Акафист святому преподобному Иосифу, игумену Волоколамскому, чудотворцу
Составитель: иеромонах Иоаким (правил архимандрит Сергий)
Одобрен: решение Св. Синода 14 марта 1887 г №387
Память: 22 сентября (09 сентября ст. ст.); 31 октября (18 октября ст. ст.)
Утвержден для общецерковного использования.
Кондак 1
Избранный угодниче Христов и дивный благочестия подвижниче, преподобне отче Иосифе, иже сугубый свыше дар приемый боговедения же и исцелений, яко имеяй дерзновение ко Святей Троице моли избавитися нам от находящих бед и скорбей и болезней, да любовию зовем ти:
Радуйся, преподобне отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Икос 1
Ангела во плоти тя ведуще, преподобне Иосифе, посланна от Бога, да явит тобою в человецех образ истиннаго благочестия и добрых дел, чудящеся путем Его, во временнем житии твоем явленным, и величие благоутробия Его прославляюще, во умилении сердечнем взываем ти сице:
Радуйся, добраго корене отрасле благородная; радуйся, лозо винограда Христова многоплодная.
Радуйся, чадо молитвы родителей благочестивых; радуйся, надеждо и утешение сердец их боголюбивых.
Радуйся, издетска страх Господень стяжавый; радуйся, семя слова Божия от юности восприявый.
Радуйся, измлада смирения и молчания хранителю; радуйся, молитвы и воздержания ревнителю.
Радуйся, преподобне отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 2
Видя Христос благое сердца твоего изволение и рачение, яко от юности немолчно прославлял еси Имя Господне чтением и пением псалмов и песней священных во святем храме Его, в скинии небесней вчини тя, преподобне, в лице праведник совершенных возносити ему купно с ними ангельское пение: Аллилуиа.
Икос 2
Разумев от писаний отеческих благих мира сего тщету, исход же от временнаго сего жития непрестанно помышляя и пребывая присно в сокровеннем подвизе молитвы, никакоже сердцем прилепился еси к сущим от мира, разве точию к единому достойнейшему от сверстник твоих, с нимже и путь богоугоднаго иноческаго жития от дней отрочества предъизбрал еси, преподобне. Темже ублажаем тя сице:
Радуйся, цвете благоуханный добраго воспитания; радуйся, сосуде Божественнаго избрания.
Радуйся, в разуме Богом просвещенный; радуйся, сердцем в Бозе утвержденный.
Радуйся, образе содружества непорочнаго и нелестнаго; радуйся, вседушевне взыскавый Царствия Небеснаго.
Радуйся, преподобне отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 3
Бурю помышлений мирских препобеждая благодатию Христовою, помыслом лучшим востекл еси к Небесным, преподобне, в Горняя вперив ум твой безмятежный и безстрастный, и волю всецело покорив под иго Христово, тело же твое соделал еси жилищем Духа Святаго, отнюдуже и в телеси, яко безплотен, со безплотными взывал еси Богу: Аллилуиа.
Икос 3
Ревность имеяй о совершеннем житии христианстем и от писаний отеческих научен, еже вдати себе в послушание искусну руководителю и наставнику нелестну, в юности родители твоя оставил еси, преподобне, и положил еси в сердцы твоем вопросити духовнаго старца Варсонофия, да еще что речет, буди то тебе, яко слово Самаго Бога, еже и свершися во благое Божиим устроением; сего ради, толикое веры твоея упование ублажающе, взываем ти:
Радуйся, яко любезная и красная мира сего презрел еси; радуйся, яко Небесных и нетленных желанием вожделел еси.
Радуйся, внутреннею Креста Христова красотою восхищенный; радуйся, силою Свыше на труд крестоношения облеченный.
Радуйся, волею твердою воли своея отрекийся; радуйся, отсечением страстей угодивый Богу и спасыйся.
Радуйся, преподобне отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 4
Силою любве Божия влеком к вящшему жития иноческаго совершенству и мудре последуя совету и благословению прозорливаго и святаго старца Варсонофия, пришел еси во обитель преподобнаго Пафнутия и того умолил еси прияти тя в послушание, да купно с ним в трудех и подвизех выну благоугождаяй Богу, воспеваеши: Аллилуиа.
Икос 4
Провидя духом благое произволение юноши, чистоту же душевную и благодатное призвание его, преподобный Пафнутий абие облече его во иноческий образ и возложи нань иго послушаний, яже со усердием в простоте и в терпении мнозе исполняше, яко быти ему образом безпрекословнаго повиновения, труда и благочестия; темже ныне зовем ему сице:
Радуйся, тесный путь спасения от юности возлюбивый; радуйся, ярем Господень на выю свою возложивый.
Радуйся, священными обеты волю свою связавый; радуйся, себе и весь живот свой Господеви предавый.
Радуйся, коемуждо во благо усердный служителю; радуйся, болящих и немощных успокоителю.
Радуйся, помыслы плотския силою молитвы прогоняяй; радуйся, сомнящихся в вере словом Божиим утверждаяй.
Радуйся, преподобне отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 5
Божественною любовию распалаем и ближних твоих, иже в мире, не отверглся еси сердцем, преподобне: слышав бо старца отца твоего в разслаблении телеснем суща, умолил еси преподобнаго Пафнутия во обитель того прияти и надолзе послужил еси болящему родителю твоему, со всяким рачением призирая его и питая телесне рукама твоима и духовне словом Божиим до самыя кончины, яко тому взывати к тебе: Не аз ти отец, но ты ми отец еси. Сей убо труд любве твоея сыновния восхваляюще, яко жертву богоприятну, поем: Аллилуиа.
Икос 5
Имый во обители осмьнадесять лет жития в послушании, бдении, пощении и научении писанием святых и духоносных отец, егда наста час блаженныя кончины преподобнаго Пафнутия, начальствовати по нем, аще и не хотяй, призван был еси и во пресвитера поставлен, да управиши добре собранное им стадо Христово; ты же вмале начальствовав, паки управляем восхотел еси быти, да приумножиши добродетелей нетленная сокровища. Темже, дивящеся ревностному добротолюбию и смиренномудрию твоему, вопием ти:
Радуйся, лишении телесными многа блага духовная собравый; радуйся, нищетою дарования Небесная стяжавый.
Радуйся, молчания изрядный хранителю; радуйся, строгий уставов иноческих блюстителю.
Радуйся, болящим, яко братии Христовой, послуживый; радуйся, высокий образ любве сыновния явивый.
Радуйся, власти над другими и чести уклонивыйся; радуйся, паки, яко слуга незнаемь, во обитель Кириллову вселивыйся.
Радуйся, тамо брашна уготовляти определенный; радуйся, и в рубище рабстем познанный и обличенный.
Радуйся, преподобне отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 6
Купцу уподобился еси, ищущему добраго бисера, Иосифе преподобне, егда в послушании и всяцем подвизе духовнем благоискусен быв, обители иноческия посещал еси: да испытно познаеши в тех лучшая и совершеннейшая и приусвоиши на пользу душ стада твоего словеснаго, еже радостию велиею возрадовася возвращению твоему, благодарственне взывая Пастыреначальнику Христу: Аллилуиа.
Икос 6
Слышав благоверный князь Борис о пришествии преподобнаго Иосифа в его пределы, изшед усердно моляше и, да изберет в его наследии место, да соградит на нем святую обитель и пребывает в ней со иноки, еже и свершися, дыханию бурну указующу место, и устройся рачением князя, паче же благословением Божиим по молитвам преподобнаго, емуже с любовию взываем сице:
Радуйся, высоких подвигов жития христианскаго ревнителю; радуйся, новоначальных искусный руководителю.
Радуйся, неизменное правило поста и покаяния; радуйся, хранителю непрестаннаго воздержания.
Радуйся, мирским наставниче жизни богоугодныя; радуйся, основателю обители благоплодныя.
Радуйся, яко благая начинания твоя Христос благослови; радуйся, яко сотрудника тебе в лице державнаго яви.
Радуйся, преподобне отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 7
Велие стяжав сокровище любве, преподобне, якоже во дни первых христиан, имже бе сердце и душа едина и от нихже никтоже от имений глаголаше что свое быти, судил еси и во иноцех обители твоея, яко изволением сердца отвергшихся мира и его стяжаний, уставити сицеваго жительства образ, да вси вкупе едино взыщут стяжание вечное, Бога, Емуже и да взывают выну: Аллилуиа.
Икос 7
Новаго Феодосия, общих житий начальника, зрит в тебе страна Российская, преподобне отче Иосифе, якоже бо той, иноческия обеты восприяв, всем сердцем и душею уставом общаго иноческаго жития предан бяше, сице и ты, сим шествуяй путем, в терпении мнозе заповедем общежития святых отец неуклонно последовал еси, темже от чтущих тя слышиши таковая:
Радуйся, общее житие монашествующих основавый; радуйся, тем всеоружие благочестия им подавый.
Радуйся, общими труды праздных помыслов шатания упразднивый; радуйся, теми, яко бронею, страстей разжженныя стрелы отразивый.
Радуйся, вселивый во обители дух общаго воздержания; радуйся, потребивый в ней плевелы любостяжания.
Радуйся, бодрствованию духовному многи иноки научивый; радуйся, до конца жития первый в труждающихся бывый.
Радуйся, преподобне отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 8
Странник пришел еси в пустыню отечествия твоего, преподобне, и абие домовладыка явился еси Богу, преклоньшу сердце во власти сущаго благовернаго князя Бориса еже послужити от имений своих на созидание церкве каменныя на месте сем, благоукрасити же ю боголепно, и келлии воздвигнути множащимся братиям, да и зде сими, яко на небеси святыми Ангелы, возносится Богу песнь: Аллилуиа.
Икос 8
Видяще ревностное по Бозе и жестокое житие преподобнаго Иосифа и братии, непрестанно в трудех и пощении подвизающихся и ходящих в рубищных и худых одеждах, нецыи от инок и всякаго чина мирских людей и князей не точию сих не отвращахуся, но паче равностию духовною горяще и во обители купно с ними подвизатися желающе, приношаху ту имения своя на пользу общую; темже здателю той возглашаем тако:
Радуйся, мудре предначертавый обитель нову; радуйся, поревновавый нищетолюбному житию Христову.
Радуйся, святыя храмы во обители создавый; радуйся, мног собор монашествующих собравый.
Радуйся, яко труд твой свыше благословися; радуйся, яко святое желание сердца твоего совершися.
Радуйся, яко во обители твоей мнози души своя спасоша; радуйся, яко из нея пастыреначальницы изыдоша.
Радуйся, преподобне отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 9
Всем сердцем возлюбивый Бога и многа дарования духовная от Него восприемый, преподобне Иосифе, и пред человеки толику благодать обрел еси, яко не точию мнози от простых, но и князи, требующе твоих наставлений, в послушание тебе вдаяху себе совершенно, имже миротворец был еси, исходатайствовав благоволение самодержца князю Юрию, иже неповинне оклеветан под страхом смертным бяше, избавлен же быв в радости душевней возопи Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Благодать Божественная, привлекаемая молитвами преподобнаго, яве знаменася в нем даровании чудотворений и ведением сокровенных: умерша бо благочестиваго князя Иоанна молитвою своею возбуди, да конечне предуготовится покаянием и восприимет залог жизни вечныя, и тако да отыдет ко Господу; темже во гресех живущии и действеннаго возбуждения на покаяние требующии возопиим к нему:
Радуйся, благочестивых отрадо и утешение; радуйся, колеблющихся в вере твердое ограждение.
Радуйся, отчаявающихся утверждаяй во уповании; радуйся, просветивый многих твоими писании.
Радуйся, мир посреде враждующих устрояяй; радуйся, неповинныя от смерти избавляяй.
Радуйся, умирающия возставляяй на покаяние: радуйся, всем внушаяй жизни вечныя взыскание.
Радуйся, шествовавый путем трудным и тесным; радуйся, возводяй других к обителем небесным.
Радуйся, преподобне отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 10
Новоустроенну обитель преподобнаго Иосифа испыта Господь посещением гнева Своего, купно же и милости: за грехи бо людския глад крепок наведе на землю Волоколамску и на вся окрестныя веси, яко многим людем безгодно погибати. Преподобный же, уведев сия, усугуби во обители моление и отверзе житницы тоя алчущим; раздав же вся сущая и не могий ктому не точию тысящ пришедшаго народа, но ниже братии своея препитати, посла заимовати на обитель сребро и куплю деяй семен хлебных, никакоже остави требующия погибати гладом, детем же их малым особь созда дом, дондеже державный благочестивый царь Василий, слышав сия, внезапу прииде во обитель и дарова довольная ко призрению бедствующих, иже, видяще в сем милосердующую руку Божию, во умилении сердец вознесоша хвалебный глас Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Благому изволению державнаго последующе, мнози от военачальник и князей удельных и иных христолюбцев богатая даяния в обитель Иосифову приношаху, яко всем пришедшим к ней глада ради безбедно в домы своя возвратитися и новым изобилием благословитися обители преподобнаго, к немуже взываем ныне:
Радуйся, надеждо светлая в нужде и обстоянии сущих; радуйся, покровителю сирых и крова неимущих.
Радуйся, гладом погибающих питателю; радуйся, чадом их виталища созидателю.
Радуйся, милости источниче неистощимый; радуйся, скорбящих утешителю незримый.
Радуйся, последняя твоя взаим Богови давый; радуйся, добрым расточением сущих богатая собравый.
Радуйся, преподобне отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 11
Ведый от Божественных писаний, яко един уповающий на Господа поженет тысящи, и два двигнета тмы, не убоялся еси, преподобне, един со святым Геннадием сонмищу сильных поборников суетных лжеучений противустати; и оружием истины в конец сих поразил еси: вси бо разсеяшася, яко прах пред лицем ветра, тебе же благодарственно сердцем и усты взывающу: Аллилуиа.
Икос 11
Веруяй в Мя,— рече Господь,— реки от чрева его истекут воды живы. Сия убо в тебе оправдишася, досточудне Иосифе, не бо священным догматом богословия во училищи некоем наставлен был еси, но сам живою верою сердца взыскуяй Бога, истину обрел еси в слове Божии и писаниих отеческих и явился еси оплот необорим Православия. Темже взываем ти:
Радуйся, лжеучителей злых лукавство разоривый; радуйся, сомнящихся в православней вере утвердивый.
Радуйся, бодрый учения Христова защитниче; радуйся, боголюбивою ревностию возжженный светильниче.
Радуйся, благопотребне во отечествии твоем возсиявый; радуйся, веру в делех жития твоего показавый.
Радуйся, разумных и препростых благоискусный учителю; радуйся, ближних и дальних россиан просветителю.
Радуйся, преподобне отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 12
Миру водворившуся в Церкви дух злобы паки, пакости дея, подвигну сердце волоцкаго владетеля корысти ради многа смущения и утеснения творити обители, еще же и осуждение неправедно воздвигнути на преподобнаго, еже и паде на главу осудившаго; собором бо священным преподобный Иосиф с великою честию оправдан бысть, присно воспеваяй Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Течение жития скончавая в трудех и молитвах, и подвизех благочестия, завеща преподобный неизменно хранити преданный им устав знаменательне прирек: аще получу от Бога милость, то обитель сия ничимже скудна будет, и тако, завесу плоти отложив, отыде ко Господу и по сих исцеления подаваше больным, приходящим с молитвою к его мощем. Сего ради приносим ему похваления таковая:
Радуйся, чистоты душевныя хранителю нелицемерный; радуйся, истинный рабе Христов благий и верный.
Радуйся, стрелами вражиих навет неуязвимый; радуйся, спасаемых вождю непобедимый.
Радуйся, досточудный образе терпения; радуйся, наставниче нелестнаго благоговения.
Радуйся, и по отшествии обитель твою соблюдаяй; радуйся, молящимся благопотребная подаваяй.
Радуйся, от Господа венец правды восприявый; радуйся, славою чудотворений просиявый.
Радуйся, преподобне отче Иосифе, богомудре, чудотворче.
Кондак 13
О преподобне и богоносне отче Иосифе! Воспоминающе ныне подвиги и труды твоя, яже о Христе содеянная, мы, грешнии и недостойнии раби твои, смиренно просим тя: моли милостиваго Бога, да дарует мир жительству нашему и Церкви Своей Святей, да оградит ю от всех душепагубных и безбожных учений, да подаст же нам вся благопотребная в житии сем, и в будущем веце да сподобит нас воспевати Ему: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангела во плоти...» в 1-й кондак «Избранный угодниче...».
Молитва первая
О великий наставниче, ревнителю и учителю православныя веры, святе премудре Иосифе! Приими моление нас, грешных, тебе приносимое, и теплым предстательством умоли в Троице славимаго Бога, да ниспослет богатыя Своя милости нам, грешным, да утвердит во Святей Своей Православней Церкви правую веру и благочестие: пастырем ея да подаст святую ревность о спасении словеснаго стада, яко да верующих соблюдут, неверующих же и отпадших от истинныя веры вразумят и обратят. Всем же нам испроси вся благопотребная во временнем сем житии и полезная к вечному спасению нашему. Помяни стадо твое, еже собрал еси, не забуди посещати чад твоих и, яко чадолюбивый отец, не презри, ниже отрини моления наша, но воздежи руце твои молитвеннеи ко Господу Богу, да отложит праведный гнев Свой, движимый на ны, и избавит нас от враг видимых и невидимых, от глада, потопа, меча, смертоносныя язвы, нашествия иноплеменных и междоусобныя брани. Ей, премилосердый заступниче наш, преславный чудотворче, всех нас управи в мире и покаянии скончати живот наш и преселитися со упованием в блаженная селения райския, идеже непрестанно славословится всепетое Имя Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.
Молитва вторая
О преблаженне и приснославне отче наш Иосифе! Ведуще твое велие к Богу дерзновение и к твоему твердому заступлению прибегающе, в сокрушении сердца молим тя, озари нас светом дарованныя тебе благодати и молитвами твоими помози нам бурное море жития сего прейти безмятежно и пристанища спасения неблазненно достигнути: порабощени бо суще суетными, и грехолюбиви, и немощни еже от обышедших нас зол возникнути, к кому прибегнем, аще не к тебе, явившему неоскудеваемое богатство милости в земнем житии твоем? Веруем же, яко и по отшествии твоем множайшее стяжал еси дарование милосердовати бедствующим. Темже убо, припадающе ныне к цельбоносней иконе твоей, умиленно просим тя, святче Божий: сам искушен быв, помози и нам, искушаемым; постом и бдением поправый силу демонскую, и нас от нападений вражиих защити; препитавый гладом погибающих, и нам испроси у Господа изобилие плодов земных и вся яже ко спасению потребная; посрамивый еретическая мудрования, Церковь Святую от ересей и расколов, и смущений молитвами твоими огради: да тожде мудрствуем вси, единем сердцем славяще Святую, Единосущную, Животворящую и Нераздельную Троицу, Отца и Сына и Святаго Духа, во вся веки. Аминь.
Ґкafістъ прпdбному їHсифу, и3гyмену в0лоцкому, чудотв0рцу
Кондaкъ №
И#збрaнный ўг0дниче хrт0въ и3 ди1вный бlгочeстіz подви1жниче, прпdбне џ§е їHсифе, и4же сугyбый свhше дaръ пріeмый бGовёдэніz же и3 и3сцэлeній, ћкw и3мёzй дерзновeніе ко с™ёй трbцэ моли2 и3збaвитисz нaмъ t находsщихъ бёдъ и3 скорбeй и3 болёзней, да люб0вію зовeмъ ти2: Рaдуйсz, прпdбне џ§е їHсифе, бGомyдре, чудотв0рче.
Јкосъ №
ЃгGла во пл0ти тS вёдуще, прпdбне їHсифе, п0сланна t бGа, да kви1тъ тоб0ю въ чlвёцэхъ џбразъ и4стиннаго бlгочeстіz и3 д0брыхъ дёлъ, чудsщесz путє1мъ є3гw2, во врeменнэмъ житіи2 твоeмъ kвлє1ннымъ, и3 вели1чіе бlгоутр0біz є3гw2 прославлsюще, во ўмилeніи сердeчнэмъ взывaемъ ти2 си1це: Рaдуйсz, д0брагw к0рене џтрасле бlгор0днаz; рaдуйсz, лозо2 віногрaда хrт0ва многопл0днаz. Рaдуйсz, чaдо моли1твы роди1телей бlгочести1выхъ. Рaдуйсz, надeждо и3 ўтэшeніе сердeцъ и4хъ бGолюби1выхъ. Рaдуйсz, и3з8дётска стрaхъ гDнь стzжaвый. Рaдуйсz, сёмz сл0ва б9іz t ю4ности воспріsвый. Рaдуйсz, и3змлaда смирeніz и3 молчaніz храни1телю. Рaдуйсz, мlтвы и3 воздержaніz ревни1телю. Рaдуйсz, прпdбне џ§е їHсифе, бGомyдре, чудотв0рче.
Кондaкъ в7
Ви1дz хrт0съ бlг0е сeрдца твоегw2 и3зволeніе и3 рачeніе, ћкw t ю4ности неум0лчнw прославлsлъ є3си2 и4мz гDне чтeніемъ и3 пёніемъ pсалмHвъ и3 пёсней сщ7eнныхъ во с™ёмъ хрaмэ є3гw2, въ ски1ніи нбcнэй вчини2 тS, прпdбне, въ ли1цэ прaвєдникъ совершeнныхъ возноси1ти є3мY кyпно съ ни1ми ѓгGльское пёніе: Ґллилyіа.
Јкосъ в7
Разумёвъ t писaній nтeческихъ бlги1хъ мjра сегw2 тщетY, и3сх0дъ же t врeменнаго сегw2 житіS непрестaннw помышлsz и3 пребывaz при1снw въ сокровeннэмъ п0двизэ мlтвы, никaкоже сeрдцемъ прилэпи1лсz є3си2 къ сyщимъ t мjра, рaзвэ т0чію къ є3ди1ному дост0йнэйшему t свє1рстникъ твои1хъ, съ ни1мже и3 пyть бGоуг0днагw и4ноческаго житіS t днeй џтрочества пред8избрaлъ є3си2, прпdбне. Тёмже ўблажaемъ тS си1це: Рaдуйсz, цвёте бlгоухaнный д0брагw воспитaніz. Рaдуйсz, сосyде б9eственнагw и3збрaніz. Рaдуйсz, въ рaзумэ бGомъ просвэщeнный. Рaдуйсz, сeрдцемъ въ бзэ ўтверждeнный. Рaдуйсz, џбразе содрyжества непор0чнагw и3 нелeстнагw. Рaдуйсz, вседушeвнэ взыскaвый цrтвіz нбcнагw. Рaдуйсz, прпdбне џ§е їHсифе, бGомyдре, чудотв0рче.
Кондaкъ G
Бyрю помышлeній мірски1хъ препобэждaz бlгодaтію хrт0вою, п0мысломъ лyчшимъ востeклъ є3си2 къ нбcнымъ, прпdбне, въ гHрнzz впери1въ ќмъ тв0й безмzтeжный и3 безстрaстный, и3 в0лю всецёлw покори1въ под8 и4го хrт0во, тёло же твоE содёлалъ є3си2 жили1ще д¦а с™aгw, tню1дуже и3 въ тэлеси2, ћкw безпл0тенъ, со безпл0тными взывaлъ є3си2 бGу: Ґллилyіа.
Јкосъ G
Рeвность и3мёzй њ совершeннэмъ житіи2 хrтіaнстэмъ и3 t писaній nтeческихъ научeнъ, є4же вдaти себE въ послушaніе и3скyсну руководи1телю и3 настaвнику нелeстну, въ ю4ности роди1тели тво‰ њстaвилъ є3си2, прпdбне, и3 положи1лъ є3си2 въ сeрдцы твоeмъ вопроси1ти дух0внаго стaрца варсон0фіа, да ѓще что2 речeтъ, бyди то тебЁ, ћкw сл0во самагw2 бGа, є4же и3 сверши1сz во бlг0е б9іимъ ўстроeніемъ; сегw2 рaди, толи1кое вёры твоеS ўповaніе ўблажaюще, взывaемъ ти2: Рaдуйсz, ћкw любє1знаz и3 кр†снаz мjра сегw2 презрёлъ є3си2. Рaдуйсz, ћкw нбcныхъ и3 нетлённыхъ желaніемъ вожделёлъ є3си2. Рaдуйсz, внyтреннею кrтA хrт0ва красот0ю восхищeнный. Рaдуйсz, си1лою свhше на трyдъ кrтоношeніz њблечeнный. Рaдуйсz, в0лею твeрдою в0ли своеS tрекjйсz. Рaдуйсz, tсэчeніемъ страстeй ўгоди1вый бGу и3 сп7сhйсz. Рaдуйсz, прпdбне џ§е їHсифе, бGомyдре, чудотв0рче.
Кондaкъ д7
Си1лою любвE б9іz влек0мъ къ вsщшему житіS и4ноческагw совершeнству и3 мyдрэ послёдуz совёту и3 бlгословeнію прозорли1вагw и3 с™aгwо стaрца варсон0фіа, пришeлъ є3си2 во њби1тель прпdбнагw пафнyтіz и3 того2 ўмоли1лъ є3си2 пріsти тS въ послушaніе, да кyпнw съ ни1мъ въ трудёхъ и3 п0двизэхъ вhну бlгоугождazй бGу, воспэвaеши: Ґллилyіа.
Јкосъ д7
Прови1дz дyхомъ бlгое произволeніе ю4ноши, чистотy же душeвную и3 бlгодaтное призвaніе є3гw2, прпdбный пафнyтій ѓбіе њблечE є3гw2 во и4ноческій џбразъ и3 возложи2 нaнь и4го послушaній, ћже со ўсeрдіемъ въ простотЁ и3 въ терпёніи мн0зэ и3сполнsше, ћкw бhти є3мY џбразомъ безпрекосл0внаго повиновeніz, трудA и3 бlгочeстіz; тёмже нhнэ зовeмъ є3мY си1це: Рaдуйсz, тёсный пyть спасeніz t ю4ности возлюби1вый. Рaдуйсz, kрeмъ гDень на вhю свою2 возложи1вый. Рaдуйсz, сщ7eнными њбёты в0лю свою2 свzзaвый. Рaдуйсz, себE и3 вeсь жив0тъ св0й гDеви предaвый. Рaдуйсz, коемyждо во бlго ўсeрдный служи1телю. Рaдуйсz, болsщихъ и3 немощнhхъ ўспокои1телю. Рaдуйсz, п0мыслы плотск‡z си1лою мlтвы прогонszй. Рaдуйсz, сомнsщихсz въ вёрэ сл0вомъ б9іимъ ўтверждazй. Рaдуйсz, прпdбне џ§е їHсифе, бGомyдре, чудотв0рче.
Кондaкъ є7
Б9eственною люб0вію распалaемъ и3 бли1жнихъ твои1хъ, и5же въ мjрэ, не tвeрглсz є3си2 сeрдцемъ, прпdбне: слhшавъ бо стaрца nтцA твоего2 въ разслаблeніи тэлeснэмъ сyща, ўмоли1лъ є3си2 прпdбнаго пафнyтіz во њби1тель того2 пріsти и3 над0лзэ послужи1лъ є3си2 болsщему роди1телю твоемY, со всsкимъ рачeніемъ призирaz є3го2 и3 питaz тэлeснэ рукaма твои1ма и3 дух0внэ сл0вомъ б9іимъ до сaмыz кончи1ны, ћкw томY взывaти къ тебЁ: не ѓзъ ти2 nтeцъ, но ты2 ми nтeцъ є3си2. Сeй ќбо трyдъ любвE твоеS сын0вніz восхвалsюще, ћкw жeртву бGопріsтну, поeмъ: Ґллилyіа.
Јкосъ є7
И#мhй во њби1тели nсмьнaдесzть лётъ житіS въ послушaніи, бдёніи, пощeніи и3 научeніи писaніємъ с™hхъ и3 д¦он0сныхъ nтє1цъ, є3гдA настA чaсъ бlжeнныz кончи1ны прпdбнагw пафнyтіа, начaльствовати по нeмъ, ѓще и3 не хотsй, призвaнъ бhлъ є3си2 и3 во пресвЂтера постaвленъ, да ўпрaвиши д0брэ с0бранное стaдо хrт0во; тh же вмaлэ начaльствовавъ, пaки ўправлsемъ восхотёлъ є3си2 бhти, да пріумн0жиши добродётелей нетлBннаz сокрHвища. Тёмже, дивsщесz рeвностному добротолю1бію и3 смиренномyдрію твоемY, вопіeмъ ти2: Рaдуйсz, лишє1ніи тэлeсными мнHга блaга духHвнаz собрaвый. Рaдуйсz, нищет0ю даров†ніz нбcнаz стzжaвый. Рaдуйсz, молчaніz и3зрsдный храни1телю. Рaдуйсz, стр0гій ўстaвwвъ и4ноческихъ блюсти1телю. Рaдуйсz, болsщимъ, ћкw брaтіи хrт0вой, послужи1вый. Рaдуйсz, выс0кій џбразъ любвE сын0вніz kви1вый. Рaдуйсz, влaсти над8 други1ми и3 чeсти ўклони1выйсz. Рaдуйсz, пaки, ћкw слугA незнaемь, во њби1тель кmри1ллову всели1выйсz. Рaдуйсz, тaмw бр†шна ўготовлsти њпредэлeнный. Рaдуйсz, и3 въ рyбище рaбстэмъ познaнный и3 њбличeнный. Рaдуйсz, прпdбне џ§е їHсифе, бGомyдре, чудотв0рче.
Кондaкъ ѕ7
КупцY ўпод0билсz є3си2, и4щущему д0брагw би1сера, їHсифе прпdбне, є3гдA въ послушaніи и3 всsцэмъ п0двизэ дух0внемъ бlгоискyсенъ бhвъ, њби1тєли и4ноческіz посэщaлъ є3си2: да и3спhтнw познaеши въ тёхъ луч1шаz и3 совершє1ннэйшаz и3 пріусв0иши на п0льзу дyшъ стaда твоегw2 словeснагw, є4же рaдостію вeліею возрaдовасz возвращeнію твоемY, бlгодaрственне взывaz пастыреначaльнику хrтY: Ґллилyіа.
Јкосъ ѕ7
Слhшавъ бlговёрный кнsзь бори1съ њ пришeствіи прпdбнагw їHсифа въ є3гw2 предёлы, и3зшeдъ ўсeрднw молsше и5, да и3зберeтъ въ є3гw2 наслёдіи мёсто, да согради1тъ на нeмъ с™yю њби1тель и3 пребывaетъ въ нeй со и4ноки, є4же и3 сверши1сz, дыхaнію бyрну ўказyющу мёсто, и3 ўстр0йсz рачeніемъ кнsзz, пaче же бlгословeніемъ б9іимъ по мlтвамъ прпdбнагw, є3мyже съ лю1бовію взывaемъ си1це: Рaдуйсz, выс1окихъ п0двигwвъ житіS хrтіaнскагw ревни1телю. Рaдуйсz, новоначaльныхъ и3скyсный руководи1телю. Рaдуйсz, неизмённое прaвило постA и3 покаsніz. Рaдуйсz, храни1телю непрестaннагw воздержaніz. Рaдуйсz, мірски6мъ настaвниче жи1зни бGоуг0дныz. Рaдуйсz, њсновaтелю nби1тели бlгопл0дныz. Рaдуйсz, ћкw бlг†z начин†ніz тво‰ хrт0съ бlгослови2. Рaдуйсz, ћкw сотрyдника тебЁ въ лицЁ держaвнагw kви2. Рaдуйсz, прпdбне џ§е їHсифе, бGомyдре, чудотв0рче.
Кондaкъ з7
Вeліе стzжaвъ сокр0вище любвE, прпdбне, ћкwже во дни6 пeрвыхъ хrтіaнъ, и5мже бё сeрдце и3 душA є3ди1на и3 t ни1хже никт0же t и3мёній глаг0лаше что2 своE бhти, суди1лъ є3си2 и3 во и4ноцэхъ њби1тели твоеS, ћкw и3зволeніемъ сeрдца tвeргшихсz мjра и3 є3гw2 стzжaній, ўстaвити сицевaгw жи1тельства џбразъ, да вси2 вкyпэ є3ди1но взhщутъ стzжaніе вёчное, бGа, є3мyже и3 да взывaютъ вhну: Ґллилyіа.
Јкосъ з7
Н0ваго fеод0сіz, џбщихъ жи1тій начaльника, зри1тъ въ тебЁ странA рwссjйскаz, прпdбне џ§е їHсифе, ћкwже бо т0й, и4ноческіz њбёты воспріsвъ, всёмъ сeрдцемъ и3 душeю ўстaвwмъ џбщагw и4ноческаго житіS прeданъ бsше, си1це и3 ты2, си1мъ шeствуzй путeмъ, въ терпёніи мн0зэ зaповэдемъ nбщежи1тіz с™hхъ nтє1цъ неукл0ннw послёдовалъ є3си2, тёмже t чтyщихъ тS слhшиши таков†z: Рaдуйсz, џбщее житіE монaшествующихъ њсновaвый. Рaдуйсz, тёмъ всеwрyжіе бlгочeстіz и5мъ подaвый. Рaдуйсz, џбщими труды2 прaздныхъ п0мысловъ шат†ніz ўпраздни1вый. Рaдуйсz, тёми, ћкw бронeю, страстeй разжжє1нныz стрёлы tрази1вый. Рaдуйсz, всели1вый во њби1тели дyхъ џбщагw воздержaніz. Рaдуйсz, потреби1вый въ нeй плeвелы любостzжaніz. Рaдуйсz, б0дрствованію дух0вному мнHги и4ноки научи1вый. Рaдуйсz, до концA житіS пeрвый въ труждaющихсz бhвый. Рaдуйсz, прпdбне џ§е їHсифе, бGомyдре, чудотв0рче.
Кондaкъ }
Стрaнникъ пришeлъ є3си2 въ пустhню nтeчествіz твоегw2, прпdбне, и3 ѓбіе домовладhка kви1лсz є3си2 бGу, прекл0ньшу сeрдце во влaсти сyщагw бlговёрнагw кнsзz бори1са є4же послужи1ти t и3мёній свои1хъ на созидaніе цRкве кaменныz на мёсте сeмъ, бlгоукраси1ти же ю5 бGолёпнw, и3 кє1лліи воздви1гнути мн0жащимсz брaтіzмъ, да и3 здЁ си1ми, ћкw на нб7си2 с™hми ѓгGлы, возн0ситсz бGу пёснь: Ґллилyіа.
Јкосъ }
Ви1дzще рeвностное по бзэ и3 жест0кое житіE прпdбнагw їHсифа и3 брaтіи, непрестaннw въ трудёхъ и3 пощeніи подвизaющихсz и3 ходsщихъ въ рyбищныхъ и3 худhхъ њдeждахъ, нёцыи t и4нокъ и3 всsкагw чи1на мірски1хъ людeй и3 кнzзeй не т0чію си1хъ не tвращaхусz, но пaче рeвностію дух0вною горsще и3 во њби1тели кyпнw съ ни1ми подвизaтисz желaюще, приношaху тY и3мBніz своS на п0льзу џбщую: тёмже здaтелю тоS возглашaемъ тaкw: Рaдуйсz, мyдрэ предначертaвый њби1тель н0ву. Рaдуйсz, поревновaвый нищетолю1бному житію2 хrт0ву. Рaдуйсz, с™ы6z хрaмы во њби1тели создaвый. Рaдуйсz, мн0гъ соб0ръ монaшествующихъ собрaвый. Рaдуйсz, ћкw трyдъ тв0й свhше бlгослови1сz. Рaдуйсz, ћкw с™0е желaніе сeрдца твоегw2 соверши1сz. Рaдуйсz, ћкw во њби1тели твоeй мн0зи дyшы сво‰ сп7с0ша. Рaдуйсz, ћкw из8 неS пастыреначaльницы и3зыд0ша. Рaдуйсz, прпdбне џ§е їHсифе, бGомyдре, чудотв0рче.
Кондaкъ f7
Всёмъ сeрдцемъ возлюби1вый бGа и3 мнHга даров†ніz воспріeмый, прпdбне їHсифе, и3 пред8 чlвёки толи1ку бlгодaть њбрёлъ є3си2, ћкw не т0чію мн0зи t простhхъ, но и3 кнsзи, трeбующе твои1хъ наставлeній, въ послушaніе тебЁ вдаsху себE совершeннw, и5мже миротв0рецъ бhлъ є3си2, и3сходaтайствовавъ бlговолeніе самодeржца кнsзю ю4рію, и4же непови1ннэ њклеветaнъ под8 стрaхомъ смeртнымъ бsше, и3збaвленъ же бhвъ въ рaдости душeвнэй возопи2 бGу: Ґллилyіа.
Јкосъ f7
Бlгодaть б9eственнаz, привлекaемаz мlтвами прпdбнагw, ћвэ знaменасz въ нeмъ даров†ніи чудотворeній и3 вёдэніемъ сокровeнныхъ: ўмeрша бо бlгочести1ваго кнsзz їwaнна мlтвою своeю возбуди2, да конeчнэ пред8угот0витсz покаsніемъ и3 воспріи1метъ зал0гъ жи1зни вёчныz, и3 тaкw да thдетъ ко гDу: тёмже во грэсёхъ живyщіи и3 дёйственнагw возбуждeніz на покаsніе трeбующіи возопіи1мъ къ немY: Рaдуйсz, бlгочести1выхъ tрaдо и3 ўтэшeніе. Рaдуйсz, колeблющихсz въ вёрэ твeрдое њграждeніе. Рaдуйсz, tчаzвaющихсz ўтверждazй во ўповaніи. Рaдуйсz, просвёти1вый мн0гихъ твои1ми пис†ніи. Рaдуйсz, ми1ръ посредЁ враждyющихъ ўстроszй. Рaдуйсz, непови6нныz t смeрти и3збавлszй. Рaдуйсz, ўмирaющіz возставлszй на покаsніе. Рaдуйсz, всBмъ внушazй жи1зни вёчныz взыскaніе. Рaдуйсz, шeствовавый путeмъ трyднымъ и3 тёснымъ. Рaдуйсz, возводsй други1хъ къ њби1телемъ нбcнымъ. Рaдуйсz, прпdбне џ§е їHсифе, бGомyдре, чудотв0рче.
Кондaкъ ‹
Новоустр0енну њби1тель прпdбнаго їHсифа и3спытA гDь посэщeніемъ гнёва своегw2, кyпнw же и3 ми1лости: за грэхи2 бо людск‡z глaдъ крёпокъ наведE на зeмлю волоколaмску и3 на вс‰ њкрє1стныz вє1си, ћкw мнHгимъ людeмъ безг0днw погибaти. Прпdный же, ўвёдэвъ сі‰, ўсугyби во њби1тели молeніе и3 tвeрзе жи6тницы тоS ѓлчущимъ: раздaвъ же вс‰ с{щаz и3 не могjй ктомY не т0чію тhсzщъ пришeдшагw нар0да, но нижE брaтіи своеS препитaти, послA заимовaти на њби1тель сребро2 и3 кyплю дёzй сёменъ хлёбныхъ, никaкоже њстaви трeбующіz погибaти глaдомъ, дётемъ же и5хъ м†лымъ nс0бь создA д0мъ, д0ндеже держaвный бlгочести1вый цaрь васjлій, слhшавъ сі‰, внезaпу пріи1де во њби1тель и3 даровA довHльнаz ко призрёнію бёдствующихъ, и5же, ви1дzще въ сeмъ милосeрдующую рyку б9ію, во ўмилeніи сeрдецъ вознес0ша хвалeбный глaсъ бGу: Ґллилyіа.
Јкосъ ‹
Бlг0му и3зволeнію держaвнагw послёдующе, мн0зи t военач†льникъ и3 кнzзeй ўдёльныхъ и3 и3нhхъ хrтолю1бцєвъ бG†таz да‰ніz въ њби1тель їHсифову приношaху, ћкw всBмъ пришeдшимъ къ нeй глaда рaди безбёднw въ д0мы сво‰ возврати1тисz и3 н0вымъ и3з8wби1ліемъ бlгослови1тисz њби1тели прпdбнагw, къ немyже взывaемъ нhнэ: Рaдуйсz, надeждо свётлаz въ нyждэ и3 њбстоsніи сyщихъ. Рaдуйсz, покрови1телю си1рыхъ и3 кр0ва неимyщихъ. Рaдуйсz, глaдомъ погибaющихъ питaтелю. Рaдуйсz, чaдwмъ и5хъ витaлища созидaтелю. Рaдуйсz, ми1лости и3ст0чниче неистощи1мый. Рaдуйсz, скорбsщихъ ўтёшителю незри1мый. Рaдуйсz, послBднzz тво‰ взаи1мъ бGови дaвый. Рaдуйсz, д0брымъ расточeніемъ сyщихъ бог†таz собрaвый. Рaдуйсz, прпdбне џ§е їHсифе, бGомyдре, чудотв0рче.
Кондaкъ №i
Вёдый t б9eственныхъ писaній, ћкw є3ди1нъ ўповaющій на гDа поженeтъ тhсzщи, и3 двA дви1гнета тмы2, не ўбоsлсz є3си2, прпdбне, є3ди1нъ со с™hмъ геннaдіемъ с0нмищу си1льныхъ жид0вскагw ѕловёріz поб0рникъ противустaти, и3 њрyжіемъ и4стины въ конeцъ си1хъ порази1лъ є3си2: вси1 бо разсёzшасz, ћкw прaхъ пред8 лицeмъ вётра, тебЁ же бlгодaрственно сeрдцемъ и3 ўсты2 взывaющу: Ґллилyіа.
Јкосъ №i
Вёруzй въ мS, речE гDь, рёки t чрeва є3го и3стекyтъ воды2 жи1вы. Сі‰ ќбо въ тебЁ њправди1шасz, досточyдне їHсифе, не бо2 сщ7eннымъ д0гматwмъ бGосл0віz во ўчи1лищи нёкоемъ настaвленъ бhлъ є3си2, но сaмъ жив0ю вёрою сeрдца взыскyzй бGа, и4стину њбрёлъ є3си2 въ сл0вэ б9іи и3 писaніихъ nтeческихъ и3 kви1лсz є3си2 њпл0тъ неwбори1мъ правослaвіz. Тёмже взывaемъ ти2: Рaдуйсz, лжемyдріz жид0вскагw лукaвство разори1вый. Рaдуйсz, сомнsщихсz въ правослaвнэй вэрэ ўтверди1вый. Рaдуйсz, б0дрый ўчeніz хrт0ва защи1тниче. Рaдуйсz, бGолюби1вою рeвностію возжжeнный свэти1льниче. Рaдуйсz, бlгопотрeбнэ во nтeчествіи твоeмъ возсіsвый. Рaдуйсz, вёру въ дёлэхъ житіS твоегw2 показaвый. Рaдуйсz, разyмныхъ и3 препр0стыхъ бlгоискyсный ўчи1телю. Рaдуйсz, бли1жнихъ и3 дaльнихъ рwссіsнъ просвэти1телю. Рaдуйсz, прпdбне џ§е їHсифе, бGомyдре, чудотв0рче.
Кондaкъ в7i
Ми1ру водвори1вшусz въ цRкви дyхъ ѕл0бы пaки, пaкwсти дёz, подви1гну сeрдце в0лоцкаго владётелz к0рысти рaди мнHга смущє1ніz и3 ўтэснє1ніz твори1ти њби1тели, є3щE же и3 њсуждeніе непрaведнw воздви1гнути на прпdбнаго, є4же и3 падE на главY њсуди1вшагw: соб0ромъ бо сщ7eннымъ прпdбный њпрaвданъ бhсть, при1снw воспэвazй бGу: Ґллилyіа.
Јкосъ в7i
Течeніе житіS скончавaz въ трудёхъ и3 мlтвахъ, и3 п0двизэхъ бlгочeстіz, завэщA прпdбный неизмённw храни1ти прeданный и5мъ ўстaвъ знаменaтельнэ прирeкъ: ѓще получY t бGа ми1лость, то њби1тель сіS ничи1мже скyдна бyдетъ, и3 тaкw, завёсу пл0ти tложи1въ, thде ко гDу и3 по си1хъ и3сцэлє1ніz подавaше больнhмъ, приходsщимъ съ мlтвою къ є3гw2 мощeмъ. Сегw2 рaди прин0симъ є3мY похвалє1ніz такwвaz: Рaдуйсz, чистоты2 душeвныz храни1телю нелицемёрный. Рaдуйсz, и4стинный рaбе хrт0въ благjй и3 вёрный. Рaдуйсz, стрэлaми врaжіихъ навBтъ неуzзви1мый. Рaдуйсz, сп7сaемыхъ вождю2 непобэди1мый. Рaдуйсz, досточyдный џбразе терпёніz. Рaдуйсz, настaвниче нелeстнагw бlгоговёніz. Рaдуйсz, и3 по tшeствіи њби1тель твою2 соблюдazй. Рaдуйсz, молsщимсz бlгопотрє1бнаz подавazй. Рaдуйсz, t гDа вэнeцъ прaвды воспріsвый. Рaдуйсz, слaвою чудотворeній просіsвый. Рaдуйсz, прпdбне џ§е їHсифе, бGомyдре, чудотв0рче.
Кондaкъ Gi
Q, прпdбне и3 бGон0сне џ§е їHсифе! Воспоминaюще нhнэ п0двиги и3 труды2 тво‰, ћже њ хrтЁ содBzннаz, мы2 грёшніи и3 недост0йніи раби2 твои2, смирeннw пр0симъ тS: моли2 млcтиваго бGа, да дaруетъ ми1ръ жи1тельству нaшему и3 цRкви своeй с™ёй, да њгради1тъ ю5 t всёхъ душепaгубныхъ и3 безб0жныхъ ўчeній, да подaстъ же нaмъ вс‰ бlгопотрє1бнаz въ житіи2 сeмъ, и3 въ бyдущемъ вёцэ да спод0битъ нaсъ воспэвaти є3мY: Ґллилyіа.
Сeй кондaкъ глаг0летсz три1жды. Тaже и4косъ № и3 кондaкъ №.
Мlтва №
Q, вели1кій настaвниче, ревни1телю и3 ўчи1телю правослaвныz вёры, с™е премyдре їHсифе! Пріими2 молeніе нaсъ, грёшныхъ, тебЁ приноси1мое, и3 тeплымъ предстaтельствомъ ўмоли2 въ трbцэ слaвимаго бGа, да нисп0слетъ бог†тыz сво‰ ми1лости нaмъ, грBшнымъ, да ўтверди1тъ во с™ёй своeй правослaвнэй цeркви прaвую вёру и3 бlгочeстіе: пaстырємъ є3S да подaстъ с™yю рeвность њ сп7сeніи словeснагw стaда, ћкw да вёрующихъ соблюдyтъ, невёрующихъ же и3 tпaдшихъ t и4стинныz вэры вразумsтъ и3 њбратsтъ. ВсBмъ же нaмъ и3спроси2 вс‰ бlгопотрє1бнаz во врeменнемъ сeмъ житіи2 и3 полє1знаz къ вёчному сп7сeнію нaшему. Помzни2 стaдо твоE, є4же собрaлъ є3си2, не забyди посэщaти чaдъ твои1хъ и3, ћкw чадолюби1вый nтeцъ, не прeзри, нижE tри1ни молє1ніz н†ша, но воздэжи2 рyце твои2 мlтвеннэи ко гDу бGу, да tложи1тъ прaвэдный гнёвъ св0й, дви1жимый на ны2, и3 и3збaвитъ нaсъ t вр†гъ ви1димыхъ и3 неви1димыхъ, t глaда, пот0па, мечA, смертон0сныz ћзвы, нашeствіz и3ноплемeнныхъ и3 междоус0бныz брaни. Е$й, премилосeрдый застyпниче нaшъ, преслaвный чудотв0рче, всёхъ нaсъ ўпрaви въ ми1рэ и3 покаsніи скончaти жив0тъ нaшъ и3 пресели1тисz со ўповaніемъ въ бlжє1ннаz нBдра ґвраaмwвы, и3дёже непрестaннw славосл0витсz всепётое и4мz џц7A и3 сн7а, и3 с™aгw д¦а. Ґми1нь.
Мlтва в7
Q, пребlжeнне и3 приснослaвне џ§е нaшъ їHсифе! Вёдуще твоe вeліе къ бGу дерзновeніе и3 къ твоемY заступлeнію прибэгaюще, въ сокрушeніи сeрдца м0лимъ тS, њзари2 нaсъ свётомъ даровaнныz тебЁ бlгодaти и3 мlтвами твои1ми помози2 нaмъ бyрное м0ре житіS сегw2 прейти2 безмzтeжно и3 пристaнища сп7сeніz неблaзненнw дости1гнути: порабощeни бо сyще сyетными, и3 грэхолюби1ви, и3 нeмощни є4же t њбышeдшихъ нaсъ ѕHлъ возни1кнути, къ комY прибёгнемъ, ѓще не къ тебЁ, kви1вшему неwскудэвaемое бGaтство ми1лости въ земнёмъ житіи2 твоемъ. Вёруемъ же, ћкw и3 по tшeствіи твоeмъ множaйшее стzжaлъ є3си2 даровaніе милосeрдовати бёдствующимъ. Тёмже ќбw, припaдающе нhнэ къ цэльбон0сней їкHнэ твоeй, ўмилeннw пр0симъ тS, с™че б9ій: сaмъ и3скушeнъ бhвъ, помози2 и3 нaмъ, и3скушaємымъ: пост0мъ и3 бдёніемъ попрaвый си1лу дeмwнскую, и3 нaсъ t нападeній врaжіихъ защити2, препитaвый глaдомъ погибaющихъ, и3 нaмъ и3спроси2 ў гDа и3з8wби1ліе плодHвъ земнhхъ и3 вс‰ ћже ко сп7сeнію потрє1бнаz: посрами1вый є3рети1чєскаz мудров†ніz, цRковь с™yю t є4ресей и3 раск0лwвъ, и3 смущeній мlтвами твои1ми њгради2: да т0жде мyдрствуемъ вси2, є3ди1немъ сeрдцемъ слaвzще с™yю, є3диносyщную, животворsщую и3 нераздёльную трbцу, nц7A и3 сн7а и3 с™aгw д¦а, во вс‰ вёки. Ґми1нь.
Краткое житие преподобного Иосифа Волоцкого
Преподобный Иосиф Волоцкий (в миру Иоанн Санин) родился в семье вотчинника, владельца села Язвище Волоколамского княжества. Точная дата рождения преподобного не установлена, но большинство источников указывает 1439–1440 годы. Прадед Иосифа – Саня (основатель фамилии) был родом из Литвы. О родителях преподобного Иосифа Иоанне и Марии известий почти не сохранилось, за исключением сведений о том, что они умерли в монашестве. Кроме преподобного Иосифа, у них было еще три сына: Вассиан, Акакий и Елеазар. Вассиан и Акакий приняли монашеский постриг. Впоследствии Вассиан стал архиепископом Ростовским.
В возрасте семи лет отрок Иоанн был отдан в обучение старцу Волоколамского Крестовоздвиженского монастыря Арсению. За два года он изучил Священное Писание и стал чтецом в монастырской церкви. В двадцать лет Иоанн посетил Тверской Саввин монастырь, где познакомился с духовным наставником Варсонофием, и «мудре последуя совету и благословению прозорливаго и святаго старца Варсонофия, пришел еси в обитель преподобнаго Пафнутия и того умолил еси прияти тя в послушание» (кондак 4).
В Боровском монастыре преподобный Пафнутий постриг юношу в иночество с именем Иосиф. Восемнадцать лет провел преподобный Иосиф под руководством святого подвижника. По преставлении своего учителя он был назначен игуменом Боровского монастыря, которым управлял около двух лет. В этой обители он ввел общежительный устав, что вызвало недовольство некоторых иноков. Преподобный Иосиф вынужден был покинуть обитель и отправился в паломничество по русским святыням. Так он оказался в Кирилло-Белозерском монастыре. Здесь он еще более укрепился в желании создать новое монашеское общежитие. Из Кирилло-Белозерского монастыря он удалился в Волоколамские пределы, где в 1479 году при слиянии рек Струги и Сестры в лесу основал обитель Успения Пресвятой Богородицы. В своем монастыре преподобный Иосиф ввел самое строгое общежитие и составил для него собственный устав, значительная часть которого взята из Устава преп. Нила Сорского. Преподобный Иосиф воспитал целую школу иноков-подвижников. Многие постриженики Иосифо-Волоколамского монастыря были архипастырями и занимали важнейшие кафедры Русской Церкви: митрополиты Московские и всея Руси Даниил († 1539) и святой Макарий († 1563), архиепископ Вассиан Ростовский († 1515), епископы Симеон Суздальский († 1515), Досифей Крутицкий († 1544), Савва Крутицкий, по прозванию Черный, Акакий Тверской, Вассиан Коломенский, святители казанские Гурий († 1563) и Герман († 1567), святитель Варсонофий, епископ Тверской († 1576).
На церковных Соборах 1490 и 1504 годов преподобный Иосиф выступил с обличением ереси жидовствующих, возникшей в Новгороде. Он решительно добивался осуждения упорствующих отступников. Кроме основного его сочинения «Просветитель», направленного против этой ереси, перу святого принадлежат также 24 послания к различным лицам, краткая и пространная редакции монастырского Устава.
Преподобный Иосиф преставился 9 сентября 1515 года и был погребен близ алтаря Успенского храма своей обители. Собором 1578 года преподобный Иосиф был причислен Церковью к местночтимым святым, а в 1591 году – к общерусским.
Полное житие преподобного Иосифа Волоцкого
Преподобный Иосиф Волоцкий, в мире Иоанн Санин, родился 14 ноября 1440 года (по другим данным – 1439 год) в селе Язвище-Покровское, недалеко от города Волоколамска, в семье благочестивых родителей Иоанна (в монашестве Иоанникия) и Марины (в схиме Марии). Семилетним отроком Иоанн был отдан в обучение к добродетельному и просвещенному старцу Волоколамского Кресто-Воздвиженского монастыря Арсению. Отличаясь редкими способностями и чрезвычайным прилежанием к молитве и церковной службе, даровитый отрок за один год изучил Псалтирь, а в следующем году – все Священное Писание. Он стал чтецом и певцом в монастырской церкви. Современники поражались его необычайной памяти. Часто, не имея в келлии ни одной книги, он совершал монашеское правило, читая на память Псалтирь, Евангелие, Апостол, положенные по уставу.
Еще не будучи иноком, Иоанн проводил иноческую жизнь. Благодаря чтению и изучению Священного Писания и творений святых отцов, он постоянно пребывал в Богомыслии. Как замечает жизнеописатель, он "зело ненавиде сквернословия и кощун, и смех бесчинный от младых лет".
В двадцать лет Иоанн избирает путь иноческих подвигов и, оставив родительский дом, уходит в пустынь, что была близ Тверского Саввина монастыря, к известному старцу, строгому аскету-подвижнику Варсонофию. Но монастырские правила показались юному подвижнику недостаточно строгими. По благословению старца Варсонофия он уходит в Боровск, к преподобному Пафнутию Боровскому, постриженику старца Высоцкого монастыря Никиты, ученика преподобных Сергия Радонежского и Афанасия Высоцкого. Простота жизни святого старца, труды, которые он разделял со своей братией, и строгое исполнение монастырского устава соответствовали настроению души Иоанна. Преподобный Пафнутий с любовью принял прибывшего к нему юного подвижника и 13 февраля 1460 года постриг его в иночество с именем Иосиф. Так осуществилось самое большое желание Иоанна. С усердием и любовью нес молодой инок возложенные на него тяжелые послушания в поварне, пекарне, больнице; последнее послушание преподобный Иосиф исполнял с особенным тщанием, "питая и напояя больных, поднимая и постели устрояя, яко сам боля и чисте всем работая, яко Христови Самому служа". Великие духовные способности юного инока проявлялись в церковном чтении и пении. Он был одарен музыкально и владел голосом так, что "в церковных песнопениях и чтении толик бе, якоже ластовица и славий доброгласный, услажаше слухи послушающих, якоже ин никтоже нигдеже". Преподобный Пафнутий вскоре поставил Иосифа экклесиархом в церкви, чтобы он наблюдал за исполнением церковного устава.
Около восемнадцати лет провел Иосиф в монастыре преподобного Пафнутия. Суровый подвиг иноческих послушаний под непосредственным руководством опытного игумена явился для него прекрасной духовной школой, воспитавшей в нем будущего искусного наставника и руководителя монастырской жизни. По кончине преподобного Пафнутия († 1 мая 1477 года) Иосиф был рукоположен во иеромонаха и, согласно завещанию почившего настоятеля, назначен игуменом Боровского монастыря.
Преподобный Иосиф решил преобразовать монастырскую жизнь на началах строгого общежития, по примеру Киево-Печерского, Троице-Сергиева и Кирилло-Белозерского монастырей. Однако это встретило сильное противодействие со стороны большинства братии. Лишь семеро благочестивых иноков были единомысленны с игуменом. Преподобный Иосиф решил обойти русские общежительные монастыри, чтобы исследовать наилучшее устроение иноческой жизни. Вместе со старцем Герасимом он прибыл в Кирилло-Белозерский монастырь, который представлял собой образец строгого подвижничества на началах общежительного устава. Знакомство с жизнью монастырей укрепило взгляды преподобного Иосифа. Но, возвратившись по воле князя в Боровский монастырь, преподобный Иосиф встретил прежнее упорное нежелание братии изменить привычный отшельнический устав. Тогда, решив основать новую обитель со строгим общежительным уставом, он с семью иноками-единомышленниками отправился в Волоколамск, в родные, с детства известные ему леса.
В Волоколамске в то время княжил благочестивый брат великого князя Иоанна III Борис Васильевич. Наслышанный о добродетельной жизни великого подвижника Иосифа, он радушно принял его и разрешил поселиться в пределах своего княжества при слиянии рек Струги и Сестры. Избрание этого места сопровождалось знаменательным явлением: налетевшая буря повалила лес на глазах изумленных путников, как бы расчищая место для будущей обители. Именно здесь в июне 1479 года подвижники воздвигли крест и заложили деревянную церковь в честь Успения Богоматери, освященную 15 августа 1479 года. Этот день и год вошли в историю как дата основания обители Успения Пресвятой Богородицы на Волоке Ламском, называемой впоследствии именем святого его основателя. Довольно скоро монастырь был отстроен. Много трудов положил при строительстве обители сам ее основатель. "Он был искусен во всяком деле человеческом: валил лес, носил бревна, рубил и пилил". Днем трудясь со всеми на монастырском строительстве, ночи он проводил в уединенной келейной молитве, всегда памятуя, что "похоти ленивого убивают" (Притч.21:25). Добрая слава о новом подвижнике привлекала к нему учеников. Число иноков скоро увеличилось до ста человек, и авва Иосиф во всем старался быть примером для своих иноков. Проповедуя во всем воздержание и умеренность, он внешне ничем не отличался от других – простое холодное рубище было постоянной его одеждой, лапти из древесных лык служили ему обувью. Он прежде всех являлся в церковь, читал и пел на клиросе наряду с другими, говорил поучения и последним выходил из церкви. Ночами святой игумен обходил монастырь и келлии, оберегая покой и молитвенное трезвение вверенной ему Богом братии; если доводилось ему услышать праздную беседу, он стуком в дверь извещал о своем присутствии и скромно удалялся.
Главное внимание преподобный Иосиф уделял внутреннему устроению жизни иноков. Он ввел самое строгое общежитие по составленному им "Уставу", которому были подчинены все служения и послушания иноков, и управлялась вся их жизнь: "и в хождении, и в словесех, и в делех". Основой Устава было полное нестяжание, отсечение своей воли и непрестанный труд. У братии все было общее: одежда, обувь, пища и прочее. Никто из иноков без благословения настоятеля ничего не мог принести в келлию, даже книг и икон. Часть трапезы иноки по общему согласию оставляли бедным. Труд, молитва, подвиг наполняли жизнь братии. Молитва Иисусова не сходила с их уст. Праздность рассматривалась аввой Иосифом как главное орудие диавольского прельщения. Сам преподобный Иосиф неизменно возлагал на себя самые тяжкие послушания. Много занимались в обители перепиской богослужебных и святоотеческих книг, так что вскоре волоколамское книжное собрание стало одним из лучших среди русских монастырских библиотек.
С каждым годом обитель преподобного Иосифа все более благоустраивалась. В 1484–1485 годах на месте деревянного был сооружен каменный храм Успения Богоматери. Летом 1485 года его расписывали "хитрые живописцы русской земли" Дионисий Иконник с сыновьями Владимиром и Феодосием. В росписи церкви участвовали также племянники и ученики преподобного иноки Досифей и Вассиан Топорковы. В 1504 году была заложена теплая трапезная церковь в честь святого Богоявления, затем сооружена колокольня и под нею – храм во имя Пресвятой Богородицы Одигитрии.
Преподобный Иосиф воспитал целую школу знаменитых иноков. Одни из них прославили себя на поприще церковно-исторической деятельности – были "пастырями добрыми", других прославили труды просвещения, иные оставили по себе благоговейную память и были достойным примером для подражания своими благочестивыми иноческими подвигами. История сохранила для нас имена многих учеников и сподвижников преподобного игумена Волоколамского, впоследствии продолжавших развивать его идеи.
Учениками и последователями преподобного были митрополиты Московские и всея Руси Даниил († 1539) и Макарий († 1563), архиепископ Вассиан Ростовский († 1515), епископы Симеон Суздальский († 1515), Досифей Крутицкий († 1544), Савва Крутицкий, по прозванию Черный, Акакий Тверской, Вассиан Коломенский и многие еще. Постриженики Иосифо-Волоколамского монастыря занимали преемственно важнейшие архиерейские кафедры Русской Церкви: святители Казанские Гурий († 1563; память 5 декабря) и Герман († 1567, память 6 ноября), святитель Варсонофий, епископ Тверской († 1576; память 11 апреля).
Деятельность и влияние преподобного Иосифа не ограничивались монастырем. Многие из мирян шли к нему получить совет. Чистым духовным разумом проникал он в глубокие тайники души вопрошавших и прозорливо открывал им волю Божию. Все живущие вокруг монастыря считали его своим отцом и покровителем. Знатные бояре и князья брали его в восприемники своим детям, ему открывали свои души на исповеди, просили письменного руководства для исполнения его наставлений.
Простой народ находил в монастыре преподобного средства к поддержанию своего существования в случае крайней нужды. Число питающихся на монастырские средства иногда доходило до 700 человек. "Вся страна Волоцкая к доброй жизни прилагашася, тишины же и покоя наслаждашеся. И Иосифе имя, яко священие некое, во устах всех обношашеся".
Монастырь был прославлен не только благочестием и помощью страждущим, но и проявлениями Божией благодати. Праведный инок Виссарион видел однажды на заутрени в Великую Субботу Духа Святого в виде белого голубя, сидящего на плащанице, которую нес преподобный авва Иосиф.
Игумен, приказав иноку молчать о виденном, сам радовался духом, надеясь, что Бог не оставит обители. Тот же инок видел души умирающих братий, белые как снег, исходящие из уст их. Ему самому открыт был день его кончины, и он почил с миром, причастившись Святых Таин и приняв схиму.
Жизнь святого аввы Иосифа не была легкой и покойной. В трудное для Русской Церкви время Господь воздвиг его как ревностного поборника православия на борьбу с ересями и церковными несогласиями. Величайшим подвигом преподобного Иосифа стало обличение ереси жидовствующих, пытавшихся отравить и исказить основы русской духовной жизни. Как святые отцы и учители Вселенской Церкви изложили догматы православия, возвышая свой голос против древних ересей (духоборческих, христоборческих, иконоборческих), так святому Иосифу возвещено было Богом противостоять лжеучению жидовствующих и создать первый свод русского православного Богословия – великую книгу "Просветитель". Еще к святому равноапостольному Владимиру приходили из Хазарии проповедники, пытавшиеся совратить его в иудейство, но великий креститель Руси гневно отверг притязания раввинов. После этого, пишет преподобный Иосиф, "Русская великая земля пятьсот лет пребывала в православной вере, пока враг спасения, диавол, не привел скверного еврея в Великий Новгород". Со свитой литовского князя Михаила Олельковича в Новгород прибыл в 1470 году иудейский проповедник Схария (Захария). Пользуясь несовершенством веры и учености некоторых клириков, Схария и его приспешники внушали малодушным недоверие к церковной иерархии, склоняли к мятежу против духовной власти, соблазняли "самовластием", то есть личным произволом каждого в делах веры и спасения. Постепенно соблазнявшихся толкали к полному отречению от Матери-Церкви, поруганию святых икон, отказу от почитания святых, являющегося основой народной нравственности. Наконец, вели ослепленных и обманутых к отрицанию спасительных Таинств и основных догматов православия, вне которых нет Богопознания, нет жизни, нет спасения – догмата о Пресвятой Троице и догмата о Боговоплощении. Если бы не было принято решительных мер – "погибнуть всему православному христианству от еретических учений". Так был поставлен вопрос историей. Великий князь Иоанн III, обольщенный жидовствующими, пригласил их в Москву, сделал двух виднейших еретиков протопопами – одного в Успенском, другого – в Архангельском соборах Кремля, звал в Москву и самого ересиарха Схарию. Все приближенные князя, начиная с возглавлявшего правительство дьяка Феодора Курицына, брат которого стал вождем еретиков, были совращены в ересь. Приняла иудейство и невестка великого князя Елена Волошанка. Наконец, на кафедру великих московских святителей Петра, Алексия и Ионы был поставлен митрополит-еретик Зосима.
Борьбу с распространением ереси возглавили преподобный Иосиф и святитель Геннадий, епископ Новгородский († 1505; память 4 декабря). Первое свое послание преподобный Иосиф написал "О таинстве Пресвятой Троицы" еще будучи иноком Пафнутьева Боровского монастыря – в 1477 году. Успенский Волоколамский монастырь с самого начала стал духовным оплотом православия в борьбе с ересью. Здесь написаны главные богословские творения святого аввы Иосифа, здесь возник "Просветитель", создавший ему славу великого отца и учителя Русской Церкви, здесь родились его пламенные противоеретические послания, или, как сам преподобный скромно их называл, "тетрадки". Исповеднические труды преподобного Иосифа Волоцкого и святого архиепископа Геннадия увенчались успехом. В 1494 году был сведен со святительской кафедры еретик Зосима, в 1502–1504 гг. были соборно осуждены злейшие и нераскаявшиеся жидовствующие – хулители Святой Троицы, Христа Спасителя, Пресвятой Богородицы и Церкви.
Многие другие испытания были посланы святому Иосифу – ведь Господь каждого испытывает в меру его духовных сил. Гневался на святого то великий князь Иоанн III, лишь в конце жизни, в 1503 году примирившийся с угодником Божиим и покаявшийся в своей прежней слабости к жидовствующим, то удельный князь Волоцкий Феодор, на земле которого находилась его обитель. В 1508 году преподобный претерпел несправедливое запрещение от святителя Серапиона, архиепископа Новгородского (память 16 марта), с которым вскоре, однако, примирился. В 1503 году Собор в Москве под влиянием святого аввы и его учений принял "Соборный ответ" о неприкосновенности церковного достояния: "понеже вся стяжания церковная – Божия суть стяжания, возложенная, нареченная и данная Богу". Памятником канонических трудов игумена Волоцкого является в значительной степени и "Сводная Кормчая" – огромный свод канонических правил Православной Церкви, начатый преподобным Иосифом и завершенный митрополитом Макарием.
Существует мнение о разномыслии и несогласии двух великих руководителей русского иночества конца XV–XVI столетий – преподобных Иосифа Волоцкого и Нила Сорского († 1508; память 7 мая). Их представляют обычно в исторической литературе как возглавителей двух "противоположных" направлений в русской духовной жизни – внешнего делания и внутреннего созерцания. Это глубоко неверно. Преподобный Иосиф в своем "Уставе" дал синтез русской иноческой традиции, непрерывно идущей от афонского благословения преподобного Антония Печерского через преподобного Сергия Радонежского до наших дней. "Устав" пронизан требованием полного внутреннего перерождения человека, подчинения всей жизни задаче спасения и обожения не только каждого отдельного инока, но и соборного спасения всего человеческого рода. Большое место в "Уставе" занимает требование от монахов непрерывного труда в соединении с внутренней и церковной молитвой: "никогда монаху праздным не быть". Труд как "соборное дело" представлял для Иосифа самую сущность церковности – веру, воплощенную в добрых делах, осуществленную молитву. С другой стороны, преподобный Нил Сорский, сам подвизавшийся несколько лет на Афоне, принес оттуда учение о созерцательной жизни и "умной молитве" как средстве исихастского служения иноков миру, как постоянном духовном делании в сочетании с необходимым для своего жизнеобеспечения личным физическим трудом. Но труд духовный и труд физический – две стороны единого христианского призвания: живого продолжения творческого действия Божиего в мире, охватывающего как идеальную, так и материальную сферу. В этом отношении преподобные Иосиф и Нил – духовные братья, равные продолжатели святоотеческого церковного предания и наследники заветов преподобного Сергия. Преподобный Иосиф высоко ценил духовный опыт преподобного Нила и посылал к нему своих учеников для изучения опыта внутренней молитвы.
Преподобный Иосиф был активным общественным деятелем и сторонником сильного централизованного Московского государства. Он один из вдохновителей учения о Русской Церкви как преемнице и носительнице древнего Вселенского благочестия: "русская земля ныне благочестием всех одоле". Идеи преподобного Иосифа, имевшие огромное историческое значение, были развиты позже его учениками и последователями. Из них исходил в своем учении о Москве как третьем Риме старец Псковского Спасо-Елеазарова монастыря Филофей: "два убо Рима падоша, а третий стоит, а четвертому не быти".
Взгляды иосифлян на значение монастырского имущества для церковного строительства и участия Церкви в общественной жизни в условиях борьбы за централизацию власти Московского князя его противники – сепаратисты старались опровергнуть в своих политических целях, недобросовестно использовав для этого учение преподобного Нила Сорского о "нестяжании" – отречении монаха от мирских дел и собственности. Это противопоставление породило ложный взгляд на враждебность направлений преподобных Иосифа и Нила. В действительности оба направления закономерно сосуществовали в русской монашеской традиции, дополняя друг друга. Как видно из "Устава" святого Иосифа, полное нестяжание, отказ от самих понятий "твое-мое" был положен в его основу.
Шли годы. Процветала созданная трудами и подвигами преподобного Иосифа обитель, а сам ее основатель, старея, готовился к переходу в вечную жизнь. Перед кончиной он приобщился Святых Таин, затем созвал всю братию и, преподав ей мир и благословение, блаженно почил на 76-м году жизни 9 октября 1515 года.
Надгробное слово преподобному Иосифу было составлено племянником и учеником его иноком Досифеем Топорковым.
Первое "Житие" святого аввы написано в 40-х годах XVI столетия пострижеником преподобного, епископом Крутицким Саввой Черным по благословению митрополита Московского и всея Руси Макария († 1564). Оно вошло в составленные Макарием "Великие Минеи-Четьи". Другая редакция "Жития" принадлежит перу обрусевшего болгарского писателя Льва Филолога при участии инока Зиновия Отенского († 1568).
Местное празднование преподобному было установлено в Иосифо-Волоколамском монастыре в декабре 1578 года, к столетию основания обители. 1 июня 1591 года при патриархе Иове установлено общецерковное празднование его памяти. Святитель Иов, ученик волоколамского постриженика святого Германа Казанского, был великим почитателем преподобного Иосифа, автором службы ему, внесенной в Минеи. Учеником святителей Германа и Варсонофия был также сподвижник и преемник патриарха Иова – священномученик патриарх Гермоген († 1612, память 17 февраля), духовный вождь русских людей в борьбе за освобождение от польского нашествия.
Богословские творения преподобного Иосифа составляют неотъемлемый вклад в сокровищницу православного предания. Как все церковные писания, вдохновленные благодатью Святого Духа, они продолжают быть источником духовной жизни и ведения, сохраняют свою богословскую значимость и актуальность.
Главная книга святого аввы Иосифа писалась по частям. Первоначальный ее состав, законченный ко времени соборов 1503–1504 годов, включал 11 Слов. В окончательной редакции, сложившейся после кончины преподобного и имевшей огромное количество списков, "Книга на еретики" или "Просветитель" состоит из 16 Слов, которым предпослана в качестве предисловия "Повесть о новоявившейся ереси". Слово первое излагает церковное учение о догмате Пресвятой Троицы, второе – об Иисусе Христе – Истинном Мессии, третье – о значении в Церкви пророчеств Ветхого Завета, четвертое – о Боговоплощении, пятое-седьмое – об иконопочитании. В Словах восьмом-десятом преподобный Иосиф излагает основы христианской эсхатологии. Одиннадцатое Слово посвящено монашеству. В двенадцатом доказана недействительность проклятий и прещений, налагаемых еретиками. Последние четыре Слова обсуждают способы борьбы Святой Церкви с еретиками, средства к их исправлению и покаянию.
См. также: "Память преподобного Иосифа Волоколамского" в изложении свт. Димитрия Ростовского.