Акафист святителю Стефану, епископу Пермскому чудотворцу

Составитель: свящ. Московского Спасского собора Иоанн Алексеев

Одобрен: 1799 год

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 09 мая (26 апреля ст. ст.)

Утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Возбранный святителю, учителю премудрый, равноапостольный Стефане, всем верою к тебе прибегающим источаяй многоцелебныя дары, похвальная восписуем ти любовию творящии память твою; ты же, имеяй дерзновение ко Господу, от всяких нас бед свободи, зовущих:

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Икос 1

Ангельское твое во плоти житие провидев всея твари Создатель, от юности твоея уготова тя в сосуд честен, темже научи вопити тебе сице:

Радуйся, трехлетней сущей матери твоей, блаженным Прокопием святитель возвещенный; радуйся, прежде рождения твоего великим прореченный. Радуйся, рождением своим родителей удививый; радуйся, благочестивых родителей богоприятное испрошение. Радуйся, от благочестиваго корене отрасль святейшая; радуйся, в научении книжнем паче сверстников просвещенный. Радуйся, в юности разум совершенный явивый; радуйся, измлада Христа возлюбивший. Радуйся, ярем Его носивый; радуйся, мир и благая его презревый. Радуйся, плоть свою духови покоривый; радуйся, изрядное благодати жилище.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 2

Видя тщету мирских попечений, блаженне Стефане, отшел еси от дому родителей твоих, водворяяся с работающими Богу во иночестем житии; тем же жизнь твою не мирови, но Богу посвятил еси, благоприятно Ему вопия: Аллилуиа.

Икос 2

Разум, плотскому человеку неуразуменный, от юности твоея стяжав, богомудре Стефане, удивил еси талантами любомудрия души твоея. Темже взываем ти сице:

Радуйся, образе кротости духовныя; радуйся, вместо временных благих вечная стяжавый. Радуйся, чистоты усердный хранителю; радуйся, терпения богомудрый учителю. Радуйся, братолюбия зерцало; радуйся, постников первостоятелю. Радуйся, молитвами твоими дивная сотворивый; радуйся, иноком правило благочестия. Радуйся, святителей собеседниче; радуйся, терпением видимых и невидимых врагов победивый. Радуйся, веры поборниче; радуйся, апостолов подражателю.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 3

Сила Вышняго, в душеспасительных подвизех чудно укрепившая тя, угодниче Христов Стефане, показа пермяном перваго проповедника Евангелия, потом перваго епископа и молитвенника, да вси, просвещаеми светом добродетелей твоих, дивному во святых Своих Богу взываем: Аллилуиа.

Икос 3

Имея данную ти от Бога благодать недуги отгоняти, был еси пастырь добрый, по горам нечестия заблуждающих обретаяй и на путь истинный направляяй. Сего ради, молитвами твоими врачуеми, взываем ти:

Радуйся, богомерзкаго идолослужения искоренителю; радуйся, ересей истребителю. Радуйся, правоверия насадителю; радуйся, заблуждающих наставниче. Радуйся, миролюбцев обличителю; радуйся, сластолюбцев наказателю. Радуйся, враждебных примирителю; радуйся, малодушных утешителю. Радуйся, злобы и зависти исторгателю; радуйся, к воздержанию путеводителю. Радуйся, к трезвенному житию наставниче; радуйся, во унынии закосневающих исправителю.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 4

Бурю злых помыслов прилежно от себе постом и молитвами отражая, явился еси храм Духа Святаго, о Немже непрестанно от юности твоея во всяком благочестии и чистоте пребывая, обвыкл еси воспевати Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав архиерей Ростовский Арсений целомудренное житие твое и тщание во славословии и воспевании дивных дел Божиих, действующу и наставляющу Святому Духу, призва тя в клир, и града Устюга в соборнем храме проглагола тя чтецем; потом во иночестем житии паче иных потрудившася Коломенский архиерей Герасим, приосенением тогожде Святаго Духа, постави тя диакона и пресвитера, и в сем священнем достоинстве действием Божественныя благодати показался еси мирови добрый наставник монахов и мирских, да славяще Бога, в Троице покланяемаго, взываем и тебе:

Радуйся, мудрости небесныя жилище; радуйся, радости истинныя причастниче. Радуйся, миром небесным приосененный; радуйся, долготерпения искус стяжавый. Радуйся, веры христианския правило; радуйся, благости Божественныя струя. Радуйся, кротости духовныя доблий хранителю; радуйся, воздержания учителю. Радуйся, соль мира; радуйся, светильниче всесветлый. Радуйся, на свещнице нетления всем светити поставленный; радуйся, граде, верху горы стояй.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 5

Боготечная звезда северовосточная явился еси, егда просвещения ради светом богопознания в идольския земли текл еси, да вси, познавше Творца вселенныя, с нами единеми усты и единем сердцем Ему вопиют: Аллилуиа.

Икос 5

Видев доброту души твоея, многими даровании свидетельствуему, архиерей Герасим, по твоему желанию снабдив для крещения людей и освящения церквей потребными, с радостию отпусти тя в Великую Пермь. Мы же апостольство твое чествуем приветствии сими:

Радуйся, апостолов единоревнителю; радуйся, мудрости сосуде. Радуйся, разумное светило; радуйся, таин Божиих вещателю. Радуйся, кротости Евангельския образе; радуйся, боговедения рачителю. Радуйся, благочестия столпе; радуйся, страха Божия приятелище. Радуйся, духовная труба Евангелия; радуйся, органе псалмопения и славословия. Радуйся, премудрый наставниче; радуйся, ко блаженству вечному путеводителю.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 6

Проповедник боговедения неленостен был еси в неведущей Бога земли, и благим своим житием любовь и благоверие к вещанием твоим приобрел еси толикое, яко и невернии, чтуще добрая дела твоя, научишася тобою взывати Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия христианское благочестие в земли, растленней идолослужением, егда начал еси Божественное семя в безбожных сеяти, и утверждая их в вере истинней примером своим, всего себе посвятил еси Богу; мы же похвальная восписуем ти:

Радуйся, волю, ищущую нетления, стяжавый; радуйся, главу горния мудрости исполнивый. Радуйся, земная мудрования презревый; радуйся, очи от мирския прелести отвративый. Радуйся, уста на хваление Господа употребивый; радуйся, язык к божественней проповеди устроивый. Радуйся, руце прострый на молитву и подаяние милостыни; радуйся, теми же множество книг душеспасительных написавый. Радуйся, сердце твое постом и молитвою в жилище Духа Святаго уготовавый; радуйся, нозе ко бдению и благовествованию мира направивый. Радуйся, все твое тело воздержанием удручивый; радуйся, непрестанным богомыслием душу и тело освятивый.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 7

Хотя тайну вечнаго спасения пермяном поведати, потщался еси первее навыкнути несведомому их словеси и близкий к ним быти беседник; таже составив письмена и ими к назиданию их и службе Божественней потребная изобразив многая писания, даровал еси пособне пети: Аллилуиа.

Икос 7

Новое и спасительное слышавше учение пермстии людие, овии ругахуся, овии же крещения просяху, и чудящеся дивному житию твоему, с учением, из уст исходящим, согласному, прославиша Бога; ты же потщался еси крещением просвещати люди и к славословии Божию освящати храмы. Сего ради воспеваем тебе:

Радуйся, пастырю добрый; радуйся, Христов новый исповедниче. Радуйся, учителю премудрый; радуйся, апостольство твое свято совершивый. Радуйся, идольскую лесть упразднивый; радуйся, луче света Евангельскаго. Радуйся, тьмы заблуждения истребителю; радуйся, неверных учением своим удививый. Радуйся, кротостию своею гордость мирскую поправый; радуйся, овцы Христовы во едино стадо совокупивый. Радуйся, духовную паству твоими к Богу благоприятными молитвами оградивый; радуйся, всем призывающим тя скорый помощниче.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 8

Странное чудо показал еси, богомудре Стефане, предав огню скверную идольскую божницу, егда с разными орудии обступиша тя бесовстии чтителе, убити тя хотяще; ты же, моляся о обращении заблуждающих, молчаливою кротостию сих победил еси, воспевая Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Весь, Стефане пречудне, телом и душею посвятился еси Богу, пребывая в непрестанных трудех Божественнаго богословия и презирая угрожения нечестивых, претящих ти проповедати славу Божию. Сего ради вопием ти:

Радуйся, земный Ангеле; радуйся, небесный человече. Радуйся, вития непобедимый; радуйся, воине Христов неустрашимый. Радуйся, христианскаго благочестия истинный ревнителю; радуйся, врагов Церкве Христовы обличителю. Радуйся, нечестивых витий посрамителю; радуйся, столпе, от нощи неведения к Солнцу Правды приводяяй. Радуйся, уста божественная, миру спасение возвещающая; радуйся, гласе небесныя истины, буих умудряяй. Радуйся, неверных светом Евангелия Христова просветивый; радуйся, подобно теплоте солнечней, оляденевшая сердца их согреявый и тем плод мног Церкви Божией принесый.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 9

Все естество ангельское возвеселися о твоем благочестии и чистоте, о твоем мужестве, терпении, бдении в молитвах, пощении и по Бозе ревности; во онех бо претерпевая, яко безплотен явился еси. Мы же прославляющемуся чрез тебе Богу взываем: Аллилуиа.

Икос 9

Ветии многовещаннии безбожных, чары творящии, онемеша, сила бо крестная превозмогаше всем их волхвованием. Мы же, видевше на видимых и невидимых врагов победительная, усердно вопием ти:

Радуйся, несумненною верою дивная сотворивый; радуйся, живым на Бога Живаго упованием чтителей бесовских посрамивый. Радуйся, за любовь к Богу и ближнему душу твою положивый; радуйся, крепости божественныя приятелище. Радуйся, органе, возвещаяй славу Божию; радуйся, громе, устрашаяй соблазняющия. Радуйся, идольския лести истребителю; радуйся, диавольских козней обличителю. Радуйся, гордости его сокрушителю; радуйся, плоды трудов твоих во сто уплодоносивый. Радуйся, неверных умудривый твоими нравы; радуйся, погибающих руководствуяй ко приятию вечныя славы.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 10

Спасти хотя Пермскую землю, всемерно потщался еси просветити ю святым Крещением; потом своима рукама идолов раздробляя и сокрушая богомерзкая капища, на развалинах их церкви христианския, монастыри и училища довольная воздвигл и научил еси Единому Триипостасному Богу пети: Аллилуиа.

Икос 10

Стена и укрепление в нечестии пермяном, пансотник волхв с велиею дерзостию в сонмищи глагол безумный утверди: кто пройдет в зимнее время невредим водою и кто огня не устрашится, того вера есть истинная и жертвоприношение Творцу неба и земли есть приятное. Ты же, смиренномудрия вещая глаголы, ко Всевышнему о помощи взывал еси, и верою, вся возмощи о имени Его, стяжав упование, повлекл еси суемудраго волхва в пламень огненный. Он же, силою Божиею устрашенный, исповеда пред всеми свое безсилие и малодушных обольщение. И тако всея Пермския страны в веру истинную свершися обращение. Сего ради блажим тя, премудре Стефане, сими:

Радуйся, щите Православия; радуйся, смиренномудрия зерцало. Радуйся, великаго упования образе; радуйся, ковчеже чудес, Богом устроенный. Радуйся, злочестиваго волхва славно препревый и из земли тоя изгнавый; радуйся, последователи его на путь истинный обративый. Радуйся, князя мира сего посрамивый; радуйся, жертвоприношения идольская упразднивый. Радуйся, труды пермян от лова зверей им в пользу сотворивый; радуйся, благая их, вместо душевреднаго пред идолы сожжения, в потребу им и на службу человеком показавый, и тако страну их умудривый. Радуйся, пределы российския проповедию слова Божия разширивый; радуйся, не токмо временная, но и вечная благая пермяном открывый.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 11

Пение молебное приносим ти, святителю Стефане, егоже, на возвратном из Перми пути молящася Святей Троице и благословляюща обитель, преподобный Сергий Радонежский умныма очима за несколько поприщ провидев, благодарным со братиею на трапезе почтил еси поклонением. Мы же, всегдашняго тя о душах наших стяжавше молитвенника и щедроты твоя изчести не могуще, благодарными сердцем и усты Богу, тобою действующему всем исцеления, взываем: Аллилуиа.

Икос 11

Светоподательный светильник сущим во тьме идолослужения, отче Стефане, явился еси, и до конца паству твою бодренно упасл еси, ограждая новопросвещенныя люди своими к Богу молитвами и поставляя из них самих пастырей и учителей Перми; посем, скончавая течение твое, о немже пророчески предсказал еси, мощи твоя многоцелебныя царствующему граду Москве в залог молитв твоих и теплаго ходатайства даровал еси, духом же со ангельскими чинми ликуеши. Сего ради восхваляюще тя, глаголем:

Радуйся, духом везде верныя посещаяй; радуйся, от адския погибели изымаяй. Радуйся, от сетей льстиваго избавляяй; радуйся, вместо временных вечная блага нам подаваяй. Радуйся, врачу, раны греховныя исцеляяй; радуйся, вместо смерти живота вечнаго ходатаю. Радуйся, недужных целителю; радуйся, особенный России хранителю. Радуйся, всем прибегающим к тебе крепкое забрало; радуйся, царствующаго града украшение. Радуйся, светило всероссийское; радуйся, Ангелов собеседниче.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 12

Благодать цельбы стяжавшаго, великаго во святителех Стефана почтим сердцем и усты; и да вящшее благим его подвигом воздадим чествование, потщимся всемерно подражати его добродетелем, да благоприятно Богу вопием: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твое, Стефане святителю, о призывающих тя в помощь теплое предстательство и от врагов видимых и невидимых скорое заступление, хвалим тя вси, равноапостольный богопроповедниче, и веруем, яко Господь и Бог, проповеданный тобою в Перми и прославляемый в телеси твоем, молитвами твоими вся нам дарствует. Темже вопием ти:

Радуйся, нищетою духовною Царство Небесное получивый; радуйся, покаяния и умиления слезами утешение вечное приявый. Радуйся, кротостию земли новыя наследие приявый; радуйся, алкавый и жаждавый правды, ныне насыщаяйся. Радуйся, милостынями обретый помилование; радуйся, чистотою сердца сподобивыйся зрети Бога. Радуйся, миротворении Богу усыновивыйся; радуйся, терпением правды ради Царство Небесное стяжавый. Радуйся, поношеньми и претерпением всех зол Христа ради ублаживыйся; радуйся, твоим примером нам путь ко спасению открывый. Радуйся, молитвами твоими труды и подвиги облегчаяй; радуйся, предстательством твоим у Христа Бога вечное спасение нам подаваяй.

Радуйся, Стефане, великий чудотворче.

