Акафист святой великомученице Злате Мегленской
Память: 26 октября (13 октября ст. ст.); 31 октября (18 октября ст. ст.)
Кондак 1
Избранная служительнице Бога воплощеннаго и чистая хранительнице девства нерастленнаго, родителей своих Христа ради отрекшуся и крове исповедницы порфирою облекшуся, в лик празднственный ныне тя вси чтущии сошедшеся любовию поем, о Злато, Церкве позлащение: но яко непорочная невеста Слова Божия и велие ко Господу имущи дерзновение, о нас, всеокаянных, молися неотступно, да мира многострастнаго океан преплывше, сподобимся в день судный благодати свыше, тебе с благодарением умильно вопиюще:
Радуйся, великомученице Злато, златая целомудрия палато.
Икос 1
Ангелов и всех святых небесных удивление, любовию Христа возлюбльшая презельною и девства чисте обручившися Тому хранением, Злата достохвальная пребысть неоскверненною; и вено златотканное — одежду обагренную Небесному Обручнику с веселием вручи. Молитвенницу теплую от Бога получивше, девице богомудренней умильно вопием:
Радуйся, источниче небесных утешений;
Pадуйся, прекрасное девства прославление.
Радуйся, Царя Христа обручнице нескверная;
Pадуйся, заступнице всем любящым тя верная.
Радуйся, кадильнице Святейшему лучистая;
Pадуйся, девице благонравная и чистая.
Радуйся, звездо, во мраце рабства просиявшая;
Pадуйся, луно златая, тьму греха разгнавшая.
Радуйся, великомученице Злато, златая целомудрия палато.
Кондак 2
Видящи святая сатанинство неверных, доблественно муки претерпети положи в сердце и молитвою укрепльшися, рече: «Верую во Христа, Тому Единому служу, Той бо есть Жених, Егоже аз не отрекуся даже аще тмы страданий ныне претерплю». Сицевое девы богомудрыя рачение хваляще, поем Христу умильно: Аллилуиа.
Икос 2
Разума небеснаго девицы невмещающе и хотяще сквернии грехом растлити Злату, отдаша ю женам своим, да, льстяще и вещающе, помутят сердце девы сластолюбием и златом. Обаче не смутися, ни подвижеся святая, но паче благодатию мужающися в любви пребысть на Веры камени, поганиц посрамляющи; темже и мы златую Злату сице воспеваем:
Радуйся, Христова избраннице венчанная;
Pадуйся, Болгарии печальнице всехвальная.
Радуйся, Божественныя Веры славословие;
Pадуйся, смирившая агарян пустословие.
Радуйся, смутившая поганцев, боголюбице;
Pадуйся, любезная другине Богородицы.
Радуйся, пресладостное мучеников пение;
Pадуйся, от ереси надежное хранение.
Радуйся, великомученице Злато, златая целомудрия палато.
Кондак 3
Силою прельщения сломити невозмогше Злату благонравную, зловернии призваша с сестрами ея, отца и матери — слезами да деву отвратят от Веры чистыя, хвалами, да никогда возможет Богу пети: Аллилуиа.
Икос 3
Имущи дева чистую к родителем любовь смутися обольщением и вмале не подвижеся, обаче не возможе ухищрение врагов, и Злата небомудренно родителей отвержеся: «Глаголющих ми истиннаго Бога отрещися, отныне вас не вем. Христос Отец есть мой, и Матерь ми отныне есть Владычица Пречистая, всех мучеников вои мне суть братия и сестры!» Мы убо небомудрию дивимся Златы чистыя и гласы непрестанными ей сице вопием:
Радуйся, соловей святыя Церкве богогласный;
Pадуйся, сосуде девства, светлый и прекрасный.
Радуйся, превечную весну достигший цвете;
Pадуйся, нас озаривый златозарный свете.
Радуйся, блаженство воспевающих тя вечное;
Pадуйся, всем чтущым тя радость безконечная.
Радуйся, сокровище благих и исцеления;
Pадуйся, свеще пречудна верным озарения.
Радуйся, великомученице Злато, златая целомудрия палато.
Кондак 4
Бурею к родителем не возмог пристрастия Злату на нечестие поганское прельстити, диавол возъярися и неверных распаляше зверское, во еже ю нещадно бити. Плоть девицы чистыя агаряне начаша резати и пред очима ея вешати ю, но паче прежде к Богу возгореся Злата пламенем любве, Христу в терпении поющи: Аллилуиа.
Икос 4
Отцу ея духовному иерею Тимофею прилучшуся страданий места близу, Злата к нему посла, просящи: да молитвою своею поможет ей течение страдальчества скончати. И, Златою посрамлены, злодеи озверевше, повесиша на древе непорочную девицу и резаху ю, дондеже от плоти разрешися. Она же ныне духом слышит поющия ю сице:
Радуйся, златая Македонии девице;
Pадуйся, крилома нас хранящая орлице.
Радуйся, супружества честнаго ограждение;
Pадуйся, монашества златое украшение.
Радуйся, всем верным благоверная княгине;
Pадуйся, всем девствующым верная другине.
Радуйся, святыя Веры лиро златогласная;
Pадуйся, деннице целомудрием прекрасная.
Радуйся, великомученице Злато, златая целомудрия палато.
Кондак 5
Боготечную звезду сию, нам верно озарившую тесный путь спасения в растленнем веце сем, Злату, чашу горькую до дна выпившую хваляще немолчно, Богу вопием: Аллилуиа.
Икос 5
Видев дщере лютыя духовныя страдания, Тимофей святому Никодиму вся поведа; Никодим же славный благочестным в назидание всезлатыя Златы написа победу. Мощи всечестныя девы вземше, благовернии со благоговением и пеньми погребоша, с чистым фимиамом к небесем каждением пение всечудней сицевое вознесоша:
Радуйся, садов небесных ластовице белая;
Pадуйся, поправшая врага девице смелая.
Радуйся, нам диавола безсилие явившая;
Pадуйся, всем силу целомудрия открывшая.
Радуйся, духовное млеко нам источающая;
Pадуйся, языков новых нравы обличающая.
Радуйся, всем любящым тя радосте спасения;
Pадуйся, от скверны мира верным сохранение.
Радуйся, великомученице Злато, златая целомудрия палато.
Кондак 6
Проповедь Евангелия в веце ересей присно ухищряется людей поработитель упразднити лжею в умножении страстей, яко да никтоже воспоет Спасителю: Аллилуиа.
Икос 6
Возсиявши в мраце долгих лет порабощения, Злата златолучное нам солнце показася, имже тьма разгнася агарянскаго прельщения, тепле озаряюще страждущий наш род. Днесь султан духовный вновь обаче воцарися, люди обольщая Православия предательми; проповедь Евангелия паки мрак объят, темже со слезами от нощи взываем Злате:
Радуйся, прельщенных к свету Истины воззвание;
Pадуйся, всех кающихся твердое возстание.
Радуйся, иконо всезлатая Православия;
Pадуйся, бесов нечистых славное прогнание.
Радуйся, родов славянских грозде чист и сладок;
Pадуйся, поточе златоструен и пресладок.
Радуйся, девице, голубицы чистшая;
Pадуйся, реко, струями Церковь позлатившая.
Радуйся, великомученице Злато, златая целомудрия палато.
Кондак 7
Хотящия от нынешняго века заблуждений и многих ересей ко свету Истины преити, девице чистонравная, избави от тимения, да вкупе водворимся в храм пресветлый чистоты, поюще Свободившаго навеки нас от тли: Аллилуиа.
Икос 7
Новую тя всех Царя невесту ублажаем, чтуще тя усердную молитвенницу Злато, яко в ниве рабства клас прозябший златостеблен, напоенней кровию неведомых страдальцев, с нимиже о нас молися, славная девице, поющих тебе сице:
Радуйся, воистинну рабо Господня верная;
Pадуйся, Христа невесто чистая, нескверная.
Радуйся, прекрасный крине нивы целомудрия;
Pадуйся, пресладкий соте луга богомудрия.
Радуйся, любве зерцало небоорошенное;
Pадуйся, Святаго Духа езеро блаженное.
Радуйся, златое добродетелей сияние;
Pадуйся, прекрасное Зиждителя ваяние.
Радуйся, великомученице Злато, златая целомудрия палато.
Кондак 8
Странное и дивное явила есть терпение Злата страстотерпица, Болгарии покров — та бо нам явися дний последних утешение, место сокровения от злобы всех врагов. Темже велегласное о ней возносим пение к Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Вся Церковь Православная днесь светло торжествует, в превыспренних всех Ангелов славление звучит и вкупе земнороднии с небесными ликуют — вся Златы память светлую земная тварь творит. Вси в мраце утомленнии, грядите, почерпите прощение грехов от вод источника пречистаго, и вси обремененнии печальми приидите, да солнцу Православия лучистому поем:
Радуйся, Едема голубице белоснежная;
Pадуйся, любве Христовы высото безбрежная.
Радуйся, село, плодами щедрое и тучное;
Pадуйся, раздравый мрака кресте златолучный.
Радуйся, избраннице Царя веков прекрасная;
Pадуйся, Святыя Веры гусле доброгласная.
Радуйся, безблазнства изящний аметисте;
Pадуйся, кристале богорядия пречистый.
Радуйся, великомученице Злато, златая целомудрия палато.
Кондак 9
Всякое дыхание и Ангелов сословие зряще тя, дивляхуся, понеже юна сущи познала еси тайны несказанно Богословия, возмогши пред лицем врагов воспети Присносущному: Аллилуиа.
Икос 9
Витийскаго искусства невладеющи, святая агарян безсловесие премудро обличи, и девства сохранение на Бога возлагающи, блаженство несказанное навеки улучи, егоже и мы, грешнии, молитвами ея сподобитися чаем и Злату воспеваем:
Радуйся, покрове проповедником Евангелия;
Pадуйся, обителем святым пречудный Ангеле.
Радуйся, смиренным богословом поспешение;
Pадуйся, ветий лицеприятных обличение.
Радуйся, времен последних ясное светило;
Pадуйся, душ верных кораблей кормило.
Радуйся, Святыя Церкве луче небопарный;
Pадуйся, смирившая вся козни всековарных.
Радуйся, великомученице Злато, златая целомудрия палато.
Кондак 10
Спастися всем хотящым есть предстательница дивная молитвенница крепкая о всех смиренных Злата, в страданиих всем сущым утешение премирное, и на Суде — поющих ю покров и благодать, еяже ради Бога велегласно величаем: Аллилуиа.
Икос 10
Стена еси хранящымся от мира адотечнаго и любящым тя тепле от падений сохранение — молитвами твоими избавляй от муки вечныя вся лики православных тя, мученице, чтущыя, венцы тебе словесныя прославленней плетущия:
Радуйся, в океане бед нам остров неприступный;
Pадуйся, заступнице, в молитвах неотступная.
Радуйся, нам в мире любодейнем твердь пречистая;
Pадуйся, прощения грехов купель лучистая.
Радуйся, душам болящым былие целебное;
Pадуйся, сердечным язвам тишино врачебная.
Радуйся, монахом чистым аммо благосердая;
Pадуйся, живущым в мире помоще усердная.
Радуйся, великомученице Злато, златая целомудрия палато.
Кондак 11
Пением восхвалити Тя, всех Владыко, тщащимся словеса подаждь — к милостем Твоим сладостно спростретися, и Тебе молящимся даруй благодать, да благодарно воззовем: Аллилуиа.
Икос 11
Свещу златосияйну в мраце рабскаго страдания, зрим Злату, наставляющую к свету всех спасения: та образ нам явися добродетелей Писания любы от нихже Божия венец есть всех велений. Венчания сего и мы сподобитися чающе, грядите, поклонимся Злате, сице воспевающе:
Радуйся, любве неизглаголанныя море;
Pадуйся, церквей всех умирение раздора.
Радуйся, пещеро от напастей сокровенная;
Pадуйся, алкательнице правды насыщенная.
Радуйся, божественнаго алавастр ухания;
Pадуйся, златая ветве Богопочитания.
Радуйся, Болгарии святыя дщи нескверная;
Pадуйся, тя чтущым воеводо благоверная.
Радуйся, великомученице Злато, златая целомудрия палато.
Кондак 12
Благодати чудное яви нам во страдании Злата венцеславимая, да и мы имеем твердое на Бога еже в скорбех упование, зверства небоящеся имущаго явитися сына беззакония, всех в мире обольстити. Молитвами ея же нас избави от злодея Боже милосерде, да поем Ти присно: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще тя девице и мученице славная, о всех в недузех сущих и во обстояниих сугубое приносим ти и слезное моление:
Радуйся, труждающимся помоще обильная;
Pадуйся, печальных утешение пресладкое.
Радуйся, обидимых защитнице всесильная;
Pадуйся, уязвленных целительнице кроткая.
Радуйся, всем плачущим заступнице благая;
Pадуйся, отчаянным советнице златая.
Радуйся, от мрака мира в светлость нам вселение;
Pадуйся, в чертог небесный верных водворение.
Радуйся, о нас всегрешных Бога умоление;
Pадуйся, страстьми растленных дивно удобрение.
Радуйся, девице всезлатая и прекрасная;
Радуйся, Церкве Православныя птице богогласная.
Радуйся, великомученице Злато, златая целомудрия палато.
Кондак 13
О, Злато досточудная, Болгарии хваление! Приимши благосердно ныне любящих тя пение, от всяких нас напастей и грехом порабощения молитвами твоими благосердными спаси, во еже нам сподобитися и на небеси с тобою непрестанно Христа Бога величати: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем кондак 1-й и икос 1-й.
Молитва
О, преславное прозябение рода Болгарскаго, солнцезрачная девице, багряницею кровей своих украшенная, предобрая мати наша, великомученице Злато! Услыши чад твоих с любовию к тебе ныне прибегающих и малое сие моление наше приими, и Господу Богу нашему благоприятно сотвори. Согрешихом бо и беззаконновахом, и недостойны есмы зрети высоту небесную от множества неправд наших — связани есмы узами греховными и николиже воли Создателя нашего сотворихом, ниже сохранихом повелений Его; темже преклоняем колена сокрушенна и смиренна сердца нашего ко Творцу и Спасу своему и твоего матерняго заступления к Нему просим. Воздвигни руце твои, красная девомученице, любве Христовы сосуде всезлатый, и вкупе с Пречистою Богородицею и всеми святыми рода нашего Зиждителя всех умоли, да ниспослет милость Свою на многострадальную страну нашу, шатание людей да умирит, горькия соблазны церковныя да утолит, отступившия от Веры Православныя светом Истины Своея да просветит, старыя да умудрит, юныя да наставит, от растления нравов и от сетей еретических добре их сохраняя, младенцы млеком благочестия да воспитает, всех же нас банею покаяния да обновит. Умоли, о златонравная мати, красный цвете девства и мучеников удобрение, Господа и Спаса нашего, да подаст нам дух смирения и кротости, дух целомудрия и послушания, дух любве нелицемерныя, и да управит ум наш, и сердце наше в правой вере да укрепит, яко да Истиною наставляеми и любовию осияваеми, тихое и мирное зде поживем житие во всяком благочестии и чистоте. Молися, о великомученице славная, сладчайшая мати наша Злато, Троице Преблагословенней, да избавит ны от всякаго обстояния, и от всякаго навета вражия безбоязненны нас да сохранит, да ни ранами, ниже прещением устрашаеми, до конца верни Христу Жениху нашему пребудем, и тако со благою надеждею и истинным уверением к тамошнему миру пойдем, богоприятное твое заступление призывающе и Пребожественную Троицу: Отца и Сына и Святаго Духа, выну хваляще и благословяще, ныне и присно, и во веки веков, аминь.
Краткое житие великомученицы Златы (Хрисы, Хрисии) Могленской
Святая великомученица Злата Могленская родилась и жила в болгарском селении Слатино, Могленской епархии († 1795). Болгария в это время находилась под игом турок.
С юности Злата отличалась необычайной силой характера, твердой верой во Христа, целомудрием и красотой. Местный турок неоднократно пытался прельстить девушку и заставить ее принять ислам. Но ни уговоры, ни угрозы, ни чудовищные пытки, продолжавшиеся в течение многих месяцев, не сломили духа славной исповедницы Христовой.
Полное житие великомученицы Златы (Хрисы, Хрисии) Могленской
Сия преподобномученица и чистая невеста Небесного Царя Христа Бога Злата (или по-гречески Хриса) была из местечка Меглен. Будучи бедной по происхождению как дочь безвестного и небогатого христианина, имевшего четырех дочерей, она была богата собственными природными достоинствами: горячей верой в Бога, девством, целомудрием и телесной красотой, ради которых она и удостоилась венца мученического.
Один из местных турков, видя ее необыкновенную красоту, разжегся в сердце своем сатанинской страстью и стал искать случая, чтобы совершить свой злой замысел. И однажды, когда святая вышла с подругами из дома, он взял с собою знакомых турков, схватил ее и привел к себе в дом. И в первую очередь он начал заискивать перед святой многими обещаниями, пытаясь поколебать ее мысли и обратить в свою веру. Турок говорил, что, если она примет ислам, он возьмет ее в жены, если же она не подчинится, он причинит ей большие мучения. И Злата, золотая и по душе и по имени, услышав такие слова, нисколько не испугалась, но мысленно призывая имя Господа Иисуса Христа себе на помощь, со многим дерзновением ответила: «Я верую и поклоняюсь Христу моему и Его считаю Женихом своим, Которого никогда не отвергнусь, если и тысячи мучений мне причините и на мелкие кусочки тело мое растерзаете».
Агаряне, слыша это и понимая, что они сами не смогут убедить святую, использовали и другое средство: зная, что по природе женщины более искусны в уговорах, они передали святую своим женам, заповедав им любым способом убедить ее. Взяв мученицу, какие только средства ни использовали женщины, полгода постоянно склоняя святую в свою веру, но напрасно трудились, поскольку блаженная Злата была утверждена на неподвижном камне веры Христовой. Тогда, позвав родителей и сестер святой, угрозой заставили их убеждать дочь принять ислам, иначе и ее убьют, и их накажут.
Родители и сестры, нехотя пришедши к мученице, ибо страх заставил их это сделать, стали говорить все то, что может размягчить и самую черствую душу. Они, плача, говорили: «Дочь возлюбленная, пожалей себя и нас, твоих родителей и сестер, поскольку мы все в опасности погибнуть из-за тебя, и отрекись от Христа только видимо, чтобы помочь и себе, и нам, а Христос Милостив и простит тебе этот грех как вынужденный».
И здесь да представит себе каждый, какую великую и жестокую брань воздвиг дьявол, чтобы искусить святую, и к каким чувствам и переживаниям могли привести мягкую девушку слезы матери и отца и единоутробных сестер, проливаемые перед ней. Но мужайтесь, возлюбленные, победила сила Христова и эту брань и уловку дьявола, поскольку мужеумная и великодушная Злата, разжигаемая внутренним огнем любви Христовой, нисколько не склонилась, как того ожидало естество, на слова и слезы родителей и сестер, но, став выше плоти и крови и вне законов естества, сказала родителям и сестрам эти достойные удивления мудрые слова: «Вы, поскольку меня склоняете отречься от Христа истинного Бога, не являетесь более моими родителями и сестрами, и я не хочу знать вас за таковых впредь, но вместо вас я имею Отцом Господа моего Иисуса Христа, Матерью Госпожу мою Богородицу, братьями же и сестрами всех святых». И с таким ответом она их оставила.
О великодушное мужество! О истинная любовь Божия! О мудрость, достойная небесной хвалы! Воистину, братья, на этой святой исполнилось то, что говорил святой Давид: Отец мой и мати моя остависта мя, Господь же восприят мя (Пс.26,10). И то, что говорил Господь: Не думайте, что Я пришел принести мир на землю, не мир пришел я принести, но меч. Ибо Я пришел разделить человека с отцем его, и дочь с матерью ее, и невестку со свекровью ее. И враги человеку домашние его (Мф.10,34-36).
Видя же иноверные, а с ними и тот злой влюбленный в девицу, что они ничего не достигли и не отклонили святой от веры во Христа даже и теми средствами, какие использовали, они оставили уговоры и слова и начали мучить святую. Целых три месяца ее били каждый день. Потом, содрав с нее кожу и вырезав из кожи ремни, оставили их развешанными вокруг мученицы, чтобы она испугалась, видя их. Кровь текла ручьями из ее девического тела, так что вся земля вокруг стала красной. После чего, раскалив острие, они пронзили через уши насквозь голову святой, так что дым выходил из ее носа и рта.
Христова же мученица, претерпевая такие страшные мучения, которые могли бы сломить и самых храбрых мужчин, оставалась мужественной, укрепляемая силой Креста и сердечной любовью ко Христу. Узнав, что рядом в то время находился игумен святогорского Ставроникитского монастыря отец Тимофей, который был ее духовным отцом (и который позже пересказал ее страдания), она передала ему через одного христианина просьбу молиться о ней Богу, чтобы она богоугодно закончила подвиг мученичества.
В конце концов жестокие и зверонравные, или, лучше сказать, и зверей превосходящие в жестокости агаряне, не удовлетворившись теми муками, какие причинили святой, но дивясь, что она все еще жива и не умирает, настолько озлобились, что не смогли победить одну девицу, они повесили агницу Христову на дикой груше и, окружив со всех сторон кинжалами, растерзали по частям тело святой. И, таким образом, благая Злата, пострадавшая и просиявшая, как золото в плавильной печи, предала свою святую душу в руки Бессмертного своего Жениха, приняв двойной венец девства и мученичества. И ныне она радуется и веселится в небесных чертогах с мудрыми девами и мучениками, предстоя одесную Жениха своего Христа и Ему во веки веков соцарствуя. Мученические и девственные мощи святой тайно взяли некие христиане и похоронили их с честью. Ее же молитвами да удостоимся и мы Царствия Небесного. Аминь.
Воспоминание чуда великомученицы Златы (Хрисы) в Скопье (1912)
Шёл грозовой для стран Балканского полустрова 1912 год. К тому времени Сербия находилась уже 520 лет под игом Османской империи. В городе Скопье (тогда он находился в пределах Сербии) вспыхнуло крупнейшее после русско-турецкой войны восстание против поработителей. Турецкому войску был отдан приказ наступать на город и уничтожить всех его жителей.
13 (26) октября они начали наступление. В этот момент перед сербским войском явилась дева, своим образом укрепившая воинов и вдохновившая их на победу. В ней сербы узнали святую великомученицу Злату Могленскую.