нашем Отечестве. Недаром предки наши так много воздвигли святых храмов во имя их.
В нашем Отечестве святые бессребреники Косма и Дамиан (Асийские) преимущественно считаются покровителями детей. К ним прибегают с молитвою при начале учения грамоте, чтобы они укрепили еще слабые детские силы и содействовали их правильному развитию.
Конечно, такое убеждение в нашем народе составилось недаром. Основанием для него могли послужить отчасти самое житие их, отчасти и церковная им служба: во-первых, в житии их есть сказание о том, как они были отведены своею матерью в научение грамоте. Этот случай из их жизни изображается и на иконах, во вторых, в церковной службе они прославляются как мудрые врачи, тайноучимые живописным словесам, всякого разума и мудрости исполненным, которые всем знание подают.
В четьях–минеях митрополита Макария есть поучение на память святых бессребреников Космы и Дамиана (1 ноября), в котором из дневного Евангелия избрана тема: «Каковому должно быть учителю». В развитии ее есть такие выражения: «Святые учители тело врачевали чудесами, душу поучением. Они прихождаху к ним чудес ради, они же поучения ради. Ничто же ино так подобает учителю, яко же смирение и нестяжание имения». Все это так близко подходит к святым бессребреникам. Конечно, в древние времена это поучение читалось в храме. Народ его слышал и начал приходить к святым бессребреникам не только «чудес ради, но и поучения ради».
Православный народ, видя на иконах, читая в их житии сказание о научении грамоте их самих, слыша в храмах, что они всем знание подают, не мог не прийти к тому заключению, что они особенно покровительствуют учащимся. А благодать святых бессребреников бесконечна есть, как поет Святая Церковь. Они не только мудрые врачи, но и мудрые наставники; помогая всем, приходящим к ним с верою, могут ли они отказать детям?
Оканчивая описание жизни святых бессребреников, иже от Асии, нельзя не упомянуть о похвальном им слове, которое в древних списках помещалось вслед за описанием их жизни, и которое, конечно, в память их читалось при богослужении. Происхождение его, как думают ученые, русское, потому что в конце его упоминается о правоверном князе. В нем после витиеватого вступления содержится похвала или величание святым бессребреникам, изложенное в форме акафиста, а в конце делается молитвенное к ним обращение.
См. также: "Житие и чудеса святых бессребреников и чудотворцев Космы и Дамиана" в изложении свт. Димитрия Ростовского.
Примечания
[1] Азия, иначе Асия – это наименование употреблялось в древности не в одинаковом смысле. Первоначально оно означало небольшую, обильную водами, болотистую равнину в Лидии, т.е. средину западной части нынешнего Малоазийского полуострова, на восточном берегу Эгейского моря. Римляне делили упомянутый полуостров на две приблизительно равные части: одну, северо-восточную, лежащую при Черном море, называли Понтом, другую, юго-западную, называли собственно Асией; каждая часть делилась на несколько (не всегда одинаковое число) провинций; по утверждении христианства каждая из последних делилась, в свою очередь, в церковном отношении на несколько епископий (еще в Апокалипсисе упоминается о 7 Асийских церквах – Откр.1:4, 11). С течением времени наименование Азии стали прилагать ко всему нынешнему Малоазийскому полуострову, наконец – ко всей вообще части света, лежащей на востоке от нашей Европы, на одном с нею материке.
[2] Слово "туне" и означает даром, без платы.
[3] Фереман находился в Месопотамии на два дня пути от Амида (по-турецки называемый Диар-Бекира, в верховьях р. Тигра) и был разрушен турками при первых завоеваниях их; при этом мощи свв. Космы и Дамиана перенесены были в Амид, где почивают и доныне.
[4] Здесь разумеются три еврейских отрока – Анания, Азария и Мисаил. Находясь в Вавилонском плену, они отказывались воздать поклонение сооруженному Навуходоносором золотому истукану, были ввергнуты за это, по приказанию царя, в сильно разожженную печь, но чудесно, по милости Божией, остались в ней невредимыми, даже – со всеми одеждами (Дан.3)
[5] Здесь, вероятно, разумеется св. равноапостольная Фекла. Память ее празднуется 24 сентября.