Кондак 13

О великий святителю, равноапостольный Стефане, малое сие моление наше приемь, умоли Подвигоположника и Совершителя Иисуса, да избавит царствующий град и всякий град и страну христианскую от нахождения иноплеменных, от ересей и расколов и от всякия напасти, и да измет грядущия муки всех, Ему вопиющих: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва

О Богоосвященный и равноапостольный Стефане, новый боговедения проповедниче и просветителю Крещением святым великопермских во идолопоклонстве живущих людей, ко истинному Евангельскому свету путеводителю, пастырю добрый и учителю премудрый, Духа Святаго сосуде избранный, Христоподражательный в небесный Сион наставниче и руководителю, образ благонравия всем благочестно жити желающим, благоискусный мысленнаго корабля, чрез море мира сего к небесному пристанищу плавающаго, правителю, дивный во иерарсех, увенчанный Божественною благодатию, всероссийский светильниче, великий чудотворче и молитвенниче теплый! К тебе во умилении души и сокрушении сердца моего, аз окаянный и грешный (имярек) благонадежно притекаю и пред чудотворным твоим гробом, в немже святыя мощи твоя почивают, вопию, прося смиренно помощи твоея и теплаго ко Преблагому Богу ходатайства, да твоими богоприятными молитвами испросиши ми от Него человеколюбную милость, оставление многих моих согрешений, души и телеси здравие со спасением; и, яко Благ и Человеколюбец, да благоволит безбедно в мире сем ходити ми до скончания живота моего, во время же разлучения моего от жизни сея дух мой в покаянии и мире Ангелом Своим святым милостивно прияти, и да даст ми мимо мрачных и злоковарных и лютых духов демонских на воздусе проити невозбранно и к Нему непостыдно предстати поклонитися, и безсмертныя и блаженныя жизни сподобитися со всеми святыми во веки. Аминь.

Ґкafістъ с™и1телю стефaну, є3пcкопу пeрмскому, чудотв0рцу

Кондaкъ №.

Возбрaнный с™и1телю, ўчи1телю премyдрый, равноапcльный стефaне, всBмъ вёрою къ тебЁ прибэгaющымъ и3сточazй многоцэлє1бныz дaры, похв†льнаz восписyемъ ти2 люб0вію творsщіи пaмzть твою2: тh же, и3мёzй дерзновeніе ко гDу, t всsкихъ нaсъ бёдъ свободи2, зовyщихъ:

Рaдуйсz, стефaне, вели1кій чудотв0рче.

Јкосъ №.

ЃгGльское твоE во пл0ти житіE прови1дэвъ всёz твaри создaтель, t ю4ности твоеS ўгот0ва тS въ сосyдъ чeстенъ, тёмже научи2 вопи1ти тебЁ си1це:

Рaдуйсz, трехлётнэй сyщей мaтери твоeй, бlжeннымъ прок0піем с™и1тель возвэщeнный: рaдуйсz, прeжде рождeніz твоегw2 вели1кимъ проречeнный.

Рaдуйсz, рождeніемъ свои1мъ роди1телей ўдиви1вый: рaдуйсz, бlгочести1выхъ роди1телей бGопріsтное и3спрошeние.

Рaдуйсz, t благочести1вагw к0рене џтрасль с™ейшаz: рaдуйсz, въ научeніи кни1жнэмъ пaче свeрстникwвъ просвэщeнный.

Рaдуйсz, въ ю4ности рaзумъ совершeнный kви1вый: рaдуйсz, и3змлaда хrтA возлюби1вшій.

Рaдуйсz, kрeмъ є3гw2 носи1вый: рaдуйсz, мjръ и3 благ†z є3гw2 презрёвый.

Рaдуйсz, пл0ть свою2 дyхови покори1вый: рaдуйсz, и3зрsдное бlгодaти жили1ще.

Рaдуйсz, стефaне, вели1кій чудотв0рче.

Кондaкъ в7.

Ви1дz тщетY мірски1хъ попечeній, бlжeнне стефaне, tшeлъ є3си2 t д0му роди1телей твои1хъ, водворszсz съ раб0тающими бGу во и4ночестэмъ житіи2: тёмже жи1знь твою2 не мjрови, но бGу посвzти1лъ є3си2, бlгопріsтнw є3мY вопіS: Ґллилyіа.

Јкосъ в7.

Рaзумъ, плотск0му человёку неуразумённый, t ю4ности твоеS стzжaвъ, бGомyдре стефaне, ўдиви1лъ є3си2 талaнтами любомyдріz души2 твоеS. тёмже взывaемъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, w4бразе кр0тости дух0вныz: рaдуйсz, вмёстw врeменныхъ благи1хъ вBчнаz стzжaвый.

Рaдуйсz, чистоты2 ўсeрдный храни1телю: рaдуйсz, терпёніz бGомудрый ўчи1телю.

Рaдуйсz, братолю1біz зерцaло: рaдуйсz, п0стникwвъ первостоsтелю.

Рaдуйсz, мlтвами твои1ми ди1внаz сотвори1вый: рaдуйсz, и4нокwмъ прaвило бlгочeстіz.

Рaдуйсz, с™и1телей собесёдниче: рaдуйсz, терпeніемъ ви1димыхъ и3 невиди1мыхъ врагHвъ побэди1вый.

Рaдуйсz, вёры поб0рниче: рaдуйсz, ґпcлwвъ подражaтелю.

Рaдуйсz, стефaне, вели1кій чудотв0рче.

Кондaкъ G.

Си1ла вhшнzгw, въ душесп7сительных п0двизэхъ чyднw ўкрепи1вшаz тS, ўг0дниче хrт0въ стефaне, показA пeрмzнwмъ пeрваго проповёдника є3ђеліz, п0томъ пeрвагw є3пcкопа и3 мlтвенника, да вси2, просвэщaеми свётомъ добродётелей твои1хъ, ди1вному во с™hхъ свои1хъ бGу взывaемъ: Ґллилyіа.

Јкосъ G.

И#мёz дaнную ти2 t бGа блгdть недyги tгонsти, бhлъ є3си2 пaстырь д0брый, по горaмъ нечeстіz заблуждaющихъ њбрэтazй и3 на пyть и4стинный направлszй. сегw2 рaди, мlтвами твои1ми врачyеми, взывaемъ ти2:

Рaдуйсz, бGомeрзкагw їдwлослужeніz и3скорени1телю: рaдуйсz, є3ресeй и3стреби1телю.

Рaдуйсz, правовёріz насади1телю: рaдуйсz, заблуждaющихъ настaвниче.

Рaдуйсz, міролю1бцєвъ њбличи1телю: рaдуйсz, сластолю1бцєвъ наказaтелю.

Рaдуйсz, враждeбныхъ примири1телю: рaдуйсz, малодyшныхъ ўтёшителю.

Рaдуйсz, ѕл0бы и3 зaвисти и3сторгaтелю: рaдуйсz, къ воздержaнію путеводи1телю.

Рaдуйсz, къ трeзвенному житію2 настaвниче: рaдуйсz, во ўнhніи закоснэвaющихъ и3справи1телю.

Рaдуйсz, стефaне, вели1кій чудотв0рче.

Кондaкъ д7.

Бyрю ѕлhхъ п0мыслwвъ прилёжнw t себє2 пост0мъ и3 мlтвами tражaz, kви1лсz є3си2 хрaмъ д¦а с™aгw, њ нeмже непрестaннw t ю4ности твоеS во всsкомъ бlгочeстіи и3 чистотЁ пребывaz, њбвhклъ є3си2 воспэвaти бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ д7.

Слhшавъ ґрхіерeй рост0вскій ґрсeній цэломyдренное житіE твоE и3 тщaніе во славосл0віи и3 воспэвaніи ди1вныхъ дёлъ б9іихъ, дёйствующу и3 наставлsющу с™0му д¦у, призвA тS въ кли1ръ, и3 грaда ќстюга въ соб0рнэмъ хрaмэ проглаг0ла тS чтецeмъ: пот0мъ во и4ночестэмъ житіи2 пaче и3нhхъ потруди1вшасz кол0менский ґрхіерeй герaсимъ, приwсэнeніем тогHжде с™aгw д¦а, постaви тS діaкона и3 пресвЂтера, и3 въ сeмъ свzщeннэмъ дост0инствэ дёйствіемъ бжcтвенныz блгdти покaзалсz є3си2 мjрови д0брый настaвникъ монaхwвъ и3 мірски1хъ, да слaвzще бGа, въ трbце покланsемагw, взывaемъ и3 тебЁ:

Рaдуйсz, мyдрости нбcныz жили1ще: рaдуйсz, рaдости и4стинныz причaстниче.

Рaдуйсz, ми1ромъ нбcнымъ пріwсэнeнный: рaдуйсz, долготерпёніz и3скyсъ стzжaвый.

Рaдуйсz, вёры хrтіaнскіz прaвило: рaдуйсz, бlгости бжcтвенныz струS.

Рaдуйсz, кр0тости дух0вныz д0блій храни1телю: рaдуйсz, воздержaніz ўчи1телю.

Рaдуйсz, с0ль мjра: рaдуйсz, свэти1льниче всесвётлый.

Рaдуйсz, на свёщницэ нетлёніz всBмъ свэти1ти постaвленный: рaдуйсz, грaдэ, верхY горы2 стоsй.

Рaдуйсz, стефaне, вели1кій чудотв0рче.

Кондaкъ є7.

БGотeчнаz ѕвэздA северовост0чнаz kви1лсz є3си2, є3гдA просвэщeніz рaди свётомъ бGопознaніz въ јдольскіz земли2 тeклъ є3си2, да вси2, познaвше творцA вселeнныz, съ нaми є3ди1нэми ўсты2 и3 є3ди1нэмъ сeрдцемъ є3мY вопію1тъ: Ґллилyіа.

Јкосъ є7.

Ви1дэвъ добр0ту души2 твоеS, мн0гими даров†ніи свидётельствуему, ґрхіерeй герaсимъ, по твоемY желaнію снабди1въ длz крещeніz людeй и3 њсвzщeніz церквeй потрeбными, съ рaдостію tпусти2 тS въ вели1кую пeрмь. мh же ґпcльство твоE чествyемъ привBтствіи си1ми:

Рaдуйсz, ґпcлwвъ единоревни1телю: рaдуйсz, мyдрости сосyде.

Рaдуйсz, разyмное свэти1ло: рaдуйсz, тaинъ б9іихъ вэщaтелю.

Рaдуйсz, кр0тости є3ђльскіz w4бразе: рaдуйсz, бGовёденіz рачи1телю.

Рaдуйсz, бlгочeстіz ст0лпе: рaдуйсz, стрaха б9іz пріsтелище.

Рaдуйсz, д¦0внаz трубA є3ђліz: рaдуйсz, nргaне pалмопёніz и3 славосл0віz.

Рaдуйсz, премyдрый настaвниче: рaдуйсz, ко бlжeнству вёчному путеводи1телю.

Рaдуйсz, стефaне, вели1кій чудотв0рче.

Кондaкъ ѕ7.

Проповёдникъ бGовёденіz нелёностенъ бhлъ є3си2 въ невёдущей бGа земли2, и3 благи1мъ свои1мъ житіeмъ люб0вь и3 бlговёріе къ вэщaніємъ твои6мъ пріwбрёлъ є3си2 толи1кое, ћкw и3 невёрніи, чтyще дHбраz дэлA тво‰, научи1шасz тоб0ю взывaти бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7.

ВозсіS хrтіaнское бlгочeстіе въ земли2, растлённэй їдwлослужeніемъ, є3гдA начaлъ є3си2 бжcтвенное сёмz въ безб0жныхъ сёzти, и3 ўтверждaz и4хъ въ вёрэ и4стиннэй примeромъ свои1мъ, всегw2 себE посвzти1лъ є3си2 бGу: мh же похв†льнаz восписyемъ ти2:

Рaдуйсz, в0лю, и4щущую нетлёніz, стzжaвый: рaдуйсz, главY г0рніz мyдрости и3сп0лнивый.

Рaдуйсz, земн†z мудров†ніz презрёвый: рaдуйсz, џчи t мірск‡z прeлести tврати1вый.

Рaдуйсz, ўстA на хвалeніе гDа ўпотреби1вый: рaдуйсz, љзhкъ къ бжcтвеннэй пр0повэди ўстр0ивый.

Рaдуйсz, рyцэ прострhй на мlтву и3 подаsніе ми1лостыни: рaдуйсz, тёми же мн0жество кни1гъ душесп7си1тельныхъ написaвый.

Рaдуйсz, сeрдце твоE пост0мъ и3 мlтвою въ жили1ще д¦а с™aгw ўгот0вавый: рaдуйсz, н0зэ ко бдёнію и3 бlговэствовaнію ми1ра напрaвивый.

Рaдуйсz, всE твоE тёло воздержaніемъ ўдручи1вый: рaдуйсz, непрестaннымъ бGомhсліемъ дyшу и3 тёло њс™и1вый.

Рaдуйсz, стефaне, вели1кій чудотв0рче.

Кондaкъ з7.

ХотS тaйну вёчнагw сп7сeніz пeрмzнwмъ повёдати, потщaлсz є3си2 пeрвэе навhкнути несвёдомому и4хъ словеси2 и3 бли1зкій къ ни1мъ бhти бесёдникъ: тaже состaвивъ письменA и3 и4ми къ назидaнію и4хъ и3 слyжбэ бжcтвеннэй потрє1бнаz из8wбрази1въ мнHгаz пис†ніz, даровaлъ є3си2 пос0біе пёти: Ґллилyіа.

Јкосъ з7.

Н0вое и3 сп7си1тельное слhшавше ўчeніе пeрмстіи лю1діе, џвіи ругaхусz, џвіи же крещeніz просsху, и3 чудsщесz ди1вному житію2 твоемY, съ ўчeніемъ, и3з8 ќстъ и3сходsщимъ, соглaсному, прослaвиша бGа: тh же потщaлсz є3си2 крещeніемъ просвэщaти лю1ди и3 къ славосл0віи б9ію њсвzщaти хрaмы. сегw2 рaди воспэвaемъ тебЁ:

Рaдуйсz, пaстырю д0брый: рaдуйсz, хrт0въ н0вый и3сповёдниче.

Рaдуйсz, ўчи1телю премyдрый: рaдуйсz, ґпcльство твоE свsтw соверши1вый.

Рaдуйсz, јдwльскую лeсть ўпраздни1вый: рaдуйсz, лучE свёта єђльскагw.

Рaдуйсz, тмы2 заблуждeніz и3стреби1телю: рaдуйсz, невёрныхъ ўчeніемъ свои1мъ ўдиви1вый.

Рaдуйсz, кр0тостію своeю г0рдость мірскyю попрaвый: рaдуйсz, џвцы хrт0вы во є3ди1но стaдо совокупи1вый.

Рaдуйсz, дух0вную пaству твои1ми къ бGу бlгопріsтными мlтвами њгради1вый: рaдуйсz, всBмъ призывaющымъ тS ск0рый пом0щниче.

Рaдуйсz, стефaне, вели1кій чудотв0рче.

Кондaкъ }.

Стрaнное чyдо показaлъ є3си2, бGомyдре стефaне, предaвъ nгню2 сквeрную јдwльскую божни1цу, є3гдA съ рaзными њрyдіи њбступи1ша тS бэс0встіи чти1теле, ўби1ти тS хотsще: тh же, молsсz њ њбращeніи заблуждaющихъ, молчали1вою кр0тостію си1хъ побэди1лъ є3си2, воспэвaz бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ }.

Вeсь, стефaне пречyдне, тёллмъ и3 душeю посвzтилсz є3си2 бGу, пребывaz въ непрестaнныхъ трудёхъ бжcтвеннагw бGосл0віz и3 презирaz ўгрожє1ніz нечести1выхъ, претsщихъ ти2 проповёдати слaву б9ію. сегw2 рaди вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, земнhй ѓгGле: рaдуйсz, нбcный человёче.

Рaдуйсz, витjz непобэди1мый: рaдуйсz, в0ине хrт0въ неустраши1мый.

Рaдуйсz, хrтіaнскагw бlгочeстіz и4стинный ревни1телю: рaдуйсz, врагHвъ цRкве хrт0вы њбличи1телю.

Рaдуйсz, нечести1выхъ витjй посрами1телю: рaдуйсz, ст0лпе, t н0щи невёдэніz къ сlнцу прaвды приводsй.

Рaдуйсz, ўстA бжcтвєннаz, мjру сп7сeніе возвэщ†ющаz: рaдуйсz, глaсе нбcныz и4стины, бyихъ ўмудрszй.

Рaдуйсz, невёрныхъ свётомъ є3ђліz хrт0ва просвэти1вый: рaдуйсz, под0бнw теплотЁ с0лнечнэй, њлzденBвшаz сердцA и4хъ согрёвый и3 тёмъ пл0дъ мн0гъ ц7ркви б9іей принесhй.

Рaдуйсz, стефaне, вели1кій чудотв0рче.

Кондaкъ f7.

ВсE є3стество2 ѓгGльское возвесели1сz њ твоeмъ бlгочeстіи и3 чистотЁ, њ твоeмъ мyжествэ, терпёніи, бдёніи въ мlтвахъ, пощeніи и3 по бз7э рeвности: во џнэхъ бо претерпэвaz, ћкw безпл0тенъ kви1лсz є3си2. мh же прославлsющемусz чрeз8 тебE бGу взывaемъ: Ґллилyіа.

Јкосъ f7.

Вэт‡и многовэщaнніи безб0жныхъ, ч†ры творsщіи, wнэмёша, си1ла бо кrтнаz превозмогaше всBмъ и4хъ волхвовaніємъ. мh же, ви1дэвше на ви1димыхъ и3 невиди1мыхъ врагHвъ побэди1тєльнаz, ўсeрднw вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, несумнeнною вёрою ди1внаz сотвори1вый: рaдуйсz, живhмъ на бGа живaгw ўповaніемъ чти1телей бэс0вскихъ посрами1вый.

Рaдуйсz, за люб0вь къ бGу и3 бли1жнему дyшу твою2 положи1вый: рaдуйсz, крёпости бжcтвенныz пріsтелище.

Рaдуйсz, nргaне, возвэщazй слaву б9ію: рaдуйсz, гр0ме, ўстрашazй соблазнsющыz.

Рaдуйсz, јдwльскіz лє1сти и3стреби1телю: рaдуйсz, діaвольскихъ к0зней њбличи1телю.

Рaдуйсz, г0рдости є3гw2 сокруши1телю: рaдуйсz, плоды2 трудHвъ твои1хъ во сто2 ўплодоноси1вый.

Рaдуйсz, невёрныхъ ўмудри1вый твои1ми нрaвы: рaдуйсz, погибaющихъ руков0дствуzй ко пріsтію вёчныz слaвы.

Рaдуйсz, стефaне, вели1кій чудотв0рче.

Кондaкъ ‹.

Сп7сти2 хотS пeрмскую зeмлю, всемёрнw потщaлсz є3си2 просвэти1ти ю5 с™hмъ крещeніемъ: пот0мъ свои1ма рукaма јдwлwвъ раздроблsz и3 сокрушaz бGомє1рзкаz к†пища, на развaлинахъ и4хъ цeркви хrтіaнскіz, монастыри2 и3 ўчи1лища довHльнаz воздви1глъ и3 научи1лъ є3си2 є3ди1ному тріmпостaсному бGу пёти: Ґллилyіа.

Јкосъ ‹.

СтэнA и3 ўкрэплeніе въ нечeстіи пeрмzнwмъ, панс0тникъ в0лхвъ съ вeліею дeрзостію въ с0нмищи глаг0лъ безyмный ўтверди2: кто2 пр0йдетъ въ зи1мнее врeмz невреди1мъ вод0ю и3 кто2 nгнS не ўстраши1тсz, того2 вёра є4сть и4стиннаz и3 жертвоприношeніе творцY нб7а и3 земли2 є4сть пріsтное. тh же, смиренномyдріz вэщaz глаг0лы, ко всевhшнему њ п0мощи взывaлъ є3си2, и3 вёрою, вс‰ возмощи2 њ и4мени є3гw2, стzжaвъ ўповaніе, повлeклъ є3си2 суемyдраго волхвA въ плaмень џгненный. џнъ же, си1лою б9іею ўстрашeнный, и3сповёда пред8 всёми своE безси1ліе и3 малодyшныхъ њбольщeніе. и3 тaкw всеS пeрмскіz страны2 въ вёру и4стинную сверши1сz њбращeніе. сегw2 рaди блажи1мъ тS, премyдре стефaне, си1ми:

Рaдуйсz, щи1те правослaвіz: рaдуйсz, смиренномyдріz зерцaло.

Рaдуйсz, вели1кагw ўповaніz w4бразе: рaдуйсz, ковчeже чудeсъ, бGомъ ўстр0енный.

Рaдуйсz, ѕлочести1ваго волхвA слaвнw препрёвый и3 и3з8 земли2 тоS и3згнaвый: рaдуйсz, послёдователи є3гw2 на пyть и4стинный њбрати1вый.

Рaдуйсz, кнsзz мjра сегw2 посрами1вый: рaдуйсz, жертвоприношє1ніz јдwльскаz ўпраздни1вый.

Рaдуйсz, труды2 пeрмzнъ t л0ва ѕвэрeй и3мъ въ п0льзу сотвори1вый: рaдуйсz, бlг†z и4хъ, вмёстw душеврeднагw пред8 јдwлы сожжeніz, въ потрeбу и3мъ и3 на слyжбу человёкwмъ показaвый, и3 тaкw странY и4хъ ўмудри1вый.

Рaдуйсz, предёлы рwссjйскіz пр0повэдію сл0ва б9іz разшири1вый: рaдуйсz, не т0кмw врeмєннаz, но и3 вBчнаz благ†z пeрмzнwмъ tкрhвый.

Рaдуйсz, стефaне, вели1кій чудотв0рче.

Кондaкъ №i.

Пёніе молeбное прин0симъ ти2, с™и1телю стефaне, є3г0же, на возврaтномъ и3з8 пeрми пути2 молsщасz с™ёй трbцэ и3 бlгословлsюща њби1тель, прпdбный сeргій рaдонежскій ќмныма nчи1ма за нёсколькw п0прищъ прови1дэвъ, бlгодaрнымъ со брaтіею на трапeзэ почти1лъ є4си поклонeніемъ. мh же, всегдaшнzго тS њ душaхъ нaшихъ стzжaвше мlтвенника и3 щедрHты тво‰ изчести2 не могyще, бlгодaрными сeрдцемъ и3 ўсты2 бGу, тоб0ю дёйствующему всBмъ и3сцэлє1ніz, взывaемъ: Ґллилyіа.

Јкосъ №i.

Свэтоподaтельный свэти1льникъ сyщымъ во тмЁ їдwлослужeніz, џ§е стефaне, kви1лсz є3си2, и3 до концA пaству твою2 б0дреннw ўпaслъ є3си2, њграждaz новопросвэщє1нныz лю1ди свои1ми къ бGу моли1твами и3 поставлsz и3з8 ни1хъ сами1хъ пaстырей и3 ўчи1телей пeрми: посeмъ, скончавaz течeніе твоE, њ нeмже прbр0чески предсказaлъ є3си2, м0щи тво‰ многоцэлє1бныz цaрствующему грaду москвЁ въ зал0гъ мlтвъ твои1хъ и3 тeплагw ходaтайства даровaлъ є3си2, дyхомъ же со ѓгGльскими чи1нми ликyеши. сегw2 рaди восхвалsюще тS, глаг0лемъ:

Рaдуйсz, д¦омъ вездЁ вёрныz посэщazй: рaдуйсz, t ѓдскіz поги1бели и3з8ымazй.

Рaдуйсz, t сэтeй льсти1вагw и3збавлszй: рaдуйсz, вмёстw врeменныхъ вBчнаz бл†га нaмъ подавazй.

Рaдуйсz, врачY, р†ны грэхHвныz и3сцэлszй: рaдуйсz, вмёстw смeрти животA вёчнагw ходaтаю.

Рaдуйсz, недyжныхъ цэли1телю: рaдуйсz, nс0бенный рwссjи храни1телю.

Рaдуйсz, всBмъ прибэгaющымъ къ тебЁ крёпкое забрaло: рaдуйсz, цaрствующагw грaда ўкрашeніе.

Рaдуйсz, свэти1ло всерwссjйское: рaдуйсz, ѓгGлwвъ собесёдниче.

Рaдуйсz, стефaне, вели1кій чудотв0рче.

Кондaкъ в7i.

Бlгодaть цэльбы2 стzжaвшагw, вели1каго во с™и1телэхъ стефaна почти1мъ сeрдцемъ и3 ўсты2: и3 да вsщшее благи6мъ є3гw2 п0двигwмъ воздади1мъ чeствованіе, потщи1мсz всемёрнw подражaти є3гw2 добродётелемъ, да благопріsтнw бGу вопіeмъ: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i.

Пою1ще твоE, стефaне с™и1телю, њ призывaющихъ тS въ п0мощь тeплое предстaтельство и3 t врагHвъ ви1димыхъ и3 невиди1мыхъ ск0рое заступлeніе, хвaлимъ тS вси2, равноапcльный бGопроповёдниче, и3 вёруемъ, ћкw гDь и3 бGъ, проповёданный тоб0ю въ пeрми и3 прославлsемый въ тэлеси2 твоeмъ, мlтвами твои1ми вс‰ нaмъ дaрствуетъ. тёмже вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, нищет0ю дух0вною цrтво нбcное получи1вый: рaдуйсz, покаsніz и3 ўмилeніz слезaми ўтэшeніе вёчное пріsвый.

Рaдуйсz, кр0тостію земли2 н0выz наслёдіе пріsвый: рaдуйсz, ґлкaвый и3 жaждaвый прaвды, нhнэ насыщazйсz.

Рaдуйсz, ми1лостынzми њбрэтhй поми1лованіе: рaдуйсz, чистот0ю сeрдца спод0бивыйсz зрёти бGа.

Рaдуйсz, миротворєніи бGу ўсынови1выйсz: рaдуйсz, терпeніемъ прaвды рaди цrтво нбcное стzжaвый.

Рaдуйсz, поношeньми и3 претерпёніемъ всёхъ ѕHлъ хrтA рaди ўбlжи1выйсz: рaдуйсz, твои1мъ примёромъ нaмъ пyть ко сп7сeнію tкрhвый.

Рaдуйсz, мlтвами твои1ми труды2 и3 п0двиги њблегчazй: рaдуйсz, предстaтельствомъ твои1мъ ў хrтA бGа вёчное сп7сeніе нaмъ подавazй.

Рaдуйсz, стефaне, вели1кій чудотв0рче.

Кондaкъ Gi.

Q вели1кій с™и1телю, равноапcльный стефaне, мaлое сіE молeніе нaше пріeмь, ўмоли2 подвигопол0жника и3 соверши1телz ї}са, да и3збaвитъ цaрствующій грaдъ и3 всsкій грaдъ и3 странY хrтіaнскую t нахождeніz и3ноплемeнныхъ, t є3ресeй и3 раск0лwвъ и3 t всsкіz напaсти, и3 да и4зметъ грzдyщіz мyки всёхъ, є3мY вопію1щихъ: Ґллилyіа.

Конда1къ се1й глаго1лн G-жды, таже i4косъ №-й, и3 кондaкъ №-й.

Моли1тва.

Q бGоwсщ7енный и3 равноапcльный стефaне, н0вый бGовёденіz проповёдниче и3 просвэти1телю крещeніемъ с™hмъ великопeрмскихъ во їдwлопокл0нствэ живyщихъ людeй, ко и4стинному є3ђльскому свёту путеводи1телю, пaстырю д0брый и3 ўчи1телю премyдрый, д¦а с™aгw сосyде и3збрaнный, хrтоподражaтельный въ нбcный сіHнъ настaвниче и3 руководи1телю, њбразъ бlгонрaвіz всBмъ бlгочeстнw жи1ти желaющымъ, бlгоискyсный мhсленнагw кораблS, чрeзъ м0ре мjра сегw2 къ нбcному пристaнищу плaвающагw, прави1телю, ди1вный во їерaрсэхъ, ўвэнчaнный бжcтвенною блгdтію, всерwссjйскій свэти1льниче, вели1кій чудотв0рче и3 мlтвенниче тeплый! къ тебЁ во ўмилeніи души2 и3 сокрушeніи сeрдца моего2, ѓзъ њкаsнный и3 грёшный (имzрек) бlгонадeжнw притекaю и3 пред8 чудотв0рнымъ твои1мъ гр0бомъ, въ нeмже с™hz м0щи тво‰ почивaютъ, вопію2, просS смирeннw п0мощи твоеS и3 тeплагw ко пребlг0му бGу ходaтайства, да твои1ми бGопріsтными мlтвами и3спр0сиши ми2 t негw2 человэколю1бную ми1лость, њставлeніе мн0гихъ мои1хъ согрэшeній, души2 и3 тэлеси2 здрaвіе со сп7сeніемъ: и3, ћкw блaгъ и3 человэколю1бецъ, да благоволи1тъ безбёднw въ мjрэ сeмъ ходи1ти ми2 до скончaніz животA моегw2, во врeмz же разлучeніz моего2 t жи1зни сеS дyхъ м0й въ покаsніи и3 ми1рэ ѓгGелwмъ свои6мъ с™ы6мъ млcтивнw пріsти, и3 да дaстъ ми2 ми1мw мрaчныхъ и3 ѕлоковaрныхъ и3 лю1тыхъ духHвъ дeмwнскихъ на воздyсэ проити2 невозбрaннw и3 къ немY непостhднw предстaти поклони1тисz, и3 безсмeртныz и3 блажeнныz жи1зни спод0битисz со всёми с™hми во вёки. Ґми1нь.

Жизнь и труды апостолов – Св. Стефан, епископ Пермский

Свя­ти­тель Сте­фан, про­све­ти­тель Пер­ми, апо­стол зы­рян, ро­дил­ся око­ло 1340 го­да в се­мье устюж­ско­го при­чет­ни­ка Си­мео­на. Под вли­я­ни­ем сво­ей бла­го­че­сти­вой ма­те­ри Ма­рии, об­ла­дая боль­ши­ми спо­соб­но­стя­ми, он с юных лет про­яв­лял необык­но­вен­ное усер­дие к слу­же­нию Церк­ви: в один год вы­учил­ся чи­тать свя­щен­ные кни­ги и по­мо­гал от­цу в церк­ви при бо­го­слу­же­нии, ис­пол­няя долж­ность ка­но­нар­ха и чте­ца.

В мо­ло­до­сти свя­той при­нял ино­че­ство в мо­на­сты­ре в честь свя­ти­те­ля Гри­го­рия Бо­го­сло­ва в Ро­сто­ве. Мо­на­стырь сла­вил­ся бо­га­тым книж­ным со­бра­ни­ем. Свя­той Сте­фан хо­тел чи­тать свя­тых от­цов в под­лин­ни­ке и для это­го изу­чал гре­че­ский язык. В юно­сти, по­мо­гая от­цу в церк­ви, он ча­сто бе­се­до­вал с зы­ря­на­ми. Те­перь, овла­дев бо­га­той цер­ков­ной куль­ту­рой, свя­той Сте­фан го­рел же­ла­ни­ем об­ра­тить зы­рян ко Хри­сту.

Для про­све­ще­ния зы­рян он со­ста­вил аз­бу­ку их язы­ка и пе­ре­вел на него несколько цер­ков­ных книг. За по­дви­ги бла­го­че­стия Ро­стов­ский епи­скоп Ар­се­ний (1374–1380) по­свя­тил его в сан иеро­ди­а­ко­на. При­го­то­вив се­бя к мис­си­о­нер­ской де­я­тель­но­сти, свя­ти­тель Сте­фан явил­ся в Моск­ву (1379 г.) к Ко­ло­мен­ско­му епи­ско­пу Ге­ра­си­му, ко­то­рый управ­лял то­гда де­ла­ми мит­ро­по­лии, и про­сил его: "Бла­го­сло­ви ме­ня, Вла­ды­ко, ид­ти в стра­ну язы­че­скую – Пермь. Хо­чу учить свя­той ве­ре невер­ных лю­дей. Я ре­шил­ся или при­ве­сти их ко Хри­сту, или сло­жить у них за Хри­ста го­ло­ву". Епи­скоп с ра­до­стью бла­го­сло­вил его и по­свя­тил в сан иеро­мо­на­ха. Он снаб­дил его ан­ти­мин­са­ми, свя­тым ми­ром и бо­го­слу­жеб­ны­ми кни­га­ми, а ве­ли­кий князь Ди­мит­рий Иоан­но­вич дал ему охран­ные гра­мо­ты.

Из Устю­га свя­той Сте­фан спу­стил­ся по Се­вер­ной Двине до впа­де­ния в нее Вы­че­гды, от­ку­да на­чи­на­лись по­се­ле­ния зы­рян. Мно­го тру­дов, борь­бы, ли­ше­ний и скор­бей вы­тер­пел про­по­вед­ник ве­ры Хри­сто­вой, жи­вя сре­ди языч­ни­ков, по­кло­няв­ших­ся идо­лам, "ог­ню, во­де, де­ре­вьям, кам­ню и зо­ло­той ба­бе, и ку­дес­ни­ком, и волх­вом, и дре­вью".

Осо­бо бла­го­го­ве­ли зы­ряне пе­ред так на­зы­ва­е­мой "про­куд­ли­вой бе­ре­зой". Гро­мад­ная по тол­щине и вы­шине бе­ре­за рос­ла на воз­вы­шен­ном ме­сте. Зы­ряне со­би­ра­лись к ней и при­но­си­ли в жерт­ву до­бы­тых зве­рей. Свя­той Сте­фан по­ста­вил свою кел­лию невда­ле­ке от бе­ре­зы и ис­поль­зо­вал со­бра­ния суе­вер­ных языч­ни­ков у де­ре­ва, чтобы учить их свя­той ис­тине. За­тем свя­той Сте­фан сру­бил и сжег бе­ре­зу для ис­ко­ре­не­ния суе­ве­рия. Зы­ряне со­би­ра­лись убить его. Свя­той об­ра­тил­ся к ним с про­по­ве­дью: "Су­ди­те са­ми, силь­ны ли бо­ги ва­ши, ко­гда они не мо­гут за­щи­тить се­бя от ог­ня? Бо­ги ли они, ко­гда так немощ­ны, да и не име­ют не толь­ко смыс­ла, но и слу­ха и зре­ния? И от ме­ня, сла­бо­го, не су­ме­ло за­щи­тить се­бя ва­ше бо­же­ство. Не та­ко­вы же ли и все дру­гие бо­ги ва­ши? Не та­ков Бог Хри­сти­ан­ский. Он ви­дит все, все зна­ет и Все­мо­гущ, ибо со­здал весь мир и о всем про­мыш­ля­ет. И как Он благ, осо­бен­но к зна­ю­щим Его! Я же­лаю вам добра, про­по­ве­дуя вам Ис­тин­но­го Бо­га. Он бу­дет лю­бить вас, бу­дет бла­го­тво­рить вам, ко­гда ста­не­те чтить Его ис­кренне". На ме­сте "про­куд­ли­вой бе­ре­зы" свя­той Сте­фан по­стро­ил храм в честь Ар­хан­ге­ла Ми­ха­и­ла, низ­ло­жи­те­ля ду­хов тьмы.

Кре­стив­ши­е­ся зы­ряне са­ми ста­ли ис­треб­лять то, че­му рань­ше по­кло­ня­лись: ру­би­ли свя­щен­ные де­ре­вья, со­кру­ша­ли идо­лов; бо­га­тые да­ры, пред­на­зна­чен­ные для язы­че­ских жерт­вен­ни­ков, они при­но­си­ли свя­то­му Сте­фа­ну. Он ве­лел слу­жив­ше­му при нем зы­ря­ни­ну Мат­фею все пре­да­вать ог­ню и лишь доз­во­лял упо­треб­лять по­лот­но на об­вер­ты­ва­ние ног.

Но окон­ча­тель­ный пе­ре­лом в зы­ря­нах про­изо­шел по­сле то­го, как свя­той Сте­фан по­сра­мил их глав­но­го жре­ца Па­му, ко­то­рый вос­стал про­тив рас­про­стра­не­ния свя­той ве­ры. Жрец всту­пил в спор со свя­тым Сте­фа­ном. "У вас, хри­сти­ан, – го­во­рил Па­ма, – один Бог, а у нас мно­го по­мощ­ни­ков и на су­ше, и на во­де, по­да­ю­щих нам счаст­ли­вую лов­лю в ле­сах и ее из­быт­ка­ми снаб­жа­ю­щих Моск­ву, ор­ду и даль­ние стра­ны; они со­об­ща­ют нам в волх­во­ва­нии тай­ны, недо­ступ­ные вам". Свя­той Сте­фан от­ве­чал, что Ис­тин­ный Бог – один; все­мо­гу­ще­ство – од­но, а бес­си­лие бо­гов-идо­лов оче­вид­но по опы­ту. По­сле дол­гих спо­ров жрец Па­ма в оправ­да­ние сво­ей ве­ры вы­звал­ся прой­ти сквозь огонь и во­ду и то­го же по­тре­бо­вал от свя­то­го Сте­фа­на. "Я не по­веле­ваю сти­хи­я­ми, – сми­рен­но от­ве­чал свя­той Сте­фан, – но Хри­сти­ан­ский Бог ве­лик: иду с то­бой" и, помолившись, взял Паму за руку, чтобы идти в огонь. Па­ма за­тре­пе­тал и мо­лил из­ба­вить его от вер­ной смер­ти. "Вы сви­де­те­ли, – ска­зал свя­той Сте­фан со­брав­ше­му­ся на­ро­ду, – сам он по­тре­бо­вал ре­шить спор о ве­ре ог­нем и во­дой и, од­на­ко, не хо­чет кре­стить­ся. За ко­го счи­тать те­перь Па­му? Что с ним де­лать?". "Об­ман­щи­ка пре­дать смер­ти, – от­ве­тил на­род, – ес­ли от­пу­стить Па­му, он на­де­ла­ет те­бе па­ко­стей". "Нет, – от­ве­тил свя­той, – Хри­стос ме­ня по­слал не пре­да­вать ко­го-ли­бо смер­ти, а учить. Па­ма не хо­чет при­нять спа­си­тель­ной ве­ры, пусть его упор­ство на­ка­жет его, но не я". Па­ма был вы­гнан. В бла­го­дар­ность Гос­по­ду за по­бе­ду над гла­вой языч­ни­ков свя­той Сте­фан по­стро­ил на Ви­ше­ре храм в честь свя­ти­те­ля Ни­ко­лая. По­сле это­го про­по­ведь свя­то­го о Хри­сте ста­ла ид­ти все успеш­нее.

В 1383 го­ду свя­той Сте­фан был по­став­лен епи­ско­пом Ма­лой Пер­ми. Как люб­ве­обиль­ный отец он неустан­но за­бо­тил­ся о сво­ей пастве. Для утвер­жде­ния в ве­ре но­во­об­ра­щен­ных свя­ти­тель Сте­фан при хра­мах от­кры­вал учи­ли­ща, где свя­щен­ные кни­ги изу­ча­лись на перм­ском язы­ке. Свя­ти­тель при­смат­ри­вал­ся к уча­щим­ся, учи­ты­вал их спо­соб­но­сти с тем, чтобы из них ста­вить свя­щен­ни­ков и диа­ко­нов. Неко­то­рых уче­ни­ков свя­ти­тель Сте­фан на­учил пи­сать по-перм­ски. Свя­ти­тель стро­ил церк­ви, в ко­то­рых ста­вил свя­щен­ни­ков из зы­рян, ввел бо­го­слу­же­ние на зы­рян­ском язы­ке.

Свя­ти­тель Сте­фан пе­ре­вел на зы­рян­ский язык Ча­со­слов, Псал­тирь, из­бран­ные чте­ния из Еван­ге­лия и Апо­сто­ла, Па­ре­мий­ник, Сти­хи­рарь, Ок­то­их, несколь­ко празд­нич­ных служб и Бо­же­ствен­ную ли­тур­гию.

Во вре­мя неуро­жая свя­ти­тель снаб­жал зы­рян хле­бом, мно­го раз из­бав­лял их от на­си­лия и взя­ток ти­унов, об­лег­чал им по­да­ти, за­щи­щал от на­па­де­ний дру­гих пле­мен, хо­да­тай­ствуя за них в Москве. Пло­дом его по­дви­гов и доб­ро­де­те­лей ста­ло об­ра­ще­ние всей об­шир­ной Перм­ской зем­ли к хри­сти­ан­ству. Это ве­ли­кое де­ло бы­ло со­вер­ше­но си­лой ве­ры и хри­сти­ан­ской люб­ви. Жизнь свя­ти­те­ля – это по­бе­да ве­ры над неве­ри­ем, люб­ви и кро­то­сти – над зло­бой и нече­сти­ем.

Уми­ли­тель­но "за­оч­ное сви­да­ние" свя­ти­те­ля Сте­фа­на Перм­ско­го с пре­по­доб­ным Сер­ги­ем Ра­до­неж­ским, быв­шее в 1390 го­ду во вре­мя пу­те­ше­ствия свя­ти­те­ля в Моск­ву по цер­ков­ным де­лам. Свя­ти­тель Сте­фан го­ря­чо лю­бил Ра­до­неж­ско­го по­движ­ни­ка и очень же­лал по­ви­дать­ся с ним на пу­ти из Перм­ской зем­ли, но не мог ис­пол­нить это­го из-за недо­стат­ка вре­ме­ни. На­хо­дясь в 10 вер­стах от мо­на­сты­ря пре­по­доб­но­го Сер­гия, свя­ти­тель Сте­фан, по­мо­лив­шись, об­ра­тил­ся в сто­ро­ну оби­те­ли и с по­кло­ном про­из­нес: "Мир те­бе, ду­хов­ный бра­те!". Пре­по­доб­ный Сер­гий, ко­то­рый си­дел вме­сте с бра­ти­ей за тра­пе­зой, встал, по­мо­лил­ся и, по­кло­нив­шись в ту сто­ро­ну, где про­ез­жал свя­ти­тель, от­ве­тил: "Ра­дуй­ся и ты, пас­ты­рю ста­да Хри­сто­ва, и мир Бо­жий да пре­бы­ва­ет с то­бой!".

О глу­бо­кой ду­хов­ной свя­зи свя­ти­те­ля Сте­фа­на Перм­ско­го и пре­по­доб­но­го Сер­гия Ра­до­неж­ско­го сви­де­тель­ству­ет и ныне осо­бая по­все­днев­ная мо­лит­ва к ним на брат­ской тра­пе­зе.

Кро­ме устрой­ства церк­вей, свя­ти­тель Сте­фан ос­но­вал для зы­рян и несколь­ко мо­на­сты­рей: Спас­скую Улья­нов­скую пу­стынь в 165 вер­стах от Усть-Сы­соль­ска, Сте­фа­нов­скую – в 60 вер­стах от Усть-Сы­соль­ска, Усть-Вым­скую Ар­хан­гель­скую, Яренг­скую Ар­хан­гель­скую.

В 1395 го­ду свя­ти­тель Сте­фан сно­ва от­пра­вил­ся в Моск­ву по де­лам паст­вы и здесь скон­чал­ся. Те­ло его бы­ло по­ло­же­но в мо­на­сты­ре "Спа­са за сте­ною" (в хра­ме на Бо­ру в честь Спа­си­те­ля) в Мос­ков­ском Крем­ле. Горь­ко опла­ки­ва­ли зы­ряне кон­чи­ну сво­е­го апо­сто­ла. Они уси­лен­но упра­ши­ва­ли Мос­ков­ско­го кня­зя и мит­ро­по­ли­та от­пу­стить в Пермь те­ло их на­став­ни­ка, но Москва не хо­те­ла рас­стать­ся с остан­ка­ми ве­ли­ко­го свя­ти­те­ля.

Про­слав­ле­ние свя­ти­те­ля Сте­фа­на на­ча­лось еще в на­ча­ле XV ве­ка. Жи­тие бы­ло на­пи­са­но вско­ре по­сле смер­ти свя­ти­те­ля в 1472 го­ду. Служ­бу ему со­ста­вил иеро­мо­нах Па­хо­мий Серб с иеро­мо­на­хом Епи­фа­ни­ем Пре­муд­рым, уче­ни­ком пре­по­доб­но­го Сер­гия Ра­до­неж­ско­го, ко­то­рый хо­ро­шо знал свя­ти­те­ля и лю­бил с ним бе­се­до­вать.

См. так­же: "Жи­тие во свя­тых от­ца на­ше­го Сте­фа­на, епи­ско­па Перм­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.