Акафист святому преподобному Евфимию, архимандриту Суздальскому, чудотворцу

Одобрено: решение Св. Синода 26 июля/8 августа 1872 года №1052

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 14 апреля (01 апреля ст. ст.); 17 июля (04 июля ст. ст.)

Утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранный по предуведению Божию угодниче Христов, преподобне отче Евфимие! Прославляюще Господа Славы, давшаго в тебе граду Суздалю и всей православной державе русской крепкаго заступника и молитвенника, и в бедах помощника и утешителя, похвальное восписуем ти пение; ты же твоими теплыми молитвами у Престола Святыя Троицы от всяких бед душевных и телесных вся ны избави, зовущия ти:

Радуйся, Евфимие, скорый помощниче и преславный чудотворче!

Икос 1

Ангельское житие иночествующих от юности возлюбил еси, преподобне Евфимие, и Богу Единому работати всем сердцем еще в отрочестве своем возревновал еси. Сего ради взываем ти:

Радуйся, отроча кроткое и благопокорливое; радуйся, родителей утешение.

Радуйся, с любовию прилежавый книжному учению; радуйся, ведению Господа и Его заповедей учитися возлюбивый.

Радуйся, вся утехи детския презревый; радуйся, Божественными токмо от юности веселяйся.

Радуйся, селения Господа Сил паче всего возлюбивый; радуйся, душею своею и скончаватися во дворех Господних возжелавый.

Радуйся, в храме Божием, якоже пред Лицем Самого Господа, выну предстоявый; радуйся, ум свой весь к Единому Богу устремивый.

Радуйся, яко ничтоже земное в храме помышлял еси; радуйся, со страхом и трепетом Богу предстоявый.

Радуйся, Евфимие, скорый помощниче и преславный чудотворче!

Кондак 2

Видя подвиги и молитвенныя труды Дионисия, в пещере близ Нижняго Новаграда жительствующа, притекл еси к нему, и лобызая нозе его, со слезами того молил еси, еже причтену ти быти к лику иноков, да вопиеши купно с ними: Аллилуия.

Икос 2

Разум слышаннаго тобою словесе Евангельскаго: «Кая польза человеку, аще мир весь приобрящет, душу же свою погубит», добре уразумев и на скрижалех сердца тое начертав, мирская вся презрел еси, о спасении же души твоея точию ревновал еси, Царствия Божия и правды его прежде всего искати научая вся ны, вопиющия ти:

Радуйся, земная презревый; радуйся, небесная возлюбивый.

Радуйся, яко от юности на стражбу Божию стал еси, да утреннюеши к Богу; радуйся, в чтениих и пениих церковных поучавыйся день и нощь.

Радуйся, из млада млеком слова жизни питавыйся; радуйся, во благодати у Бога и человек непрестанно возраставый.

Радуйся, в тайне от людей молитися возлюбивый; радуйся, от Видящаго яже в тайне, яве прославленный.

Радуйся, во отрочестве не с земными сверстники, но с небесными Ангелы содруживыйся; радуйся, всего себе Богу предавый.

Радуйся, целомудрия ревнителю; радуйся, чистоты хранителю.

Радуйся, Евфимие, скорый помощниче и преславный чудотворче!

Кондак 3

Сила Вышняго осени тя, преподобне Евфимие, егда мира отвергся, иноческое житие восприял еси, по непреложному обетованию Божию, тебе изреченному при пострижении: «Аще и мать забудет отроча, Аз не забуду тебе»; сего ради к лику иноков причтен быв, вопиял еси Богу: Аллилуия.

Икос 3

Имея в иночестем житии мудраго наставника блаженнаго Дионисия, преуспевал еси, преподобне, в подвизех и трудех, восходя от силы в силу, да совершен инок явишися. Мы же, воспевая подвиги и труды твоя, взываем ти сице:

Радуйся, послушания добрый рачителю; радуйся, на всякую службу Господа ради присно готовый.

Радуйся, со уготовлением брашна братии ум свой возводивый к вечери Агнца, избранным уготованной; радуйся, зрением огня в пещи возгревавый в себе память огня геенскаго.

Радуйся, яко во измовении рук труждаяся, убелити душу твою, яко снег, поревновал еси; радуйся, яко, измывая срачицы, облещися в хитон заслуг Христовых возлюбил еси.

Радуйся, яко древа посекая, из сердца твоего вся нечистыя мысли и желания исторгал еси; радуйся, яко зрением сухих древес, якоже притчею о смоковнице, плодоношению добрых дел поучался еси.

Радуйся, во образ младенческаго незлобия и яко шлем упования куколь восприемый; радуйся, во власяницу, яко в знамение умерщвления плоти, облекийся.

Радуйся, аналав, яко броню необоримую, на рамена возложивый; радуйся, яко спогребшийся Христу, милостию одеянный.

Радуйся, Евфимие, скорый помощниче и преславный чудотворче!

Кондак 4

Бури житейских волнений в тихом пристанищи обители иноческия избегл еси и росою воздержания угасил еси, преподобне, юношеский пламень страстей; огнем же страданий попаляя приражения мира прелестнаго, постом и молитвою душу твою светлее лучей солнечных просветил еси, вопия Богу: Аллилуия.

Икос 4

Слышав моление князя Суздальскаго, о еже даровати наставника и строителя обители во граде его, блаженный Дионисий тя яко предтечу предпосылая пред собою в страну, идеже предопредели ему Бог святительствовати, тебе, преподобне отче, ввери сие дело, и не хотящу ти удалитися от отца твоего; ты же, яко сын послушания, волю свою Господу покоривый, Егоже вся есть земля, последовал еси воли наставника; темже ублажая тя, взываем ти сице:

Радуйся, яко Авраам, послушания ради Гласу Божию, отечество твое Нижний Новград, обитель и знаемых оставивый; радуйся, Небеснаго Отечества ради в земнем отечествии странен явивыйся.

Радуйся, спасению других послужити готовый; радуйся, иноческаго братства добрый вождю.

Радуйся, благословение отца своего духовнаго и молитву, яко копие острое, на поражение невидимых враг приемый; радуйся, духом молитвы от него не отлучивыйся.

Радуйся, обитель святаго Василия устроивый и тамо иноков собравый; радуйся, при отшествии из обители сея путнический твой посох тамо на благословение оставивый.

Радуйся, яко во граде Суздале благословения Божия во храме Пресвятыя Богородицы прежде всего искал еси; радуйся, яко святителя Иоанна благоговейно почитал еси.

Радуйся, яко от архиерея Божия молитвы и благословения на дело твое прежде всего испросил еси; радуйся, во еже дело повеленное совершити усердно потрудивыйся.

Радуйся, Евфимие, скорый помощниче и преславный чудотворче!

Кондак 5

Боготечная звезда явился еси, преподобне, небо церковное украшая, град Суздаль светом своим осиявая и плавающия во мраце житейских попечений к тихому пристанищу иночества наставляя, да вопиют вси Богу: Аллилуия.

Икос 5

Видев со епископом и князем место благопотребно на горе, идеже храму Преображения Господня создатися, яко Петр на Фаворе мыслил еси: «Добро нам зде быти, и сотворим сени братии», ведый яже глаголеши; темже со всеусердием трудился еси в созидании храма и жилищ иноком. Мы же, зряще совершение дела и столпостение обители, радостно взываем ти:

Радуйся, здателю мудрый; радуйся, домостроителю верный.

Радуйся, яко мотыкою углубляяся в землю, духом твоим нисходил еси во глубину смирения; радуйся, яко земная недра разрывая, возделовал еси в себе добродетели.

Радуйся, при устроении храма Божия на земли, о храме вечнем на небеси выну помышлявый; радуйся, в чаянии жизни вечныя устроивый гроб себе под кровом, идеже безкровная приносится жертва.

Радуйся, своима рукама истесавый камни для гроба своего; радуйся, выну память смертную имевый.

Радуйся, постом, молитвою и слезами место обители освятивый; радуйся, пусто место во благоплодный вертоград Христов преобразивый.

Радуйся, при реце веселящей град, обитель иноков яко мост к небеси преводяй, устроивый; радуйся, строителю обители, процветшия яко крин в стране Суздальстей.

Радуйся, Евфимие, скорый помощниче и преславный чудотворче!

Кондак 6

Проповедник богоносный быв, преподобне, истинному боговедению и благочестию поучал еси присно братию свою и вся люди земли Суздальския словом спасения, паче же образом жития своего наставляя на путь спасения, да вопиют вси Богу: Аллилуия.

Икос 6

Возсия благоверному князю святость жития твоего, отче Евфимие, егда узре Ангела Божия сослужаща ти и святителю Иоанну при Божественней литургии, якоже иногда спостнику и собеседнику твоему преподобному Сергию; мы же, тако прославивша тя Господа славяще, вопием ти:

Радуйся, пастырю добрый вверенных тебе словесных агнцев; радуйся, вождю добрый, сильный словом и делом.

Радуйся, винограда Христова насадителю и хранителю; радуйся, вертограда Господня благоискусный делателю.

Радуйся, таин богоизбранный строителю; радуйся, немощей братии врачу богомудрый и скорый целителю.

Радуйся, свирель доброгласная, песньми духовными веселящая души человеков; радуйся, псалтирь, славу Божию возвещающая.

Радуйся, печальных утешение; радуйся, обидимых заступление.

Радуйся, Божия благодати струе неизсякающая; радуйся, милостей Божиих присный ходатаю.

Радуйся, Евфимие, скорый помощниче и преславный чудотворче!

Кондак 7

Хотя добре упаствити вверенную ти от Бога паству, заповедал еси в храме и трапезе молчание, в келлии молитвенное пребывание, всякого мудрования отсечение, своих стяжаний отчуждение, чистоты и целомудрия хранение, и всех иноческих обетов верное соблюдение, да возможеши, представ Страшному Судищу Христову, рещи: «Се аз и дети, яже ми дал еси», и воспети вкупе с ними: Аллилуия.

Икос 7

Новаго тя молитвенника, заступника и помощника в бедах стяжаша людие суздальстии: ты бо гладным питание, больным упокоение, должником искупление, утесняемым на суде заступление подавал еси; мы же сих ради благодарственная ти восписующе, взываем к тебе сице:

Радуйся, любве Отца Небеснаго подражателю; радуйся, братию твою любовию Христовою возлюбивый.

Радуйся, ближним, якоже и Христу Самому, служивый; радуйся, благословение Отца Небеснаго милостынею наследовати поревновавый.

Радуйся, подвиги поста, молитвы и бдения любовию увенчавый; радуйся, любовь — союз совершенства стяжавый.

Радуйся, любве к ближнему основание в любви к Богу положивый; радуйся, веру свою и любовь к Богу делы явивый.

Радуйся, яко сын правыя веры и чистыя любве Богу усыновивыйся; радуйся, Святыя Троицы благоуготованное селение явивыйся.

Радуйся, в Бозе пребываяй; радуйся, яко Бог в тебе пребывает.

Радуйся, Евфимие, скорый помощниче и преславный чудотворче!

Кондак 8

Странен и убог внешним видом являлся еси, преподобне, худыми ризами прикровен и милотию ветхою одеян, тоюжде в знои летнем и в хладе зимнем, внутрь же добродетельми преукрашен был и чистотою сиял еси, воспевая Богу: Аллилуия.

Икос 8

Вся страна Суздальская, светом твоих добрых дел и полезных учений осияваема, прославляше о тебе Отца Небеснаго и яко ангела земнаго и человека небеснаго тя почиташе. Темже и мы отонуду пети научихомся тебе таковая:

Радуйся, всякия добродетели усердный делателю; радуйся, смирения избранный сосуде.

Радуйся, молитвою и слезами душу очистивый; радуйся, постом и веригами железными плоть умертвивый.

Радуйся, Царство Небесное нищетою духа наследивый; радуйся, вечное веселие плачем исходатайствовавый.

Радуйся, в наследие землю Небесную кротостию улучивый; радуйся, яко за алчбу и жажду правды восприял еси насыщение благами вечными.

Радуйся, яко милости ради от Бога помилован был еси; радуйся, чистотою сердца зрети Бога сподобивыйся.

Радуйся, яко миротворения ради, в сынех Божиих нарещися сподобился еси; радуйся, яко терпением и злострадании мзду многую стяжал еси.

Радуйся, Евфимие, скорый помощниче и преславный чудотворче!

Кондак 9

Всякое духовное утешение почерпал еси, преподобне, от содружества с великим Сергием, словом спасения в беседах назидаяся, подвиги иноческия с ним разделяя и купно воспевая Богу: Аллилуия.

Икос 9

Витийствующий язык не может по достоянию восхвалити труды твоя, подвиги и всякую добродетель твою: от юности бо до маститыя старости неустанно Богу работал еси, труды ко трудом прилагая и восходя от силы в силу, да вообразится в тебе Христос, Егоже ради подвизался еси, Егоже возлюбил еси, Егоже вожделе душа твоя. Настави убо на путь Христовых заповедей и нас, взывающих к тебе сице:

Радуйся, от младых ногтей до престарения всю жизнь твою Богу посвятивый; радуйся, делая в вертограде Христове, тяготу и вар дне понесый.

Радуйся, в жизни присно о смерти помышлявый; радуйся, выну предстати Страшному Судищу Христову готовивыйся.

Радуйся, умерый миру и плоти прежде успения своего; радуйся, воскресый духом прежде преития в райская селения.

Радуйся, подвигом добрым подвизавыйся; радуйся, честне земное течение скончавый.

Радуйся, рабе верный, в радость Господа своего вшедый; радуйся, доблий воине Царя Небеснаго, венец славы вечныя приявый.

Радуйся, яко Престолу Царя Славы предстоиши; радуйся, яко Христу Царю молитвы о нас приносиши.

Радуйся, Евфимие, скорый помощниче и преславный чудотворче!

Кондак 10

Спасти хотя всех, твоего наставления требующих, грешных призывал еси к покаянию, болящим подавал еси исцеления молитвою твоею, братии имети любовь между собою заповедал еси, и в час смертный, всех благословляя и прощение коемуждо подавая, неотступен от обители твоея обещался еси пребыти духом твоим, егоже с миром предал еси Богу, вопия Ему: Аллилуия.

Икос 10

Стена был еси и ограждение и по преставлении обители твоея и добрых уставов иноческаго жития: небрегуща бо об обители архимандрита Евфимия огневицею поразил еси, келаря же Киприана, устава, даннаго тобою, несоблюдша, разслаблением вразумил еси; темже мы, прославляя тя, яко неусыпнаго стража обители, взываем ти таковая:

Радуйся, яко паству твою, с нею живый, добре упасл еси; радуйся, яко и по смерти благоустрояти ю не престаеши.

Радуйся, устава добраго общежития насадителю; радуйся, присный его охранителю.

Радуйся, нерадящих строгий обличителю; радуйся, кающимся скорое прощение подаваяй.

Радуйся, пастырей умудрение; радуйся, иноков научение.

Радуйся, обещавый, яко не оскудеет обитель твоя; радуйся, обетования сего исполнение исходатайствовавый.

Радуйся, дерзновение к Богу получивый; радуйся, присно о чадех твоих предстательствуяй.

Радуйся, Евфимие, скорый помощниче и преславный чудотворче!

Кондак 11

Пение всеумиленное приносим дивному во святых Богу, за еже мощи твоя, угодниче Божий, яко сосуд благодати полный и преизливаяйся, нам даровал есть: презрением бо тленнаго мира и плоти умерщвлением не токмо вечное блаженство духом, но и плоти нетление улучил еси, и истекшим сту летом пребывания в земле светел лицем и в ризах неистленных обретен был еси; сего ради вопием Богу: Аллилуия.

Икос 11

Светлосияющую свещу, сущим во тьме явленную, зрим раку святых мощей твоих, преподобне Евфимие; при ней бо мраком беснования одержимии просвещаются, изступленнии умом и разслабленнии телом здравы содеваются, огнь трясавицы угашается, и многая неисчетная чудеса совершаются, о нихже дивящеся, вопием ти:

Радуйся, яко восходя на небо, мощи твоя святыя нам оставил еси; радуйся, яко мощи твоя исцеляют всякия скорби и болезни.

Радуйся, яко мощей твоих демони трепещут; радуйся, яко твоя мощи комуждо в приключ-шихся печалех бывают утешение.

Радуйся, яко вериги и жезл твой чудодействуют; радуйся, источниче, струю обильную исцелений точащий.

Радуйся, многообразных чудес подателю; радуйся, по твоем отшествии от земли нас не оставляяй.

Радуйся, из небесных сокровищ блага нам, на земли сущим, низпосылаяй; радуйся, на земныя скорби и нужды наша призираяй.

Радуйся, к молитвам скоро слух свой преклоняяй; радуйся, на помощь быстро готовый.

Радуйся, Евфимие, скорый помощниче и преславный чудотворче!

Кондак 12

Благодать свыше приял еси, преподобне, заблуждающияся на путь истины обращати, грешников к покаянию призывати; не презри под кровом обители твоея требующих духовнаго врачевания и целения, всякое неправомыслие исправляя и всякий греховный недуг отгоняя, да вси едиными усты и чистым сердцем вопием Богу: Аллилуия.

Икос 12

Поюще многия твоя, преподобне Евфимие, подвиги и труды в жизни сей, ублажаем приснопамятное успение твое, торжествуем и о Божественней славе твоей в Небесном Царствии, и, припадающе к раце многоцелебных мощей твоих, со умилением взываем ти сице:

Радуйся, мужу желаний, в телеси и душе Бога прославивый; радуйся, в невечерний день Царствия Божия зрети сподобивыйся.

Радуйся, в книгу животную вписанный; радуйся, Горняго Иерусалима жителю.

Радуйся, в раю сладости водою жизни напаяемый; радуйся, плодами древа жизни насыщаемый.

Радуйся, в свете Славы Божия и светильника Агнца обитаяй; радуйся, Престолу Господа Вседержителя предстояй.

Радуйся, в селения, отнюдуже отбеже всяка печаль и воздыхание, вселивыйся; радуйся, в горней скинии Божией, на нейже почиет благословение, веселяйся.

Радуйся, Вечери брака Агнча приобщивыйся; радуйся, со всеми святыми во Царствии Небеснем ликовствуяй.

Радуйся, Евфимие, скорый помощниче и преславный чудотворче!

Кондак 13

О преславный чудотворче, преподобне и богоносне отче Евфимие! Приими ныне сие усердное моление наше и умоли Милостиваго Бога, да дарует Церкви мир и тишину, царю крепость и долгоденствие, всем нам душевное спасение и от всех бед избавление, и твоим теплым ходатайством будущия изми муки нас, аще и недостойне, вопиющих Богу: Аллилуия.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1

Молитва

Преподобне и преблаженне отче наш Евфимие, вонми нам, к тебе смиренно припадающим и твоего заступления тепле просящим. Веси немощи наша, веси грехи наша, но и усердие наше не утаися от тебе. Умоли Милостиваго Спасителя нашего, Господа Иисуса Христа, даровати нам оставление многих согрешений наших и утвердити нас на пути делания заповедей Его. Огради нас твоими молитвами от всех искушений и бед, отврати належащия нам скорби и напасти, даруй нам в здравии, мире, тишине и благоугождении Богу провождати дни жития нашего, испроси нам время на покаяние и ответ благоприятен на Страшнем Судищи Христове, да с тобою и со всеми избранными славим вечно Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.

Ґкafістъ с™0му прпdбному є3vfЂмію, ґрхімандрjту сyздальскому, чудотв0рцу

Кондaкъ №.

И#збрaнный по пред8увёденію б9ію ўг0дниче хrт0въ, прпdбне џ§е є3vfЂміе! прославлsюще гDа слaвы, дaвшагw въ тебЁ грaду сyздалю и3 всeй правослaвной держaвэ русской крёпкаго застyпника и3 мlтвенника, и3 въ бэдaхъ пом0щника и3 ўтёшителz, похвaльное восписyемъ ти2 пёніе: тh же твои1ми тeплыми мlтвами ў пrт0ла с™hz трbцы t всsкихъ бёдъ душeвныхъ и3 тэлeсныхъ вс‰ ны2 и3збaви, зовyщыz ти2:

Рaдуйсz, є3vfЂміе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче!

Јкосъ №.

ЃгGльское житіE и4ночествующихъ t ю4ности возлю1билъ є3си2, прпdбне є3vfЂміе, и3 бGу є3ди1ному раб0тати всёмъ сeрдцемъ є3щE въ џтрочествэ своeмъ возревновaлъ є3си2. сегw2 рaди взывaемъ ти2:

Рaдуйсz, nтрочA кр0ткое и3 бlгопок0рливое: рaдуйсz, роди1телей ўтэшeніе.

Рaдуйсz, съ люб0вію прилэжaвый кни1жному ўчeнію: рaдуйсz, вёдэнію гDа и3 є3гw2 зaповэдей ўчи1тисz возлюби1вый.

Рaдуйсz, вс‰ ўтBхи дBтскіz презрёвый: рaдуйсz, бжcтвенными т0кмw t ю4ности веселsйсz.

Рaдуйсz, селє1ніz гDа си1лъ пaче всегw2 возлюбивый: рaдуйсz, душeю своeю и3 скончавaтисz во дв0рэхъ гDнихъ возжелaвый.

Рaдуйсz, въ хрaмэ б9іемъ, ћкwже пред8 лицeмъ самогw2 гDа, вhну предстоsвый: рaдуйсz, ќмъ св0й вeсь къ є3ди1ному бGу ўстреми1вый.

Рaдуйсz, ћкw ничт0же земн0е въ хрaмэ помышлsлъ є3си2: рaдуйсz, со стрaхомъ и3 трeпетомъ бGу предстоSвый.

Рaдуйсz, є3vfЂміе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче!

Кондaкъ в7.

Ви1дz п0двиги и3 мlтвєнныz труды2 діонЂсіа, въ пещeрэ бли1з8 ни1жнzгw новaграда жи1тельствующа, притeклъ є3си2 къ немY, и3 лобызaz нHзэ є3гw2, со слезaми того2 моли1лъ є3си2, є4же причтeну ти2 бhти къ ли1ку и4нокwвъ, да вопіeши кyпнw съ ни1ми: Ґллилyіа.

Јкосъ в7.

Рaзумъ слhшаннагw тоб0ю словесE єђльскагw: кaz п0льза человёку, ѓще мjръ вeсь пріwбрsщетъ, дyшу же свою2 погуби1тъ, д0брэ ўразумёвъ и3 на скрижaлехъ сeрдца т0е начертaвъ, мірск†z вс‰ презрёлъ є3си2, њ сп7сeніи же души2 твоеS т0чію ревновaлъ є3си2, цrтвіz б9іz и3 прaвды є3гw2 прeжде всегw2 и3скaти научaz вс‰ ны2, вопію1щыz ти2:

Рaдуйсz, земн†z презрёвый: рaдуйсz, нбcнаz возлюби1вый.

Рaдуйсz, ћкw t ю4ности на стрaжбу б9ію стaлъ є3си2, да ўтреннюеши къ бGу: рaдуйсz, въ чтeніихъ и3 пёніихъ цRк0вныхъ поучaвыйсz дeнь и3 н0щь.

Рaдуйсz, и3з8 млaда млeкомъ сл0ва жи1зни питaвыйсz: рaдуйсz, во бlгодaти ў бGа и3 человBкъ непрестaннw возрастaвый.

Рaдуйсz, въ тaйнэ t людeй моли1тисz возлюби2вый: рaдуйсz, t ви1дzщагw ћже въ тaйнэ, ћвэ прослaвленный.

Рaдуйсz, во џтрочествэ не съ земнhми свeрстники, но съ нбcными ѓгGлы содружи1выйсz: рaдуйсz, всегw2 себE бGу предaвый.

Рaдуйсz, цэломyдріz ревни1телю: рaдуйсz, чистоты2 храни1телю.

