Акафист святой великомученице Ирине

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 18 мая (05 мая ст. ст.)

Не утвержден для общецерковного использования.

Конда́к 1.

Избра́нной Бо́гом от идолослужи́тельнаго ро́да на просвеще́ние язы́ков, богому́дрей и пресла́вней неве́сте Христо́вой Ири́не, благода́рственное и хвале́бное пе́ние воспое́м ти́ моли́твенницы твои́, свята́я и многострада́льная великому́ченице Ири́но. Ты́ же, иму́щи дерзнове́ние ко Го́споду, от вся́ких на́с бе́д и скорбе́й свободи́, да зове́м ти́:

Ра́дуйся, Ири́но, неве́ста Христо́ва пресла́вная.

И́кос 1.

А́нгельскую честну́ю и вселюбе́зную чистоту́, свята́я му́ченице Ири́но непоро́чно сохрани́ла еси́, со А́нгелы ку́пно сподо́билася еси́ Бо́гу трисвяту́ю пе́снь воспева́ти на небеси́, услы́ши на́с, тебе́ ве́рно пою́щих на земли́:

Ра́дуйся, отрокови́це, Бо́гом Отце́м предуста́вленная бы́ти сообра́зна в страда́нии о́бразу Сы́на Его́; ра́дуйся, Сы́ном Бо́жиим из тьмы́ в благода́тный све́т призва́нная.

Ра́дуйся, я́ко прии́мше Ду́ха Свята́го в о́трочестве идолослуже́ние отри́нула еси́; ра́дуйся, земна́го обру́чника па́че Небе́снаго зна́ти не восхоте́ла еси́.

Ра́дуйся, убели́вшая ри́зы твоя́ в кро́ви А́гнчей на земли́; ра́дуйся, в Небе́снем Черто́зе со Христо́м ца́рствуеши на Небеси́.

Ра́дуйся, Ири́но, неве́сто Христо́ва пресла́вная.

Конда́к 2.

Ви́дяще, свята́я му́ченице Ири́но себе́ на вели́чественнем сто́лпе от Отца́ поста́влену, помышля́ше себе́, о Про́мысле Бо́жием разумева́я, о тво́рчестем созда́нии небеси́ и земли́ и безду́шных и́долех, у́мне восходя́ще от тьмы́ ко све́ту, от идолослуже́ния к и́стинному Бо́гу, Ему́же ве́рнии воспева́ют: Аллилу́иа.

И́кос 2.

Бо́жией Прему́дрости вмести́лище ты́ была́ еси́, непоро́чная отрокови́це, измла́да от любви́ к ми́ру и вся́, я́же в ми́ре, отве́ргшаяся. Все́ю душе́ю Твое́ю Христа́ Жениха́ возлюби́ла еси́, Ему́же равноапо́стольно послужи́ла еси́, среди́ неве́рных пропове́дуя и́м И́стиннаго Бо́га. Сего́ ра́ди таково́му твоему́ ра́зуму дивя́ся, глаго́лем:

Ра́дуйся, прему́драя Ева́нгельская Де́во, пра́вой ве́ры и де́л благи́х испо́лненная; ра́дуйся, па́че мудрецо́в ми́ра сего́ разу́мнейшая.

Ра́дуйся, о пропове́дании ве́ры благоглаго́ливыя уста́ апо́стольския; ра́дуйся, христиа́нских де́в украше́ние.

Ра́дуйся, ору́жием Креста́ Христо́ва де́моны отгоня́ющая; ра́дуйся, ве́рная ко Го́споду о на́шем спасе́нии моли́твеннице.

Ра́дуйся, Ири́но, неве́сто Христо́ва пресла́вная.

Конда́к 3.

Си́ла Бо́жия даде́ся тебе́, свята́я великому́ченице Ири́но, во святе́м Креще́нии, егда́ пресви́тер Тимофе́й, просвети́в тя́, даде́ тебе́ посла́ние святы́х апо́столов, си́м призыва́я тя́ на вели́кое апо́стольское служе́ние. Ты́ же, испо́лнившись Ду́ха Прему́дрости, пред лице́м царя́, отца́ твоего́ Лики́ния, все́ златы́е и́долы безбоя́зненно сокруши́ла еси́ и я́ко раба́ Госпо́дня еди́ну правосла́вную ве́ру в Бо́га Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха испове́дала еси́, зову́ще Ему́: Аллилу́иа.

И́кос 3.

Иму́щи, свята́я Ири́но, свы́ше да́нную тебе́ прему́дрость и си́лу, егда́ мно́гажды понука́ема от Лики́ния, отца́ твоего́, поклони́тися и́долом, имену́я тя́ Пенело́пиею, но ты́ рекла́ ему́: «Не извраща́й моего́ и́мене, Ири́на а́з е́смь, нарече́нная А́нгелом в виде́нии, и та́ко наименова́ся во святе́м Креще́нии. Не поклоню́ся бесо́м, и́мже вы́ поклоня́етесь, а́з Еди́ному Бо́гу, Созда́телю моему́, поклоня́юся и я́ко Жениха́ моего́ люблю́». За тако́е у́бо дерзнове́ние приими́ от на́с похвалу́ сию́:

Ра́дуйся, сто́лпе ве́ры, утвержде́ние Христиа́нскаго жития́; ра́дуйся, де́тище, Бо́гом просвеще́нное во святе́м Креще́нии.

Ра́дуйся, орли́це Царя́ Небе́снаго, Бо́гом дарова́нная на просвеще́ние язы́ков; ра́дуйся, в стране́ ца́рствования Отца́ Твоего́ и́дольскаго служе́ния искорени́тельнице.

Ра́дуйся, я́ко по́двиг тво́й многострада́льный предвозвести́ли го́лубь, ко́кош и вра́н, прине́сши ти́ ма́слину, вене́ц и зми́я; ра́дуйся, я́ко предре́к тебе́ Апелиа́н учи́тель: ма́слина — твое́ добронра́вие, вене́ц — вене́ц сла́вы, а зми́й — вра́г, гласи́т страда́ния.

Ра́дуйся, Ири́но, неве́сто Христо́ва, пресла́вная.

Конда́к 4.

Бу́ри тя́жких искуше́ний воздви́гл на тя́ вра́г души́ спасе́ния, егда́ оте́ц казни́ть приказа́л тя́, поврещи́ свире́пым ко́ням на глумле́ние и удо́в раздробле́ние. Но егда́ ты́ помоли́шася, свире́пейший ко́нь, отреши́вшись, оторва́ша Лики́нию ру́ку и топта́ша его́. Тебя́ же челове́ческим гла́сом сла́вною му́ченицею наре́кл е́сть. Ты́ же была́ невреди́ма, воскреси́ла отца́ своего́ во и́мя Христа́ Сы́на Бо́жия. О́н же со мно́жеством наро́да уве́ровавше, восхвали́л Бо́га: Аллилу́иа.

И́кос 4

Слы́шав от тебе́ злочести́вый ца́рь Седе́кия словеса́ разу́мна о ве́ре Христо́вой, распыла́ся на тя́ зло́бою; па́че же егда́ рекла́ ему́: «Не ся́ду с со́нмом су́етным и с законопресту́пниками не вни́ду, гото́ва а́з на вся́кия пы́тки и не пощажу́ пло́ти моея́ за Христа́, Го́спода моего́». И вве́рже тя́ в глубину́ рва́, иде́же га́ды ядови́ты. И та́мо пребы́ша де́сять дни́й невреди́мо со А́нгелом, храня́щим тя́. Ви́дящи вси́ сия́ тобо́ю чудоде́емая, взыва́ше:

Ра́дуйся, млада́я страстоте́рпице, за му́жественное испове́дание ве́ры мно́го пострада́вшая; ра́дуйся, а́гнице кро́ткая, и́дольския су́етныя ле́сти обличи́тельнице.

Ра́дуйся, я́ко тобо́ю посрами́ся лука́вый вра́г, ви́дя себе́ побежде́нным; ра́дуйся, о тебе́ бо ра́дуется вся́ небе́сныя си́лы, ви́дя побежда́ющу лю́тых мучи́телей.

Ра́дуйся, твои́ми по́двигами мно́ги богоху́льники прави́тели к Бо́гу приве́дшая; ра́дуйся, многострада́льная дщи́ неми́лостиваго царя́ Лики́ния.

Ра́дуйся, Ири́но, неве́сто Христо́ва пресла́вная.

Конда́к 5.

Богосве́тлей звезде́ подо́бна была́ еси́, великому́ченице Ири́но, мно́жество племе́н и язы́ков ко спасе́нию приве́дшая. Три́ идолоязы́ческия страны́ со епа́рхами и клевре́тми просвети́ла еси́. Тя́жкия страда́ния от мучи́телей Седе́кия и Сава́ха претерпе́ла еси́, три́жды желе́зною пило́ю перепи́ливаема и на ме́льничнем колесе́ была́ раздробля́ема. О великому́ченице! Твои́х страда́ний небе́сная стихи́я, гро́м и мо́лния, не стерпе́ша и нечести́выя порази́ша. Лю́ди же уве́роваше, со тре́петом Бо́га прославля́я и поя́ Ему́: Аллилу́иа.

И́кос 5.

Ви́девше ца́рь Сава́х, я́ко си́ла Бо́жия, в тебе́ чудоде́йствуемая, побора́ет и посрамля́ет его́ безу́мныя веле́ния, ополчи́в сто́ ты́сящь во́инов на Магеддо́н, гра́д, иде́же ты́ моли́лася Го́споду о пораже́нии слепото́ю гряду́щих и по ослепле́нии и́х па́ки умоли́ла Всевы́шняго дарова́ти и́м зре́ние. Сия́ ра́дости мы́ испо́лненны, глаго́лем тебе́ си́це:

Ра́дуйся, свята́я Ири́но, тобо́ю бо све́т Христо́в возсия́ в страна́х язы́ческих; ра́дуйся, богопроти́вных царе́й и во́инов ди́вное вразумле́ние.

Ра́дуйся, гра́да Магеддо́на пресла́вное защище́ние; ра́дуйся, ве́ры правосла́вныя испове́дание и све́та Ева́нгельскаго сия́ние.

Ра́дуйся, зако́на Бо́жия ве́рная храни́тельнице; ра́дуйся, многострада́льная Богоневе́сто, от лю́таго Седе́кия мно́гажды пали́мая.

Ра́дуйся, Ири́но, неве́сто Христо́ва пресла́вная.

Конда́к 6.

Пропове́дником Богоно́сным апо́столом поревнова́ла еси́, пред мучи́телями безбоя́зненно Христа́ Бо́га пропове́довала еси́, Его́же ра́ди тя́жкия ра́ны, у́зы и темни́цу претерпе́ла еси́; во огни́ на костре́ в ме́дных пе́щех пали́ма была́ еси́, но сохрани́л тя́ А́нгел Госпо́день во сла́ву Бо́жию, и мы́ взыва́ем Бо́гу Всемогу́щему: Аллилу́иа.

И́кос 6.

Возсия́л е́сть в се́рдцы твое́м све́т богоразу́мия, све́т Го́спода Иису́са Христа́. То́й, я́ко Жени́х тво́й возлю́бленный, укрепля́ше тя́ страда́ющу соприча́стницу Его́ страда́ний, егда́ вонзи́ли тебе́ в пяты́ о́стрыя гво́зди и обузда́вши я́ко осля́, пя́ть по́прищ наси́льно ведо́ша тя́, ты́ же в стра́шнем страда́нии свое́м моля́ся Бо́гу, ты́сящи наро́да просвети́ла, беззако́нных же мучи́телей разве́рзшаяся земля́ поглоти́ла е́сть, мы́ же вопие́м ти́:

Ра́дуйся, Ири́но, рабе́ Госпо́дня и моли́твеннице на́ша; ра́дуйся, голуби́це кро́ткая, я́звы ра́ди Го́спода носи́вшая.

Ра́дуйся, от гвозди́ных, кро́вию истека́ющих ра́н, А́нгелом исцеле́нная; ра́дуйся, я́ко тебе́ Госпо́дь дарова́л си́лу и му́дрость побежда́ти противостоя́щих и́стине.

Ра́дуйся, я́ко тобо́ю от мно́гих ра́н и боле́зней ка́ющийся исцеля́ются; ра́дуйся, я́ко твое́ю моли́твою бе́сы прогоня́ются и прокаже́ннии очища́ются.

Ра́дуйся, Ири́но, неве́сто Христо́ва пресла́вная.

Конда́к 7.

Восхоте́в безу́мный мучи́тель тя́, свята́я Ири́но, ко идолослуже́нию преклони́ти, увещева́я тя́ пожре́ти и́долом же́ртву, ты́ же, Кресто́м огради́ся, воскли́кнула: «А́з приношу́ же́ртву Бо́гу Всевы́шнему, И́же облада́ет жи́знию и сме́ртию все́х люди́й. Вразуми́сь же, царю́, прельще́нный сатано́ю!» Осверепе́вший мучи́тель, скреже́ща зуба́ми, приказа́л в ме́дных пе́щех трикра́ты пали́ти тя́, но А́нгел Госпо́день, пла́мень остуди́в, сохрани́л тя́ невре́дно на сла́ву сла́вящим Бо́га пе́снию: Аллилу́иа.

И́кос 7.

Но́вую показа́ я́рость безчелове́чия зло́бный Вавадо́н, егда́ тебя́, свята́я му́ченице Ири́но, повеле́в, желе́зными цепя́ми привя́зану к раскале́нней решо́тце, полива́ти на тя́ ма́сло и смо́лу. Ты́ же, Бо́жия страда́лице, бе́ в пла́мени горя́ща, со А́нгелом отреши́вшим от решо́тцы и охлажда́ющим тя́, Бо́га сла́вила. Изуми́вшись мучи́тель таково́му чу́ду, па́л к стопа́м твои́м, прося́ проще́ния и святы́х моли́тв за всю́ страну́, обрати́вшуюся ко Го́споду. Мы́ же с любо́вию взыва́ем к тебе́:

Ра́дуйся, многострада́льная му́ченице, за Христо́ву Це́рковь мно́го претерпе́вшая; ра́дуйся, свята́я деви́це, Христа́ ра́ди в пе́щех и на костре́х пали́мая.

Ра́дуйся, за спасе́ние люде́й на раскале́нней решо́тце жего́мая; ра́дуйся, вели́кая страстоте́рпице, Христа́ ра́ди тя́жко мучи́мая.

Ра́дуйся, я́ко твои́ми страда́ниями мно́г наро́д к призна́нию Бо́га и́стиннаго привела́ еси́; ра́дуйся, враго́в Це́ркви победи́тельнице и в беда́х на́ших ско́рая помо́щнице.

Ра́дуйся, Ири́но, неве́сто Христо́ва пресла́вная.

Конда́к 8.

Стра́нныя и стра́шные страда́ния свято́й му́ченицы ви́девше, ве́рнии удиви́шася, ка́ко млада́я отрокови́ца, су́ще в ю́ном телеси́, му́жественно за Христа́ му́ки претерпева́ет, да и мы́ испо́лнишеся умиле́ния, благода́рно возопии́м Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 8

Ве́сь сладча́йший Иису́с сла́дость тебе́ бы́сть, му́ченице Ири́но, ты́ же го́рькия му́ки и тя́жкия истяза́ния за Христа́ и спасе́ние люди́й от седми́ мучи́телий претерпе́ла еси́, и я́ко а́гница от нечести́ваго Сава́рия мече́м усе́чена и погребе́на была́ еси́, и по́сле же из ме́ртвых возста́ла с ра́йскою ве́твию в рука́х, и в Месе́мврии к царю́ яви́лася на вразумле́ние и посрамле́ние богоху́льников. Со стра́хом к твои́м нога́м па́л ца́рь-уби́йца, взыва́я: «Вели́к Бо́г Христиа́нский» Просвети́ и на́с, свята́я Ири́но, да зове́м ти́:

Ра́дуйся, свята́я равноапо́стольная Ири́но, просвети́тельница стра́н язы́ческих; ра́дуйся, реко́ испо́лненая благода́ти Бо́жией.

Ра́дуйся, боговозлю́бленная ла́стовице, из небожи́телей воззва́нная на спасе́ние богоху́льных и отве́рженных; ра́дуйся, пресла́вная му́ченице, мно́гая богопроти́вныя просвети́вшая.

Ра́дуйся, я́ко си́лою Бо́жиею де́монстии кова́рства упраздни́ла еси́; ра́дуйся, блаже́нная страстоте́рпице, ра́йскую ве́твь от Христа́ прии́мшая.

Ра́дуйся, Ири́но, неве́сто Христо́ва пресла́вная.

Конда́к 9.

Вся́ небе́сныя си́лы возра́довася, восхваля́я Бо́га, дарова́вшаго тебе́ таково́е му́жество и непоколеби́мую тве́рдость побежда́ти во бра́ни душепа́губных а́спидов. Ты́ бо, укрепля́емая си́лою Бо́жиею, в ты́сящах язы́ки просвеща́я, ра́довалася воспева́я Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 9.

Вети́и многовеща́ннии ри́торскими свои́ми язы́ки не возмо́гут изрещи́ твои́х боле́зненных страда́ний и му́ченических по́двигов, я́же за Христа́ претерпе́ла еси́. Кто́ мо́жет исчести́ твоя́ безчи́сленная страда́ния, ки́я содрага́ют на́с, пою́щих тебе́:

Ра́дуйся, чудоде́йственное зре́лище А́нгелом, и челове́ком; ра́дуйся, я́ко твои́м терпе́нием мучи́телей удиви́ла еси́.

Ра́дуйся, кро́вь свою́ за Христа́ Жениха́ твоего́ источи́ла еси́; ра́дуйся, ученико́в похвало́ и ве́рных ра́дование.

Ра́дуйся, лозо́ плодови́тая са́да Иису́сова; ра́дуйся, добропло́дная ве́твь виногра́да Христо́ва.

Ра́дуйся, Ири́но, неве́сто Христо́ва пресла́вная.

Конда́к 10.

Спасти́ восхоте́вши ду́ши, во тьме́ идолослуже́ния погиба́ющия, боголюби́вая му́ченице Ири́но, ты́, ревну́я о Го́споде, я́коже Илиа́, си́лою Бо́жиею и́долы сокруша́ла, бе́сы прогоня́ла, мучи́телей облича́ла и посрамля́ла. Бо́гу же побе́дную пе́снь непреста́нно воспева́ла: Аллилу́иа.

И́кос 10.

Стена́ еси́ кре́пка и непоколеби́ма во испове́дании правосла́вныя ве́ры пребыла́ еси́; не пощади́ла ты́ сладкоцвету́щей ю́ности твоея́, презре́ла еси́ вся́ ца́рская достоя́ния отца́ своего́. Возжела́ла чрез му́ченическую сме́рть уневе́ститися Христу́ и с Ни́м бы́ти в А́нгельстем ликостоя́нии. Мы́ же, помина́юще твоя́ по́двиги и страда́ния, ублажа́ем тя́ си́це:

Ра́дуйся, тече́ние му́ченическаго пути́ до́бре сконча́вшая; ра́дуйся, житие́м твои́м равноапо́стольным Го́споду послужи́вшая.

Ра́дуйся, си́лою свы́ше на бра́нь с сопроти́вными препоя́санная; ра́дуйся, ве́рным христиа́ном кре́пкое заступле́ние.

Ра́дуйся, безпомо́щным засту́пнице, сиро́т покрови́тельнице; ра́дуйся, му́чеников ра́дование, де́вственников сла́во.

Ра́дуйся, Ири́но, неве́ста Христо́ва пресла́вная.

Конда́к 11.

Пе́ние на́ше хвале́бное по достоя́нию воспева́ти недоумева́ет у́м на́ш, свята́я му́ченице Ири́но, ты́ бо подража́ла еси́ распя́тому А́гнцу — Христу́. Положи́ла еси́ ду́шу свою́ за дру́ги своя́, и́бо бо́льше сия́ любве́ никто́же и́мать. Оба́че мы́, вси́ благода́рни су́ще, пое́м Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 11

Светоза́рный свети́льник и́стиннаго све́та су́щим на земли́ ты́ явля́ешися, богоизбра́нная отрокови́це, просвеща́еши сердца́ ве́рных, исцеля́еши неду́жных и прокаже́нных, притека́ющих к тебе́ с любо́вию, разсла́бленным и слепорожде́нным здра́вие подае́ши, благодаря́щим тя́ та́ко:

Ра́дуйся, о спасе́нии гре́шных си́льная хода́таице; ра́дуйся, оби́димых засту́пнице, злочести́вых побора́ющая.

Ра́дуйся, сосу́де бла́г небе́сных; ра́дуйся, злата́я кади́льнице, фимиа́м моли́твы о на́с Бо́гу принося́щая.

Ра́дуйся, сокро́вище даро́в Бо́жиих неиждива́емое; ра́дуйся, я́ко тебе́ Госпо́дь Ца́рство свое́ дарова́л е́сть.

Ра́дуйся, Ири́но, неве́ста Христо́ва пресла́вная.

Конда́к 12.

Благода́ть тебе́ дана́, я́ко апо́столом, сло́во Бо́жие гре́шному ми́ру веща́ти, омраче́нныя от идолослуже́ния отвраща́ти и все́м в по́двизех земны́х помога́ти. О достосла́вная раба́ Госпо́дня, мно́го потруди́вшаяся за ро́д христиа́нский, моли́ся за на́с ко Всеми́лостивому Бо́гу, Спаси́телю на́шему, да сподо́бит и на́с в се́м и в бу́дущем ве́це Бо́га в Тро́ице прославля́ти: Аллилу́иа.

И́кос 12.

Воспева́ем твоя́ сла́вная по́двиги, почита́ем страда́ния твоя́, хва́лим долготерпе́ние, ублажа́ем святу́ю твою́ кончи́ну, сла́вим твое́ в немощне́м те́ле непобеди́мое му́жество, и́мже попра́ла еси́ вся́ мудрова́ния ми́ра сего́. В па́мять твои́х по́двигов и страда́ний приими́ от на́с хвале́бное пе́ние:

Ра́дуйся, от де́вственных ли́ков в черто́г небе́сный введе́нная; ра́дуйся, от му́ченических полко́в под вене́ц сла́вы во гла́се ра́дования провожда́емая.

Ра́дуйся, от небожи́телей досточу́дное о Го́споде прие́мшая целова́ние; ра́дуйся, я́ко награ́да твоя́ ра́дость ве́чная во све́тлости святы́х.

Ра́дуйся, я́ко тобо́ю от неча́янныя сме́рти упова́ем сохрани́тися; ра́дуйся, твои́м заступле́нием Ца́рствия Бо́жия ча́ем сподо́битися.

Ра́дуйся, Ири́но, неве́сто Христо́ва пресла́вная.

Конда́к 13.

О пресла́вная и всехва́льная свята́я великому́ченице Ири́но! Приими́ от на́с сие́ ма́лое хвале́бное пе́ние и не преста́ни моли́тися о на́с ко Го́споду Бо́гу, да изба́вит на́с от вра́г ви́димых и неви́димых и твои́м заступле́нием сподо́бит на́с ве́чнаго Ца́рствия, иде́же вку́пе с тобо́ю и все́ми святы́ми ча́ем воспева́ти Бо́гу: Аллилу́иа.

Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.

И́кос 1.

А́нгельскую честну́ю и вселюбе́зную чистоту́, свята́я му́ченице Ири́но непоро́чно сохрани́ла еси́, со А́нгелы ку́пно сподо́билася еси́ Бо́гу трисвяту́ю пе́снь воспева́ти на небеси́, услы́ши на́с, тебе́ ве́рно пою́щих на земли́:

Ра́дуйся, отрокови́це, Бо́гом Отце́м предуста́вленная бы́ти сообра́зна в страда́нии о́бразу Сы́на Его́; ра́дуйся, Сы́ном Бо́жиим из тьмы́ в благода́тный све́т призва́нная.

Ра́дуйся, я́ко прии́мше Ду́ха Свята́го в о́трочестве идолослуже́ние отри́нула еси́; ра́дуйся, земна́го обру́чника па́че Небе́снаго зна́ти не восхоте́ла еси́.

Ра́дуйся, убели́вшая ри́зы твоя́ в кро́ви А́гнчей на земли́; ра́дуйся, в Небе́снем Черто́зе со Христо́м ца́рствуеши на Небеси́.

Ра́дуйся, Ири́но, неве́сто Христо́ва пресла́вная.

Конда́к 1.

Избра́нной Бо́гом от идолослужи́тельнаго ро́да на просвеще́ние язы́ков, богому́дрей и пресла́вней неве́сте Христо́вой Ири́не, благода́рственное и хвале́бное пе́ние воспое́м ти́ моли́твенницы твои́, свята́я и многострада́льная великому́ченице Ири́но. Ты́ же, иму́щи дерзнове́ние ко Го́споду, от вся́ких на́с бе́д и скорбе́й свободи́, да зове́м ти́:

Ра́дуйся, Ири́но, неве́ста Христо́ва пресла́вная.

