Акафист святому благоверному князю Игорю Черниговскому и Киевскому
Память: 18 июня (05 июня ст. ст.); 02 октября (19 сентября ст. ст.)
Не утвержден для общецерковного использования.
Конда́к 1.
Избра́нный страстоте́рпче Христо́в, благове́рный кня́же И́горю, возсия́вый лю́дем твои́м, я́ко звезда́ пресве́тлая: ты́ бо сла́ву земна́го княже́ния оста́вил еси́ и во и́ночестве Го́сподеви рабо́тати вожделе́л еси́, страда́льчески земно́е житие́ сконча́в, и ны́не, ра́дуяся, предстои́ши престо́лу Святы́я Тро́ицы. Моли́твами твои́ми от вся́ких зо́л и напа́стей охраня́й на́с, да благода́рственно со умиле́нием зове́м ти́:
Ра́дуйся, святы́й благове́рный кня́же И́горю, во смире́нии за и́стину терпя́щим ско́рый помо́щниче.
И́кос 1.
А́нгельски пожи́вши на земли́, от ю́ности возлюби́л еси́ Боже́ственное уче́ние и сему́ после́довав до́брым житие́м, немо́лчно прославля́л еси́ и́мя Госпо́дне чте́нием кни́г свяще́нных и пе́нием церко́вным. Сего́ ра́ди тебе́, на небеси́ и на земли́ просла́вленному, вопие́м си́це:
Ра́дуйся, от рожде́ния твоего́ Бо́гом избра́нный; ра́дуйся, се́мя сло́ва Бо́жия от ю́ности восприя́вый.
Ра́дуйся, вели́кий уго́дниче Бо́жий, благочести́вую жи́знь на земли́ возлюби́вый; ра́дуйся, путе́м тру́дным и те́сным житие́ земно́е проше́дый.
Ра́дуйся, пра́вды ра́ди ду́шу твою́ положи́вый; ра́дуйся, от Царя́ Небе́снаго, вене́ц му́ченический прие́мый.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный кня́же И́горю, во смире́нии за и́стину терпя́щим ско́рый помо́щниче.
Конда́к 2.
Ви́дя Госпо́дь чистоту́ се́рдца твоего́, блаже́нне кня́же И́горю, избра́ тя́ зре́ти сла́ву небе́сную, ты́ бо па́че всего́ возлюби́л еси́ чистоту́ душе́вную и теле́сную, и ра́ди страда́ний вре́менных, упова́я избежа́ти муче́ний ве́чных, вели́кий уго́дник Бо́жий бы́л еси́, и лице́м к лицу́ зре́ти Го́спода удосто́ился еси́. Те́мже притека́юще к ти́хому приста́нищу моли́тв твои́х, вопие́м Христу́ Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 2.
Ра́зум озаре́нный благода́тию Бо́жиею из мла́да име́л еси́, кня́же И́горю, от ю́ности бо храни́л еси́ в се́рдце твое́м зако́н Христо́в, вели́ким уго́дником Бо́жиим, проше́дшим терни́стым путе́м во Ца́рствие Небе́сное, подража́я. Те́мже и мы́, упова́я на твое́ предста́тельство, мо́лимся: бу́ди на́м ско́рый помо́щник и покрови́тель в земно́м житии́ на́шем, да благода́рно вопие́м ти́:
Ра́дуйся, избра́нный и ве́рный ра́бе Христо́в; ра́дуйся, от ю́ности чистоту́ жития́ возлюби́вый.
Ра́дуйся, измла́да еди́ному Христу́ угожда́вый; ра́дуйся, Иису́са ра́ди вся́ напа́сти безро́потно претерпе́вый.
Ра́дуйся, Тому́ еди́ному все́ю душе́ю прилепи́выйся; ра́дуйся, всего́ себе́ на страда́ния пра́вды ра́ди преда́вый.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный кня́же И́горю, во смире́нии за и́стину терпя́щим ско́рый помо́щниче.
Конда́к 3.
Си́лою Вы́шняго, дарова́нною тебе́, и долготерпе́нием твои́м укрепле́н бы́л еси́, блаже́нне, егда́ вра́г ро́да челове́ческаго наведе́ на тя́ лю́ди злы́, во е́же лиши́ти тя́ сла́вы кня́жеския. Те́мже, дивя́щеся бога́тству терпе́ния твоего́, воспева́ем укрепи́вшему тя́ Го́споду пе́снь: Аллилу́иа.
И́кос 3.
Име́я жела́ние в души́ свое́й вся́ кра́сная и сла́дкая ми́ра сего́ оста́вити и Христу́ после́довати, еще́ мла́д сы́й, избра́л еси́ себе́ пу́ть служе́ния Го́сподеви. Мы́ же, подража́я житию́ твоему́ и почита́юще честна́я страда́ния твоя́, пра́вды ра́ди претерпе́нная, велича́ем тя́ си́це:
Ра́дуйся, в души́ свое́й име́вый жела́ние ми́р оста́вити и Го́сподеви послужи́ти; ра́дуйся, вся́ кра́сная и сла́дкая ми́ра сего́ презре́вый.
Ра́дуйся, соверше́нную любо́вь ко Го́споду стяжа́вый; ра́дуйся, за кро́тость души́ твоея́ насле́дие жи́зни ве́чныя получи́вый.
Ра́дуйся, у́м тво́й, се́рдце и во́лю в Бо́зе утверди́вый; ра́дуйся, ди́вную кро́тость ду́ха в ско́рби показа́вый.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный кня́же И́горю, во смире́нии за и́стину терпя́щим ско́рый помо́щниче.
Конда́к 4.
Бу́ри жите́йских бе́д и напа́стей не возмого́ша поколеба́ти кре́пости души́ твоея́, благове́рный кня́же И́горю, основа́на бо бе́ на тве́рдем ве́ры Христо́вы ка́мени. Мы́ же, дивя́щеся вели́кому терпе́нию твоему́, со умиле́нием взыва́ем Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 4.
Слы́ша и ви́дя, кня́же блаже́нне, ра́спри и раздо́ры, враго́м ро́да челове́ческаго воздвиза́емыя, егда́ вступи́ на престо́л Ки́евский, а́бие восхоте́л еси́ вразуми́ти лю́ди своя́ и привести́ и́х к ми́ру и благоразу́мию. Сего́ ра́ди с любо́вию взыва́ем ти́:
Ра́дуйся, я́ко тобо́ю вся́кая вражда́ и зло́ба побежда́ются; ра́дуйся, чистоты́ ве́ры и незло́бия ди́вное воплоще́ние.
Ра́дуйся, о́бразе кро́тости и терпе́ния; ра́дуйся, зерца́ло соверше́ннаго незло́бия.
Ра́дуйся, мно́гими скорбьми́ в ра́дость Го́спода твоего́ вше́дый; ра́дуйся, помога́яй и на́м терпе́ти ско́рби и поноше́ния.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный кня́же И́горю, во смире́нии за и́стину терпя́щим ско́рый помо́щниче.
Конда́к 5.
Боготе́чную звезду́ зри́м тя́, уго́дниче Бо́жий, тя́ бо, восприи́мшаго вели́кия страда́ния, просла́ви Госпо́дь, я́ко ве́рнаго раба́ Своего́, неви́нно убие́ннаго злы́ми челове́ки по науще́нию диа́вольскому. Мы́ же, взира́юще с любо́вию на честны́й о́браз тво́й, приклоня́ем коле́на, со умиле́нием поя́: Аллилу́иа.
И́кос 5.
Ви́девше вели́кий кня́зь Ки́евский Все́волод, я́ко преклони́лся е́сть к ве́черу де́нь жития́ его́, призва́ тя́, И́горю блаже́нне, и завеща́ ти́ престо́л кня́жеский. Ты́ же во́ли бра́та твоего́, я́ко во́ли Бо́жией повину́яся, все́ упова́ние на Го́спода возложи́л еси́. Мы́ же, похваля́я таково́е смире́ние твое́, воспева́ем ти́:
Ра́дуйся, я́ко до конца́ кре́ст жития́ твоего́ безро́потно поне́сл еси́; ра́дуйся, благоче́стием Бо́гови и лю́дем послужи́вый.
Ра́дуйся, веле́нию бра́та своего́ покори́выйся; ра́дуйся, в народоправле́нии ве́лию доброде́тель показа́вый.
Ра́дуйся, все́м братолю́бцем при́сное ободре́ние; ра́дуйся, от люде́й свои́х ве́лию любо́вь стяжа́вый.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный кня́же И́горю, во смире́нии за и́стину терпя́щим ско́рый помо́щниче.
Конда́к 6.
Пропове́дником доброде́телей христиа́нских бы́л еси́, кня́же И́горю, поуча́я люби́ти бра́тию и наро́д сво́й. Мы́ же ублажа́ем тя́, я́ко до́браго и и́стиннаго после́дователя Христо́ва, живо́т сво́й за лю́ди твоя́ положи́вшаго, воспева́я Го́сподеви пе́снь: Аллилу́иа.
И́кос 6.
Возсия́л еси́ богоуго́дным житие́м твои́м, благове́рный кня́же И́горю, все́ упова́ние свое́ на Го́спода, вся́ во бла́го устроя́ющаго, возлага́я. Мы́ же, восхваля́я по́двиги твоя́, глаго́лем си́це:
Ра́дуйся, я́ко в житии́ твое́м доброде́тельми просия́вый; ра́дуйся, чистото́ю се́рдца твоего́ Го́спода созерца́вый.
Ра́дуйся, в несе́нии трудо́в вели́каго княже́ния по́мощь от Го́спода получи́вый; ра́дуйся, я́ко вме́сто кня́жеских по́честей муче́ния и ско́рби му́жественно претерпе́вый.
Ра́дуйся, и́го Христо́во, благо́е и ле́гкое, на ра́мена своя́ восприя́вый; ра́дуйся, терпе́нию Христо́ву ве́рно подража́вый.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный кня́же И́горю, во смире́нии за и́стину терпя́щим ско́рый помо́щниче.
Конда́к 7.
Хотя́щу ти́, блаже́нне, во́ли Бо́жией покори́тися, не воспроти́вился еси́ во́ином кня́зя Изясла́ва, егда́ ти́и тя́, е́ле жи́ва су́ща, в хла́дном по́рубе заключи́ша, иде́же ты́, подо́бно Дании́лу проро́ку, заточе́нному в ро́ве льви́нем, непреста́нно взыва́л еси́ Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 7.
Но́ваго ви́дим тя́ избра́нника Бо́жия, благове́рный кня́же И́горю, егда́ премени́л еси́ княже́ния сла́ву во и́ночества о́браз смире́нный. Ты́ бо, вся́ блага́я презре́в, жела́нием восхоте́л еси́ еди́ному Бо́гу порабо́тати. Те́мже, таково́му твоему́ смире́нию и кро́тости дивя́щеся, вопие́м ти́:
Ра́дуйся, страда́ния лю́тая неви́нно претерпе́вый; ра́дуйся, о́браз любве́ и незло́бия на́м показа́вый.
Ра́дуйся, вся́ блага́я ми́ра сего́ ни во что́ же вмени́вый; ра́дуйся, зло́бу и кова́рство диа́вола смире́нием победи́вый.
Ра́дуйся, послуша́нию и́ноческому всеце́ло преда́выйся; ра́дуйся, усе́рдным моли́твенником за лю́ди твоя́ яви́выйся.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный кня́же И́горю, во смире́нии за и́стину терпя́щим ско́рый помо́щниче.
Конда́к 8.
Стра́нник и пришле́ц, по апо́столу, яви́лся еси́ на земли́, боголюбе́зне кня́же, до́льняя бо вся́ презре́в, го́рняя взыска́л еси́, все́ помышле́ние твое́ ко Го́споду име́яй. Те́мже помози́ и на́м, моли́твами твои́ми, доброде́тельное житие́ возлюби́ти, да ку́пно с тобо́ю вопие́м Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 8
Все́ю душе́ю от ю́ности Бо́гу послужи́вый, блаже́нне кня́же И́горю, сего́ ра́ди Госпо́дь просла́ви тя́, Своего́ уго́дника, кро́тости ра́ди и смире́ния твоего́. Мы́ же, си́м доброде́телем после́довати тща́щиися, вопие́м ти́ ра́достно:
Ра́дуйся, от ю́ности Го́спода все́ю душе́ю возлюби́вый; ра́дуйся, де́лы благи́ми Христу́ благоугоди́вый.
Ра́дуйся, все́м житие́м твои́м Бо́га просла́вивый; ра́дуйся, те́сный пу́ть спасе́ния от ю́ности избра́вый.
Ра́дуйся, благода́ть Бо́жию в се́рдце свое́м стяжа́вый; ра́дуйся, житие́ свое́ и́ночеством украси́вый.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный кня́же И́горю, во смире́нии за и́стину терпя́щим ско́рый помо́щниче.
Конда́к 9.
Всего́ себе́ покори́л еси́ во́ли Госпо́дни, я́ко ра́б благи́й и ве́рный, егда́ постриже́ние и́ноческое восприи́м, во оби́тель свята́го Фео́дора всели́лся еси́, иде́же всеце́ло посту́ и моли́тве преда́лся еси́. Сего́ ра́ди сподо́бился вни́ти в ра́дость Го́спода своего́, Ему́же предстои́ши ны́не со А́нгелы, поя́: Аллилу́иа.
И́кос 9
Вити́и многовеща́нныя не возмо́гут по достоя́нию восхвали́ти страда́ния твоя́, страстоте́рпче Христо́в, кня́же И́горю, ниже́ уразуме́ти глубины́ упова́ния твоего́, прии́мши бо ве́сть о убие́нии твое́м, потща́лся еси́ в це́рковь Госпо́дню, со слеза́ми пред о́бразом Цари́цы Небе́сныя моля́ся. Уби́йцы же твои́, я́ко зве́ри ди́вии, е́мше тя́ моля́щагося, би́в, повлеко́ша тя́ из хра́ма. Ты́ же, благода́тию Бо́жиею укрепля́емь, страда́ния кро́тко претерпе́л еси́, за убива́ющих тя́ Го́спода умоля́я. Сего́ ра́ди велича́ем тя́ си́це:
Ра́дуйся, все́ упова́ние на Го́спода и Его́ Пречи́стую Ма́терь возложи́вый; ра́дуйся, на муче́ние безро́потно преда́выйся.
Ра́дуйся, благода́тию Бо́жиею укрепля́емь, страда́ния му́жественно претерпе́вый; ра́дуйся, я́ко сего́ ра́ди венце́м му́ченическим укра́шенный.
Ра́дуйся, за убива́ющих тя́ кро́тко моли́выйся; ра́дуйся, ду́шу свою́ в ру́це Бо́жии ра́достно преда́вый.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный кня́же И́горю, во смире́нии за и́стину терпя́щим ско́рый помо́щниче.
Конда́к 10.
Спасти́ хотя́ ду́шу свою́, вся́ земна́я и вре́менная во уме́ты вмени́л еси́, неукло́нно стопа́м Спаси́телевым после́дствовав. И ны́не с ли́ки а́нгельскими веселя́ся, немо́лчно вопие́ши Просла́вльшему тя́ Го́сподеви: Аллилу́иа.
И́кос 10
Стено́ю терпе́ния огради́вся, ве́рный ра́б Царя́ Небе́снаго бы́л еси́: вра́жиих бо устраше́ний не убоя́вся, всего́ себе́ в ру́це Бо́жии преда́л еси́ и страда́ния му́жественне претерпе́л еси́. Мы́ же, чту́ще святу́ю па́мять твою́, ублажа́ем тя́, вопию́ще:
Ра́дуйся, вели́кий кня́же И́горю, престо́лу Небе́снаго Влады́ки предстоя́й; ра́дуйся, вене́ц тво́й кня́жеский кро́вными ка́плями, я́ко драги́ми ка́мнями украси́л еси́.
Ра́дуйся, о́браз ве́рнаго служе́ния Бо́гу терпе́нием свои́м показа́вый; ра́дуйся, житие́ свое́ те́сною стезе́ю муче́ний и страда́ний проше́дый.
Ра́дуйся, я́ко пред вели́ким му́жеством твои́м, ве́рнии преклоня́ются; ра́дуйся, я́ко и ны́не не престае́ши благоде́яти призыва́ющим тя́.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный кня́же И́горю, во смире́нии за и́стину терпя́щим ско́рый помо́щниче.
Конда́к 11.
Пе́ние хвале́бное прино́сим ди́вному во святы́х Свои́х Бо́гу на́шему, дарова́вшаго Це́ркви Свое́й и стране́ на́шей ди́внаго чудотво́рца и усе́рднаго моли́твенника благове́рнаго кня́зя И́горя, и́же и поны́не не престае́т моли́тися за ны́ и науча́я пе́ти все́х: Аллилу́иа.
И́кос 11.
Све́т сла́вы небе́сныя осия́ свято́е и многострада́льное те́ло твое́, страстоте́рпче Христо́в, егда́ о́ное положе́но бы́сть в це́ркви свята́го Михаи́ла. Лю́дие же, о́крест гро́ба твоего́ стоя́щии, и возжега́емыя неви́димою руко́ю свещи́ и лампа́ды зря́ще, приидо́ша в тре́пет и у́жас, познава́я, я́ко та́ко просла́ви Бо́г уго́дника Своего́; тебе́ же, богому́дре кня́же, воспе́ша та́ко:
Ра́дуйся, усе́рдный на́ш пред Бо́гом моли́твенниче и предста́телю; ра́дуйся, я́ко Госпо́дь просла́ви тя́ зна́меньми и чудесы́.
Ра́дуйся, сия́нием небе́снаго све́та озаре́нный; ра́дуйся, непоро́чную ду́шу твою́ в ру́це Бо́жии преда́вый.
Ра́дуйся, нетле́нное те́ло твое́ в по́мощь на́м оста́вивый; ра́дуйся, я́ко за смиренному́дрие твое́ венце́м сла́вы от Бо́га увенча́нный.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный кня́же И́горю, во смире́нии за и́стину терпя́щим ско́рый помо́щниче.
Конда́к 12.
Благода́ть едине́ния и братолю́бия испроси́ на́м у Всеще́драго Бо́га, уго́дниче Христо́в, да вси́ лю́дие возлю́бят дру́г дру́га и единоду́шно испове́дят ве́ру Правосла́вную, воспева́я Спаси́телю на́шему: Аллилу́иа.
И́кос 12.
Пою́ще доброде́тельное житие́ твое́, ублажа́ем му́ченическую кончи́ну твою́, восхваля́ем и пренесе́ние честны́х и многоцеле́бных моще́й твои́х из сто́льнаго гра́да Ки́ева во гра́д Черни́гов, воспева́ем сла́ву твою́, и́же на небесе́х, и усе́рдно мо́лим тя́, страстоте́рпче кня́же И́горю: не возгнуша́йся на́с, гре́шных и недосто́йных, зову́щих ти́:
Ра́дуйся, я́ко вели́кия благода́ти от Бо́га сподо́бивыйся; ра́дуйся, я́ко те́плый моли́твенник и засту́пник от Бо́га на́м дарова́нный.
Ра́дуйся, я́ко все́м призыва́ющим тя́ ско́рый помо́щник быва́еши; ра́дуйся, духо́внаго весе́лия сердца́ на́ша исполня́ющий.
Ра́дуйся, в ли́це Ру́сских святы́х сла́вою мно́гою от Бо́га превознесе́нный; ра́дуйся, я́ко благочести́вых мно́жества любо́вию пра́зднуют святу́ю па́мять твою́.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный кня́же И́горю, во смире́нии за и́стину терпя́щим ско́рый помо́щниче.
Конда́к 13.
О, многострада́льный страстоте́рпче Христо́в, благове́рный вели́кий кня́же И́горю! Приими́ сие́ ма́лое, оба́че от лю́бящих серде́ц приноси́мое тебе́ сие́ моле́ние на́ше, защити́ все́х на́с, за и́стину оби́ды и поноше́ния терпя́щих, уврачу́й душе́вныя и теле́сныя неду́ги, и от все́х бе́д и скорбе́й изба́ви ны́ да, благода́рни су́ще, вопие́м Бо́гу: Аллилу́иа.
Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.
И́кос 1.
А́нгельски пожи́вши на земли́, от ю́ности возлюби́л еси́ Боже́ственное уче́ние и сему́ после́довав до́брым житие́м, немо́лчно прославля́л еси́ и́мя Госпо́дне чте́нием кни́г свяще́нных и пе́нием церко́вным. Сего́ ра́ди тебе́, на небеси́ и на земли́ просла́вленному, вопие́м си́це:
Ра́дуйся, от рожде́ния твоего́ Бо́гом избра́нный; ра́дуйся, се́мя сло́ва Бо́жия от ю́ности восприя́вый.
Ра́дуйся, вели́кий уго́дниче Бо́жий, благочести́вую жи́знь на земли́ возлюби́вый; ра́дуйся, путе́м тру́дным и те́сным житие́ земно́е проше́дый.
Ра́дуйся, пра́вды ра́ди ду́шу твою́ положи́вый; ра́дуйся, от Царя́ Небе́снаго, вене́ц му́ченический прие́мый.
Ра́дуйся, святы́й благове́рный кня́же И́горю, во смире́нии за и́стину терпя́щим ско́рый помо́щниче.
Конда́к 1.
Избра́нный страстоте́рпче Христо́в, благове́рный кня́же И́горю, возсия́вый лю́дем твои́м, я́ко звезда́ пресве́тлая: ты́ бо сла́ву земна́го княже́ния оста́вил еси́ и во и́ночестве Го́сподеви рабо́тати вожделе́л еси́, страда́льчески земно́е житие́ сконча́в, и ны́не, ра́дуяся, предстои́ши престо́лу Святы́я Тро́ицы. Моли́твами твои́ми от вся́ких зо́л и напа́стей охраня́й на́с, да благода́рственно со умиле́нием зове́м ти́:
Ра́дуйся, святы́й благове́рный кня́же И́горю, во смире́нии за и́стину терпя́щим ско́рый помо́щниче.
Моли́тва.
О святы́й уго́дниче Бо́жий, страстоте́рпче благове́рный, кня́же И́горю! Ты́ из мла́да Бо́га возлюби́л еси́, мудрова́ния плотска́я, че́сть и сла́ву кня́жескую ни во что́ же вмени́л еси́ и мона́шескаго о́браза, еще́ ю́ный ле́ты, дости́гл еси́, к Бо́гу еди́ному все́ю душе́ю твое́ю прилепи́лся еси́, и благо́е и́го Христо́во на ся́ взе́м, путе́м спаси́тельным неукло́нно ше́ствовал еси́ да́же до сме́рти му́ченическия. Сего́ ра́ди венча́ тя́ Госпо́дь, блаже́нне И́горю, венце́м сла́вы и прия́т в Своя́ Небе́сныя селе́ния, иде́же ты́ ны́не, неизрече́нныя сла́вы и ра́дости наслажда́ющеся в невече́рнем дни́ Ца́рствия Христо́ва, с ли́ки святы́х страстоте́рпцев и все́х святы́х Бо́га о на́с умоля́еши. Мо́лимся тебе́, свя́тче Бо́жий, припа́дая к честно́му о́бразу твоему́: моли́ся о на́с гре́шных и непотре́бных, испроси́ моли́твами твои́ми ми́ра держа́ве на́шей, гра́ду сему́ (и свято́му хра́му сему́) благода́ти и ми́лости. Це́рковь святу́ю огради́ моли́твами твои́ми от ересе́й и раско́лов, па́стырем ея́ испроси́ ре́вность и благоче́стие, все́м же на́м любо́вь нелицеме́рную и терпе́ние да́руй, грехо́в на́ших проще́ние, боле́зней и вся́ких неду́гов исцеле́ние. Покры́й и сохрани́ все́х на́с от вся́ких бе́д, скорбе́й и напа́стей, да, благодаря́ще, просла́вим Святу́ю Живонача́льную Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Краткое житие благоверного князя Игоря (в Крещении Георгия, в иночестве Гавриила) Черниговского и Киевского
Середина XII века была для Руси скорбным временем непрерывных междоусобных браней за Киевское княжение двух княжеских группировок: Ольговичей и Мстиславичей. Святой Игорь, волей Божией вступивший в борьбу за Киевское княжение, мученическим подвигом должен был искупить наследственный грех княжеских усобиц.
1 августа 1146 г. умер князь Всеволод, горделивое княжение которого не любили киевляне, но оно послужило для возбуждения ненависти к его брату Игорю и всем Ольговичам. Св. Игорь, против воли вовлеченный в самый центр событий, стал невинной жертвой нараставшей ненависти. Под Киевом произошла битва между войсками князя Игоря и Изяслава Мстиславича, и киевские войска в разгар сражения перешли на сторону Изяслава. Четыре дня Игорь Ольгович скрывался в болотах около Киева. Там его взяли в плен, привезли в Киев и посадили в «поруб». Это случилось 13 августа. Все его княжение продолжалось всего две недели.
В порубе (это был холодный бревенчатый сруб без окон и дверей; чтобы освободить из него человека, надо было «вырубить» его оттуда) многострадальный князь тяжело заболел и был близок к смерти. В этих условиях противники князя разрешили «вырубить» его из заточения и постричь в схиму в Киевском Феодоровском монастыре. Божией помощью князь выздоровел и, оставшись иноком монастыря, проводил время в слезах и молитве. Но год спустя, в 1147 г., киевское вече, желая отомстить роду Ольговичей, постановило расправиться с князем-иноком. Митрополит и духовенство, правивший в Киеве князь Изяслав Мстиславич и особенно его брат князь Владимир старались вразумить и предотвратить это бессмысленное кровопролитие, спасти святого мученика.
Восставшие ворвались в храм во время литургии, схватили молившегося пред иконой Божией Матери св. Игоря и потащили его на расправу. Ожесточение толпы было столь велико, что даже мертвое тело страдальца подвергли избиению и поруганию. Когда вечером того же дня тело блаженного Игоря было перенесено в церковь святого Михаила, «Бог явил над ним знамение велико, зажглись свечи все над ним в церкви той». На другое утро святой страдалец был погребен в монастыре св. Симеона, на окраине Киева. В 1150 г. князь Черниговский Святослав Ольгович перенес мощи своего брата в Чернигов и положил в Спасском соборе. Чудотворная икона Божией Матери, перед которой молился мученик перед биением, стала называться Игоревской, празднование ей 5/18 июня.
Полное житие житие благоверного князя Игоря (в Крещении Георгия, в иночестве Гавриила) Черниговского и Киевского
Середина XII века была для Руси скорбным временем непрерывных междоусобных браней за Киевское княжение двух княжеских группировок: Ольговичей и Мстиславичей. Все они были в близком родстве, все – правнуки Ярослава Мудрого. Мстиславичи назывались по имени своего отца – святого Мстислава Великого († 1132), сына Владимира Мономаха (отсюда другое их название "Мономашичи"). Ольговичи назывались по имени Олега Святославича († 1115), прозванного за свою горькую судьбу "Гори-славичем". Олег Гориславич был сын Киевского князя Святослава († 1076), который участвовал в 1072 году в перенесении мощей святых страстотерпцев Бориса и Глеба (сведения 2 мая) и вошел в историю Русской Церкви как владелец двух замечательнейших богословских сборников того времени – "Изборника Святослава" 1073 г. и "Изборника" 1076 г.
В некоторых древних месяцесловах и сам князь Святослав почитался угодником Божиим, но особенно прославились два его внука: преподобный Никола Святоша († 1143) и двоюродный брат его, сын Олега Гориславича, – святой князь-мученик Игорь Ольгович († 1147).
Преподобный Никола Святоша и святой Игорь Ольгович представляют два различных пути христианской святости в Древней Руси. Преподобный Никола, отрекшийся от мира и княжеских обязанностей, стал простым иноком и мирно почил, проведя почти сорок лет в монастыре. Святой Игорь, волей Божией вступивший в борьбу за Киевское княжение, мученическим подвигом должен был искупить наследственный грех княжеских усобиц.
В 1138 году великим князем Киевским стал старший брат Игоря Всеволод Ольгович (прадед святого Михаила Черниговского). Хотя его княжение длилось всего несколько лет и было наполнено непрерывными войнами, князь считал Киев своим наследственным княжеством и решил передать его в наследство своему брату Игорю. Он ссылался при этом на пример Владимира Мономаха и говорил, как бы нарочно подзадоривая Мономашичей: "Владимир посадил Мстислава, своего сына, после себя в Киеве, а Мстислав – брата своего Ярополка. А вот я говорю: если меня Бог возьмет, то я после себя даю Киев брату моему Игорю". Но Бог гордым противится. Горделивые слова Всеволода, которого и так не любили киевляне, стали предлогом для возбуждения ненависти против его брата Игоря и всех Ольговичей. "Не хотим быть в наследстве", – решило киевское вече. Злоба и гордыня князя вызвали ответную злобу и гордыню киевлян: святой Игорь, против воли вовлеченный в самый центр событий, стал невинной жертвой нараставшей ненависти.
Грозные события разворачивались стремительно. 1 августа 1146 года умер князь Всеволод, и киевляне целовали крест Игорю как новому князю, а Игорь целовал крест Киеву – справедливо править народом и защищать его. Но, преступив крестное целование, киевские бояре сразу же призвали Мстиславичей с войском. Под Киевом произошла битва между войсками князя Игоря и Изяслава Мстиславича. Еще раз нарушив крестное целование, киевские войска в разгар сражения перешли на сторону Изяслава. Четыре дня Игорь Ольгович скрывался в болотах около Киева. Там его взяли в плен, привезли в Киев и посадили в поруб. Это было 13 августа, все его княжение продолжалось две недели.
В "порубе" (это был холодный бревенчатый сруб без окон и дверей; чтобы освободить из него человека, надо было "вырубить" его оттуда) многострадальный князь тяжело заболел. Думали, что он умрет. В этих условиях противники князя разрешили "вырубить" его из заточения и постричь в схиму в Киевском Феодоровском монастыре. Божией помощью князь выздоровел и, оставшись иноком монастыря, проводил время в слезах и молитве.
Борьба за Киев продолжалась. Возбуждаемая гордыней и ослепленная ненавистью, ни одна из сторон не хотела уступать. Желая отомстить роду Ольговичей, а заодно и всем князьям, киевское вече год спустя, в 1147 году, постановило расправиться с князем-иноком.
Митрополит и духовенство старались вразумить и остановить их. Правивший в Киеве князь Изяслав Мстиславич и особенно его брат князь Владимир пытались предотвратить это бессмысленное кровопролитие, спасти святого мученика, но сами подверглись опасности со стороны ожесточенной толпы.
Восставшие ворвались в храм во время Святой литургии, схватили молившегося пред иконой Божией Матери Игоря и потащили его на расправу. В воротах монастыря толпу остановил князь Владимир. И сказал ему Игорь: "Ох, брате, куда ты?" Владимир же соскочил с коня, желая помочь ему, и покрыл его корзном (княжеским плащом) и говорил киевлянам: "Не убивайте, братья". И вел Владимир Игоря до двора матери своей, и стали бить Владимира". Так повествует летопись. Владимир успел втолкнуть Игоря во двор и затворить ворота. Но люди выломили ворота и, увидев Игоря "на сенях" (крытая галерея второго этажа в древнем киевском тереме), разбили сени, стащили святого мученика и убили на нижних ступенях лестницы. Ожесточение толпы было столь велико, что мертвое тело страдальца подвергли избиению и поруганию, его волочили веревкой за ноги до Десятинной церкви, бросили там на телегу, отвезли и "повергли на торгу".
Так святой мученик предал Господу дух свой, "и совлекся ризы тленнаго человека, и в нетленную и многострадальную ризу Христа облекся". Когда вечером того же дня тело блаженного Игоря было перенесено в церковь святого Михаила, "Бог явил над ним знамение велико, зажглись свечи все над ним в церкви той". На другое утро святой страдалец был погребен в монастыре святого Симеона на окраине Киева.
В 1150 году князь Черниговский Святослав Ольгович перенес мощи своего брата, святого Игоря, в Чернигов и положил в Спасском соборе.
Чудотворная икона Божией Матери, именуемая Игоревская, пред которой молился мученик пред убиением, находилась в Великой Успенской церкви Киево-Печерской Лавры (празднование ей 5 июня).
Иное жизнеописание благоверного князя Игоря (в Крещении Георгия, в иночестве Гавриила) Черниговского и Киевского
Великий князь Киевский Игорь Ольгович, в Святом Крещении Георгий, в 1146 году был разгромлен и взят в плен князем Изяславом и заточен в одном из монастырей Переяславля Русского или Южного (ныне Переяслав-Хмельницкий). Вдали от суеты мира сего, тяжело больной, он стал раскаиваться в своих грехах и просил разрешить ему постричься в монахи. 5 января 1147 г. епископ Переяславский Евфимий постриг его в иночество с именем Гавриил. Вскоре он выздоровел и был переведен в Киевский Феодоровский монастырь, где принял схиму с именем Игнатий и всецело предался иноческим подвигам.
Но дух братоубийственной ненависти бушевал над Киевом. Черниговские князья, двоюродные братья Игоря, замыслили заманить Изяслава Киевского в совместный поход – с тем, чтобы захватить его или убить. Заговор открылся, когда князь был уже на пути к Чернигову. Возмущенные киевляне, узнав о коварстве черниговцев, обрушили месть на ни в чем неповинного князя-схимника. 19 сентября 1147 г. святой Игорь был зверски убит.
Господь прославил страдальца чудесами. По благословению митрополита Климента Смолятича игумен Феодоровского монастыря Анания совершил погребение страстотерпца в храме киевского Симоновского монастыря. 5 июня 1150 г., когда киевский стол был занят Юрием Долгоруким, его союзник, князь Черниговский Святослав Ольгович, родной брат убиенного Игоря, торжественно перенес святые мощи князя Игоря на родину, в Чернигов, где они были положены в раку "с теремом" в кафедральном Спасском соборе. Тогда же было установлено празднование памяти святого.