Акафист святому праведному Иакову, Боровичскому чудотворцу

Одобрен: 14 августа/8 сентября 1885 года

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 04 июня (22 мая ст. ст.); 05 ноября (23 октября ст. ст.)

Утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранный от Царя Сил Господа Иисуса, дивно прославленный от Него святых мощей твоих явлением и множеством чудотворений, угодниче Божий Иакове праведный, о твоих источаемых нам благодеяниих благодарни суще, похвальное восписуем ти пение, и молимтися о еже от всяких бед свободитися нам твоими молитвами, радостно и умиленно тебе зовущым:

Радуйся, Иакове праведный, чудотворче Христов предивный.

Икос 1

Ангелоподобное житие твое на земли являеши нам по смерти, богомудре Иакове, святых мощей твоих преславным прославлением, от нихже токи исцелений благодатных источаеши недужным. Темже Российская страна тобою красуется, стяжавши тя, богодарованного целебника, мы же с любовию ти зовем:

Радуйся, великий угодниче Божий, утаивый от нас Отечествие твое земное, да увериши, яко от Бога к нам послан еси.

Радуйся, равноангельный человече, облиставый нас божественною зареюпреславных твоих чудес.

Радуйся, небожителю, горе со ангелы обитаяй.

Радуйся, от небесных высот благосердием твоим к земнородным приникаяй.

Радуйся, в тайне Господеви поработавый в преподобии и правде.

Радуйся, явно и преславно от Господа прославленный нетлением и чудесы.

Радуйся, Иакове праведный, чудотворче Христов предивный.

Кондак 2

Видя льдину, манием Божиим противу быстрин водных плывущую, и от нея дым кадильный горе возносящийся, недоумеваху людие веси Боровичския о необычнем сем явлении. Приставшей же льдине ко брегу речному, обретоша на ней на кладе древесней лежащыя, нетлением процветшыя святыя мощи твоя, смиренномудре Иакове. Темже и нас подвизаеши Прославльшему тя Господу пети: Аллилуиа.

Икос 2

Разум божественныя тайны неразумевающе, убояшася людие Боровичстии прияти тя незнаема и непогребенна, и вспять отринуша льдину с мощами твоими в быстрину речную. Оней же паки к ним трижды возвращшейся, представ святый Иаков в соннем видении старейшинам Боровичским, обличил еси их сице глаголя: «Что гоните мя христианина верна, именем тезоименита святому апостолу Иакову брату Божию суща»; о сем радующеся благодарим и зовем ти таковая:

Радуйся, незлобием твоим Христу Господу, от иудей гониму, подражавый.

Радуйся, простоту и неразумие отринувших тя не наказавый.

Радуйся, неведение их явлением твоим вразумивый.

Радуйся, веру твою во Христа ясно исповедавый.

Радуйся, имя твое святое от нас не скрывый.

Радуйся, благодать тебе от Господа дарованную чудесы преславными проявивый.

Радуйся, Иакове праведный, чудотворче Христов предивный.

Кондак 3

Сила Божия славно прославися во святых мощех твоих, Иакове святе, к нимже притекающе, недужнии исцеление, слепии прозрение, немии ясноглаголание получаху, и здрави возвращахуся, прославляюще тя чудотворца милостиваго. Темже молим тя и нас, немощствующих грехи многими, посети благоутробне и умоли за нас Человеколюбца Бога, Емуже воспеваем: Аллилуиа.

Икос 3

Имеюще помышления сумнительная о чуднем явлении мощей твоих святых, людие Боровичстии на брезе речнем положиша их на кладе древесней: обаче и время довольно лежавшым им тамо, неистлени явишася и чудесы о твоей святыни удостовериша, святче Божий, прославляемый от верных богомольцев пении сими:

Радуйся, юности преизящная похвало.

Радуйся, свято процветшая розго небеснаго вертограда Иисусова.

Радуйся, цвете нетления, облагоухавый Российскую страну вонею благоухания Христова.

Радуйся, крине чистоты, пренесенный от земли в рай превышний.

Радуйся, многоцелебный сосуде безмезднаго врачевания недугов человеческих.

Радуйся, чудес источниче, оросивый нас к плодоносию духовному.

Радуйся, Иакове праведный, чудотворче Христов предивный.

Кондак 4

Буря недоумения смути святителя Новоградскаго Феодосиа о преславнем явлении мощей твоих, святе Иакове: темже возвестити о сем первосвятителю Московскому Макарию и благоверному царю Иоанну вскоре потщася. Тии же весть благую приемше, верою познаша тя чудотворца богодарованнаго, и со благодарным чувствием Прославльшему тя Христу Богу возгласиша: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше ближнии и дальнии неисцельно болящии, яко источник целеб точит священная рака твоя, угодниче Божий Иакове, со тщанием устремишася к тебе и по вере своей приимаху исцеления своим недугом, немолчными усты возглашающе тебе сия песненная словеса:

Радуйся, скорый помощниче скорбящих и озлобленных.

Радуйся, добрый целебниче болезнми обремененных.

Радуйся, благий посетителю неисцельно страждущих.

Радуйся, скоропредстательный врачу отчаянно недугующих.

Радуйся, укрепление немощных и разслабленных.

Радуйся, утешение унывающих и безнадежных.

Радуйся, Иакове праведный, чудотворче Христов предивный.

Кондак 5

Богосветлая лампада, елеем милости Божия исполненная и преизливающаяся являешися, святче Божий Иакове в посмертных деяниих твоих, многим бо с верою притекающих к мощем твоим, благодетельствовал еси чудесно, и безчисленных недужных уврачевал еси милостивно, подвизая нас гласы немолчными воспевати тобою благодеющему нам Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше велию благодать целебную, от Господа тебе дарованную посланнии от святителя Новоградскаго Феодосиа благоговейнии священницы принесоша цельбоподательныя мощи твоя в храм Божий, Иакове досточудне, да не сокрыт будет толикий светильник чудес, но на свещнице святолепнем Церкве Боровичския да светит всем, верою чтущым тя благохвалении сими:

Радуйся, добродетели твоя во глубине смирения твоего от нас сокрывый.

Радуйся, и мощем твоим святым вне храма Божия на долзе пребывати попустивый.

Радуйся, от брега речнаго, яко бисер многоценен в церковь Господню принесенный.

Радуйся, яко сокровище дражайшее, тамо положенный.

Радуйся, смирение совершенное и нищету неложную по смерти засвидетельствовавый.

Радуйся, убожеством риз твоих нестяжание твое обличивый.

Радуйся, Иакове праведный, чудотворче Христов предивный.

Кондак 6

Проповедник немолчный твоих чудес явися святейший патриарх Никон, иже устроив обитель преславну Богоматери, тамо святыя мощи твоя с благолепною честию священства принести потщася, идеже и ныне, яко крин благоуханен пребывают источающа исцеления благодатныя всем требующым, Богу же вопиющым: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси яко звезда путеводная, зарею чудес твоих, всех путеводящая к Небесному Отечествию, Иакове всеблаженне. Кто бо не умилится, видя, яко в юнем возрасте старцев добродетелию превозшел еси, и велий дар чудотворений праведно от Бога восприял еси; о сем дивимся и зовем ти во умилении душ и сердец:

Радуйся, избранниче Божий, непорочное житие на земли препроводивый.

Радуйся, любимиче Христов, кротостию и тихостию твоею блаженство кротких унаследовавый.

Радуйся, в мире скончавыйся и к премирным обителем райским возшедый.

Радуйся, со ангелы и всеми святыми тамо на веки водворивыйся.

Радуйся, гражданине всесветлаго града Иерусалима Горняго.

Радуйся, ангеле земный и человече небесный.

Радуйся, Иакове праведный, чудотворче Христов предивный.

Кондак 7

Хотя Человеколюбец Господь явити истину Православия святыя Восточныя Церкве благодатным нетлением мощей святых Своих угодников, и чудесы от них истекающими, сию свидетельствует, во обличение иноверных и неверных, и во утверждение православных. Сие дивное смотрение Божие в преславнем явлении мощей твоих, Иакове праведный, разумеюще верою, приносим Царю Небесе и земли благодарственную песнь: Аллилуиа.

Икос 7

Новое знамение благоволения Божия в стране Российстей видим в многочудеснем явлении святых мощей твоих, Иакове праведный, и с любовию притекающе к твоему молитвенному заступлению, яко богодарованному заступнику нашему, приносим ти сия похвалы:

Радуйся, чудесы твоими истины святыя православныя веры удостоверивый.

Радуйся, присущей святей Восточней Церкви благодати Святаго Духа проповедниче.

Радуйся, грядущаго воскресения мертвых светлый прообразе.

Радуйся, немерцающаго трисолнечнаго сияния светлейшее отображение.

Радуйся, вечныя безсмертныя о Христе жизни цельбоносныя проявление.

Радуйся, райскаго нескончаемаго блаженства всежелательный нам ходатаю.

Радуйся, Иакове праведный, чудотворче Христов предивный.

Кондак 8

Странники и пришельцы суще в мире сем прелестнем, к тебе прибегаем Иакове святе: управи нас влающихся окормлением твоим к тихому пристанищу спасения, настави твоими молитвами на стезю покаяния, и заступи от всякаго диавольскаго искушения, да тобою вспомоществуеми, сподобимся улучити блаженство вечное, и со ангелы и всеми святыми Создателю нашему пети: Аллилуиа.

Икос 8

Весь бе в нижних, обаче и вышних духом не отступил еси, святе Иакове, егда живяше на земли. Ныне же пребываеши в вышних, предстоя со ангелы Престолу Господа Славы: обаче и нижних не отступаеши, молитвами благоспоспешествуя нам и чудесы посещая нас, поющих тебе таковая:

Радуйся, неленостный воли Божией исполнителю.

Радуйся, буйство Христово паче премудрости мирския вменивый.

Радуйся, во смирении глубоцем безвестно жизнь праведную скончавый.

Радуйся, ангелы от земли к обителем небесным на лоно Авраамле пренесенный.

Радуйся, лику святых Божиих Престолу предстоящих горе сопричтенный.

Радуйся, благоволением Божиим и долу на земли нетлением и чудесы прославленный.

Радуйся, Иакове праведный, чудотворче Христов предивный.

Кондак 9

Всяк возраст не неудобен благочестию бывает, аще осенит свыше благодать Божия, немощная врачующи и оскудевающая восполняющи: темже и тебе угодниче Божий, в юностнем возрасте толико укрепи, яко вся добродетели удобно совершил еси, и безплотным непорочностию и чистотою уподобился еси, и еще на земли в бреннем телеси, небесным нравом украшенный, сподобился еси достойно пети Богу ангельскую песнь: Аллилуиа.

Икос 9

Витийство мудрых мира сего недоумеет изъяснити тайну чуднаго нетления мощей святых Божиих: мы же, испытания чужди, верою несумненною залог безсмертия в сем видяще, с любовию припадаем ко святым и многоцелебным мощем твоим, святе Иакове, и яко вернаго раба Христова и чудотворца славнаго, венчаем тя благохвалении сими:

Радуйся, молитв благовонное кадило, благоухающее горе у Престола Божия.

Радуйся, крине благовонный, Церковь Российскую ароматы райскими усладивый.

Радуйся, бисере пресветлый, озаривший нас сиянием преславных чудес.

Радуйся, заре безсмертия, возсиявшая нам от гроба, являющаго нетленную жизнь.

Радуйся, мироположнице благодати, на всяк недуг душевный врачевание источающая.

Радуйся, подателю радования и утешения всяцей души скорбящей, с упованием и верою к тебе притекающей.

Радуйся, Иакове праведный, чудотворче Христов предивный.

Кондак 10

Спасение и блаженство райское житием праведным унаследовав, святче Божий, ни в чемже лишен еси, но равный динарий с древними великими святыми от небеснаго Домовладыки прияв, моли прилежно о еже и нам немощным и грешным житие сие временное без порока прейти, и блаженство вечное улучити, и во Царствии Небеснем радостно пети Богу Спасителю грешных: Аллилуиа.

Икос 10

Стеною молитв твоих, угодниче Христов, огради нас от всякаго душевреднаго искушения диавольскаго, яко тебе дарова нам Преблагий Бог покров и защиту душам и телесем нашым. Тебе убо прославляем и просим: помози нам во всяцей скорби и обстоянии, сице тебе вопиющым:

Радуйся, Церкве торжествующия на небеси изрядное украшение.

Радуйся, Церкве воинствующия на земли крепкое вспоможение.

Радуйся, целомудрия и чистоты зерцало светлейшее.

Радуйся, кротости и нищеты духовныя образе совершеннейший.

Радуйся, смирения любителю.

Радуйся, в жизни и по смерти образ смиренномудрия показавый.

Радуйся, Иакове праведный, чудотворче Христов предивный.

Кондак 11

Пение умиленное, от любве и усердия в похвалу тебе от нас возносимое, приими благоутробне, святче Божий Иакове, воззри не на нас недостойных, но на усердное произволение наше, и подражая милосердию Христа Спасителя нашего, приклонися к нам милостивно, и в покаянии преуспети сподоби, да твоими молитвами всегда поем Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светлую память твою, яко торжество веры и благочестия светле совершает святая Христова Церковь, угодниче Божий и чудотворче Иакове, созывающи верныя чада своя на похвалу праведнаго жития твоего и преславных чудес твоих. Приими убо, ублажаемый избранниче Христов, гласы хвалебныя, тебе радостно от нас возносимыя сице:

Радуйся, ангелов подобниче и человеков заступниче.

Радуйся, святых сожителю присный Богу.

Радуйся, яко предстоиши Божию Престолу во свете немерцающия славы.

Радуйся, венценосче, увенчанный от руки Вседержителя.

Радуйся, ризою нетления облеченный и даром чудес обогащенный.

Радуйся, молитвенниче неусыпаяй и предстателю богоприятный.

Радуйся, Иакове праведный, чудотворче Христов предивный.

Кондак 12

Благодать целебную приял еси от Всещедраго Бога, Иакове святе, еюже недуги и язи человеческия врачуеши преславно, не мзды от нас ко уврачеванию требуя, но веры несумненныя ожидая. Темже, ведуще тя врача благоискусна и целебника немздоприимна, к тебе прибегаем и по прошению дарованная благодеяния приемлем, поюще Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще многочудесное прославление святых мощей твоих, исповедуем неисчетная твоя благодеяния, явленная и присноявляемая тобою всем с верою и любовию к тебе притекающым, Иакове досточудне, ихже и нас не лиши смиренных, упование на тя возложивших, и тако к тебе от глубины души вопиющих:

Радуйся, Святыя Живоначальныя Троицы благоволением горе осененный.

Радуйся, ангельским светозарным силам сопричтенный.

Радуйся, вечнаго ликования святых, во гласе радования блаженный сопричастниче.

Радуйся, блаженства неизглаголаннаго, праведным от века уготованнаго сонаследниче.

Радуйся, Духа Святаго обителе, чистотою благоукрашенная.

Радуйся, душ и телес наших целебниче премилостивый.

Радуйся, Иакове праведный, чудотворче Христов предивный.

Кондак 13

О чудотворче предивный и премилостивый, Иакове преблаженне! Малое сие моление наше милостивно приим, данною ти от Господа благодатию уврачуй немощи душ и телес наших: молитвами же твоими изми нас геенския муки, и сподоби с тобою и всеми святыми в райских селениих, пети Богу Спасителю нашему: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й

Молитва праведному Иакову, Боровичскому чудотворцу

О святый великий праведниче и преславный чудотворче, богоблаженный угодниче Христов Иакове, дивно прославленный на Небеси и на земли данный нам от Господа целебниче и заступниче, к тебе припадаем с верою, любовию и благоговением и молимся от глубины души: помози нам, зело прогневавшим Господа и Создателя нашего, и испроси нам вся яже к житию временному и спасению вечному потребная; земли плодоносие, воздухов благорастворение, душ и телес здравие, в покаянии и благочестии преспеяние, веры православныя укрепление, суеверия посрамление, неверия искоренение, и всякаго благаго прошения нашего ко Господу исполнение. Испроси у Господа: страждущую страну Российскую от лютых безбожник и власти их да свободит, и да возставит престол православных правителей; верных рабов Его, в скорби и печали день и нощь вопиющих к нему, многоболезный вопль да услышит и да изведет от погибели живот наш. Услыши, угодниче Божий, всяку душу христианскую, в скорби и обстоянии тя молитвенно призывающую, ускори на помощь, облегчи скорби, уврачуй недуги и явися скорый предстатель требующих твоего заступления. Наипаче же в час кончины нашея не закосни приити на помощь нам и умоли Господа даровати нам кончину живота нашего мирну, безмятежну, святых Христовых Таин причастну и упования исполнену да с надеждою спасения безбедно прейдем страшный путь воздушных мытарств, и непреткновенно достигнем вожделеннаго онаго Царствия, еже уготовал Господь любящым Его. Ей, святче Божий! Услыши нас и не презри моления нашего, но сотвори нас соучастники быти блаженства вечнаго, да вкупе с тобою спасеннии милосердием Христа Спасителя нашего воспоем и прославим Его со Отцем и Святым Духом, во веки веков. Аминь.

Ґкafістъ првdному їaкwву, борови1чскому чудотв0рцу

Кондaкъ №.

И#збрaнный t цRS си1лъ гDа ї}са, ди1внw прослaвленный t негw2 с™hхъ мощeй твои1хъ kвлeніемъ и3 мн0жествомъ чудотворeній, ўг0дниче б9ій їaкwве првdный, њ твои1хъ и3сточaемыхъ нaмъ бlгодэsніих бlгодaрни сyще, похвaльное восписyемъ ти2 пёніе, и3 м0лимтисz њ є4же t всsкихъ бёдъ свободи1тисz нaмъ твои1ми мlтвами, рaдостнw и3 ўмилeннw тебЁ зовyщымъ:

Рaдуйсz, їaкwве првdный, чудотв0рче хrт0въ преди1вный.

Јкосъ №.

ҐгGлопод0бное житіE твоE на земли2 kвлsеши нaмъ по смeрти, бGомyдре їaкwве, с™hхъ мощeй твои1хъ преслaвнымъ прославлeніемъ, t ни1хже т0ки и3сцэлeній бlгодaтныхъ и3сточaеши недyжнымъ. тёмже рwссjйскаz странA тоб0ю красyетсz, стzжaвши тS, бGодарованного цэлeбника, мы2 же съ люб0вію ти2 зовeмъ:

Рaдуйсz, вели1кій ўг0дниче б9ій, ўтаи1вый t нaсъ nтeчествіе твоE земн0е, да ўвёриши, ћкw t бGа къ нaмъ п0сланъ є3си2.

Рaдуйсz, равноѓгGльный человёче, њблистaвый нaсъ бжcтвенною зарeю преслaвных твои1хъ чудeсъ: рaдуйсz, небожи1телю, горЁ со ѓгGлы њбитazй.

Рaдуйсz, t нбcныхъ выс0тъ бlгосeрдіем твои1мъ къ земнорHднымъ приникazй: рaдуйсz, въ тaйнэ гDеви пораб0тавый въ прпdбіи и3 прaвдэ.

Рaдуйсz, ћвнw и3 преслaвнw t гDа прослaвленный нетлёніемъ и3 чудесы2.

Рaдуйсz, їaкwве првdный, чудотв0рче хrт0въ преди1вный.

Кондaкъ в7.

Ви1дz льди1ну, мaніемъ б9іимъ проти1ву быстри1нъ воднhхъ плывyщую, и3 t неS дhмъ кади1льный горЁ возносsщійсz, недоумэвaху лю1діе вeси борови1чскіz њ неwбhчнэмъ сeмъ kвлeніи. пристaвшей же льди1нэ ко брeгу рёчному, њбрэт0ша на нeй на клaдэ древeснэй лежaщыz, нетлёніемъ процвётшыz с™hz м0щи тво‰, смиренномyдре їaкwве. тёмже и3 нaсъ подвизaеши прослaвльшему тS гDу пёти: Ґллилyіа.

Јкосъ в7.

Рaзумъ бжcтвенныz тaйны неразумэвaюще, ўбоsшасz лю1діе борови1чстіи пріsти тS незнaема и3 непогребeнна, и3 вспsть tри1нуша льди1ну съ мощaми твои1ми въ быстри1ну рёчную. џнэй же пaки къ ни1мъ три1жды возвращшейсz, предстaвъ с™hй їaкwвъ въ с0ннэмъ видёніи старёйшинамъ борови6чскимъ, њбличи1лъ є3си2 и5хъ си1це глаг0лz: что2 г0ните мS х>стіани1на вBрна, и4менемъ тезоимени1та с™0му ґпcлу їaкwву брaту б9ію сyща; њ сeмъ рaдующесz бlгодари1мъ и3 зовeмъ ти2 такwвaz:

Рaдуйсz, неѕл0біемъ твои1мъ хrтY гDу, t їудє1й гони1му, подражaвый: рaдуйсz, простотY и3 неразyміе tри1нувшихъ тS не наказaвый.

Рaдуйсz, невёдэніе и4хъ kвлeніемъ твои1мъ вразуми1вый: рaдуйсz, вёру твою2 во хrтA ћснw и3сповёдавый.

Рaдуйсz, и4мz твоE с™0е t нaсъ не скрhвый: рaдуйсz, блгdть тебЁ t гDа даровaнную чудесы2 преслaвными проzви1вый.

Рaдуйсz, їaкwве првdный, чудотв0рче хrт0въ преди1вный.

Кондaкъ G.

Си1ла б9іz слaвнw прослaвисz во с™hхъ мощeхъ твои1хъ, їaкwве с™е, къ ни6мже притекaюще, недyжніи и3сцэлeніе, слэпjи прозрёніе, нэмjи kсноглаг0ланіе получaху, и3 здрaви возвращaхусz, прославлsюще тS чудотв0рца ми1лостивагw. тёмже м0лимъ тS и3 нaсъ, немощствyющихъ грэхи2 мн0гими, посэти2 бlгоутр0бне и3 ўмоли2 за нaсъ человэколю1бца бGа, є3мyже воспэвaемъ: Ґллилyіа.

Јкосъ G.

И#мёюще помышлє1ніz сумни1тєльнаz њ чyднэмъ kвлє1ніи мощeй твои1хъ с™hхъ, лю1діе борови1чстіи на брeзэ рёчнемъ положи1ша и4хъ на клaдэ древеснэй: nбaче и3 врeмz дов0льнw лежaвшымъ и5мъ тaмw, неистлёни kви1шасz и3 чудесы2 њ твоeй с™hни ўдостовёриша, с™че б9ій, прославлsемый t вёрныхъ бGом0льцєвъ пBніи си1ми:

Рaдуйсz, ю4ности преизsщнаz похвало2: рaдуйсz, с™w процвётшаz розго2 нбcнагw вертогрaда і}сова.

Рaдуйсz, цвёте нетлёніz, њбlгоухaвый рwссjйскую странY вонeю бlгоухaніz хrт0ва: рaдуйсz, крjне чистоты2, пренесенный t земли2 въ рaй превhшній.

Рaдуйсz, многоцэлeбный сосyде безмeзднагw врачєвaніz недyгwвъ человёческихъ: рaдуйсz, чудeсъ и3ст0чниче, њроси1вый нaсъ къ плодон0сію д¦0вному.

Рaдуйсz, їaкwве првdный, чудотв0рче хrт0въ преди1вный.

Кондaкъ д7.

Бyрz недоумёніz смути2 с™и1телz новогрaдскаго fеод0сіа њ преслaвнэмъ kвлeніи мощeй твои1хъ, с™е їaкwве: тёмже возвэсти1ти њ сeмъ первос™ителю моск0вскому макaрію и3 бlговёрному цaрю їwaнну вск0рэ потщaсz. тjи же вёсть бlгyю пріeмше, вёрою познaша тS чудотв0рца бGодар0ваннаго, и3 со бlгодaрнымъ чyвствіемъ прослaвльшему тS хrтY бGу возгласи1ша: Ґллилyіа.

Јкосъ д7.

Слhшавше бли1жніи и3 дaльніи неисцёльнw болsщіи, ћкw и3ст0чникъ цэлeбъ т0читъ сщ7eннаz рaка твоS, ўг0дниче б9ій їaкwве, со тщaніемъ ўстреми1шасz къ тебЁ и3 по вёрэ своeй пріимaху и3сцэлeніz свои1мъ недyгwмъ, нем0лчными ўсты2 возглашaюще тебЁ сі‰ пёснєннаz словесA:

Рaдуйсz, ск0рый пом0щниче скорбsщихъ и3 њѕл0бленныхъ: рaдуйсz, д0брый цэлeбниче болёзнми њбременeнныхъ.

Рaдуйсz, бlгjй посэти1телю неисцёльнw стрaждущихъ: рaдуйсz, скоропредстaтельный врачY tчazннw недyгующихъ.

Рaдуйсz, ўкрэплeніе немощнhхъ и3 разслaбленныхъ: рaдуйсz, ўтэшeніе ўнывaющихъ и3 безнадeжныхъ.

Рaдуйсz, їaкwве првdный, чудотв0рче хrт0въ преди1вный.

Кондaкъ є7.

БGосвётлаz лампaда, є3лeемъ млcти б9іz и3сп0лненнаz и3 преизливaющаzсz kвлsешисz, с™че б9ій їaкwве, въ посмертных дэsніихъ твои1хъ, мнHгимъ бо съ вёрою притекaющихъ къ мощє1мъ твои1мъ, блGодётельствовалъ є3си2 чудeснw, и3 безчи1сленныхъ недyжныхъ ўврачевaлъ є3си2 ми1лостивнw, подвизaz нaсъ глaсы нем0лчными воспэвaти тоб0ю благодёющему нaмъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ є7.

Ви1дэвше вeлію блгdть цэлeбную, t гDа тебЁ даровaнную п0сланніи t с™и1телz новогрaдскагw fеод0сіа бlгоговёйніи сщ7eнницы принес0ша цэльбоподaтельныz м0щи тво‰ въ хрaмъ б9ій, їaкwве досточyдне, да не сокрhтъ бyдетъ толи1кій свэти1льникъ чудeсъ, но на свёщницэ с™олёпнэмъ цeркве борови1чскіz да свётитъ всBмъ, вёрою чтyщымъ тS бlгохвалeніи си1ми:

Рaдуйсz, добродётєли тво‰ во глубинЁ смирeніz твоегw2 t нaсъ сокрhвый: рaдуйсz, и3 мощeмъ твои6мъ с™ы6мъ внЁ хрaма б9іz на д0лзэ пребывaти попусти1вый.

Рaдуйсz, t брeга рёчнагw, ћкw би1серъ многоцёненъ въ цeрковь гDню принесeнный: рaдуйсz, ћкw сокр0вище дражaйшее, тaмw положeнный.

Рaдуйсz, смирeніе совершeнное и3 нищетY неложную по смeрти засвидётельствовавый: рaдуйсz, ўб0жествомъ ри1зъ твои1хъ нестzжaніе твоE њбличи1вый.

Рaдуйсz, їaкwве првdный, чудотв0рче хrт0въ преди1вный.

Кондaкъ ѕ7.

Проповёдникъ нем0лчный твои1хъ чудeсъ kви1сz с™ёйшій патріaрхъ нjкwнъ, и3же ўстр0ивъ њби1тель преслaвну бGом™ри, тaмw с™hz м0щи тво‰ съ бlголёпною чeстію сщ7eнства принести2 потщaсz, и3дёже и3 нhнэ, ћкw крjнъ бlгоухaненъ пребывaютъ и3сточaюща и3сцэлє1ніz бlгодaтныz всBмъ трeбующымъ, бGу же вопію1щымъ: Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7.

Возсіsлъ є3си2 ћкw ѕвэздA путев0днаz, зарeю чудeсъ твои1хъ, всёхъ путеводsщаz къ нбcному nтeчествію, їaкwве всебlжeнне. кт0 бо не ўмили1тсz, ви1дz, ћкw въ ю4нэмъ возрастЁ стaрцєвъ добродётелію превозшeлъ є3си2, и3 вeлій дaръ чудотворeній првdнw t бGа воспріsлъ є3си2: њ сeмъ диви1мсz и3 зовeмъ ти2 во ўмилeніи дyшъ и3 сердeцъ:

Рaдуйсz, и3збрaнниче б9ій, непор0чное житіE на земли2 препроводи1вый: рaдуйсz, люби1миче хrт0въ, кр0тостію и3 ти1хостію твоeю бл9eнство кр0ткихъ ўнаслёдовавый.

Рaдуйсz, въ ми1рэ скончaвыйсz и3 къ преми6рнымъ њби1телемъ рaйскимъ возшeдый: рaдуйсz, со ѓгGлы и3 всёми с™hми тaмw на вёки водвори1выйсz.

Рaдуйсz, граждани1не всесвётлагw грaда їеrли1ма г0рнzгw: рaдуйсz, ѓгGле земнhй и3 человёче нбcный.

Рaдуйсz, їaкwве првdный, чудотв0рче хrт0въ преди1вный.

Кондaкъ з7.

ХотS человэколю1бецъ гDь kви1ти и4стину правослaвіz с™hz вост0чныz цRкве бlгодaтнымъ нетлёніемъ мощeй с™hхъ свои1хъ ўг0дникwвъ, и3 чудесы2 t ни1хъ и3стекaющими, сію2 свидётельствуетъ, во њбличeніе и3новёрныхъ и3 невёрныхъ, и3 во ўтверждeніе правослaвныхъ. сіE ди1вное смотрeніе б9іе въ преслaвнэмъ kвлeніи мощeй твои1хъ, їaкwве првdный, разумёюще вёрою, прин0симъ цRю нб7сE и3 земли2 бlгодaрственную пёснь: Ґллилyіа.

Јкосъ з7.

Н0вое знaменіе бlговолeніz б9іz въ странЁ рwссjйстэй ви1димъ въ многочудeснэмъ kвлeніи с™hхъ мощeй твои1хъ, їaкwве првdный, и3 съ люб0вію притекaюще къ твоемY мlтвенному заступлeнію, ћкw бGодаровaнному застyпнику нaшему, прин0симъ ти2 сі‰ похвалы6:

Рaдуйсz, чудесы2 твои1ми и4стины с™hz правослaвныz вёры ўдостовёривый: рaдуйсz, присyщэй с™ёй вост0чнэй цRкви блгdти с™aгw д¦а проповёдниче.

Рaдуйсz, грzдyщагw воскrніz мeртвыхъ свётлый проHбразе: рaдуйсz, немерцaющагw трисlнечнагw сіsніz свэтлёйшее twбражeніе.

Рaдуйсz, вёчныz безсмeртныz њ хrтэ жи1зни цэльбон0сныz проzвлeніе: рaдуйсz, рaйскагw нескончaемагw бlжeнства всежелaтельный нaмъ ходaтаю.

Рaдуйсz, їaкwве првdный, чудотв0рче хrт0въ преди1вный.

Кондaкъ }.

Стрaнники и3 пришeльцы сyще въ мjрэ сeмъ прелeстнэм, къ тебЁ прибэгaемъ їaкwве с™е: ўпрaви нaсъ влaющихсz њкормлeніемъ твои1мъ къ ти1хому пристaнищу сп7сeніz, настaви твои1ми мlтвами на стезю2 покаsніz, и3 заступи2 t всsкагw діaвольскагw и3скушeніz, да тоб0ю вспомоществyеми, спод0бимсz ўлучи1ти бlжeнство вёчное, и3 со ѓгGлы и3 всёми с™hми создaтелю нaшему пёти: Ґллилyіа.

Јкосъ }.

Вeсь бЁ въ ни1жнихъ, nбaче и3 вhшнихъ д¦омъ не tступи1лъ є3си2, с™е їaкwве, є3гдA живsше на земли2. нhнэ же пребывaеши въ вhшнихъ, предстоS со ѓгGлы пrт0лу гDа слaвы: nбaче и3 ни1жнихъ не tступaеши, мlтвами бlгоспоспёшествуz нaмъ и3 чудесы2 посэщaz нaсъ, пою1щихъ тебЁ такwвaz:

Рaдуйсz, нелёностный в0ли б9іей и3сполни1телю: рaдуйсz, бyйство хrт0во пaче премyдрости мірскjz вмэни1вый.

Рaдуйсz, во смирeніи глуб0цэмъ безвёстнw жи1знь првdную скончaвый: рaдуйсz, ѓгGлы t земли2 къ њби1телемъ нбcнымъ на л0но ґвраaмле пренесeнный.

Рaдуйсz, ли1ку с™hхъ б9іихъ пrт0лу предстоsщихъ горЁ сопричтeнный: рaдуйсz, бlговолeніемъ б9іимъ и3 д0лу на земли2 нетлёніемъ и3 чудесы2 прослaвленный.

Рaдуйсz, їaкwве првdный, чудотв0рче хrт0въ преди1вный.

Кондaкъ f7.

Всsкъ в0зрастъ не неуд0бенъ бlгочeстію бывaетъ, ѓще њсэни1тъ свhше блгdть б9іz, немwщнaz врачyющи и3 њскудэв†ющаz восполнsющи: тёмже и3 тебЁ ўг0дниче б9ій, въ ю4ностнэмъ в0зрастэ толи1ко ўкрэпи2, ћкw вс‰ добродBтели ўд0бнw соверши1лъ є3си2, и3 безплHтнымъ непор0чностію и3 чистот0ю ўпод0билсz є3си2, и3 є3щE на земли2 въ брeннэмъ тэлеси2, нбcнымъ нрaвомъ ўкрашeнный, спод0билсz є3си2 дост0йнw пёти бGу ѓгGльскую пёснь: Ґллилyіа.

Јкосъ f7.

Витjйство мyдрыхъ мjра сегw2 недоумёетъ и3з8zсни1ти тaйну чyднагw нетлёніz мощeй с™hхъ б9іихъ: мh же, и3спытaніz чyжди, вёрою несумнeнною зал0гъ безсмeртіz въ сeмъ ви1дzще, съ люб0вію припaдаемъ ко с™ы6мъ и3 многоцэлє1бнымъ мощeмъ твои1мъ, с™е їaкwве, и3 ћкw вёрнагw рабA хrт0ва и3 чудотв0рца слaвнагw, вэнчaемъ тS бlгохвалє1ніи си1ми:

Рaдуйсz, мlтвъ бlгов0нное кади1ло, бlгоухaющее горЁ ў пrт0ла б9іz: рaдуйсz, крjне бlгов0нный, цRковь рwссjйскую ґром†ты рaйскими ўслади1вый.

Рaдуйсz, би1сере пресвётлый, њзари1вшій нaсъ сіsніемъ преслaвныхъ чудeсъ: рaдуйсz, зарE безсмeртіz, возсіsвшаz нaмъ t гр0ба, kвлsющагw нетлённую жи1знь.

Рaдуйсz, мmропол0жнице блгdти, на всsкъ недyгъ душeвный врачевaніе и3сточaющаz: рaдуйсz, подaтелю рaдованіz и3 ўтэшeніz всsцэй души2 скорбsщей, съ ўповaніемъ и3 вёрою къ тебЁ притекающей.

Рaдуйсz, їaкwве првdный, чудотв0рче хrт0въ преди1вный.

Кондaкъ ї.

Спасeніе и3 бlжeнство рaйское житіeмъ прaведнымъ ўнаслёдовавъ, с™че б9ій, ни въ чeмже лишeнъ є3си2, но рaвный динaрій съ дрeвними вели1кими с™hми t нбcнагw домовLки пріsвъ, моли2 прилёжнw њ є4же и3 нaмъ немощны6мъ и3 грBшнымъ житіE сіE врeменное без8 пор0ка прейти2, и3 бlжeнство вёчное ўлучи1ти, и3 во цrтвіи нбcнэмъ рaдостнw пёти бGу сп7си1телю грёшныхъ: Ґллилyіа.

Јкосъ ‹.

Стэн0ю мlтвъ твои1хъ, ўг0дниче хrт0въ, њгради2 нaсъ t всsкагw душеврeднагw и3скушeніz діaвольскагw, ћкw тебЁ даровa нaмъ пребlгjй бGъ покр0въ и3 защи1ту душaмъ и3 тэлесє1мъ нaшымъ. тебЁ u5бо прославлsемъ и3 пр0симъ: помози2 нaмъ во всsцэй ск0рби и3 њбстоsніи, си1це тебЁ вопію1щымъ:

Рaдуйсz, цRкве торжествyющіz на нб7си2 и3зрsдное ўкрашeніе: рaдуйсz, цRкве вои1нствующіz на земли2 крёпкое вспоможeніе.

Рaдуйсz, цэломyдріz и3 чистоты2 зерцaло свэтлёйшее: рaдуйсz, кр0тости и3 нищеты2 дух0вныz w4бразе совершeннэйшій.

Рaдуйсz, смирeніz люби1телю: рaдуйсz, въ жи1зни и3 по смeрти Hбразъ смиренномyдріz показaвый.

Рaдуйсz, їaкwве првdный, чудотв0рче хrт0въ преди1вный.

Кондaкъ №i.

Пёніе ўмилeнное, t любвE и3 ўсeрдіz въ похвалY тебЁ t нaсъ возноси1мое, пріими2 бlгоутр0бне, с™че б9ій їaкwве, воззри2 не на нaсъ недост0йныхъ, но на ўсeрдное произволeніе нaше, и3 подражaz млcрдію хrтA сп7си1телz нaшегw, приклони1сz къ нaмъ ми1лостивнw, и3 въ покаsніи преуспёти спод0би, да твои1ми мlтвами всегдA поeмъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ №i.

Свётлую пaмzть твою2, ћкw торжество2 вёры и3 бlгочeстіz свётлэ совершaетъ с™az хrт0ва цRковь, ўг0дниче б9ій и3 чудотв0рче їaкwве, созывaющи вёрныz ч†да сво‰ на похвалY првdнагw житіS твоегw2 и3 преславных чудeсъ твои1хъ. пріими2 u5бо, ўбlжaемый и3збрaнниче хrт0въ, глaсы хвалє1бныz, тебЁ рaдостнw t нaсъ возноси6мыz си1це:

Рaдуйсz, ѓгGлwв под0бниче и3 человёкwвъ застyпниче: рaдуйсz, с™hхъ сожи1телю при1сный бGу.

Рaдуйсz, ћкw предстои1ши б9ію пrт0лу во свётэ немерцaющіz слaвы: рaдуйсz, вэнцен0сче, ўвэнчaнный t руки2 вседержи1телz.

Рaдуйсz, ри1зою нетлёніz њблечeнный и3 дaромъ чудeсъ њбогащeнный: рaдуйсz, мlтвенниче неусыпazй и3 предстaтелю бGопріsтный.

Рaдуйсz, їaкwве првdный, чудотв0рче хrт0въ преди1вный.

Кондaкъ в7i.

Блгdть цэлeбную пріsлъ є3си2 t всещeдраго бGа, їaкwве с™е, є4юже недyги и3 ћзи человёчєскіz врачyеши преслaвнw, не мзды2 t нaсъ ко ўврачевaнію трeбуz, но вёры несумнённыz њжидaz. тёмже, вэдyще тS врачA бlгоискyсна и3 цэлeбника немздопріи1мна, къ тебЁ прибэгaемъ и3 по прошeнію даров†ннаz бlгодэ‰ніz пріeмлемъ, пою1ще бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i.

Пою1ще многочудeсное прославлeніе с™hхъ мощeй твои1хъ, и3сповёдуемъ неисчє1тнаz тво‰ благодэ‰ніz, kвлє1ннаz и3 пrноzвлsємаz тоб0ю всBмъ съ вёрою и3 люб0вію къ тебЁ притекaющымъ, їaкwве досточyдне, и4хже и3 нaсъ не лиши2 смирeнныхъ, ўповaніе на тS возложи1вшихъ, и3 тaкw къ тебЁ t глубины2 души2 вопию1щихъ:

Рaдуйсz, с™hz живоначaльныz трbцы бlговолeніемъ горЁ њсэнeнный: рaдуйсz, ѓгGльскимъ свэтоз†рнымъ си1ламъ сопричтeнный.

Рaдуйсz, вёчнагw ликовaніz с™hхъ, во глaсэ рaдованіz бlжeнный сопричaстниче: рaдуйсz, бlжeнства неизглаг0ланнагw, првdнымъ t вёка ўгот0ваннагw сонаслёдниче.

Рaдуйсz, д¦а с™aгw њби1теле, чистот0ю бlгоукрашeннаz: рaдуйсz, дyшъ и3 тэлeсъ нaшихъ цэлeбниче преми1лостивый.

Рaдуйсz, їaкwве првdный, чудотв0рче хrт0въ преди1вный.

Кондaкъ Gi.

Q чудотв0рче преди1вный и3 преми1лостивый, їaкwве пребlжeнне! мaлое сіE молeніе нaше ми1лостивнw пріи1мъ, дaнною ти2 t гDа блгdтію ўврачyй нeмощи дyшъ и3 тэлeсъ нaшихъ: мlтвами же твои1ми и3зми2 нaсъ геeнскіz мyки, и3 спод0би съ тоб0ю и3 всёми с™hми въ рaйскихъ селeніихъ, пёти бGу сп7си1телю нaшему: Ґллилyіа.

Конда1къ се1й глаго1лн G-жды, таже i4косъ №-й, и3 кондaкъ №-й.

Моли1тва.

Q с™hй вели1кій првdниче и3 преслaвный чудотв0рче, бGобlженный ўг0дниче хrт0въ їaкwве, ди1внw прослaвленный на нб7си2 и3 на земли2 дaнный нaмъ t гDа цэлeбниче и3 застyпниче, къ тебЁ припaдаемъ съ вёрою, люб0вію и3 бlгоговёніемъ и3 молимсz t глубины2 души2: помози2 нaмъ, ѕэлw2 прогнэвавшымъ гDа и3 создaтелz нaшегw, и3 и3спроси2 нaмъ вс‰ ћже къ житію2 врeменному и3 сп7сeнію вёчному потрє1бнаz: земли2 плодон0сіе, воздyхwвъ бlгорастворeніе, дyшъ и3 тэлeсъ здрaвіе, въ покаsніи и3 бlгочeстіи преспёzніе, вёры правослaвныz ўкрэплeніе, суевёріz посрамлeніе, невёріz и3скоренeніе, и3 всsкагw благaгw прошeніz нaшегw ко гDу и3сполнeніе. ўслhши, ўг0дниче б9ій, всsку дyшу хrтіaнскую, въ ск0рби и3 њбстоsніи тS моли1твеннw призывaющую, ўскори2 на п0мощь, њблегчи2 скHрби, ўврачyй недyги и3 kви1сz ск0рый предстaтель трeбующихъ твоегw2 заступлeніz. наипaче же въ чaсъ кончи1ны нaшеz не закосни2 пріити2 на п0мощь нaмъ и3 ўмоли2 гDа даровaти нaмъ кончи1ну животA нaшегw ми1рну, безмzтeжну, с™hхъ хrт0вых тaинъ причaстну и3 ўповaніz и3сп0лнену да съ надeждою сп7сeніz безбёднw прeйдемъ стрaшный пyть воздyшныхъ мытaрствъ, и3 непреткновeннw дости1гнемъ вожделённагw џнаго цrтвіz, є4же ўгот0валъ гDь лю1бzщымъ є3гw2. є4й, с™че б9ій! ўслhши нaсъ и3 не прeзри молeніz нaшегw, но сотвори2 нaсъ соучaстники бhти бlжeнства вёчнагw, да вкyпэ съ тоб0ю сп7сeнніи млcрдіемъ хrтA сп7си1телz нaшегw воспоeмъ и3 прослaвимъ є3гw2 со nц7eмъ и3 с™hмъ д¦омъ, во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.

Тропaрь, глaсъ №:

Бжcтвенною блгdтію просвэти1всz, и3 по смeрти дaруеши и3сцэлeніе притекaющымъ къ рaцэ мощeй твои1хъ, премyдре їaкwве: тёмже и3 мы2 нhнэ чти1мъ чeстныхъ мощeй твои1хъ пренесeніе, веселsще вкyпэ дyши и3 тэлесA. тёмъ вси2 вопіeмъ: слaва дaвшему ти2 крёпость, слaва вэнчaвшему тS, слaва дёйствующему тоб0ю всBмъ и3сцэлeніz.

Краткое житие праведного Иакова Боровичского, Новгородского чудотворца

О про­ис­хож­де­нии бла­жен­но­го Иа­ко­ва, жиз­ни его и кон­чине его нет до­сто­вер­ных све­де­ний. По мест­но­му пре­да­нию, он в от­ро­че­стве при­нял на се­бя су­ро­вый по­двиг юрод­ства Хри­ста ра­ди. По цер­ков­ным пес­но­пе­ни­ям, свя­той Иа­ков «от мла­ден­ства Бо­гу при­ле­пи­вся, То­го сто­пам по­сле­до­вал», по­бе­дил «плот­ския стра­сти воз­дер­жа­ни­ем», «бла­го­дать ду­хов­ную вос­при­ял», сво­им «же­сто­ким жи­ти­ем на зем­ли Ан­ге­лы уди­ви, де­мо­ны же устра­ши и че­ло­ве­ки про­све­ти» и «ныне на небе­сех пред­стоя всех Ца­рю Хри­сту».

Про­сла­вил Гос­подь свя­то­го по­движ­ни­ка по­сле кон­чи­ны. Однажды к се­ле­нию Бо­ро­ви­чи (в Нов­го­род­ской об­ла­сти) по ре­ке Мсте про­тив те­че­ния при­плы­ла боль­шая льди­на*, на ко­то­рой сто­ял гроб (ду­бо­вая ко­ло­да) без крыш­ки, а в нем ле­жа­ло те­ло юно­ши. Бо­ясь от­вет­ствен­но­сти, кре­стьяне ше­ста­ми от­толк­ну­ли льди­ну к се­ре­дине ре­ки, но она воз­вра­ти­лась к бе­ре­гу. Так по­вто­ря­лось три­жды. Но­чью ста­рей­ши­нам се­ла явил­ся во сне юно­ша, ви­ден­ный ими на льдине, и ска­зал: «Я та­кой же хри­сти­а­нин, как и вы. Не го­ни­те ме­ня. Мое имя Иа­ков, я по­лу­чил имя в честь свя­то­го Иа­ко­ва, бра­та Гос­под­ня».

Мо­щи свя­то­го от­ро­ка бы­ли сна­ча­ла по­ме­ще­ны в ча­совне, а в 1544 го­ду пе­ре­не­се­ны в Свя­то­ду­хов­ской храм. То­гда же бы­ло уста­нов­ле­но ему празд­но­ва­ние. Гос­подь, про­слав­ляя Сво­е­го угод­ни­ка, да­ро­вал мо­щам свя­то­го Иа­ко­ва це­ли­тель­ную си­лу. По­ли­е­лей­ное празд­но­ва­ние уста­нов­ле­но с 1572 го­да. В «Ико­но­пис­ном под­лин­ни­ке» о свя­том Иа­ко­ве ска­за­но: «По­до­би­ем млад, наг, пре­по­я­сан пла­том». В 1657 го­ду пат­ри­арх Ни­кон часть мо­щей свя­то­го пе­ре­вез на Вал­дай, в Ивер­скую оби­тель. Часть свя­тых мо­щей оста­лась в Ду­хо­вом Бо­ро­вич­ском мо­на­сты­ре (Нов­го­род­ской епар­хии), дру­гая хра­ни­лась в Ав­ра­ами­е­вом ски­те (быв­шей Фин­лянд­ской епар­хии). Па­мять пре­по­доб­но­го Иа­ко­ва со­вер­ша­ет­ся два ра­за в год: 22 мая/4 июня и в день пе­ре­не­се­ния чест­ных его мо­щей 23 ок­тяб­ря/5 но­яб­ря.

Полное житие праведного Иакова Боровичского, Новгородского чудотворца

У мно­гих древ­них рус­ских го­ро­дов есть свой свя­той по­кро­ви­тель, имя ко­то­ро­го свя­за­но с чу­дес­ны­ми ис­це­ле­ни­я­ми и за­щи­той го­ро­да от вра­гов. По­кро­ви­те­лем города Бо­ро­ви­чи в Нов­го­род­ской об­ла­сти яв­ля­ет­ся св. прав. Иа­ков, Бо­ро­вич­ский чу­до­тво­рец.

Св. Иа­ков – об­ще­пра­во­слав­ный свя­той, 5 но­яб­ря, в празд­ник св. Иа­ко­ва, пра­во­слав­ные хри­сти­ане все­го ми­ра, воз­но­ся мо­лит­вы к это­му свя­то­му, ду­хов­но объ­еди­ня­ют­ся с ве­ру­ю­щи­ми на­ше­го го­ро­да.

Осо­бо по­кро­ви­тель­ству­ет св. Иа­ков Бо­ро­вич­ско­му краю и Ивер­ско­му Вал­дай­ско­му мо­на­сты­рю.

В ру­ко­пи­си XVI в., хра­ня­щей­ся в Тро­и­це-Сер­ги­е­вой Лав­ре, из­ло­же­ны ска­за­ния об этом свя­том.

В 1452 г. 11 ап­ре­ля*, во втор­ник по Па­схе, око­ло Свя­то-Ду­хо­ва мо­на­сты­ря про­изо­шло ве­ли­чай­шее со­бы­тие. Ве­сен­нее по­ло­во­дье; быст­ро­теч­ная ре­ка Мста шум­ным по­то­ком ка­ти­ла свои вол­ны через по­ро­ги; жи­ви­тель­ное теп­ло ве­сен­не­го солн­ца уни­что­жи­ло весь реч­ной лед. Неожи­дан­но по­яви­лась боль­шая льди­на, дви­гав­ша­я­ся про­тив стре­ми­тель­но­го те­че­ния ре­ки; гу­стой пар, как бы дым от пла­ме­ни, под­ни­мал­ся от нее. При­ста­ла она к пра­во­му бе­ре­гу, по­вы­ше мо­на­сты­ря са­же­ней на сто. Сви­де­те­ли се­го яв­ле­ния узре­ли на льдине до­воль­но по­тем­нев­шую и как буд­то опа­лен­ную ог­нем сос­но­вую ко­ло­ду, пред­став­ляв­шую со­бою ниж­нюю часть гро­ба без крыш­ки, а в ней ма­ло при­кры­тое те­ло неко­е­го от­ро­ка. Объ­ятые ужа­сом, непро­све­щен­ные и ма­ло­душ­ные бо­ро­ви­чане при­ня­ли при­плыв­шее те­ло за обык­но­вен­ный труп утоп­лен­ни­ка. Дабы из­бе­жать непри­ят­но­стей, уси­лен­но ста­ра­лись они осо­бо­го ро­да длин­ны­ми ше­ста­ми от­толк­нуть от бе­ре­га льди­ну с ее стран­ною но­шею. Од­на­ко льди­на не по­ви­но­ва­лась и сно­ва воз­вра­ти­лась к преж­не­му ме­сту. То­гда, об­мо­тав ко­ло­ду ве­рев­ка­ми, по­влек­ли ее вме­сте с льди­ной по те­че­нию ре­ки Мсты и та­ким об­ра­зом от­ве­ли вер­сты за две от мо­на­сты­ря. На рас­све­те сле­ду­ю­ще­го дня льди­на со сво­ею но­шею опять вер­ну­лась. По­вто­ри­лось это и в тре­тий раз.

На­ко­нец, Гос­подь вра­зу­мил нера­зум­ных. Некий от­рок явил­ся во сне несколь­ким бо­лее бла­го­на­ме­рен­ным ста­рей­ши­нам бо­ро­вич­ским и ска­зал им: «Из-за че­го вы, пра­во­слав­ные хри­сти­ане, неми­ло­сти­во го­ни­те от се­бя по­доб­но­го вам хри­сти­а­ни­на? Из-за че­го про­ти­ви­тесь Гос­по­ду, на­пра­вив­ше­му к вам те­ло мое? Уже­ли из-за неве­де­ния име­ни мо­е­го? Так знай­те, что я на­зы­ва­юсь Иа­ков; со­имен­ник св. Иа­ко­ву, бра­ту Гос­под­ню по пло­ти». Вос­пря­ну­ли от сна про­сто­душ­ные и бо­го­бо­яз­нен­ные ста­рей­ши­ны, по­ве­да­ли друг дру­гу о див­ном сно­ви­де­нии и уми­ли­лись в серд­це сво­ем. Слух об этом быст­ро рас­про­стра­нил­ся. И по­ня­ли то­гда жи­те­ли бо­ро­вич­ские нера­зум­ное от­но­ше­ние к яв­лен­ным через при­плы­тие мо­щам от­ро­ка Бо­жия. Мно­го горь­ких слез про­ли­ли при этом; дре­ко­лье, ко­то­рым от­тал­ки­ва­ли мо­щи, со­жгли. Ста­рей­ши­ны, со­про­вож­да­е­мые тол­пою, по­спе­ши­ли на бе­рег ре­ки Мсты с твер­дым на­ме­ре­ни­ем немед­лен­но снять с льди­ны чест­ные мо­щи для упо­ко­е­ния оных здесь же, на бе­ре­гу. Был устро­ен де­ре­вян­ный сруб, имев­ший по­верх зем­ли вид неболь­шой ча­сов­ни. В те­че­ние 93-х лет по­сле при­плы­тия и по­сле­до­вав­ше­го за­тем по­гре­бе­ния нетлен­ные остан­ки св. Иа­ко­ва, по­чив­шие под спу­дом, неослаб­но ис­то­ча­ли бла­го­дат­ные ис­це­ле­ния для всех, с ве­рою при­те­кав­ших к нему.

По­сле мно­гих зна­ме­ний и чу­дес, со­вер­шив­ших­ся при гро­бе Иа­ко­ва Пра­вед­но­го, жи­те­ли на­ше­го края в 1544 г. осо­бою че­ло­бит­ною от ду­хо­вен­ства и ми­рян до­ве­ли о сем до све­де­ния Нов­го­род­ско­го ар­хи­епи­ско­па Фе­о­до­сия, вы­ра­зив ис­крен­нее же­ла­ние и усерд­ную прось­бу, чтобы чест­ные мо­щи се­го но­во­го чу­до­твор­ца, яко мно­го­цен­ное и бо­го­дан­ное со­кро­ви­ще, бы­ли от­кры­ты. Это ве­ли­кое тор­же­ство со­вер­ши­лось в 1545 г. 23 ок­тяб­ря, в день па­мя­ти апо­сто­ла Иа­ко­ва, бра­та Гос­под­ня. На са­мом же ме­сте за­хо­ро­не­ния мо­щей св. Иа­ко­ва вско­ре по­сле то­го от­крыл­ся це­леб­ный ис­точ­ник. А бла­го­че­сти­вые окрест­ные жи­те­ли, рев­нуя о сла­ве име­ни Гос­по­да, див­но­го во свя­тых сво­их, устро­и­ли тут неболь­шую де­ре­вян­ную цер­ковь во имя ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри «Уми­ле­ния».

В дни бла­го­че­сти­вей­ше­го го­су­да­ря, ца­ря Алек­сея Ми­хай­ло­ви­ча, свя­тей­ший Ни­кон, ве­ли­кий пат­ри­арх всей Ру­си, зная о чу­де­сах, со­вер­шав­ших­ся при мо­щах св. Иа­ко­ва Пра­вед­но­го, и в то же вре­мя по­лу­чив све­де­ния, что св. мо­щи на­хо­дят­ся в боль­шом небре­же­нии от скуд­но­сти Свя­то-Ду­хо­ва, возы­мел на­ме­ре­ние пе­ре­не­сти св. мо­щи в со­здан­ную то­гда на од­ном из ост­ро­вов Вал­дай­ско­го озе­ра оби­тель Ивер­скую. Пе­ре­не­се­ние это со­вер­ши­лось в 1654 г. 23 фев­ра­ля.

Кем имен­но был в крат­ковре­мен­ном жи­тии сво­ем на зем­ле бла­го­уго­див­ший Гос­по­ду от­рок, св. Иа­ков Пра­вед­ный, име­ну­е­мый Бо­ро­вич­ским чу­до­твор­цем, кто бы­ли его ро­ди­те­ли и от­ку­да нетлен­ные мо­щи его при­плы­ли к бо­ро­вич­ско­му бе­ре­гу? Об этом нет до­сто­вер­ных ска­за­ний, ни пись­мен­ных, ни уст­ных.

О чу­де­сах св. Иа­ко­ва рас­ска­зы­ва­ет­ся в кни­ге «Ска­за­ние о свя­том Иа­ко­ве пра­вед­ном, Бо­ро­вич­ском чу­до­твор­це», из­дан­ной в 1901 г. в Санкт-Пе­тер­бур­ге. Со­хра­ни­лись вос­по­ми­на­ния бо­ро­ви­чан о том, что в на­ча­ле Ве­ли­кой Оте­че­ствен­ной вой­ны од­но­му глу­бо­ко ве­ру­ю­ще­му стар­цу во сне явил­ся св. Иа­ков и ска­зал: «Пусть ве­ру­ю­щие с мо­им об­ра­зом три­жды обой­дут го­род, и я спа­су град свой».

Дей­стви­тель­но, груп­па ве­ру­ю­щих три но­чи об­хо­ди­ла наш го­род с кре­стом, пе­ни­ем мо­литв, с ико­ной св. Иа­ко­ва и с ча­сти­цей его мо­щей. Этот крест­ный ход со­вер­шал­ся тай­но, но­чью, т.к. ве­ру­ю­щие опа­са­лись го­не­ния со сто­ро­ны без­бож­ных вла­стей. Вско­ре фронт по­до­шел к г. Бо­ро­ви­чи и на­хо­дил­ся все­го в 70 км от него, но го­род не по­стра­дал.

О чу­де­сах св. Иа­ко­ва су­ще­ству­ет мно­же­ство пре­да­ний. Ве­ру­ю­щие по­свя­ща­ют ему сти­хи.

"Па­мять свя­то­го Иа­ко­ва Бо­ро­виц­ко­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

 


* Точная дата события неизвестна. В источниках приводятся разные даты: вторник Светлой седмицы 1452 г., пришедшийся в том году на 11 апреля1, 23 октября 1542 г.2, или 23 октября 1544 г. Преставление блаженного Иакова связывают с 1452 г.3 или с 1540 г.4 Длительная традиция передачи предания о святом Иакове старожилами-«памятухами», существовавшая к середине XVI в. в Боровичах, позволяет отнести явление мощей святого к XV в.
1 РНБ. Погодинский список. № 629. Л. 172, XVII в.
2 Сергий (Спасский). Месяцеслов. Т. 1. С. 610.
3 РНБ. Археол. об-во. № 31. Л. 16 об., нач. XVIII в.
4 Барсуков. Источники агиографии. Стб. 233-234.