Акафист святому преподобному Макарию, Желтоводскому и Унженскому чудотворцу
Составитель: иеромонах Феломен
Одобрен: решение Св. Синода 27 ноября 1867 года №2779
Память: 07 августа (25 июля ст. ст.)
Утвержден для общецерковного использования.
Кондак 1
Избранный от Воеводы сил небесных и Господа Иисуса Христа, преподобне отче наш Макарие, яко имеяяй велие дерзновение к Богу, молися выну о спасении душ наших и избавлении нас от всяких бед и напастей, да зовем ти:
Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.
Икос 1
Ангела на земли яви тя Творец небесе и земли, вся бо земная вменил еси за уметы, да приобретеши единаго Христа; темже вси, зряще твое христоподобное на земли житие, вопием ти:
Радуйся, от утробы матерния предуготованный в чистое и непорочное жилище Пресвятыя Троицы; радуйся, Богом Отцем предъизбранный.
Радуйся, Богом Сыном искупленный; радуйся, Богом Духом Святым освященный.
Радуйся, Господа паче всего возлюбивый; радуйся, отца и матерь ради Христа оставивый.
Радуйся, званию духа благодати повинувшийся; радуйся, отвергшийся себе ради Христа Иисуса.
Радуйся, крест Христов на себе вземший; радуйся, вслед Христа последовавший.
Радуйся, до конца жизни твоея в терпении и подвизех неослабно пребывый; радуйся, яко претерпевая мужественно временная и настоящая веселился еси будущими и вечными.
Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.
Кондак 2
Преподобне отче Макарие, ты, сый еще младенец, егда бываше звон церковный, плача и детски крича, яко смысляй, изъявлял еси желание, да в церковь несен будеши. Совершающуся же церковному в храме Божием пению радовался и веселился еси. Сего ради благовернии родителие твои ношаху тя на каждое церковное пение и прославляху о тебе Господа Бога, вопиюще: Аллилуия.
Икос 2
Разум, неразумеваемый мудрствующим плотская, стяжал еси, и все сердце твое вперил еси в небесная, сего ради вопием ти:
Радуйся, яко по вся дни в церковь Божию ходил еси; радуйся, яко в сладость церковнаго чтения и пения послушал еси.
Радуйся, от юности навыкший богоугодному добронравию; радуйся, возлюбивший красоту дома Божия и место селения славы Господни.
Радуйся, изволивый приметатися в дому Божии паче, неже жити в селениих грешничих; радуйся, во дни и в нощи непрестанно молитвы к Богу возносивый.
Радуйся, в чисту жертву Богови не точию тело, но и душу всю принесый; радуйся, всего себе на служение Богу предавый.
Радуйся, яко превыше сверстник твоих в разумении слова Божия быша паче меда и сота устом твоим; радуйся, яко маслина в дому Божии насажденная.
Радуйся, блаженне, яко уподобился еси древу, насажденному при исходищих вод, приносящему плоды.
Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.
Кондак 3
Согревающу Духу Святому сердце твое, проподобне отче, возжелал еси вельми иноческого чина, возлюбив Отца Небеснаго паче земных родителей твоих, и изшел еси отай из дому родителей в иноческую обитель; обрет же на пути нища, худу одежду носяща, испросил еси ту себе, дав ему свое доброе одеяние ради Господа Бога Иисуса Христа, нас ради обнищавшаго, да мы нищетою Его обогатимся и вопием Ему выну: Аллилуия.
Икос 3
Пришед во святую обитель, преподобне отче наш Макарие, молил еси святаго Дионисия Архимандрита, да принят будеши в чин иноческий, сказуя себе безродна, сиротствующа, нища, желающа работати Богу. Архимандрит же проразуме в тебе имуща быти сосуд избранный Святому Духу, прия и облече тя в ангельский образ. Ты же вся добродетели, подобающия иноком, исполнял и во всем угождал еси Богу и наставнику твоему, якоже самому Христу, такожде и братиям, и показался еси в новоначалии своем совершен быти инок и добрый подвижник. Темже достойно вопием ти:
Радуйся, от рук святаго Дионисия иночество любезне приявый; радуйся, сожительство и собеседничество с преподобными избравый.
Радуйся, иноческаго жития скорби и тесноту возлюбивый паче утешений и сладостей мира; радуйся, поревновавый житию и подвигом древних преподобных отец.
Радуйся, истиннаго послушания настоятелю и всей во Христе братии образ показавый; радуйся, всякое послушание со смирением и кротостию совершивый.
Радуйся, чистоты душевныя и телесныя крепкий ревнителю и хранителю; радуйся, бдением, постом и коленопреклонениями плоть свою умертвивый.
Радуйся, безмолвию и богомыслию от юности научивыйся; радуйся, выну молчание с незлобием хранивый.
Радуйся, словом Божиим, аки мечем, сопротив-ныя силы побеждавый; радуйся, постничеством и добродетельми превозшедый бывших с тобою иноков.
Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.
Кондак 4
Буря помыслов смущаше родители твоя, отче наш Макарие, егда внезапу оставил еси отай дом их; чрез три же лета обретше тя во святей обители, радовахуся и славяху Бога, вопиюще Ему: Аллилуия.
Икос 4
Слышавше, преподобне отче Макарие, ближнии и дальнии, яже о постническом житии твоем, удивляхуся и прославляху тя всюду, ты же, яко ищущий славы единаго Бога, бегал еси славы, яже от человек, скрываяся в пустынях. Вся же на пользу строяй, Бог прослави тебе, раба Своего, не точию в христианех, но и в агарянех. Темже мы вопием ти:
Радуйся, граде верху стояй, не могий укрытися; радуйся, светильниче, вся озаряющий чудесы и подвиги твоими.
Радуйся, звездо, показующая солнце правды; радуйся, заре Божественнаго Света.
Радуйся, добрыми делы твоими всех, зрящих тя, подвизаяй к прославлению Отца, Иже на небесех; радуйся, яко потщался еси прежде сам сотворити Волю Божию и после научити других.
Радуйся, твердый столпе иночества; радуйся, яко мудр вождь, приведый многих к вечному спасению.
Радуйся, постничества, терпения, жажды и алчбы, и наготы образе предивный; радуйся, благое иго и легкое бремя Христово из млада возлюбивый.
Радуйся, на земли ангельски поживый; радуйся, земный Ангеле и небесный человече.
Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.
Кондак 5
Боготечная звезда всея страны явился еси, преподобне отче Макарие, всем быв образ словом, житием, любовию, духом, верою, чистотою, воспевая Господу Богу: Аллилуия.
Икос 5
Господь Бог, очищаяй скорбьми и напастьми избранныя Своя, яко злато и сребро, попусти разоритися созданней тобою обители, на нюже внезапу нападше, агаряне всех, в ней бывших, мечным посечением, аки класы на ниве, пожаша, тебе же, преподобне отче наш, жива приведоша к воеводе своему. Сей же, узрев ангелоподобное лице твое и уведав, яко ты никомуже зло соделал еси, но всем едино добро творил еси. Богу жестокое сердце его умягчающу, даде свободу тебе и еще же тебе ради свободи прочия пленныя до четыредесяти мужей, разве жен и детей. Темже вопием ти сицевая:
Радуйся, кротостию и благостию своею сердца неверных победивый; радуйся, злобу на жалость преложивый.
Радуйся, благочестивыя люди от плена агарянскаго свободивый; радуйся, многия от тяжких напастей и скорбей избавивый.
Радуйся, яко честному погребению предал еси братию обители, срацынами избиенную, якоже оныя древле преподобныя отцы, иже в Синае и Раифе; радуйся, яко единою умерый мирови не о себе, а о ближних печалился еси.
Радуйся, яко люди, с тобою отпущенныя из плена, тщаливе охранял еси, да не паки в агарянския руки впадут; радуйся, яко научил еси изведенныя тобою люди возложити всю надежду на единаго Бога.
Радуйся, яко был еси им в пути и вождь, и учитель, и утешитель; радуйся, яко с молитвою изшел еси в страну Галическую.
Радуйся, яко, шествуя путем, положил еси основание Свияжския обители; радуйся, яко ревностию поревновал еси о спасении душ, искупленных Иисусом Христом.
Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.
Кондак 6
Все житие твое, преподобне отче Макарие, есть немолчное проповедание веры, надежды и любве, яже к Богу и к ближним, влиянныя в душу твою Святым Духом, Емуже вопием: Аллилуия.
Икос 6
Новаго Моисея показа тя, преподобне отче наш Макарие, Господь Бог, егда люди, свободившияся от плена, безбедно провел еси непроходимыми лесами и блатами и изнемогающия от глада дивно препитал еси. Сего ради вопием ти:
Радуйся, яко гладным людем возбранил еси разорити пост, от Святыя Церкве уставленный; радуйся, яко утешил еси оныя словесы богодухновенными, укрепляя в терпении.
Радуйся, яко от юности навыкший пощению, небрегл еси о себе; радуйся, яко о народе гладнем истаевая печалию, твоими словесы и молитвами укрепил еси его в изнеможении от неядения.
Радуйся, яко гладнии людие пищею духовною, аки хлебом, укрепляеми, мужествоваху; радуйся, яко у Бога испросил еси скота, иже бысть на довольную пищу алчущим.
Радуйся, яко вся люди привел еси безбедно в пределы Галические страны, во град Унжу; радуйся, яко благовернии людие сретоша тебе честне, прията любезне, яко Ангела Божия.
Радуйся, яко ведомыя тобою люди исповедаша пред всеми на себе милость Божию; радуйся, яко слышащии, како Господь Бог свободи благоверныя люди от пленения и гладныя насыти, прославиша Бога и тебе, Его угодника.
Радуйся, яко Галическую страну чудесы твоими озарил еси; радуйся, яко светильник горяй и светяй явился еси. Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.
Кондак 7
Почитания и славы, яже от человек, во граде не терпя, паки пустынннаго безмолвия возжелал еси, преподобне отче, и, обрет пустынное место, возлюбил е, водрузил еси крест, водворился еси в созданной тобою келлии, да поеши выну Богу: Аллилуия.
Икос 7
В пустыни, в нюже вселился еси, преподобне отче Макарие, по малом времени обитель иноком в пребывании устройся Божиим изволением, и якоже обыкл еси, в преподобии и в правде дни и нощи работал еси Богови. Мы же, прославляюще о тебе Господа Бога, вопием ти:
Радуйся, единое на потребу всегда искавый; радуйся, ищущему добрый бисер уподобивыйся и ради сего вся земная оставивый.
Радуйся, очи ума и сердца своего на высоту небесную вперивый; радуйся, труды и подвиги своими Ангелов и человеков удививый.
Радуйся, нищетою телесною и духовною Царствие Божие обретый; радуйся, умиления и сокрушения слезами на небесех вечное утешение приявый.
Радуйся, яко ради алчбы и жажды на земли насыщаешися блаженством на небеси; радуйся, яко кротостию твоею и незлобием твоим наследовал еси вечную землю.
Радуйся, яко мир Божий и сам тщился имети со всеми, и водворял еси среди враждующих, и сего ради вчинен еси в лик сынов Божиих; радуйся, имене ради Христова многи скорби, болезни, всенощная бдения, коленопрекло- нения, подвиги и труды понесый.
Радуйся и веселися, яко мзда твоя многа на небесех.
Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.
Кондак 8
Дивный во святых Господь Бог дивно прославляется в тебе, преподобне отче Макарие; облече бо тя силою свыше целити недуги и болезни душевныя и телесныя и подавати полезная всем, с верою и любовию вопиющим к Нему о тебе: Аллилуия.
Икос 8
Благодать Божию, сущую в тебе, преподобне отче Макарие, неоскудно подавая требующим, отроковицу некую бесну и слепу крестным знамением с молитвою исцелил еси. Дивящеся силе Божией, обитающей в тебе, взываем ти:
Радуйся, благодатный источниче исцелений; радуйся, туне приявый благодать от Господа Бога, туне и подаваяй.
Радуйся, имеяй велие дерзновение ко Господу Богу; радуйся, яко никтоже с верою просяй тощь отходит от тебе.
Радуйся, яко всенощными молитвами всю бесовскую прелесть посрамивый; радуйся, слепым зрение и всем болящим исцеление подаваяй.
Радуйся, сокровище дарований божественных; радуйся, яко ходатайством твоим даров Духа Святого, укрепляющих в брани против врагов спасения, сподобляемся.
Радуйся, яко крин неувядаемый, в пустыни явился еси; радуйся, цвете, благоуханием своим вся исполняяй.
Радуйся, реки воды живыя источаяй; радуйся, верных Господа рабов благую часть избравый.
Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.
Кондак 9
Егда преставился еси от земли к небесным обителем, лики Ангелов и избранных Божиих радостно сретоша тебе, с ними же ты выну вопиеши к Богу: Аллилуия.
Икос 9
Егда приближися время преставления твоего по Божию смотрению, ты, преподобне, пришел еси в град Унжеск, идеже исполнь дней и богоугождения, святую душу твою предал еси в руце Божии. Абие исполнися чуднаго благоухания весь град, и окрестнии людие обоняху благоухание дивное, аки от фимиама и смирны исходящее. Вси удивляющеся, яко аще Господь Бог почтил есть преставление тебе, угодника Своего, прославляху Господа Бога. Стечеся к нетленному и благоухающему телу твоему множество народа, и со свещьми и со псалмы несоша е в пустынную обитель, идеже погребоша честно и вопияху ти:
Радуйся, Господу до конца послуживый; радуйся, кончину свою предуведевый.
Радуйся, к сонму избранных Божиих сопричтенный; радуйся, воздаяние от Бога по правым делом твоим восприявый.
Радуйся, с пророки водворивыйся; радуйся, со апостолы вселивыйся.
Радуйся, венцем нетленным увенчанный; радуйся, яко Господа Бога со всеми святыми о нас грешных умоляеши.
Радуйся, на браце Небеснаго Жениха быти достоин явльшийся; радуйся, тленную жизнь на нетленную пременивый.
Радуйся, угодниче Христов, блаженству тезоименитый; радуйся, в радость Господа твоего вшедый.
Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.
Кондак 10
Спасти хотяй вся, Господь Бог исполняет Своими великими дарованиями избранных рабов Своих, да их чудесами, молитвами и равноангельным житием мы возбуждаемся от жизни греховныя к жизни святей, воспевая выну Ему: Аллилуия.
Икос 10
Стена и помощник явился еси, блаженно Макарие, всем прибегающим к тебе; темже и нам, призывающим тя, буди заступник, избавляя ны от искушений, скорбей и напастей, да восхваляем тя, зовуще:
Радуйся, яко твоими молитвами от грехов, падений, страстей и злых обычаев воздвигаеши нас грешных; радуйся, яко присно возбуждаеши нас к подражанию твоему святому житию.
Радуйся, истиннаго покаяния наставниче; радуйся, обличителю немолчный нерадящим о вечном спасении.
Радуйся, о всех верных, притекающих к тебе, предстателю; радуйся, на невидимая и видимая враги поборниче.
Радуйся, в бедах, напастех и нуждах душевных и телесных утешение и помощь подаваяй; радуйся, от смертоносныя язвы избавляяй.
Радуйся, нашествие сопротивных отгоняяй; радуйся, пламень, губящий град, погашаяй.
Радуйся, ум и смысл врагов помрачаяй; радуйся, любящия Отечество и благочестивыя цари на победу умудряяй.
Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.
Кондак 11
Пение благодарственное Господу Богу, в Троице покланяемому и славимому, приносим, яко даровал нам в тебе, преподобне отче Макарие, теплаго молитвенника, скораго помощника и дивнаго чудотворца, воспевающе Ему: Аллилуия.
Икос 11
Светоприемна светильника яви тя Господь Бог, преподобне Макарие, егда обретены быша честныя мощи твоя, благословенныя нетлением, благоухание испущающия и чудесами окрестныя страны озаряющия; темже вси радующеся, вопием ти:
Радуйся, яко и по смерти жив пребывавши, являя в себе силы божественныя; радуйся, чудесы твоими землю наполняя.
Радуйся, яко благочестивую жену от плена агарянскаго свободил еси; радуйся, яко немому уста отверзл еси.
Радуйся, яко покаявшемуся во грехах зрение возвратил еси; радуйся, яко разслабленному здравие даровал еси.
Радуйся, яко многи слепыя и немощствующия исцелил еси; радуйся, яко верныя люди от нападения ляхов избавил еси.
Радуйся, яко молитвами твоими врази, нападшии с оружием на обитель твою, слепотою поражени и страхом смятени быша, и мнози в реце потопоша; радуйся, ограждаяй выну обитель твою от бед и зол.
Радуйся, отчаянных надеждо и помоще; радуйся, от Бога просимая тобою приемляй.
Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.
Кондак 12
По пленении и опустошении Желтоводския обители от агарян летом многим прешедшим трикраты явился еси некоему иноку богоугодну Аврамию, повелевая, да идет в Желтоводскую пустыню и вселится на месте, идеже бе обитель. Инок Аврамий водворися ту и ходи в обитель Унжескую, идеже икону твою списав, принесе ю на благословение, и начаша бывати чудеса от сея честныя иконы. Темже мы вопием прославльшему тя Богу: Аллилуия.
Икос 12
Поюще знамения и чудеса, яже твориши живущею в тебе благодатию Божиею, блаженне Макарие, восхваляем тя сице:
Радуйся, яко и по преставлении твоем возставил еси запустевшую обитель твою; радуйся, яко паки собрал еси ищущих спасения и обновил еси божественную хвалу.
Радуйся, яко святое место, тобою любезне избранное, не оставляти заповедал еси Аврамию; радуйся, яко тобою монахов множество в подвизех и скорбех своих укрепление приемлют.
Радуйся, яко обители, тобою созданныя, молитвами твоими, аки покровом, покрываются; радуйся, стране сей и Отечеству нашему украшение.
Радуйся, надеждо и прибежище в мори жития сего плавающих; радуйся, твердое ограждение усердно работающих Господу Богу.
Радуйся, царем благочестивым помоще; радуйся, патриархов и святителей утешение.
Радуйся, всех, усердно притекающих к тебе, от искушений и бед скорое избавление; радуйся, яко ходатайством твоим вернии жизнь вечную получают.
Радуйся, Макарие, предивный чудотворче.
Кондак 13
О преподобне и богоносне отче наш Макарие! Приими сие малое молитвенное приношение наше и со Пресвятою Владычицею Богородицею и всеми святыми принеси молитву к Господу Богу, да избавит нас от враг видимых и невидимых, от всяких скорбей и бед, от напрасныя смерти и от будущих мук, и сподобит Своего Небеснаго Царствия, идеже вси, присно веселящеся и торжествующе, немолчно вопиют к Богу: Аллилуия.
Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1
Молитва первая
О преподобне и Богоносне отче наш Макарие! Веруем, яко ты, предстоя престолу Пресвятыя Троицы, велие имаши дерзновение в молитвах ко Всемилостивому Господу Богу, иже всегда послушает тебе, вернаго раба и угодника Своего. Сего ради со умилением смиренно припадаем к тебе, святче Божий, не премолчи о нас молитися ко Господу Богу, в Троице покланяемому и славимому, да милостиво призрев на ны, не попустит нам погибнути во гресех наших, но да возставит падших, да подаст исправление злому и окаянному нашему житию, от грядущих грехопадений восхищая, и да простит нам вся, елика сами собою или чрез других кого, согрешихом мыслию, словом и делом, от рождения до сего часа. Ты, подвижниче добродетелей, отче наш Макарие, веси немощь естества нашего и тяжесть и скорбь, времен настоящих, моли убо выну Господа Бога, да николиже нас оставляет Его неизреченное милосердие, но да хранит нас от мирских искушений, от диавольских сетей и от плотских похотей, да приимем от Господа Бога тобою и вся потребная к жизни временней, освобождение от бед и напастей, а среди их неослабное терпение до конца. Испроси нам у Господа Бога в мире и покаянии скончати живот наш и невозбранно преити от земли на Небо, мытарств же и бесов воздушных и вечныя муки избавитися и сподобитися Царства Небеснаго, с тобою и со всеми святыми, угодившими Господу Богу и Спасителю нашему Иисусу Христу, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение, со Безначальным Его Отцем и с Пресвятым, и Благим, и Животворящим Его Духом, ныне и присно и во веки веков.Аминь.
Ґкafістъ с™0му прпdбному макaрію, желтов0дскому и3 ќнженскому чудотв0рцу.
Кондaкъ №.
И#збрaнный t воев0ды си1лъ нбcныхъ и3 гDа ї}са хrтA, прпdбне џ§е нaшъ макaріе, ћкw и3мёzй вeліе дерзновeніе къ бGу, моли1сz вhну њ сп7сeніи дyшъ нaшихъ и3 и3збавлeніи нaсъ t всsкихъ бёдъ и3 напaстей, да зовeмъ ти2:
Рaдуйсz, макaріе, преди1вный чудотв0рче.
Јкосъ №.
ЃгGла на земли2 kви1 тz творeцъ нб7си2 и3 земли2, вс‰ бо земн†z вмэни1лъ є3си2 за ўмeты, да пріwбрsщеши є3ди1наго хrтA: тёмже вси2, зрsще твоE хrтопод0бное на земли2 житіE, вопіeмъ ти2:
Рaдуйсz, ћкw t ўтр0бы мaтерніz пред8угот0ванной въ чи1стое и3 непор0чное жили1ще прес™hz трbцы: рaдуйсz, бGомъ nц7eмъ пред8избрaнный.
Рaдуйсz, бGомъ сн7омъ и3скуплeнный: рaдуйсz, бGомъ д¦омъ с™hмъ њсщ7eнный.
Рaдуйсz, гDа пaче всегw2 возлюби1вый: рaдуйсz, nтцA и3 мaтерь рaди хrтA њстaвивый.
Рaдуйсz, звaнію д¦а бlгодaти повинyвыйсz: рaдуйсz, себE tвергjйсz рaди хrтA ї}са.
Рaдуйсz, кrтъ хrт0въ на себE взeмый: рaдуйсz, вслёдъ хrтA послёдовавый.
Рaдуйсz, до концA жи1зни твоеS въ терпёніи и3 п0двизэхъ неwслaбнw пребhвавый: рaдуйсz, ћкw претерпэвaz мyжественнw врeмєннаz и3 насто‰щаz, весели1лсz є3си2 бyдущими и3 вёчными.
Рaдуйсz, макaріе, преди1вный чудотв0рче.
Кондaкъ в7.
Прпdбне џ§е макaріе, ты2, сhй є3щE младeнецъ є3гдA бывaше зв0нъ церк0вный, плaча и3 дётски кричA, ћкw смhслzй и3з8zвлsлъ є3си2 желaніе, да въ цeрковь несeнъ бyдеши. совершaющусz же церк0вному въ хрaмэ б9іемъ пёнію рaдовалсz и3 весели1лсz є3си2. сегw2 рaди бlговёрніи роди1теліе твои2 ношaху тS на к0еждо церк0вное пёніе и3 прославлsху њ тебЁ гDа бGа, вопію1ще: Ґллилyіа.
Јкосъ в7.
Рaзумъ неразумэвaемый мyдрствующымъ плотск†z стzжaлъ є3си2, и3 всE сeрдце твоE впери1лъ є3си2 въ нбcнаz: сегw2 рaди вопіeмъ ти2:
Рaдуйсz, ћкw по вс‰ дни6 въ церковь б9ію ходи1лъ є3си2: рaдуйсz, ћкw въ слaдость церк0внагw чтeніz и3 пёніz послyшалъ є3си2.
Рaдуйсz, t ю4ности навhкшій бGоуг0дному добронрaвію: рaдуйсz, возлюби1вшій красотY д0ма б9іz и3 мёсто селeніz слaвы гDни.
Рaдуйсz, и3зв0ливый приметaтисz въ домY б9іи пaче, нeже въ селeніихъ грёшничихъ: рaдуйсz, во дни2 и3 въ нощи2 непрестaннw мlтвы къ бGу возноси1вый.
Рaдуйсz, въ чи1сту жeртву бGови не тёло т0чію, но и3 дyшу всю2 принесhй: рaдуйсz, всего2 себE на служeніе бGу предaвый.
Рaдуйсz, ћкw превhше свє1рстникъ твои1хъ въ разумёніи сл0ва б9іz kви1лсz є3си2: рaдуйсz, ћкw зaпwвэди б9іz бhша пaче мeда и3 с0та ўстHмъ твои6мъ.
Рaдуйсz, ћкw мaслина въ домY б9іи насаждeннаz: рaдуйсz, бlжeнне, ћкw ўпод0билсz є3си2 дрeву насаждeнному при и3сх0дищихъ в0дъ, приносsщему плоды2.
Рaдуйсz, макaріе, преди1вный чудотв0рче.
Кондaкъ G.
Согрэвaющу д¦у с™0му сeрдце твоE, прпdбне џ§е, возжелaлъ є3си2 вельми2 и4ноческагw чи1на, возлюби1въ nц7A нбcнаго пaче земнhхъ роди1телей твои1хъ, и3 и3зшeлъ є3си2 w4тай и3з8 д0му роди1телей во и4ноческую њби1тель: њбрётъ же на пути2 ни1ща хyду њдeжду носsща, и3спроси1лъ є3си2 тY себЁ, дaвъ є3мY своE д0брое њдэsніе рaди бGа ї}са хrтA, нaсъ рaди њбнищaвшагw, да мы2 нищет0ю є3гw2 њбогати1мсz и3 вопіeмъ є3мY вhну: Ґллилyіа.
Јкосъ G.
Пришeдъ во с™yю њби1тель, прпdбне џ§е нaшъ макaріе, моли1лъ є3си2 с™aго діонЂсіа ґрхімандрjта, да пріsтъ бyдеши въ чи1нъ и4ноческій, сказyz себE безр0дна, сир0тствующа, ни1ща, желaюща раб0тати бGу. ґрхімандрjтъ же проразумЁ въ тебЁ и3мyща бhти сосyдъ и3збрaнный с™0му д¦у, пріS и3 њблечE тS во ѓгGльскій w4бразъ. тh же вс‰ добродётєли подобaющыz и4нокwмъ и3сполнsлъ и3 во всeмъ ўгождaлъ є3си2 бGу и3 настaвнику твоемY, ћкоже самомY хrтY, тaкожде и3 брaтіzмъ, и3 показaлсz є3си2 въ новоначaліи своeмъ совершeнъ бhти и4нокъ и3 д0брый подви1жникъ. тёмже дост0йнw вопіeмъ ти2:
Рaдуйсz, t рyкъ с™aгw діонЂсіа и4ночество любeзнэ пріeмый: рaдуйсz, сожи1тельство и3 собесёдничество съ прпdбными и3збрaвый.
Рaдуйсz, и4ноческагw житіS скHрби и3 тэснотY возлюби1вый пaче ўтэшeній и3 слaдостей мjра: рaдуйсz, поревновaвый житію2 и3 п0двигwмъ дрeвнихъ прпdбныхъ nтє1цъ.
Рaдуйсz, и4стиннагw послушaніz настоsтелю, и3 всeй во хrтЁ брaтіи w4бразъ показaвый: рaдуйсz, всsкое послушaніе со смирeніемъ и3 кр0тостію соверши1вый.
Рaдуйсz, чистоты2 душeвныz и3 тэлeсныz крёпкій ревни1телю и3 храни1телю: рaдуйсz, бдёніемъ, пост0мъ и3 колэнопреклонeньми пл0ть свою2 ўмертви1вый.
Рaдуйсz, безм0лвію и3 бGомhслію t ю4ности научи1выйсz: рaдуйсz, храни1вый вhну молчaніе съ неѕл0біемъ.
Рaдуйсz, сл0вомъ б9іимъ, ѓки мечeмъ, сопроти6вныz си6лы побэждaвый: рaдуйсz, п0стничествомъ и3 добродётельми превозшeдый бhвшихъ съ тоб0ю и4нокwвъ.
Рaдуйсz, макaріе, преди1вный чудотв0рче.
Кондaкъ д7.
Бyрz п0мыслwвъ смущaше роди1тели тво‰, џ§е нaшъ макaріе, є3гдA внезaпу њстaвилъ є3си2 w4тай д0мъ и4хъ: чрез8 три1 же лBта њбрётше тS во с™ёй њби1тели, рaдовахусz и3 слaвлzху бGа, вопію1ще є3мY: Ґллилyіа.
Јкосъ д7.
Слhшавше, прпdбне џ§е макaріе, бли1жніи и3 дaльніи, ±же њ п0стническомъ житіи2 твоeмъ, ўдивлsхусz и3 прославлsху тS всю1ду, тh же, ћкw и3щaй слaвы є3ди1нагw бGа, бёгалъ є3си2 слaвы, ћже t человBкъ, скрывazсz въ пустhнzхъ. вс‰ же на п0льзу стр0zй бGъ прослaви тебE, рабA своего2, не т0чію въ хrтіaнэхъ, но и3 во ґгaрzнэхъ. тёмже мы2 вопіeмъ ти2:
Рaдуйсz, грaде верхY стоsй, не могjй ўкрhтисz: рaдуйсz, свэти1льниче, вс‰ њзарszй чудесы2 и3 п0двиги твои1ми.
Рaдуйсz, ѕвэздо2, показyющаz сlнце прaвды: рaдуйсz, зарE бжcтвеннагw свёта.
Рaдуйсz, д0брыми дёлы твои1ми всёхъ зрsщихъ тS подвизazй къ прославлeніе nц7A, и4же на нб7сёхъ: рaдуйсz, ћкw прeжде сaмъ потщaлсz є3си2 сотвори1ти в0лю б9ію, и3 п0слэ научи1ти други1хъ.
Рaдуйсz, твeрдый ст0лпе и4ночества: рaдуйсz, ћкw мyдръ в0ждь приведhй мн0гихъ къ вёчному сп7сeнію.
Рaдуйсz, п0стничества, терпёніz, жaжды и3 ѓлчбы и3 наготы2 w4бразе преди1вный: рaдуйсz, бlг0е и4го и3 лeгкое брeмz хrт0во и3з8млaда возлюби1вый.
Рaдуйсz, на земли2 ѓгGльски пожи1вый: рaдуйсz, земнhй ѓгGле и3 нбcный чlвёче.
Рaдуйсz, макaріе, преди1вный чудотв0рче.
Кондaкъ є7.
БGотeчнаz ѕвэздA всеS страны2 kви1лсz є3си2, прпdбне џ§е макaріе, всBмъ бhвъ w4бразъ сл0вомъ, житіeмъ, люб0вію, дyхомъ, вёрою, чистот0ю, воспэвaz гDу бGу: Ґллилyіа.
Јкосъ є7.
ГDь бGъ њчищazй скорбьми2 и3 напaстьми и3збр†нныz сво‰ ћкw злaто и3 сребро2, попусти2 разори1тисz создaннэй тоб0ю њби1тели, на ню1же внезaпу напaдше ґгaрzне, всёхъ въ нeй бhвшихъ мeчнымъ посэчeніемъ, ѓки клaсы на ни1вэ, пожaша, тебe же, прпdбне џ§е нaшъ, жи1ва привед0ша къ воев0дэ своемY. сeй же ўзрёвъ ґгGлопод0бное лицE твоE и3 ўвёдэвъ, ћкw ты2 никомyже ѕлA содёлалъ є3си2, но всBмъ є3ди1но добро2 твори1лъ є3си2, бGу срацhнское жест0кое сeрдце є3гw2 ўмzгчaющу, дадE своб0ду тебЁ, и3 є3щe же тебE рaди свободи2 пр0чыz плэнє1нныz до четhредесzти мужeй, рaзвэ жeнъ и3 дэтeй. тёмже вопіeмъ ти2 сицев†z:
Рaдуйсz, кр0тостію и3 блaгостію своeю побэди1вый сердцA невёрныхъ: рaдуйсz, ѕл0бу на жaлость преложи1вый.
Рaдуйсz, бlгочести6выz лю1ди t плёна ґгaрzнскагw свободи1вый: рaдуйсz, мнHгіz t тsжкихъ напaстей и3 скорбeй и3збaвивый.
Рaдуйсz, ћкw честн0му погребeнію прeдалъ є3си2 брaтію њби1тели срацhнами и3збіeнную, ћкоже и3збіeнни бhша дрeвле џніи прпdбніи nц7ы2 и5же въ сінaи и3 раjfэ: рaдуйсz, ћкw є3ди1ною ўмeрый мjрови не њ себЁ, но њ бли1жнихъ печaлилсz є3си2.
Рaдуйсz, ћкw лю1ди, съ тоб0ю tпущє1нныz и3з8 плёна, тщали1вэ њхранsлъ є3си2, да не пaки во ґг†рzнскіz рyки впадyтъ: рaдуйсz, ћкw научи1лъ є3си2 и3зведє1нныz тоб0ю лю1ди возложи1ти всю2 надeжду на є3ди1наго бGа.
Рaдуйсz, ћкw бhлъ є3си2 и5мъ въ пути2 и3 ўчи1тель и3 ўтёшитель: рaдуйсz, ћкw съ мlтвою и3зшeлъ є3си2 во странY гaлическую.
Рaдуйсz, ћкw шeствуz путeмъ положи1лъ є3си2 њсновaніе свіsжскіz њби1тели: рaдуйсz, ћкw рeвностію поревновaлъ є3си2 њ сп7сeніи дyшъ и3скyпленныхъ ї}сомъ хrт0мъ.
Рaдуйсz, макaріе, преди1вный чудотв0рче.
Кондaкъ ѕ7.
ВсE житіE твоE, прпdбне џ§е макaріе, є4сть нем0лчное проповёданіе вёры, надeжды и3 любвE, ћже къ бGу и3 ко бли6жнимъ, вліsнныz въ дyшу твою2 с™hмъ д¦омъ, є3мyже вопіeмъ: Ґллилyіа.
Јкосъ ѕ7.
Н0ваго мwmсeа показa тz, прпdбне џ§е нaшъ макaріе, гDь бGъ, є3гдA лю1ди, свободи1вшыzсz t плёна, безбёднw провeлъ є3си2 непроходи1мыми лёсы и3 блaты и3 и3знемогaющыz t глaда ди1внw препитaлъ є3си2. сегw2 рaди вопіeмъ ти2:
Рaдуйсz, ћкw гл†днымъ лю1демъ возбрани1лъ є3си2 разори1ти п0стъ, t с™hz цRкве ўстaвленный: рaдуйсz, ћкw ўтёшилъ є3си2 џныz словесы2 бGодухновeнными, ўкрэплsz въ терпёніи.
Рaдуйсz, ћкw t ю4ности навhкшій пощeнію, небрeглъ є3си2 њ себЁ: рaдуйсz, ћкw њ нар0дэ глaднэмъ и3стаевaz печaлію, твои1ми словесы2 и3 мlтвами ўкрэпи1лъ є3си2 є3го2 въ и3знеможeніи t неzдeніz.
Рaдуйсz, ћкw глaдніи лю1діе, пи1щею д¦0вною ўкрэплsеми, ѓки хлёбомъ, мyжествоваху: рaдуйсz, ћкw и3спроси1лъ є3си2 ў бGа скотA, и4же бhсть на дов0льную пи1щу ѓлчущымъ.
Рaдуйсz, ћкw вс‰ лю1ди привeлъ є3си2 безбёднэ въ предёлы гaлическіz страны2 во грaдъ ќнжу: рaдуйсz, ћкw бlговёрніи лю1діе срэт0ша тебE чeстнэ, пріsша любeзнэ, ћкw ѓгGла б9іz.
Рaдуйсz, ћкw вед0міи тоб0ю лю1діе и3сповёдаша пред8 всёми на себЁ млcть б9ію: рaдуйсz, ћкw слhшащіи, кaкw гDь бGъ свободи2 бlговBрныz лю1ди t плэнeніz, и3 гл†дныz насhти, прослaвиша бGа и3 тебE є3гw2 ўг0дника.
Рaдуйсz, ћкw гaлическую странY чудесы2 твои1ми њзари1лъ є3си2: рaдуйсz, ћкw свэти1льникъ горsй и3 свэтsй kви1лсz є3си2.
Рaдуйсz, макaріе, преди1вный чудотв0рче.
Кондaкъ з7.
Почитaніz и3 слaвы, ±же t человBкъ, во грaдэ не терпS, пaки пустhннагw безм0лвіz возжелaлъ є3си2, прпdбне џ§е, и3 њбрётъ пустhнное мёсто, возлюби1лъ є3си2 є5, и3 водрузи1въ тaмw кrтъ, водвори1лсz є3си2 въ создaннэй тоб0ю кeлліи, да поeши вhну бGу: Ґллилyіа.
Јкосъ з7.
Въ пустhни, въ ню1же всели1лсz є3си2, прпdбне џ§е макaріе, по мaлэ врeмени њби1тель и4нокwмъ въ пребывaніе ўстр0исz б9іимъ и3зволeніемъ, и3 ћкоже њбhклъ є3си2, въ прпdбіи и3 прaвдэ дни6 и3 нHщи раб0талъ є3си2 бGови. мh же, прославлsюще њ тебЁ гDа бGа, вопіeмъ ти2:
Рaдуйсz, є3ди1ное на потрeбу всегдA и3скaвый: рaдуйсz, и4щущему д0брый би1серъ ўпод0бивыйсz, и3 рaди сегw2 вс‰ земн†z њстaвивый.
Рaдуйсz, џчи ўмA и3 сeрдца своегw2 на высотY нбcную впери1вый: рaдуйсz, труды2 и3 п0двиги свои1ми ѓгGлwвъ и3 человёкwвъ ўдиви1вый.
Рaдуйсz, нищет0ю тэлeсное и3 дух0вною цrтвіе б9іе њбрэтhй: рaдуйсz, ўмилeніz и3 сокрушeніz слезaми на нб7сёхъ вёчное ўтэшeніе пріsвый.
Рaдуйсz, ћкw рaди ѓлчбы и3 жaжды на земли2, насыщaешисz бlжeнствомъ на нб7си2: рaдуйсz, ћкw кр0тостію твоeю и3 неѕл0біемъ твои1мъ наслёдовалъ є3си2 вёчную зeмлю.
Рaдуйсz, ћкw рaди чистоты2 сeрдца твоегw2, спод0билсz є3си2 зрёти вhну бGа: рaдуйсz, ћкw ми1ръ б9ій и3 сaмъ тщи1лсz и3мёти со всёми, и3 водворsлъ є3си2 среди2 враждyющихъ, и3 сегw2 рaди вчинeнъ є3си2 въ ли1къ сынHвъ б9іихъ.
Рaдуйсz, рaди и4мене хrт0ва мнHги скHрби, болBзни, всенHщнаz бдBніz, колэнопреклонє1ніz, п0двиги и3 труды2 понесhй: рaдуйсz и3 весели1сz, ћкw мздA твоS на нб7сёхъ.
Рaдуйсz, макaріе, преди1вный чудотв0рче.
Кондaкъ }.
Ди1вный во с™hхъ гDь бGъ ди1внw прославлsетсz въ тебЁ, прпdбне џ§е макaріе: њблечe бо тS си1лою свhше цэли1ти недyги и3 болBзни душє1вныz и3 тэлє1сныz, и3 подавaти полBзнаz всBмъ, съ вёрою и3 люб0вію вопію1щымъ къ немY њ тебЁ: Ґллилyіа.
Јкосъ }.
Бlгодaть б9ію сyщую въ тебЁ, прпdбне џ§е макaріе, нескyднw подавaz трeбующымъ, nтрокови1цу нёкую бёсну и3 слёпу крeстнымъ знaменіемъ съ мlтвою и3сцэли1лъ є3си2. дивsщесz си1лэ б9іей, њбитaющей въ тебЁ, взывaемъ ти2:
Рaдуйсz, бlгодaтный и3ст0чниче и3сцэлeній: рaдуйсz, тyне пріsвый бlгодaть t гDа бGа, тyне и3 подавazй.
Рaдуйсz, и3мёzй вeліе дерзновeніе ко гDу бGу: рaдуйсz, ћкw никт0же съ вёрою просsй т0щь tх0дитъ t тебE.
Рaдуйсz, ћкw всен0щными мlтвами всю2 бэс0вскую прeлесть посрами1вый: Рaдуйсz, слэпы6мъ зрёніе и3 всёмъ болsщымъ и3сцэлeніе подавazй.
Рaдуйсz, сокр0вище даровaній бжcтвенныхъ: рaдуйсz, ћкw ходaтайствомъ твои1мъ дарHвъ д¦а с™aгw, ўкрэплsющихъ въ брaни проти1ву врагHвъ сп7сeніz, сподоблsемсz.
Рaдуйсz, ћкw крjнъ неувzдaемый въ пустhни kви1лсz є3си2: рaдуйсz, цвёте, бlгоухaніемъ свои1мъ вс‰ и3сполнszй.
Рaдуйсz, рёки воды2 живhz и3сточazй: рaдуйсz, вёрныхъ гDа рабHвъ бlгyю чaсть и3збрaвый.
Рaдуйсz, макaріе, преди1вный чудотв0рче.
Кондaкъ f7.
Е#гдA престaвилсz є3си2 t земли2 къ нбcнымъ њби1телемъ, ли1цы ѓгGлwвъ и3 и3збрaнныхъ б9іихъ рaдостнw срэт0ша тебE, съ ни1миже ты2 вhну вопіeши къ бGу: Ґллилyіа.
Јкосъ f7.
Е#гдA прибли1жисz врeмz преставлeніz твоегw2 по б9ію смотрeнію, ты2, прпdбне, пришeлъ є3си2 во грaдъ ќнжескъ, и3дёже и3сп0лнь днjй и3 бGоугождeніz, с™yю дyшу твою2 прeдалъ є3си2 въ рyцэ б9іи. ѓбіе и3сп0лнисz чyднагw бlгоухaніz вeсь грaдъ, и3 њкрeстніи лю1діе њбонsху бlгоухaніе ди1вное, ѓки t fmміaма и3 смЂрны и3сходsщее. вси2 ўдивлsющесz, ћкw си1це гDь бGъ почти1лъ є4сть преставлeніе тебE ўг0дника своегw2, прославлsху гDа бGа. стечeсz къ нетлённому и3 бlгоухaнному тёлу твоемY мн0жество нар0да, и3 со свэщьми2 и3 со pалмы2 нес0ша є5 въ пустhнную њби1тель, и3дёже погреб0ша чeстнw и3 вопіsху ти2:
Рaдуйсz, гDу до концA послужи1вый: рaдуйсz, кончи1ну свою2 проувёдэвый.
Рaдуйсz, къ с0нму и3збрaнныхъ б9іихъ сопричтeнный: рaдуйсz, воздаsніе t бGа по пр†вымъ дэлHмъ твои6мъ воспріsвый.
Рaдуйсz, со прbр0ки водворszйсz: рaдуйсz, со ґпcлы всели1выйсz.
Рaдуйсz, ћкw вэнцeмъ нетлённымъ ўвэнчaнный: рaдуйсz, ћкw гDа бGа со всёми с™hми њ нaсъ грёшныхъ ўмолsеши.
Рaдуйсz, ћкw на брaцэ нбcнагw женихA бhти дост0инъ ћвльшіисz: рaдуйсz, тлённую жи1знь на нетлённую премэни1вый.
Рaдуйсz, ўг0дниче хrт0въ, бlжeнству тезоимени1тый: рaдуйсz, въ рaдость гDа твоегw2 вшeдый.
Рaдуйсz, макaріе, преди1вный чудотв0рче.
Кондaкъ ‹.
Сп7сти2 хотS вс‰, гDь бGъ и3сполнsетъ свои1ми вели1кими даров†ніи и3збрaнныхъ рабHвъ свои1хъ, да и4хъ чудесaми, мlтвами и3 равноaгGльнымъ житіeмъ мы2 возбуждaемсz t жи1зни грэх0вныz къ жи1зни с™ёй, воспэвaюще вhну є3мY: Ґллилyіа.
Јкосъ ‹.
СтэнA и3 пом0щникъ kви1лсz є3си2, бlжeнне макaріе, всBмъ прибэгaющымъ къ тебЁ: тёмже и3 нaмъ призывaющымъ тs бyди застyпникъ, и3збавлsz ны2 t и3скушeній, скорбeй и3 напaстей, да восхвалsемъ тS зовyще:
Рaдуйсz, ћкw твои1ми мlтвами t грэхHвъ, падeній, страстeй и3 ѕлhхъ њбhчаєвъ воздвизaеши нaсъ грёшныхъ: рaдуйсz, ћкw при1снw возбуждaеши нaсъ къ подражaнію твоемY с™0му житію2.
Рaдуйсz, и4стиннагw покаsніz настaвниче: рaдуйсz, њбличи1телю нем0лчный нерадsщымъ њ вёчнэмъ сп7сeніи.
Рaдуйсz, њ всёхъ вёрныхъ притекaющихъ къ тебЁ предстaтелю: Рaдуйсz, на неви6димыz и3 ви6димыz враги2 поб0рниче.
Рaдуйсz, въ бэдaхъ, напaстехъ и3 нyждахъ душeвныхъ и3 тэлeсныхъ ўтэшeніе и3 п0мощь подавazй: рaдуйсz, t смертон0сныz ћзвы и3збавлszй.
Рaдуйсz, нашeствіе сопроти1вныхъ tгонszй: рaдуйсz, плaмень, губsщій грaдъ, погашazй.
Рaдуйсz, ќмъ и3 смhслъ врагHвъ помрачazй: рaдуйсz, лю1бzщыz nтeчество и3 бlгочести6выz цари2 на побёду ўмудрszй.
Рaдуйсz, макaріе, преди1вный чудотв0рче.
Кондaкъ №i.
Пёніе бlгодaрственное гDу бGу въ трbцэ покланsемому и3 слaвимому прин0симъ, ћкw даровaлъ є4сть нaмъ въ тебЁ, прпdбне џ§е макaріе, тeплаго мlтвенника, ск0раго пом0щника и3 ди1внаго чудотв0рца, воспэвaюще є3мY: Ґллилyіа.
Јкосъ №i.
Свэтопріeмна свэти1льника kви1 тz гDь бGъ, прпdбне макaріе, є3гдA њбрётєны бhша честны6z м0щи тво‰, бlгословє1нныz нетлёніемъ, бlгоухaніе и3спущaющыz и3 чудесы2 њкрє1стныz страны6 њзарsющыz: тёмже вси2 рaдующесz вопіeмъ ти2:
Рaдуйсz, ћкw и3 по смeрти жи1въ пребывaеши, kвлsz въ себЁ си6лы бжcтвєнныz: Рaдуйсz, чудесы2 твои1ми зeмлю наполнszй.
Рaдуйсz, ћкw бlгочести1вую женY t плёна ґгaрzнскагw свободи1лъ є3си2: рaдуйсz, ћкw нэм0му ўстA tвeрзлъ є3си2.
Рaдуйсz, ћкw покazвшемусz во грэсёхъ зрёніе возврати1лъ є3си2: рaдуйсz, ћкw разслaбленному здрaвіе даровaлъ є3си2.
Рaдуйсz, ћкw мнHги слэпы6z и3 немощствyющыz и3сцэли1лъ є3си2: рaдуйсz, ћкw вBрныz лю1ди t нападeніz лsхwвъ и3збaвилъ є3си2.
Рaдуйсz, ћкw мlтвами твои1ми врази2, напaвшіи со њрyжіемъ на њби1тель твою2, поражeни бhша слэпот0ю, и3 стрaхомъ смzтeни, и3 мн0зи въ рэцЁ потоп0ша: рaдуйсz, њграждazй вhну њби1тель твою2 t бёдъ и3 ѕHлъ.
Рaдуйсz, tчazнныхъ надeждо и3 п0моще: рaдуйсz, t бGа проси6маz тоб0ю пріeмлzй.
Рaдуйсz, макaріе, преди1вный чудотв0рче.
Кондaкъ в7i.
По плэнeніи и3 њпустошeніи желтов0дскіz њби1тели t ґгaрzнъ лётwмъ мнHгимъ прешeдшымъ, трикрaты kвлsлсz є3си2 нёкоему и4ноку бGоуг0дну ґврaмію, повелэвaz, да и4детъ въ желтов0дскую пустhню и3 всели1тсz на мёстэ, и3дёже бЁ њби1тель. и4нокъ ґврaмій водвори1сz тY и3 хождaше во њби1тель ќнжескую, и3дёже їкHну твою2 списaвъ, принесE ю5 на бlгословeніе, и3 начaша бывaти чудесA t сеS честнhz їкHны. тёмже мы2 вопіeмъ прослaвльшему тS бGу: Ґллилyіа.
Јкосъ в7i.
Пою1ще знaмєніz и3 чудесA, ±же твори1ши живyщею въ тебЁ бlгодaтію б9іею, бlжeнне макaріе, восхвалsемъ тS си1це:
Рaдуйсz, ћкw и3 по преставлeніи твоeмъ возстaвилъ є3си2 запустёвшую њби1тель твою2: рaдуйсz, ћкw пaки собрaлъ є3си2 и4щущихъ сп7сeніz, и3 њбнови1лъ є3си2 бжcтвенную хвалY.
Рaдуйсz, ћкw с™0е мёсто, тоб0ю любeзнэ и3збрaнное, не њставлsти заповёдалъ є3си2 ґврaмію: рaдуйсz, ћкw тоб0ю монaхwвъ мн0жество въ п0двизэхъ и3 ск0рбехъ свои1хъ ўкрэплeніе пріeмлютъ.
Рaдуйсz, ћкw њби1тєли тоб0ю созд†нныz мlтвами твои1ми, ѓки покр0вомъ, покрывaютсz: рaдуйсz, странЁ сeй и3 nтeчеству нaшему ўкрашeніе.
Рaдуйсz, надeждо и3 прибёжище въ м0ри житіS сегw2 плaвающихъ: рaдуйсz, твeрдое њграждeніе ўсeрднw раб0тающихъ гDу бGу.
Рaдуйсz, царє1мъ бlгочести6вымъ п0моще: рaдуйсz, патріaрхwвъ и3 с™и1телей ўтэшeніе.
Рaдуйсz, всёхъ ўсeрднw притекaющихъ къ тебЁ t и3скушeній и3 бёдъ ск0рое и3збавлeніе: рaдуйсz, ћкw ходaтайствомъ твои1мъ вёрніи жи1знь вёчную получaютъ.
Рaдуйсz, макaріе, преди1вный чудотв0рче.
Кондaкъ гi.
Q прпdбне и3 бGон0сне џ§е нaшъ макaріе! пріими2 сіE мaлое моли1твенное приношeніе нaше, и3 со прес™0ю вLчцею бцdею и3 всёми с™hми принеси2 мlтву ко гDу бGу, да и3збaвитъ нaсъ t вр†гъ ви1димыхъ и3 неви1димыхъ, t всsкихъ скорбeй и3 бёдъ, t напрaсныz смeрти и3 t бyдущихъ мyкъ, и3 спод0битъ своегw2 нбcнагw цrтвіz, и3дёже вси2 при1снw веселsщесz и3 торжествyюще нем0лчнw вопію1тъ къ бGу: Ґллилyіа.
Сeй кондaкъ глаг0ли три1жды, посeмъ №-й јкосъ и3 №-й кондaкъ.
Моли8тва.
Q прпdбне и3 бGон0сне џ§е нaшъ макaріе! вёруемъ, ћкw ты2, предстоS пrт0лу прес™hz трbцы, вeліе и4маши дерзновeніе въ мlтвахъ ко всеми1лостивому гDу бGу, и4же всегдA послyшаетъ тебE, вёрнаго рабA и3 ўг0дника своего2. сегw2 рaди со ўмилeніемъ смирeннw припaдаемъ къ тебЁ, свsтче б9ій: не премолчи2 њ нaсъ моли1тисz ко гDу бGу въ трbцэ покланsемому и3 слaвимому, да ми1лостивнw призрёвъ на ны2, не попyститъ нaмъ поги1бнути во грэсёхъ нaшихъ, но да возстaвитъ пaдшихъ, да подaстъ и3справлeніе ѕл0му и3 њкаsнному нaшему житію2, t грzдyщихъ грэхопадeній восхищaz, и3 да прости1тъ нaмъ вс‰, є3ли6ка сaми соб0ю и3ли2 чрез8 други1хъ кого2 согрэши1хомъ мhслію, сл0вомъ и3 дёломъ, t рождeніz до сегw2 часA. ты2, подви1жниче добродётелей, џ§е нaшъ макaріе, вёси нeмощь є3стествA нaшегw и3 тsжесть и3 ск0рбь времeнъ настоsщихъ: моли2 u5бо вhну гDа бGа, да николи1же нaсъ њставлsетъ є3гw2 неизречeнное милосeрдіе, но да храни1тъ нaсъ t мірски1хъ и3скушeній, t діaвольскихъ сётей и3 t плотски1хъ п0хотей, да пріи1мемъ t гDа бGа тоб0ю и3 вс‰ потрє1бнаz къ жи1зни врeменнэй, њсвобождeніи t бёдъ и3 напaстей, неwслaбное терпёніе до концA. и3спроси2 нaмъ ў гDа бGа въ ми1рэ и3 покаsніи скончaти жив0тъ нaшъ, и3 невозбрaннw прейти2 t земли2 на нб7о, мытaрствъ же и3 бэсHвъ воздyшныхъ и3 вёчныz мyки и3збaвитисz, и3 спод0битисz цrтва нбcнагw, съ тоб0ю и3 со всёми с™hми, ўгоди1вшими гDу бGу и3 сп7си1телю нaшему ї}су хrтY. є3мyже подобaетъ всsкаz слaва, чeсть и3 поклонeніе, со безначaльнымъ є3гw2 nц7eмъ, и3 съ прес™hмъ и3 бlги1мъ и3 животворsщимъ є3гw2 д¦омъ, нн7э и3 при1снw и3 во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.
Краткое житие преподобного Макария Желтоводского, Унженского
Преподобный Макарий Желтоводский, Унженский родился в 1349 году в Нижнем Новгороде в семье благочестивых родителей. В двенадцать лет он тайно ушел от родителей и принял иноческий постриг в Нижегородской Печерской обители от святого Дионисия (впоследствии архиепископа Суздальского; † 1385; память 26 июня). Со всем пылом юношеской души он отдался делу спасения: строжайший пост и точное исполнение иноческих правил отличали его перед всеми братиями.
Только через три года родители преподобного Макария узнали, куда он скрылся. Отец пришел к нему и слезно умолял сына лишь о том, чтобы он вышел повидаться с ним. Преподобный Макарий разговаривал с отцом через стену и сказал, что увидится с ним в будущей жизни. "Протяни мне, по крайней мере, свою руку", – просил отец. Сын исполнил эту малую просьбу, а отец, поцеловав протянутую руку сына, возвратился домой. Тяготясь славой, смиренный Макарий удалился на берег реки Волги и подвизался здесь в пещере близ озера Желтые воды. Здесь он твердым воздержанием и терпением преодолевал брань врага спасения. К преподобному Макарию собрались любители безмолвия, и в 1435 году он устроил для них обитель во Имя Пресвятой Троицы. Здесь он начал проповедовать христианство окрестным черемисам и чувашам и крестил магометан и язычников в озере, получившем название Святого. Когда в 1439 году казанские татары разорили обитель, преподобного Макария взяли в плен. Из почтения к его благочестию и благотворительной любви хан отпустил святого из плена и вместе с ним освободил до 400 христиан. Но с преподобного Макария взяли слово не селиться при Желтом озере. Преподобный Макарий с честью похоронил избиенных в его обители и отправился за 240 верст в Галичские края. Во время этого переселения все путники, по молитвам преподобного, питались чудесным образом. Дойдя до города Унжа, преподобный Макарий поставил в 15 верстах от города на берегу озера Унжа крест и построил келлию. Здесь он основал новую обитель. На пятом году своей жизни в Унже преподобный Макарий заболел и преставился в возрасте 95 лет.
Еще при жизни преподобный Макарий был наделен благодатным даром: он исцелил слепую и бесноватую девушку. После кончины преподобного многие получали исцеление от его мощей. Иноки воздвигли над его гробом храм и установили в обители общежитие. В 1522 году татары напали на Унжу и хотели ободрать серебряную раку в Макариевой пустыни, но ослепли и, обезумев, бросились бежать. Многие из них утонули в Унже. В 1532 году молитвами преподобного Макария спасся от татар город Солигалич, и благодарные жители устроили в соборном храме придел в честь святого. Более 50 человек по молитвам преподобного Макария получили исцеление от тяжелых недугов, как это установила комиссия, посланная патриархом Филаретом 24 июня 1619 года.
Полное житие преподобного Макария Желтоводского, Унженского
Угодник Божий Макарий родился в Нижнем Новгороде от благочестивых родителей. Отца его звали Иваном, мать – Марией. Еще в младенчестве Макарий удивлял их: когда звонили к утрене, он начинал беспокойно ворочаться в люльке и плакать. И на всякий церковный звон Макарий так отзывался, а в прочее время молчал. Долго родители не могли понять, в чем дело, и начали было беспокоиться, но однажды все разрешилось.
Как-то в праздник зазвонили в церкви, родители стали собираться к утрене, а маленький Макарий, как всегда, начал кричать и плакать.
«Если бы он перестал плакать, – сказал отец, – взяли бы его с собой на службу». Макарий сразу же успокоился, а когда его принесли в церковь, он услышал пение певчих, засмеялся и потом всю службу весело улыбался матери. Тогда родители поняли, почему плакал Макарий, и с того дня стали его носить в храм; он каждый раз очень радовался, а если его оставляли дома, снова начинал кричать и плакать. Тут родители уразумели, что на их ребенке почивает Божия благодать.
Когда Макарий подрос, отдали его учиться книжной грамоте, и в этом деле он вскорости преуспел так, что превосходил не только сверстников, но и старших. Он и похож был больше на взрослого, чем на отрока: несмотря на природную сметливость и живой ум, по характеру он был степенный и рассудительный. Играть с детьми Макарий не любил, он терпеливо сидел за книгами да каждый день ходил в храм. Все его любили, родители радовались о нем и благодарили Бога.
Отрок Макарий услышал о монашестве и тайно решил покинуть родительский дом и уйти в монастырь. Он выбрал Печерскую обитель, находившуюся на берегу Волги, в трех верстах от города, и отправился туда. По дороге ему повстречался нищий, одетый в обноски, Макарий обменялся с ним одеждой и под видом нищего подошел к монастырю.
Отрок пожелал видеть архимандрита (им был тогда Дионисий, впоследствии епископ Суздальский) и попросился в монахи. Настоятель, видя юный возраст Макария, стал расспрашивать, откуда он и кто его родители. Макарий свое происхождение скрыл. Назвался жителем другого города, сказал, что он круглый сирота, нищенствует и никого из близких у него нет. Сам он, закончил Макарий, желает служить Богу в монастыре.
Настоятелю его речь понравилась, к тому же он предугадывал, что отрок призван стать великим подвижником. Поэтому нимало не медля принял его в монастырь, постриг в иноки, поселил в своей келлии и на долгие годы стал ему отцом, наставником и учителем.
Инок Макарий усердно трудился и исполнял всякое послушание; наставнику во всем подчинялся, братии угождал, ни с кем не вступал в пререкания, молчал гораздо чаще, чем говорил; а если разговаривал с кем, то обязательно кратко и незлобиво, да и то старался как можно скорее закончить разговор. Скоро о нем заговорили как о большом подвижнике уже не только в монастыре, но и за его пределами.
Родители святого, не имея от сына никаких известий, повсюду о нем расспрашивали и очень горевали, но не теряли надежды его найти.
Прошло около трех лет, и вот случилось отцу Макария встретиться с одним печерским иноком, пришедшим в город по каким-то монастырским делам. Отец рассказал ему о своем горе: три года назад пропал сын, и с тех пор ничего о нем не слышно.
Инок сказал: «Кажется, как раз три года назад в наш монастырь пришел юноша, одет он был как нищий, но вид имел добропорядочный и благочестивый, и слезно просил принять его. Настоятель оставил его в обители, и теперь этот юноша стал одним из лучших монахов и преуспевает едва ли не больше всех. Зовут его тоже Макарием».
Отец заплакал. Тут же пошел он в монастырь и там повсюду искал Макария, но никак не мог его увидеть. Отчаявшись, он пришел к настоятелю и упал ему в ноги, моля показать сына. Тогда настоятель пошел в свою келлию, где жил и Макарий. «Чадо, – сказал настоятель, – отец твой, о котором ты не сказал нам, пришел в монастырь и хочет тебя видеть». «Отец мой, – отвечал Макарий, – Господь Бог, сотворивший небо и землю, а после Него – ты, наставник мой и учитель».
А отец его стоял в это время под дверью. Услышав голос Макария, он вскрикнул от радости и через окно позвал сына, прося выйти, чтобы он мог обнять его. Но Макарий, боясь растрогаться, выйти отказался. Тогда отец, плача, сказал: «Не отойду от келлии, пока не увижу твоего лица и хотя бы немного не поговорю с тобой».
Макарий не поддавался на уговоры и не выходил из келлии. «Дитя мое дорогое, – взмолился отец, – хотя бы руку мне протяни». Макарий через окно протянул ему руку, а отец, ухватившись за нее, сказал: «Сын мой любимый, спасай свою душу да за нас, грешных, молись, чтоб и мы по твоим молитвам увидели Царство Небесное».
После чего, распростившись с сыном, покинул монастырь и пошел домой; рассказал обо всем жене, и они вместе радовались и прославляли Бога за то, что даровал им сына-подвижника.
Макарий по-прежнему трудился в обители. Вскоре он превзошел всех живущих там иноков и приобрел всеобщий почет и уважение. Тяготясь этим, Макарий решил уйти из монастыря и поселиться в безлюдном месте. Так же, как раньше родительский дом, покинул он обитель: помолясь, положился на промысел Божий и пошел куда глаза глядят.
Долго ходил он по болотам и лесам, пока не вышел к реке, называемой Луг, и, выбрав место, построил хижину. Здесь он стал жить один в безмолвии и молитве.
Но долго таиться от людей ему не удалось: скоро о Макарии узнали жители окрестных деревень и городов и стали приходить к нему за наставлениями и духовной помощью, а некоторые, хотевшие уйти от мира, со временем и поселялись рядом с ним. Когда набралось достаточно братии, образовался монастырь, а еще немного времени спустя начали строить храм во имя Богоявления Господа нашего Иисуса Христа и завершили его во многом благодаря стараниям преподобного отца Макария.
Прошло несколько лет, и, как прежде, святому стал в тягость почет, к тому же миряне, во множестве приходившие к нему за советом, нарушали его безмолвие; не терпя такой жизни, преподобный поставил одного из братии в настоятели и втайне от всех покинул монастырь. Снова странствовал он лесами. Место, в котором он остановился, называлось Желтые Воды и находилось на восточном берегу Волги рядом с небольшим озером. Местность эта очень приглянулась Макарию. Здесь он жил в маленькой келлии, трудясь в одиночестве и непрестанно молясь Богу.
Но вскоре его уединение было нарушено – на этот раз живущими в Желтых Водах иноверцами – чувашами и мордвой. Придя к келлии преподобного и увидев его скромную и нестяжательную жизнь, они поначалу очень удивлялись. Потом стали приносить старцу хлеб, мед, пшеницу и всякий раз умилялись его незлобивости и терпению; Макарий принимал их дары с благодарностью – но не для себя, а для своих посетителей. Многих он крестил в озере, что было почти у самой его келлии. К тому времени уже не только чуваши и мордва приходили к нему: народ стекался, желая услышать наставления и поучиться богоугодной жизни, некоторые селились рядом. Преподобный, помня сказанное Господом – «Приходящего ко Мне не изгоню вон», – не запрещал им селиться, видя их добрую волю и старание. Так вокруг преподобного Макария образовалась новая, уже вторая по счету, монашеская обитель, а в 1435 году под его руководством был возведен храм во имя Живоначальной Троицы. Еще раньше Макария избрали настоятелем, и настоятельствовал он долгое время, постоянно заботясь о братии и наставляя их к монашеским трудам, а число иноков с каждым днем увеличивалось, так как слава о преподобном Макарии и его обители разнеслась по всей России и многие приходили из дальних краев и просили постричь их в иноческий чин.
Одним из таких был блаженный Григорий, называемый Пельшемским; оставив родителей, он пришел в Желтые Воды, принял монашество и по примеру Макария, который был ему и настоятелем, и отцом, стал великим молитвенником и постником, а позже сподобился и священнического сана, чем подтвердил пословицу: «У доброго отца и дети бывают добрыми, а у искусного учителя и ученики искусны».
Имя Макария стало известно не только в простом народе, но и среди князей, которые посылали из своих имений в монастырь все нужное. Славилась обитель своим внешним видом, крепостью стен, основательностью строений, но больше всего праведностью и усердием монахов, богоугодной жизнью подражавших настоятелю. Но скоро покой и благоденствие обители были нарушены.
Во время княжения благоверного князя Василия Васильевича один из татарских военачальников, по имени Улуахмет, изгнанный своими соотечественниками из Золотой Орды, приблизился к российским пределам и обосновался в Казани. Оттуда он делал набеги на соседние княжества, все дальше и дальше продвигаясь по русской земле. Так он достиг Нижнего Новгорода, потом его войско рассеялось, огнем и мечом опустошая христианские селения.
Появились они у Желтых Вод и напали на обитель преподобного Макария. Монахи защищались недолго, татары ворвались в монастырь и выкосили их, как колосья на ниве, лишь нескольких взяли в плен, а монастырь сожгли.
В плену был и старец Макарий. Привели его к татарскому военачальнику. А имя преподобного было хорошо известно среди них, потому что он и татар, которые к нему приходили, всегда любезно принимал и покоил. Когда воевода узнал, что за человек стоит перед ним, он разгневался: «Как вы посмели, – сказал он своим воинам, – зная святую жизнь этого старца, надругаться над ним и его обителью? Знаете ли, что за таких, как он, придется держать ответ перед Богом, Который один и у них, и у нас!» И велел отпустить святого, а с ним и других пленных – нескольких иноков и мирян числом около четырехсот человек, не считая женщин, детей и стариков.
На прощанье военачальник сказал Макарию: «Уходите из этих мест немедля и больше никогда сюда не возвращайтесь, поскольку земля эта отныне будет принадлежать Казанскому ханству».
Преподобный попросил позволения похоронить своих монахов. «Вот Божий человек, – сказал военачальник, – заботится не только о живых, но и о мертвых». И разрешил ему забрать убитых.
Святой пошел к обители, от которой осталось одно пепелище. Увидев лежащие повсюду трупы братии, Макарий заплакал; затем, отпев положенные молитвы, похоронил их согласно обычаю и стал советоваться с бывшими с ним людьми, куда им идти. Решили идти к городу Галичу. Ходу туда было не меньше четырехсот верст, но, помолясь Богу, отправились.
Был июнь. Шли они много дней; боясь татар, пробирались по непроходимым лесам и болотам. Скоро закончились съестные припасы, все изнемогли и устали, начались скорби.
Как раз тогда встретился им в лесу лось, его загнали и собирались убить. Попросили на то благословения у преподобного Макария. А был Петров пост, и до праздника оставалось три дня. Старец велел лося отпустить, отрезав у него перед тем ухо, и сказал: «Имейте веру, и промысел Божий нас не оставит: в день окончания поста нам опять повстречается этот лось, и тогда мы его съедим во славу Божью. Пока же прошу вас потерпеть эти три дня, и спасет нас Господь от смерти по вере нашей».
Так и вышло: в день праздника святых первоверховных апостолов Петра и Павла, когда люди совсем изнемогли, по молитве старца вышел к ним тот самый лось с отрезанным ухом. Они взяли его голыми руками и привели к преподобному Макарию, который и благословил лося в пищу.
Насытившись, все благодарили Бога, а Макарий сказал: «Отныне у вас не будет недостатка в пище по вере вашей». И действительно, всю дорогу им попадался то лось, то олень, то еще какой зверь. Так пришли они в пределы города Унженска.
То был старинный русский город на берегу реки Унжи. Городок в то время был очень небольшой, и окружали его редкие села. Когда сюда пришел преподобный, все жители с радостью встретили его: они были наслышаны о святости старца и готовы были тут же воздать ему всевозможные почести. Но Макарий желал лишь безмолвия и одиночества, он сразу стал расспрашивать о пустынном месте, где мог бы поселиться. Ему показали место в пятнадцати верстах от города, недалеко от реки, на берегу лесного озера. Там на поляне преподобный поставил крест, рядом построил келлию. Это было в 1439 году, а немного времени спустя благоволением Божиим опять образовалась обитель. И так жил Макарий, по своему обычаю дни и ночи служа Богу молитвами и постническими трудами и, кроме того, даром исцеления, который он получил в последние годы жизни.
Через пять лет преподобный почувствовал приближение смерти. К тому времени ему исполнилось девяносто пять лет, из них восемьдесят он прожил в монашестве.
Зная, когда и как он скончается, Макарий пришел в Унженск и там слег. Перед смертью он заповедал, чтобы его тело отнесли в созданную им обитель и там похоронили. После чего, помолившись и благословив всех бывших при нем, тихо отошел ко Господу. Это случилось 25 июля 1444 года.
В этот день город и окрестности наполнились чудным благоуханием, исходящим как бы от смирны и фимиама, и все люди – в домах, на улицах и где бы им ни довелось находиться – вдыхали аромат и спешили припасть к телу преподобного.
Плакал весь народ. Тело старца со свечами и кадилами, с пением псалмов понесли в монастырь, где и похоронили. Все болящие и увечные, припадавшие к его мощам, получили исцеление.
Чудеса продолжались и многие годы спустя, причем проявлялись они не только в исцелении болящих, но и в помощи и защите от видимых и невидимых врагов, от дьявольских козней и от татарского плена.
В 1522 году в княжение великого князя Василия Ивановича было страшное нашествие татар на Унженск. Врагов было свыше двадцати тысяч, а городок был мал и жители в военном деле неискусны. Одна у них была надежда – на Бога и на преподобного Макария Желтоводского, к помощи которого они не раз прибегали в подобных случаях. Укрепляясь этой надеждой, они три дня и три ночи отбивались от осадившего город неприятеля.
Главным у них был некий воевода Федор. При виде нападавших он впал было в растерянность, но, узнав от жителей, что святой старец Макарий Желтоводский всегда защищал их от татар, Федор пошел в церковь, упал на колени перед иконой преподобного и стал молиться со слезами, прося отвести беду от Унженска и избавить людей от смерти и плена.
Тем временем татары снова пошли на приступ и со всех сторон подожгли город. Людей охватило смятение: и огонь полыхает, и татары теснят – все как один умоляли Макария о заступничестве.
Вдруг пошел дождь, скоро он перешел в ливень, и сделался потоп. Вода затопила улицы и дома, казалось, весь город поплыл, и пожар утих.
Теперь татары пришли в смятение: одна часть пошла на другую, и начали они биться. Горожане со стен увидели, как татары нападают на своих, и поняли, что преподобный Макарий спас Унженск; многие видели старца стоящим на облаке и поливающим город водой из огромной бадьи. Тут же открыли ворота, устремились на татар и большинство из них перебили. Взятые в плен рассказали, что они видели монаха, стоявшего в воздухе над городом и стрелявшего по ним; потом он на большом белом коне врезался в их войско, и они, обезумев от страха, начали рубить друг друга мечами, думая, что бьются с русскими.
Тогда же преподобный избавил от татар монастырь, в котором был похоронен. Случилось это так: когда татары напали на Унженск, отряд из трехсот воинов устремился к монастырю в надежде на богатую и легкую добычу. Но стоило им приблизиться к обители, как все они ослепли. Ничего не видя, они в ужасе разбежались в разные стороны, многие угодили в реку и утонули.
В 1535 году молитвами Макария Желтоводского спасся от татар город Солигалич, и благодарные жители устроили в соборном храме придел в честь преподобного.
Во время нашествия поляков жители Юрьевца, Суздаля и Нижнего Новгорода прибегали к заступлению святого Макария и получили помощь. Сам царь Михаил дал обет идти пешком в Унженск, если его отец Филарет освободится из польского плена, и, получив просимое, исполнил свое обещание.
Известно множество случаев чудесной помощи преподобного Макария.
Когда казанские татары осадили Унженск, одна молодая женщина по имени Мария попала в плен. Ее связали веревкой и увели с другими пленными. Шли они трое суток. Мария, боясь быть обесчещенной, всю дорогу не могла ни пить, ни есть, только молилась и плакала. Так, день и ночь обливаясь слезами, молилась она Господу и Пресвятой Богородице. Призывала в помощь и святого предстателя, преподобного Макария Желтоводского. Когда сделали очередной привал, Мария рухнула на землю и, связанная, заснула крепким сном. Было это в степи. Стояла глухая ночь. Ближе к утру спящей явился преподобный Макарий. Он стал у изголовья и, коснувшись ее рукой против сердца, сказал: «Не скорби, а подымись и иди домой». Но Мария не могла очнуться от сна. Тогда святой взял ее за руку, помог встать и сказал: «Встань и ступай за мной». Мария проснулась и, видя преподобного уже не во сне, а наяву, узнала его по виденной ею иконе и пошла следом. Стало светать. Преподобный исчез, и Мария осталась в пустынном месте одна. Ей стало страшно.
Когда совсем рассвело, Мария увидела, что она стоит на дороге, ведущей в Унженск, а невдалеке виднеется и сам город. Мария побежала и вскоре оказалась перед городскими воротами. Они были заперты. Мария начала стучать и просить, чтобы ей открыли. «Кто ты?» – спросили сторожа. Она ответила, тогда стража, узнав ее, впустила в город, где она нашла всех своих близких и рассказала, как ее спас Макарий Желтоводский.
Однажды был тяжело ранен воевода Иван Выродков. Между тем князь приказал ему снова идти против татар. Несмотря на болезнь и уговоры близких, воевода собирался исполнить повеление, а так как ходить он не мог, то приказал везти себя в повозке. По дороге завезли его в Макариеву обитель. Здесь воевода мысленно взмолился к святому, прося о помощи. Увидев сосуд с водой, Иван попросил напиться и пил не отрываясь. К изумлению иноков, он выпил очень много воды, после чего почувствовал себя совершенно здоровым. Вода оказалась из колодца, выкопанного преподобным Макарием, и была она необычайно сладкой и вкусной.
Один житель города Унженска сильно пьянствовал и в нетрезвом виде всегда бил свою жену. Не в силах переносить издевательства, жена решила утопиться в колодце. Но поскольку она была благочестива, как могла помогала нищим и убогим и имела веру к преподобному Макарию, то он и не дал ей погубить свою душу. Когда женщина подошла к колодцу, она вдруг заметила, что возле сруба стоит старец, и в страхе попятилась. Старец сказал: «Отойди от колодца и не делай того, что задумала, иначе тебя постигнут страшные муки в вечной жизни».
Женщина в смятении бросилась к ногам старца, а когда поднялась, его уже не было. Тогда она возвратилась в дом и с тех пор никогда не помышляла о самоубийстве. Тогда же и муж ее оставил нетрезвую жизнь и покаялся.
Местное почитание памяти преподобного Макария Желтоводского началось вскоре после его преставления. В 1610 году патриарх Филарет распорядился исследовать случаи исцелений по молитвам преподобного Макария. Было засвидетельствовано более пятидесяти случаев. Тогда же имя преподобного Макария Желтоводского было занесено в святцы и назначено повсеместное празднование его памяти 25 июля/7 августа.
Мощи преподобного покоятся в Макариево-Унженском Троицком монастыре близ города Макарьева под Костромой, в Свято-Троицком соборе, построенном в 1669 году игуменом Митрофаном, будущим святителем Воронежским. Там же находится келейная икона Смоленской Божией Матери, принадлежавшая преподобному Макарию. За монастырем, на пригорке, сохранился в часовне колодец, выкопанный его руками.