Акафист святому преподобному Макарию Жабынскому

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 04 февраля (22 января ст. ст.); 05 октября (22 сентября ст. ст.)

Не утвержден для общецерковного использования.

Конда́к 1.

Преподо́бному отцу́ Мака́рию на́шему соста́вим похвалу́, я́ко помо́щнику на́шему и хода́таю пред Го́сподем Бо́гом. Ты́ же, уго́дниче Христо́в, не погнуша́йся пе́нием на́шим убо́гим и са́м помога́й на́м и не́мощи на́шей, да зове́м ти́:

Ра́дуйся, преподо́бне о́тче на́ш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.

И́кос 1.

Ангелоподо́бное житие́ твое́ представля́я, преподо́бне о́тче в тишине́ пусты́нней провожда́емое, дерза́ем с любо́вию вопи́ти тебе́:

Ра́дуйся, житие́ жесто́кое в пусты́ни возлюби́вый; ра́дуйся, по́двигом и́ноческим пло́ть свою́ изнури́вый.

Ра́дуйся, суету́ ми́ра сего́ лука́ваго возненави́девый; ра́дуйся, в моли́твах бо́дрствуя, те́ло твое́ ду́хови покори́вый.

Ра́дуйся, страны́ на́шея украше́ние и прославле́ние; ра́дуйся, гра́да Беле́ва ра́дость и весе́лие.

Ра́дуйся, преподо́бне о́тче на́ш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.

Конда́к 2.

Ви́дящи житие́ твое́, ка́ко воспое́м чудеса́ твоя́? Ка́ко же ты́, ви́дя в пусты́ни жа́ждою погиба́ющего челове́ка во́ду из ка́мене уда́ром же́зла твоего́ извле́кл еси́ и жа́ждущаго напои́в заставля́еши чудеси́ сему́ дивя́щеся воспе́ти Бо́гу ди́вному во святы́х свои́х: Аллилу́иа?

И́кос 2.

Ра́зум не уразуме́ет какову́ю си́лу целе́бную даде́ Госпо́дь исто́чнику твоему́, преподо́бне о́тче, к нему́же притека́ющие с ве́рою и доны́не исцеле́ний сподобля́ются моли́твами твои́ми, сего́ ра́ди вопие́м ти́:

Ра́дуйся, Моисе́ови в пусты́ни уподо́бивыйся, во́ду из ка́мене источи́вый; ра́дуйся, жа́ждущаго то́ю водо́ю оби́льно напои́вый.

Ра́дуйся, я́ко и доны́не во́ды исто́чника твоего́ не оскудева́ют; ра́дуйся, я́ко и доны́не по́мощию твое́ю во́ды сия́ неду́жных исцеля́ют.

Ра́дуйся, ско́рый на́ш в ско́рбех помо́щниче; ра́дуйся, те́плый на́ш к Бо́гу моли́твенниче.

Ра́дуйся, преподо́бне о́тче на́ш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.

Конда́к 3.

Си́ла Бо́жия, ди́вно в тебе́ проявле́нная да помо́жет и на́м, немощны́м и убо́гим, в моли́твах бо́дрствуя пе́ти о тебе́ Созда́телю на́шему: Аллилу́иа.

И́кос 3.

Иму́щи па́мять сме́ртную, бде́л, не дава́я очесе́м твои́м дрема́ния, ожида́я: егда́ Жени́х ду́ш на́ших Госпо́дь прии́дет, име́я свети́льник души́ твоея́ горя́щий, сего́ ра́ди вопие́м ти́:

Ра́дуйся, со́н от оче́с твои́х усе́рдно отгна́вый; ра́дуйся, в моли́твах бо́дрствуя в нощи́, в куроглаше́нии ду́х тво́й Го́сподеви преда́вый.

Ра́дуйся, приме́ром свои́м на́с уны́лых на по́двиг призыва́еши; ра́дуйся, со́н ле́ности на́шея от оче́с на́ших незри́мо отгоня́еши.

Ра́дуйся, мно́гих заблу́ждших на пу́ть и́стины наста́вителю; ра́дуйся, духо́в лука́вых ско́рый прогони́телю.

Ра́дуйся, преподо́бне о́тче на́ш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.

Конда́к 4.

Бу́ря неве́рия, бу́ря смуще́ния и искуше́ния потопля́ет кора́бль на́ш! Бу́ди на́м путево́ждь, преподо́бне, среди́ во́лн жите́йскаго мо́ря, и приведи́ на́с в Ца́рствие Небе́сное, да воспое́м спаса́ющему на́с Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 4.

Слы́шавши глаго́л Спаси́теля на́шего: «Не бо́йся, ма́лое ста́до, я́ко благоволи́ Оте́ц ва́ш да́ти ва́м Ца́рство» — тебе́, честны́й о́тче, про́сим: — ты́, дости́гши Ца́рствия Отца́ твоего́, не забу́ди ма́лое твое́ ста́до, да зове́м ти́:

Ра́дуйся, па́стырю на́ш до́брый; ра́дуйся, оте́ц на́ш чадолюби́вый.

Ра́дуйся, я́ко ты́ со А́нгелы в ве́чной сла́ве лику́еши; ра́дуйся, я́ко на́с заблу́ждших твои́х ове́ц усе́рдно взыску́еши.

Ра́дуйся, я́ко по́мощию твое́ю и мы́ спасе́ния получи́ти ча́ем; ра́дуйся, я́ко хода́тайством твои́м и мы́ проще́ния от Бо́га ожида́ем.

Ра́дуйся, преподо́бне о́тче на́ш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.

Конда́к 5.

Я́ко боготе́чная звезда́ сия́еши на́м с высоты́ селе́ния твоего́ преподо́бне о́тче, и ви́диши я́ко зле́ стра́ждем мы́ во гресе́х погиба́ющи, дру́г дру́гу досажда́ющи, бра́та ненави́дящи, научи́ на́с любви́ о Христе́ и смире́нию, да умиле́нно воспои́м с тобо́ю Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 5.

Ви́диши ты́ о́тче, я́ко свети́льники ду́ш на́ших угаса́ют, суето́ю ми́ра сего́ омраче́нныя, и плени́цами вра́г ду́ши на́ша связа́в, во тьму́ кроме́шную вся́чески влече́т! К кому́ простре́м ру́це, к кому́ воспла́чем го́рце? Ты́, о́тче, подви́гнись к на́шему неможе́нию, да пое́м ти́ те́пле:

Ра́дуйся, всегда́ сла́вы су́етныя избега́яй; ра́дуйся, и на́с гре́шных тому́ же науча́яй.

Ра́дуйся, я́ко ра́ди вели́каго твоего́ смире́ния ма́ло что́ из жития́ твоего́ изве́стно лю́дем; ра́дуйся, я́ко с на́ми мо́щи твоя́ скры́тыя под спу́дом.

Ра́дуйся, я́ко ду́хом твои́м на ме́сте по́двигов твои́х таи́нственне обита́еши; ра́дуйся, я́ко все́х приходя́щих к тебе́ с ве́рою в ско́рбех утеша́еши.

Ра́дуйся, преподо́бне о́тче на́ш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.

Конда́к 6.

Пропове́дает по́двиги твоя́ страна́ на́ша, честны́й о́тче, — ка́ко помина́я и́х не устыди́мся скве́рнаго жития́ на́шего, в ле́ности провожда́емаго, грехо́вными по́мыслы омрача́емаго, где́ яви́мся тяготы́ и зно́я дневна́го не поне́сши, ка́ко воспои́м непотре́бными усты́ свои́ми Творцу́ и Созда́телю своему́: Аллилу́иа?

И́кос 6.

Возсия́ пу́стыня Жабы́нская в дре́вняя времена́, ю́же не́когда от ва́рваров разоре́нную ты́, святы́й о́тче, труда́ми свои́ми возста́вил еси́, та́ко и ду́ши на́ша от врага́ оскверне́нныя и опустоше́нныя укрепи́в возста́ви, да зове́м ти́:

Ра́дуйся, оби́тель благоукраше́нную на ме́сте пусте́м основа́вый; ра́дуйся, мно́жество и́ноков прите́кших к тебе́ во еди́но собра́вый.

Ра́дуйся, я́ко путе́м те́сным веду́щим в Ца́рствие Небе́сное те́кл еси́; ра́дуйся, я́ко мно́гих из бра́тии своея́ с собо́ю совле́кл еси́.

Ра́дуйся, я́ко ты́ а́нгельски пожи́л еси́ еще́ в бре́нном телеси́; ра́дуйся, я́ко ра́дуешися с ни́ми ку́пно на Небеси́.

Ра́дуйся, преподо́бне о́тче на́ш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.

Конда́к 7.

Хотя́й провозсия́ти тебе́ все́ми доброде́тельми блаже́нне Мака́рие, Влады́ка Христо́с призва́ тя́ на служе́ние лю́дям, да научи́ши и́х смире́нию и терпе́нию и́хже са́м стяжа́в, предстои́ши Бо́гу вопия́ за ны́: Аллилу́иа.

И́кос 7.

Ди́вна иму́ща тя́ вои́стину, о́тче, подви́жника и моли́твенника кре́пкаго с любо́вию взира́ем на ме́сто по́двигов твои́х и умиле́нно вопие́м ти́ си́це:

Ра́дуйся, благи́й и ве́рный ра́бе виногра́да Христо́ва; ра́дуйся, о́тче всеми́лостивый не лиша́ющий на́с своего́ предста́тельства и покро́ва.

Ра́дуйся, си́рых помо́щниче и заступле́ние; ра́дуйся, свеща́ благода́тию Бо́жиею возже́нная, освеща́ющая на́м пу́ть ко спасе́нию.

Ра́дуйся, нивочто́же вмени́вый земна́я, возлюби́в небе́сная; ра́дуйся, простира́яся в го́рняя забыва́я теле́сная.

Ра́дуйся, преподо́бне о́тче на́ш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.

Конда́к 8.

Стра́нно и чу́дно житие́ твое́ преше́л еси́ на земли́, преподо́бне о́тче, не ви́дя поко́я в труда́х свои́х и ста́рец бы́в немощны́й, неизрече́ннаго дости́гл еси́ на Небеси́, иде́же со А́нгелы пое́ши Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 8.

Все́ю душе́ю отда́вшись Го́сподеви и все́м житие́м послужи́вши ему́, просла́вился еси́ благожитие́м свои́м в стране́ на́шей. Сего́ ра́ди вопие́м ти́ си́це:

Ра́дуйся, А́нгелом собесе́дниче; ра́дуйся, усе́рдный о на́с к Бо́гу моли́твенниче.

Ра́дуйся, мо́щи твоя́ от поруга́ния неизрече́нно сохрани́вый. ра́дуйся, да́нный тебе́ от Бо́га тала́нт во мно́гажды усугу́бивый.

Ра́дуйся, уго́дниче Христо́в благода́тию просветле́нный; ра́дуйся, свети́льниче еле́ем до́брых де́л преиспо́лненный.

Ра́дуйся, преподо́бне о́тче на́ш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.

Конда́к 9.

Вся́кия утоли́ боле́зни и печа́ли, вели́кий на́ш засту́пниче, преподо́бне о́тче на́ш Мака́рие! Пода́ждь на́м убо́гим хотя́ бы вма́ле после́довати житию́ твоему́, сла́ву ми́ра нивочто́же вменя́ти и дости́гнув Ца́рствия Небе́снаго вку́пе с тобо́ю воспе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 9.

Вити́й многовеща́нных уста́ не возмо́гут воспе́ти тя́ по достоя́нию, коли́ко же на́ша убо́зии язы́цы ублажа́т тя́! Но ты́, ми́лостиве о́тче, не отврати́ся от хвале́ния на́шего, да воспои́м ти́ си́це:

Ра́дуйся, и́ноков помо́щниче и упра́вителю; ра́дуйся, в ми́ре благотеку́щих ми́лостивый вразуми́телю.

Ра́дуйся, ми́лостыню подава́ти на́с науча́яй; ра́дуйся, забыва́ти ни́щих и убо́гих на́м возбраня́яй.

Ра́дуйся, шипо́к благово́нный жабы́нския пу́стыни; ра́дуйся, обита́яй с небе́сными земны́х не оставля́еши и доны́не.

Ра́дуйся, преподо́бне о́тче на́ш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.

Конда́к 10.

Спасти́ хотя́ ду́шу свою́ преподо́бне о́тче, ве́дый: я́ко неиму́щему любви́ к Бо́гу, ники́имиже по́двиги получи́ти спасе́ние возмо́жно: стяжа́л еси́ вене́ц доброде́телей — е́же е́сть любо́вь к Бо́гу, Ему́же предстоя́ ны́не ра́достно вопие́ши: Аллилу́иа.

И́кос 10.

Стена́ еси́ все́м челове́ком к заступле́нию твоему́ прибега́ющим, преподо́бне о́тче, те́мже и на́м, к тебе́ притека́ющим и твоея́ по́мощи прося́щим, бу́ди стена́ кре́пкая, и огражда́й от все́х бе́д и напа́стей да с любо́вию пое́м ти́ такова́я:

Ра́дуйся, во́ине Царя́ Небе́снаго, не обяза́выйся ку́плями жите́йскими, да Ему́ уго́ден бу́деши; ра́дуйся, я́ко а́ще и потруди́лся еси́ зде́ на земли́, ны́не на небеси́ лику́еши.

Ра́дуйся, я́ко еди́наго Го́спода во вся́ дни́ живота́ твоего́ иска́вый; ра́дуйся, ра́зве Его́ ничесо́же на земли́ и небеси́ жела́вый.

Ра́дуйся, всю́ жи́знь свою́, я́ко ра́б пред лице́м Го́спода своего́ ходи́вый; ра́дуйся, Христа́, Его́же возлюби́л еси́, душе́вныма очи́ма непреста́нно созерца́вый.

Ра́дуйся, преподо́бне о́тче на́ш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.

Конда́к 11.

Пе́ние хвале́бное прино́сим ти́ от смире́нных серде́ц на́ших, преподо́бне о́тче Мака́рие; е́же с любо́вию прие́мши, моли́ Го́спода изба́витися на́м от бе́д и скорбе́й, наипа́че же в ча́с кончи́ны на́шея твои́м заступле́нием предвари́, да не у́мрем без покая́ния, но сподо́бимся в Небе́сных селе́ниях с тобо́ю воспе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 11.

Свеща́ еси́ в Це́ркви Христо́ве, яви́лся еси́ горя́щи невеще́ственным све́том благода́ти Бо́жия, оживля́ющия окамене́вшая сердца́ на́ша, сего́ ра́ди мо́лим тя́: просвети́ ны́, омраче́нныя грехо́м, да воспое́м ти́:

Ра́дуйся, исто́чниче в жи́знь ве́чную теки́й; ра́дуйся, ко спасе́нию приме́ром свои́м и житие́м мно́гих приведы́й.

Ра́дуйся, в поще́ниях и бде́ниях вкуси́вый духо́вныя сла́дости; ра́дуйся, в моли́твах твои́х всено́щных исполня́выйся боже́ственныя ра́дости.

Ра́дуйся, в труда́х твои́х пло́ть смири́вый; ра́дуйся, о́браз терпе́ния лю́дем яви́вый.

Ра́дуйся, преподо́бне о́тче на́ш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.

Конда́к 12.

Благода́ть дана́ тебе́ от Бо́га во е́же руководи́ти ко спасе́нию и сохраня́ти от бе́д чту́щих па́мять твою́, честны́й о́тче. Мы́ же, дивя́щися в тебе́ всемогу́ществу и благода́ти Бо́жией вопие́м: Аллилу́иа.

И́кос 12.

Пою́щи пра́ведное житие́ твое́, сла́вяще труды́ твоя́ в ни́хже восходи́л еси́ от си́лы в си́лу, зри́м и испове́дуем я́ко кончи́на твоя́ рожде́ние бы́сть в жи́знь приснотеку́щую, ея́же струя́ми благода́тными и на́с земны́х окропля́еши. Те́мже благода́рственно воспева́юще тя́ глаго́лем:

Ра́дуйся, ра́дости приобщи́выйся, в печа́ли су́щих не забыва́яй; ра́дуйся, сла́дости ми́ра сего́ я́ко со́р отрева́яй.

Ра́дуйся, я́ко ду́шу твою́ слеза́ми покая́ния омы́л еси́; ра́дуйся, я́ко ко Христу́ путе́м у́зким сле́довал еси́.

Ра́дуйся, смире́ния о́бразе, и́мже горды́ню ми́ра сего́ низложи́л еси́; ра́дуйся, я́ко го́рняго оте́чества дости́гнути все́ю душе́ю возжела́л еси́.

Ра́дуйся, преподо́бне о́тче на́ш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.

Конда́к 13.

О преди́вный чудотво́рче и вели́кий уго́дниче Христо́в, преподо́бне о́тче на́ш Мака́рие, приими́ от на́с недосто́йных ча́д твои́х убо́гое сие́ хвале́ние, бу́ди на́м оте́ц чадолюби́вый, умоли́ Го́спода, да изба́вит на́с от все́х бе́д и напа́стей, Це́рковь свою́ сохрани́т, па́стырей вразуми́т и все́х на́с ко Христу́ приведе́т, и на суде́ свое́м поми́лует, вопию́щих ему́: Аллилу́иа.

Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й, и конда́к 1-й.

И́кос 1.

Ангелоподо́бное житие́ твое́ представля́я, преподо́бне о́тче в тишине́ пусты́нней провожда́емое, дерза́ем с любо́вию вопи́ти тебе́:

Ра́дуйся, житие́ жесто́кое в пусты́ни возлюби́вый; ра́дуйся, по́двигом и́ноческим пло́ть свою́ изнури́вый.

Ра́дуйся, суету́ ми́ра сего́ лука́ваго возненави́девый; ра́дуйся, в моли́твах бо́дрствуя, те́ло твое́ ду́хови покори́вый.

Ра́дуйся, страны́ на́шея украше́ние и прославле́ние; ра́дуйся, гра́да Беле́ва ра́дость и весе́лие.

Ра́дуйся, преподо́бне о́тче на́ш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.

Конда́к 1.

Преподо́бному отцу́ Мака́рию на́шему соста́вим похвалу́, я́ко помо́щнику на́шему и хода́таю пред Го́сподем Бо́гом. Ты́ же, уго́дниче Христо́в, не погнуша́йся пе́нием на́шим убо́гим и са́м помога́й на́м и не́мощи на́шей, да зове́м ти́:

Ра́дуйся, преподо́бне о́тче на́ш Мака́рие, Жабы́нский чудотво́рче.

Моли́тва.

О свяще́нная главо́! Вели́кий чудотво́рче, преподо́бне о́тче на́ш Мака́рие, преблаже́нне и пресла́вне, Ду́ха Свята́го испо́лненне! По́стников похвало́, мона́шествующих сла́во, пу́стыни Жабы́нския возгради́телю и украси́телю, те́плый о на́с, гре́шных, моли́твенниче! Ны́не со а́нгельскими во́инствы предстоя́й у Престо́ла все́х Царя́ сла́вы, Го́спода, и наслажда́яйся све́та Единосу́щныя Тро́ицы, и с го́рними си́лами воспева́яй Трисвяту́ю пе́снь, я́ко дерзнове́ние име́яй, моли́ся Всеми́лостивому Влады́це спасти́ вся́ ве́рующия во и́мя Его́, испроси́ ми́р и тишину́ Святы́м Церква́м низпосла́ти, ве́ре правосла́вней укрепле́ние, проти́вныя язы́ки, бра́ни хотя́щия, ви́димыя и неви́димыя враги́ низложи́ти, гра́ды, ве́си и оби́тели на́ши утверди́ти, ми́р ве́сь уми́рити. Моли́ Ми́лостиваго Бо́га, да твои́м благоприя́тным хода́тайством вся́ правосла́вныя христиа́ны изба́вит О́н от гла́да, губи́тельства, тру́са, пото́па, огня́, меча́, от наше́ствия иноплеме́нник и междоусо́бныя бра́ни, ста́рыя да подкрепи́т, ю́ныя да наста́вит, нему́дрых умудри́т, боля́щия исцели́т, плене́нныя и ю́зники свободи́т, сиро́т засту́пит, младе́нцы воспита́ет и вся́ лю́ди сохрани́т от бе́д и напа́стей, и от нападе́ния вра́жия, и смертоно́сныя я́звы, внеза́пныя сме́рти и от вся́каго зла́. Дне́сь же с ве́рою приходя́щих рабо́в твои́х, со стра́хом и любо́вию припа́дающих к честны́м моще́м твои́м и о́браз подо́бия твоего́ любе́зно целу́ющих, я́ко те́плый на́м засту́пниче, сохрани́, в ско́рбных обстоя́ниих на́ших предста́ни, душе́вных и теле́сных страсте́й свободи́, в де́нь Стра́шнаго суда́ шу́ияго стоя́ния изба́ви и с десны́ми овца́ми моли́твами твои́ми ста́ти сподо́би и блаже́нный о́ный гла́с Влады́ки, Христа́ Бо́га на́шего услы́шати: «Прииди́те, благослове́ннии Отца́ Моего́, насле́дуйте угото́ванное ва́м Ца́рствие от сложе́ния ми́ра». Ему́же подоба́ет вся́кая сла́ва, че́сть и поклоне́ние, со Безнача́льным Его́ Отце́м и со Пресвяты́м, и Благи́м, и Животворя́щим Его́ Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Краткое житие преподобного Макария Жабынского, Белевского чудотворца

Под­ви­зал­ся в на­ча­ле XVII ве­ка, из­брав для ино­че­ских по­дви­гов ра­зо­рен­ную в то вре­мя ли­тов­ца­ми Жа­бын­скую пу­стынь. Про­во­дя дни и но­чи в непре­стан­ных тру­дах и за­бо­тах по вос­ста­нов­ле­нию оби­те­ли, пре­по­доб­ный Ма­ка­рий со­брал в ско­ром вре­ме­ни бра­тию и ос­но­вал мо­на­стырь, где стал игу­ме­ном. Под­ви­за­ясь в непре­рыв­ной борь­бе с ис­ку­ше­ни­я­ми от диа­во­ла и пло­ти, пре­по­доб­ный по­да­вал бра­тии при­мер для под­ра­жа­ния. В кон­це жиз­ни, при­няв схи­му, ста­рец все­це­ло по­свя­тил се­бя слу­же­нию Бо­гу, про­во­дя вре­мя в ум­ной мо­лит­ве и ду­хов­ных по­дви­гах.

Гос­подь бла­го­сло­вил ве­ли­кие тру­ды и по­дви­ги сво­е­го угод­ни­ка, про­сла­вив его при жиз­ни и по­сле смер­ти да­ром чу­до­тво­ре­ния. Од­на­жды ста­рец, бу­дучи в ле­су, по­мо­лив­шись, уда­рил по­со­хом по зем­ле, и тотчас же на этом ме­сте за­бил ис­точ­ник во­ды.

Скон­чал­ся пре­по­доб­ный Ма­ка­рий на 84 го­ду жиз­ни в 1623 г. и был по­гре­бен вбли­зи мо­на­стыр­ско­го хра­ма. Мно­го чу­дес и ис­це­ле­ний со­вер­ши­лось от мо­щей свя­то­го.

Полное житие преподобного Макария Жабынского, Белевского чудотворца

Пре­по­доб­ный Ма­ка­рий под­ви­зал­ся в на­ча­ле XVII ве­ка в пре­де­лах ны­неш­ней Туль­ской гу­бер­нии. Он из­ве­стен как воз­об­но­ви­тель ра­зо­рен­ной Жа­бын­ской пу­сты­ни, по­че­му и на­зы­ва­ет­ся ее «воз­гра­ди­те­лем». Све­де­ния о нем, как пись­мен­ные, так и уст­ные, очень скуд­ны. Неиз­вест­но, от­ку­да пре­по­доб­ный был ро­дом и в ка­кой оби­те­ли по­ло­жил на­ча­ло сво­ей по­движ­ни­че­ской жиз­ни. Пись­мен­ные ска­за­ния на­зы­ва­ют пре­по­доб­но­го уже свя­щен­но­и­но­ком, по­движ­ни­ком Жа­бын­ской пу­сты­ни. Пу­стынь эта по­лу­чи­ла свое на­ча­ло, как об­ще­жи­тель­ная оби­тель, в 1585 го­ду, ко­гда стар­цу Онуф­рию бы­ла по­жа­ло­ва­на гра­мо­та ца­ря Фе­о­до­ра Иоан­но­ви­ча, ко­то­рой да­ва­лось «стар­цу Ано­фрию Жа­бын­ское го­ро­ди­ще под мо­на­стырь в Кар­ма­ньи, да паш­ни... лу­жок цер­ков­ный се­ла Спы­хо­ва... ему ж дан бор на све­чи и на ла­дан, а чер­ный ему лес се­чи на мо­на­стыр­ское стро­е­ние и на дро­ва про мо­на­стыр­ский оби­ход, а не на про­да­жу». Вме­сте с уго­дья­ми стар­цу бы­ло да­но несколь­ко де­ре­вень. По той же дар­ствен­ной гра­мо­те Онуф­рий дол­жен был «на том Жа­бын­ском го­ро­ди­щи храм воз­двиг­нуть Вве­де­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы и мо­на­стырь стро­ить». Это обя­за­тель­ство бы­ло ис­пол­не­но Онуф­ри­ем, и храм Вве­де­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы был воз­двиг­нут. Пу­стынь ста­ла на­зы­вать­ся и до­се­ле име­ну­ет­ся Вве­ден­ской – по име­ни глав­но­го хра­ма, Белев­ской – по близ­ле­жа­ще­му го­ро­ду и Жа­бын­ской – по име­ни ко­лод­ца Жа­бын­ца. Но оби­тель не мог­ла дол­го про­цве­тать, че­му пре­пят­ство­ва­ло са­мо по­ло­же­ние ее на гра­ни­це Мос­ков­ско­го го­су­дар­ства. Бла­го­да­ря по­след­не­му об­сто­я­тель­ству мо­на­сты­рю при­хо­ди­лось мно­го тер­петь в XVI ве­ке от ли­хих на­бе­гов крым­ских та­тар, а в на­ча­ле XVII ве­ка – и так на­зы­ва­е­мое ли­тов­ское ра­зо­ре­ние – от ча­стых на­бе­гов и гра­бе­жей поль­ских и ли­тов­ских от­ря­дов, опу­сто­шав­ших под пред­во­ди­тель­ством Ли­сов­ско­го этот край и Белев­ский уезд. Быть мо­жет, в один из та­ких на­бе­гов бы­ла раз­граб­ле­на и Жа­бын­ская пу­стынь, пре­кра­тив­шая по­это­му на вре­мя свое су­ще­ство­ва­ние. Раз­граб­лен­ная, ра­зо­рен­ная и окон­ча­тель­но за­пу­стев­шая Жа­бын­ская оби­тель сво­им вос­ста­нов­ле­ни­ем обя­за­на тру­дам пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия, ее «воз­гра­ди­те­ля», из­брав­ше­го ее ме­стом для сво­их ино­че­ских по­дви­гов и про­вед­ше­го здесь боль­шую часть сво­ей тру­до­люб­ной жиз­ни. Дни и но­чи укреп­ля­ясь мо­лит­вою, про­во­дил пре­по­доб­ный Ма­ка­рий в непре­рыв­ной борь­бе с ис­ку­ше­ни­я­ми от диа­во­ла и пло­ти и в непре­стан­ных за­бо­тах и тру­дах по вос­ста­нов­ле­нию оби­те­ли. Гос­подь Бог бла­го­сло­вил ве­ли­кие тру­ды и мо­лит­вен­ные по­дви­ги Сво­е­го угод­ни­ка, и оби­тель сно­ва про­цве­ла. «Страж­да в тер­пе­нии ино­че­ски пло­тию», пре­тер­пе­вая «мраз, зной, в алч­бе и жаж­де», пре­по­доб­ный сно­ва устро­ил мо­на­стырь и со­брал бра­тию. Сво­ей свя­той жиз­нью по­движ­ник по­да­вал бра­тии при­мер для под­ра­жа­ния. В кон­це жиз­ни, за­кон­чив устро­е­ние оби­те­ли, он уже схим­ни­ком под­ви­зал­ся на кла­де­зе Жа­бын­це: «край­ня­го сми­ре­ния не оставль в жи­тии сво­ем, ве­ли­кий Ан­гель­ский об­раз при­ял», как по­ет ка­нон ему. Здесь в уеди­не­нии ста­рец все­це­ло по­свя­тил свою жизнь слу­же­нию Бо­гу, про­во­дя дни в ум­ной мо­лит­ве и в ду­хов­ных по­дви­гах. В пла­мен­ной, ис­пол­нен­ной го­ря­чей ве­ры, мо­лит­ве и в по­дви­гах из­мож­де­ния пло­ти пре­по­доб­ный по­чер­пал си­лы для борь­бы с ис­ку­ше­ни­я­ми, ка­кие неиз­беж­но при­хо­дит­ся тер­петь от вра­га спа­се­ния ро­да че­ло­ве­че­ско­го всем по­движ­ни­кам, ищу­щим выс­ших сте­пе­ней нрав­ствен­но­го со­вер­шен­ство­ва­ния. И «пло­тию страж­да», пре­по­доб­ный «вра­га че­ло­ве­ко­убий­цу диа­во­ла под но­зе свои по­ко­рил». Скон­чал­ся пре­по­доб­ный Ма­ка­рий 84 лет от ро­ду в 1623 го­ду, 22 ян­ва­ря, «в но­щи, в ку­ро­гла­ше­ние». По­гре­бен он уче­ни­ка­ми сво­и­ми в вос­со­здан­ной им оби­те­ли, близ мо­на­стыр­ско­го хра­ма в честь Вве­де­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы.

Мо­щи пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия, по пре­да­нию, пер­во­на­чаль­но по­чи­ва­ли от­кры­то. Вслед­ствие за­пу­сте­ния оби­те­ли в на­ча­ле XVIII ве­ка они бы­ли по­ло­же­ны под спу­дом, но где имен­но, в ка­ком из хра­мов оби­те­ли, в точ­но­сти неиз­вест­но. Пре­да­ние го­во­рит, что в 1816 го­ду, ко­гда на ме­сто де­ре­вян­ной вет­хой стро­и­ли но­вую цер­ковь и ры­ли яму для бу­та, был най­ден вполне со­хра­нив­шим­ся гроб пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия и с по­до­ба­ю­щею че­стью опу­щен под ал­тарь но­во­со­здан­но­го хра­ма. В на­сто­я­щее вре­мя в хра­ме во имя пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия Жа­бын­ско­го, по­стро­ен­ном на ме­сте быв­шей Ни­коль­ской церк­ви, меж­ду пра­вым при­де­лом во имя свя­ти­те­ля Ни­ко­лая Чу­до­твор­ца и пра­вым стол­пом мож­но ви­деть на воз­вы­ше­нии, под де­ре­вян­ным с по­зо­ло­тою бал­да­хи­ном гроб­ни­цу с изо­бра­же­ни­ем пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия, пе­ред ко­то­рой по­сто­ян­но слу­жат­ся мо­леб­ны. На этом ме­сте, по пре­да­нию, и по­чи­ва­ют мо­щи пре­по­доб­но­го.

Гос­подь Бог, «пре­п­ро­слав­лен­ный стар­цем в жи­тии его, пре­п­ро­сла­вил» и Сво­е­го угод­ни­ка – пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия, «в чу­де­сах и до­ныне си­я­ю­ще­го».

Су­ще­ству­ет сле­ду­ю­щее пре­да­ние о чу­де, со­вер­шив­шем­ся по мо­лит­вам пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия еще при его жиз­ни. Один поль­ский во­ин, от­став­ший от сво­их пол­чищ, встре­тил в ле­су око­ло мо­на­сты­ря пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия. Уми­рая от жаж­ды, по­ляк по­про­сил пре­по­доб­но­го дать ему во­ды. Ста­рец от­ве­чал, что во­да есть, но за ней нуж­но ид­ти к ре­ке. По­ляк ска­зал, что так да­ле­ко ид­ти он не в со­сто­я­нии. То­гда пре­по­доб­ный со сло­ва­ми, что Гос­по­ду со­вер­шить все воз­мож­но, уда­рил по­со­хом по зем­ле, и сей­час же за­бил ключ чи­стой, про­зрач­ной во­ды. Этот ключ по­лу­чил на­зва­ние Жа­бын­ца.

Мно­го чу­дес бы­ло яв­ле­но и мно­го ис­це­ле­ний со­вер­ша­лось и по смер­ти по­движ­ни­ка при его «цель­бо­нос­ном гро­бе», как о том сви­де­тель­ству­ет си­но­дик Жа­бын­ской пу­сты­ни. И в на­ше вре­мя пре­по­доб­ный не остав­ля­ет сво­ей по­мо­щью с ве­рою при­те­ка­ю­щих ко гро­бу его.

Пе­ре­да­ют о двух слу­ча­ях чу­дес­ных ис­це­ле­ний пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия. У од­ной жен­щи­ны опас­но за­бо­лел маль­чик. У него об­ра­зо­ва­лась во­дян­ка го­ло­вы: го­ло­ва маль­чи­ка сде­ла­лась огром­ной по раз­ме­ру; ста­ла ка­кой-то про­зрач­ной, страш­ной. Горь­ко пла­ка­ла мать, ко­гда вра­чи от­ка­за­лись по­мочь боль­но­му; по со­ве­ту неко­то­рых бла­го­че­сти­вых жи­те­лей го­ро­да Беле­ва она от­пра­ви­лась пеш­ком в Жа­бын­скую пу­стынь. Го­ря­чо мо­ли­лась несчаст­ная жен­щи­на пре­по­доб­но­му Ма­ка­рию в церк­ви и на кла­де­зе, где он под­ви­зал­ся. С на­деж­дой по­сле то­го она воз­вра­ти­лась до­мой. При­шла – и вдруг ее встре­ча­ет сын вполне здо­ро­вым: во­дян­ка ис­чез­ла и го­ло­ва при­ня­ла обыч­ный здо­ро­вый вид; ему ста­ло луч­ше в то са­мое вре­мя, ко­гда его мать мо­ли­ла о по­мо­щи пре­по­доб­но­го. Мать сна­ча­ла бы­ла по­ра­же­на до ис­пу­га, за­тем по­спе­ши­ла вме­сте с маль­чи­ком в Жа­бын­скую пу­стынь, чтобы на этот раз уже со сле­за­ми ра­до­сти и сло­ва­ми бла­го­дар­но­сти по­кло­нить­ся пре­по­доб­но­му.

Дру­гая жен­щи­на са­ма ис­це­ли­лась по ве­ре сво­ей через по­гру­же­ние в кла­де­зе Жа­бын­це. Она бы­ла опас­но боль­на, так что не мог­ла да­же дви­гать­ся без по­сто­рон­ней по­мо­щи, и вра­чи от­ка­за­лись ле­чить ее. Вдруг у ней яви­лось го­ря­чее же­ла­ние ехать в Жа­бын­скую пу­стынь. Муж дол­го уго­ва­ри­вал ее не де­лать это­го и не под­вер­гать се­бя опас­но­сти, но она на­сто­я­ла на сво­ем. И по при­ез­де в пу­стынь, ко­гда она хо­те­ла ис­ку­пать­ся в кла­де­зе, муж со­ве­то­вал ей не по­гру­жать­ся в во­ду, а толь­ко об­ли­вать­ся. Но она с ве­рою в Бо­га и за­ступ­ле­ние пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия по­про­си­ла по­гру­зить ее в во­ду. На про­сты­не боль­ную по­гру­зи­ли несколь­ко раз; тотчас же она по­чув­ство­ва­ла се­бя луч­ше и, встав, го­ря­чо мо­ли­лась пре­по­доб­но­му Ма­ка­рию.

Упа­док и за­пу­сте­ние Жа­бын­ской пу­сты­ни в кон­це XVIII ве­ка по­слу­жи­ло при­чи­ной то­го пе­чаль­но­го об­сто­я­тель­ства, что о са­мом пре­по­доб­ном Ма­ка­рии не со­хра­ни­лось не толь­ко по­дроб­ных, но бо­лее или ме­нее до­сто­вер­ных све­де­ний. Од­на­ко имя Жа­бын­ско­го чу­до­твор­ца не бы­ло за­бы­то; и ес­ли даль­ние бо­го­моль­цы в го­ды за­пу­сте­ния пу­сты­ни Жа­бын­ской не за­бы­ва­ли о ней со­вер­шен­но, то мно­гие из бли­жай­ших к ней жи­те­лей все­гда свя­то чти­ли па­мять ее пре­по­доб­но­го по­кро­ви­те­ля. Бла­го­че­сти­вых рев­ни­те­лей па­мя­ти пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия, от от­цов и де­дов слы­шав­ших ска­за­ния о жиз­ни и чу­де­сах Жа­бын­ско­го чу­до­твор­ца, глу­бо­ко огор­ча­ло то об­сто­я­тель­ство, что про­слав­ле­ние его па­мя­ти остав­ле­но, что са­мые ска­за­ния и вос­по­ми­на­ния о нем, из­гла­жи­вая из па­мя­ти, за­бы­ва­ют­ся. И вот во­лей Бо­жи­ей, бла­го­да­ря рев­но­сти неко­то­рых бла­го­че­сти­вых лю­дей из гра­да Беле­ва, по­сле их за­бот­ли­вых хо­да­тайств пе­ред цер­ков­ной вла­стью про­слав­ле­ние па­мя­ти пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия ныне вос­ста­нов­ле­но. В 1902 го­ду, 22 ян­ва­ря, про­ис­хо­ди­ло тор­же­ствен­ное че­ство­ва­ние па­мя­ти пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия Жа­бын­ско­го и по всей Ту­ле. С это­го вре­ме­ни уста­нов­ле­но в Ту­ле и на бу­ду­щее вре­мя празд­но­вать 22 ян­ва­ря/4 фев­ра­ля как день па­мя­ти пре­по­доб­но­го Ма­ка­рия.

См. также: