Акафист святому преподобному Арсению, Комельскому чудотворцу
Составлен в Арсение-Комельском монастыре, редактор текста - еп. Вологодский и Тотемский Никон (Рождественский)
Утвержен: 18 мая 1912 года
Память: 06 сентября (24 августа ст. ст.)
Утвержден для общецерковного использования.
Кондак 1.
Избранный чудотворче и изрядный угодниче Христов, Арсение преподобне, восхваляем тя, безмолвия, терпения и нищеты духовныя учителя. Ты же яко имеяй дерзновение ко Господу, моли Его избавити обитель твою и нас, грешных, от всех бед и скорбных обстояний, да со умилением зовем ти:
Радуйся, Арсение, Комельский чудотворче.
Икос 1.
Ангела земнаго и небеснаго человека зрим тя, преподобне; ты бо измлада Отца Небеснаго возлюбил еси и Тому Единому волю твою поработил еси. Сего ради ублажаем тя сице:
Радуйся, измлада гласу Божию в совести внимавый.
Радуйся, образ Божий в души твоей в чистоте хранивый.
Радуйся, земное величие твое по роду ни во что вменивый.
Радуйся, от юности нищету духовную возлюбивый.
Радуйся, смирения учителю.
Радуйся, девства ревнителю.
Радуйся, обитель преподобнаго Сергия, яко тихое пристанище, избравый.
Радуйся, житию Сергиеву ревностне подражавый.
Радуйся, Арсение, Комельский чудотворче.
Кондак 2.
Видев в иночестве оплот и ограждение от суеты мирския и душевредных помыслов, преподобне, в юных летех, потщался еси прияти на ся ангельский образ, смиренне взывая всевидящему Хранителю душ и телес: Аллилуиа.
Икос 2
Разум твой, преподобне отче, Христовым светом просветити возжелав, вдался еси чтению Божественных писаний; узрев же пользу от сего души твоей, приял еси труд списовати священныя книги и теми ближних твоих умудряти. Сицевому твоему усердию дивящеся, взываем ти:
Радуйся, пищи духовныя, паче телесныя рачителю.
Радуйся, священных книг списателю.
Радуйся, о душевней пользе собратий твоих ревновавый.
Радуйся, молвы житейския избежавый.
Радуйся, труды душеполезныя честне почитавый.
Радуйся, истиною Христовою, аки мечем противу врага душевнаго спасения вооруженный.
Радуйся, словом Господним, яко хлебом небесным насыщенный.
Радуйся, в различных послушаниих испытанный.
Радуйся, Арсение, Комельский чудотворче.
Кондак 3
Силою свыше преумудренный, ты святе Арсение, избран был еси во игумена обители богоноснаго Сергия, и возлагая надежду на его
многомощное предстательство пред престолом Пресвятыя Троицы, в смирении и покорности Ея святей воли, со страхом и трепетом взывал еси: Аллилуиа.
Икос 3
Имея непрестанное попечение о вверенных твоему водителству иноцех обители Сергиевы, ты, преподобне, первее умножил еси подвиги твоя, прилагая труды ко трудом. Сего ради возглашаем тебе:
Радуйся, совершеннаго терпения наставниче.
Радуйся, смиренномудрия проповедниче.
Радуйся, надежный иночествующих руководителю.
Радуйся, преподобных Сергиа, Никона, Саввы и прочих святых игуменов Лавры Сергиевы достойный приемниче.
Радуйся, свеще на свешнице Церкве Российския поставленная.
Радуйся, иноков добрых образе и украшение.
Радуйся, Богови верный служителю.
Радуйся, преподобных Его небесный сожителю.
Радуйся, Арсение, Комельский чудотворче.
Кондак 4
Бурю внутрь имея помышлений сумнительных, великий князь Василий смутися, узрев тя, преподобне, игумена великия Лавры в ветсей и
многошвейней одежди; уведев же от братии о твоем велицем смирении и нелицемерней простоте, прослави смирившаго себе до крестныя смерти Господа, зовый: Аллилуиа.
Икос 4
Слышавше иноцы и мирстии людие о подвизех твоих, преславне Арсение, прославляху Господа и тебе, яко Его угодника. Ты же, пребывая в Лавре послушания ради и бегая славы мирския, почасту удалялся еси во обитель Махрищскую, идеже удостоился еси явления славы Божией на мощех преподобнаго Стефана и память его творити уставил еси. Последи же по слову Писания, взыскуя грядущаго града, преподобне, взем святый крест и икону Пречистыя Богородицы, тайно удалился еси в пустыню, чая Бога спасающаго. Сего ради приими благосердне похвалы сия:
Радуйся, самоотвержения учителю.
Радуйся, простоты христианския хранителю.
Радуйся, прославления преподобнаго Стефана свидетелю.
Радуйся, памяти его установителю.
Радуйся, водительству промысла Божия покорный.
Радуйся, буим себе почитавый.
Радуйся, града грядущаго искавый.
Радуйся, горлице пустыннолюбивая, от мира в пустыню возлетевшая.
Радуйся, Арсение, Комельский чудотворче.
Кондак 5
Боготечною звездою явился еси, богомудре Арсение, стране Вологодстей, и поселился еси в веси Масленстей, идеже пред сим прославися явлением икона Пресвятыя Богородицы Одигитрии, к ней же яко благой путеводильнице притекл еси зовый в восхищении духовнем Богу: Аллилуиа.
Икос 5
Видяще вси окрестнии и проходящии людие пустынное твое житие и подвиги твоя, прославляху Господа, явившаго миру сицеваго угодника. Мы же грешнии, приносим ти похвалы сия:
Радуйся, звездо, страну Вологодскую осиявшая.
Радуйся, лозо вертограда Сергиева.
Радуйся, гордости прогонителю.
Радуйся, ига Христова носителю.
Радуйся, темноты народныя просветителю.
Радуйся, пустыни Масленския первый насельниче.
Радуйся, обуреваемых страстьми пристанище благоутишное.
Радуйся, обидимых прибежище надежное.
Радуйся, Арсение, Комельский чудотворче.
Кондак 5
Проподведник несумненнаго пути ко спасению явился еси, премудре Арсение, твоими труды, безкорыстием и терпением, на нихже взирающе, усердне славим давшаго ти силу и крепость Господа, вопиюще Ему: Аллилуиа.
Икос 5
Возсия, яко солнце в пустыни Масленстей, но бегая молвы человеческия, преподобне, отшел еси в непроходныя дебри комельския, нося
смирения ради древяный крест, и ту при реце Кохотши, идеже ноша с рамен твоих спаде и свет небесный осия тя, поставил еси крест и
поселился еси, чая в безмолвии работати Господеви со страхом. Сего ради приими похвалы сия:
Радуйся, промышлением Божиим в пустыню Комельскую приведенный.
Радуйся, светом небесным зде осиянный.
Радуйся, пустыню сию от всея души возлюбивый.
Радуйся, от козней вражеских святым крестом себе оградивый.
Радуйся, покрову Пресвятыя Богородицы ся предавый.
Радуйся, единаго на потребу непрестанне искавый.
Радуйся, славолюбия искоренителю.
Радуйся, соименному тебе великому Арсению верный подражателю.
Радуйся, Арсение, Комельский чудотворче.
Кондак 7
Хотя враг рода человеча изгнати тя, преподобне, из пустыни Комельския, многа искушения тебе деяше; но ты яко твердый адамант неизменне пребывал еси в любви к пустыни, взывая к распятому за ны Господу: Аллилуиа.
Икос 7
Новыя труды подъял еси, блаженне Арсение, егда, по внушению Божию, устроити обитель в пустыни Комельстей восхотел еси и сея ради вины шед неленостне во град Москву и смиренне пред очи царя Василиа Иоанновича представ, молил еси оградити устрояемую обитель от обид и утеснений, яже наущением вражеским деяша окрестнии людие. Царь же, ведая тя яко угодника Божия, и исполняя Писание: толкущему отверзется, повеле дати тебе грамоту во ограждение обители. За сицевыя твоя труды и подвиги вопием ти со умилением:
Радуйся, злато в горниле терпения искушенное.
Радуйся, бисере честный, от скверны греховныя безмолвием очищенный.
Радуйся, пустынных обителей основателю.
Радуйся, вражды и нестроения устранителю.
Радуйся, сердце царево на милость преклонивый.
Радуйся, безмолвие твое ради спасения ближних нарушивый.
Радуйся, прибегающым к тебе в нуждах усердный помощниче.
Радуйся, сущым в напастех скорый заступниче.
Радуйся, Арсение, Комельский чудотворче.
Кондак 8
Странным твоим житием, преподобне, пустыня Комельская озарися, емуже внимающе, устранимся мира, ум на небеса возложше, аще бо
спасения душевнаго ради и удалился еси в пустыню, но мнози пустыннолюбцы сокровищами души твоея привлекл еси, с нимиже ныне в
невечернем свете сладко воспеваеши светоподателю Христу: Аллилуиа.
Икос 8
Весь исполнен был еси любве к Богу и ближним твоим, святе Арсение, и сего ради безропотне принимал еси неисчетныя обиды от гонящих тя из пустыни. Егда же временне отшедшу ти из келии твоей, людие нечестивии нападоша на ню и келейнаго твоего старца убиша, ты, преподобне, в велицей скоби и потери брата и о духовней погибели тех буиих людей, дал еси место гневу и удалился еси за тридесять поприщ в дебрь шилегодскую, идеже пожил еси в совершеннем безмолвии, дондеже открыт был еси ловцем зверей. Сицевому терпению дивящеся, возглашаем ти:
Радуйся, любве Христовы верный носителю.
Радуйся, спасительнаго долготерпения учителю.
Радуйся, обиды, яко воздаяние за грехи, приимавый.
Радуйся, содеянное тебе зло незлобием покрывый.
Радуйся, пустыню Шилегодскую житием твоим освятивый.
Радуйся, явлением твоим зверей дубравных удививый.
Радуйся, невинно страждущих твоим примером укрепивый.
Радуйся, сирых и убогих покровителю.
Радуйся, Арсение, Комельский чудотворче.
Кондак 9
Всякую нашу скорбь утоли твоею многомощную помощию, преподобне Арсение, и испроси нам у Господа силу и крепость понести крест свой до конца живота, взывая Владыце всех: Аллилуиа.
Икос 9
Ветия многовещанныя, яко рыбы безгласныя, видим о тебе, богомудре Арсение; недоумеют бо достойне восхвалити твоя подвиги. Мы же
грешнии, любовию к тебе подвизаемии, дерзаем ублажати тя сице:
Радуйся, пустынников древних, Антониа, Павла, Герасима нелицемерный подражателю.
Радуйся, Христа, не имевшаго где главы преклонити, твердый последователю.
Радуйся, от зверей лютых почитаемый.
Радуйся, от людей зверонравных гонимый.
Радуйся, ловцу зверей себе явивый.
Радуйся, безкорыстием и прозорливостию ловца того поразивый.
Радуйся, новую обитель в дебри шилегодстей основавый.
Радуйся, яко силою молитв твоих обитель та со всеми притекшими к ней от нашествия татар спасеся.
Радуйся, Арсение, Комельский чудотворче.
Кондак 10
Спасти хотя душу твою на месте, Богом указанном ти, святе Арсение, вознамерился еси возвратитися в любезную тебе пустыню Комельскую и зде обитель устроити; первее же ты направил еси стопы твоя во град Москву к царю Василию Иоанновичу; испросив же от него новую грамоту ради пустыни Комельския, со учеником Герасимом отшел еси из обители Шилегодския на прежнее место в пустыню Комельскую и начал еси устрояти обитель во славу и честь Пресвятыя Богородицы, Юже, яко непрестанную помощницу и скорую заступницу прославляя, с верою и надеждою взывал еси Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Стена еси крепкая обители твоей и всем прибегающым, преподобне Арсение, твоим бо святым житием многия в пустыню привлекл еси, сего ради вопием ти:
Радуйся, жития иноческаго мудрый устроителю.
Радуйся, смирения, целомудрия и нестяжательности ревностный насадителю.
Радуйся, земный ангеле и небесный человече.
Радуйся, к тебе бо, яко мудрому наставнику, искавшии совершенства прибегаху.
Радуйся, яко слову твоему и звери дубравнии внимаху.
Радуйся, злых сердец умягчение.
Радуйся, обители твоея неусыпный попечителю.
Радуйся, Пречистыя Богородицы верный служителю.
Радуйся, Арсение, Комельский чудотворче.
Кондак 11
Пение умиленное аще и приносим ти, достохвальне Арсение, ничтоже совершаем достойно, но ты, преподобне, покрый наше недостоинство твоим снисхождением и научи ны чистым сердцем воспевати прославившему тя Господу: Аллилуиа.
Икос 11
Светозарным светилом возсиял еси, преподобне Арсение, в пустынях Шилегодстей и Комельстей, аще и преселился еси в последнюю, но не забыл еси посещати и первую, обличая окрестныя люди в нарушении ими заповедей и уставов церковных. Пред концем же живота твоего ты, преподобне, затворился еси в келии твоей и начал еси готовитися; последи же собрал еси братию к смертному одру твоему, моля их имети любовь между собою, благословив же их, мирно предал еси дух твой Богу, и погребен был еси во обители Комельстей, идеже мощи твоя токи чудес изливают, подвизающе взывати тебе:
Радуйся, светило, свет свой от Христа восприявшее.
Радуйся, яко светом тем пустыни осветишася.
Радуйся, заповедей господних строгий исполнителю.
Радуйся, нарушителей оных скорый обличителю.
Радуйся, кончину твою предъузнавый.
Радуйся, мощи твоя во благословение обители давый.
Радуйся, яко мощи сия токи чудес источают.
Радуйся, яко чудеса тая восхваляти тя благодарне подвизают.
Радуйся, Арсение, Комельский чудотворче.
Кондак 12
Благодати источник святыя мощи твоя имамы и до днесь, блаженне Арсение, аще бо и обитель твоя убежищем инокинь ныне соделана бысть; в Царствии бо Небеснем несть мужеск пол, ни женск, но вси роди, единым сердцем и едиными усты, немолчне славословят подателя всех благ Святаго Духа утешителя, поюще Ему: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще твоя подвиги и чудеса, славословим прославльшаго тя Господа и просим тя, преподобне Арсение, освяти, вразуми и научи ны, грешныя, со умилением взывати тебе:
Радуйся, буиих вразумителю.
Радуйся, разслабленных возстановителю.
Радуйся, слепым зрение, глухим слышание, немым разрешение языка даровавый.
Радуйся, трезвости утвердителю.
Радуйся, враждующих примирителю.
Радуйся, совести пробудителю.
Радуйся, душеполезных благ подателю.
Радуйся, не точию обители твоея, но и всея области Вологодския покровителю.
Радуйся, Арсение, Комельский чудотворче.
Кондак 13
О преподобне и богоносне отче наш Арсение, приими от нас недостойных, малое сие моление и богоприятным ходатайством твоим умоли Господа избавити Церковь Православную от безверия, ересей и расколов, Отечество наше от нашествия иноплеменных, от недуга и глада, от всякия скорби и смертоносныя раны, обитель же твою и нас всех от враг видимых и невидимых. Да твоим всемощным заступлением укрепляеми и твоею любовию согреваеми с верою и надеждою благодарне вопием Творцу небесе и земли: Аллилуиа.
Кондак сей глаголи трижды, таже икос 1-й и кондак 1-й.
Молитва
О священная главо, преподобне отче, и преблаженный авво Арсение! Не забуди нищих нас до конца, но поминай всегда во святых твоих и благоприятных молитвах к Богу. Помяни стадо твое, еже сам упасл еси, и не забуди посещати чад твоих; моли за ны, отче священный, за дети твоя духовныя, яко имеяй дерзновение к Небесному Царю. Не премолчи за ны ко Господу и не презри нас, верою и любовию чтущих тя, помяни нас недостойных у Престола Вседержителева, и не престай моляся о нас Христу Богу; дана бо тебе благодать за ны молитися. Не мним тя суща мертва, аще телом и преставился еси от нас, но и по смерти убо жив сый пребываеши; не отступай от нас духом, сохраняй нас от стрел вражиих, и всякия прелести бесовския и козней диавольских, пастырю наш добрый! Аще мощей твоих рака предо очима и видима есть всегда, но святая твоя душа, со ангельскими воинствы, со безплотными лики, с небесными силами, у Престола Вседержителева предстоящи, достойно веселится. Темже к тебе припадаем, и тебе молим, и тебе милися деем, молися о нас всесильному Богу о спасении душ наших, испроси нам время на покаяние, и еже невозбранным прейти от земли на небо; мытарств же горьких воздушных князей и вечныя муки избавитися, и Небесному Царствию наследники быти, со всеми праведными, от века угодившими Господу нашему Иисусу Христу, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Ґкafістъ с™0му прпdбному ґрсeнію, комeльскому чудотв0рцу
Кондaкъ №.
И#збрaнный чудотв0рче и3 и3зрsдный ўг0дниче хrтовъ, ґрсeніе прпdбне, восхвалsемъ тS, безм0лвіz, терпёніz и3 нищеты2 дух0вныz ўчи1телz. тh же ћкw и3мёzй дерзновeніе ко гDу, моли2 є3го2 и3збaвити њби1тель твою2 и3 нaсъ, грёшныхъ, t всёхъ бёдъ и3 ск0рбныхъ њбстоsній, да со ўмилeніемъ зовeмъ ти2:
Рaдуйсz, ґрсeніе, комельский чудотв0рче.
Јкосъ №.
ҐгGла земнaгw и3 нбcнагw человёка зри1мъ тS, прпdбне; тh бо и3змлaда nц7A нбcнагw возлю1билъ є3си2 и3 томY є3ди1ному в0лю твою2 пораб0тилъ є3си2. сегw2 рaди ўблажaемъ тS си1це:
Рaдуйсz, и3змлaда глaсу б9ію въ с0вэсти внимaвый: рaдуйсz, w4бразъ б9ій въ души2 твоeй въ чистотЁ храни1вый.
Рaдуйсz, земн0е вели1чіе твоE по р0ду ни во что2 вмэни1вый: рaдуйсz, t ю4ности нищетY дух0вную возлюби1вый.
Рaдуйсz, смирeніz ўчи1телю: рaдуйсz, дёвства ревни1телю.
Рaдуйсz, њби1тель прпdнагw сeргіа, ћкw ти1хое пристaнище, и3збрaвый: рaдуйсz, житію2 сeргіеву рeвностнэ подражaвый.
Рaдуйсz, ґрсeніе, комельский чудотв0рче.
Кондaкъ в7.
Ви1дэвъ въ и4ночествэ њпл0тъ и3 њграждeніе t суеты2 мірскjz и3 душеврeдныхъ п0мыслwвъ, прпdбне, въ ю4ныхъ лётэхъ, потщaлсz є3си2 пріsти на сS агGльский w4бразъ, смирeннэ взывaz всеви1дzщему храни1телю дyшъ и3 тэлeсъ: Ґллилyіа.
Јкосъ в7.
Рaзумъ тв0й, прпdбне џ§е, хrт0вымъ свётомъ просвэти1ти возжелaвъ, вдaлсz є3си2 чтeнію бжcтвенныхъ писaній: ўзрёвъ же п0льзу t сегw2 души2 твоeй, пріsлъ є3си2 трyдъ списовaти сщ7є1нныz кни1ги и3 тёми бли1жнихъ твои1хъ uмудрsти. сицев0му твоемY ўсeрдію дивsщесz, взывaемъ ти2:
Рaдуйсz, пи1щи дух0вныz, пaче тэлeсныz рачи1телю: рaдуйсz, сщ7eнныхъ кни1гъ списaтелю.
Рaдуйсz, њ душeвнэй п0льзэ собрaтій твои1хъ ревновaвый: рaдуйсz, молвы2 житeйскіz и3збэжaвый.
Рaдуйсz, труды2 душеполє1зныz чeстнэ почитaвый: рaдуйсz, и4стиною хrт0вою, ѓки мечeмъ проти1ву врагA душeвнагw сп7сeніz вооружeнный.
Рaдуйсz, сл0вомъ гDнимъ, ћкw хлёбомъ нбcнымъ насыщeнный: рaдуйсz, въ разли1чныхъ послушaніихъ и3спытaнный.
Рaдуйсz, ґрсeніе, комельский чудотв0рче.
Кондaкъ G.
Си1лою свhше преумудрeнный, ты2 свsте ґрсeніе, и3збрaнъ бhлъ є3си2 во и3гyмена њби1тели бGоноснагw сeргіа, и3 возлагaz надeжду на є3гw2 многом0щное предстaтельство пред8 пrт0ломъ прес™hz трbцы, въ смирeніи и3 пок0рности є3S с™ёй в0ли, со стрaхомъ и3 трeпетомъ взывaлъ є3си2: Ґллилyіа.
Јкосъ G.
И#мёz непрестaнное попечeніе њ ввёренныхъ твоемY води1телству и4ноцэхъ њби1тели сeргіевы, ты2, прпdбне, пeрвэе ўмн0жилъ є3си2 п0двиги тво‰, прилагaz труды2 ко трудHмъ. сегw2 рaди возглашaемъ тебЁ:
Рaдуйсz, совершeннагw терпёніz настaвниче: рaдуйсz, смиренномyдріz проповёдниче.
Рaдуйсz, надeжный и4ночествующихъ руководи1телю: рaдуйсz, прпdбныхъ сeргіа, нjкwна, сaввы и3 пр0чихъ с™hхъ и3гyменwвъ лavры сeргіевы дост0йный пріeмниче.
Рaдуйсz, свэще на свёшнице цRкве рwссjйскіz постaвленнаz: рaдуйсz, и4нокwвъ д0брыхъ w4бразе и3 ўкрашeніе.
Рaдуйсz, бGови вёрный служи1телю: рaдуйсz, прпdбныхъ є3гw2 нбcный сожи1телю.
Рaдуйсz, ґрсeніе, комельский чудотв0рче.
Кондaкъ д7.
Бyрю внyтрь и3мёz помышлeній сумни1тельныхъ, вели1кій кнsзь васjлій смути1сz, ўзрёвъ тS, прпdбне, и3гyмена вели1кіz лavры въ вeтсэй и3 многошвейнэй wдeжди; ўвёдэвъ же t брaтіи њ твоeмъ вели1цэмъ смирeніи и3 нелицемёрнэй простотЁ, прослaви смири1вшагw себE до кrтныz смeрти гDа, зовhй: Ґллилyіа.
Јкосъ д7.
Слhшавше и4ноцы и3 мірстjи лю1діе њ п0двизэхъ твои1хъ, преслaвнэ ґрсeніе, прославлsху гDа и3 тебE, ћкw є3гw2 ўг0дника. тh же, пребывaz въ лavрэ послушaніz рaди и3 бёгаz слaвы мірскjz, почaсту uдалsлсz є3си2 во њби1тель махри1щскую, и3дёже ўдост0илсz є3си2 kвлeніz слaвы б9іей на мощeхъ прпdбнагw стефaна и3 пaмzть є3гw2 твори1ти ўстaвилъ є3си2. послэди2 же по сл0ву писaніz, взыскyz грzдyщагw грaда, прпdбне, взeмъ с™hй кrтъ и3 їкHну пречcтыz бцdы, тaйнw ўдали1лсz є3си2 въ пустhню, чaz бGа сп7сaющагw. сегw2 рaди пріими2 бlгосерднэ похвалы6 сі‰:
Рaдуйсz, самоtвержeніz ўчи1телю: рaдуйсz, простоты2 хrтіaнскіz храни1телю.
Рaдуйсz, прославлeніz прпdбнагw стефaна свидётелю: рaдуйсz, пaмzти є3гw2 uстанови1телю.
Рaдуйсz, води1тельству пр0мысла б9іz пок0рный: рaдуйсz, бyимъ себE почитaвый.
Рaдуйсz, грaда грzдyщагw и3скaвый: рaдуйсz, г0рлице пустыннолюби1ваz, t мjра въ пустhню возлетёвшаz.
Рaдуйсz, ґрсeніе, комельский чудотв0рче.
Кондaкъ є7.
БGотeчною ѕвэзд0ю kви1лсz є3си2, бGомyдре ґрсeніе, странЁ волог0дстэй, и3 посели1лсz є3си2 въ вёси мaсленстэй, и3дёже пред8 си1мъ прослaвисz kвлeніемъ їкHна прес™hz бцdы nдіги1тріи, къ нeй же ћкw бlг0й путеводи1льницэ притeклъ є3си2 зовhй въ восхищeніи дух0внэмъ бGу: Ґллилyіа.
Јкосъ є7.
Ви1дzще вси2 њкрeстніи и3 проходsщіи лю1діе пустhнное твоE житіE и3 п0двиги тво‰, прославлsху гDа, kви1вшаго мjру сицевaго ўг0дника. мh же грёшніи, прин0симъ ти2 похвалы6 сі‰:
Рaдуйсz, ѕвэздо2, странY волог0дскую њсіsвшаz: рaдуйсz, лозо2 вертогрaда сeргіева.
Рaдуйсz, г0рдости прогони1телю: рaдуйсz, и4га хrт0ва носи1телю.
Рaдуйсz, темноты2 нар0дныz просвэти1телю: рaдуйсz, пустhни мaсленскіz пeрвый насeльниче.
Рaдуйсz, њбуревaемыхъ страстьми2 пристaнище бlгоути1шное: рaдуйсz, wби1димыхъ прибёжище надeжное.
Рaдуйсz, ґрсeніе, комельский чудотв0рче.
Кондaкъ ѕ7.
Проподвёдникъ несумнённагw пути2 ко сп7сeнію kви1лсz є3си2, премyдрэ ґрсeніе, твои1ми труды2, безкорhстіем и3 терпeніемъ, на ни1хже взирaюще, ўсeрднэ слaвимъ дaвшагw ти2 си1лу и3 крёпость гDа, вопію1ще є3мY: Ґллилyіа.
Јкосъ ѕ7.
ВозсіS, ћкw с0лнце въ пустhни мaсленстэй, но бёгаz молвы2 человёческіz, прпdбне, tшeлъ є3си2 въ непрохHдныz дє1бри комє1льскіz, носS смирeніz рaди древsный кrтъ, и3 тY при рэцЁ к0хотши, и3дёже ноша съ рaменъ твои1хъ спадE и3 свётъ нбcный њсіS тS, постaвилъ є3си2 кrтъ и3 посели1лсz є3си2, чaz въ безм0лвіи раб0тати гDеви со стрaхомъ. сегw2 рaди пріими2 похвалы6 сі‰:
Рaдуйсz, промышлeніемъ б9іимъ въ пустhню комeльскую приведeнный: рaдуйсz, свётомъ нбcнымъ здЁ њсіsнный.
Рaдуйсz, пустhню сію2 t всэS души2 возлюби1вый: рaдуйсz, t к0зней врaжескихъ с™hмъ кrт0мъ себE wгради1вый.
Рaдуйсz, покр0ву прес™hz бцdы сS предaвый: рaдуйсz, є3ди1нагw на потрeбу непрестaннэ и3скaвый.
Рaдуйсz, славолю1біz и3скорени1телю: рaдуйсz, соимeнному тебЁ вели1кому ґрсeнію вёрный подражaтелю.
Рaдуйсz, ґрсeніе, комельский чудотв0рче.
Кондaкъ з7.
ХотS врaгъ р0да человёча и3згнaти тS, прпdбне, и3з8 пустhни комeльскіz, мнHга и3скушє1ніz тебЁ дёzше, но ты2 ћкw твeрдый ґдамaнтъ неизмённе пребывaлъ є3си2 въ любви2 къ пустhни, взывaz къ распsтому за ны2 гDу: Ґллилyіа.
Јкосъ з7.
НHвыz труды2 под8sлъ є3си2, блажeнне ґрсeніе, є3гдA, по внушeнію б9ію, ўстр0ити њби1тель въ пустhни комeльстэй восхотёлъ є3си2 и3 сеS рaди вины2 шeдъ нелёностнэ во грaдъ москвY и3 смирeннэ пред8 џчи царS васjліа іwaнновича предстaвъ, моли1лъ є3си2 њгради1ти uстроsемую њби1тель t њби1дъ и3 uтэснeний, ±же наущeніемъ врaжескимъ дёzша њкрeстніи лю1діе. цaрь же, вёдаz тS ћкw ўг0дника б9іz, и3 и3сполнsz писaніе: толкyщему tвeрзетсz, повелЁ дaти тебЁ грaмоту во њграждeніе њби1тели. за сицєвhz тво‰ труды2 и3 п0двиги вопіeмъ ти2 со ўмилeніемъ:
Рaдуйсz, злaто въ горни1лэ терпёніz и3скушeнное: рaдуйсz, би1сере честнhй, t сквeрны грэх0вныz безм0лвіемъ њчищeнный.
Рaдуйсz, пустhнныхъ њби1телей њсновaтелю: рaдуйсz, вражды2 и3 нестроeніz uстрани1телю.
Рaдуйсz, сeрдце царeво на ми1лость преклони1вый: рaдуйсz, безм0лвіе твоE рaди спасeніz бли1жнихъ наруши1вый.
Рaдуйсz, прибэгaющымъ къ тебЁ въ нуждaхъ ўсeрдный пом0щниче: рaдуйсz, сyщымъ въ напaстэхъ ск0рый застyпниче.
Рaдуйсz, ґрсeніе, комельский чудотв0рче.
Кондaкъ }.
Стрaннымъ твои1мъ житіeмъ, прпdбне, пyстынz комeльскаz њзари1сz, є3мyже внимaюще, ўстрани1мсz мjра, ќмъ на нб7сA возл0жше, ѓще бо сп7сeніz душeвнагw рaди и3 ўдали1лсz є3си2 въ пустhню, но мн0зи пустыннолю1бцы сокр0вищами души2 твоеS привлeклъ є3си2, съ ни1миже нhнэ въ невечeрнемъ свётэ слaдкw воспэвaеши свэтоподaтелю хrтY: Ґллилyіа.
Јкосъ }.
Вeсь и3сп0лненъ бhлъ є3си2 любвE къ бGу и3 бли6жнимъ твои6мъ, свsте ґрсeніе, и3 сегw2 рaди безр0потнэ принимaлъ є3си2 неисчє1тныz њби6ды t гонsщихъ тS и3з8 пустhни. є3гдA же врeменнэ tшeдшу ти2 и3з8 кeліи твоeй, лю1діе нечести1віи напад0ша на ню2 и3 келeйнагw твоегw2 стaрца ўби1ша, ты2, прпdбне, въ вели1цэй ск0рби и3 потери брaта и3 њ дух0внэй поги1бели тёхъ бyіихъ людeй, дaлъ є3си2 мёсто гнёву и3 ўдали1лсz є3си2 за три1десzть п0прищъ въ дeбрь шилег0дскую, и3дёже пожи1лъ є3си2 въ совершeннэмъ безм0лвіи, д0ндеже tкрhтъ бhлъ є3си2 ловцeмъ ѕвэрeй. сицев0му терпёнію дивsщесz, возглашaемъ ти2:
Рaдуйсz, любвE хrт0вы вёрный носи1телю: рaдуйсz, сп7си1тельнагw долготерпёніz ўчи1телю.
Рaдуйсz, wби6ды, ћкw воздаsніе за грэхи2, пріимaвый: рaдуйсz, содёzнное тебЁ ѕло2 неѕл0біемъ покрhвый.
Рaдуйсz, пустhню шилег0дскую житіeмъ твои1мъ њс™и1вый: рaдуйсz, kвлeніемъ твои1мъ ѕвэрeй дубрaвныхъ ўдиви1вый.
Рaдуйсz, неви1ннw стрaждущихъ твои1мъ примёромъ ўкрэпи1вый: рaдуйсz, сирыхъ и3 ўб0гихъ покрови1телю.
Рaдуйсz, ґрсeніе, комельский чудотв0рче.
Кондaкъ f7.
Всsкую нaшу ск0рбь ўтоли2 твоeю многомощную п0мощію, прпdбне ґрсeніе, и3 и3спроси2 нaмъ ў гDа си1лу и3 крёпость понести2 кrтъ св0й до концA животA, взывaz вLцэ всёхъ: Ґллилyіа.
Јкосъ f7.
Вэт‡z многовэщ†нныz, ћкw ры6бы безгл†сныz, ви1димъ њ тебЁ, бGомyдре ґрсeніе, недоумёютъ бо дост0йнэ восхвали1ти тво‰ п0двиги. мh же грёшніи, люб0вію къ тебЁ подвизaеміи, дерзaемъ ўблажaти тS си1це:
Рaдуйсz, пустhнникwвъ дрeвнихъ, ґнтHніа, пavла, герaсіма нелицемёрный подражaтелю: рaдуйсz, хrтA, нE и3мёвшагw гдЁ главы2 преклони1ти, твeрдый послёдователю.
Рaдуйсz, t ѕвэрeй лю1тыхъ почитaемый: рaдуйсz, t людeй ѕвэронрaвныхъ гони1мый.
Рaдуйсz, ловцY ѕвэрeй себE kви1вый: рaдуйсz, безкорhстіемъ и3 прозорли1востію ловцA того2 порази1вый.
Рaдуйсz, н0вую њби1тель въ дeбри шилег0дстэй њсновaвый: рaдуйсz, ћкw си1лою моли1твъ твои1хъ њби1тель тA со всёми притeкшими къ нeй t нашeствіz татaръ спасeсz.
Рaдуйсz, ґрсeніе, комельский чудотв0рче.
Кондaкъ ‹.
Спасти2 хотS дyшу твою2 на мёстэ, бGомъ uкaзанномъ ти2, свsте ґрсeніе, вознамeрилсz є3си2 возврати1тисz въ любезную тебЁ пустhню комeльскую и3 здЁ њби1тель ўстр0ити: пeрвэе же ты2 напрaвилъ є3си2 стwпы2 тво‰ во грaдъ москвY къ цaрю васjлію їwaнновичу: и3спроси1въ же t негw2 н0вую грaмоту рaди пустhни комeльскіz, со ўченик0мъ герасімомъ tшeлъ є3си2 и3з8 њби1тели шилег0дскіz на прeжнее мёсто въ пустhню комeльскую и3 начaлъ є3си2 ўстроsти њби1тель во слaву и3 чeсть прес™hz бцdы, ю4же, ћкw непрестaнную пом0щницу и3 ск0рую застyпницу прославлsz, съ вёрою и3 надeждою взывaлъ є3си2 бGу: Ґллилyіа.
Јкосъ ‹.
СтэнA є3си2 крёпкаz њби1тели твоeй и3 всBмъ прибэгaющымъ, прпdбне ґрсeніе, твои1мъ бо с™hмъ житіeмъ мнHгіz въ пустhню привлeклъ є3си2, сегw2 рaди вопіeмъ ти2:
Рaдуйсz, житіS и4ноческагw мyдрый ўстрои1телю: рaдуйсz, смирeніz, цэломyдріz и3 нестzжaтельности рeвностный насади1телю.
Рaдуйсz, земнhй ѓгGле и3 нбcный человёче: рaдуйсz, къ тебё бо, ћкw мyдрому настaвнику, искaвшіи совершeнства прибэгaху.
Рaдуйсz, ћкw сл0ву твоемY и3 ѕвёри дубрaвніи внимaху: рaдуйсz, ѕлhхъ сердeцъ uмzгчeніе.
Рaдуйсz, њби1тели твоеS неусhпный попечи1телю: рaдуйсz, пречcтыz бцdы вёрный служи1телю.
Рaдуйсz, ґрсeніе, комельский чудотв0рче.
Кондaкъ №i.
Пёніе ўмилeнное ѓще и3 прин0симъ ти2, достохвaльне ґрсeніе, ничт0же совершaемъ дост0йнw, но ты2, прпdбне, покрhй нaше недост0инство твои1мъ снисхождeніемъ и3 научи2 ны2 чи1стымъ сeрдцемъ воспэвaти прослaвившему тS гDу: Ґллилyіа.
Јкосъ №i.
Свэтозaрнымъ свэти1ломъ возсіsлъ є3си2, прпdбне ґрсeніе, въ пустhнzхъ шилег0дстэй и3 комeльстэй, ѓще и3 пресели1лсz є3си2 въ послёднюю, но не забhлъ є3си2 посэщaти и3 пeрвую, њбличaz nкрє1стныz лю1ди въ нарушeніи и4ми зaповэдей и3 ўстaвwвъ цRк0вныхъ. пред8 концeмъ же животA твоегw2 ты2, прпdбне, затвори1лсz є3си2 въ кeліи твоeй и3 начaлъ є3си2 гот0витисz. послэди2 же собрaлъ є3си2 брaтію къ смeртному nдрY твоемY, молS и4хъ и3мёти люб0вь междY соб0ю, бlгослови1въ же и4хъ, ми1рнw прeдалъ є3си2 дyхъ тв0й бGу, и3 погребeнъ бhлъ є3си2 во њби1тели комeльстэй, и3дёже м0щи тво‰ тHки чудeсъ и3зливaютъ, подвизaюще взывaти тебЁ:
Рaдуйсz, свэти1ло, свётъ св0й t хrтA воспріsвшее: рaдуйсz, ћкw свётомъ тeмъ пусты6ни њсвэти1шасz.
Рaдуйсz, зaповэдей гDнихъ стр0гій и3сп0лнителю: рaдуйсz, наруши1телей џныхъ ск0рый њбличи1телю.
Рaдуйсz, кончи1ну твою2 пред8узнавый: рaдуйсz, м0щи тво‰ во бlгословeніе њби1тели дaвый.
Рaдуйсz, ћкw м0щи сі‰ тHки чудeсъ и3сточaютъ: рaдуйсz, ћкw чудесA т†z восхвалsти тS бlгодaрнэ подвизaютъ.
Рaдуйсz, ґрсeніе, комельский чудотв0рче.
Кондaкъ в7i.
Благодaти и3ст0чникъ с™ы6z м0щи тво‰ и4мамы и3 до днeсь, бlжeнне ґрсeніе, ѓще бо и3 њби1тель твоS uбёжищемъ и4нокинь нhнэ содёлана бhсть: въ цrтвіи бо нбcнэмъ нёсть мyжескъ п0лъ, ни жeнскъ, но вси2 р0ди, є3ди1нымъ сeрдцемъ и3 є3ди1ными ўсты2, нем0лчнэ славосл0вzтъ подaтелz всёхъ бл†гъ с™aгw д¦а ўтёшителz, пою1ще є3мY: Ґллилyіа.
Јкосъ в7i.
Пою1ще тво‰ п0двиги и3 чудесA, славосл0вимъ прослaвльшаго тS гDа и3 пр0симъ тS, прпdбне ґрсeніе, њсвzти2, вразуми2 и3 научи2 ны2, грBшныz, со ўмилeніемъ взывaти ти2:
Рaдуйсz, бyіихъ вразуми1телю: рaдуйсz, разслaбленныхъ возстанови1телю.
Рaдуйсz, слепы6мъ зрёніе, глухи6мъ слhшаніе, нэмы6мъ разрэшeніе љзhка даровaвый: рaдуйсz, трeзвости ўтверди1телю.
Рaдуйсz, враждyющихъ примири1телю: рaдуйсz, с0вэсти пробуди1телю.
Рaдуйсz, душеполeзныхъ бл†гъ подaтелю: рaдуйсz, не т0чію њби1тели твоеS, но и3 всёz w4бласти волог0дскіz покрови1телю.
Рaдуйсz, ґрсeніе, комельский чудотв0рче.
Кондaкъ Gi.
Q прпdбне и3 бGоносне џ§е нaшъ ґрсeніе, пріими2 t нaсъ недост0йныхъ, мaлое сіE молeніе и3 бGопріsтнымъ ходaтайствомъ твои1мъ ўмоли2 гDа и3збaвити цRковь правослaвную t безвёріz, є3ресeй и3 раск0лwвъ, nтeчество нaше t нашeствіz и3ноплемeнныхъ, t недyга и3 глaда, t всsкіz скорби и3 смертон0сныz рaны, њби1тель же твою2 и3 нaсъ всёхъ t вр†гъ ви1димыхъ и3 невиди1мыхъ. да твои1мъ всем0щнымъ заступлeніемъ ўкрэплsеми и3 твоeю люб0вію согрэвaеми съ вёрою и3 надeждою бlгодaрнэ вопіeмъ творцY нб7сE и3 земли2: Ґллилyіа.
Сeй кондaкъ глаг0ли три1жды, посeмъ №-й јкосъ и3 №-й кондaкъ.
Моли1тва.
Q сщ7eннаz главо2, прпdбне џ§е, и3 преблажeнный ѓвво ґрсeніе! не забyди ни1щихъ нaсъ до концA, но поминaй всегдA во с™hхъ твои1хъ и3 бlгопріsтныхъ мlтвахъ къ бGу. помzни2 стaдо твоE, є4же сaмъ ўпaслъ є3си2, и3 не забyди посэщaти чaдъ твои1хъ: моли2 за ны2, џ§е сщ7eнный, за дёти тво‰ духHвныz, ћкw и3мёzй дерзновeніе къ нбcному цRю. не премолчи2 за ны2 ко гDу и3 не прeзри нaсъ, вёрою и3 люб0вію чтyщихъ тS, помzни2 нaсъ недост0йныхъ ў пrт0ла вседержи1телева, и3 не престaй молsсz њ нaсъ хrтY бGу: данa бо тебЁ блгdть за ны2 моли1тисz. Не мни1мъ тS с{ща мeртва, ѓще тёломъ и3 престaвилсz є3си2 t нaсъ, но и3 по смeрти ќбw жи1въ сhй пребывaеши: не tступaй t нaсъ дyхомъ, сохранsй нaсъ t стрёлъ врaжіихъ, и3 всsкіz прeлести бэс0вскіz и3 к0зней діaвольскихъ, пaстырю нaшъ д0брый! ѓще мощeй твои1хъ рaка пред8 nчи1ма и3 ви1дима є4сть всегдA, но с™az твоS душA, со агGльскими в0инствы, со безпл0тными ли1ки, съ нбcными си1лами, ў пrт0ла вседержи1телева предстоsщи, дост0йнw весели1тсz. тёмже къ тебЁ припaдаемъ, и3 тебЁ м0лимъ, и3 тебЁ ми1лисz дёемъ, моли1сz њ нaсъ всеси1льному бGу њ сп7сeніи дyшъ нaшихъ, и3спроси2 нaмъ врeмz на покаsніе, и3 є4же невозбрaннымъ прейти2 t земли2 на нб7о, мытaрствъ же г0рькихъ воздyшныхъ кнzзeй и3 вёчныz мyки и3збaвитисz, и3 нбcному цrтвію наслёдники бhти, со всёми прaведными, t вёка ўгоди1вшими гDу нaшему ї}су хrтY, є3мyже подобaетъ всsкаz слaва, чeсть и3 поклонeніе, нhнэ и3 при1снw и3 во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.
Краткое житие преподобного Арсения Комельского
Родился в Москве во второй половине XV века. Уже в отроческих летах преподобный желал оставить суету мира и посвятить свою жизнь служению Богу. Достигнув совершеннолетия, преподобный Арсений пришел в обитель преподобного Сергия Радонежского, где и принял монашеский постриг.
В обители святой совершенно предал себя иноческим трудам, с усердием выполняя монастырские послушания на скотном дворе и в хлебной. По своему смирению он считал себя последним и слугой для всех. Трудами и постом преподобный Арсений изнурял свою тело, умерщвляя страсти, и в то же время он старался укрепить свою душу молитвой, чтением Священного Писания и душеспасительных книг, которые святой переписывал для своего монастыря и для других церквей.
В 1525–1527 гг. св. Арсений был игуменом Троице-Сергиевой Лавры. В этом сане он не изменил своей любви к посту и нищете: носил ветхую одежду, служил всем и трудился более всех.
В 1527 г., стремясь к подвигу безмолвия, преподобный тайно оставил монастырь и ушел в комельский лес. Здесь, на берегу реки Кохтыш, святой основал обитель в честь Положения ризы Пресвятой Богородицы во Влахерне. В служении Богу и ближним, в труде и молитве прошла жизнь преподобного Арсения. 24 августа 1550 г., причастившись Святых Христовых Таин, преподобный Арсений мирно отошел ко Господу. Вскоре после праведной его кончины у гробницы святого стали совершаться чудесные исцеления от различных болезней.
Полное житие преподобного Арсения Комельского
Преподобный Арсений родился в Москве в последней половине XV веха, но в котором именно году – неизвестно, по происхождению был из рода бояр Сахарусовых. Он рано начал тяготиться шумом столицы и почувствовал отвращение к мирской жизни, хотя по правам рождения мог иметь в ней большие успехи, приобрести честь и богатство. Его юное сердце, еще не связанное никакими житейскими узами, свободное от всех мирских пристрастий, горело любовью к одному Богу, стремилось всецело посвятить себя на служение Ему. И обитель Св. Троицы, прославленная подвигами своего основателя преподобного Сергия, уже причисленного тогда к лику святых, представлялась ему лучшим для того местом, поэтому юный боярин и принял в ней иноческое пострижение.
Нелегка была жизнь для молодых и новоначальных иноков в многолюдной обители Сергиевой. Кроме строгого исполнения обязательного для всех повседневного монашеского правила, каждый инок должен был пройти длинный ряд различных послушаний, начиная с самых низших и трудных: службы на скотном дворе, в монастырских огородах и полях, привратником, в поварне и на хлебне, в братской трапезе и церкви. При этом инок совершенно отрекался от своей воли и подчинял себя воле старца-наставника, пока наконец достигал права пользоваться услугами других в тишине своей келлии.
Молодой инок Арсений совершенно предал себя иноческим трудам, со всем усердием и с юношеским жаром он начал проходить монастырские послушания: в числе первых приходил в церковь и всегда первым являлся на послушаниях, охотно исполняя и то, чего не успевали или не хотели сделать другие, по своему смирению считая себя последним в обители и слугою всех. Трудами и постом изнуряя тело и умерщвляя страсти, он в то же время старался укреплять душу свою молитвою, чтением душеполезных книг и переписыванием их, то для своего монастыря, то для других церквей. Как драгоценный памятник его трудов, доныне сохранилось в его обители Евангелие, написанное им в Сергиевом монастыре в 1506 году, на котором можно прочитать такую смиренную надпись: «Писал Евангелие многогрешный чернец Арсеньишко Сахарусов». Такая примерная труженическая жизнь и высокие добродетели не могли не снискать ему всеобщей любви и уважения. И когда в 1525 году, в сентябре месяце, игумен Порфирий отказался от управления монастырем, все братия единогласно избрали преподобного Арсения на его место как самого достойного. Но это избрание, лестное для других, показалось смиренному подвижнику тяжелым бременем, которое он согласился принять на себя только из послушания, ради моления и ради слез братии. В сане игумена богатого монастыря Арсений не изменил своей любви к нищете и посту и честь игуменства своего поставлял в том только, чтобы служить всем и трудиться более других. Отечески заботясь о довольстве и успокоении братии, преподобный Арсений забывал о самом себе и не замечал того, что одежда его покрыта заплатами и хуже всех, даже тогда, когда встречал и принимал приходивших в монастырь князей и бояр. «Что это значит, что игумен ваш ходит в такой худой одежде?» – спрашивал братию великий князь Василий Иоаннович, увидевши Арсения во время посещения обители едва не в рубище. «Наставник наш – истинный раб Божий и живет в Боге; он думает только о том, как бы оставить нас и удалиться в пустыню на безмолвие», – сказали в ответ братия и просили великого князя, чтобы убедил их игумена остаться с ними. Василию Иоанновичу и самому было жаль, если обитель лишится такого настоятеля, поэтому он стал просить преподобного Арсения остаться в обители, на что тот и согласился, постыдившись огорчить отказом высокого посетителя, хотя и сильно желал удалиться в пустыню.
В то время многие окрестные монастыри и пустыни были подчинены Троицкому монастырю, и игумен Троицкий наблюдал за их хозяйством и образом жизни братии. Преподобный Арсений и эту обязанность старался исполнять в точности. Несмотря на то, что многолюдство его собственного монастыря требовало неусыпных трудов и надзора со стороны игумена, он находил еще время посещать и эти монастыри, чтобы лично наблюдать за ними и собственным примером руководить братию. Особенно он любил посещать обитель современника Сергия преподобного Стефана Махрищского, находившуюся в 35-ти верстах от Троицкой, чтобы в ее пустынном безмолвии хотя несколько успокоиться и приобрести новые силы к прохождению своей многотрудной должности. Там однажды махрищский игумен Иона объявил ему, что благоговейный инок Герман, уже столетний старец, вышедши ночью из своей келлии, увидел огонь, горящий под древесными ветвями над местом погребения преподобного Стефана, и тогда, ужаснувшись необычайности явления, поспешил сказать ему о том, что и он сам из окна своей келлии увидел тот огонь, как бы луч света, сиявший от могилы Стефана. Преподобный Арсений, приняв это за знамение благодати Божией, дарованной преподобному Стефану, приказал поставить над его могилой гробницу, осенять ее покровом и возжечь пред ней большую свечу, затем, совершив соборне Божественную литургию, установил, чтобы с тех пор ежегодно праздновалась в обители память преподобного.
Если бы преподобный Арсений не был возведен на высокую степень игумена и оставался по-прежнему в числе братства, не обращая на себя особенного внимания других, то, может быть, он и не подумал бы никогда оставить Троицкую обитель, в которой принял иноческое пострижение, дал обещание пребывать до смерти и провел уже столько лет. Но начальство над братией, неизбежные отношения с богатыми и сильными мира, всеобщий почет и уважение, оказываемое ему как преемнику Сергиеву, лежало тяжелым бременем на смиренной душе подвижника. Часто вспоминал он о своей прежней жизни, когда, ничем не развлекаемый и заботясь только о самом себе, он мог всецело предаваться богомыслию, любовь к пустыни и безмолвию начала возгораться в его сердце все более и более, пока наконец преподобный, будучи не в силах противиться влечению своего сердца и зная, что великий князь и все братия не согласятся отпустить его, решился тайно оставить свое место и удалиться в незнакомые места, чтобы в уединении всецело посвятить себя на служение единому Богу.
Наслышавшись о неизмеримых лесах севера и зная, что еще при преподобном Сергии и с его благословения из Троицкого монастыря ушли туда некоторые и основали там собственные монастыри и пустыни, преподобный Арсений в 1527 (или в 1529) году вышел из монастыря и направил свой путь в эту сторону, для него совершенно неизвестную. Он обошел много лесов и пустынных дебрей, ища для себя удобного места, и наконец, руководимый Промыслом, достиг Вологодской страны. Здесь, незадолго пред тем временем (около 1525 года), в расстоянии 40 верст к северо-западу от г. Вологды, в верховьях малой речки Бабайки явилась чудотворная икона Божией Матери Одигитрии. Услышав об этом новом знамении милосердия Божия, преподобный Арсений пошел в то пустынное место, где явилась икона, и, соорудив себе малую келлию, стал подвизаться в ней в посте и молитве. Но со времени явления св. иконы пустынное место перестало быть безмолвным от множества приходивших туда богомольцев, поэтому, пробыв здесь несколько времени, он оставил свою келлию в основание будущей Мяслянской пустыни и снова пошел странствовать по болотам и дебрям Комельского леса, усердно прося Господа, чтобы Он Сам указал ему место для жительства.
И через некоторое время в густой чаще леса, у слияния речек Лежа и Кохтыш, в 40 верстах от Вологды, с его плеч сорвало ношу. Преподобный присел отдохнуть и вдруг увидел необыкновенный свет, озаривший окрестность. Уразумев откровение Божие, святой Арсений на месте явления света построил себе небольшую келлию и начал подвизаться в посте и молитве, дни проводя в труде, а ночи – в бдении. Он думал, что зашел в такую лесную глушь, в которой никто уже его не потревожит и не нарушит его безмолвия, но, видно, нет на земле такого места, где бы искушение не могло постигнуть человека. «Видевше себе беси поругани бываемы от блаженнаго Арсения и изгоними от места того святаго, воздвигоша брань на него и многа искушения и досаждения святый претерпе от них», – говорит описатель его жития. Не возмогши победить подвижника сами, невидимые враги насылали на него видимых в лице окрестных жителей, возбуждая в них зависть и гнев против святого. Крестьяне, ходившие сюда то для рубки леса, то для звериной и рыбной ловли, сочли себе помехой уединенную келлию пустынника, опасаясь, чтобы со временем она не разрослась в монастырское общежитие и не овладела окрестными землями. Чтобы изгнать его из пустыни и удержать за собой землю, они стали наносить преподобному различные обиды и притеснения. Смиренный старец противопоставлял им сначала христианское терпение и кротость, стараясь победить их злобу своей любовью; потом, когда притеснения сделались слишком часты и невыносимы, так что однажды злые люди, пришедши в келлию и не заставши в ней самого Арсения, убили жившего с ним келейного его старца, тогда он, по слову апостола, дал место гневу (Рим.12,19) и, оставивши Комельскую пустыню, удалился оттуда верст за тридцать в дикий Шилегонский лес, на речку Шингор. Полное уединение этого места вполне соответствовало сердечному влечению святого Арсения служить Господу в безвестной пустыни. И, прилагая труды к трудам и подвиги к подвигам, блаженный подвижник, как огнем, горел любовью к Богу, вперив к небу ум свой. Но сколько ни нравилась ему эта уединенная жизнь и как он ни рад был своему безмолвию, оно скоро должно было прекратиться.
Господь, не желая доле оставлять светильника Своего как бы под спудом, восхотел, чтобы это духовное сокровище обогатило и других и чтобы подвиги его послужили примером и назиданием для многих. Крестьянин Алексей Охотин один раз пришел в Шилегонский лес с собаками ловить зверей, и собаки отбежали от него, и он, отыскивая их, нечаянно набрел на келлию отшельника. Старец принял его с отеческой любовью и стал спрашивать у него, как он нашел его келлию, так как преподобный до него не видел в лесу ни одного человека и не знал, далеко ли находятся селения. Когда охотник рассказал ему подробно обо всем, то преподобный, видя в нем человека простого и доброго, долго беседовал с ним, поучая страху Божию, и, отпуская, он велел ему искать собак по речке Шингоре на мысу Кривике и при этом сказал: «Там найдешь их с большой добычей». Удивился охотник прозорливости старца, когда в самом деле нашел своих собак с добычей именно на том месте, где сказал ему преподобный. Добычей, пойманной собаками, была дорогой цены лисица, с которой охотник тотчас же возвратился к келлии старца и просил его принять ее в дар, но старец отказался от подарка и посоветовал жертвователю употребить цену ее на милостыню. Через этого охотника келлия Арсения сделалась известной, и один за другим стали приходить к нему из окрестности для духовных бесед монахи и миряне. Старец всех принимал с отеческой любовью, поучал всем сердцем любить Господа, пролившего за нас кровь Свою на Кресте, и ближних как самих себя. Когда некоторые из посетителей, желая постоянно иметь его своим наставником и руководителем в духовной жизни, стали принимать от него пострижение и селиться близ его келлии, преподобный Арсений водрузил крест и построил часовню для общей молитвы. Таким образом в дремучем Шилегонском лесу составилось братство любителей безмолвия и основалась пустыня, известная впоследствии под названием Александро-Коровиной (позднее Троицкая пустынская церковь).
Уже около семи лет преподобный Арсений подвизался в Шилегонском лесу, довольный его безмолвием, как в 1538 году казанские татары неожиданно вторглись в Вологодские пределы, сжигая селения, а беззащитных жителей грабя, убивая и уводя некоторых с собою в неволю. Ужас распространился в стране, и жители, чтобы спастись от смерти, толпами бежали из селений в Шилегонский лес, где находилась пустыня преподобного, думая найти себе защиту в неприступности места, удаленного от дорог. Варвары хотели было проникнуть и туда вслед за бежавшими жителями, но были удержаны Промыслом по молитвам человека Божия, так что все те, которые искали себе убежища в его пустыни, остались невредимы. После ухода татар многие из жителей не захотели более возвратиться на пепелища своих жилищ и поселились со своими семействами близ келлии отшельников, вследствие чего любимое преподобным безмолвие было нарушено близостью мирского шумного селения. Тогда Арсению пришла мысль опять идти в Комельский лес на прежнее свое место, и когда он объявил о своем намерении жившим с ним пустынникам, то один из учеников его, инок Герасим, не захотевши разлучиться со своим наставником, пожелал отправиться с ним.
Еще в 1530 году великим князем была выдана преподобному Арсению жалованная грамота, которой строго запрещалось всем около пустыни его в Комельском лесу на речке Кохтыше во все стороны на две версты рубить лес, ставить новые поселения, заниматься звероловством и обращать в свое владение землю или лес. Но, испытавши после того столько притеснений и обид, преподобный Арсений решился снова идти в Москву искать защиты от своеволия грубых людей и в 1539 году получил новую грамоту с большими правами и наделом земли уже на пять верст. Тогда, поручивши управление Шилегонской пустыней одному из своих учеников, преподобный Арсений с Герасимом отправился в Комельский лес, водворился на своем прежнем месте и стал рубить лес, расчищать и приготовлять землю под поля и огороды для будущей обители. Труд шел успешно, ибо препятствий со стороны жителей теперь уже не было. Но когда пустынники завели несколько голов рогатого скота, то стали их обижать медведи, чем причиняли подвижникам постоянный труд и беспокойство. Однажды, когда медведь напал на корову, прозорливый старец молитвой остановил и связал зверя, приказавши своему ученику идти и наказать его, чтобы он более не тревожил их. Герасим пошел и начал сечь зверя лозой, и медведь не только не рассвирепел и не бросился на него, но, как бы сознавая свою вину, поклонился ему до земли и ушел на свое место. С того времени звери перестали нападать на монастырский скот. Такова была вера и сила молитвы старца и истинно детская простота и послушание ученика!
Когда рядом с отшельником стали селиться иноки, преподобный Арсений по благословению епископа Вологодского Алексия (1525–1543) построил храм, который был освящен 2 июля 1541 года в честь Положения Ризы Пресвятой Богородицы во Влахерне. Так возникла Комельская Ризоположенская обитель. Преподобный Арсений не жалел ни сил, ни времени, чтобы наставить иноков и приходивших поселян истинам православной веры и правилам христианской жизни. Он часто сам ходил в селение, на покосы и проповедовал слово Божие. Не забывал святой Арсений и Шилегонской обители, которую также нередко посещал и назидал братию.
Преподобный Арсений не любил лжи и обличал людей, допускавших обман. Однажды крестьяне близлежащего села испросили у преподобного разрешение на ловлю рыбы в пределах монастырского участка в реке Леже. Старец, благословив их, сказал, чтобы в случае хорошего улова они принесли часть рыбы в монастырь. По молитве преподобного улов был хороший, но рыбаки скрыли лучшую долю. Преподобный Арсений обличил их лукавство, и рыбаки принесли искреннее покаяние. Особенно строг был преподобный к тем, кто нарушал воскресные дни и оскорблял их святость работой на пользу своего дома. Однажды одна крестьянка в воскресный день вышла в поле жать. В то время преподобный находился в этом селе и, узнав об этом, велел ей прекратить работу и помолиться Богу. Крестьянка сначала послушалась, а затем вновь пошла в поле. Тогда по молитве праведника поднялся ветер и разметал все снопы непослушной женщины.
В служении Богу и ближним, в труде и молитве прошла жизнь преподобного Арсения. Предчувствуя кончину, святой старец назначил преемником своего ученика Герасима и, затворившись в келлии, стал готовиться к смерти. Незадолго до кончины он преподал последнее наставление братии: любить друг друга и хранить монастырский устав. Преподобный Арсений мирно скончался 24 августа 1550 года, причастившись Святых Христовых Таин. Братия погребли святого близ алтаря монастырского храма.
Вскоре после кончины преподобного от его гробницы стали совершаться чудесные исцеления болящих. Описание многочисленных чудес, входившее в житие преподобного, сгорело во время пожара в 1596 году. Позднее житие было восстановлено в кратком виде по сохранившимся записям иноком обители Иоанном.
Через 100 лет игумен Комельского монастыря Иоасаф (1656–1665) построил на месте прежнего храма новый, каменный, с двумя приделами: во имя преподобного Сергия Радонежского и преподобного Арсения – над местом его погребения. Позднее над мощами преподобного была устроена гробница.