Акафист всем святым преподобным Киево-Печерским
Память: 12 марта (27 февраля ст. ст.)
Не утвержден для общецерковного использования.
Конда́к 1.
Богоизбра́нный по́лче и ли́че богокра́сный, преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии, чуде́с мно́гих исто́чницы, и́ноческаго, по́стническаго общежи́тия на Руси́ первоучи́тели и наста́вницы, сие́ ва́м от душе́внаго жела́ния дерза́ем принести́ похва́льное пе́ние. Вы́ же, я́ко иму́щии ве́лие дерзнове́ние к подвигополо́жнику Христу́ Бо́гу на́шему, моли́теся Ему́, мо́лим вы́, от вся́ких бе́д и зо́л на́м изба́витися, да с благодаре́нием зове́м ва́м:
Ра́дуйтеся, вси́ преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии, всеми́рнии свети́льницы, вели́ции и пресла́внии чудотво́рцы.
И́кос 1.
Ангелоподо́бнаго возжела́сте жития́, отцы́ богому́дрии, мирски́я многомяте́жныя молвы́ избего́сте, в пеще́рах те́сных и те́мных всели́стеся, иде́же труды́ ве́лии и по́двиги подъя́сте, да Христа́ приобря́щете; те́мже и слы́шите от немощны́х на́с и гре́шных сия́ песнопе́ния:
Ра́дуйся, Анто́ние, воздержа́ния, смире́ния, послуша́ния и безмо́лвия зерца́ло; ра́дуйся, ве́ры правосла́вныя кре́пкое забра́ло.
Ра́дуйся, Феодо́сие, мона́шеская похвало́; ра́дуйся, оби́тели твоея́ велеле́пная сла́во.
Ра́дуйся Михаи́ле, пе́рвый архипа́стырю на́ш и учи́телю; ра́дуйся, ве́ры Христо́вой усе́рдный насади́телю и идолослуже́ния искорени́телю.
Ра́дуйся, Про́хоре, чудотво́рче всеблаже́нный, хле́бы су́щими от бы́лий и со́лию от пе́пла, гла́дом та́ющия лю́ди пропита́вый; ра́дуйся Иоа́нне, посто́м неизрече́нным просия́вый.
Ра́дуйтеся, Фео́доре и Васи́лие, во вре́менней жи́зни взаи́мным любве́ Христо́ве сою́зом себе́ связа́вшии; ра́дуйтеся, от корыстолюби́ваго кня́зя Мстисла́ва кре́пко пострада́вшии.
Ра́дуйтеся, я́ко и по блаже́нней кончи́не ва́шей во еди́ней ра́це дружелю́бно почие́те; ра́дуйтеся, я́ко во еди́нем часе́ к престо́лу Бо́жию предста́сте.
Ра́дуйтеся, вси́ преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии; всеми́рнии свети́льницы, вели́ции и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 2.
Ви́дя Христо́с Госпо́дь, я́ко во и́мя Его́ снидо́стеся ку́пно жи́тельствовати, посреде́ ва́с обре́теся, посо́бствуя ва́м в разли́чных по́двизех, наипа́че же во бра́ни со ду́хи зло́бы поднебе́сней, и обогаща́ше ва́с благода́тию Ду́ха Пресвята́го: одному́ подая́ да́р проро́чества, друго́му же да́ры исцеле́ний, ино́му вла́сть изгоня́ти ду́хи нечи́стии, вы́ же благода́ть сию́ прие́мши, не вознесо́стеся ду́хом свои́м, но в простоте́ души́ и се́рдца со смире́нием и благодаре́нием Благода́телю Бо́гу пе́снь воспе́сте: Аллилу́иа.
И́кос 2.
Ра́зум неукло́нен иму́ще и кре́пкою ве́рою в Бо́га вооружи́вшеся, пути́ спаси́тельнаго держа́стеся, отцы́ прехва́льнии, его́же и соверши́сте пресла́вно с по́мощию Христа́ и Пречи́стей Его́ Ма́тери; сию́ по́мощь и на́м, хотя́щим богоуго́дному житию́ ва́шему подража́ти, испроси́те у престо́ла Всевы́шняго, да благода́рно воспое́м ва́м:
Ра́дуйся, Полика́рпе, главо́ пресве́тлая, жития́ святы́х коне́чнее списа́вый и воеди́но собра́вый; ра́дуйся, я́ко с ни́ми у престо́ла Тро́ицы Пресвяты́я предста́вый.
Ра́дуйся, Варлаа́ме, уме́ благода́тный, пеще́ру те́мную и те́сную све́тлым и простра́нным пала́там предпочты́й; ра́дуйся, златотка́нныя оде́жды на ру́бы и́ноческия премени́вый.
Ра́дуйся, Дамиа́не, целе́бниче безме́здный, моли́твами и святы́м еле́ем боля́щих уврачева́вый; ра́дуйся, купножития́ на небесе́х с преподо́бным Феодо́сием у Го́спода себе́ испроси́вый.
Ра́дуйся, Никоди́ме, в пече́нии хле́бов свяще́нных три́десять ле́т потруди́выйся; ра́дуйся, Лавре́нтие, в затво́ре тесне́йшем многоле́тно подвиза́выйся.
Ра́дуйся, Афана́сие, да́р сле́з и умиле́ния от Го́спода получи́вый; ра́дуйся, Ера́зме, за украше́ние хра́ма Бо́жия Ма́тере пала́ту красоты́ неизрече́нныя в Небе́сном Ца́рстве от Христа́ стяжа́вый.
Ра́дуйся, Луко́, за́поведей Бо́жиих усе́рдный де́лателю; ра́дуйся, Некта́рие, послуша́ния неле́ностный исполни́телю.
Ра́дуйтеся, вси́ преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии, всеми́рнии свети́льницы, вели́ции и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 3.
Си́лою и благода́тию, да́нною ти́ свы́ше, в животе́ твое́м, Ага́пите блаже́нне, боле́зни разли́чныя врачева́вый. Благода́ть сия́ и си́ла тебе́ и ны́не прису́щая, па́че же и умно́жися. Те́мже мо́лим тя́: исцели́ на́ша неду́ги, уврачу́й стра́сти душе́вныя и теле́сныя, да здра́ви су́ще душе́ю и те́лом, воспое́м просла́вльшему тя́ Христу́: Аллилу́иа.
И́кос 3.
Иму́щи к ва́м ве́ру, любо́вь и усе́рдие, хода́таи бу́дете жи́зни ве́чныя, отцы́ богоприя́тнии! Ва́ши бо моли́твы многомогу́щии у престо́ла Бо́жия; сего́ ра́ди и прибега́ем к ва́м, я́ко вели́ким помо́щникам на́шим и засту́пникам, сла́вяще ва́с си́це:
Ра́дуйся, Иоа́нне, я́ко послуша́ние и по кончи́не свое́й прояви́л еси́; ра́дуйся, я́ко ста́ршему бра́ту сво́й сме́ртный о́др уступи́л еси́.
Ра́дуйся, Фео́филе, я́ко бра́тним послуша́нием от гне́ва исцели́лся еси́; ра́дуйся, я́ко вме́сто гне́ва умиле́ние и сле́зы непреста́нныя возыме́л еси́.
Ра́дуйся, Кукшо́ священному́чениче, я́ко язы́чников мно́жество ко Христо́вой ве́ре приве́л еси́: ра́дуйся, я́ко за Христа́ со ученико́м твои́м во главу́ усе́чен бы́л еси́.
Ра́дуйся, Алекси́е, моли́твы у́мныя до́брый де́лателю; ра́дуйся, Григо́рие, ико́н святы́х благогове́йный писа́телю.
Ра́дуйся, Са́вво, чуде́с вели́ких твори́телю; ра́дуйся, Се́ргие, послуша́ния прехва́льный рачи́телю.
Ра́дуйся, Мерку́рие, житию́ безпло́тных поревнова́телю; ра́дуйся, Пи́мене многоболе́зненный, кре́пкий на Бо́га упова́телю.
Ра́дуйтеся, вси́ преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии, всеми́рнии свети́льницы, вели́ции и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 4.
Бу́рный и широ́кий жития́ мирска́го пу́ть возненави́девше, возлюби́сте же вседу́шно у́зкую и приско́рбную жития́ мона́шескаго стезю́ и се́ю усе́рдно потеко́сте, отцы́ богому́дрии; те́мже и Госпо́дь, ви́дя ва́ше благо́е произволе́ние, запове́да А́нгелом свои́м споспешествова́ти ва́м и укрепля́ти ва́с. Сего́ ра́ди, хотя́щему все́м челове́ком спасти́ся Христу́, пое́м: Аллилу́иа.
И́кос 4.
Слы́шаще лю́дие, я́ко Госпо́дь просла́вил святы́м нетле́нием телеса́ ва́ша и дарова́ ва́м благода́ть цели́ти неду́ги и боле́зни, те́мже притека́ют к ва́м дви́жимые ве́рою, с Восто́ка, За́пада, Се́вера и Ю́га, похваля́юще ва́с приве́тствии таковы́ми:
Ра́дуйся Не́сторе, пе́рвый Ру́сский бытописа́телю; ра́дуйся жити́й святы́х отце́в Пече́рских сказа́телю и усе́рдный и́м во все́м подража́телю.
Ра́дуйся, Евстра́тие, до́блий му́чениче и по́стниче, сообра́зно Самому́ Христу́ пострада́вший; ра́дуйся, все́ я́звы Го́спода Иису́са на те́ле свое́м поне́сший.
Ра́дуйся, Елла́дие, затво́рников похвало́; ра́дуйся, Иереми́е, прозорли́вых сла́во.
Ра́дуйся, Моисе́е, целому́дрия свети́ло; ра́дуйся, Иоа́нне, де́вства побе́до.
Ра́дуйся, Ма́рко, его́ же честни́и ру́це гро́бы святы́м ископа́ша; ра́дуйся, его́же гла́са ме́ртвии послу́шаша.
Ра́дуйся, Нико́ло кня́же, в послуша́ние бра́тии Пече́рстей всеце́ло себе́ преда́вый; ра́дуйся, Григо́рие, и́же потопле́нием в реце́ кончи́ну блаже́нную прия́вый, его́же те́ло пречестно́е в ке́ллии чуде́сно обре́теся.
Ра́дуйтеся, вси́ преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии, всеми́рнии свети́льницы, вели́ции и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 5.
Ви́дя Диони́сий богому́дрый телеса́ ва́ша во гробе́х святоле́пно почива́юща, я́же вни́де покади́ти в де́нь Па́схи Христо́вой, от избы́тка любве́ и благогове́ния к ва́м воззва́: «Святи́и отцы́ и бра́тия, ны́не е́сть вели́к де́нь: Христо́с воскре́се!» И, о чудесе́! Слы́шит а́бие от ва́с громогла́сное: «Вои́стину воскре́се!» Дивя́щеся чудеси́ сему́ пресла́вному, пое́м воскре́сшему и пребыва́ющему во ве́к ве́ка Христу́ Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 5.
Разу́мнии зве́зды небесе́ пеще́рнаго вы́ есте́, отцы́ прехва́льнии, пу́ть и́ноческаго жития́ освеща́ющии и на кру́ге Ру́сския Це́ркве правосла́вныя пресве́тло блиста́ющии. Сла́ва бо всечестны́х по́двигов ва́ших во вся́ ми́ра концы́ протече́, испове́дание же святы́я ве́ры ва́шея всю́ Вселе́нную облиста́: того́ ра́ди и дерза́ем приноси́ти ва́м сия́ убо́гия на́ша пе́ния:
Ра́дуйся, Они́симе, я́ко тесното́ю затво́ра пеще́рнаго в простра́нная селе́ния ра́йския проше́л еси́; ра́дуйся, я́ко а́лчбою и жа́ждою насыще́ние безконе́чное лицезре́ния Бо́жия узре́л еси́.
Ра́дуйся, Матфе́е, я́ко за чистоту́ души́ и те́ла да́ра проро́ческаго сподо́блен еси́; ра́дуйся, я́ко кро́тостию и незло́бием высо́ких доброде́телей дости́гл еси́.
Ра́дуйся, Иса́ие, кла́дезю глубо́кий смире́ния; ра́дуйся, исто́чниче неизсяка́емый чудотворе́ний.
Ра́дуйся, Авраа́мие, сы́не свята́го трудолю́бия; ра́дуйся, Ни́фонте святи́телю, побо́рниче Правосла́вия.
Ра́дуйся, Сильве́стре, би́сере пречестны́й; ра́дуйся, Пи́мене, сосу́де Ду́ха Свята́го избра́нный.
Ра́дуйся, Ону́фрие, язы́ком молчали́вый, умо́м хвали́вый Бо́га; ра́дуйся, Анато́лие, терпели́вый душе́ю, ра́зумом целому́дренный.
Ра́дуйтеся, вси́ преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии, всеми́рнии свети́льницы, вели́ции и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 6.
Пропове́дницей на́м явля́ется честна́я десни́ца твоя́, Спиридо́не богоприя́тне, е́юже правосла́вных ча́д твои́х поуча́еши, ка́ко пе́рсты слага́ти подоба́ет во изображе́ние Креста́ свята́го на челе́, уста́ же расколоучи́телей загражда́еши, я́ве облича́я и́х непра́вое уче́ние о перстосложе́нии; си́м бо о́бразом осени́в себе́ кре́стным зна́мением отоше́л еси́ ко Христу́, Ему́же предстоя́ моли́ся, да угаси́т безме́рно горя́щую пе́щь страсте́й на́ших, да да́рует на́м и́стинное усе́рдие славосло́вити Его́ непреста́нно во псалме́х и пе́ниих духо́вных в се́й жи́зни и в бу́дущей да сподо́бит на́с пе́ти Ему́: Аллилу́иа.
И́кос 6.
Возсия́ я́ко пресве́тлое свети́ло богознамени́тая оби́тель ва́ша, отцы́ преподо́бнии и всю́ зе́млю Ру́сскую благода́тию Бо́жиею просвети́: ю́же кро́вными по́ты воздвиго́сте и на ню́же благода́ть свы́ше моли́твами ва́шими и святы́ми по́двиги привлеко́сте, ревну́я бо поревнова́сте проро́честву, е́же рече́: «На гора́х си́х возсия́ет благода́ть Бо́жия и ве́ра умно́жится». Те́мже к ва́м, я́ко вино́вником проро́чества о́наго зове́м:
Ра́дуйся, Аре́фо, я́ко Госпо́дь ми́лость свою́ на тебе́ удиви́; ра́дуйся, я́ко Госпо́дь укра́денное бога́тство твое́ в ми́лостыню тебе́ вмени́.
Ра́дуйся, Фео́филе, ему́же земля́ бы́сть ло́жем, власяни́ца оде́ждею; ра́дуйся, Сисо́е, ему́же бде́ние бы́сть сно́м, сле́зы упокое́нием.
Ра́дуйся, Али́пие, ему́ же А́нгели в труде́х свята́го иконописа́ния помо́щники бы́ша; ра́дуйся, Си́моне святи́телю, его́же святи́и ру́це жития́ святы́х написа́ша и на́м на по́льзу душе́вную преда́ша.
Ра́дуйся, Ни́коне, Анто́ния пе́рвый благогове́йный учениче́; ра́дуйся, Феодо́сия в де́лех монасты́рских усе́рдный сотру́дниче и в душеспаси́тельных по́двизех рачи́тельный соуча́стниче.
Ра́дуйся, Феофа́не, я́ко те́ло посто́м умертви́л еси́; ра́дуйся, Ониси́форе, я́ко ду́шу бде́нными моли́твами оживи́л еси́.
Ра́дуйся, Мака́рие, я́ко за жи́знь святу́ю нетле́нием те́ла от Го́спода поче́лся еси́; ра́дуйся, Анастаси́е, диа́коне благогове́йный и страда́льче преди́вный.
Ра́дуйтеся, вси́ преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии, всеми́рнии свети́льницы, вели́ции и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 7.
Хотя́ преблаги́й Госпо́дь страну́ на́шу благода́тию Свое́й обогати́ти и да́ти о́браз хотя́щим спасти́ся, подви́же ва́с Ду́хом Святы́м на вельми́ ско́рбное и богоуго́дное житие́, и́м же удиви́сте не то́кмо челове́ков на земли́, но и А́нгелов на небеси́: вы́ бо, о, отцы́ богоно́снии, в пеще́рах заключи́вшеся, а́ки во гробе́х, всеусе́рдно в теплоте́ се́рдца и души́, Еди́ному Бо́гу порабо́тасте, богокра́сно пою́ще пе́снь: Аллилу́иа.
И́кос 7.
Но́выя жи́зни и́ноческия отца́ми и учи́телем и яви́стеся, я́же на Руси́ ниже́ именова́ся когда́, сию́ вы́ насади́сте и до́бре укорени́сте. Те́мже безчи́сленныя мно́жества мона́шествующих после́дующе душеспаси́тельным стезя́м ва́шим благода́рно ва́м воспева́ют:
Ра́дуйся, Авраа́мие, я́ко Христа́ Го́спода все́ю душе́ю и се́рдцем возлюби́л еси́; ра́дуйся, я́ко Его́ ра́ди и труды́ ве́лии затво́ра пеще́рнаго подъя́л еси́.
Ра́дуйтеся и вы́, двана́десять бра́тий прекра́снии, я́ко це́рковь Бо́жия Ма́тере небеси́ подо́бную украси́ли есте́; ра́дуйтеся, я́ко за труды́ ва́ша дина́рий от Сы́на Ея́ Христа́ Бо́га, Ца́рство Небе́сное восприя́ли есте́.
Ра́дуйся, Исаа́кие, я́ко премно́гими страда́нии диа́вольскую пре́лесть низложи́л еси́; ра́дуйся, Илие́, я́ко воздержа́ния по́двиги и безстра́стия благода́тию обогати́лся еси́.
Ра́дуйся младе́нче му́чениче Иоа́нне, я́ко кро́вь твою́ святу́ю непови́нно за Христа́ пролия́л еси́; ра́дуйся, Ни́коне, я́ко на кресте́ просте́ршему во́лею дла́ни Христу́ терпе́нием и незло́бием вельми́ угоди́л еси́.
Ра́дуйся святи́телю Ефре́ме, я́ко пчела́ со́т пресла́док, та́ко ты́ Уста́в студи́йский в оби́тель Пече́рскую прине́сл еси́; ра́дуйся, Ти́те блаже́нне, я́ко гне́внаго бе́са смире́нием попра́л еси́.
Ра́дуйся, я́ко тьму́ лука́вых де́монов дале́че от на́с прогоня́еши; ра́дуйся, я́ко све́т, е́же не гне́ватися на бли́жняго, собо́ю на́м пролива́еши.
Ра́дуйтеся, вси́ преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии, всеми́рнии свети́льницы, вели́ции и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 8.
Стра́нное и пресла́вное чу́до благода́ти небе́сныя прояви́ся воо́чию все́х ве́рных: пеще́ра разбо́йников в хра́м Бо́жий соде́лася: иде́же бо гре́х преизоби́лова, та́мо благода́ть приумно́жися, иде́же те́рн беззако́ния укорени́ся, та́мо ке́дры рая́ Христо́ва возрасто́ша, иде́же бла́то смра́дное греха́ бя́ше, та́мо исто́чницы безсме́ртия воскипе́ша, иде́же сме́рть облада́ше, та́мо Госпо́дь воцари́ся. Дивя́щеся измене́нию десни́цы Вы́шняго, зове́м: Аллилу́иа.
И́кос 8.
Все́ ва́ше, преблаже́ннии отцы́, тща́ние, жела́ние и попече́ние бя́ше, да всезло́бному ро́да христиа́нскаго врагу́ го́рдую главу́ попра́ти и сотре́ти, Го́спода же Иису́са Христа́ в душа́х и телесе́х ва́ших да возвели́чите и просла́вите; сего́ ра́ди приве́тствуем и ва́с си́це:
Ра́дуйся, священному́чениче Лукиа́не, я́ко угото́вася тебе́ небе́сное жили́ще; ра́дуйся, я́ко страда́льцу, дарова́ся тебе́ несконча́емое ра́йское поко́ище.
Ра́дуйся, Лавре́нтие, я́ко суеты́ мирски́я избе́гл еси́; ра́дуйся, я́ко к общежи́тию с ми́ром а́нгельским восте́кл еси́.
Ра́дуйся, Пафну́тие, я́ко, по́мня ча́с сме́ртный, непреста́нно слези́л еси́; ра́дуйся, я́ко при кончи́не от А́нгелов утеше́ния сподо́бился еси́.
Ра́дуйся, Марти́рие, я́ко за вели́кую чистоту́ и по́стнические по́двиги да́ра цели́ти боле́зни сподо́блен бы́л еси́; ра́дуйся, иера́рше Иларио́не, я́ко ста́до слове́сных ове́ц Христо́вых на па́житех Правосла́вия до́бре упа́сл еси́.
Ра́дуйся, кня́же Фео́доре, я́ко в че́сть и во сла́ву Це́ркви правосла́вной мно́го потруди́лся еси́; ра́дуйся, Диони́сие, я́ко «вои́стину воскре́се Госпо́дь» от преподо́бных отце́в в де́нь Па́схи услы́шал еси́.
Ра́дуйся, Афана́сие, я́ко кра́сная ми́ра сего́ презре́в, бла́ту вмени́л еси́; ра́дуйся, святи́телю Фео́филе, па́стырю до́брый, я́ко за пасо́мых тобо́ю и живо́т положи́ти гото́в бы́л еси́.
Ра́дуйтеся, вси́ преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии, всеми́рнии свети́льницы, вели́ции и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 9.
Все́м есте́ вся́, отцы́ преподо́бнии, небе́сная бо врачества́ предлага́ете на́м и к безме́здным лечба́м свои́м вся́ ны́ созыва́ете, не хитростьми́ челове́ческими, ни обяза́ньми, но де́йствием Свята́го Ду́ха душе́вныя и теле́сныя исцеле́ния преесте́ственне подае́те, е́же прие́млюще оби́льно, ро́д вся́к и во́зраст Благода́телю и Промысли́телю зове́т благода́рно: Аллилу́иа.
И́кос 9.
Вити́и многовеща́ннии ри́торскими свои́ми язы́ки не возмо́гут досто́йно воспева́ти ва́шея святы́ни, те́м па́че а́з убо́гий сло́вом и ра́зумом, ки́ими пе́сньми восхвалю́ ва́с, о отцы́, А́нгелом равноче́стнии, оба́че побужде́н усе́рдием и любо́вию я́же к ва́м, дерза́ю венча́ти ва́с си́ми недосто́йными мои́ми похвала́ми:
Ра́дуйся, Зино́не, посто́м и мно́гими ины́ми по́двиги и́ноческаго жития́ све́тло просия́вый; ра́дуйся, смире́нием, кро́тостию и послуша́нием зе́млю кро́тких насле́дивый.
Ра́дуйся, Григо́рие, я́ко зе́лием, и́мже пита́лся, здра́вие боля́щим препода́вый; ра́дуйся, Ипа́тие, святы́м отце́м в боле́знех со всеусе́рдием послужи́вый и за сия́ благода́ть Ду́ха исцеля́ти неду́ги восприя́вый.
Ра́дуйтеся, отцы́ преподо́бнии, и́х же пречестни́и главы́ во здра́вие ду́ш и теле́с на́ших ми́ро источа́ют; ра́дуйтеся, и́х же пресвяти́и ду́ши в неизрече́нней сла́ве Бо́жию престо́лу предстоя́т.
Ра́дуйся, Моисе́е, я́ко моли́твами, посто́м и вери́гами стра́сти умертви́л еси́; ра́дуйся, Ио́сифе, я́ко врата́ми смире́ннаго и усе́рднаго послуша́ния в ве́чный поко́й вше́л еси́.
Ра́дуйся, Па́вле, я́ко николи́же в пра́здности вре́мене препроводи́л еси́, те́мже со тружда́ющимися и обремене́нными водвори́лся еси́; ра́дуйся, Сисо́е, я́ко чрезме́рными по́двигами по́стничества не то́кмо челове́ков, но и А́нгелов удиви́л еси́.
Ра́дуйтеся, Лео́нтие и Геро́нтие, я́ко из младе́нчества Христа́ возлюби́ли есте́; ра́дуйтеся, я́ко во о́трочестве в по́двизех наста́вником соравня́лися есте́.
Ра́дуйтеся, вси́ преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии, всеми́рнии свети́льницы, вели́ции и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 10.
Спасти́ хотя́ мно́гих, все́х обраще́ния и спасе́ния ми́лостивно ища́й премилосе́рдый Христо́с Бо́г на́ш, други́х ва́с отце́в Еги́пта, Фиваи́ды и Палести́ны,– Руси́ прояви́, да ва́ми мно́гих вразуми́т и пока́жет ва́шим житие́м пу́ть ко спасе́нию, в че́м вы́ потруди́стеся, до́бре преуспе́ете, в неве́дении су́щих Ева́нгельстей и́стине неле́ностно поуча́я, к правове́рию приведо́сте и к хране́нию Бо́жиих за́поведей и богоуго́дному и чи́стому житию́ сло́вом и де́лом непреста́нно возбужда́сте, Бо́гу Помо́щнику пе́снь пою́ще: Аллилу́иа.
И́кос 10.
Стено́ю тве́рдою и огражде́нием кре́пким бу́дете на́м, всехва́льнии отцы́, с те́плою ве́рою, усе́рдием и любо́вию к ва́м прибега́ющим, огражда́юще на́с проти́ву чу́вственных и мы́сленных враго́в на́ших, да не убои́мся и́х, но да побежда́им ти́и моли́твами ва́шими ко Христу́ Бо́гу, зову́ще с благодаре́нием к ва́м си́це:
Ра́дуйся, Не́сторе, ни́жняя презре́вый, вы́шняя же возлюби́вый; ра́дуйся, я́ко пред кончи́ною Самаго́ Го́спода Иису́са Христа́ со А́нгелы ви́дети сподо́бивыйся.
Ра́дуйся, Фео́доре, я́ко хране́ние усто́м свои́м положи́л еси́; ра́дуйся, Па́мво испове́дниче, бо́ги язы́ческия прокля́вый, и́мя же Го́спода небесе́ и земли́ испове́давый.
Ра́дуйся, Софро́ние, затво́ром кре́пким и желе́зом те́ло стесни́вый, душе́ю же и умо́м со псалмопе́нием к небеси́ непреста́нно пари́вый; ра́дуйся, Панкра́тие, я́ко боля́щим благода́тию Ду́ха Свята́го исцеле́ния источа́еши.
Ра́дуйся, Анто́ние, я́ко ду́хи лука́выя от приходя́щих к тебе́ с ве́рою прогоня́еши; ра́дуйся, Марда́рие, нищеты́ и нестяжа́ния люби́телю.
Ра́дуйся, Аммо́не, дре́вним отце́м святы́м в по́двизех всеусе́рдный подража́телю; ра́дуйся, Пи́оре, стра́сти теле́сныя огне́м воздержа́ния попали́вый.
Ра́дуйся, Марти́рие, доброде́тельным нра́вом ду́шу просвети́вый; ра́дуйся Ру́фе, во о́браз житие́м свои́м по́стником и подви́жником бы́вый.
Ра́дуйтеся, вси́ преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии, всеми́рнии свети́льницы, вели́ции и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 11.
Пе́ние вся́кое хвале́бное побежда́ется мно́жеством пресла́вных ва́ших по́двигов и трудо́в чрезме́рных, превосходя́щих житие́ челове́ческое, но а́нгельскому подо́бное: и похвала́м от А́нгел па́че, а не от челове́к ва́м приноси́мым бы́ти досто́яше, оба́че усе́рдное на́ше ви́дяще произволе́ние, с ве́рою и любо́вию приноси́мое на́ми приими́те пе́ние и испроси́те на́м оставле́ние грехо́в, и да в до́бром исправле́нии и покая́нии сконча́ем вре́менное сие́ житие́ на́ше, в ве́чном же да сподо́бимся моли́твами ва́шими пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 11.
Све́т ва́м незаходи́мый возсия́ возненави́девшим страсте́й тьму́, уго́дницы Бо́жии пресла́внии: весе́лие же несконча́емое восприя́ ва́с, до́брый по́двиг со тща́нием сконча́вшим. Те́мже предстоя́ще престо́лу Христо́ву, помина́йте на́с пою́щих ва́м сия́:
Ра́дуйся, Евфроси́ние, го́рняго Иерусали́ма дщи́ пречестна́я; ра́дуйся, до́льняго Иерусали́ма, на́шею гра́да Ки́ева, ма́ти пресве́тлая.
Ра́дуйся, Иулиа́не, де́во, ли́лие прекра́сная, произра́стшая в земно́м Христо́вом са́де; ра́дуйся, процве́тшая в небе́сном Его́ вертогра́де.
Ра́дуйся, Мака́рие священному́чениче, я́ко до сме́рти ве́рен па́стырь бы́л еси́; ра́дуйся, я́ко пре́жде, не́же прия́ти ти́ престо́л на земли́ чу́вственный, на престо́лы мы́сленныя предпосла́лся еси́.
Ра́дуйся, Кассиа́не, затво́рниче ди́вный; ра́дуйся, Арсе́ние, я́ко за богоуго́дныя вре́менныя, ве́чно от Христа́ упоко́ен еси́.
Ра́дуйся, Евфи́мие, я́ко поще́ния ра́ди твоего́ вели́каго и немо́лчнаго славосло́вия Бо́гу, ра́йских сла́достей насыща́ешися и со А́нгелы пое́ши.
Ра́дуйся, Вениами́не, я́ко разда́в име́ния твоя́, на ло́не Авраа́ма почива́еши; ра́дуйся, Ти́те, я́ко земна́го царя́ во́инство оста́вль, да Небе́сному Царю́ хра́брейший во́ин бу́деши.
Ра́дуйся, Ахи́лло, я́ко от ю́ности распя́лся еси́ житию́ и страсте́м, да распе́ншагося во́лею на Кресте́ Христа́ приобря́щеши.
Ра́дуйтеся, вси́ преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии, всеми́рнии свети́льницы, вели́ции и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 12.
Благода́тию Всеми́лостиваго и Всеще́драго Бо́га житие́м равноа́нгельным пожи́сте, отцы́ духоно́снии, чудеса́ мно́ги соде́ясте, хра́м Пречи́стей Госпоже́ Де́ве Богоро́дице пречу́ден созда́сте и я́ко неве́сту прекра́сну зла́том, сребро́м и ка́мением многоце́нным украси́сте, в о́нь же лю́дие от всея́ Вселе́нныя приходя́ще, восхваля́ют о ва́с Христа́ Бо́га, пою́ще Ему́: Аллилу́иа.
И́кос 12.
Пою́ще ва́ше безмо́лвное житие́, похваля́ем по́двиги ва́ша – по́ст, моли́твы, сле́зы, коленопреклоне́ния, всено́щныя бде́ния, пло́ти умерщвле́ния, ду́ха сокруше́ние, долулега́ния, смире́ние, кро́тость, молча́ние, терпе́ние, нищету́, нестяжа́ние и вся́ та́ чти́м, я́же любви́ ра́ди Христо́вы подъя́сте, та́ко воспева́юще:
Ра́дуйтеся, Паи́сие и Мерку́рие, я́ко в неразлу́чней жи́зни и единоду́шней любви́ бра́тской пожи́сте на земли́; ра́дуйтеся, я́ко еди́ною жи́знию и ра́достию вку́пе наслажда́етеся со Христо́м и на небеси́.
Ра́дуйся, Мака́рие, я́ко Самуи́л в ю́ном во́зрасте в служе́ние Го́споду предназна́чен бы́л еси́; ра́дуйся, Пи́мене, я́ко пшени́ца гумна́ Христо́ва, в жи́тницы небе́сныя предопреде́лен еси́.
Ра́дуйся, Силуа́не, я́ко на криле́х поста́ и моли́твы к Бо́гу возлете́л еси́; ра́дуйся, Агафо́не, я́ко на плеща́х доброде́телей высо́ких в го́рния подъя́т еси́.
Ра́дуйся, Заха́рие, я́ко бесо́м стра́шен бы́л еси́, А́нгелом же собесе́дник яви́лся еси́, с ни́ми же и ко престо́лу Тро́ицы Пресвяты́я воспари́л еси́; ра́дуйся, Игна́тие, кня́же пресве́тлый пеще́рнаго гра́да.
Ра́дуйся, па́стырю преподо́бный богоизбра́ннаго ста́да; ра́дуйся, му́чениче младе́нче, я́ко за Христа́ от И́рода безчелове́чнаго ча́шу сме́рти испи́вый;
ра́дуйся, зе́млю Восто́ка кро́вию освяти́вый и на́шу страну́ прише́ствием твои́м благослови́вый; ра́дуйся, Ло́нгине, я́ко путе́м у́зким пра́во ше́ствовал еси́, и́м же и рая́ Бо́жия доспе́л еси́.
Ра́дуйтеся, вси́ преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии, всеми́рнии свети́льницы, вели́ции и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 13.
О Всеблаже́ннии и вся́ких похвале́ний превы́шнии, преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии, приими́те сие́ ма́лое ва́м приноше́ние, я́коже и Госпо́дь прия́т две́ ле́пты вдови́цы: и не возгнуша́йтеся моле́нием на́шим, я́ко и Христо́с не возгнуша́лся лобза́ния блудни́цы, и сподо́бите на́с хода́тайством ва́шим ко Го́споду в до́брем исправле́нии и покая́нии сконча́ти житие́ сие́ и с моли́твою во усте́х, в се́рдце и душе́ отъити́ от сея́ вре́менныя жи́зни к ве́чней, и предста́ти престо́лу Всевы́шняго, иде́же вы́ предстоите́ и со Арха́нгелы и А́нгелы и со все́ми святы́ми, пе́снь пою́ще: Аллилу́иа.
Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.
И́кос 1.
Ангелоподо́бнаго возжела́сте жития́, отцы́ богому́дрии, мирски́я многомяте́жныя молвы́ избего́сте, в пеще́рах те́сных и те́мных всели́стеся, иде́же труды́ ве́лии и по́двиги подъя́сте, да Христа́ приобря́щете; те́мже и слы́шите от немощны́х на́с и гре́шных сия́ песнопе́ния:
Ра́дуйся, Анто́ние, воздержа́ния, смире́ния, послуша́ния и безмо́лвия зерца́ло; ра́дуйся, ве́ры правосла́вныя кре́пкое забра́ло.
Ра́дуйся, Феодо́сие, мона́шеская похвало́; ра́дуйся, оби́тели твоея́ велеле́пная сла́во.
Ра́дуйся Михаи́ле, пе́рвый архипа́стырю на́ш и учи́телю; ра́дуйся, ве́ры Христо́вой усе́рдный насади́телю и идолослуже́ния искорени́телю.
Ра́дуйся, Про́хоре, чудотво́рче всеблаже́нный, хле́бы су́щими от бы́лий и со́лию от пе́пла, гла́дом та́ющия лю́ди пропита́вый; ра́дуйся Иоа́нне, посто́м неизрече́нным просия́вый.
Ра́дуйтеся, Фео́доре и Васи́лие, во вре́менней жи́зни взаи́мным любве́ Христо́ве сою́зом себе́ связа́вшии; ра́дуйтеся, от корыстолюби́ваго кня́зя Мстисла́ва кре́пко пострада́вшии.
Ра́дуйтеся, я́ко и по блаже́нней кончи́не ва́шей во еди́ней ра́це дружелю́бно почие́те; ра́дуйтеся, я́ко во еди́нем часе́ к престо́лу Бо́жию предста́сте.
Ра́дуйтеся, вси́ преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии; всеми́рнии свети́льницы, вели́ции и пресла́внии чудотво́рцы.
Конда́к 1.
Богоизбра́нный по́лче и ли́че богокра́сный, преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии, чуде́с мно́гих исто́чницы, и́ноческаго, по́стническаго общежи́тия на Руси́ первоучи́тели и наста́вницы, сие́ ва́м от душе́внаго жела́ния дерза́ем принести́ похва́льное пе́ние. Вы́ же, я́ко иму́щии ве́лие дерзнове́ние к подвигополо́жнику Христу́ Бо́гу на́шему, моли́теся Ему́, мо́лим вы́, от вся́ких бе́д и зо́л на́м изба́витися, да с благодаре́нием зове́м ва́м:
Ра́дуйтеся, вси́ преподо́бнии отцы́ на́ши Пече́рстии, всеми́рнии свети́льницы, вели́ции и пресла́внии чудотво́рцы.
Моли́тва пе́рвая.
О, преподо́бнии и богоно́снии отцы́ на́ши Анто́ние и Феодо́сие, и вси́ преподо́бнии пече́рстии, свети́ла земна́я пресве́тлая, от те́мных ме́ст пеще́рных в земли́ Ру́сской сла́вно просия́вшии, и сию́ мно́гими светоза́рными ангелонра́внаго ва́шего жития́ звезда́ми онебеси́вшии, всю́ же вселе́нную высо́ких доброде́телей светлостьми́ и чуде́с Боже́ственных блиста́ньми удиви́вшии, и ны́не сме́ртным за́падом пло́тски на вре́мя во гро́б заше́дше, душа́ми со Христо́м, Со́лнцем Пра́вды, су́ще пра́ведницы, просвеща́етеся, я́ко со́лнце во Ца́рствии Небе́снем. Иде́же моли́твеннии ва́ша к Бо́гу Све́ту лучи́ о Оте́честве свое́м простира́юще, не забу́дите и ны́, всегда́шния своя́ моли́твенники, в нощи́ страсте́й и скорбе́й пребыва́ющия, свы́ше благода́тными призира́ти осия́нии, я́ко да во све́те доброде́тельнаго ва́шего жития́ пра́во ходя́ще, сподо́бимся зре́ти све́т неприкоснове́нныя Сла́вы Бо́жия, хва́ляще Его́ ку́пно с ва́ми в несконча́емыя ве́ки. Ами́нь.
Моли́тва втора́я.
О, преблаже́ннии, присносла́внии, преподо́бнии отцы́, святи́и первонача́льницы пече́рстии, Анто́ние и Феодо́сие, свы́ше Бо́гом дарова́ннии, дво́ице благода́тная, сою́зом соверше́нства, любо́вию к Бо́гу и бли́жнему соедине́нная, не то́чию в жи́зни се́й вре́менной друголю́бне труди́вшиися о по́льзе душе́вной и́ночествующих и в ми́ре благоче́стно живу́щих, но и по отше́ствии свое́м в жи́знь ве́чную обеща́вшиися посо́бствовати все́м и моли́тися ко Го́споду Бо́гу и Пресвяте́й Богоро́дице о спасе́нии все́х, наипа́че гре́шников, от ни́хже пе́рвый е́смь а́з. К ва́м, уго́дником Бо́жиим и Пресвяты́я Богоро́дицы, я́ко и́стинным хода́таем спасе́ния, притека́я, смире́нно молю́ся: предста́ните мне́ в по́мощь, у́зами грехо́в свя́занному, и помоли́теся о мне́, ку́пно же и все́х насле́дников богоуго́днаго ва́шего жития́ и снасле́дников Ца́рствия Небе́снаго подви́гните на многомогу́щия моли́твы, все́х бо ва́с, недосто́йный, призыва́ти на заступле́ние дерза́ю, жела́я от все́х грехо́в мои́х ва́ми свобожде́ние получи́ти. Вси́ преподо́бнии отцы́ пече́рстии, богоуго́дно труди́вшиися и нетле́нно в пеще́рах почива́ющии, святи́и иера́рси, священнонача́льницы, священнои́ноцы, по́стницы, му́ченицы, де́вственницы, чудотво́рцы, вы́ есте́ ро́д избра́н, ца́рское свяще́ние, язы́к свя́т, лю́дие обновле́ния, извести́телие доброде́телей из тмы́ тле́нныя сея́ жи́зни Призва́вшаго ва́с в чу́дный све́т: ва́с бо ни земля́ потаи́ла е́сть, а́ще же ки́их и потаи́ла, под спу́дом почива́ющих, но, ве́рую, я́ко все́х не́бо прия́ло е́сть, и я́ко сла́вы ва́шея испове́сти, та́ко и име́н ва́ших исчести́ ми́ не возмо́жно, мно́жеству бо зве́здному уподо́бистеся, ра́зве са́м, исчита́яй мно́жество зве́зд и все́м и́м имена́ нарица́яй, испове́данный от ва́с на земли́ Ца́рь Сла́вы, Христо́с, все́х ва́с, преподо́бных Свои́х, по и́мени напи́санных на Небесе́х, исчита́ет и соверше́нно испове́дует пред Отце́м Свои́м Небе́сным. Помози́те мне́, гре́шному, в сокруше́нии и смире́нии се́рдца моего́ припа́дая, молю́ся ва́м, све́т су́ще ми́ру и свети́льницы, из под спу́да пеще́рнаго поста́влени душа́ми на све́щнице Небе́сном, осиява́йте мя́, омраче́ннаго наве́ты вра́жиими, све́том благода́ти свы́ше, да в не́м ходя́ще, не преткну́ о ка́мень ноги́ моея́. Вы́ есте́ сосу́ди, в че́сть избра́ннии, испо́лненнии благода́ти бо́жия оби́льно, молю́: сподо́бите мя́, гре́шнаго, от исполне́ния ва́шего прия́ти. Вы́ есте́ со́ль земли́, а́з же е́смь земля́, бу́дите мне́ со́лию, соблюда́юще всеце́ло ду́шу и те́ло мое́ от согни́тия грехо́внаго. Вси́ вы́, преподо́бнии пече́рскии, вра́чеве благода́тнии, исцеля́ющии вся́к неду́г и вся́ку я́зю в лю́дех, молю́ся ва́м, святи́и: исцели́те и моя́ душе́вныя и теле́сныя я́звы, да досто́йно прославля́ю бо́га в души́ и телеси́ мое́м, все́х ва́с во все́м благодаря́. Вы́ бы́сте а́лчущии и жа́ждущии пра́вды, ны́не же блаже́ннаго обе́да в Ца́рствии Бо́жии досто́йно насыща́етеся. Смире́нно коле́на се́рдца моего́ преклоня́я, молю́ ва́с: подади́те и мне́, а́лчущему и жа́ждущему, тоя́жде благода́ти, поне́ от крупи́ц па́дающих от трапе́зы ва́шея, и насыти́те ду́шу мою́ тщу́ и ду́шу а́лчущу испо́лните бла́г. О, всеще́дрии госпо́дие! Все́х ва́с до́брый па́стырь пасе́т, и ничто́же ва́с уже́ лиши́т. Ва́шими благоприя́тными моли́твами соде́лайте, да и мене́, а́ще и недосто́йнаго, ничто́же лиши́т бла́го: мо́жете бо, преподо́бнии вси́, все́м вся́ о укрепля́ющем все́х ва́с Иису́се Христе́. Бу́дите, уго́дницы Бо́жии, и мне́, окая́нному, вси́ вся́, да с про́чиими все́ми и мене́, к ва́м всеусе́рдно притека́ющаго, приобря́щете. А́ще бо мно́го мо́жет моли́тва еди́наго пра́веднаго, поспешеству́емая во благо́е, кольми́ па́че ва́с, пра́ведных и преподо́бных мно́гих, мо́гут моли́твы вся́ у Всеми́лостиваго Бо́га. Не два́ или́ трие́ во и́мя Христо́во со́брани есте́, и не два́ совеща́стеся на земли́ проси́ти во и́мя Христо́во Отца́ Небе́снаго, но ве́лие мно́жество ва́с, о преподо́бнии! Помоли́теся о мне́, еди́ном от гре́шных, а́з же ве́рую, я́ко бо́г, прославля́емый в сове́те все́х ва́с, преподо́бных свои́х, услы́шит проше́ние со́бранных и совеща́нных во и́мя его́. Изгуби́х, окая́нный, грехопаде́ньми мои́ми благода́ть Бо́жию, вы́, святи́и пече́рстии, мно́жеством свои́м поищи́те, молю́, вои́стинну обря́щете. Увы́ мне́! Затворе́ны пред мно́ю, недосто́йным, две́ри милосе́рдия, вы́, преподо́бнии уго́дницы Бо́жии, вси́ потолцы́те, и отве́рзутся ра́ди ва́с мне́, гре́шному, я́ко да и а́з к ва́шему мно́жественному числу́, с бо́льшею ва́шею сла́вою, ва́шими святы́ми моли́твами, причте́н бы́ти сподо́блюся. О, достохва́льнии, преподо́бнии отцы́ пече́рстии! Вы́ есте́ ра́дование Царя́ Небе́снаго, вы́ благоприя́тная же́ртва вы́шняго, вы́ гра́ждане но́ваго Иерусали́ма, вы́ насле́дницы Ца́рствия Бо́жия! Та́ко бо вси́ теко́сте, я́ко и жела́емое пости́гнусте. Молю́, и мои́м нога́м благо́е тече́ние в пути́ за́поведей Госпо́дних соде́лайте и жела́емое пости́гнути гре́шнаго мене́ сподо́бите ва́шими многомо́щными хода́тайствы, да вше́д в до́м Ца́рствия Ве́чнаго, возра́дуюся и возвеселю́ся, благодаря́ все́х ва́с, преподо́бных, о таково́й любви́ ва́шей ко бли́жнему, и ку́пно с ва́ми восхвалю́ и возвели́чу во хвале́нии Еди́наго в Тро́ице Пресвяте́й, от всея́ тва́ри на Небеси́ и на земли́ хвали́маго, благослови́маго и покланя́емаго всеми́лостиваго Бо́га, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, с Пречи́стою и Присноблаже́нною Де́вою Богоро́дицею, ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Во 2-ю неделю Великого поста празднуется Собор всех преподобных отцов Киево-Печерских, почивающих в Ближних (преподобного Антония) и Дальних (преподобного Феодосия) пещерах. Канон, вошедший в службу этого праздника, составлен иеромонахом Мелетием Сиригом во второй половине XVII века.
Собор преподобных отцов Киево-Печерских, почивающих в Ближних пещерах, празднуется отдельно 28 сентября/11 октября. Ранее эта общая память совершалась в первую субботу по отдании праздника Воздвижения Честного Креста, т. е. после 21 сентября/4 октября. Установление празднования общей памяти преподобных, почивающих в Антониевой пещере, в субботу по отдании праздника Воздвижения Честного Креста относится к 1670 году. При возобновлении пещер, поврежденных землетрясением, было открыто несколько мощей древних подвижников и устроен храм в честь Воздвижения Животворящего Креста.
В 1760 году над пещерами была построена каменная церковь в честь Воздвижения Животворящего Креста. В 1886 году при Киевском митрополите Платоне празднование памяти Собора преподобных Ближних пещер было перенесено на 28 сентября/11 октября в соответствии с совершаемым 28 августа/10 сентября празднованием памяти Собора преподобных Дальних пещер. Предполагают, что канон преподобным отцам, почивающим в Ближних пещерах, составлен святителем Димитрием, митрополитом Ростовским. Известно, что ему принадлежит 2-й канон службы преподобным Антонию и Феодосию на 2/15 сентября.
В Собор преподобных отцов Ближних пещер входят:
- прп. Антоний Первоначальник († 1073; память 10/23 июля и 2/15 сентября),
- прп. Прохор Чудотворец, называемый Лебедником († 1107; память 10/23 февраля),
- прп. Иоанн Постник (XII в.; память 7/20 декабря),
- прп. Иулиания дева, княжна Ольшанская († ок. 1550; память 6/19 июля),
- прмчч. Феодор и Василий († 1098; память 11/24 августа),
- прп. Поликарп, архимандрит Печерский († 1182; память 24 июля/6 августа),
- прп. Варлаам, игумен Печерский († 1065; память 19 ноября/2 декабря),
- прп. Дамиан пресвитер, целебник († 1071; память 5/18 октября),
- прп. Никодим просфорник (XII в.; память 31 октября),
- прп. Лаврентий затворник, епископ Туровский († 1194; память 29 января/11 февраля),
- прп. Афанасий затворник († ок. 1176; память 2/15 декабря),
- прп. Еразм черноризец (XII в.; память 24 февраля/8 марта),
- прп. Лука, эконом Печерский (XIII в.; память 6/19 ноября),
- прп. Агапит, врач безмездный († ок. 1095; память 1/14 июня),
- прпп. Феофил Слезоточивый и Иоанн Богоугодный, во единой раке почивающие (XII в.; память 29 декабря/11 января),
- прп. Нектарий Послушливый (XII в.; память 29 ноября/12 декабря),
- прп. Григорий иконописец (XII в.; память 8/21 августа),
- сщмч. Кукша, просветитель вятичей (XII в.; память 27 августа/9 сентября),
- прп. Алексий Затворник (XIII в.; память 24 апреля/7 мая),
- прп. Савва Богоугодник (XIII в.; память 24 апреля/7 мая),
- прп. Сергий Послушливый (XIII в.; память 7/20 октября),
- прп. Меркурий, епископ Смоленский († 1239; память 7/20 августа),
- прп. Пимен Многоболезненный († 1110; память 7/20 августа),
- прп. Нестор Летописец († 1114; память 27 октября/9 ноября),
- прмч. Евстратий († 1097; память 28 марта/10 апреля),
- прп. Елладий Затворник (XII–ХIII вв.; память 4/17 октября),
- прп. Иеремия Прозорливый († ок. 1070; память 5/18 октября),
- прмч. Моисей Угрин († ок. 1043, память 26 июля/8 августа),
- прп. Иоанн Многострадальный († 1160; память 18/31 июля),
- прп. Марк Гробокопатель (XII в.; память 29 декабря/11 января),
- прп. Никола Святоша, князь Черниговский († 1143; память 14/27 октября),
- прмч. Григорий чудотворец († 1093; память 8/21 января),
- прп. Онисим затворник (ХII–ХIII вв.; память 4/17 октября и 21 июля/3 августа),
- прп. Матфей Прозорливый († ок. 1085; память 5/18 октября),
- прп. Исаия чудотворец († 1115; память 15/28 мая),
- прп. Аврамий Трудолюбивый (ХII–ХIII; память 21 августа/3 сентября),
- прп. Нифонт, епископ Новгородский († 1156; память 8/21 апреля),
- прп. Сильвестр чудотворец (XII в.; память 2/15 января),
- прп. Пимен постник (XII в.; память 27 августа/9 сентября),
- прп. Онуфрий Молчаливый (XII в.; память 21 июля/3 августа),
- прп. Анатолий затворник (XII в.; память 3/16 июля),
- прп. Алипий иконописец († 1114; память 17/30 августа),
- прп. Сисой затворник (ХII–ХIII вв.; память 24 октября/6 ноября),
- прп. Феофил затворник (ХII–ХIII вв.; память 24 октября/6 ноября),
- прп. Арефа затворник († ок. 1195; память 24 октября/6 ноября),
- прп. Спиридон просфорник (XII в.; память 31 октября/13 ноября),
- прп. Онисифор исповедник († 1148; память 9/22 ноября),
- прп. Симон, епископ Суздальский († 1226; память 10/23 мая),
- прп. Никон, игумен Печерский († 1088; память 23 марта/5 апреля),
- прп. Феофан постник (ХII в., память 11/24 октября),
- прп. Макарий (XII в.; память 19 января/1 марта),
- прмч. Анастасий диакон (XII в.; память 22 января/4 марта),
- 12 мастеров греческих, зодчих Киево-Печерской великой церкви в честь Успения Пресвятой Богородицы (XI в.; память 14/27 февраля),
- прп. Авраамий затворник (ХII–ХIII; память 29 октября/11 ноября),
- прп. Исаакий затворник († ок. 1090; память 14/27 февраля),
- мученик Иоанн младенец (общая память с 14 тыс. младенцев, от Ирода в Вифлееме избиенных, 29 декабря/11 января),
- прп. Илия Муромец († ок. 1188; память 19 декабря/1 января),
- прп. Никон Сухой (XII в.; память 11/24 декабря),
- прп. Ефрем, епископ Переяславский († ок. 1098; память 28 января/10 февраля),
- прп. Тит иеромонах († 1190; память 27 февраля/11 марта).
Кроме перечисленных святых, среди Печерских преподобных известно 30 угодников Божиих, от которых сохранились мироточивые главы. В службе преподобным отцам Ближних пещер на 28 сентября/11 октября упоминаются также преподобный Ефрем священник (песнь 9-я, тропарь 4-й), о котором иеромонах Афанасий Кальнофойский в 1638 году писал, что его нетленное тело, облаченное в священнические одежды, лежит напротив святых мощей прп. Илии Муромца; прп. Евстафий, бывший в миру златарем (песнь 7-я, тропарь 3-й).
В «Описании иеромонаха Афанасия Кальпофийского» 1638 года указывались еще святые, чьи мощи почивали открыто: прп. Иероним, затворник и чудотворец, прп. Меладий, святой старец и чудотворец, прп. Пергий, святой старец, прп. Павел, инок чудесно-послушливый. В древних рукописных святцах сохранились имена иереев: прп. Мелетия, прп. Серапиона, прп. Филарета, прп. Петра. В одном из ответвлений Ближних пещер 24 мая 1853 года на сводах были найдены надписи XI века: «Господи, помози рабу Своему Феодосию и Феофилови, аминь, многа лета»; «Иванов гроб пещерника – Иван грешный се де жил и есть»; на дубовой дощечке: «Иван пещерник». Так открылись новые имена Печерских отцов: Феофил, Феодосий и Иоанн.