Моли́тва.

О многострада́льная и пресла́вная Ири́но, неве́сто Христо́ва всехва́льная, уго́днице Бо́жия! Ты́ предстои́ши у Престо́ла Пресвяты́я Тро́ицы и наслажда́ешися неизрече́ннаго блаже́нства. При́зри у́бо ми́лостивно на на́с, принося́щих ти́ хвале́бное пе́ние сие́, испроси́ на́м ми́лость, отпуще́ние грехо́в у Преблага́го Го́спода, ве́мы бо, вои́стинну ве́мы, я́ко вся́, ели́ко восхо́щеши, испроси́ти у Него́ мо́жеши. Те́мже у́бо смире́нно припа́даем к тебе́ и про́сим: уми́лостиви Влады́ку не́ба и земли́, да пода́ст на́м ду́х твоея́ ре́вности ко хране́нию святы́х Его́ за́поведей, я́ко да возмо́жем земно́е по́прище в доброде́тельном житии́ проводи́ти, ра́йских селе́ний унасле́довати и та́мо с тобо́ю и все́ми святы́ми прославля́ти Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Жизнь и тру­ды апо­сто­лов – Свя­тая ве­ли­ко­му­че­ни­ца Ири­на

Краткое житие великомученицы Ирины Македонской

Свя­тая Ири­на, ро­дом сла­вян­ка, жи­ла во вто­рой по­ло­вине I ве­ка и бы­ла до­че­рью Ли­ки­ния, пра­ви­те­ля го­ро­да Ма­гед­до­на в Ма­ке­до­нии. Еще в юно­сти Ири­на по­ня­ла су­ет­ность язы­че­ства и уве­ро­ва­ла во Хри­ста. Со­глас­но пре­да­нию, ее кре­стил апо­стол Ти­мо­фей, уче­ник апо­сто­ла Пав­ла. Же­лая по­свя­тить свою жизнь Бо­гу, свя­тая Ири­на от­ка­за­лась от за­му­же­ства.

По­зна­вая все глуб­же хри­сти­ан­скую ве­ру, свя­тая Ири­на ста­ла убеж­дать и ро­ди­те­лей стать хри­сти­а­на­ми. Ли­ки­ний, отец Ири­ны, сна­ча­ла бла­го­склон­но вни­мав­ший ее сло­вам, по­том воз­не­го­до­вал на нее, и ко­гда она от­ка­за­лась по­кло­нить­ся идо­лам, бро­сил ее под но­ги ди­ким ло­ша­дям. Не кос­нув­шись му­че­ни­цы, ло­ша­ди бро­си­лись на Ли­ки­ния и за­да­ви­ли его до смер­ти. Ко­гда по мо­лит­ве свя­той он воз­вра­щен был к жиз­ни, то уве­ро­вал во Хри­ста сам и все его се­мей­ство, а с ним уве­ро­ва­ло 3 000 че­ло­век.

По­сле это­го свя­тая Ири­на ста­ла сме­ло про­по­ве­до­вать Хри­ста сре­ди жи­те­лей Ма­ке­до­нии, за что мно­го раз под­вер­га­лась уни­же­ни­ям и стра­да­ни­ям. По при­ка­за­нию пра­ви­те­ля Се­де­кии свя­тую Ири­ну то бро­са­ли в ров со зме­я­ми, то ста­ра­лись рас­пи­лить пи­лой, то при­вя­зы­ва­ли к мель­нич­но­му ко­ле­су. Му­че­ния Ири­ны со­про­вож­да­лись чу­дес­ны­ми зна­ме­ни­я­ми, при­вле­кав­ши­ми мно­гих к ве­ре во Хри­ста. Так, змеи не до­тра­ги­ва­лись до му­че­ни­цы, пи­лы не вре­ди­ли ее те­лу, ко­ле­со мель­нич­ное не вер­те­лось. Сам му­чи­тель Ва­во­дон уве­ро­вал во Хри­ста и кре­стил­ся. Все­го же Ири­ной об­ра­ще­но бы­ло бо­лее 10 000 языч­ни­ков. Ко­гда Гос­подь ука­зал Ирине день ее кон­чи­ны, она уда­ли­лась в од­ну гор­ную пе­ще­ру око­ло го­ро­да Ефе­са, вход ко­то­рой по ее прось­бе, был за­ва­лен кам­ня­ми. На чет­вер­тый день ее зна­ко­мые вер­ну­лись к пе­ще­ре и, от­крыв ее, не на­шли в ней те­ла свя­той Ири­ны. Все по­ня­ли, что она бы­ла взя­та Гос­по­дом на Небо.

Па­мять свя­той Ири­ны очень чти­лась в древ­ней Ви­зан­тии. В Ца­рь­гра­де в па­мять свя­той Ири­ны бы­ло по­стро­е­но несколь­ко ве­ли­ко­леп­ных хра­мов.

Полное житие великомученицы Ирины Македонской

Свя­тая ве­ли­ко­му­че­ни­ца Ири­на жи­ла в I ве­ке и до Кре­ще­ния но­си­ла имя Пе­не­ло­па. Она бы­ла до­че­рью языч­ни­ка Ли­ки­ния, пра­ви­те­ля об­ла­сти Ми­гдо­ния Ма­ке­до­ния. Ли­ки­ний по­стро­ил для до­че­ри от­дель­ный рос­кош­ный дво­рец, где она жи­ла со сво­ей вос­пи­та­тель­ни­цей Ка­ри­ей, окру­жен­ная сверст­ни­ца­ми и слу­га­ми. Еже­днев­но к Пе­не­ло­пе при­хо­дил на­став­ник по име­ни Апе­ли­ан, ко­то­рый обу­чал ее на­у­кам. Апе­ли­ан был хри­сти­а­ни­ном; во вре­мя уче­ния он го­во­рил де­ви­це о Хри­сте Спа­си­те­ле и на­ста­вил ее хри­сти­ан­ско­му уче­нию и хри­сти­ан­ским доб­ро­де­те­лям. Ко­гда Пе­не­ло­па под­рос­ла, ро­ди­те­ли ста­ли ду­мать о ее за­му­же­стве. В этот пе­ри­од жиз­ни Гос­подь вра­зу­мил ее чу­дес­ным об­ра­зом: к ней в ок­но при­ле­та­ли од­на за дру­гой три пти­цы – го­лубь с мас­лич­ной вет­кой, орел с вен­ком и во­рон со зме­ей. Учи­тель Пе­не­ло­пы Апе­ли­ан объ­яс­нил ей зна­че­ние это­го зна­ме­ния: го­лубь, озна­чав­ший доб­ро­де­те­ли де­ви­цы – сми­ре­ние, кро­тость и це­ло­муд­рие, при­нес мас­лич­ную ветвь – бла­го­дать Бо­жию, по­лу­ча­е­мую в Кре­ще­нии; орел – зна­ме­ние вы­со­ты ду­ха, до­сти­га­е­мой через бо­го­мыс­лие, – при­нес ве­нок за по­бе­ду над неви­ди­мым вра­гом как на­гра­ду от Гос­по­да; во­рон же при­нес змею в знак то­го, что диа­вол опол­чит­ся на нее и бу­дет до­став­лять пе­ча­ли, скор­би и го­не­ния. В кон­це бе­се­ды Апе­ли­ан ска­зал, что Гос­подь же­ла­ет об­ру­чить ее Се­бе и что Пе­не­ло­па пре­тер­пит мно­гие стра­да­ния за сво­е­го Небес­но­го Же­ни­ха. По­сле это­го Пе­не­ло­па от­ка­за­лась от за­му­же­ства, при­ня­ла Кре­ще­ние от ру­ки апо­сто­ла Ти­мо­фея, уче­ни­ка свя­то­го апо­сто­ла Пав­ла, и бы­ла на­ре­че­на Ири­ной. Она ста­ла убеж­дать и сво­их ро­ди­те­лей при­нять хри­сти­ан­скую ве­ру. Мать ра­до­ва­лась об­ра­ще­нию до­че­ри ко Хри­сту; отец вна­ча­ле не пре­пят­ство­вал до­че­ри, но за­тем стал тре­бо­вать от нее по­кло­не­ния язы­че­ским бо­же­ствам. Ко­гда же свя­тая Ири­на твер­до и ре­ши­тель­но от­ка­за­лась, раз­гне­ван­ный Ли­ки­ний ве­лел свя­зать свою дочь и бро­сить под ко­пы­та сви­ре­пых ко­ней. Но ко­ни оста­лись непо­движ­ны­ми, лишь один из них ото­рвал­ся от при­вя­зи, бро­сил­ся на Ли­ки­ния, ухва­тил зу­ба­ми его за пра­вую ру­ку, вы­рвал ее из пле­ча, а са­мо­го Ли­ки­ния сбил и на­чал топ­тать. То­гда свя­тую де­ву раз­вя­за­ли, и по ее мо­лит­ве Ли­ки­ний в при­сут­ствии оче­вид­цев встал невре­ди­мый, со здо­ро­вой ру­кой. Ви­дя та­кое чу­до, Ли­ки­ний с же­ной и мно­же­ством на­ро­да, чис­лом око­ло 3 000 че­ло­век, уве­ро­вал во Хри­ста и от­рек­ся от язы­че­ских бо­гов.

Оста­вив управ­ле­ние об­ла­стью, Ли­ки­ний по­се­лил­ся во двор­це сво­ей до­че­ри, на­ме­ре­ва­ясь по­свя­тить се­бя слу­же­нию Гос­по­ду Иису­су Хри­сту. Свя­тая же Ири­на на­ча­ла про­по­ве­до­вать уче­ние Хри­сто­во сре­ди языч­ни­ков и об­ра­ща­ла их на путь спа­се­ния. Она жи­ла в до­ме сво­е­го учи­те­ля Апе­ли­а­на. Узнав об этом, Се­де­кия, но­вый пра­ви­тель об­ла­сти, при­звал Апе­ли­а­на и спро­сил об об­ра­зе жиз­ни Ири­ны. Апе­ли­ан от­ве­тил, что Ири­на, как и дру­гие хри­сти­ане, жи­вет в стро­гом воз­дер­жа­нии, в непре­стан­ной мо­лит­ве и чте­нии бо­же­ствен­ных книг. Се­де­кия при­звал к се­бе свя­тую и на­чал убеж­дать ее пре­кра­тить про­по­ведь о Хри­сте и при­не­сти жерт­ву бо­гам. Свя­тая Ири­на бес­тре­пет­но ис­по­ве­да­ла свою ве­ру пе­ред пра­ви­те­лем, не устра­шив­шись его угроз и го­то­вясь до­стой­но пре­тер­петь стра­да­ния за Хри­ста. По при­ка­за­нию Се­де­кии она бы­ла бро­ше­на в ров, на­пол­нен­ный зме­я­ми и га­да­ми. Де­сять дней про­бы­ла во рву свя­тая и оста­лась невре­ди­ма, ибо Ан­гел Гос­по­день со­хра­нил ее и при­но­сил ей пи­щу. Се­де­кия при­пи­сал это чу­до вол­шеб­ству и пре­дал свя­тую страш­ным пыт­кам: при­ка­зал пе­ре­пи­лить ее же­лез­ной пи­лой. Но пи­лы ло­ма­лись од­на за дру­гой и не при­чи­ня­ли вре­да те­лу свя­той де­вы. На­ко­нец чет­вер­тая пи­ла обаг­ри­ла те­ло му­че­ни­цы кро­вью. Се­де­кия со сме­хом ска­зал му­че­ни­це: «Где же Бог твой? Ес­ли у Него есть си­ла, пусть Он те­бе по­мо­жет». Вне­зап­но под­нял­ся вихрь, блес­ну­ла осле­пи­тель­ная мол­ния, по­ра­зив­шая мно­гих му­чи­те­лей, раз­дал­ся гром и по­лил­ся силь­ный дождь. Ви­дя та­кое зна­ме­ние с неба, мно­гие уве­ро­ва­ли во Хри­ста Спа­си­те­ля. Се­де­кия не вра­зу­мил­ся яв­ным про­яв­ле­ни­ем си­лы Бо­жи­ей и пре­дал свя­тую но­вым пыт­кам, но Гос­подь со­хра­нил ее невре­ди­мой. На­ко­нец на­род воз­му­тил­ся, гля­дя на стра­да­ния невин­ной де­вы, вос­стал про­тив Се­де­кии и из­гнал его. Сме­нив­шие Се­де­кию пра­ви­те­ли так­же под­вер­га­ли свя­тую Ири­ну раз­ным же­сто­ким му­кам, во вре­мя ко­то­рых си­лой Бо­жи­ей она про­дол­жа­ла оста­вать­ся невре­ди­мой, а на­род под вли­я­ни­ем ее про­по­ве­ди и со­вер­шав­ших­ся чу­дес все в боль­шем чис­ле об­ра­щал­ся ко Хри­сту, остав­ляя по­кло­не­ние идо­лам. Все­го свя­той Ири­ной бы­ло об­ра­ще­но свы­ше 10 000 языч­ни­ков. Из сво­е­го род­но­го го­ро­да Ми­гдо­нии свя­тая пе­ре­шла в го­род Кал­ли­поль и там про­дол­жа­ла про­по­ве­до­вать о Хри­сте. Пра­ви­тель го­ро­да по име­ни Ва­ва­дон под­верг му­че­ни­цу но­вым каз­ням, но, уви­дев, что свя­тая оста­ет­ся невре­ди­мой, вра­зу­мил­ся и уве­ро­вал во Хри­ста. Вме­сте с ним уве­ро­ва­ло боль­шое чис­ло языч­ни­ков, ко­то­рые все при­ня­ли Свя­тое Кре­ще­ние от апо­сто­ла Ти­мо­фея.

По­сле это­го свя­тая Ири­на по­се­ти­ла и дру­гие го­ро­да – Кон­стан­ти­ну, Ме­сем­врию – с про­по­ве­дью о Хри­сте, тво­ря чу­де­са, ис­це­ляя боль­ных и пре­тер­пе­вая стра­да­ния за Хри­ста. В го­ро­де Ефе­се Гос­подь от­крыл ей, что при­бли­зи­лось вре­мя ее кон­чи­ны. То­гда свя­тая Ири­на в со­про­вож­де­нии сво­е­го учи­те­ля стар­ца Апе­ли­а­на и дру­гих хри­сти­ан уда­ли­лась за го­род к гор­ной пе­ще­ре и, осе­нив се­бя крест­ным зна­ме­ни­ем, во­шла в нее, ука­зав сво­им спут­ни­кам за­крыть вход в пе­ще­ру боль­шим кам­нем, что и бы­ло ис­пол­не­но. Ко­гда на чет­вер­тый день по­сле это­го хри­сти­ане по­се­ти­ли пе­ще­ру, то те­ла свя­той в ней не об­ре­ли. Так пре­ста­ви­лась свя­тая ве­ли­ко­му­че­ни­ца Ири­на.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­той ве­ли­ко­му­че­ни­цы Ири­ны" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.