Акафист святому преподобному Нектарию Оптинскому
Находится на рассмотрении в Комиссии по акафистам при Издательском Совете Русской Православной Церкви
Память: 12 мая (29 апреля ст. ст.)
Не утвержден для общецерковного использования.
Кондак 1
Богоблаженному старцу Нектарию яко благоуханному крину Оптины пустыни, иже источает божественный нектар духовнаго жития и благовонит им Церковь Божию, похвальная принесем пения, ты же, отче богомудре, от моря суетствий и бед многоразличных избави стадо твое любовию тебе зовущее: Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Икос 1
От корене благочестия процвел еси, отче Нектарие, потоки евангельскими напаяемь и страхом Божиим окормляемь издетска, яко непорочный агнец от матере в дар Богу принеслся еси, яко всесожжение тучное. Мы же воню обоняюще трудов твоих, похвальная тебе зовем:
Радуйся, благочестивых родителей процветение.
Радуйся, боголюбивых ревнителей приращение.
Радуйся, добродетелей цветозлачное одеяние.
Радуйся, добровонное целомудрия помазание.
Радуйся, яко в дому Божии приметаяйся издетска.
Радуйся, яко в раю сладости вчинивыйся изрядне.
Радуйся, кореню, напояемый водами веры.
Радуйся, грозде источаяй вино надежды.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 2
Услышав отче яко в Оптиной пустыни вертоград старчества Богом насажден бысть, устремился еси вонь на крылах любомудрия и почил еси на лузе скитском сладость вкушая нектара духовнаго, Богу взывая: Аллилуиа.
Икос 2
Под крылома Предтечи водворивыйся отче Нектарие и в храме его яко на мысленнем небе живый, послушанию церковному прилежал еси, яко ангельскому служению. Темже приносим тебе похвальное пение:
Радуйся, от Предтечи всыновление приемый.
Радуйся, от старцев вразумление получивый.
Радуйся, утварь мысленная храма Божия.
Радуйся, укорение чувственное греха гордости.
Радуйся, Ангельскими деяньми себе окрыливый.
Радуйся, иноческими добродетельми себе украсивый.
Радуйся, послушанием обретый миросветлый восход.
Радуйся, прилежанием открывый премирный восток
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 3
Яко розга, в оптинстей пустыни прозябл еси, отче Нектарие, напаяемь богомудрыми словесы старцев твоих, и в точиле послушания изгнетаемь, мсто сладчайшее искапал еси нощебденных твоих молитв, Богу поя: Аллилуиа.
Икос 3
В тесней храмине твоей аки в затворе пожил еси, отче Нектарие, духом присно в горнее восходя, о земных небрегл еси попечениих, обаче любомудрием душу твою аки златом богатя. Темже сокровищем души твоея дивящеся, сице тебе рцем:
Радуйся, нощебденных молитв светильниче.
Радуйся, днесветлых трудов проповедниче.
Радуйся, затворниче боголюбезнейший.
Радуйся, заступниче благодерзновеннейший.
Радуйся, яко во глубине безмолвия бисер обрел еси духовный.
Радуйся, яко в тишине безстрастия глас хлада явися ти тонка.
Радуйся, яко теснотою подвига широту обрел еси Рая.
Радуйся, яко высотою смирения глубины избегл еси ада.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 4
В тишине безмолвия Богу поработал еси отче, мира тщету и тину страстей отрясл еси, чистым оком Божия тайны уведел еси богомудре, темже чадам твоим заповедел еси во всем искать великого смысла, Богу благодарне взывая: Аллилуиа.
Икос 4
Сердце, яко книгу богописанну возымел еси, отче, начертанием в нем Божиих таин и судеб. Книжник явлься богомудрый, источаяй познания нелестная, и напаяяй сладостию божественною всех вопиющих тебе:
Радуйся, скрижале неписанная житейскими письмены.
Радуйся, свитче исписанный тростию благодати.
Радуйся, таин Божественных честное вместилище.
Радуйся, судеб Господних таинниче преизрядный.
Радуйся, несмысленных премудростию Божественною умудривый.
Радуйся, мудрых века сего обличивый.
Радуйся, от камене Христа мед духовный пивый.
Радуйся, от уст твоих сладость духовную источивый.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 5
Сокровищница дарований духовных явился еси Нектарие, ихже приял еси от богоносных старцев твоих: от Амвросия научился еси деянию, от Анатолия же видению, от самаго же Господа приял еси молитву непрестанную, поя Ему: Аллилуиа.
Икос 5
Егда старцем последним быти тя братия избраша отче Нектарие, обаче по смирению отрещися хотящу, старцев собор тебе в видении предста, ихже совету внял еси, иго благое прияти, темже похвальная услыши сия:
Радуйся, единомысленная крепосте верных.
Радуйся, изобличивый немощь неверных.
Радуйся, собора старческаго присное благоухание.
Радуйся, о Бозе крепкое явивый подвизание.
Радуйся, молитвою примиряяй во вражде сущих.
Радуйся, псаломски мудрствуяй о вещех пресущных.
Радуйся, видений небесных присный созерцателю.
Радуйся, откровений Божественных достойный хранителю.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 6
Страстей рубище отче Нектарие пращею поста раздрал еси, бдением же ветхих риз совлеклся еси, темже ризы испещренны добродетельми тебе истка благодать Святаго Духа, в нюже облеклся еси, поя: Аллилуиа.
Икос 6
Ум Христов стяжал еси богомудре Нектарие, совлечением мудрования мира сего, и явился еси любомудрия светильник светозарный. Темже просвети евангельским богоразумием вопиющих тебе сия:
Радуйся, очи херувимския стяжавый.
Радуйся, усты серафимския имевый.
Радуйся, пламенеющаго рачения светлость.
Радуйся, светлейшаго разсуждения ясность.
Радуйся, страстей угашаяй разжжение.
Радуйся, пламене добродетелей возжение.
Радуйся, премудрости Христовой таиниче.
Радуйся, любомудрия евангельскаго исполнение.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 7
Умудрительное имел еси отче слово разрешающее всякий неправды соуз, просиявающее же глубины душевныя и во отишие преводящее от бури скорбей. Темже утешительным словом напитай чада твоих, вопиющих Христу: Аллилуиа.
Икос 7
Яко хотя безумие мира сего обличити богомудре Нектарие, буйством мнимым явил еси себе прикровен, юродством мудрым высокомудрых изобличил еси суемудрие и к высоте благочестия привлекл еси от страстей безчестия вопиющих тебе сия:
Радуйся, Премудрости Божественныя сладостное покоище.
Радуйся, немудрости мирския горчайшее позорище.
Радуйся, буйством проповеди Христа распята прославивый.
Радуйся, бегством покоища Христу сораспявыйся.
Радуйся, юродством мнимым обуил еси превозносящихся.
Рауйся, смиренномудрием многим умудрил еси себе умаляющия.
Радуйся, наперстниче премудрости и страже благочестия.
Радуйся, нектаре разумности истребляяй нечестие.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 8
Яко полная луна в нощи безбожия возсиял еси, богомудре Нектарие, исполняяй светом богоразумия притекающия к светлым советам твоим, тьмою же неверия ослепленныя уверительными озарил еси чудесы. Темже просветившеся от тебе познанием Солнца Правды – Христа, вопием Ему: Аллилуиа.
Икос 8
Пророческою мастию помазан был еси благодатию Пресвятаго Духа якоже будущая ясно зрел еси яко настоящая, и советы сердечныя явил еси сокровенныя. Темже яко тайноглагольника тя вси вохваляем глаголюще:
Радуйся, таинниче Божественных промышлений.
Радуйся, светильниче сердечных намерений.
Радуйся, яко Царю предрекл еси венцем мученичества увязение.
Радуйся, яко Царству Российскому прорекл еси венцем духовным облажение.
Радуйся, яко седмь светильников прозрел еси в Оптиной сияющих.
Радуйся, яко седмь столпов узрел еси в ней от земных недр восходящия.
Радуйся, будущаго века яснозрителю блаженнейший.
Радуйся, настоящаго времене тайновидче изряднейший.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 9
Горчайший плод прозябе земли российстей корень безбожия егда насажден бысть на благодатней пажити ея, обаче сладчайша явишася твоя пророчества егда утешал еси приходящия люди озлобленныя. Темже не престай утешая ны отче блаженне твоими богомудрыми реченьми, да Христу исторгшему корень безбожия поем: Аллилуия.
Икос 9
Посечен бысть безбожниками вертоград старчества, яко умалишася истина от земли, обаче яко о корень твоего юродства притупися серп безбожия, сего ради утвердися исповедание твое яко кедр ливанский. Мы же подвигом твоим укрепльшася, похвальная тебе зовем:
Радуйся, Божественная розго, плодящая грозд покаяния.
Радуйся, Божественная клеще исторгающая терн безбожия.
Радуйся, вино, веселящее заповеди творящих.
Радуйся, пище твердая добре подвизающимся.
Радуйся, меде духовный Божественных разумений.
Радуйся, млеко евангельское Божественных наставлений.
Радуйся, словеса источаяй и души верных напаяяй.
Радуйся, серп слова наостривый и безбожие искоренивый.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 10
Яко корабль исполнен добродетелей в пристанище достигл еси безстрастия и оттуду в горняя ветрилом Духа преставился еси к старцам твоим идеже союзом любве связался еси со всеми святыми песнь преславную поя: Аллилуия.
Икос 10
В райских кущех ныне водворяешися блаженне Нектарие, и наслаждаешися блаженством несказанным и черплеши чистую воду жизни исходящую от Престола Божия. Темже в молитвах поминай тебе славящия и глаголющия сия:
Радуйся, небоходец Божественных селений.
Радуйся, подателю райских утешений.
Радуйся, небомудренных разумений произращение.
Радуйся, благочестивых обычаев насаждение.
Радуйся, добродетелей нектар источаяй.
Радуйся, добронравия аромат испущаяй.
Радуйся, изящное рая Божия удобрение.
Радуйся, изрядное черноризцев украшение.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 11
Сиры не потерпел еси нас, отче оставити, темже мощьми твоими возвратился еси во обитель твою, юже облаговонил еси сладким нектаром райским и чудесы преславными украсил еси честную раку твою, к нейже притекающии с верою исцеления приемлют вопиюще Христу: Аллилуиа.
Икос 11
Неудержимою зарею от земных недр возсиял еси, блаженне Нектарие, яко утро Божественное озарил еси обитель твою солнцем незаходимым притекл еси в ню мощьми благодатными и седмь светильников вжегл еси и таинств учредил еси седмь. Темже яко в дому Премудрости вси почивающе велегласно ти зовем:
Радуйся, премудрости доме богозданный.
Радуйся, глупости храмину разрушивый.
Радуйся, седьмостолпная добродетелей осново.
Радуйся, седмосвещниче храма Божия.
Радуйся, семи таинств церковных благоговейный служителю.
Радуйся, семи столпов премудрости разумливый ваятелю.
Радуйся, даров Духа Святаго одушевленная хранительнице.
Радуйся, яко мощьми твоими исцеляеши болящия.
Радуйся, яко чудодейственную помощь подаеши просящим.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 12
В Раю сладости процвел еси блаженне Нектарие, приснославным твоим житием, добродетелей мастикою намастился еси яже изнесл еси от трудов твоих, темже токи медоточныя нектара Божественнаго источи тя прославляющим, и от души поющим Христу тя прославившему: Аллилуиа.
Икос 12
Богомудрое о Бозе твое житие воспеваем блаженне Нектарие, имже объюродил еси безумие мира сего в мудрости же Божественней преславное показал еси возрастание, темже источи нам сладость Божественнаго познания вопиющим тебе:
Радуйся, Божественныя радости сладость вкушаяй.
Радуйся, мирских скорбей горечь истребляяй.
Радуйся, мировоние Духа Святаго обоняяй.
Радуйся, мудрование духа лукаваго обличаяй.
Радуйся, от Бога приемый дары многоразличныя.
Радуйся, имиже исцеляеши недуги многоболезненныя.
Радуйся, яко тобою к Премудрости Божественней приближихомся.
Радуйся, яко тобою безумий мирских избегохом.
Радуйся, блаженне Нектарие, Оптиной пустыни благоухание.
Кондак 13
О богоблаженне отче Нектарие, яко миро честно стяжахом тя, яко благоуханный нектар воспеваем тя. Темже злосмрадных дел твоим предстательством избави нас и благоуханными твоими молитвами нас богоприятны Богу соделай да сладкогласно с тобою поем Ему: Аллилуиа.
(Этот кондак глаголи трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Молитва
О Преподобне и богоблаженне отче Нектарие, присносветлый светильниче старчества оптинскаго! Юродство подъемый и безумие мира обличивый, от богоборных злоключения добльственне претерпевый и блаженства изгнанных ради Господа Иисуса вкусивый. Призри ныне с небесе и от Райскаго сада к нам приникни. Возвыси наше мудрование от земных попечений и о небеснем жительстве помышляти научи. Яко божественными добродетельми себе украсивый и плоды Райских сладостей непрестанное наслаждение вкусивый, от треволнения страстей и горших плодов грехолюбия нас исхити всеизрядным твоим предстательством. В Вере Православной до последняго издыхания утверди ны стояти и по отеческим стопам и преданием св. Апостол умудри ны ходити.
Господа и Бога умоли, богомудре отче, от грядущаго антихриста и от коварных его сетей нас избавити и в сокровенней пустыни спасения нас вселити. Да тихое, мирное и благочестное житие в веце сем скончаем и Райских селений по твоим молитвам наследити сподобимся. Идеже купно с тобою и со старцы оптинскими воспоем и прославим Безначальную и Нераздельную и Единосущную Троицу, Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.
Ґкafістъ прпdбному и3 бGон0сному nтцY нaшему нектaрію стaрцу џптинскому
Кондaкъ №
БGобlжeнному стaрцу нектaрію ћкw бlгоухaнному крjну џптины пyстыни, и4же и3сточaетъ бжcтвенный нектaръ дух0внагw житіS и3 бlгов0нитъ и4мъ цRковь б9ію, похвaльнаz принесeмъ пёніz, тh же, џтче бGомyдре, t м0рz суeтствій и3 бёдъ многоразли1чныхъ и3збaви стaдо твоE люб0вію тебЁ зовyщее:
Рaдуйсz, бlжeнне нектaріе, џптиной пyстыни бlгоухaніе.
Јкосъ №
T к0рене бlгочeстіz процвёлъ є3си2, џтче нектaріе, пот0ки є3ђльскими напаsемь и3 стрaхомъ б9іимъ њкормлsемь и3здётска, ћкw непор0чный ѓгнецъ t мaтере въ дaръ бGу принeслсz є3си2, ћкw всесожжeніе тyчное. Мh же в0ню њбонsюще трудHвъ твои1хъ, похвaльнаz тебЁ зовeмъ:
Рaдуйсz, бlгочести1выхъ роди1телей процвэтeніе. Рaдуйсz, бGолюби1выхъ ревни1телей приращeніе. Рaдуйсz, добродётелей цвэтоѕлaчное nдэsніе. Рaдуйсz, добров0нное цэломyдріz помaзаніе. Рaдуйсz, ћкw въ домY б9іи приметazйсz и3здётска. Рaдуйсz, ћкw въ раю2 слaдости вчини1выйсz и3зрsднэ. Рaдуйсz, к0реню, напоsемый водaми вёры. Рaдуйсz, гр0зде и3сточazй віно2 надeжды.
Рaдуйсz, бlжeнне нектaріе, џптиной пyстыни бlгоухaніе.
Кондaкъ в7
Ўслhшавъ џтче ћкw въ џптиной пyстыни вертогрaдъ стaрчества бGомъ насаждeнъ бhсть, ўстреми1лсz є3си2 в0нь на крhлахъ любомyдріz и3 почи1лъ є3си2 на лyзэ ски1тскомъ слaдость вкушaz нектaра дух0внагw, бGу взывaz: Ґллилyіа.
Јкосъ в7
Под8 крыл0ма предтeчи водвори1выйсz џтче нектaріе и3 въ хрaмэ є3гw2 ћкw на мhсленнэмъ нб7э живhй, послушaнію цRк0вному прилежaлъ є3си2, ћкw ѓгGльскому служeнію. Тёмже прин0симъ тебЁ похвaльное пёніе:
Рaдуйсz, t предтeчи всыновлeніе пріeмый. Рaдуйсz, t стaрцєвъ вразумлeніе получи1вый. Рaдуйсz, ќтварь мhсленнаz хрaма б9іz. Рaдуйсz, ўкорeніе чyвственное грэхA г0рдости. Рaдуйсz, ѓгGльскими дэsньми себE њкрыли1вый. Рaдуйсz, и4ноческими добродётельми себE ўкрaсивый. Рaдуйсz, послушaніемъ nбрётый миросвётлый восх0дъ. Рaдуйсz, прилежaніемъ tкрhвый преми1рный вост0къ.
Рaдуйсz, бlжeнне нектaріе, џптиной пyстыни бlгоухaніе.
Кондaкъ G
Ћкw р0зга, въ џптинстэй пyстыни прозsблъ є3си2, џтче нектaріе, напаsемь бGомyдрыми словесы6 стaрцєвъ твои1хъ, и3 въ точи1лэ послушaніz и3згнэтaемь, мсто2 сладчaйшее и3скапaлъ є3си2 нощебдённыхъ твои1хъ мlтвъ, бGу поS: Ґллилyіа.
Јкосъ G
Въ тёснэй хрaминэ твоeй ѓки въ затв0рэ пожи1лъ є3си2, џтче нектaріе, дyхомъ при1снw въ г0рнее восходS, њ земнhхъ небрeглъ є3си2 попечeніихъ, nбaче любомyдріемъ дyшу твою2 ѓки злaтомъ богaтz. Тёмже сокр0вищємъ души2 твоеS дивsщесz, си1це тебЁ рцeмъ:
Рaдуйсz, нощебдённыхъ мlтвъ свэти1льниче. Рaдуйсz, днесвётлыхъ трудHвъ проповёдниче. Рaдуйсz, затв0рниче бGолюбeзнэйшій. Рaдуйсz, застyпниче бlгодерзновeннэйшій. Рaдуйсz, ћкw во глубинЁ безм0лвіz би1серъ њбрёлъ є3си2 дух0вный. Рaдуйсz, ћкw въ тишинЁ безстрaстіz глaсъ хлaда kви1сz ти2 т0нка. Рaдуйсz, ћкw тэснот0ю п0двига широтY њбрёлъ є3си2 раS. Рaдуйсz, ћкw высот0ю смирeніz глубины2 и3збёглъ є3си2 ѓда.
Рaдуйсz, бlжeнне нектaріе, џптиной пyстыни бlгоухaніе.
Кондaкъ д7
Въ тишинЁ безм0лвіz бGу пораб0талъ є3си2 џтче, мjра тщетY и3 ти1ну страстeй њтрsслъ є3си2, чи1стымъ џкомъ б9іz тaйны ўвёдэлъ є3си2 бGомyдре, тёмже чaдамъ твои6мъ заповёдэлъ є3си2 во всBмъ и3скaть вели1кагw смhсла, бGу бlгодaрнэ взывaz: Ґллилyіа.
Јкосъ д7
Сeрдце, ћкw кни1гу бGопи1санну возымёлъ є3си2, џтче, начертaніемъ въ нeмъ б9іихъ тaинъ и3 судeбъ. Кни1жникъ ћвльсz бGомyдрый, и3сточazй позн†ніz нелє1стнаz, и3 напаszй слaдостію бжcтвенною всёхъ вопію1щихъ тебЁ:
Рaдуйсz, скрижaле непи1саннаz житeйскими письмє1ны. Рaдуйсz, сви1тче и3спи1санный тр0стію блгdти. Рaдуйсz, тaинъ бжcтвенныхъ чтcн0е вмэсти1лище. Рaдуйсz, судeбъ гDнихъ тaинниче преизрsдный. Рaдуйсz, несмhсленныхъ премyдростію бжcтвенною ўмудри1вый. Рaдуйсz, мyдрыхъ вёка сегw2 њбличи1вый. Рaдуйсz, t кaмене хrтA мeдъ дух0вный пи1вый. Рaдуйсz, t ќстъ твои1хъ слaдость дух0вную и3сточи1вый.
Рaдуйсz, бlжeнне нектaріе, џптиной пyстыни бlгоухaніе.
Кондaкъ є7
Сокр0вищница даровaній дух0вныхъ kви1лсz є3си2 нектaріе, и5хже пріsлъ є3си2 t бGон0сныхъ стaрцєвъ твои1хъ: t ґмвр0сіz научи1лсz є3си2 дэsнію, t ґнат0ліz же ви1дэнію, t самагH же гDа пріsлъ є3си2 мlтву непрестaнную, поS є3мY: Ґллилyіа.
Јкосъ є7
Е#гдA стaрцемъ послёднимъ бhти тS брaтіz и3збрaша џтче нектaріе, nбaче по смирeнію tрещи1сz хотsщу, стaрцєвъ соб0ръ тебЁ въ ви1дэніи предстA, и5хже совёту внsлъ є3си2, и4го бlг0е пріsти, тёмже похв†льнаz ўслhши сі‰:
Рaдуйсz, є3диномhсленнаz крёпосте вёрныхъ. Рaдуйсz, и3зwбли1чивый нeмощь невёрныхъ. Рaдуйсz, соб0ра стaрческагw пrное бlгоухaніе. Рaдуйсz, њ бз7э крёпкое kви1вый подвизaніе. Рaдуйсz, мlтвою примирszй во враждЁ сyщихъ. Рaдуйсz, pал0мски мyдрствуzй њ вeщехъ пресyщныхъ. Рaдуйсz, ви1дэній нбcныхъ пrный созерцaтелю. Рaдуйсz, tкровeній бжcтвенныхъ дост0йный храни1телю.
Рaдуйсz, бlжeнне нектaріе, џптиной пyстыни бlгоухaніе.
Кондaкъ ѕ7
Стрaстей рyбище џтче нектaріе пращeю постA раздрaлъ є3си2, бдёніемъ же вeтхихъ ри1зъ совлeклсz є3си2, тёмже ри1зы и3спещрeнны добродётельми тебЁ и3сткA блгdть с™aгw д¦а, въ ню1же њблeклсz є3си2, поS: Ґллилyіа.
Јкосъ ѕ7
Ќмъ хrт0въ стzжaлъ є3си2 бGомyдре нектaріе, совлечeніемъ мудровaніz мjра сегw2, и3 kви1лсz є3си2 любомyдріz свэти1льникъ свэтозaрный. Тёмже просвэти2 є3ђльскимъ бGоразyміемъ вопію1щихъ тебЁ сіS:
Рaдуйсz, џчи херувjмскіz стzжaвый. Рaдуйсz, ўсты2 серафjмскіz и3мёвый. Рaдуйсz, пламенёющагw рачeніz свётлость. Рaдуйсz, свэтлёйшагw разсуждeніz ћсность. Рaдуйсz, страстeй ўгашazй разжжeніе. Рaдуйсz, плaмене добродётелей возжeніе. Рaдуйсz, премyдрости хrт0вой тaиниче. Рaдуйсz, любомyдріz є3ђльскагw и3сполнeніе.
Рaдуйсz, бlжeнне нектaріе, џптиной пyстыни бlгоухaніе.
Кондaкъ з7
Ўмудри1тельное и3мёлъ є3си2 џтче сл0во разрэшaющее всsкій непрaвды соyзъ, просіzвaющее же глуби1ны душeвныz и3 во tи1шіе преводsщее t бyри ск0рбей. Тёмже ўтёшительнымъ сл0вомъ напитaй ч†да твои1хъ, вопію1щихъ хrтY: Ґллилyіа.
Јкосъ з7
Ћкw хотS безyміе мjра сегw2 њбличи1ти бGомyдре нектaріе, бyйствомъ мни1мымъ kви1лъ є3си2 себE прикровeнъ, ю3р0дствомъ мyдрымъ высокомyдрыхъ и3зwбличи1лъ є3си2 суемyдріе и3 къ высотЁ бlгочeстіz привлeклъ є3си2 t страстeй безчeстіz вопію1щихъ тебЁ сіS:
Рaдуйсz, премyдрости бжcтвенныz слaдостное пок0ище. Рaдуйсz, немyдрости мірскjz горчaйшее поз0рище. Рaдуйсz, бyйствомъ пр0повэди хrтA распsта прослaвивый. Рaдуйсz, бёгствомъ пок0ища хrтY сораспsвыйсz. Рaдуйсz, ю3р0дствомъ мни1мымъ њбyилъ є3си2 превозносsщихсz. Рaдуйсz, смиренномyдріемъ мн0гимъ ўмyдрилъ є3си2 себE ўмалsющіz. Рaдуйсz, напeрстниче премyдрости и3 стрaже бlгочeстіz. Рaдуйсz, нектaре разyмности и3стреблszй нечeстіе.
Рaдуйсz, бlжeнне нектaріе, џптиной пyстыни бlгоухaніе.
Кондaкъ }
Ћкw п0лнаz лунA въ н0щи безб0жіz возсіsлъ є3си2, бGомyдре нектaріе, и3сполнszй свётомъ бGоразyміz притекaющіz къ свётлымъ совётамъ твои6мъ, тм0ю же невёріz њслэплeнныz ўвэри1тельными њзари1лъ є3си2 чудесы2. Тёмже просвэти1вшесz t тебє2 познaніемъ с0лнца прaвды хrтA, вопіeмъ є3мY: Ґллилyіа.
Јкосъ }
Прbр0ческою мaстію помaзанъ бhлъ є3си2 блгdтію прес™aгw д¦а ћкоже бyдущаz ћснw зрёлъ є3си2 ћкw настоsщаz, и3 совёты сердє1чныz kви1лъ є3си2 сокровє1нныz. Тёмже ћкw тайноглаг0льника тS вси2 вохвалsемъ глаг0люще:
Рaдуйсz, тaинниче бжcтвенныхъ промышлeній. Рaдуйсz, свэти1льниче сердeчныхъ намёреній. Рaдуйсz, ћкw цRю предрeклъ є3си2 вэнцeмъ м§еничества ўвzзeніе. Рaдуйсz, ћкw цRству рwссjйскому прорeклъ є3си2 вэнцeмъ дух0внымъ њбlженіе. Рaдуйсz, ћкw сeдмь свэти1льникwвъ прозрёлъ є3си2 въ џптиной сіsющихъ. Рaдуйсz, ћкw сeдмь столпHвъ ўзрёлъ є3си2 въ нeй t земнhхъ нeдръ восходsщіz. Рaдуйсz, бyдущагw вёка kснозри1телю бlжeннэйшій. Рaдуйсz, настоsщагw врeмэне тайнови1дче и3зрsднэйшій.
Рaдуйсz, бlжeнне нектaріе, џптиной пyстыни бlгоухaніе.
Кондaкъ f7
Горчaйшій пл0дъ прозzбE земли2 рwссjйстэй к0рень безб0жіz є3гдA насаждeнъ бhсть на блгdтнэй пaжити є3S, nбaче сладчaйша kви1шасz тво| прbр0чєства є3гдA ўтэшaлъ є3си2 приходsщіz лю1ди њѕл0бленныz. Тёмже не престaй ўтэшaz ны2 џтче бlжeнне твои1ми бGомyдрыми речeньми, да хrтY и3ст0ргшему к0рень безб0жіz поeмъ: Ґллилyіа.
Јкосъ f7
Посэчeнъ бhсть безб0жниками вертогрaдъ стaрчества, ћкw ўмали1шасz и4стина t земли2, nбaче ћкw њ к0рень твоегw2 ю3р0дства притупи1сz сeрпъ безб0жіz, сегw2 рaди ўтверди1сz и3сповёданіе твоE ћкw кeдръ лівaнскій. Мh же п0двигомъ твои1мъ ўкрёпльшасz, похвaльнаz тебЁ зовeмъ:
Рaдуйсz, бжcтвeннаz р0зго, плодsщаz гр0здъ покаsніz. Рaдуйсz, бжcтвеннаz клeще и3сторгaющаz тeрнъ безб0жіz. Рaдуйсz, віно2, веселsщее зaповэди творsщихъ. Рaдуйсz, пи1ще твeрдаz д0брэ подвизaющимсz. Рaдуйсz, мeде дух0вный бжcтвенныхъ разумёній. Рaдуйсz, млеко2 є3ђльское бжcтвенныхъ наставлeній. Рaдуйсz, словесA и3сточazй и3 дyши вёрныхъ напаszй. Рaдуйсz, сeрпъ сл0ва наoстри1вый и3 безб0жіе и3скорени1вый.
Рaдуйсz, бlжeнне нектaріе, џптиной пyстыни бlгоухaніе.
Кондaкъ ‹
Ћкw корaбль и3сп0лненъ добродётелей въ пристaнище дости1глъ є3си2 безстрaстіz и3 tтyду въ г0рнzz вэтри1ломъ д¦а престaвилсz є3си2 къ стaрцамъ твои1мъ и3дёже сою1зомъ любвE свzзaлсz є3си2 со всёми с™hми пёснь преслaвную поS: Ґллилyіа.
Јкосъ ‹
Въ рaйскихъ кyщэхъ нhнэ водворsешисz бlжeнне нектaріе, и3 наслаждaешисz бlжeнствомъ несказaннымъ и3 чeрплеши чи1стую в0ду жи1зни и3сходsщую t пrт0ла б9іz. Тёмже въ мlтвахъ поминaй тебE славsщіz и3 глаг0лющіz сіS:
Рaдуйсz, нб7ох0децъ бжcтвенныхъ селeній. Рaдуйсz, подaтелю рaйскихъ ўтэшeній. Рaдуйсz, нб7омyдренныхъ разумёній произращeніе. Рaдуйсz, бlгочести1выхъ nбhчаевъ насаждeніе. Рaдуйсz, добродётелей нектaръ и3сточazй. Рaдуйсz, добронрaвіz ґромaтъ и3спущazй. Рaдуйсz, и3зsщное раS б9іz ўдобрeніе. Рaдуйсz, и3зрsдное чернори1зцєвъ ўкрашeніе.
Рaдуйсz, бlжeнне нектaріе, џптиной пyстыни бlгоухaніе.
Кондaкъ №i
Си1ры не потерпёлъ є3си2 нaсъ, џтче њстaвити, тёмже мощьми2 твои1ми возврати1лсz є3си2 во nби1тель твою2, ю4же њбlгов0нилъ є3си2 слaдкимъ нектaромъ рaйскимъ и3 чудесы2 преслaвными ўкрaсилъ є3си2 чтcнyю рaку твою2, къ нeйже притекaющіи съ вёрою и3сцэлeніz пріeмлютъ вопію1ще хrтY: Ґллилyіа.
Јкосъ №i
Неудержи1мою зарeю t земнhхъ нeдръ возсіsлъ є3си2, бlжeнне нектaріе, ћкw ќтро бжcтвенное њзари1лъ є3си2 nби1тель твою2 с0лнцемъ незаходи1мымъ притeклъ є3си2 въ ню2 м0щьми блгdтными и3 сeдмь свэти1льникwвъ вжeглъ є3си2 и3 тaинствъ ўчреди1лъ є3си2 сeдмь. Тёмже ћкw въ домY премyдрости вси2 почивaюще велэглaснw ти2 зовeмъ:
Рaдуйсz, премyдрости д0ме бGоздaнный. Рaдуйсz, глyпости хрaмину разрyшивый. Рaдуйсz, седьмост0лпнаz добродётелей nсн0во. Рaдуйсz, седмосвёщниче хрaма б9іz. Рaдуйсz, семи2 тaинствъ цRк0вныхъ бlгоговёйный служи1телю. Рaдуйсz, семи2 столпHвъ премyдрости разумли1вый ваsтелю. Рaдуйсz, дарHвъ д¦а с™aгw њдушевлeннаz храни1тельнице. Рaдуйсz, ћкw мощьми2 твои1ми и3сцэлsеши болsщіz. Рaдуйсz, ћкw чудодёйственную п0мощь подаeши просsщимъ.
Рaдуйсz, бlжeнне нектaріе, џптиной пyстыни бlгоухaніе.
Кондaкъ в7i
Въ раю2 слaдости процвёлъ є3си2 бlжeнне нектaріе, приснослaвнымъ твои1мъ житіeмъ, добродётелей масти1кою намасти1лсz є3си2 ћже и3знeслъ є3си2 t трудHвъ твои1хъ, тёмже т0ки медот0чныz нектaра бжcтвеннагw и3сточи2 тS прославлsющимъ, и3 t души2 пою1щимъ хrтY тS прослaвившему: Ґллилyіа.
Јкосъ в7i
БGомyдрое њ бз7э твоE житіE воспэвaемъ бlжeнне нектaріе, и4мже њб8юр0дилъ є3си2 безyміе мjра сегw2 въ мyдрости же бжcтвеннэй преслaвное показaлъ є3си2 возрастaніе, тёмже и3сточи2 нaмъ слaдость бжcтвеннагw познaніz вопію1щимъ тебЁ:
Рaдуйсz, бжcтвенныz рaдости слaдость вкушazй. Рaдуйсz, мірски1хъ скорбeй г0речь и3стреблszй. Рaдуйсz, мmров0ніе д¦а с™aгw њбонszй. Рaдуйсz, мудровaніе дyха лукaвагw њбличazй. Рaдуйсz, t бGа пріeмый д†ры многоразли1чныz. Рaдуйсz, и4миже и3сцэлsеши недyги многоболёзненныz. Рaдуйсz, ћкw тоб0ю къ премyдрости бжcтвеннэй прибли1жихомсz. Рaдуйсz, ћкw тоб0ю безyмій мірски1хъ и3збэг0хомъ.
Рaдуйсz, бlжeнне нектaріе, џптиной пyстыни бlгоухaніе.
Кондaкъ Gi
Q бGобlжeнне џтче нектaріе, ћкw мЂро честно2 стzжaхомъ тS, ћкw бlгоухaнный нектaръ воспэвaемъ тS. Тёмже ѕлосмрaдныхъ дёлъ твои1мъ предстaтельствомъ и3збaви нaсъ и3 бlгоухaнными твои1ми мlтвами нaсъ бGопріsтны бGу содёлай да сладкоглaснw съ тоб0ю поeмъ є3мY: Ґллилyіа.
Сeй кондaкъ глаг0ли три1жды. И# пaки јкосъ №-й: T к0рене бlгочeстіz процвёлъ: И# кондaкъ №-й: БGобlжeнному стaрцу.
Мlтва
Q прпdбне и3 бGобlжeнне џтче нектaріе, присносвётлый свэти1льниче стaрчества џптинскагw! Ю#р0дство под8eмый и3 безyміе мjра њбличи1вый, t бGоб0рныхъ ѕлоключeніz д0бльственнэ претерпёвый и3 бlжeнства и3згнaнныхъ рaди гDа ї}са вкуси1вый. Призри2 нhнэ съ нбcE и3 t рaйскагw сaда къ нaмъ прини1кни. Возвhси нaше мудровaніе t земнhхъ попечeній и3 њ нбcнэмъ жи1тельствэ помышлsти научи2. Ћкw бжcтвенными добродётельми себE ўкраси1вый и3 плоды2 рaйскихъ слaдостей непрестaнное наслаждeніе вкуси1вый, t треволнeніz страстeй и3 г0ршихъ плодHвъ грэхолю1біz нaсъ и3схи1ти всеизрsднымъ твои1мъ предстaтельствомъ. Въ вёрэ правослaвнэй до послёднzгw и3здыхaніz ўтверди2 ны2 стоsти и3 по nтeческимъ стопaмъ и3 предaніемъ с™hхъ ґпcлъ ўмyдри ны2 ходи1ти.
ГDа и3 бGа ўмоли2, бGомyдре џтче, t грzдyщагw ґнтjхrта и3 t ковaрныхъ є3гw2 сётей нaсъ и3збaвити и3 въ сокровeннэй пyстыни сп7сeніz нaсъ всели1ти. Да ти1хое, ми1рное и3 бlгочeстное житіE въ вёцэ сeмъ скончaемъ и3 рaйскихъ селeній по твои1мъ мlтвамъ наслёдити спод0бимсz. И#дёже кyпнw съ тоб0ю и3 со стaрцы џптинскими воспоeмъ и3 прослaвимъ безначaльную и3 нераздёльную и3 є3диносyщную трbцу, nц7A и3 сн7а и3 с™aгw д¦а во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.
Последним соборно избранным оптинским старцем был преподобный Нектарий, ученик скитоначальника преподобного Анатолия (Зерцалова) и преподобного старца Амвросия. Он нёс крест старческого служения в годы тяжёлых испытаний для Русской Православной Церкви, для всей России. Пятьдесят лет старец Нектарий провёл в скиту Оптиной пустыни, из них двадцать – в затворе. Он восходил по духовной лестнице от затвора к общественному служению и был достойным продолжателем оптинского старчества. Наделённый Богом великим даром пророчества и прозорливости, он задолго до революции и гражданской войны видел грядущие беды и скорби людей. Старец Нектарий молился за всю Россию, утешал людей, укреплял их в вере. В годы тяжёлых искушений преподобный Нектарий брал на себя бремя людских грехов. Он разделил участь многих своих верующих соотечественников: был гоним, сослан, почил в изгнании. О его жизненном пути – в связи с гонениями на Церковь, преследованием монашества – известно меньше, чем о его прославленных предшественниках.
Преподобный Нектарий (в миру Николай Васильевич Тихонов) родился в 1853 году в городе Ельце Орловской губернии в бедной семье Василия и Елены Тихоновых. Отец его был рабочим на мельнице и умер, когда сыну было всего семь лет. Перед кончиной он благословил сына иконой cвятителя Николая, поручая его попечительству своё чадо. С этой иконой старец не расставался всю жизнь.
Позднее преподобный Нектарий рассказы о своём детстве часто начинал словами: «Было это в младенчестве моём, когда жил я с маменькой. Двое нас было на белом свете, да ещё кот жил с нами. Мы низкого были звания и притом бедные. Кому нужны такие?». С матерью у Николая были самые теплые и сердечные отношения. Она больше действовала кротостью и умела тронуть его сердце. Но и мать его умерла рано. Остался мальчик круглым сиротой. С 11 лет он стал работать в лавке богатого купца. Был Николай трудолюбив и к 17 годам дослужился до младшего приказчика. В свободное время юноша очень любил ходить в храм и читать церковные книги. Его отличали кротость, скромность, душевная чистота.
Когда юноше исполнилось двадцать лет, старший приказчик задумал женить его на своей дочери. В то время в Ельце жила почти столетняя схимница, старица Феоктиста, духовная дочь святителя Тихона Задонского. Хозяин отправил к ней юношу за благословением на брак. А схимница благословила его пойти в Оптину к старцу Илариону. Хозяин отпустил юношу в Оптину, и Николай отправился в путь.
В 1873 году пришел он в Оптину пустынь, неся в котомке за спиной одно лишь Евангелие. Здесь Промыслом Божиим он обрел свое истинное назначение. Ибо во власти Господа, а не во власти идущего давать направление стопам своим (Иер.10,23). Сначала юноша пошёл к скитоначальнику старцу Илариону, а тот отправил его к преподобному Амвросию. В то время к великому старцу Амвросию приходило так много людей, что дожидаться приёма приходилось неделями. Но Николая он принял сразу и говорил с ним два часа. О чем была их беседа, преподобный Нектарий никому не открывал, но после нее навсегда остался в скиту. Стал он духовным сыном преподобного Анатолия (Зерцалова), а на совет ходил к преподобному старцу Амвросию.
Первым послушанием его в Оптиной было ухаживать за цветами, потом его назначили на пономарское послушание. У преподобного Нектария была келлия, выходившая дверью в церковь, в ней он прожил двадцать лет, не разговаривая ни с кем из монахов: только сходит к старцу или духовнику и обратно. Сам он любил повторять, что для монаха есть только два выхода из келлии – в храм да в могилу. На этом послушании он часто опаздывал в церковь и ходил с заспанными глазами. Братия жаловались на него старцу Амвросию, на что он отвечал: «Подождите, Николка проспится, всем пригодится».
Под руководством своих великих наставников преподобный Нектарий быстро возрастал духовно. 14 марта 1887 года он был пострижен в мантию, 19 января 1894 года был посвящен в иеродиакона, а еще через четыре года был рукоположен Калужским архиереем в иеромонаха. Было ему тогда тридцать четыре года.
Уже в эти годы он исцелял больных, обладал даром прозорливости, чудотворения и рассуждения. Но по своему смирению эти высокие духовные дарования он скрывал под внешним юродством. На юродство он имел благословение старцев. Оптинские старцы часто прикрывали своё духовное величие юродством – шутками, чудачеством, неожиданными резкостями или непривычной простотой в обращении со знатными и заносчивыми посетителями.
В 1912 году оптинская братия избрала его в старцы. Но преподобный Нектарий отказывался, говоря: «Нет, отцы и братия! Я скудоумен и такой тяготы понести не могу». И только по послушанию он согласился принять на себя старчество.
В первое время после избрания старцем отец Нектарий усилил юродство. Приобрёл музыкальный ящик и граммофон с духовными пластинками, но скитское начальство запретило ему их заводить; играл игрушками. Была у него птичка-свисток, и он заставлял в неё дуть взрослых людей, которые приходили к нему с пустыми горестями. Был волчок, который он давал запускать своим посетителям. Были детские книги, которые он раздавал читать взрослым людям.
В юродстве старца часто содержались пророчества, смысл которых открывался часто лишь по прошествии времени. Например, люди недоумевали и смеялись над тем, как старец Нектарий внезапно зажигал электрический фонарик и с самым серьезным видом ходил с ним по своей келлии, осматривая все углы и шкафы... А после 1917 года вспомнили это "чудачество" совсем иначе: именно так, во тьме, при свете фонариков, большевики обыскивали келлии монахов, в том числе и комнату старца Нектария. За полгода до революции старец стал ходить с красным бантом на груди – так он предсказывал наступающие события. Или насобирает всякого хлама, сложит в шкафчик и всем показывает: «Это мой музей». И действительно, после закрытия Оптиной в скиту был музей.
Часто вместо ответа отец Нектарий расставлял перед посетителями куклы и разыгрывал маленький спектакль. Куклы, персонажи спектакля, давали ответы на вопросы своими репликами. Так, владыка Феофан Калужский не верил в святость старца. Как-то приехал он в Оптину и зашёл к отцу Нектарию. Тот, не обращая на него никакого внимания, играл в куклы: одну наказывал, другую бил, третью сажал в тюрьму. Владыка, наблюдая это, утвердился в своём мнении. Позже, когда большевики посадили его в тюрьму, он говорил: «Грешен я перед Богом и перед старцем. Всё, что он мне показывал тогда, было про меня, а я решил, что он ненормальный».
Однажды старец Варсонофий, будучи ещё послушником, проходил мимо домика отца Нектария. А он стоит на своём крылечке и говорит: «Жить тебе осталось ровно двадцать лет». Это пророчество впоследствии исполнилось в точности.
Протоиерей Василий Шустин рассказывал, как батюшка, не читая, разбирал письма: «Одни письма он откладывал со словами: "Сюда надо дать ответ, а эти письма благодарственные, их можно без ответа оставить". Он их не читал, но видел их содержание. Некоторые из них он благословлял, а некоторые и целовал».
Известны многочисленные случаи, когда батюшка исцелял смертельно больных людей. Приехала в Оптину мать, дочь которой страдала неизлечимой болезнью. От больной отказались все врачи. Мать дожидалась старца в приёмной и вместе с другими богомольцами благословилась у него. Она ещё не успела сказать ему ни слова, как старец обратился к ней сам: «Ты пришла молиться о больной дочери? Она будет здорова». Он дал матери семь пряников и велел: «Пусть каждый день дочь съедает по одному и почаще причащается, будет здорова». Когда мать вернулась домой, дочка с верой приняла пряники, после седьмого причастилась и выздоровела. Болезнь к ней больше не возвращалась.
Как-то приехала к нему монахиня Нектария с мальчиком-подростком, который вдруг заболел. Температура поднялась до сорока градусов. Она и говорит батюшке: «Олежек у меня заболел». А он отвечает: «Хорошо поболеть в добром здравии». На другой день дал мальчику яблочко: «Вот тебе лекарство». И, благословляя их в путь, сказал: «Во время остановки, когда будете лошадей кормить, пусть выпьет кипяточку и будет здоров». Так они и сделали. Мальчик выпил кипяточку, заснул, а когда проснулся, был здоров.
Принимал преподобный старец Нектарий посетителей в «хибарке» прежних старцев, иногда он оставлял на столе в приёмной книги, и посетители в ожидании приёма смотрели эти книги и, листая их, находили ответы на свои вопросы. А преподобный Нектарий по своему смирению замечал, что они приходят к преподобному старцу Амвросию, и сама келлия говорит за него.
У батюшки был кот, который его необыкновенно слушался, и батюшка любил говорить: «Старец Герасим был великий старец, потому у него был лев, а мы малы – и у нас кот».
Внешне старец был невысокого роста, согбенный, с округлым лицом и небольшой клинообразной бородкой. Лицо его как бы не имело возраста – то древнее, суровое, то молодое по живости и выразительности мысли, то детское по чистоте и покою. Ходил он лёгкой, скользящей походкой, как бы едва касаясь земли. Лишь перед самой смертью он передвигался с трудом, ноги распухли как брёвна, сочились сукровицей – это сказалось многолетнее стояние на молитве.
Для каждого человека у старца был свой подход, «своя мера», порой он оставлял посетителя одного в тишине «хибарки» побыть наедине со своими мыслями, иногда долго и оживленно беседовал, удивляя собеседника своими познаниями, и люди спрашивали: «Где же старец окончил университет?» И не могли поверить, что он нигде не учился. «Вся наша образованность от Писания», – говорил о себе старец.
Высоко ценил старец послушание. Митрополита Вениамина (Федченкова) он наставлял: «Примите совет на всю вашу жизнь: если начальники или старшие вам предложат что-нибудь, то, как бы трудно ни было или как бы высоко ни казалось, не отказывайтесь. Бог за послушание поможет». Наглядный урок послушания он дал студенту Василию Шустину (будущему протоиерею), как-то сказав, что научит его ставить самовар, потому что скоро придёт время, когда у него не будет прислуги и придётся самому ставить себе самовар. Юноша с удивлением посмотрел на старца, недоумевая, куда может деться состояние их семьи, но послушно пошёл за батюшкой в кладовку, где стоял самовар. Отец Нектарий велел налить в этот самовар воды из большого медного кувшина.
– Батюшка, он слишком тяжёлый, я его с места не сдвину, – возразил Василий.
Тогда батюшка подошёл к кувшину, перекрестил его и сказал: «Возьми!» И студент легко поднял кувшин, не чувствуя тяжести. «Так вот, – наставил отец Нектарий, – всякое послушание, которое нам кажется тяжёлым, при исполнении бывает очень лёгким, потому что делается как послушание».
Как-то спросили старца, должен ли он брать на себя страдания и грехи приходящих к нему, чтобы облегчить их или утешить. «Иначе облегчить нельзя, – ответил он. – И вот чувствуешь иногда, что на тебе словно гора камней – так много греха и боли принесли тебе, и прямо не можешь снести её. Тогда приходит благодать и размётывает эту гору камней, как гору сухих листьев. И можешь принимать снова».
Старец часто и с любовью говорил о молитве. Он учил постоянству в молитве, считая добрым знаком от Господа неисполнение прошений. «Надо продолжать молиться и не унывать, – поучал батюшка. – Молитва – это капитал. Чем дольше лежит, тем больше процентов приносит. Господь посылает Свою милость тогда, когда Ему это благоугодно, когда нам полезно её принять... Иногда через год Господь исполняет прошение... Пример надо брать с Иоакима и Анны. Они всю жизнь молились и не унывали, и какое Господь послал им утешение!» Однажды посоветовал: «Молитесь просто: «Господи, даруй мне благодать Твою!» На вас идёт туча скорбей, а вы молитесь: «Господи, даруй мне благодать Твою!» И Господь пронесёт мимо вас грозу».
После закрытия монастыря в Вербное воскресенье 1923 года преподобного Нектария арестовали. Старца повели в монастырский хлебный корпус, превращённый в тюрьму. Он шёл по мартовской обледеневшей дорожке и падал. Комната, куда его посадили, была перегорожена не до самого верха, а во второй половине сидели конвоиры и курили. Старец задыхался от дыма. В Страстной Четверг его увезли в тюрьму в Козельск. Позднее из-за болезни глаз старца перевели в больницу, но поставили часовых...
По выходе из тюрьмы власти потребовали, чтобы отец Нектарий покинул Калужскую область. Старец жил в селе Холмищи Брянской области у одного крестьянина, родственника духовного сына батюшки. ЧК грозила этому крестьянину ссылкой на Камчатку за то, что он приютил старца. Осенью 1927 года его обложили особенно тяжёлым налогом.
В Холмищи, невзирая на трудности, добирались духовные чада в поисках утешения и совета, к старцу потянулся поток людей со всех концов России. Святой патриарх Тихон советовался с преподобным Нектарием через своих доверенных лиц. Добираться до села, особенно весной, из-за разлива рек, было трудно, даже сообщение на лошадях прекращалось. Порой приходилось идти пешком в обход до семидесяти пяти вёрст мимо леса, где было много волков. Они часто выходили на дорогу и выли, но по святым молитвам старца никого не трогали.
Преподобный Нектарий, будучи провидцем, предсказывал в 1917 году: «Россия воспрянет и будет материально не богата, но духом будет богата, и в Оптиной будет еще семь светильников, семь столпов».
С 1927 года старец стал серьёзно недомогать, силы его угасали. В декабре состояние здоровья резко ухудшилось, решили, что отец Нектарий умирает, но затем наступило некоторое улучшение. В апреле батюшке опять стало плохо. К нему приезжал отец Сергий Мечев, он причастил старца. 29 апреля 1928 года до Холмищ с трудом добрался отец Адриан, на руках которого преподобный Нектарий скончался в эту же ночь. Незадолго до кончины на вопрос, где его хоронить, старец указал на местное кладбище. Когда его спрашивали, не отвезти ли его тело в Козельск, отрицательно качал головой. Старец не велел хоронить его и возле Покровской церкви в селе Холмищи, сказав, что там будет хуже свиного пастбища. Так и случилось. Храм разрушили, а на соборной площади устроили ярмарку и танцплощадку. Исполняя желание старца, его погребли на местном сельском кладбище в двух-трёх верстах от села Холмищи.
В 1935 году грабители разрыли могилу старца, надеясь найти там ценности. Они сорвали крышку гроба и открытый гроб поставили, прислонив к дереву. Утром колхозники, пришедшие на кладбище, увидели, что старец стоит нетленный – восковая кожа, мягкие руки. Гроб закрыли и опустили в могилу с пением «Святый Боже».
После возрождения Оптиной пустыни, 3/16 июля 1989 года, в день памяти митрополита Московского Филиппа, состоялось обретение мощей преподобного Нектария. Когда торжественная процессия двигалась по обители, от мощей исходило чудное благоухание: мантия старца оказалась нетленной, мощи были янтарного цвета. В 1996 году преподобный Нектарий был причислен к лику местночтимых святых Оптиной пустыни, а в августе 2000 года – Юбилейным Архиерейским Собором Русской Православной Церкви прославлен для общецерковного почитания. В настоящее время рака с мощами старца Нектария находится в западной части Амвросиевского придела Введенского собора обители.
Как при жизни старца, так и после его блаженной кончины каждый, кто обращается к нему с истинной верой, получает благодатную помощь. По молитвам преподобного Нектария люди выходят из трудных жизненных ситуаций, совершаются чудеса духовного и телесного исцеления. Преподобне отче наш Нектарие, моли Бога о нас!