Собор преподобных отцов Киево-Печерских, почивающих в Дальних пещерах, празднует угодников Божиих, подвизавшихся в основном в XIII–ХV веках. Помимо общей памяти 28 августа/10 сентября, каждый преподобный имеет свою память:
- прп. Феодосий великоименитый († 1074; память 3/16 мая, 14/27 августа и 2/15 сентября),
- прп. Моисей чудотворец (ХIII–ХIV вв.; память 28 июля/10 августа),
- прп. Лаврентий затворник (ХIII–XIV вв.; память 20 января/2 февраля),
- прп. Иларион схимник († 1066; память 21 октября/3 ноября),
- прп. Пафнутий затворник (XIII в.; память 15/28 февраля),
- прп. Мартирий диакон (XIII–XIV вв.; память 25 октября/7 ноября),
- прп. Феодор, князь Острожский († ок. 1438; память 11/24 августа),
- прп. Афанасий затворник (XIII в.; память 2/15 декабря),
- прп. Дионисий иеромонах, затворник (XV в.; память 3/16 октября),
- прп. Феофил, архиепископ Новгородский († ок. 1482; память 26 октября/8 ноября),
- прп. Зинон постник (XIV в.; память 30 января/12 февраля),
- прп. Григорий чудотворец (XIV в.; память 8/21 января),
- прп. Ипатий целебник (XIV в.; память 31 марта/13 апреля),
- сщмч. Лукиан († 1243; память 15/28 октября),
- прп. Иосиф Многоболезненный (XIV в.; память 4/17 апреля),
- прп. Павел Послушливый (XIII в.; память 10/23 сентября),
- прп. Сисой схимник (XIII в.; память 6/19 июля),
- прп. Нестор Некнижный (XIV в.; память 27 октября/9 ноября),
- прп. Памва затворник († 1241; память 18/31 июля),
- прп. Феодор Молчаливый (XIII в.; память 17 февраля/1 марта),
- прп. Софроний затворник (XIII в.; память 11/24 марта),
- прп. Панкратий затворник (XIII в.; память 9/22 февраля),
- прп. Анатолий затворник (XIII в.; память 3/16 июля),
- прп. Аммон затворник (XIII в.; память 4/17 октября),
- прп. Мардарий затворник (XIII в.; память 13/27 декабря),
- прп. Пиор затворник (XIII в.; память 4/17 октября),
- прп. Мартирий затворник (XIII в.; память 25 октября/7 ноября),
- прп. Руф затворник (XIV в.; память 8/21 апреля),
- прп. Вениамин затворник (XIV в.; память 13/26 октября),
- прп. Кассиан затворник (ХIII–ХIV; память 28 августа/10 сентября),
- прп. Арсений Трудолюбивый (XIV в.; память 8/21 мая),
- прп. Евфимий схимник (XIV в.; память 20 января/2 февраля),
- прп. Тит воин (XIV в.; память 27 февраля/11 марта),
- прп. Ахила диакон (ХIV в.; память 4/17 января),
- прп. Паисий богоугодник (XIV в.; память 19 июля/1 августа),
- прп. Меркурий постник (XIV в.; память 24 ноября/7 декабря),
- прп. Макарий диакон (ХIII–ХIV вв.; память 19 января/1 февраля),
- прп. Пимен постник (XII в.; память 8/21 мая),
- прп. Леонтий канонарх (XIV в.; память 18 июня/1 июля),
- прп. Геронтий канонарх (XIV в.; память 1/14 апреля),
- прп. Захарий постник (ХIII–ХIV вв.; память 24 марта/6 апреля),
- прп. Силуан схимник (XIII–XIV вв.; память 10/23 июня),
- прп. Агафон чудотворец (ХIII–ХIV вв.; память 20 февраля/4 марта),
- прп. Игнатий архимандрит († 1435; память 20 декабря/2 января),
- прп. Лонгин вратарь (ХIII–ХIV вв.; память 16/29 октября).
В каноне иеромонаха Мелетия Сирига службы во 2-ю неделю Великого поста упоминаются и многие другие святые. Это первосвятители Русской земли: Михаил, первый митрополит Киевский († 992; память 30 сентября/13 октября); Иларион, митрополит Киевский, первый из русских удостоенный первосвятительского сана († ок. 1053; память 21 октября/3 ноября); Петр, митрополит Московский (Киевский) и всея России († 1326; память 21 декабря/3 января); Алексий, митрополит Московский (Киевский) († 1378; память 12/25 февраля); Иона, митрополит Московский († 1461; память 31 марта/13 апреля), Филипп, митрополит Московский († 1569; память 9/22 января); Фотий, митрополит Московский († 1431; память 2/15 июля); Киприан, митрополит Московский († 1406; память 16/29 сентября); Ефрем, по всей вероятности, Переяславский епископ († 1098; память 28 января/10 февраля); Николай (в Древней России с именем Николай известно было три святителя: первый – Николай Грек, митрополит Киевский (1098–1101); второй – Николай, епископ Переяславский, бывший в XI веке (см. П. Строев. «Списки иерархов и настоятелей монастырей Российской Церкви». СПб. 1877) и третий Николай – епископ Тмутараканский. Думают, что упоминаемый в каноне преподобным Печерским есть Николай, епископ Тмутараканский); Никита, епископ Новгородский († 1108; память 31 января/13 февраля); Исаия, епископ Ростовский († 1090; память 15/28 мая); Мина, неизвестно какой епархии епископ; Лука, или Новгородский († 1060; память 15/28 октября), или Белгородский епископ († 1088); Феоктист, епископ Черниговский; он был избран на святительскую кафедру из Киево-Печерских игуменов († 1123; память 6/19 августа). В каноне иеромонаха Мелетия Сирига эти святители воспеваются в 1-м тропаре 9-й песни.
Во 2-м тропаре 9-й песни канона иеромонаха Мелетия Сирига упоминаются святители: Леонтий, епископ Ростовский (обретение мощей в 1164 г.; память 23 мая/5 июня); Стефан, епископ Волынский († 1094; память 27 апреля/10 мая); Герман, епископ Новгородский (1078–1096, память 10/23 февраля); Нифонт, епископ Новгородский († 1156; память 8/21 апреля); Марин, вероятно, епископ Юрьевский (1091–1095); Евфимий и Лаврентий – неизвестно какие епископы; Симон, или Симеон (в светильне службы на 28 сентября/11 октября между иерархами упоминаются Симеон, а не Симон), не Суздальский епископ, а епископ Переяславский, окончивший свою жизнь мученической смертью, как видно из канона иеромонаха Мелетия Сирига (песнь 9-я, тропарь 3-й).
На старинной иконе Печерских святых изображен в святительском одеянии «святый Симеон, епископ Переяславский». По летописям, святитель Симон окончил свои дни страдальчески при нападении татар на Переяславль в 1339 году; Дионисий, архиепископ Суздальский († 1385; память 26 июня/9 июля).
Священномученик Макарий, митрополит Киевский († 1497; память 1/14 мая) (канон иеромонаха Мелетия Сирига, песнь 9-я, тропарь 4-й). Мощи его почивают в соборе в честь святого равноапостольного князя Владимира.
Святые мученики Антоний, Иоанн, Евстафий, Виленские мученики († 1347; память 14/27 апреля) (канон иеромонаха Мелетия Сирига, песнь 7-я, славник).
Святая равноапостольная Ольга (в Святом Крещении Елена) († 969; память 11/24 июля); святой равноапостольный Владимир (в святом крещении Василий) († 1015; память 15/28 июля) и чада его святые благоверные Борис (в святом крещении Роман), князь Ростовский († 1015; память 24 июля/6 августа), и Глеб (в Святом Крещении Давид), князь Муромский († 1015; память 5/18 сентября). (Канон иеромонаха Мелетия Сирига, песнь 1-я, славник). В каноне на 28 сентября/11 октября они также упоминаются (песнь 9-я, тропарь 6-й). В служебниках и других церковных книгах, печатанных в Киево-Печерской лаврской типографии, вместе со святыми Борисом и Глебом воспоминается святой благоверный великий князь Игорь Киевский и Черниговский († 19 сентября 1147 года; перенесение мощей 5 июня 1150 г.), но в обоих канонах Печерским святым имя его не находится.
Святая великомученица Варвара († ок. 306; память 4/17 декабря), честные мощи которой почивают в Киевском соборе в честь святого равноапостольного князя Владимира, прославляется в службе на 28 сентября/11 октября вместе с прп. Евфросинией Полоцкой († 1173; память 23 мая/5 июня) и праведной девой Иулианией Ольшанской (обретение мощей в XVI в., память 6/19 июля) (песнь 9-я, слава).
Нет сомнения, что известны далеко не все имена преподобных отцов Киево-Печерских. В икосе службы на 28 сентября/11 октября об этом сказано так: «Восхвалити по единому, кто возможет святыя Твоя, Блаже, изочту их и паче песка умножатся. Но Сам, Владыко Христе, исчитаяй множество звезд и всем имена нарицаяй, яви им мольбы наша».