Рaдуйсz, є3vfЂміе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче!

Кондaкъ G.

Си1ла вhшнzгw њсэни2 тS, прпdбне є3vfЂміе, є3гдA мjра tвeргсz, и4ноческое житіE воспріsлъ є3си2, по непрел0жному њбэтовaнію б9ію, тебЁ и3зречeнному при пострижeніи: ѓще и3 мaть забyдетъ nтрочA, ѓзъ не забyду тебE: сего2 рaди къ ли6ку и4нокwвъ причтeнъ бhвъ, вопіsлъ є3си2 бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ G.

И#мёz въ и4ночестэмъ житіи2 мyдраго настaвника бlжeннагw діонЂсіа, преуспэвaлъ є3си2, прпdбне, въ п0двизэхъ и3 трудёхъ, восходS t си1лы въ си1лу, да совершeнъ и4нокъ kви1шисz. мы2 же, воспэвaz п0двиги и3 труды2 тво‰, взывaемъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, послyшаніz д0брый рачи1телю: рaдуйсz, на всsкую слyжбу, гDа рaди, при1снw гот0вый.

Рaдуйсz, со ўготовлeніемъ брaшна брaтіи ќмъ св0й возводи1вый къ вeчери ѓгнца, и3збр†ннымъ ўгот0ванной: рaдуйсz, зрёніемъ nгнS въ пещи2 возгрэвaвый въ себE пaмzть nгнS геeнскагw.

Рaдуйсz, ћкw во и3змовeніи рyкъ труждazсz, ўбэли1ти дyшу твою2, ћкw снёгъ, поревновaлъ є3си2: рaдуйсz, ћкw, и3змывaz срачи6цы, њблещи1сz въ хітHнъ заслyгъ хrт0выхъ возлю1билъ є3си2.

Рaдуйсz, ћкw древA посэкaz, и3з8 сeрдца твоегw2 вс‰ нечи1стыz мы6сли и3 жел†ніz и3сторгaлъ є3си2: рaдуйсz, ћкw зрёніемъ сухи1хъ древeсъ, ћкwже притчею њ смок0вницэ, плодоношeнію д0брыхъ дёлъ поучaлсz є3си2.

Рaдуйсz, во w4бразъ младeнческагw неѕл0біz и3 ћкw шлeмъ ўповaніz кyколь воспріeмый: рaдуйсz, во власzни1цу, ћкw въ знaменіе ўмерщвлeніz пл0ти, њблекjйсz.

Рaдуйсz, ґналaвъ, ћкw броню2 неwбори1мую, на раменA возложи1вый: рaдуйсz, ћкw спогрeбшийсz хrтY, ми1лостію њдёzнный.

Рaдуйсz, є3vfЂміе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче!

Кондaкъ д7.

Бyри житeйскихъ волнeній въ ти1хомъ пристaнищи њби1тели и4ноческіz и3збёглъ є3си2 и3 рос0ю воздержaніz ўгаси1лъ є3си2, прпdбне, ю4ношескій плaмень страстeй: nгнeмъ же страдaній попалsz приражeніz мjра прелeстнагw, пост0мъ и3 мlтвою дyшу твою2 свэтлёе лучeй с0лнечныхъ просвэти1лъ є3си2, вопіS бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ д7.

Слhшавъ молeніе кнsзz сyздальскагw, њ є4же даровaти настaвника и3 строи1телz њби1тели во грaдэ є3гw2, бlжeнный діонЂсій тS ћкw предтeчу предпосылaz пред8 соб0ю въ странY, и3дёже пред8wпредэли2 є3мY бGъ с™и1тельствовати, тебЁ, прпdбне џ§е, ввёри сіE дёло, и3 не хотsщу ти2 ўдали1тисz t nтцA твоегw2: ты2 же, ћкw сhнъ послyшаніz, в0лю свою2 гDу покори1вый, є3гHже вс‰ є4сть землS, послёдовалъ є3си2 в0ли настaвника: тёмже ўблажaz тS, взывaемъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, ћкw ґвраaмъ, послyшаніz рaди глaсу б9ію, nтeчество твоE ни1жній н0вградъ, њби1тель и3 знaемыхъ њстaвивый: рaдуйсz, нбcнагw nтeчества рaди въ земнёмъ nтeчествіи стрaненъ kви1выйсz.

Рaдуйсz, сп7сeнію други1хъ послужи1ти гот0вый: рaдуйсz, и4ноческагw брaтства д0брый вождю2.

Рaдуйсz, бlгословeніе nц7A своегw2 дух0внагw и3 мlтву, ћкw копіE џстрое, на поражeніе неви1димыхъ вр†гъ пріeмый: рaдуйсz, дyхомъ мlтвы t негw2 не tлучи1выйсz.

Рaдуйсz, њби1тель с™aгw васjліz ўстр0ивый и3 тaмw и4нокwвъ собрaвый: рaдуйсz, при tшeствіи и3з8 њби1тели сеS пyтнический тв0й п0сохъ тaмw на бlгословeніе њстAвивый.

Рaдуйсz, ћкw во грaдэ сyздалэ бlгословeніz б9іz во хрaмэ прес™hz бцdы прeжде всегw2 и3скaлъ є3си2: рaдуйсz, ћкw с™и1телz їwaнна бlгоговёйнw почитaлъ є3си2.

Рaдуйсz, ћкw t архіерeа б9іz мlтвы и3 бlгословeніz на дёло твоE прeжде всегw2 испроси1лъ є3си2: рaдуйсz, во є4же дёло повелённое соверши1ти ўсeрднw потруди1выйсz.

Рaдуйсz, є3vfЂміе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче!

Кондaкъ є7.

БGотeчнаz ѕвэздA kви1лсz є3си2, прпdбне, нeбо цRк0вное ўкрашaz, грaдъ сyздаль свётомъ свои3мъ њсіzвaz и3 плaвающыz во мрaцэ житeйскихъ попечeній къ ти1хому пристaнищу и4ночества наставлsz, да вопію1тъ вси2 бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ є7.

Ви1дэвъ со є3пcкпомъ и3 кнsземъ мёсто бlгопотрeбно на горЁ, и3дёже хрaму преwбражeніz гDнz создaтисz, ћкw пeтръ на fавHрэ мhслилъ є3си2: добро2 нaмъ здЁ бhти, и3 сотвори1мъ сBни брaтіи, вёдый ћже глаг0леши: тёмже со всеусeрдіем труди1лсz є3си2 въ созидaніи хрaма и3 жили1щъ и4нокwмъ. мы2 же, зрsще совершeніе дёла и3 столпостёніе њби1тели, рaдостнw взывaемъ ти2:

Рaдуйсz, здaтелю мyдрый: рaдуйсz, домострои1телю вёрный.

Рaдуйсz, ћкw мотhкою ўглублszсz въ землю2, дyхомъ твои1мъ нисходи1лъ є3си2 во глубинY смирeніz: рaдуйсz, ћкw земн†z нBдра разрывaz, воздёловалъ є3си2 въ себЁ добродётєли.

Рaдуйсz, при ўстр0еніи хрaма б9іz на земли2, њ хрaмэ вёчнэмъ на нб7си2 вhну помышлsвый: рaдуйсz, въ чazніи жи1зни вёчныz ўстр0ивый гр0бъ себЁ под8 кр0вомъ, и3дёже безкр0внаz прин0ситсz жeртва.

Рaдуйсz, свои1ма рукaма и3стесaвый кaмни длz гр0ба своегw2: рaдуйсz, вhну пaмzть смeртную и3мёвый.

Рaдуйсz, пост0мъ, мlтвою и3 слезaми мёсто њби1тели њс™и1вый: рaдуйсz, пyсто мёсто во бlгопл0дный вертогрaдъ хrт0въ преwбрази1вый.

Рaдуйсz, при рэцЁ веселsщей грaдъ, њби1тель и4нокwвъ ћкw м0стъ къ нб7си2 преводsй, ўстр0ивый: рaдуйсz, строи1телю њби1тели, процветшіz ћкw крjнъ въ странЁ сyздальстэй.

Рaдуйсz, є3vfЂміе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче!

Кондaкъ ѕ7.

Проповёдникъ бGоносный бhвъ, прпdбне, истинному бGовёденію и3 бlгочeстію поучaлъ є3си2 при1снw брaтію свою2 и3 вс‰ лю1ди земли2 сyздальскіz сл0вомъ сп7сeніz, пaче же w4бразомъ житіS своегw2 наставлsz на пyть сп7сeніz, да вопію1тъ вси2 бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7.

ВозсіS бlговёрному кнsзю с™ость житіS твоегw2, џ§е є3vfЂміе, є3гдA ўзрЁ ѓгGла б9іz сослужaща ти2 и3 с™и1телю їwaнну при бжcтвенней літургjи, ћкwже и3ногдA сп0стнику и3 собесёднику твоемY прпdбному сeргію: мы2 же, тaкw прослaвивша тS гDа слaвzще, вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, пaстырю д0брый ввёренныхъ тебЁ словeсныхъ ѓгнцєвъ: рaдуйсz, вождю2 д0брый, си1льный сл0вомъ и3 дёломъ.

Рaдуйсz, віногрaда хrт0ва насади1телю и3 храни1телю: рaдуйсz, вертогрaда гDнz бlгоискyсный дёлателю.

Рaдуйсz, т†инъ бGоизбрaнный строи1телю: рaдуйсz, немощeй брaтіи врачY бGомyдрый и3 ск0рый цэли1телю.

Рaдуйсz, свирёль доброглaснаz, пёсньми духHвными веселsщаz дyшы человёкwвъ: рaдуйсz, pалти1рь, слaву б9ію возвэщaющаz.

Рaдуйсz, печaльныхъ ўтэшeніе: рaдуйсz, њби1димыхъ заступлeніе.

Рaдуйсz, б9іz блгdти струE неизсzкaющаz: рaдуйсz, ми1лостей б9іихъ при1сный ходaтаю.

Рaдуйсz, є3vfЂміе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче!

Кондaкъ з7.

ХотS д0брэ ўпaствити ввёренную ти2 t бGа пaству, заповёдалъ є3си2 въ хрaмэ и3 трапeзэ молчaніе, въ кeлліи моли1твенное пребывaніе, всsкогw мудровaніz tсэчeніе, свои1хъ стzжaній tчуждeніе, чистоты2 и3 цэломyдріz хранeніе, и3 всёхъ и4ноческихъ њбётwвъ вёрное соблюдeніе, да возм0жеши, предстaвъ стрaшному суди1щу хrт0ву, рещи2: сE ѓзъ и3 дёти, ћже ми2 дaлъ є3си2, и3 воспёти вкyпэ съ ни1ми: Ґллилyіа.

Јкосъ з7.

Н0вагw тS мlтвенника, застyпника и3 пом0щника въ бэдaхъ стzжaша лю1діе сyздальстіи: тh бо гл†днымъ питaніе, больны6мъ ўпокоeніе, должникHмъ и3скуплeніе, ўтеснsємымъ на судё заступлeніе подавaлъ є3си2: мh же си1хъ рaди бlгодарствєннаz ти2 восписyюще, взывaемъ къ тебЁ си1це:

Рaдуйсz, любвE nц7A нбcнагw подражaтелю: рaдуйсz, брaтію твою2 люб0вію хrт0вою возлюби1вый.

Рaдуйсz, бли6жнимъ, ћкwже и3 хrтY сaмому, служи1вый: рaдуйсz, бlгословeніе nц7A нбcнагw ми1лостынею наслёдовати поревновaвый.

Рaдуйсz, п0двиги постA, мlтвы и3 бдBніz люб0вію ўвэнчaвый: рaдуйсz, люб0вь соузъ совершeнства стzжaвый.

Рaдуйсz, любвE къ бли1жнему њсновaніе въ любви2 къ бGу положи1вый: рaдуйсz, вёру свою2 и3 люб0вь къ бGу дёлы kви1вый.

Рaдуйсz, ћкw сhнъ прaвыz вёры и3 чи1стыz любвE бGу ўсынови1выйсz: рaдуйсz, с™hz трbцы бlгоугот0ванное селeніе kви1выйсz.

Рaдуйсz, въ бз7э пребывazй: рaдуйсz, ћкw бGъ въ тебЁ пребывaетъ.

Рaдуйсz, є3vfЂміе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче!

Кондaкъ }.

Стрaненъ и3 ўб0гъ внёшнимъ ви1домъ kвлsлсz є3си2, прпdбне, худhми ри1зами прикровeнъ и3 ми1лотію вeтхою њдэsнъ, т0южде въ зн0и лётнемъ и3 въ хлaдэ зи1мнемъ, внyтрь же добродётельми преукрaшенъ бhлъ и3 чистот0ю сіsлъ є3си2, воспэвaz бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ }.

ВсS странA сyздальскаz, свётомъ твои1хъ д0брыхъ дёлъ и3 полeзныхъ ўчeній њсіzвaема, прославлsше њ тебЁ nц7A нбcнагw и3 ћкw ѓгGла земнaгw и3 человёка нбcнагw тS почитaше. тёмже и3 мы2 toнyду пёти научи1хомсz тебЁ таков†z:

Рaдуйсz, всsкіz добродётели ўсeрдный дёлателю: рaдуйсz, смирeніz и3збрaнный сосyде.

Рaдуйсz, мlтвою и3 слезaми дyшу њчи1стивый: рaдуйсz, пост0мъ и3 вери1гами желёзными пл0ть ўмертви1вый.

Рaдуйсz, цrтво нбcное нищет0ю дyха наслёдивый: рaдуйсz, вёчное весeліе плaчемъ исходaтайствовавый.

Рaдуйсz, въ наслёдіе землю2 нбcную кр0тостію ўлучи1вый: рaдуйсz, ћкw за ѓлчбу и3 жaжду прaвды воспріsлъ є3си2 насыщeніе бlгaми вёчными.

Рaдуйсz, ћкw ми1лости рaди t бGа поми1лованъ бhлъ є3си2: рaдуйсz, чистот0ю сeрдца зрёти бGа спод0бивыйсz.

Рaдуйсz, ћкw миротворeніz рaди, въ сынёхъ б9іихъ нарещи1сz спод0билсz є3си2: рaдуйсz, ћкw терпeніемъ и3 ѕлострад†ніи мздY мн0гую стzжaлъ є3си2.

Рaдуйсz, є3vfЂміе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче!

Кондaкъ f7.

Всsкое дух0вное ўтэшeніе почерпaлъ є3си2, прпdбне, t содрyжества съ вели1кимъ сeргіемъ, сл0вомъ сп7сеніz въ бесёдахъ назидazсz, п0двиги и4ноческіz съ ни1мъ раздэлsz и3 кyпнw воспэвaz бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ f7.

Витjйствующій љзhкъ не м0жетъ по достоsнію восхвали1ти труды2 тво‰, п0двиги и3 всsкую добродётель твою2: t ю4ности бо до масти1тыz стAрости неустaннw бGу раб0талъ є3си2, труды2 ко трудHмъ прилагaz и3 восходS t си1лы въ си1лу, да воwбрази1тсz въ тебЁ хrт0съ, є3гHже рaди под8визалсz є3си2, є3гHже возлю1билъ є3си2, є3гHже вожделЁ душA твоS. настaви ќбw на пyть хрс1т0выхъ зaповэдей и3 нaсъ, взывaющихъ къ тебЁ си1це:

Рaдуйсz, t младhхъ ногтeй до престарёніz всю2 жи1знь твою2 бGу посвzти1вый: рaдуйсz, дёлаz въ вертогрaдэ хrт0вэ, тzготY и3 вaръ днE понесhй.

Рaдуйсz, въ жи1зни при1снw њ смeрти помышлsвый: рaдуйсz, вhну предстaти стрaшному суди1щу хrт0ву готовивыйсz.

Рaдуйсz, ўмeрый мjру и3 пл0ти прeжде ўспeніz своегw2: рaдуйсz, воскресhй дyхомъ прeжде преи1тіz въ р†йскаz селє1ніz.

Рaдуйсz, п0двигомъ д0брымъ подвизaвыйсz: рaдуйсz, чeстнэ земн0е течeніе скончaвый.

Рaдуйсz, рaбе вёрный, въ рaдость гDа своегw2 вшeдый: рaдуйсz, д0блій в0ине цRS нбcнагw, вэнeцъ слaвы вёчныz пріsвый.

Рaдуйсz, ћкw пrт0лу цRS слaвы предстои1ши: рaдуйсz, ћкw хrтY цRю мlтвы њ нaсъ прин0сиши.

Рaдуйсz, є3vfЂміе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче!

Кондaкъ ‹.

Спасти2 хотS всёхъ, твоегw2 наставлeніz трeбующихъ, грёшныхъ призывaлъ є3си2 къ покаsнію, болsщымъ подавaлъ є3си2 и3сцэлє1ніz мlтвою твоeю, брaтіи и3мёти люб0вь междY соб0ю заповёдалъ є3си2, и3 въ чaсъ смeртный, всёхъ бlгословлsz и3 прощeніе коемyждо подавaz, неtстyпенъ t њби1тели твоеS њбэщaлсz є3си2 пребhти дyхомъ твои1мъ, є3г0же съ ми1ромъ прeдалъ є3си2 бGу, вопіS є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ ‹.

СтэнA бhлъ є3си2 и3 њграждeніе и3 по преставлeніи њби1тели твоez и3 д0брыхъ ўстaвwвъ и4ноческагw житіS: небрегyща бо њб8 њби1тели архимандритA єvfЂміа nгневи1цею порази1лъ є3си2, кeларz же кmпріaна, ўстaва, дaннагw тоб0ю, несоблю1дша, разслаблeніемъ вразуми1лъ є3си2: тёмже мы2, прославлsz тS, ћкw неусhпнаго стрaжа њби1тели, взывaемъ ти2 такwвaz:

Рaдуйсz, ћкw пaству твою2, съ нeю жи1вый, д0брэ ўпaслъ є3си2: рaдуйсz, ћкw и3 по смeрти бlгоустроsти ю5 не престаeши.

Рaдуйсz, ўстaва д0брагw nбщежи1тіz насади1телю: рaдуйсz, при1сный є3гw2 њхрани1телю.

Рaдуйсz, нерадsщихъ стр0гій њбличи1телю: рaдуйсz, кaющымсz ск0рое прощeніе подавazй.

Рaдуйсz, пaстырей uмудрeніе: рaдуйсz, и4нокwвъ научeніе.

Рaдуйсz, њбэщaвый, ћкw не њскудёетъ њби1тель твоS: рaдуйсz, њбэтовaніz сегw2 и3сполнeніе исходaтайствовавый.

Рaдуйсz, дерзновeніе къ бGу получи1вый: рaдуйсz, при1снw њ чaдэхъ твои1хъ предстaтельствуzй.

Рaдуйсz, є3vfЂміе, ск0рый пом0щниче и3 преславный чудотв0рче!

Кондaкъ №i.

Пёніе всеумилeнное прин0симъ ди1вному во с™hхъ бGу, за є4же м0щи тво‰, ўг0дниче б9ій, ћкw сосyдъ бlгодaти п0лный и3 преизливazйсz, нaмъ даровaлъ є4сть: презрёніемъ бо тлённагw мjра и3 пл0ти ўмерщвлeніемъ не т0кмw вёчное бlжeнство дyхомъ, но и3 пл0ти нетлёніе ўлучи1лъ є3си2, и3 и3стeкшымъ стY лётwмъ пребывaніz въ землЁ свётелъ лицeмъ и3 въ ри1захъ неистлённыхъ њбрётенъ бhлъ є3си2: сегw2 рaди вопіeмъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ №i.

Свэтлосіsющую свэщY, сyщымъ во тьмЁ kвлeнную, зри1мъ рaку с™hхъ мощeй твои1хъ, прпdбне є3vfЂміе: при нeй бо мрaкомъ бэсновaніz њдержи1міи просвэщaютсz, и3зступлeнніи ўм0мъ и3 разслaбленніи тёломъ здр†вы содэвaютсz, џгнь трzсави1цы ўгашaетсz, и3 мнHгаz неисчє1тнаz чудесA совершaютсz, њ ни1хже дивsщесz, вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, ћкw восходS на нб7о, м0щи тво‰ с™hz нaмъ њстaвилъ є3си2: рaдуйсz, ћкw м0щи тво‰ и3сцэлsютъ всsкіz скHрби и3 бwлёзни.

Рaдуйсz, ћкw мощeй твои1хъ дeмwни трепeщутъ: рaдуйсz, ћкw тво‰ м0щи комyждо въ приклю1чшихсz печaлехъ бывaютъ ўтэшeніе.

Рaдуйсz, ћкw вери6ги и3 жeзлъ тв0й чудодёйствуютъ: рaдуйсz, и3ст0чниче, струю2 nби1льную и3сцэлeній точaщій.

Рaдуйсz, многоwбрaзныхъ чудeсъ подaтелю: рaдуйсz, по твоeмъ tшeствіи t земли2 нaсъ не њставлszй.

Рaдуйсz, и3з8 нбcныхъ сокр0вищъ бlгA нaмъ, на земли2 сyщымъ, низпосылazй: рaдуйсz, на зємны6z скHрби и3 н{жды нaша призирazй.

Рaдуйсz, къ мlтвамъ ск0ро слyхъ св0й преклонszй: рaдуйсz, на п0мощь бhстро гот0вый.

Рaдуйсz, є3vfЂміе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче!

Кондaкъ в7i.

Блгdть свhше пріsлъ є3си2, прпdбне, заблуждaющыzсz на пyть и4стины њбращaти, грёшникwвъ къ покаsнію призывaти: не прeзри под8 кр0вомъ њби1тели твоеS трeбующихъ дух0внагw врачевaніz и3 цэлeніz, всsкое неправомhсліе и3справлsz и3 всsкій грэх0вный недyгъ tгонsz, да вси2 є3ди1ными ўсты2 и3 чи1стымъ сeрдцемъ вопіeмъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i.

Пою1ще мнHгіz тво‰, прпdбне є3vfЂміе, п0двиги и3 труды2 въ жи1зни сёй, ўблажaемъ при1снwпaмzтное ўспeніе твоE, торжествyемъ и3 њ бжcтвеннэй слaвэ твоeй въ нбcномъ цrтвіи, и3, припaдающе къ рaцэ многоцэлeбныхъ мощeй твои1хъ, со ўмилeніемъ взывaемъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, мyжу желaній, въ тэлеси2 и3 душЁ бGа прослaвивый: рaдуйсz, въ невечeрній дeнь цrтвіz б9іz зрёти спод0бивыйсz.

Рaдуйсz, въ кни1гу жив0тную впи1санный: рaдуйсz, г0рнzгw їеrли1ма жи1телю.

Рaдуйсz, въ раю2 слaдости вод0ю жи1зни напаsемый: рaдуйсz, плодaми древA жи1зни насыщaемый.

Рaдуйсz, въ свётэ слaвы б9іz и3 свэти1льника ѓгнца њбитazй: рaдуйсz, пrт0лу гDа вседержи1телz предстоsй.

Рaдуйсz, въ селє1ніz, tню1дуже tбэжE всsка печaль и3 воздыхaніе, всели1выйсz: рaдуйсz, въ г0рнэй ски1ніи б9іей, на нeйже почіeтъ бlгословeніе, веселsйсz.

Рaдуйсz, вeчери брaка ѓгнча пріoбщи1выйсz: рaдуйсz, со всёми с™hми во цrтвіи нбcнэмъ ликовствyzй.

Рaдуйсz, є3vfЂміе, ск0рый пом0щниче и3 преслaвный чудотв0рче!

Кондaкъ Gi.

Q преслaвный чудотв0рче, прпdбне и3 бGоносне џ§е є3vfЂміе! пріими2 нhнэ сіE ўсeрдное молeніе нaше и3 ўмоли2 ми1лостивагw бGа, да дaруетъ цRкви ми1ръ и3 тишинY, всBмъ нaмъ душeвное сп7сeніе и3 t всёхъ бёдъ и3збавлeніе, и3 твои1мъ тeплымъ ходaтайствомъ бyдущіz и3зми2 мyки нaсъ, ѓще и3 недост0йнэ, вопію1щихъ бGу: Ґллилyіа.

Конда1къ се1й глаго1лн G-жды, таже i4косъ №-й, и3 кондaкъ №-й.

Молитва.

Прпdбне и3 пребlжeнне n§е нашъ є3vfЂміе, вонми1 нaмъ къ тебЁ смиреeннw припaдающымъ и3 мвоегw2 заступлeніz просsщымъ. вёси нeмwщи нaшz, вёси грэхи2 нaшz, но и3 ўсeрдіе нaше не ўтаи1сz t тебE. ўмоли млcтиваго сп7си1телz нaшего, гDа ї}са хrтA, даровaти нaмъ њставлeніе мн0гихъ согрэшeній нaшихъ и3 ўтверди1ти нaсъ на пути2 дёланіz зaповэдей є3гw2. њгради2 нaсъ твои1ми мlтвами t всёхъ и3скушeній и3 бёдъ: tврати2 належaщыz нaмъ скHрби и3 напaсти: дaруй нaмъ въ здрaвіи, ми1рэ, тишинЁ и3 бlгоугожденіи бGу провождaти дни6 житіS нaшегw, и3спроси2 нaмъ врeмz на покаsніе, и3 tвётъ бlгопріsтенъ на стрaшнэмъ суди1щи хrт0вэ, да съ тоб0ю и3 со всёми и3брaнными слaвим вёчнw nц7а и3 сн7а и3 с™aго д¦а. Ґми1нь.

Краткое житие преподобного Евфимия, архимандрита Суздальского

Пре­по­доб­ный Ев­фи­мий Суз­даль­ский ро­дил­ся в 1316 го­ду в Ниж­нем Нов­го­ро­де. С ран­не­го дет­ства он был на­учен гра­мо­те и по­лу­чил ду­хов­ное вос­пи­та­ние. Он при­нял по­стриг в Ни­же­го­род­ском Пе­чер­ском мо­на­сты­ре от его ос­но­ва­те­ля, свя­то­го Ди­о­ни­сия (впо­след­ствии ар­хи­епи­ско­па Суз­даль­ско­го; † 1385, па­мять 26 июня и 15 ок­тяб­ря). По­дви­ги пре­по­доб­но­го Ев­фи­мия бы­ли так ве­ли­ки, что свя­той Ди­о­ни­сий со­ве­то­вал ему их умень­шить. В 1352 го­ду суз­даль­ский князь Бо­рис Кон­стан­ти­но­вич ре­шил ос­но­вать в сво­ем го­ро­де муж­ской мо­на­стырь и об­ра­тил­ся в Ни­же­го­род­скую Пе­чер­скую оби­тель с прось­бой при­слать ино­ка для со­зда­ния мо­на­сты­ря. Вы­бор свя­то­го игу­ме­на пал на пре­по­доб­но­го Ев­фи­мия. По­сле при­бы­тия пре­по­доб­но­го Ев­фи­мия в Суз­даль в се­вер­ной ча­сти го­ро­да, за ре­кой Ка­мен­кой, суз­даль­ский свя­ти­тель Иоанн (па­мять 15 ок­тяб­ря) при гро­мад­ном сте­че­нии на­ро­да во­дру­зил крест на ме­сте бу­ду­ще­го мо­на­стыр­ско­го со­бо­ра. Сам князь на­чал ко­пать зем­лю под фун­да­мент, а пре­по­доб­ный Ев­фи­мий вы­те­сал для се­бя три гро­бо­вых кам­ня, дав обет остать­ся в но­вой оби­те­ли до кон­ца жиз­ни. Так бы­ло по­ло­же­но ос­но­ва­ние Спа­со-Пре­об­ра­жен­ско­го Ев­фи­ми­е­ва мо­на­сты­ря, ку­да вско­ре под ру­ко­вод­ство пре­по­доб­но­го со­бра­лось бо­лее трех­сот ино­ков. В мо­на­сты­ре был при­нят об­ще­жи­тель­ный устав. Осо­бен­но пре­по­доб­ный сле­дил за тем, чтобы каж­дый из ино­ков был го­тов ис­пол­нить лю­бое по­слу­ша­ние. Пре­по­доб­ный Ев­фи­мий ча­сто хо­дил за ду­хов­ным со­ве­том в Тро­и­це-Сер­ги­е­ву оби­тель к пре­по­доб­но­му Сер­гию Ра­до­неж­ско­му († 1392, па­мять 25 сен­тяб­ря, 5 июля). Свя­той Ев­фи­мий был стро­гим по­движ­ни­ком и ве­ли­ким мо­лит­вен­ни­ком. Он неустан­но тру­дил­ся на поль­зу всей бра­тии. Скон­чал­ся пре­по­доб­ный Ев­фи­мий в 1404 го­ду, 1 ап­ре­ля.

4 июля 1507 го­да при ко­па­нии рва для но­во­го со­бор­но­го хра­ма бы­ли об­ре­те­ны его нетлен­ные мо­щи. Про­слав­лен свя­той на Со­бо­ре 1549 го­да.

Полное житие преподобного Евфимия, архимандрита Суздальского 

Пре­по­доб­ный Ев­фи­мий Суз­даль­ский ро­дил­ся в 1316 го­ду в Ниж­нем Нов­го­ро­де от бла­го­че­сти­вых и доб­ро­де­тель­ных ро­ди­те­лей. С боль­шим при­ле­жа­ни­ем и усер­ди­ем, оста­вив дет­ские иг­ры, учил­ся он чи­тать и ра­зу­меть Бо­же­ствен­ное Пи­са­ние, бла­го­го­вей­но вни­мал Сло­ву Бо­жию. От­рок ча­сто при­хо­дил в храм Бо­жий и сто­ял там, уеди­ня­ясь в укром­ном ме­сте, чтобы ни­кто не от­вле­кал от мо­лит­вы, при­но­си­мой Бо­гу в чи­сто­те серд­ца.

Шли го­ды. Од­на­жды, услы­шав еван­гель­ские сло­ва: "Аще кто хо­щет по Мне ид­ти, да от­вер­жет­ся се­бе, и возь­мет крест свой и по­сле­ду­ет Ми" (Лк.9:23), – юно­ша ре­шил все­це­ло по­свя­тить свою жизнь слу­же­нию Бо­гу. Неда­ле­ко от Ниж­не­го Нов­го­ро­да на­хо­дил­ся Пе­чор­ский мо­на­стырь в честь Воз­не­се­ния Гос­под­ня, неза­дол­го до то­го ос­но­ван­ный свя­ти­те­лем Ди­о­ни­си­ем, по­стри­же­ни­ком Ки­е­во-Пе­чер­ско­го мо­на­сты­ря, дру­гом пре­по­доб­но­го Сер­гия Ра­до­неж­ско­го (впо­след­ствии ар­хи­епи­скоп Суз­даль­ский и мит­ро­по­лит Ки­ев­ский; † 15 ок­тяб­ря 1384 го­да). В эту оби­тель и при­шел бу­ду­щий по­движ­ник, чтобы при­нять мо­на­ше­ское по­стри­же­ние от свя­то­го Ди­о­ни­сия. С ве­ли­ким усер­ди­ем и лю­бо­вью юно­ша ис­пол­нял мо­на­ше­ские тру­ды. Он вы­пол­нял са­мые тяж­кие по­слу­ша­ния, неукос­ни­тель­но по­ви­ну­ясь во­ле на­сто­я­те­ля. Но­сил ли во­ду, ру­бил ли дро­ва, вы­пол­нял ли ра­бо­ты на кухне или в по­ле, ни­ко­гда не за­бы­вал, что слу­жит Гос­по­ду. Неуто­ми­мый в про­дол­жи­тель­ных днев­ных тру­дах, пре­по­доб­ный Ев­фи­мий по­чти не спал и про­во­дил но­чи в мо­лит­ве. Он непре­стан­но по­стил­ся, ни­ко­гда не ел до­сы­та, пил толь­ко во­ду. И та­кое уми­ле­ние да­ро­вал ему Бог, что и хле­ба не мог он вку­шать без слез. Ви­дя тру­ды и тер­пе­ние пре­по­доб­но­го Ев­фи­мия, со­бра­тья во­ис­ти­ну по­чи­та­ли его не че­ло­ве­ком, но Ан­ге­лом Бо­жи­им, жи­ву­щим сре­ди лю­дей.

В 1352 го­ду бла­го­че­сти­вый князь Суз­даль­ский Бо­рис Кон­стан­ти­но­вич по­же­лал по­стро­ить в Суз­да­ле мо­на­стырь и про­сил у свя­то­го Ди­о­ни­сия стро­и­те­ля и на­сто­я­те­ля но­вой оби­те­ли. Вы­бор свя­то­го Ди­о­ни­сия пал на пре­по­доб­но­го Ев­фи­мия. По до­ро­ге в Суз­даль, не до­хо­дя 5 верст до Го­ро­хов­ца, в кра­си­вом ме­сте на бе­ре­гу озе­ра, рас­по­ло­жен­но­го в дре­му­чем ле­су, по­ло­жил пре­по­доб­ный Ев­фи­мий, по бла­го­сло­ве­нию сво­е­го преж­не­го на­став­ни­ка, ос­но­ва­ние об­ще­жи­тель­ной пу­сты­ни и хра­ма во имя свя­ти­те­ля Ва­си­лия Ве­ли­ко­го. Пу­стынь эта вплоть до сво­е­го упразд­не­ния в 1764 го­ду бы­ла при­пис­ной к Спа­со-Ев­фи­ми­е­ву мо­на­сты­рю. В хра­ме этой пу­сты­ни преж­де хра­нил­ся до­рож­ный по­сох пре­по­доб­но­го Ев­фи­мия. По­лу­чив бла­го­сло­ве­ние свя­ти­те­ля Иоан­на, пре­по­доб­ный Ев­фи­мий дал обет не остав­лять ос­но­ван­ной им оби­те­ли. Взяв то­пор, об­те­сал он у се­вер­ных врат ал­та­ря под­ле свя­то­го жерт­вен­ни­ка три кам­ня, чтобы устро­ить се­бе гроб. В гроб этот и бы­ло впо­след­ствии (через 52 го­да) по­ло­же­но по пре­став­ле­нии его свя­тое те­ло. Пре­по­доб­ный Ев­фи­мий был воз­ве­ден в сан ар­хи­манд­ри­та свя­ти­те­лем Иоан­ном.

Од­на­жды князь Суз­даль­ский Бо­рис Кон­стан­ти­но­вич в пре­столь­ный празд­ник Пре­об­ра­же­ния Гос­под­ня, ко­гда свя­ти­тель Иоанн со­вер­шал Бо­же­ствен­ную ли­тур­гию, ви­дел в ал­та­ре Ан­ге­ла Гос­под­ня, со­слу­жив­ше­го Иоан­ну и Ев­фи­мию. Мо­на­стырь быст­ро раз­рас­тал­ся. Ско­ро в нем со­бра­лось бо­лее 300 ино­ков. По бла­го­сло­ве­нию свя­ти­те­ля Иоан­на пре­по­доб­ный Ев­фи­мий по­стро­ил в оби­те­ли храм во имя пре­по­доб­но­го Иоан­на Ле­ствич­ни­ка, и за­тем к нему бы­ла при­стро­е­на ка­мен­ная тра­пез­ная, ку­да в зим­нее вре­мя ино­ки мог­ли со­би­рать­ся для мо­лит­вы и вку­ше­ния пи­щи. В па­мять о спа­се­нии во вре­мя бу­ри на Вол­ге кня­зя Суз­даль­ско­го Ан­дрея Кон­стан­ти­но­ви­ча пре­по­доб­ным Ев­фи­ми­ем в 1364 го­ду был ос­но­ван в Суз­да­ле, на ле­вом бе­ре­гу ре­ки Ка­мен­ки, По­кров­ский жен­ский мо­на­стырь.

Пре­по­доб­ный Ев­фи­мий от­ли­чал­ся стро­гой по­движ­ни­че­ской жиз­нью. Как и пре­по­доб­ный Сер­гий Ра­до­неж­ский, он но­сил про­стую ино­че­скую одеж­ду. Стро­гим и нели­це­при­ят­ным был он и к се­бе, и к дру­гим. В па­мять о тру­дах пре­по­доб­но­го Ев­фи­мия оста­лись вы­ко­пан­ный его ру­ка­ми ко­ло­дец, а так­же пчель­ник. Ни­щие и убо­гие на­хо­ди­ли в оби­те­ли пре­по­доб­но­го Ев­фи­мия про­пи­та­ние, боль­ные – мир­ное при­ста­ни­ще и по­кой; за долж­ни­ков он ча­сто вы­пла­чи­вал дол­ги; неспра­вед­ли­во при­тес­няв­ши­е­ся су­дом или знат­ны­ми людь­ми мог­ли по­ла­гать­ся на его бес­ко­рыст­ное по­кро­ви­тель­ство и за­щи­ту.

Ше­ствуя скорб­ным и уз­ким спа­си­тель­ным пу­тем, до­стиг бла­жен­ный Ев­фи­мий пре­клон­ной ста­ро­сти. Ко­гда он по­чув­ство­вал за­вер­ше­ние зем­ной жиз­ни, то со­звал мо­на­стыр­скую бра­тию и мно­гое по­ве­дал ей в уте­ше­ние. Он всем дал бла­го­сло­ве­ние, всех про­стил и у всех сам ис­про­сил про­ще­ния. 1 ап­ре­ля 1404 го­да, при­ча­стив­шись Свя­тых Тайн, пре­по­доб­ный Ев­фи­мий мир­но пре­ста­вил­ся ко Гос­по­ду в 88-лет­нем воз­расте. По­сле кон­чи­ны пре­по­доб­ный Ев­фи­мий про­сла­вил­ся у Гос­по­да мно­ги­ми чу­де­са­ми и ис­це­ле­ни­я­ми. Ке­ларь оби­те­ли Ки­при­ан на­ру­шил мо­на­стыр­ский обы­чай, за­пре­щав­ший бра­тии вку­шать вне об­щей тра­пезы. Пре­по­доб­ный Ев­фи­мий явил­ся ему во сне с жез­лом и го­ря­щей све­чой в ру­ках. В ужа­се по­ка­ял­ся ке­ларь, но ско­ро за­был свое обе­ща­ние. По­сле вто­рич­но­го по­се­ще­ния свя­той Ев­фи­мий на­ка­зал его рас­слаб­ле­ни­ем всех чле­нов. Толь­ко у гроб­ни­цы пре­по­доб­но­го по­лу­чил Ки­при­ан ис­це­ле­ние, ис­по­ве­дав пе­ред все­ми свой грех. 4 июля 1507 го­да, ко­гда ко­па­ли ров для фун­да­мен­та но­во­го со­бор­но­го хра­ма оби­те­ли, бы­ли об­ре­те­ны нетлен­ны­ми мо­щи свя­то­го Ев­фи­мия. По освя­ще­нии со­бор­но­го хра­ма в 1511 го­ду вос­ста­нов­лен­ный по­сле по­жа­ра преж­ний мо­на­стыр­ский храм, то­же Пре­об­ра­жен­ский, по­стро­ен­ный са­мим ос­но­ва­те­лем оби­те­ли, был вновь освя­щен во имя пре­по­доб­но­го Ев­фи­мия. Все­рос­сий­ское про­слав­ле­ние свя­то­го Ев­фи­мия со­вер­ши­лось на Мос­ков­ском Со­бо­ре 1549 го­да. 22 фев­ра­ля 1657 го­да гроб­ни­ца с его мо­ща­ми бы­ла пе­ре­не­се­на в со­бор­ный храм оби­те­ли. Жи­тие пре­по­доб­но­го на­пи­са­но ино­ком Гри­го­ри­ем.

См. так­же: