Акафист святому мученику младенцу Гавриилу Заблудовскому, Белостокскому чудотворцу
Память: 03 мая (20 апреля ст. ст.)
Не утвержден для общецерковного использования.
Конда́к 1.
Избра́нный младе́нче Христо́в Гаврии́ле, велича́ем просла́вльшаго тя́ Го́спода, восхваля́ем тя́ любо́вию, твое́ де́тское незло́бие и стра́сти честны́я воспева́ем. Ты́ же, я́ко птене́ц непоро́чен, от чре́ва ма́тере Бо́гом предуста́вленный и го́рнему зва́нию сопричте́нный, на небесе́х предстоя́, за на́с моли́ся, да зове́м ти́:
Ра́дуйся, Гаврии́ле, му́чениче Христо́в и отроча́ чисте́йшее.
И́кос 1.
А́нгел све́тел на земли́ яви́лся еси́, Гаврии́ле, я́ко младе́нец бы́в, ничто́же скве́рно соверши́вый. Те́мже Христо́с, от земли́ восприе́мый, небе́сная врата́ тебе́ отве́рзе, избра́нным сочетава́я, с ни́миже непреста́нно восхваля́еши Пресвяту́ю Тро́ицу. Того́ ра́ди услы́ши на́с, пою́щих тебе́ на земли́ сицева́я:
Ра́дуйся, благово́нный сосу́де а́нгельския чистоты́; ра́дуйся, благочести́вых роди́телей твои́х Петра́ и Анастаси́и о́трасле пречу́дная.
Ра́дуйся, младе́нствующих красото́; ра́дуйся, я́ко житие́ твое́ безгре́шно.
Ра́дуйся, я́ко честна́ сме́рть твоя́ пред Бо́гом; ра́дуйся, в младе́нчестве кре́ст Христо́в возлюби́в, понесы́й.
Ра́дуйся, неизрече́нную сла́ву Бо́жию на небеси́ зре́ти сподо́бивыйся; [ра́дуйся, я́ко со все́ми святы́ми во сла́ве Бо́жией пребыва́еши].
Ра́дуйся, Гаврии́ле, му́чениче Христо́в и отроча́ чисте́йшее.
Конда́к 2.
Ви́дя Христо́с при́сное на́нь возста́ние жестокосе́рдных люде́й, нарече́ тя, Гаврии́ле, младе́нца соверше́нна, во́ина небе́снаго добропобе́днаго, и та́ко струя́ми крове́й твои́х чисте́йших нече́стие богобо́рцев посече́ и те́х посрами́, да тобо́ю ви́дяще вели́чия Бо́жия и вели́чия Це́ркве на́шея, ле́потно пое́м в Тро́ице сла́вимому Бо́гу: Аллилу́ия.
И́кос 2.
Ра́зум христоуби́йством неду́гующий име́я мучи́тель, роди́телем твои́м на ма́ло вре́мя из до́му изше́дшим, ле́стию я́т тя́, Гаврии́ле, и во гра́д Белосто́к увезе́, от чи́стыя твоея́ кро́ве а́ки зве́рь хи́щный жа́ждай наслади́тися. Егда́ же безкро́вен и ме́ртв бы́л еси́, мучи́телие низри́нувше тя́ на ни́ву жи́тню зеле́ну, бли́з ве́си Зверки́ те́ло твое́ верго́ша. Таково́му у́бо по́двигу во страда́нии твое́м дивя́щеся, вопие́м ти́:
Ра́дуйся, та́йных уби́йц же́ртво кро́ткая; ра́дуйся, претерпе́вый стра́шная муче́ния.
Ра́дуйся, явле́й на себе́ Христо́вых страсте́й изображе́ние; ра́дуйся, по́сланный от Го́спода обличи́ти заблужде́ния.
Ра́дуйся, утвержде́ние ве́ры; ра́дуйся, Це́ркве свети́льниче немерца́яй.
Ра́дуйся, я́ко сопричте́н еси́ лико́м му́чеников; ра́дуйся, я́ко муче́ньми твои́ми просла́вися Оте́ц Небе́сный.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, му́чениче Христо́в и отроча́ чисте́йшее.
Конда́к 3.
Си́лою Всевы́шняго укрепля́емь на кресте́, просте́рт бы́в, му́чениче чисте́йший, почи́л еси́ в ски́ниях небе́сных, зверообра́зное кровопроли́тие обличи́в и я́ростное нече́стие уязви́в. Ра́дуйся же, воспе́вый со все́ми страстоте́рпцы побе́дную пе́снь Бо́гу: Аллилу́ия.
И́кос 3.
Имы́й, му́чениче Бо́жий, не́бо покро́вом и ни́ву зеле́ну одро́м упокое́ния, трие́ дни́ безве́стне непогребе́н пребы́л еси́. Тмы́ пти́ц хи́щных, с ни́миже псо́в а́лчных мно́жество, непоро́чное те́ло твое́ окружа́ху, оба́че прикосну́тися ему́ ника́ко дерза́юще: пси́ бо му́дрии те́лу твоему́ от пти́ц хи́щных стра́жею бы́ша. О се́м зна́мение Бо́жие разуме́юще, глаго́лем:
Ра́дуйся, боголюбе́зное ча́до Христо́во; ра́дуйся, ди́внаго смотре́ния Бо́жия исполне́ние.
Ра́дуйся, Сы́ну Бо́жию вожделе́нный; ра́дуйся, пра́ведником святы́м единонра́вниче.
Ра́дуйся, пте́нче чи́стый, в гне́зда небе́сная прия́тый; ра́дуйся, ра́йскаго дре́ва ве́тве млада́я.
Ра́дуйся, небе́сных све́тлостей сия́ние; ра́дуйся, све́тлая звездо́, на тве́рди небе́сней блиста́ющая.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, му́чениче Христо́в и отроча́ чисте́йшее.
Конда́к 4.
Бу́ря волне́ния одержи́т ны́, страстоте́рпче млады́й, егда́ лю́тую сме́рть твою́ помышля́ем и чу́до преесте́ственное зри́м на тебе́ явле́нное, я́ко бо младе́нец бы́в те́лом, му́ж соверше́н терпе́нием в страда́нии твое́м яви́лся еси́. Те́м у́бо по́двиг тво́й стра́стный умо́м созерца́юще, воспева́ем Да́вшему ти́ кре́пость: Аллилу́ия.
И́кос 4.
Слы́шавше роди́телие твоя́ от насе́льников ве́си Зверко́вския, я́ко ча́до и́х на ме́сте пу́сте от трие́х дни́й бездыха́нно обрета́ется, приидо́ша и кончи́ну твою́ безвре́менну опла́кавше, честно́е те́ло твое́ на церко́вный пого́ст принесо́ша и бли́з це́ркве ве́си тоя́ Зверки́ погребо́ша, безчелове́чному жидо́в злодея́нию ку́пно со все́ми единове́рными ужаса́хуся. Мы́ же, дивя́щеся твоему́ терпе́нию, восхваля́ем стра́сти твоя́ и умиле́нно взыва́ем:
Ра́дуйся, млада́я ве́тве, иску́са мирски́х сласте́й не вкуси́вшая; ра́дуйся, земны́х бла́г лише́нный, да небе́сных прича́стник яви́шися.
Ра́дуйся, шести́ ле́т от жидо́в погубле́нный; ра́дуйся, в ве́чное Ца́рство всели́выйся.
Ра́дуйся, безвре́менным преставле́нием свои́м утро́бы отца́ и ма́тере твои́х смути́вый; ра́дуйся, я́ко ско́рбь и́х в ра́дость ве́лию премени́ся.
Ра́дуйся, я́ко пра́ведник яви́лся еси́ Влады́це; ра́дуйся, подража́телю страсте́й Христо́вых.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, му́чениче Христо́в и отроча́ чисте́йшее.
Конда́к 5.
Богото́чною звездо́ю бы́л еси́ в ми́ре, ча́до блаже́нное Гаврии́ле, блиста́я а́нгельскою чистото́ю, те́мже ны́не сия́еши на небесе́х сла́вою ве́чною с ли́ки пра́ведник, с ни́миже непреста́нно взыва́ем Царю́ сла́вы Христу́: Аллилу́ия.
И́кос 5.
Ви́дя равноа́нгельскую чистоту́ се́рдца твоего́, кро́тость и незло́бие, в ни́хже му́ченически преста́вился еси́, Гаврии́ле, просла́ви тя́ во святы́х Свои́х Бо́г; вои́стинну бо чу́до пресла́вно: по три́десятех ле́тех те́ло твое́ нетле́нно обре́теся, исто́чник исцеле́ний все́м с ве́рою к тебе́ притека́ющим явля́ши. Приими́ у́бо от на́с похвалу́ сию́:
Ра́дуйся, прия́телище благода́ти; ра́дуйся, нетле́нием моще́й твои́х велича́йшия ра́дости на́с испо́лнивый.
Ра́дуйся, исто́чниче чуде́сных исцеле́ний; ра́дуйся, я́ко Госпо́дь си́л на тебе́ ди́вная яви́л е́сть.
Ра́дуйся, неве́рие жидо́в низложи́вый; ра́дуйся, кро́вию свое́ю правове́рие утверди́вый.
Ра́дуйся, в ра́дость Го́спода на́шего вше́дый; ра́дуйся, моли́твенниче на́ш пред Бо́гом.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, му́чениче Христо́в и отроча́ чисте́йшее.
Конда́к 6.
Правосла́вная Це́рковь Христо́ва прославля́ет твоя́, младе́нче Гаврии́ле, стра́сти, ра́ны и му́ки, о Бо́зе тобо́ю подъя́тыя, и́хже ра́ди ди́вно просла́ви тя́ Госпо́дь и те́ло твое́ нетле́нно земли́ Белосто́кстей яви́, да с умиле́нием зове́м: Аллилу́ия.
И́кос 6.
Возсия́ на́м но́вое чу́до, промышле́ния Боже́ственнаго та́йну явля́я, егда́ це́рковь Зверко́вская в пла́мени огня́ поги́бе, оба́че мо́щи твоя́ святы́я под спу́дом ея́ храня́щияся, неврежде́нны обрето́шася. О се́м дивя́щеся, ве́рою с чи́стым се́рдцем возглаша́ем ти́, просла́вленный младе́нче Гаврии́ле:
Ра́дуйся, испо́лнивый на себе́ сло́во Бо́жие, я́ко храни́т Госпо́дь ко́сти пра́ведных; ра́дуйся, утверди́вый сло́во Христа́ Бо́га, я́ко вла́с главы́ ва́шея не поги́бнет.
Ра́дуйся, сокро́вище духо́вное, ве́рных богатя́щее; ра́дуйся, отра́дным упова́нием на спаси́тельная обетова́ния на́с веселя́й.
Ра́дуйся, на небеси́ и на земли́ а́нгелы и челове́ки досто́йно возлю́бленный; ра́дуйся, моли́твами твои́ми Созда́теля умилостивля́яй.
Ра́дуйся, избра́нниче Бо́жий; ра́дуйся, псалти́рю, сла́ву Творца́ возвеща́яй.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, му́чениче Христо́в и отроча́ чисте́йшее.
Конда́к 7.
Хотя́й Человеколю́бец Госпо́дь яви́ти в тебе́ о́браз назида́ния челове́ком, показа́ тя, Гаврии́ле, сугу́ба страстоте́рпца, стремле́ния богоху́льник сокруша́юща, да и мы́ доброде́телем твои́м, в ни́хже блиста́еши, поревну́ем и Ца́рствие небе́сное насле́дим, ди́вному в Свое́м промышле́нии Бо́гу воспева́юще: Аллилу́ия.
И́кос 7.
Но́вый свети́льник пресве́тлый, не под спу́дом сокрыва́емый, но на све́щнице Це́ркве Христо́вы поста́вленный и от Бо́га просла́вленный яви́лся еси́, свя́те Гаврии́ле, тму́ разсеява́яй и Христу́ проти́вящияся богобо́рцы кре́пко побежда́яй, того́ ра́ди песносло́вим тя́ си́це:
Ра́дуйся, мно́ги ско́рби от жидо́в претерпе́вый; ра́дуйся, те́х зло́бу и кова́рство победи́вый.
Ра́дуйся, пра́вую ве́ру во и́стиннаго в Тро́ице прославля́емаго Бо́га храни́ти на́с науча́яй; ра́дуйся, стопы́ на́ша на пу́ть спасе́ния направля́яй.
Ра́дуйся, за прободе́ннаго Христа́ Бо́га мно́жество ра́н прие́мый; ра́дуйся, я́ко о Не́м на небеси́ прославля́ешися.
Ра́дуйся, сла́во правосла́вных люде́й честна́я; ра́дуйся, тобо́ю бо посети́ Госпо́дь зе́млю на́шу.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, му́чениче Христо́в и отроча́ чисте́йшее.
Конда́к 8.
Стра́нное и пресла́вное зна́мение благоволе́ния Бо́жия ви́дится на тебе́, все́м притека́ющим к тебе́, Гаврии́ле: да́нною бо тебе́ благода́тию с ве́рою прося́щих от вся́ких напа́стей охраня́еши, от скорбе́й свобожда́еши и вся́ко проше́ние с ве́рою приноси́мое исполня́еши, науча́я ди́вному в чудесе́х Свои́х Бо́гу пе́ти: Аллилу́ия.
И́кос 8.
Ве́сь в я́звах, искла́н, избоде́н и обезкро́влен бы́в, Гаврии́ле, пре́дал еси́ пра́ведный ду́х тво́й в ру́це Бо́жии, от страда́ний упокоева́яся, жите́йских зо́л и печа́лей земны́х неприча́стен бы́в. О се́м пра́ведном в Бо́зе упокое́нии со умиле́нием воспомина́юще, сия́ прино́сим тебе́ глаго́лы:
Ра́дуйся, непоро́чный во успе́нии твое́м; ра́дуйся, на ло́но Авраа́ма а́нгелы вознесе́нный.
Ра́дуйся, во оби́тели ра́йския со сла́вою восприя́тый; ра́дуйся, венце́м безсме́ртия от Го́спода увенча́нный.
Ра́дуйся, Христа́ Бо́га благи́й после́дователю; ра́дуйся, я́ко насле́дие твоего́ младе́нства е́сть Ца́рствие небе́сное.
Ра́дуйся, я́ко все́м ве́рным воспомина́ние твое́ пресла́дко; [ра́дуйся, я́ко воспомина́нием му́к твои́х ве́рнии на пу́ть пра́вый направля́ются].
Ра́дуйся, Гаврии́ле, му́чениче Христо́в и отроча́ чисте́йшее.
Конда́к 9.
Вся́к земноро́дный слы́шанием о му́ках твои́х, кро́ткий младе́нче, умиля́ется и стра́сти твоя́ почита́ет; Це́рковь же Правосла́вная му́ченическую кончи́ну твою́ прославля́ет и о и́мени твое́м свято́м ликовству́ет, ра́достно пою́щи: Аллилу́ия.
И́кос 9.
Вети́и многоглаго́ливии, очи́ма плотска́го ра́зума смотря́щии [и суеглаго́ливыми усты́ изъясня́ющии] прему́дрость Тво́рческую устрое́ния вселе́нныя, недоумева́ют, чесо́ ра́ди страда́ния непоро́чных младе́нцев быва́ют. Мы́ же, та́инству сему́ дивя́щеся, возглаша́ем ти́, Гаврии́ле свя́те, зову́ще:
Ра́дуйся, я́ко страда́ния твоя́ страда́нием про́чих пра́ведник равноче́стны; ра́дуйся, я́ко во страда́нии те́ла за ны́ Страда́вшему сораспя́лся еси́.
Ра́дуйся, сия́ние Тво́рческия Прему́дрости; ра́дуйся, Боже́ственное о земноро́дных произволе́ние.
Ра́дуйся, гла́с небе́сный, на по́двиг спасе́ния все́х призыва́яй; ра́дуйся, пе́рсте Бо́жий, го́рняя на́м указу́яй.
Ра́дуйся, я́ко Христу́ Царю́ моли́твы о на́с прино́сиши; [ра́дуйся, я́ко моли́твами твои́ми ве́рнии бла́г ве́чных сподобля́ются].
Ра́дуйся, Гаврии́ле, му́чениче Христо́в и отроча́ чисте́йшее.
Конда́к 10.
Спасти́ся хотя́щим, святы́й му́чениче, страда́нии свои́ми о́браз явля́еши пра́ваго ше́ствия к Бо́гу, доброде́тели и плодо́в приноше́ния. Наслажда́яся же ны́не небе́сных бла́г неизрече́нных, помяни́ и на́с, зде́ на земли́ страда́ния твоя́ восхваля́ющия и Бо́гу пою́щия: Аллилу́ия.
И́кос 10.
Стена́ несокруши́ма еси́, Гаврии́ле, все́м скорбя́щим и напа́ствуемым, призыва́ющим же тебе́, младе́нче, в боле́зни су́щим и ма́терем, о ча́дех свои́х скорбя́щим, осла́бу и утеше́ние предста́тельством твои́м подае́ши. Те́мже за вся́ благодея́ния, тобо́ю на́м явля́емая, благода́рственно восклица́ем:
Ра́дуйся, храни́телю на́ш кре́пкий; ра́дуйся, засту́пниче на́ш усе́рдный.
Ра́дуйся, младе́нцев небе́сный покрови́телю; ра́дуйся, боля́щих и неду́жных ча́д благи́й цели́телю.
Ра́дуйся, ма́терем, и́щущим утоле́ния ско́рби о ча́дех отше́дших, ско́рый уте́шителю; ра́дуйся, мяту́щихся по́мыслами умири́телю.
Ра́дуйся, чистоты́ душе́вныя назида́телю; ра́дуйся, уго́дниче Бо́жий.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, му́чениче Христо́в и отроча́ чисте́йшее.
Конда́к 11.
Пе́ние, е́же прино́сим ти́, Гаврии́ле, не́сть дово́льно к похвале́нию пресла́вных во страда́нии по́двигов твои́х, оба́че зря́ усе́рдное на́ше произволе́ние, приноси́мое на́ми пе́ние ми́лостивно приими́, на́с же от грехо́в и напа́стей свободи́, да чи́стым се́рдцем зове́м Созда́телю на́шему: Аллилу́ия.
И́кос 11.
Све́том благода́ти Бо́жия от утро́бы ма́тере озаре́нный, нетле́нен возше́л еси́ к Триипоста́сному Све́ту, пред Ни́м же хода́тайствуй о на́шем просвеще́нии, о не́мже моля́ще уми́льно вопие́м ти́:
Ра́дуйся, све́тлый луче́ Трисо́лнечнаго Све́та, оживотворя́ющаго ми́р; ра́дуйся, теплото́ духо́вная, на́шу хла́дность согрева́ющая.
Ра́дуйся, свети́льниче, на́шу темноту́ просвеща́яй; ра́дуйся, пла́меню, на́с возгрева́яй в ве́ре, любви́ и наде́жде.
Ра́дуйся, и́щущим предста́тельства твоего́ пред Бо́гом благи́й споспе́шниче; ра́дуйся, я́ко мно́го мо́жет моли́тва твоя́ пред лице́м Его́.
Ра́дуйся, го́рняго ми́ра украше́ние; ра́дуйся, до́льняго ми́ра похвало́.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, му́чениче Христо́в и отроча́ чисте́йшее.
Конда́к 12.
Благода́ть Боже́ственную, никогда́же оскудева́ющую, но всегда́ врачу́ющую, испроси́ на́м, святы́й уго́дниче Бо́жий, да научи́т ны́ подража́ти тебе́ в чистоте́ а́нгельстей и незло́бии, да напра́вит сердца́ на́ша к пла́менней моли́тве и покая́нию, да сохрани́т неврежде́нны все́х, с любо́вию храня́щих за́поведи Христо́вы, да да́рует на́м христиа́нскую кончи́ну, да сподо́бит на небесе́х узре́ти сла́ву Бо́жию и вы́ну пе́ти Пресвяте́й Тро́ице: Аллилу́ия.
И́кос 12.
Пое́м стра́сти твоя́, Гаврии́ле, сла́вим твое́ в младе́нчестем телеси́ незло́бивое му́жество, ублажа́ем па́мять твою́, на тебе́ бо яви́ся сла́ва Христо́ва, сла́ва Це́ркве Правосла́вныя. Те́мже любо́вию вопие́м ти́:
Ра́дуйся, же́ртво чи́стая, закла́нная Влады́це о на́с, земноро́дных; ра́дуйся, просла́вивый Го́спода страда́ньми свои́ми.
Ра́дуйся, бла́г ве́чных насле́дниче; ра́дуйся, гро́зде виногра́да Христо́ва.
Ра́дуйся, от вра́г вся́ческих кре́пкий на́ш засту́пниче; ра́дуйся, сла́вы на́м ве́чныя хода́таю.
Ра́дуйся, во́ине Христо́в добропобе́дный; ра́дуйся, младе́нцев верхо́вниче и храни́телю.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, му́чениче Христо́в и отроча́ чисте́йшее.
Конда́к 13.
О, непоро́чный му́чениче Христо́в Гаврии́ле, младе́нческаго незло́бия и кро́тости о́бразе пречу́дный! Ма́лаго труда́ сего́ досто́йное пе́ние прие́м, бу́ди на́м те́плый моли́твенник пред Го́сподем, да во дни́ на́ша лука́выя, малове́рием, гне́вом и братоненавиде́нием обурева́емии, в ве́ре, терпе́нии и любви́ свя́то пребу́дем. И та́ко все́ житие́ на́ше преше́дше, ве́чнаго муче́ния изба́вимся, и при́сно воспое́м Бо́гу: Аллилу́ия.
Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.
И́кос 1.
А́нгел све́тел на земли́ яви́лся еси́, Гаврии́ле, я́ко младе́нец бы́в, ничто́же скве́рно соверши́вый. Те́мже Христо́с, от земли́ восприе́мый, небе́сная врата́ тебе́ отве́рзе, избра́нным сочетава́я, с ни́миже непреста́нно восхваля́еши Пресвяту́ю Тро́ицу. Того́ ра́ди услы́ши на́с, пою́щих тебе́ на земли́ сицева́я:
Ра́дуйся, благово́нный сосу́де а́нгельския чистоты́; ра́дуйся, благочести́вых роди́телей твои́х Петра́ и Анастаси́и о́трасле пречу́дная.
Ра́дуйся, младе́нствующих красото́; ра́дуйся, я́ко житие́ твое́ безгре́шно.
Ра́дуйся, я́ко честна́ сме́рть твоя́ пред Бо́гом; ра́дуйся, в младе́нчестве кре́ст Христо́в возлюби́в, понесы́й.
Ра́дуйся, неизрече́нную сла́ву Бо́жию на небеси́ зре́ти сподо́бивыйся; [ра́дуйся, я́ко со все́ми святы́ми во сла́ве Бо́жией пребыва́еши].
Ра́дуйся, Гаврии́ле, му́чениче Христо́в и отроча́ чисте́йшее.
Конда́к 1.
Избра́нный младе́нче Христо́в Гаврии́ле, велича́ем просла́вльшаго тя́ Го́спода, восхваля́ем тя́ любо́вию, твое́ де́тское незло́бие и стра́сти честны́я воспева́ем. Ты́ же, я́ко птене́ц непоро́чен, от чре́ва ма́тере Бо́гом предуста́вленный и го́рнему зва́нию сопричте́нный, на небесе́х предстоя́, за на́с моли́ся, да зове́м ти́:
Ра́дуйся, Гаврии́ле, му́чениче Христо́в и отроча́ чисте́йшее.
Моли́тва.
Младе́нческаго незло́бия храни́телю и му́ченическаго му́жества носи́телю, Гаврии́ле блаже́нне, страны́ на́шея адама́нте драгоце́нный и иуде́йскаго нече́стия обличи́телю! К тебе́ мы́, гре́шнии, моли́твенно прибега́ем, и о гресе́х свои́х сокруша́ющеся, малоду́шия же своего́ стыдя́щеся, любо́вию зове́м ти́: на́ших скве́рн не возгнуша́йся, чистоты́ сы́й сокро́вище, на́шего малоду́шия не омерзи́, долготерпе́ния учи́телю, но па́че си́х, не́мощи на́ша от небе́с ви́дя, те́х исцеле́ние на́м твое́ю пода́ждь моли́твою, и твоея́ Христу́ ве́рности подража́тели на́с бы́ти научи́. А́ще ли терпели́вно кре́ст искуше́ний и злострада́ний понести́ не возмо́жем, оба́че и тогда́ ми́лостивыя твоея́ по́мощи не лиши́ на́с, уго́дниче Бо́жий, но свобо́ду и осла́бу на́м у Го́спода испроси́. Та́же и моля́щияся о ча́дех свои́х ма́тери услы́ши, здра́вию и спасе́нию младе́нцем от Го́спода пода́тися умоля́яй. Не́сть такова́го жесто́каго се́рдца, е́же слы́шанием о му́ках твои́х, святы́й младе́нче, не умили́тся, и а́ще кроме́ сего́ умиле́ннаго воздыха́ния никоего́же блага́го дея́ния принести́ возмо́жем, но и таковы́м умиле́нным по́мыслом на́ши умы́ и се́рдце, блаже́нне, просвети́в на исправле́ние жития́ на́шего, благода́тию Бо́жиею на́с наста́ви. Вложи́ в на́с о спасе́нии души́ и о сла́ве Бо́жией ре́вность неуста́нную и о часе́ сме́ртнем па́мять неусы́пную храни́ти помози́ на́м. Наипа́че же в сме́ртнем успе́нии на́шем терза́ния де́монская и по́мыслы отча́яния от ду́ш на́ших предста́тельством твои́м отжени́ и сия́ упова́нием Боже́ственнаго проще́ния испо́лни, во е́же и тогда́ и ны́не сла́вити на́м милосе́рдие Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, и твое́ кре́пкое заступле́ние во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Краткое житие мученика младенца Гавриила Белостокского, Слуцкого
Родился 22 марта 1684 г. в деревне Зверки Белостокского уезда Гродненской губернии, в семье благочестивых крестьян Петра и Анастасии. Он рос кротким, незлобивым, заметна была в нем склонность к созерцательному уединению. В 1690 г. 11 апреля мать шестилетнего Гавриила понесла мужу обед в поле. Вскоре приближался праздник Святой Пасхи. В это время в дом забрался арендатор-еврей, приласкал дитя и тайно увез его в г. Белосток, где младенца предали мучениям: распяли, прокололи бока, постепенно испуская кровь. На девятый день ребенок скончался, его бросили в поле у опушки леса близ деревни Зверки. Голодные собаки, нашедшие тело, не только не растерзали его, но охраняли даже от хищных птиц. На доносившийся лай собак пришли жители деревни, нашли тело мученика и признали, что младенец погиб в результате ритуального убийства. Тело замученного Гавриила при большом стечении народа, глубоко взволнованного подобным зверством, предано было земле близ храма.
Через 30 лет после погребения мощи св. Гавриила оставались нетленными. В 1746 г. храм, в котором был погребен младенец, сгорел, но святые мощи уцелели. Частично обгорела ручка, но когда святые мощи были перенесены в монастырь, ручка чудесно зажила и вновь покрылась кожей.
Св. Гавриил считается целителем детей. Святые мощи его несколько раз меняли место своего пребывания. С 1944 по 1992 гг. они хранились в Гродненской Покровской церкви, откуда торжественно были перенесены в Свято-Никольский собор г. Белостока.
Полное житие мученика младенца Гавриила Белостокского, Слуцкого
В сонме исчислимых лишь только Господом святых православной церкви мы находим имена множества мучеников, добровольно принесших себя в «жертву живую». Это они, пребывая в готовности быть всецело преданными Христу даже до смерти, мученически свидетельствовали о Том, Кто есть «путь и истина и жизнь» (Ин.14,6), о непреходящей ценности жизни во Христе и со Христом.
Среди мучеников всех времен определенное место в православном календаре занимают дети. Начиная со времен мучеников Маккавейских и 14 тысяч младенцев, истребленных Иродом в Вифлееме, православное благочестие с особой любовью относится именно к детям, ставшим жертвами внезапной насильственной смерти. В их случае жертвенная смерть соединялась с чистотою их невинности. Тем самым еще не совсем зрелые в физическом смысле отроки и младенцы становились истинной «солью земли» и «светом мира» (Мф.5,13-14).
Отсюда причисление многих младенцев и отроков, замученных за веру от язычников в первые века христианства, а также в дальнейшем пострадавших от иноверных, инославных и атеистов, к лику святых. Отсюда и народное почитание и в дальнейшем причисление к лику святых мученика младенца Гавриила, названного Белостокским, Заблудовским и Слуцким.
Личность святого младенца Гавриила является образом современного мученичества. Он не просто страдает перед судом язычников или еретиков за исповедание веры, но страдает безвинно и умирает, не сопротивляясь злу, чтобы таким образом последовать примеру Христа. Он – отроча чистейшее (как поется в акафисте), плод спокойной и даже радостной готовности терпеть страдания «даже до крове» за Пострадавшего нас ради. Вместе с земной мученической кончиной младенца Гавриила и одновременным его рождением для новой, лучшей жизни мы получили особенного ходатая за нас, грешных, перед престолом Всевышнего.
Мученик младенец Гавриил родился, жил и пострадал на территории нынешней Польши. Поэтому Польская Православная Церковь относится к нему с особенным почитанием. В его честь строятся православные храмы, он является небесным покровителем Братства Православной молодежи в Польше, а также считается особенным целителем детей. После исторически обусловленных взлетов и падений в почитании святого мученика в настоящее время его память отмечается также всеми Православными Церквами.
Святой мученик младенец Гавриил Белостокский (Заблудовский, Слуцкий) родился 22 марта 1684 года в селе Зверки Заблудовского прихода Белостокского уезда Гродненской губернии. Был он сыном благочестивых крестьян Петра и Анастасии Говдель. Крестили его с именем святого Архангела Гавриила в храме тогдашнего Свято-Успенского Заблудовского монастыря, одной из немногих обителей в этой части Речи Посполитой, сохранившей в то время верность православию.
Младенец Гавриил отличался от других детей необычными для его возраста качествами души. Он рос ребенком кротким и незлобивым. В нем была заметна склонность к молитве и уединению, чем к детским увеселениям и играм. Его родители, несмотря на притеснения, которым подвергались тогда православные Речи Посполитой, не желавшие принимать Брестскую унию, свято хранили православную веру. Большое влияние на святого младенца Гавриила оказывала близость монастыря, в котором во время богослужений он духовно созрел, учился молитве и познавал Бога.
В 1690 году семью Говдель постигло великое горе. Невинный мальчик стал жертвой изуверства. 11 апреля, когда мать шестилетнего Гавриила понесла мужу обед в поле, в дом забрался арендатор деревни Шутко. Он приласкал дитя и тайно увез его в Белосток, где младенца предали мучениям. Сначала его посадили в подвал, где при помощи острых орудий проткнули ему бок для выпускания крови. После этого мученик был распят на кресте, установленном в корыте, и исколот острыми орудиями для выпускания остатков крови. На девятый день ребенок скончался.
Палачи тайно вывезли бездыханное тело в поле и бросили у опушки леса вблизи села Зверки. Приближался праздник Святой Пасхи. К телу прибегали голодные собаки, над ним кружились хищные птицы, но собаки не только не растерзали его, но даже охраняли тело от птиц. На доносившийся лай сошлись жители села и обнаружили жертву изуверства. Изуверы были найдены и наказаны, а в мемуарах городского Заблудовского правления оставлена соответствующая запись.
При стечении народа, глубоко взволнованного подобным зверством, тело замученного младенца Гавриила было предано земле близ кладбищенского храма в Зверках, где и пробыло около 30 лет.
В начале 18 века по всей территории Белостокского уезда прошел мор. Людей едва успевали хоронить. В селе Зверки умерших детей старались хоронить поближе к могиле младенца Гавриила, чувствуя необычную благодать этого места. Однажды в 1720 году во время погребения случайно задели гроб мученика. К величайшему удивлению, его тело обнаружили нетленным. Весть об этом молниеносно разнеслась среди православно верующего народа, усиливая почитание мученика. Предание связывает с этим событием многие исцеления, происшедшие у могилы святого, и окончание эпидемии, что послужило поводом для почитания мученика. Обретенные мощи благоговейно перенесли в крипту под храмом в селе Зверки.
В 1746 году сгорела сельская церковь в Зверках, но мощи остались неповрежденными. Частично обгорела только ручка, да и то, несомненно, произошло согласно Божию промыслу, ради укрепления веры и благочестия в православном народе. Когда святые мощи были перенесены в Заблудовский монастырь, ручка чудесно зажила и вновь покрылась кожей.
В 1752 году архимандрит Слуцкого монастыря Досифей (Голяховский), наместник Киевского митрополита, составил тропарь и кондак младенцу.
9 мая 1755 года ввиду напряженной обстановки, вызванной внешними обстоятельствами и недоброжелательностью инославного населения, по благословению Киевского митрополита архимандрит Михаил (Козачинский) перенес мощи святого мученика младенца Гавриила в Слуцкий Свято-Троицкий монастырь Минской губернии и составил стихотворную повесть о младенце мученике Гаврииле. Крестный ход со святыми мощами, которые в раке несли на руках, величественно прошествовал более 300 верст. Мощи младенца мученика Гавриила лежали в раке совершенно открытыми. Обе ручки младенца держали маленький наперсный крест. Пальцы исколоты, на теле рваные раны.
В 1820 году младенец Гавриил был причислен к лику святых Русской Православной Церковью.
Вместе с возрастающей славой младенца мученика Гавриила и расширяющимся его почитанием православные христиане старались особым образом украсить раку с его святыми мощами. В 1897 году на добровольные пожертвования была изготовлена новая серебряная рака.
В 1908 году в типографии Успенской Почаевской Лавры была напечатана служба святому мученику младенцу Гавриилу, составленная архиепископом Волынским и Житомирским Антонием (Храповицким).
В том же году епископ Гродненский и Брестский Михаил вместе с епископом Белостокским Владимиром приняли решение перенести из Слуцка часть мощей святого мученика младенца Гавриила в город Белосток.
Перенесение креста и мощевика, в котором до 1897 года почивали мощи святого мученика, началось 31 мая. Святыни были перенесены из города Слуцка в Жировицкий монастырь Успения Божией Матери. С 1 по 12 июня через деревни Ялувка, Новая Воля, Полота, Заблудов, Зверки и Дойлиды святые мощи были перенесены из Жировицкого монастыря в Белосток. Таким образом, почти через 150 лет святыня вернулась на свою отчизну.
Частица святых мощей мученика младенца Гавриила находилась в Свято-Никольском кафедральном соборе города Белостока до 1912 года, пока не была перенесена в Благовещенский монастырь в Супрасле.
В Слуцке, где остались мощи, находилась специальная книга, в которой записывались известные духовным и государственным властям чудесные случаи, связанные с находящимися там мощами святого мученика младенца Гавриила. Всенародное почитание мученика младенца Гавриила установилось по всей Российской Империи. В день памяти святого к месту его упокоения со всей страны собирались тысячи паломников.
В 1915 году во время Первой мировой войны епископ Белостокский Владимир вывез деревянную раку с частицей святых мощей мученика младенца Гавриила в Москву и временно поместил в Покровском Соборе на Красной площади.
После октябрьского переворота 1917 года в России начались кровавые гонения на православных.
Врагам Христа мешала память об уподобившемся Ему младенце. Так, защищавший его память от поругания священномученик Иоанн Восторгов, настоятель московского Покровского собора на Красной площади, привлекался большевиками в качестве обвиняемого и впоследствии был расстрелян.
Решением Совета Народных Комиссаров от 29 июля 1920 года было постановлено: «планово и последовательно препроводить на территории полную ликвидацию мощей…». Это распоряжение не обошло и святые мощи мученика младенца Гавриила.
В 30-х годах Троицкий Слуцкий монастырь, где до сих пор хранились мощи, был закрыт, а святые мощи мученика перенесены в музей атеизма в Минске.
Во время Второй мировой войны репрессии стали слабеть, и в 1942 году в хаосе военной неразберихи православным жителям Минска удалось поместить святые мощи мученика младенца Гавриила в деревянную раку в кафедральном соборе Преображения Господня в Минске,настоятелем которого был митрополит Пантелеимон (Рожновский).
В 1943 году известие о нахождении святых мощей в минском соборе дошло до настоятеля церкви Рождества Пресвятой Богородицы в селении Свислочи отца Алеския Зноско. Отец Алексий за короткое время написал акафист святому мученику Гавриилу, используя более 40 акафистов, которые служили ему образцом. Акафист был утвержден церковной властью в 1943–1944 годах и введен в церковное употребление.
9–10 июля 1944 года святые мощи были перенесены из Минска в Гродно, в церковь Покрова Божией Матери, где они и находились до 21 сентября 1992 года.
Послевоенная судьба этой святыни покрыта завесой тайны. Святые мощи на протяжении последних нескольких десятков лет находились в подземельях гродненской церкви вдалеке от тех, кто мог бы осквернить их. Святые мощи находились во влажном подвальном помещении в крайне неблагоприятных условиях. Однако они не пострадали, что в очередной раз свидетельствует об их святости.
21–22 сентября 1992 года по благословению архиепископов Гродненского и Волковысского Валентина и Белостокского и Гданского Саввы (ныне митрополита Варшавского и всея Польши) святые мощи были перенесены первым, начиная с 1944 года, крестным ходом из гродненской церкви Рождества Пресвятой Богородицы, где они хранились, в Свято-Николаевский собор г. Белостока. На белорусско-польской границе их встречало несколько тысяч верующих, которые сопровождали мощи до самого Белостока через все города и села. Мощи младенца мученика Гавриила перевозились на автомобиле в дубовой раке. По пути следования верующие осыпали ее цветами. В каждом городе или деревне, где есть храм, делали остановку. Святые мощи вносились с крестным ходом в храм, где служились молебны и акафисты. Верующие прикладывались к святыне, оставаясь на ночь в храме для молитвы перед святыми мощами младенца Гавриила.
В самом Белостоке святые мощи встретили на окраине города и пронесли по главным улицам крестным ходом в Николаевский собор. Крестный ход продолжался около трех часов. В нем участвовало около 60 тысяч человек. Движение транспорта по улицам было остановлено. Крестный ход встречали даже представители светских властей.
Богослужение в Николаевском соборе продолжалось всю ночь. Утром 27 сентября была также отслужена Божественная литургия. После нее святые мощи младенца мученика Гавриила обнесли крестным ходом вокруг храма и поместили в правом приделе собора. Еженедельно по вторникам перед ракой со святыми мощами читается акафист мученику Гавриилу. В Польше мученик младенец Гавриил почитается православными как покровитель детей и молодежи.
С 1993 года ежегодно 2–3 мая по новому стилю мощи младенца Гавриила переносятся из Белостока в Заблудов, где при открытой раке верующие проводят всю ночь на богослужении. Мощи привозят на автомобиле до окраины Заблудова и оттуда на руках верующие несут их в заблудовский храм. По случаю праздника 2 мая из Белостока выходит паломнический крестный ход в Заблудов.
Память мученика младенца Гавриила отмечается: 20 апреля/3 мая (в годовщину его мученической кончины), в 3-ю Неделю по Пятидесятнице (собор Белорусских святых), а в Польской Автокефальной Православной Церкви также 9/22 сентября (в годовщину обретения и перенесения его мощей из Гродно в Белосток). В прошлом его память отмечалась также в День Святого Духа.