Акафист святому преподобному Иакову Железноборовскому

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 24 апреля (11 апреля ст. ст.); 18 мая (05 мая ст. ст.)

Не утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранный чудотворче, и предивный угодниче Христов Иакове, источаяй неоскудно исцеления приходящих к тебе с верою, с любовию похвальная восписуем ти, преподобне; ты же, яко имеяй дерзновение ко Святей Троице, от всяких нас бед твоими молитвами избави, и вся полезная испроси зовущим ти: радуйся, Иакове, богомудре отче наш.

Икос 1

Ангел земный и небесный человек явился еси, преподобне отче наш Иакове; аще бо и человек естеством быв, но яко безплотен на земли пожил еси, всякое житейское отложив попечение, да Единому благоугодиши Богу; темже тя, яко угодника Христова и приснаго собеседника Ангелов любовию почитающе, похвальными песньми ублажаем сице:

Радуйся, Костромских пределов славное прозябение.

Радуйся, отца благочестиваго отрасль;

Радуйся, матере благоговейной плод.

Радуйся, Христа Бога от юности паче всего возлюбивый;

Радуйся, стезем Того последовати всеусердно возжелевый

радуйся, вся красная мира сего во уметы вменивый;

радуйся, заповедь Евангелия, еже ни о чесом же от сущих в мире пещися, с любовию исполнивый.

Радуйся, велиим воздержанием измлада тело твое изнуривый;

радуйся, плоть твою духови покоривый.

Радуйся, благий рабе и верный, данный тебе талант сугубо возрастивый;

радуйся, слуго Господень, преблагую волю Владыки своего сотворивый.

Радуйся, от утра до вечера твоея жизни в винограде Христове потрудивыйся.

Радуйся, Иакове, богомудре отче наш.

Кондак 2

Видя суету земных попечений, мирскаго мятежа избегнути потщался еси, богомудре Иакове, возлюбив же тишину и безмолвие, в пустыни вселитися восхотел еси, да един Единому Богу работаеши, присно воспевая: Аллилуиа.

Икос 2

Разум недоразуменный имамы, како восхвалити по достоянию подвиги и труды твоя, преподобне отче Иакове; сего ради молим тя, моли, угодниче Христов, подати нам свыше разум, да возможем по долгу воспети богоугодное житие твое; благоговейне совершающе святую память твою, вопием ти сице:

радуйся, яко блага земная еще юн сый, презрел еси.

Радуйся, яко вся имения твоя, от родителей оставшаяся, нищим раздал еси;

радуйся, яко ни к чемуже от сущих в мире сердцем твоим прилепился еси.

Радуйся, яко Духом Святым от сует земных воззван был еси, во еже работати Господеви;

радуйся, яко в воинство слуг Христовых вписатися преискренне восхотел еси.

Радуйся, яко куплями житейскими не обязался еси, да Небесному Воеводе угоден будеши;

радуйся, яко иноческое житие зело возлюбил еси.

Радуйся, яко богомудраго наставника на путь спасения взыскал еси;

радуйся, яко преподобному и богоносному Сергию всеусердно в послушание себе предал еси.

Радуйся, яко к богособранному стаду духовных чад его причтен был еси;

радуйся, яко благий ярем иноческаго жития от преподобных рук его с радостию восприял еси.

Радуйся, яко труды, скорби и тесноты иноческаго жития ради Господа Иисуса понесл еси до конца.

Радуйся, Иакове, богомудре отче наш.

Кондак 3

Сила Божественныя любве, еюже измлада исполнено бысть сердце твое, толико укрепи тя в подвизех, яко возложь руку твою на рало, никакоже вспять обратился еси, радостно воспевая Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Зряще равноангельное твое житие, како кто возможет поведати глубину твоего смирения, высоту самоотречения и широту твоея любве, яже к Богу; по силе же нашей, хвалебными песньми ублажающе, зовем ти:

радуйся, мужу желаний Господних.

Радуйся, Царства Небеснаго искренний искателю;

радуйся, столпе благочестия непоколебимый.

Радуйся, верный исполнителю Уставов Святыя Церкве;

радуйся, многосуетнаго мира любве ради Божия отрекийся.

Радуйся, благое иго Христово на себе восприявый;

радуйся, вечное спасение души твоея паче всего взыскавый.

Радуйся, в богомыслии и памятовании смерти всю жизнь препроводивый;

радуйся, горняя мудрствовати, а не земная, от ранняго возраста научивыйся.

Радуйся, водительству Небесныя Мудрости всего себе вручивый;

радуйся, всякое плотское мудрование далече от себе отринувый.

Радуйся, не имевый зде пребывающаго града, но грядущаго взыскавый.

Радуйся, Иакове, богомудре отче наш.

Кондак 4

Бурею уныния и туги сердечныя, яже воздвиже на тя ненавидяй всякаго добра диавол, никакоже сокрушити возможе крепкаго твоего произволения, еже работати Господеви, ни воспретити от благаго твоего начинания; надеждею бо на помощь укрепився, Спасающему тя от малодушия и от бури, взывал еси Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав во Евангелии глас Господа, глаголющий: иже хощет по мне ити, да отвержется себе, и возмет крест свой и по мне грядет, ни единоже исполнил еси плотских похотений твоих, но всеусердно взем на рамена своя крест свой, последовал еси во всем Господу Иисусу Христу; сего ради достойно есть величати тя сице:

радуйся, яко в законе Господни день и нощь поучался еси.

Радуйся, яко заповеди Божии поставил еси аки светильник ногама твоима, и свет стезем твоим;

радуйся, яко оправдания Господня безпорочна сохранил еси.

Радуйся, яко Пресвятей Троице всеусердно послужил еси;

радуйся, яко любовию твоею к Богу Отцу приближался еси.

Радуйся, яко послушанием твоим Богу Сыну последовал еси;

радуйся, яко чистотою твоею Богу Духу Святому во обитель себе уготовал еси.

Радуйся, яко утвердил еси мышцы твоя на труды иноческаго послушания;

радуйся, яко связал еси руце твоя для всякаго дела, Богу неугоднаго.

Радуйся, яко нозе твои скоры соделал еси к течению на всякия добродетели;

радуйся, яко стопы твоя уклонил еси от шествия по пути грешных.

Радуйся, яко уста твоя отверзал еси точию на славословие Божие и молитву.

Радуйся, Иакове, богомудре отче наш.

Кондак 5

Боготечная звезда явился еси, преподобне Иакове, руководящая многих ко спасительному пути; постом бо, молитвами, и всенощными бдении очистив душу твою, возшел еси на высоту добродетелей, воспевая Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видев, смиренномудре отче Иакове, многих во обители преподобнаго Сергия безмолвию прилежащих, потщался еси подражатель сих быти, и устом твоим положил еси хранение, в молчании выну пребывая; удивляющеся убо таковому подвигу твоему, ублажаем тя сице:

радуйся, житию богоноснаго наставника твоего Сергия поревновавый.

Радуйся, в посте и воздержании древних великих отцев подражавый;

радуйся, в бдениих неутомима себе явивый.

Радуйся, дни и нощи в молитвах препроводивый;

радуйся, всякий вид добродетелей исправити вожделевый.

Радуйся, образ нестяжания всем бывый;

радуйся, вольную нищету возлюбивый.

Радуйся, тою богатство вечное стяжавый;

радуйся, чистоту душевную, вкупе и телесную сохранивый.

Радуйся, подвиг молчания с любовию понесый;

радуйся, незлобием и братолюбием душу твою украсивый.

Радуйся, всякое телесное озлобление с радостию претерпевый.

Радуйся, Иакове, богомудре отче наш.

Кондак 6

Проповедник немолчный истиннаго смирения всем был еси, блаженне Иакове, и с сокрушенным сердцем непрестанно взывал еси Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси, яко звезда пресветлая посреде богособраннаго сонма иноков во обители великаго во отцех Сергия, светолепным житием твоим, Преподобне Иакове; труды бо к трудам прилагал еси, нощи провождая во бдениих и коленопреклонениих, на правило же церковное и на всякое обительное послушание первый являяся. Воспоминающе сия, любовию вопием ти сице:

радуйся, яко на камени Православныя веры себе утвердил еси.

Радуйся, яко страх Божий в сердце твоем от юности насадил еси;

радуйся, яко любовию крепко, аки смерть, ко Христу Богу прилепился еси.

Радуйся, яко надежду во всем на Единаго Бога возложил еси;

радуйся, яко гордость житейскую далече от себе отринул еси.

Радуйся, яко воздержанием страсти плотския умертвил еси;

радуйся, яко от мира дольняго в Горний мир ум и сердце твое вперил еси.

Радуйся, яко вместо тленных благ нетленная и вечная возлюбил еси;

радуйся, яко всяку Евангельскую добродетель на сердце твоем изобразил еси.

Радуйся, яко всеми благими делы Господеви всеусердно послужил еси;

радуйся, яко в нощи бдел еси, пребывая в молитвах и молениих к Богу.

Радуйся, яко во плоти сый, безплотных житию поревновал еси.

Радуйся, Иакове, богомудре отче наш.

Кондак 7

Хотя преискренне к вящим подвигом устремитися, умолил еси богомудраго наставника твоего Сергия отпустити тя в пустыню на одинокое пребывание. Благословение убо прием, и молитву многу сотворив Живоначальней Троице, отшел, преподобне Иакове, в путь свой, Господу Богу со умилением взывая: Аллилуиа.

Икос 7

Велия радости исполнися сердце твое, достоблаженне Иакове, егда пришед в Железный Борок рекомый, обрел еси место, идеже сподобился еси видети пресветлое сияние; отонудуже уразумев, яко благоугодно есть место сие Господеви, и Крест ту водрузив, малую келлию устроил еси; послежде и обитель твоими молитвами, поты же и труды, возградися, на спасение приходящих с тобою. Мы убо, духовная чада твоя, святую память твою совершающе, сия тебе любовию восписуем:

радуйся, удалитися в пустыню совершеннаго ради безмолвия вожделевый.

Радуйся, в сокровеннем от человек месте работати Господеви изволивый;

радуйся, яко пустыннолюбивая горлица уединеннаго обиталища взыскавый.

Радуйся, градов и населенных весей удаливыйся;

радуйся, славу и похвалу от человек возненавидевый.

Радуйся, в пределех отеческаго града Костромы вселитися восхотевый;

радуйся, весь Железноборовскую своим пришествием просветивый.

Радуйся, сподобивыйся тамо Божественнаго видения;

радуйся, помощию Божиею, твоими молитвами и труды обитель устроивый.

Радуйся, лик иноков в ней собравый;

радуйся, пречестный храм во имя Великаго во пророцех Крестителя Иоанна соорудивый.

Радуйся, добрый пастырю и благий наставниче ищущим спасения.

Радуйся, Иакове, богомудре отче наш.

Кондак 8

Странен был еси всякаго мирскаго пристрастия, приснопамятне отче наш Иакове; память бо смертную во уме и сердце непрестанно имел еси, и душевныма очима Господа Славы, на Престоле Седящаго, выну созерцал еси, воспевая Ему: Аллилуиа.

Икос 8

Вся дни и нощи в трудех препроводил еси, Преподобне отче наш Иакове, образ был еси терпения и кротости; сего ради достоин явился еси почести вышняго звания, и наследовал еси Царствие Небесное, идеже водворяяся, поминай нас, похвальная вопиющих ти:

радуйся, яко бодренно и неусыпно стоял еси на страже души твоея.

Радуйся, яко положил еси хранение устом твоим, еже не глаголати тщеты, и всякия неправды;

радуйся, яко заградил еси ушеса твоя от празднословия душевреднаго.

Радуйся, яко слух твой изощрил еси точию на слышание песнопений Божественных;

радуйся, яко и в глубоцей старости обычных ти подвигов не оставил еси.

Радуйся, яко в ископании водных хранилищь сам, паче иных потрудился еси;

радуйся, яко братии твоей образ трудолюбия был еси.

Радуйся, яко мудрыми словесы, паче же благим житием твоим, на путь спасения наставил еси;

радуйся, яко и безмолвием твоим паче слова многих поучил еси.

Радуйся, яко многая чудеса, еще жив сый, сотворил еси;

радуйся, яко множество гладных людей во обители твоей пропитал еси.

Радуйся, яко николиже оскудети ей обещал еси.

Радуйся, Иакове, богомудре отче наш.

Кондак 9

Всякия собрал еси в души твоей плоды духовнаго делания, и сих ради честное обиталище Пресвятаго Духа был еси, во смирении сердца присно воспевая: Аллилуиа.

Икос 9

Витийствующий язык не может изрещи, коликия напасти и искушения претерпел еси, Богоблаженне Иакове, непрестанную имый брань противу тьмы предстателя; обаче помощию Божиею, твоим же смирением и умиленными ко Господу молитвами до конца того низложил еси. Темже тя величаем сими:

радуйся, противу князя тьмы мужественно ратоборствовавый.

Радуйся, мудростию твоего рассуждения лестныя помыслы, от врага наносимыя, изобличивый;

радуйся, бесовския страхования аки призрак вменивый.

Радуйся, силою Крестною полчища демонская далече от себе прогнавый;

радуйся, твоими молитвами, аки мечем, всю силу вражию поразивый.

Радуйся, будущая предведети благодать приемый;

радуйся, прозираяй будущая, аки настоящая.

Радуйся, благоверному князю Василию о рождении сына прорекий;

радуйся, благоверней княгине Софии скорое и легкое от бремене разрешение у Господа испросивый.

Радуйся, источниче благодатных утешений князем и всем, с верою притекающим к тебе;

радуйся, сподобивыйся сана игуменскаго чрез блаженнаго Святителя Иону.

Радуйся, яко последовал еси того учению и житию.

Радуйся, Иакове, богомудре отче наш.

Кондак 10

Спасти хотя душу твою, присноблаженне Иакове, всего себе Господу Богу предал еси, сущу ти зде, на земли, и в райских селениих со всеми святыми воспеваеши Ему: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси незыблема, и град убежища необоримый всем, с верою притекающим к заступлению твоему, и во всех нуждах в помощь тя призывающим. Сего ради тебе, Преподобне отче наш Иакове, яко присному к Богу молитвеннику вопием:

радуйся, яко о всех просящих у тебе помощи и заступления ходатайствуеши пред Богом.

Радуйся, яко вся полезная и ко спасению потребная у Господа просиши;

радуйся, яко немощным и недужным подаеши исцеления.

Радуйся, яко нечистыя духи от страждущих человек отгоняеши;

радуйся, яко от всех бед и напастей нас избавляеши.

Радуйся, яко скорбящим и унывающим утешение подаеши;

радуйся, яко вдовицам и сирым покровитель являешися.

Радуйся, яко обидимых и невинно гонимых защищаеши;

радуйся, яко обитель твою своими молитвами ограждаеши и сохраняеши.

Радуйся, яко духовная чада своя присно посещаеши;

радуйся, яко и окрестныя веси твоим предстательством от находящих зол невредимы сохраняются.

Радуйся, твоим бо ходатайством от губительных болезней избавляются.

Радуйся, Иакове, богомудре отче наш.

Кондак 11

Светозарный светильник явился еси, Преподобне Иакове, не точию в Костромских пределех, но и всей Российстей земли; лучи бо чудес от цельбоноснаго образа твоего истекающии, достигают и дольних пределов. Темже прославляюще Прославльшаго тя Господа Бога, воспеваем Ему: Аллилуиа.

Икос 11

Предстоя Престолу Царя Славы вкупе с лики Ангельскими и всеми святыми, не презри присно, отче, моления нашего, и не забуди нас, вопющих ти сицевая:

радуйся, в теплейшей к Богу любве земное поприще твое скончавый.

Радуйся, в час кончины твоея Пресвятаго Тела и Пречестныя Крове приобщивыйся;

радуйся, в мире дух твой в руце Бога Отца предавый.

Радуйся, от земныя юдоли в Небесное Царствие преселивыйся;

радуйся, с лики Ангельскими на Небеси торжествуяй.

Радуйся, сонму Преподобных отец и постников сопричтенный;

радуйся, со всеми святыми неизреченнаго веселия наслаждаяйся.

Радуйся, от Ангелов с торжеством в радость Господа твоего введенный;

радуйся, венец Царствия от Христа, Царя Славы, по достоянию подвигов твоих приемый.

Радуйся, яко царствуеши на Небеси со Христом, Емуже сраспинался еси на земли;

радуйся, ублажаемый на земли.

Радуйся, прославляемый на Небеси.

Радуйся, Иакове, богомудре отче наш.

Кондак 12

Благодать Божия и доныне изливается от целебнаго образа твоего на всех, с верою и любовию приступающих к нему, и молитвенно в скорбех, в болезнех же и злых обстояниих тя призывающих, Богу же вопиющих: Аллилуиа.

Икос 12

Поем твоя подвиги, ублажаем равноангельное житие твое, почитаем память твою, дивный угодниче Христов Иакове; от избытка сердца вопием ти сице:

радуйся, постников похвало и утверждение.

Радуйся, монашествующих добрый пастырю и наставниче;

радуйся, Костромских пределов украшение.

Радуйся, теплый и присный о нас ко Христу Богу молитвенниче;

радуйся, сея страны светильниче пресветлый.

Радуйся, Божия благодати нам ходатаю;

радуйся, немощных врачу и недужных целителю.

Радуйся, телес наших здравия хранителю;

радуйся, душ наших на стезех спасения руководителю.

Радуйся, всем православным христианом во всех нуждах помощниче.

Радуйся, Иакове, богомудре отче наш.

Кондак 13

О, Преблаженне и Богомудре отче наш Иакове, нынешнее наше приемши приношение, умоли Господа Бога, о еже избавитися нам от всякия скорби, бед и напастей, и смертоносных болезней, паче же вечных мук; Царствие же небесное со всеми святыми наследовати, да сподобимся выну с тобою воспевати: Аллилуиа.

Этот Кондак читается трижды. Затем Икос 1: «Ангел земный...», и Кондак 1: «Избранный чудотворче...».

Молитва преподобному Иакову Железноборовскому

О, Преподобне и Богомудре отче наш Иакове! Вемы, яко с лики Ангельскими и всеми святыми предстоиши присно Престолу Господа Вседержителя, и велие имаши к Нему дерзновение молитися о всех, с верою и умиленными слезами в помощь тя призывающих. Не премолчи убо, вопия за ны, недостойныя, ко Господу Богу, да отвратит гнев свой, праведно за беззакония наша на ны движимый, и да избавимся всяких скорбей, бед же и напастей, и злых обстояний, и благочестно поживем в будущем веце, ходяще в заповедех и оправданиих Господних непорочно. О, Преблаженне и Боголюбезне отче наш Иакове! Умоли Господа, да не оскудеют во обители твоей истинные ревнители иноческаго жития и подражатели святому и богоугодному житию твоему; сохрани предстательством твоим к Богу обитель и страну сию от огня, глада, меча, нашествия иноплеменных и от всякаго зла, и всем, с верою и любовию притекающим во твою обитель испроси у Господа Бога грехов прощение, телесем здравие, исправление греховнаго жития и вечное спасение; да с тобою и всеми святыми сподобимся прославляти в Троице Славимаго Бога, Отца, и Сына и Святаго Духа, во веки веков. Аминь.

Молитва иная преподобному Иакову Железноборовскому

Преподобне и богоносне отче наш Иакове! Приими ныне нас тебе усердно молящихся и припадающих ко всечестному и многоцелебному твоему гробу, идеже святое твое и многотрудное покоится тело, духом же на небесех предстоя Святей Троице со ангелы и преподобных отец лики; молися о чадех твоих, отче, да избавимся от всяких скорбей, болезней и обстояний, и благочестно поживем в настоящем житии, ходяще в заповедех и оправданиих Господних безпорочно, и да явимся последователи святому и равноангельному житию твоему. Ей, Преподобне отче, молим тя, испроси нам же и всем, верою к тебе притекающим грехов прощение, телесем здравие, исправление жития и вечное спасение. Яко да твоим предстательством спасеннии, славу возсылати сподобимся в Троице славимому Богу, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Скуд­ны и недо­ста­точ­ны све­де­ния о пре­по­доб­ном. До на­ше­го вре­ме­ни до­шли лишь из­ве­стия, что пре­по­доб­ный Иа­ков, мир­ское имя ко­то­ро­го не со­хра­ни­лось в ле­то­пи­сях (су­ще­ству­ет вер­сия, что он был кре­щен Иоан­ном), ро­дил­ся в XIV сто­ле­тии в бла­го­че­сти­вой и весь­ма до­ста­точ­ной се­мье га­лич­ских дво­рян Амо­со­вых. Глу­бо­кая и ис­крен­няя на­стро­ен­ность бла­го­че­сти­вых лю­дей то­го вре­ме­ни, к чис­лу ко­то­рых при­над­ле­жа­ли ро­ди­те­ли Иа­ко­ва, име­ла ре­ша­ю­щее вли­я­ние на весь его ду­хов­ный склад.

Еще в са­мых юных ле­тах от­рок об­на­ру­жил осо­бое стрем­ле­ние к бла­го­че­сти­вой жиз­ни. Как пи­шет А. Вос­кре­сен­ский, "остав­ляя свой­ствен­ные его воз­рас­ту иг­ры и за­ба­вы, он преж­де вся­ко­го уче­ния воз­го­ра­ет­ся лю­бо­вию к Бо­гу, ко­гда же, с до­сти­же­ни­ем школь­на­го воз­рас­та, изу­ча­ет гра­мо­ту, – пред ним от­ры­ва­ет­ся чуд­ный, до то­го вре­ме­ни неве­до­мый ему мир. Бла­го­че­сти­вый от­рок на­шел пи­щу для ума и чи­с­та­го серд­ца сво­е­го в жи­ти­ях свя­тых; они ин­те­ре­со­ва­ли, увле­ка­ли его. Здесь он ви­дел пол­ную прав­ду, здесь со­зер­цал вы­со­кий иде­аль­ный мир, к ко­то­ро­му так рвет­ся че­ло­ве­че­ское серд­це. Под их вли­я­ни­ем в от­ро­ке раз­ви­лось вы­со­кое ду­хов­ное на­стро­е­ние, ду­ша его все­це­ло бы­ла устрем­ле­на к гор­не­му небес­но­му оте­че­ству, он уже и те­перь яв­лял­ся как бы от­ре­шив­шим­ся от обы­ден­ной жиз­ни, бу­дучи юным по­движ­ни­ком".

Необыч­ный в юном от­ро­ке об­раз жиз­ни от­ча­сти тре­во­жил его доб­ро­де­тель­ных ро­ди­те­лей, не знав­ших, ка­кой из­бран­ный со­суд бла­го­дат­ный го­то­вит­ся ми­ру Бо­жию в нем. «Ча­до! – го­во­ри­ли они сы­ну, – для че­го ты так из­ну­ря­ешь се­бя в та­ких юных ле­тах?» Но юный в ле­тах, а опыт­ный в ду­хов­ной жиз­ни и муд­ро­сти от­рок крот­ко вы­слу­ши­вал за­ме­ча­ния сво­их ро­ди­те­лей и от­ве­чал им: «Ро­ди­те­ли мои! Непо­нят­ны мне сло­ва ва­ши. Мно­го я чи­тал Бо­же­ствен­ных книг, но ни­где не встре­чал то­го, чтобы ро­ди­те­ли же­ла­ли ху­до­го сво­им де­тям, а все­гда луч­ше­го. Что же мо­жет быть луч­ше для че­ло­ве­ка, как не по­лу­че­ние Цар­ства Небес­но­го? Кто доб­рою сво­ею жиз­нию уго­дил Бо­гу, и от­верг­шись ми­ра по­сле­до­вал Хри­сту, те и от Него по­лу­чи­ли на­сле­дие Цар­ства Небес­но­го, по­че­му и я стрем­люсь под­ра­жать их по­дви­гам». Удив­ля­лись ро­ди­те­ли муд­рым от­ве­там от­ро­ка и в кон­це кон­цов предо­ста­ви­ли ему воз­мож­ность ид­ти тем пу­тем, ко­то­рый он из­брал для се­бя сам.

Ли­шив­шись ра­но сво­их ро­ди­те­лей, по­сле ко­то­рых оста­лось зна­чи­тель­ное име­ние, Иа­ков без те­ни со­жа­ле­ния роз­дал его нуж­да­ю­щим­ся в бла­говре­мен­ной по­мо­щи. "Для него яс­на бы­ла цель его жиз­ни, дав­но им на­ме­чен­ная, к ко­то­рой он стре­мил­ся всем су­ще­ством сво­им. Цель эта бы­ла – ино­че­ство. Про­све­щен­ный жи­ти­я­ми свя­тых Бо­жих че­ло­ве­ков, увле­чен­ный вы­со­тою их жиз­ни – доб­ро­де­те­лей и по­дви­гов, он со­зна­вал, что, при­сту­пая к ра­бо­та­нию Гос­по­ду на этом по­при­ще, ему необ­хо­дим бла­го­на­деж­ный, муд­рый и мно­го­опыт­ный ру­ко­во­ди­тель-на­став­ник, ко­то­рый мог бы при­ве­сти его к две­рям Цар­ствия Бо­жия и вве­сти в огра­ду небес­ную.

И Гос­подь по­слал ему та­ко­го на­став­ни­ка. Как свет­лое лу­че­зар­ное све­ти­ло в то вре­мя си­ял сво­и­ми ве­ли­ки­ми доб­ро­де­те­ля­ми и оби­ли­ем жив­ших в нем чрез­вы­чай­ных да­ров бла­го­дат­ных ве­ли­кий ав­ва Cepгий, в де­брях Ра­до­неж­ских со­здав­ший свою оби­тель. Это бы­ла по­ис­ти­не шко­ла Хри­сто­ва, в ко­то­рой под ру­ко­вод­ством сво­е­го от­ца и на­став­ни­ка вос­пи­ты­вал­ся це­лый сонм чуд­ных по­движ­ни­ков, от­ре­шив­ших­ся от вся­ких зем­ных по­пе­че­ний и стре­мив­ших­ся к обо­га­ще­нию душ сво­их со­кро­ви­ща­ми невет­ша­ю­щи­ми, негиб­ле­мы­ми. К се­му-то ве­ли­ко­му от­цу ино­че­ству­ю­щих и при­шел оси­ро­тев­ший, доб­ро­воль­но ра­ди Хри­ста об­ни­щав­ший, пла­мен­но стре­мив­ший­ся к до­сти­же­нию со­вер­шен­ства ду­хов­на­го бла­го­го­вей­ный юно­ша, по­верг­ший­ся к сто­пам Бо­го­нос­на­го и мо­лив­ший о со­при­чис­ле­нии се­бя к его из­бран­но­му ста­ду".

Пре­да­ние го­во­рит нам, что, прой­дя под ру­ко­вод­ством пре­по­доб­но­го Сер­гия Ра­до­неж­ско­го шко­лу ино­че­ско­го по­слу­ша­ния и с бла­го­сло­ве­ния ве­ли­ко­го ав­вы Сер­гия, Иа­ков уда­ля­ет­ся из его оби­те­ли для ве­де­ния мо­на­ше­ству­ю­щей жиз­ни в без­мол­вии. Вле­ко­мый по­нят­ной лю­бо­вью к род­но­му Га­ли­чу, про­дви­га­ясь глу­хи­ми ле­са­ми да­лее и да­лее к се­ве­ру, пре­по­доб­ный Иа­ков до­сти­га­ет, на­ко­нец, за­те­ряв­ше­го­ся в глу­бине мно­го­ве­ко­во­го лес­но­го бо­ра незна­чи­тель­но­го се­ле­ния Же­лез­ный Бо­рок в 40 вер­стах от Га­ли­ча, по­лу­чив­ше­го свое на­зва­ние от за­ле­жей же­лез­ной ру­ды, здесь на­хо­див­ших­ся, раз­ра­бот­кой ко­то­рой и за­ни­ма­лись мест­ные жи­те­ли.

"Утом­лен­ный пут­ник ре­ша­ет­ся от­дох­нуть вбли­зи него, вы­брав се­бе удоб­ное ме­сто на ле­вом бе­ре­гу лес­ной реч­ки Теб­зы, с тем, чтобы по­том про­дол­жать свой путь. Но не так су­дил Гос­подь. Ед­ва слад­кий сон сме­жил уста­лыя его очи, как яр­кое бли­ста­ние чуд­на­го небес­на­го све­та оза­ри­ло то ме­сто, где он ле­жал. Глу­бо­ко вни­ма­тель­ный ко все­му с ним слу­ча­ю­ще­му­ся в жиз­ни, пре­по­доб­ный с чув­ством глу­бо­ка­го бла­го­го­ве­ния ура­зу­мел в толь­ко что быв­шем ему ви­де­нии зна­ме­ние осо­бен­на­го бла­го­во­ле­ния Бо­жия к это­му ме­сту".

На ме­сте чуд­но­го ви­де­ния он во­дру­зил Крест Хри­стов и, ис­про­сив раз­ре­ше­ния у жи­те­лей бли­жай­ше­го се­ле­ния Бо­рок, соб­ствен­ны­ми ру­ка­ми сру­бил и устро­ил се­бе ма­лую тес­ную кел­лию, в ко­то­рой и по­се­лил­ся для пу­стын­ных по­дви­гов. Од­но­му Бо­гу ве­до­мы его ду­хов­ные по­дви­ги, о ко­то­рых лишь от­ча­сти сви­де­тель­ству­ют со­хра­нив­ши­е­ся до на­ше­го вре­ме­ни его же­лез­ные вери­ги и тя­же­лый крест, ко­то­рые он воз­ла­гал на се­бя во из­не­мо­же­ние пло­ти и спа­се­ния ду­ха. Кро­ме то­го, па­мят­ни­ком его тяж­ких те­лес­ных тру­дов слу­жат су­ще­ству­ю­щие и в на­сто­я­щее вре­мя два до­воль­но боль­ших пру­да. До недав­не­го вре­ме­ни су­ще­ство­вал и ко­ло­дец, вы­ко­пан­ный его ру­ка­ми. На­хо­дя­ще­е­ся в 15 вер­стах от мо­на­сты­ря Свя­тое озе­ро так­же при­пи­сы­ва­ет­ся пре­да­ни­ем тру­дам пре­по­доб­но­го.

Но без­молв­ное жи­тие пре­по­доб­ного Иа­ко­ва ско­ро бы­ло на­ру­ше­но людь­ми, на­чав­ши­ми при­хо­дить в без­молв­ную пу­сты­ню по­движ­ни­ка, чтобы по­лу­чить его бла­го­сло­ве­ние и ис­про­сить его мо­литв о се­бе и сво­их близ­ких. Пре­по­доб­ный Иа­ков по­сле несколь­ких бес­плод­ных по­пы­ток оста­но­вить на­род­ное к нему стрем­ле­ние, ви­дя в со­вер­ша­ю­щих­ся со­бы­ти­ях во­лю Бо­жию, не дерз­нул пре­ре­кать ей и стал бес­пре­пят­ствен­но при­ни­мать к се­бе всех, ис­кав­ших его ду­хов­ной по­мо­щи. Та­ким об­ра­зом со­ста­ви­лось ма­лое ино­че­ское брат­ство, жив­шее в от­дель­ных ма­лых кел­ли­ях, бо­лее или ме­нее уда­лен­ных од­на от дру­гой. И толь­ко в из­вест­ное вре­мя пу­стын­но­жи­те­ли со­еди­ня­лись на об­ще­ствен­ную мо­лит­ву и на об­щие ра­бо­ты по­слу­ша­ния, со­сто­яв­шие, глав­ным об­ра­зом, в рас­чист­ке ле­са и при­спо­соб­ле­нии рас­чи­щен­ных мест для паш­ни.

Пре­по­доб­ный Иа­ков имел над этим ино­че­ским брат­ством ис­клю­чи­тель­ное вли­я­ние. Нрав­ствен­ное воз­дей­ствие его на сво­их спо­движ­ни­ков бы­ло ве­ли­ко и бла­го­твор­но: неда­ром же лю­ди остав­ля­ли до­ма и се­мей­ства свои, неда­ром ино­ки ухо­ди­ли из бла­го­устро­ен­ных мо­на­сты­рей в пу­сты­ню к мо­ло­до­му по­движ­ни­ку, бо­га­то­му ду­хов­ною ни­ще­тою и креп­кою ве­рою в Бо­га и его Про­мысл.

Пу­стын­ное брат­ство с каж­дым днем умно­жа­лось в ко­ли­че­стве. Не до­ста­ва­ло ему толь­ко хра­ма Бо­жия, чтобы быть на­сто­я­щей ино­че­ской оби­те­лью. То­гда преп. Иа­ков от­пра­вил­ся в Моск­ву, где око­ло 1390 го­да от мит­ро­по­ли­та Ки­при­а­на по­лу­чил чин иеро­мо­на­ха и гра­мо­ту на стро­и­тель­ство хра­ма.

И через ко­рот­кое вре­мя вы­рос­ла в до то­го вре­ме­ни глу­хой лес­ной ча­ще неболь­шая де­ре­вян­ная цер­ковь Рож­де­ства Свя­то­го Иоан­на Пред­те­чи и Кре­сти­те­ля Гос­под­ня. Со­вер­шив это глав­ное и без­от­ла­га­тель­но необ­хо­ди­мое для сво­е­го юно­го брат­ства де­ло, пре­по­доб­ный учре­дил для бра­тии об­ще­жи­тие, за­по­ве­дуя им ни­че­го не на­зы­вать сво­им, но все иметь об­щим.

Ве­ли­кие по­дви­ги са­мо­умерщ­вле­ния, са­мо­про­из­воль­ной ни­ще­ты, чи­сто­та серд­ца, непре­стан­ная пла­мен­ная мо­лит­ва и воз­но­ше­ние ума и серд­ца к Бо­гу сде­ла­ли из пре­по­доб­но­го Иа­ко­ва ве­ли­кий со­суд бла­го­да­ти. Ис­крен­ний и вер­ный раб сво­е­го вла­ды­ки Хри­ста, он удо­ста­и­ва­ет­ся от Него ве­ли­ких бла­го­дат­ных да­ров: си­лы и вла­сти над де­мо­на­ми, чуд­ной про­зор­ли­во­сти и да­ра чу­до­тво­ре­ний.

В 1415 го­ду, в пе­ри­од цар­ство­ва­ния ве­ли­ко­го кня­зя Ва­си­лия Дмит­ри­е­ви­ча, сы­на свя­то­го бла­го­вер­но­го кня­зя Дмит­рия Дон­ско­го, пре­по­доб­ный Иа­ков по­се­тил Моск­ву, где узнал о том, что су­пру­га Ва­си­лия Дмит­ри­е­ви­ча ве­ли­кая кня­ги­ня Со­фия Ви­то­втов­на на­хо­ди­лась при смер­ти пе­ред ро­да­ми. Ве­ли­кий князь Мос­ков­ский про­сил пре­по­доб­но­го по­мо­лить­ся о здра­вии су­пру­ги. Иа­ков от­пу­стил по­слан­цев го­су­да­ря со сло­ва­ми: «Пусть мо­лит­ся Бо­гу и Пре­чи­стой Ма­те­ри Его, а о кня­гине пусть не скор­бит; бу­дет она здо­ро­ва и в ны­неш­ний же ве­чер ро­дит ему на­след­ни­ка».

Пред­ска­за­ние ис­пол­ни­лось, по­сле че­го при­зна­тель­ный ве­ли­кий князь щед­ро ода­рил оби­тель пре­по­доб­но­го Иа­ко­ва вот­чи­на­ми, уго­дья­ми и раз­ны­ми вкла­да­ми, чем и обес­пе­чил даль­ней­шее ее су­ще­ство­ва­ние.

В 1420 г. вся Ко­стром­ская об­ласть под­верг­лась мо­ро­вой яз­ве и страш­но­му го­ло­ду. Смерт­ность бы­ла так ве­ли­ка, что ле­то­пис­цы опре­де­ля­ют ее крат­ким и ужа­са­ю­щим вы­ра­же­ни­ем: «по­ля оста­лись несжа­ты­ми», так как за­бо­тить­ся об этом бы­ло уже неко­му. В эту тя­же­лую го­ди­ну об­ще­ствен­но­го бед­ствия преп. Иа­ков ши­ро­ко от­крыл вра­та сво­ей оби­те­ли для всех бед­ству­ю­щих, устре­мив­ших­ся к нему не толь­ко из ближ­них, но из весь­ма от­да­лен­ных мест. И вся­кий при­хо­див­ший сю­да встре­чал со сто­ро­ны со­стра­да­тель­но­го по­движ­ни­ка и го­ря­чо участ­ли­вое к се­бе от­но­ше­ние, и так ему необ­хо­ди­мую в дан­ный мо­мент ве­ще­ствен­ную по­мощь. В том имен­но ве­ли­кая нрав­ствен­ная за­слу­га пре­по­доб­но­го, что в ми­ну­ту безыс­ход­ной бе­ды он сво­им сло­вом уте­ше­ния вли­вал на­деж­ду в ис­тер­зан­ные серд­ца близ­ких к от­ча­я­нию.

Вско­ре и са­мой Же­лез­но­бо­ров­ской оби­те­ли суж­де­но бы­ло ис­пить ча­шу бед­ствия. В 1429 г. ка­зан­ские та­та­ры, на­пав на Ко­стро­му, со­жгли ее, раз­гра­би­ли, пе­ре­би­ли мно­гих жи­те­лей и мно­гих несчаст­ных уве­ли в плен. Один из от­ря­дов про­ник и в глухую мест­ность, где рас­по­ло­же­на бы­ла оби­тель пре­по­доб­но­го Иа­ко­ва. Сам пре­по­доб­ный и бра­тия уда­ли­лись вглубь лес­но­го бо­ра. Ко­гда опас­ность ми­но­ва­ла, и ино­ки воз­вра­ти­лись на преж­нее ме­сто, то вме­сто бла­го­устро­ен­ной оби­те­ли они уви­де­ли здесь кар­ти­ну пол­но­го раз­ру­ше­ния. Необ­хо­ди­мо бы­ло сно­ва со­зи­дать то, что неко­гда бы­ло сде­ла­но с ве­ли­ким тру­дом. И бес­при­ют­ные ино­ки под во­ди­тель­ством сво­е­го преп. пер­во­на­чаль­ни­ка немед­лен­но при­сту­пи­ли к вос­ста­нов­ле­нию со­жжен­ных вар­ва­ра­ми зда­ний.

Пер­вая по­ло­ви­на XV ве­ка омра­чи­лась для рус­ских лю­дей дли­тель­ной меж­до­усо­би­цей за ве­ли­ко­кня­же­ский пре­стол. В 1425 го­ду скон­чал­ся Мос­ков­ский князь Ва­си­лий Дмит­ри­е­вич, на пре­стол всту­пил его сын Ва­си­лий Ва­си­лье­вич (Ва­си­лий II Тем­ный), рож­де­ние ко­то­ро­го бы­ло в свое вре­мя пред­ска­за­но пре­по­доб­ным. Свя­ти­тель Мос­ков­ский Фо­тий под­дер­жи­вал но­во­го ве­ли­ко­го кня­зя, же­лая упро­чить и но­вую фор­му пре­сто­ло­на­сле­дия – не от стар­ше­го бра­та к млад­ше­му, а от от­ца к сы­ну. Брат же по­кой­но­го Ва­си­лия Дмит­ри­е­ви­ча, Га­лич­ский князь Юрий Ше­мя­ка, пре­тен­до­вав­ший на ве­ли­кое кня­же­ние по ста­ро­му спо­со­бу пре­сто­ло­на­сле­дия, вме­сте со сво­и­ми сы­но­вья­ми на­чал борь­бу за мос­ков­ское кня­же­ние. По­сколь­ку до­ро­га из Моск­вы в Га­лич про­ле­га­ла через Бо­рок, оби­тель пре­по­доб­но­го Иа­ко­ва ока­за­лась в гу­ще со­бы­тий этой усо­би­цы.

В 1433 го­ду Юрий Ше­мя­ка, на­ру­шив за­клю­чен­ный с ве­ли­ким кня­зем клят­вен­ный мир, за­хва­тил Моск­ву. Ва­си­лий Ва­си­лье­вич бе­жал в Ко­стро­му. Пре­бы­вая в Ко­стром­ских пре­де­лах, ве­ли­кий князь Ва­си­лий неод­но­крат­но по­се­щал Же­лез­но­бо­ров­скую оби­тель, на­хо­дя для се­бя в бе­се­дах с пре­по­доб­ным Иа­ко­вом уте­ше­ние и ду­шев­ную поль­зу. В од­но из по­се­ще­ний ве­ли­кий князь от­дал пре­по­доб­но­му свою коль­чу­гу. Сни­мая ее с се­бя, он тем по­ка­зал, что уже не на свои си­лы по­ла­га­ет­ся, а на по­мощь свы­ше по мо­лит­вам пре­по­доб­но­го.

Неза­дол­го до кон­чи­ны пре­по­доб­ный Иа­ков при­нял сан игу­ме­на Же­лез­но­бо­ров­ско­го мо­на­сты­ря, пред­по­ло­жи­тель­но, от свя­то­го мит­ро­по­ли­та Мос­ков­ско­го и всея Ру­си Ио­ны. По од­ной вер­сии, по­сле мно­гих лет сов­мест­ных по­дви­гов ино­ки про­си­ли пре­по­доб­но­го Иа­ко­ва быть их игу­ме­ном. Он сми­рен­но по­ко­рил­ся их прось­бе и, бу­дучи уже в пре­клон­ных ле­тах, по­ехал в Моск­ву, где был об­ле­чен свя­щен­ным са­ном. Вско­ре по­сле воз­вра­ще­ния он по­чил 11 ап­ре­ля 1442 го­да.

Дру­гая вер­сия да­той смер­ти пре­по­доб­но­го Иа­ко­ва на­зы­ва­ет 1451 год. Свя­ти­тель Иона, же­лая пре­кра­тить меж­до­усо­би­цу, в со­про­вож­де­нии со­бо­ра свя­ти­те­лей и це­ло­го вой­ска в 1448 г. хо­дил в Га­лич для уве­ща­ния пре­ступ­но­го Ше­мя­ки. По пу­ти он по­се­щал Же­лез­но­бо­ров­ский мо­на­стырь и, со­глас­но этой вер­сии, по­свя­тил пре­по­доб­но­го в игу­мен­ский сан.

Да­та смер­ти 11 ап­ре­ля 1442 г. счи­та­ет­ся сей­час наи­бо­лее ве­ро­ят­ной и ука­за­на в боль­шин­стве ис­точ­ни­ков о жиз­ни свя­то­го Иа­ко­ва и в цер­ков­ном ка­лен­да­ре.

Впав в пред­смерт­ную бо­лезнь и чув­ствуя бли­зость кон­чи­ны, пре­по­доб­ный Иа­ков на­зна­чил бра­тии игу­ме­ном од­но­го из сво­их уче­ни­ков – До­си­фея.

С уми­ле­ни­ем бра­тия слу­ша­ла по­след­ние по­учи­тель­ные сло­ва сво­е­го на­став­ни­ка и, при­пав­ши к нему, со сле­за­ми про­си­ла у него про­ще­ния и все­гдаш­не­го по­кро­ви­тель­ства сво­ей оби­те­ли. «Хо­тя и раз­лу­ча­ешь­ся с на­ми те­лом, будь бли­зок к нам ду­хом», – го­во­ри­ли ино­ки. «Бог не оста­вит вас, де­ти мои, и ме­сто сие, – от­ве­чал пре­по­доб­ный и, вздох­нув, про­дол­жил: – Де­ти мои! Вхо­ди­те в жи­вот уз­ким пу­тем и при­скорб­ным, а про­стран­ный путь вво­дит в по­ги­бель».

При­об­щив­шись Свя­тых Та­ин и пре­по­дав бра­тии бла­го­сло­ве­ние, свя­той пре­дал свою ду­шу Бо­гу. Те­ло его бы­ло по­гре­бе­но в ос­но­ван­ной им оби­те­ли. На гроб­ни­цу пре­по­доб­но­го по­ло­жи­ли его ка­мен­ный крест и вери­ги – сви­де­тель­ство мо­лит­вен­ных по­дви­гов.

Спу­стя 156 лет по кон­чине пре­по­доб­но­го Иа­ко­ва сми­рен­ный Же­лез­но­бо­ров­ский игу­мен Иосиф со­би­ра­ет су­ще­ство­вав­шие крат­кие за­пи­си и уст­ные пре­да­ния и да­ет ве­ру­ю­щим свой доб­ро­со­вест­ный труд, но­ся­щий на се­бе пе­чать яс­ной до­сто­вер­но­сти и чуж­дый при­ме­си фан­та­сти­че­ских при­крас. С тех пор жи­тие пре­по­доб­но­го Иа­ко­ва, пи­са­ное Иоси­фом, на­сто­я­тель­ство­вав­шим здесь в 1598–99 го­дах, сде­ла­лось на­столь­ною кни­гой для по­чи­та­те­лей свя­щен­ной па­мя­ти пре­по­доб­но­го, хо­тя все­на­род­ная ве­ра в него по­лу­чи­ла непре­ре­ка­е­мое под­твер­жде­ние го­раз­до позд­нее, а имен­но, 5 мая 1613 го­да, ко­гда бы­ли от­кры­ва­е­мы и сви­де­тель­ству­е­мы нетлен­ные мо­щи угод­ни­ка Хри­сто­ва.

Об­ре­те­ние мо­щей пре­по­доб­но­го Иа­ко­ва Же­лез­но­бо­ров­ско­го

По­сле пре­став­ле­ния пре­по­доб­но­го его чест­ные мо­щи бы­ли по­ло­же­ны под спу­дом в ос­но­ван­ной им оби­те­ли. Как при жиз­ни свя­той, со­глас­но ле­то­пи­сям, тво­рил мно­же­ство чу­дес, так и по кон­чине гроб­ни­ца пре­по­доб­но­го Иа­ко­ва про­сла­ви­лась ис­це­ле­ни­я­ми и чу­до­тво­ре­ни­я­ми.

По пре­да­нию, поль­ско-ли­тов­ские вой­ска ра­зо­ри­ли до­тла мо­на­стырь, со­жгли и над­гроб­ную ча­сов­ню преп. Иа­ко­ва. Од­на­ко во­лею Бо­жи­ей это зло­дей­ство обер­ну­лось про­ти­во­по­лож­ной сто­ро­ной: 5 мая 1613 г. при вос­ста­нов­ле­нии мо­на­стыр­ских хра­мов бы­ло об­ре­те­но нетлен­ное те­ло пре­по­доб­но­го. «Как свет­лое солн­це сре­ди непро­гляд­но­го мра­ка и скор­би, Гос­подь да­ро­вал бра­тии и ве­ру­ю­щим это бла­го­дат­ное и ра­дост­ное уте­ше­ние».

Ме­нее чем через два ме­ся­ца по­сле тор­же­ства Ко­стро­мы и всей Сред­ней Рос­сии, очи­щен­ной от по­ля­ков и об­ра­до­ван­ной из­бра­ни­ем се­бе за­кон­но­го ца­ря, Цер­ковь празд­но­ва­ла об­ре­те­ние свя­тых мо­щей пре­по­доб­но­го Иа­ко­ва. В этом свя­щен­ном со­бы­тии бы­ло яв­ное зна­ме­ние бла­го­во­ле­ния Бо­жия к Рос­сии и к вос­ста­нов­лен­но­му ро­ду за­кон­ных ца­рей рус­ских в ли­це во­ца­рив­ше­го­ся Ми­ха­и­ла Фе­до­ро­ви­ча, по­кро­ви­те­лем ко­то­ро­го как бы яв­лял­ся пре­по­доб­ный, быв­ший мо­лит­вен­ни­ком и дру­гом пред­ков ро­да его – ве­ли­ких кня­зей Ва­си­лия Дмит­ри­е­ви­ча и Ва­си­лия Ва­си­лье­ви­ча. И сам царь Ми­ха­ил Фе­до­ро­вич со­зна­вал эту ми­лость Бо­жию к се­бе, яв­лен­ную в но­во­от­кры­тых мо­щах угод­ни­ка Бо­жия, а по­то­му и оби­те­ли ока­зал зна­ки бла­го­го­вей­но­го сво­е­го цар­ствен­но­го вни­ма­ния.

Два Еван­ге­лия, на­пе­ча­тан­ные по бла­го­сло­ве­нию пер­во­го все­рос­сий­ско­го пат­ри­ар­ха Иова, на­пре­столь­ный крест, ико­на Все­ми­ло­сти­во­го Спа­са, око­ван­ная вы­зо­ло­чен­ным се­реб­ром, и ико­на пре­по­доб­но­го Иа­ко­ва, на­пи­сан­ная, по пре­да­нию, при жиз­ни Ми­ха­и­ла Фе­до­ро­ви­ча – все это да­ры бла­го­че­сти­во­го ца­ря.

Кро­ме то­го, об­ре­те­ние нетлен­ных свя­тых мо­щей пре­по­доб­но­го со­про­вож­да­лось еще и дру­гим весь­ма важ­ным со­бы­ти­ем. Хо­тя па­мять пре­по­доб­но­го и бы­ла бла­го­го­вей­но по­чи­та­е­ма ве­ру­ю­щи­ми, хо­тя су­ще­ство­ва­ло и икон­ное его изо­бра­же­ние, и со­вер­ша­е­мо ему бы­ло пе­ние мо­леб­ное, но еще не бы­ло ни од­но­го хра­ма, по­свя­щен­но­го его име­ни, ни в мо­на­сты­ре, ни в ка­ком-ли­бо дру­гом ме­сте. Те­перь же, ко­гда свя­ты­ня мо­щей его яви­лась ми­ру, с бла­го­сло­ве­ния Ка­зан­ско­го мит­ро­по­ли­та Еф­ре­ма, в зва­нии вер­хов­но­го ар­хи­пас­ты­ря управ­ляв­ше­го Рос­сий­ской Цер­ко­вью и вен­чав­ше­го на цар­ство Ми­ха­и­ла Фе­до­ро­ви­ча, вос­ста­нав­ли­ва­е­мый в оби­те­ли храм по­свя­щен был име­ни ее пер­во­на­чаль­ни­ка.

Од­на­ко по неиз­вест­ной при­чине в 1647 г. в мо­на­сты­ре про­изо­шел по­жар, жерт­вою ко­то­ро­го сде­ла­лась Иоано-Пред­те­чен­ская цер­ковь с при­де­лом пре­по­доб­но­го Иа­ко­ва. В 1667 г. бы­ла вновь по­стро­е­на цер­ковь Рож­де­ства Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы с при­де­лом пре­по­доб­но­го Иа­ко­ва. Мо­щи его по­чи­ва­ют под спу­дом за ле­вым кли­ро­сом со­бор­но­го хра­ма.

Судь­ба мо­щей пре­по­доб­но­го

В 1927 го­ду мо­на­стырь был за­крыт. В хра­мах оби­те­ли устро­и­ли зер­но­хра­ни­ли­ще и кол­хоз­ную трак­тор­ную ма­стер­скую.

Ин­те­рес­на судь­ба свя­тых мо­щей пре­по­доб­но­го Иа­ко­ва. По сви­де­тель­ству по­след­них на­сель­ни­ков мо­на­сты­ря, в пе­ри­од про­ве­де­ния со­вет­ским го­су­дар­ством ак­ций по «осви­де­тель­ство­ва­нию» мо­щей чест­ные остан­ки пре­по­доб­но­го бы­ли ими вы­ко­па­ны и пе­ре­пря­та­ны на тер­ри­то­рии оби­те­ли.

При­ве­дем сви­де­тель­ство од­но­го, яв­но на­стро­ен­но­го про­тив ре­ли­гии, оче­вид­ца вскры­тия мо­щей и су­да над на­сель­ни­ка­ми мо­на­сты­ря, ко­то­рый в то вре­мя опи­сы­вал про­ис­хо­див­шее так: «Про­шли в цер­ковь, две­ри из­нут­ри за­пер­ли на за­сов и при­сту­пи­ли к ра­бо­те. От­ня­ли при­креп­лен­ную к по­лу ре­шет­ку. Сня­ли с гроб­ни­цы пар­чо­вое по­кры­ва­ло, а за­тем и ико­ну с изо­бра­же­ни­ем Иа­ко­ва. Гроб­ни­ца ока­за­лась око­ван­ной мед­ны­ми окра­шен­ны­ми под се­реб­ро ли­ста­ми, обо­рва­ли и от­та­щи­ли в сто­ро­ну об­шив­ку. Там ока­зал­ся сде­лан­ный из сос­но­вых до­сок боль­шой ящик, весь­ма по­хо­жий на опро­ки­ну­тый вверх дном хлеб­ный ларь. Здесь, под этим ла­рем, по на­ше­му мне­нию, дол­жен был на­хо­дить­ся и гроб. Ра­бо­чие при по­мо­щи ло­мов ото­рва­ли ларь от по­ла, при­под­ня­ли – там бы­ло пу­сто. Чи­стый, из от­лич­но­го сос­но­во­го те­са пол по­чти не по­тем­нел. Но бы­ло яс­но вид­но, что пол под гроб­ни­цей от об­ще­го по­ла в церк­ви был по­стлан от­дель­но.При по­мо­щи то­по­ров вы­бра­ли пол. Пу­сто и там. По­про­бо­ва­ли ло­мом – там твер­дый грунт. Ко­гда ло­па­та­ми счи­сти­ли пе­сок, там ока­зал­ся боль­шой, во всю ве­ли­чи­ну гроб­ни­цы, кир­пич­ный свод, сна­ру­жи очень по­хо­жий на свод боль­шой рус­ской пе­чи. Там-то, под этим сво­дом, ожи­да­ли, и по­хо­ро­нен Иа­ков. Ло­ма­ми на­ча­ли бить свод, это де­ло ока­за­лось нелег­кое: свод был сде­лан из проч­ней­ше­го, очень круп­но­го кир­пи­ча на из­ве­сти, и тол­щи­на сво­да ока­за­лась бо­лее ар­ши­на. Но вот, на­ко­нец, в сво­де про­би­та ды­ра. Всем с нетер­пе­ни­ем хо­те­лось уви­деть, как со­хра­ни­лись гроб и те­ло Иа­ко­ва, за­хо­ро­нен­ные тут бо­лее 500 лет на­зад. На­до бы­ло ви­деть, как чле­ны ко­мис­сии, сго­рая от нетер­пе­ния, вы­тя­ги­ва­ли шеи, ста­ра­ясь уви­деть, что на­хо­дит­ся внут­ри сво­да. При по­мо­щи за­жжен­ной све­чи за­гля­ну­ли внутрь скле­па – там то­же ни­че­го нет – чи­стый, жел­тый, су­хой, хо­ро­шо раз­ров­нен­ный пе­сок. Ко­гда свод был разо­бран, в пес­ке на­шли несколь­ко от­лич­но со­хра­нив­ших­ся ще­пок да две мед­ные мо­не­ты с вен­зе­лем Ека­те­ри­ны II. Оче­вид­но, склеп был по­стро­ен уже по­сле ека­те­ри­нин­ских вре­мен, т.е. через 200–250 лет по­сле пред­по­ла­га­е­мо­го по­гре­бе­ния. Про­бо­ва­ли ко­пать зем­лю. Вы­ко­па­ли при­мер­но на 1,5 мет­ра. По­сле то­го, как акт вскры­тия все­ми чле­на­ми ко­мис­сии был под­пи­сан, цер­ков­ные две­ри бы­ли от­кры­ты, и ты­ся­чи лю­дей один за дру­гим про­шли пе­ред вскры­той гроб­ни­цей…»

Та­ким об­ра­зом, по­пыт­ка эта не увен­ча­лась успе­хом.

Вряд ли мож­но со­мне­вать­ся, что свя­тые мо­щи пре­по­доб­но­го, тор­же­ствен­но об­ре­тен­ные в 1613 го­ду и при­на­род­но по­ло­жен­ные под спуд, ку­да-то ис­чез­ли про­сто так. Из­вест­но, что в 20-е го­ды XX сто­ле­тия бы­ло вскры­то мно­же­ство мо­щей свя­тых угод­ни­ков, ко­то­рые за­тем сда­ва­лись в му­зеи и му­зей­ные за­пас­ни­ки, где обыч­но бес­след­но ис­че­за­ли. До­ста­точ­но вспом­нить уже совре­мен­ные (10–15-лет­ней дав­но­сти) об­ре­те­ния мо­щей пре­по­доб­ных Алек­сандра Свир­ско­го, Се­ра­фи­ма Са­ров­ско­го. По­это­му сви­де­тель­ства по­след­них на­сель­ни­ков оби­те­ли вполне до­стой­ны до­ве­рия, и мож­но с боль­шой до­лей до­сто­вер­но­сти счи­тать, что свя­тые мо­щи пре­по­доб­но­го Иа­ко­ва и ныне пре­бы­ва­ют в его оби­те­ли. Наи­бо­лее до­сто­вер­ное пред­по­ло­же­ние – без­бож­ни­ки про­сто не на­шли мо­щи, со­кры­тые в зем­ле в ме­сте, ко­то­рое бы­ло из­вест­но лишь при­бли­зи­тель­но. Что же ка­са­ет­ся при­ве­ден­но­го сви­де­тель­ства оче­вид­ца о вскры­тии гроб­ни­цы свя­то­го, то неуди­ви­тель­но, что мо­на­хи, пе­ре­пря­тав мо­щи и со­крыв их от по­ру­га­ния, ута­и­ли от су­да этот факт.

Ра­ка и сень над мо­ща­ми

Пер­во­на­чаль­но для по­кло­не­ния свя­тым мо­щам в Хра­ме Рож­де­ства Бо­го­ро­ди­цы бы­ло устро­е­но изящ­ное рез­ное и вы­зо­ло­чен­ное над­гро­бие.

Бо­лее позд­няя ра­ка, наи­бо­лее ча­сто вос­про­из­во­ди­мая в ли­те­ра­ту­ре и до­шед­шая до нас в до­ре­во­лю­ци­он­ных фо­то­гра­фи­ях и опи­са­ни­ях, от­но­сит­ся уже к 1837 г.

Опи­са­ние ее сле­ду­ю­щее: «че­кан­ная и мед­но-по­се­реб­рен­ная, по су­ще­ству­ю­щей над­пи­си на ней, устро­ен­ная в 1837 го­ду, с че­тырь­мя мед­но-по­зла­щен­ны­ми столп­ца­ми, на­хо­дя­ща­я­ся в сквоз­ной ар­ке, со­еди­ня­ю­щей Рож­де­ство-Бо­го­ро­диц­кий и Иа­ко­влев­ский хра­мы. С трех сто­рон ея вы­че­ка­не­ны со­бы­тия из зем­ной и за­гроб­ной жиз­ни Пре­по­доб­на­го, а с во­сточ­ной – ос­ми­ко­неч­ный крест. Она по­ме­ща­ет­ся под де­ре­вян­ною бла­го­леп­ною се­нью, ме­ста­ми вы­зо­ло­чен­ною и име­ю­щею эмале­вые укра­ше­ния. Под этой свя­щен­ной гроб­ни­цею в те­че­ние по­чти пя­ти ве­ков ве­ру­ю­щие при­па­да­ли до пра­ха зем­но­го, мо­ля Угод­ни­ка Бо­жия, зде, в нед­рах зем­ли, те­лом по­чи­ва­ю­ще­го, ду­хом же ли­ку­ю­ща­го на небе­сах, да бу­дет о них теп­лый и усерд­ный пред­ста­тель ко Гос­по­ду, ско­рый из­ба­ви­тель от бед и скор­бей и бла­го­серд­ный вра­че­ва­тель от об­дер­жа­щих их бо­лез­ней ду­шев­ных и те­лес­ных. В 1912 го­ду ра­ка вновь по­се­реб­ре­на при игу­мене Мел­хе­си­де­ке и по­кры­та стек­лян­ным фу­тля­ром».

В 1860-х гг. ра­ка пре­по­доб­но­го Иа­ко­ва и верх­няя се­реб­ря­ная ри­за бы­ли «вы­зо­ло­че­ны чер­вон­ным зо­ло­том через огонь, а во­круг нея, на всем про­стран­стве верх­ней дос­ки, вновь сде­ла­ны окла­ды ап­пли­ке; кар­ти­ны со­бы­тий из жиз­ни Пре­по­доб­но­го про­чи­ще­ны и сде­ла­ны над ни­ми со­от­вет­ству­ю­щие над­пи­си».

«Во­круг ра­ки сло­ва, с юга: «Пер­вое про­ро­че­ство Пре­по­доб­на­го Иа­ко­ва Кня­зю Ва­си­лию Дмит­ри­е­ви­чу, что он скор­бя­ше и посла к Пре­по­доб­но­му Иа­ко­ву да мо­лит Бо­га о Кня­гине его и о раз­ре­ше­нии и о рож­де­нии Ва­си­лия, и да бу­дет ей жи­вот»; с за­па­да: «как ис­це­лил се­ла Мол­ви­ти­на кре­стья­ни­на Кон­дра­та Ива­но­ва»; с се­ве­ра: «Тре­тье чу­до, как ис­це­лил Во­ло­год­ской окру­ги кре­стьян­скую дев­ку име­нем Еф­ро­си­нью. Не ви­де­ла све­та от рож­де­ния сво­е­го и при­ве­зе­на к Пре­по­доб­но­му и абие про­зре».

Са­ма гроб­ни­ца, как и мно­же­ство дру­гих ре­лик­вий, ве­ро­ят­но, бы­ла уни­что­же­на в пер­вые го­ды по­сле ре­во­лю­ции в хо­де ра­бот по изъ­я­тию цер­ков­ных цен­но­стей Ис­пол­ни­тель­ным ко­ми­те­том ра­бо­чих, кре­стьян­ских и крас­но­ар­мей­ских де­пу­та­тов. В на­сто­я­щее вре­мя из­го­тов­ле­на но­вая ра­ка и сень по об­раз­цу ста­рой бла­го­да­ря име­ю­щей­ся фо­то­фик­са­ции. Они уста­нов­ле­ны в вос­ста­нав­ли­ва­е­мом по­сле бо­лее по­лу­ве­ко­во­го раз­ру­ше­ния Хра­ме Рож­де­ства Бо­го­ро­ди­цы на том же ме­сте, где сто­я­ли и преж­де.

См. также: